abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 2 december 2022 @ 19:58:44 #101
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_206913530
Belachelijk laat, van die figuren! Maar hee, het is gelukt, dat telt. Ik hoop dat het hem goed zal doen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_206928567
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:37 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Onderwijs hè, da's een passie, dus dan doe je graag vrijwilligerswerk erbij als je al overuren draait in een klas met 30 kinderen waarvan een deel speciale zorg nodig heeft want inclusiviteit :P

Daar heb je meteen één aspect van de huidige onderwijscrisis te pakken.
pi_206929055
Gelukkig hebben ze bij de AIVD Kerstpuzzel tegenwoordig ook een kinderversie.
pi_207011849
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_207012116
@MevrouwCactus dat is balen zeg! Was zo fijn geweest als hij het jaar uit kon zitten en dan samen een jaar eropuit (toch?). Is het een optie om eerder/langer op pad te gaan?
Hopelijk kunnen jullie er een goede draai aan geven.
  vrijdag 9 december 2022 @ 21:28:01 #106
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_207015857
Wat rot voor Sjaak en voor jullie! Iedereen heeft zo z’n best gedaan. Maar soms is dat gewoon niet genoeg hè… ik hoop dat hij zich snel beter gaat voelen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_207024261
Wat rot voor Sjaak, voor jullie. Dat het zo niet passend is het onderwijs.
Hopelijk gaat hij zich snel weer beter voelen :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_207024442
Hier gisteren juist een kind uit het zorgenhoekje gehaald.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 10 december 2022 @ 10:47:21 #109
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_207025083
Wat verdrietig voor Sjaak. Wat Deepfreeze schrijft: hopelijk kunnen jullie hier een draai aan geven en vinden jullie een weg die voor jullie werkt :*
Oude (on)bekende.
pi_207025482
Het is naar maar het is ook echt prima zo. Het geeft rust.
  zaterdag 10 december 2022 @ 12:23:33 #111
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207025957
Heel veel rust gewenst Cactus en Sjaak :* :*

Wat fijn Deepfreeze *O*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_207077871
@MevrouwCactus, wat dubbel zo. Wel rust, maar ook verdrietig dat het toch nog zover moest komen. Hopelijk brengt het jullie veel goeds :*.

@Deepfreeze, wat een goed bericht! Fijn dat het nu zo lekker gaat.

Wij hebben inmiddels een reeks afspraken met een HB-specialist staan voor het topdown leren lezen voor de jongste, vanaf de eerste schoolweek in januari. Fingers crossed dat dit gaat helpen! Zij gaat ook met school in gesprek hoe ze het daarna kunnen overpakken.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_207091410
Geef ik door aan school welke data we hebben afgesproken en dat ik A. op sommige dagen eerder van school moet halen, krijg ik deze reactie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus mijn kind heeft een vrij intensief uur extra school nodig, omdat ze intern de begeleiding niet kunnen bieden en dan moet hij dat ook maar even zonder goede pauze gaan doen? 8)7 Dat schoot ff verkeerd, zeg maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 15 december 2022 @ 15:04:08 #114
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_207091600
Willen ze dat hij tijdens de pauze van zijn klas schoolwerk doet dat hij mist door zijn eerdere vertrek? Indien ja, dan zijn ze niet helemaal lekker.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 15 december 2022 @ 15:20:48 #115
223828 Phaidra
pi_207091728
De school is om 12.30 uit op woensdag en om 12.45 moet hij bij het externe bureau zijn. Het is ongeveer 20 minuutjes rijden, dus ik moet hem sowieso wat eerder ophalen. Maar ik zei dus dat ik hem nóg iets eerder wilde ophalen omdat hij ook nog even moet kunnen lunchen. En toen kreeg ik dus die reactie. Alsof zij het leuk vinden als ze direct na hun werk door moeten voor nascholing zonder normale pauze...

[ Bericht 4% gewijzigd door Phaidra op 15-12-2022 15:47:57 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 15 december 2022 @ 15:22:11 #116
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207091741
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 14:40 schreef Phaidra het volgende:
Geef ik door aan school welke data we hebben afgesproken en dat ik A. op sommige dagen eerder van school moet halen, krijg ik deze reactie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus mijn kind heeft een vrij intensief uur extra school nodig, omdat ze intern de begeleiding niet kunnen bieden en dan moet hij dat ook maar even zonder goede pauze gaan doen? 8)7 Dat schoot ff verkeerd, zeg maar.
Wat mist ze dan op school voor essentieels?

Simpele oplossing: een half uur eerder ophalen. Dan lunch je onderweg wel.

Maar zoiets geeft hier geen gedoe. Soms zijn er tegenstrijdige belangen tussen plusklas en school, maar die juffen/scholen werken al zolang samen dat ze daar wel een werkbare afspraak voor hebben; Sociale dingen gaan voor op de eigen school (uitjes van school op plusklas dag). En cognitieve dingen gaat de plusklas voor(informatief uitje op dag buiten plusklas).
  donderdag 15 december 2022 @ 15:45:38 #117
223828 Phaidra
pi_207091914
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 15:22 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Wat mist ze dan op school voor essentieels?

Simpele oplossing: een half uur eerder ophalen. Dan lunch je onderweg wel.

Maar zoiets geeft hier geen gedoe. Soms zijn er tegenstrijdige belangen tussen plusklas en school, maar die juffen/scholen werken al zolang samen dat ze daar wel een werkbare afspraak voor hebben; Sociale dingen gaan voor op de eigen school (uitjes van school op plusklas dag). En cognitieve dingen gaat de plusklas voor(informatief uitje op dag buiten plusklas).
Fijn dat die samenwerking er is! Ja, ik stelde dus voor om om 12 uur op te halen, dan hoeven we niet te haasten en heeft hij gewoon normaal de tijd om een broodje te eten. Hij mist dan dus een half uur school, maar plakt er eigenlijk een uur aan vast, alleen extern. Dus ik vind helemaal niet dat hij iets mist. O-)
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 15 december 2022 @ 16:03:59 #118
449926 Hupje
pi_207092065
Scholen zijn er niet happig op om leerlingen lestijd te laten missen, omdat zij dat moeten verantwoorden voor leerplicht en inspectie enz.
Sommige kinderen waar ik mee werk eten inderdaad onderweg in de auto. Anderen mogen iets eerder weg op school om wat te eten.

J mocht vorig jaar even 10 minuten op de gang zitten eten als hij terugkwam op school. Dit jaar is de volgorde buiten/eten andersom, dus is dat probleem er niet.
  donderdag 15 december 2022 @ 16:11:12 #119
55666 Nijna
pi_207092124
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 15:20 schreef Phaidra het volgende:
De school is om 12.30 uit op woensdag en om 12.45 moet hij bij het externe bureau zijn. Het is ongeveer 20 minuutjes rijden, dus ik moet hem sowieso wat eerder ophalen. Maar ik zei dus dat ik hem nóg iets eerder wilde ophalen omdat hij ook nog even moet kunnen lunchen. En toen kreeg ik dus die reactie. Alsof zij het leuk vinden als ze direct na hun werk door moeten voor nascholing zonder normale pauze...
Misschien voor een volgende keer gewoon melden hoe laat je hem komt halen, zonder precies te zeggen hoe laat de afspraak is...
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 15 december 2022 @ 16:17:25 #120
223828 Phaidra
pi_207092172
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:03 schreef Hupje het volgende:
Scholen zijn er niet happig op om leerlingen lestijd te laten missen, omdat zij dat moeten verantwoorden voor leerplicht en inspectie enz.
Sommige kinderen waar ik mee werk eten inderdaad onderweg in de auto. Anderen mogen iets eerder weg op school om wat te eten.

J mocht vorig jaar even 10 minuten op de gang zitten eten als hij terugkwam op school. Dit jaar is de volgorde buiten/eten andersom, dus is dat probleem er niet.
Ik snap het wel hoor, dat het verantwoord moet worden. Maar ze geven zelf aan handelingsverlegen te zijn, en daarom moet hij extra les volgen om goed te leren lezen. Voor mijn gevoel telt dat als 'dubbel school', het voelt anders dan een doktersbezoek oid. Zij doen extra ondersteuning binnen school toch ook niet buiten schooltijd? Die kinderen missen ook een half uur reguliere les en daar hoor je niemand over. Ze mogen eigenlijk blij zijn dat het grootste deel buiten reguliere schooltijd valt, dat had ook anders kunnen uitpakken.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 15 december 2022 @ 16:23:43 #121
449926 Hupje
pi_207092220
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:11 schreef Nijna het volgende:

[..]
Misschien voor een volgende keer gewoon melden hoe laat je hem komt halen, zonder precies te zeggen hoe laat de afspraak is...
Dit. "Hij heeft op die dagen na school begeleiding en daarvoor kom ik hem om ... ophalen."
  donderdag 15 december 2022 @ 16:38:35 #122
223828 Phaidra
pi_207092338
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:23 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dit. "Hij heeft op die dagen na school begeleiding en daarvoor kom ik hem om ... ophalen."
Het was een lijstje met verschillende dagen en tijden, dus ik had dat lijstje gewoon 1 op 1 doorgestuurd. Een aantal afspraken valt gewoon buiten schooltijd, alleen die op de woensdagen niet. Maar ik zal het de volgende keer wel anders inkleden inderdaad ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 15 december 2022 @ 16:39:15 #123
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207092342
Ik vind dat ook irritant… bij ons is de constante hulpvraag vanuit school dat N steeds afgeleid is. Daarvoor moet er dan begeleiding komen, die betalen wij zelf. Begeleiding geeft aan dat N uitdagender werk moet krijgen, en dat als de school dat niet kan aanbieden (dwz instructie aanbieden over bijv. als Rekentijgers), zij dat op
zich kan nemen. Maar omdat wij het betalen, mag dit niet op school plaatsvinden en al zeker niet onder schooltijd. Dus omdat school het niet voor elkaar krijgt om de juiste materialen aan te bieden, moeten wij extra betalen en moet N extra les krijgen na schooltijd :{ Gelukkig vindt N het wel erg leuk daar.

Andere klacht is dat de plusklas op school constant uitvalt. Alles gaat voor de plusklas (boekenweek, kersttoneel, you name it). En nu is de juf al twee weken ziek en vindt de meester het ‘te onrustig’ als er groepjes kinderen de klas uit gaan. Dus geen plusklas en geen apart plus-rekengroepje… :{
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 15 december 2022 @ 16:51:51 #124
223828 Phaidra
pi_207092467
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:39 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vind dat ook irritant… bij ons is de constante hulpvraag vanuit school dat N steeds afgeleid is. Daarvoor moet er dan begeleiding komen, die betalen wij zelf. Begeleiding geeft aan dat N uitdagender werk moet krijgen, en dat als de school dat niet kan aanbieden (dwz instructie aanbieden over bijv. als Rekentijgers), zij dat op
zich kan nemen. Maar omdat wij het betalen, mag dit niet op school plaatsvinden en al zeker niet onder schooltijd. Dus omdat school het niet voor elkaar krijgt om de juiste materialen aan te bieden, moeten wij extra betalen en moet N extra les krijgen na schooltijd :{ Gelukkig vindt N het wel erg leuk daar.

Andere klacht is dat de plusklas op school constant uitvalt. Alles gaat voor de plusklas (boekenweek, kersttoneel, you name it). En nu is de juf al twee weken ziek en vindt de meester het ‘te onrustig’ als er groepjes kinderen de klas uit gaan. Dus geen plusklas en geen apart plus-rekengroepje… :{
Oh ik snap die irritatie volkomen!! Kan er geen verwijzing komen door de huisarts? Of heeft de begeleider geen contract met de gemeente? Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het dan wellicht makkelijker in te passen is met school.

Wat ellendig, zo'n instelling van school (en die meester). De grootste eye-opener van onze onderzoeken voor onszelf maar óók voor school, was de opmerking dat pluswerk NIET vrijblijvend mocht zijn. Het is niet optioneel, het is juist de basis om zich verder te kunnen ontwikkelen.

Ik laveer overigens continu tussen "Ze kunnen ook niet voor elk kind passende begeleiding verzorgen, er zitten meer kinderen in de klas en hun tijd is beperkt" en "Ze maken zich er zo wel heel makkelijk van af door steeds alle adviezen af te schuiven richting een extern bureau". Ik snap beide kanten, echt, maar de grens tussen niet kunnen en niet willen is nogal dun denk ik.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 15 december 2022 @ 17:00:22 #125
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207092589
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:51 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Oh ik snap die irritatie volkomen!! Kan er geen verwijzing komen door de huisarts? Of heeft de begeleider geen contract met de gemeente? Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het dan wellicht makkelijker in te passen is met school.

Wat ellendig, zo'n instelling van school (en die meester). De grootste eye-opener van onze onderzoeken voor onszelf maar óók voor school, was de opmerking dat pluswerk NIET vrijblijvend mocht zijn. Het is niet optioneel, het is juist de basis om zich verder te kunnen ontwikkelen.

Ik laveer overigens continu tussen "Ze kunnen ook niet voor elk kind passende begeleiding verzorgen, er zitten meer kinderen in de klas en hun tijd is beperkt" en "Ze maken zich er zo wel heel makkelijk van af door steeds alle adviezen af te schuiven richting een extern bureau". Ik snap beide kanten, echt, maar de grens tussen niet kunnen en niet willen is nogal dun denk ik.
N heeft verder geen problemen, dus om het via de huisarts te spelen lijkt mij vreemd. Je krijgt dan ook allemaal hulpverleners om je heen waar je geen behoefte aan hebt, schijnbaar :{ Bij het laatste gesprek hebben ze wel beloofd mogelijkheden via het samenwerkingsverband te onderzoeken, maar daar hebben we nog niets van gehoord. Het gaat ook allemaal zo langzaam…
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 15 december 2022 @ 17:11:23 #126
223828 Phaidra
pi_207092697
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:00 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
N heeft verder geen problemen, dus om het via de huisarts te spelen lijkt mij vreemd. Je krijgt dan ook allemaal hulpverleners om je heen waar je geen behoefte aan hebt, schijnbaar :{ Bij het laatste gesprek hebben ze wel beloofd mogelijkheden via het samenwerkingsverband te onderzoeken, maar daar hebben we nog niets van gehoord. Het gaat ook allemaal zo langzaam…
Als er verder geen problemen zijn dan weet ik niet of je een verwijzing krijgt inderdaad. Ik heb online een verwijzing bij de huisarts gevraagd, wel ivm veel frustratie en boosheid thuis. Ik gaf aan dat we een onderzoekstraject zouden starten bij bureau X en dat vergoeding mogelijk zou zijn met verwijzing. De volgende dag had ik die verwijzing in mijn inbox zitten en verder heeft er nooit meer iemand naar gekraaid O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 16 december 2022 @ 08:42:15 #127
55666 Nijna
pi_207099682
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:00 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
N heeft verder geen problemen, dus om het via de huisarts te spelen lijkt mij vreemd. Je krijgt dan ook allemaal hulpverleners om je heen waar je geen behoefte aan hebt, schijnbaar :{ Bij het laatste gesprek hebben ze wel beloofd mogelijkheden via het samenwerkingsverband te onderzoeken, maar daar hebben we nog niets van gehoord. Het gaat ook allemaal zo langzaam…
Zou je zelf contact op kunnen nemen met het swv?
Ik weet niet of school daar heel blij van wordt, maar je zou kunnen zeggen: als ik *datum* nog niks gehoord hebt, dan ga ik zelf het swv benaderen?
Of een onderwijsconsulent?
Je zou ook eens met balans kunnen bellen, zij hebben zo'n advieslijn, misschien hebben zij nog adviezen.

Wij hebben zelf het swv benaderd en werden daarvoor op de vingers getikt door school (middelbare school), dat was niet de weg vonden zij.
Want we moesten samen in gesprek, dat doen we al jaren. Gaat overigens niet om extra uitdaging ed hier, maar wel om passender onderwijs waar we al jaren voor aan het leuren zijn. Maar goed, in het nieuwe jaar waarschijnlijk gesprek nummer zoveel. School heeft van de leerplicht de "vrijheid" gekregen om een keuze te maken die ze denken dat goed is... en nu willen ze het verhaal wat al op papier staat uit de mond van de behandelaar horen, dus die vliegen we maar in. En dan hopen dat we eindelijk een goede afspraak voor langere tijd op papier kunnen zetten...
En dan kijken

[ Bericht 0% gewijzigd door Nijna op 16-12-2022 09:26:46 (typefout) ]
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 16 december 2022 @ 09:07:24 #128
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207099880
Is zelf contact opnemen met het swv geen optie inderdaad?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 16 december 2022 @ 09:45:54 #129
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207100253
Het ligt nu sowieso allemaal even stil omdat de juf ziek is en daarna is het kerstvakantie, maar daarna ga ik inderdaad maar weer even aan de onderhandeltafel...
Overigens zijn we wel heel blij met onze hb-begeleider :) alleen is nu dat uurtje bij haar de enige tijd per week dat N een beetje echte uitdaging krijgt, en het zou fijn zijn als dat er op school ook (meer) was.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 16 december 2022 @ 11:15:59 #130
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207101237
@SaskiaR kan die begeleider ook geen werk meegeven voor op school? Dat ze een stukje van het gewone werk schrapt en dan dat vervangt met een weekopdracht?
  vrijdag 16 december 2022 @ 11:50:59 #131
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207101599
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:15 schreef Deepfreeze het volgende:
@:SaskiaR kan die begeleider ook geen werk meegeven voor op school? Dat ze een stukje van het gewone werk schrapt en dan dat vervangt met een weekopdracht?
Dat zou mijn inzet zijn ja, dat ga ik maar (weer) voorstellen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 17 december 2022 @ 16:15:03 #132
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_207118087
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 09:45 schreef SaskiaR het volgende:
Het ligt nu sowieso allemaal even stil omdat de juf ziek is en daarna is het kerstvakantie, maar daarna ga ik inderdaad maar weer even aan de onderhandeltafel...
Overigens zijn we wel heel blij met onze hb-begeleider :) alleen is nu dat uurtje bij haar de enige tijd per week dat N een beetje echte uitdaging krijgt, en het zou fijn zijn als dat er op school ook (meer) was.
Is de IB'er ook betrokken bij jullie kind? Wat is het advies vanuit de HB-begeleider? Ik mag hopen dat het meer behelst dan een uurtje plusklas per week en dat er een gedegen plan ligt om het onderwijs passend(er) te maken?

Leerkrachten komen om in het werk, en in mijn ervaring blijven zulke dingen dan liggen. Dat is meestal geen onwil, gewoon de realiteit. Des te meer reden om als ouders de regie te nemen en een en ander aan te sturen. Ik verbaas me er regelmatig over hoe afwachtend de gemiddelde ouder lijkt te zijn als het gaat om passend onderwijs voor het eigen kind. Het is prima om niet voortdurend in strijd te willen zijn met een school, maar het is ook goed om zelf zaken in gang te zetten waar anderen die verantwoording niet nemen. En dat laatste kan echt erg goed samen met een school. Blijf in gesprek, uit je zorgen, zorg dat helder is dat jullie allemaal hetzelfde doel hebben (het welzijn van dit kind) en dus aan elkaars kant staan. En vanuit die verbinding is vaak wel het een en ander mogelijk.
  zaterdag 17 december 2022 @ 16:58:46 #133
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207118581
Er gebeurt al best veel qua aanpassingen in het werk, maar N gaat nog niet overal van aan , en dan is ze dus verveeld en afgeleid. We praten ook wel met school (inclusief ib’er en hb-coördinator), maar dat is eens per twee maanden een gesprek met iedereen.
Het verbaast me vooral dat school niet direct wil praten met de externe begeleider die wij hebben ingehuurd, terwijl die dat juist wel graag zou willen. Nu moet ik steeds de boodschapper zijn en dat vertraagt nogal. Bij andere scholen waarmee zij werkt is direct contact altijd wel mogelijk, zegt ze.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 17 december 2022 @ 17:23:15 #134
55666 Nijna
pi_207118889
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 december 2022 16:58 schreef SaskiaR het volgende:
Er gebeurt al best veel qua aanpassingen in het werk, maar N gaat nog niet overal van aan , en dan is ze dus verveeld en afgeleid. We praten ook wel met school (inclusief ib’er en hb-coördinator), maar dat is eens per twee maanden een gesprek met iedereen.
Het verbaast me vooral dat school niet direct wil praten met de externe begeleider die wij hebben ingehuurd, terwijl die dat juist wel graag zou willen. Nu moet ik steeds de boodschapper zijn en dat vertraagt nogal. Bij andere scholen waarmee zij werkt is direct contact altijd wel mogelijk, zegt ze.
Kan je niet volgende keer die externe begeleider meenemen, gewoon aankondigen dat jullie met zn tweeën komen, omdat je denkt dat het in belang van je kind is?

Mijn ervaring is dat school veel beter luistert naar een "professional", ook als die hetzelfde zegt als wij...
(ervaring op ander vlak dan HB, maar wel ervaring met vragen om passender onderwijs).
Als ik de begeleidster laat zeggen wat ik wil zeggen, dan luisteren ze al een stuk beter.
Maar nu gaan we ook de behandelaar maar meenemen naar school, dat wilde school ook graag. Er staat al vrij gedetailleerd op papier wat we willen zeggen, maar blijkbaar heeft het meer waarde als een psycholoog/orthopedagoog het ook komt vertellen. Prima. Gelukkig hadden we daar nog een lijntje lopen...

Toch blijf ik het jammer vinden dat er zo weinig waarde gehecht wordt aan wat ouders vertellen... ik ga dus ook alleen nog maar in gesprek met de begeleidster erbij. Vind ik zelf ook wel prettig, want zij kan dat veel zakelijker dan ik. En dan kan ik soms de gefrustreerde ouder zijn :+ .
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 19 januari 2023 @ 20:06:59 #135
380898 MevrouwCactus
pi_207631459
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 19 januari 2023 @ 20:35:17 #136
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207632051
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2023 20:06 schreef MevrouwCactus het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat fijn dat het zo geregeld is zeg!
  donderdag 19 januari 2023 @ 21:05:36 #137
223828 Phaidra
pi_207632693
Wat heerlijk dat daar geen zorgen meer over zijn @MevrouwCactus!
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 19 januari 2023 @ 21:06:33 #138
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207632707
Wat superfijn Cactus O+ O+
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 19 januari 2023 @ 23:37:59 #139
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_207635310
Wat fijn MevrouwCactus dat dit mogelijk is en dat het hem zo goed doet. Blij voor jullie!
  vrijdag 20 januari 2023 @ 08:52:58 #140
255148 Gogo83
pi_207636653
Wat fijn Cactus! Hebben jullie het goed kunnen regelen samen wat betreft meer thuis moeten zijn?
  zondag 22 januari 2023 @ 08:20:19 #141
380898 MevrouwCactus
pi_207666768
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2023 08:52 schreef Gogo83 het volgende:
Wat fijn Cactus! Hebben jullie het goed kunnen regelen samen wat betreft meer thuis moeten zijn?
Ja, dat konden we gelukkig redelijk makkelijk regelen. Ik besef me goed dat we daar geluk mee hebben.
  zondag 22 januari 2023 @ 08:46:54 #142
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207666893
Wat fijn cactus!


Ik heb dinsdag een gesprek op school. De quickscan gaf aanleiding tot het invullen van vragenlijsten en nu gaan we het hebben over de uitkomsten. In de tussentijd heb ik de doelen voor groep 1 en 2 (is één combigroep) bekeken en prul haalt de doelen voor groep 2 op cognitief vlak nu al. Sociaal nog niet allemaal (alleen over het schoolplein naar binnen bijvoorbeeld, ze vindt het nog echt heel fijn als ik haar breng tot de deur, en tegen je verlies kunnen). En ze zit nu krap twee maanden in groep 1. Ik weet niet zo goed hoe het gesprek gaat lopen, maar ik heb wel best heel vaak een gefrustreerde dochter thuis die continu op zoek iets naar nieuwe dingen om te leren...

Nog tips voor het gesprek?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 22 januari 2023 @ 14:00:40 #143
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207669926
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 08:46 schreef Tink89 het volgende:
Nog tips voor het gesprek?
Wat zou je willen? En welke opties heeft/ziet school?

Hoeveel van die sociale of emotionele ontwikkeling kunnen ze verbeteren als ze in een niet-uitdagende omgeving zitten?(hier een issue met de kleuterjuf destijds). Wat kunnen ze cognitief bieden als ze in haar eigen klas zou blijven. Hoe is evt begeleiding als ze wel versneld? Hoe is de klas waar ze dan in terecht zou komen (vriendelijke kleine groep boven haar of een grote drukke groep?)

maar dat ze iets zien en ermee aan de slag gaan is al een goed begin..
  zondag 22 januari 2023 @ 14:31:34 #144
223828 Phaidra
pi_207670471
Is tegen je verlies kunnen een leerdoel voor groep 2 ja? Mijn grote uit groep 7 is nu net een beetje zover dat niet meer zijn hele dag is verpest als hij een spelletje verliest :D. Bij sommige kinderen is dat eerder een karakterdingetje, denk ik.

Maar zichzelf wat vrijer voelen in school/de klas, zou wel fijn zijn. Al zou ik me daar niet op blind staren, zoals DF ook al aangeeft.

Mijn kinderen vonden het overigens altijd heel gezellig in de kleuterklas. De uitdaging vonden ze dan niet op cognitief vlak, maar lekker spelen en kletsen met vriendjes als dagbesteding, dat vonden ze helemaal prima _O-. De jongste ziet school volgens mij nog steeds zo :@.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator zondag 22 januari 2023 @ 14:51:32 #145
236264 crew  capricia
pi_207670839
Genoeg volwassenen op top-niveau die ook helemaal niet tegen hun verlies kunnen. Vind het dus een beetje vreemde 'eis' voor een jong kind.
Definitely not CIA
  zondag 22 januari 2023 @ 15:00:51 #146
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207671046
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 14:31 schreef Phaidra het volgende:
Mijn kinderen vonden het overigens altijd heel gezellig in de kleuterklas.
Mijn jongste ook wel. Maar dan had ik thuis wel gedoe omdat zijn hoofd niet genoeg was uitgedaagd en dan thuis ging zitten etteren. Zat ik na schooltijd nog aan projecten te werken met hem |:(
Dan meldde ik dat op school, daagde juf hem een week uit, was het thuis rustiger. En dan ging het opnieuw mis, omdat D na een week wel toe was aan meer en juf dat niet bij kon benen.

Hij gaat nu ook vooral naar school voor de gezelligheid, pauzes en gym. Verder vindt hij er ook echt niks aan. Gelukkig nog maar een half jaar en dan naar het VO, kijken of dat wat beter rolt.
  zondag 22 januari 2023 @ 20:16:00 #147
255148 Gogo83
pi_207675995
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 08:46 schreef Tink89 het volgende:
Wat fijn cactus!


Ik heb dinsdag een gesprek op school. De quickscan gaf aanleiding tot het invullen van vragenlijsten en nu gaan we het hebben over de uitkomsten. In de tussentijd heb ik de doelen voor groep 1 en 2 (is één combigroep) bekeken en prul haalt de doelen voor groep 2 op cognitief vlak nu al. Sociaal nog niet allemaal (alleen over het schoolplein naar binnen bijvoorbeeld, ze vindt het nog echt heel fijn als ik haar breng tot de deur, en tegen je verlies kunnen). En ze zit nu krap twee maanden in groep 1. Ik weet niet zo goed hoe het gesprek gaat lopen, maar ik heb wel best heel vaak een gefrustreerde dochter thuis die continu op zoek iets naar nieuwe dingen om te leren...

Nog tips voor het gesprek?
Wat wil je er zelf mee @Tink89? En weet je zeker dat de frustratie vanuit het gebrek aan leren komt? T. was in de eerste maanden op school ook regelmatig niet te genieten, maar dat trok daarna heel erg bij. Had meer te maken met moeten wennen, een plekje in de klas moeten vinden dan met gebrek aan uitdaging. Terwijl hij ook best veel voorloopt.
  maandag 23 januari 2023 @ 10:43:48 #148
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207681314
Er staat niet letterlijk 'tegen je verlies kunnen' maar 'kunnen omgaan met wedstrijdelement' ofzoiets.

En ik weet het gewoon niet eigenlijk. Ik weet hoe gefrustreerd ik zelf altijd op school was en ik merk aan prul wel een vergelijkbare houding: helemaal blij met haar vriendjes en vriendinnetjes en ook wel enthousiast aan het vertellen over wat ze gedaan heeft enzo. Maar ook boos omdat ze 'weer dezelfde letter gingen oefenen' of omdat ze 'niet verder gingen tellen dan 20' bijvoorbeeld.

Ik ga er maar gewoon open in, denk ik. Al is versnellen wmb (nog) geen optie. Ze is van eind november en gaat sowieso dus al maar ruim 1,5 jaar kleuteren. Als we nog sneller gaan, gaat ze als 4-jarige naar groep 3 en dat vind ik absoluut niet de voorkeur hebben nu.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 23 januari 2023 @ 16:00:30 #149
449926 Hupje
pi_207685165
Er is een heleboel mogelijk in de kleutergroepen aan verbreding of verdieping. Júist bij de kleuters, zou ik haast zeggen.
Ik zou eens kijken waar school mee komt. Je kunt alsnog na een paar weken weer aan de bel trekken als je denkt dat het nog niet lekker loopt.
  maandag 23 januari 2023 @ 18:12:56 #150
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_207686550
Zijn hier misschien mensen met ervaringen met dyslexie icm met hb?

Wij willen onze oudste (in overleg met school) laten testen op dyslexie omdat hij steeds onzekerder en gefrustreerder wordt. Hij valt niet echt uit, maar worstelt wel enorm met spelling. Vermoeden is dat hij veel compenseert en camoufleert met zijn intelligentie. We hebben ons erbij neergelegd dat we het onderzoek zelf moeten betalen, maar nu blijkt het ook lastig om een tester te vinden die hier iets mee kan… Frustrerend :X
Oude (on)bekende.
  maandag 23 januari 2023 @ 20:19:54 #151
255148 Gogo83
pi_207688892
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Er staat niet letterlijk 'tegen je verlies kunnen' maar 'kunnen omgaan met wedstrijdelement' ofzoiets.

En ik weet het gewoon niet eigenlijk. Ik weet hoe gefrustreerd ik zelf altijd op school was en ik merk aan prul wel een vergelijkbare houding: helemaal blij met haar vriendjes en vriendinnetjes en ook wel enthousiast aan het vertellen over wat ze gedaan heeft enzo. Maar ook boos omdat ze 'weer dezelfde letter gingen oefenen' of omdat ze 'niet verder gingen tellen dan 20' bijvoorbeeld.

Ik ga er maar gewoon open in, denk ik. Al is versnellen wmb (nog) geen optie. Ze is van eind november en gaat sowieso dus al maar ruim 1,5 jaar kleuteren. Als we nog sneller gaan, gaat ze als 4-jarige naar groep 3 en dat vind ik absoluut niet de voorkeur hebben nu.
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is. T. kan er goed mee omgaan dat de kringactiviteiten soms saai zijn, als ie in de werktijd wel een beetje zijn eigen gang kan gaan. Maar dat heeft ie ook moeten leren. Ook in de kleuterklas waar ik stageloop wordt er goed omgegaan met verschillen. Ik heb vandaag met een meisje lees- en schrijfopdrachten gedaan, terwijl de vaste leerkracht ook keersommen zat te maken met een andere kleuter. Dus het kan echt ook gewoon binnen de kleuterklas, zeker als jij goed aangeeft wat jouw dochter nodig heeft en aankan.
  maandag 23 januari 2023 @ 20:53:28 #152
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207689466
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 20:19 schreef Gogo83 het volgende:

[..]
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is. T. kan er goed mee omgaan dat de kringactiviteiten soms saai zijn, als ie in de werktijd wel een beetje zijn eigen gang kan gaan. Maar dat heeft ie ook moeten leren. Ook in de kleuterklas waar ik stageloop wordt er goed omgegaan met verschillen. Ik heb vandaag met een meisje lees- en schrijfopdrachten gedaan, terwijl de vaste leerkracht ook keersommen zat te maken met een andere kleuter. Dus het kan echt ook gewoon binnen de kleuterklas, zeker als jij goed aangeeft wat jouw dochter nodig heeft en aankan.
Txs voor deze fijne geruststelling!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 24 januari 2023 @ 07:33:14 #153
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207692330
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 20:19 schreef Gogo83 het volgende:

[..]
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is.
De tijd dat ik nadat mijn weektaak op woensdag af had, kien kreeg. Toen ik daar boekje uit had kreeg in kien 2. En guess what; daarna kreeg ik kien 1 weer. Meer extra was er niet |:(

In de kleuterklas van jongste viel dat uitdagen wel tegen. De juf was echt zorgzaam, maar qua hb had hij beter in de parallelklas kunnen komen (die juf is minder zorgzaam maar didactisch sterker). Met 30 kleuters is er ook niet echt veel tijd. Plus alles wat ze hem wel gaf was nog makkelijk omdat hij gewoon nog verder was dan ze dacht. Ik had daar destijds meer bovenop moeten zitten. Pas in groep 3, na anderhalf jaar kleuteren werd het hb circus opgestart.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 13:33:59 #154
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_207695514
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik ga er maar gewoon open in, denk ik. Al is versnellen wmb (nog) geen optie. Ze is van eind november en gaat sowieso dus al maar ruim 1,5 jaar kleuteren. Als we nog sneller gaan, gaat ze als 4-jarige naar groep 3 en dat vind ik absoluut niet de voorkeur hebben nu.
Dit lijkt me het slimste. :Y

Bij mijn oudste zeiden ze na een week ook 'Tsjonge, dat is wel een slimmerikje, ik weet niet of we hem wel 2,5 jaar bezig kunnen houden in groep 1 en 2'. (Hij is van 31-12).
Ik heb ze er daarna nooit meer over gehoord (ook niet in zijn verdere schoolloopbaan) hoewel het gezien de latere HB 'diagnose' van zijn jongere broertje niet gek is te denken dat ook S slimmer dan gemiddeld zou kunnen zijn.
Hij heeft zich heerlijk genivelleerd naar de rest van de groep (en bleek ADHD te hebben) en hoewel ik nog steeds denk dat hij mss met een iets andere aanpak wel na 1,5jr door had gekund naar groep 3 weet ik niet of dat voor hem een goeie keuze zou zijn geweest. Hij zit ondertussen prima op zijn plek, nu in 3VWO valt 'oh, zo moet ik huiswerk en leren' kwartje en doet hij het gewoon heel lekker.

Waarmee ik wil zeggen dat niet elk slim kind hoogbegaafd is, er bestaat ook nog hoogintelligent en dat is echt iets anders. ;)
En niet elk kind dat slimmer is dan de rest hoeft klassen over te slaan omdat er anders problemen gaan ontstaan.
***
  dinsdag 24 januari 2023 @ 15:48:13 #155
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207696971
Het was een heel goed gesprek! Conclusie: de juf ziet haar, gaat er prima mee om en we hebben over twee maanden weer een gesprek.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 24 januari 2023 @ 16:10:59 #156
55666 Nijna
pi_207697214
Wat fijn Tink! Dat ze gezien wordt en dat jullie zo korte lijntjes kunnen houden ^O^ :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 24 januari 2023 @ 16:13:53 #157
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_207697258
Dat gevoel dat ze gezien wordt is zo fijn! Goed van jou en de juf ^O^
  dinsdag 24 januari 2023 @ 16:32:57 #158
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_207697465
Hier krijgen ze over 2-3 weken het eerste rapport mee, ik ben best wel nieuwsgierig hoe ze het nu echt doet qua leerstof. Mup heeft dus groep 1/2 in een jaar gedaan en zit nu in groep 3. Met lezen zit ze in het drie sterren groepje, thuis leest ze boeken op E5 niveau. Rekenen vindt ze soms leuk en soms saai (want te makkelijk) en dan maakt ze het niet af... Dus maar even gezegd dat ze dat wel moet doen anders denkt de juf dat ze het niet kan en krijgt ze nog meer van die saaie sommen. Die oogjes van haar toen het kwartje viel :D Ook even bij de juf gemeld, die was daar blij mee. De plusklas vindt ze helemaal geweldig, gaat ook leuk om met de oudere kinderen die daar zitten.
Sociaal gaat het ook goed, ze spreekt regelmatig af met klasgenootjes (en nog af en toe met een paar uit groep 2). Het belangrijkste is dat ze elke dag blij en huppelend uit school komt O+
  woensdag 25 januari 2023 @ 11:50:42 #159
294668 PKM
pi_207706708
Fijn om jouw verhaal te lezen @BE .

Mijn kleuter gaat waarschijnlijk nog een keer groep 2 doen. Ze zien ern slim kind maar hij is op heel veel vlakken nog niet klaar voor groep 3. En dat zie ik ook wel.

Op sommige vlakken laat hij het ook gewoon niet zien. Zo zou hij nog niet kunnen rijmen en dat kan hij moeiteloos thuis. Maar op de grote lijn denk ik dat hij blij is als hij nog een jaar mag spelen. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 21:33:31 #160
449926 Hupje
pi_207838912
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 22:39:44 #161
443878 Nazil
pi_207839924
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:33 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
Niet gezien, ik ga het eens terugkijken.

Tijdje niks laten horen, alles loopt eigenlijk prima. Kind is gelukkig in groep 4, speelt niet heel veel met vriendjes maar vindt aansluiting op het schoolplein wat ik van juf hoor. Ik dacht dat hij nu gemiddeld zou scoren, ook al benoemt hij zelf constant dat groep 4 makkelijker is dan groep 3. Nu kreeg hij vandaag z’n rapport. Daaruit blijkt dat groep 4 inderdaad makkelijk is. Alle Cito toetsen dik boven gemiddeld (echt bovenaan alle grafieken), de rest praktisch overal ‘goed’. Gym even buiten beschouwing gelaten :+
Hij is weer met verdieping begonnen bij rekenen, maar ik ben wel heel benieuwd wat de juf zegt. Zoals ik nu zo beoordeel zit er weer weinig uitdaging voor hem in. Het feit dat hij gelukkig en blij is en het leuk vindt om naar school te gaan maakt veel goed, dus wat dat betreft hoeven we er niks mee.
  vrijdag 3 februari 2023 @ 22:40:48 #162
380898 MevrouwCactus
pi_207839940
Ik heb stukjes gezien, die gedeeld werden op Facebook door mensen die blij waren dat er aandacht voor was. Ik denk niet dat het gros van Nederland nu begrijpt wat hb is en al helemaal niet wat uhb is. Maar wel tof dat het in de media kwam op een andere manier dan dat 4-jarige Britse jongetje met brilletje die de klassieke karikatuur van een hb-er is.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 08:27:50 #163
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207842266
Dat kind is 4… is pas net aan school begonnen. Misschien valt hij straks ook uit omdat school te saai is … je moet als school veel uit de kast trekken om zulke kinderen goed te begeleiden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 10:38:48 #164
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207843660
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:33 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
Ik heb het wel gezien. Mijn moeder stuurde direct een appje. Sommige stukjes, zoals het typische anders bedraad zijn is wel besproken. Dat deze mensen niet zo goed gedijen in een doorsnee schoolstramien. Een slim kind heeft niet perse goede schoolresultaten/makkelijke schooltijd werd wel duidelijk.

Maar dit waren toch weer grote mensen die de ontwikkelings-ellende al achter de rug hebben. Van kinderen hoor je toch vaak alleen de 'gekke' gevallen. Wat het van dag tot dag doet voor een (jong) kind in onze schooltypes miste ik wel een beetje.

Bij zoveel dingen zit er ook veel verschil tussen HB-ers. De ene is juist heel schools, wil graag leren. De andere zou het wel kunnen, maar uit het meer op buitenschoolse dingen. Dat is niet in zo'n kort item te vatten.
  maandag 6 februari 2023 @ 08:02:37 #165
457799 LeSage
Meisje
pi_207874487
Ik heb een gesprek op school gehad over Mijm. Hij is de laatste tijd thuis alleen maar over grenzen heen aan het gaan, zoekt veel negatieve aandacht.
Ik wilde graag weten hoe het op school gaat.
Juf gaf aan dat hij nog prima kan spelen in de klas, heel lief is en enthousiast blijft.
Ook wat informatie gehad over de plusklas waar ik heel blij mee ben.
Op maandag is het taal/wereldoriëntatie (op dit moment hebben ze een probleemstelling waar de kleuters in tweetallen een oplossing voor moeten vinden en dit presenteren ze aan elkaar). Op dinsdag rekenen, vaak spelletjes met ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld.
Heel fijn dat de plusklas echt een uitbreiding is en geen vooruitwerken van de stof, want dan zou hij volgend jaar echt in de knoei komen denk ik.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  maandag 6 februari 2023 @ 08:18:21 #166
37150 livelink
keek op de week ( © DJ11)
pi_207874575
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 18:12 schreef Mevr_Mus het volgende:
Zijn hier misschien mensen met ervaringen met dyslexie icm met hb?

Wij willen onze oudste (in overleg met school) laten testen op dyslexie omdat hij steeds onzekerder en gefrustreerder wordt. Hij valt niet echt uit, maar worstelt wel enorm met spelling. Vermoeden is dat hij veel compenseert en camoufleert met zijn intelligentie. We hebben ons erbij neergelegd dat we het onderzoek zelf moeten betalen, maar nu blijkt het ook lastig om een tester te vinden die hier iets mee kan… Frustrerend :X
Niet direct dyslexie in combinatie met hb, maar wel dyslexie in combinatie met autisme/adhd. Wij zijn terecht gekomen bij Zien in de klas waar we heel tevreden mee waren.

edit: dat ging wel via school, dus ik weet niet of je het als ouders zelf kunt aanvragen en betalen. Sorry.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 6 februari 2023 @ 14:00:43 #167
223828 Phaidra
pi_207878611
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 16:32 schreef Tweedledee het volgende:
Hier krijgen ze over 2-3 weken het eerste rapport mee, ik ben best wel nieuwsgierig hoe ze het nu echt doet qua leerstof. Mup heeft dus groep 1/2 in een jaar gedaan en zit nu in groep 3. Met lezen zit ze in het drie sterren groepje, thuis leest ze boeken op E5 niveau. Rekenen vindt ze soms leuk en soms saai (want te makkelijk) en dan maakt ze het niet af... Dus maar even gezegd dat ze dat wel moet doen anders denkt de juf dat ze het niet kan en krijgt ze nog meer van die saaie sommen. Die oogjes van haar toen het kwartje viel :D Ook even bij de juf gemeld, die was daar blij mee. De plusklas vindt ze helemaal geweldig, gaat ook leuk om met de oudere kinderen die daar zitten.
Sociaal gaat het ook goed, ze spreekt regelmatig af met klasgenootjes (en nog af en toe met een paar uit groep 2). Het belangrijkste is dat ze elke dag blij en huppelend uit school komt O+
Dit stukje... ik kan dat ook wel uitleggen aan mijn kinderen, maar ze kúnnen dit oprecht niet. Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren. Dus in plaats daarvan de juffen duidelijk gemaakt (helaas was daar een officiële IQ-test plus rapport voor nodig) dat ze herhaling moeten voorkomen en van tevoren testen waar hiaten zitten, zodat ze vooral dat onderdeel kunnen oefenen. Dan krijgt de les tenminste nut.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 6 februari 2023 @ 16:44:04 #168
223828 Phaidra
pi_207880652
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 18:12 schreef Mevr_Mus het volgende:
Zijn hier misschien mensen met ervaringen met dyslexie icm met hb?

Wij willen onze oudste (in overleg met school) laten testen op dyslexie omdat hij steeds onzekerder en gefrustreerder wordt. Hij valt niet echt uit, maar worstelt wel enorm met spelling. Vermoeden is dat hij veel compenseert en camoufleert met zijn intelligentie. We hebben ons erbij neergelegd dat we het onderzoek zelf moeten betalen, maar nu blijkt het ook lastig om een tester te vinden die hier iets mee kan… Frustrerend :X
Wij zitten met de jongste in een oriënterende fase met het oog op deze combi. Hij scoort zeer laag op DMT cito's (die van E3 had hij iets van 4 of 6 punten gescoord van, wat is het, 160?). De ronde cito's voor M4 zijn net geweest, als zijn score dan weer laag is, mogen we voor een dyslexie-onderzoek. De verwachting is wel dat dat gaat lukken. Tot nu toe heb ik nog geen testlocatie gevonden waar expliciet wordt aangegeven dat ze ervaring hebben met het testen van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen in onze regio. Dus, ik houd je op de hoogte :+.

Onlangs is hij echter ook gestart met individuele begeleiding bij HIQ rondom topdown leren met een HB-specialist. Ze zijn helemaal opnieuw gestart met letters en klanken leren. Maar dan vanuit het geheel (dus gelijk het hele alfabet aanbieden en alle klanken). Die automatiseren dmv bewegen, zoals overgooien of touwtje springen. En na 4x lijkt het wel goed aan te slaan. Ik vermoed dat hij nu al meer geleerd heeft dan in 2 jaar leesonderwijs. Hij denkt primair (of bijna uitsluitend) in beelden en met losse letters leren, waarbij niet duidelijk is wat het uiteindelijke doel is, worden die letters niet 'handig' bij elkaar opgeslagen in de hersenen. Het vormen allemaal losse sorteerbakjes, die dus tijdens het lezen doorzocht moeten worden. Dat je dan ergens halverwege een zin (of zelfs woord) de draad kwijt bent, is niet verwonderlijk.

De HB- specialist zei al dat zij geen diagnoses mocht stellen, maar dat ze ziet dat hij nu veel meer 'aan' staat en hij hiermee heel rap leert. Dat matcht niet echt met dyslexie. Wat niet wegneemt dat een extra onderzoek misschien best handig kan zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 8 februari 2023 @ 09:34:31 #169
455240 Tweedledee
Contrariwise
pi_207903604
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:00 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dit stukje... ik kan dat ook wel uitleggen aan mijn kinderen, maar ze kúnnen dit oprecht niet. Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren. Dus in plaats daarvan de juffen duidelijk gemaakt (helaas was daar een officiële IQ-test plus rapport voor nodig) dat ze herhaling moeten voorkomen en van tevoren testen waar hiaten zitten, zodat ze vooral dat onderdeel kunnen oefenen. Dan krijgt de les tenminste nut.
Het kwartje is gevallen, maar ik weet niet of ze er nu ook naar handelt, hoor :) Dat zullen we volgende week wel horen denk ik.
Maar wat vervelend dat er zo veel voor nodig was om dit voor elkaar te krijgen voor je kinderen. Werken de juffen hier nu wel in mee?
  woensdag 8 februari 2023 @ 09:41:46 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_207903683
:Y Iemand legde het ooit uit met de vergelijking met aapjes. Je hebt nou eenmaal aapjes die uit zichzelf heel graag een hoge boom in willen klimmen en het liefst daarna nog een hogere en je hebt ze ook die in een hangmatje liggen en denken 'ik kan die hoge boom heus wel inklimmen, maar waarom zou ik. Ik kan het toch, ik heb het vorige week nog gedaan en ik ga dat echt niet nog een keer doen'.

(Volgens mij was dit ook in een van de boeken van Tessa Kieboom. Voor wie ze nog niet gelezen heeft: aanrader! Zij snapt het echt.)
***
  woensdag 8 februari 2023 @ 09:59:28 #171
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207903844
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren.
Dat. De mijne hield het wel even vol, omdat het moest. Maar na een jaar veel herhaling was het echt op. Dat sloop erin en begin groep 5 was het klaar. Dat was wel in combi met het gevoel dat alles na 1 les uitleg en 1 werkje al voelde als herhaling. Terwijl hij sommige dingen toch echt nog af en toe moest herhalen om ook te blijven plakken. Achteraf zou ik proberen om eerder de ideale middenweg te vinden daarvoor.

De frustratie werd zo hoog dat we veel moeite moesten doen om hem überhaupt iets van werk te laten doen. En werd school gewoonweg stom. Pas eind groep 7 kregen we daar pas weer grip op. Nu in groep 8 doet hij bijna geen echt schoolwerk meer. Alleen wat nieuwe lessen als hij juf niet direct kan laten zien dat hij het al beheerst. Komt neer op een half uur per dag voor het taalhuiswerk en een paar keer per week 10 minuten rekenen.

(Maar elk kind is anders, dit is in combi met emotieregulatie problemen)
  woensdag 8 februari 2023 @ 10:02:04 #172
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207903876
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:41 schreef BE het volgende:
:Y Iemand legde het ooit uit met de vergelijking met aapjes. Je hebt nou eenmaal aapjes die uit zichzelf heel graag een hoge boom in willen klimmen en het liefst daarna nog een hogere en je hebt ze ook die in een hangmatje liggen en denken 'ik kan die hoge boom heus wel inklimmen, maar waarom zou ik. Ik kan het toch, ik heb het vorige week nog gedaan en ik ga dat echt niet nog een keer doen'.

(Volgens mij was dit ook in een van de boeken van Tessa Kieboom. Voor wie ze nog niet gelezen heeft: aanrader! Zij snapt het echt.)
Leuke!

Al denk ik dat mijn aapje per ongeluk in een hoge boom is beland en nu zich afvraagt hoe hij in de boom kan blijven hangen, zonder dat het problemen geeft. Een boom hoger is te spannend, een boom lager te saai. :P
  woensdag 8 februari 2023 @ 11:52:45 #173
223828 Phaidra
pi_207905088
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:34 schreef Tweedledee het volgende:

[..]
Het kwartje is gevallen, maar ik weet niet of ze er nu ook naar handelt, hoor :) Dat zullen we volgende week wel horen denk ik.
Maar wat vervelend dat er zo veel voor nodig was om dit voor elkaar te krijgen voor je kinderen. Werken de juffen hier nu wel in mee?
Mwah. De oudste zit nu (weer) in de interne plusklas, wat hij heel leuk vindt. Ze doen wel minder herhaling, maar omdat hij ook niet zo snel uit zichzelf iets moeilijkers pakt, strandt het daar een beetje. Maar hij is nu wel blijer op school en omdat hij nu halverwege groep 7 zit, zit de uitdaging ook vooral in andere dingen, zoals planningen maken e.d. Ik vrees wel dat hij zich volgend jaar in groep 8 heel erg gaat vervelen, maar dat zien we dan wel weer.

Bij de jongste is het een ander verhaal. De leerkrachten snappen hem niet en doen maar weinig met het rapport dat er ligt. Verschuilen zich achter een gebrek aan kennis om niks te hoeven doen lijkt het. De jongste doet ook niks als hij het nut er niet van inziet, dus school is inmiddels een soort gezellige dagbesteding geworden waar hij niks leert (naar eigen zeggen). Daarvoor is nu wel externe hulp ingeroepen en we overwegen om een andere school te zoeken als er geen vertrouwen komt dat de juffen inzien dat ze zelf ook echt iets moeten aanpassen. Hij zit nu in groep 4 en moet nog wel even, zeg maar. Dat zijn juf ook de 'HB-specialist' binnen school is, helpt niet echt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 8 februari 2023 @ 13:38:06 #174
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_207906467
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 11:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Mwah. De oudste zit nu (weer) in de interne plusklas, wat hij heel leuk vindt. Ze doen wel minder herhaling, maar omdat hij ook niet zo snel uit zichzelf iets moeilijkers pakt, strandt het daar een beetje. Maar hij is nu wel blijer op school en omdat hij nu halverwege groep 7 zit, zit de uitdaging ook vooral in andere dingen, zoals planningen maken e.d. Ik vrees wel dat hij zich volgend jaar in groep 8 heel erg gaat vervelen, maar dat zien we dan wel weer.

Bij de jongste is het een ander verhaal. De leerkrachten snappen hem niet en doen maar weinig met het rapport dat er ligt. Verschuilen zich achter een gebrek aan kennis om niks te hoeven doen lijkt het. De jongste doet ook niks als hij het nut er niet van inziet, dus school is inmiddels een soort gezellige dagbesteding geworden waar hij niks leert (naar eigen zeggen). Daarvoor is nu wel externe hulp ingeroepen en we overwegen om een andere school te zoeken als er geen vertrouwen komt dat de juffen inzien dat ze zelf ook echt iets moeten aanpassen. Hij zit nu in groep 4 en moet nog wel even, zeg maar. Dat zijn juf ook de 'HB-specialist' binnen school is, helpt niet echt.
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur. :{
  woensdag 8 februari 2023 @ 14:13:18 #175
223828 Phaidra
pi_207906984
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur. :{
Dat is ook stom zeg }:|. Ik hoor in onze school ook van meer ouders dat eerst een IQ-test overlegd moest worden voor er eindelijk werd ingezien dat er meer nodig was in de klas. Dan gaat er toch iets fundamenteel mis in het herkennen van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ik ken sowieso 5 leerlingen waarvoor dat gold (en de mijne zijn daar 2 van, dat wel).

A. is daarbij ook nog wel een apart geval omdat hij zo'n probleem heeft met lezen. Ze zagen wel dat hij slim was, maar ja, als je niet kan lezen dan moet dat toch eerst worden aangepakt en is er geen tijd/ruimte voor verdieping (hun woorden). Maar hij werd met de dag ongelukkiger, en logisch ook. Nu blijkt dat hij bij het lezen al begin groep 2 is afgehaakt, omdat het te veel herhaling was (2 weken lang de letter K oefenen bijvoorbeeld) en het doel niet duidelijk was (niet topdown aangeboden). Als we dat toen hadden geweten, had hij misschien binnen een paar maanden goed kunnen leren lezen met veel enthousiasme en was hij niet zijn zelfvertrouwen kwijtgeraakt.

Op zich neem ik dat school (of ons!) niet kwalijk, het was juist zijn kleuterjuf die in de gaten had dat er iets niet klopte met het lezen, zeker in vergelijking met zijn kennis en woordenschat in het algemeen. En zo is er een balletje gaan rollen, alleen met de verkeerde insteek (meer herhaling, nog meer herhaling). Maar nu ze weten hoe het zit, zou het fijn als ze iets meer initiatief tonen. Topdown leren? Dat kennen we niet, geen idee hoe dat moet. En dat is dan ook de HB-docent binnen school. Hoe kán dat? Die moet toch mogelijkheid hebben (en ik neem aan dat ze dat ook leuk vindt dan...) om zich erin te verdiepen.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 8 februari 2023 @ 17:02:31 #176
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_207909146
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur. :{
Dan is het wel een gevecht zeg.

Hier had jongste ook wel issues met de leerkracht (groep 6-7 en nu 8), maar dat was meer een gedrag ding, dan een HB-ding. Ze heeft het liever kinderen die iets brutaal zijn en duidelijk zeggen wat ze willen. En niet een kind dat alles maar chagrijnig en stilletjes zijn werkjes doet of gaat zitten huilen. Het ging wel prima bij de doorsnee leerling, ze probeert het ook echt wel, maar het vergt iets meer dan ze kon bieden met een kind dat wel hulp buiten de standaard lijntjes nodig heeft. Ze heeft heel veel HB kinderen gehad in haar klas, meerdere elk jaar. De kinderen die meer typisch waren qua gedrag hadden toch meer moeite.
  maandag 27 februari 2023 @ 21:14:00 #177
174992 Nolita
pi_208171666
Ik stap ook weer even binnen hier. Ik vond vandaag het kijk rapport in de rugzak van onze kleuter van 5,5 en woensdag volgt het gesprek. Ze heeft nog steeds een behoorlijke voorsprong (ze scoort het meeste tussen 6;0 en 6;4) en daar maak ik me wel wat zorgen om.
Afgelopen week bleek ze opeens vloeiend een boekje (avi start) te kunnen lezen, waar ze voorheen eerst de letters noemde en daarna het woord. Na het zien van het rapport begin ik wat zorgen te krijgen om hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ze is introvert en lijkt zich nu al aan te passen en te varen op wat 'normaal' is. Ik had een gesprekje met haar of ze op school ook boekjes zou willen lezen etc, maar ze wil dit dan niet want in groep 2 mag je nog lekker spelen en kleuren en in groep 3 veel minder. (Lekker papegaaien van het vorige gesprekje, waarin de juf aangaf dat ze hier altijd zelf voor kiest).

Omdat ze opgaat in de groep ben ik een beetje bang dat ze volgend jaar echt gaat afhaken zonder uitdaging. Ze vraagt er zelf niet om, want ze wil niet de uitzondering zijn (zo lijkt het).
Ze zei vandaag vaak moe te zijn op school, ook als ze goed heeft geslapen, is dit verveling?

Als we het hebben over dansles, ze zou volgend jaar naar een ander groepje moeten, dan zegt ze dat ze niet weet of ze nog wil dansen want ze kan het al heel goed...vind ik ook zo typisch.
Vriend opperde al dat we het geen les meer moeten noemen, maar gewoon dansen, omdat ze les met iets moeten leren associeert.

Nouja tips, do's en don't hoor ik graag dan kunnen we deze meenemen naar het gesprek of school of voor onszelf.
  dinsdag 28 februari 2023 @ 18:44:13 #178
380898 MevrouwCactus
pi_208181114
Je zou eens kunnen zoeken op de website van Ieku, die schrijft veel over hoogbegaafde meisjes en aanpassingsgedrag. Dat kunnen ze namelijk erg goed. Dan heb je wellicht wat theoretische ondersteuning voor je gesprek.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 10:47:02 #179
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_208274840
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 21:14 schreef Nolita het volgende:
Afgelopen week bleek ze opeens vloeiend een boekje (avi start) te kunnen lezen, waar ze voorheen eerst de letters noemde en daarna het woord. Na het zien van het rapport begin ik wat zorgen te krijgen om hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ze is introvert en lijkt zich nu al aan te passen en te varen op wat 'normaal' is. Ik had een gesprekje met haar of ze op school ook boekjes zou willen lezen etc, maar ze wil dit dan niet want in groep 2 mag je nog lekker spelen en kleuren en in groep 3 veel minder. (Lekker papegaaien van het vorige gesprekje, waarin de juf aangaf dat ze hier altijd zelf voor kiest).
Hoe was het gesprek?

Dit stukje doet me denken aan mijn nichtje. Ouder broertje die echt slim is en een klas heeft overgeslagen (ongetest, maar vast HB, UHB zou me niet verbazen, ouders ook). Ze wilde aan de ene kant graag de uitdaging, maar op school moest alles zoals de rest het deed. En dan schoonzus thuis maar de extra's aanbieden. Ze is toen, met grote broer in het achterhoofd na 1,5 kleuteren doorgeschoven naar groep 3. Dat was toen echt de beste keus. Ze leefde echt op in groep 3.

Alleen nu in groep 7 begin je te zien dat ze niet de intelligentie van grote broer heeft, wel de gedrevenheid. En ook jong is vergeleken met de meiden in de groep. Nu zou ze misschien in groep 6 beter op haar plek zijn, qua niveau dan echt VWO-richting (ipv havo/vwo) en sociaal meer op haar gemak. Maar je weet niet hoe ze zich dan dat 2e jaar groep 2 had ontwikkeld. Je maakt keuzes op het moment.

Dat etteren na schooltijd, na gaar uit school te komen, is hier vaak een teken van onderprikkeling. Begin dit jaar ook een paar weken dat gehad, dan zoeken we in de avond (eerder in de namiddag) iets waar hij even zijn hoofd op stuk moet bijten dat hij leuk vindt. Wel die combi: leuk en stimulerend. We zijn bijvoorbeeld wandelen. Zijn richtingsgevoel is belabberd, dus dan liep ik een stuk. En moest hij via een andere weg weer naar huis lopen. Maar ook een stukje leren programmeren en puzzelboeken.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:11:28 #180
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208275108
Hier merk ik dat N juist steeds minder gaat vragen om uitdaging. Op school doen ze nu van alles extra (plusklas, plusrekenen, eigen opdrachten etc.), maar daarbij gaat ze maar matig aan het werk en allemaal op een laag tempo. Er zijn ook kinderen in die groepjes die razendsnel door die opdrachten heen gaan, maar N vindt het lastig om aan het werk te gaan en te blijven. Ze zegt wel dat ze het leuk vindt, maar die stap om echt haar hersens te moeten gebruiken is nog heel lastig.
Thuis doet ze ook helemaal niks meer dat leerzaam is... vorig jaar ging ze uit zichzelf Squla en Duolingo spelen, Quest lezen enz., maar nu wil ze alleen maar spelen of domme appjes doen. Vroeger las ze ook boeken en nu alleen nog de Donald Duck...
Ik vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. Ik wil haar natuurlijk niet pushen, maar ik zou graag willen dat ze zo leergierig was als eerder.

Anderzijds, zelf deed ik als kind ook niets zo veel leerzaams buiten schooltijd (behalve veel lezen, dat wel). Dus moet ik hier überhaupt iets mee?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:31:02 #181
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_208275311
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. Ik wil haar natuurlijk niet pushen, maar ik zou graag willen dat ze zo leergierig was als eerder.
Hier is het ook minder geworden met de jaren. Zeker rond de 8-9 jaar toen hij steeds meer bewust werd dat hij anders was. Dat hij kon falen en dat niet alles perfect was. Toen hield hij werk steeds meer af.

Maar ik merk ook wel dat het anders zichtbaar is. Leren lezen, rekenen etc is direct te zien als ze iets leren. Daarna was hij ook wel zo'n beetje klaar met de reguliere basisschool stof. Als dat pluswerk is vaak meer van hetzelfde, dat stompt een beetje af.

Nu is het meer begrijpen van de grote mensen wereld (bijv boekhouding van mans bedrijf of politiek), sociale skills. Niet meer de standaard dingen die je direct af kunt vinken. Maar de gesprekken die we hebben worden steeds complexer.

En programmeren, maar dat doet grote broer vooral met hem, daar is hij mij wel voorbij. Maar af en toe komt er een spel voorbij die ik mag testen O+

Het is hier wel een wisselwerking met de faalangst, maar die is steeds beter onder controle. Vanmiddag heeft hij zijn spreekbeurt en hij was echt niet zeker van zijn zaak. Net te weinig geoefend (eigen schuld), moeilijk onderwerp(DNA, waar hij eerder niks van wist) en lastig publiek (groep 6-8, dus ingewikkeld onderwerp voor de jongsten, met wat hij ervan heeft gemaakt op zijn niveau). Dat leverde wel even wat emoties op, maar niet meer de driftbuien. Hij is ook zelf vertrokken naar school. En het zal wel goed gaan. Vooral op zijn hart gedrukt dat het gewoon voldoende is en dat dat prima is. Een goed of zeer goed hoeft echt niet elke keer. Dat verwacht niemand.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 20:41:18 #182
174992 Nolita
pi_208281991
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:47 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hoe was het gesprek?

Dit stukje doet me denken aan mijn nichtje. Ouder broertje die echt slim is en een klas heeft overgeslagen (ongetest, maar vast HB, UHB zou me niet verbazen, ouders ook). Ze wilde aan de ene kant graag de uitdaging, maar op school moest alles zoals de rest het deed. En dan schoonzus thuis maar de extra's aanbieden. Ze is toen, met grote broer in het achterhoofd na 1,5 kleuteren doorgeschoven naar groep 3. Dat was toen echt de beste keus. Ze leefde echt op in groep 3.

Alleen nu in groep 7 begin je te zien dat ze niet de intelligentie van grote broer heeft, wel de gedrevenheid. En ook jong is vergeleken met de meiden in de groep. Nu zou ze misschien in groep 6 beter op haar plek zijn, qua niveau dan echt VWO-richting (ipv havo/vwo) en sociaal meer op haar gemak. Maar je weet niet hoe ze zich dan dat 2e jaar groep 2 had ontwikkeld. Je maakt keuzes op het moment.
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:52:44 #183
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_208286432
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:

[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:

[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
Is dat dit boek?

https://www.bol.com/nl/nl/f/hoogbegaafd/30543952/
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:00:03 #184
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208286501
quote:
Ja, heel erg nuttig :Y
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 8 maart 2023 @ 20:55:19 #185
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_208294057
Ik vond die boeken wel lastig. Er staan wel goede handvatten in. Maar sommige dingen gingen hier ook echt anders. Bijv peers heeft hij niet veel behoefte aan.

Maar dat is met alle opvoed boeken zo. Je haalt eruit wat werkt en negeert wat niet past ;)
  donderdag 9 maart 2023 @ 09:45:02 #186
223828 Phaidra
pi_208298160
Ik las laatst een boek over hoogbegaafdheid/beelddenken in het onderwijs. Vol met allerlei nare persoonlijke verhalen. Ik heb het snel weggelegd :').
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 9 maart 2023 @ 09:49:51 #187
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208298214
Ik heb ook dat boek van Renata Hamsikova gelezen, maar dat paste inderdaad niet zo bij mij en mijn dochter. Ze legde heel erg de nadruk op 'intens' zijn (als in driftbuien, angsten, hyperfocus etc.) en dat herken ik helemaal niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 9 maart 2023 @ 11:34:57 #188
449926 Hupje
pi_208299250
In 'intens, authentiek en vrij' van Renata Hamsikova vind ik juist heel veel herkenning, ik kan minder met Tessa Kieboom.
Heel persoonlijk dus ;) , gewoon eens inkijken of het past.
  donderdag 9 maart 2023 @ 20:06:51 #189
380898 MevrouwCactus
pi_208305064
‘Slapende Leeuwen’ van Els de Wit vond ik ook best fijn. Dat is een heel boek over uhb.

Daarnaast vond ik de 5 levels of gifted van Deborah Ruff interessant.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 09:59:29 #190
443878 Nazil
pi_208369058
Ik heb de boeken van Kieboom en Hamsikova gereserveerd in de bieb.
Vorige week vroeg ik L. Voor de grap of hij de waanzinnige boomhut in het Engels wilde lezen. Hij glunderde en wilde dat heel graag. Maar het was alleen een grapje van mij |:( toen hij heel teleurgesteld was heb ik het boek toch maar besteld op Amazon. Ik dacht dat lukt hem toch nooit, kan hij daar even z’n tanden in zetten. Helaas had ik het vreselijk mis, in 2 dagen had hij het boek uit en wilde meer. Nou weet ik niet of dat verstandig is om het Engels ook al zo te voeden. Ik heb school wel gelijk een bericht met verzoek tot een gesprek gedaan, want als hij zo makkelijk een Engelstalig boek uitleest icm een heel goed rapport, maak je mij niet wijs dat groep 4 nog heel veel uitdaging biedt. De juf gaat deze week een gesprek aan met de ib’er en maandag hebben wij een gesprek.

Thuis is hij vooral heel erg druk de laatste tijd. School is nog wel leuk, maar steeds vaker hoor ik dat het makkelijk is en hij niks geleerd heeft. Hij vindt het jammer dat hij alle boeken zo makkelijk kan lezen. Ik hoef er een label op te hebben en het interesseert mij niet of hij hb is of niet, maar ik wil koste wat kost voorkomen dat hij straks school niet meer leuk vindt en ik hoop dat de juf die noodzaak ook met mij inziet.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 10:10:01 #191
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_208369149
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 09:59 schreef Nazil het volgende:
Voor de grap of hij de waanzinnige boomhut in het Engels wilde lezen.
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uit :o

Dat Engels is gewoon onhoudbaar, ze krijgen ook zoveel mee op schermpjes. Niet iets om tegen te houden. Sindsdien kijken we series ook gewoon in het Engels, evt met Engelse ondertiteling. Het is iets dat op school niet veel aandacht krijgt, dus alleen maar prima om dat natuurlijk te ontwikkelen.

Het is wel de reden waarom de plusklas hier in groep 5/6 Russisch en groep 7/8 Chinees geeft. Dat zijn tenminste talen waar je (een beetje) voor moet werken.

Ik heb het wel op school gemeld, maar hij zat toen al in de mini-plusklas(groep 3/4 2 uurtjes, groep 5-8 een dagdeel). De plusklas gaf extra uitdaging en sociaal zat hij gewoon lekker op zijn plek. Dat sociale is de enige reden dat we hem altijd nog naar school gekregen hebben..
  dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:24 #192
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208369610
Ik heb met mijn 4-jaar-en-nog-geen-4-maander nu al twee weken elke ochtend 'gedoe': ze wil niet naar school, heeft buikpijn, voelt zich niet lekker... en als ik dan probeer te achterhalen waarom niet, is het antwoord steevast: ik vind het te druk, het is saai, ik mag niet wat de kindjes van groep 2 mogen (ze zit in combiklas 1-2), ik heb geen vriendinnetjes...

Ik heb een gesprek met de juf aangevraagd en in de tussentijd thuis eens heel voorzichtig gepolst wat ze aan zou kunnen met de squla-app en een avi-startboekje. Groep 2 doet ze met twee vingers in haar neus, groep 3 vond ze ook leuk, maar gaat nog niet helemaal foutloos. Lezen doet ze thuis vloeiend, op school en bij anderen nog door eerst te spellen (of ze zegt helemaal niks). Ze wil het liefst de hele dag lezen en tellen en 'Engels praten' (ze doet dan 'wan toe twie fiejur, vijf, six, seevun enz.).

Ik heb de juf (op dit moment is dat de Lio-stagiair) gevraagd om de hulp van de IB'er in te schakelen, want elke ochtend een kind in tranen dat niet wil, lijkt me niet de bedoeling. Maar wat kan ik verder nog? Stug volhouden dat ze moet gaan? De juf heeft haar iig naar aanleiding van mijn berichtje op de lijst met kindjes met een weektaakje gezet en haar ook uitgelegd dat ze die vanaf nu ook mag maken en afvinken. Dat vindt ze tof. Maar vanochtend wilde toch weer niet gaan.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 11:05:47 #193
443878 Nazil
pi_208369882
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 10:10 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uit :o

Dat Engels is gewoon onhoudbaar, ze krijgen ook zoveel mee op schermpjes. Niet iets om tegen te houden. Sindsdien kijken we series ook gewoon in het Engels, evt met Engelse ondertiteling. Het is iets dat op school niet veel aandacht krijgt, dus alleen maar prima om dat natuurlijk te ontwikkelen.

Het is wel de reden waarom de plusklas hier in groep 5/6 Russisch en groep 7/8 Chinees geeft. Dat zijn tenminste talen waar je (een beetje) voor moet werken.

Ik heb het wel op school gemeld, maar hij zat toen al in de mini-plusklas(groep 3/4 2 uurtjes, groep 5-8 een dagdeel). De plusklas gaf extra uitdaging en sociaal zat hij gewoon lekker op zijn plek. Dat sociale is de enige reden dat we hem altijd nog naar school gekregen hebben..
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.

Sociaal gaat nu nog wel prima, alleen als hij bijvoorbeeld vertelt een Engels boek te lezen komt er totaal geen reactie en dat vindt hij heel jammer.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 11:25:57 #194
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_208370133
@Tink89 Dat is lastig zeg. We hebben ook wel fases bij de kleuters gehad dat ik hem over de drempel moest zetten. Na een paar keer ging het dan wel weer. Maar dat was iets dat thuis ook wel gebeurde. Gewoon huilen om je zin te krijgen. Dat werkte vooral goed bij zijn juf. Maar niet bij mij..
Alleen zijn er ook wel periodes geweest dat er wel iets was. Bijv een onrustig kindje in de klas, kop groter, die als een bulldozer over hem heen ging. Of de saaiheid van werkjes (dat heeft de kleuterjuf nooit kunnen matchen, als zij iets bedacht was hij binnen een dag alweer tig stappen verder). En achteraf is zijn gebrekkig emotieregulatie ook niet echt behulpzaam geweest. Hij uitte alles heel sterk, vergeleken met zijn broer 100x zo sterk, op dezelfde problemen (oudste is een echte binnenvetter, ander probleem)

Ik denk dat een gesprek goed is. Misschien kan de IB-er eens meekijken in de klas?

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 11:05 schreef Nazil het volgende:

[..]
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.

Sociaal gaat nu nog wel prima, alleen als hij bijvoorbeeld vertelt een Engels boek te lezen komt er totaal geen reactie en dat vindt hij heel jammer.
Hier is de plusklas ook extern, maar wel georganiseerd van de overkoepelende scholen organisatie in de stad.

Dat is ook wel jong. De mijne is van december, dus gewoon kort gekleuterd (en dat was al niet standaard daar). Die connectie kan wel lastig zijn. D zijn school heeft gemiddeld hoog scorende kinderen. Dus zijn beste vriend is ook HB en zijn beste vriendin goed slim. Maar ook heeft hij gemiddeld scorende vriendjes uit een klas lager waar hij echt mee kan stoeien. Hij kan goed schakelen tussen die groepen. Hij laat de ene groep zien wat hij kan op de piano of heeft geprogrammeerd, bij de andere trekt hij zijn pokemon kaarten tevoorschijn. Dat heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. Kan me voorstellen dat het lastiger is als je die connectie niet kunt maken.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 11:57:53 #195
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208370458
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb met mijn 4-jaar-en-nog-geen-4-maander nu al twee weken elke ochtend 'gedoe': ze wil niet naar school, heeft buikpijn, voelt zich niet lekker... en als ik dan probeer te achterhalen waarom niet, is het antwoord steevast: ik vind het te druk, het is saai, ik mag niet wat de kindjes van groep 2 mogen (ze zit in combiklas 1-2), ik heb geen vriendinnetjes...

Ik heb een gesprek met de juf aangevraagd en in de tussentijd thuis eens heel voorzichtig gepolst wat ze aan zou kunnen met de squla-app en een avi-startboekje. Groep 2 doet ze met twee vingers in haar neus, groep 3 vond ze ook leuk, maar gaat nog niet helemaal foutloos. Lezen doet ze thuis vloeiend, op school en bij anderen nog door eerst te spellen (of ze zegt helemaal niks). Ze wil het liefst de hele dag lezen en tellen en 'Engels praten' (ze doet dan 'wan toe twie fiejur, vijf, six, seevun enz.).

Ik heb de juf (op dit moment is dat de Lio-stagiair) gevraagd om de hulp van de IB'er in te schakelen, want elke ochtend een kind in tranen dat niet wil, lijkt me niet de bedoeling. Maar wat kan ik verder nog? Stug volhouden dat ze moet gaan? De juf heeft haar iig naar aanleiding van mijn berichtje op de lijst met kindjes met een weektaakje gezet en haar ook uitgelegd dat ze die vanaf nu ook mag maken en afvinken. Dat vindt ze tof. Maar vanochtend wilde toch weer niet gaan.
Je kind is nog niet leerplichtig, dus je mag haar sowieso thuis houden als dat beter voelt (en haalbaar is met je werk natuurlijk).
Maar ik zou wel zo snel mogelijk actie ondernemen door met de IB'er te gaan praten en te eisen dat er iets wordt gedaan. En daar mag je best bij aandringen, ook al voel je je dan een zeurouder ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Moderator dinsdag 14 maart 2023 @ 12:33:34 #196
236264 crew  capricia
pi_208370702
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat. :)
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Definitely not CIA
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:11:54 #197
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208371093
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:12:11 #198
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208371098
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Dat klinkt wel echt goed :-D en wat fijn dat het er plezier in school is.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:23:17 #199
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208371226
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:26:39 #200
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208371265
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:23 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).
Wat zijn echte peers? Hij zit nu in groep 9, met andere hoogbegaafde kinderen.

Wat betreft dat groeien: ik vind het een enorm sterke eigenschap om je weg te kunnen vinden, ook bij mensen die niet je peers zijn. Want zeker in dit geval is het grootste deel van alle mensen niet zoals jij, maar het is echt heel erg fijn als je ondanks de verschillen wel met ze kan samenwerken. Daar zal je in je latere leven alleen maar de vruchten van plukken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')