Haar genoten opleiding :quote:Wisten jullie dat we een minister voor natuur en #stikstof hebben?
Ze heet Christianne van der Wal-Zeggelink en ze heeft voor de komende 15 jaar een budget van 25 miljard euro.
Dit is haar niveau. Luister en huiver.
nee daar heeft ze de capaciteiten niet voorquote:Op zondag 12 juni 2022 19:25 schreef Regilio_ het volgende:
Je vergeet voorzitter van een criminele organisatie te zijn geweest.
ik denk dat Rutte geen actieve herinnering heeft aan het stikstof debaclequote:Op zaterdag 11 juni 2022 18:14 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zou natuurlijk wel erg gansta zijn als ze nu gewoon zeggen "Sjieke motie joh, maar technisch niet uitvoerbaar dus we doen er niets mee" maar ik weet niet of je daar in de nieuwe bestuurscultuur wel mee weg komt.
Ja nou, is niet hùn leven, toch?quote:Op zondag 12 juni 2022 20:01 schreef michaelmoore het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogveen
Dit is hoogveen , zo zou de wandel elite graag heel nederland zien, dan kunnen ze overal wandelen en kevertjes bekijken
Daar mag je best even 3000 families voor financieel de nek omdraaien
https://www.nienkebeintem(...)eer-17-januari-2020/
[ afbeelding ]
juistquote:Op zondag 12 juni 2022 07:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Fucking debiel is het stikstof probleem. Ze hebben geen flauw benul.
Als er een professor aan het woord komt gooit die zijn eigen status te grabbel want dit probleem is zo wazig als maar zijn kan. Geen flauw benul van wat verbeteringen opleveren of welke standaard waarom wel okay is. Echt geen enkel benul.
En als je dit artikel leest moet je dus gewoon met inzet van vee rondom die gebieden grond verschralen.
Wel vaker het geval bij deze TS.quote:Op maandag 13 juni 2022 10:45 schreef BlackLining het volgende:
Je hebt echt geen enkel besef hoe complex en kwetsbaar ecosystemen zijn.
Dit is eigenlijk waar men met het stikstofbeleid naartoe wilt. Dus je bent voor?quote:Op zondag 12 juni 2022 20:07 schreef michaelmoore het volgende:
Ik ben wel van mening dat er veel teveel weiland is en veel te weinig loofbossen, notebomen , fruitbomen , kastanjebomen, en heel veel mooi onkruid en lekker alles door elkaar
Mag best wel 30% weiland weg en meer recreatie , ebike snelwegen, kampeer boeren en ook veel meer woningbouw
Loofbomen zijn de redding vande aarde ook Palmolie bomen en Bananenbomen
Lijkt me niet, dit is misschien wel de eerste VVD minister in alle kabinetten Rutte waar ik best wel enthousiast over ben. Iemand die aan durft te pakken wat er aangepakt moet worden en niet gelijk op de grond gaat liggen bij wat tegengas uit haar eigen partij.quote:Op maandag 13 juni 2022 15:45 schreef sirdanilot het volgende:
Laten we beginnen met een nieuwe minister van Stikstof die wel heeft opgelet bij aardrijkskunde op de middelbare school.
En dan? Die gaat op enkele cosmetische wijzigingen na met precies hetzelfde pakket aan maatregelen komen, als er iets anders mogelijk was dan was dat de afgelopen drie jaar wel boven komen drijven.quote:Op maandag 13 juni 2022 15:45 schreef sirdanilot het volgende:
Laten we beginnen met een nieuwe minister van Stikstof die wel heeft opgelet bij aardrijkskunde op de middelbare school.
quote:Op maandag 13 juni 2022 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijkt me niet, dit is misschien wel de eerste VVD minister in alle kabinetten Rutte waar ik best wel enthousiast over ben. Iemand die aan durft te pakken wat er aangepakt moet worden en niet gelijk op de grond gaat liggen bij wat tegengas uit haar eigen partij.
Wat simpel knip en plak werk uit een debat, dan kan je van iedereen iets slechts of juist iets geweldigs maken. Ik zie liever hele debatten, geven een wat beter beeld. En ze doet het prima in de debatten die ik gezien heb.quote:
ik vind het stikstof beleid waanzin , eerst zou ik de stikstof normen gelijk getrokken zien met die in Duitsland en het aantal Natura 2000 teruggebracht van 165 naar 65quote:Op maandag 13 juni 2022 15:31 schreef viagraap het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk waar men met het stikstofbeleid naartoe wilt. Dus je bent voor?
en met biologie en natuurkunde en scheikunde,quote:Op maandag 13 juni 2022 15:45 schreef sirdanilot het volgende:
Laten we beginnen met een nieuwe minister van Stikstof die wel heeft opgelet bij aardrijkskunde op de middelbare school.
ik geef haar nog twee maanden ,quote:Op maandag 13 juni 2022 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijkt me niet, dit is misschien wel de eerste VVD minister in alle kabinetten Rutte waar ik best wel enthousiast over ben. Iemand die aan durft te pakken wat er aangepakt moet worden en niet gelijk op de grond gaat liggen bij wat tegengas uit haar eigen partij.
Dat zal niets veranderen aan het stikstofbeleid.quote:
Tzijn inderdaad allemaal puppets, een groot toneelstukje.quote:Op maandag 13 juni 2022 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zal niets veranderen aan het stikstofbeleid.
Daarom begrijp ik ook weinig van de roep om haar ontslag. Van der Wal voert kabinetsbeleid uit. Haar opvolger zal hetzelfde doen.
Nee, die afspraken liggen vast in het coalitieakkoord. Haar eventuele opvolger heeft zich aan die afspraken te houden.quote:Op maandag 13 juni 2022 16:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tzijn inderdaad allemaal puppets, een groot toneelstukje.
ze moeten TATA steel sluiten en Schiphol en 30% van de boeren weg en dan nog zal er niets veranderen , vanwege het Ruhr gebiedquote:Op maandag 13 juni 2022 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zal niets veranderen aan het stikstofbeleid.
Daarom begrijp ik ook weinig van de roep om haar ontslag. Van der Wal voert kabinetsbeleid uit. Haar opvolger zal hetzelfde doen.
Een rechter toetst de wet, of er iets gedaan moet worden bepaald echt nog steeds gewoon het kabinet, moeten ze alleen wel die normen versoepelen.quote:Op maandag 13 juni 2022 17:01 schreef KoosVogels het volgende:
Alleen als het kabinet klapt, vervallen de afspraken. Maar dan moet er alsnog wat worden gedaan aan de stikstof, want dat heeft de hoogste rechter bepaald.
Denk je niet dat als dat een reële optie was het kabinet daar al lang plannen voor uitgewerkt had? De meeste van die partijen (VVD en het CDA zeker niet) hebben nooit echt de indruk gewekt dat ze dolgraag aan gedwongen inkrimping zouden willen doen.quote:Op maandag 13 juni 2022 17:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze moeten TATA steel sluiten en Schiphol en 30% van de boeren weg en dan nog zal er niets veranderen , vanwege het Ruhr gebied
het enig wat verstandig is, dat is de stikstof normen verhogen gelijk met Duitsland en het aantal Natura 2000 gebieden verminderen van 165 naar 65
Nee, en de VVD heeft ook altijd de indruk gewekt dat ze iets tegen de ongebreidelde massa-immigratie gingen doen. De VVD heeft ook altijd de indruk gewekt dat de EU een halt toegeroepen zou worden en de indruk gewekt dat de Zuid-Europese landen hier niet meer zouden mogen pinnen.quote:Op maandag 13 juni 2022 17:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Denk je niet dat als dat een reële optie was het kabinet daar al lang plannen voor uitgewerkt had? De meeste van die partijen (VVD en het CDA zeker niet) hebben nooit echt de indruk gewekt dat ze dolgraag aan gedwongen inkrimping zouden willen doen.
je kunt toch niet het hele land naar de Filistijnen helpen terwijl de stikstofnormen door TATA , Schiphol en het Ruhrgebied en de overgebleven veehouders en wilde zwijnen nooit gehaald zullen wordenquote:Op maandag 13 juni 2022 17:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Denk je niet dat als dat een reële optie was het kabinet daar al lang plannen voor uitgewerkt had? De meeste van die partijen (VVD en het CDA zeker niet) hebben nooit echt de indruk gewekt dat ze dolgraag aan gedwongen inkrimping zouden willen doen.
quote:Staalconcern Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden in Nederland, gevolgd door luchthaven Schiphol.
Dat meldt minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof), die een lijst van de honderd grootste vervuilers naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De toppositie van Tata Steel komt niet als een verrassing. Het bedrijf in IJmuiden staat ook al bovenaan de lijst van grootste uitstoters van broeikasgassen. Daarnaast toonde recent onderzoek aan dat omwonenden worden blootgesteld aan te hoge concentraties giftige stoffen.
De top van de lijst bestaat verder vooral uit bedrijven in de aardolie- en chemische industrie en energiecentrales. Zo staan er onder meer raffinaderijen van BP, Shell en Esso in. Ook de Groningse vestiging van energieproducent RWE staat in de top tien, evenals Dow in Zeeland.
Van der Wal heeft daarnaast een lijst met de honderd grootste uitstoters van ammoniak opgesteld.
Daarop staan vooral veel veehouderijen.
quote:GroenLinks verbaasd over gebrek aan inzicht
"Dit zijn de vervuilers die we al heel lang in beeld hebben", laat GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet weten.
De partij is er verbaasd over dat uit antwoorden op Kamervragen blijkt dat de minister niet weet hoeveel extra stikstof de bedrijven mogen uitstoten op basis van hun vergunning.
"Ik vind het verontrustend dat de minister geen inzicht heeft in de ruimte die de bedrijven in hun vergunning hebben om nog meer stikstof uit te stoten of emissierechten te verhandelen.
De stikstofuitstoot moet omlaag.
Dit betekent dat de bedrijven minder moeten uitstoten in plaats van meer."
En hoe wilde je dat uitvoeren? Wat je hier pleit komt behoorlijk overeen met de daadwerkelijke plannen die er nu zijn, alleen zit er nu haast achter omdat we te lang te intensief bezig geweest zijn.quote:Op maandag 13 juni 2022 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik vind het stikstof beleid waanzin , eerst zou ik de stikstof normen gelijk getrokken zien met die in Duitsland en het aantal Natura 2000 teruggebracht van 165 naar 65
Verder verdient het aanbeveling om het verdienmodel van de melkveeboeren om te scholen van intensieve landbouw naar extensieve landbouw , recreatieve , huisverkoop, kleinfruit teelt en natuurbeheer
De intensieve landbouw is niet van deze tijd
De landbouwsubside afschaffen en vervangen door een melkquotum
De beschikbaar gekomen weilanden te veranderen in loofbomen en hoog gras , er wordt zoveel met miljarden gestrooid, dat een 1000 boeren naast hun kringloop boerderij voor 50 % aanstellen als natuurbeheer lijkt me niet onoverkomelijk
De drie partijen die naast SGP altijd het hardst voor boeren op zijn gekomen zitten in dit kabinet en nog denkt men dat het kabinet dit voor hun lol doet. Ik snap die mensen die dat denken echt niet, totaal geen besef van politiek of de werkelijkheid als geheel.quote:Op maandag 13 juni 2022 17:33 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Denk je niet dat als dat een reële optie was het kabinet daar al lang plannen voor uitgewerkt had? De meeste van die partijen (VVD en het CDA zeker niet) hebben nooit echt de indruk gewekt dat ze dolgraag aan gedwongen inkrimping zouden willen doen.
hoe wil je dat uit voeren ??quote:Op maandag 13 juni 2022 19:58 schreef viagraap het volgende:
[..]
En hoe wilde je dat uitvoeren? Wat je hier pleit komt behoorlijk overeen met de daadwerkelijke plannen die er nu zijn, alleen zit er nu haast achter omdat we te lang te intensief bezig geweest zijn.
Daar is al naar gekeken en dat blijkt niet mogelijk te zijn: https://nos.nl/artikel/23(...)orm-ook-in-nederland. Net als het opheffen van Natura 2000 gebieden, dat zit er ook niet in: https://www.rtlnieuws.nl/(...)atura-2000-aanpassenquote:Op maandag 13 juni 2022 20:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe wil je dat uit voeren ??
gewoon in gesprek gaan , over het verdienmodel en niet met de botte bijl er in
Ik weet zeker dat het kringloop boeren veel leuker is , dan de race naar de bodem met de intensieve veehouderij
Maar er moet wel een goed verdienmodel zijn ism recreatie op beperkte schaal , of / en huisverkoop
Maar ik blijf volhouden dat de stikstof normen aangepast moeten worden aan die in Duitsland en het aantal Natura2000 gebieden teruggebracht moet worden van 165 naar 65
Ze zijn daar al 25 jaar over in gesprek. Men wist bij invoering al dat de PAS niet zou voldoen (stond ook in alle boerenbladen, boeren wisten het ook) en niet bij de rechter stand zou houden. Maar er is geen andere oplossing dan dit, zeker nu niet meer nu er 25 jaar is verspild.quote:Op maandag 13 juni 2022 20:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe wil je dat uit voeren ??
gewoon in gesprek gaan , over het verdienmodel en niet met de botte bijl er in
Ik weet zeker dat het kringloop boeren veel leuker is , dan de race naar de bodem met de intensieve veehouderij
Maar er moet wel een goed verdienmodel zijn ism recreatie op beperkte schaal , of / en huisverkoop
Maar ik blijf volhouden dat de stikstof normen aangepast moeten worden aan die in Duitsland en het aantal Natura2000 gebieden teruggebracht moet worden van 165 naar 65
Men probeert al jaren meer biologische landbouw te stimuleren, alleen liepen/lopen er ook nog andere 'men' rond die dat niet willen omdat intensieve landbouw ze veel geld oplevert. Tel daarbij politici op die niet het lef of de kunde hebben om met dit dossier iets nuttigs te doen en een paar decennia aan tijd et voila, je moet er met de botte bijl in als je nog eem bodem voor wat voor soort landbouw over wilt houden dan ook.quote:Op maandag 13 juni 2022 20:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe wil je dat uit voeren ??
gewoon in gesprek gaan , over het verdienmodel en niet met de botte bijl er in
Ik weet zeker dat het kringloop boeren veel leuker is , dan de race naar de bodem met de intensieve veehouderij
Maar er moet wel een goed verdienmodel zijn ism recreatie op beperkte schaal , of / en huisverkoop
Maar ik blijf volhouden dat de stikstof normen aangepast moeten worden aan die in Duitsland en het aantal Natura2000 gebieden teruggebracht moet worden van 165 naar 65
in dat geval is er inderdaad geen ruimte meer voor intensieve melkveehouderij, wel akkerbouwquote:Op maandag 13 juni 2022 20:24 schreef viagraap het volgende:
[..]
Men probeert al jaren meer biologische landbouw te stimuleren, alleen liepen/lopen er ook nog andere 'men' rond die dat niet willen omdat intensieve landbouw ze veel geld oplevert. Tel daarbij politici op die niet het lef of de kunde hebben om met dit dossier iets nuttigs te doen en een paar decennia aan tijd et voila, je moet er met de botte bijl in als je nog eem bodem voor wat voor soort landbouw over wilt houden dan ook.
Zou ook een consensus kunnen zijn, zekerquote:Op maandag 13 juni 2022 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in dat geval is er inderdaad geen ruimte meer voor intensieve melkveehouderij, wel akkerbouw
ok nou succes met de omscholing
Meer akkerbouw en meer kleinschalige kwalitatief hoge biologische veehouderij. Zou een oplossing kunnen zijn. Lees deze brief maar: https://www.rijksoverheid(...)rarische-ondernemersquote:Op maandag 13 juni 2022 20:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in dat geval is er inderdaad geen ruimte meer voor intensieve melkveehouderij, wel akkerbouw
ok nou succes met de omscholing
Op zich is het natuurlijk niet zo gek om te zeggen, als er 60% af moet moet elke sector 60% er af doen. Maar of dat is wat ze bedoelen weet ik niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:05 schreef Tocadisco het volgende:
En hoe zien ze dat kijken naar andere sectoren precies voor zich? Moet alle luchtvaart en alle industrie helemaal plat worden gegooid om het de boeren naar hun zin te maken ?
Maar niet alle sectoren zijn in gelijke mate veroorzaker van het probleem hè, een 60% reductie in de industrie of de woningbouw is vaak maar een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met een 60% reductie in de veeteelt. En uiteindelijk komt (zeker nu we niet meer nagenoeg gratis kunnen lenen) ook gewoon het efficiëntie argument om de hoek kijken. Als je bijvoorbeeld, even heel gechargeerd gezegd, 1 miljard zou moeten steken in stikstofreductie op Chemelot om de vergunningen van 5 boeren overeind te houden wordt dat wel een heel duur grapje.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Op zich is het natuurlijk niet zo gek om te zeggen, als er 60% af moet moet elke sector 60% er af doen. Maar of dat is wat ze bedoelen weet ik niet.
Ik zou oppassen met allerhande al ingezette maatregelen meenemen. Want dan krijg je weer de discussie over de luchtwassers en de emissiearme vloeren en weet ik wat meer. Gewoon de streep trekken vorige week vrijdag om 16 uur (die persco) en vanuit de daadwerkelijke situatie op dat moment rekenen. Voor elke sector.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:34 schreef Hanca het volgende:
De uitstoot van de industrie wordt natuurlijk al aangepakt ivm het klimaatakkoord, die cijfers hierin meenemen lijkt me prima. En dan kijken of er bij de industrie inderdaad een tandje bij moet.
Luchtvaart is lastig. Wat mij betreft schrappen ze inderdaad gewoon meer dan de helft van de vluchten (alles wat binnen een uur of 8 per trein is te bereiken, moet je niet naar vliegen), maar ik kan me toch niet voorstellen dat dat de bedoeling is van VVD en CDA. Maar hoe wil je anders uitstoot verminderen?
Maar we doen het toch ook relatief? In procenten. 60% van 10 is wat anders dan 60% van duizend.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:51 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar niet alle sectoren zijn in gelijke mate veroorzaker van het probleem hè, een 60% reductie in de industrie of de woningbouw is vaak maar een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met een 60% reductie in de veeteelt. En uiteindelijk komt (zeker nu we niet meer nagenoeg gratis kunnen lenen) ook gewoon het efficiëntie argument om de hoek kijken. Als je bijvoorbeeld, even heel gechargeerd gezegd, 1 miljard zou moeten steken in stikstofreductie op Chemelot om de vergunningen van 5 boeren overeind te houden wordt dat wel een heel duur grapje.
Ja, dat bedoelde ik ook. Maar de industrie gaat de komende paar jaar vergroenen en die reductie in uitstoot moet wel in deze cijfers zitten, lijkt me.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou oppassen met allerhande al ingezette maatregelen meenemen. Want dan krijg je weer de discussie over de luchtwassers en de emissiearme vloeren en weet ik wat meer. Gewoon de streep trekken vorige week vrijdag om 16 uur (die persco) en vanuit de daadwerkelijke situatie op dat moment rekenen. Voor elke sector.
Maar dit gevoel is dus niet juist. Er zijn in Nederland Europees een aantal natuurgebieden als essentieel voor bepaalde diersoorten aangewezen. Deze gebieden zijn noodzakelijk voor die soorten om te overleven. En die functie kunnen die gebieden niet meer aan voldoen. We staan op de grens van wat de ecosystemen aan kunnen en als we nog even verder gaan zullen er heel veel diersoorten uitsterven. Diersoorten die weer belangrijk zijn voor andere dieren en planten.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 15:24 schreef AgLarrr het volgende:
Ik kan me toch ook niet helemaal onttrekken aan het gevoel dat het verloop van de discussie sterk bepaald wordt door wat wij in Nederland als "natuur" hebben aangemerkt en hoe we daar mee omgaan. Wij maken ergens een keer een foto van een landschap, tekenen er een rode lijn omheen op de kaart, en vanaf dat moment moet de combi van flora en fauna daar min of meer tot in de eeuwigheid gelijk blijven.
Ik vind dat van de zotte, zeker in het licht van de flexibiliteit die vanuit andere thema's verwacht wordt. Aangezien de natuur zo überhaupt zo niet werkt, vind ik dat je in bepaalde natuurgebieden toch ook toe moet kunnen staan dat het e.e.a. verandert. Want laten we wel zijn; we hebben eigenlijk helemaal geen natuur, we hebben verschillende uit de kluiten gewassen parken. Geen enkel van de Nederlandse natuurgebieden is ongecultiveerd. Soms wordt daar zelfs rigoureus ingegrepen - massale bomenkap bijvoorbeeld - om iets in "originele" staat te houden. Dat soort parkbeheer kun je ook aan de wisselende omstandigheden aanpassen. Dan lever je wat zandgrond in voor bos. Daar leidt de natuur netto toch niet onder?
en veel meer woningbouw en prefab flexwoningen voor startersquote:Op maandag 13 juni 2022 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Meer akkerbouw en meer kleinschalige kwalitatief hoge biologische veehouderij. Zou een oplossing kunnen zijn. Lees deze brief maar: https://www.rijksoverheid(...)rarische-ondernemers
49 pagina's, het is even wat lezen, maar wat mij betreft zeker de moeite waard.
Nou TATA staal die mag wel weg daar , daar is veel ruimte voor mooie woningbouwquote:Op dinsdag 14 juni 2022 14:05 schreef Tocadisco het volgende:
En hoe zien ze dat kijken naar andere sectoren precies voor zich? Moet alle luchtvaart en alle industrie helemaal plat worden gegooid om het de boeren naar hun zin te maken ?
Als de atoombommen gaan vallen dan komt de natuur vanzelf weer terug na 20.000 jaarquote:Op dinsdag 14 juni 2022 16:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dit gevoel is dus niet juist. Er zijn in Nederland Europees een aantal natuurgebieden als essentieel voor bepaalde diersoorten aangewezen. Deze gebieden zijn noodzakelijk voor die soorten om te overleven. En die functie kunnen die gebieden niet meer aan voldoen. We staan op de grens van wat de ecosystemen aan kunnen en als we nog even verder gaan zullen er heel veel diersoorten uitsterven. Diersoorten die weer belangrijk zijn voor andere dieren en planten.
Bekendste voorbeeld is natuurlijk de Wilde Bij, die juist ook voor boeren essentieel is: https://www.vork.org/nieu(...)oedselvoorziening-3/
Het beschermen van Natura 2000 gebieden is essentieel voor de biodiversiteit. Vallen in Nederland bijvoorbeeld wat rustplekken van trekvogels weg, dan zul je daar in de hele strook waar die trekvogels langs trekken last van hebben. En planten en dieren die zich hebben aangepast aan die langs trekkende diersoorten dus ook.
TATA staal opruimen en Schiphol sluiten en een bomb van Putin op het Rurgebiedquote:Op dinsdag 14 juni 2022 15:52 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Toch echt de auto en vrachtwagens laten staan.
quote:DEN HAAG - Staalconcern Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden, gevolgd door de luchthaven Schiphol.
Dat meldt minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof), die een lijst van de honderd grootste bronnen van stikstofoxiden naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Dit is de woordvoerder, die lijkt wel achter de plannen te staan: https://www.christenunie.(...)-voor-boer-en-natuurquote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De CU begint ook al te miepen, waar ik eerst dacht dat het vooral voor de bühne was koersen we nu toch wel af op politiek gedoe.
Inb4: VVD-er die verklaart dat dat toch wel heel erg is nu alles er al staat. Wat zou ik er toch enorm van genieten als dat soort politieke chantage een keer keihard wordt afgestraft. Gelijk een parlementair onderzoek er overheen waarom er ooit een luchthaven is gebouwd zonder vergunning, deksel op de neus.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is de woordvoerder, die lijkt wel achter de plannen te staan: https://www.christenunie.(...)-voor-boer-en-natuur
Handig, die leiders die hun woordvoerders tegenspreken. Heerma zei ook al totaal wat anders dan Boswijk. Maar wellicht wil Segers het voor hun zo pijnlijke (want hun achterban heeft er veel last van) Lelystad Airport gewoon op deze manier definitief sluiten.
Er zit een vliegtuigmuseum tegenover, dat is geen moeilijk uitvoerbaar idee.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:09 schreef Hexagon het volgende:
Misschien kunnen ze Hennie van der Most er een pretpark van laten maken.
di e luchthaven kun je gewoon gebruiken , voor toeristische vluchtenquote:Op dinsdag 14 juni 2022 18:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Inb4: VVD-er die verklaart dat dat toch wel heel erg is nu alles er al staat. Wat zou ik er toch enorm van genieten als dat soort politieke chantage een keer keihard wordt afgestraft. Gelijk een parlementair onderzoek er overheen waarom er ooit een luchthaven is gebouwd zonder vergunning, deksel op de neus.
Nee, dus. Allereerst is er geen personeel, zie Schiphol. En verder is er geen milieuvergunning en gaan ze die op die plek ook niet snel krijgen.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
di e luchthaven kun je gewoon gebruiken , voor toeristische vluchten
TATA staal moet dan ook gesloten worden en hun vergunning afgepaktquote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De CU begint ook al te miepen, waar ik eerst dacht dat het vooral voor de bühne was koersen we nu toch wel af op politiek gedoe.
Sterker nog, dat vliegveldje werd al door aviodrome gebruikt voor rondvluchtjes (en de aankomst van nieuw) museummateriaal dat kan prima voortgezet worden.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit een vliegtuigmuseum tegenover, dat is geen moeilijk uitvoerbaar idee.
Nee, volgens veel mensen hier is dat niet zo en zijn onze boeren de schuldigen, want zie de cijfers.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA staal opruimen en Schiphol sluiten en een bomb van Putin op het Rurgebied
https://www.luchtvaartnie(...)s-van-stikstofoxiden
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook voor jou dit artikel, van een krant uit een hoek die bekend staat als enorm pro-boer: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eleid-is-wel-degelijquote:Op woensdag 15 juni 2022 09:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, volgens veel mensen hier is dat niet zo en zijn oze boeren de schuldigen, want zie de cijfers.
Feiten ontkenners willen ook helemaal niet discuseren maar alleen hun gelijk krijgen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook voor jou dit artikel, van een krant uit een hoek die bekend staat als enorm pro-boer: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eleid-is-wel-degelij
De feiten ontkennen helpt de discussie niet.
Hoe zit het met de milieuvergunning van Schiphol. In 2019 had men die ook niet op orde.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Allereerst is er geen personeel, zie Schiphol. En verder is er geen milieuvergunning en gaan ze die op die plek ook niet snel krijgen.
Het aantal vliegbewegingen moet voor de vergunning inderdaad omlaag: https://nos.nl/artikel/24(...)mogelijk-fors-omlaagquote:Op woensdag 15 juni 2022 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe zit het met de milieuvergunning van Schiphol. In 2019 had men die ook niet op orde.
Schiphol heeft al jaren geen natuurvergunning: '100.000 vluchten illegaal'
Veel politici hebben boter op hun hoofd qau handhaving, maar ook qau bepaling wat redelijke grenzen zijn om te handhaven in ons zeer dicht bevolkt land.
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 10:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het aantal vliegbewegingen moet voor de vergunning inderdaad omlaag: https://nos.nl/artikel/24(...)mogelijk-fors-omlaag
Volgens dit artikel zelfs met 20%.
Voor bedrijven gelden blijkbaar andere regels dan voor burgers. Welkom in Nederland.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.
Weet je wie momenteel als het om stikstofuitstoot gaat ook een carte blanche hebben om de wettelijke normen te overtreden?...quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.
20% krimpen lijkt me idd veel. En ja, helaas staan die 'to big to fail' bedrijven blijkbaar boven de wet. Schiphol, maar ook Tata waar praktisch iedereen in die omgeving direct of indirect voor werkt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.
Het gebeurt dan ook niet om de discussie vooruit te helpen maar om maatregelen te traineren, heeft voor de fossiele sector en de tabaksindustrie ook jarenlang prima op die manier gewerkt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook voor jou dit artikel, van een krant uit een hoek die bekend staat als enorm pro-boer: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eleid-is-wel-degelij
De feiten ontkennen helpt de discussie niet.
Zou kunnen, ik denk dat ze het eerst over de schutting gooien bij de provincies. Als ze slim zijn met harde eisen. De provincie kan dan de boeren meer ontzien door andere maatregelen te nemen (80 rijden, industrie aanpakken). Dat is dan hun keus.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:07 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Voor bedrijven gelden blijkbaar andere regels dan voor burgers. Welkom in Nederland.
Ik voorzie eigenlijk dat het kabinet door dit hele stikstof dossier gaat vallen. Of doordat VVD/CDA zoveel tegenwerking van hun achterban krijgen dat ze het niet meer kunnen negeren. Of door D66 als de huidige aangekondigde maatregelen niet worden doorgevoerd.
De wettelijke normen die opeens niet klopten omdat de rechter het voorruit schuiven verboden heeft. Daar had geen boer op kunnen anticiperen. Schiphol daarintegen kan al jaren de boel overtreden zonder gevolgen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Weet je wie momenteel als het om stikstofuitstoot gaat ook een carte blanche hebben om de wettelijke normen te overtreden?...
Nou, elke boer kon natuurlijk weten dat PAS illegaal was. Maar inderdaad, de boeren hebben zeker niet de volledige schuld, daarom ook geen boete voor overtreden van de wet oid maar een zeer gulle uitkoopregeling.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De wettelijke normen die opeens niet klopten omdat de rechter het voorruit schuiven verboden heeft. Daar had geen boer op kunnen anticiperen. Schiphol daarintegen kan al jaren de boel overtreden zonder gevolgen.
Hoe kon elke boer dat nou weten als pas in 2019 een rechter de overheid heeft teruggefloten.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, elke boer kon natuurlijk weten dat PAS illegaal was. Maar inderdaad, de boeren hebben zeker niet de volledige schuld, daarom ook geen boete voor overtreden van de wet oid maar een zeer gulle uitkoopregeling.
Ja, dat van de luchthavens is kwalijker. Maar dat PAS het niet ging houden stond bij de invoering al in alle boerenbladen, dat die kans enorm was en dus geen goede basis voor investeringen wist iedereen. Ook de Rabobank, die wel vrolijk leningen gaf op die wankele basis, trouwens. De boeren moeten dus ook niet doen alsof dit ze overvalt, al ver voor 2019 werd hiervoor ook gewaarschuwd door de Wageningen Universiteit.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kon elke boer dat nou weten als pas in 2019 een rechter de overheid heeft teruggefloten.
Zolang overheden vergunningen verlenen is het legaal. Dat overheden illegaal vergunningen verleend hebben kwam pas aan het licht na die uitspraak.
Bewuste overtreding van verleende vergunningen bij luchthavens vind ik moreel gezien veel verwerpelijker.
Het is als boer, met de lage marges die gelden, natuurlijk ook bijna niet te doen om zelf verantwoordelijk te gaan ondernemen, dan leg je het echt af.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, elke boer kon natuurlijk weten dat PAS illegaal was. Maar inderdaad, de boeren hebben zeker niet de volledige schuld, daarom ook geen boete voor overtreden van de wet oid maar een zeer gulle uitkoopregeling.
Klopt dat een boer hier lastig tegenin kon, al zijn er wel biologische boeren gekomen juist ook vanwege die instabiele PAS basis. Maar daarom dus ook die ruime compensatie.quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het is als boer, met de lage marges die gelden, natuurlijk ook bijna niet te doen om zelf verantwoordelijk te gaan ondernemen, dan leg je het echt af.
In dat licht is 'het kapotmaken van de boerensector' ook absoluut niet aan de orde. Als we zo doorgaan degradeert de bodem op gegeven moment zo ver dat er überhaupt geen akkerbouw meer mogelijk is, en individuele boeren kunnen daar niks tegen doen vanwege de concurrentie.
Je kunt gerust beargumenteren dat hard stikstofbeleid op termijn juist de redding van het Nederlandse boerenbedrijf is.
Ja, maar voor die biologische boeren is er een veel kleinere afzetmarkt. De mensen die nu echt alle centen bij elkaar moeten schrapen omdat we met zijn allen veel te lang de VVD in het zadel hebben gehouden gaan daar niet extra voor betalen als er ook kiloknallers naast liggen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat een boer hier lastig tegenin kon, al zijn er wel biologische boeren gekomen juist ook vanwege die instabiele PAS basis. Maar daarom dus ook die ruime compensatie.
En dat laatste, dat wordt hier ook beargumenteerd: https://www.rtlnieuws.nl/(...)mpen-veestapel-onzin
De prijs per liter/kilo moet gewoon omhoog, die is al decennia lang schandalig laag.
Daarom dus die verplichte ketenafspraken die opgenomen zijn in het plan. Lukt het ze in een half jaar niet om tot een afspraak te komen dan komt er een wet, de voorbereidingen op die wet zijn al begonnen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 13:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, maar voor die biologische boeren is er een veel kleinere afzetmarkt. De mensen die nu echt alle centen bij elkaar moeten schrapen omdat we met zijn allen veel te lang de VVD in het zadel hebben gehouden gaan daar niet extra voor betalen als er ook kiloknallers naast liggen.
Het zou voor die categorie mensen sowieso verstandig zijn om (deels) vegetarisch of veganistisch te gaan eten, maar ik doe hier de aanname (!) dat dat niet erg populair is in die groep.
Ik weet niet goed wat daar communistisch aan is, klinkt meer kapitalistischquote:Op woensdag 15 juni 2022 13:37 schreef Basp1 het volgende:
Het lijken wel communistische praktijken, keten afspraken verplichten, en tegelijkertijd luchthavens fijn laten doorgaan met overtredingen.
keiharde keten afspraken in wetgeving vastleggen is niet kapitalistisch in mijn optiek.quote:Op woensdag 15 juni 2022 14:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet niet goed wat daar communistisch aan is, klinkt meer kapitalistisch
beidenquote:Op woensdag 15 juni 2022 09:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, volgens veel mensen hier is dat niet zo en zijn onze boeren de schuldigen, want zie de cijfers.
.quote:Cijfers over stikstof
Van de Nederlandse uitstoot bestaat 60% uit ammoniak (NH3) en 40% uit stikstofoxiden (NOx). De landbouw zorgt voor 61% van de stikstofuitstoot (door mest, maar ook uit kassen en door landbouwvoertuigen), het wegverkeer voor 15%. De uitstoot wordt ook wel stikstof-emissie genoemd
Kapitalisme is dan ook nauwelijks een ideologie te noemen, het is gewoon wat er gebeurd als je niks doetquote:Op woensdag 15 juni 2022 15:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
keiharde keten afspraken in wetgeving vastleggen is niet kapitalistisch in mijn optiek.
Een bedrijf waar de overheid zelf grootaandeelhouder van is lekker laten doormodderen met eigen regels overtreden is ook niet kapitalistisch.
quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:24 schreef KoosVogels het volgende:
Gewoon de landbouwsubsidie schrappen. Dan is het aantal boerenbedrijven in ons land binnen no time gehalveerd.
Markten zijn overal gereguleerd en regulatie heeft ook voordelen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:11 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Kapitalisme is dan ook nauwelijks een ideologie te noemen, het is gewoon wat er gebeurd als je niks doet
En da's leuk, voor jagers en verzamelaars enzo. Niet als je met 7,5 miljard mensen een planeet moet delen.
Vanwege natuur dat niet of nauwelijks schade ondervindt van uitstoot van de boer, die stikstof gaan ze minder lekker op maar het natuurlijke balans ligt ook niet bij stikstofloos.quote:Op woensdag 15 juni 2022 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beiden
[..]
.
TATA neemt in haar eentje wel 10% van de NO2 voor haar rekening , dus die kan wel sluiten
Schiphol idem dito
Boeren moeten voor 50% omschakelen van intensieve landbouw naar extensieve landbouw met dus 70% minder stront totaal zou dat 35 % minder NH2 opleveren
Woningbouw kan gewoon doorgang vinden met prefab flexbouw
Als iets op termijn ooit de redding zou zijn, dan is "hard ingrijpen" per definitie niet nodig, want op termijn gaat inkrimpen vrijwel pijnloos, dat kun je dan geen "hard ingrijpen" meer noemen maar eerder "met beleid."quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:31 schreef BlackLining het volgende:
Je kunt gerust beargumenteren dat hard stikstofbeleid op termijn juist de redding van het Nederlandse boerenbedrijf is.
loofbomen planten , die zijn dol op stikstof en ook op CO2quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vanwege natuur dat niet of nauwelijks schade ondervindt van uitstoot van de boer, die stikstof gaan ze minder lekker op maar het natuurlijke balans ligt ook niet bij stikstofloos.
Ja, daar is het inmiddels te laat voorquote:Op woensdag 15 juni 2022 17:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als iets op termijn ooit de redding zou zijn, dan is "hard ingrijpen" per definitie niet nodig, want op termijn gaat inkrimpen vrijwel pijnloos, dat kun je dan geen "hard ingrijpen" meer noemen maar eerder "met beleid."
Iets waar ik voorstander van ben, als het al nodig zou zijn, maar laten we daar dan de tijd voor nemen om het uit te zoeken en ondertussen met beleid wat aan het probleem doen.
Stikstofnormen vaststellen heeft dan ook helemaal niks met een planeconomie te maken. Je haalt er allemaal irrelevante lulkoek bij.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Markten zijn overal gereguleerd en regulatie heeft ook voordelen.
Maar ronduit markt economie omschakelen in plan-economie is waar het frontaal fout gaat. Het is zo debiel kinderlijk om te denken dat plan-economie goed werkt. Ja een klein aantal dossiers misschien, niet zaken die prima verwezenlijkt kunnen worden door bedrijven.
Natuurlijk is het te laat voor een extremistische activist.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, daar is het inmiddels te laat voor
Als Bleeker destijds niet zo'n kansloze PAS wet had ingevoerd, had hij nog tijd gehad om 'met beleid' wat aan het probleem te doen. Dat gaat nu dus niet meer.
De staat wilt wel erg veel controleren de laatste jaren. Met als toppunt wel zo een beetje de vrijheid van meningsuiting.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Stikstofnormen vaststellen heeft dan ook helemaal niks met een planeconomie te maken. Je haalt er allemaal irrelevante lulkoek bij.
Gaan we nu allemaal dood ?/quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:42 schreef BlackLining het volgende:
Als Bleeker destijds niet zo'n kansloze PAS wet had ingevoerd, had hij nog tijd gehad om 'met beleid' wat aan het probleem te doen. Dat gaat nu dus niet meer.
quote:Brussel: ’Nederland speelde zichzelf schaakmat met stikstof’
Het stikstofspook gijzelt ons land nu al een paar jaar, maar in Europese regelgeving komt het woord ’stikstof’ niet eens voor. Nederland heeft zichzelf schaakmat gespeeld, klinkt het in Den Haag en Brussel.
Over terugkeer naar de tekentafel klinkt weinig enthousiasme.
De juridische stikstofcrisis hangt samen met de uitvoering van Europese richtlijnen om de natuur te beschermen.
Lidstaten mochten daar deels zelf invulling aan geven.
Den Haag heeft gekozen om ruim 160 Natura 2000-gebieden aan te melden in Brussel.
Een harde Europese regel is dat beschermde plantjes in deze gebieden niet mogen verslechteren.
Om de staat van de natuur te beoordelen kijkt Nederland alleen naar ingewikkelde stikstofrekenmodellen.
Die zijn juridisch bindend en raken zo’n beetje alle economische activiteiten in de omgeving.
Daar heeft Den Haag zich in verslikt: het land zit op slot.
Duitse boer schrikt van regels voor Nederlandse collega
Blij aan deze kant van grens
Een makkelijke oplossing binnen dit systeem is er niet.
Zelfs als alle boeren verdwijnen komen we op veel plekken niet onder de alarmerende grenswaarden, zo weet het Planbureau voor de Leefomgeving. Critici vinden daarom dat Nederland terug naar de tekentafel moet.
Dat het anders kan bewijst de rest van Europa.
Vlak over de Nederlandse grens doen dezelfde beschermde plantjes het op papier wel goed.
Alleen Vlaanderen werkt met een methode die enigszins lijkt op de onze.
De deelstaat gaat ook over tot het uitkopen van boeren bij Natura 2000-gebieden.
Maar in Wallonië is dankzij ander natuurbeleid weer niets aan de hand.
quote:Stikstofcrisis is een door ambtenaren gecreëerd probleem
Om het over een andere boeg te gooien moet Nederland naar Brussel.
Tot nu toe klinkt daar in Den Haag nog geen enthousiasme voor.
Makkelijk zal het niet zijn: naast toegeven dat het huidige model fout is, moet er een alternatief worden gebouwd dat op een bredere en wetenschappelijke manier naar de staat van de natuur kijkt.
De uitkomst hoeft niet automatisch gunstig te zijn voor alle boeren.
Schrappen natuurgebieden
Een andere route is het schrappen van Natura 2000-gebieden.
De vorige stikstofminister, Carola Schouten, heeft onder druk van VVD en CDA gekeken naar deze optie.
De Europese Commissie zou volgens bronnen bereid zijn om mee te werken, maar pas nadat Nederland eerst overtuigend aan de slag gaat met natuurherstel en de landbouwsector.
Of er serieuze pogingen zijn gedaan in Brussel valt moeilijk vast te stellen.
Kamerleden klagen al jaren dat het onmogelijk is om te controleren met welke informatie de Haagse ambtenaren precies aan tafel zitten.
Vlieland ziet probleem stikstofkwestie niet: ’Klopt dit wel?’
Vanuit Haagse en Brusselse bronnen klinkt bovendien weinig hoop op medewerking door het dagelijks EU-bestuur.
Nederland het slechtste jongetje van de landbouwklas zijn op het gebied van nitraat, fosfaat, stikstof en klimaat.
We hebben geen krediet meer, zo klinkt het bij meerdere bronnen.
Tja ik vind het ook onsmakelijk, maar afgezien van eventuele verkeersovertredingen en gevaarzetting door die kraan kun je hier niet zo veel mee natuurlijk.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |