Neeeeee alsof ze dat laatste niet al veel eerder hadden kunnen bedenken...quote:Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.
Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..'
Grmbl.. Wat een stelletje smurfen dat ze dat dan ook zo zeggen waar het kind bij is. Kun je dat probleem van die andere school niet tackelen door wat druk uit te oefenen via een andere weg? Leerplicht, sociaal wijkteam, IB-er die een goed woordje doet?quote:Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.
Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..'
Weet je hoeveel tijd het kost om een kind dat uitvalt weer aan de slag te krijgen? Een stuk meer dan een keertje per 8 weken even kijken hoe het gaat.quote:Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Oh, ik begreep het verkeerd. Ik dacht dat je moeite had met het opzadelen van je kind met extra werk.quote:Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Echt onbegrijpelijk, vooral ook omdat ze het naar Sticker wel gebracht heeft alsof het gewoon in kannen en kruiken was. Ik zou dan de neiging hebben om die dame uit te gaan laten leggen waarom het dan nu ineens weer allemaal onduidelijk is. Maar daar ligt die dame vast niet wakker van.quote:Op vrijdag 23 september 2022 13:14 schreef Nanukerst het volgende:
De stand van zaken nu is dat de trajectcoordinator (van ons schoolbestuur) samen met de directie gaat schakelen met het bestuur van het VO, in de hoop dat ze dit voor elkaar krijgen. Maar ik vind het echt van de zotte dat we dit, in de vijf (!!!) gesprekken die we met dit VO hebben gehad geen enkele keer is besproken. Dan hadden we echt wel een slag om de arm gehouden. Dit alles voelt ineens heel onveilig, ofzo.
Sticker weet nog niets, die is de dagen aan het aftellen tot aan de herfstvakantie omdat hij daarna 'eindelijk' naar groep 9 mag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door Mevr_Mus op 06-10-2022 21:46:56 ]Oude (on)bekende.
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.quote:Op donderdag 6 oktober 2022 21:35 schreef Mevr_Mus het volgende:
Hebben jullie al meer duidelijkheid Nanukerst?
Lekker vaag nog steeds, in principe geen probleem.quote:Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Bah, wat waardeloos Hopelijk snel meer duidelijkheid. Kan me voorstellen dat dit voor Sticker erg onrustig is…quote:Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Absoluut! Zo zit oudste op voetbal en schaken. Die combinatie is voor hem perfect. Beide activiteiten doet hij met enorm veel toewijding, al heeft hij voor het tweede wel aanzienlijk meer talent dan voor het eerstequote:Op vrijdag 7 oktober 2022 08:55 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Mevr_Mus heerlijk! Kind en slim zijn kan prima samen!
Naja, de juf van D heeft elke jaar wel wat hb-ers in de klas. Heeft een opleiding gedaan een jaar of 2 terug. En toch lopen niet alle hb-ers fluitend naar buiten. Het cognitieve deel kan ze wel handelen, maar alles wat erbij komt kijken (sociaal/emotioneel etc) is maar lastig. De plusklasjuf kan dat veel beter. Die overlegd ook met de juf van school. Ze vond ook dat PMT een betere hulp voor D was dan een hb-coach (hoezo, nog meer cognitie, het is een mens, geen wandelend stel hersens).quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:37 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Ik kan me je teleurstelling voorstellen herkenbaar namelijk, al is het op een ander gebied.quote:Op dinsdag 8 november 2022 11:53 schreef Phaidra het volgende:
Gister hadden we het langverwachte groot overleg met school, IB'er, externe HB-specialist en de testpsycholoog over de jongste. Vanwege volle agenda's was dat nog niet eerder gelukt, al hebben wij als ouders wel een gesprek met leerkracht en IB'er gehad. Het was op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend. Er is echt weinig kennis van HB, visueel leren, top-down leren. En eigenlijk ook weinig inzicht in waar A. precies in zijn leerproces staat. Ze hangen volledig aan de DMT, maar konden niet zeggen wat zijn AVI-niveau was bij het lezen van een tekst in context. Wisten niet of hij gewoon snel kon rekenen of sommen tot 20 ook geautomatiseerd had.
In een nabespreking met ons zei de psycholoog dat zij en de HB-specialist 'in shock' waren over het gebrek aan kennis, en dat zeggen ze vast niet zomaar. Dus tja. School is op zich welwillend om te leren, maar ze moeten van ver komen en A. heeft echt snel goede hulp nodig. Hij maakt in speltherapie stappen op het gebied van emotieregulatie en omgaan met frustratie (en ik moet gewoon bijna huilen als de therapeut vertelt hoe zeer ze onder de indruk is van hem, de manier waarop hij denkt en hoe hij zich uitdrukt, zo fijn voor hem om dat ook eens te horen!) maar als er niet snel op school iets verandert dan is dat een druppel op de gloeiende plaat.
Het externe bureau gaat nu - in overleg met ons - aan school voorstellen om het deel top-down leren lezen even over te nemen, dat hij dat daar gaat doen met de HB-specialist. Dat geeft school wat meer tijd om zich dingen eigen te maken en kan A. toch op korte termijn goede hulp krijgen. Misschien is dat net het zetje wat hij nodig heeft en kan school het vervolgens makkelijker overpakken. Maar heel eerlijk, ik denk dat we er ook goed aan doen om verder te kijken. De juf van A. doet ook de interne plusklas en als er zo weinig kennis is, dan vrees ik dat het gewoon teveel gevraagd is allemaal...
Ik vind het allemaal even heel stom. En natuurlijk hadden wij al het idee dat ze het lastig vonden om voor A. een passend programma te maken, maar dat het zo erg was, dat valt me dan toch tegen. Aan de ene kant wel een bevestiging van ons gevoel, dus leerpunt voor ons om daar toch nog meer op te vertrouwen.
Dat gevoel ja. Zelfde juf die de plusklas doet én waar hij het iig t/m eind volgend schooljaar mee moet doen. En ik vind het belangrijk dat ze hier ook van leren, maar mijn kind als studie-object zie ik gewoon niet zo zitten. Zeker omdat hij niet op hun kan wachten momenteel.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:35 schreef lunapuella het volgende:
Oh Phaidra, ik kan me voorstellen dat dat een ontgoocheling is ja. Het klinkt of ze van erg ver moeten komen en kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten als het om je kind gaat.
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?quote:Op maandag 21 november 2022 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben .
Dat is nog wel een lastige. Ze denken dat hij voldoende uitgedaagd kan worden in de interne plusklas. Daar hebben ze veel aandacht voor mindset en leren leren, dus dat is zeker nuttig. In de klas proberen ze hem meer uit te dagen door werkjes meer af te wisselen (bij herhaling haakt hij af) en rekenen te compacten.quote:Op maandag 21 november 2022 14:02 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
Fijn dat de school zo pro-actief is! Wij hebben toen ook zo’n vragenlijst in moeten vullen en nav daarvan zijn er orthopedagogen ingeschakeld en hebben ze getest op welk niveau lezen en rekenen hij zat, allebei midden groep 3. Dat was rond de herfstvakantie groep 2. Vanaf zo eind november is hij elke dag even naar groep 3 gegaan om met schrijven mee te doen, omdat hij dat nog niet kon, en na de kerstvakantie zou toch een deel van groep 2 een 2/3 combi worden en is hij helemaal overgegaan naar groep 3. Is goed uitgepakt! Heeft wel tot de zomervakantie fysio gehad voor het schrijven, maar ik geloof dat dat nu goed gaat. Wel in de motoriek van een 6- jarige in groep 4, maar dat moeten ze maar accepteren.quote:Op donderdag 24 november 2022 16:13 schreef LeSage het volgende:
Ik kom hier eens een beetje meelezen.
Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel ).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geïnteresseerd kunnen houden.
Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.
We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.quote:Op vrijdag 25 november 2022 07:42 schreef LeSage het volgende:
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
Dit ja. Als ik ¤5,- had gekregen voor iedere keer dat een professional vond dat mijn kind een SoVa-training moet volgen, was ik rijk geweest. Terwijl hij sociaal echt heel vaardig is, als hij met zijn vriendje (ook iq 155+) is, is er niets aan de hand. Maar ja, op school zijn er geen kinderen die daarbij in de buurt komen, dus doet hij onhandig.quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |