TATA staal opruimen en Schiphol sluiten en een bomb van Putin op het Rurgebiedquote:Op dinsdag 14 juni 2022 15:52 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Toch echt de auto en vrachtwagens laten staan.
quote:DEN HAAG - Staalconcern Tata Steel is de grootste uitstoter van stikstofoxiden, gevolgd door de luchthaven Schiphol.
Dat meldt minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof), die een lijst van de honderd grootste bronnen van stikstofoxiden naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Dit is de woordvoerder, die lijkt wel achter de plannen te staan: https://www.christenunie.(...)-voor-boer-en-natuurquote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De CU begint ook al te miepen, waar ik eerst dacht dat het vooral voor de bühne was koersen we nu toch wel af op politiek gedoe.
Inb4: VVD-er die verklaart dat dat toch wel heel erg is nu alles er al staat. Wat zou ik er toch enorm van genieten als dat soort politieke chantage een keer keihard wordt afgestraft. Gelijk een parlementair onderzoek er overheen waarom er ooit een luchthaven is gebouwd zonder vergunning, deksel op de neus.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is de woordvoerder, die lijkt wel achter de plannen te staan: https://www.christenunie.(...)-voor-boer-en-natuur
Handig, die leiders die hun woordvoerders tegenspreken. Heerma zei ook al totaal wat anders dan Boswijk. Maar wellicht wil Segers het voor hun zo pijnlijke (want hun achterban heeft er veel last van) Lelystad Airport gewoon op deze manier definitief sluiten.
Er zit een vliegtuigmuseum tegenover, dat is geen moeilijk uitvoerbaar idee.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:09 schreef Hexagon het volgende:
Misschien kunnen ze Hennie van der Most er een pretpark van laten maken.
di e luchthaven kun je gewoon gebruiken , voor toeristische vluchtenquote:Op dinsdag 14 juni 2022 18:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Inb4: VVD-er die verklaart dat dat toch wel heel erg is nu alles er al staat. Wat zou ik er toch enorm van genieten als dat soort politieke chantage een keer keihard wordt afgestraft. Gelijk een parlementair onderzoek er overheen waarom er ooit een luchthaven is gebouwd zonder vergunning, deksel op de neus.
Nee, dus. Allereerst is er geen personeel, zie Schiphol. En verder is er geen milieuvergunning en gaan ze die op die plek ook niet snel krijgen.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
di e luchthaven kun je gewoon gebruiken , voor toeristische vluchten
TATA staal moet dan ook gesloten worden en hun vergunning afgepaktquote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:29 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De CU begint ook al te miepen, waar ik eerst dacht dat het vooral voor de bühne was koersen we nu toch wel af op politiek gedoe.
Sterker nog, dat vliegveldje werd al door aviodrome gebruikt voor rondvluchtjes (en de aankomst van nieuw) museummateriaal dat kan prima voortgezet worden.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit een vliegtuigmuseum tegenover, dat is geen moeilijk uitvoerbaar idee.
Nee, volgens veel mensen hier is dat niet zo en zijn onze boeren de schuldigen, want zie de cijfers.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 17:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA staal opruimen en Schiphol sluiten en een bomb van Putin op het Rurgebied
https://www.luchtvaartnie(...)s-van-stikstofoxiden
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook voor jou dit artikel, van een krant uit een hoek die bekend staat als enorm pro-boer: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eleid-is-wel-degelijquote:Op woensdag 15 juni 2022 09:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, volgens veel mensen hier is dat niet zo en zijn oze boeren de schuldigen, want zie de cijfers.
Feiten ontkenners willen ook helemaal niet discuseren maar alleen hun gelijk krijgen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook voor jou dit artikel, van een krant uit een hoek die bekend staat als enorm pro-boer: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eleid-is-wel-degelij
De feiten ontkennen helpt de discussie niet.
Hoe zit het met de milieuvergunning van Schiphol. In 2019 had men die ook niet op orde.quote:Op dinsdag 14 juni 2022 20:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Allereerst is er geen personeel, zie Schiphol. En verder is er geen milieuvergunning en gaan ze die op die plek ook niet snel krijgen.
Het aantal vliegbewegingen moet voor de vergunning inderdaad omlaag: https://nos.nl/artikel/24(...)mogelijk-fors-omlaagquote:Op woensdag 15 juni 2022 10:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe zit het met de milieuvergunning van Schiphol. In 2019 had men die ook niet op orde.
Schiphol heeft al jaren geen natuurvergunning: '100.000 vluchten illegaal'
Veel politici hebben boter op hun hoofd qau handhaving, maar ook qau bepaling wat redelijke grenzen zijn om te handhaven in ons zeer dicht bevolkt land.
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 10:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het aantal vliegbewegingen moet voor de vergunning inderdaad omlaag: https://nos.nl/artikel/24(...)mogelijk-fors-omlaag
Volgens dit artikel zelfs met 20%.
Voor bedrijven gelden blijkbaar andere regels dan voor burgers. Welkom in Nederland.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.
Weet je wie momenteel als het om stikstofuitstoot gaat ook een carte blanche hebben om de wettelijke normen te overtreden?...quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.
20% krimpen lijkt me idd veel. En ja, helaas staan die 'to big to fail' bedrijven blijkbaar boven de wet. Schiphol, maar ook Tata waar praktisch iedereen in die omgeving direct of indirect voor werkt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En geloof jij nu echt dat dat zal gebeuren. Hoe kan een bedrijf met een halve vergunning steeds die blijven overtreden. Van burgers verwacht de overheid dat ze zich aan elk regeltje houden (bouwprojecten worden stilgelegd vanwege vleermuizen of stikstof) en luchthavens hebben een cart blanche op overtredingen zonder dat er ingegrepen wordt.
Het gebeurt dan ook niet om de discussie vooruit te helpen maar om maatregelen te traineren, heeft voor de fossiele sector en de tabaksindustrie ook jarenlang prima op die manier gewerkt.quote:Op woensdag 15 juni 2022 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook voor jou dit artikel, van een krant uit een hoek die bekend staat als enorm pro-boer: https://www.nd.nl/nieuws/(...)eleid-is-wel-degelij
De feiten ontkennen helpt de discussie niet.
Zou kunnen, ik denk dat ze het eerst over de schutting gooien bij de provincies. Als ze slim zijn met harde eisen. De provincie kan dan de boeren meer ontzien door andere maatregelen te nemen (80 rijden, industrie aanpakken). Dat is dan hun keus.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:07 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Voor bedrijven gelden blijkbaar andere regels dan voor burgers. Welkom in Nederland.
Ik voorzie eigenlijk dat het kabinet door dit hele stikstof dossier gaat vallen. Of doordat VVD/CDA zoveel tegenwerking van hun achterban krijgen dat ze het niet meer kunnen negeren. Of door D66 als de huidige aangekondigde maatregelen niet worden doorgevoerd.
De wettelijke normen die opeens niet klopten omdat de rechter het voorruit schuiven verboden heeft. Daar had geen boer op kunnen anticiperen. Schiphol daarintegen kan al jaren de boel overtreden zonder gevolgen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Weet je wie momenteel als het om stikstofuitstoot gaat ook een carte blanche hebben om de wettelijke normen te overtreden?...
Nou, elke boer kon natuurlijk weten dat PAS illegaal was. Maar inderdaad, de boeren hebben zeker niet de volledige schuld, daarom ook geen boete voor overtreden van de wet oid maar een zeer gulle uitkoopregeling.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De wettelijke normen die opeens niet klopten omdat de rechter het voorruit schuiven verboden heeft. Daar had geen boer op kunnen anticiperen. Schiphol daarintegen kan al jaren de boel overtreden zonder gevolgen.
Hoe kon elke boer dat nou weten als pas in 2019 een rechter de overheid heeft teruggefloten.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, elke boer kon natuurlijk weten dat PAS illegaal was. Maar inderdaad, de boeren hebben zeker niet de volledige schuld, daarom ook geen boete voor overtreden van de wet oid maar een zeer gulle uitkoopregeling.
Ja, dat van de luchthavens is kwalijker. Maar dat PAS het niet ging houden stond bij de invoering al in alle boerenbladen, dat die kans enorm was en dus geen goede basis voor investeringen wist iedereen. Ook de Rabobank, die wel vrolijk leningen gaf op die wankele basis, trouwens. De boeren moeten dus ook niet doen alsof dit ze overvalt, al ver voor 2019 werd hiervoor ook gewaarschuwd door de Wageningen Universiteit.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kon elke boer dat nou weten als pas in 2019 een rechter de overheid heeft teruggefloten.
Zolang overheden vergunningen verlenen is het legaal. Dat overheden illegaal vergunningen verleend hebben kwam pas aan het licht na die uitspraak.
Bewuste overtreding van verleende vergunningen bij luchthavens vind ik moreel gezien veel verwerpelijker.
Het is als boer, met de lage marges die gelden, natuurlijk ook bijna niet te doen om zelf verantwoordelijk te gaan ondernemen, dan leg je het echt af.quote:Op woensdag 15 juni 2022 11:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou, elke boer kon natuurlijk weten dat PAS illegaal was. Maar inderdaad, de boeren hebben zeker niet de volledige schuld, daarom ook geen boete voor overtreden van de wet oid maar een zeer gulle uitkoopregeling.
Klopt dat een boer hier lastig tegenin kon, al zijn er wel biologische boeren gekomen juist ook vanwege die instabiele PAS basis. Maar daarom dus ook die ruime compensatie.quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het is als boer, met de lage marges die gelden, natuurlijk ook bijna niet te doen om zelf verantwoordelijk te gaan ondernemen, dan leg je het echt af.
In dat licht is 'het kapotmaken van de boerensector' ook absoluut niet aan de orde. Als we zo doorgaan degradeert de bodem op gegeven moment zo ver dat er überhaupt geen akkerbouw meer mogelijk is, en individuele boeren kunnen daar niks tegen doen vanwege de concurrentie.
Je kunt gerust beargumenteren dat hard stikstofbeleid op termijn juist de redding van het Nederlandse boerenbedrijf is.
Ja, maar voor die biologische boeren is er een veel kleinere afzetmarkt. De mensen die nu echt alle centen bij elkaar moeten schrapen omdat we met zijn allen veel te lang de VVD in het zadel hebben gehouden gaan daar niet extra voor betalen als er ook kiloknallers naast liggen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat een boer hier lastig tegenin kon, al zijn er wel biologische boeren gekomen juist ook vanwege die instabiele PAS basis. Maar daarom dus ook die ruime compensatie.
En dat laatste, dat wordt hier ook beargumenteerd: https://www.rtlnieuws.nl/(...)mpen-veestapel-onzin
De prijs per liter/kilo moet gewoon omhoog, die is al decennia lang schandalig laag.
Daarom dus die verplichte ketenafspraken die opgenomen zijn in het plan. Lukt het ze in een half jaar niet om tot een afspraak te komen dan komt er een wet, de voorbereidingen op die wet zijn al begonnen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 13:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, maar voor die biologische boeren is er een veel kleinere afzetmarkt. De mensen die nu echt alle centen bij elkaar moeten schrapen omdat we met zijn allen veel te lang de VVD in het zadel hebben gehouden gaan daar niet extra voor betalen als er ook kiloknallers naast liggen.
Het zou voor die categorie mensen sowieso verstandig zijn om (deels) vegetarisch of veganistisch te gaan eten, maar ik doe hier de aanname (!) dat dat niet erg populair is in die groep.
Ik weet niet goed wat daar communistisch aan is, klinkt meer kapitalistischquote:Op woensdag 15 juni 2022 13:37 schreef Basp1 het volgende:
Het lijken wel communistische praktijken, keten afspraken verplichten, en tegelijkertijd luchthavens fijn laten doorgaan met overtredingen.
keiharde keten afspraken in wetgeving vastleggen is niet kapitalistisch in mijn optiek.quote:Op woensdag 15 juni 2022 14:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet niet goed wat daar communistisch aan is, klinkt meer kapitalistisch
beidenquote:Op woensdag 15 juni 2022 09:12 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nee, volgens veel mensen hier is dat niet zo en zijn onze boeren de schuldigen, want zie de cijfers.
.quote:Cijfers over stikstof
Van de Nederlandse uitstoot bestaat 60% uit ammoniak (NH3) en 40% uit stikstofoxiden (NOx). De landbouw zorgt voor 61% van de stikstofuitstoot (door mest, maar ook uit kassen en door landbouwvoertuigen), het wegverkeer voor 15%. De uitstoot wordt ook wel stikstof-emissie genoemd
Kapitalisme is dan ook nauwelijks een ideologie te noemen, het is gewoon wat er gebeurd als je niks doetquote:Op woensdag 15 juni 2022 15:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
keiharde keten afspraken in wetgeving vastleggen is niet kapitalistisch in mijn optiek.
Een bedrijf waar de overheid zelf grootaandeelhouder van is lekker laten doormodderen met eigen regels overtreden is ook niet kapitalistisch.
quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:24 schreef KoosVogels het volgende:
Gewoon de landbouwsubsidie schrappen. Dan is het aantal boerenbedrijven in ons land binnen no time gehalveerd.
Markten zijn overal gereguleerd en regulatie heeft ook voordelen.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:11 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Kapitalisme is dan ook nauwelijks een ideologie te noemen, het is gewoon wat er gebeurd als je niks doet
En da's leuk, voor jagers en verzamelaars enzo. Niet als je met 7,5 miljard mensen een planeet moet delen.
Vanwege natuur dat niet of nauwelijks schade ondervindt van uitstoot van de boer, die stikstof gaan ze minder lekker op maar het natuurlijke balans ligt ook niet bij stikstofloos.quote:Op woensdag 15 juni 2022 16:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beiden
[..]
.
TATA neemt in haar eentje wel 10% van de NO2 voor haar rekening , dus die kan wel sluiten
Schiphol idem dito
Boeren moeten voor 50% omschakelen van intensieve landbouw naar extensieve landbouw met dus 70% minder stront totaal zou dat 35 % minder NH2 opleveren
Woningbouw kan gewoon doorgang vinden met prefab flexbouw
Als iets op termijn ooit de redding zou zijn, dan is "hard ingrijpen" per definitie niet nodig, want op termijn gaat inkrimpen vrijwel pijnloos, dat kun je dan geen "hard ingrijpen" meer noemen maar eerder "met beleid."quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:31 schreef BlackLining het volgende:
Je kunt gerust beargumenteren dat hard stikstofbeleid op termijn juist de redding van het Nederlandse boerenbedrijf is.
loofbomen planten , die zijn dol op stikstof en ook op CO2quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Vanwege natuur dat niet of nauwelijks schade ondervindt van uitstoot van de boer, die stikstof gaan ze minder lekker op maar het natuurlijke balans ligt ook niet bij stikstofloos.
Ja, daar is het inmiddels te laat voorquote:Op woensdag 15 juni 2022 17:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als iets op termijn ooit de redding zou zijn, dan is "hard ingrijpen" per definitie niet nodig, want op termijn gaat inkrimpen vrijwel pijnloos, dat kun je dan geen "hard ingrijpen" meer noemen maar eerder "met beleid."
Iets waar ik voorstander van ben, als het al nodig zou zijn, maar laten we daar dan de tijd voor nemen om het uit te zoeken en ondertussen met beleid wat aan het probleem doen.
Stikstofnormen vaststellen heeft dan ook helemaal niks met een planeconomie te maken. Je haalt er allemaal irrelevante lulkoek bij.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Markten zijn overal gereguleerd en regulatie heeft ook voordelen.
Maar ronduit markt economie omschakelen in plan-economie is waar het frontaal fout gaat. Het is zo debiel kinderlijk om te denken dat plan-economie goed werkt. Ja een klein aantal dossiers misschien, niet zaken die prima verwezenlijkt kunnen worden door bedrijven.
Natuurlijk is het te laat voor een extremistische activist.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:42 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, daar is het inmiddels te laat voor
Als Bleeker destijds niet zo'n kansloze PAS wet had ingevoerd, had hij nog tijd gehad om 'met beleid' wat aan het probleem te doen. Dat gaat nu dus niet meer.
De staat wilt wel erg veel controleren de laatste jaren. Met als toppunt wel zo een beetje de vrijheid van meningsuiting.quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Stikstofnormen vaststellen heeft dan ook helemaal niks met een planeconomie te maken. Je haalt er allemaal irrelevante lulkoek bij.
Gaan we nu allemaal dood ?/quote:Op woensdag 15 juni 2022 17:42 schreef BlackLining het volgende:
Als Bleeker destijds niet zo'n kansloze PAS wet had ingevoerd, had hij nog tijd gehad om 'met beleid' wat aan het probleem te doen. Dat gaat nu dus niet meer.
quote:Brussel: ’Nederland speelde zichzelf schaakmat met stikstof’
Het stikstofspook gijzelt ons land nu al een paar jaar, maar in Europese regelgeving komt het woord ’stikstof’ niet eens voor. Nederland heeft zichzelf schaakmat gespeeld, klinkt het in Den Haag en Brussel.
Over terugkeer naar de tekentafel klinkt weinig enthousiasme.
De juridische stikstofcrisis hangt samen met de uitvoering van Europese richtlijnen om de natuur te beschermen.
Lidstaten mochten daar deels zelf invulling aan geven.
Den Haag heeft gekozen om ruim 160 Natura 2000-gebieden aan te melden in Brussel.
Een harde Europese regel is dat beschermde plantjes in deze gebieden niet mogen verslechteren.
Om de staat van de natuur te beoordelen kijkt Nederland alleen naar ingewikkelde stikstofrekenmodellen.
Die zijn juridisch bindend en raken zo’n beetje alle economische activiteiten in de omgeving.
Daar heeft Den Haag zich in verslikt: het land zit op slot.
Duitse boer schrikt van regels voor Nederlandse collega
Blij aan deze kant van grens
Een makkelijke oplossing binnen dit systeem is er niet.
Zelfs als alle boeren verdwijnen komen we op veel plekken niet onder de alarmerende grenswaarden, zo weet het Planbureau voor de Leefomgeving. Critici vinden daarom dat Nederland terug naar de tekentafel moet.
Dat het anders kan bewijst de rest van Europa.
Vlak over de Nederlandse grens doen dezelfde beschermde plantjes het op papier wel goed.
Alleen Vlaanderen werkt met een methode die enigszins lijkt op de onze.
De deelstaat gaat ook over tot het uitkopen van boeren bij Natura 2000-gebieden.
Maar in Wallonië is dankzij ander natuurbeleid weer niets aan de hand.
quote:Stikstofcrisis is een door ambtenaren gecreëerd probleem
Om het over een andere boeg te gooien moet Nederland naar Brussel.
Tot nu toe klinkt daar in Den Haag nog geen enthousiasme voor.
Makkelijk zal het niet zijn: naast toegeven dat het huidige model fout is, moet er een alternatief worden gebouwd dat op een bredere en wetenschappelijke manier naar de staat van de natuur kijkt.
De uitkomst hoeft niet automatisch gunstig te zijn voor alle boeren.
Schrappen natuurgebieden
Een andere route is het schrappen van Natura 2000-gebieden.
De vorige stikstofminister, Carola Schouten, heeft onder druk van VVD en CDA gekeken naar deze optie.
De Europese Commissie zou volgens bronnen bereid zijn om mee te werken, maar pas nadat Nederland eerst overtuigend aan de slag gaat met natuurherstel en de landbouwsector.
Of er serieuze pogingen zijn gedaan in Brussel valt moeilijk vast te stellen.
Kamerleden klagen al jaren dat het onmogelijk is om te controleren met welke informatie de Haagse ambtenaren precies aan tafel zitten.
Vlieland ziet probleem stikstofkwestie niet: ’Klopt dit wel?’
Vanuit Haagse en Brusselse bronnen klinkt bovendien weinig hoop op medewerking door het dagelijks EU-bestuur.
Nederland het slechtste jongetje van de landbouwklas zijn op het gebied van nitraat, fosfaat, stikstof en klimaat.
We hebben geen krediet meer, zo klinkt het bij meerdere bronnen.
Tja ik vind het ook onsmakelijk, maar afgezien van eventuele verkeersovertredingen en gevaarzetting door die kraan kun je hier niet zo veel mee natuurlijk.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |