Ok. Weer wat geleerd.quote:Op zondag 17 juli 2022 20:37 schreef HeatWave het volgende:
Een Darwin Award is voor de domste manier om aan je einde te komen, door je "vrienden" de gracht ingemieterd worden is niet dom van het slachtoffer.
Van je vrienden moet je het hebbenquote:Toen hij niet meer boven kwam,zouden de
twee anderen zijn gevlucht.Een vierde
man zou alleen hebben gekeken en daarna
in een Nederlandse auto zijn gestapt.
Nee dood door schuld denk ikquote:Op zondag 17 juli 2022 20:35 schreef tong80 het volgende:
In Gent is een man overleden nadat
hij door twee anderen in het water was
gegooid.Uit camerabeelden zou blijken
dat het om een grap ging.Het gebeurde
in de buurt van de Gentse Feesten.
Volgens een getuige werd de man door
zijn vrienden bij de handen en voeten
vastgepakt en in het water 'gejonast'.
Toen hij niet meer boven kwam,zouden de
Over de identiteit van het slachtoffer
zegt de politie alleen dat het een
53-jarige man is.Naar de twee daders
wordt nog gezocht.
https://nos.nl/teletekst#127
Darwin award?
En cruciaal is of hij kinderen had, als dat wel zo is kan hij namelijk al geen Darwin Award meer krijgenquote:Op zondag 17 juli 2022 20:37 schreef HeatWave het volgende:
Een Darwin Award is voor de domste manier om aan je einde te komen, door je "vrienden" de gracht ingemieterd worden is niet dom van het slachtoffer.
En bij voorkeur voor je kinderen hebt (het is immers een Darwin award omdat je je genen uit de pool hebt gehaald voor er reproductie is), ook die kans is bij een 53-jarige een stuk kleiner dan bij een 23-jarige.quote:Op zondag 17 juli 2022 20:37 schreef HeatWave het volgende:
quote:Op zondag 17 juli 2022 20:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En cruciaal is of hij kinderen had, als dat wel zo is kan hij namelijk al geen Darwin Award meer krijgen
I stand correctedquote:Op zondag 17 juli 2022 20:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
En bij voorkeur voor je kinderen hebt (het is immers een Darwin award omdat je je genen uit de pool hebt gehaald voor er reproductie is), ook die kans is bij een 53-jarige een stuk kleiner dan bij een 23-jarige.
quote:Op zondag 17 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:
Jezus, iemand de gracht in jonassen. Was natuurlijk ludiek geweest als die kerel gewoon weer boven was gekomen.
Als iemand over jonassen begint, dan moet ik altijd denken aan mijn man. Hij en zijn broer gingen ook leuk met oma jonassen. Terwijl ze herstellende was van een open hart operatie. Ze heeft de landing op de bank overleefd, gelukkig.
Iemand overlijdt maar de grap zien we er wel van in hoor!quote:Op zondag 17 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:
Jezus, iemand de gracht in jonassen. Was natuurlijk ludiek geweest als die kerel gewoon weer boven was gekomen.
Als iemand over jonassen begint, dan moet ik altijd denken aan mijn man. Hij en zijn broer gingen ook leuk met oma jonassen. Terwijl ze herstellende was van een open hart operatie. Ze heeft de landing op de bank overleefd, gelukkig.
quote:Op zondag 17 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:
Fuck, dan ben je achterlijk zeg.quote:Op zondag 17 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:
De link gaat naar een schietpartij in de USA.quote:Op zondag 17 juli 2022 20:35 schreef tong80 het volgende:
In Gent is een man overleden nadat
hij door twee anderen in het water was
gegooid.Uit camerabeelden zou blijken
dat het om een grap ging.Het gebeurde
in de buurt van de Gentse Feesten.
Volgens een getuige werd de man door
zijn vrienden bij de handen en voeten
vastgepakt en in het water 'gejonast'.
Toen hij niet meer boven kwam,zouden de
Over de identiteit van het slachtoffer
zegt de politie alleen dat het een
53-jarige man is.Naar de twee daders
wordt nog gezocht.
https://nos.nl/teletekst#127
Darwin award?
Ze waren 10 en 12. Ik denk niet dat ze de zwaarte van de operatie op qaarde schatten destijds.quote:
Waar staat dat het grappig is dat iemand overleden is? Ik zeg dat jonassen in de regel gewoon leuk is. Hoe vaak worden mensen het zwembad in gejonast? Ik ben er zelf in ieder geval tientallen keren in gegaan op die manier.quote:Op zondag 17 juli 2022 22:36 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Iemand overlijdt maar de grap zien we er wel van in hoor!ludiek!!
![]()
Het leven brengt nu eenmaal risico's met zich mee. Saaie boomers vinden alles 'gevaarlijk'.quote:Op maandag 18 juli 2022 09:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar staat dat het grappig is dat iemand overleden is? Ik zeg dat jonassen in de regel gewoon leuk is. Hoe vaak worden mensen het zwembad in gejonast? Ik ben er zelf in ieder geval tientallen keren in gegaan op die manier.
Alleen die 'vrienden' hadden het water in moeten springen, in plaats van weg moeten rennen. Verder is met jonassen niks mis.
Ik denk niet dat het de boomers zijn die alles in dit leven gevaarlijk vinden. Als je ziet hoe hun kinderen opgroeiden.. 's morgens de deur uit en voor het donker thuis en zie maar hoe je je redt. Die zagen in ieder geval geen gevaar in jonassen.quote:Op maandag 18 juli 2022 09:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het leven brengt nu eenmaal risico's met zich mee. Saaie boomers vinden alles 'gevaarlijk'.
Waar heb je het over?quote:Op maandag 18 juli 2022 09:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het de boomers zijn die alles in dit leven gevaarlijk vinden. Als je ziet hoe hun kinderen opgroeiden.. 's morgens de deur uit en voor het donker thuis en zie maar hoe je je redt. Die zagen in ieder geval geen gevaar in jonassen.
Klopt. Al zie ik het nog wel steeds. Zag laatst een heel groep kinderen boomhutten maken. Prachtig !quote:Op maandag 18 juli 2022 09:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het de boomers zijn die alles in dit leven gevaarlijk vinden. Als je ziet hoe hun kinderen opgroeiden.. 's morgens de deur uit en voor het donker thuis en zie maar hoe je je redt. Die zagen in ieder geval geen gevaar in jonassen.
LOL leuk grapje 🤣quote:Uit camerabeelden zou blijken
dat het om een grap ging.
Ik voeg als optie toe: hij was al dood en ze dumpten het lichaam.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:39 schreef einzeinz het volgende:
Waarschijnlijk zal er wel wat meer achter dat verhaal zitten...
- Hoeren bezocht
- Drugs genomen
- Toch geen echte vrienden
- Ruzie onderweg
Nou kun je in beschonken toestand nog best denken dat dat een leuk grapje is, maar dan is de reactie als iemand niet meer boven komt drijven vooral dat je zo snel mogelijk probeert hem te redden en niet om er dan maar snel vandoor te gaan in je auto.quote:
Yoooooquote:Op zondag 17 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:
matige trol actiequote:Op zondag 17 juli 2022 21:34 schreef Seven. het volgende:
Wat is er leuk aan iemand tegen zijn of haar wil in het water gooien?quote:Op maandag 18 juli 2022 09:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zeg dat jonassen in de regel gewoon leuk is. Hoe vaak worden mensen het zwembad in gejonast? Ik ben er zelf in ieder geval tientallen keren in gegaan op die manier.
quote:Op maandag 18 juli 2022 10:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik voeg als optie toe: hij was al dood en ze dumpten het lichaam.
Ja zwembad .... dan heb je meestal ook zwemkleding aan en ben je voorbereid op nattigheidquote:Op maandag 18 juli 2022 09:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar staat dat het grappig is dat iemand overleden is? Ik zeg dat jonassen in de regel gewoon leuk is. Hoe vaak worden mensen het zwembad in gejonast? Ik ben er zelf in ieder geval tientallen keren in gegaan op die manier.
Alleen die 'vrienden' hadden het water in moeten springen, in plaats van weg moeten rennen. Verder is met jonassen niks mis.
Als racisme het motief is, dan is het erger dan dood door schuld. Niet veel mensen van Afrikaanse afkomst hebben leren zwemmen. Lijkt me algemeen bekend. Het wegrennen doet er nog een schepje bovenop.quote:Op maandag 18 juli 2022 10:50 schreef 1superbeschuitje het volgende:
https://www.hln.be/gent/w(...)-spoorloos~aafbe551/
In het filmpje wordt op 00:25 gezegd dat het slachoffer van Afrikaanse afkomst is en gesuggereerd dat het motief zinloos geweld / racisme zou kunnen zijn.
Wel als je met zn allen dronken bent er het in een gracht doet waar mogelijk ook nog fietsen en winkelwagentjes onder water liggen.quote:
Dertig jaar geleden vonden de meeste kinderen het een leuk spelletje in het zwembad. Ik kan niet uitsluiten dat een enkeling met het verstrijken van de tijd concludeert dat het zijn of haar grenzen over ging. En ook dat mag er zijn. Ik vond het zelf altijd leuk.quote:Op maandag 18 juli 2022 12:48 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat is er leuk aan iemand tegen zijn of haar wil in het water gooien?
Leuk voor de daders misschien, maar voor het slachtoffer?
Ja, dan is het niet verstandig inderdaad. En mogelijk ook wat het slachtoffer uit de OP het leven heeft gekost. Maar laten we wel wezen: de meeste (dronken) volwassenen gaan niet lopen jonassen in een gracht.quote:Op maandag 18 juli 2022 13:21 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wel als je met zn allen dronken bent er het in een gracht doet waar mogelijk ook nog fietsen en winkelwagentjes onder water liggen.
quote:
Maar waren het wel vrienden/bekenden van het slachtoffer dan?quote:Op maandag 18 juli 2022 10:50 schreef 1superbeschuitje het volgende:
In het filmpje wordt op 00:25 gezegd dat het slachoffer van Afrikaanse afkomst is en gesuggereerd dat het motief zinloos geweld / racisme zou kunnen zijn.
Je probeert het nu onterecht te koppelen aan zogenaamde hedendaagse klaag-jeugd.quote:Op maandag 18 juli 2022 13:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dertig jaar geleden vonden de meeste kinderen het een leuk spelletje in het zwembad. Ik kan niet uitsluiten dat een enkeling met het verstrijken van de tijd concludeert dat het zijn of haar grenzen over ging. En ook dat mag er zijn. Ik vond het zelf altijd leuk.
Ik maak helemaal geen koppeling met de hedendaagse klaag-jeugd? Ook ik vind het normaal dat je elkaars grenzen respecteert. Ik kan me niet herinneren dat iemand het niet leuk vond, maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk voor iedereen leuk was.quote:Op maandag 18 juli 2022 13:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Je probeert het nu onterecht te koppelen aan zogenaamde hedendaagse klaag-jeugd.
Feit blijft: stoeien met wederzijdse instemming prima. Maar wanneer mensen niet aangeraakt of in het water gegooid willen worden, moet je gewoon met je poten van ze afblijven. Dat heeft niks te maken met nu vs 30 jaar geleden.
Misschien ben ik wel één van de weinigen die het wel leuk vondquote:Op maandag 18 juli 2022 13:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik heb jonassen nog nooit grappig gevonden, maar misschien heb ik een bijzonder soort humor.
Dit. Infantiele humor. Volgens mij is het meer iets voor ouders en hun kinderen. Wb risk vs reward is het dubieus wanneer de twee gooiers niet beduidend groter zijn dan het "slachtoffer". Goede manier om met je kop op de rand van het zwembad te eindigen bv.quote:Op maandag 18 juli 2022 13:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik heb jonassen nog nooit grappig gevonden, maar misschien heb ik een bijzonder soort humor.
Hun maat. Die ze volgens Hakim vrienden pas die dag geleden ontmoet hadden.quote:Op maandag 18 juli 2022 15:22 schreef ReplaR het volgende:
Het zijn blijkbaar Nederlanders die hun maat Hakim jonassten.
https://www.ad.nl/buitenl(...)se-feesten~ab248e4f/
quote:Op maandag 18 juli 2022 15:56 schreef maily het volgende:
Hun maat. Die ze volgens Hakim's vrienden pas die dag geleden ontmoet hadden.
Nou dit. Ik voelde de betonnen rand van het zwembad langs mijn haar schuren. 2 centimeter de andere kant op en het was heel anders afgelopen. Niks grappigs aan.quote:Op maandag 18 juli 2022 19:01 schreef Nielsch het volgende:
Ik ben ook eens door vrienden van een bruggetje over 't zwembad genojast. Het scheelde niet veel of ik was tijdens de val met m'n hoofd tegen de stenen rand van 't bad geklapt. Dat had ik wel een grens gevonden.
Vriendenquote:Sjaak Polak: "Ik bleef maar wachten, totdat hij ontspande, dus ik sloeg zo die spatel op z'n stuitje en toen kneep hij hem weer. Dus ja, ik moest erop wachten. Uiteindelijk was hij lekker ontspannen weer en ik haal hem zo via zijn bilnaad zo via zijn balzak naar beneden. Dat vond hij niet leuk."
Eva giert
Eva ligt daarop he-le-maal in een scheur. Ze barst in lachen uit, terwijl toen alláng bekend was dat Anthony Obodai echt een rottijd heeft gehad bij Sparta.
quote:De man die tijdens de stadsfeesten in Gent in het water werd gevonden, is daar ingegooid en als gevolg daarvan verdronken. Dat blijkt uit de lijkschouwing, laat het Openbaar Ministerie weten. Politie en justitie willen nog niet bevestigen dat zij drie Nederlanders verantwoordelijk houden, zoals een Vlaamse krant meldt.
Het slachtoffer belandde zondagochtend vroeg in het water van een Gentse stadsvaart, op de terugweg van de feestelijkheden in het stadscentrum, tonen camerabeelden volgens de krant Het Laatste Nieuws. Hij zou zijn opgelopen met een drietal Nederlanders. Die zouden wat met elkaar aan het dollen zijn geweest en zouden hebben gedaan alsof ze elkaar in het water zouden gooien. Twee van de Nederlanders zouden de Gentenaar uiteindelijk over de brugreling hebben geslingerd.
Verklaarbaar menselijk gedrag. Soort van struisvogelpolitiek i.c.m. NIMBY.quote:Op zondag 17 juli 2022 23:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Wat?
Je gooit iemand in het water en als die niet vlotjes bovenkomt ga je er vandoor ipv het water in te gaan om iemand eruit te halen?
Potjandorie zeg.
Een collega van me heet Jonas. Komt wel erg dichtbij zo.quote:Op maandag 18 juli 2022 13:43 schreef Perox het volgende:
Ik vraag me af wat Jonas er zelf van vindt. Verder is dit maar een vaag verhaal, natuurlijk. Meer details zijn gewenst.
Maar niet onmogelijk. Eerst maar eens wat onderzoek afwachten. We weten nog niet eens zeker hoelang de mannen elkaar kenden.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Jij bent volgens mij de eerste die het roept hoor
Paar blanke mannen die een donkere hulpeloze man het water in flikkeren???????????? Dit kan echt niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Jij bent volgens mij de eerste die het roept hoor
Misschien heb jij gewoon niet zoveel kennis van de Nederlandse taal.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 06:32 schreef PiyeReloaded het volgende:
Het meest frappante vind ik dat iedereen hier blijkbaar bekend is met de term 'jonassen'. Wat een debiliteit weer. Sowieso vreemd volk altijd dat het leuk vindt om kutacties uit te halen bij hun 'maten', vooral als ze onder invloed zijn. Het valt me nog mee dat ze zijn lijk niet in de reet hebben geneukt met een wortel, gezien dit soort acties vaak ook gepaard gaan met latent homoseksuele uitingen.
Eentje was toch in een Nederlandse auto gestapt?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 06:26 schreef einzeinz het volgende:
Wat ik me afvraag... Ze weten dus nu dat het Nederlanders zijn maar ze weten niet om wie het gaat?
Nu vraag ik me af hoe je op camerabeelden iemands nationaliteit kunt achterhalen?
Hebben ze hen horen praten? Zei de frituuruitbater dat die vrienden 'gierig waren' en dus enkel Nederlanders konden zijn?
Zou wel lullig zijn voor de politie als nu blijkt dat het eigenlijk bv. Noord-Fransen zouden zijn.
Waar baseer je op dat de mannen blank waren?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 08:44 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Paar blanke mannen die een donkere hulpeloze man het water in flikkeren???????????? Dit kan echt niet.
DPG krant zeker?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:13 schreef suzi1 het volgende:
in de krant hadden ze het ook al over een evt racistische daad omdat het om een oegandese gentenaar ging
Ja als het een donker iemand is dan is het racisme. Als het een homo is dan is het homofoob. Als het een vrouw is dan is het sexisme. Als het een blanke hetero man is dan is er niks aan de hand.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:13 schreef suzi1 het volgende:
in de krant hadden ze het ook al over een evt racistische daad omdat het om een oegandese gentenaar ging
Dat mogen ze dan aan de RC uitleggen.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vermoed een tamelijk onschuldig stoeipartijtje tot ze zich realiseren dat hij niet kan zwemmen en dan in paniek raken en laf vluchten, alsof het niet gebeurd is.
Gvd klootzakken.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:13 schreef Flory het volgende:
"Lichaam van man (53) uit water gehaald in Gent: 19-jarige verdachte opgepakt in Nederland"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220719_93639586
Inderdaad ja, het waren blijkbaar geen "vrienden" maar onbekenden van het slachtoffer zie ik in dat bericht.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:27 schreef maily het volgende:
[..]
Gvd klootzakken.
Mooi dat er iig eentje is opgepakt
Misschien kon hij niet zwemmen? En hij had kleren aan, dat helpt ook niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:34 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Inderdaad ja, het waren blijkbaar geen "vrienden" maar onbekenden van het slachtoffer zie ik in dat bericht.
Is me trouwens wel een raadsel waaraan hij dan overleden is. misschien op een betonnen peiler terecht gekomen, want zatte tokkies die er vandoor gaan, zullen vast ook niet zo slim zijn om even te kijken of de plek wel veilig genoeg is om iemand erin te gooien.
quote:Hakim komt oorspronkelijk uit Oeganda. De Belgische krant Het Laatste Nieuws sprak zijn ex: ,,Hakim is lang geleden uit Oeganda weggegaan om hier een beter leven op te bouwen. Hij was hier oorspronkelijk zonder papieren, speelde djembe op straat om geld te verdienen. Maar alles kwam goed. Hij had vast werk en fietste elke dag op en neer naar Affligem om daar in een brouwerij te werken. Hij huurde een mooi appartement met drie slaapkamers, hij had een huis in Oeganda. Hij had een beter leven, deed geen vlieg kwaad, was tegen drugs, had geen strafblad, was gezond. Hij dronk wel graag een glas, maar wie doet dat niet?”
quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:34 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Inderdaad ja, het waren blijkbaar geen "vrienden" maar onbekenden van het slachtoffer zie ik in dat bericht.
Is me trouwens wel een raadsel waaraan hij dan overleden is. misschien op een betonnen peiler terecht gekomen, want zatte tokkies die er vandoor gaan, zullen vast ook niet zo slim zijn om even te kijken of de plek wel veilig genoeg is om iemand erin te gooien.
https://www.ad.nl/buitenl(...)j-overleed~ac3a1da4/quote:Hakim kon niet zwemmen.
Dus ze staan op film. Deel die beelden maar.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:46 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)j-overleed~ac3a1da4/
Daarom waarschijnlijk.
Ook nog ja ...quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:48 schreef ReplaR het volgende:
Dat stoeien bij bepaalde figuren is een manier om mensen te beroven.
Nee. Maar wel zeer bewust over de reling gejonast.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:16 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ze hebben hem vermoord? met voorbedachte raden?
Jonassen is een onschuldig grapje. Wanneer het goed is uitgevoerd. Hier ging het verkeerd. Een ongeluk dus.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:17 schreef maily het volgende:
[..]
Nee. Maar wel zeer bewust over de reling gejonast.
Dat noem ik geen ongeluk.
Dat is wat mensen relatief vaak doen, ja.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:22 schreef suzi1 het volgende:
als iets verkeerd gaat dan ren je ook meestal weg ja
Laat de fokknokploeg maar weten wanneer je graag onschuldig in het water gejonast wilt worden, niet te snel in de winter is het grapje leuker voor het publiek.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jonassen is een onschuldig grapje. Wanneer het goed is uitgevoerd. Hier ging het verkeerd. Een ongeluk dus.
Ah kijk, jij leidt het onderzoek?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:21 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jonassen is een onschuldig grapje. Wanneer het goed is uitgevoerd. Hier ging het verkeerd. Een ongeluk dus.
Het is watquote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat de fokknokploeg maar weten wanneer je graag onschuldig in het water gejonast wilt worden, niet te snel in de winter is het grapje leuker voor het publiek.
Je hoeft het onderzoek niet te leiden, om te weten dat het hier niet ging om een moord.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:40 schreef SQ het volgende:
[..]
Ah kijk, jij leidt het onderzoek?
En de rest trouwens ook. Laten we nou eens afwachten tot er meer over bekend is, voordat we conclusies trekken en elkaar daar over in de haren vliegen.
In nl moord met voorbedachte rade niet, doodslag wel degelijk. Verder is het België en weten we niet hoe moord daar wettelijk gedefinieerd is.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 08:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je hoeft het onderzoek niet te leiden, om te weten dat het hier niet ging om een moord.
Dat je geen eindconclusie kan trekken, wil dat niet zeggen dat je geen enkele conclusie kan trekken.
"Man verdrinkt na jonassen in Gent" klinkt toch anders dan "Neo Nazi's flikkeren neger van brug"quote:Op maandag 18 juli 2022 10:50 schreef 1superbeschuitje het volgende:
Ik ga volgende week op vakantie in België als ik daar ben kan ik wel even inloggen op het Belgische internet en het opzoeken. Als ik dan weer terug in Nederland ben zal ik de definitie hier posten.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 09:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In nl moord met voorbedachte rade niet, doodslag wel degelijk. Verder is het België en weten we niet hoe moord daar wettelijk gedefinieerd is.
Ja, een dag later wel ja. Dacht je dat ze Teletekstpagina 127 voor eeuwig zouden reserveren voor dit verhaal?quote:Op maandag 18 juli 2022 09:21 schreef maily het volgende:
[..]
De link gaat naar een schietpartij in de USA.
Ik weet zeker dat dit in Belgie ook geen moord is. En ook geen doodslag.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 09:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In nl moord met voorbedachte rade niet, doodslag wel degelijk. Verder is het België en weten we niet hoe moord daar wettelijk gedefinieerd is.
Gaan de daders vrijgesproken worden met als reden een ongelukje?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 12:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat dit in Belgie ook geen moord is. En ook geen doodslag.
En je mag je nog niet voortgeplant hebben.quote:
Geen moord/doodslag =/= vrijgesproken. Als jij een autoongeluk veroorzaakt met grote gevolgen, is de kans ook aanwezig dat je een bepaalde 'straf' krijgt.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 12:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gaan de daders vrijgesproken worden met als reden een ongelukje?
Daar denkt ons OM toch soms anders over.quote:Op vrijdag 22 juli 2022 12:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geen moord/doodslag =/= vrijgesproken. Als jij een autoongeluk veroorzaakt met grote gevolgen, is de kans ook aanwezig dat je een bepaalde 'straf' krijgt.
Ik zeg toch nergens dat een autoongeluk nooit als doodslag gezien kan worden?quote:Op vrijdag 22 juli 2022 13:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar denkt ons OM toch soms anders over.
Doodrijden Gerard (66) op Tilburgse Besterdring is volgens OM doodslag
quote:De een zegt dat hij ‘geen rol speelt bij het incident’ en de ander ‘zit er zó doorheen dat-ie het niet meer ziet zitten’. De twee Zeeuwse verdachten van het in het water gooien van Hakim Mutyaba (die daarbij verdronk) verklaren verschillend over hun rol bij het fatale incident van 17 juli in Gent. De raadkamer in Amsterdam behandelt deze week hun overlevering naar België.
In de vroege ochtend van zondag 17 juli werd Hakim (53) aan de Lousbergkaai in Gent over de omheining van een brug in het water gegooid. De man kon niet zwemmen en verdronk. De verdachten - die als het goed is op camerabeelden staan - gingen ervandoor toen ze zagen dat Hakim niet meer boven kwam. Het incident gebeurde na een avond stappen op de Gentse feesten. De verdachten en het slachtoffer hebben elkaar daar waarschijnlijk leren kennen.
De twee verdachten van 23 en 25 jaar uit Goes werden de dagen daarna snel opgepakt in Nederland. De 25-jarige werd één dag na het drama opgepakt, de 23-jarige meldde zich twee dagen daarna zelf.
"Eerst tot rust komen is beter dan in een aftandse Belgische cel gaan zitten"
- Advocaat Woltring
De 25-jarige verzet zich niet tegen zijn overlevering naar België. Volgens zijn advocaat ‘is het allemaal anders gegaan dan in de media is beschreven’. In diverse kranten stond het verhaal dat Hakim, die oorspronkelijk uit Oeganda komt maar al jaren in België woonde, ‘jonassend’ (aan armen en benen dus) in het water werd gegooid.
,,Laat ik het zo zeggen: ik heb hem zelfs moeten uitleggen wat jonassen is. Mijn cliënt zegt dat hij geen rol speelt bij het incident, daar wil ik het voor nu bij laten”, aldus advocaat Schönfeld. Dat het incident op camera's zou staan, zegt de advocaat weinig. ,,Heeft u de beelden gezien, ik heb ze niet gezien. Dit is wat mijn cliënt zegt.”
De 25-jarige verzet zich niet tegen overlevering omdat hij ‘gezien de ernst van de gebeurtenissen’ niet denkt dat zijn voorlopige hechtenis in Nederland snel zal worden geschorst, als hij zich in een wekenlange procedure gaat verzetten tegen overlevering. Dus kan hij maar beter naar België om daar de procedure op gang te laten komen.
‘Tot rust komen’
De 23-jarige verdachte verzet zich wel tegen overlevering. Volgens de advocaat die hem in die procedure bijstaat vooral ‘om tot rust te komen’. ,,Dat is beter dan in België in een of andere aftandse cel te gaan zitten,” aldus advocaat Woltring. ,,Hij is zich echt rot geschrokken, zit er helemaal doorheen, zo erg dat-ie het leven echt niet meer zag zitten.”
Uit zijn woorden blijkt dat zijn cliënt zich wél een rol toedicht bij het fatale incident. ,,Er was geen ruzie ofzo, integendeel. Ze waren wat aan het dollen en lachen en er was gedronken.” Volgens Woltring lijkt het hele incident op een totaal uit de hand gelopen grap. ,,Volgens mij probeerde het slachtoffer eerst mijn cliënt of de andere verdachte in het water te duwen en werd hij daarna zelf in het water gegooid. Met helaas vreselijke gevolgen. En waarom ze dan zijn gevlucht? Tja...”
De raadkamer behandelt vandaag de overlevering van de 25-jarige verdachte. Niet duidelijk is nog wanneer hij dan precies wordt overgeleverd, maar dat zal binnen tien dagen zijn. ,,We hebben ingestemd met overlevering,” zegt advocaat Schönfeld. ,,Alles gaat volgens de regels. Mijn cliënt zegt dat hij niets te vrezen heeft.”
De overlevering van 23-jarige kan nog wel even duren. Daar moet de rechtbank in Amsterdam binnen zestig dagen over beslissen.
Dood zijn is ook niet noodzakelijk:quote:Op zondag 17 juli 2022 20:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
En bij voorkeur voor je kinderen hebt (het is immers een Darwin award omdat je je genen uit de pool hebt gehaald voor er reproductie is), ook die kans is bij een 53-jarige een stuk kleiner dan bij een 23-jarige.
Hoe het precies gegaan is weet ik natuurlijk niet, maar als iemand bij het water gejonast wordt die niet kan zwemmen, kan ik me haast niet voorstellen dat diegene dan niet zegt dat hij niet kan zwemmen.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 19:09 schreef Pleun2011 het volgende:
Waarom kon het slachtoffer niet zwemmen.. dat is toch niet iets waar je vanuit gaat als je iemand in het water gooit. Wanneer ik iemand in het water gooi dan denk ik altijd: "ach, die klimt er wel weer uit"
Is in Oeganda niet zo populair. Een krokodil, nijlpaard of ander dier in de jungle is meestal sneller. Of hebt opeens last van wormpjes waar je nooit meer vanaf komt.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 19:09 schreef Pleun2011 het volgende:
Waarom kon het slachtoffer niet zwemmen.. dat is toch niet iets waar je vanuit gaat als je iemand in het water gooit. Wanneer ik iemand in het water gooi dan denk ik altijd: "ach, die klimt er wel weer uit"
Typisch Belgisch ook.quote:Op vrijdag 6 januari 2023 18:15 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ricardo de V. (23) die Hakim in het water gooide met dood als gevolg, komt vrij na betalen borgsom: ‘Het was niet zijn bedoeling’
De Nederlandse verdachte die samen met een vriend Hakim Mutyaba (53) tijdens de Gentse Feesten in het water gooide, is woensdag onder voorwaarden vrijgelaten. Dat gebeurde na het betalen van een borgsom van 2000 euro, bevestigt zijn advocaat Thomas Gillis.
https://www.ad.nl/buitenl(...)-bedoeling~a5452f7a/
Vrij na 2000 euro te lappen en hij bedoelde het niet zo. Dat de twee vrienden na het jonassen de hulpdiensten niet hebben gebeld en zijn weggelopen wordt niet vermeld.
Op je 53e is de kans op een Darwin sowieso wat kleiner, omdat de kans groot is dat je dan al een kind hebt gekregen. Voor een Darwin Award moet je jezelf dood/onvruchtbaar hebben gemaakt voor je eerste kind. Anders leven je genen door en dat is niet Darwin.quote:
quote:GENT - Op terugweg van de Gentse Feesten twee jaar geleden overleed Hakim Mutyaba (53). Hij werd in het water aan de Lousbergbrug gegooid, kon niet zwemmen en overleed. De Nederlanders die betrokken waren bij zijn verdrinkingsdood kregen vandaag hun straf te horen. De man die Hakim duwde, kreeg vier jaar effectieve celstraf, de man die ernaast stond twee jaar. Ze zijn de nabestaanden van de man ook een grote schadevergoeding verschuldigd.
“Ze waren twee handen op één buik, onafscheidelijk. Die dag is zijn wereld ingestort. Zijn vader was zijn alles. Dagenlang kwam hij zijn bed niet uit. Beseffen deze mannen wat ze hebben gedaan?” Dat vroeg advocate Amber Nabli zich af. Zij staat de oudste zoon van Hakim Mutyaba (53) bij.
Voor de Gentse rechtbank werd op 18 november het proces gepleit rond diens verdrinkingsdood van twee jaar geleden. “Hij was een geliefde vader en vriend, een harde werker die twintig kilometer heen en terug fietste voor zijn job. Iemand die zijn familie steunde, zelfs financieel”, getuigden zijn nabestaanden één voor één. “Zijn dood laat een grote leegte na.”
Twee Nederlanders waren betrokken bij de feiten. Toevallig kwamen ze die ochtend Hakim tegen op terugweg van de Gentse Feesten en raakten ze aan de praat. “Er was een speelse omgang, maar plots gooide een van hen hem in het water”, duidde de procureur. “Ze liepen weg, maar keerden terug en keken over de reling. Toch gaven ze hem geen hulp.”
Antwoorden
De procureur vorderde voor V, de Nederlander die Hakim in het water gooide, 30 maanden cel, voor O. 18 maanden. “Als ze de klok kunnen terugdraaien, dan zouden ze dat doen”, zei de procureur op de zitting. “Maar hiervoor moeten ze een gepaste straf krijgen.” Zij liet de optie van probatievoorwaarden open zodat de Nederlanders kunnen werken aan zichzelf.
De nabestaanden vroegen in de rechtbank antwoorden van de twee Nederlanders. “Als je iemand ziet verdrinken, dan doe je toch iets? Je springt in het water of je roept of je belt om hulp. Niets deden ze. Waarom toch?”, pleitte advocaat Ercan Tok, die familie van Hakim bijstaat.
Volgens A.V. die Hakim in het water gooide, liepen ze weg, omdat hij bang was dat hij slaag zou krijgen omdat hij Hakim in het water gooide. Volgens de andere M.O. was hij in paniek en wist hij niet wat te doen. Advocaat Tim Smet, die M.O. bijstaat, verklaarde dat zijn cliënt zijn verantwoordelijkheid neemt. “Hij had hulp moeten bieden.”
“Hij heeft Hakims dood op zijn geweten, dat staat vast”, pikte advocaat Thomas Gillis in voor V. “Door een tragische jeugd is zijn persoonlijkheid misvormd en raakte hij verslaafd. Hij was laf en onvolwassen en moet daarvoor worden gestraft. Maar hij is jong en hoort niet thuis in de gevangenis. Geef hem de kans om te werken aan zichzelf. Dat wil hij doen.”
50.900 euro boete
Nu kennen de mannen dus hun straf: vier jaar effectieve celstraf voor de man die Hakim duwde, de andere man kreeg twee jaar. Beide beklaagden moeten samen ook een totale schadevergoeding van 50.900 euro betalen aan de nabestaanden van Hakim.
Volgens de rechtbank zagen beide beklaagden het slachtoffer verdrinken en weigerden ze hem hulp te geven. “Beide beklaagden konden inschatten dat de beklaagde op het moment van de feiten dronken was, waardoor hij zich in een kwetsbare positie bevond.” Volgens het vonnis is een effectieve gevangenisstraf nodig om de beklaagden op de ernst van het feiten te wijzen. “Elk normaal voorzichtig en vooruitziend persoon zou zich na dergelijke feiten vergewissen van de toestand van zijn slachtoffer. Ondanks dat het slachtoffer in groot levensgevaar verkeerde, weigerde de tweede beklaagde manifest en flagrant om hulp te bieden. Dit getuigt van een verregaande onverschilligheid voor de mogelijks fatale gevolgen van zijn handelen”, aldus het vonnis over de Nederlander die Hakim in het water gooide. Voor de andere beklaagde volgde de rechter een zelfde redenering.
De Nederlander die Hakim in het water duwde, was op de ziting aanwezig en werd nadien onmiddellijk aangehouden.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241129_95483110
Fijn dat buitenlanders die zich misdragen eindelijk eens gestraft worden, maar de straf had wel wat hoger gemogen imo.quote:Nu kennen de mannen dus hun straf: vier jaar effectieve celstraf voor de man die Hakim duwde, de andere man kreeg twee jaar.
Domme mensen discount weer idd.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |