Sked | vrijdag 18 februari 2022 @ 22:25 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() ![]() ![]() De wagens voor 2022: Haas VF-22 Red Bull RB18 Aston Martin AMR22 McLaren MCL36 AlphaTauri AT03 Williams FW44 Ferrari F1-75 (17 februari) Mercedes W13 (18 februari) Alpine 522 (21 februari) Alfa Romeo C42 (27 februari) [ Bericht 6% gewijzigd door Sked op 18-02-2022 22:47:06 ] | |
jigggy | vrijdag 18 februari 2022 @ 22:27 |
Wat zijn de aston Martin en de Ferrari mooi dit jaar ![]() Ongekend | |
DKUp | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:21 |
De wagens zijn mooier dan afgelopen twee jaar. | |
shiz | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:33 |
Ik vind het profiel van de Merc er het meest uitzien als een auto van vorig jaar. Die hebben denk ik veel met de bodem gedaan, daar ziet de aero daar voor de sidepods wat extremer uit. Qua verpakking zelf rond de motor en koeling lijken de anderen wat meer een andere richting op te zijn gegaan (vooral Ferrari met die 'valley'). | |
PzKpfw | zaterdag 19 februari 2022 @ 10:39 |
Die voorkant van de bodem ziet er wel erg agressief uit bij Mercedes. | |
Sinister-D- | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:03 |
Ja, stel je eens voor dat er een of andere Italiaanse kledinglijn een F1 team zou hebben en dan ook nog eens 2 voudig WK wordt ![]() | |
Nattekat | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:23 |
Met zo'n entry fee weet je in ieder geval zeker dat nieuwe teams het budget hebben en niet kansloos ten onder gaan halverwege een seizoen waar ze continu achteraan reden. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:25 |
Nee, dat zie ik anders, met zo'n entry fee loop je juist het risico dat een nieuw team niet genoeg financieele armslag heeft om een goede auto te ontwikkelen. De entry fee is er om de inkomsten van de huidige 10 teams te garanderen. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:27 |
Ik denk dat Liberty druk gaat uitoefenen om ofwel de fee niet te hoeven betalen ofwel zelf de fee gaat ophoesten, een VS team met de Andretti naam en 3 races in de VS...dat is toch wel exact wat Liberty voor ogen had, denk ik, juist op de Amerikaanse markt is er veel te halen voor F1. | |
Peterselieman | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:34 |
Het zou imo zo moeten zijn dat de financiering van een nieuw team voor in ieder geval 3 seizoenen geregeld is wil zo'n renstal toegelaten mogen worden. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 februari 2022 @ 11:50 |
Dat zou een uitstekende regel zijn, ja. | |
Tarado | zaterdag 19 februari 2022 @ 12:04 |
20 auto's is genoeg, koop een ander uit zou ik zeggen of investeer, Andretti-Haas is toch ook prima, ben je weer van die Rus af. | |
Starflyer | zaterdag 19 februari 2022 @ 12:56 |
20 auto's is te weinig. Als er een team stopt, zit je op 18 (of in het geval van Red Bull 16), dus een paar teams erbij is imho niet verkeerd. 12 teams en 24 auto's lijkt me ideaal. | |
Wertha | zaterdag 19 februari 2022 @ 13:09 |
Maar meer dan 24 ook niet. Dan vrees ik voor één groot crashfest met prutsers in het achterveld. Met 12 teams eindig je waarschijnlijk al met zinloze entries zoals een HRT. | |
Tarado | zaterdag 19 februari 2022 @ 13:10 |
Zipportal | zaterdag 19 februari 2022 @ 13:30 |
Die haakse slijper kap over de banden is wel even wenen. | |
ChevyCaprice | zaterdag 19 februari 2022 @ 14:00 |
Komende week testen ze in Barcelona maar dat wordt niet uitgezonden door F1TV voor zover ik kan zien. Hoop wel dat er onboard beelden online komen. | |
Dauthi | zaterdag 19 februari 2022 @ 15:49 |
De Mercedes propaganda trein is weer gaan rollen. En de Britse F1 media springt er maar wat gretig bovenop, 14 verschillende Mercedes/Lewis artikels binnen 24 uur. Dan zit je met je neus wel heel erg diep in de kont van ze he. | |
Dauthi | zaterdag 19 februari 2022 @ 15:52 |
Dus aan de ene kant hebben zowel LM als FIA de klacht dat er geen groot Amerikaans F1 team is, geen Amerikaanse rijders in de F1, en daardoor een lager marktaandeel in de VS. Tegelijkertijd was altijd de droom van de FIA om 13 teams op de grid te hebben. En de afgelopen jaren dienen grote teams en grote namen zich aan, en geven zowel LM als de FIA niet thuis. | |
Dauthi | zaterdag 19 februari 2022 @ 15:54 |
Ga er toch wel vanuit dat als Red Bull stopt, beide teams worden verkocht en niet worden weggegooid. Zullen genoeg investeerders zich aandienen om beide teams te kopen. | |
Starflyer | zaterdag 19 februari 2022 @ 16:52 |
Klopt! Het heet nu ook geen test meer maar een shakedown. Bahrein heeft de exclusieve rechten gekocht om de wintertesten te mogen houden. | |
WheeledWarrior | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:00 |
Het wordt echt steeds commerciëler uitgemolken he. | |
Kickinalfa | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:06 |
Volgens mij is het meer ivm sponsoren en beeldvorming. Het zou zomaar kunnen dat met de eerste shakedowns er teams zijn die de auto überhaupt niet aan de praat krijgen. | |
#ANONIEM | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:09 |
Meer dan 24 is niet toegestaan, dacht ik, althans niet in een race dus dat zal niet zo snel meer gebeuren. Dan ga je terug naar de oude situatie waarin je een pre-kwalificatie had, ik denk niet dat er iemand zal zijn die honderden miljoenen per jaar gaat neertellen om daaraan mee te doen. | |
rubbereend | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:48 |
20 auto's is echt een dramatisch klein veld. Terug naar de 26 zou ik zeggen. Veel meer ruimte voor doorstroming en jong talent | |
rubbereend | zaterdag 19 februari 2022 @ 18:50 |
pre kwalificatie was toch om de eerste schifting te maken en dan kon je er in de kwalificatie toch ook nog buiten vallen? | |
Bonobo11 | zaterdag 19 februari 2022 @ 19:00 |
![]() Van wikiepuhdia:
| |
#ANONIEM | zaterdag 19 februari 2022 @ 19:20 |
Misschien de OP even bij de tijd brengen, qua teams en rijders? | |
rubbereend | zaterdag 19 februari 2022 @ 19:53 |
en dan had je die in die tijd ook nog een warm training op zondagochtend en op nieuwe banen vaak ook nog een extra training op donderdag zodat iedereen de baan kon leren kennen ![]() | |
ChevyCaprice | zaterdag 19 februari 2022 @ 19:58 |
Starflyer | zaterdag 19 februari 2022 @ 20:24 |
Sinds eind jaren '90 is de limiet op 12 teams met 2 auto's gezet. Dit om te voorkomen dat teams met weinig geld opduiken en vervolgens binnen korte tijd weer met veel schulden de F1 verlaten. En het verhoogde de 2asrde van de teams doordat ze altijd aan de start van de race konden verschijnen. Het is ook niet voor niets dat de FIA niet zomaar meer teams toelaat, maar af en toe een uitvraag doet voor nieuwe teams zoals in 2009 en 2016 (eigenlijk alleen maar om Haas toe te laten). Op die manier hebben ze de controle dat teams tenminste voldoende solvabel zijn. Al blijkt alsnog dat dat niet altijd goed uitpakt, aangezien alle teams die in 2010 toetraden in 2016 al weer verdwenen waren of zelfs helemaal niet kwamen opdagen (zoals USF1). Dat laatste was dan weer het geluk van Sauber, want daardoor konden ze alsnog terug op de grid verschijnen als 12de team, want feitelijk had dat team zich als BMW Sauber al teruggetrokken uit de Formule 1. | |
R-woud93 | zaterdag 19 februari 2022 @ 20:25 |
Dat is wel een flinke aanpassing | |
Starflyer | zaterdag 19 februari 2022 @ 20:26 |
Die al wat langer bekend was, voor zover ik weet. Stond volgens mij al niet meer in de Sporting Regulations voor 2022 uit april, maar zal nu officieel zijn goedgekeurd door de F1 Commissie. | |
R-woud93 | zaterdag 19 februari 2022 @ 20:27 |
Had er ook al eerder wat over vernomen ja, maar wist niet dat ze het echt zouden gaan doen | |
WheeledWarrior | zaterdag 19 februari 2022 @ 22:45 |
Geen problemen mee. Focus in quali mag van mij meer liggen op die snelste ronde rijden. | |
shiz | zaterdag 19 februari 2022 @ 22:46 |
Ik doe wel een 2022 OP overhaul zodra alle teams de liveries onthuld hebben. Ja, zo heb je dan ook niet lui die op 't randje Q3 halen, meer als laatste er niet in heeft zitten daar en dan strategisch tegen de Q2 luitjes moet gaan afleggen. Prima. Was een vage regel sowieso. Misschien om top teams een nadeel te geven, maar die haalde het toch wel en was dus eerder een nadeel voor diegenen die hen juist bij willen houden echter zo met de lui erachter in de knoop komen te liggen. [ Bericht 45% gewijzigd door shiz op 19-02-2022 22:53:20 ] | |
MoreDakka | zaterdag 19 februari 2022 @ 23:36 |
Hoe minder bandenregels hoe beter. Wat mij betreft moet het mixen van compounds ook toegestaan worden. Soft voor en Hard achter? Moet kunnen! | |
Peterselieman | zaterdag 19 februari 2022 @ 23:40 |
Bottas heeft het een keer op Spa gedaan toen hij voor Williams reed. 1 afwijkende band. Leverde hem een straf op | |
TweedeKlum | zondag 20 februari 2022 @ 12:10 |
Dat er maar veel mag worden ingehaald zonder DRS, dan gaat het tenminste weer eens op racen lijken. ![]() | |
Tarado | zondag 20 februari 2022 @ 12:16 |
| |
shiz | zondag 20 februari 2022 @ 13:40 |
Is dat Max z'n vingertje in parc fermé? ![]() | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 11:06 |
Best maf eigenlijk. Ik kijk nog wel eens MotoGP en daar is alles eigenlijk volledig vrij. Elke band kan het einde van de race halen en de compounds voor en achter mogen verschillen. Volgens mij krijgen ze net als bij F1 een beperkte set van elke compound per weekend, maar die mogen ze dan helemaal zelf gebruiken zoals ze willen. Zelfs een minuut voor de start kunnen de rijders nog wisselen en het is elke keer spannend tot het laatste moment welke rijders de beste compounds hebben gekozen voor de race ![]() | |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 11:06 |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 11:35 |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 11:59 |
Vroeger, in elk geval voor mijn tijd, mocht je volgens mij ook gewoon op elk wiel een andere compound zetten als je dat wilde. Weet eigenlijk niet sinds wanneer dat is afgeschaft, volgens mij al wel mid jaren 90(?) | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 12:03 |
Zou best kunnen. Sinds de gegroefde banden eind jaren 90 is men al aan het klooien met die dingen en het heeft nooit wat opgeleverd eigenlijk ![]() | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 12:21 |
Je had tussen 1997 en 2006 natuurlijk ook nog de bandenstrijd, met eerst Goodyear/Bridgestone en later Bridgestone/Michelin. Dat bracht ook extra variabelen met zich mee. Zou op zich leuk zijn als we zoiets weer zouden krijgen. Maar dan niet met bizarre regels zoals in 2005 dat je tijdens een pitstop geen banden mocht wisselen (behalve bij gevaarlijke situaties) ![]() | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 12:28 |
Pirelli kan ook best banden ontwikkelen die makkelijk een race-afstand mee gaan, maar men kiest er bewust voor om dat niet te doen. Ik denk dat de F1 een stuk minder aantrekkelijk zou worden als de pitstops zouden verdwijnen. Wat wel zou kunnen is dat je bepaalde regels afschaft, zoals minimaal twee compounds gebruiken in de race. Dat voelt een beetje gekunsteld. Waarom mag ik de race niet rijden op vijf keer soft, als ik denk dat dat het snelste is? Je zou zelfs alle bandenregels af kunnen schaffen en alleen de verplichting opleggen om minimaal één pitstop te maken. Dat is volgens mij ook hoe het bijv. bij de DTM werkt. | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 12:31 |
Als je banden maakt die normaliter niet een hele race meegaan, of die in het tweede racedeel enorm slecht zijn, dan krijg je vanzelf wel pitstops omdat teams de gok niet willen wagen. Dan hoef je het niet eens te verplichten. Maar dan houd je wel de optie open dat een team of coureur een keer wil gokken op geen pitstop. Op zich ook wel leuk. | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 12:33 |
Dan moet je dus wel af van de regel van twee compounds in de race. En het lijkt me juist helemaal niet leuk. Denk bijv. aan Monaco: stel dat je daar de race kunt rijden zonder pitstop. Dan is er echt nul spanning meer. | |
Starflyer | maandag 21 februari 2022 @ 12:34 |
Alleen heeft de DTM tegenwoordig nog maar één compound. | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 12:38 |
Dus de enige regel is dan om tenminste één stop te maken. Al het andere schaf je af. Het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar. O.a. omdat DTM werkt met een vastgestelde tijd i.p.v. een vastgesteld aantal ronden. Helemaal afschaffen van de compounds in de F1 zal het minder interessant maken, lijkt me. | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 12:41 |
Monaco is doorgaans sowieso niet leuk. Tenzij het regent. | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 12:44 |
Monaco is extreem, maar er zijn wel meer circuits waar inhalen erg lastig is. Als je dan geen pitstop zou hoeven maken, wordt het een stuk minder interessant. | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 12:49 |
Behalve als je dus banden hebt waarmee je flinke problemen krijgt in deel 2 van de race. Dan moet je haast wel pitten, ook al is het niet verplicht. | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 12:50 |
Ik vraag me dat af. 'Vroeger' waren pitstops gewoon een manier om sneller de raceafstand te overbruggen omdat het verlies aan tijd van bijtanken goedgemaakt werd door het minder rondrijden met een volle tank. Daarna is men er mee gaan experimenteren met allemaal regeltjes en dat heeft wat mij betreft nooit geleid tot verbetering. 2005 en 2011/12 als dieptepunten. Een beetje 'back to basics' kan wat mij betreft geen kwaad, dat geldt voor de gehele F1. Er is decennialang gestapeld met steeds meer nieuwe regels en experimenten die falen maar toch blijven hangen. Het probleem werd ook nu weer gezocht in het technische reglement met deze nieuwe auto's maar dat is in mijn optiek symptoombestrijding. | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 12:52 |
Of je spaart wat in het begin of einde van de race. Dat doet men in de MotoGP ook, leidt soms tot zeer spannende ontknopingen zonder pitstops ![]() | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 12:56 |
Dat hoef je je niet af te vragen, het is bekend dat Pirelli expres banden maakt die geen hele race-afstand aankunnen. Dat is ook wel eens besproken in interviews. Werd er gevraagd of het geen slechte reclame is dat ze niet eens een band kunnen maken die een hele race mee gaat. Het antwoord is dat ze dat best kunnen, maar dat de F1 dat niet wil, vanwege de spanning in de wedstrijden. | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 12:59 |
SiGNe | maandag 21 februari 2022 @ 13:00 |
Maar op die 2 sets kan je weer harder pushen dan op 1 set. | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 13:02 |
Ja, kortom vrije keuze. Maar goed, uiteindelijk zitten aan elk reglement voor- en nadelen. | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 13:05 |
Dat is dan ook niet waar ik op reageerde he ![]() | |
SiGNe | maandag 21 februari 2022 @ 13:05 |
Je laat de keuze dan bij de teams zelf en dat lijkt me wel goed. Ze moeten dan zelf de beslissing maken of ze voor een 1- of 2stopper gaan en dat kan goed of fout uitpakken. | |
Tijn | maandag 21 februari 2022 @ 13:06 |
Er wordt al jaren gesleuteld aan een succesformule voor de banden. ChainBear heeft laatst nog een video gemaakt waarin o.a. de verschillende karakteristieken tussen nu en een jaar of 10 geleden aan bod kwamen: ![]() | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 13:14 |
Ah ok, dan had ik je verkeerd begrepen. ![]() | |
Tijn | maandag 21 februari 2022 @ 13:20 |
Het probleem is dat bij banden die geen sterke "cliff" hebben het eigenlijk altijd wel loont om gewoon wat minder hard te rijden en daarmee een pitstop uit te sparen. Zelfs wanneer je de tijd van een pitstop goed weet te maken met snellere rondjes, moet het ook nog meezitten met verkeer enzo. | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 13:36 |
Geen probleem, waar ik dus op doelde was die laatste zin. Ik ben er niet van overtuigd dat een F1 zonder pitstops per definitie minder aantrekkelijk zou zijn. Bovendien sluit dat aan bij de nieuwe regels wat mij betreft, zonder pitstops moet je het inhalen 100% op de baan doen en daar zijn deze nieuwe auto's toch speciaal voor ontwikkeld? | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 14:01 |
Ligt waarschijnlijk nogal aan je persoonlijke beleving. Zelf vind ik de tactiek heel interessant. De aspecten die maken dat intelligentie en strategie ook een rol spelen en het niet alleen maar zo hard mogelijk van start naar finish rijden is. Wat mij betreft zou het tanken ook best terug mogen komen, zodat variërend gewicht ook weer meer een rol gaat spelen. | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 14:20 |
Uiteraard. Maar 'tactiek' forceren door allerlei micromanagement zoals nu hoeft niet de enige optie te zijn. Ook zonder pitstops komt er veel meer bij kijken dan alleen maar het zo hard mogelijk rijden. Daarnaast, zo hard mogelijk van de start naar de finish is de definitie van een race, daar is het ooit mee begonnen natuurlijk ![]() | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 14:24 |
Het gaat erom wie het eerste bij die finish is. Hard rijden is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar net als bij wielrennen is het niet noodzakelijk om elke meter zo hard te gaan als je wilt of kunt. | |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 14:26 |
nee, zo hard als nodig om te winnen. | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 14:27 |
Prima, maar dat staat wat mij betreft los van alle gestapelde regelgeving die de afgelopen decennia is geintroduceerd is om de races 'spannender' te maken ![]() | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 14:29 |
Dat is wat mij betreft hetzelfde. | |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 14:33 |
zit toch een essentieel verschil in | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 14:34 |
Nee hoor, we bedoelen gewoon hetzelfde ![]() | |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 14:36 |
zo hard als mogelijk of zo hard als nodig? | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 14:37 |
Beide ![]() | |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 15:28 |
Ferry_76 | maandag 21 februari 2022 @ 15:31 |
Precies, Teams rekenen tegenwoordig precies uit hoe hard je kunt rijden om in de kortst mogelijke tijd aan de finish te zijn. Rijdt je coureur harder dan dat, moet je een extra pitstop maken en verlies je dus tijd. | |
Ferry_76 | maandag 21 februari 2022 @ 15:32 |
Wat een lomp hok vergeleken met de renders... | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 15:37 |
Ja, ziet er toch een stuk 'simpeler' uit dan bijvoorbeeld de Mercedes. Zie ook deze: ![]() | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 16:01 |
Er is wel een verschil in budgetten, natuurlijk. En ik durf ook te stellen...een verschil in expertise. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2022 16:02:02 ] | |
Starflyer | maandag 21 februari 2022 @ 16:06 |
Niet veel meer, aangezien er sinds vorig jaar een budget cap is ![]() | |
Ferry_76 | maandag 21 februari 2022 @ 16:11 |
Vergelijk deze auto eens met de renders die ze eerder vrij gaven. Dat zag er toch prima uit. Nu heeft de auto een bijna rechte voorvleugel, veel grotere sidepods en luchtinlaten. Maara misschien hebben ze daarmee juist we liets gevonden.. | |
Starflyer | maandag 21 februari 2022 @ 16:21 |
Een deel van het probleem wordt veroorzaakt doordat de aerodynamica veel belangrijker is geworden en verder is doorontwikkeld sinds eind jaren tachtig, begin jaren negentig (o.a. dankzij Newey). Dat maakt het lastiger om te volgen en dus in te halen. Dus dat men daar eindelijk wat aan doet is imho alleen maar goed. En ook aan de banden wordt wat gedaan. De 18" velgen en veranderde compound zouden ervoor moeten zorgen dat ze minder snel oververhitten en dat er dus langer op gepusht kan worden, wat imho ook weer een stap in de goede richting is. Maar verplichte pitsstops en rijden met verschillende compounds hoeft imho niet, inderdaad. Dat is ingevoerd om meer strategieën te hebben toen er slechts nog maar 1 bandenleverancier overbleef na het vertrek van Michelin. Dus ik zou de komst van een extra bandenleverancier toejuichen als daarmee dit soort regels achterwege kunnen blijven. | |
Starflyer | maandag 21 februari 2022 @ 16:22 |
Eerdere renders waren volgens mij van de mule. | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 16:22 |
Uiteraard ![]() | |
BehoorlijkKritisch | maandag 21 februari 2022 @ 16:52 |
Dit is gewoon een hele rechttoe rechtaan wagen inderdaad. Kan me niet voorstellen dat ze daar enig profijt van gaan hebben. | |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 16:53 |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 17:14 |
Ik hoor dit vaker maar het is meer een soort mantra dan daadwerkelijk ondersteund door feiten. Het is een valkuil waar ook nu weer ingetrapt wordt. | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 17:17 |
Die donkere horizontale streep aan de zijkant is wel echt lelijk van een afstand. | |
bedachtzaam | maandag 21 februari 2022 @ 17:18 |
De Haas heeft best wat weg van de Ferrari, ik denk dat ze wel in de middenmoot gaan meedoen aangezien ik Ferrari hoog heb zitten als het gaat om expertise. | |
Tarado | maandag 21 februari 2022 @ 17:21 |
wordt druk in de middenmoot | |
WheeledWarrior | maandag 21 februari 2022 @ 18:05 |
De McLaren in actie:![]() ![]() | |
MoreDakka | maandag 21 februari 2022 @ 18:07 |
Best leuk van de zijkant. De rest vind ik lelijk maar dat geldt voor alle auto's tot nu toe. Ach, als het maar snel is ![]() | |
BehoorlijkKritisch | maandag 21 februari 2022 @ 18:36 |
De Haas wat weg van de Ferrari? Dat zijn toch twee totale uitersten qua design? De Haas is een Ferrari waar de doos nog omheen zit. Een Volvo 440. | |
#ANONIEM | maandag 21 februari 2022 @ 18:43 |
Een Volvo 440 met een Ferrari motor is toch wel interessant ![]() Maar we hebben dit al eens in het echt gehad, natuurlijk, de Lancia Thema 8.32 bijvoorbeeld ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 21 februari 2022 @ 18:49 |
Als je ook maar een heel basic begrip hebt van het concept aerodynamica, dan zou je dit niet zeggen. Weet je wat een vliegtuigvleugel doet? ![]() Hoe effectief denk jij dat jouw vleugel nog is als je hier achter vliegt? | |
Rianne84 | maandag 21 februari 2022 @ 19:02 |
Dit vind ik de lelijkste tot nu toe. Lijkt op de Frozen tandenborstel van m'n dochter. | |
DKUp | maandag 21 februari 2022 @ 19:04 |
Samen met Haas de minst mooie auto. | |
bedachtzaam | maandag 21 februari 2022 @ 19:13 |
Na de shakedown gisteren in Barcelona lijkt het er op dat ze nog meer gewinkeld hebben bij Ferrari zodat de doos wat minder Volvo 440 is. | |
Starflyer | maandag 21 februari 2022 @ 19:19 |
Alternatieve livery voor de eerste twee races | |
Starflyer | maandag 21 februari 2022 @ 19:21 |
Niet zo moeilijk als je het personeel van Ferrari hebt overgenomen, die bij Ferrari overtollig waren door de budget cap. | |
nils7 | maandag 21 februari 2022 @ 19:23 |
Hij komt ook in het “force India, racing point, Aston Martin of whatever the fuck they’re called”-Pink | |
Tinos85 | maandag 21 februari 2022 @ 19:25 |
Wat een kale auto zo aan de zijkant. | |
beantherio | maandag 21 februari 2022 @ 19:27 |
Gatver. Die puur roze livery voor de eerste 2 races vind ik nog wel wat hebben (alhoewel het wel een kopie lijkt van de laatste livery van Force India) maar dit is een van de meest beroerde kleurcombinaties die ik kan bedenken. En dat terwijl de 2021-livery juist zo smaakvol was. ![]() | |
SiGNe | maandag 21 februari 2022 @ 21:32 |
oh boy, we krijgen weer zo'n seizoen: https://frontpage.fok.nl/user/profile/499560 | |
BehoorlijkKritisch | maandag 21 februari 2022 @ 23:50 |
Sorry hoor, maar in de basis hebben de Haas en de Ferrari echt totaal ander bodywork en een ander concept. Ik vind ze echt in niets op elkaar lijken. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 februari 2022 @ 00:55 |
Ik snap dat BWT een flinke zak geld binnenbrengt en dus ook hun kleuren op de auto wil maar godallemachtig, dit is wel heel bijzonder ![]() Ik vind de alternatieve BWT kleurstelling eigenlijk beter, dat is coherenter. | |
DumpTruck | dinsdag 22 februari 2022 @ 01:08 |
Vind het wel wat hebben, in nachtraces gaat het mooi zijn. Daglicht is denk ik wel een tweede... | |
Knurft-Zork3 | dinsdag 22 februari 2022 @ 02:49 |
De Alpine monteurs op weg naar hun werk. ![]() | |
Doevelaer | dinsdag 22 februari 2022 @ 07:33 |
Alpine doet mij ook denken aan Lampre en die shirtjes vond ik altijd prachtig. Dit dus eigenlijk ook wel. Mooi van lelijkheid denk ik. ![]() | |
nils7 | dinsdag 22 februari 2022 @ 10:58 |
En dan te bedenken dat de livery is gemaakt door Sean Bull. Google die eens voor de grap. Ze zullen hem wel onder druk hebben gezet, althans laten we het daar op houden. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 februari 2022 @ 11:01 |
Is dat de broer van Red? | |
Tijn | dinsdag 22 februari 2022 @ 11:03 |
Eh? Het is een feit dat hoe meer aero een auto heeft, hoe gevoeliger deze is voor verstoorde lucht. Dus terug naar minder vleugels maakt dat auto’s dichter op elkaar kunnen rijden, wat het racen alleen maar beter maakt. Dat is geen “mantra”, dat is gewoon hoe het werkt. Kijk naar Indycar bijvoorbeeld, daar hebben ze veel minder moeite om een voorganger te volgen dan in F1. | |
Sabata | dinsdag 22 februari 2022 @ 11:40 |
Ik ga het voortaan over Lampre hebben ipv Alpine ![]() | |
kasper | dinsdag 22 februari 2022 @ 12:11 |
Ben benieuwd of de GP van Rusland nog doorgaat. | |
Rianne84 | dinsdag 22 februari 2022 @ 12:15 |
Dat is pas in september. En anders is er vast wel weer een zandbak die het wil overnemen. | |
Netsplitter | dinsdag 22 februari 2022 @ 12:17 |
Van Zandvoort naar Italië en weer terug. ![]() | |
WismutVeilchen83 | dinsdag 22 februari 2022 @ 12:54 |
Of ze gaan toch naar Kwatar. | |
DombohetOlifantje1 | dinsdag 22 februari 2022 @ 13:13 |
Gewoon weer lekker naar Portimao gaan dan ![]() | |
Netsplitter | dinsdag 22 februari 2022 @ 13:17 |
Paul Ricard twee keer. ![]() | |
Tijn | dinsdag 22 februari 2022 @ 13:56 |
Was anders een hartstikke leuke race afgelopen jaar ![]() | |
WheeledWarrior | dinsdag 22 februari 2022 @ 14:10 |
Hoe ligt Estoril erbij tegenwoordig eigenlijk? En Jerez? | |
Peterselieman | dinsdag 22 februari 2022 @ 20:47 |
Sjoerd102 | dinsdag 22 februari 2022 @ 21:29 |
Jerez denk ik wel goed gezien daar ook de MotoGP wordt verreden. Estoril zal iets minder zijn. | |
Rianne84 | dinsdag 22 februari 2022 @ 21:49 |
![]() | |
3rr0r | dinsdag 22 februari 2022 @ 22:36 |
![]() | |
Automatic_Rock | woensdag 23 februari 2022 @ 08:40 |
Geen live-stream van het testen in Barcelona? ![]() | |
nils7 | woensdag 23 februari 2022 @ 08:55 |
Nope ouderwets op autosport.com de tijden in de gaten houden | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 09:02 |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 09:03 |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 09:07 |
Kleffe_Dop | woensdag 23 februari 2022 @ 09:08 |
Wat een extreme undercut bij de sidepods! ![]() Zoiets heb ik nog nooit gezien. Users die stellig beweerden dat het bij afwijkingen tov de FIA Mule om "millimeterwerk" zou gaan. ![]() | |
admiraal_anaal | woensdag 23 februari 2022 @ 09:19 |
Sidepods lijken wel een taart- of snoepschep ![]() | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 09:19 |
BehoorlijkKritisch | woensdag 23 februari 2022 @ 09:23 |
Dat ging met name over de plaatsing van de cockpit toen werd gespeculeerd dat RB er voor zou kiezen om die naar voren te plaatsen. Maar, toegegeven, de onderlinge verschillen zijn groter dan ik had verwacht. De vraag is natuurlijk wel of die verschillen ook heel veel onderlinge invloed hebben, of dat het vooral methoden zijn om tot vergelijkbare resultaten te komen. | |
Nattekat | woensdag 23 februari 2022 @ 09:33 |
Die RB ![]() ![]() | |
Kleffe_Dop | woensdag 23 februari 2022 @ 09:35 |
Hier ook hoor. Maar écht radicaal in de categorie dubbele diffuser hebben we ook weer niet gezien. En net als bij iedere voorgaande grote herziening van de regels zal blijken wat wel werkt en wat niet werkt, met als resultaat dat het veld de komende jaren gewoon weer naar dezelfde design filosofie groeit. Wat wel meteen opvalt is het verschil in ontwikkelingspotentieel tussen de top teams en de achterhoede teams. HAAS heeft zich al anderhalf jaar volledig gefocust op 2022 en ze komen met een bolide die wat betreft aero ontzettend basic oogt. Red Bull heeft tot de tweede helft van '21 nog de RB16B ontwikkeld, was tot het laatste moment verwikkeld in een gevecht om de titel, maar ondanks dat alles oogt de RB18 al veel verder ontwikkeld tov een HAAS of Williams. | |
VacaLoca | woensdag 23 februari 2022 @ 09:37 |
Haha damn, is ie ook amphibious ofzo | |
nils7 | woensdag 23 februari 2022 @ 09:41 |
Ja. Nou ja wel veel millimeters. Er waren er ook bij die ontkende dat het om een mule zou gaan maar de test versie iets af zou wijken hahaha | |
Dauthi | woensdag 23 februari 2022 @ 09:41 |
Gezien de FIA mule een designer's interpretatie is, en de RB18 een engineer's interpretatie. De Mule was niets meer dan propaganda materiaal. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 09:50 |
Het is wel weer duidelijk waarom RBR zo terughoudend was met het tonen van hun echte auto. Newey heeft weer iets bijzonders uit de mouw geschud. ![]() | |
Kleffe_Dop | woensdag 23 februari 2022 @ 09:51 |
Ham komt ook maar even een kijkje nemen. | |
WheeledWarrior | woensdag 23 februari 2022 @ 09:53 |
Lekker man die Red Bull ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 23 februari 2022 @ 09:54 |
Is RBR hun schermen vergeten? | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 09:54 |
Zijn die niet verboden inmiddels? | |
Johannes788 | woensdag 23 februari 2022 @ 09:55 |
Alles is anders dan de rest de red bull Ook achtervleugel. Wow!! | |
Tinos85 | woensdag 23 februari 2022 @ 09:56 |
Mag niet meer. | |
WheeledWarrior | woensdag 23 februari 2022 @ 09:56 |
De Haas lijkt wel een prehistorisch model als je em naast de Red Bull zet ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 23 februari 2022 @ 09:57 |
Ohhh Misschien moet je dat Louis Dekker van NOS even vertellen ![]() https://nos.nl/artikel/24(...)verstoppertje-spelen
| |
Abdus18 | woensdag 23 februari 2022 @ 09:59 |
ik vind de wagens wel sexy uitzien ![]() | |
Tinos85 | woensdag 23 februari 2022 @ 10:01 |
![]() ![]() Vorig jaar mocht het alleen als de vloer van de auto af was. | |
Automatic_Rock | woensdag 23 februari 2022 @ 10:04 |
Hij is iig anders. Nog even afwachten of het ook snel is ![]() | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 10:14 |
Liveblog van nl.motorsport.com Deze geeft redelijk interessante updates. | |
Coelho | woensdag 23 februari 2022 @ 10:18 |
Benieuwd naar een side by side vergelijking tussen de diverse auto's en expert comments over wat de verschillen nou precies (zouden moeten) doen. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 10:22 |
Verstappen tot nu toe 28 rondes gereden: de meeste van allen. Blijkbaar geen technische problemen nog, wat al positief is. | |
Kleffe_Dop | woensdag 23 februari 2022 @ 10:23 |
![]() Hier alvast een eerste vergelijk mbt de sidepods. ![]() | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 10:24 |
![]() | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 10:30 |
Max gaat lekker voor veel rondjes rijden. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 10:31 |
De hoek van waaruit de foto's zijn gemaakt is wat bedrieglijk maar de constructie bij de RB18 ziet er wel heel raar en afwijkend uit. Bijna een modern kunstwerk zo moeilijk te volgen ook. ![]() Ik zie daar trouwens wel opvallend veel ongeverfde onderdelen. Blijkbaar nog tot gisteravond laat doorgewerkt om het klaar te krijgen. | |
Coelho | woensdag 23 februari 2022 @ 10:32 |
Dit is natuurlijk wel het geweldige deel van zo'n compleet nieuw reglement. Ontwerpers worden weer tot het uiterste gedreven om een eigen draai te geven aan de regelgeving. Over een paar jaar Grand Prix' lijkt alles weer op elkaar. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 10:34 |
En da's in dit stadium ook het belangrijkst. Tijden doen er nog even niet toe. | |
greysbones | woensdag 23 februari 2022 @ 10:43 |
Deze hadden we al? | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 10:46 |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 10:47 |
Red Bull heeft de boel in de war geschut ![]() | |
greysbones | woensdag 23 februari 2022 @ 10:47 |
mooi ![]() ![]() | |
VacaLoca | woensdag 23 februari 2022 @ 10:52 |
De Mercedes sidepod heeft ook beetje de onderkant van de sidepod zoals de RB maar dan twee keer kleiner | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 10:54 |
Er is in die foto iets vreemds aan de hand met het perspectief. In andere foto's ziet het er lang niet zo groot uit. | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 10:56 |
Daar gaat Verstappen weer. Leclerc is ook lekker bezig trouwens. | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 10:59 |
Hamilton ON TOUR ![]() | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 10:59 |
Tussenstand F1-test Barcelona - woensdag Leclerc, Ferrari, 1.21.718 (C2) Verstappen, Red Bull, 1.22.246 (C2) Norris, McLaren, 1.22.382 (C2) Russell, Mercedes, 1.22.655 (C3) Tsunoda, AlphaTauri, 1.22.692 (C3) Alonso, Alpine, 1.23.317 (C3) Latifi, Williams, 1.23.590 (C3) Vettel, Aston Martin, 1.24.076 (C3) Mazepin, Haas, 1.28.255 (C2) | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 11:00 |
Het zou wel leuk zijn als deze top 3 dit seizoen met elkaar gaat strijden om het kampioenschap. ![]() | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 11:03 |
Zou fantastisch zijn, eigenlijk vee leuker zonder Mercedes in de top drie inderdaad. Ik verwacht van Ferrari en McLaren dit jaar veel meer. | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 11:05 |
Aantal gereden ronden om 11.00 uur Coureur, team Aantal ronden Verstappen, Red Bull 42 Leclerc, Ferrari 39 Russell, Mercedes 33 Alonso, Alpine 29 Latifi, Williams 22 Norris, McLaren 22 Tsunoda, AlphaTauri 19 Vettel, Aston Martin 17 Mazepin, Haas 6 Kubica, Alfa Romeo 4 | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 11:05 |
Bedankt Motorsport-vrienden https://nl.motorsport.com(...)t-barcelona/1112944/ | |
StephanL | woensdag 23 februari 2022 @ 11:08 |
![]() | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 11:08 |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 11:13 |
Russell is aan het trappen ![]() | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 11:17 |
En ondertussen tikt Verstappen als eerste de 50 ronden aan. | |
Evenstar | woensdag 23 februari 2022 @ 11:18 |
Deze testdagen zijn waarschijnlijk de enige dagen dat die voor Lewis mag eindigen, dus hij neemt het er maar van. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 23 februari 2022 @ 11:19 |
RUS P1. HAM WDC 2022 confirmed. | |
VacaLoca | woensdag 23 februari 2022 @ 11:20 |
Benieuwd of we al een tijd onder de 1.20 gaan zien vandaag | |
TweedeKlum | woensdag 23 februari 2022 @ 11:20 |
Krijgen we dit soort schijtlolligheden nu weer een heel seizoen lang? ![]() | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 11:20 |
De live blog van The Race geeft ook wel goede informatie. | |
Kleffe_Dop | woensdag 23 februari 2022 @ 11:21 |
Honorary VBL Hooligan | |
WismutVeilchen83 | woensdag 23 februari 2022 @ 11:22 |
Zeker! | |
Adames | woensdag 23 februari 2022 @ 11:24 |
Ook niet meer zo boeiend als eerdere jaren. Toen was betrouwbaarheid van motor nog wel een ding, die is nu uitontwikkeld. | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 11:36 |
Max alleen op de baan ![]() Grindbak ![]() | |
VacaLoca | woensdag 23 februari 2022 @ 11:50 |
Bijna. Leclerc 20.1. 1.2 sec langzamer dan zijn VT1 Barcelona vorig jaar | |
Schnitzels | woensdag 23 februari 2022 @ 12:09 |
Ondanks dat tijden niet veel zeggen. Lijken er geen extreme grote verschuivingen te zijn. Fijn dat Red Bull al bijna een race gereden heeft. Volle data. Ben razend benieuwd hoe de nieuwe banden werken en of het volgen echt lukt. Red Bull/Mercedes Ferrari/McLaren zitten er allevier bovenaan. In welke volgorde is nog wel de vraag. Ferrari lijkt wel verwachtingen waar te maken. Geruchten dat Mercedes de boot gemist zou hebben kunnen ook naar een fabelrijk. Het blijft toch nog wel wachten tot de eerste race. (Dit is alleen al puur voor mijn mid-season reflectie ![]() | |
Starflyer | woensdag 23 februari 2022 @ 12:18 |
Bijna iedereen behalve Honda heeft een compleet nieuwe motor. Renault is bijvoorbeeld ook overgestapt naar de split turbo. | |
Evenstar | woensdag 23 februari 2022 @ 12:25 |
Hoop dat Honda hierdoor niet gaat achterlopen. Wel een leuke vergelijking dit m.b.t. de sidepods. RB lijkt erg extreem, ben benieuwd. | |
DjVero | woensdag 23 februari 2022 @ 12:28 |
Die Red Bull ![]() Nou hopen dat 'ie net zo extreem snel is als dat 'ie eruit ziet. ![]() | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 12:30 |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 12:34 |
De RB18 lijkt toch wel een wat ruimere motorkap te hebben dan de meeste andere auto's. De vloer lijkt wel weer wat compacter. Het ziet er echt heel anders uit. [ Bericht 13% gewijzigd door beantherio op 23-02-2022 12:39:30 ] | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 12:37 |
Mark Hughes from trackside:https://the-race.com/f1-testing-2022-barcelona-day-1/ | |
Coelho | woensdag 23 februari 2022 @ 12:44 |
Wat bedoelt hij met de 'venturis'? Zijn dat die pull rods? | |
Adames | woensdag 23 februari 2022 @ 12:47 |
venturi kanalen, grondeffect | |
Starflyer | woensdag 23 februari 2022 @ 12:47 |
Venturi tunnels onder de sidepods, die voor de meeste downforce zorgen. ![]() | |
Adames | woensdag 23 februari 2022 @ 12:47 |
Mercedes ook? | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 12:48 |
pull rod is een vering principe die venturi gaat over luchtstroom, ik denk dat hij die "kokers" onder de auto bedoelt dus door de auto lang recht te houden geleid je die luchtstroom constanter, als je abrupter remt duikt de auto zeg maar waardoor die lucht aan de zijkanten ontsnapt | |
Starflyer | woensdag 23 februari 2022 @ 12:49 |
Ja, om de achterkant van de auto compacter te maken. https://the-race.com/form(...)1-engine-since-2014/ | |
Coelho | woensdag 23 februari 2022 @ 12:49 |
@Adames @Starflyer Bedankt. En dan is het idee wat hier geopperd wordt, dat als je stabieler rijdt en minder gooit en smijt met de auto, dat de downforce evenwichtiger onder de auto blijft? edit: Dus wat @Tarado zegt | |
Rianne84 | woensdag 23 februari 2022 @ 12:49 |
Motorontwikkeling is toch bevroren ![]() | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 12:50 |
per 1 maart, andere systemen per 1 september | |
Starflyer | woensdag 23 februari 2022 @ 12:51 |
Vanaf dit seizoen, ja. Tot 1 maart kan men aanpassen wat men wil. Sowieso moesten ze de motor aanpassen om met de nieuwe E10 brandstof overweg te kunnen. | |
Adames | woensdag 23 februari 2022 @ 12:57 |
Oh dat is me helemaal ontgaan. Dacht dat vooral Ferrari bezig was geweest. | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 23 februari 2022 @ 13:00 |
Toch wel mooi dat meteen opvalt dat hij zijn rijstijl eerder aanpast aan het nieuwe design dan de rest. Is natuurlijk de vraag of hij daarmee ook echt de snelheid optimaliseert, maar het is goed om in elk geval de data te hebben van deze manier van rijden. | |
Evenstar | woensdag 23 februari 2022 @ 13:05 |
80 rondjes in de ochtend lekker, geen problemen bij de grote teams. Hoop echt dat Ferrari en McLaren mee gaan doen aan de top. Hoe graag ik ook weer Max als WK zou willen zien is het gewoon leuker als je wat gevechten hebt. Liefs met meerdere coureurs. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 13:23 |
Heeft Verstappen de C3 al gebruikt? edit: zo te zien niet. [ Bericht 32% gewijzigd door beantherio op 23-02-2022 13:39:22 ] | |
greysbones | woensdag 23 februari 2022 @ 13:29 |
zit er nu een zwaarder geluid in?? | |
Tijn | woensdag 23 februari 2022 @ 13:33 |
Vorig jaar reden ze tijdens de eerste training op Barcelona ongeveer 1:18, dus de snelste tijd van Leclerc nu van 1:20.165 is maar 2 seconden langzamer dan dat. En dat terwijl we pas een ochtend erop hebben zitten, dus wie weet wat er nog in zit. Best een klein verschil, misschien krijgen ze dit concept uiteindelijk wel sneller dan onder de regels van vorig jaar. | |
greysbones | woensdag 23 februari 2022 @ 13:40 |
ik dacht dat deze auto nog langzamer zou zijn(in principe) | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 13:42 |
Nog geen enkel team heeft de zachte compound gebruikt. Dat zal ook wel schelen. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 13:46 |
Dit zal Max als muziek in de oren klinken. ![]() | |
Tijn | woensdag 23 februari 2022 @ 13:55 |
Ja, eerder hadden ze het over 5 à 6 seconden langzamer. | |
Tijn | woensdag 23 februari 2022 @ 13:57 |
Op zich worden op Barcelona tijdens raceweekends ook de C1, C2 en C3 sets gebruikt, dus dat is wel redelijk vergelijkbaar met waar ze tot nu toe tijdens de test op hebben gereden. | |
Nattekat | woensdag 23 februari 2022 @ 13:58 |
Ik heb vrede met alles behalve Mercedes. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 14:04 |
En de middagsessie is begonnen. Deze keer met Hamilton erbij. | |
NaturalScience | woensdag 23 februari 2022 @ 14:10 |
OP van dit topic is wel erg oud....... | |
Tijn | woensdag 23 februari 2022 @ 14:10 |
Doorposten dan ![]() | |
DKUp | woensdag 23 februari 2022 @ 14:11 |
Lek in het koelsysteem van de HAAS vanmorgen ![]() | |
Perox | woensdag 23 februari 2022 @ 14:13 |
Toch jammer dat je dit nergens gewoon via een stream kan volgen ![]() | |
Tijn | woensdag 23 februari 2022 @ 14:13 |
De tests in Bahrein straks wel. | |
Schnitzels | woensdag 23 februari 2022 @ 14:14 |
![]() Hoe die marketingmachine met Toto, George en Lewis, de gebruikelijke Britse sportfans het zo erg voor een merk kunnen verpesten (voor mij en de vriendengroep). Ik hou sowieso niet zo van dat politiek correcte 'woke' houding van ze. Ben enorm blij dat Lando voorlopig bij McLaren blijft, dat vind ik na Red Bull het meest sympathieke en meest aansprekende team. Bij Ferrari vind ik vooral de aanhang, het merk en Sainz aansprekend. Die gun ik het ook enorm. Leclerc is voor mij een neutrale. Renault gun ik het ook vooral voor Alonso. AlphaTauri en Williams ook. Ik heb eigenlijk met Haas/Mercedes/Alfa helemaal geen enkel gevoel. Aston Martin puur voor Vettel, en papa Stroll vind ik wel een mooi baasje. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 14:17 |
Van Reddit:![]() | |
TweedeKlum | woensdag 23 februari 2022 @ 14:22 |
![]() ![]() ![]() | |
Perox | woensdag 23 februari 2022 @ 14:28 |
Zulke andere lijnen in de basic vorm van de auto. Wow. Alleen al kijken naar waar die air-intakes zitten, bij AT aan het begin van de halo, waar anderen hem veel verder naar achteren plaatsen. Dan heb je het concept met de basisvorm waar volgens mij AT/RB/AM min of meer hetzelfde concept hebben, met aan de andere kant MCL/FER met de meer chunky oplossing en MER en ALP er een beetje tussenin. Het gaat een geweldig seizoen worden is mijn gevoel. Ik verwacht close racing en veel verschuivingen gedurende het seizoen. Wie nu als snelste uit de startblokken komt heeft een edge maar hoeft niet per se aan het einde van het seizoen nog de snelste te zijn. Zin in! ![]() | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 14:33 |
Nog een van Reddit gejatte foto:![]() Wat een diffuser. ![]() | |
Knurft-Zork3 | woensdag 23 februari 2022 @ 14:35 |
Pure porno die achterkant van de Red Bull. Dit gaat oftwel briljant worden of het wordt de meest stylistische achterhoede auto ooit.![]() | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 14:39 |
Ik weet dat voor de leek (zoals ik) de inhoud van de technical regulations absoluut onleesbaar zijn, maar van zoiets als die achterkant van de RB18 (waarvan ik net de foto postte) vraag ik me echt af wat daarin sinds dit jaar de regels zijn. In het verleden waren diffusers hele complexe constructies maar op de RB18 lijkt het wel een compleet open geheel. Is dat ook een gevolg van het gebruik van het grondeffect? | |
Evenstar | woensdag 23 februari 2022 @ 14:49 |
Hebben zij dit jaar trouwens nog iets veranderd aan regels omtrent extra motoren? Mag je nog steeds motoren wisselen alsof je onderbroeken wisselt, dus geen extra straffen als je maar blijft wisselen? | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 14:55 |
Ik heb tot op heden nog niets gelezen over wijzigingen op dat vlak. | |
Marcoss | woensdag 23 februari 2022 @ 14:56 |
RB ziet er wel echt heel anders uit, , maar te hopen dat het niet een totale mislukking is ![]() | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 23 februari 2022 @ 14:59 |
Jaloers op Hamilton, die mag hier het hele seizoen naar kijken. | |
ChevyCaprice | woensdag 23 februari 2022 @ 14:59 |
Ik lees in het sportieve reglement dat er niks veranderd is tov vorig jaar. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 15:06 |
Verstappen tikt zo de 100 ronden aan. Tot nu toe niets mis met de betrouwbaarheid van de RB18. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 15:34 |
Om op mijn eigen posting te reageren: ik zie nu wat foto's van de Mclaren (waar ik niet naar kan linken) met een vergelijkbare open diffuser als de RB18. Het wekt wel sterk de indruk dat het noodzakelijk is vanwege het grondeffect. | |
Rianne84 | woensdag 23 februari 2022 @ 15:34 |
Heeft Lewis nou al straf voor het niet verschijnen op het Gala? | |
greysbones | woensdag 23 februari 2022 @ 15:35 |
![]() ![]() ![]() tuurlijk niet | |
Sabata | woensdag 23 februari 2022 @ 15:44 |
Niet alleen dat. Die ingewikkelde diffusers genereerden ook veel luchtwerveling waardoor inhalen niet mogelijk is. Dat mocht nu niet meer, inhalen en slipstream zou makkelijker moeten zijn (of dat ook gaat werken is afwachten) | |
Tijn | woensdag 23 februari 2022 @ 16:01 |
Voorlopig komt-ie lekker mee, toch? | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 16:01 |
rubbereend | woensdag 23 februari 2022 @ 16:07 |
als je nagaat dat alle teams eigenlijk al wel updates hebben voor de volgende tests die ze sneller zouden moeten maken dan is er uiteindelijk weinig snelheid ingeleverd straks | |
Fretwork | woensdag 23 februari 2022 @ 16:09 |
Het verschil in zitpositie van de RedBull en de Mercedes is wel interessant | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 16:09 |
Bizar hoe groot de verschillen zijn. Het is haast alsof je naar auto's van 4 verschillende vormen van motorsport zit te kijken. ![]() | |
Starflyer | woensdag 23 februari 2022 @ 16:14 |
Al schijnt Mercedes door de opstaande rand op de sidepods ook (extra) luchtwervelingen te genereren, las ik | |
Marcoss | woensdag 23 februari 2022 @ 16:58 |
Maar dit zegt nog niet zoveel verder | |
Adames | woensdag 23 februari 2022 @ 16:59 |
Vraag me af of de FIA ingrijpt als een team bewust wervelingen genereert puur om achtervolgers te hinderen. Gisteren kwam nog het kinderlijk naieve bericht naar buiten dat Ross Brawn zich niet kon voorstellen dat een team dat bewust zou doen. | |
Rianne84 | woensdag 23 februari 2022 @ 17:02 |
Nikita heeft inside information | |
BehoorlijkKritisch | woensdag 23 februari 2022 @ 17:10 |
En anders stratencircuit in Donetsk. Tegen die tijd is het er plat genoeg voor. | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 17:27 |
Verstappen inmiddels op 135 rondes. Over genoeg data hebben ze niet te klagen bij RBR. | |
_UserName_ | woensdag 23 februari 2022 @ 17:35 |
Zijn deze testdagen ook op F1tv te volgen? | |
Tarado | woensdag 23 februari 2022 @ 17:40 |
nee | |
Evenstar | woensdag 23 februari 2022 @ 17:42 |
RB is goed aan het doortrappen ![]() | |
Starflyer | woensdag 23 februari 2022 @ 18:15 |
Nu alleen de snelheid nog ![]() | |
chufi | woensdag 23 februari 2022 @ 18:16 |
We zijn nog maar net begonnen of Hamilton begint al weer te zeiken https://www.nu.nl/formule(...)nbevooroordeeld.html | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 18:19 |
Daar "zeiken" we (in de context van Garry Connelly die negatief bevooroordeeld is richting Max) zelf ook vaak genoeg over in dit topic. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door beantherio op 23-02-2022 18:25:25 ] | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 18:32 |
Hele productieve dag inderdaad. Maar ik had graag ook een indruk gekregen van de snelheid. Ze hebben de zachtere banden echter nauwelijks aangeraakt. | |
Kleffe_Dop | woensdag 23 februari 2022 @ 18:44 |
Peterselieman | woensdag 23 februari 2022 @ 19:07 |
De RB ziet er in ieder geval prachtig uit ![]() | |
Evenstar | woensdag 23 februari 2022 @ 19:33 |
Ik vind dit dan zo'n opmerking waar ik echt niks mee kan. "Chatter in the paddock" "look impressive" Wie zegt het? Wat zeggen ze precies? Wat bedoelen ze met "impressive"? Topsnelheid? Aero? Wat is het verschil met de McLaren en de Red Bull? Waarom springen Ferrari en Mercedes er precies uit? Leuke opmerking, maar totaal geen inhoud. | |
Peterselieman | woensdag 23 februari 2022 @ 20:19 |
Prima interview van Max. Eigenlijk niks zeggen ![]() | |
Kickinalfa | woensdag 23 februari 2022 @ 20:22 |
Meestal valt er wel iets te zeggen over stabiliteit in de bochten, hoe ligt de auto op de weg. | |
THEFXR | woensdag 23 februari 2022 @ 20:39 |
soms heb je gewoon zin om te slaan ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 23 februari 2022 @ 20:41 |
Zou wat zijn als Red Bull er niet bij zat ![]() Maar wil nog wel een keertje Ferrari vs. Mercedes zien ![]() | |
ChevyCaprice | woensdag 23 februari 2022 @ 20:42 |
Die voorvleugels hangen inderdaad gruwelijk hoog boven de grond | |
Evenstar | woensdag 23 februari 2022 @ 20:50 |
Natuurlijk wel een verschil of wij een beetje zitten te zeiken of dat Lewis zit te zeiken. Ik vind het echt niet kunnen dat iemand die de afgelopen jaren zo hard heeft lopen domineren met zijn team dit soort uitspraken durft te doen. Toevallig allemaal in en na een seizoen waarin hij eindelijk wat concurrentie kreeg. | |
Tijn | woensdag 23 februari 2022 @ 21:50 |
Nee, maar die in Bahrein straks wel. | |
Ferry_76 | woensdag 23 februari 2022 @ 22:15 |
De laatste keer dat Newey een auto ontwierp die radicaal anders was en het nummer 18 in de naam had, ging die niet zo lekker..: https://nl.wikipedia.org/wiki/McLaren_MP4-18 ![]() | |
Frozen-assassin | woensdag 23 februari 2022 @ 22:25 |
Het is al duidelijk. Mercedes WDC Einde tijdperk MV1 | |
beantherio | woensdag 23 februari 2022 @ 23:02 |
Erg interessante analyse van de RB18 door The Race: Dat ding zit nog slimmer in elkaar dan ik dacht. En waarschijnlijk zijn er nog allerlei dingen verborgen gehouden. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 24 februari 2022 @ 00:17 |
Kun je gebruiken om het grondeffect van een auto te verbeteren of de doorstroming van het brandstofmengsel in je carburator te versnellen (there's no school like the old school). ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 24 februari 2022 @ 00:20 |
De conclusies die we kunnen trekken na deze eerste testdag is dat niet alle auto's er het zelfde uitzien. Wat we kunnen zeggen over de betekenis van de tijden is sod all. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 24 februari 2022 @ 02:54 |
Dat weten we nog niet. Als Red Bull door de 'extreme' sidepods een seconde sneller blijkt te zijn dan de rest in racetrim, dan roepen we wel 'dubbele diffuser'. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 februari 2022 @ 02:58 |
De McLaren is echt gruwelijk lelijk. | |
ChevyCaprice | donderdag 24 februari 2022 @ 03:04 |
Het is zeker niet de lelijkste Dat is de alpine | |
Gezicht | donderdag 24 februari 2022 @ 08:41 |
-1 race op de kalender na vanochtend schat ik | |
daNpy | donderdag 24 februari 2022 @ 08:45 |
De totale blindheid voor de voordelen die hij heeft gehad zijn stuitend inderdaad. Had er geen traan om gelaten als ie was gestopt, ga maar lekker elders de zielige benadeelde uithangen met je miljoenen op de bank ![]() | |
tripel7 | donderdag 24 februari 2022 @ 08:51 |
Ach, dat hele 'ik wil concurrentie op de baan' is ook een bs uitspraak gebleken, beetje weerstand en meneer zit in parc ferme in z'n auto te huilen en kraakt z'n team af op z'n eigen fouten, stiekem wilt ie gewoon anderhalve ronde voor de rest uit rijden, anders krijgt ie kennelijk drift buien en gaat hij stampvoeten als een kleutertje. | |
Tarado | donderdag 24 februari 2022 @ 09:33 |
Alfa schijnt een probleem te hebben Alfa Romeo news from Mark Hughes https://the-race.com/form(...)s-pre-season-battle/ | |
Sabata | donderdag 24 februari 2022 @ 09:34 |
Zou ie nou echt niet snappen dat de stewards hem juist wat vaker het voordeel vd twijfel gaven? | |
nixxx | donderdag 24 februari 2022 @ 09:36 |
Ja, dat lijkt me wel. Had Mazepin het toch fout. | |
Tarado | donderdag 24 februari 2022 @ 09:41 |
Lijkt me ook dat hij daarover niets te klagen heeft maar als je het hebt over vriendschappen tussen stewards en racers, noem ze dan bij naam want het is nogal een beschuldiging. | |
Monolith | donderdag 24 februari 2022 @ 09:42 |
![]() | |
#ANONIEM | donderdag 24 februari 2022 @ 10:57 |
Uitermate laf van Hamilton, wel even met modder gooien maar dan geen namen noemen zodat iedereen nu verdacht is. Ik heb er geen goed woord voor over. | |
ondeugend | donderdag 24 februari 2022 @ 11:19 |
Tijn | donderdag 24 februari 2022 @ 11:23 |
Pérez vandaag wel een stuk minder rondjes dan Max gisteren, he ![]() | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 24 februari 2022 @ 11:25 |
Totale waanzin als we daar gaan racen. | |
Tarado | donderdag 24 februari 2022 @ 11:26 |
eens maar ook weer de betreffende journalist die dan niet even doorvraagt al was dit er eentje die bij F1 in dienst is meen ik | |
Pleasureman_Gunther | donderdag 24 februari 2022 @ 11:28 |
De eerste Russische GP in 2014 was net na de annexatie van de Krim. Geld gaat voor alles. | |
ondeugend | donderdag 24 februari 2022 @ 11:32 |
Ja maar voorlopig houdt men zich op de vlakte. | |
Tarado | donderdag 24 februari 2022 @ 11:32 |
11:31:17 Scott Mitchell: https://the-race.com/f1-testing-2022-barcelona-day-2/ | |
Automatic_Rock | donderdag 24 februari 2022 @ 11:59 |
Wat is porpoising precies? ![]() | |
Abdus18 | donderdag 24 februari 2022 @ 12:02 |
https://the-race.com/form(...)cle-facing-f1-teams/ Hier wordt het uitgelegd. Als ik het goed begrijp gaat de auto "bouncen" doordat de zuiging onder de auto wegvalt en weer aantrekt heel snel | |
Evenstar | donderdag 24 februari 2022 @ 12:07 |
"flipperen" van de auto, omdat de zuigende kracht aan de onderkant niet goed genoeg is. Porpoise is een soort van dolfijn, dus beetje de beweging die gemaakt wordt door dolfijnen als ze oppervlakkig aan het zwemmen zijn ![]() | |
Automatic_Rock | donderdag 24 februari 2022 @ 12:13 |
Ah, ik snap hem. Bedankt beide! | |
aesop | donderdag 24 februari 2022 @ 12:17 |
Mercedes schijnt ook nogal last te hebben van porpoising.... | |
ChevyCaprice | donderdag 24 februari 2022 @ 12:22 |
Wat is dat | |
aesop | donderdag 24 februari 2022 @ 12:25 |
Dobberen |