abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204030620
quote:
Minister voor Stikstof sluit gedwongen uitkoop boeren niet uit

Minister Van der Wal wil er alles aan doen om de gedwongen uitkoop van boerenbedrijven bij kwetsbare natuurgebieden te voorkomen. Maar ze denkt dat er in sommige gevallen niet aan te ontkomen is. "Het is een laatste redmiddel, maar het is tegelijkertijd een realisme dat we het niet altijd kunnen vermijden. Ik kan het echt niet uitsluiten."

In het regeerakkoord hebben VVD, D66, CDA en ChristenUnie afgesproken dat ze boeren zoveel mogelijk willen stimuleren om vrijwillig mee te werken aan de vermindering van stikstofuitstoot. Als dat niet gebeurt zal de overheid "op het boerenbedrijf in gesprek gaan". Woorden als "onteigening" of "gedwongen" vallen niet.

In een debat in de Tweede Kamer werd de nieuwe minister voor Natuur en Stikstof gevraagd wat er met het cryptische zinnetje over het boerenerf wordt bedoeld. Daarop zei ze dat het een ramp is voor boeren die generaties lang een bedrijf runnen, om door de overheid onteigend te worden. "Ik wil er alles aan doen om dat te voorkomen. En tegelijkertijd wil ik het eerlijke verhaal vertellen. En dat is dat dit niet in ieder gebied haalbaar is.

Beloningssysteem
De minister werkt op dit moment aan plannen om het stikstofprobleem aan te pakken. Die wil ze binnen twee tot drie weken naar de Tweede Kamer sturen. En daar zal ook "een stevige deadline" bij staan voor natuurgebieden zijn "die zo onder druk staan dat het een no go is om daar nog twee jaar te wachten met natuurherstel".

Zij wil in die gebieden in 2022 en 2023 al gaan werken met een beloningssysteem: hoe eerder een boer stopt, hoe aantrekkelijker dat financieel wordt. "Maar het eerlijke verhaal is wel, dat je niet aan onteigening ontkomt, als de vrijwilligheid er dan niet is."

Waarom gewoon niet met quota's werken? Dat is toch veel makkelijker. Eventueel sta je het toe om quota's te verhandelen.
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:20:47 #2
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_204030826
Er moet zo snel mogelijk graan gezaaid worden anders hebben we straks niks meer te eten. Dus boeren moeten blijven.
pi_204031054
Meer duurzaam landbouw, minder veehouderij.. Zo nodig een ruilen onder boeren toegestaan.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_204031174
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:20 schreef fjs het volgende:
Er moet zo snel mogelijk graan gezaaid worden anders hebben we straks niks meer te eten. Dus boeren moeten blijven.
Je verwart akkerbouw met veeteelt.

In de stikstofdiscussie gaat het om stikstofuitstoot (NH3) en dat gaat om (pluim)vee.

Als je daarnaast ook nog meerekent dat voor iedere kilo runderlapjes 13 kilo aan groenvoer nodig is, dan begrijp je dat we met minder vee juist méér land overhouden voor akkerbouw.

Maar mogelijk kom je uit de stad en dan is die gebrek aan kennis je vergeven.
pi_204031213
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

In de stikstofdiscussie gaat het om stikstofuitstoot (NH3) en dat gaat om (pluim)vee.

Als je daarnaast ook nog meerekent dat voor iedere kilo runderlapjes 13 kilo aan groenvoer nodig is, dan begrijp je dat we met minder vee juist méér land overhouden voor akkerbouw.

En hoe zit het dan met de kunstmest? Dacht dat die ook een rol speelden.
pi_204031225
quote:

[..]

Bij dit argument wordt vaak niet meegenomen dat je uit een kilo runderlapjes meer voedingsstoffen haalt dan uit groenvoer
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:41:27 #7
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_204031278
quote:

[..]

En ik ben zelfs een Grunniger van geboorte :P Maar je hebt gelijk.
Mijn zorg voor nu is dat we als de wiederweerga graan gaan zaaien, dan maar wat minder runderen. In Groningen hebben ze zelfs hele stukken rijke grond (Gronings grond is uitermate geschikt voor akkerbouw), bomen op geplaatst! Grond dat uitermate geschikt is voor akkerbouw.
pi_204031434
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:38 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Bij dit argument wordt vaak niet meegenomen dat je uit een kilo runderlapjes meer voedingsstoffen haalt dan uit groenvoer
Zijnde?
pi_204031591
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zijnde?
Zie bijvoorbeeld:
https://foodstruct.com/compare_amp/vegetable-vs-meat

Ik zal niet zeggen dat vlees 13x zo voedzaam is als 'groenvoer'. Tegelijkertijd zie ik bij zulke vergelijkingen vrijwel altijd vergeten worden dat vlees veel meer voedingsstoffen in zich heeft. De vergelijking moet dan wel kloppen vind ik, dus gecorrigeerd met de voedingswaarden.
pi_204031595
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:38 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Van een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd heb je niet meer nodig hoor.
pi_204031611
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:55 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Van een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd heb je niet meer nodig hoor.
Ditzelfde kun je over alles wel stellen, zo lang het maar 'uigebalanceerd' is. Doch betwist ik dit nergens.
pi_204031675
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:56 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Ditzelfde kun je over alles wel stellen, zo lang het maar 'uigebalanceerd' is. Doch betwist ik dit nergens.
Dooddoener. Neem bijvoorbeeld noten en zaden. Zeer compacte voeding. Aardappel in schil, ietsje beter dan frieten. Een mens kan echt prima zonder vlees al eet ik wel 2 keer per week vlees. Gewoon omdat ik het lekker vind.
pi_204031700
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:02 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Dooddoener. Neem bijvoorbeeld noten en zaden. Zeer compacte voeding. Aardappel in schil, ietsje beter dan frieten. Een mens kan echt prima zonder vlees al eet ik wel 2 keer per week vlees. Gewoon omdat ik het lekker vind.
Nogmaals: hier gaat mijn punt niet over.
pi_204031884
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:04 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Nogmaals: hier gaat mijn punt niet over.
Alles wat in een koe aan voedingswaarde zit komt uit wat het dier eet.

En zo’n koe eet geen biefstuk.
pi_204032002
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alles wat in een koe aan voedingswaarde zit komt uit wat het dier eet.

En zo’n koe eet geen biefstuk.
Hoewel ik niet denk dat dit klopt, aangezien je daar volgens mij het bestaan van verschillende biochemische processen ontkent, vind je dat schijnbaar toch een goed argument om dan ook maar meteen scheve onderbuik vergelijkingen toe te staan?

Oke
pi_204032122
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:21 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Hoewel ik niet denk dat dit klopt, aangezien je daar volgens mij het bestaan van verschillende biochemische processen ontkent, vind je dat schijnbaar toch een goed argument om dan ook maar meteen scheve onderbuik vergelijkingen toe te staan?

Oke
Noem eens een onmisbaar element of voedingsstof die je in een runderlap aantreft en niet in het voedsel dat de koe binnen krijgt.
pi_204032207
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Noem eens een element of voedingsstof die je in een runderlap aantreft en niet in het voedsel dat de koe binnen krijgt.
Als je wil ontkennen dat vlees per standaardeenheid meer voedingsstoffen in zich heeft dan vind ik het verder best hoor. Het is immers jouw leven en jouw waarheid.
pi_204032375
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:30 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Als je wil ontkennen dat vlees per standaardeenheid meer voedingsstoffen in zich heeft dan vind ik het verder best hoor. Het is immers jouw leven en jouw waarheid.
Dat ontken ik nergens. Het is echter ook niet 13x meer.
pi_204032420
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat ontken ik nergens. Het is echter ook niet 13x meer.
Nou das dan mooi want ook dat stelde ik nergens.

Bedankt weer Hans!
pi_204032568
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:38 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Nou das dan mooi want ook dat stelde ik nergens.

Bedankt weer Hans!
Zeg maar André, daar reageer ik al 45 jaar op.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 00:17:31 #21
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_204033462
Lol, sprookjesminister gaat boeren onteigenen. Dat gaat een heel vervelende confrontatie worden.
pi_204033493
Als een overheid aan het eigendomsrecht gaat rommelen, weet je dat de beschaving het einde nadert.
pi_204033568
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 00:17 schreef BasEnAad het volgende:
Lol, sprookjesminister gaat boeren onteigenen. Dat gaat een heel vervelende confrontatie worden.
Sja, ze zoekt het nogal op zeg maar.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 08:12:16 #24
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_204034185
Waarom heeft onze regering zo'n hekel aan onze boeren en aan onze agrarische sector? Wij, als klein land, kunnen onmogelijk het stiktof probleem oplossen. Duitsland en Frankrijk doen minder dan wij.

Plus, we worden op deze manier nóg afhankelijker van China.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 09:09:09 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_204034595
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 00:21 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Als een overheid aan het eigendomsrecht gaat rommelen, weet je dat de beschaving het einde nadert.
Ja want eerder werden nooit mensen uitgekocht voor het bouwen van wegen enzo. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')