abonnement Unibet Coolblue
pi_206071463
@Nanukerst Wat schandalig. Ik zou kijken waar ik een klacht in kon dienen.

@Clubsoda Je zou meer verwachten van zo iemand...

@Phaidra Zo'n plan kost wel even wat tijd, maar dan zijn ze er wel bewust mee bezig en wordt er doelmatiger gewerkt. Er hoeft ook niet elke 8 weken een compleet nieuw plan te komen.
pi_206073412
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.

Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..' :')

:'(
Neeeeee :{ alsof ze dat laatste niet al veel eerder hadden kunnen bedenken...
En als je het dan niet zeker weet dat je na de herfstvakantie start, loop dan niet op de zaken vooruit door zo hard een datum te noemen...
Wat belachelijk, weet sticker het al?
Blegh, ik word er bijna plaatsvervangend boos van :{
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206073427
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.

Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..' :')

:'(
Grmbl.. Wat een stelletje smurfen dat ze dat dan ook zo zeggen waar het kind bij is. Kun je dat probleem van die andere school niet tackelen door wat druk uit te oefenen via een andere weg? Leerplicht, sociaal wijkteam, IB-er die een goed woordje doet?
D zijn plusklas is gratis voor de kinderen van de eigen stichting, maar de rest is ook welkom tegen een bijbetaling van de scholen/ouders.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Weet je hoeveel tijd het kost om een kind dat uitvalt weer aan de slag te krijgen? Een stuk meer dan een keertje per 8 weken even kijken hoe het gaat.
Het kost wel tijd, maar dat is passend bij het probleem. En dat is passend onderwijs.
Nu hadden wij niet zo'n afspraak, maar totdat ze D zijn problemen serieus zagen stond ik ook wel elke 6-8 weken bij juf omdat het weer niet ging. Dan liever georganisserd

Hier op school komen ze er redelijk mee weg omdat de plusklas extern is en zij veel opvangen (pluswerk regelen, werk-issues tackelen, individueel extra lesjes op school).
Maar dat maakt de leerkrachten soms ook wel wat laks, want ze lossen het daar toch wel op. Terwijl die kinderen wel werk meekrijgen voor in de eigen klas en daar dus ook issues tegen komen.
  vrijdag 23 september 2022 @ 13:11:00 #64
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_206075813
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Oh, ik begreep het verkeerd. Ik dacht dat je moeite had met het opzadelen van je kind met extra werk. :D

En verder: zoals al genoemd, pas als je kind een thuiszitter is gaat het enorm veel tijd kosten voor al die partijen. Dus het is in ieders belang om dat te voorkomen.
  vrijdag 23 september 2022 @ 13:14:30 #65
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_206075857
De stand van zaken nu is dat de trajectcoordinator (van ons schoolbestuur) samen met de directie gaat schakelen met het bestuur van het VO, in de hoop dat ze dit voor elkaar krijgen. Maar ik vind het echt van de zotte dat we dit, in de vijf (!!!) gesprekken die we met dit VO hebben gehad geen enkele keer is besproken. Dan hadden we echt wel een slag om de arm gehouden. Dit alles voelt ineens heel onveilig, ofzo.

Sticker weet nog niets, die is de dagen aan het aftellen tot aan de herfstvakantie omdat hij daarna 'eindelijk' naar groep 9 mag. :{
pi_206075980
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 13:14 schreef Nanukerst het volgende:
De stand van zaken nu is dat de trajectcoordinator (van ons schoolbestuur) samen met de directie gaat schakelen met het bestuur van het VO, in de hoop dat ze dit voor elkaar krijgen. Maar ik vind het echt van de zotte dat we dit, in de vijf (!!!) gesprekken die we met dit VO hebben gehad geen enkele keer is besproken. Dan hadden we echt wel een slag om de arm gehouden. Dit alles voelt ineens heel onveilig, ofzo.

Sticker weet nog niets, die is de dagen aan het aftellen tot aan de herfstvakantie omdat hij daarna 'eindelijk' naar groep 9 mag. :{
Echt onbegrijpelijk, vooral ook omdat ze het naar Sticker wel gebracht heeft alsof het gewoon in kannen en kruiken was. Ik zou dan de neiging hebben om die dame uit te gaan laten leggen waarom het dan nu ineens weer allemaal onduidelijk is. Maar daar ligt die dame vast niet wakker van.
Zo ga je toch niet met mensen om!!!

Dan ga ik heel hard duimen dat het gewoon toch kan... en dan hopelijk ook vlot :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 6 oktober 2022 @ 21:35:27 #67
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_206229883
Hebben jullie al meer duidelijkheid Nanukerst?


Het mag dan voor de nodige uitdagingen zorgen, maar die hoogbegaafdheid heeft ook hele toffe kanten :Y

Ik ben vandaag met onze oudste naar Den Haag geweest voor een rondleiding door de eerste kamer gevolgd door een bezoek aan de tweede kamer. Kind heeft 3,5 uur op het puntje van zijn stoel naar de financiële beschouwingen zitten luisteren :D Hij stond volledig “aan” en genoot van de debatten O+ Maar hij is ook gewoon een beweeglijke 11-jarige die rennend en springend over de roltrappen ging :s)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door Mevr_Mus op 06-10-2022 21:46:56 ]
Oude (on)bekende.
pi_206230838
O+ wat leuk!! En die tweede foto :D Alsof hij zo langs de leuning naar beneden is gegaan!

Ik kan ook enorm genieten van een gevatte opmerking, meestal zo tussen neus en lippen door.

Laatst ook weer. Oudste was aan het mopperen op iemand die voor ons fietste en ontzettend langzaam ging en een beetje de weg blokkeerde. “Zo komen we nooit thuis!” Waarop de jongste zegt: “Nou, ook als je maar 1km per uur gaat, kom je uiteindelijk wel thuis hoor. Het duurt alleen heel lang!”
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206233264
@Mevr_Mus heerlijk! Kind en slim zijn kan prima samen!
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:22:44 #70
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_206235743
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2022 21:35 schreef Mevr_Mus het volgende:
Hebben jullie al meer duidelijkheid Nanukerst?

Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken :D Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
pi_206237017
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken :D Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Lekker vaag nog steeds, in principe geen probleem.
Ik duim mee voor gauw echte duidelijkheid, zwart op wit (waar je ze mee om de oren kunt slaan als ze zich er niet aan houden :+ ) :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:57:53 #72
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_206286978
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewaken :D Hopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Bah, wat waardeloos :N Hopelijk snel meer duidelijkheid. Kan me voorstellen dat dit voor Sticker erg onrustig is…
Oude (on)bekende.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:02:46 #73
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_206287016
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:55 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Mevr_Mus heerlijk! Kind en slim zijn kan prima samen!
Absoluut! Zo zit oudste op voetbal en schaken. Die combinatie is voor hem perfect. Beide activiteiten doet hij met enorm veel toewijding, al heeft hij voor het tweede wel aanzienlijk meer talent dan voor het eerste :X
Oude (on)bekende.
pi_206600515
Gister hadden we het langverwachte groot overleg met school, IB'er, externe HB-specialist en de testpsycholoog over de jongste. Vanwege volle agenda's was dat nog niet eerder gelukt, al hebben wij als ouders wel een gesprek met leerkracht en IB'er gehad. Het was op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend. Er is echt weinig kennis van HB, visueel leren, top-down leren. En eigenlijk ook weinig inzicht in waar A. precies in zijn leerproces staat. Ze hangen volledig aan de DMT, maar konden niet zeggen wat zijn AVI-niveau was bij het lezen van een tekst in context. Wisten niet of hij gewoon snel kon rekenen of sommen tot 20 ook geautomatiseerd had.

In een nabespreking met ons zei de psycholoog dat zij en de HB-specialist 'in shock' waren over het gebrek aan kennis, en dat zeggen ze vast niet zomaar. Dus tja. School is op zich welwillend om te leren, maar ze moeten van ver komen en A. heeft echt snel goede hulp nodig. Hij maakt in speltherapie stappen op het gebied van emotieregulatie en omgaan met frustratie (en ik moet gewoon bijna huilen als de therapeut vertelt hoe zeer ze onder de indruk is van hem, de manier waarop hij denkt en hoe hij zich uitdrukt, zo fijn voor hem om dat ook eens te horen!) maar als er niet snel op school iets verandert dan is dat een druppel op de gloeiende plaat.

Het externe bureau gaat nu - in overleg met ons - aan school voorstellen om het deel top-down leren lezen even over te nemen, dat hij dat daar gaat doen met de HB-specialist. Dat geeft school wat meer tijd om zich dingen eigen te maken en kan A. toch op korte termijn goede hulp krijgen. Misschien is dat net het zetje wat hij nodig heeft en kan school het vervolgens makkelijker overpakken. Maar heel eerlijk, ik denk dat we er ook goed aan doen om verder te kijken. De juf van A. doet ook de interne plusklas en als er zo weinig kennis is, dan vrees ik dat het gewoon teveel gevraagd is allemaal... -O-

Ik vind het allemaal even heel stom. En natuurlijk hadden wij al het idee dat ze het lastig vonden om voor A. een passend programma te maken, maar dat het zo erg was, dat valt me dan toch tegen. Aan de ene kant wel een bevestiging van ons gevoel, dus leerpunt voor ons om daar toch nog meer op te vertrouwen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206601011
Oh Phaidra, ik kan me voorstellen dat dat een ontgoocheling is ja. -O- Het klinkt of ze van erg ver moeten komen en kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten als het om je kind gaat.
  dinsdag 8 november 2022 @ 12:37:05 #76
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_206601046
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_206601525
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:37 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Naja, de juf van D heeft elke jaar wel wat hb-ers in de klas. Heeft een opleiding gedaan een jaar of 2 terug. En toch lopen niet alle hb-ers fluitend naar buiten. Het cognitieve deel kan ze wel handelen, maar alles wat erbij komt kijken (sociaal/emotioneel etc) is maar lastig. De plusklasjuf kan dat veel beter. Die overlegd ook met de juf van school. Ze vond ook dat PMT een betere hulp voor D was dan een hb-coach (hoezo, nog meer cognitie, het is een mens, geen wandelend stel hersens).

Maar ze heeft er in ieder geval moeite in gestoken, vraagt de back-up. Als het dan nog lastig gaat, dan kan het ook gewoon ook teveel zijn voor een leerkracht..
pi_206602862
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 11:53 schreef Phaidra het volgende:
Gister hadden we het langverwachte groot overleg met school, IB'er, externe HB-specialist en de testpsycholoog over de jongste. Vanwege volle agenda's was dat nog niet eerder gelukt, al hebben wij als ouders wel een gesprek met leerkracht en IB'er gehad. Het was op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend. Er is echt weinig kennis van HB, visueel leren, top-down leren. En eigenlijk ook weinig inzicht in waar A. precies in zijn leerproces staat. Ze hangen volledig aan de DMT, maar konden niet zeggen wat zijn AVI-niveau was bij het lezen van een tekst in context. Wisten niet of hij gewoon snel kon rekenen of sommen tot 20 ook geautomatiseerd had.

In een nabespreking met ons zei de psycholoog dat zij en de HB-specialist 'in shock' waren over het gebrek aan kennis, en dat zeggen ze vast niet zomaar. Dus tja. School is op zich welwillend om te leren, maar ze moeten van ver komen en A. heeft echt snel goede hulp nodig. Hij maakt in speltherapie stappen op het gebied van emotieregulatie en omgaan met frustratie (en ik moet gewoon bijna huilen als de therapeut vertelt hoe zeer ze onder de indruk is van hem, de manier waarop hij denkt en hoe hij zich uitdrukt, zo fijn voor hem om dat ook eens te horen!) maar als er niet snel op school iets verandert dan is dat een druppel op de gloeiende plaat.

Het externe bureau gaat nu - in overleg met ons - aan school voorstellen om het deel top-down leren lezen even over te nemen, dat hij dat daar gaat doen met de HB-specialist. Dat geeft school wat meer tijd om zich dingen eigen te maken en kan A. toch op korte termijn goede hulp krijgen. Misschien is dat net het zetje wat hij nodig heeft en kan school het vervolgens makkelijker overpakken. Maar heel eerlijk, ik denk dat we er ook goed aan doen om verder te kijken. De juf van A. doet ook de interne plusklas en als er zo weinig kennis is, dan vrees ik dat het gewoon teveel gevraagd is allemaal... -O-

Ik vind het allemaal even heel stom. En natuurlijk hadden wij al het idee dat ze het lastig vonden om voor A. een passend programma te maken, maar dat het zo erg was, dat valt me dan toch tegen. Aan de ene kant wel een bevestiging van ons gevoel, dus leerpunt voor ons om daar toch nog meer op te vertrouwen.
Ik kan me je teleurstelling voorstellen :{ herkenbaar namelijk, al is het op een ander gebied. :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206603367
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:35 schreef lunapuella het volgende:
Oh Phaidra, ik kan me voorstellen dat dat een ontgoocheling is ja. -O- Het klinkt of ze van erg ver moeten komen en kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten als het om je kind gaat.
Dat gevoel ja. Zelfde juf die de plusklas doet én waar hij het iig t/m eind volgend schooljaar mee moet doen. En ik vind het belangrijk dat ze hier ook van leren, maar mijn kind als studie-object zie ik gewoon niet zo zitten. Zeker omdat hij niet op hun kan wachten momenteel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206760398
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben O-).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206760423
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben O-).
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
pi_206760531
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 14:02 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
Dat is nog wel een lastige. Ze denken dat hij voldoende uitgedaagd kan worden in de interne plusklas. Daar hebben ze veel aandacht voor mindset en leren leren, dus dat is zeker nuttig. In de klas proberen ze hem meer uit te dagen door werkjes meer af te wisselen (bij herhaling haakt hij af) en rekenen te compacten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat voldoende is, maar op dit moment is het heel lastig om te bepalen wat wel en niet werkt, omdat het lezen nog steeds zoveel frustratie veroorzaakt. Maar het blijft een feit dat het standaard onderwijs niet echt ingericht is op creatief begaafden.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 24 november 2022 @ 10:50:42 #83
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_206800432
Deze nieuwsgierige meelezer vraagt zich af of Sticker al in groep 9 is beland, wil je daar iets over vertellen @Nanukerst?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_206804298
:W

Ik kom hier eens een beetje meelezen.

Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel :@ ).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geïnteresseerd kunnen houden.

Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.

We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_206806388
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:13 schreef LeSage het volgende:
:W

Ik kom hier eens een beetje meelezen.

Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel :@ ).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geïnteresseerd kunnen houden.

Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.

We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen O+
Fijn dat de school zo pro-actief is! Wij hebben toen ook zo’n vragenlijst in moeten vullen en nav daarvan zijn er orthopedagogen ingeschakeld en hebben ze getest op welk niveau lezen en rekenen hij zat, allebei midden groep 3. Dat was rond de herfstvakantie groep 2. Vanaf zo eind november is hij elke dag even naar groep 3 gegaan om met schrijven mee te doen, omdat hij dat nog niet kon, en na de kerstvakantie zou toch een deel van groep 2 een 2/3 combi worden en is hij helemaal overgegaan naar groep 3. Is goed uitgepakt! Heeft wel tot de zomervakantie fysio gehad voor het schrijven, maar ik geloof dat dat nu goed gaat. Wel in de motoriek van een 6- jarige in groep 4, maar dat moeten ze maar accepteren.

En nu heb ik een heel vrolijke 6-jarige in groep 4 die prima meekomt en op z’n plek zit. Hij denkt snel, pikt dingen snel op en ze zijn met hem bezig met leren leren zonder frustratie, want iets leren of oefenen doet hij nog steeds niet.
Ik had er achteraf niet aan moeten denken dat hij nu pas ging ‘leren lezen’. Hij zit nu op avi e5.
pi_206811313
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_206811422
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 07:42 schreef LeSage het volgende:
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.
pi_206811487
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206812828
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Dit ja. Als ik ¤5,- had gekregen voor iedere keer dat een professional vond dat mijn kind een SoVa-training moet volgen, was ik rijk geweest. Terwijl hij sociaal echt heel vaardig is, als hij met zijn vriendje (ook iq 155+) is, is er niets aan de hand. Maar ja, op school zijn er geen kinderen die daarbij in de buurt komen, dus doet hij onhandig.
Ik blijf weigeren om Sjaak naar een SoVa-training te sturen.
  vrijdag 25 november 2022 @ 10:51:59 #90
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_206812858
Wij kregen het gister ook weer te horen...
Sociaal gaat prima, ze heeft veel aansluiting in de klas en praat met iedereen. Emotioneel ook, ze is niet verlegen of bang, heeft geen driftbuien enz.
Maar wat ze bedoelen is dat ze te langzaam werkt (eet/opruimt/aankleedt etc.) omdat ze afgeleid is. Maarja, ze is in haar hoofd met 100 dingen tegelijk bezig (dakpannen tellen i.p.v. sommen maken.. :') ). Dus daarom zou versnellen ook geen optie zijn. Terwijl ze in de volgende klas een stuk harder zou moeten werken en dus niet steeds afgeleid zou zijn.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')