abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205241344

LIVEBLOG NOS 4-7-22 KLIK

quote:
Dit kun je vandaag verwachten van de boerenprotesten

Boeren die het niet eens zijn met het stikstofbeleid van het kabinet hebben voor vandaag acties door het hele land aangekondigd. Ze willen "Nederland platleggen", zo dreigen ze op sociale media. In ons liveblog lees je de stand van zaken, hieronder welke eventuele overlast die je kunt verwachten.

Om met de deur in huis te vallen: een deel van de verwachte chaos bestaat eruit dat niet precies bekend is wat er gaat gebeuren. En dus ook niet hoe groot de acties en overlast worden.

De boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) zegt zelf geen coördinerende rol te spelen bij de actiedag. Hetzelfde geldt voor boerenactiegroep Agractie. De boeren worden opgeroepen de acties vanuit hun eigen regio's te organiseren.

Als de boeren hun dreigementen waarmaken, worden toegangswegen naar de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Rotterdam geblokkeerd. Schiphol raadt reizigers aan om maandag met de trein naar het vliegveld te komen.

Volgens KLM kunnen de protesten mogelijk ook de vertrek- en aankomsttijden beïnvloeden. "Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist", waarschuwt de luchtvaartmaatschappij.

Omdat boerenprotesten vaak bestaan uit het blokkeren van (snel)wegen, zullen maandag vermoedelijk ook automobilisten te maken krijgen met vertragingen, zo waarschuwt ook Rijkswaterstaat zondag. Het is nog niet bekend waar in Nederland maandag wegen afgesloten zullen zijn.

Boerenorganisaties hebben eerder opgeroepen om in ieder geval vluchtstroken vrij te laten. Mensen met haast voor bijvoorbeeld ziekenhuisbezoek zouden dan na overleg met de blokkerende boeren toch door kunnen rijden.

Als je boodschappen wilt doen of wacht op een pakketje, zou het kunnen dat je een leeg schap aantreft in de winkel of langer moet wachten op de bezorging. Er wordt namelijk opgeroepen distributiecentra voor levensmiddelen en de Rotterdamse haven als doelwit voor acties te kiezen. De oproep wordt gedaan via verschillende kanalen, waaronder op WhatsApp en Telegram.

Het grote logistiekbedrijf Jan de Rijk heeft klanten ervoor gewaarschuwd dat er maandag mogelijk sprake is van vertragingen bij ritten met vrachtwagens.

Albert Heijn, waarvoor dagelijks veel trucks in de weer zijn, betreurt de boerenacties waarvan klanten mogelijk hinder zullen ondervinden. De supermarktketen zegt er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat alle producten "en zeker ook die van de boeren en telers" te koop blijven.

De politie heeft maandag de mogelijkheid om met materieel van Defensie trekkers weg te slepen. De capaciteit is wel relatief beperkt.

"Bij een of twee trekkers lukt het wel", zegt een politiewoordvoerder tegen NU.nl. "Maar bij hele grote aantallen door het hele land heeft ook defensie te weinig materieel beschikbaar."

https://www.nu.nl/binnenl(...)boerenprotesten.html
twitter

Deel van de aanleiding:

[/img]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:09:28 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241348
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:05 schreef Complotwappie het volgende: [..] Ja, maar wat zegt dat over wat er overblijft wanneer je nagenoegal de intensieve veehouders eruit gooit? Waarom kan niemand mij vertellen dat er is uitgerekend hoeveel van hen over moet blijven voor vlees/voedselzekerheid?
Ook met 0% zal je er geen lapje vlees minder om eten waarschijnlijk. En voedselzekerheid los van het buitenland is nu al een totale illusie. Dus waarom zou dat ineens een eis zijn?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_205241349
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:05 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Ja, maar wat zegt dat over wat er overblijft wanneer je nagenoegal de intensieve veehouders eruit gooit? Waarom kan niemand mij vertellen dat er is uitgerekend hoeveel van hen over moet blijven voor vlees/voedselzekerheid?
Het is een ingewikkelde som.
70% van wat we produceren en verwerken gaat op de export.
Ongeveer een gelijk percentage van wat we hier consumeren is juist weer import.

We hebben eigenlijk maar net genoeg landbouwgrond om de helft van de bevolking te voeden, dus we zullen altijd afhankelijk zijn van import.
Daarnaast zijn veel gewassen hier niet te verbouwen, denk aan thee, koffie, kokos, etc.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:09:47 #4
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205241350
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:59 schreef Perox het volgende:
Volgens mij is het beste business model voor NL voor de komende 200+ jaar dit

• Hoog opgeleide werknemers
• Uitstekende faciliteiten (Infra, Internet, Algemene Faciliteiten)
• Zeer leefbare omgeving (Groen, breathing space, ruimte voor recreatie)
• Top of the bill kennisinstituten, cutting edge technology,

Boeren passen daar gewoon niet in. Nederland moet een megapark worden waar de hoog opgeleide inwoners een aangenaam professioneel leven kunnen leiden. Extreem leefbaar klimaat trekt intelligentsia uit ander landen aan en dat versterkt onze kennis economie, Dat is de crux van deze economie.

Dat gezegd hebbende, we hebben daarboven een behoefte om in de buurt te blijven van zelfvoorzienendheid om onze afhankelijkheid van externe crisis te beperken. In het kader van jeweetnooit.

Punt is, het enorme gezwel aan bio-industrie is een blok aan ons been, daar moeten we vanaf. Dat was al jaren duidelijk maar boerengezinde regeringen hebben geweigerd om die pijn te nemen, dus nu komt het rauw op het dak. Hoewel het vergelijkbaar is met wat eerde op deze avond plaatsvond: De ME die met de megafoon roept: Gaat heen of geweld wordt gebruikt. En alle boeren blijven staan. Dan moet je niet raar opkijken als de daad bij het woord wordt gevoegd he?
goede E-bike snelwegen
veel goede huisvesting
veel goede opleidingen
veel meer water op hoogte
veel meer natuur
kringlooplandbouw gecombineerd met boerencampings en huisverkoop en natuurbeheer , minder winstgericht maar meer vast inkomen als natuurbeheer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_205241353
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:07 schreef AchJa het volgende:
We exporteren 70% maar we importeren dan ook weer 60%...
Theoretisch zouden we dus met een beetje overschot zekerheid van het huidige aanbod kunnen garanderen wanneer de import wegvalt? Waarbij ik kan aannemen dat het aanbod veel meer is dan wat nodig is.

Hoe dan ook; veel spelingsruimte hebben we blijkbaar niet.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:10:48 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205241354
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

We hebben eigenlijk maar net genoeg landbouwgrond om de helft van de bevolking te voeden, dus we zullen altijd afhankelijk zijn van import.
Daarnaast zijn veel gewassen hier niet te verbouwen, denk aan thee, koffie, kokos, etc.
ook margarine kunnen wij niet zelf maken
dat komt van palmolie uit indonesie

Polen heeft meer ruimte dan wij
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:12:30 #7
38496 Perrin
pi_205241359
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:10 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Theoretisch zouden we dus met een beetje overschot zekerheid van het huidige aanbod kunnen garanderen wanneer de import wegvalt? Waarbij ik kan aannemen dat het aanbod veel meer is dan wat nodig is.

Als de import wegvalt sterft het huidige Nederlandse vee sowieso rap want een groot deel van het veevoer komt uit Zuid Amerika.
pi_205241361
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:10 schreef Complotwappie het volgende:

[..]

Nederland heeft een aantal producten waar we heel veel van produceren, tegelijkertijd produceren we hier amper granen, mais, etc.

Nederland heeft onvoldoende landbouwgrond om in eigen voeding te voorzien.
Desondanks produceren we wel zoveel van hetzelfde, dat we het grootste deel exporteren.

We kunnen nu eenmaal niet 15 miljoen varkens, 2 miljoen runderen en 500 miljoen kippen per jaar opeten.
pi_205241363
Mensen die hier beweren dat de boeren altijd hebben meegewerkt snappen het niet of liegen doelbewust.
pi_205241365
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 23:59 schreef Perox het volgende:
Volgens mij is het beste business model voor NL voor de komende 200+ jaar dit

• Hoog opgeleide werknemers
• Uitstekende faciliteiten (Infra, Internet, Algemene Faciliteiten)
• Zeer leefbare omgeving (Groen, breathing space, ruimte voor recreatie)
• Top of the bill kennisinstituten, cutting edge technology,

Boeren passen daar gewoon niet in. Nederland moet een megapark worden waar de hoog opgeleide inwoners een aangenaam professioneel leven kunnen leiden. Extreem leefbaar klimaat trekt intelligentsia uit ander landen aan en dat versterkt onze kennis economie, Dat is de crux van deze economie.

Dat gezegd hebbende, we hebben daarboven een behoefte om in de buurt te blijven van zelfvoorzienendheid om onze afhankelijkheid van externe crisis te beperken. In het kader van jeweetnooit.

Punt is, het enorme gezwel aan bio-industrie is een blok aan ons been, daar moeten we vanaf. Dat was al jaren duidelijk maar boerengezinde regeringen hebben geweigerd om die pijn te nemen, dus nu komt het rauw op het dak. Hoewel het vergelijkbaar is met wat eerde op deze avond plaatsvond: De ME die met de megafoon roept: Gaat heen of geweld wordt gebruikt. En alle boeren blijven staan. Dan moet je niet raar opkijken als de daad bij het woord wordt gevoegd he?
Lekker man, met alle hoogopgeleiden (zonder spatie, maar dat weet de Intelligentsia natuurlijk wel) duurbetaalde rapportjes schrijven over hoe wij het personeelstekort op Schiphol gaan oplossen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:13:12 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241366
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:06 schreef Perrin het volgende:
En al die ellende wordt gevoerd met massaal geïmporteerde soja, raad eens waar dat verbouwd wordt.
Maar dan moet je ook meteen alle soja in de ban doen, dat vergeten een hoop mensen.
pi_205241372
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:09 schreef Perrin het volgende:
Ook met 0% zal je er geen lapje vlees minder om eten waarschijnlijk. En voedselzekerheid los van het buitenland is nu al een totale illusie. Dus waarom zou dat ineens een eis zijn?
Dat 'totale onafhankelijk' een illusie is, is geen reden om de afhankelijk te vergroten. Het stoort mij op andere gebieden al langer, en nu is het 'ineens' een issue op dit vlak, omdat er 'ineens' een plan is om een goeddeel van onze veeboeren te verwijderen.
pi_205241373
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de import wegvalt sterft het huidige Nederlandse vee sowieso rap want een groot deel van het veevoer komt uit Zuid Amerika.
Met name voor varkens, waar we er continu zo'n 12 miljoen van hebben.

Mais en granen om die honderden miljoenen kippen te voeren komt dan weer vaak uit bijvoorbeeld Frankrijk.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:14:21 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241374
quote:

Niet voor het melkvee... Iedereen doet net alsof die koeien alleen maar soja te bikken krijgen, ze vreten vnl gras he.
pi_205241377
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Document1 het volgende:
Mensen die hier beweren dat de boeren altijd hebben meegewerkt snappen het niet of liegen doelbewust.
Want, zij hebben heel veel tijd om de boel te bedonderen tussen hun werk en alle bureaucratie?
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:16:07 #16
38496 Perrin
pi_205241380
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Maar dan moet je ook meteen alle soja in de ban doen, dat vergeten een hoop mensen.
Er wordt nu iig iets aan het nogal onduurzame businessmodel gedaan waarbij we dat massaal importeren om er hier vee mee vet te mesten, waarbij de vervuiling hier blijft en het vlees in het buitenland verkocht. Dat slaat nergens op om zo'n rare handel in een van de dichtstbevolkte landen op te zetten.

Niks inherent mis aan de sojateelt (behalve dat er massaal regenwoud wordt gekapt om aan de bizarre vraag te voldoen, grotendeels van de bioindustrie).
pi_205241381
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

Een overlevingsdieet verlangt geen thee, koffie, en chocola. Je wil gewoon voor een zo groot mogelijk deel van de bevolking vlees, aardappelen en G&F kunnen produceren.

Stiekem geloof ik er overigens wel in dat we in Nederland in staat zullen blijken massaproductie van nepvlees te bewerkstelligen in het geval van nood.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:16:50 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205241382
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:12 schreef Document1 het volgende:
Heb je ook een bron die deze boude uitspraak ondersteunt? Of is het weer geleuter uit de onderbuik?
pi_205241387
quote:

[..]
Zijn we toch een koe aan maaltijden verder in de hypothetische crisis.
pi_205241388
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:15 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Want, zij hebben heel veel tijd om de boel te bedonderen tussen hun werk en alle bureaucratie?
Jij denkt dat dit het eerste boeren protest is? In ieder geval wel de eerste waar ze niet gelijk voor die boeren buigen.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 00:18:37 #21
38496 Perrin
pi_205241391
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Niet voor het melkvee... Iedereen doet net alsof die koeien alleen maar soja te bikken krijgen, ze vreten vnl gras he.
Ja dat is wel een andere tak van sport. Iig al een stuk minder schadelijk op dát vlak.
pi_205241392
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Heb je ook een bron die deze boude uitspraak ondersteunt? Of is het weer geleuter uit de onderbuik?
Dit is het eerste protest van ze? Ze hebben hiervoor altijd keurig netjes gedaan wat van ze gevraagd werd? Kom jij maar met die feiten dan.
pi_205241393
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:16 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Een overlevingsdieet verlangt geen thee, koffie, en chocola. Je wil gewoon voor een zo groot mogelijk deel vlees, aardappelen en G&F kunnen produceren.

Stiekem geloof ik er overigens wel in dat we in Nederland in staat zullen blijken massaproductie van nepvlees te bewerkstelligen in het geval van nood.
Maar vlees is zo'n beetje de minst efficiënte manier van voedsel produceren, dus als zaken als zelfvoorziendheid en voedselzekerheid zo belangrijk zijn ga je daar toch als eerste in snijden en het vervangen door groente- en fruitteelt?
pi_205241395
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:16 schreef Perrin het volgende:
Dat slaat nergens op om zo'n rare handel in een van de dichtstbevolkte landen op te zetten.
Laten we dan op zijn minst op Europees niveau iets op poten stellen. Kunnen we de boeren zelf niet exporteren naar Polen oid?
pi_205241397
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 00:14 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Dat 'totale onafhankelijk' een illusie is, is geen reden om de afhankelijk te vergroten. Het stoort mij op andere gebieden al langer, en nu is het 'ineens' een issue op dit vlak, omdat er 'ineens' een plan is om een goeddeel van onze veeboeren te verwijderen.
Als je de productie hier verlaagt, wordt je afhankelijkheid niet groter.

Onze koeien produceren zo'n 8.000 tot 10.000 liter per koe per jaar en we hebben er 1,6 miljoen stuks van.

Dat betekent dat we minimaal zo'n 12.800.000.000 liter melk produceren als land.
Dat is 735,6 liter per inwoner van Nederland.

Dan moet je aardig doordrinken.
In de praktijk blijft 35% in Nederland voor de Nederlandse markt en 65% gaat (al dan niet verwerkt tot kaas of andere zuivelproducten) naar het buitenland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')