abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209277356
Het lijkt me goed om dat expliciet aan te geven @Tink89. Ik herken het ook en je wil het moment dat ze echt gaat afhaken op dat gebied wel voor zijn.

Onze school is met de jongste wel goed aan de slag gegaan met de tips van de hb-expert. Vorige week hadden we een opvolgend gesprek met juf, ib'er en hb-expert. Ze zien duidelijk vooruitgang in het lezen en hij is veel vrolijker in de klas. Het lezen gaat een stuk vloeiender. Het is jammer dat hij nog niet echt aan een inhaalslag is begonnen. Zijn niveau is nog steeds M3 (en zou nu E4 moeten zijn). Er zit nog weinig snelheid in, en hij maakt nog typische dyslexie-fouten. Een grote plus is dat hij nu wel heel goed begrijpt wat hij leest. In november kon hij dat echt nog niet.

We gaan nu wel kijken naar de mogelijkheden voor dyslexie-onderzoek. School gaat uitzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een vergoed vervolgtraject mocht er dyslexie worden vastgesteld. Het normale aanbod is voor hem namelijk iig niet passend. Als er weinig speling is hierin, gaan we voor een niet-vergoed traject. Ondersteuning op dit gebied moet hem niet nog meer frustratie gaan opleveren.

Maandag had hij weer cito's, DMT en begrijpend lezen. Bij begrijpend lezen snapte hij een woord niet, waardoor hij de vragen niet kon beantwoorden. Hij moest vervolgens heel hard huilen ;( ;(. De juf heeft zijn toets toen gestaakt en in overleg met de ib'er besloten om begrijpend lezen deze ronde niet af te nemen. Fijn dat ze hier zo mee omgaan, maar mijn hart breekt wel hoor...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209281171
Die van ons gedraagt zich op school ook voorbeeldig, maar dat komt er thuis uit. Woede-uitbarstingen en de laatste weken duurt het eeuwen voordat hij slaapt. Op school doet hij lekker mee en valt hij volgens mij niet op, maar het is wel allemaal te makkelijk (met al een jaar gesprongen).
Ik hoop dat ze tot een goede oplossing komen, Tink. L heeft ook tussen herfst- en kerstvakantie schrijven met groep 3 gedaan en de rest groep 2 en is toen na de kerstvakantie gesprongen. Groep 3 hadden ze daarvoor al lekker gemaakt met een extra tafel en stoeltje, en iedereen maar raden wie daar kwam te zitten.

L heeft over 2 weken de iq-test, eind juni de uitslag en zo nodig kunnen we daar volgend schooljaar mee aan de slag. Ik moet zeggen dat school uiteindelijk erg snel gehandeld heeft toen ik vroeg hoe zijn gedrag op school was, omdat hij thuis zo boos en onhandelbaar druk was. Toen dat nog niet zo was, vonden ze dat hij genoeg uitdaging kreeg met 2x in de week plusrekenen.
pi_209281213
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 15:59 schreef Phaidra het volgende:
Het lijkt me goed om dat expliciet aan te geven @:Tink89. Ik herken het ook en je wil het moment dat ze echt gaat afhaken op dat gebied wel voor zijn.

Onze school is met de jongste wel goed aan de slag gegaan met de tips van de hb-expert. Vorige week hadden we een opvolgend gesprek met juf, ib'er en hb-expert. Ze zien duidelijk vooruitgang in het lezen en hij is veel vrolijker in de klas. Het lezen gaat een stuk vloeiender. Het is jammer dat hij nog niet echt aan een inhaalslag is begonnen. Zijn niveau is nog steeds M3 (en zou nu E4 moeten zijn). Er zit nog weinig snelheid in, en hij maakt nog typische dyslexie-fouten. Een grote plus is dat hij nu wel heel goed begrijpt wat hij leest. In november kon hij dat echt nog niet.

We gaan nu wel kijken naar de mogelijkheden voor dyslexie-onderzoek. School gaat uitzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een vergoed vervolgtraject mocht er dyslexie worden vastgesteld. Het normale aanbod is voor hem namelijk iig niet passend. Als er weinig speling is hierin, gaan we voor een niet-vergoed traject. Ondersteuning op dit gebied moet hem niet nog meer frustratie gaan opleveren.

Maandag had hij weer cito's, DMT en begrijpend lezen. Bij begrijpend lezen snapte hij een woord niet, waardoor hij de vragen niet kon beantwoorden. Hij moest vervolgens heel hard huilen ;( ;(. De juf heeft zijn toets toen gestaakt en in overleg met de ib'er besloten om begrijpend lezen deze ronde niet af te nemen. Fijn dat ze hier zo mee omgaan, maar mijn hart breekt wel hoor...
Bij ons zat bij het gesprek ook iemand van het zorgteam van de gemeente. Zij kunnen ook helpen om via de gemeente dat vergoed te krijgen. De gemeente is verantwoordelijk voor de jeugdzorg. Zij had bijv. Ook kunnen helpen om de iq test vergoed te krijgen als school daar geen potje voor had. Ook om de goede zorgverleners te zoeken kunnen zij laagdrempelig helpen.
pi_209303291
Wij kregen ook geld vanuit de gemeente inderdaad. Maar de dame die de indicatie moest afgeven zat wel heel erg in haar eigen cirkel waar ze makkelijk iets voor af kon geven. En toen ik niet de standaard hb-coach wilde, vroeg ze heel snel of hij geen ASS had, want dan was de vergoeding ook simpel.

Met een beetje gemopper hebben we wel anderhalf jaar PMT vergoed gekregen. Maar ook tussentijds steeds dat ASS verhaal, terwijl iedereen zag dat de PMT zijn ding deed.
pi_209304842
Nou ja, dat gedoe hebben we eigenlijk weinig zin in. Dan kies ik liever gewoon “makkelijk” onze eigen weg en daar betaal ik dan met liefde voor. Alles is al lastig genoeg zonder dat je moet leuren om dingen vergoed te krijgen. En wij hebben wel het geluk dat we het ook zouden kunnen betalen.

Maar eerst even afwachten waar de school nog mee komt. De IB’er zou contact opnemen met dé expert in deze materie. Die zit buiten de regio iig, maar die zou wel algemene tips kunnen geven.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209307487
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 17:45 schreef Phaidra het volgende:
Nou ja, dat gedoe hebben we eigenlijk weinig zin in. Dan kies ik liever gewoon “makkelijk” onze eigen weg en daar betaal ik dan met liefde voor. Alles is al lastig genoeg zonder dat je moet leuren om dingen vergoed te krijgen. En wij hebben wel het geluk dat we het ook zouden kunnen betalen.

Maar eerst even afwachten waar de school nog mee komt. De IB’er zou contact opnemen met dé expert in deze materie. Die zit buiten de regio iig, maar die zou wel algemene tips kunnen geven.
Dat was ook ons idee, maar na anderhalf jaar bijna wekelijks bezoekjes was dat wel een prijzig geintje geworden.
De therapeut heeft ook een behoorlijk deel van het regelen gedaan. Die wist de goede regeltjes/codes wel te vinden.
pi_209307557
Gemeentes verschillen soms behoorlijk. PMT wordt door onze gemeente bijvoorbeeld niet vergoed.
pi_209308097
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 21:11 schreef Hupje het volgende:
Gemeentes verschillen soms behoorlijk. PMT wordt door onze gemeente bijvoorbeeld niet vergoed.
Hier het eerste schooljaar wel, maar eigenlijk niet voor deze doelgroep. Eerste half jaar groep 8(laatste helft 2022) hebben we ook nog gehad. Maar voor 2023 kon het echt niet meer.

We gaan rond de zomervakantie en de wissel naar VO nog wel terug.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 08:50:55 #259
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209449635
Zo, even tijd voor een update. Wij hadden afgelopen woensdag een afspraak met beide juffen en de IB'er. Toen ik 's ochtends prul op school afzette, vertelde de juf dat de bovenschoolse hb-specialist in huis was en toevallig tijd had om prul te observeren en 's middags bij het gesprek aan te sluiten. Of we daarmee akkoord gingen? Ja natuurlijk!

En het gesprek 's middags was ongelooflijk fijn en verhelderend. Er zat duidelijk heel veel expertise bij de specialist. Ze had verrassende vragen, kon de juffen meteen tips meegeven en we samen hebben een mooi plan gemaakt voor komend jaar. Want ondanks dat de juf al een paar keer had aangegeven dat ze niet wist of school prul passend onderwijs kon bieden, mag ze toch blijven. Hierbij geldt wel: elke 6 weken een afspraak met ons, de juf, de ib'er en de specialist en elke keer schaven we bij waar nodig. Toch is er op hoofdlijnen wel vast in scenario's gedacht.

Het plan (in een notendop, we hebben een uur aan tafel gezeten):

De hb-specialist gaat één op één met prul werken. Ze gaat daarbij proberen om te achterhalen welke gedachtes prul heeft die niet helpend zijn (zoals: als het niet perfect is, is het helemaal fout) en daarmee aan de slag. Ze gaat ook proberen om af te tasten hoe ver prul staat qua ontwikkeling (mn op lezen, schrijven en rekenen) zodat we bepalen (en steeds bijstellen) wat we haar aanbieden en hoe we haar kunnen uitdagen. De specialist begeleidt op meerdere scholen van onze stichting kindjes die hb en uhb zijn en had wat mooie voorbeelden van hoe dat in de praktijk gaat. Dit kan gewoon op school, door haar even uit de klas te halen. Heel fijn dus!

We hebben al input gegeven door antwoord te geven op al haar vragen tot nu toe (zoals: hoe gaat ze ermee om als iets niet lukt? Hoe heeft prul leren fietsen?) en ook voor thuis/buiten school fijne handvaten en tips meegekregen. Zo is er een kindje in een buurdorp (ook 4 jaar) dat uhb is en een fijne pianoleraar heeft, dus we gaan eens kijken of prul het ook leuk zou vinden om les te krijgen. Is natuurlijk een heel goed voorbeeld van iets dat je moet oefenen/doorzetten/moeilijk en complex is en waar ze dus zichzelf misschien wel tegenkomt. Daarnaast is er bij Senzai een peergroup voor kinderen van haar leeftijd waarvan de specialist denkt dat ze er goed bij zou kunnen aansluiten. School heeft er geen enkel probleem mee als prul daardoor school mist, dus we gaan kijken of we dat geregeld kunnen krijgen. Er is daar ook een oudergroep, misschien dat wij daar nog bij gaan aansluiten ook.

Voor de juffen is de opdracht: focus op het proces, niet het resultaat. Dus niet 'goed gedaan, nul fouten!', maar 'knap dat je doorgezet hebt prul!'. Prul mag gaan inzien dat je ook dingen leert van dingen die voor haar niet altijd zo voelen. Ze geeft thuis vaak de feedback dat ze niks geleerd heeft, terwijl de juf dan vertelt dat ze zo fijn gedanst hebben, of gerijmd hebben, of muziekles gedaan hebben. Voor prul is leren iets met sommetjes of schrijven of lezen, niet de rest. We hebben daarom ook afgesproken dat de juf heel expliciet gaat benoemen wat er geleerd is. Dus 'wat hebben we lekker gedanst klas! daar leren we van hoe we op de maat van de muziek kunnen bewegen' ofzoiets... Prul krijgt bovendien een schriftje/boekje/stickerkaart (nog te ontwikkelen) waarop ze kan aangeven wat ze geleerd heeft. Dat wordt dan een vast momentje met de juf. Hoeft niet langer te duren dan een paar minuutjes, maar concretiseren en visualiseren en haar op die manier ook motiveren en vertrouwen geven, zou weleens frustratie kunnen schelen... hopen we.

Qua onderwijs: prul leest en schrijft eigenlijk al op groep 3-niveau en qua rekenen zit ze nu ook ongeveer daar (ik vermoed enkel omdat we niet verder aanbieden dan ze zelf om vraagt) en we gaan komend jaar dan wel voor groep 2, maar zeker op deze vlakken gaan we onderwijs op maat regelen. Dat kan lezen/schrijven/rekenen in groep 3 worden, maar het kan ook in de vorm van complexere weektaken, die de specialist ook kan samenstellen en die de ib'er bijv ook kan uitleggen, zodat het voor de juf niet nodig is om al te vaak met prul één op één aan de slag te gaan.

Het plan is voor nu om - in de woorden van de hb-specialist te blijven - prul groep 3 straks te besparen. Nu over naar 3 was ook een scenario, maar prulleke wordt pas eind november 5 en de groep 3 is een combinatieklas met groep 4. Ook veranderen er dan best nog wel wat zaken die we voor haar nu nog niet handig vinden (zelf omkleden voor de gymles bijvoorbeeld). Dat stellen we dus bewust nog even uit. Eventueel zou ze wel (nav de 6-wekelijkse evaluaties) na de kerst of carnaval over kunnen naar 3 om dan daarna naar 4 mee over te gaan. Maar die scenario's gaan we begin volgend jaar een keuze in maken.

Ik liep huilend van opluchting naar buiten: ik heb eindelijk vertrouwen dat dit iig voor de komende tijd goed gaat komen. De hb-specialist kon prul na een half uurtje observeren écht al treffend omschrijven en had zo veel tips en trucs... Ze vroeg me overigens ook om te overwegen om mezelf eens te laten testen. Ik weet van mezelf dat ik een heel hoog IQ heb, maar de specialist was wel benieuwd hoe hoog dan, omdat dat iets kan zeggen over prul. Prul nu testen vinden we (nog) niet zinvol. Ze is pas 4 en ik heb vertrouwen dat de hb-specialist voldoende kennis en ervaring heeft om een goede inschatting te maken van wat ze nodig heeft. Zij heeft ook aangegeven de expertise van Senzai in te zetten als ze dat nodig of helpend vindt en geen drempel te ervaren voor het inschakelen van expertise die ze zelf niet heeft. Dat vind ik voor nu voldoende.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tink89 op 09-06-2023 08:58:07 ]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  vrijdag 9 juni 2023 @ 09:17:21 #260
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_209449878
Klinkt heel goed Tink! *O* wat fijn, mensen die meedenken :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 09:24:39 #261
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209449939
Wat ontzettend fijn Tink! Heerlijk als er zo wordt meegedacht.

Ik zou ook niet testen als je het niet nodig hebt. Wij hebben dat in groep 4 gedaan om toegang te krijgen tot de externe plusklas.

Hier gaan we richting de laatste weken basisschool. Ik was nog even aan het teruglezen wat we de laatste jaren hebben beleefd. Hij is nu echt wel klaar voor het VO, maar wat een proces is dat geweest. Dan vraag ik me af en toe af of ik als ouders er niet nog meer bovenop had moeten zitten, of een andere school had moeten kiezen (deze heeft veel HB-ers, beter is er niet te vinden). Ergens jeukt het me dat een kind 7,5 jaar lang in een mal is geduwd terwijl hij daar niet helemaal in paste. Hij werd wel gezien door leerkrachten, maar bij iedereen miste ik wel een stukje kennis/ervaring/opmerkzaamheid in een specifiek stukje van het kind. Al is dat ook lastig voor 100% te matchen met een kind dat complex is. Merk ook dat hij helemaal geen zin heeft in afscheid nemen, hij is wel klaar daar.

Het is nu goed, dus we gaan vrolijk verder en sluiten deze fase binnenkort af.

[ Bericht 68% gewijzigd door Deepfreeze op 09-06-2023 09:31:56 ]
pi_209450150
@Tink89, dat klinkt als een fijn gesprek en een goed plan! :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_209450242
@Tink89 ik kan me je opluchting zo goed voorstellen! Wat fijn dat er een plan ligt en dat de hb-specialist nu betrokken is. Ik heb zelf ook gemerkt dat dat heel veel verschil maakt. Bij ons deden de leerkrachten en IB'ers ook echt hun best, maar zonder enige (échte) kennis is goede begeleiding gewoon niet haalbaar. Het plan op de langere termijn klinkt ook heel goed.

Testen zou ik nu ook nog niet doen, als er nu al goede hulp is ingeschakeld. Een test is 2 jaar geldig en in de tussentijd 'mag' je ook niet vergoed voor een herhaling gaan. Ik denk dat er meer inzicht gegeven kan worden als ze iets ouder is (en als het dan nodig mocht zijn).

@Deepfreeze wat klinkt dat allemaal herkenbaar. Je weet wat je hebt, je weet nooit hoe een ander pad gelopen was. De gemengde gevoelens snap ik wel. Heeft hij ook veel zin om op het VO te starten?
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:15:31 #264
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209450428
@Phaidra Zijn plezier in school is behoorlijk geminimaliseerd. Hij gaat wel voor de gezelligheid, want sociaal zit hij echt op zijn plek daar. Hij heeft niet de cognitieve leerhonger op schoolgebied. Hij heeft voor de plusklas wel een quiz geprogrammeerd, dat soort dingen maak je hem blij mee. Maar als hij iets moet leren wat hij niet zelf heeft bedacht en lastig is, is dat een hobbel (we oefenen dat wel en het gaat echt beter)

Ik vroeg gisteren wat hij het liefst wilde, BS of VO. En het antwoord was "niet".. Maar als hij echt moest kiezen dan het VO. Dat is natuurlijk het grote onbekende en wat wel bekend is van grote broer is veel huiswerk, dus zin heeft hij niet. Nu is de school van broer kampioen huiswerken, ze hebben als slogan "we zijn geen reisbureau". D gaat naar een school met meer maatwerk, keuzeuren om huiswerk te maken, extra uitleg te vragen of eigen projecten te doen.

Over een maand heeft hij een ontmoeting met zijn nieuwe klas, ik denk dat dat wel gaat helpen. Sociaal heeft hij geen problemen, dus ik maak me daar niet zoveel zorgen over. En we hebben nog een paar afspraken voor en na de vakantie bij zijn PMT-er, dus dat verzacht de overgang ook een beetje.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 10:39:22 #265
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_209450695
Dat klinkt echt heel goed Tink! Weet niet of ik het al eerder had gedeeld, maar wij lopen al jaren de deur plat bij Senzai en we zijn enorm tevreden over ze. Echt een stevige partij met veel kennis die ook aanzien geniet bij andere partijen in het verhaal, dat helpt enorm.
pi_209450793
@Deepfreeze wat heftig toch, als school zo wordt ervaren. De oudste heeft wel heel veel zin in het VO, want hij kan niet wachten om te starten met wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie :D. Die baalt eigenlijk wel dat groep 8 nog moet volgend jaar. Hopelijk komt je jongste in een fijne klas terecht!

Onze jongste heeft ook vooral plezier in school omdat hij daar zijn sociale contacten heeft en vanwege gym en de plusklas. De rest voelt als verplichting en zou hij echt liever overslaan idd.

In onze zoektocht naar een passend dyslexietraject, kwamen we de Davis methode tegen. Ik heb gister een telefonisch gesprek gehad met een counselor en ben eigenlijk wel heel enthousiast! Ik denk dat deze methode heel goed bij A. zou passen. Vandaag wil ik even mailen met de HB-specialist of zij hier ook bekend mee zijn en wat de ervaringen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Phaidra op 09-06-2023 10:51:15 (linkje toegevoegd) ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 9 juni 2023 @ 11:03:17 #267
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209450940
Goed dat je iets passends hebt gevonden!

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 10:49 schreef Phaidra het volgende:
Onze jongste heeft ook vooral plezier in school omdat hij daar zijn sociale contacten heeft en vanwege gym en de plusklas. De rest voelt als verplichting en zou hij echt liever overslaan idd.
Hier is de plusklas ook niet leuk. Chinees/Russisch is stom, de werkjes die mee naar school zijn lastig (ja duh). En dat valt dit jaar op een dag dat er gym is |:(
Hij connect ook niet zo met de peers daar. Maar hij heeft wel veel geleerd in de 4 jaar daar, anders was hij echt geen uitdaging tegen gekomen tijdens de basisschool.

Die vakken vindt hij ook wel leuk om te horen van oudste. Alleen als ik zie hoe makkelijk hij dingen oppikt van oudste (4VWO), vrees ik dat er nog steeds niet veel uitdaging zal zijn. Vandaar dat hij niet naar de school van oudste mocht (absoluut geen aanpassing cognitief, wel perfect voor oudste zijn karakter). De school die hij gekozen heeft veel HB-ondersteuning, dus dan is dat vangnet er in ieder geval.

Ik denk dat het ook wel losloopt, maar als je emotieregulatie niet je sterkste punt is en je het grote onbekende tegemoet gaat, kan ik me voorstellen dat je wat terughoudend bent
pi_209450998
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:03 schreef Deepfreeze het volgende:
Goed dat je iets passends hebt gevonden!
[..]
Hier is de plusklas ook niet leuk. Chinees/Russisch is stom, de werkjes die mee naar school zijn lastig (ja duh). En dat valt dit jaar op een dag dat er gym is |:(
Hij connect ook niet zo met de peers daar. Maar hij heeft wel veel geleerd in de 4 jaar daar, anders was hij echt geen uitdaging tegen gekomen tijdens de basisschool.
Bij ons is de plusklas intern en maar 2 uurtjes per week. Maar het voordeel is wel dat het niet overlapt met gym :P. Op donderdag is hij in zijn nopjes, want gym én plusklas *O*. Minder werktijd ftw :').

Vanaf september gaat hij op woensdag of vrijdag naar een externe plusklas. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat vinden. In het begin gaat het zeker wel heftig zijn denk ik, omdat ze wel echt met het leren leren aan de slag gaan. En deze juffen zijn niet zo gemakkelijk om de tuin te leiden }).
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 9 juni 2023 @ 11:22:07 #269
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209451114
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:10 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Bij ons is de plusklas intern en maar 2 uurtjes per week. Maar het voordeel is wel dat het niet overlapt met gym :P. Op donderdag is hij in zijn nopjes, want gym én plusklas *O*. Minder werktijd ftw :').

Vanaf september gaat hij op woensdag of vrijdag naar een externe plusklas. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat vinden. In het begin gaat het zeker wel heftig zijn denk ik, omdat ze wel echt met het leren leren aan de slag gaan. En deze juffen zijn niet zo gemakkelijk om de tuin te leiden }).


D was net zo handig bij de plusklas, sneaky. Die juffen hadden hem ook niet altijd door :D

Hier is de plusklas voor groep 5-8 van half 9 tot half 1. Daarna weer terug naar school. Maar dat is net te laat voor het buitenspelen, dus dat mist hij ook nog.

Het lijkt me wel onhandig in combi met dyslexie. Als ik zie hoeveel opdrachten ze moeten doen met taal. Ze wisselen elke week tussen rekenen, taal en creatief. Maar in praktijk zijn er veel talige opdrachten. (gedichten bij creatief, beschrijvingen en uitleg bij rekenen). En dan nog Russisch of Chinees erbij.
pi_209451601
Herkennen jullie het dat jullie kinderen zo'n bizar goed geheugen hebben? Mijn dochter wordt half augustus 2, maar ze kon afgelopen week zelf benoemen dat haar geit uit de puzzel verdwenen was. Ze heeft een grote houten inlegpuzzel (met van die rode knopjes) van de boerderij, ongeveer met 30 stukjes. We moesten er nog 5 stukjes in doen en we hadden 3 stukjes op tafel liggen, 2 stukjes lagen nog ergens verstopt tussen het speelgoed. Ze zat bij mij op schoot, zei 'boom' (dat de boom weg was - klopt, we hadden maar 2 van de 3 bomen) en die had ze zo gevonden onder een boekje. Daarna zei ze 'geit', terwijl het contour van het vormpje helemaal niet leek op een geit (het had net zo goed een schaap of een koe kunnen zijn qua vormgeving). Wel echt bizar hoe goed ze dan al weten welke stukjes er allemaal aanwezig zijn en welke er missen. Ze herkent een stukje al aan de achterkant, terwijl het dan ook alle kanten op kan gaan qua dier.
pi_209451993
Tink wat fijn! Zo prettig dat ze goed meedenken en de hb-specialist zo snel ingeschakeld kon worden.

L heeft zijn iq-test afgelopen week gehad, over 3 weken de uitslag. Hij vond het wel leuk om te doen, het duurde wel lang. Ik hoop echt dat er iets naar voren komt waar ze met hem mee aan de slag kunnen. L wordt helemaal blij als hij het heeft over iets wat nog moeilijker is dan meesterwerk (rekenen, nog boven het plusboek).
Met een beetje geluk schuift het zorgteam dan ook aan, mocht er nog begeleiding of iets nodig zijn. Ik moet zeggen dat hij de laatste weken wel weer beter in zijn vel zit, maar hij kan ons bij heel veel dingen overrulen, altijd een weerwoord en daarin heeft hij meestal een goed punt waardoor ik mijn eigen regels slecht kan verdedigen.
De ib’er verwacht net zoals bij Tink dat ik ook hb ben, en dat denk ik zelf ook. Ik zie nu alleen geen reden voor mijzelf om te testen. Dat hadden ze in mijn basisschooltijd moeten doen, dan was het ook anders met mij afgelopen. Dat is ook precies de reden dat we er nu snel bij zijn.

Komkommerschijfje, L kan ook situaties van jaren geleden voor zich halen en weet precies wat wij gezegd hebben dus ik moet heel consequent zijn met mijn uitspraken bijvoorbeeld.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 13:27:11 #272
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209452284
@Komkommerschijfje zeker. Niet met puzzelen trouwens, zijn ruimtelijk inzicht begon wat later op gang te komen. Maar als hij eenmaal wist welk stukje waar moest bij zo'n houten puzzel waren ze snel klaar. Genoeg familieleden/leerkrachten die "maar iets zeiden" en dan maanden later een opmerking terug krijgen over iets dat ze gezegd hadden. Dingen als verzinsels om iets uit te leggen. Of zeggen dat ze iets zouden meenemen/geven. Dit kind moet je gewoon de waarheid vertellen, want het is altijd een boemerang. Mensen leerden dat snel gelukkig :D

@Nazil hier zegt ook therapeuten en leerkrachten dat hij zijn HB van mij heeft. Maar mijn man is nog een stuk HB-iger. Als ik gok, zit ik op de HB grens net als oudste, maar mijn man eerder net als D rond de UHB grens. Maar testen ga ik niet doen. Nergens voor nodig. Zolang de aanpak van jongste maar klopt..
pi_209458495
Wat fijn Tink!

En het blijven verder toch zoektochten bij iedereen!

Hier trouwens ook de iq test gedaan in groep 4, het was fijn om bevestiging te krijgen maar we weten vanaf het begin al dat het cijfertje niet klopt en nog ietsje hoger is.

Beide jongens mogen trouwens nog een half jaar langer naar de externe plusklas (in principe blijven ze max twee jaar). Ze zijn beide zo blij! Js mag nu ook naar de bovenbouw groep en dat is ook wel nodig. Hij heeft nog meer uitdaging nodig.
pi_209458651
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 23:06 schreef Loj het volgende:
Wat fijn Tink!

En het blijven verder toch zoektochten bij iedereen!

Hier trouwens ook de iq test gedaan in groep 4, het was fijn om bevestiging te krijgen maar we weten vanaf het begin al dat het cijfertje niet klopt en nog ietsje hoger is.

Beide jongens mogen trouwens nog een half jaar langer naar de externe plusklas (in principe blijven ze max twee jaar). Ze zijn beide zo blij! Js mag nu ook naar de bovenbouw groep en dat is ook wel nodig. Hij heeft nog meer uitdaging nodig.
Dat werd bij ons ook aangestipt idd. Bij meer herhaling haakte de jongste af en daardoor hebben we geen volledig beeld. De counselor die ik deze week sprak zei naar aanleiding van mijn beschrijving: dat klinkt wel als uhb hoor. Ik vind dat toch wel confronterend.

Fijn dat de externe plusklas nog langer mag! Bij ons is het een programma van 20 weken (half jaar plus vakantieweken), ik weet niet hoe het zit met mogelijkheden tot verlenging.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209458764
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 11:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Het lijkt me wel onhandig in combi met dyslexie. Als ik zie hoeveel opdrachten ze moeten doen met taal. Ze wisselen elke week tussen rekenen, taal en creatief. Maar in praktijk zijn er veel talige opdrachten. (gedichten bij creatief, beschrijvingen en uitleg bij rekenen). En dan nog Russisch of Chinees erbij.
Ja het is echt een worsteling. 99% van het pluswerk (of werk van groep 5) is heel talig. Met daarbij dat school natuurlijk ook verplicht extra tijd aan dat vermaledijde lezen moeten besteden voor in zijn dossier om in aanmerking te komen voor een dyslexie-onderzoek. Ik heb echt met hem te doen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209462030
Hier is de externe plusklas in groep 3/4 2uur per week. Van groep 5-8 is het nagenoeg elke schoolweek van 8:30-12:30), en je blijft zolang het nodig is. D heeft de volledige 4 jaar er les gehad.

Zijn score verbaasden we ons wel over. We twijfelden erg of we hem niet over vroegen omdat hij zo handig met woorden was. Bleek dat taal zijn slechtste punt op de iq test te zijn met 130 :D
pi_209468971
@Tink89 Wat fijn dat prul zo gezien wordt! Ik snap je emotie helemaal hoor! :*

Ik vind het zo gek dat plusklassen soms na een jaar of twee jaar ophouden. Heb je dan ineens geen behoefte meer aan extra uitdaging?
pi_209469206
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:30 schreef Gogo83 het volgende:
Ik vind het zo gek dat plusklassen soms na een jaar of twee jaar ophouden. Heb je dan ineens geen behoefte meer aan extra uitdaging?
Dit.
Hier is eenmaal aangemeld mee mogen doen (op z'n vroegst vanaf start groep 4) tot half groep 8.
pi_209470112
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 21:30 schreef Gogo83 het volgende:
@:tink89 Wat fijn dat prul zo gezien wordt! Ik snap je emotie helemaal hoor! :*

Ik vind het zo gek dat plusklassen soms na een jaar of twee jaar ophouden. Heb je dan ineens geen behoefte meer aan extra uitdaging?
Bij ons op school is de interne plusklas gewoon t/m groep 8. Maar dat is heel beperkt en niet voldoende. Waar A straks heen gaat is dus extern en niet aan school gelieerd. Daar is ook een wachtlijst voor en start 2x per jaar met een programma van 20 weken. Vooral de focus op top-down leren, een keer iets tegenkomen waar je moeite voor moet doen en échte peers ontmoeten.
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 11 juni 2023 @ 13:54:00 #280
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_209475838
Bij ons zijn er twee particuliere aanbieders van externe plusklassen, beide 1 dagdeel per week. In principe kunnen ouders zelf bepalen of ze hun kind daarheen sturen, uiteraard als school het ermee eens is. Ze worden dus ook niet vergoed (helaas, want kost 50 euro per keer). De ene heeft strenge toelatingseisen (getest hoog iq + zijnskenmerken waardoor extra hulp nodig is). De andere heeft geen toelatingseisen. Voor beide is geen vast einde, ouders beslissen of hun kind blijft meedoen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 11 juni 2023 @ 15:39:18 #281
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209477123
De externe plusklas wordt hier door de overkoepelende stichting van openbare scholen geregeld. Naast de plusklas geven ze ook individuele instructie op scholen, hebben ze een klas voor uitvallers en begeleiden ze kinderen op het speciaal onderwijs. En alles gratis.

De basisschool beslist wie aangemeld wordt, dan komt de plusklas kijken en de iq test afnemen (als dat nog niet is gedaan). Als je iq boven de 130 is en er niet te storende andere labels zijn, is er vaak wel plek(iq van 128 kan als ze test lastig ging. Iq van 140 niet als gedrag de groep teveel verstoord, dan krijg je op je eigen school individuele instructie)
Ze zitten altijd wel behoorlijk vol(10 klassen a 12-15 leerlingen).

Als je school niet onder de stichting valt kun je wel betaald deelnemen.

Binnen de basisschool zijn ook wel extra groepjes, maar dat is wat meerwerk. Dat is anders dan het leren leren en andere begeleiding
  zondag 11 juni 2023 @ 15:42:57 #282
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_209477168
Heel ander systeem dus dan bij ons! Wel fijn dat het bij jullie wel betaald wordt. Ons samenwerkingsverband organiseert zelf niets op dit gebied. Je kan wel extra geld bij ze aanvragen om iemand te regelen die individueel op school met een bepaald kind komt werken (dit overwegen we nu voor N voor komend schooljaar).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 11 juni 2023 @ 15:48:43 #283
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209477244
50 euro per keer? Dus 200-250 per maand? Holy moly, da's voor veel mensen toch gewoon niet op te brengen?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 11 juni 2023 @ 16:37:19 #284
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_209477991
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:48 schreef Tink89 het volgende:
50 euro per keer? Dus 200-250 per maand? Holy moly, da's voor veel mensen toch gewoon niet op te brengen?
Ja, ze kosten allebei 1800 euro per schooljaar. In de vakanties is er geen les natuurlijk. Maar inderdaad, dat is veel.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_209478092
Hier is de plusklas op een andere locatie van onze school, vanaf groep 4 t/m halverwege groep 8 een volledige dag per week. Een deel van de uitdaging zit er natuurlijk ook in dat het overige schoolwerk in 4 dagen af moet.

[ Bericht 20% gewijzigd door Clubsoda op 11-06-2023 16:57:21 ]
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 11 juni 2023 @ 17:34:11 #286
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_209478647
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:44 schreef Clubsoda het volgende:

Hier is de plusklas op een andere locatie van onze school, vanaf groep 4 t/m halverwege groep 8 een volledige dag per week. Een deel van de uitdaging zit er natuurlijk ook in dat het overige schoolwerk in 4 dagen af moet.
Maar dat is dan hopelijk wel gecompact ? ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 11 juni 2023 @ 19:48:25 #287
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_209480233
Wat een prijs, ben echt blij dat het gratis is. En dat zijn therapie ook vergoed wordt. Anders wordt het lastig als je niet zoveel geld over hebt per maand..

quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 16:44 schreef Clubsoda het volgende:

Hier is de plusklas op een andere locatie van onze school, vanaf groep 4 t/m halverwege groep 8 een volledige dag per week. Een deel van de uitdaging zit er natuurlijk ook in dat het overige schoolwerk in 4 dagen af moet.
Hier krijgen ze van de plusklas nog 4*30 minuten werk mee naar school voor die andere dagen. Dus het schoolwerk moet wel gecompact worden. D regelt nu in groep 7&8 zelf welke uitleg/stof hij maakt.
pi_209531252
Ik kom ook even meeschrijven hier. Onze oudste zoon is inmiddels 7 en is begin van dit schooljaar in groep 3 begonnen. We hebben in de kleuterklas al eens een vragenlijst ingevuld, maar uiteindelijk is daar niet veel uitgekomen. Halverwege dit schooljaar had hij ineens geen zin meer om naar school te gaan omdat het "saai" was. Hiermee is het balletje wel gaan rollen. Op school liet hij niets merken, maar thuis was het een explosie van emoties. Na veel gesprekken met de juf en de IBer hebben ze M afgelopen weken doorgetoetst en zit hij qua spelling en rekenen op groep 5 niveau.

Ik was vooraf een beetje huiverig voor het label, maar volgens de juf/IBer staat HB wel vast. Voor ons rest nu eigenlijk de vraag of wij hem willen laten testen. Ergens zou ik het prettig vinden om wat handvatten te krijgen om hem beter te kunnen begrijpen. Maar voor de school zelf maakt het niet uit, ze nemen hem mee in de plusklas en bieden additionele programma's aan.

En dan is er nog het jongere broertje (5), die wat betreft HB kenmerken alles af kan strepen. Zouden we ze tegelijk moeten testen, al is het maar om een situatie in groep 3 te voorkomen door het tijdig naar de school te kunnen signaleren.
pi_209532315
Als de kinderen op school gezien worden, is een test niet per se nodig. Maar bedenk wel dat er bij veel bureaus een wachttijd is van minimaal 6 maanden, soms zelfs langer. Dus snel testen als er wel issues zijn, is momenteel heel lastig.

Ik moet wel zeggen dat het verslag wat wij meekregen bij de test heel waardevol was. Het was een flink boekwerk met adviezen voor school, hoe ze het lesaanbod (nog) beter konden afstemmen op hun behoefte. Nu was dat bij onze school heel erg nodig, ze gaven aan handelingsverlegen te zijn. Maar ik denk dat alle leerkrachten er wel wat handige puntjes uit kunnen halen. Het is deels heel persoonlijk op de kinderen toegespitst, maar ook een deel algemene adviezen die voor veel HB-kinderen helpend zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209533384
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 11:55 schreef byah het volgende:
Ik was vooraf een beetje huiverig voor het label, maar volgens de juf/IBer staat HB wel vast. Voor ons rest nu eigenlijk de vraag of wij hem willen laten testen. Ergens zou ik het prettig vinden om wat handvatten te krijgen om hem beter te kunnen begrijpen. Maar voor de school zelf maakt het niet uit, ze nemen hem mee in de plusklas en bieden additionele programma's aan.
Als je alleen HB test doet en het IQ cijfertje krijgt, heb je nog steeds geen handvatten. Het kan wel helpen als school zelf niet genoeg kan bieden, om betere hulp te krijgen.
In ons geval is D door school in groep 4 getest, omdat het nodig was voor de externe plusklas (wel gelieerd aan school, dus geen kosten verder). Naast het cijfertje en de verdeling over verschillende gebieden (taal, logisch denken, werkgeheugen etc) stonden er een paar kleine dingen over het kind in. Zoals D kan niet stilzitten en blijft wiebelen op zijn stoel. Maar verder geen handvatten voor de juf. Die handvatten kwam dan weer wel uit de samenwerking tussen de leerkracht en de plusklasjuf in de jaren erna.

Dus dan moet je wel zorgen dat je een tester hebt die iets breder kijkt. Maar als school het redt, dan zou ik het voor nu aankijken. Zo'n test is maar 2 jaar geldig, dus als je echt niet twijfelt, dan zou ik het niet doen. Maar gezien de wachtlijsten zou ik ook niet wachten tot het laatste moment..
  Moderator zaterdag 17 juni 2023 @ 22:31:40 #291
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209547997
Als je kind van 2,5 al een tijdje tot 10 kan tellen en nu al met letters bezig is en een aantal ook al kan herkennen, zegt dat dan al iets of kan hij ook gewoon een snelle leerder zijn? Memory kan hij ook al een hele tijd, hij heeft een bizar goed geheugen. Ook legpuzzels legt hij heel snel en hij kan goed gevolgtrekkingen maken. Als ik hem één keer iets uitleg snapt hij het, ook met woorden.

Hij is nog veel te jong om al een label op te leggen maar ik wil wel kijken of ik al iets voor hem kan doen. We tellen nu veel samen en doen het rijtje ABC.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_209548922
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 22:31 schreef MaJo het volgende:
Als je kind van 2,5 al een tijdje tot 10 kan tellen en nu al met letters bezig is en een aantal ook al kan herkennen, zegt dat dan al iets of kan hij ook gewoon een snelle leerder zijn? Memory kan hij ook al een hele tijd, hij heeft een bizar goed geheugen. Ook legpuzzels legt hij heel snel en hij kan goed gevolgtrekkingen maken. Als ik hem één keer iets uitleg snapt hij het, ook met woorden.

Hij is nog veel te jong om al een label op te leggen maar ik wil wel kijken of ik al iets voor hem kan doen. We tellen nu veel samen en doen het rijtje ABC.
Wat je zelf al zegt eigenlijk. Misschien gewoon pienter, misschien hoogbegaafd. T. deed precies dezelfde dingen op die leeftijd, is nu 6 en ik weet nog steeds niet helemaal zeker of hij hb is. Feit is dat ie erg pienter is, ik hb ben en tja.. Blijf goed naar 'm kijken, bied aan wat hij interessant vindt. Dat is voor ieder kind belangrijk. :)
  Moderator zaterdag 17 juni 2023 @ 23:43:33 #293
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_209549276
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 23:15 schreef Gogo83 het volgende:

[..]
Wat je zelf al zegt eigenlijk. Misschien gewoon pienter, misschien hoogbegaafd. T. deed precies dezelfde dingen op die leeftijd, is nu 6 en ik weet nog steeds niet helemaal zeker of hij hb is. Feit is dat ie erg pienter is, ik hb ben en tja.. Blijf goed naar 'm kijken, bied aan wat hij interessant vindt. Dat is voor ieder kind belangrijk. :)
Dat laatste doe ik sowieso :Y en het is inderdaad maar afwachten. Ik hoop voor hem dat hij “gewoon pienter” is, als ik de verhalen lees over HB in het onderwijs dan lijkt me dat behoorlijk lastig voor het kind.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_209551064
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 22:31 schreef MaJo het volgende:
Als je kind van 2,5 al een tijdje tot 10 kan tellen en nu al met letters bezig is en een aantal ook al kan herkennen, zegt dat dan al iets of kan hij ook gewoon een snelle leerder zijn? Memory kan hij ook al een hele tijd, hij heeft een bizar goed geheugen. Ook legpuzzels legt hij heel snel en hij kan goed gevolgtrekkingen maken. Als ik hem één keer iets uitleg snapt hij het, ook met woorden.

Hij is nog veel te jong om al een label op te leggen maar ik wil wel kijken of ik al iets voor hem kan doen. We tellen nu veel samen en doen het rijtje ABC.
Het kan ook zijn dat hij gewoon pienter is. De oudste hier had dat ook rond die leeftijd, kende ook alle automerken noemen aan de hand van het logo op die leeftijd. En verder herken ik wel een aantal dingen die ik hier in het topic gelezen heb bij hem. Dingen pas doen als hij weet dat hij het kan, maar ze niet oefenen (terugberedenerend deed hij dat al van baby af aan).
Maar hij is gewoon slim, basisschool is qua stof niet uitdagend genoeg, maar met compacten, pluswerk en verdiepte groep is het prima door te komen voor hem zonder dat ik verwacht dat hij (hoog)begaafd is.

Kijk inderdaad vooral naar waar hij interesse in heeft op bepaalde momenten en kijk of je hem daar in kan uitdagen of in ieder geval lekker mee bezig kan zijn. Dan loopt het wel zoals het loopt en dan zie je waarschijnlijk over een aantal jaar wel of er meer tekenen aan de wand zijn wat betreft hb of niet :)
pi_209551095
HB zijn is in het onderwijs denk ik inderdaad niet altijd makkelijk, desondanks zijn er ook best hb-ers die zich met wat hulp prima redden. Ik heb zelf geen fijne schooltijd gehad, met name op de middelbare school en ik denk wel dat mijn (niet herkende) hoogbegaafdheid daar wel een rol in heeft gespeeld. Maar de tijden zijn gelukkig wel veranderd, er is steeds meer aandacht voor. En natuurlijk zijn er kinderen die vastlopen door slecht beleid of onkunde, maar vergeet ook niet dat daar goede verhalen tegenover staan.
  maandag 19 juni 2023 @ 12:01:34 #296
35189 Troel
scherp en bot
pi_209565887
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 11:55 schreef byah het volgende:
Ik kom ook even meeschrijven hier. Onze oudste zoon is inmiddels 7 en is begin van dit schooljaar in groep 3 begonnen. We hebben in de kleuterklas al eens een vragenlijst ingevuld, maar uiteindelijk is daar niet veel uitgekomen. Halverwege dit schooljaar had hij ineens geen zin meer om naar school te gaan omdat het "saai" was. Hiermee is het balletje wel gaan rollen. Op school liet hij niets merken, maar thuis was het een explosie van emoties. Na veel gesprekken met de juf en de IBer hebben ze M afgelopen weken doorgetoetst en zit hij qua spelling en rekenen op groep 5 niveau.

Ik was vooraf een beetje huiverig voor het label, maar volgens de juf/IBer staat HB wel vast. Voor ons rest nu eigenlijk de vraag of wij hem willen laten testen. Ergens zou ik het prettig vinden om wat handvatten te krijgen om hem beter te kunnen begrijpen. Maar voor de school zelf maakt het niet uit, ze nemen hem mee in de plusklas en bieden additionele programma's aan.

En dan is er nog het jongere broertje (5), die wat betreft HB kenmerken alles af kan strepen. Zouden we ze tegelijk moeten testen, al is het maar om een situatie in groep 3 te voorkomen door het tijdig naar de school te kunnen signaleren.
Alleen is dit niet aan een juf of een IB-er om vast te stellen. En zeker niet op basis van alleen maar deze testen. Het kan ook iets totaal anders zijn. Fijn dat er voor hem nu een plusklas bij komt, maar ik krijg echt kriebels van dit soort oplossingen, sorry :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209566046
quote:
7s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:01 schreef Troel het volgende:

[..]
Alleen is dit niet aan een juf of een IB-er om vast te stellen. En zeker niet op basis van alleen maar deze testen. Het kan ook iets totaal anders zijn. Fijn dat er voor hem nu een plusklas bij komt, maar ik krijg echt kriebels van dit soort oplossingen, sorry :@
Hoezo kriebels? Zolang er geen problemen zijn, wat voor 'anders' zou er dan kunnen spelen? Ik zou wel even opletten hoe het de komende weken gaat met de frustratie en boosheid thuis. Wordt dat minder, dan heeft school de juiste begeleiding te pakken (voorlopig). Maar als dat niet gebeurt, zou ik alsnog aan de bel trekken en om een gedegen test vragen. En bij twijfel, toch testen :Y.

quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 08:44 schreef Gogo83 het volgende:
HB zijn is in het onderwijs denk ik inderdaad niet altijd makkelijk, desondanks zijn er ook best hb-ers die zich met wat hulp prima redden. Ik heb zelf geen fijne schooltijd gehad, met name op de middelbare school en ik denk wel dat mijn (niet herkende) hoogbegaafdheid daar wel een rol in heeft gespeeld. Maar de tijden zijn gelukkig wel veranderd, er is steeds meer aandacht voor. En natuurlijk zijn er kinderen die vastlopen door slecht beleid of onkunde, maar vergeet ook niet dat daar goede verhalen tegenover staan.
Ik heb twee HB exemplaren. De oudste, TIQ 130, kan met wat aanpassingen in compacten en plusklas wel aardig uit de voeten. Verveelt zich nog wel met vlagen maar hij haalt zelf ook niet alles eruit wat erin zit (gaat liever kletsen dan aan het werk :+). De jongste, niet volledig testbaar, komt op TIQ 129 maar veel tekenen van UHB, loopt aardig vast. Ik vind het schrijnend dat veel dingen bij hem zo moeizaam gaan. Leren fietsen, zwemmen, lezen. Het schoolse past hem niet en hij verliest zelfvertrouwen, krijgt het gevoel dat hij dom is. Hij heeft zo veel mooie en ceatieve eigenschappen, maar als je binnen de lijntjes moet lopen heb je daar niks aan -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 19 juni 2023 @ 12:18:52 #298
35189 Troel
scherp en bot
pi_209566086
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:14 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Hoezo kriebels? Zolang er geen problemen zijn, wat voor 'anders' zou er dan kunnen spelen?
Er zijn tal van zaken waarin ook een hoog IQ naar boven kan komen, ook zonder dat er problemen zichtbaar zijn op dit moment. Mijn kriebel zit hem vooral in het feit dat de juf en IB-er uitspraken doen die ze niet horen te doen. Het stellen van een diagnose is niet aan hen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209566150
quote:
7s.gif Op maandag 19 juni 2023 12:18 schreef Troel het volgende:

[..]
Er zijn tal van zaken waarin ook een hoog IQ naar boven kan komen, ook zonder dat er problemen zichtbaar zijn op dit moment. Mijn kriebel zit hem vooral in het feit dat de juf en IB-er uitspraken doen die ze niet horen te doen. Het stellen van een diagnose is niet aan hen.
Ik moet zeggen dat het bij ons ook zeker vreemd overkwam, aangezien die diagnose helemaal niet gesteld kan worden. Maar op basis van zijn "gedrag" en "leervoorsprong" stond het voor hen wel "vast" :)

Voor ons is het eigenlijk niet heel noodzakelijk om dit label op te plakken, er zijn wat specifieke gedragseigenschappen die anders lijken, maar niet zozeer problematisch. Hij is inderdaad erg slim, vooral bezig met processen en het grotere geheel. Daarnaast ligt hij super goed in de klas (net als in de kleuterklas), maar doet hij het sportief ook goed (en ligt ook goed in het voetbalteam).

Onze grootste zorg, was al voorafgaand aan de schoolkeuze, dat er een moment kwam waarop het aanbod van de school niet zou aansluiten bij onze zoon. Dit hebben wij beiden ook meegemaakt, maar ik moet zeggen dat de school nu wel serieus lijkt door te pakken. Voor onszelf zijn we er wel over uit om een onderzoek bij De Blik uit te laten voeren, om specifiek handvatten te krijgen voor deze gedragseigenschappen, maar ook om richting de school iets meer beeld te kunnen geven.
  maandag 19 juni 2023 @ 12:25:13 #300
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_209566152
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 08:38 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Het kan ook zijn dat hij gewoon pienter is. De oudste hier had dat ook rond die leeftijd, kende ook alle automerken noemen aan de hand van het logo op die leeftijd. En verder herken ik wel een aantal dingen die ik hier in het topic gelezen heb bij hem. Dingen pas doen als hij weet dat hij het kan, maar ze niet oefenen (terugberedenerend deed hij dat al van baby af aan).
Maar hij is gewoon slim, basisschool is qua stof niet uitdagend genoeg, maar met compacten, pluswerk en verdiepte groep is het prima door te komen voor hem zonder dat ik verwacht dat hij (hoog)begaafd is.

Kijk inderdaad vooral naar waar hij interesse in heeft op bepaalde momenten en kijk of je hem daar in kan uitdagen of in ieder geval lekker mee bezig kan zijn. Dan loopt het wel zoals het loopt en dan zie je waarschijnlijk over een aantal jaar wel of er meer tekenen aan de wand zijn wat betreft hb of niet :)
Waarom denk je dat hij niet hb is? Dit klinkt namelijk alsof de kans groot is dat dat wel zo is :D
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')