Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:14 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() › Hoe kiest Pirelli de compounds voor elk circuit? › Hoe kan je een F1 Super licentie krijgen? ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:16 |
Ham is uiteraard zeer populair in Engeland, maar ik denk dat het merk mercedes wel een flinke deuk heeft opgelopen na het gejank de afgelopen weken. Aangezien ze hier steeds ham in trekken, zal ook dat merk een deuk hebben opgelopen. Je hoort ook vanuit Engeland steeds meer geluiden dat ze er klaar mee zijn met dat gemekker. Dat ham stil is op social media kan ook nooit heel goed zijn voor het merk hamilton. | |
heywoodu | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:19 |
In Nederland, maar zou men dat daarbuiten echt wat kunnen schelen (op rumoerige mensen op social media na)? Ik betwijfel het enorm ![]() | |
Monolith | vrijdag 14 januari 2022 @ 10:56 |
Ja ik denk dat dat wel wat overschat wordt. Vergeet ook niet dat waar zo'n Nederlands motorsporttopic vol staat met mensen die kotsen op enige vorm van maatschappelijke betrokkenheid, BLM en ga zo maar door, terwijl er wereldwijd juist ook heel veel mensen zijn die dat wel kunnen waarderen en bovendien is huidskleur net als nationaliteit gewoon iets waar mensen zich mee identificeren. Zonder Verstappen zou de F1 in Nederland ook gewoon veel minder mainstream zijn. Ik ben benieuwd óf Hamilton wat dat betreft ook het potentieel van de F1 vergroot of niet, maar cijfers zullen wel lastig te vinden zijn. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:14 |
https://www.gpfans.com/en(...)1-popularity-stakes/ Although Hamilton remains a firm favourite in the UK, Brazil and Canada, It is Verstappen that tops the tables in the Netherlands, Japan and the United States. Zeker de US is een zeer grote interessante markt voor de F1. En Max is de meest populaire racer op dit moment. | |
Starflyer | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:22 |
Die stijging in 2018 komt vooral door een nieuwe meetmethode en niet doordat er meer unieke kijkers zijn. In plaats van pas na 15 minuten een kijker mee te rekenen zoals daarvoor, gebeurt dat sinds 2018 al na 3 minuten. Eigenlijk zette de dalende trend zich door, doordat F1 steeds meer achter een paywall terecht komt. https://www.pitpass.com/6(...)tal-audience-in-2018 | |
THEFXR | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:39 |
Is Jos ziek? | |
Monolith | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:40 |
Azië (en dan met name China) is natuurlijk ook een gigantische markt. Daar zou de deelname van Zhou nog wel eens voor een boost kunnen zorgen. Maar mijn vraag was ook niet zozeer of een coureur meer aanhang had, maar of Hamilton een groep fans trekt die niet traditioneel naar de F1 zouden kijken. Je kunt als coureur wel veel fans hebben, maar als die toch al F1 keken, dan heeft dat netto weinig effect, hooguit verlies je ze misschien wat minder snel. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 11:46 |
De Engelsen kijken omdat er een Engelsman rond rijd. Buiten hamilton rijden Russel en Norris ook nog rond als Engelsen. Dus qua nationalisme zit dat wel goed. mercedes bouwt het blm gebeuren ook wat af gezien ze aankomend seizoen weer rond rijden als Silber Pfeilen en niet als schwarze Pfeilen. | |
Monolith | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:00 |
Wat aannames zijn geen data natuurlijk. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:05 |
Datgene wat jij in post 8 niet doet. ![]() | |
Monolith | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:11 |
Ik stel vragen, ik trek geen conclusies. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:24 |
Dat is geen vraag. Dat is een conclusie. En een aanname. | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42 |
Het is juist de hernieuwde tweestrijd tussen HAM en VER die zoveel geld waard is. Het is allemaal afwachten met de nieuwe auto's en zo maar een jaar waar VER na 10 races 100 punten voor ligt op nummer 2 zou een waar doemscenario zijn voor de F1, internationaal. | |
Starflyer | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:49 |
Aston Martin toont op 10 februari de nieuwe wagen. https://www.formula1.com/(...)P3L3hIhQkHgfKpp.html | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:50 |
Ook. Maar dat alleen verklaard niet waarom Max populairder is dan ham. Volgens Bleekemolen ligt het er mede aan dat Max er altijd vol voor gaat. No guts no glory. Dat slaat aan in de US of A. Sinds 2019. ![]() | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 januari 2022 @ 12:54 |
Een rijder kan nog zo populair zijn, de F1 heeft uiteindelijk alleen iets aan hoge prijzen voor TV-rechten. En die worden hoger als er meer volk naar wil kijken. En dat wil het volk als er wat op het spel staat. Er zal altijd een rijder zijn die het populairst is. En als A stopt wordt B dat. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:02 |
Een rijder die er vol voor gaat, zal populairder zijn dan een rijder die gereserveerder rond rijd. Max heeft heel goed laten zien wat Senna bedoelde met een racer zijn. En dat word gewaardeerd door race fans. | |
Monolith | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:05 |
Nee, dat is simpelweg een wiskundige wetmatigheid. Als ik zou stellen dat dit voor een coureur het geval zou zijn, dan was dat een conclusie geweest. | |
Nieuwschierig | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:09 |
Als Verstappen net zoals Hamilton 7 van de 10x voorop rijdt hoeft en zal hij er helemaal niet "vol voor gaan". Want de enigen die hij dan hoeft in te halen krijgen eerst een blauwe vlag te zien. En zelfs als hij dan een keer 2e zou liggen in een race zal hij liever 18 punten pakken dan 0, met een ruime voorsprong in het WK | |
Tarado | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:12 |
Denk niet dat de meeste fans dat op waarde weten te schatten, hoeveel Nederlanders hadden voor Max ooit een race gezien, dat zijn gewoon fanboys en girls, die willen dat Max wint, verder niks mis mee hoor maar ik reken hen niet tot racefans. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:13 |
Welke wetenschappelijke wet zit er dan achter? | |
Tarado | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:17 |
als Verstappen een paar back to back titels op zak heeft gaat de hele wereld ook hopen dat er ander wint, zo werkt dat nu eenmaal, dat was bij Schumacher zo en is bij Hamilton zo | |
Monolith | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:18 |
Dat is toch niet zo moeilijk? Als iemand al F1 keek en fan wordt van een bepaalde coureur, dan is dat geen nieuwe kijker. Keek iemand nog geen F1, maar is hij of zij dat wel gaan doen door een bepaalde coureur (zoals voor veel Nederlanders opgaat vanwege Verstappen), dan is dat een extra kijker. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:21 |
De populariteit zal ongetwijfeld een boost hebben gehad in Nederland. Zoals met elke sport wanneer er een Nederlander er bovenuit steekt. Zie Barney met darten. Maar onderzoek heeft laten zien dat Max dankzij zijn houding gekozen is tot coureur van het jaar. Door fans over de gehele wereld. | |
Tarado | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:23 |
hij was dit afgelopen jaar gewoon de beste dus dat lijkt me niet meer dan terecht | |
gbm | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:35 |
Aston Martin heeft een nieuwe Team Principal: Nu nog even wachten op het nieuws dat Szafnauer bij Alpine aan de gang gaat, aangezien daar de Team Principal ook al is vertrokken... ![]() | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:47 |
Ik hoop niet dat dat exemplarisch gaat worden voor hun auto's. ![]() | |
Kleffe_Dop | vrijdag 14 januari 2022 @ 13:57 |
Ik ben benieuwd of het de 2022 kleuren op de FIA mule-car worden (die ieder team heeft gekregen), of zouden ze echt het nieuwe chassis al twee weken voor de eerste test sessies aan de pers tonen? | |
nixxx | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:11 |
Die man zijn naam is gewoon een Bart Simpson prank call naar Moe’s Tavern: “May I speak to Mike Krack?” “Hold on a second, My Crack, hey has anyone seen My Crack?” | |
Starflyer | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:30 |
Beide vertrokken team principals hebben een 'gardening leave', dus dat zal nog wel even duren. Minimaal een half jaar. Sowieso denk ik dat deze team principal tijdelijk is, totdat de gardening leave van Budkowski voorbij is. Las her en der dat verwacht wordt dat hij naar AMR gaat. | |
Netsplitter | vrijdag 14 januari 2022 @ 14:45 |
Ik ga er vanuit dat het de echte auto's gaan zijn waar ze mee gaan racen. | |
DumpTruck | zaterdag 15 januari 2022 @ 04:39 |
De Basis van de auto maar tot FP3/Q1 gaat niemand de echte top-end vleugels enzo monteren. | |
Netsplitter | zaterdag 15 januari 2022 @ 10:13 |
Omdat ze niet willen weten hoe die functioneren? | |
Nattekat | zaterdag 15 januari 2022 @ 10:37 |
Er is een reden dat RB die cameo layouts gebruikt. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 15 januari 2022 @ 10:50 |
De teampresentatie gaat het team nul informatie geven over het functioneren van een potentieel baanbrekend onderdeel (denk in de categorie dubbele diffuser van Brawn), want de bolide staat die dag alleen statisch op een podium en rijdt 0,0 kilometer. Dus het enige wat je daarmee bereikt is dat je je concurrentie 2/3 weken voorsprong geeft met alle hoge resolutie foto's die daar van je wagen worden gemaakt. Zoals @DumpTruck zegt, verwacht een soort basis auto met bijvoorbeeld een voorvleugel die 1 op 1 gekopieerd is van het FIA model. Vervolgens zit er bij de wintertests ineens een compleet andere voorvleugel op, en tegen de tijd dat FP3/Q1 begint in Bahrein zit er weer een doorontwikkeling van die vleugel op. | |
Netsplitter | zaterdag 15 januari 2022 @ 11:32 |
https://nl.motorsport.com(...)eft-te-zijn/7248234/ Ruim een maand na de apotheose van het Formule 1-seizoen 2021 draait het nog steeds om twee woorden: Abu Dhabi. De Grand Prix aldaar heeft Mercedes 'gedesillusioneerd' gemaakt en de FIA een onderzoek laten instellen. Alhoewel verbeteringen altijd welkom zijn, hoeft de ontknoping niet meteen aanleiding te zijn om het rigoureus over een andere boeg te gooien of politieke wanhoopsdaden uit te voeren. Motorsport.com analyseert. | |
Netsplitter | zaterdag 15 januari 2022 @ 11:34 |
Er is dan zeer weinig tijd om grote veranderingen door te voeren voor andere teams. Zeker als die impact hebben op de huidige ontwikkelde auto. Het budgetcap zal daar een flinke rol in spelen. Er zullen best hier en daar nog veranderingen plaats vinden, maar de grote lijnen zijn allang uitgezet en zullen te zien zijn. | |
Marcoss | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:26 |
Maar je hoeft toch niet de auto daar neer te zetten waar alles al op zit inclusief alle nieuwe en laatste ontwikkelingen? Dat zou ook enorm dom zijn.. | |
rubbereend | zaterdag 15 januari 2022 @ 14:36 |
F1 is gebaad bij duels, Senna vs Prost, Lauda vs Hunt, Schumacher vs Hakinnen dat vergroot de aandacht en daardoor de inkomsten. | |
ChevyCaprice | zondag 16 januari 2022 @ 00:54 |
Ik kijk al uit naar de presentaties van de auto’s ![]() | |
VacaLoca | zondag 16 januari 2022 @ 12:29 |
Hamilton krijgt t voor elkaar om zelfs een irritante aandachtshoer te zijn als ie niets zegt | |
DKUp | zondag 16 januari 2022 @ 12:33 |
Hij is zo irritant inderdaad, dat hij hopelijk gewoon stopt. Maar heel deze act wordt straks gezien als een feniks die herrijst uit het as. Engelsen schrijven weer prachtige stukjes over hoe fantastisch hij wel niet is ![]() | |
ChevyCaprice | zondag 16 januari 2022 @ 12:38 |
Dat kan dus helemaal niet dus daar klopt natuurlijk helemaal niks van. | |
ChevyCaprice | zondag 16 januari 2022 @ 12:42 |
Het gaat hier alleen maar over Lewis, zoals altijd. Blijkbaar vindt men hem hier toch erg belangrijk. Geen idee waarom, want men geilt er ook op om hem nummer 2 te noemen, maar blijkbaar is de nummer 2 erg belangrijk. (Belangrijker dan de 1) Het enige wat ik hier tot toekomstig nieuws over ga zeggen is dat hij mentaal ijzersterk zou zijn als hij volgend seizoen weer in de auto stapt. Al heeft hij natuurlijk een contract. | |
Monolith | zondag 16 januari 2022 @ 12:45 |
Leuke act dit. Ik hoop dat het niet gewoon goedkope aandachtsprostitutie is van Hamilton en Mercedes en dat hij zijn helm lekker aan de wilgen hangt. Kunnen wij weer lekker genieten van een seizoen met Russell, Norris, Verstappen, Leclerc, Sainz en ga zo maar door in plaats van dat melodramatische gezever. Maar goed, we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. | |
MoreDakka | zondag 16 januari 2022 @ 13:20 |
Dit is niets anders dan die act toen er 'spanning' was of Hamilton zou bijtekenen bij Mercedes. Iedereen wist dat de deal al lang rond was maar toch werd er gewacht tot het laatste moment. | |
Starflyer | zondag 16 januari 2022 @ 13:31 |
Misschien moet de FIA doen zoals ze in 1989 bij Senna deden toen die de FIA beschuldigde van het manipuleren van het kampioenschap. Hem pas weer toelaten nadat hij publiekelijk zijn excuses gemaakt heeft. | |
Rianne84 | zondag 16 januari 2022 @ 15:21 |
"Grote wijzigingen aan F1-weekend in 2022: dit zijn de veranderingen | RacingNews365" https://racingnews365.nl/(...)ijn-de-veranderingen Nieuwe tijdschema's voor dit jaar. Persoonlijk vind ik de tijden van vt1 en vt2 een beetje jammer; precies als ik de kinderen uit school moet halen en rond etenstijd. Maar goed, het zijn maar vrije trainingen die ook nog 90 minuten duren dus weer veel wachten. | |
Nattekat | zondag 16 januari 2022 @ 16:03 |
Dit gaat echt nergens meer over ![]() Maakt een GP bezoeken voor een heel weekend een gigantisch stuk minder aantrekkelijk. | |
#ANONIEM | zondag 16 januari 2022 @ 16:29 |
Hoe heb je dat dan weer bedacht? Er is nog steeds elke dag iets. | |
Nattekat | zondag 16 januari 2022 @ 16:35 |
Het hele programma wordt uitgesmeerd over meer uren, en waarschijnlijk wordt het 's ochtends sowieso langer wachten tot er überhaupt actie is. Gezien de F1 nu helemaal naar het einde van het vrijdagprogramma wordt verhuisd, is de tijd van aan het einde van de dag lekker in de rust nog een ander plekje zoeken op Spa ook wel voorbij. Maar ja, al dit geknutsel alleen maar om lekker geld te vangen voor triple headers die sowieso al de reinste onzin zijn. Liberty mag wmb zo snel mogelijk weer opdonderen ![]() | |
MoreDakka | zondag 16 januari 2022 @ 16:39 |
Ik vind het grotendeels elimineren van de donderdag een prima idee. 90 minuten vrije trainingen ook. | |
#ANONIEM | zondag 16 januari 2022 @ 16:40 |
Gigantisch minder aantrekkelijk omdat je op een andere tijd moet gaan zoeken naar een rustig plekje.. ![]() Jij hebt ook altijd wat hè... Altijd moeilijk doen om helemaal niets. Sneu. | |
Nattekat | zondag 16 januari 2022 @ 16:43 |
Leuk, je snapt het niet en je wil het niet snappen, ga nu maar tegen iemand anders huilen dat je het niet met hem eens bent. | |
R-woud93 | zondag 16 januari 2022 @ 16:54 |
Ik ben hier als tv kijker eigenlijk wel blij mee, kan ik als werkende toch nog vaak vt2 meepakken op de vrijdag. | |
#ANONIEM | zondag 16 januari 2022 @ 17:12 |
Ik had gehoopt op maximaal twee vrije trainingen | |
#ANONIEM | zondag 16 januari 2022 @ 17:15 |
Jij overdrijft gewoon vrijwel altijd. Zeker als het om de tijden gaat. Je doet alsof het het einde van de wereld is. En dan vraagt iemand waarom, en dan blijkt het altijd weer iets heel kleins te zijn. | |
Zorro | zondag 16 januari 2022 @ 18:26 |
Ik vond het prima tijden en ook de inkorting naar een uur beviel me prima, dan gebeurde er tenminste wat. Nu gaat het weer kijken naar een lege baan worden | |
DombohetOlifantje1 | zondag 16 januari 2022 @ 18:29 |
Je zou bijna doorhebben waar de markt om draait en waar het zich voornamelijk op richt. Bijna. Je bent er bijna. | |
Starflyer | zondag 16 januari 2022 @ 19:27 |
Iets wat al sinds april vorig bekend is, is ineens nieuws? ![]() | |
Starflyer | zondag 16 januari 2022 @ 19:32 |
Je vergeet dat er ook nog supportklassen zijn, die nu eerder plaatsvinden in plaats van na de vrije trainingen. Het belangrijkste doel is de druk op het teampersoneel te verminderen door een dag minder actief te zijn. Dat wat eerst op donderdag gebeurde is nu verplaatst naar de vrijdag, zoals de persco's en de scrutineering. | |
Nattekat | zondag 16 januari 2022 @ 20:01 |
Je kan ook gewoon terug naar 20 races en geen triple headers doen met lange vliegreizen ertussen. Maar dat is natuurlijk veel te logisch. | |
#ANONIEM | maandag 17 januari 2022 @ 00:42 |
Triple headers waren voornamelijk een gevolg van het verplaatsen van races door covid, natuurlijk. | |
Starflyer | maandag 17 januari 2022 @ 13:40 |
De shake-up bij Alpine gast verder. Alain Prost is nu ook weg als adviseur. https://www.motorsport.co(...)set-to-join/7358133/ | |
WismutVeilchen83 | maandag 17 januari 2022 @ 15:10 |
In 2020 en ook nog 2021 kan ik me dat voorstellen. Op zichzelf kan Frankrijk en 2x Oostenrijk of België, Nederland en Italië in 1 seizoen voor 1 keer voorkomen om even wat vaart te maken in de kalender. Maar dat moet vooral bedoeld zijn om elders rondom grote verplaatsingen juist wel ruimte te creëren. Nu staat in 2022 echter Rusland/Singapore/Japan als tripple header. Wie verzint zoiets? En vlak daarvoor ook weer België/Nederland/Italië. 6 races in 7 weekenden tijd met als afsluiter heel Azië doorkruisen. Echt volstrekt onnodig. | |
Ferry_76 | maandag 17 januari 2022 @ 17:10 |
| |
Starflyer | maandag 17 januari 2022 @ 17:24 |
Eens! Voor deze definitieve kalender bekend werd had ik een conceptversie gezien met maar 1 triple header (België/Nederland/Italië). Die leek me wat logischer dan deze. | |
Monolith | maandag 17 januari 2022 @ 17:27 |
Ah de befaamde preseason aankondiging dat Red Bull echt loeisnel is komend seizoen. Inb4 Mercedes die het hele veld op een rondje gaat zetten. ![]() | |
MoreDakka | maandag 17 januari 2022 @ 17:44 |
Vooral 2020 was pijnlijk. Enorm positieve berichten tijdens de tests en toen maandenlang wachten... Bleek de Mercedes nog meer dominant dan 2019 ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 17 januari 2022 @ 18:15 |
Klassiek gevalletje van slachtofferrol. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 17 januari 2022 @ 18:24 |
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar in het originele artikel in de gelinkte Spaanse krant wordt op geen enkele manier een statement gemaakt over hoe snel de RB18 zal zijn. | |
Monolith | maandag 17 januari 2022 @ 18:30 |
Ik kan er in de Google translate vertaling ook niets over terugvinden. Waar ik daaruit haal is dat de verwachting was dat de auto's komend seizoen significant trager zouden zijn, maar in de simulator de RB juist sneller zou zijn dan vorig seizoen. Iets dat vervolgens Hulkenberg ook aangeeft over de AM. Kortom, typisch clickbaitblogsitegedrag. | |
Starflyer | maandag 17 januari 2022 @ 18:47 |
WismutVeilchen83 | dinsdag 18 januari 2022 @ 11:34 |
We moeten gewoon nog een hele tijd wachten inderdaad voordat we er ook maar iets zinnigs over kunnen zeggen ![]() | |
Tarado | dinsdag 18 januari 2022 @ 12:47 |
het verzacht het wachten op het echte werk een beetje | |
Starflyer | dinsdag 18 januari 2022 @ 12:54 |
18 februari de presentatie van de Mercedes W13. https://www.formula1.com/(...)J8uys0LPAgEMGwB.html | |
SiGNe | dinsdag 18 januari 2022 @ 12:55 |
Zouden ze een tissuehouder voor Lewis hebben geïnstalleerd? | |
DombohetOlifantje1 | dinsdag 18 januari 2022 @ 13:04 |
Heeft iemand hier een lachband geïnstalleerd? | |
Rianne84 | dinsdag 18 januari 2022 @ 13:39 |
En een tracker zodat hij ten alle tijden weet waar "this guy" rijdt. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 18 januari 2022 @ 14:59 |
Zijn ouder hadden inderdaad iets langer moeten nadenken. ![]() | |
Sjoerd102 | woensdag 19 januari 2022 @ 21:39 |
Totaal off-topic, maar een vraag die me zomaar ineens te binnen schiet. Op het display op het stuur worden daar de snelheden in KM/U of in Mijlen aangegeven? Ferrari lijkt me als Niet engels team KM/u logisch. De andere teams hebben vaak een engelse achtergrond dus zou ik zeggen dat Mijlen logischer zijn. | |
nils7 | woensdag 19 januari 2022 @ 22:07 |
Zou Max 1 van de mensen zijn die aangifte heeft gedaan tegen Ali B? Zijn oren zijn natuurlijk totaal ongevraagd en tegen het gênante aan verkracht door een uitermate slechte rap van de persoon “die moest vragen aan diegene naast ‘m of Max nu gewonnen had”.
| |
Ferry_76 | woensdag 19 januari 2022 @ 22:18 |
Zal ook van de afkomst van de coureur afhangen denk ik. Bij Leclerc is het in km/h, zie hier vanaf 1:05: Overigens is de snelheid niet zo heel relevant voor de coureur om te weten, ik vraag me af of de meesten het uberhaupt wel zien tijdens de race. | |
Fer | donderdag 20 januari 2022 @ 06:37 |
Metric system wordt best wel gebruikt hoor bij Engelse bedrijven en in de wetenschap. Dus betwijfel of ze mph gebruiken bij de teams. | |
ChevyCaprice | donderdag 20 januari 2022 @ 08:54 |
Niet alle teams hebben überhaupt een snelheidsmeter op het display. Maar als ze het hebben altijd Kph. | |
Metalfreak | donderdag 20 januari 2022 @ 11:16 |
Volgens mij is het metrisch systeem de standaard binnen de gehele formule 1. Ik betwijfel dus of er ergens MPH wordt gebruikt. | |
nixxx | donderdag 20 januari 2022 @ 11:24 |
Misschien gebruikt Ham wel tires per hour tph? | |
Netsplitter | donderdag 20 januari 2022 @ 12:19 |
Officieel is de UK al over op het metrisch systeem, behalve met snelheid. ![]() | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 20 januari 2022 @ 13:05 |
Mogelijk geen sprintraces in 2022. Gunstig voor Max. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 20 januari 2022 @ 18:42 |
Vorig jaar pakte Max best nog wat punten in de sprintraces | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 20 januari 2022 @ 18:50 |
Alleen de hoofdraces gingen vervolgens niet zo lekker. ![]() | |
SiGNe | donderdag 20 januari 2022 @ 20:10 |
https://grandprixradio.nl(...)r-sprintrace-in-2022 Voordeeel is dat 't bij Hamilton ook niet echt lekker ging. Zelf vind ik de sprintraces maar niks, de temas hebben al weinig tijd om te testen en dat wordt komend jaa rook al minder. Met een sprintrace hadden ze al maar 1 race om de wagen klaar te maken voor zowel de sprint als de race zelf. Het is ook te kort om voor actie op de baan te zorgen, degene die vooraan start zal waarschijnlijk vooraan finishen enmag dan ook vooraan de race starten. Uiteindelijk draait het dus om wie er de beste quali rijdt. | |
DjVero | donderdag 20 januari 2022 @ 20:52 |
https://www.formule1.nl/n(...)s-rossi-ervan-langs/ Meneertje Prost wordt ontslagen en gaat vervolgens giftig zitten doen. Waar hebben we dit soort gedrag - behalve ontslag - eerder gezien van hem? ![]() ![]() | |
Nattekat | donderdag 20 januari 2022 @ 20:58 |
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, OPDONDEREN MET DIE DINGEN ![]() | |
Rianne84 | donderdag 20 januari 2022 @ 21:24 |
tralalala | donderdag 20 januari 2022 @ 21:27 |
Zandvoort kiezen voor een sprintrace ![]() | |
Starflyer | donderdag 20 januari 2022 @ 21:54 |
Toen werd hij ook ontslagen
| |
Netsplitter | vrijdag 21 januari 2022 @ 15:54 |
https://nl.motorsport.com(...)ancorchamps/7475311/ Op steeds meer plaatsen langs het circuit van Spa-Francorchamps maakt de grindbak zijn officiële comeback. Het circuit heeft nieuwe beelden vrijgegeven van de grootschalige verbouwing die momenteel gaande is in de Belgische Ardennen. Dat is goed nieuws. Weg met al die asfalt uitloopstroken. Als de coureur een fout maakt zit hij/zij in het grind, al dan niet vast. ![]() | |
Pino112 | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:24 |
Nattekat | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:43 |
Dit kan je zeggen over de complete kalender. Sprintraces zijn gewoon onzin, klaar. | |
Tijn | vrijdag 21 januari 2022 @ 18:47 |
Ik vond het juist wel leuk vorig jaar. Is er ten minste elke dag wat interessants te zien. | |
ondeugend | zaterdag 22 januari 2022 @ 00:14 |
Hoe lang nog? ![]() | |
Evenstar | zaterdag 22 januari 2022 @ 00:18 |
Sprintrace in Zandvoort is natuurlijk gewoon voor de fans en niet omdat het echt spektakel gaat opleveren. | |
SiGNe | zaterdag 22 januari 2022 @ 00:57 |
Dat geldt voor alle sprintraces wat mij betreft. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 januari 2022 @ 01:08 |
De organisatoren van races zijn er gek op, ze hadden er naar verluid wel 20 kunnen hebben door alle aanvragen die F1 kreeg voor een sprintrace. | |
DumpTruck | zaterdag 22 januari 2022 @ 02:54 |
Checo WDC 2022 op dit criterium. | |
daNpy | zaterdag 22 januari 2022 @ 09:48 |
Formule 1 is al een sprintrace. | |
fathank | zaterdag 22 januari 2022 @ 10:14 |
Sprintraces ![]() Prima tussendoortje in het programma | |
MoreDakka | zaterdag 22 januari 2022 @ 13:26 |
Ik ben er nog niet uit over die sprintraces. Op zich leuk en de spanning is goed bij de start, maar met deze banden is het nogal zinloos. Dat zal in 2022 ook niet veranderen. | |
ChevyCaprice | zaterdag 22 januari 2022 @ 15:55 |
De band van 2022 is toch een vrij andere band dan hiervoor dus dat moet allemaal nog maar blijken. | |
MoreDakka | zaterdag 22 januari 2022 @ 16:24 |
Dat is vooral optisch. De strategie en constructie is nog hetzelfde: snel slijtend om pitstops te forceren. | |
Starflyer | zaterdag 22 januari 2022 @ 16:58 |
De compounds zijn anders. Ze hebben minder degradatie dan de vorige banden en je zou er langer mee moeten kunnen pushen zondar dat ze oververhitten. Pirelli verwacht dan ook veel eenstoppers. https://www.racefans.net/(...)mprove-racing-isola/ | |
MoreDakka | zaterdag 22 januari 2022 @ 17:21 |
Het probleem is dan ook niet zozeer degradatie an sich. Het probleem is dat de banden heel snel oververhitten, wat niet alleen meer degradatie veroorzaakt maar ook gewoon minder grip op dat moment. Minder degradatie klinkt prima, maar zal niets veranderen omdat men nog steeds pitstops wil forceren. | |
DumpTruck | zondag 23 januari 2022 @ 01:38 |
Qualy moet gewoon grid zetten voor zowel Sprint en Race, dan is meer risico nemen in de sprint minder straffend. | |
WismutVeilchen83 | zondag 23 januari 2022 @ 10:44 |
En dan wel meer punten voor de sprint, anders heeft het voor alles beneden de top 5 ook geen waarde. | |
Nieuwschierig | zondag 23 januari 2022 @ 11:28 |
Misschien moet er een apart WK sprint komen. En er zijn wel meer vormen van entertainment te bedenken, gewoon afkijken van andere sporten. Shoot-outs bijvoorbeeld. Of kwalifikatie voor de even en oneven plekken uit elkaar halen. | |
Marcoss | zondag 23 januari 2022 @ 13:52 |
Dan is het voor alle coureurs buiten de top-3/5 wel echt een extra trainingssessie, die hebben er dan weinig aan.. Maar de opzet van de sprintraces moet wel wat aangepast worden inderdaad omdat het op deze manier (zeker bij de toppers) uitsluit dat er echt veel risico's genomen worden. Het concept op zichzelf vond ik niet verkeerd eigenlijk. | |
Starflyer | zondag 23 januari 2022 @ 13:54 |
Een sprintrace voegt imho totaal niets toe, behalve dat er op vrijdag meer kijkers zijn omdat dan de kwalificatie is. En dat is waar het allemaal om te doen is: de kijkcijfers. | |
Knurft-Zork3 | zondag 23 januari 2022 @ 14:07 |
Kwalificatie op vrijdag, reverse grid in de sprintrace met 10, 9, 8, enz. punten, vervolgens de hoofdrace (op volgorde van de kwalificatie.) | |
daNpy | zondag 23 januari 2022 @ 14:10 |
Precies dit, het grote probleem formule 1. Het is een raceje van 1,5 uur en met vele kunstmatige ingrepen en regeltjes moet het "spannend" gemaakt worden en steeds minder krijgt het te maken met waar het om gaat: racen. | |
Starflyer | zondag 23 januari 2022 @ 14:12 |
Reverse grid mogen ze in de juniorklassen laten. Dat is een topklasse onwaardig, imho. | |
Sinister-D- | zondag 23 januari 2022 @ 14:16 |
Ga dan F2 of F3 kijken. Dit hoort helemaal niet thuis in een topklasse... Edit:precies wat Starflyer dus ook zegt... [ Bericht 2% gewijzigd door Sinister-D- op 23-01-2022 16:41:41 ] | |
Knurft-Zork3 | zondag 23 januari 2022 @ 15:26 |
Ja, voor mij hoeft een reversed grid ook niet, maar als ze het persé kunstmatig spannend willen maken... | |
TagForce | zondag 23 januari 2022 @ 16:21 |
Wat is er op tegen om: - De tanks te verkleinen tot 30 liter, en bijtanken toe te staan. - 2 compounds te gebruiken. De 2 zachtste die er zijn. - In plaats van sprintraces, gewoon op selecte banen 2 races in een weekend houden van 305+ km. - 1 of 2 GPs in een jaar verlengen tot 500km en maximum tijd naar 4 uur. Op die manier krijg je echt verschillende strategieen. | |
MoreDakka | zondag 23 januari 2022 @ 16:26 |
Misschien is het dan waard om een trainingssessie te schrappen en die sprintrace te doen. Voor het midden en achterveld is het dan inderdaad niet anders dan een trainingsessie, maar ze kunnen wel dingen proberen die in de race op zondag ook kunnen werken. En als het niet werkt is er niets verloren. De toppers kunnen dat niet doen, die moeten vechten voor elk punt. Wat vergezocht misschien, en kuntsgrepen om de top dichterbij te halen werken bijna nooit maar ach ![]() | |
#ANONIEM | zondag 23 januari 2022 @ 16:27 |
Zonder kijkcijfers houdt F1 op te bestaan en laten we niet vergeten dat rond de tijd dat Liberty F1 overnam de sport op het randje van een crisis stond qua kijkcijfers en bezoekers aan races. We kunnen niet net doen alsof het geen zeer relevant aspect is van een kostbare sport als F1. | |
MoreDakka | zondag 23 januari 2022 @ 16:33 |
Dat heeft dan weer niets te maken met kunstgrepen als sprintraces. Langdurige dominantie van één team is daar de oorzaak van. | |
daNpy | zondag 23 januari 2022 @ 17:07 |
Maar door parc ferme regels valt er weinig te proberen. Zit je er naast, zit je de hele race er naast. Daarom zijn er VTs. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 23 januari 2022 @ 17:08 |
Eens. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 23 januari 2022 @ 17:14 |
Veilgheid en kosten. | |
MoreDakka | zondag 23 januari 2022 @ 17:27 |
Goed punt, maar die parc ferme regels hebben ook wel wat herziening nodig wat mij betreft. Ik kan eigenlijk niet zo goed bedenken wat het nou doet. Behalve misschien monteurs beschermen tegen overwerk? Je zou kunnen zeggen dat als je buiten de top 10 valt je de wagen nog aan kunt passen voor de race. | |
Starflyer | zondag 23 januari 2022 @ 17:27 |
En gebrek aan inhaalacties. | |
Starflyer | zondag 23 januari 2022 @ 17:35 |
Ik heb niet de indruk dat de kijkcijfers wezenlijk zijn gestegen sinds de overname door Liberty. Met uitzondering van dit jaar misschien, door het gevecht tussen Hamilton en Verstappen. De F1 verdwijnt nog steeds meer en meer achter een paywall, waardoor er steeds minder kijkers zijn. Viaplay is daar een mooi voorbeeld van. Dat de kijkcijfers in 2018 zijn gestegen komt alleen maar doordat de meetmethode door Liberty is aangepast, waardoor er ogenschijnlijk meer kijkers zijn, maar de werkelijke kijkcijfers volgens de oude methode (15 minuten aaneengesloten kijken ipv de 3 minuten die Liberty aanhoudt) gedaald zijn. En 8n de jaren erna ook volgens de nieuwe methode gedaald zijn. | |
MoreDakka | zondag 23 januari 2022 @ 17:37 |
Kijkcijfers an sich zijn dan ook helemaal niet belangrijk, al heel lang niet meer. Dat F1 al zo lang achter een paywall zit is daar het bewijs voor. 'Engagement' is het toverwoord, hoeveel mensen daadwerkelijk kijken naar de races is daar een piepklein onderdeel van. | |
Sjoerd102 | zondag 23 januari 2022 @ 18:05 |
Zelf vond ik de kwalificaties begin/midden jaren 90 mooi. Vrijdag en zaterdag een kwalificatie. Als ik het goed herinner telde toen de snelste tijd. Nadeel was dat als het zaterdags regende er niemand op de baan kwam Al was het toen door meer deelnemers ook leuker om te kijken. 26+ auto's waardoor sommige zich niet kwalificeerde. Maarja, om zo iets te realiseren moet je een kostenreductie invoeren om weer een kwantitatieve grid te krijgen. Persoonlijk vind ik 10 teams wat weinig om het echt leuk te vinden. | |
TagForce | maandag 24 januari 2022 @ 08:57 |
Kosten zal het niet zijn. Auto's kunnen nu ook bijgetankt worden, alleen zit er geen klep in het bodywork. Ze zouden gewoon, a la Indycar en NASCAR, een gesloten systeem zonder tankdop kunnen maken, en het systeem puur op zwaartekracht en door de FIA geleverd en gesealed kunnen gebruiken. Dan is veiligheid ook zo opgelost. Dan ook maximaal 6 man per auto werken per pitstop, met optioneel 2 extra voor het vervangen van een vleugel. Mja, strategie zou een goede drijfveer kunnen zijn. Het is allemaal te geolied in de F1. | |
#ANONIEM | maandag 24 januari 2022 @ 11:50 |
We hebben ooit ook pre-kwalificaties gehad in de tijd dat we teveel teams hadden, die luxe zullen we niet zo snel meer terug gaan zien ![]() | |
Starflyer | maandag 24 januari 2022 @ 12:44 |
De huidige (top)teams willen dat niet, anders krijgen ze minder prijzengeld. Ze hebben niet voor niets een anti-dilution fee van $200 miljoen geïntroduceerd Ik hoop van ganser harte dat dat uit het Concorde Agreement van 2026 e.v. geschrapt wordt, zodat het makkelijker wordt voor nieuwe teams om in te stappen. | |
Rossdale | maandag 24 januari 2022 @ 12:50 |
Volgens mij zijn al die nieuwere tracks nauwelijks geschikt voor meer dan 20 auto's. Als je ziet wat een opstoppingen je nu tijdens Q3 al krijgt | |
daNpy | maandag 24 januari 2022 @ 13:11 |
Dat kan verbeteren als de auto's minder last hebben van elkaar. | |
Rossdale | maandag 24 januari 2022 @ 13:50 |
Als de auto's minder last krijgen van verstoorde lucht door grondeffect, zouden tows dan niet juist veel beter gaan werken? Zo ja, dan zal het waarschijnlijk alleen maar belangrijker te worden in Q3 om niet als eerste een rondetijd neer te moeten zetten | |
daNpy | maandag 24 januari 2022 @ 13:51 |
Maar je krijgt geen files van coureurs die 20 sec wachten voor ze na hun voorganger vertrekken. | |
TagForce | maandag 24 januari 2022 @ 14:16 |
Of als de 'unnecessary slowly' minimale tijd berekend wordt over elke minisector, ipv over de tijd tussen SC lijn 1 (pit uit) en lijn 2 (pit in). | |
Starflyer | maandag 24 januari 2022 @ 18:51 |
Sowieso heeft dat weinig met nieuwe tracks te maken. Monza is niet nieuw en kent dat probleem ook. | |
Peterselieman | maandag 24 januari 2022 @ 19:15 |
Dat is omdat vrijwel iedereen een tow van een ander wil hebben | |
Zorro | maandag 24 januari 2022 @ 21:46 |
De laatste tankperiode is de saaiste uit de geschiedenis van de F1. Nooit meer graag. | |
MoreDakka | dinsdag 25 januari 2022 @ 17:03 |
Wat was er saai aan 2006, 2007 of 2008? Ja, minder inhaalacties op papier maar de races waren alsnog vaak spannend en de kampioenschappen gingen tot de laatste race. | |
Nattekat | dinsdag 25 januari 2022 @ 18:33 |
Kwantiteit > kwaliteit voor sommigen | |
Evenstar | dinsdag 25 januari 2022 @ 19:51 |
Heb liever paar echt goede inhaalacties dan al die neppe DRS zooi waardoor sommige coureurs vergeten wat racen is en meteen beginnen te gillen dat het "dangerous driving" is als iemand wat tegenstand biedt. | |
Rossdale | dinsdag 25 januari 2022 @ 20:14 |
Dat een auto 20 ronden vlak achter een ander aanrijdt en onsuccesvol poging na poging doet om er voorbij te komen is 100x interessanter dan een DRS passage | |
SiGNe | dinsdag 25 januari 2022 @ 20:24 |
Terug naar de beginjaren van Merecedes dus? Liever dat ook niet, toen kon niemand voorbij de Mercedessen. Maar DRS mag van mij ook weg, gaat ook weg als het goed is. De nieuwe vloeren van de wagens moeten inhalen en close racing sowieso ook al makkelijker maken en dus is DRS overbodig geworden. Evt maar een paar keer per race DRS in mogen zetten, niet elke ronde. Dan kan je de DRS aanvallend of defensief gebruiken. Beetje zoals de Turbo knop bij A1 racing werkte, max. 5 keer gebruiken. | |
Starflyer | dinsdag 25 januari 2022 @ 23:41 |
Klopt. Alleen gaat bijtanken je daar imho niet aan helpen. In 2010 was het bijtanken verboden en hadden we al betere races dan ervoor, met meer dan het dubbele aan echte inhaalacties zonder DRS, want dat kwam pas in 2011. En ook een kampioenschap dat pas tijdens de laatste race beslist werd met 4 kanshebbers op de titel, wat ook nog nooit was voorgekomen. En daarna ook niet meer. | |
TagForce | woensdag 26 januari 2022 @ 08:45 |
Het ging ook niet over DRS... Ik denk dat iedereen het daar mee eens is dat dat bagger is en geen racen. Het ging over bijtanken. En ik denk persoonlijk dat heel kleine tanks en minstens 3 stops veel meer strategie brengt, en daarmee spanning en racen, zeker als er niet meer gespaard hoeft te worden op banden, zoals nu. | |
WismutVeilchen83 | woensdag 26 januari 2022 @ 10:31 |
Maar ook meer kans dat je door een verkeerde stop zonder dat het iets met racen te maken heeft de pineut bent. | |
Nieuwschierig | woensdag 26 januari 2022 @ 13:01 |
Zonder DRS en zonder Tilke-banen (wat de situatie was een jaar of 10 geleden) zou er nauwelijks meer ingehaald worden. Op Spa werd de eerste 5 ronden nog 2 of 3x einde Kemmel ingehaald en de rest van de race was een optocht. De laatste die buiten dat punt inhaalde was Schumacher in de oude busstop-chicane | |
daNpy | woensdag 26 januari 2022 @ 20:44 |
Maar dan ga je voorbij aan het feit dat DRS is ingevoerd vanwege de aero. Als je die aero aanpast/weghaalt/verbeterd, kun je DRS ook weer weghalen. | |
TagForce | donderdag 27 januari 2022 @ 07:53 |
Daar kun je over discussieren of een stop wel of niet met racen te maken heeft. | |
Nieuwschierig | donderdag 27 januari 2022 @ 12:45 |
Hebben de nieuwe 2022-auto's geen DRS meer? | |
Starflyer | donderdag 27 januari 2022 @ 12:47 |
Die hebben nog steeds DRS. Zelfs een grotere, meen ik. Ze willen eerst kijken hoe dit gaat voordat ze eventueel besluiten om DRS af te schaffen. Dat zou misschien in 2024 het geval kunnen zijn. In ieder geval is het de bedoeling dat DRS in 2026 helemaal is afgeschaft. https://www.auto-motor-un(...)usor-flexible-teile/ | |
BehoorlijkKritisch | donderdag 27 januari 2022 @ 12:59 |
Ik geloof nooit dat dat gaat lukken met auto's die dit soort snelheden halen. Als je op basis van de sims nu hoort dat de 2022 wagens nu al vrijwel net zo snel zijn als die van 2021 zullen er nog veel maatregelen genomen moeten worden. Bij dit soort snelheden is de hoeveelheid vieze lucht volgens mij altijd van die orde dat je kunstmatige ingrepen nodig hebt om in te kunnen halen. De auto waar Hakkinen mee achter Schumacher aanreed, dat was echt een andere sport. Maar ik hoop dat ik me vergis. Het vervelende is dat de teams toch weer op zoek gaan naar van alles om hetgeen dat ze vóór hun rijders irritant vinden, achter hun eigen auto's te creëren. | |
Pino112 | donderdag 27 januari 2022 @ 13:26 |
Hellempie | |
TagForce | donderdag 27 januari 2022 @ 14:03 |
Dat ligt er volledig aan wat er nodig is om die snelheden te halen. De nieuwe auto's maken voor een gedeelte gebruik van grond-effect. Daar maakt het minder verschil als je in vuile lucht rijdt. Het snelheidsverschil zal dus kleiner worden, wat weer meer inhaalacties op het rechte stuk tot gevolg heeft. Dat is in ieder geval de filosofie achter de 2022 auto's. | |
tja77 | vrijdag 28 januari 2022 @ 15:12 |
Honda GODEN ![]() | |
tja77 | vrijdag 28 januari 2022 @ 15:27 |
Niemand? https://www.motorsport.co(...)to-2025/7677145/amp/ | |
golfer | vrijdag 28 januari 2022 @ 15:33 |
Honda blijft de komende jaren toch de Formule 1-renstal van Red Bull motoren leveren.Volgens Red Bull-topman Helmut Marko heeft de Japanse fabrikant,mede ingegeven door de wereldtitel van Max Verstappen,zijn plannen gewijzigd. Honda had aangekondigd na 2021 met het leveren van F1-motoren te stoppen.Red Bull besloot daarop de ontwikkeling in eigen hand te nemen en bouwde een eigen motorenfabriek bij het hoofdkwartier in het Engelse Milton Keynes. Daar zullen de motoren,die door Honda t/m 2025 worden geproduceerd,nu alleen afgesteld worden.Red Bull komt in 2026, als er nieuwe regels gaan gelden voor de aandrijving,met een eigen motor. | |
#ANONIEM | vrijdag 28 januari 2022 @ 15:45 |
Honda ![]() | |
Johannes788 | vrijdag 28 januari 2022 @ 16:04 |
😍 | |
THEFXR | vrijdag 28 januari 2022 @ 16:23 |
yesssss | |
Kickinalfa | vrijdag 28 januari 2022 @ 16:31 |
Bizar verhaal. Of zou het door het personeel komen? | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 28 januari 2022 @ 16:33 |
En dan in 2026 een Porsche Mugen? | |
Rianne84 | vrijdag 28 januari 2022 @ 16:39 |
Beter! Wel een fabriek voor jan lul gebouwd ![]() | |
koemleit | vrijdag 28 januari 2022 @ 16:40 |
mij klinkt dit als "we hebben zelf geprobeerd om aan die motor te sleutelen, dit is echter niet gelukt. Kunnen jullie ons asjeblieft helpen". en dat toen bovenstaande constructie is bedacht. Ik geloof nooit dat Honda hier veel effort in gaat steken. Het is niet zo dat ze "officieel" weer motorleverancier zijn volgens mij. Het is nu meer "ja we maken wel een motor voor jullie, succes ermee" Ik denk niet eens dat deze Honda genoemd zal worden. | |
3rr0r | vrijdag 28 januari 2022 @ 16:52 |
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA![]() | |
VacaLoca | vrijdag 28 januari 2022 @ 17:07 |
Wel even belangrijk personeel weggekaapt bij Mercedes | |
Starflyer | vrijdag 28 januari 2022 @ 17:38 |
Nope! Die is voor de motor voor 2026 waar ze nu extra voordelen hebben qua budget. Sowieso onderhoudt Honda de motoren, na de oplevering van de motor voor het huidige seizoen, alleen nog maar, er zal nauwelijks nog R&D gedaan worden, omdat de motoren vanaf dit seizoen bevroren zijn. | |
WismutVeilchen83 | vrijdag 28 januari 2022 @ 17:50 |
Masi wordt voor de trein gegooid. TOTOED. | |
Nieuwschierig | vrijdag 28 januari 2022 @ 18:21 |
https://www.bbc.com/sport/formula1/60170232Gehandeld in strijd met de regels. Gaat 'm nu toch de kop kosten. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 28 januari 2022 @ 18:28 |
Dat: Pure BBC framing. Triest. Zou Hamilton zich hard gemaakt hebben voor een racing director van Afrikaanse komaf? Of is privé een Mercedes rijden genoeg? | |
Starflyer | vrijdag 28 januari 2022 @ 18:31 |
De BBC (Benson) is al de hele tijd Masi aan het framen, want dat er in strijd met de regels gehandeld is, is nog niet uitgesproken. Daarvoor is onder andere dat onderzoek waarvan de resultaten pas in maart komen. Sowieso staat er niet in de regels dat alle achterblijvers doorgelaten moeten worden en is het eerder de SC naar binnen laten gaan ook al eerder gebeurd. | |
Nattekat | vrijdag 28 januari 2022 @ 18:41 |
Ik zie hier vooral hele slechte journalistiek waar vergezochtte conclusies getrokken worden op basis van de paar feiten die er überhaupt zijn. Masi zit er in Australië nog gewoon. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 28 januari 2022 @ 18:44 |
Wil jij nou beweren dat de serieuze Britse media er weinig van bakt als het op F1 journalistiek aankomt? | |
Nattekat | vrijdag 28 januari 2022 @ 18:47 |
Heel erg vergezocht, ik weet het, maar zelfs dan kunnen er wel eens fouten in sluipen ![]() /s | |
Netsplitter | vrijdag 28 januari 2022 @ 19:27 |
Welke regels? Auto's laten unlappen is geen regel, maar een sportief gebaar, en het zorgt ervoor dat langzamere auto's niet (weer) in de weg rijden. Die van de safetycar mogelijk, geen idee. | |
Peterselieman | vrijdag 28 januari 2022 @ 20:14 |
Leuk die Engelse media, maar er zijn veel meer fans buiten Engeland. Die hebben veelal de titel van Max gevierd. Ja, de gang van zaken was ongewoon, maar niet tegen de regels. Kon het beter? Zeker, maar daar zijn de teams zelf ook debet aan. Het wordt tijd dat de FIA haar rol eens serieus gaat nemen en de teams tegengas geeft. Er zijn namelijk te veel teams die de regels willen bepalen, terwijl ze aan een door de FIA georganiseerd kampioenschap deelnemen. | |
Nieuwschierig | vrijdag 28 januari 2022 @ 20:15 |
Hoe dan ook. Er zijn 3 theorieën over Lewis en volgend seizoen. 1 Lewis zegt: Masi er uit of doe dit seizoen niet mee. FIA probeert hem aan boord te houden. 2 Lewis is kwaad op Toto en Mercedes omdat ze het protest te ver doordreven ten koste van zijn imago. 3 Lewis in nog steeds in shock en heeft er (nog) geen zin in. En kleine varianten hierop | |
Evenstar | vrijdag 28 januari 2022 @ 20:23 |
Lewis wacht de tests af om te zien of ze goed genoeg meekomen of dominant zijn. Indien dat niet het geval is zegt hij "sorry, heb geen lol meer door vorig jaar". Als ze wel dominant zijn zegt hij "still we rise" en begint aan een nieuw sprookje. | |
daNpy | vrijdag 28 januari 2022 @ 20:24 |
Het probleem is de belangenverstrengeling, de FIA moet een beetje met iedereen schipperen omdat een F1 race met 6 auto's ook niet leuk is. Ferrari wordt betaald om mee te doen. Instapgeld voor nieuwe teams is absurd hoog. Allemaal zelfbescherming en elkaar "te vriend" houden. Mercedes roept al jaren om concurrentie, maar als er uit alle 18 rijders slechts ééntje een beetje concurrentie kan bieden, is het huilen. Zelfs met illegale auto's en dubieuze voordeeltjes nog niet kunnen winnen, ja dat hakt er wel in bij verwende kindjes. | |
WismutVeilchen83 | vrijdag 28 januari 2022 @ 20:49 |
Ik zou er niet zo zeker van zijn. De macht van de Britse media gaat ver. Het is framen, maar wel zo lang doorvoeren totdat er straks geen andere optie meer is. | |
BehoorlijkKritisch | vrijdag 28 januari 2022 @ 20:52 |
Ik kan me niet voorstellen dat ze hem de ruimte geven om zo laat pas te beslissen. | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 28 januari 2022 @ 20:59 |
Of Honda denkt: "Die titel heeft ons toch wat opgeleverd, de motor mag niet ontwikkeld worden en wij hebben veel vertrouwen in deze motor, dat is goedkoop nog 3 titels binnen hengelen als nauwelijks in doorontwikkeling van de motor mogen investeren". En het scheelt RB budget. | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 28 januari 2022 @ 21:02 |
De laatste zin is dat een quote van Bayer, of een claim van de journalist? | |
Peterselieman | vrijdag 28 januari 2022 @ 21:04 |
Maar daar kun je ook weerwoord aan bieden | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 28 januari 2022 @ 21:06 |
Als hij intern zegt: "De auto is kut, dit wordt niks, hier heb ik geen zin". Dan denk ik wel dat ze hem laten gaan. Met 2 nieuwe rijders en slechte prestaties, kunnen ze het op de rijders afschuiven. Als Lewis dan blijft dan is het duidelijk dat de auto inderdaad kut is. Maar ik geloof niet dat Mercedes met een bagger auto voor de dag zal komen. | |
Starflyer | vrijdag 28 januari 2022 @ 21:09 |
Andrew Benson, de journalist. Bayer zegt juist dat Masi goed werk geleverd heeft en hem zeker weer zal voordragen als Race Director. https://www.motorsport.co(...)nder-threat/7682019/ | |
beantherio | zaterdag 29 januari 2022 @ 00:38 |
Masi heeft geen regels gebroken. Je kunt stellen dat ie zijn mandaat om als race director knopen door te haken meer heeft moeten gebruiken dan gewenst is maar dat is niet zijn schuld. Laat staan dat ie regels heeft overtreden. Het begint zo langzamerhand op een echte heksenjacht te lijken. De Britten willen bloed zien vloeien omdat ze de nederlaag van Hamilton niet kunnen verwerken. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 januari 2022 @ 01:02 |
Benson was de man die claimde dat Mercedes het ontslag van Masi had geeist, iets waar verder nooit enige bevestiging van is gekomen van een andere journalist of bron. Dit lijkt mij iig geen feit, laat ik het netjes zeggen, Bayers uitlatingen geven daar geen aanleiding toe. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2022 01:03:24 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 29 januari 2022 @ 01:04 |
Natuurlijk niet, dit is gewoon een spelletje. Hamilton staat er gewoon weer over een paar weken. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 januari 2022 @ 01:06 |
Daar heeft Honda dan wel een allezins redelijk uitgangspunt ![]() Nu weet ik niet of ze nog meer titels gaan binnenharken en het kost ook wel wat om de motoren te bouwen, onderhouden en tot op zekere hoogte te ontwikkelen, natuurlijk, maar het zou ook eeuwig zonde zijn om het geld wat ze geinvesteerd hebben in deze motor nu al helemaal af te schrijven. | |
beantherio | zaterdag 29 januari 2022 @ 01:07 |
Het zou wel positief zijn voor Verstappen als Hamilton en Mercedes net zo geobsedeerd zijn door het verlies van vorig jaar als figuren als Benson. Des te meer ze bezig zijn met het verleden des te minder concentreren ze zich op de toekomst. | |
SiGNe | zaterdag 29 januari 2022 @ 01:36 |
Ze hebben zelf ook mensen van Red Bull overgenomen, op gebied van Aero oa. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 januari 2022 @ 11:29 |
Het zijn clickbait verhalen, ik denk dat Mercedes er zelf niet zo mee bezig is, eigenlijk, maar er is een publiek voor wat zich graag schuimbekkend uitlaat over het einde van het vorige seizoen. | |
Peterselieman | zaterdag 29 januari 2022 @ 11:37 |
Lees Engelse fans. De rest van de wereld kijkt uit naar het nieuwe seizoen, maar daar moeten ze opboksen tegen verhalen over de premier, dus ja, dan 2021 maar verder uitmelken. Het zal mij een rotzorg zijn of #44 terugkeert of niet. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 januari 2022 @ 11:57 |
Niet alleen Engelse, er zijn ook niet-Engelse Hamilton fans ![]() | |
Nattekat | zaterdag 29 januari 2022 @ 11:59 |
Dat is gewoon een act joh. We weten allemaal dat potjecreme stiekem Engels is. | |
#ANONIEM | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:00 |
Ik had het niet over FOK! maar over de artikelen op F1 websites. | |
THEFXR | zaterdag 29 januari 2022 @ 12:06 |
Zevenvoudig F1-wereldkampioen Hamilton blijft zwijgen. Maar waarom? https://nos.nl/artikel/24(...)-zwijgen-maar-waarom | |
Knurft-Zork3 | zaterdag 29 januari 2022 @ 16:06 |
Het wordt zo langzamerhand toch wel tijd voor de grote "Still I rise" alleen-tegen-de-rest-van-de-wereld comeback tour-act van Sint Lewis. Het PR-bureau heeft er nu wel lang genoeg aan kunnen werken. (kan ook zijn dat hij weer eens een haartransplantatie ondergaat) | |
Rianne84 | zaterdag 29 januari 2022 @ 16:17 |
Hier zo geen zin in. Ik wil 5 euro korting per act. | |
tripel7 | zaterdag 29 januari 2022 @ 19:54 |
Boos dat de 'als iemand anders wint dan Hamilton is het racisme'-act van hem en Toto niet gewerkt heeft, die hoopte dat Horner in de laatste ronde tegen Verstappen zou zeggen dat hij van het gas af moest zijne grootstheid voor te laten, waarop Max zou zeggen 'uiteraard, het is een hele eer van zo'n grootheid te verliezen' en hem voorbij zou laten. en de klap dat die tactiek, net als bijv Monaco en andere momenten die hij hoopte te kapitaliseren als #BLM #blessed momenten op Silverstone na allemaal in het water vielen. Dus nu is zijn wereld uitgeklapt omdat hij niet een 8ste titel cadeau kreeg, ondanks alle beschuldigingen en verwijten van racisme, agressie en weet ik wat naar Red Bull en Verstappen. | |
#ANONIEM | zondag 30 januari 2022 @ 01:24 |
Ik heb Sainz, Ricciardo, Russell, Bottas en Verstappen ook niet of nauwelijks gehoord de afgelopen maanden. Het is gewoon clickbait, Hamilton doet dit vrijwel iedere winter. | |
Evenstar | zondag 30 januari 2022 @ 01:56 |
Hij verwijdert iedere winter iedereen die hij volgt op Instagram, komt niet opdagen bij FIA gala en laat via Toto weten dat hij nog niet weet of hij volgend seizoen meedoet? Nooit eerder gemerkt hoor .... Verder wel eens dat het grotendeels clickbait is, maar het is ook weer een act, zowel van hem als van de pers. Als hij er niet achter had gestaan had hij wel iets van zich laten horen. Meneer heeft overal een mening over en wil de altijd verkondigen, maar nu is hij opeens stil. | |
#ANONIEM | zondag 30 januari 2022 @ 01:58 |
Nee, maar de radiostilte van Hamilton tijdens de winter is wel vrij normaal voor hem. Ik volg eigenlijk alleen the Race als tijdschrift online maar zelfs daar wemelt het de laatste maanden van clickbait verhalen, ik vind het een slechte ontwikkeling. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2022 01:59:42 ] | |
SiGNe | zondag 30 januari 2022 @ 02:01 |
Dus van Lewis horen we pas na de 18e iets. Zelf denk ik dat het er op aan gaat komen of Masi weg gaat of niet. Als die blijft dan zal Lewis het gevoel hebben dat hij wordt tegengewerkt, dat d oet iets met je motivatie. En het zal sowieso ook nog afwachten zijn wie er de beste nieuwe wagen heeft gemaakt dit jaar, hoop veranderingen. Als er een nieuwe raceleider komt dan begint Lewis (en iedereen) met een nieuwe start, kan iedereen gemotiveerd aan het kampioenschap beginnen in elk geval. Kan Mercedes ook niet klagen over partijdigheid (alhoewle een raceleider de laan uit sturen natuurlijk ook partijdigheid kan zijn). En de FIA heeft nu ook een nieuwe president, uit de VAE.. misschien dat die nog wat vriendjes heeft die een baantje zoeken. ook nog een optie, we zullen zien over 3 weken. | |
#ANONIEM | zondag 30 januari 2022 @ 02:13 |
Ik heb er nog even over nagedacht. Het is uiteraard mogelijk dat Hamilton probeert de FIA te chanteren in de trant van "Als X niet ontslagen wordt dan stop ik" maar ik zie de FIA daar niet aan gaan toegeven. Het is ook mogelijk dat Hamilton spelletjes aan het spelen is door zich openlijk stil te houden maar via via eisen stelt. Mischien is Hamilton gewoon even klaar geweest met F1 en wil hij zich in alle rust en stilte en zonder allerlei gezeur voorbereiden op een nieuw seizoen. Kan ook zomaar. Probleem is dat alle berichtgeving hierover gewoon pure speculatie is en dat we gewoon niet weten wat de waarheid is en dat de media van alles in de lucht gooit voor de clicks. Dat laatste komt mij redelijk waarschijnlijk voor als ik kijk naar hoe zelfs The Race momenteel allerlei speculatie artikelen op de site zet, bijna dagelijks. Als je het mij vraagt start hij gewoon weer in het nieuwe seizoen. Doet hij dat niet, ook prima maar dan krijgt zijn reputatie wel een flinke klap, denk ik, met name omdat het nu nog niet bekend is en er nog 2 weken zijn voordat de auto getoond wordt. Mocht hij stoppen dan heeft F1 al een vervanger, Verstappen. Dus de FIA chanteren lijkt mij vrij zinloos, de enige die dan schade gaat lijden is Mercedes. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2022 02:13:56 ] | |
Evenstar | zondag 30 januari 2022 @ 02:26 |
Ben het grotendeels met je eens hoor. Het wordt sowieso aangedikt, denk dat daar geen twijfel over mogelijk is. Verwacht ook gewoon dat hij gaat starten. Als hij er echt klaar mee was geweest had hij dat al lang bekend gemaakt. Enige wat nog kan gebeuren is dat de auto tijdens de testdagen belachelijk slecht blijkt te zijn en hij dan alsnog besluit te stoppen. Echter vind ik het allemaal wel "raar" en anders dan anders. Vooral iedereen van Instagram afgooien vind ik kinderachtig. Het is een manier om aandacht te vragen zonder het daadwerkelijk van de daken te roepen. Als FIA toegeeft aan dit soort "chantage" is het einde zoek. Een Ferrari is al genoeg zou je denken. Als ze ook nog eens op hun teentjes moeten lopen voor Lewis dan gaat het echt niet goedkomen. Als ik FIA was zou ik Masi koste wat het kost op die plek houden, maar wel minstens twee man versterking geven. Masi daar nu weghalen gaat niemand een plezier doen. Het is dan een smet op de overwinning van Max en ook nog eens een teken richting Lewis en Mercedes dat zeiken, janken en politieke spelletjes spelen zinvol is. Moeten ze echt niet willen (doen). Verder is het naast het spelletje van Lewis ook vooral een spelletje van Britse media. Het zijn steeds dezelfde websites met dezelfde "journalisten" die stukjes schrijven zonder een bron. Deels clickbait, deels een bepaald sfeertje creëren om FIA onder druk te zetten. Britste media en Lewis fans doen alsof de F1 kapot zou gaan als Lewis stop, maar dat is echt bullshit. F1 ging ook niet kapot toen Senna overleed of Schumacher stopte. Er is altijd iemand anders die opstaat en in dit geval is Max al opgestaan. De Britten hebben dan Norris en Russell, Alonso rijdt nog rond, Ricciardo rijdt nog rond, Leclerc en Sainz doen het prima .... Alleen al de reactie van de fans wereldwijd op de overwinning van Max laat zien dat tijdperk van Lewis sowieso wel voorbij is. Men is er klaar mee, behalve de Britten en die hard fans die meer om Lewis geven dan om F1. | |
SiGNe | zondag 30 januari 2022 @ 13:38 |
Ik zei in het Hamilton topic ook al, het is Russische tactiek. Hamilton dreigt nu een hoop, kijkt wat er gebeurt en doet daarna niets, start gewoon en zegt tegen iedereen "wat voor probleem hadden jullie nou?" Hij heeft sowieso nog een cotnract voor de komende 2 jaar, dat zal anders ook nog eerst even ontbonden moeten worden. Lewis zou inmiddels op 60 miljoen per jaar zitten dus dat zou hem ook een hóóp inkomsten schelen. Mercedes heeft dan ook een groot probleem want die moeten plots een vervanger voor hun 1e rijder zien te vinden. Of ze zouden De Vries uit de Formula-E moeten trekken maar dan verliezen ze 2 kampioenschappen. Mercedes heeft er ook alle belangen bij dat Lewis blijft. Aan de andere kant.. Lewis heeft toevallig onlangs wel een eigen bedrijf gestart (of heeft in elk geval een investment gedaan). Hij kan opzich ook boodschappen gaan bezorgen bij z'n nieuwe grocery delivery service ![]() | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 13:46 |
Het is sowieso maar de vraag of hij dreigt. Hij zegt niets. Die conclusies worden door anderen getrokken op basis daarvan. Ik verwacht hem eigenlijk ook gewoon terug dit jaar, anders waren er ook wel geruchten dat Mercedes op zoek is naar een andere coureur als vervanger. Sowieso zou hij waarschijnlijk gestopt zijn als hij wereldkampioen zou zijn geworden, omdat hij, volgens de geruchten, een clausule heeft dat hij mag stoppen als hij nog een keer wereldkampioen wordt. | |
#ANONIEM | zondag 30 januari 2022 @ 14:04 |
Hamiltons contract is geen echt probleem, als hij zegt met pensioen te gaan als F1 rijder dan houdt dat gewoon op, het enige wat Mercedes dan doet is zeggen "Als je terugkomt houden we je aan het contract" Het zou voor Mercedes wel een lastig verhaal zijn, ja, en zeker als dit een last minute besluit is, dan kunnen ze niet meer gaan shoppen maar moeten ze of een van hun E rijders in de F1 zetten of een junior promoveren, mischien dat ze Piastri kunnen overnemen van Alpine, die heeft toch niets te doen ![]() | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 14:06 |
Of Ocon terughalen. Kan Piastri bij Alpine instappen. Heb ergens ook al de naam van Gasly langs zien komen. Maar dat is een stuk lastiger. | |
SiGNe | zondag 30 januari 2022 @ 14:12 |
Opzich zou het ook logisch geweest zijn als Lewis zou stopen als hij dit jaar gewonnen had. Er komen nieuwe wagens aan en het is maar de vraag wie er de beste heeft ontworpen, Mercedes mogelijk niet. Inhalen wordt ook makkelijker (theoretisch) Lewis gaat het dus een flink stuk zwaarder krijgen. Maar goed, die 8e wereldtitel en bovenaan de ranglijst staan.. dat is natuurlijk ook wel wat waard. | |
Beathoven | zondag 30 januari 2022 @ 14:14 |
Ik schat een kansje in dat Hamilton nét voor het nieuwe seizoen begint zijn einde in F1 aan gaan kondigen. Door dat net op het laatste moment te doen kan hij het nieuws kapen en een donkere wolk over het nieuwe seizoen gooien. En zo revenge nemen op Verstappen z'n "gestolen" titel zoals de Hamilton fans beweren. | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 14:24 |
Over dat inhalen zijn de meningen verdeeld. Gary Anderson denkt bijvoorbeeld dat de aanpassingen niet ver genoeg gaan omdat er alleen is gekeken om de vuile lucht achter de auto te verminderen en niet zozeer om te zorgen dat de auto minder gevoelig is voor de vuile lucht door nog meer downforce voa de vloer te genereren zoals eind jaren '70, begin jaren '80 het geval was. https://the-race.com/form(...)d-effect-looks-like/ | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 14:26 |
Weinig kans, omdat de testsessies al een paar weken eerder zijn. | |
SiGNe | zondag 30 januari 2022 @ 14:30 |
Ook al zijn de auto's nog gevoelig voor vuile ludht, als ze minder vuile lucht produceren kunnen ze in elk geval dichterbij komen. En dan is er opzich nog de DRS om er voorbij te komen. Met de huidige wagens kon je niet dichtbij genoeg komen en had de DRS dus ook vaak weinig zin. DRS zou in de toekomst wel moeten verdwijnen maar danmoet er eerst gekeken worden of inhalen nu al beter is dan vorig jaar en of er dan evt nog meer aanpassingen aan de wagen nodig zijn. | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 14:37 |
Met andere woorden, DRS gaat nog meer invloed hebben in plaats van minder. Wordt het racen niet beter van. ![]() | |
SiGNe | zondag 30 januari 2022 @ 17:48 |
Weet ik niet, DRS zal anders gebruikt gaan worden denk ik. Niet meer om naar een auto toe te rijden maar juist om van een auto weg te komen. De teams en een hoop FIA bazen willen het ook weg hebben, kan niet op de korte termijn maar ze willen het wel op de middellange termijn doen. En men kan ook aanpassingen maken, dat het bijv nog maar 5 keer per wedstrijd gebruikt mag worden als "boost" Dan kan je DRS ook strategisch inzetten. | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 17:53 |
Dat is dus het probleem. Als je dichter op een andere auto kan rijden, kun je DRS dus gebruiken om er eerder voorbij te gaan in plaats van ernaast te komen, en dan op eigen kracht inhalen, zoals normaal is met een slipstream. Dat is waar DRS voor bedoeld is. De inhaalacties op DRS was toch al veel te veel op het rechte stuk ipv in de bocht. Dat wordt nu alleen maar nog eerder. Dus nog minder echte inhaalacties. | |
#ANONIEM | zondag 30 januari 2022 @ 19:14 |
DRS afschaffen voor dit seizoen was besproken maar de teams wilden daar (nog) niet aan, ze wilden als ik het goed weet eerst zien of de wijzigingen die nu komen effectief gaan zijn en daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Het kan heel goed zijn dat DRS zijn langste tijd gehad heeft nu maar het is nog net iets te vroeg om daar uitspraken over te doen, denk ik. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2022 19:14:38 ] | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 19:21 |
Ik las dat het de bedoeling was om te kijken of ze in 2024 zonder kunnen en het met opnieuw nieuwe regels in 2026 niet meer op de auto zou zitten. | |
MoreDakka | zondag 30 januari 2022 @ 19:50 |
Dat is niet helemaal juist. Dichtbij komen kon prima, maar dichtbij blijven was moeilijk omdat de banden vrijwel meteen opbrandden. Dat probleem zal waarschijnlijk niet verdwijnen. Ook nu zal volgen lastiger zijn in snelle bochten. Wat DRS vaak doet is dat men dan op het rechte stuk dat verschil weer goed kan maken. Op die manier is volgen prima mogelijk, als de banden het vol zouden houden. | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 20:06 |
Qua banden niet, al zou de compound weer iets anders en hopelijk beter zijn. In de bochten was het juist lastig volgen door de vuile lucht en de gevoeligheid van de wagens hiervoor, doordat de meeste downforce via de vleugels wordt gegenereerd. Dat zou nu beter moeten gaan. | |
MoreDakka | zondag 30 januari 2022 @ 20:15 |
Dat is de theorie maar dat gaat in de praktijk natuurlijk heel erg tegen vallen. Maar het idee dat het volgen niet mogelijk zou zijn zonder deze aanpassingen is niet gebaseer op realiteit. | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 20:33 |
Ik denk dat je dan weinig snapt van aerodynamica en de werking van luchtstromen en waarom deze aanpassingen zijn doorgevoerd. Dat ze waarschijnlijk niet ver genoeg gaan is zeer goed mogelijk. | |
MoreDakka | zondag 30 januari 2022 @ 20:35 |
![]() | |
SiGNe | zondag 30 januari 2022 @ 20:52 |
Scheelt dat er nieuwe banden komen ![]() Minder grip op de voorbanden schijnt wel in de verwachting te liggen ivm de voorvleugel. Afgelopen jaren hadden achterliggers vaak ook de DRS nodig om dichterbij te komen en konden dan inderdaad door de vuile lucht er niet voorbij. Nu kunnen ze er wel dichterbij komen en dan DRS inzetten op het juiste moment. Maar dan krijgt de ander weer de DRS in de volgende ronde en dan kan weer pogingen doen om weer terug in te halen. Maar er verandert dit jaar sowieso een hoop, zal ook best een testjaar worden voor veel teams. En misschien dat er in 2023 dan weer aanpassingen gedaan worden aan de huidige regels om 't nog weer beter te maken. We zullen moeten afwachten. [ Bericht 0% gewijzigd door SiGNe op 30-01-2022 21:39:59 ] | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 21:02 |
De banden zouden ook minder gevoelig zijn voor oververhitting en slijtage, waardoor je er meer op zou kunnen pushen. https://www.crash.net/f1/(...)-deliver-what-expect | |
MoreDakka | zondag 30 januari 2022 @ 22:17 |
Niet helemaal dus. De vuile lucht maakt het moeilijker, maar het echte probleem is en blijft de banden die oververhitten. Zonder dat zou het met DRS mogelijk zijn om langere tijd in die vuile lucht te rijden en een actie in te zetten. Dat kon vaak niet, of men kreeg maar één kans en als die niet lukte moest je weer afstand houden om de banden te koelen. Zie bijvoorbeeld Verstappen op Hamilton in Bahrein. Hij had veel versere banden maar kreeg toch maar één kans. Daarna waren de bandjes alweer op. Dát is het echte probleem, dichtbij genoeg komen voor een actie is niet het probleem. | |
Starflyer | zondag 30 januari 2022 @ 22:42 |
Met DRS ja, dus alleen op het rechte stuk. Het grote probleem waarvoor DRS nodig is, is dat men in de bochten door de vuile lucht niet kan volgen en er dus nauwelijks een actie buiten het rechte stuk mogelijk is. Daarvoor zijn de aanpassingen aan de wagens voor dit jaar. En sowieso zijn de banden voor dit jaar aangepast waardoor ze minder zouden moeten oververhitten en er dus meer op gepusht zou kunnen worden. | |
Tarado | maandag 31 januari 2022 @ 11:59 |
tripel7 | maandag 31 januari 2022 @ 12:28 |
Ik neem aan exit voor Alan van der Merve? | |
GotenSSJ | maandag 31 januari 2022 @ 12:31 |
Erg mooi. | |
Tarado | maandag 31 januari 2022 @ 12:44 |
wie weet haalt hij toch een prik of 3 | |
MoreDakka | maandag 31 januari 2022 @ 23:51 |
Allemaal leuke theorie inderdaad. In de praktijk komt daar nooit iets van terecht. Het resultaat zal altijd anders zijn dan verwacht. En dat is niet omdat ik het zogenaamd beter zou weten dan experts, maar omdat dit echt niet de eerste keer is dat ze zoiets proberen. 2009, 2014 waren de meest recente voorbeelden. En toen ze in 2017 de andere kant op gingen voorspelde iedereen dat het bagger zou zijn en het omgekeerde werd waar. Van 2017 tot 2021 hebben we veel meer mooie inhaalacties en gevechten gehad dan van 2009 - 2016. Vooral als Pirelli er naast zat met hun voorspellingen. [ Bericht 19% gewijzigd door MoreDakka op 01-02-2022 00:00:04 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 1 februari 2022 @ 10:48 |
Ja, want de rest van het seizoen doet helemaal niet ter zake. Het komt puur door Masi dat Lewis geen kampioen is geworden. Als dat het gevoel is, dat bij Lewis overheerst, dan mag hij van mij wegblijven en ergens anders Calimero gaan uithangen. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 1 februari 2022 @ 10:59 |
Op zich goed onderbouwd verhaal, maar ook hij moet (logischerwijs) wat aannames doen. Nog een paar weekjes en dan gaan we het zien. Duurt wel godvergeten lang, als je het mij vraagt! ![]() | |
Rossdale | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:00 |
Hij verloor hier het WK al: Dat Mercedes daarna via allerlei dubieuze trucjes nog heeft geprobeerd om Hamilton te helpen is gelukkig niet beloond. Dat Max Abu Dhabi won is onterecht, maar als Hamilton WK was geworden was het nog vele malen onterechter geweest. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:08 |
Ben ik helemaal met je eens. Over het hele seizoen gezien, vind ik Max de terechte kampioen. | |
Nattekat | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:11 |
Perezgod heeft daar al het WK in leven gehouden door zelfs met een auto die ieder moment uit elkaar kon vallen Hamilton in zo'n fout te dwingen ![]() | |
shiz | dinsdag 1 februari 2022 @ 11:28 |
Inderdaad, dat is een beetje de conclusie. Als Max-fan kon het niet veel anders dan dat je de moed verloor en gewoon inzag dat Lewis/Mercedes de betere combi was die dag, Max/RedBull hun best deed, maar het gewoon niet wilde. Al is het natuurlijk ook racing dat alles mogelijke nog kan gebeuren... daar kwamen dan van RedBull ook 'the right calls at the right time'. Ik vond eigenlijk zo gek veel niet fout gedaan... bij zo'n crash weet je gewoon dat er een safety car gaat komen. Het probleem imho was dat de gelapte auto's zich niet vroeg genoeg mochten inhalen en dat de safety car te lang buiten bleef terwijl het circuit gewoon vrij was. Dat zag Masi waarschijnlijk ook wel in dat 'ie dat een beetje verslapen had en toen kwam 'ie tot het dubieuze besluit dan maar een paar te laten inhalen en het alsnog op die showdown ronde te laten aankomen. De vraag is natuurlijk, wat was er gebeurd... Ik denk: mochten de gelapte auto's zich eerder al inhalen en kwam de safety car eerder binnen, had je min of meer het zelfde scenario. Liet 'ie ze niet inhalen, maar wel de safety car vroeg naar binnen gaan, dan was het potentieel gevaarlijk, want ze moesten Max voorbij laten (blauwe vlag), maar strijden onderling nog voor een plaatsering. En ook dan denk ik had Max nog aan Lewis kunnen komen misschien. Het enige scenario waarin Lewis wint is als je onder de safety car finisht. Maar moedwillig een safety car op het circuit houden zonder de noodzaak ervoor vind ik ook niks met sport te maken hebben... of er nooit een safety car gekomen was... maar dan ben je nog verder van huis als je dat had gewild. Natuurlijk, als er nooit een incident was geweest, dan was 'ie met twee vingers in z'n neus naar de overwinning gereden, zo zag het er de hele race ook naar uit. In dit geval heeft RedBull de strategische keuzes van Mercedes eigenlijk afgedwongen. Ze dwongen Mercedes in de tegengestelde strategie, kwam zelf als eerste binnen voor frisse zolen en dwongen Merc om voor track position te gaan. Natuurlijk ook een vraagje of Mercedes met die snelheid en voordeel ook niet op veilig had kunnen gaan en nog een keertje hadden moeten pitten, dan was het misschien ook anders afgelopen. Dat is de sport nu eenmaal. Ik weet niet of ik het 'diefstal' en onverdiend wil noemen. Lewis had eigenlijk moeten winnen... maar ja voor 'eigenlijk' koop je niet veel. En inderdaad over het hele seizoen gezien, als je denkt met plof en aftetsen hoe goed 'ie er altijd nog voor stond, over het hele seizoen gezien had Max gewoon dik verdiend moeten winnen. En gelukkig was het universum ook zo gestemd in ieder geval. ![]() Is er al bekend wanneer Drive to Survive er is? ![]() | |
bedachtzaam | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:00 |
Er is helemaal geen onderzoek naar Michael Masi dus dat haalt je hele schrijfsel onderuit. Het onderzoek dat gestart is, is om te zien waar het beter kan om controversie te voorkomen. Michael Masi heeft gewoon binnen de regels gehandeld en daarom zijn ook die protesten van Mercedes afgewezen. Dat verhaal dat Lewis zijn toekomst laat afhangen of Michael Masi aan blijft of niet of dat hij het gevoel zal hebben dat hij tegen gewerkt word is daarom gewoon kolder. | |
Starflyer | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:14 |
Is dat zo? Waarom zou Hamilton in Imola wel dat voordeel mogen hebben dat achterblijvers ertussen uit gehaald worden (en hij dus zijn ronde terug kreeg) en Verstappen niet? Wat is het verschil? Sowieso zou het geen probleem geweest zijn als Latifi een ronde eerder gecrasht was of dat de marshalls deden wat ze zeiden tegen Masi, namelijk dat ze binnen twee ronden de boel opgeruimd zouden hebben. Anders hadden we waarschijnlijk een rode vlag gekregen. Sowieso was ik altijd al tegen het ertussen uithalen van de achterblijvers en deze controverse sterkt me in die mening. Het geeft namelijk een imho onevenredig voordeel aan de achtervolger, die al een groot voordeel heeft van de SC omdat de voorligger zijn voorsprong kwijt is. Zonder SC zou hij de achterblijvers ook in moeten halen. En het scheelt weer een paar ronden achter de SC rijden. | |
#ANONIEM | dinsdag 1 februari 2022 @ 13:38 |
het verschil is dat in AD niet alle achterliggers er tussenuit gehaald zijn. Sainz raakte zelfs bijna zijn podiumplek kwijt doordat hij vast zat achter een achterligger.... Als gekozen was voor enen rode vlag, dan was dat tegen de regels geweest. Dit mag alleen omdat er reparaties plaats moeten vinden, een voeetuig kan niet veilig weggehaald worden of soortelijken problemen. Een rode vlag mag niet ingezet worden omdat de wedstrijdleiding nog even (leuk) wil racen.... Gelukkig. De coureurs willen zelfs de achterblijvers er tussenuit hebben omdat het tot onveilige situaties leidt, voor alle coureurs. Het is voor de achterliggers moeilijk te volgen wie er op de achterbumper zit en hoe deze veilig te laten passeren. Achterliggers gaan, omdat alle onderlinge verschillen weg zijn, een essentiële rol in de wedstrijd spelen, zie Tsunoda die oneens kansen kreeg op Sainz terwijl Tsunoda op dat moment niet de snellere auto had | |
DaMook | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:49 |
Hamilton laat op chinees platform weibo eindelijk van zich horen. https://www.rtlnieuws.nl/(...)_3UFfz78n9wHHg2cidXw | |
Starflyer | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:55 |
Het zijn de teams geweest die niet willen dat een race niet achter een SC eindigt, niet de Race Director. Dat is ook de reden dat niet alle achterblijvers ertussenuit zijn gehaald. Dus de teams zijn wat dat betreft imho medeschuldig aan de hele controverse. Coureurs hebben al een voordeel doordat alle verschillen weg zijn. We gaan het nu nog erger maken door de achterblijvers ertussenuit te halen. In andere raceklassen gebeurt het ook niet (en zijn er bijvoorbeeld ook geen blauwe vlaggen) en klaagt niemand erover. Natuurlijk zullen er ook wat nadelen aan zitten, maar die wegen daar imho niet tegenop. [ Bericht 2% gewijzigd door Starflyer op 01-02-2022 16:07:11 ] | |
Starflyer | dinsdag 1 februari 2022 @ 15:55 |
Fout, dit betreft een eerder (voor Abu Dhabi) opgenomen bericht. | |
Starflyer | dinsdag 1 februari 2022 @ 18:18 |
Ferrari noemt de nieuwe F1 wagen de F1-75, omdat het dit jaar 75 jaar geleden is dat de eerste Ferrari productiewagen, de 125 S, werd geproduceerd. https://www.formula1.com/(...)Mo3vL1bsWpyssGd.html | |
Rianne84 | woensdag 2 februari 2022 @ 11:25 |
That's some dangerous driving ![]() | |
Tarado | woensdag 2 februari 2022 @ 11:29 |
als ze er maar mee kunnen winnen, hoop echt dat ze dit keer wat behoorlijks gebouwd hebben | |
WismutVeilchen83 | woensdag 2 februari 2022 @ 11:31 |
Was het dan echt zo'n probleem geweest als die andere 3 achterblijvers ook gepasseerd waren? Dat had een hoop discussie gescheeld. | |
Nattekat | woensdag 2 februari 2022 @ 11:35 |
Journalistiek is ook niet meer wat het geweest is. Iedere sukkel met meer 2 hersencellen kan toch wel bedenken dat een Chinees platform wel de laatste plek is waar dat zou gebeuren ![]() | |
H_T | woensdag 2 februari 2022 @ 11:39 |
Nieuwjaarswensen kan je ook met gemak maanden geleden al opgenomen hebben natuurlijk. Gewoon een keer aan het lijstje toevoegen als je toch al bezig bent met dingen filmen | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 februari 2022 @ 12:18 |
Andere raceklassen. ![]() Dit is de Formule 1 en daar doen ze het op deze manier. En al zo lang als ik me kan herinneren. Lekker laten zo. | |
Starflyer | woensdag 2 februari 2022 @ 12:22 |
Dat is ook al door Mercedes bevestigd, las ik. | |
Starflyer | woensdag 2 februari 2022 @ 12:26 |
Vanaf een jaar of 10 geleden, ja. Daarvoor lieten ze de achterblijvers er gewoon tussen. Maar als jij liever meer ronden achter de SC wilt, suit yourself. | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 februari 2022 @ 12:26 |
Dat doe ik ook. Ga jij ondertussen lekker de Formule E kijken. | |
Starflyer | woensdag 2 februari 2022 @ 12:29 |
IndyCar ook goed? ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 2 februari 2022 @ 12:32 |
Prima. | |
ondeugend | donderdag 3 februari 2022 @ 10:35 |
Voorlopig bijt RB de spits af | |
Starflyer | donderdag 3 februari 2022 @ 11:23 |
Wachten we alleen nog op de bekendmaking van de presentaties van William en Haas:
[ Bericht 6% gewijzigd door Starflyer op 03-02-2022 16:47:35 ] | |
DutchSuomiFan1992 | donderdag 3 februari 2022 @ 13:18 |
Wtf? ![]() | |
DjVero | donderdag 3 februari 2022 @ 13:46 |
Op die dingen zul je wel hard gaan... | |
#ANONIEM | donderdag 3 februari 2022 @ 13:53 |
Wtf moeten we zien? [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2022 13:54:23 ] | |
THEFXR | donderdag 3 februari 2022 @ 13:59 |
xtc met naam MAX | |
daNpy | donderdag 3 februari 2022 @ 14:01 |
Van die pillekes waar ge zo keiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii hard van gaat. Die hèt d'n Dave ![]() | |
DeeBee | donderdag 3 februari 2022 @ 14:02 |
Red Bull komt alweer als eerste aan!!!1!! | |
#ANONIEM | donderdag 3 februari 2022 @ 14:04 |
De pers bestaat al sinds 2017 sowieso: https://pillreports.net/index.php?page=display_pill&id=37722 | |
#ANONIEM | donderdag 3 februari 2022 @ 14:08 |
3 is beter dan 5. | |
Tinos85 | donderdag 3 februari 2022 @ 15:15 |
0 zou nog beter zijn ![]() | |
DutchSuomiFan1992 | donderdag 3 februari 2022 @ 15:48 |
Dat wist ik niet. Maar goed, ik weet sowieso niks van dat soort pilletjes. | |
fathank | donderdag 3 februari 2022 @ 16:02 |
Eeuwig zonde. | |
Starflyer | donderdag 3 februari 2022 @ 16:46 |
Niet meer | |
#ANONIEM | donderdag 3 februari 2022 @ 17:20 |
Mij maakt het niet heel veel uit welke vorm of kleur ze hebben ![]() | |
Rianne84 | donderdag 3 februari 2022 @ 19:46 |
https://www.racexpress.nl(...)-Verstappen/n/119251 Voortaan pas straf na 5 waarschuwingen, eerste gelukje voor Lewis dit jaar. (Deze site schijnt dat overigens niet te snappen) | |
#ANONIEM | donderdag 3 februari 2022 @ 20:05 |
Precies, Lewis stond vorig jaar meer op scherp dan Max. | |
Starflyer | donderdag 3 februari 2022 @ 21:38 |
Die site heeft het gewoon 1 op 1 overgenomen van de Daily Express ![]() https://www.express.co.uk(...)appen-Formula-1-news | |
Peterselieman | donderdag 3 februari 2022 @ 21:47 |
Als je goed kijkt is het weer framing Degene die toch echt meer regels aan zijn laars lapt is #44 | |
DjVero | donderdag 3 februari 2022 @ 21:53 |
Zolang je maar 'max' gaat. | |
Rianne84 | donderdag 3 februari 2022 @ 21:58 |
En nu kunnen ze Lewis gewoon een waarschuwing geven voor het niet verschijnen op het gala zonder dat hij de eerste race meteen straf krijgt. | |
Starflyer | donderdag 3 februari 2022 @ 22:05 |
Dat valt imho nog onder de 2021 regels. En zo niet, dan zijn de reprimandes uit 2021 vervallen, want die gelden per kalenderjaar, in tegenstelling tot de strafpunten. | |
tripel7 | donderdag 3 februari 2022 @ 22:23 |
Duals als het niet onder 2021 valt, heeft hamilton het gepresteerd om voor 2022 een reprimande te krijgen voordat er überhaupt een meter gereden is😂 [ Bericht 0% gewijzigd door tripel7 op 03-02-2022 22:24:06 (Taalfout) ] | |
ondeugend | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:05 |
#ANONIEM | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:06 |
Heel verrassend. | |
ondeugend | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:08 |
Die opmerking is sarcastisch hoop ik. | |
Kleffe_Dop | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:15 |
Als ze al iets spannends hebben verzonnen zal je het niet zien op deze renders. Maar het is in ieder geval geen 1 op 1 render van het FIA mock-up model. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:18 |
Bloedserieus. | |
ondeugend | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:20 |
Ik vind de verandering minder schokkend dan gedacht. | |
daNpy | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:29 |
Dit ja, man man man. Het is weer geluk voor Max, want die mag meer flikken!!!!1111 Terwijl degene met de meeste reprimandes én strafpunten nog altijd kapitein onsportief zelf is ![]() | |
4-elements | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:29 |
Wel jammer eigenlijk dat het niet meer mogelijk is om met iets totaal anders te komen. Wat dat betreft ligt de tijd van revolutie al langer achter ons, slechts evolutie qua designs nu. En met revolutie bedoel ik zaken als de motor achterin i.p.v. voorin, introductie vleugels, nieuwe materialen, etc. | |
ondeugend | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:35 |
Nou ja, het nieuwe tijdperk werd nogal groots gepresenteerd met grote veranderingen ook kwa wagens. Misschien was ik wat naief maar op het eerste gezicht lijkt het mee/ tegen te vallen. | |
ondeugend | vrijdag 4 februari 2022 @ 12:35 |
Vol |