quote:Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen zijn verkiezingen waarbij de gemeenteraad van een Nederlandse gemeente wordt gekozen. Omdat voor alle gemeenten op dezelfde dag verkiezingen worden gehouden (behalve in bijzondere gevallen, zoals bij een gemeentelijke herindeling), spreekt men veelal van gemeenteraadsverkiezingen (in het meervoud).
De Nederlandse gemeenteraadsleden worden om de vier jaar gekozen. Artikel 129 van de Grondwet schrijft voor dat de leden rechtstreeks worden gekozen; rechtstreeks betekent zonder tussenschakels en tussenpersonen. Dit betekent dat die leden een zetel behalen die de meeste stemmen krijgen. In het huidige systeem (evenredige vertegenwoordiging) worden stemmen overgedragen.
Stemrecht hebben alle Nederlanders en andere EU-onderdanen die ook daadwerkelijk in Nederland wonen, mits zij 18 jaar of ouder zijn. Ook niet-EU-onderdanen die langer dan vijf jaar (legaal) in Nederland verblijven, mogen stemmen. Voor de Tweede Kamerverkiezingen daarentegen kent de Grondwet uitsluitend kiesrecht toe aan Nederlanders, ongeacht of zij wel of niet woonachtig in Nederland zijn.
quote:In de volgende gemeenten zullen op 16 maart 2022 geen reguliere gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden omdat zij recent betrokken (geweest) zijn bij een herindelingsoperatie:
Herindeling per 1 januari 2021
In de gemeenten Boxtel, Eemsdelta, Oisterwijk en Vught zijn herindelingsverkiezingen gehouden op 18 november 2020.
Herindeling per 1 januari 2022
In de gemeenten Purmerend, Dijk en Waard, Maashorst en Land van Cuijk zijn herindelingsverkiezingen gehouden op 24 november 2021.
Herindeling per 24 maart 2022
In de gemeenten Amsterdam en Weesp zullen herindelingsverkiezingen gehouden worden op 16 maart 2022.
Herindeling per 1 januari 2023
In de gemeenten Brielle, Westvoorne en Hellevoetsluis zullen - indien de parlementaire procedure inzake het wetsvoorstel tot samenvoeging in de loop van 2022 tijdig afgerond wordt - herindelingsverkiezingen gehouden worden in november 2022.
Dat klopt, maar toch heeft die man nog een behoorlijke fanschare. Is ook nog steeds raadslid. Wel scheidend waarschijnlijk, want dit jaar staat ie als lijstduwer op de lijst. Maar ik sluit niet eens uit dat hij zo veel voorkeursstemmen haalt dat hij alsnog terugkeert.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:05 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Serieus? Die gast is toch verdacht en/of veroordeeld voor tal van corruptieschandalen?
Gebeurt vaak inderdaad.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar toch heeft die man nog een behoorlijke fanschare. Is ook nog steeds raadslid. Wel scheidend waarschijnlijk, want dit jaar staat ie als lijstduwer op de lijst. Maar ik sluit niet eens uit dat hij zo veel voorkeursstemmen haalt dat hij alsnog terugkeert.
De man moet toch inmiddels wel een respectabele leeftijd hebben, Bideniaans?quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar toch heeft die man nog een behoorlijke fanschare. Is ook nog steeds raadslid. Wel scheidend waarschijnlijk, want dit jaar staat ie als lijstduwer op de lijst. Maar ik sluit niet eens uit dat hij zo veel voorkeursstemmen haalt dat hij alsnog terugkeert.
Die haalt wel genoeg voorkeursstemmen om verkozen te worden. Is wel al bijna 77.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bijna 77. Biden wordt dit jaar 80.quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:13 schreef capricia het volgende:
[..]
De man moet toch inmiddels wel een respectabele leeftijd hebben, Bideniaans?
quote:Op dinsdag 15 maart 2022 23:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bijna 77. Biden wordt dit jaar 80.
Dat heeft die partij vaker. Doel is volgens mij al bereikt met het ophangen van de posters tijdens de verkiezingen en zo aandacht te vragen voor Jezus.quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:36 schreef Bocaj het volgende:
Wij hebben een 'Jezus leeft partij' met 1 persoon...
Jezus Leeft is toch van die bijzondere baarddrager die bij talkshows zat over dat vaccin?quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat heeft die partij vaker. Doel is volgens mij al bereikt met het ophangen van de posters tijdens de verkiezingen en zo aandacht te vragen voor Jezus.
De oprichter is in elk geval de evangelist die in dit zeer bekende huis woont:quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:10 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Jezus Leeft is toch van die bijzondere baarddrager die bij talkshows zat over dat vaccin?
edit: Florens van der Spek
Ja die ken ik wel ja, haha.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De oprichter is in elk geval de evangelist die in dit zeer bekende huis woont:
[ afbeelding ]
Rotterdam weer zoals altijd een lage opkomst.quote:Update 07:42 - Harderwijk begint verkiezingsdag met hoge opkomstcijfers
Na twee dagen stemmen is de gemeente Harderwijk een van de gemeenten met de hoogste opkomstcijfers. Bij aanvang van de derde en ‘echte’ verkiezingsdag heeft reeds 17,1 procent van de Harderwijkers gestemd, het dubbele van de percentages in de grote steden.
Van de vier grote steden heeft Den Haag tot dusver de grootste opkomst met 8,7 procent van de stemgerechtigden. Utrecht begint de derde verkiezingsdag met een opkomstpercentage van 7,1 procent. In Amsterdam stond de teller dinsdagavond op 6,2 procent en in Rotterdam is dat inmiddels 5,3 procent.
Woensdagochtend om 07.30 uur gingen de stemlocaties weer open.
Jezus zelf?quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:36 schreef Bocaj het volgende:
Wij hebben een 'Jezus leeft partij' met 1 persoon...
Wel tempting om daarop te gaan stemmen!![]()
Wilde misschien ook wel stemmen op een 'Boerenpartij' maar die hebben we niet!![]()
Zal de stemwijzer er eens bijzoeken!(Als daar een christelijke vraag voorbijkomt zeg ik JA!
)
Ja! Vanmorgen heel rustig.quote:Op woensdag 16 maart 2022 07:56 schreef DW457 het volgende:
Nou, daar gaan we dan. Ben heel benieuwd naar deze verkiezingsdag!
Zijn er mensen die ook op 'n stembureau zitten?
Bedankt ome Harry, pak nog een borrel.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:59 schreef KNAK het volgende:
Schattig en het heeft ook iets romantisch, dat stemmen.
Denken dat er iets mee gedaan wordt anders dan een groepje mensen voorzien van rond de ¤2000 aan vergoeding door eens in de week aan een vergadering deel te nemen, beetje met moties wapperen en een uitgebreide nieuwjaarsborrel is dan wel weet beetje naïef te noemen.
Beetje net als een sneeuwbal van een berg af laten rollen en deze bal halverwege die berg proberen van richting te veranderen dmv er tegen te blazen op moment dat ie voorbij raast. Effect 0, maar hey, er hebben gestaan én geblazen is toch een mooi denkbeeldige vorm van invloed uitoefenen.
Zeker lokaal kan een partij het verschil maken. Maar prima toch dat jij niet stemt. Hoop doet leven, en mensen stemmen in de hoop dat x of y verbeterd wordt.quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:59 schreef KNAK het volgende:
Schattig en het heeft ook iets romantisch, dat stemmen.
Denken dat er iets mee gedaan wordt anders dan een groepje mensen voorzien van rond de ¤2000 aan vergoeding door eens in de week aan een vergadering deel te nemen, beetje met moties wapperen en een uitgebreide nieuwjaarsborrel is dan wel weet beetje naïef te noemen.
Beetje net als een sneeuwbal van een berg af laten rollen en deze bal halverwege die berg proberen van richting te veranderen dmv er tegen te blazen op moment dat ie voorbij raast. Effect 0, maar hey, er hebben gestaan én geblazen is toch een mooi denkbeeldige vorm van invloed uitoefenen.
Ik stem omdat ik de koers wel prima vindt.quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:39 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Zeker lokaal kan een partij het verschil maken. Maar prima toch dat jij niet stemt. Hoop doet leven, en mensen stemmen in de hoop dat x of y verbeterd wordt.
Uitkomst, locale burgerpartij!quote:Op woensdag 16 maart 2022 08:36 schreef Bocaj het volgende:
Zal de stemwijzer er eens bijzoeken!(Als daar een christelijke vraag voorbijkomt zeg ik JA!
)
Welke gemeente heb je? Vind het wel grappig stemwijzers te doen.quote:
Zou dat kunnen dat ze per gemeente kijken wat die gemeente nodig heeft en daar de boel op afstemmen?quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:46 schreef hollandia02 het volgende:
Kom in de ene gemeente uit op GroenLinks op de andere de VVD en de andere weer een PVV-achtige.
Kan voor Waadhoeke geen stemhulp vindenquote:
Ja, al moet ik zeggen dat ik zelf ook lokale verschillen heb. Een gemeente als Renswoude met amper ruimte hoeft van mij geen windturbine en een gemeente als Westerkwartier die mega is kan dat makkelijk zonder overlast.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:51 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Zou dat kunnen dat ze per gemeente kijken wat die gemeente nodig heeft en daar de boel op afstemmen?
(Zo krijg je locale verschillen met een zelfde partij...)
Nou weet je natuurlijk niet wat er nodig is in een willekeurige gemeente. GL kan natuurlijk in een gemeente waar een heel lage belasting is voor hogere belastingen zijn en in een gemeente met hoge belasting voor lagere belastingen, dat bijt elkaar natuurlijk niet. En zo is het ook met geld voor groenvoorziening e.d. Of dingen als het bebouwen van weilanden: als er ruimte is binnen de bebouwde kom niet, als die er niet is ben je wel voor. Zo kan een partij met dezelfde afwegingen bij verschillende omstandigheden op verschillende uitkomsten komen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:46 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Welke gemeente heb je? Vind het wel grappig stemwijzers te doen.
Kom in de ene gemeente uit op GroenLinks op de andere de VVD en de andere weer een PVV-achtige.
Nee dat klopt, gister gaf ik ook al ergens het voorbeeld dat de VVD in Amsterdam voor een vuurwerkverbod is, de VVD in gemeenten waar 40% 65+ is neutraal op dat onderwerp en in eigenlijk elke andere gemeente tegen zo'n verbod is.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou weet je natuurlijk niet wat er nodig is in een willekeurige gemeente. GL kan natuurlijk in een gemeente waar een heel lage belasting is voor hogere belastingen zijn en in een gemeente met hoge belasting voor lagere belastingen, dat bijt elkaar natuurlijk niet. En zo is het ook met geld voor groenvoorziening e.d. Of dingen als het bebouwen van weilanden: als er ruimte is binnen de bebouwde kom niet, als die er niet is ben je wel voor. Zo kan een partij met dezelfde afwegingen bij verschillende omstandigheden op verschillende uitkomsten komen.
Veel partijen zijn het er inmiddels wel over eens om zonnepanelen op gebouwen te plaatsen en niet in het weiland en windmolens zo ver mogelijk weg van de huizen... liefst op zee zou ik ook zeggen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 11:55 schreef hollandia02 het volgende:
Een gemeente als Renswoude met amper ruimte hoeft van mij geen windturbine en een gemeente als Westerkwartier die mega is kan dat makkelijk zonder overlast.
Al heb ik ze liever op zee maar het was een voorbeeld.
Stemde ik ook altijd van huis uit... Pappie & Mammie CDA, Bocaj dan ook maar CDAquote:Op woensdag 16 maart 2022 12:17 schreef FireFox1 het volgende:
Ik ga straks voor het eerst op de CDA stemmen
Wat is een stereotyp D66 kandidaat?quote:Op woensdag 16 maart 2022 10:41 schreef Hexagon het volgende:
Vanochtend trouwens al gestemd. Ben voor nummer 8 van de D66 lijst gegaan. Dat vind ik wel een sympathiek iemand die een iets minder stereotype kandidaat is.
Kaag!quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Wat is een stereotyp D66 kandidaat?
quote:
Vroegen ze nog aan je op wie je gestemd had?quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Groen Links gestemd.
Het was erg rustig, ben nog geïnterviewd ook.![]()
Ja op wie en waarom en nog wat vragen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:38 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vroegen ze nog aan je op wie je gestemd had?
Oh beetje studentikoos, yupperig of deftig, afhankelijk van de leeftijd. Ik heb op een jongedame gestemd die een wat meer volks type is. Dat is wel goed voor de afwisseling.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ah oke, klinkt wel prima ja; wat diversiteit binnen een partij (in de breedste zin van het woord itt louter op basis van een kleurtje) is wel welkom denk ik.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh beetje studentikoos, yupperig of deftig, afhankelijk van de leeftijd. Ik heb op een jongedame gestemd die een wat meer volks type is. Dat is wel goed voor de afwisseling.
quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ach ik zit onder een afbeelding van Stalin uitgebrachte stemmen te turven.quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:50 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De oudere broer van Guus Meeuwis.
Of een mix tussen Kees Prins en Guus Meeuwis.
Onder een afbeelding van Stalin? Zit je in een museum of een geschiedenislokaal?quote:Op woensdag 16 maart 2022 12:59 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ach ik zit onder een afbeelding van Stalin uitgebrachte stemmen te turven.
quote:Op dinsdag 15 maart 2022 10:25 schreef Megumi het volgende:
Trouwens de medewerkers van Baudet hebben op de stoep voor de lokalen hun partijlogo en dergelijke op de stoep geschilderd. Hufters.
Whyquote:Op woensdag 16 maart 2022 13:02 schreef nostra het volgende:
Ook weer mijn plicht gedaan, BVNL. De VVD lijst is om te huilen werkelijk. We zien het wel.
Bij de scouting 😂quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onder een afbeelding van Stalin? Zit je in een museum of een geschiedenislokaal?
En grenzen dicht niet te vergetenquote:Op woensdag 16 maart 2022 13:29 schreef 297534 het volgende:
[..]
Voor iedereen die meer Rusland en minder klimaat in de gemeenteraad wil...
Is dat wettelijk wel toegestaan? Kan me herinneren dat er geen campagne gevoerd mocht worden bij het stembureau. Maar of dat een gemeentelijke regeling was of landelijk weet ik niet meer.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:25 schreef ChipsZak. het volgende:
Zat even vorige topic terug te lezen en zag onderstaande post. Dit was hier in Groningen ook zo. Zag er eentje maar geheid zijn er meer. De ‘onze’ was geplaatst bij het winkelplein met een tekst in de richting van ‘Kies vrijheid’ of iets dergelijks. Stond dan wel weer bij de prullenbakken op de grond,.
[..]
Altijd afgevraagd of hij niet aanvragen van grote bedrijven krijgt om er onder er bijvoorbeeld onder te schrijven '...met coca cola'quote:Op woensdag 16 maart 2022 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De oprichter is in elk geval de evangelist die in dit zeer bekende huis woont:
[ afbeelding ]
Ja dat mag.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:39 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Is dat wettelijk wel toegestaan? Kan me herinneren dat er geen campagne gevoerd mocht worden bij het stembureau. Maar of dat een gemeentelijke regeling was of landelijk weet ik niet meer.
Dat verschilt per gemeente. Was vanochtend hier ook wat gedoe over met een kandidaat van de ouderenpartij. Maar onze APV zegt er niks over.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:39 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Is dat wettelijk wel toegestaan? Kan me herinneren dat er geen campagne gevoerd mocht worden bij het stembureau. Maar of dat een gemeentelijke regeling was of landelijk weet ik niet meer.
Ik zou als stembureau wel ingrijpen. Afdekken die zooi. Staat ook zo in de instructie.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat verschilt per gemeente. Was vanochtend hier ook wat gedoe over met een kandidaat van de ouderenpartij. Maar onze APV zegt er niks over.
Dat mag niet buiten het stembureau mag je gewoon campagne voeren op de kiesdag.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zou als stembureau wel ingrijpen. Afdekken die zooi. Staat ook zo in de instructie.
Vrij onsmakelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:03 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat mag niet buiten het stembureau mag je gewoon campagne voeren op de kiesdag.
In de instructie die ik heb ontvangen staat gewoon dat ik moet optreden tegen uitingen ‘vlak buiten het stemlokaal’quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:03 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat mag niet buiten het stembureau mag je gewoon campagne voeren op de kiesdag.
Dus dat doe ik. Als er gedoe ontstaat bel ik de gemeente en die lossen het maar op.quote:Controleer in en vlak buiten het stemlokaal op de aanwezigheid van uitingen die de kiezer kunnen beïnvloeden zoals:
- Vlaggen, partijposters, advertenties in eventueel aanwezige kranten of andere media en andere uitingen van zittende of kandidaat-volksvertegenwoordigers.
- Buttons, of kleding met een logo van een politieke partij bij stembureauleden of waarnemers.
Verwijder niet-neutrale uitingen of dek ze (tijdelijk) af. Overleg waar nodig met de locatiebeheerder en/of de contactpersoon bij de gemeente.
Dat is waar maar het is een van de vragen die ik fout had in de lesstof het is niet verboden. Maar als er overlast ontstaat mag je als voorzitter het verkiezingen team inlichten. Je mag niet zelfstandig mensen wegsturen.quote:
Maar daar gaat dit niet om. Dit gaat om iets afdekken. Dat is toch wel wat anders hoor.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:14 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat is waar maar het is een van de vragen die ik fout had in de lesstof het is niet verboden. Maar als er overlast ontstaat mag je als voorzitter het verkiezingen team inlichten. Je mag niet zelfstandig mensen wegsturen.
Maar even voor het psychologische, worden er letterlijk mensen overgehaald door een poster waar alleen op staat:quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar daar gaat dit niet om. Dit gaat om iets afdekken. Dat is toch wel wat anders hoor.
In pricipe wel maar je mag gewoon campagne voeren en dat is ook een bord oid neerzetten en fvd zou fvd niet zijn als ze gebruik maken van het feit dat je iets afdekt om ophef te veroorzaken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar daar gaat dit niet om. Dit gaat om iets afdekken. Dat is toch wel wat anders hoor.
Ruzie onderling, beetje Volt-achtig leden achter het bestuur om willen royeren, moeite met de fusie tussen Haarlem en Zandvoort, weinig talent, gezochte kandidaten. Lijsttrekker is prima verder overigens.quote:
"Blijft goed", zelfs. Dat is ook gewoon taaltechnisch echt een gedrocht.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:22 schreef hollandia02 het volgende:
'gemeentenaam' is goed, en wordt beter
Ook idioot dat ze voor elke gemeente dezelfde poster hebben laten drukken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:30 schreef nostra het volgende:
[..]
"Blijft goed", zelfs. Dat is ook gewoon taaltechnisch echt een gedrocht.
En dan stem je op fucking BVNLquote:Op woensdag 16 maart 2022 14:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Ruzie onderling, beetje Volt-achtig leden achter het bestuur om willen royeren, moeite met de fusie tussen Haarlem en Zandvoort, weinig talent, gezochte kandidaten. Lijsttrekker is prima verder overigens.
Niet zoveel mis geweest met Van Haga in het Haarlemse. Beetje een boefje, dat wel. Niet dat-ie terugkomt verder.quote:
Van de partij, niet de gemeente.quote:En fusies slecht. Terechte dwarsligging.
Hier heeft de VVD 7 posters met de eerste 7 kandidaten: allemaal 'blijft goed, wordt beter'. Maar toch ook wel alle 7 een eigen tekst: 'meer ruimte voor boeren', 'goede financiën', 'betere dienstverlening', zulke dingen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:31 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ook idioot dat ze voor elke gemeente dezelfde poster hebben laten drukken.
Het is nog steeds een tak van dat achterlijke zooitje ongeregeld. Dus mja...quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Niet zoveel mis geweest met Van Haga in het Haarlemse. Beetje een boefje, dat wel. Niet dat-ie terugkomt verder.
[..]
Van de partij, niet de gemeente.
Zoveel mensen, zoveel meningen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:37 schreef Nattekat het volgende:
Het is nog steeds een tak van dat achterlijke zooitje ongeregeld. Dus mja...
haha sukkel nu is het ongeldigquote:Op woensdag 16 maart 2022 12:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Zojuist één stem naar de PvdA, en één stem naar een lokale combinatie van GroenLinks en D66.
Zuid-Holland toch? Niets lokaals wat een beetje aanspreekt?quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:40 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Klinkt als een utopie. Hier is niets te kiezen
Kies een willekeurige andere lijst en gooi met de dobbelsteen om te kijken op welke kandidaat je dan moet stemmen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:43 schreef Nielsch het volgende:
Heb even stemadvies nodig; welke is lekkerder? Nummer 2 of 5?
https://d66.nl/utrecht/mensen/
5quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:43 schreef Nielsch het volgende:
als je ze beiden even goed vind dan zou ik voor 5 kiezen die heeft namelijk minder kans om in de raad te komen dan nummer 2 (maar ik ken beide kandidaten niet persoonlijk)quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:43 schreef Nielsch het volgende:
Voor mijn vriendin uiteraard.quote:
2, lekkerder wijf.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:43 schreef Nielsch het volgende:
komen er allebei wel in, D66 wordt weer heel groot in Utrecht.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:54 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
als je ze beiden even goed vind dan zou ik voor 5 kiezen die heeft namelijk minder kans om in de raad te komen dan nummer 2 (maar ik ken beide kandidaten niet persoonlijk)
neequote:Op woensdag 16 maart 2022 14:45 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Kies een willekeurige andere lijst en gooi met de dobbelsteen om te kijken op welke kandidaat je dan moet stemmen.
Ik zou 11 doen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:43 schreef Nielsch het volgende:
Ik 16.quote:
Alle 16?quote:
2. Maar 11 zou ik ook wel raken.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:43 schreef Nielsch het volgende:
Kleine gemeente, één lokale partij. En die partij heeft het college laten vallen om een maximum snelheid op een rondweg (het moest en zou 50 worden met een ongelukkige buurgemeente (en ook geldschieter) als gevolg). Dus dat wordt hem niet meer, los van dat het sowieso iets te links is voor mij.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Zuid-Holland toch? Niets lokaals wat een beetje aanspreekt?
Ik hoop dat de rekening voor het schoonmaken naar FvD gaat. Maar Baudet zal dat wel kunnen declareren bij de FSB zinloos dus of wellicht toch niet.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:25 schreef ChipsZak. het volgende:
Zat even vorige topic terug te lezen en zag onderstaande post. Dit was hier in Groningen ook zo. Zag er eentje maar geheid zijn er meer. De ‘onze’ was geplaatst bij het winkelplein met een tekst in de richting van ‘Kies vrijheid’ of iets dergelijks. Stond dan wel weer bij de prullenbakken op de grond,.
[..]
Welke gemeente?quote:Op woensdag 16 maart 2022 15:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kleine gemeente, één lokale partij. En die partij heeft het college laten vallen om een maximum snelheid op een rondweg (het moest en zou 50 worden met een ongelukkige buurgemeente (en ook geldschieter) als gevolg). Dus dat wordt hem niet meer, los van dat het sowieso iets te links is voor mij.
Ik ga waarschijnlijk naar de VVD nu, puur om het geld. Er speelt toch helemaal niets hier, los van het belachelijke idee om windmolens aan de rand van het dorp te plaatsen.
Ja, vandaag de derde dag gehad. Mooie locatie, in een villawijk. Normaal zit ik in een wat minder sjieke wijk, dus dat is ook wel eens leuk. Wel weinig aanloop, over drie dagen ruim 600 stemmen. Vanavond dus op tijd klaar met tellen, hoop ik.quote:Op woensdag 16 maart 2022 07:56 schreef DW457 het volgende:
Nou, daar gaan we dan. Ben heel benieuwd naar deze verkiezingsdag!
Zijn er mensen die ook op 'n stembureau zitten?
gehersenspoeld?quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Die vriendin van Thierry die nog steeds met een verlekkerde blik zit te kijken.Die moet ook wel goed de weg kwijt zijn hoor.
[ afbeelding ]
2 ken ik nog van de JD dus dat is wel een goeie. Die andere kan ik niks over zeggen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 14:43 schreef Nielsch het volgende:
In privé zal het best een prima kerel zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Die vriendin van Thierry die nog steeds met een verlekkerde blik zit te kijken.Die moet ook wel goed de weg kwijt zijn hoor.
[ afbeelding ]
Ik heb zo mijn bronnen. Nee, absoluut niet.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:02 schreef nostra het volgende:
[..]
In privé zal het best een prima kerel zijn.
Niks mis mee.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:55 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Vroeger keek ik altijd eerst naar welke partij en koos daarna pas de persoon. Sinds de vorige verkiezingen doe ik het andersom: eerst de persoon en dan kijken of de partij ook enigszins acceptabel is. Ben nu uitgekomen bij iemand die ik persoonlijk ken. Dat hij bij een partij zit waar ik niks mee heb neem ik maar even voor lief... echt veel invloed zal die partij toch niet krijgen want te weinig zetels. Maar ik weet zeker dat hij als individu wel verstandige beslissingen zal nemen en er voor de juiste redenen zit. Echt iemand die begaan is met mensen en zeer integer.
2 jaar lang corona-gezwam aan moeten horen en nu wordt er naadloos overgegaan naar Poetin-vereringquote:Op woensdag 16 maart 2022 17:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Was eerst pro-lockdown.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:06 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
2 jaar lang corona-gezwam aan moeten horen en nu wordt er naadloos overgegaan naar Poetin-verering
Ik ken hem prive niet maar het lijkt me een vervelend iemand.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Tot het controle stuk heeft tie wel een punt.quote:
Ik denk dat het iemand is die een geweldig persoon is voor de inner circle maar wel als die op de bank zit en Kaag op TV ziet dingen zegt als: "Waar zou ze d'r bezem geparkeerd hebben?"quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:13 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik ken hem prive niet maar het lijkt me een vervelend iemand.
Ik denk dat het nog een stuk erger is.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:15 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik denk dat het iemand is die een geweldig persoon is voor de inner circle maar wel als die op de bank zit en Kaag op TV ziet dingen zegt als: "Waar zou ze d'r bezem geparkeerd hebben?"
Aangezien mijn ouders in Ermelo wonen zegt het me wel wat, snap niet dat de rest niets aan/met Dolfinarium wil doen en dat autoluwe en meer gecentreerde centrum snap ik heel goed.quote:Op woensdag 16 maart 2022 16:21 schreef KoosVogels het volgende:
D66 Harderwijk gestemd.
Lijsttrekker is een capabele kerel die ik graag wethouder zie worden, ze willen werk maken van een autoluw centrum (waar ik woon) en pleiten voor een andere visie op de binnenstad (meer gecentreerd), wat naar mijn idee dringend nodig is. Ook is het de enige partij die vindt dat de gemeente een alternatief plan moet ontwikkelen voor het geval het Dolfinarium ophoudt te bestaan en roept D66 het college op in gesprek te gaan met het zeedierenpark om zo de in het oog springende verpaupering tegen te gaan.
Zegt jullie natuurlijk niks, maar ik vind het wel zo leuk om mijn stem te onderbouwen.
Nou ja, ik denk niet dat het wettelijk is toegestaan om op een winkelplein met een stencil op de grond een partijlogo te spuiten met een of andere tekst erbij,quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:39 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Deed hij dat maar. Baudet is echt een type wat op een verjaardag de hele avond staat te oreren terwijl de rest voor het bier en de nootjes komt. Doodvervelend.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:15 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik denk dat het iemand is die een geweldig persoon is voor de inner circle maar wel als die op de bank zit en Kaag op TV ziet dingen zegt als: "Waar zou ze d'r bezem geparkeerd hebben?"
Ermelo is politiek gezien trouwens nog vele malen leuker. Het was daar de afgelopen jaren een grote soap.quote:Op woensdag 16 maart 2022 18:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aangezien mijn ouders in Ermelo wonen zegt het me wel wat, snap niet dat de rest niets aan/met Dolfinarium wil doen en dat autoluwe en meer gecentreerde centrum snap ik heel goed.
361 en 362 gaan nu het hok in.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:45 schreef DW457 het volgende:
Op mijn stembureau zit ik inmiddels op zo'n 700 stemmen. Jullie?
Ja, ik heb het gehoord. Puinhoop daar. Ben idd wel benieuwd naar de uitslag daar. Kijken of CDA weer wint (en of ze het CDA dan ook weer buitenspel zetten). Burgemeester is natuurlijk ook weggepest.quote:Op woensdag 16 maart 2022 18:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ermelo is politiek gezien trouwens nog vele malen leuker. Het was daar de afgelopen jaren een grote soap.
Die eerste minuutquote:
Gewoon tussen de palen een parkeerplek maken, lukt makkelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2022 18:43 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een parkeergarage maken onder heel Amsterdam, geen enkel probleem![]()
![]()
Mwah ik loop nog wel eens rond in het kringetje van Wellens, Valentine, Yernaz. Kan je prima een biertje mee drinken. Om er verloofd mee te zijn lijkt me dan wel weer vermoeiend.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn bronnen. Nee, absoluut niet.
Gaat die opkomst zoveel lager zijn, dan?quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:24 schreef Jojoke het volgende:
Bij mijn lokale stembureau was het rustig. Ik ben benieuwd welke partijen zullen profiteren van een lagere opkomst.
Ik heb ook zo mijn bronnen en kan net als jij idd stellen dat dat absoluut niet het geval is.quote:Op woensdag 16 maart 2022 17:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn bronnen. Nee, absoluut niet.
Waarom zouden vrouwen minder tijd hebben?quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat vinden jullie van dat gendergezeur dat er teveel mannen in gemeenteraden zitten?
Vrouwen hebben toch helemaal geen zin of tijd voor dat soort kutbaantjes.
Nouja vooral zin dan. En interesse. (Zal wel weer heel stigmatiserend zijn maar de vrouwen die ik ken hebben 0 politieke interesse.)quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:38 schreef fetX het volgende:
[..]
Waarom zouden vrouwen minder tijd hebben?
Ik vind dat letterlijk gezeur. Als mensen meer vrouwen in de gemeenteraad willen hebben, dan staat het ze vrij om op een vrouw te stemmen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat vinden jullie van dat gendergezeur dat er teveel mannen in gemeenteraden zitten?
Vrouwen hebben toch helemaal geen zin of tijd voor dat soort kutbaantjes.
In de grote gemeenten lijkt de opkomst tot dusver minder dan 2018. Er moeten veel mensen tussen 19:00 en 21:00 stemmen, willen ze de opkomst van 2018 halen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gaat die opkomst zoveel lager zijn, dan?
Ik kan nergens vinden wat de opkomst 4 jaar terug om 18:00 uur was, de verwachting van te voren was dat door 3 dagen en de oorlog in Oekraïne er een hogere opkomst zou komen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:56 schreef Jojoke het volgende:
[..]
In de grote gemeenten lijkt de opkomst tot dusver minder dan 2018. Er moeten veel mensen tussen 19:00 en 21:00 stemmen, willen ze de opkomst van 2018 halen.
Mijn grootste bezwaar is opnieuw het morele toontje aan talkshowtafels. "Wat een schande dat er niet meer vrouwen in de politiek zitten!!! Wat een ongelijkheid!"quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik vind dat letterlijk gezeur. Als mensen meer vrouwen in de gemeenteraad willen hebben, dan staat het ze vrij om op een vrouw te stemmen.
Persoonlijk vind ik het onzinnig om op iemand te stemmen omdat 'ie man of vrouw is, van een bepaalde afkomst, etc.
Dat het geen prima kerel privé is? Nee dat lijkt me duidelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:36 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik heb ook zo mijn bronnen en kan net als jij idd stellen dat dat absoluut niet het geval is.
Ja, vind ik ook onzin. Alsof iemand daar zou moeten zitten, omdat ze vrouw is. Iedereen die mag stemmen, stemt op iemand en op basis van de stemmen die iedereen krijgt, wordt bepaald wie er in de gemeenteraad gaat zitten.quote:Op woensdag 16 maart 2022 20:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Mijn grootste bezwaar is opnieuw het morele toontje aan talkshowtafels. "Wat een schande dat er niet meer vrouwen in de politiek zitten!!! Wat een ongelijkheid!"
En dan niet willen toegeven dat vrouwen zich gewoon veel minder beschikbaar stellen en er vaak zelf helemaal geen zin in hebben.
Ja of de kritiek dat de eerste buitenlandse naam pas op plek 250 stond ofzo. Ja gek hè, Nederland bestaat nog steeds voor 75 procent uit autochtonen en de buitenlandse bevolking is ook nog eens verdeeld in tientallen minderheden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 20:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, vind ik ook onzin. Alsof iemand daar zou moeten zitten, omdat ze vrouw is. Iedereen die mag stemmen, stemt op iemand en op basis van de stemmen die iedereen krijgt, wordt bepaald wie er in de gemeenteraad gaat zitten.
Ik ben tegen dat soort gezeik. En ook tegen quota dat zoveel procent vrouw, allochtoon, transgender, met 'n hazenlip, etc moet zijn.
Als iemand dat dan echt zo belangrijk vindt, dan stemt 'ie op die buitenlandse naam. Sowieso onzin overigens. Zag op het stemformulier best wel wat buitenlandse namen staan en echt niet alleen onderaan de lijst.quote:Op woensdag 16 maart 2022 20:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja of de kritiek dat de eerste buitenlandse naam pas op plek 250 stond ofzo. Ja gek hè, Nederland bestaat nog steeds voor 75 procent uit autochtonen en de buitenlandse bevolking is ook nog eens verdeeld in tientallen minderheden.
Ik heb gezocht, maar kan het ook niet vinden.quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan nergens vinden wat de opkomst 4 jaar terug om 18:00 uur was, de verwachting van te voren was dat door 3 dagen en de oorlog in Oekraïne er een hogere opkomst zou komen.
Het kleinste verschil zit tussen Groningen en het grootste verschil tussen Lelystad.quote:Opkomst in provinciesteden rond 18.00 uur, met tussen haakjes de totale opkomst in 2018:
Groningen: 45,6 procent (44,1 procent)
Nijmegen: 46,3 procent (57,1 procent)
Harderwijk: 49,5 procent (60,8 procent)
Amstelveen: 43 procent (58,1 procent)
Assen: 45 procent (55,3 procent)
Lelystad: 31,1 procent (51,2 procent)
Eindhoven: 35 procent (46,4 procent)
Met die Yernaz zou ik ook een biertje kunnen doen.quote:Op woensdag 16 maart 2022 19:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Mwah ik loop nog wel eens rond in het kringetje van Wellens, Valentine, Yernaz. Kan je prima een biertje mee drinken. Om er verloofd mee te zijn lijkt me dan wel weer vermoeiend.
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! Grotere kans op Leefbaarquote:
Van landelijk de grootste partij tijdens de PS verkiezingen in 2019 naar wappiepartij voor volidioten in de marge van de gemeentepolitiek nu. Je moet er maar blij mee zijn.quote:
Hier hebben ze een zetel gekregen, helaas de lokalo's wel in de plus.quote:Op donderdag 17 maart 2022 02:35 schreef Nielsch het volgende:
Trots op Utrecht; de lange arm van Poetin niet in de raad. Sowieso speelt het FvD amper een rol van betekenis. Van grootste partij tijdens de PS verkiezingen in 2019 naar wappiepartij voor volidioten in de marge van de gemeentepolitiek nu.
Sowieso is dan ook nog de vraag kan een partij na de verkiezingen aangesproken worden om hun uitingen te verwijderen. Zo ja dan hebben de FVD mannetjes flink wat te schrobben om die graffiti weg te halen. Wat zou überhaupt het FVD standpunt zijn over graffiti? Voorspelbare onderbuik modus aan Ze zullen er wel tegen zijn maar dat ze dit zelf doen moet het publiek toch anders zien.quote:Op woensdag 16 maart 2022 13:39 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Is die vuurtoren al gerepareerd?quote:Op donderdag 17 maart 2022 01:30 schreef Dagoduck het volgende:
[ afbeelding ]
We gaan in Den Helder waarschijnlijk weer lekker vier jaar janken over een nieuw stadhuis (wat ze dus al sinds 2008 doen) terwijl ze nu eindelijk een nieuw stadhuis aan het bouwen zijn sinds een paar maanden. Maar dat wil de nieuwe grootste partij dus weer stopzetten (kost waarschijnlijk weer tig miljoen om aannemer af te kopen enzo, zucht).
Hier in Den Bosch 16 partijen op 39 zetels. De enige partij die meedeed en de kiesdrempel niet haalde is FVD (jammer joh).quote:Op donderdag 17 maart 2022 06:52 schreef Nielsch het volgende:
Utrecht 15 partijen in de raad, op 45 zetels. Haha wtf.
Ja. Wappies krijgen altijd gelijk.quote:Op donderdag 17 maart 2022 02:37 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Van landelijk de grootste partij tijdens de PS verkiezingen in 2019 naar wappiepartij voor volidioten in de marge van de gemeentepolitiek nu. Je moet er maar blij mee zijn.
Ze krijgen ze niet nee.quote:Op donderdag 17 maart 2022 09:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Behalve dan dat ze veel zetels zouden krijgen in de gemeenteraden.
Was het niet dat zij de politie wilden afschaffen ofzoiets?quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik heb dat programma van bij1 020 eens doorgenomen. Wat een enge toko is dat joh. Identiteitspolitiek pur sang
Dat weet ik niet en heb ik ook niet zo snel terug gezien. Wel heel, heel erg veel gedram over koloniaal verleden, gentrificatie, herstel(betalingen)quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Was het niet dat zij de politie wilden afschaffen ofzoiets?
Ik vind het sowieso een polariserende club, dus hoewel ze wat sociaal-democratische kenmerken hebben, dat is een beetje mijn hoek, is Bij1 echt een no-go voor mij.
Utrecht:quote:Op donderdag 17 maart 2022 02:35 schreef Nielsch het volgende:
Trots op Utrecht; de lange arm van Poetin niet in de raad. Sowieso speelt het FvD amper een rol van betekenis. Van grootste partij tijdens de PS verkiezingen in 2019 naar wappiepartij voor volidioten in de marge van de gemeentepolitiek nu.
Clubjes als Bij1 zijn eigenlijk een schande voor de politiek. Maar het is nu eenmaal dat wij in Nederland iedereen de kans willen bieden een partijtje te beginnen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat weet ik niet en heb ik ook niet zo snel terug gezien. Wel heel, heel erg veel gedram over koloniniaal verleden, gentrificatie, herstel(betalingen)
Wat me vooral opviel en heel erg stoorde was het een op een overgenomen taalgebruik uit de VS. Mensen van kleur, wit, Zwart (zwart is blijkbaar met hoofdletter) en anderzijds simpelweg onbetaalbare onzin en witmans slecht.
Alles wat ze doen is wij-tegen-zij. Geen idee hoe dat zich zou moeten verenigen met sociaal-democratie.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Was het niet dat zij de politie wilden afschaffen ofzoiets?
Ik vind het sowieso een polariserende club, dus hoewel ze wat sociaal-democratische kenmerken hebben, dat is een beetje mijn hoek, is Bij1 echt een no-go voor mij.
Grotendeels mee eens, al lijkt me de status van onze democratie ook een grote verliezer, gezien de bedroevende opkomst en de verdere versplintering. 12+ fracties in een gemeentebestuur (excl. nog komende afsplitsingen) komt het bestuur echt niet ten goede.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:12 schreef Smegma. het volgende:
- Knockout van de lokalo's richting landelijke partijen, een duidelijk signaal van de kiezer
- De VVD is onder de magische grens van 1000 raadszetels gevallen. Is het begin van het einde ingezet?
- Mooi, de orgasmische vreugde bij PvdA Amsterdam met een sterke Marjolein Moorman als lijsttrekker.
- Ik zie hier en op social media best wat mensen smalend doen over FvD, maar +48 maakt hen zwart-op-wit duidelijk de sterkste debuterende landelijke partij. Bij zo'n partij is het wel kijken hoe lang dat zo blijft.
- Links(ig) bijt eindelijk eens terug, het werd tijd na jaren en jaren kil neoliberaal beleid
Grootste winnaar? De versplintering.
Grootste verliezer? Alle landelijke kopstukken die in een toespraak deden alsof ze allemaal gewonnen hebben.
BIJ1 importeert inderdaad letterlijk allerlei dingen vanuit de VS. En dat is een probleem want het werkt enkel polarisatie in de hand. Nederland is de VS niet, klaar.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat weet ik niet en heb ik ook niet zo snel terug gezien. Wel heel, heel erg veel gedram over koloniniaal verleden, gentrificatie, herstel(betalingen)
Wat me vooral opviel en heel erg stoorde was het een op een overgenomen taalgebruik uit de VS. Mensen van kleur, wit, Zwart (zwart is blijkbaar met hoofdletter) en anderzijds simpelweg onbetaalbare onzin en witmans slecht.
Aan de andere kant toch fijn dat die kiezers toch nog mee willen doen met de democratie en hun stem niet verloren laten gaan.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:42 schreef HowardRoark het volgende:
Jammer van FVD en BIJ1. Blijkbaar spreekt dergelijk radicaal gedachtegoed nog altijd een bepaalde groep mensen erg aan.
Ik vind het vooral fijn dat dat "de verkiezingen zijn vervalst" gelul deze keer wat achterwege lijkt te blijven ondanks de matige prestaties van de club destructievelingen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:45 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Aan de andere kant toch fijn dat die kiezers toch nog mee willen doen met de democratie en hun stem niet verloren laten gaan.
Keurig.quote:Op donderdag 17 maart 2022 11:01 schreef BlackLining het volgende:
Ik ben als Bosschenaar héél erg tevreden.
D66 heeft VVD ingehaald en is nu de grootste, VVD en CDA beide gekrompen, PvdD en Volt beide als nieuwkomers in de raad en nul zetels tevens het laagste percentage stemmen voor de fascisten van Thierry
3 zetels per partij.quote:Op donderdag 17 maart 2022 06:52 schreef Nielsch het volgende:
Utrecht 15 partijen in de raad, op 45 zetels. Haha wtf.
Den Bosch 39/16 = 2,44quote:Op donderdag 17 maart 2022 12:25 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
3 zetels per partij.
Hier in Den Helder 31/12= 2,58 zetels per partijMaar dat hadden we vier jaar terug ook al.
Welke gemeente heeft eigenlijk gemiddeld het minst aantal zetels per partij? Op kleine gemeenten als Vlieland en Rozendaal enzo na dan. Ameland bijvoorbeeld 1,83 zetels per partij.
Zag dat Lelystad er 37/14= 2,64 heeft. Alkmaar 39/15 = 2,6.
Lang leve de versplintering.
Men betaalt toch niet voor die luchtfietserij mag ik hopen?quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:15 schreef Hexagon het volgende:
D66 moet ook aar stoppen met het bestellen van stadspeilingen bij Maurice de Hond. Wat een weggegooid geld.
Ik denk niet dat als D66 het hem vraagt hij het gratis doet.quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:19 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Men betaalt toch niet voor die luchtfietserij mag ik hopen?
Dat valt eigenlijk reuze mee. Links weet nauwelijks te profiteren van de terugval van meer rechtse/conservatieve partijen. Marginaal worden er wat zetels bij gepakt, met name in de steden. En er verschuift wat naar nieuwe progressieve partijen. Maar de enorme terugval van de SP doet per saldo de winst van 'links' volledig verdampen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 10:12 schreef Smegma. het volgende:
- Links(ig) bijt eindelijk eens terug, het werd tijd na jaren en jaren kil neoliberaal beleid
Ik word daar ook altijd een beetje weemoedig van. Dit zijn jouw verkiezingen niet. Hou gewoon je waffel.quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:30 schreef Halcon het volgende:
Al die landelijke kopstukken die stonden te blèren alsof ze landslide overwinningen hebben geboekt
Tsja, Feyenoord he.quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:31 schreef Hexagon het volgende:
Marijnissen heeft wel een flink probleem
Ja, en dan zeggen dat het komt omdat de mensen de politiek en Rutte niet meer vertrouwen...quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:31 schreef Hexagon het volgende:
De proteststem trekt gewoon niet zoveel mensen. En de SP heeft de laatste jaren juist bedacht vooral veel boeh te willen roepen en de eigen bestuurders vooral te ondermijnen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:31 schreef Hexagon het volgende:
De SP vooral. Ik vind het ook een zwaktebod dat ze het blijven zoeken in externe factoren. Dat wil ik best één keer geloven maar niet keer op keer.quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:31 schreef Hexagon het volgende:
Ja dat is wel een groot probleem. De sterke organisatie die ze ooit waren staat overal op instorten. Alle energie die er nog is om verbinding te zoeken met de doelgroep gaat op aan ruzies.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De SP vooral. Ik vind het ook een zwaktebod dat ze het blijven zoeken in externe factoren. Dat wil ik best één keer geloven maar niet keer op keer.
Dit keer ligt het echt aan de SP zelf.
Ze hebben toch echt zelf tal van afdelingsbesturen geroyeerd en tegen de haren in gestreken omdat ze niet voldeden aan de SP normen (zo ben ik ooit persoonlijk betrokken geweest bij een SP afdeling en die afdeling was niet activistisch genoeg volgens het SP politburo -> lees; actievoeren tegen allerlei plannen, terwijl er niet veel viel te protesteren in die gemeente). Dit is in vele gemeenten zo gegaan. Nog los van dat hele gedoe met die communisten binnen de partij.
Ja, de SP heeft zichzelf heel vakkundig om zeep geholpen. Landelijk geen gemis, maar in sommige plaatsen kon de SP voor mensen met een urgent probleem echt wel net het verschil maken. Goed aanspreekbaar en nemen ook echt actie. Sommige lokale partijen doen dat ook wel, maar vaak is het toch net lastiger om iemand te bereiken.quote:Op donderdag 17 maart 2022 13:46 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De proteststem trekt gewoon niet zoveel mensen. En de SP heeft de laatste jaren juist bedacht vooral veel boeh te willen roepen en de eigen bestuurders vooral te ondermijnen.
Denk valt op. Ze krijgen de laagopgeleide moslims dus niet naar de stembus.quote:
+- 15% op alle balkjes en zeker van de kleinere partijen, want never nooit kan Ipsos een echt goede random steekproef doen per partij aan de hand van deze verkiezingen.quote:
De SP deed dit ook juist altijd wel. De SP was altijd een echte lokale landelijke partij, die zich inzette voor goede busverbindingen, het openblijven van essentiële gebouwen in dorpskernen, etcetera - en ook bestuursverantwoordelijkheid waar dat mogelijk was. Maar doordat het onder Marijnissen allemaal is verzuurd in geroep tegen Mark Rutte over ziekenhuizen, icm bijbehorende ruzies met SP-afdelingen die wel functioneel waren en SP-afdelingen die de boel soort van wilden radicaliseren, is er op geen enkele flank nog een positief gevoel over de SP over.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de SP heeft zichzelf heel vakkundig om zeep geholpen. Landelijk geen gemis, maar in sommige plaatsen kon de SP voor mensen met een urgent probleem echt wel net het verschil maken. Goed aanspreekbaar en nemen ook echt actie. Sommige lokale partijen doen dat ook wel, maar vaak is het toch net lastiger om iemand te bereiken.
Interessant. Over de breedte gezien is Denk dus de partij met de minst laagopgeleiden. JA21 is ook wel opvallend.quote:
Of die vullen geen enquête van Ipsos in.quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk valt op. Ze krijgen de laagopgeleide moslims dus niet naar de stembus.
Ja, dat zeg ik. SP had echt een toegevoegde waarde lokaal. Maar in plaats van steeds zulke succesverhalen te delen, helpen ze met geruzie en gedoe en volslagen incompetentie in de top (zeker Marijnissen zelf ook) de partij om zeep. Inclusief de wel functionerende lokale afdelingen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:19 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De SP deed dit ook juist altijd wel. De SP was altijd een echte lokale landelijke partij, die zich inzette voor goede busverbindingen, het openblijven van essentiële gebouwen in dorpskernen, etcetera - en ook bestuursverantwoordelijkheid waar dat mogelijk was. Maar doordat het onder Marijnissen allemaal is verzuurd in geroep tegen Mark Rutte over ziekenhuizen, icm bijbehorende ruzies met SP-afdelingen die wel functioneel waren en SP-afdelingen die de boel soort van wilden radicaliseren, is er op geen enkele flank nog een positief gevoel over de SP over.
Jammer, want als ze niet uitkijken brokkelen ze nu nog verder af en het heropbouwen van goede lokale afdelingen kan heel erg lang kosten.
Dit is inherent aan SP'ers. Niet alleen de politici, maar ook de achterban is gewend om niet naar hun eigen verantwoordelijkheid te kijken maar te wijzen naar anderen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 14:19 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De SP vooral. Ik vind het ook een zwaktebod dat ze het blijven zoeken in externe factoren. Dat wil ik best één keer geloven maar niet keer op keer.
Dit keer ligt het echt aan de SP zelf.
Ze hebben toch echt zelf tal van afdelingsbesturen geroyeerd en tegen de haren in gestreken omdat ze niet voldeden aan de SP normen (zo ben ik ooit persoonlijk betrokken geweest bij een SP afdeling en die afdeling was niet activistisch genoeg volgens het SP politburo -> lees; actievoeren tegen allerlei plannen, terwijl er niet veel viel te protesteren in die gemeente). Dit is in vele gemeenten zo gegaan. Nog los van dat hele gedoe met die communisten binnen de partij.
JA21 valt ook op. Liggen ver van FvD, PVV af. Terwijl die toch vaak op een hoop gegooid worden.quote:
Alles openbaar is juist een hot item, toch? Sommige mensen willen zelfs elk verslag van elke ministerraad openbaar. En patenten afschaffen was nu ook nogal hot. En zulke dingen is toch waar de piratenpartij voor staat: alle kennis en alle besluitvorming openbaar.quote:Op donderdag 17 maart 2022 21:17 schreef Hexagon het volgende:
Overigens wel bijzonder dat de piratenpartij nog bestaat. Dat is toch onderhand helemaal passe?
Ja, dat kunnen we dus van een hoop partijen zeggen... Bijvoorbeeld de VVD, PVV en FvD.quote:Op donderdag 17 maart 2022 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is inherent aan SP'ers. Niet alleen de politici, maar ook de achterban is gewend om niet naar hun eigen verantwoordelijkheid te kijken maar te wijzen naar anderen.
Maar inderdaad, met het politieke werk van Marijnissen is niet eens zo veel mis. De partij helpt zichzelf om zeep.
Die laatste twee hebben er zeker een businessmodel van gemaakt om anderen/andere groepen de schuld te geven, ja. Van de VVD verwacht ik overigens ook wel dat ze de slechte opkomst en hun tegenvallende resultaat aan van alles en nog wat gaan toeschrijven behalve hun eigen handelen van de afgelopen jaren, maar in algemene zijn zijn die juist van eigen verantwoordelijkheid, van succes is een keuze zeg maar. Dat is nou precies waarom jij zo'n hekel aan ze hebtquote:Op donderdag 17 maart 2022 21:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, dat kunnen we dus van een hoop partijen zeggen... Bijvoorbeeld de VVD, PVV en FvD.
Nee, eerder omdat ze pretenderen dat succes altijd een keuze is en pech dus ook.quote:Op donderdag 17 maart 2022 22:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die laatste twee hebben er zeker een businessmodel van gemaakt om anderen/andere groepen de schuld te geven, ja. Van de VVD verwacht ik overigens ook wel dat ze de slechte opkomst en hun tegenvallende resultaat aan van alles en nog wat gaan toeschrijven behalve hun eigen handelen van de afgelopen jaren, maar in algemene zijn zijn die juist van eigen verantwoordelijkheid, van succes is een keuze zeg maar. Dat is nou precies waarom jij zo'n hekel aan ze hebt
Ga jij je nou maar een keer druk maken over je eigen standpunten, in plaats van alleen maar die van anderen te verzinnen om je daar vervolgens boos over te maken.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, eerder omdat ze pretenderen dat succes altijd een keuze is en pech dus ook.
Maar dat zal een libertariër als jij wel nooit begrijpen. Ik zie je in de volgende topics wel weer afgeven op alles van ouderen en ambtenaren tot bijstandtrekkers en werknemers.
Dat jij enkel nog in termen van economisch nut kunt denken is voor iedereen die begrijpend kan lezen wel helder hoor. Daarom past de VVD waarschijnlijk zo goed bij je.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ga jij je nou maar een keer druk maken over je eigen standpunten, in plaats van alleen maar die van anderen te verzinnen om je daar vervolgens boos over te maken.
Als je een beetje had opgelet, dan wist je dat ik daar al jaren niet meer op stem.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat jij enkel nog in termen van economisch nut kunt denken is voor iedereen die begrijpend kan lezen wel helder hoor. Daarom past de VVD waarschijnlijk zo goed bij je.
Te soft waarschijnlijk.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je een beetje had opgelet, dan wist je dat ik daar al jaren niet meer op stem.
Ga jij je nou maar een keer druk maken over je eigen standpunten, in plaats van alleen maar die van anderen te verzinnen om je daar vervolgens boos over te maken.quote:
Betuwe?quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:12 schreef cherrycoke het volgende:
bij ons in de gemeente is 60% > 50+ dus ja, dan krijg je weer die rare christelijke achterlijke clubjes in de gemeenteraad.
leuk man, weer geen vooruitgang, maakt toch niet uit de jongeren vertrekken hier met busjes omdat er niks te zoeken valt.
Gemiddeld genomen een wat jongere bevolking en (zeker onder de stemmende populatie) ook hoger opgeleid. Dat is de doelgroep waar de partij zich op richt maar ook waar ze goede kandidaten kunnen leveren die zich in de juiste cirkels kunnen begeven.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
OT: Vraag me af wat er nu precies toe geleid heeft dat uitgerekend de grote steden gekozen hebben voor GroenLinks. Zijn die lokaal zo sterk, of is de rest zo abominabel.
Waddinxveenquote:
Maar in de steden heb je andere belangen die niet direct aansluiten op de globale visie van GL: autoverkeer en parkeergelegenheden in de binnensteden. Het programma van GL in Helmond overziende, schijnt het de bedoeling te zijn de auto zo goed als uit de binnenstad te verbannen. Tegelijkertijd moet het centrum bruisend en levendig worden en ruimte geven aan ondernemers... Tsja.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gemiddeld genomen een wat jongere bevolking en (zeker onder de stemmende populatie) ook hoger opgeleid. Dat is de doelgroep waar de partij zich op richt maar ook waar ze goede kandidaten kunnen leveren die zich in de juiste cirkels kunnen begeven.
En wat Groen Links voorstaat doet het natuurlijk ook wat minder goed in agrarische gebieden.
kom maar eens een keer langs zou ik zeggen je ziet ze gelijk lopen.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee qua biblebelt?
GroenLinks trekt een hoop studenten (goed, misschien niet in Helmond) en bakfietsers en die zijn niet zo auto-gericht. Die hebben niet zo veel last van het auto-ontmoedigingsbeleid. En als je midden in een stad woont is het ook wat makkelijker om pro-windmolen te zijn, want die komen toch niet in je eigen achtertuin.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar in de steden heb je andere belangen die niet direct aansluiten op de globale visie van GL: autoverkeer en parkeergelegenheden in de binnensteden. Het programma van GL in Helmond overziende, schijnt het de bedoeling te zijn de auto zo goed als uit de binnenstad te verbannen. Tegelijkertijd moet het centrum bruisend en levendig worden en ruimte geven aan ondernemers... Tsja.
Zeg maar de Helmondse 'grachtengordel' dus. Wist niet eens dat we die hadden. We are going places.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
GroenLinks trekt een hoop studenten (goed, misschien niet in Helmond) en bakfietsers en die zijn niet zo auto-gericht. Die hebben niet zo veel last van het auto-ontmoedigingsbeleid. En als je midden in een stad woont is het ook wat makkelijker om pro-windmolen te zijn, want die komen toch niet in je eigen achtertuin.
Volgens mij zijn er van vorige verkiezingen wel statistieken over leeftijds- en opleidingsverdeling bij de verschillende partijen. Ik zal ze morgen eens opzoeken.
Dat GroenLinks het in Helmond zo goed doet verbaast me dan ook, dat kan ik ook niet zo goed plaatsen. In steden als Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Utrecht en Leiden ligt het een stuk meer voor de hand.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zeg maar de Helmondse 'grachtengordel' dus. Wist niet eens dat we die hadden.
Maar hier was de opkomst ook nog eens dramatischer... 39.2quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat GroenLinks het in Helmond zo goed doet verbaast me dan ook. In steden als Eindhoven, Tilburg, Utrecht en Leiden ligt het een stuk meer voor de hand.
De opkomst per wijk of zelfs per stembureau zal ook nog wel gepubliceerd worden. Ik kom niet dagelijks in Helmond, maar het zou me niet verbazen als je in de wat duurdere nieuwbouwwijken een vrij hoge opkomst ziet, en in de oudere stukken met de mindere inkomens een hele lage. Volgens mij hebben ze in Rotterdam ook al zoiets geconstateerd. Dat doet wel iets met de uitkomst.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar hier was de opkomst ook nog eens dramatischer... 39.2
Even gecheckt... van alle Brabantse steden dus de allerlaagste opkomst.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De opkomst per wijk of zelfs per stembureau zal ook nog wel gepubliceerd worden. Ik kom niet dagelijks in Helmond, maar het zou me niet verbazen als je in de wat duurdere nieuwbouwwijken een vrij hoge opkomst ziet, en in de oudere stukken met de mindere inkomens een hele lage. Volgens mij hebben ze in Rotterdam ook al zoiets geconstateerd. Dat doet wel iets met de uitkomst.
Triest, die lage opkomst. Het lokt je een vicieuze cirkel in waar je niet wil zijn.
quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:35 schreef Janneke141 het volgende:
Triest, die lage opkomst. Het lokt je een vicieuze cirkel in waar je niet wil zijn.
Nou zeg daar valt het toch wel mee.quote:
Ik zat in een wat volksere buurt. 38%. Dat is bijna 20 procentpunt lager dan in de hele gemeente.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De opkomst per wijk of zelfs per stembureau zal ook nog wel gepubliceerd worden. Ik kom niet dagelijks in Helmond, maar het zou me niet verbazen als je in de wat duurdere nieuwbouwwijken een vrij hoge opkomst ziet, en in de oudere stukken met de mindere inkomens een hele lage. Volgens mij hebben ze in Rotterdam ook al zoiets geconstateerd. Dat doet wel iets met de uitkomst.
Ja maar dat dat populaire debatonderwerpen waren is naar mijn idee meer iets van het vorige decennium.quote:Op donderdag 17 maart 2022 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alles openbaar is juist een hot item, toch? Sommige mensen willen zelfs elk verslag van elke ministerraad openbaar. En patenten afschaffen was nu ook nogal hot. En zulke dingen is toch waar de piratenpartij voor staat: alle kennis en alle besluitvorming openbaar.
Wat mij betreft trouwens een zeer slecht, destructief, standpunt.
Ander item van de piratenpartij is een wat mij betreft te extreme hang naar privacy. D66 heeft die neiging trouwens ook. Maar ook dat lijkt me typisch iets van nu (tenminste: allerlei mensen roepen om privacy richting overheid en geven intussen google, facebook en apple alles wat er maar te weten valt over henzelf).
Helmond heeft de laatste jaren wel de nodige yuppen influx gehad vanuit Eindhoven die in wijken als Dierdonk en Brandevoort woont.quote:Op donderdag 17 maart 2022 23:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat GroenLinks het in Helmond zo goed doet verbaast me dan ook, dat kan ik ook niet zo goed plaatsen. In steden als Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Utrecht en Leiden ligt het een stuk meer voor de hand.
Watquote:Op vrijdag 18 maart 2022 00:26 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[ twitter ]
PG van ‘t CDA does not agree…
Wat een standpunt zeg…
Gelukkig heeft die Kroeger helemaal geen functie in de politiek en ook niet in een politieke partij. Hij is CDA kenner, maar heeft helemaal geen invloed binnen die partij.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gewoon afstraffen ja! En dan straks weer klagen over wappies.
Nou ja, deze flapdrol maakt er dus een bewussie van, dat is helemaal uit den boze.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 11:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Gewoon afstraffen ja! En dan straks weer klagen over wappies.
...of zich helemaal niet zo bewust zijn van de problemen van hen die niet vertegenwoordigd zijn. Zoals het ook lang duurde voor de toeslagenaffaire naar boven kwam, ik denk dat die met een Bij1 in de kamer eerder was gezien.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat moet echt een keer doorbroken worden. Probleem is alleen dat de partijen + bevolkingsgroepen die wél goed vertegenwoordigd zijn, daar niet zo veel belang bij hebben. Of lijken te hebben.
niks opvallends aan. ik woon niet in den haag maar iedereen snapt dat iemand die onderzocht wordt voor corruptie geen wethouder kan worden. dat gaan andere partijen nooit accepteren.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 13:20 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Een opvallende stap in Den Haag
Al heb ik ook de impopulaire mening dat het van 2 kanten moet komen en ook de boze kiezer zelf wel eens de spiegel voorgehouden mag worden.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 12:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
...of zich helemaal niet zo bewust zijn van de problemen van hen die niet vertegenwoordigd zijn. Zoals het ook lang duurde voor de toeslagenaffaire naar boven kwam, ik denk dat die met een Bij1 in de kamer eerder was gezien.
Dat is natuurlijk ook gewoon een deel van het probleem: het is lastig mensen te vertegenwoordigen waar je geen band en wellicht ook helemaal geen beeld bij hebt en mensen met problemen stappen minder snel naar een politicus waar ze niks mee hebben.
Dat was al bekend, daarom is Rita Verdonk toch tevoorschijn getoverd?quote:Op vrijdag 18 maart 2022 13:20 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Een opvallende stap in Den Haag
In Limburg denken ze daar heel anders over, met die Jos van Rey daar.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 13:22 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
niks opvallends aan. ik woon niet in den haag maar iedereen snapt dat iemand die onderzocht wordt voor corruptie geen wethouder kan worden. dat gaan andere partijen nooit accepteren.
Daar liep ten tijde van de verkiezingen geen onderzoek naar. Heeft een paar jaar geleden ook al een schikking met het OM getroffen.quote:Op vrijdag 18 maart 2022 14:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In Limburg denken ze daar heel anders over, met die Jos van Rey daar.
Heujjj in ons Bergen!quote:Op zondag 20 maart 2022 13:44 schreef Halcon het volgende:
En de eerste afsplitsing is al 'n feit: https://www.omroepbrabant(...)t-geen-kiezersbedrog
Was dit het grootste politieke talent van Nederland of heb ik nu de verkeerde voor mij?quote:Op maandag 21 maart 2022 17:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De renaissancevloot maakt ook weer eens slagzij…
De SP is een partij van een uitstervend ras, de oudere linkse werknemer en uitkeringsgerechtigde.quote:Op maandag 21 maart 2022 07:14 schreef Hanca het volgende:
Deze analyse van het verlies van de SP is in elk geval beter dan die van Marijnissen: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20220321
Ik hoop het tweede, anders gaan we politiek een vrij magere periode tegemoetquote:Op maandag 21 maart 2022 18:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Was dit het grootste politieke talent van Nederland of heb ik nu de verkeerde voor mij?
Plus dat veel potentieel van de SP nou juist migranten zijn. Immers een belangrijk deel van de laagste klasse, waar de SP toch voor meent op te komen, is van buitenlandse afkomst. En waarvan er vermoedelijk veel niet gaan stemmen. De SP kan die mensen best naar de stembus lokken maar dat gaat niet lukken wanneer je zo duidelijk als Lilian laat merken dat je ze eigenlijk niet moet. En als je frontaal de aanval opent op Moelanders dan zullen ook andere groepen van buitenlandse afkomst je niet meer vertrouwen.quote:Op maandag 21 maart 2022 18:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De SP is een partij van een uitstervend ras, de oudere linkse werknemer en uitkeringsgerechtigde.
Onder jongeren spelen de traditionele issues over inkomen ook maar die maken zich veel meer zorgen om het klimaat en die zijn ook geen aanhangers van het SP geluid over migranten.
Wat een loser die gast. Maar het geeft wel een inkijkje in de manieren van onze Thierry.quote:Op maandag 21 maart 2022 17:15 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
De renaissancevloot maakt ook weer eens slagzij…
Margriet Oostveen van De Volkskrant heeft ook met de FvD Urk lijsttrekker gesproken: https://www.volkskrant.nl(...)-verklaren~ba64fe62/quote:Op maandag 21 maart 2022 19:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat een loser die gast. Maar het geeft wel een inkijkje in de manieren van onze Thierry.
https://nos.nl/artikel/24(...)an-en-verliest-zetelquote:Een lokale partij in Nijkerk is na een zelf aangevraagde hertelling een zetel verloren. PRO21 kreeg na de gemeenteraadsverkiezingen een restzetel toebedeeld, maar het verschil met de VVD bleek na de eerste telling maar twee stemmen.
Dat is wel echt eerlijk, hopelijk krijgen ze er iets voor terug (plek in het college oid).quote:Op dinsdag 22 maart 2022 20:42 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)an-en-verliest-zetel
(lol)
Wat dat betreft is de casus Roermond interessanter, daar deed de burgemeester al aangifte voor de stembus gesloten was.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 12:36 schreef Hanca het volgende:
Aangifte in Bergen op Zoom vanwege teveel volmachtstemmen: https://nos.nl/artikel/24(...)vele-volmachtstemmen
Ben benieuwd of daar iets uit onderzoek naar voren komt. Kan natuurlijk ook onschuldig zijn (bijvoorbeeld een instelling om de hoek waar net een corona-uitbraak of zelfs een griepuitbraak is).
Leuk! Die zag ik niet direct aankomen, maar het lijkt me een interessante combinatie. Ben erg benieuwd hoe dat uitpakt, zo'n DENK-wethouder.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 18:53 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het leefbaar van Joost Eerdmans met denk
Tussen de 1e en 2e termijn even met Ankara bellenquote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:33 schreef freako het volgende:
[..]
Leuk! Die zag ik niet direct aankomen, maar het lijkt me een interessante combinatie. Ben erg benieuwd hoe dat uitpakt, zo'n DENK-wethouder.
Ben ook wel heel benieuwd wie ze naar voren schuiven.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:33 schreef freako het volgende:
[..]
Leuk! Die zag ik niet direct aankomen, maar het lijkt me een interessante combinatie. Ben erg benieuwd hoe dat uitpakt, zo'n DENK-wethouder.
Ben ook wel benieuwd. Doen ze het hier langere tijd goed, komen ze in Den Haag ook vanzelf meer in beeld.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:33 schreef freako het volgende:
[..]
Mwah. Denk dat er wel raakvlakken zijn qua achterban tussen Denk en Leefbaar.quote:Op vrijdag 25 maart 2022 19:25 schreef Hexagon het volgende:
Bijzondere coalitie. Maar ben wel benieuwd naar hoe dat uitpakt.
Goed verhaal. 101 stemmen, dan heb je wel een mandaat hoor.quote:Pouwels, die bij de verkiezingen 101 stemmen kreeg, was al enkele weken in opspraak. Kort voor de verkiezingen gaf ze aan uit de politiek te willen stappen, terwijl ze als derde op de kandidatenlijst van PvdA/GroenLinks stond. Op de dag van de verkiezingen meldde ze via social media dat ze zich had bedacht. En donderdag liet zij weten uit de fractie te stappen ‘omdat die niet goed functioneert’.
quote:Op woensdag 30 maart 2022 09:29 schreef Hanca het volgende:
Apeldoorn krijgt ook wel een opvallende coalitie: zowel SGP als SP, samen met VVD, GL en Lokaal Apeldoorn. https://www.destentor.nl/(...)groenlinks~a32aeaeb/
Ik dacht dat er een partij werd uitgesloten, maar dit is gewoon het minimale aantal partijen benodigd voor een meerderheid daarquote:Op woensdag 30 maart 2022 09:29 schreef Hanca het volgende:
Apeldoorn krijgt ook wel een opvallende coalitie: zowel SGP als SP, samen met VVD, GL en Lokaal Apeldoorn. https://www.destentor.nl/(...)groenlinks~a32aeaeb/
Ja, we gaan veel 5 of zelfs 6 partijen coalities zien. Ook zonder dat een grote partij wordt gepasseerd.quote:Op woensdag 30 maart 2022 10:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[..]
Ik dacht dat er een partij werd uitgesloten, maar dit is gewoon het minimale aantal partijen benodigd voor een meerderheid daar
Als ik dat artikel even scan dan zit Den Haag sowieso aan een 5 partijen coalitie met of zonder De Mos.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:05 schreef Hanca het volgende:
En intussen kan De Mos geen verkenner vinden: https://www.ad.nl/den-haa(...)n-dat-doen~aef3c370/
Ze gaan daar gewoon door met de ook nog vrij nieuwe huidige coalitie. Dat weten alle mogelijke verkenners ook wel.quote:Op woensdag 30 maart 2022 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als ik dat artikel even scan dan zit Den Haag sowieso aan een 5 partijen coalitie met of zonder De Mos.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |