Onderwijs hè, da's een passie, dus dan doe je graag vrijwilligerswerk erbij als je al overuren draait in een klas met 30 kinderen waarvan een deel speciale zorg nodig heeft want inclusiviteitquote:Op dinsdag 8 november 2022 12:37 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus mijn kind heeft een vrij intensief uur extra school nodig, omdat ze intern de begeleiding niet kunnen bieden en dan moet hij dat ook maar even zonder goede pauze gaan doen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 15 december 2022 14:40 schreef Phaidra het volgende:
Geef ik door aan school welke data we hebben afgesproken en dat ik A. op sommige dagen eerder van school moet halen, krijg ik deze reactie:Wat mist ze dan op school voor essentieels?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus mijn kind heeft een vrij intensief uur extra school nodig, omdat ze intern de begeleiding niet kunnen bieden en dan moet hij dat ook maar even zonder goede pauze gaan doen?Dat schoot ff verkeerd, zeg maar.
Simpele oplossing: een half uur eerder ophalen. Dan lunch je onderweg wel.
Maar zoiets geeft hier geen gedoe. Soms zijn er tegenstrijdige belangen tussen plusklas en school, maar die juffen/scholen werken al zolang samen dat ze daar wel een werkbare afspraak voor hebben; Sociale dingen gaan voor op de eigen school (uitjes van school op plusklas dag). En cognitieve dingen gaat de plusklas voor(informatief uitje op dag buiten plusklas).
Fijn dat die samenwerking er is! Ja, ik stelde dus voor om om 12 uur op te halen, dan hoeven we niet te haasten en heeft hij gewoon normaal de tijd om een broodje te eten. Hij mist dan dus een half uur school, maar plakt er eigenlijk een uur aan vast, alleen extern. Dus ik vind helemaal niet dat hij iets mist.quote:Op donderdag 15 december 2022 15:22 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wat mist ze dan op school voor essentieels?
Simpele oplossing: een half uur eerder ophalen. Dan lunch je onderweg wel.
Maar zoiets geeft hier geen gedoe. Soms zijn er tegenstrijdige belangen tussen plusklas en school, maar die juffen/scholen werken al zolang samen dat ze daar wel een werkbare afspraak voor hebben; Sociale dingen gaan voor op de eigen school (uitjes van school op plusklas dag). En cognitieve dingen gaat de plusklas voor(informatief uitje op dag buiten plusklas).
Misschien voor een volgende keer gewoon melden hoe laat je hem komt halen, zonder precies te zeggen hoe laat de afspraak is...quote:Op donderdag 15 december 2022 15:20 schreef Phaidra het volgende:
De school is om 12.30 uit op woensdag en om 12.45 moet hij bij het externe bureau zijn. Het is ongeveer 20 minuutjes rijden, dus ik moet hem sowieso wat eerder ophalen. Maar ik zei dus dat ik hem nóg iets eerder wilde ophalen omdat hij ook nog even moet kunnen lunchen. En toen kreeg ik dus die reactie. Alsof zij het leuk vinden als ze direct na hun werk door moeten voor nascholing zonder normale pauze...
Ik snap het wel hoor, dat het verantwoord moet worden. Maar ze geven zelf aan handelingsverlegen te zijn, en daarom moet hij extra les volgen om goed te leren lezen. Voor mijn gevoel telt dat als 'dubbel school', het voelt anders dan een doktersbezoek oid. Zij doen extra ondersteuning binnen school toch ook niet buiten schooltijd? Die kinderen missen ook een half uur reguliere les en daar hoor je niemand over. Ze mogen eigenlijk blij zijn dat het grootste deel buiten reguliere schooltijd valt, dat had ook anders kunnen uitpakken.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:03 schreef Hupje het volgende:
Scholen zijn er niet happig op om leerlingen lestijd te laten missen, omdat zij dat moeten verantwoorden voor leerplicht en inspectie enz.
Sommige kinderen waar ik mee werk eten inderdaad onderweg in de auto. Anderen mogen iets eerder weg op school om wat te eten.
J mocht vorig jaar even 10 minuten op de gang zitten eten als hij terugkwam op school. Dit jaar is de volgorde buiten/eten andersom, dus is dat probleem er niet.
Dit. "Hij heeft op die dagen na school begeleiding en daarvoor kom ik hem om ... ophalen."quote:Op donderdag 15 december 2022 16:11 schreef Nijna het volgende:
[..]
Misschien voor een volgende keer gewoon melden hoe laat je hem komt halen, zonder precies te zeggen hoe laat de afspraak is...
Het was een lijstje met verschillende dagen en tijden, dus ik had dat lijstje gewoon 1 op 1 doorgestuurd. Een aantal afspraken valt gewoon buiten schooltijd, alleen die op de woensdagen niet. Maar ik zal het de volgende keer wel anders inkleden inderdaadquote:Op donderdag 15 december 2022 16:23 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dit. "Hij heeft op die dagen na school begeleiding en daarvoor kom ik hem om ... ophalen."
Oh ik snap die irritatie volkomen!! Kan er geen verwijzing komen door de huisarts? Of heeft de begeleider geen contract met de gemeente? Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het dan wellicht makkelijker in te passen is met school.quote:Op donderdag 15 december 2022 16:39 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vind dat ook irritant… bij ons is de constante hulpvraag vanuit school dat N steeds afgeleid is. Daarvoor moet er dan begeleiding komen, die betalen wij zelf. Begeleiding geeft aan dat N uitdagender werk moet krijgen, en dat als de school dat niet kan aanbieden (dwz instructie aanbieden over bijv. als Rekentijgers), zij dat op
zich kan nemen. Maar omdat wij het betalen, mag dit niet op school plaatsvinden en al zeker niet onder schooltijd. Dus omdat school het niet voor elkaar krijgt om de juiste materialen aan te bieden, moeten wij extra betalen en moet N extra les krijgen na schooltijdGelukkig vindt N het wel erg leuk daar.
Andere klacht is dat de plusklas op school constant uitvalt. Alles gaat voor de plusklas (boekenweek, kersttoneel, you name it). En nu is de juf al twee weken ziek en vindt de meester het ‘te onrustig’ als er groepjes kinderen de klas uit gaan. Dus geen plusklas en geen apart plus-rekengroepje…
N heeft verder geen problemen, dus om het via de huisarts te spelen lijkt mij vreemd. Je krijgt dan ook allemaal hulpverleners om je heen waar je geen behoefte aan hebt, schijnbaarquote:Op donderdag 15 december 2022 16:51 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Oh ik snap die irritatie volkomen!! Kan er geen verwijzing komen door de huisarts? Of heeft de begeleider geen contract met de gemeente? Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat het dan wellicht makkelijker in te passen is met school.
Wat ellendig, zo'n instelling van school (en die meester). De grootste eye-opener van onze onderzoeken voor onszelf maar óók voor school, was de opmerking dat pluswerk NIET vrijblijvend mocht zijn. Het is niet optioneel, het is juist de basis om zich verder te kunnen ontwikkelen.
Ik laveer overigens continu tussen "Ze kunnen ook niet voor elk kind passende begeleiding verzorgen, er zitten meer kinderen in de klas en hun tijd is beperkt" en "Ze maken zich er zo wel heel makkelijk van af door steeds alle adviezen af te schuiven richting een extern bureau". Ik snap beide kanten, echt, maar de grens tussen niet kunnen en niet willen is nogal dun denk ik.
Als er verder geen problemen zijn dan weet ik niet of je een verwijzing krijgt inderdaad. Ik heb online een verwijzing bij de huisarts gevraagd, wel ivm veel frustratie en boosheid thuis. Ik gaf aan dat we een onderzoekstraject zouden starten bij bureau X en dat vergoeding mogelijk zou zijn met verwijzing. De volgende dag had ik die verwijzing in mijn inbox zitten en verder heeft er nooit meer iemand naar gekraaidquote:Op donderdag 15 december 2022 17:00 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
N heeft verder geen problemen, dus om het via de huisarts te spelen lijkt mij vreemd. Je krijgt dan ook allemaal hulpverleners om je heen waar je geen behoefte aan hebt, schijnbaarBij het laatste gesprek hebben ze wel beloofd mogelijkheden via het samenwerkingsverband te onderzoeken, maar daar hebben we nog niets van gehoord. Het gaat ook allemaal zo langzaam…
Zou je zelf contact op kunnen nemen met het swv?quote:Op donderdag 15 december 2022 17:00 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
N heeft verder geen problemen, dus om het via de huisarts te spelen lijkt mij vreemd. Je krijgt dan ook allemaal hulpverleners om je heen waar je geen behoefte aan hebt, schijnbaarBij het laatste gesprek hebben ze wel beloofd mogelijkheden via het samenwerkingsverband te onderzoeken, maar daar hebben we nog niets van gehoord. Het gaat ook allemaal zo langzaam…
Dat zou mijn inzet zijn ja, dat ga ik maar (weer) voorstellen.quote:Op vrijdag 16 december 2022 11:15 schreef Deepfreeze het volgende:
@:SaskiaR kan die begeleider ook geen werk meegeven voor op school? Dat ze een stukje van het gewone werk schrapt en dan dat vervangt met een weekopdracht?
Is de IB'er ook betrokken bij jullie kind? Wat is het advies vanuit de HB-begeleider? Ik mag hopen dat het meer behelst dan een uurtje plusklas per week en dat er een gedegen plan ligt om het onderwijs passend(er) te maken?quote:Op vrijdag 16 december 2022 09:45 schreef SaskiaR het volgende:
Het ligt nu sowieso allemaal even stil omdat de juf ziek is en daarna is het kerstvakantie, maar daarna ga ik inderdaad maar weer even aan de onderhandeltafel...
Overigens zijn we wel heel blij met onze hb-begeleideralleen is nu dat uurtje bij haar de enige tijd per week dat N een beetje echte uitdaging krijgt, en het zou fijn zijn als dat er op school ook (meer) was.
Kan je niet volgende keer die externe begeleider meenemen, gewoon aankondigen dat jullie met zn tweeën komen, omdat je denkt dat het in belang van je kind is?quote:Op zaterdag 17 december 2022 16:58 schreef SaskiaR het volgende:
Er gebeurt al best veel qua aanpassingen in het werk, maar N gaat nog niet overal van aan , en dan is ze dus verveeld en afgeleid. We praten ook wel met school (inclusief ib’er en hb-coördinator), maar dat is eens per twee maanden een gesprek met iedereen.
Het verbaast me vooral dat school niet direct wil praten met de externe begeleider die wij hebben ingehuurd, terwijl die dat juist wel graag zou willen. Nu moet ik steeds de boodschapper zijn en dat vertraagt nogal. Bij andere scholen waarmee zij werkt is direct contact altijd wel mogelijk, zegt ze.
quote:Op donderdag 19 januari 2023 20:06 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wat fijn dat het zo geregeld is zeg!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, dat konden we gelukkig redelijk makkelijk regelen. Ik besef me goed dat we daar geluk mee hebben.quote:Op vrijdag 20 januari 2023 08:52 schreef Gogo83 het volgende:
Wat fijn Cactus! Hebben jullie het goed kunnen regelen samen wat betreft meer thuis moeten zijn?
Wat zou je willen? En welke opties heeft/ziet school?quote:
Mijn jongste ook wel. Maar dan had ik thuis wel gedoe omdat zijn hoofd niet genoeg was uitgedaagd en dan thuis ging zitten etteren. Zat ik na schooltijd nog aan projecten te werken met hemquote:Op zondag 22 januari 2023 14:31 schreef Phaidra het volgende:
Mijn kinderen vonden het overigens altijd heel gezellig in de kleuterklas.
Wat wil je er zelf mee @Tink89? En weet je zeker dat de frustratie vanuit het gebrek aan leren komt? T. was in de eerste maanden op school ook regelmatig niet te genieten, maar dat trok daarna heel erg bij. Had meer te maken met moeten wennen, een plekje in de klas moeten vinden dan met gebrek aan uitdaging. Terwijl hij ook best veel voorloopt.quote:Op zondag 22 januari 2023 08:46 schreef Tink89 het volgende:
Wat fijn cactus!
Ik heb dinsdag een gesprek op school. De quickscan gaf aanleiding tot het invullen van vragenlijsten en nu gaan we het hebben over de uitkomsten. In de tussentijd heb ik de doelen voor groep 1 en 2 (is één combigroep) bekeken en prul haalt de doelen voor groep 2 op cognitief vlak nu al. Sociaal nog niet allemaal (alleen over het schoolplein naar binnen bijvoorbeeld, ze vindt het nog echt heel fijn als ik haar breng tot de deur, en tegen je verlies kunnen). En ze zit nu krap twee maanden in groep 1. Ik weet niet zo goed hoe het gesprek gaat lopen, maar ik heb wel best heel vaak een gefrustreerde dochter thuis die continu op zoek iets naar nieuwe dingen om te leren...
Nog tips voor het gesprek?
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is. T. kan er goed mee omgaan dat de kringactiviteiten soms saai zijn, als ie in de werktijd wel een beetje zijn eigen gang kan gaan. Maar dat heeft ie ook moeten leren. Ook in de kleuterklas waar ik stageloop wordt er goed omgegaan met verschillen. Ik heb vandaag met een meisje lees- en schrijfopdrachten gedaan, terwijl de vaste leerkracht ook keersommen zat te maken met een andere kleuter. Dus het kan echt ook gewoon binnen de kleuterklas, zeker als jij goed aangeeft wat jouw dochter nodig heeft en aankan.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Er staat niet letterlijk 'tegen je verlies kunnen' maar 'kunnen omgaan met wedstrijdelement' ofzoiets.
En ik weet het gewoon niet eigenlijk. Ik weet hoe gefrustreerd ik zelf altijd op school was en ik merk aan prul wel een vergelijkbare houding: helemaal blij met haar vriendjes en vriendinnetjes en ook wel enthousiast aan het vertellen over wat ze gedaan heeft enzo. Maar ook boos omdat ze 'weer dezelfde letter gingen oefenen' of omdat ze 'niet verder gingen tellen dan 20' bijvoorbeeld.
Ik ga er maar gewoon open in, denk ik. Al is versnellen wmb (nog) geen optie. Ze is van eind november en gaat sowieso dus al maar ruim 1,5 jaar kleuteren. Als we nog sneller gaan, gaat ze als 4-jarige naar groep 3 en dat vind ik absoluut niet de voorkeur hebben nu.
Txs voor deze fijne geruststelling!quote:Op maandag 23 januari 2023 20:19 schreef Gogo83 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is. T. kan er goed mee omgaan dat de kringactiviteiten soms saai zijn, als ie in de werktijd wel een beetje zijn eigen gang kan gaan. Maar dat heeft ie ook moeten leren. Ook in de kleuterklas waar ik stageloop wordt er goed omgegaan met verschillen. Ik heb vandaag met een meisje lees- en schrijfopdrachten gedaan, terwijl de vaste leerkracht ook keersommen zat te maken met een andere kleuter. Dus het kan echt ook gewoon binnen de kleuterklas, zeker als jij goed aangeeft wat jouw dochter nodig heeft en aankan.
De tijd dat ik nadat mijn weektaak op woensdag af had, kien kreeg. Toen ik daar boekje uit had kreeg in kien 2. En guess what; daarna kreeg ik kien 1 weer. Meer extra was er nietquote:Op maandag 23 januari 2023 20:19 schreef Gogo83 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is.
Dit lijkt me het slimste.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik ga er maar gewoon open in, denk ik. Al is versnellen wmb (nog) geen optie. Ze is van eind november en gaat sowieso dus al maar ruim 1,5 jaar kleuteren. Als we nog sneller gaan, gaat ze als 4-jarige naar groep 3 en dat vind ik absoluut niet de voorkeur hebben nu.
Niet gezien, ik ga het eens terugkijken.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 21:33 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
Ik heb het wel gezien. Mijn moeder stuurde direct een appje. Sommige stukjes, zoals het typische anders bedraad zijn is wel besproken. Dat deze mensen niet zo goed gedijen in een doorsnee schoolstramien. Een slim kind heeft niet perse goede schoolresultaten/makkelijke schooltijd werd wel duidelijk.quote:Op vrijdag 3 februari 2023 21:33 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
Niet direct dyslexie in combinatie met hb, maar wel dyslexie in combinatie met autisme/adhd. Wij zijn terecht gekomen bij Zien in de klas waar we heel tevreden mee waren.quote:Op maandag 23 januari 2023 18:12 schreef Mevr_Mus het volgende:
Zijn hier misschien mensen met ervaringen met dyslexie icm met hb?
Wij willen onze oudste (in overleg met school) laten testen op dyslexie omdat hij steeds onzekerder en gefrustreerder wordt. Hij valt niet echt uit, maar worstelt wel enorm met spelling. Vermoeden is dat hij veel compenseert en camoufleert met zijn intelligentie. We hebben ons erbij neergelegd dat we het onderzoek zelf moeten betalen, maar nu blijkt het ook lastig om een tester te vinden die hier iets mee kan… Frustrerend
Dit stukje... ik kan dat ook wel uitleggen aan mijn kinderen, maar ze kúnnen dit oprecht niet. Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren. Dus in plaats daarvan de juffen duidelijk gemaakt (helaas was daar een officiële IQ-test plus rapport voor nodig) dat ze herhaling moeten voorkomen en van tevoren testen waar hiaten zitten, zodat ze vooral dat onderdeel kunnen oefenen. Dan krijgt de les tenminste nut.quote:Op dinsdag 24 januari 2023 16:32 schreef Tweedledee het volgende:
Hier krijgen ze over 2-3 weken het eerste rapport mee, ik ben best wel nieuwsgierig hoe ze het nu echt doet qua leerstof. Mup heeft dus groep 1/2 in een jaar gedaan en zit nu in groep 3. Met lezen zit ze in het drie sterren groepje, thuis leest ze boeken op E5 niveau. Rekenen vindt ze soms leuk en soms saai (want te makkelijk) en dan maakt ze het niet af... Dus maar even gezegd dat ze dat wel moet doen anders denkt de juf dat ze het niet kan en krijgt ze nog meer van die saaie sommen. Die oogjes van haar toen het kwartje vielOok even bij de juf gemeld, die was daar blij mee. De plusklas vindt ze helemaal geweldig, gaat ook leuk om met de oudere kinderen die daar zitten.
Sociaal gaat het ook goed, ze spreekt regelmatig af met klasgenootjes (en nog af en toe met een paar uit groep 2). Het belangrijkste is dat ze elke dag blij en huppelend uit school komt
Wij zitten met de jongste in een oriënterende fase met het oog op deze combi. Hij scoort zeer laag op DMT cito's (die van E3 had hij iets van 4 of 6 punten gescoord van, wat is het, 160?). De ronde cito's voor M4 zijn net geweest, als zijn score dan weer laag is, mogen we voor een dyslexie-onderzoek. De verwachting is wel dat dat gaat lukken. Tot nu toe heb ik nog geen testlocatie gevonden waar expliciet wordt aangegeven dat ze ervaring hebben met het testen van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen in onze regio. Dus, ik houd je op de hoogtequote:Op maandag 23 januari 2023 18:12 schreef Mevr_Mus het volgende:
Zijn hier misschien mensen met ervaringen met dyslexie icm met hb?
Wij willen onze oudste (in overleg met school) laten testen op dyslexie omdat hij steeds onzekerder en gefrustreerder wordt. Hij valt niet echt uit, maar worstelt wel enorm met spelling. Vermoeden is dat hij veel compenseert en camoufleert met zijn intelligentie. We hebben ons erbij neergelegd dat we het onderzoek zelf moeten betalen, maar nu blijkt het ook lastig om een tester te vinden die hier iets mee kan… Frustrerend
Het kwartje is gevallen, maar ik weet niet of ze er nu ook naar handelt, hoorquote:Op maandag 6 februari 2023 14:00 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dit stukje... ik kan dat ook wel uitleggen aan mijn kinderen, maar ze kúnnen dit oprecht niet. Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren. Dus in plaats daarvan de juffen duidelijk gemaakt (helaas was daar een officiële IQ-test plus rapport voor nodig) dat ze herhaling moeten voorkomen en van tevoren testen waar hiaten zitten, zodat ze vooral dat onderdeel kunnen oefenen. Dan krijgt de les tenminste nut.
Dat. De mijne hield het wel even vol, omdat het moest. Maar na een jaar veel herhaling was het echt op. Dat sloop erin en begin groep 5 was het klaar. Dat was wel in combi met het gevoel dat alles na 1 les uitleg en 1 werkje al voelde als herhaling. Terwijl hij sommige dingen toch echt nog af en toe moest herhalen om ook te blijven plakken. Achteraf zou ik proberen om eerder de ideale middenweg te vinden daarvoor.quote:Op maandag 6 februari 2023 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren.
Leuke!quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:41 schreef BE het volgende:
Iemand legde het ooit uit met de vergelijking met aapjes. Je hebt nou eenmaal aapjes die uit zichzelf heel graag een hoge boom in willen klimmen en het liefst daarna nog een hogere en je hebt ze ook die in een hangmatje liggen en denken 'ik kan die hoge boom heus wel inklimmen, maar waarom zou ik. Ik kan het toch, ik heb het vorige week nog gedaan en ik ga dat echt niet nog een keer doen'.
(Volgens mij was dit ook in een van de boeken van Tessa Kieboom. Voor wie ze nog niet gelezen heeft: aanrader! Zij snapt het echt.)
Mwah. De oudste zit nu (weer) in de interne plusklas, wat hij heel leuk vindt. Ze doen wel minder herhaling, maar omdat hij ook niet zo snel uit zichzelf iets moeilijkers pakt, strandt het daar een beetje. Maar hij is nu wel blijer op school en omdat hij nu halverwege groep 7 zit, zit de uitdaging ook vooral in andere dingen, zoals planningen maken e.d. Ik vrees wel dat hij zich volgend jaar in groep 8 heel erg gaat vervelen, maar dat zien we dan wel weer.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:34 schreef Tweedledee het volgende:
[..]
Het kwartje is gevallen, maar ik weet niet of ze er nu ook naar handelt, hoorDat zullen we volgende week wel horen denk ik.
Maar wat vervelend dat er zo veel voor nodig was om dit voor elkaar te krijgen voor je kinderen. Werken de juffen hier nu wel in mee?
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur.quote:Op woensdag 8 februari 2023 11:52 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Mwah. De oudste zit nu (weer) in de interne plusklas, wat hij heel leuk vindt. Ze doen wel minder herhaling, maar omdat hij ook niet zo snel uit zichzelf iets moeilijkers pakt, strandt het daar een beetje. Maar hij is nu wel blijer op school en omdat hij nu halverwege groep 7 zit, zit de uitdaging ook vooral in andere dingen, zoals planningen maken e.d. Ik vrees wel dat hij zich volgend jaar in groep 8 heel erg gaat vervelen, maar dat zien we dan wel weer.
Bij de jongste is het een ander verhaal. De leerkrachten snappen hem niet en doen maar weinig met het rapport dat er ligt. Verschuilen zich achter een gebrek aan kennis om niks te hoeven doen lijkt het. De jongste doet ook niks als hij het nut er niet van inziet, dus school is inmiddels een soort gezellige dagbesteding geworden waar hij niks leert (naar eigen zeggen). Daarvoor is nu wel externe hulp ingeroepen en we overwegen om een andere school te zoeken als er geen vertrouwen komt dat de juffen inzien dat ze zelf ook echt iets moeten aanpassen. Hij zit nu in groep 4 en moet nog wel even, zeg maar. Dat zijn juf ook de 'HB-specialist' binnen school is, helpt niet echt.
Dat is ook stom zegquote:Op woensdag 8 februari 2023 13:38 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur.
Dan is het wel een gevecht zeg.quote:Op woensdag 8 februari 2023 13:38 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur.
Hoe was het gesprek?quote:Op maandag 27 februari 2023 21:14 schreef Nolita het volgende:
Afgelopen week bleek ze opeens vloeiend een boekje (avi start) te kunnen lezen, waar ze voorheen eerst de letters noemde en daarna het woord. Na het zien van het rapport begin ik wat zorgen te krijgen om hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ze is introvert en lijkt zich nu al aan te passen en te varen op wat 'normaal' is. Ik had een gesprekje met haar of ze op school ook boekjes zou willen lezen etc, maar ze wil dit dan niet want in groep 2 mag je nog lekker spelen en kleuren en in groep 3 veel minder. (Lekker papegaaien van het vorige gesprekje, waarin de juf aangaf dat ze hier altijd zelf voor kiest).
Hier is het ook minder geworden met de jaren. Zeker rond de 8-9 jaar toen hij steeds meer bewust werd dat hij anders was. Dat hij kon falen en dat niet alles perfect was. Toen hield hij werk steeds meer af.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. Ik wil haar natuurlijk niet pushen, maar ik zou graag willen dat ze zo leergierig was als eerder.
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.quote:Op dinsdag 7 maart 2023 10:47 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hoe was het gesprek?
Dit stukje doet me denken aan mijn nichtje. Ouder broertje die echt slim is en een klas heeft overgeslagen (ongetest, maar vast HB, UHB zou me niet verbazen, ouders ook). Ze wilde aan de ene kant graag de uitdaging, maar op school moest alles zoals de rest het deed. En dan schoonzus thuis maar de extra's aanbieden. Ze is toen, met grote broer in het achterhoofd na 1,5 kleuteren doorgeschoven naar groep 3. Dat was toen echt de beste keus. Ze leefde echt op in groep 3.
Alleen nu in groep 7 begin je te zien dat ze niet de intelligentie van grote broer heeft, wel de gedrevenheid. En ook jong is vergeleken met de meiden in de groep. Nu zou ze misschien in groep 6 beter op haar plek zijn, qua niveau dan echt VWO-richting (ipv havo/vwo) en sociaal meer op haar gemak. Maar je weet niet hoe ze zich dan dat 2e jaar groep 2 had ontwikkeld. Je maakt keuzes op het moment.
quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:
[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.
Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
Is dat dit boek?quote:Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:
[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.
Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
Ja, heel erg nuttigquote:Op woensdag 8 maart 2023 10:52 schreef avotar het volgende:
[..]
[..]
Is dat dit boek?
https://www.bol.com/nl/nl/f/hoogbegaafd/30543952/
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uitquote:Op dinsdag 14 maart 2023 09:59 schreef Nazil het volgende:
Voor de grap of hij de waanzinnige boomhut in het Engels wilde lezen.
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 10:10 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uit![]()
Dat Engels is gewoon onhoudbaar, ze krijgen ook zoveel mee op schermpjes. Niet iets om tegen te houden. Sindsdien kijken we series ook gewoon in het Engels, evt met Engelse ondertiteling. Het is iets dat op school niet veel aandacht krijgt, dus alleen maar prima om dat natuurlijk te ontwikkelen.
Het is wel de reden waarom de plusklas hier in groep 5/6 Russisch en groep 7/8 Chinees geeft. Dat zijn tenminste talen waar je (een beetje) voor moet werken.
Ik heb het wel op school gemeld, maar hij zat toen al in de mini-plusklas(groep 3/4 2 uurtjes, groep 5-8 een dagdeel). De plusklas gaf extra uitdaging en sociaal zat hij gewoon lekker op zijn plek. Dat sociale is de enige reden dat we hem altijd nog naar school gekregen hebben..
Hier is de plusklas ook extern, maar wel georganiseerd van de overkoepelende scholen organisatie in de stad.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:05 schreef Nazil het volgende:
[..]
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.
Sociaal gaat nu nog wel prima, alleen als hij bijvoorbeeld vertelt een Engels boek te lezen komt er totaal geen reactie en dat vindt hij heel jammer.
Je kind is nog niet leerplichtig, dus je mag haar sowieso thuis houden als dat beter voelt (en haalbaar is met je werk natuurlijk).quote:Op dinsdag 14 maart 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb met mijn 4-jaar-en-nog-geen-4-maander nu al twee weken elke ochtend 'gedoe': ze wil niet naar school, heeft buikpijn, voelt zich niet lekker... en als ik dan probeer te achterhalen waarom niet, is het antwoord steevast: ik vind het te druk, het is saai, ik mag niet wat de kindjes van groep 2 mogen (ze zit in combiklas 1-2), ik heb geen vriendinnetjes...
Ik heb een gesprek met de juf aangevraagd en in de tussentijd thuis eens heel voorzichtig gepolst wat ze aan zou kunnen met de squla-app en een avi-startboekje. Groep 2 doet ze met twee vingers in haar neus, groep 3 vond ze ook leuk, maar gaat nog niet helemaal foutloos. Lezen doet ze thuis vloeiend, op school en bij anderen nog door eerst te spellen (of ze zegt helemaal niks). Ze wil het liefst de hele dag lezen en tellen en 'Engels praten' (ze doet dan 'wan toe twie fiejur, vijf, six, seevun enz.).
Ik heb de juf (op dit moment is dat de Lio-stagiair) gevraagd om de hulp van de IB'er in te schakelen, want elke ochtend een kind in tranen dat niet wil, lijkt me niet de bedoeling. Maar wat kan ik verder nog? Stug volhouden dat ze moet gaan? De juf heeft haar iig naar aanleiding van mijn berichtje op de lijst met kindjes met een weektaakje gezet en haar ook uitgelegd dat ze die vanaf nu ook mag maken en afvinken. Dat vindt ze tof. Maar vanochtend wilde toch weer niet gaan.
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?quote:Op zondag 7 augustus 2022 11:04 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat.
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?
Dat klinkt wel echt goed :-D en wat fijn dat het er plezier in school is.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?
Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.
Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Wat zijn echte peers? Hij zit nu in groep 9, met andere hoogbegaafde kinderen.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:23 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |