Ja zo is het ook wel weer ... moeilijke keuzes...quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:26 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Wat zijn echte peers? Hij zit nu in groep 9, met andere hoogbegaafde kinderen.
Wat betreft dat groeien: ik vind het een enorm sterke eigenschap om je weg te kunnen vinden, ook bij mensen die niet je peers zijn. Want zeker in dit geval is het grootste deel van alle mensen niet zoals jij, maar het is echt heel erg fijn als je ondanks de verschillen wel met ze kan samenwerken. Daar zal je in je latere leven alleen maar de vruchten van plukken.
Hier beide kinderen ook op zo'n school. Ideaal, ik ben er zo blij mee. En de kinderen ook.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?
Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.
Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Waar vind je die scholen?quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:41 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Hier beide kinderen ook op zo'n school. Ideaal, ik ben er zo blij mee. En de kinderen ook.
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Het lijkt me inderdaad zo'n ontzettend moeilijke situatie. Zo jong en dan al tussen al die groten op het VO. Het is voor 11-jarigen al zo'n overgang.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.
Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.
Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Lijkt me ook wel ingewikkeld...quote:Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.
Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.
Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Ziet Sjaak het VO zitten?quote:Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.
Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.
Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Misschien vind je het een rare vraag, maar kan hij daar niet blijven en nog een jaartje doen? Zodat ie emotioneel ook weer een jaar ouder is bij de officiële doorstroom.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Ja dat zou nog het mooiste zijn. Voor nu is de groep 9 maar een halve dag per week, maar mochten ze dat gaan uitbouwen naar meer dagdelen is het wmb een goede optie om nog een jaar te overbruggen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 17:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Misschien vind je het een rare vraag, maar kan hij daar niet blijven en nog een jaartje doen? Zodat ie emotioneel ook weer een jaar ouder is bij de officiële doorstroom.
Dochter, groep 7, hier krijgt bijv de vraag om het komende half jaar uit te zoeken welke vorm van onderwijs haar het beste past. En daar over te schrijven. Gewoon als opdracht/ project. Dit aan de hand van de verschillende onderwijsvormen die ze nu ervaart.
Dan krijg je dus een uitdaging als kind op een heel ander vlak: reflecteer eens op jezelf..wie ben jij, wat vind jij als mens fijn, in welk type les ben je het gelukkigst en waarom?
Zoiets.
Daar groeit een kind ook enorm van. (en veel volwassenen trouwens ook)
Oh. Een halve dag per week.quote:Op donderdag 16 maart 2023 18:03 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ja dat zou nog het mooiste zijn. Voor nu is de groep 9 maar een halve dag per week, maar mochten ze dat gaan uitbouwen naar meer dagdelen is het wmb een goede optie om nog een jaar te overbruggen.
Ik hoop dat ze je op een andere manier kunnen helpen dan het laten overslaan van een groep. De sociaal emotionele impact wordt hier van zo onderschat.quote:Op zaterdag 1 april 2023 13:10 schreef PKM het volgende:
Wij hebben eindelijk wat uitslagen binnen. Het intelligentie-onderzoek laat wat hoge uitschieters zien en ook wat lagere punten. Het is niet volledig, mede door taakgerichtheid en concentratie.
Bij de ergotherapeut is ook een test gedaan voor visueel-motoriek. Hij scoorde een 94% op visueel en 3% op motorisch. Hij is ook pas sinds kort begonnen met tekenen dus zo gek is het ook weer niet.
Zijn behandeltraject is ook eindelijk wat verder, hij heeft waarschijnlijk verlatingsangst en selectieve mutantie. School zit al heel lang te wachten op een gesprek met de behandelaar, ik hoop ook dat dit op korte termijn kan.
School zit natuurlijk ook nog met de keuze voor nog een jaar groep 2 of toch naar groep 3. Ondanks dat hij heel veel school heeft gemist loopt hij nog steeds voor. Wat ik vooral knap vind is dat hij een tekenachterstand van een jaar heeft ingehaald.Als hij wel naar groep 3 gaat dan krijgt hij waarschijnlijk nog langer ambulante begeleiding.
Ben wel blij dat we eindelijk iets weten.
Zolang je sociaal en emotioneel in 1 adem noemt, heb je er waarschijnlijk geen goed beeld vanquote:Op maandag 3 april 2023 08:04 schreef avotar het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze je op een andere manier kunnen helpen dan het laten overslaan van een groep. De sociaal emotionele impact wordt hier van zo onderschat.
Waarom willen ze dan dat ze aangeeft wat ze graag wil leren?quote:Op zaterdag 1 april 2023 20:33 schreef Tink89 het volgende:
Fijn dat er een uitslag is PKM, maar al met al wel een pittige combi zo. Wat zouden jullie zelf zien zitten? Door naar 3 of nog eens 2?
Ons gesprek op school was weinig bevredigend. Omdat prul op school niet echt laat zien dat ze het niet leuk vindt, vinden ze het wat lastig om in te spelen op wat ze nodig heeft. Ze zien gelukkig wel de voorsprong die ze heeft, maar lieten ook al vallen dat ze niet weten of ze kunnen bieden wat ze nodig heeft. Ze willen geen materiaal uit groep 3 aanbieden en omdat ze pas in november 5 wordt, vind ik versnellen geen optie. Ze is echt nog een 4-jarige en mag dat ook nog even blijven.
Voor nu zetten we de komende weken in op:
- rekenen in de weektaak (die eigenlijk overigens voor groep 2 is...), omdat ze dat moeilijker vindt dan lezen.
- werken aan zelfvertrouwen en aanmoedigen om te proberen en om hulp te vragen, ipv dan maar iets anders te gaan doen
- haar een beetje weg trekken bij een meisje dat wat dominant is en dat niet zo vatbaar is voor 'stop hou op, ik vind het niet leuk wat je doet'. Prul trekt zelf ook wel naar andere kindjes, maar geeft dan thuis aan dat ze van dat ene meisje niet met anderen mag spelen en dat zij zegt dat andere kindjes haar toch niet leuk vinden. De juf moedigt ze nu aan om ook met andere kindjes te spelen en houdt een extra oogje in het zeil als ze wel samen spelen. Prul bijt echt al veel beter van zich af, gelukkig![]()
Daarnaast mag prul aangeven wat ze leuk vindt om te leren. Ze vroeg laatst bijvoorbeeld hoe vlinders ontstaan (waar komt het eitje op het blaadje vandaan in rupsje nooit genoeg en waar de cocon dan van gemaakt is en hoe weet de vlinder dat hij af is) en waar sterren van gemaakt zijn, hoe regenbogen worden gemaakt, waarom het onweert, hoe het in de ruimte is enz. Ik hoopte dat ze daarop in zouden spelen, maar toen ik naar aanleiding van pruls vragen het lesmateriaal van ESERO NL tipte, had de juf als antwoord dat dat nu niet aansluit bij de stof...
Precies de vraag die ik heb opgeschreven voor het volgende overleg. Ik vind het vooral heel heftig dat ze aangeven dat er op 5 niveaus ondersteuning mogelijk is en dat zij vinden dat ze niveau 3 nu al bieden. Ik vind eigenlijk van niet... maar zeg dat maar eens hardop tijdens zo'n gesprek.quote:Op maandag 3 april 2023 10:52 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Waarom willen ze dan dat ze aangeeft wat ze graag wil leren?
Dit. Mijn kind was doodongelukkig geweest als hij nu in groep 4 had moeten zitten. Leren tellen in stappen van 2. Doei.quote:Op maandag 3 april 2023 10:20 schreef Nanukerst het volgende:
De emotionele impact van een gebrek aan passend onderwijs wordt te weinig genoemd in zulke discussies.
Dit, hè. Het lijkt zo 'makkelijk' van een afstandje.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:31 schreef Nazil het volgende:
ik had echt veel liever een kind gehad dat lekker in de lijn liep met de rest en 6’jes en 7’en scoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |