abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:31:28 #201
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208371329
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:26 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Wat zijn echte peers? Hij zit nu in groep 9, met andere hoogbegaafde kinderen.

Wat betreft dat groeien: ik vind het een enorm sterke eigenschap om je weg te kunnen vinden, ook bij mensen die niet je peers zijn. Want zeker in dit geval is het grootste deel van alle mensen niet zoals jij, maar het is echt heel erg fijn als je ondanks de verschillen wel met ze kan samenwerken. Daar zal je in je latere leven alleen maar de vruchten van plukken.
Ja zo is het ook wel weer ... moeilijke keuzes...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208371447
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Hier beide kinderen ook op zo'n school. Ideaal, ik ben er zo blij mee. En de kinderen ook.
*poef* nu is het weg
  dinsdag 14 maart 2023 @ 15:23:43 #203
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208372585
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:41 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]
Hier beide kinderen ook op zo'n school. Ideaal, ik ben er zo blij mee. En de kinderen ook.
Waar vind je die scholen?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208372715
Hier heb je 10-14 scholen. Dan doe je groep 7/8 en klas 1/2 daar. En inmiddels is er ook een 14-18 aan toegevoegd (ism de vrije school). Het is veel persoonlijker, eigen leerdoelen etc. Goed voor eigenwijze kinderen. Eerder wilden ze daar geen HB-ers, maar inmiddels lijken die er ook goed te gedijen. In ieder geval een vriend van D.

Maar D wilde iets anders. En ook eentje met aandacht voor HB. Ik denk dat hij D op de 10-14 een stuk structuur zou missen. Dat is nu op de montessori soms al een ding. Dus we gaan nu voor klassikale lessen, maar met veel keuzetijd om je eigen ding te doen (huiswerk, extra gewone lessen, extra pluslessen, HB-gesprekken etc)
pi_208372754
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 15:23 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Waar vind je die scholen?
https://www.1014onderwijs.nl/ hier kan je er een aantal vinden.
*poef* nu is het weg
pi_208374109
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 17:44:55 #207
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_208374232
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Het lijkt me inderdaad zo'n ontzettend moeilijke situatie. Zo jong en dan al tussen al die groten op het VO. Het is voor 11-jarigen al zo'n overgang.

Je kunt alleen maar hopen dat het toch goed gaat.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_208375250
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Lijkt me ook wel ingewikkeld...
Hopen dat de school goed bij hem kan aansluiten, mijn ervaring is dat passend onderwijs in het reguliere onderwijs een hele uitdaging is... maar gelukkig zijn er ook scholen die het wel kunnen :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 16 maart 2023 @ 17:29:24 #209
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208409601
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Ziet Sjaak het VO zitten?

De grap is dat Sticker een handjevol vriendjes heeft, waarvan de twee waar hij het meest mee speelt in de verste verte niet hoogbegaafd zijn. Maar dat zijn wel kinderen die enorm veel fantasie hebben en loyaal richting hem zijn, ik begin te vermoeden dat dat de kwaliteiten zijn waar hij meer aan heeft dan aan kinderen die ook snel kunnen denken. Dus ik vind het best een ingewikkeld vraagstuk worden wat jij ook schetst: we willen hem wel klaar stomen, maar hoe dan als die sociale situaties zich zo weinig voordoen? Jezelf staande houden tussen pubergeweld is ook typisch iets wat niet voor te bereiden valt, daar ga je doorheen zodra het zich voor doet. Ik was als 11-jarige er echt niet klaar voor, maar zat dat in leeftijd of in (gebrek aan) zelfvertrouwen..?

Binnenkort is er een ouderavond-achtig iets voor de groep 9-ouders, ik ben erg benieuwd hoe de andere ouders daar in staan, met name met het oog op VO komend jaar. Ik ben vast niet de enige die het lastig vindt, misschien kunnen we elkaar mentaal supporten bij de overstap. :')
  Moderator donderdag 16 maart 2023 @ 17:43:27 #210
236264 crew  capricia
pi_208409730
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Misschien vind je het een rare vraag, maar kan hij daar niet blijven en nog een jaartje doen? Zodat ie emotioneel ook weer een jaar ouder is bij de officiële doorstroom.
Dochter, groep 7, hier krijgt bijv de vraag om het komende half jaar uit te zoeken welke vorm van onderwijs haar het beste past. En daar over te schrijven. Gewoon als opdracht/ project. Dit aan de hand van de verschillende onderwijsvormen die ze nu ervaart.
Dan krijg je dus een uitdaging als kind op een heel ander vlak: reflecteer eens op jezelf..wie ben jij, wat vind jij als mens fijn, in welk type les ben je het gelukkigst en waarom?

Zoiets.
Daar groeit een kind ook enorm van. (en veel volwassenen trouwens ook)
Definitely not CIA
  donderdag 16 maart 2023 @ 18:03:15 #211
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208409957
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2023 17:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Misschien vind je het een rare vraag, maar kan hij daar niet blijven en nog een jaartje doen? Zodat ie emotioneel ook weer een jaar ouder is bij de officiële doorstroom.
Dochter, groep 7, hier krijgt bijv de vraag om het komende half jaar uit te zoeken welke vorm van onderwijs haar het beste past. En daar over te schrijven. Gewoon als opdracht/ project. Dit aan de hand van de verschillende onderwijsvormen die ze nu ervaart.
Dan krijg je dus een uitdaging als kind op een heel ander vlak: reflecteer eens op jezelf..wie ben jij, wat vind jij als mens fijn, in welk type les ben je het gelukkigst en waarom?

Zoiets.
Daar groeit een kind ook enorm van. (en veel volwassenen trouwens ook)
Ja dat zou nog het mooiste zijn. Voor nu is de groep 9 maar een halve dag per week, maar mochten ze dat gaan uitbouwen naar meer dagdelen is het wmb een goede optie om nog een jaar te overbruggen.
  Moderator donderdag 16 maart 2023 @ 18:04:41 #212
236264 crew  capricia
pi_208409977
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 18:03 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Ja dat zou nog het mooiste zijn. Voor nu is de groep 9 maar een halve dag per week, maar mochten ze dat gaan uitbouwen naar meer dagdelen is het wmb een goede optie om nog een jaar te overbruggen.
Oh. Een halve dag per week.
Dat is jammer ja. :{
Er is zoveel moois te doen juist met deze groep kinderen. Omdat ze de schoolstof al lang en breed beheersen. (Ik, of eigenlijk het onderwijs, probeer echt deze tijd te benutten voor andere uitdagingen.)

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 16-03-2023 18:11:11 ]
Definitely not CIA
pi_208614593
Wij hebben eindelijk wat uitslagen binnen. Het intelligentie-onderzoek laat wat hoge uitschieters zien en ook wat lagere punten. Het is niet volledig, mede door taakgerichtheid en concentratie.

Bij de ergotherapeut is ook een test gedaan voor visueel-motoriek. Hij scoorde een 94% op visueel en 3% op motorisch. Hij is ook pas sinds kort begonnen met tekenen dus zo gek is het ook weer niet.

Zijn behandeltraject is ook eindelijk wat verder, hij heeft waarschijnlijk verlatingsangst en selectieve mutantie. School zit al heel lang te wachten op een gesprek met de behandelaar, ik hoop ook dat dit op korte termijn kan.

School zit natuurlijk ook nog met de keuze voor nog een jaar groep 2 of toch naar groep 3. Ondanks dat hij heel veel school heeft gemist loopt hij nog steeds voor. Wat ik vooral knap vind is dat hij een tekenachterstand van een jaar heeft ingehaald. :) Als hij wel naar groep 3 gaat dan krijgt hij waarschijnlijk nog langer ambulante begeleiding.

Ben wel blij dat we eindelijk iets weten.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  zaterdag 1 april 2023 @ 20:33:19 #214
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208619563
Fijn dat er een uitslag is PKM, maar al met al wel een pittige combi zo. Wat zouden jullie zelf zien zitten? Door naar 3 of nog eens 2?

Ons gesprek op school was weinig bevredigend. Omdat prul op school niet echt laat zien dat ze het niet leuk vindt, vinden ze het wat lastig om in te spelen op wat ze nodig heeft. Ze zien gelukkig wel de voorsprong die ze heeft, maar lieten ook al vallen dat ze niet weten of ze kunnen bieden wat ze nodig heeft. Ze willen geen materiaal uit groep 3 aanbieden en omdat ze pas in november 5 wordt, vind ik versnellen geen optie. Ze is echt nog een 4-jarige en mag dat ook nog even blijven.

Voor nu zetten we de komende weken in op:
- rekenen in de weektaak (die eigenlijk overigens voor groep 2 is...), omdat ze dat moeilijker vindt dan lezen.
- werken aan zelfvertrouwen en aanmoedigen om te proberen en om hulp te vragen, ipv dan maar iets anders te gaan doen
- haar een beetje weg trekken bij een meisje dat wat dominant is en dat niet zo vatbaar is voor 'stop hou op, ik vind het niet leuk wat je doet'. Prul trekt zelf ook wel naar andere kindjes, maar geeft dan thuis aan dat ze van dat ene meisje niet met anderen mag spelen en dat zij zegt dat andere kindjes haar toch niet leuk vinden. De juf moedigt ze nu aan om ook met andere kindjes te spelen en houdt een extra oogje in het zeil als ze wel samen spelen. Prul bijt echt al veel beter van zich af, gelukkig O+

Daarnaast mag prul aangeven wat ze leuk vindt om te leren. Ze vroeg laatst bijvoorbeeld hoe vlinders ontstaan (waar komt het eitje op het blaadje vandaan in rupsje nooit genoeg en waar de cocon dan van gemaakt is en hoe weet de vlinder dat hij af is) en waar sterren van gemaakt zijn, hoe regenbogen worden gemaakt, waarom het onweert, hoe het in de ruimte is enz. Ik hoopte dat ze daarop in zouden spelen, maar toen ik naar aanleiding van pruls vragen het lesmateriaal van ESERO NL tipte, had de juf als antwoord dat dat nu niet aansluit bij de stof...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 3 april 2023 @ 08:04:23 #215
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_208637766
quote:
3s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:10 schreef PKM het volgende:
Wij hebben eindelijk wat uitslagen binnen. Het intelligentie-onderzoek laat wat hoge uitschieters zien en ook wat lagere punten. Het is niet volledig, mede door taakgerichtheid en concentratie.

Bij de ergotherapeut is ook een test gedaan voor visueel-motoriek. Hij scoorde een 94% op visueel en 3% op motorisch. Hij is ook pas sinds kort begonnen met tekenen dus zo gek is het ook weer niet.

Zijn behandeltraject is ook eindelijk wat verder, hij heeft waarschijnlijk verlatingsangst en selectieve mutantie. School zit al heel lang te wachten op een gesprek met de behandelaar, ik hoop ook dat dit op korte termijn kan.

School zit natuurlijk ook nog met de keuze voor nog een jaar groep 2 of toch naar groep 3. Ondanks dat hij heel veel school heeft gemist loopt hij nog steeds voor. Wat ik vooral knap vind is dat hij een tekenachterstand van een jaar heeft ingehaald. :) Als hij wel naar groep 3 gaat dan krijgt hij waarschijnlijk nog langer ambulante begeleiding.

Ben wel blij dat we eindelijk iets weten.
Ik hoop dat ze je op een andere manier kunnen helpen dan het laten overslaan van een groep. De sociaal emotionele impact wordt hier van zo onderschat.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 3 april 2023 @ 08:45:36 #216
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_208638020
Het is geen overslaan, hij zou op basis van geboortedatum in groep 3 passen volgend jaar.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_208638073
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 08:04 schreef avotar het volgende:

[..]
Ik hoop dat ze je op een andere manier kunnen helpen dan het laten overslaan van een groep. De sociaal emotionele impact wordt hier van zo onderschat.
Zolang je sociaal en emotioneel in 1 adem noemt, heb je er waarschijnlijk geen goed beeld van :)
  maandag 3 april 2023 @ 10:20:14 #218
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208638938
De emotionele impact van een gebrek aan passend onderwijs wordt te weinig genoemd in zulke discussies.
  maandag 3 april 2023 @ 10:52:48 #219
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208639303
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 20:33 schreef Tink89 het volgende:
Fijn dat er een uitslag is PKM, maar al met al wel een pittige combi zo. Wat zouden jullie zelf zien zitten? Door naar 3 of nog eens 2?

Ons gesprek op school was weinig bevredigend. Omdat prul op school niet echt laat zien dat ze het niet leuk vindt, vinden ze het wat lastig om in te spelen op wat ze nodig heeft. Ze zien gelukkig wel de voorsprong die ze heeft, maar lieten ook al vallen dat ze niet weten of ze kunnen bieden wat ze nodig heeft. Ze willen geen materiaal uit groep 3 aanbieden en omdat ze pas in november 5 wordt, vind ik versnellen geen optie. Ze is echt nog een 4-jarige en mag dat ook nog even blijven.

Voor nu zetten we de komende weken in op:
- rekenen in de weektaak (die eigenlijk overigens voor groep 2 is...), omdat ze dat moeilijker vindt dan lezen.
- werken aan zelfvertrouwen en aanmoedigen om te proberen en om hulp te vragen, ipv dan maar iets anders te gaan doen
- haar een beetje weg trekken bij een meisje dat wat dominant is en dat niet zo vatbaar is voor 'stop hou op, ik vind het niet leuk wat je doet'. Prul trekt zelf ook wel naar andere kindjes, maar geeft dan thuis aan dat ze van dat ene meisje niet met anderen mag spelen en dat zij zegt dat andere kindjes haar toch niet leuk vinden. De juf moedigt ze nu aan om ook met andere kindjes te spelen en houdt een extra oogje in het zeil als ze wel samen spelen. Prul bijt echt al veel beter van zich af, gelukkig O+

Daarnaast mag prul aangeven wat ze leuk vindt om te leren. Ze vroeg laatst bijvoorbeeld hoe vlinders ontstaan (waar komt het eitje op het blaadje vandaan in rupsje nooit genoeg en waar de cocon dan van gemaakt is en hoe weet de vlinder dat hij af is) en waar sterren van gemaakt zijn, hoe regenbogen worden gemaakt, waarom het onweert, hoe het in de ruimte is enz. Ik hoopte dat ze daarop in zouden spelen, maar toen ik naar aanleiding van pruls vragen het lesmateriaal van ESERO NL tipte, had de juf als antwoord dat dat nu niet aansluit bij de stof...
Waarom willen ze dan dat ze aangeeft wat ze graag wil leren?
  maandag 3 april 2023 @ 11:21:43 #220
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208639644
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 10:52 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Waarom willen ze dan dat ze aangeeft wat ze graag wil leren?
Precies de vraag die ik heb opgeschreven voor het volgende overleg. Ik vind het vooral heel heftig dat ze aangeven dat er op 5 niveaus ondersteuning mogelijk is en dat zij vinden dat ze niveau 3 nu al bieden. Ik vind eigenlijk van niet... maar zeg dat maar eens hardop tijdens zo'n gesprek.

Vandaag is prul ziek en eigenlijk komt dat goed uit. Ze hebben voor de tweede keer de politie op school vanwege het thema dat ze nu behandelen en die sirene gaat dan aan op het schoolplein. Prul raakte vorige keer helemaal in paniek. En dus was de drempel om vandaag naar school te gaan heel hoog. Die koorts kwam dus niet geheel ongelegen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208643974
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 10:20 schreef Nanukerst het volgende:
De emotionele impact van een gebrek aan passend onderwijs wordt te weinig genoemd in zulke discussies.
Dit. Mijn kind was doodongelukkig geweest als hij nu in groep 4 had moeten zitten. Leren tellen in stappen van 2. Doei.
pi_208759435
Ik heb net een goed gesprek gehad met leerkracht, ib’er, iemand van het zorgteam en een orthopedagoog. Ik voel soms alsof ik overdrijf, want hij kan toch goed meekomen op school? Hij vindt het toch leuk? Maar buiten dat is er gedrag en zijn er signalen die ik niet kan negeren. Het hele team heeft mij gelijk gegeven en gelukkig neemt iedereen ons serieus. Hij loopt ver voor, hij is snel, hij denkt op een bepaalde manier, heeft kenmerken. De neuzen stonden allemaal richting meer/hoogbegaafd en er komt dus binnen een paar weken een iq-test. En ik hoop heel erg dat daar iets uitkomt, iets disharmonisch wat zijn boosheid en drukte verklaart. De orthopedagoog kon bepaalde dingen al wel verklaren maar zeker weten doen we het pas als het onderzocht is. Dus dat wordt nu in gang gezet en daarna kunnen we kijken hoe we hem kunnen helpen. Want normale stof is twee vingers in de neus, maar pluswerk laat hem vastlopen en we weten geen van allen of dat een goed teken is (hij leert eindelijk iets) of dat we hem overvragen.

Overigens vond mijn baas het allemaal maar onzin, eerder werd ook niet zo veel getoetst en het is toch fijn dat hij makkelijk mee kan komen? De middelbare school is nog zo ver weg, dat komt echt wel goed en je moet hem niet apart willen laten zetten voor pluswerk. Nou en bedankt, dagje ruilen? |:( ik had echt veel liever een kind gehad dat lekker in de lijn liep met de rest en 6’jes en 7’en scoort.
pi_208759484
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:31 schreef Nazil het volgende:
ik had echt veel liever een kind gehad dat lekker in de lijn liep met de rest en 6’jes en 7’en scoort.
Dit, hè. Het lijkt zo 'makkelijk' van een afstandje.
Fijn dat je een goed gesprek had en er verder gekeken wordt.
pi_208762724
@Nazil, fijn dat ze het op school ook zien! En die baas... tja er zijn nu eenmaal mensen die het onzin vinden dat er overal "labeltjes" op geplakt worden... Ene oor in, andere oor uit :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_208764466
Die baas moet zijn mond houden. :( De basisschool ging bij mij nog wel redelijk, doordat ik heel graag las: snel klaar was boeken lezen. Maar op de middelbare school ben ik doodongelukkig geweest en ook mijn eerste hbo-opleiding was heel zwaar omdat ik niet gewend was ergens voor te moeten werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gogo83 op 13-04-2023 22:33:14 ]
pi_208765761
Ik heb weer even mee zitten lezen…
Want volgend jaar een nieuwe uitdaging: een vo voor de oudste (nu groep 6, geen iq cijfertje, maar zeer hoge cijfers en perfecte werkhouding en 1x per week externe plusklas). Dat het advies VWO wordt is wel duidelijk, maar waarheen. De scholen in de buurt met vwo zijn super groot en dat gaat hij niet trekken. Kleinere vwo scholen zijn er in binnenstad Rotterdam en dat zie ik hem ook nog niet doen. Ik zit dus een beetje te zoeken en een 10-14 school zou perfect zijn. Zijn klas nu vind hij maar stom, dus daar hoeven we niet voor te blijven..
  vrijdag 14 april 2023 @ 09:45:13 #227
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208767604
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:31 schreef Nazil het volgende:
Ik heb net een goed gesprek gehad met leerkracht, ib’er, iemand van het zorgteam en een orthopedagoog. Ik voel soms alsof ik overdrijf, want hij kan toch goed meekomen op school? Hij vindt het toch leuk? Maar buiten dat is er gedrag en zijn er signalen die ik niet kan negeren. Het hele team heeft mij gelijk gegeven en gelukkig neemt iedereen ons serieus. Hij loopt ver voor, hij is snel, hij denkt op een bepaalde manier, heeft kenmerken. De neuzen stonden allemaal richting meer/hoogbegaafd en er komt dus binnen een paar weken een iq-test. En ik hoop heel erg dat daar iets uitkomt, iets disharmonisch wat zijn boosheid en drukte verklaart. De orthopedagoog kon bepaalde dingen al wel verklaren maar zeker weten doen we het pas als het onderzocht is. Dus dat wordt nu in gang gezet en daarna kunnen we kijken hoe we hem kunnen helpen. Want normale stof is twee vingers in de neus, maar pluswerk laat hem vastlopen en we weten geen van allen of dat een goed teken is (hij leert eindelijk iets) of dat we hem overvragen.

Overigens vond mijn baas het allemaal maar onzin, eerder werd ook niet zo veel getoetst en het is toch fijn dat hij makkelijk mee kan komen? De middelbare school is nog zo ver weg, dat komt echt wel goed en je moet hem niet apart willen laten zetten voor pluswerk. Nou en bedankt, dagje ruilen? |:( ik had echt veel liever een kind gehad dat lekker in de lijn liep met de rest en 6’jes en 7’en scoort.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde school denkt dat je er wel bent met zo'n kind een plusboekje onder zijn neus te schuiven, maar daarbij vergeten dat er juist begeleiding nodig is bij zoiets omdat er vaardigheden gevraagd worden die zo'n kind (nog) niet heeft ontwikkeld. Ik hoop dat de IQ-test door een HB-expert wordt uitgevoerd, die kan dan ook richting school adviseren, ook mbt pluswerk en dergelijke. :)
  vrijdag 14 april 2023 @ 11:00:06 #228
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208768418
Bij N speelt dat ook wel, ze vindt het lastig om aan het werk te gaan en is snel afgeleid, bij gewoon werk zeker, maar ook bij pluswerk. Vooral pluswerk dat gewoon sommetjes zijn (want ja, waarom zou je eindeloos sommetjes doen). De school helpt wel veel een op een, maar daar doet ze dan wel goed mee. Maar als ze zelfstandig iets moet doen, komt er vaak maar weinig van terecht. Ze gaat nu ook naar een hb-coach, daar gaat het eigenlijk prima, maar dat is ook een op een. Nu nog in de klas, maar ja, daar is zoveel afleiding... Hoe dan ook moet het pluswerk dus begeleid worden, anders lukt het inderdaad bij veel kinderen niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208774176
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 april 2023 09:45 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Mijn ervaring is dat de gemiddelde school denkt dat je er wel bent met zo'n kind een plusboekje onder zijn neus te schuiven, maar daarbij vergeten dat er juist begeleiding nodig is bij zoiets omdat er vaardigheden gevraagd worden die zo'n kind (nog) niet heeft ontwikkeld. Ik hoop dat de IQ-test door een HB-expert wordt uitgevoerd, die kan dan ook richting school adviseren, ook mbt pluswerk en dergelijke. :)
De orthopedagoog zei al dat hij waarschijnlijk veel te veel op details zit en omdat elke opdracht met pluswerk anders is, ontploft je hoofd snel.
Ik weet verder niet wie het onderzoek doet. Ik hoop idd hb-expert en de orthopedagoog zei dat het samenwerkingsverband van de school alles bij elkaar veel kennis over hb en had het over een kennisgroep hb.

Ze gingen in ieder geval snel aan de slag om wat dingen te regelen zodat hopelijk voor mij de meivakantie wat makkelijker wordt. Thuis is hij heel snel boos en erg druk en met een chronisch zieke moeder is dat een belabberde combinatie.
  woensdag 19 april 2023 @ 11:14:44 #230
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208823589
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van de juf om samen met haar superviserende juf (ze is zelf de lio-stagiair) en de ib'er te praten over de ontwikkeling van onze dochter. Ben heel erg benieuwd... Afspraak is na de meivakantie. Ik heb echt geen idee waar ze mee zullen komen. Prul tikt inmiddels alle leerdoelen van groep 2 makkelijk af (ze zit sinds eind november in groep 1) en ook een deel van groep 3. Ze is rekensommetjes aan het automatiseren, leest best vloeiend nu (deel van de woordjes zonder spellen) en schrijft woordjes uit haar hoofd goed op bijvoorbeeld.

Ik maak me een beetje zorgen dat ze of gaan praten over versnellen óf dat we moeten gaan kijken naar een andere school. Maar da's doemdenken aan mijn kant.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 19 april 2023 @ 11:51:24 #231
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208823918
Met versnellen is niets mis. Als dat nodig is, dan is het nodig.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 19 april 2023 @ 12:03:00 #232
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208824057
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:14 schreef Tink89 het volgende:
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van de juf om samen met haar superviserende juf (ze is zelf de lio-stagiair) en de ib'er te praten over de ontwikkeling van onze dochter. Ben heel erg benieuwd... Afspraak is na de meivakantie. Ik heb echt geen idee waar ze mee zullen komen. Prul tikt inmiddels alle leerdoelen van groep 2 makkelijk af (ze zit sinds eind november in groep 1) en ook een deel van groep 3. Ze is rekensommetjes aan het automatiseren, leest best vloeiend nu (deel van de woordjes zonder spellen) en schrijft woordjes uit haar hoofd goed op bijvoorbeeld.

Ik maak me een beetje zorgen dat ze of gaan praten over versnellen óf dat we moeten gaan kijken naar een andere school. Maar da's doemdenken aan mijn kant.
Krijgt elke ouder een soortgelijk gesprek of is dit buiten de reguliere gesprekken om?
  woensdag 19 april 2023 @ 16:00:55 #233
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208826441
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 12:03 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Krijgt elke ouder een soortgelijk gesprek of is dit buiten de reguliere gesprekken om?
Dit is extra, de ib'er zit er ook bij.

En saskiar, versnellen kan als het kind daar sociaal en emotioneel aan toe is ook, maar mijn dochter zou dan als 4-jarige naar combinatieklas 3-4 gaan. De oudste klasgenoten zijn dan 8 jaar. Dat verschil vind ik wel echt heel pittig, vooral omdat ze ook nog echt een kleuter is die graag verft en in het keukentje speelt en bing kijkt zegmaar...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208830218
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 11:14 schreef Tink89 het volgende:
Ik kreeg gisteren een uitnodiging van de juf om samen met haar superviserende juf (ze is zelf de lio-stagiair) en de ib'er te praten over de ontwikkeling van onze dochter. Ben heel erg benieuwd... Afspraak is na de meivakantie. Ik heb echt geen idee waar ze mee zullen komen. Prul tikt inmiddels alle leerdoelen van groep 2 makkelijk af (ze zit sinds eind november in groep 1) en ook een deel van groep 3. Ze is rekensommetjes aan het automatiseren, leest best vloeiend nu (deel van de woordjes zonder spellen) en schrijft woordjes uit haar hoofd goed op bijvoorbeeld.

Ik maak me een beetje zorgen dat ze of gaan praten over versnellen óf dat we moeten gaan kijken naar een andere school. Maar da's doemdenken aan mijn kant.
Je moet dus nog 3 weken wachten op het gesprek? Jeetje wat lang… ik zou er open in gaan, zij hebben dit vast vaker voorgehad. Bij ons heeft school toen de orthopedagoog van het samenwerkingsverband erbij gehaald en laten doortoetsen om te kijken waar hij stond. Uiteindelijk wel laten versnellen, maar hij is van eind augustus en dat was na de kerstvakantie dus groep 2 en 3 in 1 schooljaar gedaan. En dat was een 2/3 combi, dat scheelde ook nog. Bij ons wisselen die combi’s een beetje, ik hoop voor jou ook en dat ze dan volgend jaar naar een 2/3 combi kan.
Overigens zit mijn (nu) groep 4-kind wel in een 4/5 combi dus met zijn 6 jaar tussen de 8 en 9 jarigen, maar dat gaat volgens mij prima.
pi_208830419
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 20:30 schreef Nazil het volgende:

[..]
Je moet dus nog 3 weken wachten op het gesprek? Jeetje wat lang…
Ik kijk nergens meer van op qua wachttijd :')
pi_208830519
Mijn 5 jarige kwam in in 3-4-5 klas terecht. Daar waren de eersten 9 voor hij 6 werd. Maar het is nooit echt een probleem geweest. Alleen heeft juf tegen de herfstvakantie, toen D even de klas uit was, de klas verteld dat de tijd van hem pamperen wel voorbij was en hij echt zelfredzamer moest worden :D
Vooral de grote meiden wilden alles wel voor hem doen. Het was daardoor een zachte start voor hem.

Het blijft een afweging. In ons geval voorzag ik grotere problemen door gebrek aan cognitieve uitdaging, dan het sociale aspect (ook gewend aan grote broer en vrienden).
We hebben later de versnellings discussie nog eens gevoerd en besloten hem juist om sociale en emotionele redenen niet verder te versnellen.
pi_208830539
Van die 3 weken wachten is het ook gewoon 2 weken vakantie hè mensen… en de Koningsspelen en dat soort gezeik.
pi_208831781
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 20:46 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik kijk nergens meer van op qua wachttijd :')
Met een hulpverlener of wat dan ook niet, maar dit is de juf. Als ik nu een bericht stuur, kan ik morgen na schooltijd langskomen. Dat zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?
pi_208832112
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 22:18 schreef Nazil het volgende:

[..]
Met een hulpverlener of wat dan ook niet, maar dit is de juf. Als ik nu een bericht stuur, kan ik morgen na schooltijd langskomen. Dat zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?
Als ik even 5 minuten iets wil vragen wel. Bij een langer gesprek daar gaan minimaal een paar dagen overheen. En dan in combi met 2 weken vakantie zit je zo op 3 weken.
  donderdag 20 april 2023 @ 06:20:11 #240
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208832998
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 22:18 schreef Nazil het volgende:

[..]
Met een hulpverlener of wat dan ook niet, maar dit is de juf. Als ik nu een bericht stuur, kan ik morgen na schooltijd langskomen. Dat zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn?
Wat Deepfreeze zegt, voor een kort vraagje oid kan dat prima. Voor een serieus gesprek moet tijd vrij gemaakt, niet meer dan logisch.
  donderdag 20 april 2023 @ 06:22:51 #241
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208833000
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 16:00 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Dit is extra, de ib'er zit er ook bij.

En saskiar, versnellen kan als het kind daar sociaal en emotioneel aan toe is ook, maar mijn dochter zou dan als 4-jarige naar combinatieklas 3-4 gaan. De oudste klasgenoten zijn dan 8 jaar. Dat verschil vind ik wel echt heel pittig, vooral omdat ze ook nog echt een kleuter is die graag verft en in het keukentje speelt en bing kijkt zegmaar...
De kans dat ze nu al beginnen over versnellen is niet zo groot, de meeste scholen zijn daar niet heel happig op. Grote kans dat ze de voorsprong signaleren en willen bespreken wat ze haar kunnen bieden. Wat extra werkjes in de kleuterklas aanbieden is meestal makkelijker te realiseren dan een schooljaar overslaan.
pi_208833026
Wat Deepfreez en Nanukerst ook al zeiden: 3 weken in deze tijd is heel normaal. Juist fijn dat het nu zo serieus wordt opgepakt.

En verder vind ik versnellen bij de kleuters inderdaad een echt dingetje. Ik zie hoe lastig mijn herfstkind het heeft op sociaal gebied. Wij hadden trouwens een gesprek met de leerkrachten van zijn klas, van de externe plusklas en ib’er. De leerkracht van de externe plusklas benoemde volgend schooljaar versnellen naar groep 7. Js werkt nu niet en voelt ook nog geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn werk, hij is nog gewoon jong. Volgens de leerkracht van de plusklas moet hij dan wel werken, want hij mist dan een jaar basisstof. Gelukkig riepen zowel de groepsleerkracht als de ib’er heel hard nee ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ow moet waarschijnlijk stoppen met de externe plusklas. Ze hebben volgend jaar personeelstekort waardoor de groepen gaan krimpen. Ow scoort nog steeds fantastisch, heeft inzicht, heeft peers en een fantastische werkhouding. Hij zit hier alleen voor zelfvertrouwen, samenwerken en presenteren. Het zou zo jammer zijn voor hem, dus ik hoop dat ik nog iets voor elkaar krijg. Natuurlijk zou ik net wel begrijpen, juist voor kinderen zoals Js is het nog belangrijker dan voor kinderen als Ow.

Oh en als we dan toch mijn kids aan het bespreken zijn. Ze hadden het erover om Li groep 1 nog een jaar te laten doen omdat ze best wel wat doelen nog niet behaald. Ik heb aangegeven dat ik dat in groep 1 niet verstandig vind als ik haar broers zie. Ze is echt heel anders maar langzaam zie/hoor ik af en toe dingen dat ze volgens mij niet onder doet qua intelligentie voor haar broers.
  donderdag 20 april 2023 @ 08:21:55 #243
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_208833340
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn 5 jarige kwam in in 3-4-5 klas terecht. Daar waren de eersten 9 voor hij 6 werd. Maar het is nooit echt een probleem geweest. Alleen heeft juf tegen de herfstvakantie, toen D even de klas uit was, de klas verteld dat de tijd van hem pamperen wel voorbij was en hij echt zelfredzamer moest worden :D
Vooral de grote meiden wilden alles wel voor hem doen. Het was daardoor een zachte start voor hem.

Het blijft een afweging. In ons geval voorzag ik grotere problemen door gebrek aan cognitieve uitdaging, dan het sociale aspect (ook gewend aan grote broer en vrienden).
We hebben later de versnellings discussie nog eens gevoerd en besloten hem juist om sociale en emotionele redenen niet verder te versnellen.
Maar hoe zit het dan straks als de oudsten 12 zijn en hij nog 8?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_208833623
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 08:21 schreef avotar het volgende:

[..]
Maar hoe zit het dan straks als de oudsten 12 zijn en hij nog 8?
Die hebben we inmiddels ook gehad, hij is 11 en gaat naar de zomer naar het VO. Die stap was ook pittig. Zeker omdat hij emotioneel ook echt jonger was dan zijn kalender leeftijd. Die was lastiger omdat hij zelf ook niet lekker in zijn vel zat. Maar ook zijn de grapjes van die pre-pubers echt wat anders dan zijn belevingswereld. Hij heeft nog wel lang problemen gehad met zijn emotionele ontwikkeling. Natuurlijk kende een deel van de oudere kinderen hem al van de middenbouw en zijn nukken, dus dat werd gewoon weer vriendelijk opgepakt.

Ook ging zijn beste vriendje mee (ook HB alleen bijna een jaar ouder), dus ze hadden veel aan elkaar die eerste wen-weken. Maar sociaal zat hij echt op zijn plek in die klas. Klasgenootjes uit zijn eigen groep 6 en een paar uit groep 7 kon hij het goed mee vinden. De rest accepteerde hem en zijn nukken en vice versa.

Nu moet ik zeggen dat het ook wel een brave school is. Ze grijpen vrij snel in als iemand buitengesloten wordt of als er ander ge-etter is. Dat scheelt ook wel.

Of zoals zijn therapeut ooit zei over zijn huilbuien bij problemen (dat emotionele jonge/gebrek aan emotieregulatie): Hij heeft zo'n air over zich, dat pesten niet snel gebeurd. Het wordt gewoon overal geaccepteerd, het is zo natuurlijk, het is ook niet irritant, dus hij komt er wel mee weg..
(inmiddels zijn de huilbuien gelukkig wel geminimaliseerd door de therapeut)
  donderdag 20 april 2023 @ 09:22:06 #245
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208833753
Ik vind de wachttijd helemaal prima. Het is drie weken, maar daarvan is de school er ook twee dicht. Bovendien is het niet alleen de eigen juf, maar ook de superviserende juf en de ib'er. En morgen inderdaad koningsspelen ook nog... Geen punt wat mij betreft. Ik spreek de juf bovendien toch ook wel af en toe tussendoor voor korte dingetjes, hebben bijv. gisteren even afgestemd wat we doen met de koningsspelen (hele dag op vrijdag, normaal zijn ze dan vrij...de groepjes worden niet begeleid door een leerkracht en zijn een mengelmoes van alle leerjaren door elkaar. Da's voor prul wrs veel te veel, dus we hebben nu afgesproken dat ze 't probeert, maar dat ik haar meteen kom halen als het niet gaat) en welke onderwerpen ze thuis nu interessant vindt.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 06:22 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
De kans dat ze nu al beginnen over versnellen is niet zo groot, de meeste scholen zijn daar niet heel happig op. Grote kans dat ze de voorsprong signaleren en willen bespreken wat ze haar kunnen bieden. Wat extra werkjes in de kleuterklas aanbieden is meestal makkelijker te realiseren dan een schooljaar overslaan.
Dat stadium zijn we volgens mij wel al gepasseerd. Ze krijgt al extra werkjes en volgens de juf haalt ze nu alle eindtermen van groep 2 al. Ik heb in de tussentijd maar eens contact opgenomen met Senzai om om hulp te vragen.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208835356
Ook motorisch en sociaal?
Dat is wel heel knap!

Cognitief snap ik hoor, als je vertelt wat ze al kan.
  donderdag 20 april 2023 @ 15:13:11 #247
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208837571
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 12:24 schreef Loj het volgende:
Ook motorisch en sociaal?
Dat is wel heel knap!

Cognitief snap ik hoor, als je vertelt wat ze al kan.
Ik ga even opzoeken waar ik die motorische en sociale eindtermen kan vinden. De juf had het destijds idd vooral over de cognitieve, geloof ik.

Edit: wijzersoverdebasisschool.nl dus. Gevonden. Ik twijfel aan (voor eind groep 2, per categorie waarin ik nog twijfels heb):

Muziek:
[*]klappen en stampen op de maat van de muziek;
[*]bewegingen op muziek nadoen;
[*]lopen op de maat van de muziek;
[*]moeilijkere bewegingen maken op de maat van de muziek, zoals dansen en rennen.
[*]Ook leert je kind het verschil tussen hoge en lage tonen, kan het een slaginstrument bespelen en maakt het kennis met allerlei andere muziekinstrumenten.


Ze krijgt thuis zat muzikale opvoeding, maar de maat volgen, heb ik haar nog nooit zien doen. Ze kan wel vader jacob meespelen, maar da's dan vooral op welke staafjes van de xylofoon ze moet slaan, niet in het juiste ritme zegmaar.

Beweging
De grove motoriek is dik in orde (miss door 2 jaar peutergym?)

Fijne motoriek

[*]Netjes vouwen
[*]In de tekenlessen heeft je kind geleerd hoe het zijn pen of potlood correct vast moet houden. Hetzelfde geldt voor een kwast. Je kind kan ononderbroken lijnen tekenen tussen 2 punten en schrijfbewegingen maken in een rechte lijn.
[*]repen papier knippen.


Sociale vaardigheden
Eind groep 2 weet je kind hoe het in contact moet komen met andere kinderen, heeft het geleerd rekening te houden met de gevoelens van anderen en kan het zowel zijn eigen emoties als die van anderen herkennen.

Je kind heeft bovendien een duidelijk zelfbeeld ontwikkeld en kan zelfstandig zijn taken doen. Zelfs wanneer die moeilijk zijn en niet meteen lukken.


Die sociale vaardigheden heeft ze écht nog niet onder de knie. Contact leggen lukt prima (ook met vakantievriendjes en -vriendinnetjes enzo), maar écht rekening houden met een ander? Dat doet ze nog zeker niet. Emoties herkennen bij zichzelf zit wel snor, maar zich inleven in de emoties van een ander of ze uberhaupt erkennen, kan ze nog niet.

Hoe je weet of je kind een duidelijk zelfbeeld ontwikkeld heeft, is me een raadsel ;-) maar zelfstandig werken, stopt thuis vaak wel zodra het moeilijk wordt. Aan de andere kant: als ik dan niet bijspring, gaat ze vaak wel alsnog zelf verder en maakt ze af waar ze mee bezig was.

[ Bericht 32% gewijzigd door Tink89 op 20-04-2023 19:36:57 ]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209271120
Had je eigenlijk al een gesprek gehad @Tink89?
  donderdag 25 mei 2023 @ 11:37:07 #249
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209274650
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2023 23:08 schreef Gogo83 het volgende:
Had je eigenlijk al een gesprek gehad @:tink89?
Ja, maar hier idd nog geen update geplaatst.

We hebben vorige week kijk-gesprek gehad met de juf en de superviserende juf. Ze zien op bepaalde vlakken dezelfde voorsprong die wij zien (in een notendop: lezen, rekenen en fijne motoriek, waaronder schrijven). Ze zien gelukkig ook de enorme leergierigheid die prul heeft en willen daar wel iets mee. Ze hadden alleen nog steeds de IB'er niet betrokken, terwijl die eigenlijk al bij het gesprek in februari zou zijn. Nu is het plan dat de IB'er volgende week komt observeren en dat we begin juni een gesprek met juf, supervisorjuf en IB'er hebben. De superviserende juf gaf wel weer aan dat we misschien te veel verwachten, maar ik heb aangegeven dat we wmb een team zijn met hetzelfde doel en dat we nog niet zo ver zijn dat we concreet naar een andere school willen gaan kijken. Ik heb voorgesteld om de mogelijkheid te onderzoeken om prul in groep 3 te laten lezen, schrijven en eventueel ook rekenen volgend jaar en voor de rest in groep 2 te houden. Ze gingen bespreken of dat mogelijk is.

Mijn frustratie zit 'm er wel een beetje in dat de superviserende juf steeds aangeeft dat ze niet meer kunnen dan ze nu doen en dat ze zien dat prul met steeds meer plezier naar school gaat en dat daarom de noodzaak om iets te doen, steeds kleiner wordt. Begrijp me niet verkeerd: ik ben ook blij dat ze steeds meer plezier heeft, maar ik merk ook dat haar leergierigheid in de kiem gesmoord wordt door herhalingen en gebrek aan uitdaging. Haar weektaakjes blijven grotendeels foutloos en ze geeft zelf ook aan dat ze het saai vindt als ze gaan lezen/schrijven/rekenen, omdat ze al weet hoe het moet. Ik zie dus wél noodzaak...

Conclusie: to be continued.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209275819
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 11:37 schreef Tink89 het volgende:
Mijn frustratie zit 'm er wel een beetje in dat de superviserende juf steeds aangeeft dat ze niet meer kunnen dan ze nu doen en dat ze zien dat prul met steeds meer plezier naar school gaat en dat daarom de noodzaak om iets te doen, steeds kleiner wordt. Begrijp me niet verkeerd: ik ben ook blij dat ze steeds meer plezier heeft, maar ik merk ook dat haar leergierigheid in de kiem gesmoord wordt door herhalingen en gebrek aan uitdaging. Haar weektaakjes blijven grotendeels foutloos en ze geeft zelf ook aan dat ze het saai vindt als ze gaan lezen/schrijven/rekenen, omdat ze al weet hoe het moet. Ik zie dus wél noodzaak...
Zo herkenbaar.
Dat ze op school plezier lijkt te hebben, betekend niet dat ze echt geweldig gaan.

De mijne is sociaal prima, dus zijn hele schooltijd hoor ik ook, hij komt vrolijk binnen, speelt leuk, etc. Maar dat hij zich tijdens de gewone taken vreselijk verveelde viel niet op. Hij werd stilletjes sip ipv te gaan clownen ofzo. Ik snap best dat juf een klas vol heeft. Zeker bij de kleuters zaten ze met 33 stuks. Dan is er niet veel tijd. Maar geef dat dan wel toe ipv te zeggen dat je aanpassingen gaat doen en het kind vervolgens 2 maanden met 2 dobbelstenen sommen maakt (1+1 tm 6+6 dus). Terwijl het kind thuis al tot 100 rekent |:(
(Maar wij konden ons decemberkind vlot naar groep 3 doen, dat scheelde wel)

Ik ben er gewoon tegenaan blijven schoppen, elke 5-6-7 weken ofzo weer even langs lopen. Ik merkte thuis snel genoeg dat hij niet voldoende uitgedaagd werd, want dan kreeg ik thuis meer weetjes vragen en een slecht slapend kind.
Vanaf groep 5 had hij een dagdeel externe plusklas, dat was echt fijn voor de leerkrachten ook. Maar toch denk ik niet dat de leerkrachten echt 100% mee kon met dit kind, simpelweg omdat er meer kinderen zijn. En hij naast zijn cognitieve snelheid ook nog een typisch karaktertje heeft (faalangst, emotieregulatie)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')