abonnement Unibet Coolblue
pi_205241344


LIVEBLOG NOS 4-7-22 KLIK

quote:
Dit kun je vandaag verwachten van de boerenprotesten

Boeren die het niet eens zijn met het stikstofbeleid van het kabinet hebben voor vandaag acties door het hele land aangekondigd. Ze willen "Nederland platleggen", zo dreigen ze op sociale media. In ons liveblog lees je de stand van zaken, hieronder welke eventuele overlast die je kunt verwachten.

Om met de deur in huis te vallen: een deel van de verwachte chaos bestaat eruit dat niet precies bekend is wat er gaat gebeuren. En dus ook niet hoe groot de acties en overlast worden.

De boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) zegt zelf geen cordinerende rol te spelen bij de actiedag. Hetzelfde geldt voor boerenactiegroep Agractie. De boeren worden opgeroepen de acties vanuit hun eigen regio's te organiseren.

Als de boeren hun dreigementen waarmaken, worden toegangswegen naar de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam geblokkeerd. Schiphol raadt reizigers aan om maandag met de trein naar het vliegveld te komen.

Volgens KLM kunnen de protesten mogelijk ook de vertrek- en aankomsttijden benvloeden. "Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist", waarschuwt de luchtvaartmaatschappij.

Omdat boerenprotesten vaak bestaan uit het blokkeren van (snel)wegen, zullen maandag vermoedelijk ook automobilisten te maken krijgen met vertragingen, zo waarschuwt ook Rijkswaterstaat zondag. Het is nog niet bekend waar in Nederland maandag wegen afgesloten zullen zijn.

Boerenorganisaties hebben eerder opgeroepen om in ieder geval vluchtstroken vrij te laten. Mensen met haast voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek zouden dan na overleg met de blokkerende boeren toch door kunnen rijden.

Als je boodschappen wilt doen of wacht op een pakketje, zou het kunnen dat je een leeg schap aantreft in de winkel of langer moet wachten op de bezorging. Er wordt namelijk opgeroepen distributiecentra voor levensmiddelen en de Rotterdamse haven als doelwit voor acties te kiezen. De oproep wordt gedaan via verschillende kanalen, waaronder op WhatsApp en Telegram.

Het grote logistiekbedrijf Jan de Rijk heeft klanten ervoor gewaarschuwd dat er maandag mogelijk sprake is van vertragingen bij ritten met vrachtwagens.

Albert Heijn, waarvoor dagelijks veel trucks in de weer zijn, betreurt de boerenacties waarvan klanten mogelijk hinder zullen ondervinden. De supermarktketen zegt er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat alle producten "en zeker ook die van de boeren en telers" te koop blijven.

De politie heeft maandag de mogelijkheid om met materieel van Defensie trekkers weg te slepen. De capaciteit is wel relatief beperkt.

"Bij een of twee trekkers lukt het wel", zegt een politiewoordvoerder tegen NU.nl. "Maar bij hele grote aantallen door het hele land heeft ook defensie te weinig materieel beschikbaar."

https://www.nu.nl/binnenl(...)boerenprotesten.html
twitter


Deel van de aanleiding:


[/img]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:09:28 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241348
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:05 schreef Complotwappie het volgende: [..] Ja, maar wat zegt dat over wat er overblijft wanneer je nagenoegal de intensieve veehouders eruit gooit? Waarom kan niemand mij vertellen dat er is uitgerekend hoeveel van hen over moet blijven voor vlees/voedselzekerheid?
Ook met 0% zal je er geen lapje vlees minder om eten waarschijnlijk. En voedselzekerheid los van het buitenland is nu al een totale illusie. Dus waarom zou dat ineens een eis zijn?
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205241349
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:05 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Ja, maar wat zegt dat over wat er overblijft wanneer je nagenoegal de intensieve veehouders eruit gooit? Waarom kan niemand mij vertellen dat er is uitgerekend hoeveel van hen over moet blijven voor vlees/voedselzekerheid?
Het is een ingewikkelde som.
70% van wat we produceren en verwerken gaat op de export.
Ongeveer een gelijk percentage van wat we hier consumeren is juist weer import.

We hebben eigenlijk maar net genoeg landbouwgrond om de helft van de bevolking te voeden, dus we zullen altijd afhankelijk zijn van import.
Daarnaast zijn veel gewassen hier niet te verbouwen, denk aan thee, koffie, kokos, etc.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:09:47 #4
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205241350
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:59 schreef Perox het volgende:
Volgens mij is het beste business model voor NL voor de komende 200+ jaar dit

• Hoog opgeleide werknemers
• Uitstekende faciliteiten (Infra, Internet, Algemene Faciliteiten)
• Zeer leefbare omgeving (Groen, breathing space, ruimte voor recreatie)
• Top of the bill kennisinstituten, cutting edge technology,

Boeren passen daar gewoon niet in. Nederland moet een megapark worden waar de hoog opgeleide inwoners een aangenaam professioneel leven kunnen leiden. Extreem leefbaar klimaat trekt intelligentsia uit ander landen aan en dat versterkt onze kennis economie, Dat is de crux van deze economie.

Dat gezegd hebbende, we hebben daarboven een behoefte om in de buurt te blijven van zelfvoorzienendheid om onze afhankelijkheid van externe crisis te beperken. In het kader van jeweetnooit.

Punt is, het enorme gezwel aan bio-industrie is een blok aan ons been, daar moeten we vanaf. Dat was al jaren duidelijk maar boerengezinde regeringen hebben geweigerd om die pijn te nemen, dus nu komt het rauw op het dak. Hoewel het vergelijkbaar is met wat eerde op deze avond plaatsvond: De ME die met de megafoon roept: Gaat heen of geweld wordt gebruikt. En alle boeren blijven staan. Dan moet je niet raar opkijken als de daad bij het woord wordt gevoegd he?
goede E-bike snelwegen
veel goede huisvesting
veel goede opleidingen
veel meer water op hoogte
veel meer natuur
kringlooplandbouw gecombineerd met boerencampings en huisverkoop en natuurbeheer , minder winstgericht maar meer vast inkomen als natuurbeheer
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205241353
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:07 schreef AchJa het volgende:
We exporteren 70% maar we importeren dan ook weer 60%...
Theoretisch zouden we dus met een beetje overschot zekerheid van het huidige aanbod kunnen garanderen wanneer de import wegvalt? Waarbij ik kan aannemen dat het aanbod veel meer is dan wat nodig is.

Hoe dan ook; veel spelingsruimte hebben we blijkbaar niet.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:10:48 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205241354
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is een ingewikkelde som.
70% van wat we produceren en verwerken gaat op de export.
Ongeveer een gelijk percentage van wat we hier consumeren is juist weer import.

We hebben eigenlijk maar net genoeg landbouwgrond om de helft van de bevolking te voeden, dus we zullen altijd afhankelijk zijn van import.
Daarnaast zijn veel gewassen hier niet te verbouwen, denk aan thee, koffie, kokos, etc.
ook margarine kunnen wij niet zelf maken
dat komt van palmolie uit indonesie

Polen heeft meer ruimte dan wij
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:12:30 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241359
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:10 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Theoretisch zouden we dus met een beetje overschot zekerheid van het huidige aanbod kunnen garanderen wanneer de import wegvalt? Waarbij ik kan aannemen dat het aanbod veel meer is dan wat nodig is.

Hoe dan ook; veel spelingsruimte hebben we blijkbaar niet.
Als de import wegvalt sterft het huidige Nederlandse vee sowieso rap want een groot deel van het veevoer komt uit Zuid Amerika.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205241361
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:10 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Theoretisch zouden we dus met een beetje overschot zekerheid van het huidige aanbod kunnen garanderen wanneer de import wegvalt? Waarbij ik kan aannemen dat het aanbod veel meer is dan wat nodig is.

Hoe dan ook; veel spelingsruimte hebben we blijkbaar niet.
Nederland heeft een aantal producten waar we heel veel van produceren, tegelijkertijd produceren we hier amper granen, mais, etc.

Nederland heeft onvoldoende landbouwgrond om in eigen voeding te voorzien.
Desondanks produceren we wel zoveel van hetzelfde, dat we het grootste deel exporteren.

We kunnen nu eenmaal niet 15 miljoen varkens, 2 miljoen runderen en 500 miljoen kippen per jaar opeten.
pi_205241363
Mensen die hier beweren dat de boeren altijd hebben meegewerkt snappen het niet of liegen doelbewust.
pi_205241365
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:59 schreef Perox het volgende:
Volgens mij is het beste business model voor NL voor de komende 200+ jaar dit

• Hoog opgeleide werknemers
• Uitstekende faciliteiten (Infra, Internet, Algemene Faciliteiten)
• Zeer leefbare omgeving (Groen, breathing space, ruimte voor recreatie)
• Top of the bill kennisinstituten, cutting edge technology,

Boeren passen daar gewoon niet in. Nederland moet een megapark worden waar de hoog opgeleide inwoners een aangenaam professioneel leven kunnen leiden. Extreem leefbaar klimaat trekt intelligentsia uit ander landen aan en dat versterkt onze kennis economie, Dat is de crux van deze economie.

Dat gezegd hebbende, we hebben daarboven een behoefte om in de buurt te blijven van zelfvoorzienendheid om onze afhankelijkheid van externe crisis te beperken. In het kader van jeweetnooit.

Punt is, het enorme gezwel aan bio-industrie is een blok aan ons been, daar moeten we vanaf. Dat was al jaren duidelijk maar boerengezinde regeringen hebben geweigerd om die pijn te nemen, dus nu komt het rauw op het dak. Hoewel het vergelijkbaar is met wat eerde op deze avond plaatsvond: De ME die met de megafoon roept: Gaat heen of geweld wordt gebruikt. En alle boeren blijven staan. Dan moet je niet raar opkijken als de daad bij het woord wordt gevoegd he?
Lekker man, met alle hoogopgeleiden (zonder spatie, maar dat weet de Intelligentsia natuurlijk wel) duurbetaalde rapportjes schrijven over hoe wij het personeelstekort op Schiphol gaan oplossen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:13:12 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241366
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:06 schreef Perrin het volgende:
En al die ellende wordt gevoerd met massaal gemporteerde soja, raad eens waar dat verbouwd wordt.
Maar dan moet je ook meteen alle soja in de ban doen, dat vergeten een hoop mensen.
pi_205241372
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:09 schreef Perrin het volgende:
Ook met 0% zal je er geen lapje vlees minder om eten waarschijnlijk. En voedselzekerheid los van het buitenland is nu al een totale illusie. Dus waarom zou dat ineens een eis zijn?
Dat 'totale onafhankelijk' een illusie is, is geen reden om de afhankelijk te vergroten. Het stoort mij op andere gebieden al langer, en nu is het 'ineens' een issue op dit vlak, omdat er 'ineens' een plan is om een goeddeel van onze veeboeren te verwijderen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241373
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de import wegvalt sterft het huidige Nederlandse vee sowieso rap want een groot deel van het veevoer komt uit Zuid Amerika.
Met name voor varkens, waar we er continu zo'n 12 miljoen van hebben.

Mais en granen om die honderden miljoenen kippen te voeren komt dan weer vaak uit bijvoorbeeld Frankrijk.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:14:21 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241374
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Perrin het volgende:

Als de import wegvalt sterft het huidige Nederlandse vee sowieso rap want een groot deel van het veevoer komt uit Zuid Amerika.
Niet voor het melkvee... Iedereen doet net alsof die koeien alleen maar soja te bikken krijgen, ze vreten vnl gras he.
pi_205241377
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Document1 het volgende:
Mensen die hier beweren dat de boeren altijd hebben meegewerkt snappen het niet of liegen doelbewust.
Want, zij hebben heel veel tijd om de boel te bedonderen tussen hun werk en alle bureaucratie?
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:16:07 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241380
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar dan moet je ook meteen alle soja in de ban doen, dat vergeten een hoop mensen.
Er wordt nu iig iets aan het nogal onduurzame businessmodel gedaan waarbij we dat massaal importeren om er hier vee mee vet te mesten, waarbij de vervuiling hier blijft en het vlees in het buitenland verkocht. Dat slaat nergens op om zo'n rare handel in een van de dichtstbevolkte landen op te zetten.

Niks inherent mis aan de sojateelt (behalve dat er massaal regenwoud wordt gekapt om aan de bizarre vraag te voldoen, grotendeels van de bioindustrie).
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205241381
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is een ingewikkelde som.
70% van wat we produceren en verwerken gaat op de export.
Ongeveer een gelijk percentage van wat we hier consumeren is juist weer import.

We hebben eigenlijk maar net genoeg landbouwgrond om de helft van de bevolking te voeden, dus we zullen altijd afhankelijk zijn van import.
Daarnaast zijn veel gewassen hier niet te verbouwen, denk aan thee, koffie, kokos, etc.
Een overlevingsdieet verlangt geen thee, koffie, en chocola. Je wil gewoon voor een zo groot mogelijk deel van de bevolking vlees, aardappelen en G&F kunnen produceren.

Stiekem geloof ik er overigens wel in dat we in Nederland in staat zullen blijken massaproductie van nepvlees te bewerkstelligen in het geval van nood.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:16:50 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241382
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Document1 het volgende:
Mensen die hier beweren dat de boeren altijd hebben meegewerkt snappen het niet of liegen doelbewust.
Heb je ook een bron die deze boude uitspraak ondersteunt? Of is het weer geleuter uit de onderbuik?
pi_205241387
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de import wegvalt sterft het huidige Nederlandse vee sowieso rap want een groot deel van het veevoer komt uit Zuid Amerika.
Zijn we toch een koe aan maaltijden verder in de hypothetische crisis.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241388
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:15 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Want, zij hebben heel veel tijd om de boel te bedonderen tussen hun werk en alle bureaucratie?
Jij denkt dat dit het eerste boeren protest is? In ieder geval wel de eerste waar ze niet gelijk voor die boeren buigen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:18:37 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241391
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Niet voor het melkvee... Iedereen doet net alsof die koeien alleen maar soja te bikken krijgen, ze vreten vnl gras he.
Ja dat is wel een andere tak van sport. Iig al een stuk minder schadelijk op dt vlak.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205241392
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Heb je ook een bron die deze boude uitspraak ondersteunt? Of is het weer geleuter uit de onderbuik?
Dit is het eerste protest van ze? Ze hebben hiervoor altijd keurig netjes gedaan wat van ze gevraagd werd? Kom jij maar met die feiten dan.
pi_205241393
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:16 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Een overlevingsdieet verlangt geen thee, koffie, en chocola. Je wil gewoon voor een zo groot mogelijk deel vlees, aardappelen en G&F kunnen produceren.

Stiekem geloof ik er overigens wel in dat we in Nederland in staat zullen blijken massaproductie van nepvlees te bewerkstelligen in het geval van nood.
Maar vlees is zo'n beetje de minst efficinte manier van voedsel produceren, dus als zaken als zelfvoorziendheid en voedselzekerheid zo belangrijk zijn ga je daar toch als eerste in snijden en het vervangen door groente- en fruitteelt?
pi_205241395
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:16 schreef Perrin het volgende:
Dat slaat nergens op om zo'n rare handel in een van de dichtstbevolkte landen op te zetten.
Laten we dan op zijn minst op Europees niveau iets op poten stellen. Kunnen we de boeren zelf niet exporteren naar Polen oid?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241397
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:14 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Dat 'totale onafhankelijk' een illusie is, is geen reden om de afhankelijk te vergroten. Het stoort mij op andere gebieden al langer, en nu is het 'ineens' een issue op dit vlak, omdat er 'ineens' een plan is om een goeddeel van onze veeboeren te verwijderen.
Als je de productie hier verlaagt, wordt je afhankelijkheid niet groter.

Onze koeien produceren zo'n 8.000 tot 10.000 liter per koe per jaar en we hebben er 1,6 miljoen stuks van.

Dat betekent dat we minimaal zo'n 12.800.000.000 liter melk produceren als land.
Dat is 735,6 liter per inwoner van Nederland.

Dan moet je aardig doordrinken.
In de praktijk blijft 35% in Nederland voor de Nederlandse markt en 65% gaat (al dan niet verwerkt tot kaas of andere zuivelproducten) naar het buitenland.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:21:07 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241400
quote:
80s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:17 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Zijn we toch een koe aan maaltijden verder in de hypothetische crisis.
Denken aan voedselveiligheid prima hoor, belangrijk zelfs. Maar hopelijk met een wat langere horizon dan die maand aan hamburgers in onze diepvries. :P
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:21:28 #27
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241401
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:22 schreef nils7 het volgende:
Waarom roepen die boeren dat heel NL achter ze staan?
Gezien de samenstelling van onze volksvertegenwoordigers is dat gewoon niet zo.
Of snappen ze alleen democratie als het in hun straatje past?
Dat zie je ook veel terug op de FP, waar mensen vaak praten in 'het volk is het nu zat, tijdens de aankomende verkiezingen stemmen we allemaal FvD', maar boze mensen denken altijd dat ze op de een of andere manier voor heel Nederland spreken. Vaak blijken ze een kleine groep schreeuwers die op dezelfde plekken op het internet verzamelen en daardoor lijkt het alsof de meeste mensen het met hun eens zijn.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205241402
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:19 schreef Tocadisco het volgende:
Maar vlees is zo'n beetje de minst efficinte manier van voedsel produceren, dus als zaken als zelfvoorziendheid en voedselzekerheid zo belangrijk zijn ga je daar toch als eerste in snijden en het vervangen door groente- en fruitteelt?
Protene is essentieel voor de gezondheid en protene wordt uit vlees vele malen efficinter opgenomen dan uit plantaardig spul.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:22:12 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241403
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:19 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Laten we dan op zijn minst op Europees niveau iets op poten stellen. Kunnen we de boeren zelf niet exporteren naar Polen oid?
De grond in Oekrane schijnt gunstig geprijsd :{

Ja als je er dan op staat om intensief vee te houden doe het dan ergens in een gebied waar je uitgebreid de ruimte hebt en waar ze ook behoefte hebben aan meer mest voor op de akkers. In plaats van op ons kleine overbevolkte postzegeltje.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205241406
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je de productie hier verlaagt, wordt je afhankelijkheid niet groter.

Onze koeien produceren zo'n 8.000 tot 10.000 liter per koe per jaar en we hebben er 1,6 miljoen stuks van.

Dat betekent dat we minimaal zo'n 12.800.000.000 liter melk produceren als land.
Dat is 735,6 liter per inwoner van Nederland.

Dan moet je aardig doordrinken.
In de praktijk blijft 35% in Nederland voor de Nederlandse markt en 65% gaat (al dan niet verwerkt tot kaas of andere zuivelproducten) naar het buitenland.
Je komt uiteindelijk toch weer terug op de import/export-som die je eerder aanhaalde. Maar goed, dat terzijde zul je dus stellen dat ik minstens 35% vd productie wens te behouden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241407
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:21 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Protene is essentieel voor de gezondheid en protene wordt uit vlees vele malen efficinter opgenomen dan uit plantaardig spul.
Dat valt wel wat mee in de praktijk, genoeg topsporters die geen vlees of zuivel eten of zelfs veganistisch leven.

In de praktijk zijn er maar weinig topsporters onder ons hier en is dat verhaal vooral theoretisch.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:26:07 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241409
En nog even over dat zelfvoorzienend zijn:

quote:
Nederland heeft te weinig landbouwgrond om eigen bevolking te voeden

Zelfs als Nederland haar export stopt en iedereen vegetarisch gaat eten, kan de Nederlandse landbouw de Nederlandse bevolking niet voeden. Dat blijkt uit de cijfers van de landgebruikvoetafdruk van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In totaal heeft Nederland 3,59 miljoen hectare voor de voedselconsumptie nodig, terwijl het landbouwareaal slechts 1,82 miljoen hectare bedraagt. Een nationale kringlooplandbouw heeft derhalve weinig nut, omdat we fors moeten importeren en ook een halvering van de veestapel verandert niets aan onze landgebruikvoetafdruk.

De cijfers zijn niet nieuw en de landgebruikvoetafdruk wordt al jarenlang door PBL, CLO (Compendium voor de Leefomgeving) en CBS berekend. Toch zijn de cijfers bij weinigen bekend en geeft het een totaal andere context op de landbouwproductie en exportpositie. Velen veronderstellen dat Nederland teveel landbouwproducten produceert, omdat we de tweede landbouwexporteur in de wereld zijn.

Het feit is dat we als land ook heel veel grondstoffen en voedselproducten importeren. In de discussie worden deze cijfers (wellicht bewust) ook niet gebruikt, want dan zou iedereen in Nederland zich realiseren dat we zuinig op de landbouwgrond moeten zijn en dat zal het debat enigszins nuanceren. In plaats van minder zouden de boeren dus juist meer voedsel moeten produceren om Nederland zelfvoorzienend te maken.

Minder dierlijk eiwit

Van de 1,82 miljoen hectare wordt de opbrengst van slechts 800.000 hectare daadwerkelijk door de Nederlander geconsumeerd en 600.000 is bestemd voor grasland en veevoer. Voor onze consumptie hebben we 2,57 miljoen hectare in het buitenland nodig, waarvan 1,25 miljoen voor grasland of veevoer. „We denken vaak wel dat we veel exporteren, maar Nederland heeft twee keer zoveel grond nodig voor zijn huidige voedselconsumptie”, zegt onderzoeker Trudy Rood, sector Integrale Beleidsanalyse Leefomgeving bij PBL en n van de auteurs van het PBL-rapport ‘De Nederlandse voetafdruk op de wereld: Hoe groot en hoe diep’. „Zelfs als we niet zouden exporteren heeft Nederland niet genoeg landbouwgrond. We zijn een dichtbevolkt land en hebben een luxe leefpatroon. Dat vraagt veel land. We eten veel meer eiwitten dan we nodig hebben en voor dierlijke eiwitten is veel landbouwgrond nodig. Door minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten te eten, is voor de Nederlandse voedselconsumptie 25 (flexitarisch) tot 40 procent (vegetarisch) minder land nodig.”

Het percentage is gebaseerd op de voedingswaarde en biobeschikbaarheid van de plantaardige eiwitten en afhankelijk hoeveel minder dierlijke eiwitten en welke plantaardige alternatieven we eten. Maar ook met een veranderd voedselpatroon is ons land nog steeds niet zelfvoorzienend.

Efficinte levensmiddelenindustrie

De cijfers van de landgebruikvoetafdruk en export lijken niet met elkaar te kloppen. Maar schijn bedriegt en ook voor deze ogenschijnlijke contradictie is een logische verklaring. Rood: „De voetafdruk gaat niet over de export, maar over hoeveel landbouwgrond die we voor de Nederlandse consumptie gebruiken. Hoeveel soja gebruiken we in het veevoer van varkens of melkkoeien die door Nederlanders worden geconsumeerd. De exportcijfers zijn daarnaast in valuta en de landgebruikvoetafdruk in hectares. In Nederland hebben we een efficinte levensmiddelenindustrie die waarde aan de landbouwproducten toevoegt. We importeren bijvoorbeeld goedkoop soja en maken er varkensvlees van; dat we vervolgens voor aanzienlijk meer geld exporteren.”

Importeren, verwerken en verwaarden

Met andere woorden: De Nederlandse exportpositie heeft weinig te maken met de veronderstelling dat we in Nederland teveel voedsel zouden produceren. De exportpositie dankt Nederland vooral doordat we veel ruwe grondstoffen importeren, dit verwerken en verwaarden. Daarnaast wordt 54 procent direct rondom Nederland afgezet; in Duitsland, Belgi, Frankrijk en Engeland. In de ogen van menig Nederlander (met een grootheidswaanzin) produceren we evenwel voor een wereldmarkt, maar Nederland is qua grootte net zo groot als de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Onze export is dus eigenlijk regionaal en binnen de grenzen van de EU. Gezien het feit dat we lid zijn van de EU is het niet meer dan logisch dat we producten vooral op deze markt afzetten.

Bovendien importeren we in kilogrammen meer grondstoffen of voedsel uit de EU dan dat we exporteren. Van de 64,1 miljard euro import kwam in 2019 zo’n 40 procent alleen al uit Duitsland, Belgi, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk (10 procent uit Brazili een de VS). Dit zijn veelal onbewerkte producten waaraan de Nederlandse industrie nog waarde toevoegt. Daarnaast bestaat bijna 20 miljard euro van de export uit sierteelt, landbouwtechniek, diensten en meststoffen. Op basis van alleen voedsel is er ‘slechts’ tien miljard euro waardeverschil tussen export en import.

Export en import georinteerd

„Nederland voedt niet de wereld, maar de wereld voedt Nederland.”, verklaart CBS-woordvoerder Cor Pierik. „Het eerste beklijft, maar andersom niet. Weinigen weten ook dat de wereld Nederland voedt. Echter, 60 procent van wat wij importeren, wordt door de Nederlander geconsumeerd. We zijn dus niet alleen export maar ook import georinteerd.”

Overigens ligt de landgebruikvoetafdruk van de totale Nederlandse consumptie op 10,4 miljoen hectare of wel 0,6 hectare per Nederlander. Opvallend feit is dat elke Nederlander een bosrijk achtertuintje nodig heeft van bijna 2800 vierkante meter om te voorzien in de hout- en papierconsumptie. Dat is 4,75 miljoen hectare; bijna twee keer zoveel als voor de consumptie van voedsel en ruim 2,5 keer meer hectares als voor de productie van vlees.
En deze:

quote:
"We hebben het een aantal jaren geleden uitgezocht, en Nederland kan inderdaad zelfvoorzienend zijn op het gebied van eten. Het ministerie van Landbouw wilde dat destijds weten, voor het geval er bijvoorbeeld een crisis zou uitbreken." Volgens Berkhout kan het zelf heel goed, omdat we zo’n grote voedselproducent zijn. "We exporteren ook heel veel. Dus als we terug zouden gaan naar zelfvoorziening, dan kunnen we Nederland heel goed voeden."

Heel ander dieet

Maar het heeft wel consequenties voor ons dieet: "Je hebt dan geen koffie, thee, chocola, olijfolie en Franse kaas meer. Maar je houdt wel een gezond, gevarieerd dieet over, waar in niet alleen groenten, granen en aardappelen zitten, maar ook vlees en eieren."

Het zou ons eten er niet per se goedkoper op maken. "Een van de redenen dat er handel is, is dat men elders dingen goedkoper kan maken. Je maakt door handel dus heel efficint gebruik van je hulpbronnen". Toch kan het verstandig zijn om lokaal geproduceerd voedsel te eten. "Het is niet erg logisch om groenten van heel ver te halen in een vliegtuig, omdat daar een milieukaartje aan hangt waar je u tegen zegt. Als het per schip komt, heb je daar weer minder last van."
Willen we hetzelfde blijven knagen dan we nu doen dan hebben we een houten kaak want dat gaat niet lukken. Worden we op een dieet van aardappelen, groente, vlees en jus gezet dan gaat het lukken. Dat zal de gemiddelde hipster wel niet bevallen maar goed.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:26:52 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241411
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:18 schreef Document1 het volgende:
Dit is het eerste protest van ze? Ze hebben hiervoor altijd keurig netjes gedaan wat van ze gevraagd werd? Kom jij maar met die feiten dan.
Jij doet een beschuldiging en die mag je ook onderbouwen dan.
pi_205241412
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:21 schreef Perrin het volgende:

[..]
Denken aan voedselveiligheid prima hoor, belangrijk zelfs. Maar hopelijk met een wat langere horizon dan die maand aan hamburgers in onze diepvries. :P
Tzt zal je moeten denken aan het veroveren van landbouwgrond bij de buren gezien Singapore aan de Noordzee beton en kennis prefereerde.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241414
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:25 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Je komt uiteindelijk toch weer terug op de import/export-som die je eerder aanhaalde. Maar goed, dat terzijde zul je dus stellen dat ik minstens 35% vd productie wens te behouden.
Als het doel is om de veestapel 35 tot 50% te laten krimpen, dan is dat absoluut haalbaar.

En dan hebben we nog steeds veel meer vee per hectare landbouwgrond dan Duitsland of Frankrijk.
pi_205241416
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat valt wel wat mee in de praktijk, genoeg topsporters die geen vlees of zuivel eten of zelfs veganistisch leven.

In de praktijk zijn er maar weinig topsporters onder ons hier en is dat verhaal vooral theoretisch.
Klopt, maar groen is per gram minder efficint. Nu verlangt elke gram groen minder grond en gedoe (import voer ed), maar de som mag wel eens gedaan worden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241417
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:26 schreef AchJa het volgende:

[..]
Jij doet een beschuldiging en die mag je ook onderbouwen dan.
Volgens Achja hebben de boeren altijd probleemloos meegewerkt. Mag deze in het archief? _O-
pi_205241421
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:27 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Tzt zal je moeten denken aan het veroveren van landbouwgrond bij de buren gezien Singapore aan de Noordzee beton en kennis prefereerde.
66,9% van het landoppervlak in Nederland is landbouwgrond.

Voordat je hier "Singapore aan de Noordzee" hebt, moet je minimaal nog 35% daarvan bebouwen maar dan heb je het over 24 miljoen woningen voor 50 miljoen mensen...

  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:32:19 #39
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205241426
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Document1 het volgende:
Mensen die hier beweren dat de boeren altijd hebben meegewerkt snappen het niet of liegen doelbewust.
Definieer meewerken, snappen en/of, laat staan doelbewust liegen. Het probleem is vooral dan mensen menen een oordeel te kunnen vellen omdat ze wel's een koe in een stal hebben zien schijten.

De boeren hebben idd nooit meegewerkt aan dingen die hun ondergang worden en dat is niet gelogen om te kunnen snappen. Boeren hebben wel allerlei gedachten, zienswijzen en ervaring met wat nodig is om een goede boer te (gaan) zijn. Goed in de zin dat zij de opgelegde regels in acht nemend, zo efficint mogelijk een effectief kwaliteitsproduct leveren. Dat de boer hierbij de omgeving benvloedt is inherent aan de werkwijze en ook definities van regels.

Dat anderen daarover een geheel ander - vooral romantisch - eigenbeeld (willen) hebben, is vooral het probleem.
En dan is er weinig dier/milieu/stikstofvriendelijk te noemen omdat er alleen landbouwproductie kan zijn indien men compromissen sluit met de omgeving. Ik word altijd wat meewarig dat mensen denken dat koeien vanzelf melk geven en ook kerngezond blijven zodat we de op een veilige manier zuivel en vleesproducten kunnen maken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:32:36 #40
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241428
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:57 schreef capricia het volgende:
Gewoon keihard staan liegen op de Belgische tv.

[ twitter ]
Zij liegt constant, maar dat is wel een beetje d manier om een specifieke groep voor je te winnen, maar ook over het rapport van commissie Hordijk bijvoorbeeld.

Het is veel makkelijker ergens tegen te zijn en met halve waarheden mensen voor je te winnen die graag boos zijn, dan dat je een wetenschappelijk antwoord geeft waarbij deze simpele mensen bij afhaken. En dan liegt volgens die mensen de 'MSM' en Rutte, vervolgens loopt men blind achter iemand aan die (ook) bij het eerste de beste moment liegt voor eigen gewin.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205241429
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als het doel is om de veestapel 35 tot 50% te laten krimpen, dan is dat absoluut haalbaar.

En dan hebben we nog steeds veel meer vee per hectare landbouwgrond dan Duitsland of Frankrijk.
Ik heb nu natuurlijk enorm veel zin in op het probleem op te schalen naar hongerige buurlanden die we niet meer kunnen voeden. Maar goed, mooi. Alleen de bevolkingsgroei nog meenemen en we komen op een werkbaar getal uit.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:32:55 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241430
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan moet je aardig doordrinken.
In de praktijk blijft 35% in Nederland voor de Nederlandse markt en 65% gaat (al dan niet verwerkt tot kaas of andere zuivelproducten) naar het buitenland.
Melk wordt echt voor heel veel dingen gebruikt, dat vergeten mensen nog wel eens. Het is niet alleen die beker van Joris Driepinter maar ook melkpoeder, koffiemelk, karnemelk, yoghurt ijs, slagroom en noem alles maar op.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:33:52 #43
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241433
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:29 schreef Document1 het volgende:
Volgens Achja hebben de boeren altijd probleemloos meegewerkt. Mag deze in het archief? _O-
Heb je nu ook nog wat bronmateriaal of blijft het bij wat dom geblaat op de man?
pi_205241434
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:29 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Klopt, maar groen is per gram minder efficint. Nu verlangt elke gram groen minder grond en gedoe (import voer ed), maar de som mag wel eens gedaan worden.
Die som is wel eens gedaan.
Een koe heeft zo'n 14 kilo droog voer nodig voor 1 kilo vlees.
Een kip zo'n 2,5 kilo voor 1 kilo vlees.
pi_205241437
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:32 schreef AchJa het volgende:

[..]
Melk wordt echt voor heel veel dingen gebruikt, dat vergeten mensen nog wel eens. Het is niet alleen die beker van Joris Driepinter maar ook melkpoeder, koffiemelk, karnemelk, yoghurt ijs, slagroom en noem alles maar op.
Dan nog gaat 65% van de melk naar het buitenland, 95% van het kalfsvlees en zo'n 70% van het overige vlees.
pi_205241439
Dit is alleen de afgelopen drie jaar. https://nl.wikipedia.org/(...)d_2019%E2%80%93heden

Ik reageer verder niet meer op mensen die doelbewust aan het liegen zijn.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:36:14 #47
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241443
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

Als het doel is om de veestapel 35 tot 50% te laten krimpen, dan is dat absoluut haalbaar.

En dan hebben we nog steeds veel meer vee per hectare landbouwgrond dan Duitsland of Frankrijk.
Als je met pluimvee begint zit je daar al rap op. En daarnaast ook nog even de geiten en schapen meenemen want offerfeest etc. dan zijn we er. Kan het normale eten gewoon blijven bestaan.
pi_205241445
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
66,9% van het landoppervlak in Nederland is landbouwgrond.

Voordat je hier "Singapore aan de Noordzee" hebt, moet je minimaal nog 35% daarvan bebouwen maar dan heb je het over 24 miljoen woningen voor 50 miljoen mensen...
Heb je zo snel het verschil in de bevolkingsdichtheid tussen Singapore en Nederland uitgerekend en vervolgens doorgerekend hoeveel % Nederland moet volbouwen voor hoeveel mensen om dezelfde dichtheid te behalen? Het was natuurlijk een gekscherende opmerking, maar het moge duidelijk zijn dat het de richting is waar men heen wilt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241451
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dan nog gaat 65% van de melk naar het buitenland, 95% van het kalfsvlees en zo'n 70% van het overige vlees.
Hoe zit het eigenlijk met het restafval dat tegenwoordig aan sporters gesleten wordt, protenepoeder? Ook wel handig om terug te kunnen vallen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:39:08 #50
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241452
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:34 schreef Document1 het volgende:
Dit is alleen de afgelopen drie jaar. https://nl.wikipedia.org/(...)d_2019%E2%80%93heden

Ik reageer verder niet meer op mensen die doelbewust aan het liegen zijn.
Maar hoe ondersteunt dat jouw uitspraak? Er zijn protesten geweest dat klopt.
pi_205241455
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Die som is wel eens gedaan.
Een koe heeft zo'n 14 kilo droog voer nodig voor 1 kilo vlees.
Een kip zo'n 2,5 kilo voor 1 kilo vlees.
Ja maar hoe doe je kip versus sojabonen bv? Sojabonen bevatten 22 gram protene per 100 gram (ong gelijk aan kip), maar elke gram laat zich x % minder goed opnemen. En hoe meet je droogvoer af tegen... whatever bonen nodig hebben.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241456
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar hoe ondersteunt dat jouw uitspraak? Er zijn protesten geweest dat klopt.
Jij beweert dat ze altijd hebben meegewerkt, daar vind ik geen bewijs van. Alleen maar bronnen die bevestigen dat ze altijd op hun achterste benen staan en bijna altijd hun zin kregen waar normen naar beneden werden bijgesteld.
pi_205241460
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:37 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Heb je zo snel het verschil in de bevolkingsdichtheid tussen Singapore en Nederland uitgerekend en vervolgens doorgerekend hoeveel % Nederland moet volbouwen voor hoeveel mensen om dezelfde dichtheid te behalen? Het was natuurlijk een gekscherende opmerking, maar het moge duidelijk zijn dat het de richting is waar men heen wilt.
Nee, dat blijft een schatting.
Het is ook maar net welke regio's in Nederland je meerekent.

Bevolkingsdichtheid in Singapore is ~21x hoger dan in Nederland maar als je het per provincie bekijkt (of Randstad) dan komen daar weer heel andere cijfers uit. Singapore vs Zuid-Holland komt bijvoorbeeld op een factor ~6,5x hoger maar voor de hele randstad is dat ~8x.

Feit is, als je 35% van alle landbouwgrond volbouwt heb je ruimte voor 50 miljoen extra Nederlanders.
Niet heel realistisch dat het ooit gebeurt.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:44:37 #54
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241466
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
De normen zijn daar dan ook anders.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:44:46 #55
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241467
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:41 schreef Document1 het volgende:
Jij beweert dat ze altijd hebben meegewerkt, daar vind ik geen bewijs van. Alleen maar bronnen die bevestigen dat ze altijd op hun achterste benen staan en bijna altijd hun zin kregen waar normen naar beneden werden bijgesteld.
Ik beweer niks, dat doe jij. Ik vraag gewoon om wat links die jouw uitspraak ondersteunen maar dan schiet je plotseling in de paniekstand en ga je op de man spelen. Is overigens een standaard tactiek hier op Fok! de laatste tijd.
pi_205241469
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat blijft een schatting.
Het is ook maar net welke regio's in Nederland je meerekent.

Bevolkingsdichtheid in Singapore is ~21x hoger dan in Nederland maar als je het per provincie bekijkt (of Randstad) dan komen daar weer heel andere cijfers uit.

Feit is, als je 35% van alle landbouwgrond volbouwt heb je ruimte voor 50 miljoen extra Nederlanders.
Niet heel realistisch dat het ooit gebeurt.
Ik denk dat het niet irreel is om er vanuit te gaan dat de Randstad as is (of nog nt iets voller) de toekomst is voor heel Nederland. Of zelfs dat er beleid is dat daar op aanstuurt. Vooral vanuit EU-perspectief lijkt me dat heel aannemelijk.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:45:22 #57
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241472
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:44 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Ik denk dat het niet irreel is om er vanuit te gaan dat de Randstad as is (of nog nt iets voller) de toekomst is voor heel Nederland. Of zelfs dat er beleid is dat daar op aanstuurt.
Zou kunnen, maar daar vind je niet het grootste oppervlak aan landbouwgrond.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:52:43 #59
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205241488
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die som is wel eens gedaan.
Een koe heeft zo'n 14 kilo droog voer nodig voor 1 kilo vlees.
Een kip zo'n 2,5 kilo voor 1 kilo vlees.
Een kip geeft geen melk noch biefstuk.
//--//
Best lastig om een discussie te houden waar voortdurend zaken worden uitgemixt in losse rekensommen.
Kern is dat we een boerensector hebben die in allerlei opzichten als BV Nederland , voorziet een behoefte.
Of dat nu hier, elders of gaat om de resulterende producten. Wanneer "we" in NL minder produceren zal het niet anders zijn dat dit elders in de wereld door marktwerking zal worden gecompenseerd.
Het verschil is uiteindelijk dat door onze landbouw sector te saneren, we als land daarmee onze (ook kennis)economie inkrimpen en daarmee onze afhankelijkheid vergroten.

Voor mij, totale waanzin om het aangelegde cultuurpark Nederland zo verregaand te willen beschermen door onze landbouwsector af te bouwen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205241492
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:52 schreef Vallon het volgende:
Een kip geeft geen melk noch biefstuk.
Wel eieren!

Goed lui, ik ga naar bed opdat ik ze morgen nog in de ochtend kan eten. Adieu xoxox
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205241524
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 20:23 schreef Misrer1972 het volgende:
Ik ben echt voorstander van verbod op blokkeren van distributiecentra voor supermarkten, die zijn echt van vitaal belang! Want we hebben nog steeds elke dag voedsel en drank nodig. Zo dat de boeren nog steeds distributiecentra blokkeren kunnen veel vakken nog leeg zijn in alle supermarkten! Willen we dat graag of niet?
Er is een verschil tussen demonstreren en saboteren idd.
pi_205241525
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:52 schreef Vallon het volgende:

[..]
Een kip geeft geen melk noch biefstuk.
//--//
Best lastig om een discussie te houden waar voortdurend zaken worden uitgemixt in losse rekensommen.
Kern is dat we een boerensector hebben die in allerlei opzichten als BV Nederland , voorziet een behoefte.
Of dat nu hier, elders of gaat om de resulterende producten. Wanneer "we" in NL minder produceren zal het niet anders zijn dat dit elders in de wereld door marktwerking zal worden gecompenseerd.
Het verschil is uiteindelijk dat door onze landbouw sector te saneren, we als land daarmee onze (ook kennis)economie inkrimpen en daarmee onze afhankelijkheid vergroten.

Voor mij, totale waanzin om het aangelegde cultuurpark Nederland zo verregaand te willen beschermen door onze landbouwsector af te bouwen.
Je kan wel doen alsof de cijfers "uitgemixt" worden in losse rekensommen maar het blijft:

Nederland: 2,2 miljoen hectare landbouwgrond, 12 miljoen varkens, 1,6 miljoen koeien

Duitsland: 17 miljoen hectare landbouwgrond, 23,5 miljoen varkens, 4 miljoen koeien

Frankrijk: 26,7 miljoen hectare landbouwgrond, 14 miljoen varkens, 3,6 miljoen koeien

Dan kan men nog decennia verontwaardigd blijven doen dat de veestapel moet krimpen maar het is overduidelijk, al 50 jaar.

En daar kan je weer 20 regels proza tegenaan gooien maar de cijfers veranderen er niet door.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:15:37 #63
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205241533
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:44 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Leuk dit soort eenzijdige plaatjes nekkerij wanneer die niet in relatie worden gebracht tot de productie per hectare.

Reductie van stikstof uitstoot is - in beleid,- synoniem met dwingen tot minder (landbouw)productie.
Iets dat veel minder impact heeft in & voor landen die een veel grotere oppervlakte hebben om hun totale "uitstoot" te spreiden en door die oppervlakte ook flink minder behoefte (willen) hebben om dat te intensiveren.
Sterker nog, wanneer NL minder intensief is zorgt dat macro-econnoimisch voor uitbreiding omdat voorheen minder ontwikkelde landbouwgebieden, kostentechnisch dan beter uit de verf gaan komen.

Nederland heeft iets van 2MHa (ca 50% oppervlakte) landbouwgrond en bv Frankrijk (53%) doet het met ruim 35MHa. De hoeveel uitstoot komt direct 1:1 voort omdat we hier met minder grond, intensiever boeren door per hectare simpelweg meer produceren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:17:19 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241536
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan wel doen alsof de cijfers "uitgemixt" worden in losse rekensommen maar het blijft:

Nederland: 2,2 miljoen hectare landbouwgrond, 12 miljoen varkens, 1,6 miljoen koeien

Duitsland: 17 miljoen hectare landbouwgrond, 23,5 miljoen varkens, 4 miljoen koeien

Frankrijk: 26,7 miljoen hectare landbouwgrond, 14 miljoen varkens, 3,6 miljoen koeien

Dan kan men nog decennia verontwaardigd blijven doen dat de veestapel moet krimpen maar het is overduidelijk, al 50 jaar.

En daar kan je weer 20 regels proza tegenaan gooien maar de cijfers veranderen er niet door.
Maar we zijn dan ook een dichtbevolkter land dan Duitsland en Frankrijk... Als je de aantallen per hoofd van de bevolking gaat tellen zitten wij weer op minder. Het is dus maar net hoe je het wil bekijken.

ZIjn we als het dichtsbevolkte land van europa juist goed bezig omdat we meer met minder kunnen?

Wel een mening hebben over het aantal stuks vee per vierkante kilometer maar vwb de bevolking houdt men de kaken natuurlijk weer stijf opelkaar.

[ Bericht 5% gewijzigd door AchJa op 05-07-2022 01:25:21 ]
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:22:41 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205241540
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan wel doen alsof de cijfers "uitgemixt" worden in losse rekensommen maar het blijft:

Nederland: 2,2 miljoen hectare landbouwgrond, 12 miljoen varkens, 1,6 miljoen koeien

Duitsland: 17 miljoen hectare landbouwgrond, 23,5 miljoen varkens, 4 miljoen koeien

Frankrijk: 26,7 miljoen hectare landbouwgrond, 14 miljoen varkens, 3,6 miljoen koeien

Dan kan men nog decennia verontwaardigd blijven doen dat de veestapel moet krimpen maar het is overduidelijk, al 50 jaar.

En daar kan je weer 20 regels proza tegenaan gooien maar de cijfers veranderen er niet door.
En de misplaatste verhoudingen en vergelijkingen veranderen ook niet wanneer die voortdurend worden weggecijferd omdat ze niet passen in een eenzijdig geschetst beeld.
Omdat andere landen dus in de mix minder efficient of zo je wilt intensief zijn, moet Nederland dus inkrimpen.

Dat de veestapel moet inkrimpen is niet ook zo logisch als dat men dat op grond van getallen aannemelijk wil maken. Die veestapel is er vooral omdat er een behoeftige vraag, grage afname en prima afzet is. Die boer in jouw landen is in essentie niet anders dan onze boer en kennelijk minder goed in staat om onze efficiency te bereiken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:28:29 #66
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205241551
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan wel doen alsof de cijfers "uitgemixt" worden in losse rekensommen maar het blijft:

Nederland: 2,2 miljoen hectare landbouwgrond, 12 miljoen varkens, 1,6 miljoen koeien

Duitsland: 17 miljoen hectare landbouwgrond, 23,5 miljoen varkens, 4 miljoen koeien

Frankrijk: 26,7 miljoen hectare landbouwgrond, 14 miljoen varkens, 3,6 miljoen koeien

Dan kan men nog decennia verontwaardigd blijven doen dat de veestapel moet krimpen maar het is overduidelijk, al 50 jaar.

En daar kan je weer 20 regels proza tegenaan gooien maar de cijfers veranderen er niet door.
Je kan ook zeggen dat je trots mag zijn op die behaalde efficintie. Het is maar hoe je het bekijkt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:32:11 #67
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241557
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar we zijn dan ook een dichtbevolkter land dan Duitsland en Frankrijk... Als je de aantallen per hoofd van de bevolking gaat tellen zitten wij weer op minder. Het is dus maar net hoe je het wil bekijken.

ZIjn we als het dichtsbevolkte land van europa juist goed bezig omdat we meer met minder kunnen?

Wel een mening hebben over het aantal stuks vee per vierkante kilometer maar vwb de bevolking houdt men de kaken natuurlijk weer stijf opelkaar.
En waarom zou je het per hoofd willen? Dat slaat natuurlijk nergens op. Het gaat hier toch echt om het gebruik per zoveel ruimte.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:32:43 #68
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_205241559
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
De grond in Oekrane schijnt gunstig geprijsd :{

Ja als je er dan op staat om intensief vee te houden doe het dan ergens in een gebied waar je uitgebreid de ruimte hebt en waar ze ook behoefte hebben aan meer mest voor op de akkers. In plaats van op ons kleine overbevolkte postzegeltje.
Ja, of je stopt gewoon met het importeren van hele volksstammen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:33:45 #69
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241563
quote:
18s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:22 schreef Vallon het volgende:

[..]
En de misplaatste verhoudingen en vergelijkingen veranderen ook niet wanneer die voortdurend worden weggecijferd omdat ze niet passen in een eenzijdig geschetst beeld.
Omdat andere landen dus in de mix minder efficient of zo je wilt intensief zijn, moet Nederland dus inkrimpen.

Dat de veestapel moet inkrimpen is niet ook zo logisch als dat men dat op grond van getallen aannemelijk wil maken. Die veestapel is er vooral omdat er een behoeftige vraag, grage afname en prima afzet is. Die boer in jouw landen is in essentie niet anders dan onze boer en kennelijk minder goed in staat om onze efficiency te bereiken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je kan ook zeggen dat je trots mag zijn op die behaalde efficintie. Het is maar hoe je het bekijkt.
En hoe lost dit dan het stikstofprobleem op? Ik vind het behoorlijk hilarisch hoe je nu cijfers op allerlei manieren probeert om te draaien om je punt te maken, terwijl dat geen reet veranderd aan het stikstofprobleem.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:36:04 #70
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241566
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:32 schreef Vis1980 het volgende:
En waarom zou je het per hoofd willen? Dat slaat natuurlijk nergens op. Het gaat hier toch echt om het gebruik per zoveel ruimte.
Is natuurlijk prima maar wees dan ook consequent. Wel janken over de boeren maar aan de andere kant totaal geen probleem hebben met groei... In mijn wereld ben je dan een hypocriete lul.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:37:56 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241568
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:33 schreef Vis1980 het volgende:
En hoe lost dit dan het stikstofprobleem op? Ik vind het behoorlijk hilarisch hoe je nu cijfers op allerlei manieren probeert om te draaien om je punt te maken, terwijl dat geen reet veranderd aan het stikstofprobleem.
Volgens mij is ondertussen al duizend keer duidelijk gemaakt dat het een papieren probleem is... Het gaat nl. niet om stikstof, het gaat om het behoud van de N2K gebieden.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:42:11 #72
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241573
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Is natuurlijk prima maar wees dan ook consequent. Wel janken over de boeren maar aan de andere kant totaal geen probleem hebben met groei... In mijn wereld ben je dan een hypocriete lul.
Nou, nou, het gaat hier om het stikstofprobleem, maar blijkbaar haal je er dan andere dingen bij. En maar blijven beweren dat het een papieren probleem is, maar dat is niet waar en je inmiddels meerdere keren uitgelegd. Dat jij ervoor kiest om maar te blijven geloven dat het een papieren probleem is, dan valt er dus ook niet op enig niveau te discussiren. Als je het probleem niet eens gaat onderkennen, zal je alle oplossingen ook uit de wind slaan, maar het probleem wordt daar echt niet minder van.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  Beste debater 2022 dinsdag 5 juli 2022 @ 01:43:32 #73
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205241574
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar we zijn dan ook een dichtbevolkter land dan Duitsland en Frankrijk... Als je de aantallen per hoofd van de bevolking gaat tellen zitten wij weer op minder. Het is dus maar net hoe je het wil bekijken.

ZIjn we als het dichtsbevolkte land van europa juist goed bezig omdat we meer met minder kunnen?

Wel een mening hebben over het aantal stuks vee per vierkante kilometer maar vwb de bevolking houdt men de kaken natuurlijk weer stijf opelkaar.
precies
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:47:14 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241579
En oh ja, laten we vooral de koeien en in mindere mate de varkens de schuld geven. Dat we voor bepaalde culturen de veestapel hebben lopen uitbreiden (schapen en geiten) moet natuurlijk een beetje stil gehouden worden want stel je voor dat we bepaalde mensen tegen het hoofd stoten.

Hier ook een hoop gezeik over de slacht maar als het over het offerfeest gaat is men weer enorm stil.
pi_205241580
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je kan ook zeggen dat je trots mag zijn op die behaalde efficintie. Het is maar hoe je het bekijkt.
Ja, wanneer die nu Europees gespreid wordt dan is er niets aan de hand.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:48:04 #76
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:49:37 #77
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241583
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:47 schreef AchJa het volgende:
En oh ja, laten we vooral de koeien en in mindere mate de varkens de schuld geven. Dat we voor bepaalde culturen de veestapel hebben lopen uitbreiden (schapen en geiten) moet natuurlijk een beetje stil gehouden worden want stel je voor dat we bepaalde mensen tegen het hoofd stoten.

Hier ook een hoop gezeik over de slacht maar als het over het offerfeest gaat is men weer enorm stil.
Alle irrelevant geneuzel, want hoe helpt dit het stikstofprobleem?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:49:49 #78
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205241584
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:32 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
En waarom zou je het per hoofd willen? Dat slaat natuurlijk nergens op. Het gaat hier toch echt om het gebruik per zoveel ruimte.
Waarom zou stikstofuitstoot over een groter gebied acceptabeler zijn dan die juist te willen beheersen tot een kleiner gebied ?
We kunnen het hopelijk eens zijn dat de depositie van stikstof in direct verband staat tot de landbouwproductie.

Natuurlijk snap ik ook die Europolitiek als verb(l)indende grondslag die immers voor landen resulteert in naar rato subsidie en (een eigen) bewegingsvrijheid. Grote landen hebben (en krijgen) dan meer voordelen en zeggenschap die zij vanwege hun grootte kunnen opleggen aan kleinere landen
Is het niet op grond van hun aantal inwoners, wordt het wel op grond van hun oppervlakte en/of BNP.

Terwijl het, serieus zonder vooringenomenheid, beter zou zijn om te kijken wat de efficintie per eenheid van mens/opporvlakte als resultaat is. Dat is o.a. ook de discussie bij boeren die de eenzijdige rekenmethode als criterium afwijzen omdat daarin (totaal) niet de situatie wordt meegenomen waarin boeren opereren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:50:00 #79
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241586
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
En wat mogen we terug doen dan? Voor wat hoort wat he.
Zoals subsidies?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205241587
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:48 schreef AchJa het volgende:

[..]
En wat mogen we terug doen dan? Voor wat hoort wat he.
Hoezo wat terug doen? De intensieve veeteelt zit teveel op 1 plek.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:52:58 #81
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241593
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:49 schreef Vallon het volgende:

[..]
Waarom zou stikstofuitstoot over een groter gebied acceptabeler zijn dan die juist te willen beheersen tot een kleiner gebied ?
We kunnen het hopelijk eens zijn dat de depositie van stikstof in direct verband staat tot de landbouwproductie.

Natuurlijk snap ik ook die Europolitiek als verb(l)indende grondslag die immers voor landen resulteert in naar rato subsidie en (een eigen) bewegingsvrijheid. Grote landen hebben (en krijgen) dan meer voordelen en zeggenschap die zij vanwege hun grootte kunnen opleggen aan kleinere landen
Is het niet op grond van hun aantal inwoners, wordt het wel op grond van hun oppervlakte en/of BNP.

Terwijl het, serieus zonder vooringenomenheid, beter zou zijn om te kijken wat de efficintie per eenheid van mens/opporvlakte als resultaat is. Dat is o.a. ook de discussie bij boeren die de eenzijdige rekenmethode als criterium afwijzen omdat daarin (totaal) niet de situatie wordt meegenomen waarin boeren opereren.
De natuur geeft geen fuck om stikstof per hoofd, want het maakt geen verschil in de natuur die nu verdrongen wordt, de bodem die zuur wordt en de uiteindelijke problemen voor de keten.

Als we ineens anders gaan tellen, gaat het probleem zich niet ineens vanzelf oplossen. Ik begrijp het wel, als je maar blijft roepen dat er helemaal geen probleem is dan zoek je allerlei manieren om onder het probleem uit te komen. Wees nou eens gewoon volwassen en doe niet net alsof het hele probleem verzonnen is.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205241594
De achterkant van de melkveehouderij kennen de meeste mensen niet dat zijn de kalvermesters en transporteurs door Europa met levende beesten onder discutabele omstandigheden in de vrachtwagen
  dinsdag 5 juli 2022 @ 01:57:47 #83
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205241595
Kijk nou eens goed naar de bewering.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan wel doen alsof de cijfers "uitgemixt" worden in losse rekensommen maar het blijft:

Nederland: 2,2 miljoen hectare landbouwgrond, 12 miljoen varkens, 1,6 miljoen koeien

Duitsland: 17 miljoen hectare landbouwgrond, 23,5 miljoen varkens, 4 miljoen koeien

Frankrijk: 26,7 miljoen hectare landbouwgrond, 14 miljoen varkens, 3,6 miljoen koeien

Dan kan men nog decennia verontwaardigd blijven doen dat de veestapel moet krimpen maar het is overduidelijk, al 50 jaar.

En daar kan je weer 20 regels proza tegenaan gooien maar de cijfers veranderen er niet door.
Dan zie je toch dat er gesproken wordt over landbouwgrond en niet heel Nederland? Er zitten teveel boeren dicht op elkaar en dat is te merken in de natuur eromheen, heeft dus helemaal niets te maken met per hoofd van de bevolking.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  Beste debater 2022 dinsdag 5 juli 2022 @ 01:59:43 #84
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205241598
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:52 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
De natuur geeft geen fuck om stikstof per hoofd, want het maakt geen verschil in de natuur die nu verdrongen wordt, de bodem die zuur wordt en de uiteindelijke problemen voor de keten.

Als we ineens anders gaan tellen, gaat het probleem zich niet ineens vanzelf oplossen. Ik begrijp het wel, als je maar blijft roepen dat er helemaal geen probleem is dan zoek je allerlei manieren om onder het probleem uit te komen. Wees nou eens gewoon volwassen en doe niet net alsof het hele probleem verzonnen is.
Moet je eens kijken hoeveel natuur er verdrongen wordt als we richting de 20 miljoen inwoners gaan.

Dat is het punt van AchJa. Overal roepen dat het toch allemaal wel erg veel is, die veeteelt, en wel wat minder kan, op onze 'postzegel'... ondertussen aan de andere kant arbeidsmigratie toejuichen en aanmoedigen "want anders hebben we personeelstekorten". Of zoals een andere anti-boer het zei: we hebben mensen nodig "om voor ons te werken". Dan is bij mij 1+1 gewoon 2, en stikstof of niet, en mooie verhalen over robuuste natuur ten spijt, dan is dit beleid voor een hoop mensen vooral een uitgelezen kans om bouwgrond te realiseren om die alleszaligmakende eeuwige economische groei maar niet te hoeven temperen. Dat het dan wat krom is om te lopen zeiken over 'teveel vee voor zo'n klein land' is voorbij hypocriet. Zeg dan gewoon dat we moeten bouwen, bouwen, bouwen, dat we wel zien waar het schip strandt wat capaciteiten (en leefbaarheid) betreft, en kap met dat moralistisch gepredik over 'de natuur'.

Uiteraard geldt dit enkel voor degenen die zich aangesproken voelen. :)
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205241599
En ik ben voor de boontjes uit Nederland want dat zijn de beste.
pi_205241604
De balans tussen productie en uitstoot vinden is in ieders belang.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 02:10:10 #87
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205241607
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:33 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
[..]
En hoe lost dit dan het stikstofprobleem op? Ik vind het behoorlijk hilarisch hoe je nu cijfers op allerlei manieren probeert om te draaien om je punt te maken, terwijl dat geen reet veranderd aan het stikstofprobleem.
Nogmaals er is geen stikstofprobleem anders dan dat men dat zo definieert omdat mensen per definitie door hun bezigheden en aanwezigheid, inderdaad hun omgeving benvloeden. Veel activiteit is dan meer benvloeden.

Ik ga graag mee in een probleemstelling maar niet in de eenzijdige zienswijze dat benvloeding van een omgeving dus het stikstofprobleem is. Ik stoor mij ook aan het debiele beleid dat uiteindelijk niets anders weet uit de kramen dat de sector moet worden gesaneerd. Dit zonder te willen kijken (door dat onmogelijk te maken) dat de sector juist deel is van een oplossing.

Wanneer men zegt dat er een stikstofprobleem is dan niet anders dan als synoniem verbloemd zeggen dat er een probleem met de aanwezigheid van (boeren net) mensen. Mensen veroorzaken geen stikstof omdat ze dat (graag) willen maar omdat dit voorkomt uit een bestaanswijze en hun verbandhoudende activiteiten (wat dat ook moge zijn en iemand daarvan vindt als moraal).

Het oplossen van het probleem is juist door landbouw veel efficinter te maken en daarmee dus te intensiveren.
Bijvoorbeeld door veeteelt in afgeplakte torenflats te laten plaatsvinden waar dan het voer aan de bovenkant erin gaat en aan de onderkant de stikstof kan worden ingedikt en afgevoerd.
Ik vermoed dat er dan wel weer iemand komt - zeg een varkensboer uit Itali - die dat geen goed plan vindt omdat het niet "past" in hun uitwerkend denkbeeld.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 5 juli 2022 @ 02:32:46 #88
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205241618
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:52 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
De natuur geeft geen fuck om stikstof per hoofd, want het maakt geen verschil in de natuur die nu verdrongen wordt, de bodem die zuur wordt en de uiteindelijke problemen voor de keten.

Als we ineens anders gaan tellen, gaat het probleem zich niet ineens vanzelf oplossen. Ik begrijp het wel, als je maar blijft roepen dat er helemaal geen probleem is dan zoek je allerlei manieren om onder het probleem uit te komen. Wees nou eens gewoon volwassen en doe niet net alsof het hele probleem verzonnen is.
Ik snap je redenatie maar ook "natuur" is een (nofi) definitie die wij mensen er als beleving zelf aan (willen) geven. Mijn natuur zienswijze zal een andere zijn dan jouw natuurbeleving, wat verder niets zegt over wie of wat we daarin voorstellen.
De evoluerende natuur geeft sws geen ene fuck om f en met hoeveel mensen wij er nu wel of niet (meer) zijn.
Ga (ook mij) verder niet vertellen wat iemand in persoon zou moeten (bedenken), iets dat een discussie niet ten goede komt.

Ik graag mee (ook als werk) in probleemstellingen maar niet als de oplossing bij voorbaat is gesteld en men (net als boeren) alleen nog mag nakakelen wat overtuigden al tot hun oplossing gesteld.
Zaken - ook hier - zijn sws niet specifiek of zo selectief te maken dat saneren dus de enigste oplossing is voor een depositie elders.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205241673
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 02:02 schreef Steven_Stil het volgende:
En ik ben voor de boontjes uit Nederland want dat zijn de beste.
Als je het over prinsessenbonen (sperziebonen) hebt. Die hier in de supermarkt liggen komen meestal uit Ethiopi.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 06:27:06 #90
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205241701
Mij begint een beetje het gevoel te bekruipen dat via stikstof een verschuiving van welvaart in de EU wordt beoogd.

Als braaf westen werken we uiteraard zo goed mogelijk mee, zodat straks in het oosten en zuiden dezelfde regeltjes aan de kaplaars worden gelapt?
pi_205241707
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:46 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Om de polarisatie tegen te gaan, zij (de politie) staan vaak niet achter de overheid maar kunnen ook hun baan niet kwijt raken (vaste lasten etc. zijn net echte mensen). Niemand staat meer achter deze overheid blijkt uit alle peilingen. Trieste zaak.
Niemand staat meer achter deze overheid? Das wel een rare stelling. Bedoel je soms regering?

Overigens, zelfs als we uitgaan van de laatste peiling is er in de kamer nog steeds een ruime meerderheid voor reductie van ammoniakuitstoot.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205241709
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:13 schreef maan_man het volgende:

[..]
Lekker man, met alle hoogopgeleiden (zonder spatie, maar dat weet de Intelligentsia natuurlijk wel) duurbetaalde rapportjes schrijven over hoe wij het personeelstekort op Schiphol gaan oplossen.
het is hooggeleid G
  dinsdag 5 juli 2022 @ 06:32:01 #93
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205241711
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 06:30 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Niemand staat meer achter deze overheid? Das wel een rare stelling. Bedoel je soms regering?

Overigens, zelfs als we uitgaan van de laatste peiling is er in de kamer nog steeds een ruime meerderheid voor reductie van ammoniakuitstoot.
nou ik niet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 5 juli 2022 @ 06:33:28 #94
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205241714
quote:
18s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 02:32 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik snap je redenatie maar ook "natuur" is een (nofi) definitie die wij mensen er als beleving zelf aan (willen) geven. Mijn natuur zienswijze zal een andere zijn dan jouw natuurbeleving, wat verder niets zegt over wie of wat we daarin voorstellen.
De evoluerende natuur geeft sws geen ene fuck om f en met hoeveel mensen wij er nu wel of niet (meer) zijn.
Ga (ook mij) verder niet vertellen wat iemand in persoon zou moeten (bedenken), iets dat een discussie niet ten goede komt.

Ik graag mee (ook als werk) in probleemstellingen maar niet als de oplossing bij voorbaat is gesteld en men (net als boeren) alleen nog mag nakakelen wat overtuigden al tot hun oplossing gesteld.
Zaken - ook hier - zijn sws niet specifiek of zo selectief te maken dat saneren dus de enigste oplossing is voor een depositie elders.
sommigen vinden een weiland waar net een lading verse varkensstront uit de megastal op gekiept is ook natuur hoor, het is groen zeggen ze en groen is natuur

vraag maar aan de provincie Noord Holland
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 5 juli 2022 @ 06:36:50 #95
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205241720
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 06:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
sommigen vinden een weiland waar net een lading verse varkensstront uit de megastal op gekiept is ook natuur hoor, het is groen zeggen ze en groen is natuur

vraag maar aan de provincie Noord Holland
Weiland, varkensstront. Allemaal gewoon natuur als je het mij vraagt.

Varkensstront is niet groen overigens
pi_205241729
Ik snap boeren wel, maar het probleem ligt gewoon in de tijden die veranderd zijn.

Kijk op het oog lijkt er niks aan de hand te zijn, de vogeltjes fluiten en de lucht is (over het algemeen) blauw en het leven lijkt zoals altijd hetzelfde te zijn.

Dat we inmiddels de natuur compleet verkracht hebben, de wateren vergiftigd raken, de natuur zijn diversiteit (dacht dat dit zo belangrijk was :’) ) aan het verliezen is wat uitermate slecht is voor alles van grondwater tot kwaliteit lucht, overal plastic etc. Het is een grote shitzooi geworden.

Punt is dat men heus dit soort punten kan inzien, maar geen reet wil inleveren om er iets aan te doen tot puntje bij paaltje komt en opeens “ophef” erover is.

Dat boeren in Nederland uitermate weinig bijdragen hoor je ze uiteraard niet over.
1.4% van de economie, ruim 60% van wat ze produceren (met name vlees en zuivel) is voor de export, 54% van land wat niet bebouwd of bebost is.. is boerenland.

Ruim 60% produceert vlees, dat betekent een hele hoop vee, wat met name voor het stikstof probleem zorgt maar denk ook aan methaan in enorme hoeveelheden.. lekker voor het milieu (qua leefbaarheid voor mensen h), ondertussen vangen ze 900 miljoen aan subsidie vanuit de EU dus als ze al schulden hebben doen ze iets drastisch verkeerd jarenlang.

Maw, je hoeft er echt geen medelijden mee te hebben.
pi_205241747
Het is nog rustig op de nieuwssites omtrent de boeren vandaag. Ben benieuwd of alles weg is. Ik verwacht van niet
pi_205241830
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 01:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar we zijn dan ook een dichtbevolkter land dan Duitsland en Frankrijk... Als je de aantallen per hoofd van de bevolking gaat tellen zitten wij weer op minder. Het is dus maar net hoe je het wil bekijken.

ZIjn we als het dichtsbevolkte land van europa juist goed bezig omdat we meer met minder kunnen?

Wel een mening hebben over het aantal stuks vee per vierkante kilometer maar vwb de bevolking houdt men de kaken natuurlijk weer stijf opelkaar.
Maar die hoge bevolkingsdichtheid is toch een deel van het probleem? Hoe hoger die is, hoe minder ruimte beschikbaar is.
Ierland, met een bevolkingsdichtheid van 72 per km, heeft meer schapen en meer runderen dan inwoners.
Singapore daarentegen, met z'n bevolkingsdichtheid van 8358 per km, heeft slechts 174000 runderen (en buffels) op een bevolking van 5.7 miljoen inwoners.
Ich glaube, dass es manchmal nicht gengend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schne Augen weinen
pi_205241877
twitter


Slappe hap in Nijkerk :')
  dinsdag 5 juli 2022 @ 07:36:02 #100
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205241884
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 06:56 schreef StephanL het volgende:
Het is nog rustig op de nieuwssites omtrent de boeren vandaag. Ben benieuwd of alles weg is. Ik verwacht van niet
vaarweg Lemmer Groningen al 24 geblokkeerd

https://www.rtvnoord.nl/n(...)utos-kunnen-er-langs
  dinsdag 5 juli 2022 @ 07:37:29 #101
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205241894
Je hebt toch echt een serieus tekort aan hersencellen als je distributiecentra gaat blokkeren en dan roepen dat dat de 'schuld' is van de stikstofregels. En dat dat is wat er gaat gebeuren als er minder boeren zijn. Wat een hersenloze sukkels zijn het toch ook. Nul tolerantie voor dit soort zwakzinnig gedrag.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205241910
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:36 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
vaarweg Lemmer Groningen al 24 geblokkeerd

https://www.rtvnoord.nl/n(...)utos-kunnen-er-langs
Ohh nog steeds :o

Van mij mogen ze wel stoppen, maarja ze willen laten zien wat er gebeurd als geen boeren meer zijn. Ook straks zijn er gewoon boeren, alleen minder.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 07:47:43 #103
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_205241950
Gezapig sfeertje, volgens mij zijn er alleen nog wat malloten en wappies en is de gewone boer allang en breed weer aan het werk.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 07:47:52 #104
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_205241951
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Je hebt toch echt een serieus tekort aan hersencellen als je distributiecentra gaat blokkeren en dan roepen dat dat de 'schuld' is van de stikstofregels. En dat dat is wat er gaat gebeuren als er minder boeren zijn. Wat een hersenloze sukkels zijn het toch ook. Nul tolerantie voor dit soort zwakzinnig gedrag.
Het overgrote deel wat ze blokkeren komt van de buitenlandse boer, waar we voor onze voedselvoorziening wl wat aan hebben
Laffe huichelaar
pi_205241985
Tijd voor burgermilities als de overheid niet ingrijpt bij de blokkades 😉
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 07:55:27 #106
236264 crew  capricia
pi_205241996
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Je hebt toch echt een serieus tekort aan hersencellen als je distributiecentra gaat blokkeren en dan roepen dat dat de 'schuld' is van de stikstofregels. En dat dat is wat er gaat gebeuren als er minder boeren zijn. Wat een hersenloze sukkels zijn het toch ook. Nul tolerantie voor dit soort zwakzinnig gedrag.
Wel lekker voor ze.
Hun eigen producten worden op deze manier gewoon normaal verkocht. Hun geld is binnen.
Maar anderen moeten maar lijden.
Definitely not CIA
  dinsdag 5 juli 2022 @ 07:58:54 #107
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205242011
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:52 schreef OmniRocket het volgende:
Tijd voor burgermilities als de overheid niet ingrijpt bij de blokkades 😉
Gewoon schietuh met scherrup op dezuh boereh ja togggg
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205242015
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:39 schreef StephanL het volgende:

[..]
Ohh nog steeds :o

Van mij mogen ze wel stoppen, maarja ze willen laten zien wat er gebeurd als geen boeren meer zijn. Ook straks zijn er gewoon boeren, alleen minder.
Van mij mogen ze wel gearresteerd worden. Wat is dit voor bullshit? Wat hebben binnenvaartschippers de boeren in hemelsnaam aangedaan?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205242039
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Gewoon schietuh met scherrup op dezuh boereh ja togggg
Zoals 't hoort bij terroristen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205242041
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Van mij mogen ze wel gearresteerd worden. Wat is dit voor bullshit? Wat hebben binnenvaartschippers de boeren in hemelsnaam aangedaan?
Hun punt is dat zij worden aangepakt om het stikstof maar andere bedrijven en sectoren ongemoeid blijvenen dat we het samen moeten doen en niet alleen de boeren.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:06:12 #111
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205242045
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Zoals 't hoort bij terroristen.
Te wapen Nielsch, te wapen, de boeren komen !
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205242048
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:05 schreef StephanL het volgende:

[..]
Hun punt is dat zij worden aangepakt om het stikstof maar andere bedrijven en sectoren ongemoeid blijvenen dat we het samen moeten doen en niet alleen de boeren.
Dat is dus al niet waar dat het 'alleen' de boeren aangepakt worde .
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:06:37 #113
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205242049
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:05 schreef StephanL het volgende:

[..]
Hun punt is dat zij worden aangepakt om het stikstof maar andere bedrijven en sectoren ongemoeid blijvenen dat we het samen moeten doen en niet alleen de boeren.
Bij Schiphol meten ze alleen de uitstoot van de vliegtuigen tot op 1km hoogte en verder niks.

Tsja.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:07:13 #114
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205242057
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:47 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Het overgrote deel wat ze blokkeren komt van de buitenlandse boer, waar we voor onze voedselvoorziening wl wat aan hebben
Al je je eigen religie goed had opgevolgd had je al lang meer lokaal geproduceerd voedsel gegeten... ik zeg het alleen maar.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205242068
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:06 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]
Dat is dus al niet waar dat het 'alleen' de boeren aangepakt worde .
Wat gaat er nog meer aangepaakt worden dan? Tata steel
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:13:32 #116
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205242094
quote:
Ook nu draait de zaak om stikstof. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft vrijstelling gekregen voor de vervuiling die vrijkomt bij de bouw, omdat het om een milieuproject gaat. Volgens MOB is dat te gemakkelijk. De stikstof van de bouw dwarrelt over het Voornes Duin, het Solleveld en de Kapittelduinen, het Westduinpark en het Wapendal.
https://www.ad.nl/rotterd(...)amse-haven~aacd2ffc/


Ondertussen krijgen andere vervuilers zoals het Rotterdams havenbedrijf vrijstellingen voor projecten want tja….
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205242098
quote:
Volgens Dagblad van het Noorden verlaten sommige boeren het distributiecentrum van Jumbo in Beilen om even te melken, maar keren daarna weer terug om de barricades op te gaan. Boeren overnachtten op en rondom de rotonde bij distributiecentrum.
Eem melken. @Wereldgozer
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:15:07 #118
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205242104
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:06 schreef Scorpie het volgende:

Bij Schiphol meten ze alleen de uitstoot van de vliegtuigen tot op 1km hoogte en verder niks.

De boeren zijn goed voor bijna 50% van de stikstofuitstoot. De luchtvaart voor wat? 1/50ste daarvan.

Ik vind dit ook wel een veelzeggend plaatje. Om de impact van de Nederlandse agrarische sector een beetje in perspectief te plaatsen.

"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_205242105
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:09 schreef StephanL het volgende:

[..]
Wat gaat er nog meer aangepaakt worden dan? Tata steel
Dat is allemaal een provinciale aanpak. Niemand weet nog hoe en wat.
pi_205242112
Wel leuk die opruimpoging van de ME gisteren in Heerenveen. Staan er gewoon weer.

Op naar deel 2
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:26:44 #121
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205242169
quote:
12s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 02:10 schreef Vallon het volgende:

Nogmaals er is geen stikstofprobleem
_O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:28:29 #122
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205242179
Sommige mensen raken door sociale media het spoor totaal bijster..

twitter
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205242195
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:14 schreef Zipportal het volgende:

[..]
Eem melken. @:wereldgozer
OH MEIDEN OH @de_boswachter
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:34:25 #124
494262 BehoorlijkKritisch
Niet te kritisch
pi_205242222
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:28 schreef Perrin het volgende:
Sommige mensen raken door sociale media het spoor totaal bijster..

[ twitter ]
Deze man heeft gewoon een gesloten instelling nodig.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:37:14 #125
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_205242237
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:28 schreef Perrin het volgende:
Sommige mensen raken door sociale media het spoor totaal bijster..

[ twitter ]
Is dit niet gewoon een filmpje van de Speld?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_205242246
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:05 schreef StephanL het volgende:

[..]
Hun punt is dat zij worden aangepakt om het stikstof maar andere bedrijven en sectoren ongemoeid blijvenen dat we het samen moeten doen en niet alleen de boeren.
En dat is simpelweg niet waar. Tata Steel staat zwaar onder druk, Shell ook, autofabrikanten moeten aanpassen, Schiphol moet krimpen, alle bedrijven krijgen te maken met maatregelen. Maar qua ammoniak is er geen vervuiler als de veehouderij, dus nogal logisch dat zij vooral met die maatregelen te maken krijgen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205242338
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:16 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Wel leuk die opruimpoging van de ME gisteren in Heerenveen. Staan er gewoon weer.

Op naar deel 2
.

Benieuwd wanneer de eerste actievoerders aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade op grond van een onrechtmatige daad. Die loopt als dit zo doorgaat al snel in de miljoenen.
pi_205242343
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:28 schreef Perrin het volgende:
Sommige mensen raken door sociale media het spoor totaal bijster..

[ twitter ]
Boer Wappie
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:49:22 #129
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205242355
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:47 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
.

Benieuwd wanneer de eerste actievoerders aansprakelijk worden gesteld voor de geleden schade op grond van een onrechtmatige daad. Die loopt als dit zo doorgaat al snel in de miljoenen.
Dat kan je bij ieder protest doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:49:58 #130
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205242360
We zijn in het westen de hele economie om zeep aan het helpen om maar met een vingertje te kunnen wijzen naar de afvalligen.

Ik betwijfel of de beleidsmakers, industrie en de consumenten die meegaan met het systeem van de groene aflaten echt intrinsiek groen zijn. (of denken dat ze er uiteindelijk goed vanaf komen)

De hele onderlaag van de bevolking zit hier nu al in een soort feodaal systeem, de middenklasse gaat snel volgen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205242371
Wanneer gaat men nou grofgeweld gebruiken om de boeren terug op hun plek te zetten? Want dit kan niet meer zo langer. Als het zo doorgaat dan ga ik mijn wekelijkse boodschappen in Duitsland ophalen aangezien ik dichtbij de grens woon. Daar hebben ze geen boeren probleem.
“Remember the golden rule. He who has the gold makes the rules.”
pi_205242372
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat kan je bij ieder protest doen.
Nah dat hangt van de feiten en omstandigheden af.
pi_205242380
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:49 schreef BertV het volgende:
We zijn in het westen de hele economie om zeep aan het helpen om maar met een vingertje te kunnen wijzen naar de afvalligen.

Ik betwijfel of de beleidsmakers, industrie en de consumenten die meegaan met het systeem van de groene aflaten echt intrinsiek groen zijn. (of denken dat ze er uiteindelijk goed vanaf komen)

De hele onderlaag van de bevolking zit hier nu al in een soort feodaal systeem, de middenklasse gaat snel volgen.
Dan moet die onderlaag maar 'ns wat verstandiger gaan stemmen, als ze al gaan stemmen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 08:54:23 #134
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205242388
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:53 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Dan moet die onderlaag maar 'ns wat verstandiger gaan stemmen, als ze al gaan stemmen.
Ik ben bang dat deze koers niks meer met landelijke politiek te maken heeft.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205242396
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:49 schreef BertV het volgende:
We zijn in het westen de hele economie om zeep aan het helpen om maar met een vingertje te kunnen wijzen naar de afvalligen.

Ik betwijfel of de beleidsmakers, industrie en de consumenten die meegaan met het systeem van de groene aflaten echt intrinsiek groen zijn. (of denken dat ze er uiteindelijk goed vanaf komen)

De hele onderlaag van de bevolking zit hier nu al in een soort feodaal systeem, de middenklasse gaat snel volgen.
Laat me raden, jij bent een klimaatsverandering ontkenner?

[ Bericht 0% gewijzigd door Jaeger85 op 05-07-2022 09:00:25 ]
pi_205242398
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:54 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik ben bang dat deze koers niks meer met landelijke politiek te maken heeft.
Geldverdeling in de maatschappij wel.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:01:38 #137
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205242430
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
De boeren zijn goed voor bijna 50% van de stikstofuitstoot. De luchtvaart voor wat? 1/50ste daarvan.

Ik vind dit ook wel een veelzeggend plaatje. Om de impact van de Nederlandse agrarische sector een beetje in perspectief te plaatsen.

[ afbeelding ]
We zijn ook zo'n beetje het drukst, in Scandinavi woont niemand en die landen zijn veel groter. Met evenveel koeien per inwoner is er daar niets aan de hand.

Daarnaast voeden wij de wereld met onze koeien. Als wij ermee stoppen moeten ze ergens anders koeien houden. We moeten dit 'probleem' op Europees niveau gaan aanpakken.

Laten we onze boeren verhuizen naar Scandinavi. Kunnen ze daar verder boeren, en dan daalt onze stikstofuitstoot.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:02:27 #138
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205242436
Wat een hersenloze haat hier toch.
Best wel ongezond.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205242439
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:28 schreef Perrin het volgende:
Sommige mensen raken door sociale media het spoor totaal bijster..

[ twitter ]
Dit filmpje is mijn hoogtepunt van het jaar
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:05:30 #140
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205242455
quote:
19s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:01 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
We zijn ook zo'n beetje het drukst, in Scandinavi woont niemand en die landen zijn veel groter. Met evenveel koeien per inwoner is er daar niets aan de hand.

Daarnaast voeden wij de wereld met onze koeien. Als wij ermee stoppen moeten ze ergens anders koeien houden. We moeten dit 'probleem' op Europees niveau gaan aanpakken.

Laten we onze boeren verhuizen naar Scandinavi. Kunnen ze daar verder boeren, en dan daalt onze stikstofuitstoot.
Punt is ook dat wij het hier blijkbaar echt superefficient doen. En reoatief schoon.
Trappen we de boeren weg naar een ander land is de productie duurder en vuiler. Dus wat win je er mee?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:06:23 #141
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205242459
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Punt is ook dat wij het hier blijkbaar echt superefficient doen. En reoatief schoon.

Gelachen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:08:24 #142
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205242467
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

We hebben eigenlijk maar net genoeg landbouwgrond om de helft van de bevolking te voeden, dus we zullen altijd afhankelijk zijn van import.

Daar is deze landbouweconoom het niet mee eens.

https://www.nporadio1.nl/(...)-landbouw-en-voedsel

Ik ben zelf ook sceptisch. De geluiden dat wij niet zelfvoorzienend zouden kunnen zijn, komen toch hoofdzakelijk uit 'de sector'.

Het spreekt voor zich dat wij bepaalde gewassen niet kunnen verbouwen, maar dat geldt voor heel veel landen op deze aardkloot, vermoed ik zo.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:09:43 #143
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205242473
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:06 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Gelachen.
Ah, het is 900 uur geweest, je werkdag is weer begonnen?
Betaald fok!'en.

Kan niet anders

Nog iets zinnigs te melden?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:09:54 #144
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205242474
De boeren leren ons in ieder geval dat de politie wel een stukje kleiner kan. Als je na weken van niet-ingrijpen nog niet eens blokkades met 7 trekkers open durft te breken omdat je immer bang bent voor escalatie, dan is het toch moeilijk vol te houden dat je essentieel bent bij het handhaven van de orde.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:11:13 #145
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_205242481
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nog iets zinnigs te melden?
Ja, je trapt in sprookjes over onze superboeren en dat kleurt je kijk op deze megavervuilers.
pi_205242483
De blokkadeboeren die gisteren hun intrek namen bij het distributiecentrum van de Jumbo in Nieuwegein zitten er dinsdagochtend nog. De tientallen trekkers maken het de vrachtauto’s onmogelijk om het distributiecentrum in en uit te komen. Bij de toegangswegen van bedrijventerrein De Liesbosch staan lange rijen met stilstaande vrachtauto’s.

De boeren hebben de leiding van de Jumbo laten weten dat de acties vandaag onverminderd doorgaan


Lekker de schade verhalen op al die boerenkneuzen👌
pi_205242485
quote:
15s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 08:28 schreef Perrin het volgende:
Sommige mensen raken door sociale media het spoor totaal bijster..

[ twitter ]
Koekoek 8)7
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 5 juli 2022 @ 09:12:20 #148
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205242487
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ah, het is 900 uur geweest, je werkdag is weer begonnen?
Betaald fok!'en.

Kan niet anders

Nog iets zinnigs te melden?
Fokken in je eigen tijd? Really? _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator dinsdag 5 juli 2022 @ 09:12:43 #149
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205242489
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Punt is ook dat wij het hier blijkbaar echt superefficient doen. En reoatief schoon.

Dit klopt maar je kunt die efficintie ook de andere kant op richten bijvoorbeeld op zo min mogelijk uitstoot, nu is de richting van de efficintie naar meer productie. En dat is logisch want daar worden de boeren tot gedwongen doordat ze steeds slechtere prijzen krijgen en daarom meer moeten produceren om dezelfde inkomsten te genereren.

Kortom we (vooral de laag tussen boer en consument) moet meer gaan betalen voor voedsel. En er moet een prikkel naar beter produceren in plaats van meer. Die omslag is al aan de gang dmv labels etc maar de meer prikkel moet eerst nog weg.

We zijn per koe schoon maar hebben te veel koeien.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205242491
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:02 schreef Red_85 het volgende:
Wat een hersenloze haat hier toch.
Best wel ongezond.
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 09:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ah, het is 900 uur geweest, je werkdag is weer begonnen?
Betaald fok!'en.

Kan niet anders

Nog iets zinnigs te melden?
Gaat het niet zo lekker vandaag?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')