Beglazingskit schijnt ideaal te zijn voor afdichting tussen glas en raamprofiel en aansluitvoegen tussen raam-muur.quote:Op zondag 16 januari 2022 14:00 schreef Miniem het volgende:
Beglazingskit dus?
Dacht acrylaatkit. Het is niet om de glaslat opnieuw te kitten maar t randje af te kitten tussen lat en glas.
Oudere aansluiting zouden nog kunnen zijn voorzien van 20A zekeringen; die kunnen zonder problemen vaak opgewaardeerd worden zoals het bij jou gedaan is.quote:Op donderdag 20 januari 2022 09:24 schreef skrn het volgende:
Ik heb gister mijn hoofdzekering doorgebrand van 1 van mijn 3 fases. Enexis keurig gerepareerd, en heeft alle drie de hoofdzekeringen vervangen, want er zaten 20A stoppen in, in plaats van 25A.
Alle groepen in een meterkast dienen gelijkwaardig over de fasen verdeeld te zijn; in de praktijk zorg je er vaak voor dat vaste opgestelde verbruikers en de "gewone" eindgroepen goed verdeeld zijn.quote:Op donderdag 20 januari 2022 09:24 schreef skrn het volgende:
Maar : toch bleek dat de meerderheid van mijn groepen op slechts 1 fase te zijn aangesloten. Enexis heeft meteen op ons verzoek gekeken van welke fase de zware groepen stroom pakken. En het blijft dus dat toevalligerwijs alle zware groepen lekker op dezelfde fase zitten.
Zie mijn reactie hierboven; zonder de meterkast te openen kun je dit eigenlijk niet goed achterhalen of alles goed verdeeld is over de drie fasen in de meterkast. Een amperetang kan helpen om inzicht te krijgen, maar ook dan moet je de kast openen en weten hoe je dat moet doen.quote:Op donderdag 20 januari 2022 09:24 schreef skrn het volgende:
Mijn vraag: zijn hier richtlijnen voor? Hoe kan ik zonder de meterkast te openen te weten komen welke groep op welke fase zit? Hoe zit dat met moderne meterkasten? Wat is de praktijk hierin?
Als het specifiek zonwerend is dan denk ik niet dat het op dubbelglas geplat kan worden; anders heb je kans op breuk.quote:Op donderdag 20 januari 2022 17:27 schreef pitboer het volgende:
Kan isolatie-folie voor het raam ook op dubbelglas geplakt worden?Iemand ervaring hiermee?
Ik heb mijn meterkast opengeschroevd. Ze hebben 3-fase aardlekschakelaars gebruikt, en gewoon de elke nieuwe groep een nieuwe fase gegeven.quote:Op donderdag 20 januari 2022 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar ik moet er bij zeggen dat niet alle elektromonteurs kijken naar de gelijke belasting van een installatie.
Er zijn er ook genoeg die in een dag twee of zelfs drie meterkasten moeten ophangen, dan sneuvelen dat soort zaken als eerste..
Zou dan eerder de bedrading van je eindgroepen veranderen van plek; dan dat je de fase van je aardlekschakelaar naar de eindgroep gaat verwisselen.quote:Op zondag 23 januari 2022 12:52 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik heb mijn meterkast opengeschroevd. Ze hebben 3-fase aardlekschakelaars gebruikt, en gewoon de elke nieuwe groep een nieuwe fase gegeven.
Dus groep 1 fase 1, groep 2 fase 2, groep 3 fase 3, groep 4 weer fase 1 et cetera.
Wel raar, ik had hier meer logica verwacht, maar goed, wel opgehelderd. Ik zie dat ik vrij eenvoudig dit kan veranderen.
Dank je wel voor je toelichting.
Volgens mij heb je het over slotschilden. Daar zitten onder, boven en soms in het midden schroefgaten die je ook in je deur moet hebben. In het slot zit op die plek een gat en de bovenste en onderste gaan ruim langs je slot.quote:Op zondag 30 januari 2022 11:29 schreef Miniem het volgende:
Ik heb een deurkruk gekocht. Maar om die te bevestigen zitten er van die doorlopende pinnen/schroeven bij. Maar om dat te bevestigen boor je toch door het slot heen of ben ik nou gek?
Update.quote:Op zaterdag 29 januari 2022 15:37 schreef qajariaq het volgende:
Wat is slimmer bij een magneetventiel, een aantal keren per dag een (paar) minuut aan zetten of tien minuten achter elkaar?
Ik heb dus een constructie gemaakt om dagelijks een deel water van mijn aquarium te verversen. Naar verwachting wil ik dat een kwartier of zo per dan aanzetten met een geknepen leiding achter het ventiel (en een afsluiter voor nood ervoor natuurlijk). Maar goed, wat is het slimste plan, voor het aquarium is een paar keer per dag net even beter voor de temperatuur maar niet essentieel.
Het aantal schakelmomenten is hetzelfde neem ik aan. Twee uur is ook lang genoeg om het beetje vocht wat er in zit uit te dampen. Ik denk dat het alleen maar scheelt op de energie rekening.quote:Op zondag 30 januari 2022 14:09 schreef einzeinz het volgende:
Maakt het uit op vlak van slijtage uit of een tuinverlichtingslamp 2 uur brandt of 10 uur?
Ik heb het over de verlichtingspaal zelf.
Nee, gwn een binnendeur. deurkruk met rozet. Heb je 2 van die lange pinnen met draad en aan de andere kant zet je er zon dopjes op. Maar dat kan helemaal niet aangezien je dan door je binnendeurslot boort?quote:Op zondag 30 januari 2022 13:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het over slotschilden. Daar zitten onder, boven en soms in het midden schroefgaten die je ook in je deur moet hebben. In het slot zit op die plek een gat en de bovenste en onderste gaan ruim langs je slot.
[ afbeelding ]
Post eens een fotoquote:Op zondag 30 januari 2022 18:39 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nee, gwn een binnendeur. deurkruk met rozet. Heb je 2 van die lange pinnen met draad en aan de andere kant zet je er zon dopjes op. Maar dat kan helemaal niet aangezien je dan door je binnendeurslot boort?
Patentbouten/-schroeven?quote:Op zondag 30 januari 2022 18:39 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nee, gwn een binnendeur. deurkruk met rozet. Heb je 2 van die lange pinnen met draad en aan de andere kant zet je er zon dopjes op. Maar dat kan helemaal niet aangezien je dan door je binnendeurslot boort?
Bedanktquote:Op zondag 30 januari 2022 14:58 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het aantal schakelmomenten is hetzelfde neem ik aan. Twee uur is ook lang genoeg om het beetje vocht wat er in zit uit te dampen. Ik denk dat het alleen maar scheelt op de energie rekening.
De paal zelf zal niet meer of minder slijten als ie in het licht staat.![]()
Ja, die bedoel ik.quote:Op zondag 30 januari 2022 19:07 schreef loveli het volgende:
[..]
Patentbouten/-schroeven?
[ afbeelding ]
Nog steeds geen foto gezien van je slot en van dat rozet. Als je alleen bevestiging wilt kunnen we wel collectief ja zeggen maar als je een echt antwoord wilt zijn wat foto's wel heel erg handig.quote:Op maandag 31 januari 2022 15:16 schreef Miniem het volgende:
[..]
Ja, die bedoel ik.
Snap niet waarom deze erbij zitten want als je daarvoor een gat gaat boren, boor je toch door je slot heen?
Als het goed is heeft ook het slot op precies de juiste plekken gaten, mits de pc-maat klopt. Tegenwoordig is dat allemaal gestandaardiseerd. Alleen als het slot enorm oud is, moet je even uitkijken.quote:Op zondag 30 januari 2022 11:29 schreef Miniem het volgende:
Ik heb een deurkruk gekocht. Maar om die te bevestigen zitten er van die doorlopende pinnen/schroeven bij. Maar om dat te bevestigen boor je toch door het slot heen of ben ik nou gek?
het kan wel, maar de andere kant uit leggen is vaak wel vervelender, en vergt wat meer handigheid.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:35 schreef Hupje het volgende:
Moet je (IKEA) laminaat altijd 1 kant op leggen of kun je ook teruguit werken?
We hebben een overloop en een kamer en het liefst zou ik het laminaat doorleggen zonder drempel. Maar ik vrees dat ik niet bij de deuropening in de kamer kan beginnen en daarna teruguit de overloop kan doen, of wel?
De keren dat ik laminaat doorgelegd heb, en ben ik altijd gewoon in een hoek van de kamer begonnen. En dan gewoon de hoek om de overloop op en de andere kamers in.quote:Op maandag 31 januari 2022 18:35 schreef Hupje het volgende:
Moet je (IKEA) laminaat altijd 1 kant op leggen of kun je ook teruguit werken?
We hebben een overloop en een kamer en het liefst zou ik het laminaat doorleggen zonder drempel. Maar ik vrees dat ik niet bij de deuropening in de kamer kan beginnen en daarna teruguit de overloop kan doen, of wel?
Als je laminaat legt neem je de breedte van de kamer zeg 2010. Als je nu het laminaat meet en dan zonder de veer dus de werkende breedte. We nemen nu even voor het gemak 200 mm. Zou betekenen dat je 10 mm over houdt aan het einde. Dan doe je 200 + 10 zit je op 210 en die deel je door 2 kom je op 105 mm uit voor de eerste strook.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 09:02 schreef Piles het volgende:
[..]
De keren dat ik laminaat doorgelegd heb, en ben ik altijd gewoon in een hoek van de kamer begonnen. En dan gewoon de hoek om de overloop op en de andere kamers in.
Enige nadeel wat je dan kan hebben, is dat je een heel dun reepje overhoudt ergens. Maar het legt veel makkelijker.
Het lastige is dat de kant waar ik 'zou moeten' beginnen een kant is met een vaste kast in het midden van de muur. En waarschijnlijk scheve muren. Ik vraag me af of ik het dan passend krijg. De andere kant van de kamer leek me daarom handiger. Op de overloop beginnen kan ook, maar dan is het trapgat de hindernis. Vandaar.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 09:02 schreef Piles het volgende:
[..]
De keren dat ik laminaat doorgelegd heb, en ben ik altijd gewoon in een hoek van de kamer begonnen. En dan gewoon de hoek om de overloop op en de andere kamers in.
Enige nadeel wat je dan kan hebben, is dat je een heel dun reepje overhoudt ergens. Maar het legt veel makkelijker.
Ik zou een chemisch patroon met een draadeind gebruiken. Zorg dat het gat goed schoon en stofvrij is voordat je het chemisch patroon erin drukt en breekt met de draadeind. Draadeind aan een zijde aanschuinen en met een draaiende beweging in het gat het patroon kapot breken.quote:Op woensdag 2 februari 2022 21:17 schreef Isane het volgende:
Ons zonnescherm hangt scheef en dat komt omdat een schroefgat te groot, nu moet dat gat dus opgevuld worden en vervolgens opnieuw geboord worden
Welk opvulmiddel kan ik het best gebruiken?
(keilbout geprobeerd maar deze komt er ook uit helaas)
Linkje werkt niet, er mist een stukjequote:Op donderdag 3 februari 2022 09:51 schreef bleiblei het volgende:
Of met chemisch anker van Fischer:
https://www.toolstation.n(...)hemisch-ankerpatroon
Werkt ook super. Ik heb het ooit met glazen ampullen waar een soort van hars in zat gefixed, maar laatste keer dat ik met deze uitdaging zat dat Fischer spul gebruikt. Werkt allebei perfect, maar Fischer vond ik wat makkelijker.
Ah kijk, ja ik knip altijd de referralrommel van de link. Maar die dus inderdaad.quote:Op donderdag 3 februari 2022 09:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Linkje werkt niet, er mist een stukje
https://www.toolstation.n(...)-ankerpatroon/p65550
Klopt, (een soortgelijke)mortel werken wij ook vaak mee. Maar voor maar een paar gaten en in steen zou ik een glaspatroon pakken.quote:Op donderdag 3 februari 2022 09:51 schreef bleiblei het volgende:
Of met chemisch anker van Fischer:
https://www.toolstation.n(...)hemisch-ankerpatroon
Werkt ook super. Ik heb het ooit met glazen ampullen waar een soort van hars in zat gefixed, maar laatste keer dat ik met deze uitdaging zat dat Fischer spul gebruikt. Werkt allebei perfect, maar Fischer vond ik wat makkelijker.
Ik dacht dat chemische zooi altijd wel hechtte. Maar nu snap ik waarom we bij het zetten van de brug elk gat 3x hebben uitge"ragd" met een staalborstel en schoon geblazen met persluchtquote:Op donderdag 3 februari 2022 12:22 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Klopt, (een soortgelijke)mortel werken wij ook vaak mee. Maar voor maar een paar gaten en in steen zou ik een glaspatroon pakken.
Edit: dit gebeurt er met lijmmortel als het boorgat niet goed stofvrij is. Met een glaspatroon is de kans hierop een stuk kleiner.
[ afbeelding ]
Precies daarom. Wij hebben een kleine bladblazer op accu hiervoor. Eerst blazen, dan borstelen en dan nog eens blazen. Bij de 4 ankers op de foto was dat klaarblijkelijk niet gebeurtquote:Op donderdag 3 februari 2022 12:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik dacht dat chemische zooi altijd wel hechtte. Maar nu snap ik waarom we bij het zetten van de brug elk gat 3x hebben uitge"ragd" met een staalborstel en schoon geblazen met perslucht
Ja wij hebben zelfs een pijpje op de spuit gebruikt om onderin ook goed schoon te makenquote:Op donderdag 3 februari 2022 13:17 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Precies daarom. Wij hebben een kleine bladblazer op accu hiervoor. Eerst blazen, dan borstelen en dan nog eens blazen. Bij de 4 ankers op de foto was dat klaarblijkelijk niet gebeurt
(Het waren ruim 200 gaten die we geboord/gevuld hadden hier)
Hoe zit het vast?quote:Op donderdag 3 februari 2022 20:45 schreef MaJo het volgende:
In ons nieuwe huis zit een beetje asbest onder de trap in de kelder. Dit willen we laten verwijderen maar volgens de aannemer kunnen we dat makkelijk zelf, maskertje op en gaan. Nu zijn wij niet bepaald klussers en wil ik niet graag als allereerste project het verwijderen van asbest aangaanNu de vraag: is het echt zo simpel of kunnen we beter een bedrijf in de arm nemen? Ik neig toch echt wel naar optie 2 maar wie weet kunnen jullie me overtuigen
Volgens mij zit het vastgespijkerd, ik denk dat je het vrij makkelijk los kunt wippenquote:Op donderdag 3 februari 2022 20:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoe zit het vast?
Als je het er vrij eenvoudig uit kan halen door wat schroeven los te draaien zou ik het zelf doen. Als je het moet breken om het te verwijderen wordt het een ander verhaal. Sowieso even goed nat maken zodat eventuele vezels niet door de lucht gaan vliegen. En als je je er niet prettig bij voelt kan je altijd even informeren wat het kost om het te laten verwijderen.
https://www.rivm.nl/asbest
Zo gevaarlijk is het ook weer niet.
Een nijptang. Niet op de plaat zetten maar gewoon aan trekken.quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:23 schreef MaJo het volgende:
Bedankt voor de tips, dat moet ons zeker wel lukken![]()
Nog tips om een spijker er makkelijk uit te wippen?
Check wel even bij je gemeente hoe je het moet melden en aanbieden. Dat verschilt per gemeente (bij onze kreeg je speciaal asbestfolie bijv.).quote:Op vrijdag 4 februari 2022 00:23 schreef MaJo het volgende:
Bedankt voor de tips, dat moet ons zeker wel lukken![]()
Goeiequote:Op vrijdag 4 februari 2022 04:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Een nijptang. Niet op de plaat zetten maar gewoon aan trekken.
Ik ga het checkenquote:Op vrijdag 4 februari 2022 07:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Check wel even bij je gemeente hoe je het moet melden en aanbieden. Dat verschilt per gemeente (bij onze kreeg je speciaal asbestfolie bijv.).
Goed zoekenquote:Op zaterdag 5 februari 2022 09:46 schreef Beunhazin het volgende:
Hi!
Op onze zolder hebben wij geen verlichting. Althans, het lijkt of er nergens een centraaldoos aanwezig is. Nu wil het feit dat er wél een schakelaar op de muur van de zolderkamer zit. Hoe kom ik er achter waar deze mee verbonden is?
een draden/leiding verklikker gebruiken en kijken waar de kabels naartoe gaan?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 09:46 schreef Beunhazin het volgende:
Hi!
Op onze zolder hebben wij geen verlichting. Althans, het lijkt of er nergens een centraaldoos aanwezig is. Nu wil het feit dat er wél een schakelaar op de muur van de zolderkamer zit. Hoe kom ik er achter waar deze mee verbonden is?
net als een metaaldetectorquote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:19 schreef mschol het volgende:
[..]
een draden/leiding verklikker gebruiken en kijken waar de kabels naartoe gaan?
geen idee hoe goed die verklikkers werken tbh
Het kan dat er alleen een leiding ergens langs een balk eindigt waar alleen wat draden en een kroonsteen uitsteken, heb je daar al eens nagezocht ? Is de schakelaar wel ergens op aangesloten ?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 09:46 schreef Beunhazin het volgende:
Hi!
quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:19 schreef mschol het volgende:
[..]
Bedankt! Kan op het oog zo niets vinden, de muren en het plafond zijn glad gestuct en geschilderd. Ook tijdens die werkzaamheden is niets gevonden.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het kan dat er alleen een leiding ergens langs een balk eindigt waar alleen wat draden en een kroonsteen uitsteken, heb je daar al eens nagezocht ? Is de schakelaar wel ergens op aangesloten ?
Lijkt me inderdaad het eerste waar je naar moet kijken. Dus even open schroeven en zien welke richting de draden op gaan.quote:Op zondag 6 februari 2022 15:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Is de schakelaar wel ergens op aangesloten ?
En dan dat.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 12:19 schreef mschol het volgende:
Heb je een trekveer? Dan zou ik de spanning er af doen van die groep en dan voorzichtig de trekveer bij de inbouwdoos achter de schakelaar drukken.. je kunt dan vaak wel horen waar of hoe een leiding loopt.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:42 schreef Beunhazin het volgende:
[..]
[..]
Bedankt! Kan op het oog zo niets vinden, de muren en het plafond zijn glad gestuct en geschilderd. Ook tijdens die werkzaamheden is niets gevonden.
Nu zou ik toch graag verlichting in de vorm van een plafondlamp willen hebben. Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Thanks!quote:Op maandag 7 februari 2022 10:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad het eerste waar je naar moet kijken. Dus even open schroeven en zien welke richting de draden op gaan.
[..]
En dan dat.
Dankjewel! Nee, die heb ik niet. Denk dat ik voor deze klus het beste een elektricien kan laten komen.quote:Op maandag 7 februari 2022 14:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb je een trekveer? Dan zou ik de spanning er af doen van die groep en dan voorzichtig de trekveer bij de inbouwdoos achter de schakelaar drukken.. je kunt dan vaak wel horen waar of hoe een leiding loopt.
Waar wil je plakplinten doen in je keuken dan?quote:Op zaterdag 26 februari 2022 15:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Een korte vraag..
Ik ga onderstaande laminaatvloer vervangen en dan alles doortrekken.
Dus de granieten dorpels eruit kappen, en alles dorpelloos doorleggen.
Alleen; hoe doe je dat met de plinten?
We willen hoge plinten, maar in de keuken kun je natuurlijk niet overal hoge plinten leggen.
Op welk punt stap je over van hoge plint naar plakplint, zodat het er fatsoenlijk uit ziet?
Want in de gang komt ook dezelfde vloer, maar daar zit op dit moment een nog hogere plint tegen de muur.
[ [url=https://i.ibb.co/Y80vYdH/IMG-20220223-163957.jpg"]afbeelding[/url] ]
Daar bij die deur die je nog ziet, en daar langs bij het fornuis?quote:Op zaterdag 26 februari 2022 15:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waar wil je plakplinten doen in je keuken dan?
Ik zou zelf een hoge plint langs die tegelwand doen. En onder het fornuis/kastjes doorleggen. Je ontkomt niet aan plakplinten rondom je deurstijl.quote:Op zaterdag 26 februari 2022 15:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Daar bij die deur die je nog ziet, en daar langs bij het fornuis?
Aan de andere kant zit ook nog een deur, dus daar zal ik ook een plakplint moeten gebruiken denk ik.
Hoe ga je bij zulke deurstijlen om met hoge plinten? Misschien zie ik het gewoon niet
Tien jaar is wel een behoorlijke uitdaging voor een blik verf vrees ik. Mijn test is altijd of het nog vloeibaar is als je het blik schudt. En dan niet voor belangrijke dingen gebruiken en ook niet te veel haast hebben met drogen.quote:Op vrijdag 4 maart 2022 13:56 schreef Hupje het volgende:
Hoe lang blijft alkyd verf in een niet geopend blik goed? Zou een ongeopend blik mengverf uit 2012 nog een kans maken? Of gaat de kwaliteit sowieso achteruit met de tijd?
Diamant schijfje pakken. Maar die eerste is waarschijnlijk te groot voor je machine, en is voor tegels. T gaat er wel mee hoor.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 14:51 schreef Schnitzels het volgende:
Ik wil een opsluitbandje gaan inkorten. Ik heb een haakse slijpmachine van Bosch van mijn schoonbroer geleend, maar ik had thuis alleen van die Action slijpschijfjes liggen.
Moet ik daar zoiets voor hebben?
https://www.hornbach.nl/s(...)5997933/artikel.html
Of werkt dit ook?
https://www.gamma.nl/asso(...)-mm-x32085/p/B617095
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Top, gaan we dat doen!quote:Op vrijdag 11 maart 2022 18:48 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Diamant schijfje pakken. Maar die eerste is waarschijnlijk te groot voor je machine, en is voor tegels. T gaat er wel mee hoor.
Maar t beste kan je gewoon zo'n goedkope diamantschijf met van die segmenten halen.
https://www.hornbach.nl/s(...)5997911/artikel.html
Die past sowieso
Als je dan toch bezig gaat, ook oorkappen en een veiligheidsbril. Die 2 zijn toch wel de minimale bescherming die je moet hebben als je met een slijptol aan de gang gaatquote:Op zaterdag 12 maart 2022 09:44 schreef NotToBe het volgende:
[..]
Denk je even aan een stofmasker? Dat steenstof is nogal ongezond
Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens benoem maar inderdaad. Zie alleen dat de longen nogal eens vergeten worden.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 10:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je dan toch bezig gaat, ook oorkappen en een veiligheidsbril. Die 2 zijn toch wel de minimale bescherming die je moet hebben als je met een slijptol aan de gang gaat.
Bij de Action hebben ze diamant schijfjes. Werken prima.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 14:51 schreef Schnitzels het volgende:
Ik wil een opsluitbandje gaan inkorten. Ik heb een haakse slijpmachine van Bosch van mijn schoonbroer geleend, maar ik had thuis alleen van die Action slijpschijfjes liggen.
Moet ik daar zoiets voor hebben?
https://www.hornbach.nl/s(...)5997933/artikel.html
Of werkt dit ook?
https://www.gamma.nl/asso(...)-mm-x32085/p/B617095
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, maar ik zou hiervoor een goedkope 230mm tol aanschaffen als ik jou was. een 4cm dikke tegel red je al niet met een kleine tolquote:Op zondag 13 maart 2022 08:50 schreef Piles het volgende:
Ik overweeg om zelf terras te gaan leggen, maar zit ook met op maat zagen van bandjes en tegels. Bandjes zijn dus te doen met bovenstaande, maar hoe zithet met beton- of keramische tegels?
Die bandjes zijn van betonquote:Op zondag 13 maart 2022 08:50 schreef Piles het volgende:
Ik overweeg om zelf terras te gaan leggen, maar zit ook met op maat zagen van bandjes en tegels. Bandjes zijn dus te doen met bovenstaande, maar hoe zithet met beton- of keramische tegels?
Zo'n apparaat kan ik wel lenen van mn pa, ging er meer om of het überhaupt te doen isquote:Op zondag 13 maart 2022 09:30 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, maar ik zou hiervoor een goedkope 230mm tol aanschaffen als ik jou was. een 4cm dikke tegel red je al niet met een kleine tol
Welke omgeving zit je?quote:Op zondag 13 maart 2022 09:35 schreef Piles het volgende:
[..]
Zo'n apparaat kan ik wel lenen van mn pa, ging er meer om of het überhaupt te doen is![]()
Maar dat is dus een ja
Utrechtquote:Op zondag 13 maart 2022 12:29 schreef Miniem het volgende:
[..]
Welke omgeving zit je?
Heb nog een waterzaag staan.
Als je het goedkoop wil houden moet je geen hovenier laten komen.quote:Op zondag 13 maart 2022 13:42 schreef Piles het volgende:
[..]
Utrecht
Vrijdag komt er een hovenier, eens kijken met welke prijs en planning hij aankomt.
Het is een huurhuis, dus we proberen het goedkoop te houden (en dus evt zelf te doen).
Zal vanavond of morgen eens een topic openen met het plan
Ik heb een gree, en gielvd heeft er volgens mij 2 ofzo. Doen het allemaal prima.quote:Op dinsdag 22 maart 2022 10:02 schreef skrn het volgende:
Heeft iemand ervaring met airco merken? Heb een offerte uitgevraagd, en installateur stelt een Gree buitenunit voor. Ik kan alleen zo weinig vinden over dit merk?
Ik zou het uit einde wel isoleren in verband met mogelijke kortsluitingquote:Op maandag 28 maart 2022 10:49 schreef Geerd het volgende:
Even een kort vraagje, ik heb een telefoonhouder op de motor met een usbkabel aansluiting(origineel op de motor zelf) Alleen de usbkabel erin drukken is een beetje lastig..
Als ik de kabel er gewoon inlaat..trekt die dan de accu leeg?Zoals een losse stekker in het stopcontact?
Onwrikbaar, joy.quote:Vervaardigd uit het hoogwaardigste verenstaal, extra nagehard.
Klemt zich onwrikbaar vast op een as of buis.
Dat kan die kerel van je toch wel ff stellen? Je moet dan ff pielen met de schroefjes die op het scharnier zitten. Daarmee zet je het scharnier gelijk aan de deur. Dat kan je trouwens zelf ook. Hoef je Mex niet te vragen.quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:00 schreef amaranta het volgende:
Tips gevraagd. Scharnier zit scheef.. deurtje kan niet dicht.
Schroeven recht erin werkt niet. scheef ook niet?
Mijn idee was om de gaten in de kast zelf dicht te maken en opnieuw te boren. Iemand een beter idee?
Dit is het deurtje van keukenkast (in de bijkeuken) en is van Ikea.
[ link | afbeelding ]
Ik hoorde gisteren alleen gegrom en gevloek uit de bijkeuken komen. Doorgaans issie wel handig maar dit lukte niet.quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:18 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat kan die kerel van je toch wel ff stellen? Je moet dan ff pielen met de schroefjes die op het scharnier zitten. Daarmee zet je het scharnier gelijk aan de deur. Dat kan je trouwens zelf ook. Hoef je Mex niet te vragen.
Vanaf de foto oogt het als het schroefje midden op het meest uitstekende deel even wat linksom draaien. Als dat niet de stelschroef is, moet je de andere hebbenquote:Op donderdag 31 maart 2022 15:00 schreef amaranta het volgende:
Tips gevraagd. Scharnier zit scheef.. deurtje kan niet dicht.
Schroeven recht erin werkt niet. scheef ook niet?
Mijn idee was om de gaten in de kast zelf dicht te maken en opnieuw te boren. Iemand een beter idee?
Dit is het deurtje van keukenkast (in de bijkeuken) en is van Ikea.
[ link | afbeelding ]
quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:23 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik hoorde gisteren alleen gegrom en gevloek uit de bijkeuken komen. Doorgaans issie wel handig maar dit lukte niet.
Ik woon op nr20 zie ik je zo?
zaterdag tijdens zwemles, zit er toch bekant naastquote:Op donderdag 31 maart 2022 15:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]![]()
Ik kan zondag wel ff langs komen.
Mex kennende is deze situatie over een maand onveranderd. Dus gezellig :-)quote:Op donderdag 31 maart 2022 15:32 schreef SQ het volgende:
[..]
zaterdag tijdens zwemles, zit er toch bekant naast
Touchequote:Op donderdag 31 maart 2022 15:32 schreef SQ het volgende:
[..]
zaterdag tijdens zwemles, zit er toch bekant naast
Als in de toekomst een laadpaal en een warmtepomp wil en je meterkast is echt toe aan vervanging en zwaar verouderd dan zou ik direct gaan voor een 3 fase aansluiting. De meeste kookplaten kunnen ook op 3 fase aangesloten worden (al is dat een beetje afhankelijk van je kookplaat).quote:Op maandag 4 april 2022 20:09 schreef Estate2 het volgende:
Wat is aan te raden bij aanleg nieuwe / uitbreiding meterkast?
Situatie:
Ongeveer 4000 Wp zonnepanelen, 4 nieuwe groepen en inductie kookplaat (aansluitwaarde totaal 7620 Watt)
In de toekomst Warmtepomp en laadpaal in de garage.
Nu al 3 fase nodig? Of voorbereiden op 3 fase en voorloping nog op kookgroep koken? En welke vorm dan?
Kookgroep 220 V wel mogelijk met 7620 Watt?
Meterkast is 6 jaar geleden vervangen.quote:Op maandag 4 april 2022 20:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Als in de toekomst een laadpaal en een warmtepomp wil en je meterkast is echt toe aan vervanging en zwaar verouderd dan zou ik direct gaan voor een 3 fase aansluiting. De meeste kookplaten kunnen ook op 3 fase aangesloten worden (al is dat een beetje afhankelijk van je kookplaat).
Maar een gewone kookgroep kan ook in een 3 fase meterkast.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op een gewone kookgroep?Voorheen Post ID 101472
quote:Op maandag 4 april 2022 21:09 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Meterkast is 6 jaar geleden vervangen.
Plan is nu om gedeelte in uitbreidingskast te plaatsen boven de bestaande Eaton kast, Die laten we eerst nog een stuk zakken.
https://postimg.cc/dkgNJvD2
Maar kan deze kookplaat:Die nieuwe kast ga je er neem ik aan links of rechts naast plaatsen ? Dan zou ik gewoon een 220x330 erbij zetten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op een gewone kookgroep?
Is er van de kookplaat ook een pdfje te vinden waar de gegevens/schema staan waar mee je hem elektrisch mee aan kunt sluiten ? De opgegeven data is wat onduidelijk. Maak liever mijn beslissing of het wel of niet kan vanuit een electrisch schematje.
Is ook een mogelijkeid. Elektricien/buurman wou een 110*220 erboven plaatsen. Zou moeten kunnen als we de bestaande kast laten zakken.quote:Op maandag 4 april 2022 21:54 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die nieuwe kast ga je er neem ik aan links of rechts naast plaatsen ? Dan zou ik gewoon een 220x330 erbij zetten.
Op pagina 133 staan mogelijke aansluitschema'squote:Is er van de kookplaat ook een pdfje te vinden waar de gegevens/schema staan waar mee je hem elektrisch mee aan kunt sluiten ? De opgegeven data is wat onduidelijk. Maak liever mijn beslissing of het wel of niet kan vanuit een electrisch schematje.
Op basis van de schema's kan ik melden dat hij zowel op een kookgroep 2x16A als op 3 fase 16A.quote:Op maandag 4 april 2022 22:30 schreef Estate2 het volgende:
[..]
Is ook een mogelijkeid. Elektricien/buurman wou een 110*220 erboven plaatsen. Zou moeten kunnen als we de bestaande kast laten zakken.
[..]
Op pagina 133 staan mogelijke aansluitschema's
https://www.manualslib.co(...)html?page=131#manual
Dat is mooi! Bedankt voor de info!quote:Op dinsdag 5 april 2022 06:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Op basis van de schema's kan ik melden dat hij zowel op een kookgroep 2x16A als op 3 fase 16A.
Waar ergens? En hoeveel m2 platdak?quote:Op donderdag 7 april 2022 22:47 schreef Andromache het volgende:
Wie kan mij aan een betrouwbare en kundige dakdekker helpen die vóór komende winter ons plat dak kan vervangen? Nergens te vinden lijkt het, als ik al reactie terugkrijg, is het of 'wij nemen geen particuliere opdrachten meer aan' of 'hele jaar geen tijd meer'.
Midden van het land, 30 m2... Ik dacht dat het met een paar maanden wel zou lukken. Nee dus. Nou hebben we straks ook mot met de zonnepanelenboer die verwacht dat hij een aantal panelen kwijt kan op het plat dak. FML.quote:
https://www.hbm-machines.(...)-mm-met-geleidelagerquote:Op vrijdag 8 april 2022 15:50 schreef Z het volgende:
Een sponningfrees. Die frezen zijn alleen altijd zo duur
Ik heb deze besteld. Geeft iets meer flexibiliteit.quote:Op vrijdag 8 april 2022 20:00 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
https://www.hbm-machines.(...)-mm-met-geleidelager
In de bovenfrees en gaan met de banaan toch?
Gewoon de eerste 3 verkloten, dan is het nog maar 4 euro per randje.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:24 schreef Z het volgende:
[..]
Ik heb deze besteld. Geeft iets meer flexibiliteit.
https://www.amazon.nl/Sch(...)m_ci_mcx_mr_hp_atf_m
Randjes van 8 euro de stuk worden het.
Bedankt, dan klopt mijn twijfel in ieder gevalquote:Op vrijdag 15 april 2022 12:38 schreef NotToBe het volgende:
Ik zou toch regels van 50x70 pakken, geeft beetje stevigheid in je wand. 20x40 vind ik een raar advies.
20x40 gebruik je als regelwerk tegen een wand aan. Niet als je het op 30cm voor de muur wil plaatsen. Dus ik gok dat diegene die je advies gaf wel een klok zag maar geen idee had wat een klepel isquote:Op vrijdag 15 april 2022 13:20 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Bedankt, dan klopt mijn twijfel in ieder gevalEn dan wel de lange kant tegen de zijwanden toch, dus de gipsplaten uiteindelijk op het 50 deel?
Wellichtquote:Op zaterdag 16 april 2022 09:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
20x40 gebruik je als regelwerk tegen een wand aan. Niet als je het op 30cm voor de muur wil plaatsen. Dus ik gok dat diegene die je advies gaf wel een klok zag maar geen idee had wat een klepel is.
Oh, dat laatste valt mee hoor. Als je alles af stuct is 9.5mm goed zat. Zit bij mij ook overal tegen de voorzetwanden. Je kan evt. overwegen er osb platen achter de gipsplaten te schroeven. Scheelt enorm als je later wat op die wand wil bevestigen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 09:47 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
WellichtHij raadde ook 9,5mm gipsplaat aan terwijl de rest van de wereld die alleen tegen het plafond lijkt te schroeven, dus ik weet niet waar die klok op stond.. Bedankt
Grappig, ik blijf bijlerenquote:Op zaterdag 16 april 2022 10:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Oh, dat laatste valt mee hoor. Als je alles af stuct is 9.5mm goed zat. Zit bij mij ook overal tegen de voorzetwanden. Je kan evt. overwegen er osb platen achter de gipsplaten te schroeven. Scheelt enorm als je later wat op die wand wil bevestigen.
Ik denk dat het advies 2x4" (inch) was. Dat is dan uiteindelijk 44x96 millimeter.quote:Op vrijdag 15 april 2022 12:38 schreef NotToBe het volgende:
Ik zou toch regels van 50x70 pakken, geeft beetje stevigheid in je wand. 20x40 vind ik een raar advies.
Ik heb nog even gekeken en er staat toch echt ‘cm’ achter op het briefje dat ik mee kreegquote:Op zaterdag 16 april 2022 11:56 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ik denk dat het advies 2x4" (inch) was. Dat is dan uiteindelijk 44x96 millimeter.
Klopt maar 50x70 wordt wel op veel plaatsen zo aangeboden.quote:Op zaterdag 16 april 2022 11:56 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ik denk dat het advies 2x4" (inch) was. Dat is dan uiteindelijk 44x96 millimeter.
Buiten wat rare historische maten gaat het met 25 mm omhoog in ruw hout. 22x50, 22x75, 22x100,...... en dan 50x75 (regel genaamd) 50x100, 50x125..... 75x............ hopelijk duidelijker nu.
Dubbele wandcontactdozen halfinbouw bestaan geloof ik alleen met de twee stopcontacten verticaal onder elkaar.quote:Op zaterdag 16 april 2022 16:47 schreef Miniem het volgende:
Bestaan er ook halfopbouw stopcontacten die horizontaal gemonteerd kunnen worden?
Heb in de huidige keuken halfopbouw. Aangezien bij de nieuwe keuken daar een spatrand komt en ik t niet mooi vind om deze in te zagen zoek in een andere oplossing. Als ik een horizontale zou kunnen plaatsen of een enkele zou t net moeten passen. Liever een dubbele welkwam er niet echt wijs uit na wat Google.
Niemand?quote:Op zaterdag 16 april 2022 08:37 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Omdat de voedingskabel van onze nieuwe CV-ketel te kort is en op dit moment via een verlengsnoer is aangesloten, wil ik een nieuw stopcontact bijplaatsen.
De nieuwe wandcontactdoos (opbouw) is het rode vierkant, de aanwezige voeding komt vanaf beneden, voorbij het huidige stopcontact zit nog een lamp, die geschakeld wordt vanaf de andere kant van de muur (je ziet de achterkant van de inbouwdoos op de foto).
Nu zie ik 2 opties om het nieuwe stopcontact aan te sluiten: optie 1: aansluiten op de centraaldoos met de lichtschakelaar en dan de kabel de hele route terug leggen naar de nieuwe wandcontactdoos. Makkelijk maar wel een beetje onlogisch. Of optie 2 (oranje): de kabel vanaf de meterkast halverwege onderbreken, een nieuwe centraaldoos plaatsen en vandaaruit de verschillende kanten voeden. Dat vind ik mooier maar het probleem is wel dat er niets mis mag gaan: Mijn ervaring met de bedrading hier in huis, is dat er totaal geen beweging te krijgen is in de bestaande bedrading, laat staan dat ik een nieuwe kabel naar de meterkast zou kunnen trekken.
Wat is jullie mening? Mag optie 1 officieel wel? Is optie 2 te doen, zonder risico dat je een compleet nieuwe kabel moet trekken naar de meterkast?
Beter enkele plaatsen dus?quote:Op zondag 17 april 2022 09:57 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dubbele wandcontactdozen halfinbouw bestaan geloof ik alleen met de twee stopcontacten verticaal onder elkaar.
Voor de werking maakt het natuurlijk niet echt wat uit, maar het is natuurlijk wel minder mooi om die een kwartslag te draaien en dan te monteren.
Als je twee wandcontactdozen zou willen was het eenvoudiger om in het installatiewerk twee inbouwdozen naast elkaar te laten maken. Waarna je twee enkele wandcontactdozen kunt monteren.quote:
Zou misschien wel kunnen. De oude keuken moet er nog uit gesloopt worden. Ff kijken wat ervoor nosig isquote:Op maandag 18 april 2022 09:34 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Als je twee wandcontactdozen zou willen was het eenvoudiger om in het installatiewerk twee inbouwdozen naast elkaar te laten maken. Waarna je twee enkele wandcontactdozen kunt monteren.
Je kunt nu wel een dubbele wandcontactdoos plaatsen half inbouw, en hem dan een kwartslag te draaien.
Maar persoonlijk vind ik dat echt heel lelijk ..
Dozenboor 82mm heb je dan nodig om het gat voor de inbouwdoos te maken; aangezien kopen van zoiets als dit goedkoper is dan huren bij Boels. Moet je wel een sds boormachine hebben natuurlijkquote:Op maandag 18 april 2022 11:15 schreef Miniem het volgende:
[..]
Zou misschien wel kunnen. De oude keuken moet er nog uit gesloopt worden. Ff kijken wat ervoor nosig is
Materiaal en dikte van de vatwand?quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:43 schreef loveli het volgende:
De Daalderop duo boiler van m'n ouders roest/lekt en moet vervangen worden. Ik heb er nul verstand van. Een nieuwe 80l Daalderop boiler kost meer dan 1000 euro, een 80l Bosch boiler een paar honderd.
Wat is wijsheid? Ik neem aan dat het prijsverschil terug te vinden is in de kwaliteit.
Uurtarief van de medewerkersquote:Op dinsdag 19 april 2022 19:31 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Materiaal en dikte van de vatwand?
Er zit groot prijsverschil in boilers die wel en die geen rekening kunnen houden met dag/nachtstroom.quote:Op dinsdag 19 april 2022 16:43 schreef loveli het volgende:
De Daalderop duo boiler van m'n ouders roest/lekt en moet vervangen worden. Ik heb er nul verstand van. Een nieuwe 80l Daalderop boiler kost meer dan 1000 euro, een 80l Bosch boiler een paar honderd.
Wat is wijsheid? Ik neem aan dat het prijsverschil terug te vinden is in de kwaliteit.
Dit is idd een die aan nachtstroom doet met koperen binnenwerk, een snelle google gaf prijzen zo tussen de 1100 en 1600 euro, vs een (random) Bosch van 300 en mij onbekende merken van nog minder. Bouwjaar op het typeplaatje vertelt dat de huidige 27 jaar oud is, het huis is ongeveer 2x zo oud, blijkbaar is dat de levensduur die bij het huishouden past.quote:Op dinsdag 19 april 2022 19:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Er zit groot prijsverschil in boilers die wel en die geen rekening kunnen houden met dag/nachtstroom.
Dat kan mogelijk een deel van het verschil verklaren.
Verder is het binnenwerk van boilers gemaakt van verschillend materiaal. Dat maakt verschil bij aankoeken van kalk en wegroesten. Of dat grote prijsverschillen waard is weet ik niet.
Er bestaan ook knelkoppellingen he?quote:Op dinsdag 19 april 2022 20:52 schreef loveli het volgende:
ga ik zoeken hoe ik leidingen moet solderen
Ik leer graag bij. Pa had het over solderen, zijn bouwjaar is pre-knelkoppeling denk ik.quote:Op dinsdag 19 april 2022 21:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Er bestaan ook knelkoppellingen he?
Paalhouders.quote:Op woensdag 20 april 2022 09:00 schreef Piles het volgende:
Ik ga binnenkort een nieuwe schutting zetten, maar twijfel nog over de manier van palen zetten. Het is een huurhuis, dus kostentechnisch wat kritischer (het hoeft wmb geen 25 jaar mee te gaan).
De palen behandel ik sowieso met zwarte teer (waar ze in de grond gaan + stukje er boven).
Ik zie 3 opties:
- Palen diep ingraven/grondboren
- Palen iets minder diep ingraven + snelbeton
- Paalhouders in snelbeton
Ik verwacht nogal wat wortel op de plek waar ze moeten komen, dus weinig zin in optie 1. Wat zouden jullie doen?
En persoonlijk vind ik solderen veel makkelijker dan knelkoppelingen, ondanks dat ik ook een redelijke n00b ben. Bij een knelkoppeling heb ik regelmatig dat er eentje toch nog blijkt te lekken, bij solderen vrijwel nooit.quote:Op dinsdag 19 april 2022 21:11 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik leer graag bij. Pa had het over solderen, zijn bouwjaar is pre-knelkoppeling denk ik.
Wellicht is zo'n Tesa plakspijker ook een optie? Die werken hier iig prima op tegels en geschilderd hout.quote:Op woensdag 20 april 2022 10:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij willen wat lichte schilderijtjes aan gipswanden hangen. Hoe doen we dat het beste? Kan dat ook met een spijkertje? Ik vind gipsplaatpluggen eigenlijk wat overkill voor spullen van maximaal een kilo. Die blijf je ook gelijk voor altijd zien.
Inderdaad, prima ervaring mee hier. Alleen moet je ze ècht zo voorzichtig verwijderen als op de verpakking staat, de eerste keer deed ik het iets te snel en toen zag je echt goed hoe stevig ze plakkenquote:Op woensdag 20 april 2022 13:08 schreef Zedi het volgende:
[..]
Wellicht is zo'n Tesa plakspijker ook een optie? Die werken hier iig prima op tegels en geschilderd hout.
Leuk spul, bedankt. Dat kan ik zeker gebruiken.quote:Op woensdag 20 april 2022 13:18 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Inderdaad, prima ervaring mee hier. Alleen moet je ze ècht zo voorzichtig verwijderen als op de verpakking staat, de eerste keer deed ik het iets te snel en toen zag je echt goed hoe stevig ze plakken
Zijn trouwens twee verschillende modellen, voor tegels/metaal en voor behang/pleisterwerk. En: bij de ikea hebben ze tegenwoordig ook een variant: https://www.ikea.com/nl/n(...)-lijst-wit-50382841/
Ik weet niet hoeveel je moet, maar voor 55 euro koop je een afstomer. Mijn beste aankoop bij onze verbouwing...quote:Op zondag 1 mei 2022 09:33 schreef MaJo het volgende:
Ik denk dat ik zo’n stoommachine ga huren om het behang te verwijderen,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Asbestplaatje ff checken bij je gemeente trouwens, het verschilt per gemeente hoe je dit moet melden & afvoeren. Soms krijg je materiaal (plastic folie en tape) om het dubbel in te pakken. Of moet je het aanmelden voor je het mag brengen.
[ Bericht 17% gewijzigd door Piles op 01-05-2022 10:13:58 ]
Kijk, hier kan ik wat meequote:Op zondag 1 mei 2022 09:45 schreef daNpy het volgende:
Hamers, drevels (scharnieren), koevoeten (plafondplaten), grote sleutels of baco (radiatoren), grote puinbak, gehoorbescherming, boorhamer, veiligheidsbril, handschoenen, mondkapjes.
quote:Op zondag 1 mei 2022 10:07 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel je moet, maar voor 55 euro koop je een afstomer. Mijn beste aankoop bij onze verbouwing...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Asbestplaatje ff checken bij je gemeente trouwens, het verschilt per gemeente hoe je dit moet melden & afvoeren. Soms krijg je materiaal (plastic folie en tape) om het dubbel in te pakken. Of moet je het aanmelden voor je het mag brengen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Asbest afvoeren moet ik inderdaad even navragen bij de gemeente
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
Als die mat alleen op de bovenkant zit kun je em ook gewoon laten zitten. Zolang de buitenmuur aan de voor/achterzijde maar niet belemmerd wordt.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 04:48 schreef ISVV het volgende:
Geen idee of het hier hoort maar ik heb een korte vraag: omdat regen op de buitenunit van de airco een vervelend tikkend geluid maakte heb ik hier met dubbelzijdige tape een deurmat op geplakt. Werkte prima, geluid is behoorlijk afgenomen. Wil de mat nu weer verwijderen aangezien we de airco binnenkort weer gaan gebruiken. Iemand een idee of ik de tape er gemakkelijk vanaf kan krijgen, of beter om het eerst op een bepaalde manier los te maken?
Merciquote:Op vrijdag 6 mei 2022 08:56 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Als die mat alleen op de bovenkant zit kun je em ook gewoon laten zitten. Zolang de buitenmuur aan de voor/achterzijde maar niet belemmerd wordt.
Als je de tape eraf trekt kun je de plakresten er met wasbenzine proberen af te krijgen. Niet gaan schuren want dan ga je door de coating heen van het metaal
Als die machine daar altijd blijft, lekker erom heen leggen. Machine op beton is meest ideaal.quote:Op vrijdag 6 mei 2022 20:26 schreef Mortaxx het volgende:
Ik heb een wasmachine op de betonnen vloer staan en nu gaat de vloer in die ruimte gelegd worden. Gaat om klik pvc.
Is het dan beste om rondom te wasmachine te leggen of ook eronder. Dat laatste is natuurlijk mooier maar kan dat problemen opleveren met trillingen door centrifugeren?
Meestal heb je rubbers in je kozijn, dat is de scheiding. Het profiel dat naar buiten zit zeg maar, is buiten. Zo snel het de hoek om gaat en je een zicht kant binnen krijgt is het binnen.quote:Op zaterdag 7 mei 2022 23:33 schreef zoz het volgende:
Ik wil deze zomer de kozijnen buiten schilderen. Ik begreep dat er buiten verf is gebruikt op terpentinebasis en binnen op waterbasis.
Maar hoe kan ik het punt bepalen wat bij buiten of binnen hoort. De kozijnen lopen van binnen naar buiten.
Het gaat om een 6 jaar oude woning.
Niet overal zijn raamrubbers. Bijvoorbeeld bij dit kozijn.quote:Op zondag 8 mei 2022 07:59 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Meestal heb je rubbers in je kozijn, dat is de scheiding. Het profiel dat naar buiten zit zeg maar, is buiten. Zo snel het de hoek om gaat en je een zicht kant binnen krijgt is het binnen.
Ik gebruikte ze op mijn studentenkamer. Hangt er wel een beetje vanaf hoe zwaar het is wat je op wil hangen (staat op de verpakking een maximum gewicht).quote:Op maandag 16 mei 2022 17:13 schreef FranticDJ het volgende:
Zijn die plakspijkers van Tesa/Ikea wat?
* FranticDJ woont in een huur hut en wil wellicht toch wat aan de muur gaan hangen.
En elk gaatje wat ik niet hoef te vullen is minder werk zodra het operatie stofwolk is.
Even met een foto naar de Warmteservice.quote:Op zondag 15 mei 2022 19:25 schreef NedKelly het volgende:
Ik wil een thermostaatkraan op de radiator in de slaapkamer, zijn die dingen universeel of moet ik eerst specifieke info van de radiator opnemen en dan meenemen naar de bouwmarkt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat kan ik hier aan doen, want alles lijkt me redelijk ingefreesd. Ik wil het over 1-2 maanden te koop zetten dus niet al te veel risico en/of kosten meer instoppen, maar als ik t relatief makkelijk kan verhelpen wil ik dat graag doen. Khad hetzelfde probleem met mijn schuttingdeur en deurpost maar dat was een kwestie van het ding in de deurpost eruit schroeven en 8mm lager er weer inschroeven.
[ Bericht 36% gewijzigd door kalinhos op 17-05-2022 23:34:20 ]Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
quote:Op dinsdag 17 mei 2022 23:27 schreef kalinhos het volgende:
Vraagje. Kheb een ouder (1937) huis waar de voordeur niet meer helemaal lekker in het slot valt. De zon staat er heel de dag op, tis van hout, wellicht dat dat ook meespeelt. Het slot zit eigenlijk een mm of 2-3 te laag ten opzichte van het slotgat waar het invalt. Met de deur van buiten openen valt t wel mee omdat je de deur toch altijd naar je toe trekt en dan wellicht de deur iets hoger zet, maar van binnenuit op slot doen is praktisch onmogelijk.
Hieronder wat foto’s in de spoiler(omwille vd leesbaarheid).Ik zou de sluitkom loshalen en er wat lager weer op geschreven. Aangezien het een oud slot is zal deze niet ingefreesd zijn maar is er met de beitel een stukje uit het kozijn gehaald. Het is een oplegslot welke aardig ingestuct en geschilderd isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat kan ik hier aan doen, want alles lijkt me redelijk ingefreesd. Ik wil het over 1-2 maanden te koop zetten dus niet al te veel risico en/of kosten meer instoppen, maar als ik t relatief makkelijk kan verhelpen wil ik dat graag doen. Khad hetzelfde probleem met mijn schuttingdeur en deurpost maar dat was een kwestie van het ding in de deurpost eruit schroeven en 8mm lager er weer inschroeven.In dit geval zal het waarschijnlijk alleen om de lip aan de sluitkom zit gaan. Je hoeft dan meer een heel klein stukje uit het kozijn te halen.
Zorg er wel voor dat de schroeven op de nieuwe plek genoeg 'vlees' hebben om goed vast te zitten. Wellicht kun je een lange schroef gebruiken.
Waarom niet gewoon een Dremel pakken en de gaten in de sluitplaat niet wat ruimen? Als de woning toch over 1-2 maand te koop komt, zou ik voor nu de meest pragmatische oplossing kiezen. Sloten gaan vermaken/verhangen doe je als je er nog jaren wil wonen.quote:Op woensdag 18 mei 2022 13:34 schreef Scharrelduif het volgende:
[..]
Ik zou de sluitkom loshalen en er wat lager weer op geschreven. Aangezien het een oud slot is zal deze niet ingefreesd zijn maar is er met de beitel een stukje uit het kozijn gehaald. Het is een oplegslot welke aardig ingestuct en geschilderd isIn dit geval zal het waarschijnlijk alleen om de lip aan de sluitkom zit gaan. Je hoeft dan meer een heel klein stukje uit het kozijn te halen.
Zorg er wel voor dat de schroeven op de nieuwe plek genoeg 'vlees' hebben om goed vast te zitten. Wellicht kun je een lange schroef gebruiken.
Vraagje. Kheb een ouder (1937) huis waar de voordeur niet meer helemaal lekker in het slot valt. De zon staat er heel de dag op, tis van hout, wellicht dat dat ook meespeelt. Het slot zit eigenlijk een mm of 2-3 te laag ten opzichte van het slotgat waar het invalt. Met de deur van buiten openen valt t wel mee omdat je de deur toch altijd naar je toe trekt en dan wellicht de deur iets hoger zet, maar van binnenuit op slot doen is praktisch onmogelijk.
Hieronder wat foto’s in de spoiler(omwille vd leesbaarheid).Als de scharnieren ook sinds 1937 hun werk hebben gedaan heb je goed kans dat er wat ruimte in zit waardoor je deur iets is gaan zakken. Mogelijk helpt het om je scharnieren te vervangen. Maar als je toch over twee maanden vertrekt vind ik de Dremel oplossing slimmer. Grote kans dat de volgende bewoner de sloten toch gaat vervangen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat kan ik hier aan doen, want alles lijkt me redelijk ingefreesd. Ik wil het over 1-2 maanden te koop zetten dus niet al te veel risico en/of kosten meer instoppen, maar als ik t relatief makkelijk kan verhelpen wil ik dat graag doen. Khad hetzelfde probleem met mijn schuttingdeur en deurpost maar dat was een kwestie van het ding in de deurpost eruit schroeven en 8mm lager er weer inschroeven.
Sommige mensen willen graag een paar sterren op het sluitwerk. Bovendien is een sleutel die gewoon in je broekzak past ook wel handig.quote:Op donderdag 19 mei 2022 15:08 schreef Scharrelduif het volgende:
Met een Dremel blijft er van de sluitkom niet veel meer over, dan wordt het bovenste gat verbonden met de onderste en zal de onderste op de bodem van de sluitkom zitten. Zonde. En waarom een slot vervangen als dat niet nodig is? Bang dat de vorige bewoner nog een sleutel heeft?
Ik heb de oude leiding naar de keuken in de meterkast open gezaagd en daar afgedopt. Gaskraan dicht uiteraard en zorgen dat de druk er af is door de cv juist niet uit te zetten maar warm water te laten maken (wat dus niet lukt). Dan diep adem halen en zagen. Eigenlijk vond ik het solderen van de dop enger om te doen, ik heb de leiding na het zagen een uurtje laten luchten. Ook na het solderen goed kijken met zeepsop of het echt dicht is.quote:Op zondag 22 mei 2022 19:04 schreef Miniem het volgende:
Ik heb net de laatste delen van de oude keuken weg gehaald.
Maar kwam nog een oude gasleiding tegen die nog vanuit de grond verticaal naar boven loopt tot een circa 70cm. (is al een tijdje inductie) deze is netjes afgedopt op een halfduimsmuurplaat.
Maar wil eigenlijk deze leiding weg of net een stukje boven de grond laten uitsteken. (loopt vanuit de betonnen vloer)
Neem aan dat je begint met de cv uitzetten en hoofdkraan gas uitzetten, en dan? Dan zit er nof steeds gas in de leiding..
Ik zie 3 deuren?quote:Op maandag 23 mei 2022 12:57 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Goedemiddag,
Een wilde poging. Bij ons bestond de achtergevel uit hout. Dat is onlangs vervangen door Keraliet.
Bij de eerste regenbui vorige week kwam het water door het houten kozijn boven de achterdeur naar binnen.
Dat moet haast met elkaar te maken hebben. Er komt hopelijk snel een expert langs, maar in de tussentijd zitten we met binnenstromend water zonder een idee te hebben waar het water vandaan komt.
Ik weet dat er weinig op te varen is, maar een inschatting: waar zou het water binnen kunnen komen?
[ afbeelding ]
Het vindt plaats bij de tuindeuren. De linkerdeur is naar de garage.quote:Op maandag 23 mei 2022 12:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zie 3 deuren?
Zit dat rooster niet verkeerd om?
Zijn er ook andere opties dan dichtsolderen?quote:Op zondag 22 mei 2022 21:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb de oude leiding naar de keuken in de meterkast open gezaagd en daar afgedopt. Gaskraan dicht uiteraard en zorgen dat de druk er af is door de cv juist niet uit te zetten maar warm water te laten maken (wat dus niet lukt). Dan diep adem halen en zagen. Eigenlijk vond ik het solderen van de dop enger om te doen, ik heb de leiding na het zagen een uurtje laten luchten. Ook na het solderen goed kijken met zeepsop of het echt dicht is.
Persen met een perstangquote:Op maandag 23 mei 2022 19:46 schreef Miniem het volgende:
[..]
Zijn er ook andere opties dan dichtsolderen?
Of een knelkoppeling erop met een schroefdraad einddop. Hoe dan ook lijkt het mij slimmer om loze leidingen die je toch nooit meer gaat gebruiken zo dicht mogelijk bij de 'bron' af te doppen @Miniem. Daarmee verklein je de kans dat het ooit gaat lekken door ouderdom of een stomme handeling.quote:
Ik denk dat ik het zo maar laat of iemand inschakel. Klinkt mij te gevaarlijkquote:Op dinsdag 24 mei 2022 17:54 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Of een knelkoppeling erop met een schroefdraad einddop. Hoe dan ook lijkt het mij slimmer om loze leidingen die je toch nooit meer gaat gebruiken zo dicht mogelijk bij de 'bron' af te doppen @:Miniem. Daarmee verklein je de kans dat het ooit gaat lekken door ouderdom of een stomme handeling.
Solderen is dan wel de meest simpele en zekere manier voor een doe het zelver maar als je een perstang hebt dan zal dat best makkelijker zijn.
Ik heb nog gepoogd de buis te gebruiken voor utp draad maar de trekveer bleef ergens steken wilde er zelfs niet meer uit ook.
Water kan zich achter een wand natuurlijk eenvoudig verplaatsen en zoekt de weg van de minste weerstand..quote:Op maandag 23 mei 2022 13:20 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Het vindt plaats bij de tuindeuren. De linkerdeur is naar de garage.
Beetje late reactie maar wij gebruiken die van Tesa al jaren.. Paar tips:quote:Op maandag 16 mei 2022 17:13 schreef FranticDJ het volgende:
Zijn die plakspijkers van Tesa/Ikea wat?
* FranticDJ woont in een huur hut en wil wellicht toch wat aan de muur gaan hangen.
En elk gaatje wat ik niet hoef te vullen is minder werk zodra het operatie stofwolk is.
Lijkt mij niet, er zit al behangplaksel in de stuc, dus dat zal niet zo heel erg zuigen.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 19:30 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nog een vraag.
Ik heb van dat ruitjes vliesbehang van de muur afgetrokken. Daar zit stuc onder. Maar je ziet en voelt de ruitjes nog een beetje zitten omdat er grijze muurverf op t behang geverfd was. Hoe kun je dat t beste van de stuclaag halen? Heel licht opschuren? Wil het straks sauzen. Denk dat er ook opnieuw voorstrijk nodig is?
Zit er ook een noodstop op deze machine ? Dan bedoel ik zo'n klepje over alle twee de schakelaars ?quote:Op woensdag 25 mei 2022 15:57 schreef snakeman123 het volgende:
Hallo allen,
Ik heb een houtversnipperaar waarbij de aan/uit knop niet meer goed werkt. Gisteren avond eens open gemaakt en ik kwam deze aan/uit schakelaar tegen: https://imgur.com/a/x1YVyK7
Deze schakelaar lijkt 2 knopjes te hebben aan de bovenkant wordt deze ingedrukt (veiligheidspal duwt deze in) en aan de zijkant de aan uit schakelaar.
Nu vroeg ik me af of ik niet een gewone aan uit schakelaar die je voor een lamp gebruikt hier kan plaatsen ipv deze rare schakelaar
Dank voor de hulp
Wat is het merk en type van de machine waar hij op zit en hoe ziet het geheel er gemonteerd dan uit ?quote:Op woensdag 25 mei 2022 16:24 schreef snakeman123 het volgende:
Er zit geen noodstop op. Het enige dat ik me kan indenken is als de bovenkant op het apparaat zit wordt een soort pinnetje ingeduwd en dat schakelt 1 kant van de aan/uit switch aan(soort van noodstop als je denkt het apparaat uit elkaar te halen als hij aan staat). De andere kant wordt aangezet met een draai aan/uit knop.
@:vonkenboer het is een vergelijkbare schakelaar, ander formaat inderdaad maar voor mijn houtversnipperaar worden geen onderdelen gemaakt. Dus een aan/uit switch zal de enige optie zijn denk ik
Het is een Al Ko H 1600 S, https://www.motoruf.fr/n/diagrammes.html?id=423414&art=10130604quote:Op woensdag 25 mei 2022 16:56 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat is het merk en type van de machine waar hij op zit en hoe ziet het geheel er gemonteerd dan uit ?
Een standaard schakelaar is natuurlijk niet spatwaterdicht en stootbestendig.
Dat lijkt mij wel een voorwaarde voor een toestel schakelaar.
Niemand?quote:Op maandag 23 mei 2022 10:58 schreef MaJo het volgende:
Bij het weghalen van de deuren zijn er ook een paar insteekpaumelles verdwenen. Dit zijn ouderwetse uit de jaren 70 en aangezien we wel de deuren moeten vervangen en niet de kozijnen hebben we die nodig. Iemand enig idee waar ik dat kan krijgen?
Het gaat om deze units:
[ afbeelding ]
Geschroefd van bovenaf door een voorgeboord gat in die balk ?quote:Op donderdag 26 mei 2022 09:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij gaan deze pergola bouwen. Maar hoe zijn eigenlijk de middelste liggers aan het geheel bevestigd?
Dat is in theorie wel mogelijk maar we hebben planken van 14mm dik dus dikke kans dat dat fout gaatquote:Op donderdag 26 mei 2022 10:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Geschroefd van bovenaf door een voorgeboord gat in die balk ?
Hieronder wat foto’s in de spoiler(omwille vd leesbaarheid).Uiteindelijk gekozen voor de oplossing van uberduitser en qajariaq en met de dremel ging ‘t uitstekend, ik kan weer een jaar vooruitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat kan ik hier aan doen, want alles lijkt me redelijk ingefreesd. Ik wil het over 1-2 maanden te koop zetten dus niet al te veel risico en/of kosten meer instoppen, maar als ik t relatief makkelijk kan verhelpen wil ik dat graag doen. Khad hetzelfde probleem met mijn schuttingdeur en deurpost maar dat was een kwestie van het ding in de deurpost eruit schroeven en 8mm lager er weer inschroeven.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
Ik ga eens kijken. Die dingen zijn alleen al 50 jaar oud dus ik ben bang dat we het wel moeten hebben van tweedehandsjesquote:Op vrijdag 27 mei 2022 00:11 schreef loveli het volgende:
[..]
Staat er niet toevallig een leveranciersnaam of productiecode op?
Ik ga marktplaats eens afspeurenquote:Op vrijdag 27 mei 2022 08:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, ik heb echt geen enkel idee of en waar je die dingen los zou kunnen krijgen...
In bergingen hebben ze vaak een 48 volt systeem, zodat mensen het alleen voor verlichting kunnen gebruiken en niet voor apparaten.quote:Op zaterdag 28 mei 2022 09:00 schreef NedKelly het volgende:
Mijn nieuwe woning is een appartement uit 2007. In de berging beneden hangt een vrij standaard glazen bol met zwak licht. Ik heb de gloeilamp van 25W vervangen door een LED-lamp, maar deze ging niet aan. Lamp is niet stuk, want in huis werkt het wel gewoon.
Kan LED niet op elk armatuur? Mijn vader denkt dat het te maken heeft met de stroomtoevoer in de berging (al klinkt dat voor mij raar). Als ik het armatuur wil vervangen moet ik dan rekening houden met dat voor bergingen iets anders nodig is dan in een woning?
Top, dank je wel. Dat klinkt eigenlijk wel logisch (niet voor wat anders kunnen gebruiken).quote:Op zaterdag 28 mei 2022 09:06 schreef Makrolon het volgende:
[..]
In bergingen hebben ze vaak een 48 volt systeem, zodat mensen het alleen voor verlichting kunnen gebruiken en niet voor apparaten.
Je moet even op de oude lamp kijken of daar 48v op staat.
Inkepen, of een hoekijzer.quote:Op donderdag 26 mei 2022 09:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij gaan deze pergola bouwen. Maar hoe zijn eigenlijk de middelste liggers aan het geheel bevestigd?
[ afbeelding ]
Hier staan meer plaatjes.
Mja, en beide hebben ze dus niet gedaan in het voorbeeld wat er gepost wordtquote:
Welk materiaal is het tafeltje van gemaakt? Als de looks er niet toe doen kan je er een stripje foam of rubber op plakken. Of 2 stroken duck/duc/duct-tape over elkaar. Dan ben je het scherpe randje ook wel kwijt. Isolatietape zal vergelijkbaar effect hebben.quote:Op zaterdag 28 mei 2022 09:58 schreef Lyzio_NL het volgende:
Hallo klussers! Ik heb een vraagje over een schoottafeltje/laptoptafeltje wat ik onlangs gekocht heb. Tafeltje is helemaal prima alleen aan de voorkant is de rand best scherp en dat gaat vervelen met typen na een tijdje. Je krijgt dan van die groeven in je polsen. Heeft iemand hier een superhandige tip voor?
Zou je dan niet gewoon korte balken maken zoals je staanders ter hoogte van de 2 “balken” (eigenlijk planken dus) zodat je hetzelfde principe kunt toepassen met de slotbouten.quote:Op donderdag 26 mei 2022 20:57 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is in theorie wel mogelijk maar we hebben planken van 14mm dik dus dikke kans dat dat fout gaat
Het tafeltje is van bamboehout en de looks doen er inderdaad niet toe, het moet praktisch en prettig zijn. Dus dat zijn mooie tips inderdaad! ik dacht zelf aan van die stootranden die ouders op hun tafels gaan plakken zodra hun kind begint te lopen.quote:Op zaterdag 28 mei 2022 13:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Welk materiaal is het tafeltje van gemaakt? Als de looks er niet toe doen kan je er een stripje foam of rubber op plakken. Of 2 stroken duck/duc/duct-tape over elkaar. Dan ben je het scherpe randje ook wel kwijt. Isolatietape zal vergelijkbaar effect hebben.
Als de looks er wel toe doen is het handig om ff een foto van het tafeltje en het materiaal waar ie van gemaakt is, te delen.
Correct. En inderdaad.quote:Op zaterdag 28 mei 2022 13:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mja, en beide hebben ze dus niet gedaan in het voorbeeld wat er gepost wordt. Hoefijzers zijn trouwens wel echt een beun oplossing bij zoiets
.
Autocorrectquote:Op zaterdag 28 mei 2022 13:11 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mja, en beide hebben ze dus niet gedaan in het voorbeeld wat er gepost wordt. Hoefijzers zijn trouwens wel echt een beun oplossing bij zoiets
.
Ik zou Auke Rauwerda even een mailtje met een foto sturen als ik jou was.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 09:05 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik ga eens kijken. Die dingen zijn alleen al 50 jaar oud dus ik ben bang dat we het wel moeten hebben van tweedehandsjes
[..]
Ik ga marktplaats eens afspeuren
Bedankt voor de tip, ik ga ze mailenquote:Op zaterdag 28 mei 2022 20:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik zou Auke Rauwerda even een mailtje met een foto sturen als ik jou was.
Helaas zijn ze verhuisd, dat maakt een echt bezoekje wel minder leuk.
Beiteltje of een los ijzerzaagje. Alleen de kop er af zodat het weer vlak is.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 19:00 schreef Kreator het volgende:
Ik dacht ik vervang mijn keukenkastjes even door softclose. Maar nu zit er achter de oude aansluiting in de kast een soort plastic ding waar de schroeven in gingen. Die moet eruit want nieuwe schroefgaten zitten wat verder naar achteren.
Krijg het echter met geen mogelijkheid voor elkaar, hoe hard ik ook aan dat ding trek, draai, etc. Doe ik iets verkeerd?
[ afbeelding ]
Altijd een goed idee: Ducttape. Like!quote:Op zaterdag 28 mei 2022 13:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Welk materiaal is het tafeltje van gemaakt? Als de looks er niet toe doen kan je er een stripje foam of rubber op plakken. Of 2 stroken duck/duc/duct-tape over elkaar. Dan ben je het scherpe randje ook wel kwijt. Isolatietape zal vergelijkbaar effect hebben.
Als de looks er wel toe doen is het handig om ff een foto van het tafeltje en het materiaal waar ie van gemaakt is, te delen.
Long shot terug: Ik heb laatst een badkamer "gerenoveerd" door de muren aan te pakken met van die renovatieverf van V33. Dat werkte eigenlijk best prima voor een quick and dirty renovatie.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:11 schreef loveli het volgende:
Long shot. De badkamer van m'n ouders kan een upgrade gebruiken. M'n pa is van de hele oude stempel en denkt niet aan renoveren, maar een kleine opknapbeurt.
Dik 50 jaar geleden zijn er tegels in gegaan van Mosa met kleurcode 1035 en hij zou er een paar bij willen hebben. Google heeft mij niet kunnen helpen of er een vergelijkingstabel is met kleurcodes. Als iemand een goed idee heeft, graag.
quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:07 schreef NoXia het volgende:
Meer een tuinklus vraag maar wat adviseren jullie? Kunstgras of echt gras?
Mijn voorkeur gaat uit naar echt gras want: mooier (persoonlijk), betere afwatering en in de zomer een stuk minder warm en goedkoper. In de zomermaanden komt er op een gedeelte wel een zwembad te staan (3x2m). Dat weerhoud mij ervan. Gaat echt gras dit overleven?
Goedkoper, is dat zo? Voor 70 euro heb je een prima stukje kunstgras. Als ziet hoeveel je moet doen en hebben voor echt gras is dat ook niet goedkoopquote:
Ik kom al gauw uit op +- ¤600 voor 16m2.. materialen niet meegerekend.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:10 schreef Piles het volgende:
[..]
[..]
Goedkoper, is dat zo? Voor 70 euro heb je een prima stukje kunstgras. Als ziet hoeveel je moet doen en hebben voor echt gras is dat ook niet goedkoop
Ik ben heel blij met mn stukje kunstgras in elk geval.
En een zwembad erop is er nooit goed voor... al trekt het waarschijnlijk wel bij. Maar als ik het zo lees zou ik voor kunst gaan...
Oh mijn foutquote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:17 schreef NoXia het volgende:
[..]
Ik kom al gauw uit op +- ¤600 voor 16m2.. materialen niet meegerekend.
Wij zaten recent met dezelfde kwestie..quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:07 schreef NoXia het volgende:
Mijn voorkeur gaat uit naar echt gras want: mooier (persoonlijk), betere afwatering en in de zomer een stuk minder warm en goedkoper. In de zomermaanden komt er op een gedeelte wel een zwembad te staan (3x2m). Dat weerhoud mij ervan. Gaat echt gras dit overleven?
De vraagstelling suggereert dat je geen groene vingers hebt; zou zelf gewoon mooi gazon verkiezen boven kunstgras. Het is ook beter voor de biodiversiteit in je tuin.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:07 schreef NoXia het volgende:
Als het de hele zomer blijft staan dan is het gras wel verdwenen en zal de grond ook ingedrukt zijn dus heb je er wel wat werk aan om het weer gras te krijgen. Als het bad een paar weken blijft staan dan zal het langzaam weer bijtrekken maar je blijft het dat seizoen nog wel zien vrees ik. Na een paar dagen is je gras al geel maar dat hersteld met een weekje of zo.quote:Op vrijdag 3 juni 2022 10:07 schreef NoXia het volgende:
In de zomermaanden komt er op een gedeelte wel een zwembad te staan (3x2m). Dat weerhoud mij ervan. Gaat echt gras dit overleven?
Mosa bellen? Is een Nederlands bedrijf, kunnen je vast aan het antwoord helpen. Je zal vast niet de eerste zijn met deze vraag.quote:Op dinsdag 31 mei 2022 12:11 schreef loveli het volgende:
Long shot. De badkamer van m'n ouders kan een upgrade gebruiken. M'n pa is van de hele oude stempel en denkt niet aan renoveren, maar een kleine opknapbeurt.
Dik 50 jaar geleden zijn er tegels in gegaan van Mosa met kleurcode 1035 en hij zou er een paar bij willen hebben. Google heeft mij niet kunnen helpen of er een vergelijkingstabel is met kleurcodes. Als iemand een goed idee heeft, graag.
Lol, de beste/makkelijkste optie gewoon over het hoofd gezien. Tx.quote:Op zondag 5 juni 2022 07:41 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Mosa bellen? Is een Nederlands bedrijf, kunnen je vast aan het antwoord helpen. Je zal vast niet de eerste zijn met deze vraag.
Volgens je profiel woon je in Utrecht. Ik neem aan dat je W. Pijper aan de Oude Gracht al geprobeerd hebt? Als ze het ergens hebben, is het daar wel.quote:Op maandag 23 mei 2022 10:58 schreef MaJo het volgende:
Bij het weghalen van de deuren zijn er ook een paar insteekpaumelles verdwenen. Dit zijn ouderwetse uit de jaren 70 en aangezien we wel de deuren moeten vervangen en niet de kozijnen hebben we die nodig. Iemand enig idee waar ik dat kan krijgen?
Het gaat om deze units:
[ afbeelding ]
Yup geprobeerd, maar helaas…quote:Op zondag 5 juni 2022 13:20 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Volgens je profiel woon je in Utrecht. Ik neem aan dat je W. Pijper aan de Oude Gracht al geprobeerd hebt? Als ze het ergens hebben, is het daar wel.
8mm en houtboor.quote:Op zondag 5 juni 2022 17:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Domme vragen bestaan wel, ik ga er een stellen: als we een slotbout M8 door een balk willen steken, boren we dan een gat met een 9 of 8mm boor?
Zouden jullie dat met een houtboor of een speedboor doen?
8,5mm. M8 is uitwendig 8mm. In een gat 8mm is het wel erg pas, dan moet je de bout er met gepast geweld doorheen slaan.quote:
8.5mm houtboren zijn eh... niet heel normaal.quote:Op zondag 5 juni 2022 20:33 schreef lipje het volgende:
[..]
8,5mm. M8 is uitwendig 8mm. In een gat 8mm is het wel erg pas, dan moet je de bout er met gepast geweld doorheen slaan.
9mm en netjes boren kan ook. De sterkte van de houtverbinding zit in de voorspanning die je op de bout kan zetten.quote:Op zondag 5 juni 2022 22:48 schreef NotToBe het volgende:
8 mm en beetje wiebelen met boren, wordt het gat vanzelf wat ruimer
Inderdaad, met wiebelen wordt het gat wel ruimer maar ook een zandloper, dus alleen het midden is nog smal.quote:Op zondag 5 juni 2022 22:58 schreef lipje het volgende:
[..]
9mm en netjes boren kan ook. De sterkte van de houtverbinding zit in de voorspanning die je op de bout kan zetten.
Zoiets inderdaad. Alleen die van vroeger waren in mijn herinnering wat groter, als een uitgekauwd kauwgompje of zo'n vormbaar oordopje van wax.quote:Op maandag 20 juni 2022 11:20 schreef loveli het volgende:
Bedoel je zoiets?
https://www.bison.nl/nl/product/patafix/65882
[ afbeelding ]
Volgende keer een buizen Snijder gebruiken als t effe kan.quote:Op dinsdag 21 juni 2022 17:28 schreef Miniem het volgende:
Was nou mn gasleiding aan t inkorten met een knelkoppeling.
Leiding doorgezaagd met de multitool en van binnen en buiten ontbraamd. Maar de knelring krijg ik er niet verder op dan dat hij gelijk zit met de bovenkant vd buis. Ook al paar keer opnieuw opgeschuurd de buis. Maar maakt weinig verschil. Als ik de knelring andersom erop doe gaat hij er helemaal niet op. Net of hij een beetje conisch loopt. Iemand tips of heb ik een miskleun?
Edit: uiteindelijk gelukt.
Had niet gekund. Kan ik er niet omheen draaien. Zit tegen de muur aan.quote:Op woensdag 22 juni 2022 14:22 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Volgende keer een buizen Snijder gebruiken als t effe kan.
Gaat niet, ketel moet z'n warmte kwijt kunnen als je de kraan dicht doet. Doet ie op t CV circuit, dus effe expansievat en een radiator aansluiten.quote:Op woensdag 22 juni 2022 23:27 schreef Piger het volgende:
Ik heb een Nefit trendline hrc30 cw5.
Tijdelijk wil ik wat dingen doen op CV circuit (verwijderen radiatoren etc) waardoor er geen druk is. Is prima want geen verwarming nodig en dan heb ik rustig alle tijd hiervoor.
Kan ik dan nog wel gewoon warm water tappen? Ik had verwacht dat dit gewoon zou moeten kunnen, gescheiden circuit, maar online begrepen dat dit niet vanzelfsprekend is.
Hoe kom ik hierachter? Handleiding is mij niet duidelijk.
Hmm.quote:Op donderdag 23 juni 2022 11:03 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Gaat niet, ketel moet z'n warmte kwijt kunnen als je de kraan dicht doet. Doet ie op t CV circuit, dus effe expansievat en een radiator aansluiten.
Wat voor auto heb je? Hou er rekening mee dat de meeste auto's geen 750 kg ongeremd mogen trekken.quote:Op donderdag 23 juni 2022 21:33 schreef Piger het volgende:
Vraag die me beter kijkt passen bij k&w dan PTA.
Ben op zoek naar een aanhangwagen om wat maanden te klussen. Misschien dat ik hem daarna houdt, misschien gooi ik hem daarna in de verkoop. Wordt gewoon een 750kg ongeremd. Formaat ongeveer 2,5meter binnenmaat lengte.
Iemand tips qua materiaal?
Ik zie best grote prijsverschillen.
Ook wel flink verschil qua netto gewicht.
Wordt een open bak. Ik wil eigenlijk niet dat ding super snel gaat roesten/rotten als ie een paar keer wat minder droog gestald staat.
Homas is o.a. een merk van biljarttafels. Mogelijk dat het met de verwarming van een biljart te maken heeft (weet niet of de ruimte daar groot genoeg voor is?)quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:04 schreef gcjoel het volgende:
Weet iemand wat dit is?
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
We hebben ergens kortsluiting en we komen in die groep o.a. dit rare kastje tegen. Waar dient het voor? Kan het zomaar verwijderd worden?
Ik dacht zelf dat het stickertje er gewoon opgeplakt was. Want het is in de bijkeuken bij de badkamer.quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:22 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Homas is o.a. een merk van biljarttafels. Mogelijk dat het met de verwarming van een biljart te maken heeft (weet niet of de ruimte daar groot genoeg voor is?)
Niet een schakelaar voor iets dat naar het tuinhuisje loopt ofzo?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:32 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ik dacht zelf dat het stickertje er gewoon opgeplakt was. Want het is in de bijkeuken bij de badkamer.
Dus iets biljart of spellen gerelateerd zou mij gek lijken.
Hoewel het wel de voormalige buitenmuur is, dus misschien iets voor buiten?
Staat of stond er een boiler in de nabijheid opgesteld ?quote:Op woensdag 29 juni 2022 16:32 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Ik dacht zelf dat het stickertje er gewoon opgeplakt was. Want het is in de bijkeuken bij de badkamer.
Dus iets biljart of spellen gerelateerd zou mij gek lijken.
Hoewel het wel de voormalige buitenmuur is, dus misschien iets voor buiten?
Niet dat ik weet maar zou wel geweest kunnen zijn. De badkamer zit daar wel.quote:Op woensdag 29 juni 2022 18:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Staat of stond er een boiler in de nabijheid opgesteld ?
Wat staat er bij de knoppen op het bedieningspaneeltje ? Voor symbolen of teksten ?quote:Op woensdag 29 juni 2022 20:17 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Niet dat ik weet maar zou wel geweest kunnen zijn. De badkamer zit daar wel.
In en uitquote:Op woensdag 29 juni 2022 21:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat staat er bij de knoppen op het bedieningspaneeltje ? Voor symbolen of teksten ?
Nee 1 fase maarquote:Op woensdag 29 juni 2022 22:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is zonder meer een aansturing van een apparaat met een motor. UVW en RST zijn benamingen voor aansluitingen op de klemmen van een motor. Hebben jullie een drie fase aansluiting in de meterkast ? @:gcjoel
Zou dat buiten kunnen hangen? Dan misschien in de voormalige achtergevel, maar dan is het ook wel gek als ze deze niet hebben weggehaald. Alles is wel redelijk knullig gemaakt dus het zou ook wel kunnen hoorquote:Op woensdag 29 juni 2022 22:38 schreef archito het volgende:
In uit doet me denken aan zonwering. Gewoon zo'n valscherm dat je open en dicht kan doen. Zit er een raam in de buurt?
Ja, zo valscherm hangt buiten.quote:Op donderdag 30 juni 2022 07:56 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Zou dat buiten kunnen hangen? Dan misschien in de voormalige achtergevel, maar dan is het ook wel gek als ze deze niet hebben weggehaald. Alles is wel redelijk knullig gemaakt dus het zou ook wel kunnen hoor
De aanbouw is wel uit de jaren 50 dus dan moet het van voor die tijd zijn. Bestond dat toen al?quote:
Tang op zetten. Of er een sleuf in slijpen en er een flinke schroevendraaier in zetten.quote:Op maandag 4 juli 2022 09:11 schreef Yankee het volgende:
Ben een picknick tafel aan het opknappen en loop nu tegen het volgende aan: Een aantal van de hout delen van het zitgedeelte en het tafelblad zijn aan de bovenkant wat verrot. Delen zitten vast met een slotbout - moer. Als ik de moer wil losdraaien draait de bout mee.
Hoe los ik dit op?
Zoals ik het lees is het hout al aan strontquote:Op maandag 4 juli 2022 09:12 schreef daNpy het volgende:
Sleufje in de boutkop maken en dan met een grote schroevendraaier tegen houden.
Of met een slagmoersleutel proberen, maar als dat niet werkt draai je het hout nog meer aan stront.
Kloptquote:Op maandag 4 juli 2022 09:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zoals ik het lees is het hout al aan stront.
Weet je zeker dat je batterijen / lader goed en krachtig genoeg zijn?quote:Op dinsdag 19 juli 2022 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een vraag over accuapparaten van Makita. Niet lang geleden heb ik bij twee verschillende winkels een bosmaaier en een grasmaaier gekocht. Beide zijn er kort na elkaar ineens mee opgehouden. Een groen lampje knippert, wat volgens de handleiding van de grasmaaier zou kunnen duiden op overbelasting. Online vind ik dat het moederbord mogelijk blokkeert.
De apparaten gaan terug naar beide winkels, maar ik zou me graag al een beeld willen kunnen vormen van wat er mis kan zijn gegaan zodat ik dat in de toekomst kan voorkomen. Herkent iemand het defect? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Ja, ik weet zeker dat het de juiste accu's zijn. Net even met Makita gebeld. De bosmaaier is waarschijnlijk overbelast geraakt nadat gras erin verstrikt raakte. De defecte grasmaaier lijkt pech te zijn; de inschatting van de persoon die ik sprak is dat de controllerunit moet worden vervangen. Komt bijna nooit voor bij grasmaaiers, zei hij. Uit z'n verhaal maak ik op dat het een bekender probleem is bij bosmaaiers.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 10:15 schreef PJ het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je batterijen / lader goed en krachtig genoeg zijn?
Wel raar dat 2 apparaten gelijktijdig ermee stoppen.
Ja, maar handgereedschap kopen van zo een merk...quote:Op dinsdag 19 juli 2022 13:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Vriend van me kocht laat zo'n grote bit en doppenset van Makita, de ratel ging al stuk na 1x gebruiken. Mijn Makita accutol doet ook raar, kan niet meer groter kleiner maken na een paar maandjes. Kwaliteit van de Jappen is ook niet meer wat het was
Het is deze. Die is wel iets duurder dan 90 euro.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 12:44 schreef daNpy het volgende:
Die bosmaaier is maar 7 tientjes toch? Of heb je die dure variant? Heb er ook een, want ik ben over aan het gaan op Makita. Die grasmaaier is wel duur ja.
Als ik het eerder had geweten... Ik ga wel even een stop op de aanschaf van Makita-apparatuur zetten.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:06 schreef bleiblei het volgende:
Nope, doe mij maar Bosch, Festool of DeWalt. Daar heb ik vooralsnog nooit klachten over gehad.
Zou makita contacteren en ongenoegen uiten en er dan gratis accu + 2 nieuwe machines uit slepen. Niet laten repareren maar gewoon nieuw spul.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 17:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als ik het eerder had geweten... Ik ga wel even een stop op de aanschaf van Makita-apparatuur zetten.
De grasmaaier krijgt trouwens wel goede reviews.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |