abonnement Unibet Coolblue
pi_207909146
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur. :{
Dan is het wel een gevecht zeg.

Hier had jongste ook wel issues met de leerkracht (groep 6-7 en nu 8), maar dat was meer een gedrag ding, dan een HB-ding. Ze heeft het liever kinderen die iets brutaal zijn en duidelijk zeggen wat ze willen. En niet een kind dat alles maar chagrijnig en stilletjes zijn werkjes doet of gaat zitten huilen. Het ging wel prima bij de doorsnee leerling, ze probeert het ook echt wel, maar het vergt iets meer dan ze kon bieden met een kind dat wel hulp buiten de standaard lijntjes nodig heeft. Ze heeft heel veel HB kinderen gehad in haar klas, meerdere elk jaar. De kinderen die meer typisch waren qua gedrag hadden toch meer moeite.
pi_208171666
Ik stap ook weer even binnen hier. Ik vond vandaag het kijk rapport in de rugzak van onze kleuter van 5,5 en woensdag volgt het gesprek. Ze heeft nog steeds een behoorlijke voorsprong (ze scoort het meeste tussen 6;0 en 6;4) en daar maak ik me wel wat zorgen om.
Afgelopen week bleek ze opeens vloeiend een boekje (avi start) te kunnen lezen, waar ze voorheen eerst de letters noemde en daarna het woord. Na het zien van het rapport begin ik wat zorgen te krijgen om hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ze is introvert en lijkt zich nu al aan te passen en te varen op wat 'normaal' is. Ik had een gesprekje met haar of ze op school ook boekjes zou willen lezen etc, maar ze wil dit dan niet want in groep 2 mag je nog lekker spelen en kleuren en in groep 3 veel minder. (Lekker papegaaien van het vorige gesprekje, waarin de juf aangaf dat ze hier altijd zelf voor kiest).

Omdat ze opgaat in de groep ben ik een beetje bang dat ze volgend jaar echt gaat afhaken zonder uitdaging. Ze vraagt er zelf niet om, want ze wil niet de uitzondering zijn (zo lijkt het).
Ze zei vandaag vaak moe te zijn op school, ook als ze goed heeft geslapen, is dit verveling?

Als we het hebben over dansles, ze zou volgend jaar naar een ander groepje moeten, dan zegt ze dat ze niet weet of ze nog wil dansen want ze kan het al heel goed...vind ik ook zo typisch.
Vriend opperde al dat we het geen les meer moeten noemen, maar gewoon dansen, omdat ze les met iets moeten leren associeert.

Nouja tips, do's en don't hoor ik graag dan kunnen we deze meenemen naar het gesprek of school of voor onszelf.
pi_208181114
Je zou eens kunnen zoeken op de website van Ieku, die schrijft veel over hoogbegaafde meisjes en aanpassingsgedrag. Dat kunnen ze namelijk erg goed. Dan heb je wellicht wat theoretische ondersteuning voor je gesprek.
pi_208274840
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 21:14 schreef Nolita het volgende:
Afgelopen week bleek ze opeens vloeiend een boekje (avi start) te kunnen lezen, waar ze voorheen eerst de letters noemde en daarna het woord. Na het zien van het rapport begin ik wat zorgen te krijgen om hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ze is introvert en lijkt zich nu al aan te passen en te varen op wat 'normaal' is. Ik had een gesprekje met haar of ze op school ook boekjes zou willen lezen etc, maar ze wil dit dan niet want in groep 2 mag je nog lekker spelen en kleuren en in groep 3 veel minder. (Lekker papegaaien van het vorige gesprekje, waarin de juf aangaf dat ze hier altijd zelf voor kiest).
Hoe was het gesprek?

Dit stukje doet me denken aan mijn nichtje. Ouder broertje die echt slim is en een klas heeft overgeslagen (ongetest, maar vast HB, UHB zou me niet verbazen, ouders ook). Ze wilde aan de ene kant graag de uitdaging, maar op school moest alles zoals de rest het deed. En dan schoonzus thuis maar de extra's aanbieden. Ze is toen, met grote broer in het achterhoofd na 1,5 kleuteren doorgeschoven naar groep 3. Dat was toen echt de beste keus. Ze leefde echt op in groep 3.

Alleen nu in groep 7 begin je te zien dat ze niet de intelligentie van grote broer heeft, wel de gedrevenheid. En ook jong is vergeleken met de meiden in de groep. Nu zou ze misschien in groep 6 beter op haar plek zijn, qua niveau dan echt VWO-richting (ipv havo/vwo) en sociaal meer op haar gemak. Maar je weet niet hoe ze zich dan dat 2e jaar groep 2 had ontwikkeld. Je maakt keuzes op het moment.

Dat etteren na schooltijd, na gaar uit school te komen, is hier vaak een teken van onderprikkeling. Begin dit jaar ook een paar weken dat gehad, dan zoeken we in de avond (eerder in de namiddag) iets waar hij even zijn hoofd op stuk moet bijten dat hij leuk vindt. Wel die combi: leuk en stimulerend. We zijn bijvoorbeeld wandelen. Zijn richtingsgevoel is belabberd, dus dan liep ik een stuk. En moest hij via een andere weg weer naar huis lopen. Maar ook een stukje leren programmeren en puzzelboeken.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:11:28 #180
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208275108
Hier merk ik dat N juist steeds minder gaat vragen om uitdaging. Op school doen ze nu van alles extra (plusklas, plusrekenen, eigen opdrachten etc.), maar daarbij gaat ze maar matig aan het werk en allemaal op een laag tempo. Er zijn ook kinderen in die groepjes die razendsnel door die opdrachten heen gaan, maar N vindt het lastig om aan het werk te gaan en te blijven. Ze zegt wel dat ze het leuk vindt, maar die stap om echt haar hersens te moeten gebruiken is nog heel lastig.
Thuis doet ze ook helemaal niks meer dat leerzaam is... vorig jaar ging ze uit zichzelf Squla en Duolingo spelen, Quest lezen enz., maar nu wil ze alleen maar spelen of domme appjes doen. Vroeger las ze ook boeken en nu alleen nog de Donald Duck...
Ik vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. Ik wil haar natuurlijk niet pushen, maar ik zou graag willen dat ze zo leergierig was als eerder.

Anderzijds, zelf deed ik als kind ook niets zo veel leerzaams buiten schooltijd (behalve veel lezen, dat wel). Dus moet ik hier überhaupt iets mee?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208275311
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. Ik wil haar natuurlijk niet pushen, maar ik zou graag willen dat ze zo leergierig was als eerder.
Hier is het ook minder geworden met de jaren. Zeker rond de 8-9 jaar toen hij steeds meer bewust werd dat hij anders was. Dat hij kon falen en dat niet alles perfect was. Toen hield hij werk steeds meer af.

Maar ik merk ook wel dat het anders zichtbaar is. Leren lezen, rekenen etc is direct te zien als ze iets leren. Daarna was hij ook wel zo'n beetje klaar met de reguliere basisschool stof. Als dat pluswerk is vaak meer van hetzelfde, dat stompt een beetje af.

Nu is het meer begrijpen van de grote mensen wereld (bijv boekhouding van mans bedrijf of politiek), sociale skills. Niet meer de standaard dingen die je direct af kunt vinken. Maar de gesprekken die we hebben worden steeds complexer.

En programmeren, maar dat doet grote broer vooral met hem, daar is hij mij wel voorbij. Maar af en toe komt er een spel voorbij die ik mag testen O+

Het is hier wel een wisselwerking met de faalangst, maar die is steeds beter onder controle. Vanmiddag heeft hij zijn spreekbeurt en hij was echt niet zeker van zijn zaak. Net te weinig geoefend (eigen schuld), moeilijk onderwerp(DNA, waar hij eerder niks van wist) en lastig publiek (groep 6-8, dus ingewikkeld onderwerp voor de jongsten, met wat hij ervan heeft gemaakt op zijn niveau). Dat leverde wel even wat emoties op, maar niet meer de driftbuien. Hij is ook zelf vertrokken naar school. En het zal wel goed gaan. Vooral op zijn hart gedrukt dat het gewoon voldoende is en dat dat prima is. Een goed of zeer goed hoeft echt niet elke keer. Dat verwacht niemand.
pi_208281991
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:47 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hoe was het gesprek?

Dit stukje doet me denken aan mijn nichtje. Ouder broertje die echt slim is en een klas heeft overgeslagen (ongetest, maar vast HB, UHB zou me niet verbazen, ouders ook). Ze wilde aan de ene kant graag de uitdaging, maar op school moest alles zoals de rest het deed. En dan schoonzus thuis maar de extra's aanbieden. Ze is toen, met grote broer in het achterhoofd na 1,5 kleuteren doorgeschoven naar groep 3. Dat was toen echt de beste keus. Ze leefde echt op in groep 3.

Alleen nu in groep 7 begin je te zien dat ze niet de intelligentie van grote broer heeft, wel de gedrevenheid. En ook jong is vergeleken met de meiden in de groep. Nu zou ze misschien in groep 6 beter op haar plek zijn, qua niveau dan echt VWO-richting (ipv havo/vwo) en sociaal meer op haar gemak. Maar je weet niet hoe ze zich dan dat 2e jaar groep 2 had ontwikkeld. Je maakt keuzes op het moment.
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:52:44 #183
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_208286432
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:

[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:

[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
Is dat dit boek?

https://www.bol.com/nl/nl/f/hoogbegaafd/30543952/
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:00:03 #184
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208286501
quote:
Ja, heel erg nuttig :Y
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208294057
Ik vond die boeken wel lastig. Er staan wel goede handvatten in. Maar sommige dingen gingen hier ook echt anders. Bijv peers heeft hij niet veel behoefte aan.

Maar dat is met alle opvoed boeken zo. Je haalt eruit wat werkt en negeert wat niet past ;)
pi_208298160
Ik las laatst een boek over hoogbegaafdheid/beelddenken in het onderwijs. Vol met allerlei nare persoonlijke verhalen. Ik heb het snel weggelegd :').
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 9 maart 2023 @ 09:49:51 #187
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208298214
Ik heb ook dat boek van Renata Hamsikova gelezen, maar dat paste inderdaad niet zo bij mij en mijn dochter. Ze legde heel erg de nadruk op 'intens' zijn (als in driftbuien, angsten, hyperfocus etc.) en dat herken ik helemaal niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208299250
In 'intens, authentiek en vrij' van Renata Hamsikova vind ik juist heel veel herkenning, ik kan minder met Tessa Kieboom.
Heel persoonlijk dus ;) , gewoon eens inkijken of het past.
pi_208305064
‘Slapende Leeuwen’ van Els de Wit vond ik ook best fijn. Dat is een heel boek over uhb.

Daarnaast vond ik de 5 levels of gifted van Deborah Ruff interessant.
pi_208369058
Ik heb de boeken van Kieboom en Hamsikova gereserveerd in de bieb.
Vorige week vroeg ik L. Voor de grap of hij de waanzinnige boomhut in het Engels wilde lezen. Hij glunderde en wilde dat heel graag. Maar het was alleen een grapje van mij |:( toen hij heel teleurgesteld was heb ik het boek toch maar besteld op Amazon. Ik dacht dat lukt hem toch nooit, kan hij daar even z’n tanden in zetten. Helaas had ik het vreselijk mis, in 2 dagen had hij het boek uit en wilde meer. Nou weet ik niet of dat verstandig is om het Engels ook al zo te voeden. Ik heb school wel gelijk een bericht met verzoek tot een gesprek gedaan, want als hij zo makkelijk een Engelstalig boek uitleest icm een heel goed rapport, maak je mij niet wijs dat groep 4 nog heel veel uitdaging biedt. De juf gaat deze week een gesprek aan met de ib’er en maandag hebben wij een gesprek.

Thuis is hij vooral heel erg druk de laatste tijd. School is nog wel leuk, maar steeds vaker hoor ik dat het makkelijk is en hij niks geleerd heeft. Hij vindt het jammer dat hij alle boeken zo makkelijk kan lezen. Ik hoef er een label op te hebben en het interesseert mij niet of hij hb is of niet, maar ik wil koste wat kost voorkomen dat hij straks school niet meer leuk vindt en ik hoop dat de juf die noodzaak ook met mij inziet.
pi_208369149
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 09:59 schreef Nazil het volgende:
Voor de grap of hij de waanzinnige boomhut in het Engels wilde lezen.
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uit :o

Dat Engels is gewoon onhoudbaar, ze krijgen ook zoveel mee op schermpjes. Niet iets om tegen te houden. Sindsdien kijken we series ook gewoon in het Engels, evt met Engelse ondertiteling. Het is iets dat op school niet veel aandacht krijgt, dus alleen maar prima om dat natuurlijk te ontwikkelen.

Het is wel de reden waarom de plusklas hier in groep 5/6 Russisch en groep 7/8 Chinees geeft. Dat zijn tenminste talen waar je (een beetje) voor moet werken.

Ik heb het wel op school gemeld, maar hij zat toen al in de mini-plusklas(groep 3/4 2 uurtjes, groep 5-8 een dagdeel). De plusklas gaf extra uitdaging en sociaal zat hij gewoon lekker op zijn plek. Dat sociale is de enige reden dat we hem altijd nog naar school gekregen hebben..
  dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:24 #192
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208369610
Ik heb met mijn 4-jaar-en-nog-geen-4-maander nu al twee weken elke ochtend 'gedoe': ze wil niet naar school, heeft buikpijn, voelt zich niet lekker... en als ik dan probeer te achterhalen waarom niet, is het antwoord steevast: ik vind het te druk, het is saai, ik mag niet wat de kindjes van groep 2 mogen (ze zit in combiklas 1-2), ik heb geen vriendinnetjes...

Ik heb een gesprek met de juf aangevraagd en in de tussentijd thuis eens heel voorzichtig gepolst wat ze aan zou kunnen met de squla-app en een avi-startboekje. Groep 2 doet ze met twee vingers in haar neus, groep 3 vond ze ook leuk, maar gaat nog niet helemaal foutloos. Lezen doet ze thuis vloeiend, op school en bij anderen nog door eerst te spellen (of ze zegt helemaal niks). Ze wil het liefst de hele dag lezen en tellen en 'Engels praten' (ze doet dan 'wan toe twie fiejur, vijf, six, seevun enz.).

Ik heb de juf (op dit moment is dat de Lio-stagiair) gevraagd om de hulp van de IB'er in te schakelen, want elke ochtend een kind in tranen dat niet wil, lijkt me niet de bedoeling. Maar wat kan ik verder nog? Stug volhouden dat ze moet gaan? De juf heeft haar iig naar aanleiding van mijn berichtje op de lijst met kindjes met een weektaakje gezet en haar ook uitgelegd dat ze die vanaf nu ook mag maken en afvinken. Dat vindt ze tof. Maar vanochtend wilde toch weer niet gaan.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208369882
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 10:10 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uit :o

Dat Engels is gewoon onhoudbaar, ze krijgen ook zoveel mee op schermpjes. Niet iets om tegen te houden. Sindsdien kijken we series ook gewoon in het Engels, evt met Engelse ondertiteling. Het is iets dat op school niet veel aandacht krijgt, dus alleen maar prima om dat natuurlijk te ontwikkelen.

Het is wel de reden waarom de plusklas hier in groep 5/6 Russisch en groep 7/8 Chinees geeft. Dat zijn tenminste talen waar je (een beetje) voor moet werken.

Ik heb het wel op school gemeld, maar hij zat toen al in de mini-plusklas(groep 3/4 2 uurtjes, groep 5-8 een dagdeel). De plusklas gaf extra uitdaging en sociaal zat hij gewoon lekker op zijn plek. Dat sociale is de enige reden dat we hem altijd nog naar school gekregen hebben..
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.

Sociaal gaat nu nog wel prima, alleen als hij bijvoorbeeld vertelt een Engels boek te lezen komt er totaal geen reactie en dat vindt hij heel jammer.
pi_208370133
@Tink89 Dat is lastig zeg. We hebben ook wel fases bij de kleuters gehad dat ik hem over de drempel moest zetten. Na een paar keer ging het dan wel weer. Maar dat was iets dat thuis ook wel gebeurde. Gewoon huilen om je zin te krijgen. Dat werkte vooral goed bij zijn juf. Maar niet bij mij..
Alleen zijn er ook wel periodes geweest dat er wel iets was. Bijv een onrustig kindje in de klas, kop groter, die als een bulldozer over hem heen ging. Of de saaiheid van werkjes (dat heeft de kleuterjuf nooit kunnen matchen, als zij iets bedacht was hij binnen een dag alweer tig stappen verder). En achteraf is zijn gebrekkig emotieregulatie ook niet echt behulpzaam geweest. Hij uitte alles heel sterk, vergeleken met zijn broer 100x zo sterk, op dezelfde problemen (oudste is een echte binnenvetter, ander probleem)

Ik denk dat een gesprek goed is. Misschien kan de IB-er eens meekijken in de klas?

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 11:05 schreef Nazil het volgende:

[..]
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.

Sociaal gaat nu nog wel prima, alleen als hij bijvoorbeeld vertelt een Engels boek te lezen komt er totaal geen reactie en dat vindt hij heel jammer.
Hier is de plusklas ook extern, maar wel georganiseerd van de overkoepelende scholen organisatie in de stad.

Dat is ook wel jong. De mijne is van december, dus gewoon kort gekleuterd (en dat was al niet standaard daar). Die connectie kan wel lastig zijn. D zijn school heeft gemiddeld hoog scorende kinderen. Dus zijn beste vriend is ook HB en zijn beste vriendin goed slim. Maar ook heeft hij gemiddeld scorende vriendjes uit een klas lager waar hij echt mee kan stoeien. Hij kan goed schakelen tussen die groepen. Hij laat de ene groep zien wat hij kan op de piano of heeft geprogrammeerd, bij de andere trekt hij zijn pokemon kaarten tevoorschijn. Dat heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. Kan me voorstellen dat het lastiger is als je die connectie niet kunt maken.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 11:57:53 #195
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208370458
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb met mijn 4-jaar-en-nog-geen-4-maander nu al twee weken elke ochtend 'gedoe': ze wil niet naar school, heeft buikpijn, voelt zich niet lekker... en als ik dan probeer te achterhalen waarom niet, is het antwoord steevast: ik vind het te druk, het is saai, ik mag niet wat de kindjes van groep 2 mogen (ze zit in combiklas 1-2), ik heb geen vriendinnetjes...

Ik heb een gesprek met de juf aangevraagd en in de tussentijd thuis eens heel voorzichtig gepolst wat ze aan zou kunnen met de squla-app en een avi-startboekje. Groep 2 doet ze met twee vingers in haar neus, groep 3 vond ze ook leuk, maar gaat nog niet helemaal foutloos. Lezen doet ze thuis vloeiend, op school en bij anderen nog door eerst te spellen (of ze zegt helemaal niks). Ze wil het liefst de hele dag lezen en tellen en 'Engels praten' (ze doet dan 'wan toe twie fiejur, vijf, six, seevun enz.).

Ik heb de juf (op dit moment is dat de Lio-stagiair) gevraagd om de hulp van de IB'er in te schakelen, want elke ochtend een kind in tranen dat niet wil, lijkt me niet de bedoeling. Maar wat kan ik verder nog? Stug volhouden dat ze moet gaan? De juf heeft haar iig naar aanleiding van mijn berichtje op de lijst met kindjes met een weektaakje gezet en haar ook uitgelegd dat ze die vanaf nu ook mag maken en afvinken. Dat vindt ze tof. Maar vanochtend wilde toch weer niet gaan.
Je kind is nog niet leerplichtig, dus je mag haar sowieso thuis houden als dat beter voelt (en haalbaar is met je werk natuurlijk).
Maar ik zou wel zo snel mogelijk actie ondernemen door met de IB'er te gaan praten en te eisen dat er iets wordt gedaan. En daar mag je best bij aandringen, ook al voel je je dan een zeurouder ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Moderator dinsdag 14 maart 2023 @ 12:33:34 #196
236264 crew  capricia
pi_208370702
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat. :)
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Definitely not CIA
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:11:54 #197
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208371093
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:12:11 #198
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208371098
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Dat klinkt wel echt goed :-D en wat fijn dat het er plezier in school is.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:23:17 #199
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208371226
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:26:39 #200
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208371265
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:23 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).
Wat zijn echte peers? Hij zit nu in groep 9, met andere hoogbegaafde kinderen.

Wat betreft dat groeien: ik vind het een enorm sterke eigenschap om je weg te kunnen vinden, ook bij mensen die niet je peers zijn. Want zeker in dit geval is het grootste deel van alle mensen niet zoals jij, maar het is echt heel erg fijn als je ondanks de verschillen wel met ze kan samenwerken. Daar zal je in je latere leven alleen maar de vruchten van plukken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')