https://nos.nl/artikel/24(...)vasie-of-is-het-blufquote:Als Rusland Oekrane binnenvalt, hoe bereid je je daar als burger op voor? De Oekraense newssite Babel heeft een uitgebreide lijst met tips daarvoor opgesteld. Leer eerste hulp en zoek schuilkelders op in de buurt, is te lezen in het artikel.
Eerder deze maand waarschuwden Amerikaanse inlichtingendiensten dat Moskou mogelijk een invasie aan het voorbereiden is. Dat zou ook blijken uit satellietbeelden. Aan de grens zouden bijna 100.000 Russische militairen zijn gestationeerd en er zouden plannen liggen voor een inval. Ook inlichtingendiensten in Oekrane sloegen alarm.
De NAVO besprak de spanningen vandaag op een top in Letland. Oekrane is geen lidstaat van het militaire bondgenootschap, maar is de afgelopen jaren wel gesteund door de alliantie en hoopt ooit te kunnen toetreden. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg sprak duidelijke taal richting Moskou: "Rusland zal een hoge prijs betalen als ze opnieuw geweld gebruiken tegen het onafhankelijke Oekrane."
Maar volgens het Kremlin zijn de aantijgingen onzin. Niet Rusland, maar juist het Westen maakt zich schuldig aan provocaties - onder meer door wapens te sturen naar Oekrane. President Poetin waarschuwde vanmiddag de NAVO nog om geen 'rode lijn' te overschrijden, zoals het sturen van van extra militairen naar Oekrane.
Geen enkele gerenommeerde analist interpreteert het zo. Maar hier in NWS mag met dit soort fake news een heel topic dagenlang vervuild worden. Succes er mee. Zum kotzen is volgens mij de gepaste uitdrukking.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar dat is het niet. In leemanstermen mogen die krijgsmachten niet meer in Oost Europa opereren omdat ze uitkomen voor een club competitie die niet welkom is.
Ah ja. Dit is het storende fake news ja. Niet die strontirritante Russische foppropaganda en usa is kut bagger.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:34 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Geen enkele gerenommeerde analist interpreteert het zo. Maar hier in NWS mag met dit soort fake news een heel topic dagenlang vervuild worden. Succes er mee. Zum kotzen is volgens mij de gepaste uitdrukking.
ok!quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:38 schreef nomina het volgende:
Kunnen jullie niet agree to disagree?
De punten zijn nu we duidelijk gemaakt.
Dat waardeer ik.quote:
sterker nog als we in gaan op de eisen kunnen de Russen ieder nieuw stukje wapentuig veto'en omdat het ten koste gaat van de Russische verdediging en we weten dat ze al problemen hebben met Deense fregattenquote:Op donderdag 10 februari 2022 12:40 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar stel he, met de geschiedenis van vooral Putin in het achterhoofd, dat het is zoals jij stelt. Wie zegt dan dat Putin niet over een jaar of twee zegt : joh rot eens op met die navo troepen in onze achtertuin ? Want dat dat is toch wel een dingetje bij de man.
het is absoluut een begenadigd sprekerquote:Op donderdag 10 februari 2022 12:44 schreef nomina het volgende:
[..]
Dat waardeer ik.
Toevallig keek ik gisteravond nog een interview met Poetin en hij is wel een meester in verhulde boodschappen geven. Misschien een Russisch dingetje.
Heb het er even bijgepakt;
Fake News kan prima door twee kampen verspreid worden en dat zien we hier overduidelijk. Tot mijn verbazing is het aantal Russisch genspireerd fake news posters hier een stuk kleiner dan het aantal fake news posters van het andere kamp.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ah ja. Dit is het storende fake news ja. Niet die strontirritante Russische foppropaganda en usa is kut bagger.
als je van mening veranderd zien we je graag terugquote:Op donderdag 10 februari 2022 12:49 schreef DarkwingDuck het volgende:
verspilling van tijd om te trachten een serieus NWS waardig gesprek te voeren.
Dan heb je echt een fout montuurtje. Ik kan er niks mooiers van maken.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:49 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Fake News kan prima door twee kampen verspreid worden en dat zien we hier overduidelijk. Tot mijn verbazing is het aantal Russisch genspireerd fake news posters hier een stuk kleiner dan het aantal fake news posters van het andere kamp.
Deze topicreeks, iig het vorige deel, kan probleemloos naar BNW verplaatst worden.
Ik ben wel klaar hier, met zoveel fake news een verspilling van tijd om te trachten een serieus NWS waardig gesprek te voeren.
of gekleurde glaasjesquote:Op donderdag 10 februari 2022 12:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan heb je echt een fout montuurtje. Ik kan er niks mooiers van maken.
Het is vrijwel allemaal onderbouwd bronnen. Er zitten een aantal mafklappers tussen, maar als je die nuance zelf al niet eens kan zien houdt het op.
Dat kan hij dan ook prima. Zowel spreken als verstaan. Net als Duits.quote:Op donderdag 10 februari 2022 13:00 schreef Discombobulate het volgende:
Hoorde Poetin toen met Macron ook voor het eerst Engels praten.
Net zoals Fransen het vertikken om Engels te sprekenquote:Op donderdag 10 februari 2022 13:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat kan hij dan ook prima. Zowel spreken als verstaan. Net als Duits.
Wel weer mooi dat hij het vertikt. Dat zijn wel de dingetjes die ik kan waarderen aan de man.
Die tweede is nogal wiedes. Zijn ook gewoon NOTAM's uitgegevenquote:
Tuurlijk mag dat. Maar of het nu verstandig is... Ook voor de NAVO. En daarbij kunnen die oefeningen ook wel wat verder van de grens gehouden worden. Hetzelfde voor de oefeningen op de zwarte zee.quote:Op donderdag 10 februari 2022 14:46 schreef quirina het volgende:
https://vrtnws.be/p.0YvpRJPmE
Kijk Russen en witrussen mogen millitair oefenen. Dan Mag NAVO ook wel oefenen.
Grappige is dat dat oortje wat ie heeft niet voor de vertaling Engels naar Russisch is want Putin spreekt zelf perfect Engels maar voor z'n legertje advocaten die hem het beste antwoord influisteren. Als Putin zegt 'kan je dat herhalen' dan is het om tijd te winnen voor z'n team die nog bezig zijn met overleggen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:44 schreef nomina het volgende:
Toevallig keek ik gisteravond nog een interview met Poetin en hij is wel een meester in verhulde boodschappen geven. Misschien een Russisch dingetje.
Heb het er even bijgepakt;
Macron spreekt toch ook vloeiend Engels?quote:Op donderdag 10 februari 2022 13:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Net zoals Fransen het vertikken om Engels te spreken
Er komen vier helmen en granaat naar de Oekrane.quote:Op donderdag 10 februari 2022 18:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Rusland beschuldigde het Westen woensdag ervan de politieke druk op het Kremlin op te voeren met wapenleveranties aan Oekrane. Onderminister van Buitenlandse Zaken Sergej Ryabkov sprak zelfs van ‘chantage’ om een invasie te voorkomen.
https://www.volkskrant.nl(...)n-oekraine~b4f04c5a/
Humor hebben ze wel de Russen.
Ik lees dat als: wel militaire activiteit op grondgebied van NAVO-lidstaten, geen activiteit op Oekraens territorium of van andere landen in Oost-Europa, de zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azi (die dus allemaal geen NAVO-lid zijn). Simpel gezegd: alleen activiteit op het grondgebied van de huidige NAVO-lidstaten.quote:Op donderdag 10 februari 2022 14:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Het familiespel "slimste jongetje van de klas" is begonnen zie ik. "Hoe moeten we artikel 7 interpreteren"?
the parties that are member States of the North Atlantic Treaty Organization shall not conduct any military activity on the territory of Ukraine as well as other States in the Eastern Europe, in the South Caucasus and in Central Asia;
levert vertaald op:
de partijen die lid zijn van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie mogen geen enkele militaire activiteit uitoefenen op het grondgebied van Oekrane en ook niet in andere staten in Oost-Europa, in de zuidelijke Kaukasus en in Centraal-Azi;
Hmm, komt op mij redelijk 1-dimensionaal en volkomen duidelijk over. Ben je lid van NATO dan mag je geen enkele militaire activiteit uitoefenen in de genoemde gebieden. Is dit niet de bedoeling van dit artikel, dan is het bar slecht geschreven lijkt mij. Een extra tussenzinnetje had erg veel discussie gescheeld lijkt mij. Echter, ik verdenk Putin ervan dat hij donders goed weet dat dit artikel in deze vorm onacceptabel is en er daarom juist zo amateuristisch instaat.
Dan alle bullshit over oude verdragen enzovoort enzovoort enzovoort. Rusland heeft met zijn verovering van de Krim en het neerschieten van MH17 duidelijk laten zien dat verdragen met Rusland van nul en generlei waarde zijn. Gewoon een despoot met binnenlandse problemen en grootheidswaanzin. Niet meer, niet minder.
Ik interpreteer dat anders, maar het boeit op zich niet zo. Als Georgi of Oekrane de NAVO uitnodigt moeten ze dat lekker zelf weten. Als de NAVO dan komt moeten ze dat ook lekker zelf weten. Hoeft wat mij betreft trouwens niet, maar niet omdat het me wat boeit wat Putin en de KGB/FSB-clan vinden.quote:Op donderdag 10 februari 2022 18:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik lees dat als: wel militaire activiteit op grondgebied van NAVO-lidstaten, geen activiteit op Oekraens territorium of van andere landen in Oost-Europa, de zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azi (die dus allemaal geen NAVO-lid zijn). Simpel gezegd: alleen activiteit op het grondgebied van de huidige NAVO-lidstaten.
Maar goed, dat kan ik verkeerd interpreteren.
Natuurlijk boeit dat wel. Als bijvoorbeeld Ierland, Zweden, Finland, Oostenrijk of Zwitserland nu Rusland 'uitnodigen' om grootschalige militaire oefeningen uit te voeren op hun territorium, zit ik daar ook niet op te wachten. Jij vindt dat geen probleem als dat gebeurt?quote:Op donderdag 10 februari 2022 19:21 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ik interpreteer dat anders, maar het boeit op zich niet zo. Als Georgi of Oekrane de NAVO uitnodigt moeten ze dat lekker zelf weten. Als de NAVO dan komt moeten ze dat ook lekker zelf weten. Hoeft wat mij betreft trouwens niet, maar niet omdat het me wat boeit wat Putin en de KGB/FSB-clan vinden.
Was onderdeel van een groter geheel, de "Reconfiguring of US foreign bases". Rusland klaagde toen al dat het een overtreding van bestaande verdragen was.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dank je. Dan heb je gelijk. Enig idee of dat plan ook doorgegaan is of dat ze na de operaties in Irak weer opgerold zijn?
https://www.files.ethz.ch/isn/31819/Policypaper18.pdfquote:The US agreements with Bulgaria and Romania were criticized by Russia as contravening various post-cold war agreements: the NATO pledges in 1996–97 not to deploy nuclear weapons or a substantial number of combat forces or build up infrastructure on the territories of the new NATO members, and the 1997 NATO–Russia Founding Act on Mutual Relations, Cooperation and Security.
De VS voorspelde midden/eind februari. Als het dan nog niet gebeurd is dan gaat het ook niet meer gebeuren denk ik. Heb nu meer het idee dat het bluf is dan eerst.quote:
Schrijf dat dan op zou ik zeggen toch? Dit is gewoon amateuristische shit wat voor 88 interpretaties uitlegbaar is.quote:Op donderdag 10 februari 2022 18:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik lees dat als: wel militaire activiteit op grondgebied van NAVO-lidstaten, geen activiteit op Oekraens territorium of van andere landen in Oost-Europa, de zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azi (die dus allemaal geen NAVO-lid zijn). Simpel gezegd: alleen activiteit op het grondgebied van de huidige NAVO-lidstaten.
kan me voorstellen dat de daadwerkelijke tekst wat meer mitsen en maaren heeft maar die is volgens mij niet vrijgegevenquote:Op donderdag 10 februari 2022 21:41 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Schrijf dat dan op zou ik zeggen toch? Dit is gewoon amateuristische shit wat voor 88 interpretaties uitlegbaar is.
Ik vind dat wel meevallen, maar goed. NAVO-lidstaten worden hierin mijns inziens duidelijk onderscheiden van Oekrane en 'andere staten' in Oost-Europa.quote:Op donderdag 10 februari 2022 21:41 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Schrijf dat dan op zou ik zeggen toch? Dit is gewoon amateuristische shit wat voor 88 interpretaties uitlegbaar is.
"All member states" vs. Oekrane en andere staten.quote:Article 6: all member States of the North Atlantic Treaty Organization commit themselves to refrain from any further enlargement of NATO, including the accession of Ukraine as well as other States;
Ik las een theorie dat wanneer Ukraine net zoals Polen een enorme sprong in welvaart en vrijheid maakt dat dat een migratie en braindrain naar Ukraine zal veroorzaken. Het is al een keer eerder gebeurd: nadat de Sovjet Unie omviel en er geen verbod op emigreren meer was. Veel mensen in Ukraine hebben familie in Rusland dus de drempel om te emigreren zal ook een stuk lager liggen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:34 schreef nomina het volgende:
Even copy-paste
U hebt Poetin een aantal keer ontmoet. Welke indruk maakte hij?
Hij is doodsbenauwd voor de oprukkende democratie en ik durf de stelling aan dat hij nog banger is voor de Europese Unie dan voor de NAVO. De Oekraners mogen geen Polen worden, qua welvaart en vrijheid.
Dat is aan hun zelf.quote:Op donderdag 10 februari 2022 20:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Natuurlijk boeit dat wel. Als bijvoorbeeld Ierland, Zweden, Finland, Oostenrijk of Zwitserland nu Rusland 'uitnodigen' om grootschalige militaire oefeningen uit te voeren op hun territorium, zit ik daar ook niet op te wachten. Jij vindt dat geen probleem als dat gebeurt?
Denk het ook.quote:Op donderdag 10 februari 2022 15:58 schreef BMW1993 het volgende:
Ik ben benieuwd of we een van deze dagen te maken krijgen met een inval, ik verwacht nog steeds dat dit met een sisser afloopt.
https://www.msn.com/nl-nl(...)ondgebied/ar-AATGFX9quote:Hongarije zal in de Oekrane-crisis geen extra NAVO-troepen op zijn grondgebied accepteren, zo verklaarde de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Pter Szijjrt op vragen van nieuwszender Euronews.
De Verenigde Staten hebben extra militairen in Roemeni en Polen gestationeerd, terwijl Duitsland versterkingen naar Litouwen heeft gestuurd en ook Nederland extra manschappen toezegde. De NAVO had al troepen in Estland, Letland, Litouwen en Polen, maar Szijjrt stelt dat er geen extra troepen naar Hongarije zullen komen.
„Nee, daar zijn we niet mee akkoord gegaan omdat we al NAVO-troepen in het land hebben, de Hongaarse strijdkrachten, die goed in staat zijn de veiligheid van het land te garanderen. Dus hebben we geen extra NAVO-troepen nodig,” aldus Szijjrt.
Dringend beroep
De minister deed een dringend beroep op de VS, Europa en Rusland de somberste scenario’s in de Oekrane-crisis te vermijden, omdat Centraal-Europa de grootste verliezer zou zijn als het tot een conflict zou komen. Volgens Szijjrt doet de huidige crisis denken aan de Koude Oorlog en de „vele decennia die we toen geleden hebben”.
„Daarom willen we niet dat die tijden terugkomen. We vragen, we smeken de internationale gemeenschap om haar best te doen om de terugkeer van de Koude Oorlog te voorkomen, om zelfs de terugkeer van de geest van de Koude Oorlog te voorkomen, omdat we van de geschiedenis geleerd hebben dat als er een Oost-West-conflict speelt de landen in Centraal-Europa verliezen, en we willen geen verliezers meer zijn," aldus Szijrt.
Sancties
Washington en de EU hebben Moskou gewaarschuwd dat een inval in Oekrane „enorme gevolgen” zal hebben voor Rusland, daarbij schermend met zware economische strafmaatregelen. Maar Szijjrt gelooft in dergelijke sancties. „Als je naar de sancties kijkt, ze werken niet. De handel tussen Duitsland en Rusland is alleen maar toegenomen sinds ze zijn ingesteld”.
De EU-sancties weren bepaalde Russische banken en bedrijven van de Europese primaire en secundaire kapitaalmarkten en verbieden de in- en uitvoer van defensiegerelateerde goederen. De strafmaatregelen zijn in 2014 na de Russische annexatie van de Krim ingevoerd, en werden begin dit jaar weer verlengd.
„Mijn standpunt is dat als we het over verdergaande sancties hebben, we ook moeten kijken naar de impact van de sancties die we al hebben ingevoerd,” aldus Szijrt. Eerder liet de Hongaarse premier Viktor Orbn zich in soortgelijke bewoordingen uit.
orban zou eens een smeek bede naar Poetin moeten doen, om de oorloghitesrij te stoppen.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 07:46 schreef the-eye het volgende:
Hongarije wil geen extra NAVO-troepen op zijn grondgebied
[..]
https://www.msn.com/nl-nl(...)ondgebied/ar-AATGFX9
Gelijk hebben ze om niet mee te willen werken aan deze oorloghitserij.
De Hongaarse trol bevestigd wel dat de eigen legers van een navo land dus navo manschappen zijn:quote:Op donderdag 10 februari 2022 18:34 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dank je. Dan zit de crux waarschijnlijk in het woordje substantial. Maar als het over enkele 1000den soldaten gaat dan mag je dat wel substantieel noemen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 20:46 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Was onderdeel van een groter geheel, de "Reconfiguring of US foreign bases". Rusland klaagde toen al dat het een overtreding van bestaande verdragen was.
[..]
https://www.files.ethz.ch/isn/31819/Policypaper18.pdf
Er was ook het geplande missile shield in Oost-Europa. Die basissen zouden permanent bemand worden door VS personeel.
In 2007 trok Rusland zich terug uit de "Treaty on Conventional Armed Forces in Europe".
In de huidige omstandigheden onplezierig, maar ik zou het alsnog hun eigen keuze vinden.quote:Op donderdag 10 februari 2022 23:39 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat zou je er zelf van vinden wanneer dat zou gebeuren?
Ze heeft het bevestigd:quote:Op donderdag 10 februari 2022 21:12 schreef Discombobulate het volgende:
Liz Truss (VK) zette zichzelf blijkbaar ook totaal voor schut bij Lavrov.
"Lavrov asked if Ms Truss would “recognise Russia’s sovereignty over Rostov and Voronezh oblasts?” She replied the UK would “never” do so, before she was told they’re not in Ukraine."van Reddit. Geen idee of het waar was.
https://inews.co.uk/news/(...)ine-tensions-1452975
https://www.theguardian.c(...)liz-truss-talks-openquote:Truss challenged Lavrov directly over his assertion that Russia is not threatening anyone with its buildup of troops and weaponry near Ukraine’s borders. “I can’t see any other reason for having 100,000 troops stationed on the border, apart from to threaten Ukraine. And if Russia is serious about diplomacy, they need to remove those troops and desist from the threats,” she said.
Away from the cameras, Truss allegedly confused the Russian regions of Voronezh and Rostov with Ukrainian territory when Lavrov asked her whether she recognised Russia’s sovereignty over them. She repeatedly told Lavrov that the UK would never recognise Moscow’s claim, until the British ambassador was forced to step in to correct her, the Russian business daily Kommersant reported.
Truss partly confirmed the account in an interview with Russian press: “It seemed to me that Minister Lavrov was talking about a part of Ukraine. I have clearly indicated that these regions [Rostov and Voronezh] are part of sovereign Russia,” she said, according to the British embassy in Moscow.
Ok, dat is wel een flater voor een minister van Buitenlandse Zaken. Het zijn ook regio's waarin de troepenopbouw plaatsvindt, dus het moet in haar debriefing hebben gestaan.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 11:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ze heeft het bevestigd:
[..]
https://www.theguardian.c(...)liz-truss-talks-open
Genant, en volledig haar eigen schuld: ze dacht blijkbaar dat Lavrov plots van onderwerp veranderde, wat niet het geval was. Truss zei herhaaldelijk dat Rusland z'n troepen moest terugtrekken, Lavrov zei dat Rusland z'n troepen eender waar op Russisch grondgebied kan plaatsen. Dat was het punt dat ie met z'n (retorisch bedoelde?) vraag wilde maken: aanvaardt GB dat Rusland soeverein kan handelen in de regio waar de troepen zich bevinden.
Truss zegt dat ze dacht dat hij het over Oekrains grondgebied had, maar ze zegt er niet bij welk grondgebied. Twee mogelijkheden: de Krim, of andere delen van Oekrane, de Donbas bvb. In beide gevallen was haar reactie niet wat men van een minister van buitenlandse zaken zou mogen verwachten.
- als ze dacht dat hij de Krim bedoelde: dan is het vreemd dat ze zich niet afvroeg waarom hij daar plots over begon, tijdens een gesprek over de troepen aan de oostelijke grens van Oekraine, ruim 350 km van de Krim verwijderd. En Rusland claimt de hele Krim, waarom zou Lavrov plots over twee oblasts spreken ipv gewoon "Crimea" te zeggen. Bovendien was de gehele Krim altijd n oblast, is nooit in meerdere oblasts opgedeeld geweest.
- Als ze dacht dat het over een deel van de Donbas ging, dan merkte ze blijkbaar niet dat Lavrov's vraag strijdig was met het officile Russische standpunt: Rusland heeft nooit soevereiniteit over de Donbas geclaimd, integendeel, volgens Rusland zijn Donetsk en Luhansk onafhankelijke gebieden met een eigen overheid.
verschil van mening is er ook binnen de EU. Duitsland wil diplomatieke betrekkingen, Polen wil voluit defensief. Hongarije wil banden versterken.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 10:50 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
In de huidige omstandigheden onplezierig, maar ik zou het alsnog hun eigen keuze vinden.
Modder wint weer en voorkomt WO3quote:Op vrijdag 11 februari 2022 16:10 schreef byah het volgende:
https://news7f.com/more-t(...)ing-military-drills/
Prachtig
Rasputitsaquote:Op vrijdag 11 februari 2022 16:10 schreef byah het volgende:
https://news7f.com/more-t(...)ing-military-drills/
Prachtig
https://www.bnr.nl/nieuws(...)oekraine-te-verlatenquote:Nederlanders in Oekrane kunnen beter zo snel mogelijk het land verlaten. Dit zeer dringende advies gaf de Nederlandse ambassadeur in Kiev, Jennes de Mol, in een digitale bijeenkomst aan de Nederlandse gemeenschap in Oekrane. BNR Europa-correspondent Geert Jan Hahn luisterde mee met het gesprek. De ambassadeur gaf ook aan dat een centrale evacuatie niet aan de orde is, ook niet in de toekomst. 'Daarvoor is het land te groot en wonen de Nederlanders te wijdverspreid. Wij gaan u dus niet ophalen.'
Nederlanders in Oekrane laten aan BNR weten dat zij het gesprek met de ambassade als 'urgent' hebben opgevat.
'Er wordt in West-Oekrane een noodsteunpunt onder Nederlandse vlag opgericht in Lviv, de grootste stad in het westen van Oekrane, niet ver van de Poolse grens', zegt Hahn, 'Daar kunnen Nederlanders terecht voor nooddocumenten of informatie.'
Waarom zoveel geld uitgeven voor niets?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 00:08 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Denk het ook.
Poetin trekt gewoon zijn mannetjes terug en de rust keert terug.
Het is ook lullig om de enige zonder vriendjes te zijn.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 17:43 schreef Jojoke het volgende:
De Nederlandse ambassade richt een noodsteunpunt op nabij de Poolse grens en roept alle Nederlanders op Oekrane zo snel mogelijk te verlaten.
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)oekraine-te-verlaten
Ook Japan roept hun burgers op Oekrane te verlaten.
[ twitter ]
Rusland is boos omdat de EU-landen en NAVO-landen gezamenlijk een brief hebben gestuurd en niet afzonderlijk.
[ twitter ]
Ohh. Een inwoner van een land zonder onafhankelijke media heeft je wat verteld. Dan is het goed.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 17:51 schreef Pluto41 het volgende:
Ik heb begrepen (van een inwoner in Rusland) dat Rusland en Belarus deze oefening ieder jaar gezamenlijk houden. Het is dus niets nieuws. Over een paar maanden gaat alle materieel en troepen met de trein terug. Volgens hem wordt de hele zaak overdreven
Historisch gezien zijn het niet de zwakkere partijen die een false flag nodig hebben voor hun casus belli, maar laat dat je Rusland propaganda vooral niet tegenhouden.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 19:25 schreef RetepV het volgende:
Rusland zal druk blijven zetten. Rusland zal niet aanvallen. Maar het zal de grond onder Oekrane zo heet maken dat het iets zal toegeven.
Het grote gevaar van deze druk is dat iemand binnen Oekrane van de situatie gebruik kan maken om een false-flag aanval te maken, waarna de hel misschien losbarst en hij van de chaos gebruik kan maken om de macht en controle in Donbass te krijgen (of andere macht en controle).
Maar Rusland is erg sterk, en zal zeker in actie komen wanneer Oekrane iets gaat doen dat de burgers in die provincie in gevaar brengt. En zo lang Rusland zo sterk is, zal niemand iets durven en zal de patstelling wel blijven staan.
Totdat er een resultaat is waar alle partijen mee kunnen leven.
Dit is wat ik denk, tenminste.
Wat is dit voor een ophitserij vanuit de VS zegquote:
Dat denk ik ook ja. Ook de toon van Biden in het filmpje hieronder: https://nos.nl/collectie/(...)land-direct-verlatenquote:Op vrijdag 11 februari 2022 18:01 schreef Jojoke het volgende:
Ze zullen wel bepaalde informatie hebben, waardoor nu meerdere landen dit besluit nemen.
Ach kijk hier nog een. Deze man woont in Rusland 20 kilometer van de grens met Oekrane.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 19:13 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ohh. Een inwoner van een land zonder onafhankelijke media heeft je wat verteld. Dan is het goed.
VS heeft er wel baat bij, lekker oorlogje in Europa.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 19:50 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Wat is dit voor een ophitserij vanuit de VS zeg![]()
Ik geloof het pas als er daadwerkelijk gevechten plaatsvinden.
Het zal overigens wel verklaren waarom verschillende landen nu ambassadepersoneel weghalen.
Al die oefeningen met zoveel militairen en wagens die al weken lang daar aan het heen rijden zijn naar rond de grens met Oekraine zijn allemaal "toevallig" daar?quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:12 schreef Pluto41 het volgende:
[..]
Ach kijk hier nog een. Deze man woont in Rusland 20 kilometer van de grens met Oekrane.
"It’s been an annual drill to airlift tanks half way across Russia to the military airport here in winter and deploy them for drills. A couple of months later they return to their regular bases on trains. Lars is correct. These drills happen every year. It’s nothing new"
Deze mijnheer weet waarschijnlijk ook niet waar hij het over heeft?
Ik zou eerder die Amerikanen maar wat in de gaten houden. Die zijn rottigheid van plan
Een paar dagen geleden was het nog dat Rusland op 70% zat van wat ze nodig hadden. Nu zitten ze op 100%...quote:But a senior Israeli official told the Walla news site that the Foreign Ministry issued the travel warning and decided on the evacuations because Russia now has enough forces on Ukraine's borders to invade.
Een "annual drill"???quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:12 schreef Pluto41 het volgende:
Ach kijk hier nog een. Deze man woont in Rusland 20 kilometer van de grens met Oekrane.
"It’s been an annual drill to airlift tanks half way across Russia to the military airport here in winter and deploy them for drills. A couple of months later they return to their regular bases on trains. Lars is correct. These drills happen every year. It’s nothing new"
Maar niet met de aantallen van het halve leger. En zeker niet op nog 6 plaatsen rondom Oekrane.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:12 schreef Pluto41 het volgende:
[..]
Ik zou eerder die Amerikanen maar wat in de gaten houden. Die zijn rottigheid van plan
Poetin heeft de grens in eigen gelederen al overschreden. Hij kan niet meer terug om geen gezichtsverlies te lijden. Hij moet een donders goede deal krijgen en anders de zooi zelf regelen.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:14 schreef Momo het volgende:
[..]
Al die oefeningen met zoveel militairen en wagens die al weken lang daar aan het heen rijden zijn naar rond de grens met Oekraine zijn allemaal "toevallig" daar?
Russen oefenen volgens mij inderdaad elk jaar aan de grens met Oekrane, echter niet met de troepenmacht die ze nu opgebouwd hebben. Ook de troepen in Belarus is volgens mij nieuw.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:12 schreef Pluto41 het volgende:
[..]
Geef ze gewoon de nukes terug die de Russen gejat hebbenquote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Is er een link met hoe Oekrane zich denkt te gaan verdedigen? Want dit is voor het eerst in lange tijd dat echt 2 grote legers tegenover elkaar komen te staan. De laatste keer was de eerste Golfoorlog.
CSTO is zo te zien gewoon een Rusland feestje, verwacht daar geen neutraliteit van:quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:34 schreef TargaFlorio het volgende:
Invasie op grote schaal kan ik me trouwens nog steeds niet voorstellen.
Ik heb me wel regelmatig afgevraagd waarom, verzoek van de mensen in de Donbass en Loehansk, de CSTO vredesmacht niet in actie komt onder het mom van bescherming van het Russische volk.
Even quoten voor het nageslacht.quote:Op vrijdag 11 februari 2022 20:12 schreef Pluto41 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |