abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204030620
quote:
Minister voor Stikstof sluit gedwongen uitkoop boeren niet uit

Minister Van der Wal wil er alles aan doen om de gedwongen uitkoop van boerenbedrijven bij kwetsbare natuurgebieden te voorkomen. Maar ze denkt dat er in sommige gevallen niet aan te ontkomen is. "Het is een laatste redmiddel, maar het is tegelijkertijd een realisme dat we het niet altijd kunnen vermijden. Ik kan het echt niet uitsluiten."

In het regeerakkoord hebben VVD, D66, CDA en ChristenUnie afgesproken dat ze boeren zoveel mogelijk willen stimuleren om vrijwillig mee te werken aan de vermindering van stikstofuitstoot. Als dat niet gebeurt zal de overheid "op het boerenbedrijf in gesprek gaan". Woorden als "onteigening" of "gedwongen" vallen niet.

In een debat in de Tweede Kamer werd de nieuwe minister voor Natuur en Stikstof gevraagd wat er met het cryptische zinnetje over het boerenerf wordt bedoeld. Daarop zei ze dat het een ramp is voor boeren die generaties lang een bedrijf runnen, om door de overheid onteigend te worden. "Ik wil er alles aan doen om dat te voorkomen. En tegelijkertijd wil ik het eerlijke verhaal vertellen. En dat is dat dit niet in ieder gebied haalbaar is.

Beloningssysteem
De minister werkt op dit moment aan plannen om het stikstofprobleem aan te pakken. Die wil ze binnen twee tot drie weken naar de Tweede Kamer sturen. En daar zal ook "een stevige deadline" bij staan voor natuurgebieden zijn "die zo onder druk staan dat het een no go is om daar nog twee jaar te wachten met natuurherstel".

Zij wil in die gebieden in 2022 en 2023 al gaan werken met een beloningssysteem: hoe eerder een boer stopt, hoe aantrekkelijker dat financieel wordt. "Maar het eerlijke verhaal is wel, dat je niet aan onteigening ontkomt, als de vrijwilligheid er dan niet is."

Waarom gewoon niet met quota's werken? Dat is toch veel makkelijker. Eventueel sta je het toe om quota's te verhandelen.
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:20:47 #2
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_204030826
Er moet zo snel mogelijk graan gezaaid worden anders hebben we straks niks meer te eten. Dus boeren moeten blijven.
pi_204031054
Meer duurzaam landbouw, minder veehouderij.. Zo nodig een ruilen onder boeren toegestaan.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_204031174
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:20 schreef fjs het volgende:
Er moet zo snel mogelijk graan gezaaid worden anders hebben we straks niks meer te eten. Dus boeren moeten blijven.
Je verwart akkerbouw met veeteelt.

In de stikstofdiscussie gaat het om stikstofuitstoot (NH3) en dat gaat om (pluim)vee.

Als je daarnaast ook nog meerekent dat voor iedere kilo runderlapjes 13 kilo aan groenvoer nodig is, dan begrijp je dat we met minder vee juist méér land overhouden voor akkerbouw.

Maar mogelijk kom je uit de stad en dan is die gebrek aan kennis je vergeven.
pi_204031213
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

In de stikstofdiscussie gaat het om stikstofuitstoot (NH3) en dat gaat om (pluim)vee.

Als je daarnaast ook nog meerekent dat voor iedere kilo runderlapjes 13 kilo aan groenvoer nodig is, dan begrijp je dat we met minder vee juist méér land overhouden voor akkerbouw.

En hoe zit het dan met de kunstmest? Dacht dat die ook een rol speelden.
pi_204031225
quote:

[..]

Bij dit argument wordt vaak niet meegenomen dat je uit een kilo runderlapjes meer voedingsstoffen haalt dan uit groenvoer
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:41:27 #7
99379 fjs
pi_204031278
quote:

[..]

En ik ben zelfs een Grunniger van geboorte :P Maar je hebt gelijk.
Mijn zorg voor nu is dat we als de wiederweerga graan gaan zaaien, dan maar wat minder runderen. In Groningen hebben ze zelfs hele stukken rijke grond (Gronings grond is uitermate geschikt voor akkerbouw), bomen op geplaatst! Grond dat uitermate geschikt is voor akkerbouw.
pi_204031434
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:38 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Bij dit argument wordt vaak niet meegenomen dat je uit een kilo runderlapjes meer voedingsstoffen haalt dan uit groenvoer
Zijnde?
pi_204031591
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zijnde?
Zie bijvoorbeeld:
https://foodstruct.com/compare_amp/vegetable-vs-meat

Ik zal niet zeggen dat vlees 13x zo voedzaam is als 'groenvoer'. Tegelijkertijd zie ik bij zulke vergelijkingen vrijwel altijd vergeten worden dat vlees veel meer voedingsstoffen in zich heeft. De vergelijking moet dan wel kloppen vind ik, dus gecorrigeerd met de voedingswaarden.
pi_204031595
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:38 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Van een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd heb je niet meer nodig hoor.
pi_204031611
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:55 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Van een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd heb je niet meer nodig hoor.
Ditzelfde kun je over alles wel stellen, zo lang het maar 'uigebalanceerd' is. Doch betwist ik dit nergens.
pi_204031675
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:56 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Ditzelfde kun je over alles wel stellen, zo lang het maar 'uigebalanceerd' is. Doch betwist ik dit nergens.
Dooddoener. Neem bijvoorbeeld noten en zaden. Zeer compacte voeding. Aardappel in schil, ietsje beter dan frieten. Een mens kan echt prima zonder vlees al eet ik wel 2 keer per week vlees. Gewoon omdat ik het lekker vind.
pi_204031700
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:02 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Dooddoener. Neem bijvoorbeeld noten en zaden. Zeer compacte voeding. Aardappel in schil, ietsje beter dan frieten. Een mens kan echt prima zonder vlees al eet ik wel 2 keer per week vlees. Gewoon omdat ik het lekker vind.
Nogmaals: hier gaat mijn punt niet over.
pi_204031884
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:04 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Nogmaals: hier gaat mijn punt niet over.
Alles wat in een koe aan voedingswaarde zit komt uit wat het dier eet.

En zo’n koe eet geen biefstuk.
pi_204032002
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alles wat in een koe aan voedingswaarde zit komt uit wat het dier eet.

En zo’n koe eet geen biefstuk.
Hoewel ik niet denk dat dit klopt, aangezien je daar volgens mij het bestaan van verschillende biochemische processen ontkent, vind je dat schijnbaar toch een goed argument om dan ook maar meteen scheve onderbuik vergelijkingen toe te staan?

Oke
pi_204032122
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:21 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Hoewel ik niet denk dat dit klopt, aangezien je daar volgens mij het bestaan van verschillende biochemische processen ontkent, vind je dat schijnbaar toch een goed argument om dan ook maar meteen scheve onderbuik vergelijkingen toe te staan?

Oke
Noem eens een onmisbaar element of voedingsstof die je in een runderlap aantreft en niet in het voedsel dat de koe binnen krijgt.
pi_204032207
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Noem eens een element of voedingsstof die je in een runderlap aantreft en niet in het voedsel dat de koe binnen krijgt.
Als je wil ontkennen dat vlees per standaardeenheid meer voedingsstoffen in zich heeft dan vind ik het verder best hoor. Het is immers jouw leven en jouw waarheid.
pi_204032375
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:30 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Als je wil ontkennen dat vlees per standaardeenheid meer voedingsstoffen in zich heeft dan vind ik het verder best hoor. Het is immers jouw leven en jouw waarheid.
Dat ontken ik nergens. Het is echter ook niet 13x meer.
pi_204032420
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat ontken ik nergens. Het is echter ook niet 13x meer.
Nou das dan mooi want ook dat stelde ik nergens.

Bedankt weer Hans!
pi_204032568
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:38 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Nou das dan mooi want ook dat stelde ik nergens.

Bedankt weer Hans!
Zeg maar André, daar reageer ik al 45 jaar op.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 00:17:31 #21
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204033462
Lol, sprookjesminister gaat boeren onteigenen. Dat gaat een heel vervelende confrontatie worden.
pi_204033493
Als een overheid aan het eigendomsrecht gaat rommelen, weet je dat de beschaving het einde nadert.
pi_204033568
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 00:17 schreef BasEnAad het volgende:
Lol, sprookjesminister gaat boeren onteigenen. Dat gaat een heel vervelende confrontatie worden.
Sja, ze zoekt het nogal op zeg maar.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 08:12:16 #24
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_204034185
Waarom heeft onze regering zo'n hekel aan onze boeren en aan onze agrarische sector? Wij, als klein land, kunnen onmogelijk het stiktof probleem oplossen. Duitsland en Frankrijk doen minder dan wij.

Plus, we worden op deze manier nóg afhankelijker van China.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 09:09:09 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_204034595
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 00:21 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Als een overheid aan het eigendomsrecht gaat rommelen, weet je dat de beschaving het einde nadert.
Ja want eerder werden nooit mensen uitgekocht voor het bouwen van wegen enzo. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_204034634
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 08:12 schreef Grishenko_ het volgende:

Wij, als klein land, kunnen onmogelijk het stiktof probleem oplossen.
Je bent misschien in de war met CO2?

Stikstof geeft lokale depositie, dat heeft vrijwel niets met het buitenland te maken.

67,7% van de stikstofdepositie in Nederland gaat om stikstof die vrijkomt in Nederland, 32,3% komt uit het buitenland overwaaien vlak over de grenzen maar andersom waait er ook wel wat uit Nederland naar het buitenland.

Wil je in Nederland minder stikstof (NH3 / NOx) dan moet je in Nederland maatregelen nemen, dat kan zelfs op provincie- of gemeenteniveau.

In het buitenland (Duitsland, Frankrijk) is het probleem overigens kleiner aangezien ze daar gemiddeld 4 tot 5x minder vee per km2 hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-03-2022 09:20:01 ]
pi_204034811
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 09:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Stikstof geeft lokale depositie, dat heeft vrijwel niets met het buitenland te maken.

67,7% van de stikstofdepositie in Nederland gaat om stikstof die vrijkomt in Nederland, 32,3% komt uit het buitenland overwaaien vlak over de grenzen maar andersom waait er ook wel wat uit Nederland naar het buitenland.

Wil je in Nederland minder stikstof (NH3 / NOx) dan moet je in Nederland maatregelen nemen, dat kan zelfs op provincie- of gemeenteniveau.

In het buitenland (Duitsland, Frankrijk) is het probleem overigens kleiner aangezien ze daar gemiddeld 4 tot 5x minder vee per km2 hebben.
Ik vind het vooral apart dat grote groepen mensen en zelfs bepaalde politici het probleem simpelweg ontkennen terwijl de cijfers er niet om liegen. Zou het onwil zijn, gebrek aan kennis, struisvogelpolitiek? Ik denk zelf onwil omdat je wel compleet achterlijk moet zijn om het niet onder ogen te kunnen zien.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 09:54:20 #28
3542 Gia
User under construction
pi_204034984
Boeren, die op de nominatie staan om uitgekocht te worden, omturnen van vee naar graan?
Weet alleen niet of ze daarvoor wel voldoende grond hebben om aan hetzelfde inkomen te komen.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 09:55:13 #29
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_204034988
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 09:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik was inderdaad in de war met CO2.

Heb wel altijd gedacht dat Frankrijk een grotere veestapel had dan Nederland, niet alleen absoluut maar ook relatief. Heeft dat te maken met de nieuwe klimaatdoelstellingen, waarbij de ze de veeteelt met ongeveer dertig procent willen reduceren? Hierdoor zou het CO2-gehalte met vijfenveertig procent kunnen worden verlaagd. Hun ambitie is dan ook, evenals de rest van Europa, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Maar stel je voor: Europa is klimaatneutraal, maar China en Amerika blijven de grootste vervuilers en halen deze doelen niet. Is het dan niet zinloos wat we dan in Europa doen? Of helpt dat relatieve kleine beetje tegen de opwarming van de aarde?

Ik weet het niet zeker, en nu schiet ik even vanuit de heup, maar ik heb het gevoel als China en Amerika door blijven gaan met vervuiling, dat wij in Europa alsnog de klos zijn. Betekent uiteraard niet dat we geen actie moeten voeren om het klimaat op peil te houden, maar als pakweg China zich niets aantrekt van het klimaatakkoord dat het allemaal voor spek en bonen blijkt te zijn voor Europa tegen 2050. Hoe zie jij dat voor je?
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_204035085
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 09:55 schreef Grishenko_ het volgende:

[..]
Ik was inderdaad in de war met CO2.

Heb wel altijd gedacht dat Frankrijk een grotere veestapel had dan Nederland, niet alleen absoluut maar ook relatief. Heeft dat te maken met de nieuwe klimaatdoelstellingen, waarbij de ze de veeteelt met ongeveer dertig procent willen reduceren? Hierdoor zou het CO2-gehalte met vijfenveertig procent kunnen worden verlaagd. Hun ambitie is dan ook, evenals de rest van Europa, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Maar stel je voor: Europa is klimaatneutraal, maar China en Amerika blijven de grootste vervuilers en halen deze doelen niet. Is het dan niet zinloos wat we dan in Europa doen? Of helpt dat relatieve kleine beetje tegen de opwarming van de aarde?

Ik weet het niet zeker, en nu schiet ik even vanuit de heup, maar ik heb het gevoel als China en Amerika door blijven gaan met vervuiling, dat wij in Europa alsnog de klos zijn. Betekent uiteraard niet dat we geen actie moeten voeren om het klimaat op peil te houden, maar als pakweg China zich niets aantrekt van het klimaatakkoord dat het allemaal voor spek en bonen blijkt te zijn voor Europa tegen 2050. Hoe zie jij dat voor je?
Producten lijken me prima te belasten met invoerheffingen als ze niet duurzaam zijn geproduceerd. Op die manier is er druk uit te oefenen op meer vervuilende landen.
pi_204035150
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:04 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Producten lijken me prima te belasten met invoerheffingen als ze niet duurzaam zijn geproduceerd. Op die manier is er druk uit te oefenen op meer vervuilende landen.
In de perfecte wereld zou dit druk zetten op de vervuilende landen. Maar in het echte leven worden deze kosten door berekend aan de consument.

Dit soort kortzichtige oplossingen voegen totaal niks toe en zullen ook niks helpen. Ook de oplossingen van de politiek zijn ook van kortzichtige aard en kunnen op langer termijn juist schade aanrichten vooral als achteraf gezien weer word bewezen wordt dat het geen ene drol heeft geholpen. Het kan allemaal leuk op papier staan, maar of het werkt is een tweede. Goed voorbeeld is het langzamer rijden op de snelweg.

Ook zitten er bij veel "oplossingen" een grote lobby achter van bedrijven om geld te verdienen. Vattenfall met biomassa. Gazprom met hun gas.

[ Bericht 14% gewijzigd door hunterrnl op 11-03-2022 10:25:16 ]
  vrijdag 11 maart 2022 @ 10:51:56 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204035608
quote:

[..]

Maar dan zelf heel bewust het onderscheid tussen melk- en vleesvee weer niet maken he.
pi_204035620
quote:
Fucking dit dus ja!
pi_204035681
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:10 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
In de perfecte wereld zou dit druk zetten op de vervuilende landen. Maar in het echte leven worden deze kosten door berekend aan de consument.

Dit soort kortzichtige oplossingen voegen totaal niks toe en zullen ook niks helpen. Ook de oplossingen van de politiek zijn ook van kortzichtige aard en kunnen op langer termijn juist schade aanrichten vooral als achteraf gezien weer word bewezen wordt dat het geen ene drol heeft geholpen. Het kan allemaal leuk op papier staan, maar of het werkt is een tweede. Goed voorbeeld is het langzamer rijden op de snelweg.

Ook zitten er bij veel "oplossingen" een grote lobby achter van bedrijven om geld te verdienen. Vattenfall met biomassa. Gazprom met hun gas.

Natuurlijk wordt het doorberekend. Als koper van producten waarvan het productieproces vervuilend is hoor je daar voor te bloeden. Mensen hebben een financiele prikkel nodig om duurzame producten te kopen.
pi_204035689
quote:
Nee hoor. Wij gaan hun stukken volbouwen met woningen. Je moet toch wel aan het milieu denken he.

Oh nee wacht...
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:07:04 #36
99379 fjs
pi_204035788
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Nee hoor. Wij gaan hun stukken volbouwen met woningen. Je moet toch wel aan het milieu denken he.

Oh nee wacht...
En ziedaar de onmogelijke opdracht. Want er moeten boeren weg ivm stikstof en we blijven maar groeien qua mensen in Nederland. Even voor de duidelijkheid die stoten ook stiksof uit.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:19:20 #37
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_204035939
Tja, het is allemaal gewoon heel slecht geregeld in een wirwar van beleid en wet. Veeboeren met stokoude stallen die wegens vergunde rechten uit de vorige eeuw voor net zoveel stikstofdepositie op bepaalde gebieden zorgen als heel Nederland bespaard met de snelheidsbeperking tot 100 km/u. Dan kun je gaan wegstrepen/rekenen op andere zaken tot je een ons weegt, dat heeft allemaal geen zin.
pi_204035995
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:07 schreef fjs het volgende:

[..]
En ziedaar de onmogelijke opdracht. Want er moeten boeren weg ivm stikstof en we blijven maar groeien qua mensen in Nederland. Even voor de duidelijkheid die stoten ook stiksof uit.
Overbevolking is het grootste probleem op planeet aarde.
pi_204036157
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:23 schreef HSG het volgende:

[..]
Overbevolking is het grootste probleem op planeet aarde.
Dat dus. Nog zorgwekkender is, dat de overheid geen beleid ontwikkelt, om het probleem aan te pakken.

We hebben hetzelfde gezien (nog steeds) bij de huidige woningnood (ook een gevolg van het maar raak fokken en importeren): decennia lang wordt alles beknot en bezuinigd met de huidige tekorten en absurde prijzen tot gevolg.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204036195
quote:
Waarom heeft onze regering zo'n hekel aan onze boeren en aan onze agrarische sector? Wij, als klein land, kunnen onmogelijk het stiktof probleem oplossen. Duitsland en Frankrijk doen minder dan wij.

Nl is het enige land wat dit problerm kan oplossen in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_204036208
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat dus. Nog zorgwekkender is, dat de overheid geen beleid ontwikkelt, om het probleem aan te pakken.

We hebben hetzelfde gezien (nog steeds) bij de huidige woningnood (ook een gevolg van het maar raak fokken en importeren): decennia lang wordt alles beknot en bezuinigd met de huidige tekorten en absurde prijzen tot gevolg.
Die eerste zin kan je onder al het beleid schrijven sinds de jaren 50
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:47:02 #42
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_204036223
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nl is het enige land wat dit problerm kan oplossen in NL.
47000 km2 zal wel even het probleem oplossen dat op de resterende 15.000.000 km2 niet speelt :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_204036226
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:07 schreef fjs het volgende:

[..]
Als we nou stoppen met scheten laten dan is het al een stuk minder
pi_204036231
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:47 schreef HeatWave het volgende:

[..]
47000 km2 zal wel even het probleem oplossen dat op de resterende 15.000.000 km2 niet speelt :').
Ja zo werkt het wel met stikstof depositie
pi_204036232
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou alle overheden moeten daar aan denken. Vooral in Afrika fokken ze zich als konijnen.
pi_204036237
quote:

goede tijden creëren slechte leiders. Vorm van totale decadentie men weet van gekkigheid niet wat ze moet doen.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:49:08 #47
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_204036255
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ja zo werkt het wel met stikstof depositie
Hou toch op met me man, het is gewoon een administratief probleem, er is door een of andere klimaatactivist een kunstmatige bovengrens ingesteld en daar zitten we blijkbaar overheen. En dat is dan opeens een enorm probleem,alleen hier :').
Get woke, go broke!
pi_204036264
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:49 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Hou toch op met me man, het is gewoon een administratief probleem, er is door een of andere klimaatactivist een kunstmatige bovengrens ingesteld en daar zitten we blijkbaar overheen. En dat is dan opeens een enorm probleem,alleen hier :').
Oh je snapt gewoon niks van stikstof depositie... Zeg dat dan, dan kon ik je op mijn troll lijst zetten.
Maar goed, gefeliciteerd je staat op de lijst
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:50:44 #49
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_204036272
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh je snapt gewoon niks van stikstof depositie... Zeg dat dan, dan kon ik je op mijn troll lijst zetten.
Je doet maar, typisch blinde activistengedrag, niets nieuws :').
Get woke, go broke!
pi_204036286
quote:

Dat is niet de wens van onze regering maar de wens van Urgenda
pi_204036291
quote:
Wat wil je dan? Het hele ecologische probleem naar de kloten helpen vanwege onze consumptie? Je hebt een vriend aan me, als je zegt dat de boeren niet het grootste probleem vormen, zat takken van industrie die mede verantwoordelijk zijn (ik werk in een NOx productie unit). Maar boeren zitten vaak op plekken vlak bij kwetsbare natuurgebieden.

Verschil met CO2 is dat NOx depositie, in de nabijheid plaatsvindt, CO2 gaat de hele wereld over. Dus ja, de NOx is wel degelijk een nationaal probleem van diverse naties.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204036306
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:52 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dat is niet de wens van onze regering maar de wens van Urgenda
Sinds wanneer houdt urgenda zich bezig met stikstofdepositie?
pi_204036310
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:47 schreef HSG het volgende:

Nou alle overheden moeten daar aan denken. Vooral in Afrika fokken ze zich als konijnen.
Om maar wat te noemen. Schijnt over 20 jaar net zoveel Nigerianen te zijn als Indiërs. In 2022 lag het gemiddelde aantal kinderen per Nigeriaanse vrouw op 5,3
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:54:50 #54
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_204036315
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat wil je dan? Het hele ecologische probleem naar de kloten helpen vanwege onze consumptie? Je hebt een vriend in me, als je zegt dat de boeren niet het grootste probleem vormen, zat takken van industrie die mede verantwoordelijk zijn (ik werk in een NOx productie unit). Maar boeren zitten vaak op plekken vlak bij kwetsbare natuurgebieden.

Verschil met CO2 is dat NOx depositie, in de nabijheid plaatsvindt, CO2 gaat de hele wereld over. Dus ja, de NOx is wel degelijk een nationaal probleem van diverse naties.
Nee, natuurlijk wil ik dat niet. Maar dit is gewoon de zoveelste "we gaan allemaal dood binnen X jaar" angstporno uit die activistenhoek. Al decennia lang hadden we al decennia geleden dood moeten zijn :').

En zeker nu met de oorlog lijkt me het steunen van de bevolking een stuk dringender dan het zoveelste doemverhaaltje. 100 miljard :').
Get woke, go broke!
pi_204036318
quote:

[..]
Wat wil je dan? Het hele ecologische probleem naar de kloten helpen vanwege onze consumptie? Je hebt een vriend aan me, als je zegt dat de boeren niet het grootste probleem vormen, zat takken van industrie die mede verantwoordelijk zijn (ik werk in een NOx productie unit). Maar boeren zitten vaak op plekken vlak bij kwetsbare natuurgebieden.

Je kan beter niet reageren op een troll, dat vinden ze alleen maar leuk.
pi_204036327
Triest hoe een land gekaapt kan worden door een paar milieuclubjes en (s)linkse bestuursrechters.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 11:57:08 #57
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_204036338
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je kan beter niet reageren op een troll, dat vinden ze alleen maar leuk.
Je kan beter kappen met mensen een troll te noemen als je eigen posts niet verder komen dan een inhoudloos, niet beargumenteerd "je snapt het niet, ik heb gelijk" :').
Get woke, go broke!
pi_204036353
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:10 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Waarom gewoon niet met quota's werken? Dat is toch veel makkelijker. Eventueel sta je het toe om quota's te verhandelen.
Aangezien het lokaal is zal dit niet werken. Een boer die eigenlijk niks mag uitstoten kan zo qoutas kopen van een boer verderop die het wel zou mogen maar niet doet.
pi_204036375
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Sinds wanneer houdt urgenda zich bezig met stikstofdepositie?
Ik zit er naast. Het komt vanuit andere protestclubs
pi_204036400
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:59 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Ik zit er naast. Het komt vanuit andere protestclubs
Ik dacht zelfs van 1 grote nederlandse held!
pi_204036737
quote:

[..]
Het is niet opeens een probleem, het is al decennia lang een probleem. Maar het is al die tijd vrij gemakkelijk weggewuifd en genegeerd. Nu het voor een groot deel al te laat is wordt het op de politieke agenda gezet.
Nu moet er niet omheen gedraaid worden, maar gewoon de keuze maken of er rigoureus ingegrepen wordt of dat we het laatste beetje natuur wat er nog is in Nederland ook opgeven.
Цой жив
pi_204036843
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:29 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het is niet opeens een probleem, het is al decennia lang een probleem. Maar het is al die tijd vrij gemakkelijk weggewuifd en genegeerd. Nu het voor een groot deel al te laat is wordt het op de politieke agenda gezet.
Nu moet er niet omheen gedraaid worden, maar gewoon de keuze maken of er rigoureus ingegrepen wordt of dat we het laatste beetje natuur wat er nog is in Nederland ook opgeven.
Dat opgeven mag gelukkig niet van de EU. Dat is de beste beslissing in de afgelopen jaren.
pi_204036850
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 11:54 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk wil ik dat niet. Maar dit is gewoon de zoveelste "we gaan allemaal dood binnen X jaar" angstporno uit die activistenhoek. Al decennia lang hadden we al decennia geleden dood moeten zijn :').

En zeker nu met de oorlog lijkt me het steunen van de bevolking een stuk dringender dan het zoveelste doemverhaaltje. 100 miljard :').
Stikstof is niet zozeer een "we gaan allemaal deaud" probleem maar wel "we krijgen ongewenste plantengroei van plantensoorten die van stikstofrijke grond houden" waarmee je andere soorten verdringt en je niet alleen de flora maar ook de fauna verandert. Bij ieder plantje of bloemetje horen bepaalde insecten die daar op leven en daar horen weer vogelsoorten, mollen, muizen en daar horen weer roofdieren bij die daar op hun beurt weer van leven.

Daarnaast wordt de grond door stikstof zuurder waardoor calcium uit de grond verdwijnt en dit zorgt voor minder calcium voor vogels (die dat weer uit insecten en huisjesslakken halen), zwakkere botten, etc. En juist ook die huisjesslakken verdwijnen op die plekken omdat die calcium nodig hebben voor hun slakkenhuis, extra kwetsbaar worden en exemplaren al opgegeten zijn voor ze volwassen zijn.

Die balans is gewoon heel kwetsbaar en daar kan je heel lacherig over doen of het compleet wegvegen maar dat maakt nog niet dat je daarmee laat zien dat je het begrijpt.

En dan kan je roepen "ja, maar het is allemaal gecreëerde natuur, bla bla bla"... maar het is er wel.
Je kan zeker klachten hebben over het natuurbeleid in Nederland maar stikstof is nu eenmaal een prima plantengroeimiddel en dat wil je wél op akkers hebben maar niet op natuur met schrale grond.

We hebben 4 tot 5x meer vee en dus ook mest per km2 in Nederland en dat maakt gewoon dat het in Nederland veel meer aandacht vraagt dan in Duitsland of Frankrijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-03-2022 12:46:27 ]
pi_204036884
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 10:58 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Natuurlijk wordt het doorberekend. Als koper van producten waarvan het productieproces vervuilend is hoor je daar voor te bloeden. Mensen hebben een financiele prikkel nodig om duurzame producten te kopen.
Ja man en mensen zijn echt massaal gestopt met roken, rijden en gas door de hoge prijs. Ow nee toch niet.

Volgens mij leef je echt in een droom wereld dat je op deze manier mensen kan sturen. De kans is gewoon groter dat mensen minder vlees kopen dan het mindere lekkere alternative. Krijg je wel effect dat minder vlees word binnen gehaald in NL, maar dan word het gewoon naar een ander land geexporteerd waar ze het wel eten. Met andere woorden, zoals gewoonlijk schiet je weer niks mee op in het grotere plaatje.

Dit is dus de reden waarom al dat klimaat gedram hier in Nederland niet werkt. Het is leuk dat een klein landje zen CO2 verlaagd. Maar als resultaat de boel verplaatsen is (wat ook met de boeren gebeurd) gefeliciteerd.

[ Bericht 12% gewijzigd door hunterrnl op 11-03-2022 12:51:16 ]
pi_204036974
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:43 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Ja man en mensen zijn echt massaal gestopt met roken, rijden en gas door de hoge prijs. Ow nee toch niet.

Volgens mij leef je echt in een droom wereld dat je op deze manier mensen kan sturen. De kans is gewoon groter dat mensen minder vlees kopen dan het mindere lekkere alternative. Krijg je wel effect dat minder vlees word binnen gehaald in NL, maar dan word het gewoon naar een ander land geexporteerd waar ze het wel eten. Met andere woorden, zoals gewoonlijk schiet je weer niks mee op in het grotere plaatje.

Ook gelijk helemaal gestopt. De wereld zit echt zwart wit in elkaar. Mensen zijn wel degelijk te sturen als ze het maar voldoende in de portemonnaie voelen. De voorbeelden die jij aanhaalt: een verslaving, transport en verwarming vind ik nou niet te vergelijken met allelei consumentenproducten uit China en Amerika.

Maar goed, ik leef in een droomwereld. :D
pi_204036976
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Stikstof is niet zozeer een "we gaan allemaal deaud" probleem maar wel "we krijgen ongewenste plantengroei van plantensoorten die van stikstofrijke grond houden" waarmee je andere soorten verdringt en je niet alleen de flora maar ook de fauna verandert. Bij ieder plantje of bloemetje horen bepaalde insecten die daar op leven en daar horen weer vogelsoorten, mollen, muizen en daar horen weer roofdieren bij die daar op hun beurt weer van leven.

De grote vraag is alleen of veel van de stikstof arme grond van zichzelf ooit stikstofarm was, of door ons landgebruik van de afgelopen eeuwen in veel gebieden zo geworden is.

Zo hebben we bijvoorbeeld in Brabant het gebied genaamd de drunense duinen, ontstaan door overbegrazing in de middeleeuwen.
pi_204037008
Ik wou dat ik zo'n boer was met het bedrijf in of bij een Natura gebied. Liet me heerlijk ruim uitkopen en ging dan met vroegpensioen.
pi_204037092
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:56 schreef myShizzle het volgende:
Ik wou dat ik zo'n boer was met het bedrijf in of bij een Natura gebied. Liet me heerlijk ruim uitkopen en ging dan met vroegpensioen.
Precies. En als je wat jonger bent volplempen met subsidiepanelen.
pi_204037119
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:41 schreef fjs het volgende:

[..]
En ik ben zelfs een Grunniger van geboorte :P Maar je hebt gelijk.
Mijn zorg voor nu is dat we als de wiederweerga graan gaan zaaien, dan maar wat minder runderen. In Groningen hebben ze zelfs hele stukken rijke grond (Gronings grond is uitermate geschikt voor akkerbouw), bomen op geplaatst! Grond dat uitermate geschikt is voor akkerbouw.
Werd hoog tijd, geeft nog eens wat variatie in het landschap daar. Zeker in de winter ziet het er vreselijk uit daar met al die overhoop gehaalde velden waar enkel zand of raaigras ligt. Het hele ecosysteem daar is zo dood als een pier op dit moment.
pi_204037156
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:56 schreef myShizzle het volgende:
Vraag me af of dit klopt. Kan ook zijn dat de overheid beleid aankondigt waardoor de grond onder je boerderij in feite waardeloos is, want het mag enkel natuur worden. Daarna komt de overheid aanzetten met een bod tegen de, op dat moment, marktconforme prijs. Als dat het geval is, krijg je meer een symbolische prijs voor je bedrijf.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 13:13:17 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204037176
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De grote vraag is alleen of veel van de stikstof arme grond van zichzelf ooit stikstofarm was, of door ons landgebruik van de afgelopen eeuwen in veel gebieden zo geworden is.

Zo hebben we bijvoorbeeld in Brabant het gebied genaamd de drunense duinen, ontstaan door overbegrazing in de middeleeuwen.
En als ze stikstof aan banden hebben gelegd gaan ze weer zaniken waarom de weidevogels verdwenen zijn... :')

Dan gaan ze daar weer beleid voor verzinnen...
pi_204037181
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:07 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Werd hoog tijd, geeft nog eens wat variatie in het landschap daar. Zeker in de winter ziet het er vreselijk uit daar met al die overhoop gehaalde velden waar enkel zand of raaigras ligt. Het hele ecosysteem daar is zo dood als een pier op dit moment.
In groningen ligt doorgaans geen zand maar zeeklei
  vrijdag 11 maart 2022 @ 13:14:25 #73
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_204037195
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:11 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Vraag me af of dit klopt. Kan ook zijn dat de overheid beleid aankondigt waardoor de grond onder je boerderij in feite waardeloos is, want het mag enkel natuur worden. Daarna komt de overheid aanzetten met een bod tegen de, op dat moment, marktconforme prijs. Als dat het geval is, krijg je meer een symbolische prijs voor je bedrijf.
Er is inderdaad nog nooit iemand rijk geworden van onteigening.

Beter om er om er aan de onderhandelingstafel uit te komen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het een ongelooflijke vetpot wordt.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_204037220
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:14 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Beter om er om er aan de onderhandelingstafel uit te komen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het een ongelooflijke vetpot wordt.
Klopt inderdaad. De marktprijs wordt geboden en je kan er een paar euro bovenop lullen en anders wordt het een rechtzaak en krijg je minder.
pi_204037229
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
In groningen ligt doorgaans geen zand maar zeeklei
Kan ook, verandert weinig aan het punt.
pi_204037252
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:17 schreef Niek92 het volgende:

[..]
Kan ook, verandert weinig aan het punt.
Mwah, zandgronden zien er niet uit. Er groeit bar weinig. Zeeklei daarintegen ziet er echt anders uit.
pi_204037855
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:14 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Dat is simpelweg niet waar. Er zijn vele zeer royaal onteigend, bijvoorbeeld voor aanleg snelwegen etc.

Het zal ook wel royaal zijn want anders hebben ze in Den Haag een veel groter probleem dan dat hele stikstof-gedoe. En dat weten ze ook wel.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:19:53 #78
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204037965
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:09 schreef myShizzle het volgende:
Dat is simpelweg niet waar. Er zijn vele zeer royaal onteigend, bijvoorbeeld voor aanleg snelwegen etc.
Vraag dat maar eens aan oud-bewoners hoe "royaal" eea geweest is... Ik ken persoolijk een aantal mensen die uitgekocht zijn (waaronder een aantal boerderijen) vanweg de aanleg van snelwegen (aanpassing knooppunt Joure)...

Daar was niks royaals aan kan ik je vertellen.
pi_204038010
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 09:09 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]
Ja want eerder werden nooit mensen uitgekocht voor het bouwen van wegen enzo. :')
Een snelweg is een rechtse ipv een linkse hobby. Dan telt dat niet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:29:46 #80
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_204038062
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:09 schreef myShizzle het volgende:

[..]

Het zal ook wel royaal zijn want anders hebben ze in Den Haag een veel groter probleem dan dat hele stikstof-gedoe. En dat weten ze ook wel.
Als je er als burger niet uitkomt met de overheid aan de onderhandelingstafel en men stapt met een koninklijk besluit naar de rechter om je te onteigenen krijg je een flauw zakcentje, gebaseerd op standaard rekenmodellen per vierkante meter/ kubieke meter.

Dat men er aan de voorkant een goede deal met bijvoorbeeld een wegbeheerder of provincie uitsleept is goed mogelijk. Maar hoeren neuken, nooit meer werken dat kun je wel shaken.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_204038202
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:29 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat men er aan de voorkant een goede deal met bijvoorbeeld een wegbeheerder of provincie uitsleept is goed mogelijk. Maar hoeren neuken, nooit meer werken dat kun je wel shaken.
En dat is maar goed ook omdat het om belastinggeld gaat.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_204038813
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:53 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Ook gelijk helemaal gestopt. De wereld zit echt zwart wit in elkaar. Mensen zijn wel degelijk te sturen als ze het maar voldoende in de portemonnaie voelen. De voorbeelden die jij aanhaalt: een verslaving, transport en verwarming vind ik nou niet te vergelijken met allelei consumentenproducten uit China en Amerika.

Maar goed, ik leef in een droomwereld. :D
Je leeft ook in een droom wereld. Je reactie zegt namelijk genoeg... Het zijn precies voorbeelden waar aan je kan zien dat mensenlijk gedrag niet makkelijk aan te passen is, maar het past niet in je straatje. De enige mensen die op het moment klimaat neutraler zijn gaan leven zijn juist de mensen met meer geld.

Daarnaast is de vergelijking met consumenten producten China perfect. Vroeger stonden deze vervuilende fabrieken gewoon in West-Europa. Maar zijn gewoon allemaal verhuist naar Oost-Europa en Azie. Lekker goedkoop en minder regeltjes. Zouden de zonnepanelen ook uit China komen hmmm... Natuurlijk wel !

Zolang je het globaal niet aanpakt zal het probleem gewoon verschuiven en de kosten zullen voor niks gaan stijgen.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 15:40:06 #83
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_204038913
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:43 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En dat is maar goed ook omdat het om belastinggeld gaat.
Als iemand jouw verdienpotentieel wil afkopen dan mag daar mijns inziens ruimhartig in worden gecompenseerd.

Of het nu de belastingbetaler is of een andere partij.
pi_204038933
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:30 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Je leeft ook in een droom wereld. Je reactie zegt namelijk genoeg... Het zijn precies voorbeelden waar aan je kan zien dat mensenlijk gedrag niet makkelijk aan te passen is, maar het past niet in je straatje. De enige mensen die op het moment klimaat neutraler zijn gaan leven zijn juist de mensen met meer geld.

Daarnaast is de vergelijking met consumenten producten China perfect. Vroeger stonden deze vervuilende fabrieken gewoon in West-Europa. Maar zijn gewoon allemaal verhuist naar Oost-Europa en Azie. Lekker goedkoop en minder regeltjes. Zouden de zonnepanelen ook uit China komen hmmm... Natuurlijk wel !

Zolang je het globaal niet aanpakt zal het probleem gewoon verschuiven en de kosten zullen voor niks gaan stijgen.
Ongelooflijk wat een kul. Mensen met meer geld hebben over het algemeen een flink grotere footprint omdat ze over het algemeen meer consumeren. Het zijn juist de bewust levende mensen die klimaatneutraler zijn gaan leven. Inkomen staat daar vrijwel los van. Ja, bioproducten ed zijn duurder, maar je hoeft er niet rijk voor te zijn. Het is een kwestie van keuzes maken.

De meeste mensen kopen trouwens geen zonnepanelen omdat het beter voor het milieu zou zijn. Nee, ze willen er aan verdienen. Dat is het hele eieren eten. Het interesseert ze meestal ook niet waar ze geproduceerd worden of onder welke omstandigheden. Het is puur eigenbelang. Dat is hoe de meeste mensen in elkaar zitten.

Ik in een droomwereld. Man man man. Moet niet gekker worden hoor.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 16:15:35 #85
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_204039372
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:43 schreef hunterrnl het volgende:
Nou, je kunt inmiddels wel stellen dat er veel meer bewustzijn in vergelijking met 10 of 15 jaar geleden voor is gekomen en ook dat er steeds meer geïnvesteerd wordt in duurzamere middelen. Nog een aantal jaar en elektrisch rijden is gemeengoed, bijvoorbeeld.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 18:02:15 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040421
quote:
Wel gek dat we dan ook voor een groot deel last hebben van buitenlands stikstof... Of is dat een ander soort stikstof wat zich niet aan de landsgrenzen houdt?

vrijdag 11 maart 2022 @ 18:06:59 #87
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040449
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

En wat wil men? Terug naar de "oorspronkelijke natuur"... Schrale heides en zandverstuivingen omdat "het zo heurt"... Nou, daar hebben we wat aan.

Daarnaast heb ik de weidevogels ook al eerder genoemd want de afnemende weidevogelstand wordt ook altijd aangevoerd als argument tegen de boeren, maar raad eens?

quote:
Conclusie

Nederland is een weidevogelland geworden door de mens. Waar nu weilanden zijn, was moerasbos en hoogveen dominant. Die zijn door de mens ontgonnen. Vooral voor het houden van veel rundvee was veel weiland nodig en de weidevogels hebben enorm van die veehoudende mens geprofiteerd.Maar de positie van Nederland als weidevogelland heeft waarschijnlijk geen lange historie.De geschiktheid van weiland voor weidevogels is onder meer afhankelijk van de intensiteit van de landbouw. Bij lage intensiteit is de schrale voedingstoestand van de bodem beperkend. Door bemesting neemt het aantal bodemdieren toe en daarmee verbetert de voedselvoorziening voor weidevogels.

Vanwege de ecologische relatie tussen de intensiteit van landbouw en de dichtheid aan weidevogels is als hypothese geformuleerd dat weidevogels vóór 1900 minder algemeen waren dan in de 20e eeuw. Voor het toetsen van deze hypothese zijn zeven soorten steltlopers gekozen. Gericht bronnen-onderzoek naar deze soorten leverde voldoende gegevens om de hypothese te toetsen. De hypothese over het relatief geringe voorkomen van weidevogels vóór 1900 blijkt juist. Alleen voor de kemphaan is het waarschijnlijk dat de soort vóór 1900 een groter aantal broedparen had dan het maximum van na 1900. Voor de andere soorten was het aantal broedparen in de 20e eeuw op zijn hoogst; voor scholekster, grutto, kievit zelfs na 1950. Het beeld voor scholekster, kievit en grutto is daarbij het meest duidelijk omdat zij het grootste aantal broedparen hadden. De piek lag voor deze soorten in de periode 1960-1990 met voor elk van deze soorten meer dan 100.000 broedparen.400 Naar schatting was het aantal kieviten en grutto’s tijdens de 20e eeuwse piek een factor 5-8 groter dan vóór 1900. Bij de scholekster was het verschil nog groter.

De ontwikkeling in het voorkomen van de grutto voldoet het meest aan het theoretische model. Het aantal gruttoparen groeide in de periode 1900-1960 van circa 20.000 naar 125.000. De toevoer van stikstof als maatgevend nutriënt op laaggelegen weiland steeg van ongeveer 50 kg aan het begin van de 20e eeuw, via 100 rond 1960 naar 300 kg per hectare rond 1980. Voor weidebeheer gericht op weidevogels wordt aanbevolen de stikstofgift niet onder de 100 kg N/ha te laten zakken. Dat bemestingsniveau werd dus pas na de Tweede Wereldoorlog bereikt. De toename van de bemesting blijkt tot midden 20e eeuw samen op te lopen met de groei van de gruttostand. Vóór 1900 limiteerde de schrale voedingstoestand sterk de gruttostand en pas midden 20e eeuw werd de bemesting voor de grutto optimaal.
pi_204040533
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:02 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wel gek dat we dan ook voor een groot deel last hebben van buitenlands stikstof... Of is dat een ander soort stikstof wat zich niet aan de landsgrenzen houdt?

[ afbeelding ]
Het gaat in deze grafiek om de stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden.

Dat zijn de gebieden die beschermd worden en de stikstofdepositie van omringende bedrijven is daardoor relatief laag en het aandeel "buitenland" en "onbekend / natuurlijk (waaronder uitwerpselen van dieren die daar leven)" daardoor relatief hoog.

Landelijk gemiddelde is 32,7% stikstof uit het buitenland, overigens.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 18:17:43 #89
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040548
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het gaat in deze grafiek om de stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden.
Correct. En waar gaat het nou net om? Juist, de Natura 2000 gebieden...

Het hele stikstofbeleid is juist verzonnen vanwege de N2K gebieden maar als het niet uitkomt zou het niet als argument gebruikt mogen worden? Wat is dit nou weer dan?
pi_204040563
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Correct. En waar gaat het nou net om? Juist, de Natura 2000 gebieden...
Ja, en omdat die beschermd worden en omdat dat werkt (!) zal je in verhouding dus weinig depositie van boerenbedrijven en verkeer aantreffen in die gebieden en relatief meer vanuit het buitenland.

Neemt niet weg dat gemiddeld 67% van de depositie in Nederland uit Nederland zelf komt.
En uiteraard valt er ook wel wat stikstof van ons over de grens in België en Duitsland neer.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 18:20:03 #91
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040571
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, en omdat die beschermd worden zal je in verhouding dus weinig depositie van boerenbedrijven en verkeer aantreffen en relatief meer vanuit het buitenland.

Neemt niet weg dat gemiddeld 67% van de depositie in Nederland uit Nederland zelf komt.
En uiteraard valt er ook wel wat stikstof van ons over de grens in België en Duitsland neer.
Is allemaal niet heel interessant. Het gaat om het behoud/ verbetering van de N2K gebieden, punt.
pi_204040579
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:20 schreef AchJa het volgende:

[..]
Is allemaal niet heel interessant. Het gaat om het behoud/ verbetering van de N2K gebieden, punt.
Dat is juist heel interessant, het betekent dat het beleid werkt, anders zou je de situatie van voor 2010 of 2000 nog hebben.
pi_204040587
Nogmaals: het stikstof beleid werkt, al zag je wel een stijging toen de veestapel rond 2010 weer vrijgegeven werd en er nieuwe (mega)stallen bijgebouwd werden.

Dat betekent niet dat we er al helemaal zijn maar wel dat het werk.
Met name stikstof uit het verkeer (NOx) is hard teruggelopen en met de komst van de EV zal dat versneld dalen.

NH3 is overigens iets schadelijker vanwege de verzurende werking.

En het blijft natuurlijk vrij lokaal rond boerenbedrijven, grote woonplaatsen en bepaalde industrie:

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-03-2022 18:31:31 ]
  vrijdag 11 maart 2022 @ 18:37:08 #94
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040711
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nogmaals: het stikstof beleid werkt, al zag je wel een stijging toen de veestapel rond 2010 weer vrijgegeven werd en er nieuwe (mega)stallen bijgebouwd werden.

Dat betekent niet dat we er al helemaal zijn maar wel dat het werk.
Met name stikstof uit het verkeer (NOx) is hard teruggelopen en met de komst van de EV zal dat versneld dalen.

NH3 is overigens iets schadelijker vanwege de verzurende werking.

[ afbeelding ]

En het blijft natuurlijk vrij lokaal rond boerenbedrijven, grote woonplaatsen en bepaalde industrie:

[ afbeelding ]
Nog maar een keer... Het gaat om de depositie IN de N2K gebieden...

quote:
Stikstofbeleid

Sinds de Raad van State in mei 2019 oordeelde dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) de natuur onvoldoende beschermde tegen de gevolgen van een te hoge neerslag van stikstof, staat deze problematiek in het middelpunt van de politieke belangstelling. Omdat Nederland zich verbonden heeft aan de doelstellingen van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn, zijn wij verplicht om gunstige omstandigheden te scheppen voor het instandhouden van soorten en habitats die voorkomen in Natura 2000-gebieden, het netwerk van beschermde natuurgebieden in de Europese Unie.
Dus je opmerkingen zijn leuk en aardig maar het gaat om de N2K gebieden... Dat jij eoa gebied in Schubbekutteveen erbij gaat betrekken dat het daar toch ook wel heel erg is staat er dus compleet los van.

Nog even los van het feit dat niet alle N2K gebieden hetzelfde behandeld dienen te worden vwb het beleid. Een veenweide gebied zou veel meer gebaat zijn bij een verhoogde grondwaterstand en het tegengaan van verzilting. Stikstof is het middel geworden om alle problemen op af te schuiven. Zonder stikstof verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon wat je reinste kolder is natuurlijk. Elk gebied heeft zijn eigen specifieke aanpak nodig.

[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 11-03-2022 18:45:18 ]
  vrijdag 11 maart 2022 @ 18:38:08 #95
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040722
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is juist heel interessant, het betekent dat het beleid werkt, anders zou je de situatie van voor 2010 of 2000 nog hebben.
Toen was het een drama in de desbetreffende gebieden ofzo?
pi_204040789
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nog maar een keer... Het gaat om de depositie IN de N2K gebieden...
[..]

Ja, dat zeg ik toch.

En omdat die gebieden beschermd worden zal zo'n staafdiagram voor zo'n gebied er anders uitzien als rond een varkensstal aangezien er relatief weinig stikstof vanuit de directe omgeving terecht komt. Dat is het hele idee van het beschermen van die gebieden.
En daarom is er in verhouding meer vanuit het buitenland / natuurlijk / onbekend.

Je bent bekend met de term "in verhouding" mag ik aannemen.
pi_204040882
Varkensvlees is zeer geliefd in China en omdat de bevolking steeds meer geld te besteden heeft, ook bijna niet aan te slepen. De stallen puilden daar dus uit.

Twee jaar geleden brak er daardoor op enorme schaal varkenspest uit en moest het grootste deel van de dieren afgemaakt worden. Dus echt op enorme schaal. Waardoor ze als een gek een grote hoeveelheid nieuwe fokvarkens moesten importeren. Voornamelijk uit Nederland. Wij hebben een naam hoog te houden.

Ook liggen de dure Nederlandse varkens dus al jarenlang in de Chinese supermarkt als kiloknallers, omdat het lokale varkensvlees door alle problemen nog duurder is. Dat zijn natuurlijk gouden tijden voor de Nederlandse veehouder. En het is nog niet over.

Een deel van het veevoer komt wel uit Nederland, maar dat is vooral de stengels en bladeren die over blijven en mislukte oogsten. Het overgrote deel wordt ingevoerd.

Er is dus flink geïnvesteerd in de varkensteelt en er is heel wat bos omgehakt in Brazilië om plaats te maken voor de soja-plantages om dat allemaal mogelijk te maken. En nu moet het weer weg.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 11-03-2022 19:14:56 ]
pi_204040936
Ik vind dit bericht totaal geen verrassing, eigenlijk. Alleen bij voldoende animo vanuit de boeren om bedrijven stil te leggen wat dit te vermijden.
pi_204046218
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:42 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Ongelooflijk wat een kul. Mensen met meer geld hebben over het algemeen een flink grotere footprint omdat ze over het algemeen meer consumeren. Het zijn juist de bewust levende mensen die klimaatneutraler zijn gaan leven. Inkomen staat daar vrijwel los van. Ja, bioproducten ed zijn duurder, maar je hoeft er niet rijk voor te zijn. Het is een kwestie van keuzes maken.

De meeste mensen kopen trouwens geen zonnepanelen omdat het beter voor het milieu zou zijn. Nee, ze willen er aan verdienen. Dat is het hele eieren eten. Het interesseert ze meestal ook niet waar ze geproduceerd worden of onder welke omstandigheden. Het is puur eigenbelang. Dat is hoe de meeste mensen in elkaar zitten.

Ik in een droomwereld. Man man man. Moet niet gekker worden hoor.
Blijkbaar leef je in een droom wereld. Je blijft bezig over mensen die WEL geld hebben over de verduurzaming. Er zijn veel mensen die hebben dat gewoon weg niet.

Je opmerking over bioproducten zijn duurder en je moet keuzes maken. Spreekt gewoon boek delen hoe ver je kan zitten van sommige mensen hun werkelijkheid. Als een gezin 200¤ voor een maand eten kan betalen zal het inderdaad keuzes maken zijn. Dat zijn geen dure producten dus laat staan overpriced bio spul.
pi_204046260
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 16:15 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Nou, je kunt inmiddels wel stellen dat er veel meer bewustzijn in vergelijking met 10 of 15 jaar geleden voor is gekomen en ook dat er steeds meer geïnvesteerd wordt in duurzamere middelen. Nog een aantal jaar en elektrisch rijden is gemeengoed, bijvoorbeeld.
Elektrisch rijden gaat alleen gemeengoed worden als het betaaldbaar word. De enige mensen die elektrisch rijden zijn de mensen met het geld en gebruik hebben gemaakt van de subsidie.

Daarnaast heb je nog met het net te maken die het al amper aan kan en dan hebben we het nog niet over energie armoede.

Ze hadden beter een hybride stap kunnen maken om zo de stap kleiner te maken voor de consument terwijl het netwerk word opgebouwd.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 09:16:49 #101
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_204046274
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 19:00 schreef Tijger_m het volgende:
Alleen bij voldoende animo vanuit de boeren om bedrijven stil te leggen wat dit te vermijden.
De stoppersregeling hiero is toch vooral aangesproken door de oudere generatie boeren met aftandse en kleine bedrijven die toch al niet levensvatbaar meer waren. De coöperaties waar ze tienduizenden of honderdduizenden beesten hokken laten zich niet 123 uitkopen want een beetje bedrijf kost door o.a. alle wetgeving vele miljoenen Euro's maar als de markt een goed jaar heeft dan kan er ook dik verdiend worden. Dan heb je als overheid twee keuzes, of je laat dat stiktofgebeuren varen (maar dat kan eigenlijk niet door EU afspraken) of je gaat het belang van het hele land afwegen tegen het belang van een aantal ondernemers en dus af op onteigening. Dat doet ze bijvoorbeeld bij noodzakelijke waterwerken als het niet minnelijk opgelost kan worden tussen eigenaar en Rijk/Waterschap. Maarja, dat zal juridisch ook een lange adem worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Twiitch op 12-03-2022 09:23:33 ]
pi_204046305
Ik blijf me verbazen, en ergeren, over het feit dat we nu een 'Minister van Stikstof' hebben.
Waarom is er niet al jaren een 'Minister van Plastic', of 'M v Energie' om eens iets te noemen.

* Gelukkig hebben we wel Rubberen Ruggengraat Rutte
pi_204046364
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 09:22 schreef myShizzle het volgende:
Ik blijf me verbazen, en ergeren, over het feit dat we nu een 'Minister van Stikstof' hebben.
Waarom is er niet al jaren een 'Minister van Plastic', of 'M v Energie' om eens iets te noemen.

* Gelukkig hebben we wel Rubberen Ruggengraat Rutte
We hebben nu ook een minister voor "klimaat en energie".
pi_204046441
Ik had eigenlijk wel gehoopt dat ze van deze waanzin af zouden stappen nu andere prioriteiten zich aangediend hebben. Helaas naïef gedacht van mij.
pi_204046505
Waarom hebben we in Europa niet overal dezelfde stikstofuitstoot eisen. In Duitsland mag die uitstoot per ha bijvoorbeeld veel hoger zijn.
pi_204046611
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 09:43 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Waarom hebben we in Europa niet overal dezelfde stikstofuitstoot eisen. In Duitsland mag die uitstoot per ha bijvoorbeeld veel hoger zijn.
Omdat Nederland dolgraag gidsland wil zijn. Wat die gidsland status ons oplevert is echter onbekend.
En wij hebben elke postzegel die niet in gebruik was benoemd tot Natura 2000 gebied. Dat speelt ook mee.
pi_204046690
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 09:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Omdat Nederland dolgraag gidsland wil zijn. Wat die gidsland status ons oplevert is echter onbekend.
En wij hebben elke postzegel die niet in gebruik was benoemd tot Natura 2000 gebied. Dat speelt ook mee.
Dan is het toch makkelijk op te lossen. Stoppen met die onzin en Natura 2000 gebieden herinrichten naar minstens 200ha aaneengesloten stukken.

Ik vind mijn eten nogal wat belangrijker dan de natuurontwikkeling van enkele postzegels.
pi_204047213
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 10:00 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:

[..]
Dan is het toch makkelijk op te lossen. Stoppen met die onzin en Natura 2000 gebieden herinrichten naar minstens 200ha aaneengesloten stukken.

Ik vind mijn eten nogal wat belangrijker dan de natuurontwikkeling van enkele postzegels.
Het kan beter naar mijn mening. Intensieve veeteelt inperken en desnoods, wat ook gaat gebeuren, met juridische dwang. Boerenorganisaties hebben nou niet de naam mee te werken dus moet het maar met dwang.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 10:47:21 #109
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_204047228
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 10:46 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Het kan beter naar mijn mening. Intensieve veeteelt inperken en desnoods, wat ook gaat gebeuren, met juridische dwang. Boerenorganisaties hebben nou niet de naam mee te werken dus moet het maar met dwang.
Bravo, je bent een communist :).
Get woke, go broke!
pi_204047302
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 10:47 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Bravo, je bent een communist :).
^O^

:')
pi_204048082
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 09:37 schreef DarkwingDuck het volgende:
Ik had eigenlijk wel gehoopt dat ze van deze waanzin af zouden stappen nu andere prioriteiten zich aangediend hebben. Helaas naïef gedacht van mij.
Inderdaad, stikstof uitstoot en daar wat aan moeten doen verdwijnt niet omdat er andere zaken ook belangrijk zijn.
pi_204048099
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 09:52 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
We zijn vooral gidsland in het ontstellend slecht doen op klimaat en uitstoot gebied in Europa, we zijn eigenlijk op geen enkel gebied gidsland meer tegenwoordig.
pi_204048380
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 09:43 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Waarom hebben we in Europa niet overal dezelfde stikstofuitstoot eisen.
Omdat geen enkel land hetzelfde is qua indeling, natuur en... veestapel (die in Nederland in verhouding tot 5x groter is dan andere EU-landen).

Bij stikstof gaat het om wat een gebied aankan qua depositie.
Op een akker wil je meer stikstof om je oogst te laten groeien.
Op schrale grond met bijhorende flora (en daar weer op afgestemde fauna) wil je minder stikstof.

In Duitsland is overigens 4 tot 5x minder vee per km2 waardoor er sprake is van een geringere overschrijding van de kritische depositiewaarde, waardoor er meer depositieruimte beschikbaar is.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-03-2022 12:52:54 ]
pi_204048916
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 11:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We zijn vooral gidsland in het ontstellend slecht doen op klimaat en uitstoot gebied in Europa, we zijn eigenlijk op geen enkel gebied gidsland meer tegenwoordig.
Mooi. Want het levert ook helemaal niets op. Nu nog minister Jetten bij de realiteit brengen.
pi_204049020
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 09:14 schreef hunterrnl het volgende:

[..]

Ze hadden beter een hybride stap kunnen maken om zo de stap kleiner te maken voor de consument terwijl het netwerk word opgebouwd.
Ze?
pi_204051718
Mooi zo! Weg met die natuurverpestende kleine boerenbedrijfjes. Echt een plaag voor je oog. Waar je in Nederland ook maar de stad uit rijdt, overal wordt het landschap verpest door aftandse boerderijen met lelijke vervallen stallen. Boerderijen waar oude zooi op en om het erf gestald is, waar het plastic van het kuilvoer rondslingert, waar gammele verroeste hekken een groep van 12 vieze koeien van de weg houdt. Waaromheen een paar weilanden afgerikt zijn als lelijke rechthoekige grasvelden, allen omgeving door dezelfde saaie sloten.

Echt, weg met al die boerderijen, stort de sloten vol, graaf de bovenste 30 centimeter af van alle weilanden, plant bomen, struiken, wilde bloemen en laat de natuur haar gang gaan.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  zaterdag 12 maart 2022 @ 17:51:11 #117
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_204051731
quote:

[..]

Ik heb anders gewoon graag een stuk vlees naast de groenten en aardappelen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_204052493
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 17:51 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ik heb anders gewoon graag een stuk vlees naast de groenten en aardappelen.
Komt dat stukje vlees op je bord nu wel uit Nederland?
  zaterdag 12 maart 2022 @ 19:02:52 #119
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_204052577
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 18:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Komt dat stukje vlees op je bord nu wel uit Nederland?
Ja.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_204052694
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:02 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ja.
Dat zal dan eens een keer uit Ierland of Duitsland komen.
Ik vermoed dat je dat wel overleeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')