Waarom gewoon niet met quota's werken? Dat is toch veel makkelijker. Eventueel sta je het toe om quota's te verhandelen.quote:Minister voor Stikstof sluit gedwongen uitkoop boeren niet uit
Minister Van der Wal wil er alles aan doen om de gedwongen uitkoop van boerenbedrijven bij kwetsbare natuurgebieden te voorkomen. Maar ze denkt dat er in sommige gevallen niet aan te ontkomen is. "Het is een laatste redmiddel, maar het is tegelijkertijd een realisme dat we het niet altijd kunnen vermijden. Ik kan het echt niet uitsluiten."
In het regeerakkoord hebben VVD, D66, CDA en ChristenUnie afgesproken dat ze boeren zoveel mogelijk willen stimuleren om vrijwillig mee te werken aan de vermindering van stikstofuitstoot. Als dat niet gebeurt zal de overheid "op het boerenbedrijf in gesprek gaan". Woorden als "onteigening" of "gedwongen" vallen niet.
In een debat in de Tweede Kamer werd de nieuwe minister voor Natuur en Stikstof gevraagd wat er met het cryptische zinnetje over het boerenerf wordt bedoeld. Daarop zei ze dat het een ramp is voor boeren die generaties lang een bedrijf runnen, om door de overheid onteigend te worden. "Ik wil er alles aan doen om dat te voorkomen. En tegelijkertijd wil ik het eerlijke verhaal vertellen. En dat is dat dit niet in ieder gebied haalbaar is.
Beloningssysteem
De minister werkt op dit moment aan plannen om het stikstofprobleem aan te pakken. Die wil ze binnen twee tot drie weken naar de Tweede Kamer sturen. En daar zal ook "een stevige deadline" bij staan voor natuurgebieden zijn "die zo onder druk staan dat het een no go is om daar nog twee jaar te wachten met natuurherstel".
Zij wil in die gebieden in 2022 en 2023 al gaan werken met een beloningssysteem: hoe eerder een boer stopt, hoe aantrekkelijker dat financieel wordt. "Maar het eerlijke verhaal is wel, dat je niet aan onteigening ontkomt, als de vrijwilligheid er dan niet is."
Je verwart akkerbouw met veeteelt.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:20 schreef fjs het volgende:
Er moet zo snel mogelijk graan gezaaid worden anders hebben we straks niks meer te eten. Dus boeren moeten blijven.
En hoe zit het dan met de kunstmest? Dacht dat die ook een rol speelden.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je verwart akkerbouw met veeteelt.
In de stikstofdiscussie gaat het om stikstofuitstoot (NH3) en dat gaat om (pluim)vee.
Als je daarnaast ook nog meerekent dat voor iedere kilo runderlapjes 13 kilo aan groenvoer nodig is, dan begrijp je dat we met minder vee juist méér land overhouden voor akkerbouw.
Maar mogelijk kom je uit de stad en dan is die gebrek aan kennis je vergeven.
Bij dit argument wordt vaak niet meegenomen dat je uit een kilo runderlapjes meer voedingsstoffen haalt dan uit groenvoerquote:Op donderdag 10 maart 2022 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de stikstofdiscussie gaat het om stikstofuitstoot (NH3) en dat gaat om (pluim)vee.
Als je daarnaast ook nog meerekent dat voor iedere kilo runderlapjes 13 kilo aan groenvoer nodig is, dan begrijp je dat we met minder vee juist méér land overhouden voor akkerbouw.
En ik ben zelfs een Grunniger van geboortequote:Op donderdag 10 maart 2022 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zijnde?quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:38 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Bij dit argument wordt vaak niet meegenomen dat je uit een kilo runderlapjes meer voedingsstoffen haalt dan uit groenvoer
Zie bijvoorbeeld:quote:
Van een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd heb je niet meer nodig hoor.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:38 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Bij dit argument wordt vaak niet meegenomen dat je uit een kilo runderlapjes meer voedingsstoffen haalt dan uit groenvoer
Ditzelfde kun je over alles wel stellen, zo lang het maar 'uigebalanceerd' is. Doch betwist ik dit nergens.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:55 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Van een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd heb je niet meer nodig hoor.
Dooddoener. Neem bijvoorbeeld noten en zaden. Zeer compacte voeding. Aardappel in schil, ietsje beter dan frieten. Een mens kan echt prima zonder vlees al eet ik wel 2 keer per week vlees. Gewoon omdat ik het lekker vind.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:56 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Ditzelfde kun je over alles wel stellen, zo lang het maar 'uigebalanceerd' is. Doch betwist ik dit nergens.
Nogmaals: hier gaat mijn punt niet over.quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:02 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Dooddoener. Neem bijvoorbeeld noten en zaden. Zeer compacte voeding. Aardappel in schil, ietsje beter dan frieten. Een mens kan echt prima zonder vlees al eet ik wel 2 keer per week vlees. Gewoon omdat ik het lekker vind.
Alles wat in een koe aan voedingswaarde zit komt uit wat het dier eet.quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:04 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Nogmaals: hier gaat mijn punt niet over.
Hoewel ik niet denk dat dit klopt, aangezien je daar volgens mij het bestaan van verschillende biochemische processen ontkent, vind je dat schijnbaar toch een goed argument om dan ook maar meteen scheve onderbuik vergelijkingen toe te staan?quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Alles wat in een koe aan voedingswaarde zit komt uit wat het dier eet.
En zo’n koe eet geen biefstuk.
Noem eens een onmisbaar element of voedingsstof die je in een runderlap aantreft en niet in het voedsel dat de koe binnen krijgt.quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:21 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Hoewel ik niet denk dat dit klopt, aangezien je daar volgens mij het bestaan van verschillende biochemische processen ontkent, vind je dat schijnbaar toch een goed argument om dan ook maar meteen scheve onderbuik vergelijkingen toe te staan?
Oke
Als je wil ontkennen dat vlees per standaardeenheid meer voedingsstoffen in zich heeft dan vind ik het verder best hoor. Het is immers jouw leven en jouw waarheid.quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Noem eens een element of voedingsstof die je in een runderlap aantreft en niet in het voedsel dat de koe binnen krijgt.
Dat ontken ik nergens. Het is echter ook niet 13x meer.quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:30 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Als je wil ontkennen dat vlees per standaardeenheid meer voedingsstoffen in zich heeft dan vind ik het verder best hoor. Het is immers jouw leven en jouw waarheid.
Nou das dan mooi want ook dat stelde ik nergens.quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat ontken ik nergens. Het is echter ook niet 13x meer.
Zeg maar André, daar reageer ik al 45 jaar op.quote:Op donderdag 10 maart 2022 22:38 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Nou das dan mooi want ook dat stelde ik nergens.
Bedankt weer Hans!
Sja, ze zoekt het nogal op zeg maar.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 00:17 schreef BasEnAad het volgende:
Lol, sprookjesminister gaat boeren onteigenen. Dat gaat een heel vervelende confrontatie worden.
Ja want eerder werden nooit mensen uitgekocht voor het bouwen van wegen enzo.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 00:21 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Als een overheid aan het eigendomsrecht gaat rommelen, weet je dat de beschaving het einde nadert.
Je bent misschien in de war met CO2?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:12 schreef Grishenko_ het volgende:
Wij, als klein land, kunnen onmogelijk het stiktof probleem oplossen.
Ik vind het vooral apart dat grote groepen mensen en zelfs bepaalde politici het probleem simpelweg ontkennen terwijl de cijfers er niet om liegen. Zou het onwil zijn, gebrek aan kennis, struisvogelpolitiek? Ik denk zelf onwil omdat je wel compleet achterlijk moet zijn om het niet onder ogen te kunnen zien.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 09:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bent misschien in de war met CO2?
Stikstof geeft lokale depositie, dat heeft vrijwel niets met het buitenland te maken.
67,7% van de stikstofdepositie in Nederland gaat om stikstof die vrijkomt in Nederland, 32,3% komt uit het buitenland overwaaien vlak over de grenzen maar andersom waait er ook wel wat uit Nederland naar het buitenland.
Wil je in Nederland minder stikstof (NH3 / NOx) dan moet je in Nederland maatregelen nemen, dat kan zelfs op provincie- of gemeenteniveau.
In het buitenland (Duitsland, Frankrijk) is het probleem overigens kleiner aangezien ze daar gemiddeld 4 tot 5x minder vee per km2 hebben.
Ik was inderdaad in de war met CO2.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 09:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je bent misschien in de war met CO2?
Stikstof geeft lokale depositie, dat heeft vrijwel niets met het buitenland te maken.
67,7% van de stikstofdepositie in Nederland gaat om stikstof die vrijkomt in Nederland, 32,3% komt uit het buitenland overwaaien vlak over de grenzen maar andersom waait er ook wel wat uit Nederland naar het buitenland.
Wil je in Nederland minder stikstof (NH3 / NOx) dan moet je in Nederland maatregelen nemen, dat kan zelfs op provincie- of gemeenteniveau.
In het buitenland (Duitsland, Frankrijk) is het probleem overigens kleiner aangezien ze daar gemiddeld 4 tot 5x minder vee per km2 hebben.
Producten lijken me prima te belasten met invoerheffingen als ze niet duurzaam zijn geproduceerd. Op die manier is er druk uit te oefenen op meer vervuilende landen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 09:55 schreef Grishenko_ het volgende:
[..]
Ik was inderdaad in de war met CO2.
Heb wel altijd gedacht dat Frankrijk een grotere veestapel had dan Nederland, niet alleen absoluut maar ook relatief. Heeft dat te maken met de nieuwe klimaatdoelstellingen, waarbij de ze de veeteelt met ongeveer dertig procent willen reduceren? Hierdoor zou het CO2-gehalte met vijfenveertig procent kunnen worden verlaagd. Hun ambitie is dan ook, evenals de rest van Europa, om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
Maar stel je voor: Europa is klimaatneutraal, maar China en Amerika blijven de grootste vervuilers en halen deze doelen niet. Is het dan niet zinloos wat we dan in Europa doen? Of helpt dat relatieve kleine beetje tegen de opwarming van de aarde?
Ik weet het niet zeker, en nu schiet ik even vanuit de heup, maar ik heb het gevoel als China en Amerika door blijven gaan met vervuiling, dat wij in Europa alsnog de klos zijn. Betekent uiteraard niet dat we geen actie moeten voeren om het klimaat op peil te houden, maar als pakweg China zich niets aantrekt van het klimaatakkoord dat het allemaal voor spek en bonen blijkt te zijn voor Europa tegen 2050. Hoe zie jij dat voor je?
In de perfecte wereld zou dit druk zetten op de vervuilende landen. Maar in het echte leven worden deze kosten door berekend aan de consument.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:04 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Producten lijken me prima te belasten met invoerheffingen als ze niet duurzaam zijn geproduceerd. Op die manier is er druk uit te oefenen op meer vervuilende landen.
Maar dan zelf heel bewust het onderscheid tussen melk- en vleesvee weer niet maken he.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Fucking dit dus ja!quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:20 schreef fjs het volgende:
Er moet zo snel mogelijk graan gezaaid worden anders hebben we straks niks meer te eten. Dus boeren moeten blijven.
Natuurlijk wordt het doorberekend. Als koper van producten waarvan het productieproces vervuilend is hoor je daar voor te bloeden. Mensen hebben een financiele prikkel nodig om duurzame producten te kopen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:10 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
In de perfecte wereld zou dit druk zetten op de vervuilende landen. Maar in het echte leven worden deze kosten door berekend aan de consument.
Dit soort kortzichtige oplossingen voegen totaal niks toe en zullen ook niks helpen. Ook de oplossingen van de politiek zijn ook van kortzichtige aard en kunnen op langer termijn juist schade aanrichten vooral als achteraf gezien weer word bewezen wordt dat het geen ene drol heeft geholpen. Het kan allemaal leuk op papier staan, maar of het werkt is een tweede. Goed voorbeeld is het langzamer rijden op de snelweg.
Ook zitten er bij veel "oplossingen" een grote lobby achter van bedrijven om geld te verdienen. Vattenfall met biomassa. Gazprom met hun gas.
Nee hoor. Wij gaan hun stukken volbouwen met woningen. Je moet toch wel aan het milieu denken he.quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:20 schreef fjs het volgende:
En ziedaar de onmogelijke opdracht. Want er moeten boeren weg ivm stikstof en we blijven maar groeien qua mensen in Nederland. Even voor de duidelijkheid die stoten ook stiksof uit.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 10:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Nee hoor. Wij gaan hun stukken volbouwen met woningen. Je moet toch wel aan het milieu denken he.
Oh nee wacht...
Overbevolking is het grootste probleem op planeet aarde.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:07 schreef fjs het volgende:
[..]
En ziedaar de onmogelijke opdracht. Want er moeten boeren weg ivm stikstof en we blijven maar groeien qua mensen in Nederland. Even voor de duidelijkheid die stoten ook stiksof uit.
Dat dus. Nog zorgwekkender is, dat de overheid geen beleid ontwikkelt, om het probleem aan te pakken.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:23 schreef HSG het volgende:
[..]
Overbevolking is het grootste probleem op planeet aarde.
Nl is het enige land wat dit problerm kan oplossen in NL.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:12 schreef Grishenko_ het volgende:
Waarom heeft onze regering zo'n hekel aan onze boeren en aan onze agrarische sector? Wij, als klein land, kunnen onmogelijk het stiktof probleem oplossen. Duitsland en Frankrijk doen minder dan wij.
Plus, we worden op deze manier nóg afhankelijker van China.
Die eerste zin kan je onder al het beleid schrijven sinds de jaren 50quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Nog zorgwekkender is, dat de overheid geen beleid ontwikkelt, om het probleem aan te pakken.
We hebben hetzelfde gezien (nog steeds) bij de huidige woningnood (ook een gevolg van het maar raak fokken en importeren): decennia lang wordt alles beknot en bezuinigd met de huidige tekorten en absurde prijzen tot gevolg.
47000 km2 zal wel even het probleem oplossen dat op de resterende 15.000.000 km2 niet speeltquote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nl is het enige land wat dit problerm kan oplossen in NL.
Als we nou stoppen met scheten laten dan is het al een stuk minderquote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:07 schreef fjs het volgende:
[..]
En ziedaar de onmogelijke opdracht. Want er moeten boeren weg ivm stikstof en we blijven maar groeien qua mensen in Nederland. Even voor de duidelijkheid die stoten ook stiksof uit.
Ja zo werkt het wel met stikstof depositiequote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:47 schreef HeatWave het volgende:
[..]
47000 km2 zal wel even het probleem oplossen dat op de resterende 15.000.000 km2 niet speelt.
Nou alle overheden moeten daar aan denken. Vooral in Afrika fokken ze zich als konijnen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Nog zorgwekkender is, dat de overheid geen beleid ontwikkelt, om het probleem aan te pakken.
We hebben hetzelfde gezien (nog steeds) bij de huidige woningnood (ook een gevolg van het maar raak fokken en importeren): decennia lang wordt alles beknot en bezuinigd met de huidige tekorten en absurde prijzen tot gevolg.
goede tijden creëren slechte leiders. Vorm van totale decadentie men weet van gekkigheid niet wat ze moet doen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:12 schreef Grishenko_ het volgende:
Waarom heeft onze regering zo'n hekel aan onze boeren en aan onze agrarische sector? Wij, als klein land, kunnen onmogelijk het stiktof probleem oplossen. Duitsland en Frankrijk doen minder dan wij.
Hou toch op met me man, het is gewoon een administratief probleem, er is door een of andere klimaatactivist een kunstmatige bovengrens ingesteld en daar zitten we blijkbaar overheen. En dat is dan opeens een enorm probleem,alleen hierquote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja zo werkt het wel met stikstof depositie
Oh je snapt gewoon niks van stikstof depositie... Zeg dat dan, dan kon ik je op mijn troll lijst zetten.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Hou toch op met me man, het is gewoon een administratief probleem, er is door een of andere klimaatactivist een kunstmatige bovengrens ingesteld en daar zitten we blijkbaar overheen. En dat is dan opeens een enorm probleem,alleen hier.
Je doet maar, typisch blinde activistengedrag, niets nieuwsquote:Op vrijdag 11 maart 2022 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh je snapt gewoon niks van stikstof depositie... Zeg dat dan, dan kon ik je op mijn troll lijst zetten.
Dat is niet de wens van onze regering maar de wens van Urgendaquote:Op vrijdag 11 maart 2022 08:12 schreef Grishenko_ het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |