abonnement Unibet Coolblue
pi_201566937
Voorzitter (73) zelfdodingsclub opgepakt en woning doorzocht na recente zelfdodingen

quote:
Jos van Wijk, voorzitter van de Coöperatie Laatste Wil (CLW), is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij hulp bij zelfdoding. De 73-jarige Apeldoorner is vanochtend aangehouden, waarbij ook zijn huis is doorzocht. De aanleiding is een aantal recente zelfdodingen.

Van Wijk wordt ook verdacht van deelneming aan een criminele organisatie, die als oogmerk heeft het plegen en/of beramen van het misdrijf hulp bij zelfdoding. Volgens het Openbaar Ministerie is daarvan sprake als twee of meer personen zich gestructureerd en langere tijd zich met het misdrijf bezig houden. CLW strijdt sinds 2013 voor het recht op zelfdoding.

De voorzitter is aangehouden naar aanleiding van ‘een aantal recente gevallen van zelfdoding’, aldus OM-woordvoerder Annette Toonen. Op vragen over het aantal zelfdodingen en waar en wanneer deze waren gaat het OM niet in.

Zelfmoordpoeder
CLW is teleurgesteld over de aanhouding, laat Van Wijk's advocaat Tim Vis weten. ,,Bovendien neemt Jos apert afstand van het idee dat sprake zou zijn van een ‘criminele organisatie’. De CLW handelt binnen de kaders van de wet, beijvert zich juist om de wettelijke mogelijkheden te verruimen en is daarover - ook naar het OM - transparant. Het doet Jos veel pijn dat hiermee 27.500 leden van CLW worden gecriminaliseerd.”

Justitie heeft CLW al langere tijd op de korrel. Zo wordt eraan getwijfeld of de belangenvereniging voor hulp bij zelfdoding binnen de marges van de wet werkt. Meest recente voorbeeld is afgelopen zomer in Eindhoven. Rondom huisbijeenkomsten van CLW zouden afspraken zijn gemaakt over zelfmoordpoeder.

Zes personen
Daarvoor werd Alex S. (28) in juli opgepakt, omdat hij in zelfmoordpoeder zou handelen. Volgens het OM heeft hij het middel aan honderden mensen verkocht en gebruikten zeker zes personen het om daadwerkelijk een einde aan hun leven te maken. Naar aanleiding hiervan is CLW gestopt met het houden van huisbijeenkomsten, meldde Van Wijk vorige maand.

Hij benadrukte dat er tijdens de bijeenkomsten niet gesproken werd over de aan- en verkoop van zelfmoordpoeder. Het verstrekken van zo'n middel is ‘hulp bij zelfdoding’ en bij wet verboden. Van Wijk zei tegen het Brabants Dagblad: ,,We kunnen niet zeggen dat het in het verlengde van de bijeenkomst niet gebeurt. Dat iemand zegt: ‘Ik heb besteld en nog wel wat over.’ Of dat er wordt gesproken over samen bestellen.”

Verspreiden dodelijk poeder
Ook in 2018 lag CLW onder het vergrootglas van justitie. Destijds had de corporatie het plan om het zelfmoordpoeder - een poeder waarmee mensen waardig zouden kunnen sterven en waarvan de samenstelling altijd geheim is gehouden - te verspreiden onder leden. Dat moest via speciale inkoopgroepen gebeuren, zodat de corporatie zelf niet strafbaar zou handelen. Nadat justitie desondanks maatregelen aankondigde, zag Van Wijk af van het plan om het mysterieuze zelfdodingsmiddel te verstrekken.

https://www.bd.nl/eindhov(...)lfdodingen~aba6b7ab/
  Miss 200.000.000! woensdag 29 september 2021 @ 17:11:44 #2
367000 roos94
pi_201567028
Je mag niet eens een beetje behoorlijk dood gaan in deze wereld. En als je voor de trein springt vinden mensen je een klootzak.
pi_201567109
Het is toch diep treurig dat je voor een hond of kat wel de beslissing mag nemen dat het leven n iet meer waardevol is maar niet voor jezelf. Bij een paard mag dat zelfs om economische redenen, (nood)slacht op afspraak is redelijk normaal als het beest niet meer bereden kan worden.

Waarom mag een mens die geen zin meer heeft dan niet zelf beslissen maar is afhankelijk van de oordeel van de huisarts en een tweede arts. Hoezo kan een arts oordelen of ik nog wel of niet zin heb in het leven.

Niet dat ik op dit moment dood wil maar er komt mogelijk wel een tijd dat ik niet meer hoeft om wat voor reden dan ook. Waarom moet ik dan een moeizame discussie aan met een arts die gebonden is aan regelingen en mogelijk zelf tegen zelfdoding is?

Laat mensen zelf een keus maken, eventueel twee keer met een week er tussen. Maar dan graag wel via een onafhankelijke instantie en niet perse bij de eigen arts.
pi_201567114
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:11 schreef roos94 het volgende:
Je mag niet eens een beetje behoorlijk dood gaan in deze wereld. En als je voor de trein springt vinden mensen je een klootzak.
Dat mag wel, je mag alleen geen ander helpen.
pi_201567335
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:19 schreef qajariaq het volgende:
Het is toch diep treurig dat je voor een hond of kat wel de beslissing mag nemen dat het leven n iet meer waardevol is maar niet voor jezelf. Bij een paard mag dat zelfs om economische redenen, (nood)slacht op afspraak is redelijk normaal als het beest niet meer bereden kan worden.

Waarom mag een mens die geen zin meer heeft dan niet zelf beslissen maar is afhankelijk van de oordeel van de huisarts en een tweede arts. Hoezo kan een arts oordelen of ik nog wel of niet zin heb in het leven.

Niet dat ik op dit moment dood wil maar er komt mogelijk wel een tijd dat ik niet meer hoeft om wat voor reden dan ook. Waarom moet ik dan een moeizame discussie aan met een arts die gebonden is aan regelingen en mogelijk zelf tegen zelfdoding is?

Laat mensen zelf een keus maken, eventueel twee keer met een week er tussen. Maar dan graag wel via een onafhankelijke instantie en niet perse bij de eigen arts.
als iets niet mag betekent niet dat je het gewoon kan doen hoor. Bij succes kan je toch niet meer gestraft worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201567400
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
als iets niet mag betekent niet dat je het gewoon kan doen hoor. Bij succes kan je toch niet meer gestraft worden.
Er is voor 'doe het zelf' geen nette methode beschikbaar. Het aanmoedigen van brug en trein springers lijkt me ook niet de bedoeling.

Gewoon na een weloverwogen beslissing ergens kunnen melden en laten motiveren. Dan kan dat instituut ook gelijk stervensbegeleiding geven en hoeft de brandweer niet met tuinschepjes tussen de bielsen te prutsen.
pi_201567468
De staat wil het monopolie op zelfmoord behouden.

De belastingdienst duldt geen concurrentie.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Miss 200.000.000! woensdag 29 september 2021 @ 18:34:31 #8
367000 roos94
pi_201567913
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:19 schreef PS. het volgende:

[..]
Dat mag wel, je mag alleen geen ander helpen.
Dat mag niet want heel veel mensen krijgen geen euthanasie toestemming
pi_201568298
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:11 schreef roos94 het volgende:
Je mag niet eens een beetje behoorlijk dood gaan in deze wereld. En als je voor de trein springt vinden mensen je een klootzak.
Sommige mensen, egotrippers.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 29 september 2021 @ 19:11:08 #10
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_201568539
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:11 schreef roos94 het volgende:
Je mag niet eens een beetje behoorlijk dood gaan in deze wereld. En als je voor de trein springt vinden mensen je een klootzak.
Het mag wel, maar dan wel graag door artsen met kundige euthanasie, niet door een bejaarde ophitser die tips geeft.
-XOXO- Je maintiendrai
pi_201568713
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:11 schreef datismijnmening het volgende:

Het mag wel, maar dan wel graag door artsen met kundige euthanasie, niet door een bejaarde ophitser die tips geeft.
Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen op de medische malle molen zit te wachten en liever gewoon wat tips vergaart bij niet medici. Het in huis hebben van wat 'zelfmoordpoeder' kan al een geruststellend idee zijn. Dat je kan besluiten er uit te stappen wanneer jij wilt, zonder dat daar per se een arts incl papierwerk en allerlei officiele protocollen aan te pas komt.

Vanuit de wet begrijp ik dan ook wel weer dat de scheidslijn tussen 'hulp bij zelfdoding' en 'moord' een lastige is.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_201568766
Het vervelende van dat poeder is dat de koper het niet noodzakelijkerwijs voor zichzelf hoeft te gebruiken.

Om misbruik te voorkomen lijkt het me veel beter mensen die werkelijk willen daarin te begeleiden, en dat mag best een traject van enkele weken of maanden zijn, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat iemand vandaag besluit dat het klaar is en morgen dan maar zijn/haar Drion kan nemen.

Wat dat betreft was Drion een prima idee, mits verstrekt door een zorgverlener die ook toeziet op inname.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201568839
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:25 schreef Leandra het volgende:
Het vervelende van dat poeder is dat de koper het niet noodzakelijkerwijs voor zichzelf hoeft te gebruiken.

Om misbruik te voorkomen lijkt het me veel beter mensen die werkelijk willen daarin te begeleiden, en dat mag best een traject van enkele weken of maanden zijn, het hoeft helemaal niet zo te zijn dat iemand vandaag besluit dat het klaar is en morgen dan maar zijn/haar Drion kan nemen.

Wat dat betreft was Drion een prima idee, mits verstrekt door een zorgverlener die ook toeziet op inname.
Ja, ook dat. En ik geloof dat ook één van de bezwaren van de pil van Drion was dat een oudere misschien besluit er uit te stappen omdat het gevoel bestaat een last voor de familie te zijn. Dus niet per se een doodswens op zich, maar meer een gevoel van overbodig zijn. En dan is het wel handig dat er een uitgebreid traject is waarbij de motivatie goed onder de loep wordt genomen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_201568877
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:29 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ja, ook dat. En ik geloof dat ook één van de bezwaren van de pil van Drion was dat een oudere misschien besluit er uit te stappen omdat het gevoel bestaat een last voor de familie te zijn. Dus niet per se een doodswens op zich, maar meer een gevoel van overbodig zijn. En dan is het wel handig dat er een uitgebreid traject is waarbij de motivatie goed onder de loep wordt genomen.
Wat mij betreft hoeft het zich niet te beperken tot ouderen, als je echt echt echt niet meer wilt mag het wat mij betreft ook als je bij wijze van spreken 38 bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201568945
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:32 schreef Leandra het volgende:

Wat mij betreft hoeft het zich niet te beperken tot ouderen, als je echt echt echt niet meer wilt mag het wat mij betreft ook als je bij wijze van spreken 38 bent.
Maar dat kan dus niet nu. Als je 38 bent, echt dood wilt, maar eigenlijk niet ziek bent, dan is er geen uitzichtloos lijden. En dan kan euthanasie niet. Zie de docu 'Moeders springen niet van flats'. Blijkbaar zijn er per jaar heel veel aanvragen voor euthanasie wegens psychisch lijden, maar wordt dat zelden ingewilligd. En tsja, dan maar de trein. Of van een flat springen. En dan snap ik dat je je wendt tot zo'n 'zelfmoordhulpclubje' voor een iets minder maatschappelijk drastische keus.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 29 september 2021 @ 19:39:50 #16
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201569053


Kijk hem dan, ouwe Don Corleone. Ik kan me toch niet voorstellen hoeveel mensen deze man geholpen heeft. :r
  woensdag 29 september 2021 @ 20:03:22 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201569609
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:19 schreef qajariaq het volgende:
Het is toch diep treurig dat je voor een hond of kat wel de beslissing mag nemen dat het leven n iet meer waardevol is maar niet voor jezelf. Bij een paard mag dat zelfs om economische redenen, (nood)slacht op afspraak is redelijk normaal als het beest niet meer bereden kan worden.

Waarom mag een mens die geen zin meer heeft dan niet zelf beslissen maar is afhankelijk van de oordeel van de huisarts en een tweede arts. Hoezo kan een arts oordelen of ik nog wel of niet zin heb in het leven.

Niet dat ik op dit moment dood wil maar er komt mogelijk wel een tijd dat ik niet meer hoeft om wat voor reden dan ook. Waarom moet ik dan een moeizame discussie aan met een arts die gebonden is aan regelingen en mogelijk zelf tegen zelfdoding is?

Laat mensen zelf een keus maken, eventueel twee keer met een week er tussen. Maar dan graag wel via een onafhankelijke instantie en niet perse bij de eigen arts.
Alleen als het een weloverwogen keus is die je maakt met gezond verstand.
Helaas is dat in veel gevallen niet zo. Mensen met psychische problemen willen eigenlijk niet echt dood, maar zien geen andere uitweg. Die moeten hulp krijgen.

En deze kerel mag van mij achter slot en grendel met zijn achterlijke club.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201570900
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 20:03 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Alleen als het een weloverwogen keus is die je maakt met gezond verstand.
Helaas is dat in veel gevallen niet zo. Mensen met psychische problemen willen eigenlijk niet echt dood, maar zien geen andere uitweg. Die moeten hulp krijgen.

En deze kerel mag van mij achter slot en grendel met zijn achterlijke club.
Dr laatste zin kan wat genuanceerder, met de rest ben ik het grotendeels wel met je eens. Juist een ongezond verstand kan een reden zijn om niet verder te willen.

Deze man is niet uit op winst. Hij gaat voor wat hij verkondigd. Het mag niet maar ik snap volkomen wat het doel is van de vereniging. Heb zelfs ooit overwogen er alvast maar lid van te worden. Het taboe op levensbeëindiging is zo groot dat je soms de zekerheid wil inbouwen dat je zelf de beslissing kan nemen als je zelf vind dat het tijd is.

Het verspreiden van dat poeder maakt dat je in een opwelling 'het' kan doen. Dat is niet goed. Aan de andere kant liggen de normen om het wettelijk te mogen doen dusdanig hoog dat ik er bij voorbaat bang van wordt.
pi_201571038
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dr laatste zin kan wat genuanceerder, met de rest ben ik het grotendeels wel met je eens. Juist een ongezond verstand kan een reden zijn om niet verder te willen.

Deze man is niet uit op winst. Hij gaat voor wat hij verkondigd. Het mag niet maar ik snap volkomen wat het doel is van de vereniging. Heb zelfs ooit overwogen er alvast maar lid van te worden. Het taboe op levensbeëindiging is zo groot dat je soms de zekerheid wil inbouwen dat je zelf de beslissing kan nemen als je zelf vind dat het tijd is.

Het verspreiden van dat poeder maakt dat je in een opwelling 'het' kan doen. Dat is niet goed. Aan de andere kant liggen de normen om het wettelijk te mogen doen dusdanig hoog dat ik er bij voorbaat bang van wordt.
Tijd dat de wet veranderd word zodat er een 'officiele' instantie komt die hier mensen kan mee helpen i.e. een traject van een paar maanden.
pi_201571193
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:09 schreef Yurithemaster het volgende:

[..]
Tijd dat de wet veranderd word zodat er een 'officiele' instantie komt die hier mensen kan mee helpen i.e. een traject van een paar maanden.
Eens, die termijn is ook een beetje situatie afhankelijk. Iemand die niet of nauwelijks meer kan bewegen en dus ook zeer moeizaam kan communiceren hoeft van mij niet maanden te overdenken of zijn/haar leven geen zin meer heeft bijvoorbeeld.

Voor mijzelf is onafhankelijk zijn heel belangrijk. Mocht ik definitief in een rolstoel komen en dagelijks veel hulp nodig hebben dan wordt ik heel chagrijnig, Dan is het voor mij en mijn verzorgers een beter idee om maar te stoppen bijvoorbeeld.
  woensdag 29 september 2021 @ 21:16:13 #21
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_201571198
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:39 schreef PiyeReloaded het volgende:
[ afbeelding ]

Kijk hem dan, ouwe Don Corleone. Ik kan me toch niet voorstellen hoeveel mensen deze man geholpen heeft. :r
Deze man verdient een standbeeld.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_201571298
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:09 schreef Yurithemaster het volgende:

[..]
Tijd dat de wet veranderd word zodat er een 'officiele' instantie komt die hier mensen kan mee helpen i.e. een traject van een paar maanden.
De wet regelt euthanasie toch al?

De in punt 2 gestelde eis kan de arts ruim opvatten maar de de wetgever kan deze als ze wil ook afzwakken.

quote:
DE WETTELIJKE ZORGVULDIGHEIDSEISEN HOUDEN IN
DAT DE ARTS
1 de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van een
vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt;
2 de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uit-
zichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt;
3 de patiënt heeft voorgelicht over de situatie waarin deze
zich bevond en over diens vooruitzichten;
4 met de patiënt tot de overtuiging is gekomen dat er voor
de situatie waarin deze zich bevond geen redelijke andere
oplossing was;
5 ten minste één andere onafhankelijke arts heeft geraad-
pleegd, die de patiënt heeft gezien en schriftelijk zijn
oordeel heeft gegeven over de bovengenoemde zorgvul-
digheidseisen;
6 de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch
zorgvuldig heeft uitgevoerd.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201571529
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:20 schreef jeroen25 het volgende:
vertuiging heeft gekregen dat er sprake was van uit-
zichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt;
Dat is alleen als je terminale kanker hebt, als je er 'gewoon geen zin meer in hebt' dan kan je niks. Zag je volgens mij met die man die zijn zieke moeder 'geholpen had' met zelfdoding,

Dit soort gevallen

https://www.trouw.nl/nieu(...)%2Fwww.google.com%2F

En een arts kan het misschien wel ruim opvatten maar het het OM kan er anders over denken.
pi_201571634
'zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen'

Herman Finkers
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_201571779
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:30 schreef Yurithemaster het volgende:

[..]
Dat is alleen als je terminale kanker hebt, als je er 'gewoon geen zin meer in hebt' dan kan je niks. Zag je volgens mij met die man die zijn zieke moeder 'geholpen had' met zelfdoding,

Dit soort gevallen

https://www.trouw.nl/nieu(...)%2Fwww.google.com%2F

En een arts kan het misschien wel ruim opvatten maar het het OM kan er anders over denken.
Onder ondraaglijk en uitzichtloos lijden valt ook psychisch lijden.
Grensgevallen zullen er altijd zijn en als het OM er anders over denkt dan is het aan de rechter om te beslissen.

Voor de 'gewoon geen zin meer' mensen zou het inderdaad moeten worden aangevuld met een 'of...'.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 29 september 2021 @ 21:59:32 #26
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_201572039
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:04 schreef Nober het volgende:
Volgens het OM heeft hij het middel aan honderden mensen verkocht en gebruikten zeker zes personen het om daadwerkelijk een einde aan hun leven te maken.
Maar... Waar gebruikten de anderen het dan voor?

-O-
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_201572049
quote:
11s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:59 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Maar... Waar gebruikten de anderen het dan voor?

-O-
Het geruststellende gevoel dat je iets in huis hebt voor het geval je dood wilt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_201572051
Wat is de waarde van mensen te laten leven die dat niet meer willen?

OK, ik kan een paar situaties verzinnen
- Druk vanuit de omgeving om er maar mee te stoppen.
- De angst dat de omgeving het juist niet wil.
- Het te impulsief een besluit te nemen.

Dat laatste is redelijk simpel te ondervangen en uit te leggen door een tweede of meerdere gesprekken te houden.
De andere twee vereist een goede beoordeling van de hulpverlener, dat hoeft van mij niet persee een arts te zijn.
pi_201572079
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:00 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Het geruststellende gevoel dat je iets in huis hebt voor het geval je dood wilt.
Dat dus maar het heeft ook het risico dat het voor een ander, tegen diens wil wordt gebruikt.
pi_201572208
Een kennis van mij is terminaal ziek, zwaar onder de pijnstillers maar durft nog geen euthanasie. Alles is al geregeld, hij hoeft maar een kick te geven en hij kan er vrijwillig uitstappen. Maar hij vind het heel eng.

Veel mensen die in mijn ogen teveel leiden zouden van mij mogen uitstappen, maar ze durven niet. Velen die in mijn ogen helemaal niet teveel leiden, moet je niet in de verleiding brengen, want zij durven wel. En zijn jaren later dankbaar dat de mogelijkheid voor hen afgegrendeld bleef.

Ik vind het lastig. In mijn ogen doen stichtingen als deze goed en slecht werk. Van mij hoeft het niet te laagdrempelig te worden.
_-L'avenir est déja là
  woensdag 29 september 2021 @ 22:13:03 #31
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_201572290
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat dus maar het heeft ook het risico dat het voor een ander, tegen diens wil wordt gebruikt.
Google op 'pindakaasmoord'.

Maar ik (chronisch ziek) snap waarom je dat zou willen hebben. Nog jaren moeten doorsukkelen terwijl het leven op een bepaald moment onleefbaar is geworden, is een schrikbeeld.

Ik keur dat wat deze organisatie doet iig niet per se af, hoe schimmig ook. Het geeft mensen rust om het in huis te hebben.

[ Bericht 8% gewijzigd door Eightyone op 29-09-2021 22:18:04 ]
  donderdag 30 september 2021 @ 00:44:18 #32
224960 highender
Travellin' Light
pi_201573942
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:02 schreef qajariaq het volgende:
Dat dus maar het heeft ook het risico dat het voor een ander, tegen diens wil wordt gebruikt.
Het zou net als een wapenvergunning behandeld moeten worden, en dan een tracer aan het middel toevoegen.
  donderdag 30 september 2021 @ 01:56:19 #33
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_201574072
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:25 schreef Leandra het volgende:


Wat dat betreft was Drion een prima idee, mits verkrijgbaar bij uw lokale drogist.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_201574076
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:08 schreef Paddo het volgende:
Een kennis van mij is terminaal ziek, zwaar onder de pijnstillers maar durft nog geen euthanasie. Alles is al geregeld, hij hoeft maar een kick te geven en hij kan er vrijwillig uitstappen. Maar hij vind het heel eng.

Veel mensen die in mijn ogen teveel leiden zouden van mij mogen uitstappen, maar ze durven niet. Velen die in mijn ogen helemaal niet teveel leiden, moet je niet in de verleiding brengen, want zij durven wel. En zijn jaren later dankbaar dat de mogelijkheid voor hen afgegrendeld bleef.

Ik vind het lastig. In mijn ogen doen stichtingen als deze goed en slecht werk. Van mij hoeft het niet te laagdrempelig te worden.
Ik neem aan dat je lijden bedoelt.
pi_201574080
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 01:56 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Of je gaat mijn post even niet lopen editten en geeft je eigen mening als reactie.

Juist niet bij de drogist, dan zit hij bij Jan en alleman zo in het Monatoetje.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 30 september 2021 @ 02:07:05 #36
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201574082
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen op de medische malle molen zit te wachten en liever gewoon wat tips vergaart bij niet medici. Het in huis hebben van wat 'zelfmoordpoeder' kan al een geruststellend idee zijn. Dat je kan besluiten er uit te stappen wanneer jij wilt, zonder dat daar per se een arts incl papierwerk en allerlei officiele protocollen aan te pas komt.

Vanuit de wet begrijp ik dan ook wel weer dat de scheidslijn tussen 'hulp bij zelfdoding' en 'moord' een lastige is.
'Ik zag mijn buurvrouw lopen en dacht...jeetje, die kan wel wat hulp gebruiken'.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 30 september 2021 @ 02:14:10 #37
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201574087
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:00 schreef qajariaq het volgende:
Wat is de waarde van mensen te laten leven die dat niet meer willen?

OK, ik kan een paar situaties verzinnen
- Druk vanuit de omgeving om er maar mee te stoppen.
- De angst dat de omgeving het juist niet wil.
- Het te impulsief een besluit te nemen.

Dat laatste is redelijk simpel te ondervangen en uit te leggen door een tweede of meerdere gesprekken te houden.
De andere twee vereist een goede beoordeling van de hulpverlener, dat hoeft van mij niet persee een arts te zijn.
Je familie opzadelen met schulden.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_201574089
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 02:14 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Je familie opzadelen met schulden.
Die kunnen gewoon de erfenis weigeren.
  donderdag 30 september 2021 @ 02:52:25 #39
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_201574115
quote:
13s.gif Op donderdag 30 september 2021 02:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Of je gaat mijn post even niet lopen editten en geeft je eigen mening als reactie.

Juist niet bij de drogist, dan zit hij bij Jan en alleman zo in het Monatoetje.
Zou wel goed zijn voor onze aardbol.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_201574275
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 19:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen op de medische malle molen zit te wachten en liever gewoon wat tips vergaart bij niet medici. Het in huis hebben van wat 'zelfmoordpoeder' kan al een geruststellend idee zijn. Dat je kan besluiten er uit te stappen wanneer jij wilt, zonder dat daar per se een arts incl papierwerk en allerlei officiele protocollen aan te pas komt.

Vanuit de wet begrijp ik dan ook wel weer dat de scheidslijn tussen 'hulp bij zelfdoding' en 'moord' een lastige is.
De meeste mensen die de wens hebben om zelfmoord te plegen, willen niet daadwerkelijk dood. Het is een wanhopige roep om hulp, die ze niet krijgen. Zelfmoordpoeder als oplossing voor deze mensen wil eigenlijk zeggen dat je ze niet wil helpen, maar gewoon lekker dood wil hebben.

Het is een perverse prikkel.
pi_201574790
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 00:44 schreef highender het volgende:

[..]
Het zou net als een wapenvergunning behandeld moeten worden, en dan een tracer aan het middel toevoegen.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 06:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De meeste mensen die de wens hebben om zelfmoord te plegen, willen niet daadwerkelijk dood. Het is een wanhopige roep om hulp, die ze niet krijgen. Zelfmoordpoeder als oplossing voor deze mensen wil eigenlijk zeggen dat je ze niet wil helpen, maar gewoon lekker dood wil hebben.

Het is een perverse prikkel.
quote:
13s.gif Op donderdag 30 september 2021 02:05 schreef Leandra het volgende:
Juist niet bij de drogist, dan zit hij bij Jan en alleman zo in het Monatoetje.
Dit zijn dan ook de redenen dat je een onafhankelijk instituut nodig hebt die de uitvoering doet. Die kunnen dan een oordeel geven of betrokkene het echt wil en tevens de toediening en de begeleiding verzorgen.
pi_201574834
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 02:52 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Zou wel goed zijn voor onze aardbol.
Kom je dan een keer gezellig bij me eten?
We hebben een heel lekker dessert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 30 september 2021 @ 08:46:12 #43
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_201574940
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 08:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Kom je dan een keer gezellig bij me eten?
We hebben een heel lekker dessert.
1966... nee bedankt ik hou niet van oude taart :{w
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 30 september 2021 @ 18:14:06 #44
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_201581385
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:00 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Het geruststellende gevoel dat je iets in huis hebt voor het geval je dood wilt.
Akkoord, dat klinkt minder verontrustend dan wat ik in gedachten had.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_201581436
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 02:07 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
'Ik zag mijn buurvrouw lopen en dacht...jeetje, die kan wel wat hulp gebruiken'.
pi_201852453
Ook Bosschenaar (78) opgepakt voor hulp bij suïcide, had zelfmoordpoeder mogelijk ook gekocht

quote:
DEN BOSCH - Een 78-jarige Bosschenaar is dinsdag opgepakt op verdenking van hulp bij zelfdoding. Hij is lid van de Coöperatie Laatste Wil (CLW), dat zelfmoordpoeder verstrekte aan mensen met een doodswens. Het Openbaar Ministerie (OM) laat weten dat hij mogelijk zelf ook zelfdodingsmiddelen heeft gekocht.

Hulp bieden bij zelfdoding is strafbaar. Het poeder, waarvan twee varianten zijn, zou zijn verkocht samen met een medicijn dat braakneigingen vermindert. Een van de bijwerkingen van het poeder zou overgeven zijn. Het verkopen van medicijnen is echter voorbehouden aan artsen of apothekers. Drie jaar geleden ontstond er veel commotie rond het zelfmoordpoeder nadat de 19-jarige Ximena uit Uden het middel op internet bestelde en gebruikte om uit het leven te stappen.

Mensen overleden
Een dag voor de arrestatie van de Bosschenaar is in Amersfoort een 72-jarige vrouw opgepakt voor het verstrekken van zelfdodingsmiddel aan meerdere mensen. Aan hoeveel wordt nog onderzocht. Ze zou hebben samengewerkt met de 28-jarige Eindhovenaar die in juli werd gearresteerd op verdenking van het doorverkopen van een dodelijk middel aan honderden mensen. Volgens het OM is van zes van hen bewezen dat ze zijn overleden door het spul.

Ook voorzitter Jos van Wijk (73) van CLW heeft een paar dagen in de cel gezeten, in het kader van hetzelfde onderzoek. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij hulp bij zelfdoding en deelname aan een criminele organisatie.

Administratie wordt onderzocht
Het OM heeft administratie van de opgepakte verdachten in beslag genomen. Zo hoopt men te achterhalen hoeveel mensen daadwerkelijk zelfmoord hebben gepleegd met het middel dat de Coöperatie Laatste Wil heeft verstrekt. De Bosschenaar is verhoord en daarna vrijgelaten. Hij blijft verdachte, maar zijn precieze rol wordt nog onderzocht. De 72-jarige Amersfoortse blijft nog zeker tien dagen vastzitten.

De Eindhovenaar die in juli werd opgepakt staat volgende week woensdag voor het eerst voor de rechter. De zaak wordt dan nog niet inhoudelijk behandeld, maar waarschijnlijk wordt dan wel meer bekend over de stand van het onderzoek.

https://www.bd.nl/den-bos(...)ok-gekocht~a546bdc0/
  donderdag 21 oktober 2021 @ 21:46:51 #47
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_201852608
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 06:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De meeste mensen die de wens hebben om zelfmoord te plegen, willen niet daadwerkelijk dood. Het is een wanhopige roep om hulp, die ze niet krijgen. Zelfmoordpoeder als oplossing voor deze mensen wil eigenlijk zeggen dat je ze niet wil helpen, maar gewoon lekker dood wil hebben.

Het is een perverse prikkel.
Flauwekul, genoeg mensen die die wens al langdurig dragen en behandeling geen effect sorteert.
pi_201852719
quote:
0s.gif Op donderdag 21 oktober 2021 21:46 schreef Poem_ het volgende:

[..]
Flauwekul, genoeg mensen die die wens al langdurig dragen en behandeling geen effect sorteert.
Gay
  donderdag 21 oktober 2021 @ 22:04:12 #49
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_207893262
Steunactie voor man die zelfmoordpoeder verkocht: 'Alex is dapper'

quote:
Alex Schot kan volgende week woensdag rekenen op steun van tientallen sympathisanten. De rechtbank in Den Bosch buigt zich dan in een niet inhoudelijke zitting weer over de 29-jarige Eindhovenaar. Hij wordt onder meer verdacht van hulp bij zelfdoding door de verkoop van zelfdodingspoeder. De Steungroep Dappere Burgers gaat Schot zowel vóór als tijdens de rechtszaak een hart onder de riem steken.

De actiegroep is een jaar geleden opgericht door Hans Peltenburg uit Gouda. Hij en Schot zijn lid van de Coöperatie Laatste Wil (CLW), een organisatie die pleit voor zelfbeschikking rond het sterfbed.

Peltenburg: “Tijdens een vergadering van de CLW heb ik de oprichting van mijn steungroep bekendgemaakt. Inmiddels telt onze nieuwsbrief al tweehonderd abonnees. Verder hebben vijftig mensen aangekondigd dat ze volgende week woensdag mee gaan doen aan een demonstratieve optocht vanaf het station naar de rechtbank. Nog eens twintig mensen hebben toegezegd dat ze naar de rechtszaak komen.”

“Ik wil mensen helpen die het middel uit idealisme beschikbaar stellen. Alex is één van hen, ik zie hem als een dappere man”, zo voegt de Gouwenaar eraan toe. Schot werd in juli 2021 aangehouden. De Eindhovenaar is weliswaar allang op vrije voeten, maar het Openbaar Ministerie verdenkt hem er nog steeds van dat hij via Marktplaats aan honderden mensen het zelfmoordpoeder Middel X heeft geleverd. Ook wordt hij gelinkt aan 33 zelfdodingen.

Met zijn handeltje in een zelfdodingspoeder zou Schot 55.000 euro verdiend hebben. Formeel zou hij ook de Geneesmiddelenwet hebben overtreden door een antibraakmiddel te verkopen dat nodig is voor Middel X. Verder wordt de Eindhovenaar beschuldigd van witwassen, omdat hij van zijn inkomsten leefde.

Peltenburg verwijt hem juist niets. “Het middel is alleen verstrekt aan mensen die ouder zijn dan achttien jaar en die wilsbekwaam waren. Volgens mij is het niet gevaarlijk geweest, ik ken nauwelijks gevallen van mensen die onnodig pijn hebben geleden door het gebruik van het middel. En hoezo witwassen? Hij had er nog veel meer aan kunnen verdienen als hij dat had gewild.”

Randy Knol van de stichting Ximena’s Vlinder reageert geprikkeld op de aangekondigde actie en de toelichting van Peltenburg. “Wat zielig! Ik vind dat het helemaal niet dapper is om zonder kennis van zaken en zonder kennis van de betrokken personen en dus zonder enig gevoel van verantwoordelijkheid, dodelijke middelen aan duizenden Nederlanders ter beschikking te stellen”, zo stelt de vader van Ximena uit Uden. Deze vrouw maakte in 2018 op 19-jarige leeftijd een einde aan haar leven door een zelfdodingspoeder in te nemen dat ze via internet had verkregen.

“Als één procent van de mensen die dat middel hebben gekregen, en dat is een onderschatting, in een kwetsbare psychische situatie verkeert, dan riskeer je de dood van honderden Nederlanders. Ik heb niets tegen euthanasie, maar zelf beschikken doe je niet over het leven van een ander“, vertelt Knol.

Hij komt met zijn stichting Ximena’s Vlinder op voor jongeren die plannen hebben om een einde te maken aan hun leven. Ook staat de stichting in contact met nabestaanden van mensen die het omstreden middel hebben gebruikt.

https://www.omroepbrabant(...)kocht-alex-is-dapper
pi_207893741
De farmaceutische industrie een beetje het brood uit de mond stoten, dat kunnen we niet hebben. Hele scholen zijn gesloten om het leven van obese bejaarden met een paar maanden te rekken en dan komt zo'n figuur roet in het eten gooien. Hard aanpakken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 17:15:18 #52
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207895271
Misschien een beetje off topic, maar ik vind dat ze dat voor de trein springen gewoon moeten verbieden.
pi_207967237
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:15 schreef Tengano het volgende:
Misschien een beetje off topic, maar ik vind dat ze dat voor de trein springen gewoon moeten verbieden.
Ze moeten die overledenen gewoon flink bestraffen.

Anyway, gisteren deze docu bekeken.
https://www.2doc.nl/documentaires/2023/02/karo-wil-goed-dood.html

Wat zo intens treurig aan dit verhaal is dat zij door misbruik dus niet meer kan en wil leven. Dat maakt het voor mij een moord ipv misbruik. Maar goed, fijn dat er in dit land dus wel hulp geboden kan worden. Al is dat vast een enorme slopende weg. Moet je nog maar de kracht voor hebben.
Go hard or go home
pi_207967488
Ik heb ook wel interesse in dit middel. Ga er toch eens wat meer onderzoek naar doen.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207968783
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2023 16:58 schreef NaarMensje het volgende:
Ik heb ook wel interesse in dit middel. Ga er toch eens wat meer onderzoek naar doen.
Ik ga je missen
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
  zondag 12 februari 2023 @ 18:22:12 #56
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_207968845
Het zijn ook nog een leugens die ze verkopen.

Natriumazide zorgt vaak voor enorme pijnprikkels, krampen, braken etc voordat je sterft. Het is verre van pijnloos en humaan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 12 februari 2023 @ 18:22:57 #57
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_207968858
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:11 schreef roos94 het volgende:
Je mag niet eens een beetje behoorlijk dood gaan in deze wereld. En als je voor de trein springt vinden mensen je een klootzak.
Wat voor zwak sneeuwvlokje ben je dan ook als je zelfmoord pleegt

Terwijl er kinderen met kanker in het ziekenhuis bidden om te leven
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_207968937
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 16:40 schreef Noek het volgende:

[..]
Ze moeten die overledenen gewoon flink bestraffen.

Anyway, gisteren deze docu bekeken.
https://www.2doc.nl/documentaires/2023/02/karo-wil-goed-dood.html

Wat zo intens treurig aan dit verhaal is dat zij door misbruik dus niet meer kan en wil leven. Dat maakt het voor mij een moord ipv misbruik. Maar goed, fijn dat er in dit land dus wel hulp geboden kan worden. Al is dat vast een enorme slopende weg. Moet je nog maar de kracht voor hebben.
Een arts kan je aanmelden voor het Expertisecentrum Euthanasie maar dat traject duurt gerust 1.5 tot 2 jaar en daar heb je toch een lange adem voor nodig mocht je op een humane manier willen sterven.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_207968971
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:22 schreef Drekkoning het volgende:
Het zijn ook nog een leugens die ze verkopen.

Natriumazide zorgt vaak voor enorme pijnprikkels, krampen, braken etc voordat je sterft. Het is verre van pijnloos en humaan.
Ik sprak ambulancebroeders die hier een keer getuige van waren geweest en die zeiden dat het helemaal geen prettige dood is :X En ze konden ook he-le-maal niets doen. Eenmaal genomen is einde oefening, aldus de spoedarts.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_207968998
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:18 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ik ga je missen
Heb nog tijd zat maatje, heb mijn lieve kitzilla nog om voor te zorgen!
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  zondag 12 februari 2023 @ 18:31:12 #61
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_207969054
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:27 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik sprak ambulancebroeders die hier een keer getuige van waren geweest en die zeiden dat het helemaal geen prettige dood is :X En ze konden ook he-le-maal niets doen. Eenmaal genomen is einde oefening, aldus de spoedarts.
Effectief is het zeker idd, maar het is geen vredige dood en de doodsstrijd kan vaak uren duren. Dat zeggen ze er niet bij idd :N
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_207969093
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:31 schreef Drekkoning het volgende:

Effectief is het zeker idd, maar het is geen vredige dood en de doodsstrijd kan vaak uren duren. Dat zeggen ze er niet bij idd :N
De (enorm jonge) knul was ook doordrenkt van het zweet en heeft echt een doodsstrijd gehad. Misselijke lui die dit verkopen :r
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator zondag 12 februari 2023 @ 19:54:08 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_207970355
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:11 schreef roos94 het volgende:
Je mag niet eens een beetje behoorlijk dood gaan in deze wereld. En als je voor de trein springt vinden mensen je een klootzak.
Als je iemand helpt met voor de trein te springen krijg je ook een gesprekje met de platte petten hoor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_207978677
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:22 schreef Drekkoning het volgende:
Het zijn ook nog een leugens die ze verkopen.

Natriumazide zorgt vaak voor enorme pijnprikkels, krampen, braken etc voordat je sterft. Het is verre van pijnloos en humaan.
Ze adviseren onder andere Valium en Domperidon. Dat zal niet voor niets zijn inderdaad.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_207978807
D
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:22 schreef Drekkoning het volgende:
Het zijn ook nog een leugens die ze verkopen.

Natriumazide zorgt vaak voor enorme pijnprikkels, krampen, braken etc voordat je sterft. Het is verre van pijnloos en humaan.
Daarom ga je eerst nog voor de laatste keer naar de hoeren en neem je veel drank en drugs. En dan pas een dosis natriumazide.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207979596
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:22 schreef corehype het volgende:

[..]
Wat voor zwak sneeuwvlokje ben je dan ook als je zelfmoord pleegt

Terwijl er kinderen met kanker in het ziekenhuis bidden om te leven
Wat is dit nou weer voor vergelijking....
:')
pi_207979751
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:15 schreef Tengano het volgende:
Misschien een beetje off topic, maar ik vind dat ze dat voor de trein springen gewoon moeten verbieden.
Doodstraf invoeren voor treinspringers :(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 13 februari 2023 @ 12:55:32 #68
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_207979805
Ik heb ooit gelezen dat het poeder niet echt voor een pijnloze dood zou zorgen zeg maar. Is dat waar of larie?
pi_207979859
quote:
11s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:55 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb ooit gelezen dat het poeder niet echt voor een pijnloze dood zou zorgen zeg maar. Is dat waar of larie?
Dit is waar. Maar zodra je het hebt ingenomen kan je er verder toch niet over klagen :+
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 13 februari 2023 @ 12:59:59 #70
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_207979874
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:58 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit is waar. Maar zodra je het hebt ingenomen kan je er verder toch niet over klagen :+
:D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_207979886
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 12:58 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Dit is waar. Maar zodra je het hebt ingenomen kan je er verder toch niet over klagen :+
Dat kan wel, alleen niet zo lang meer :'(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 13 februari 2023 @ 13:15:57 #72
269689 crew  Viv
pi_207980100
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:27 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik sprak ambulancebroeders die hier een keer getuige van waren geweest en die zeiden dat het helemaal geen prettige dood is :X En ze konden ook he-le-maal niets doen. Eenmaal genomen is einde oefening, aldus de spoedarts.
Klopt. Ik moest denken aan dit verhaal, voor haar konden ze ook niets doen:

quote:
De 28-jarige Marjolein nam Middel X in, het dodelijke poeder dat de Coöperatie Laatste Wil aanbeveelt aan mensen die over hun eigen dood willen beschikken. Maar Marjolein, die in haar leven er alles aan deed om van haar suïcidale gedachten af te komen, kreeg al snel spijt en belde 112. Volgens haar nabestaanden handelde ze in een opwelling. Nu doet justitie strafrechtelijk onderzoek naar de verstrekkers van Middel X.
https://www.volkskrant.nl(...)ar-de-zaak~b066c87b/
  maandag 13 februari 2023 @ 13:17:07 #73
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207980112
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2023 18:22 schreef Drekkoning het volgende:
Het zijn ook nog een leugens die ze verkopen.

Natriumazide zorgt vaak voor enorme pijnprikkels, krampen, braken etc voordat je sterft. Het is verre van pijnloos en humaan.
Geloof dat ze natrium nitriet gebruiken, geen azide. Maar inderdaad het schijnt niet een fijne manier te zijn. Kun je denk ik beter ergens een paar gram heroïne scoren om te overdoseren.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 13 februari 2023 @ 13:32:40 #74
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_207980324
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 13:17 schreef nixxx het volgende:

[..]
Geloof dat ze natrium nitriet gebruiken, geen azide. Maar inderdaad het schijnt niet een fijne manier te zijn. Kun je denk ik beter ergens een paar gram heroïne scoren om te overdoseren.
Of wat cyaankali fiksen, ben je ook met een minuut weg. Wat is dit voor nutteloze troep joh, als je er uren last van hebt voor je eens de hoek om gaat? :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_207980588
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 13:17 schreef nixxx het volgende:

[..]
Geloof dat ze natrium nitriet gebruiken, geen azide. Maar inderdaad het schijnt niet een fijne manier te zijn. Kun je denk ik beter ergens een paar gram heroïne scoren om te overdoseren.
Inname met natriumnitriet is omkeerbaar met snel handelen. Met natriumazide niet.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  maandag 13 februari 2023 @ 14:03:59 #76
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_207980788
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 13:49 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Inname met natriumnitriet is omkeerbaar met snel handelen. Met natriumazide niet.
Wat je over dit middel leest is dat het een conserveermiddel is, dat past het best bij nitriet. Het azide is veel giftiger maar buiten een laboratorium omgeving ook veel moeilijker te verkrijgen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_207980825
Vraag me wel af waarom het zo moeilijk is om een goed middel te vinden. Je kan toch ook gewoon heroine scoren bij de dealer en daar een overdosis van inspuiten? Ben je even ontzettend high en gelukkig en na een paar minuutjes gaat gewoon het licht uit. Perfecte dood lijkt me. Merk je helemaal niks van.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_207981004
Vraag me af of iemand die dood wilt wel zo rationeel kan denken?

Voor de trein springen is ook geen 100% gegarandeerde dood, en ook als het lukt zijn de gevolgen veel heftiger dan een overdosis (denk alleen al aan al die mensen in de trein die het mee moeten maken, de brandweer die de lijkstukken van het spoor mag halen etc.), maar toch kiezen er relatief veel mensen voor.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  maandag 13 februari 2023 @ 14:23:56 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207981052
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:19 schreef eudaemonia het volgende:
Vraag me af of iemand die dood wilt wel zo rationeel kan denken?

Voor de trein springen is ook geen 100% gegarandeerde dood, en ook als het lukt zijn de gevolgen veel heftiger dan een overdosis (denk alleen al aan al die mensen in de trein die het mee moeten maken, de brandweer die de lijkstukken van het spoor mag halen etc.), maar toch kiezen er relatief veel mensen voor.
En je denkt dat ze nog steeds zouden kiezen voor de trein te springen als er een alternatief beschikbaar was waarbij ze gewoon gingen slapen om niet meer wakker te worden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 13 februari 2023 @ 14:25:18 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207981071
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:06 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af waarom het zo moeilijk is om een goed middel te vinden. Je kan toch ook gewoon heroine scoren bij de dealer en daar een overdosis van inspuiten? Ben je even ontzettend high en gelukkig en na een paar minuutjes gaat gewoon het licht uit. Perfecte dood lijkt me. Merk je helemaal niks van.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik weet niet zo even een adresje om cocaïne of heroïne te scoren, laat staan dat ik weet hoe het te gebruiken.

Maar kennelijk weet de gemiddelde levensmoeie 78-jarige dat wel ofzo?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 13 februari 2023 @ 14:35:19 #81
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_207981180
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
En je denkt dat ze nog steeds zouden kiezen voor de trein te springen als er een alternatief beschikbaar was waarbij ze gewoon gingen slapen om niet meer wakker te worden?
De trein komt elk half uur wel langs en het traject voor zo'n dosis zelfmoorddrugs zal wel net zo lang duren als die van euthanasie, dus ja.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_207981270
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
En je denkt dat ze nog steeds zouden kiezen voor de trein te springen als er een alternatief beschikbaar was waarbij ze gewoon gingen slapen om niet meer wakker te worden?
Ja, want hoewel de gedachte vaak al heel lang rondspeelt is het moment van zelfmoord zelf vaak een impulsieve, je staat op en besluit het lot in eigen handen te nemen. Moet je op dat moment ook maar net zo'n pilletje besteld hebben.

Daarnaast, ondanks alle mogelijkheden die er zijn, vinden de meeste zelfdodingen plaats dmv ophanging en verstikking. Dat is zowel niet de meest effectieve als de meest pijnloze manier, maar wel het meest voorhanden als je eenzaam in je kamer zit en het lukt niet meer.

Voor een pil moet je toch echt wel wat meer moeite doen, je moet überhaupt over een eigen schaamte heen stappen om zo'n pil te bestellen. Dat is al een enorme drempel.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_207981382
quote:
De zelfdodingscijfers stijgen [inderdaad] vanaf de jaren 50, ook wanneer rekening wordt gehouden met de omvang en opbouw van de bevolking. Fluctuaties in de zelfdodingscijfers volgen voor een deel het economische klimaat. De recessie van de jaren 80 ging samen met een forse toename van het aantal zelfdodingen. Vergeleken met die periode ligt het aantal zelfdodingen in de meest recente jaren weer lager. Daarnaast lijkt ook het steeds verder oplopende aantal echtscheidingen van invloed te zijn geweest. Na de echtscheidingspiek van de jaren zeventig nam het aantal suïcides dat gepaard ging met echtscheidingen af.

In het begin van de jaren 50 lag het aantal zelfdodingen onder 80-plussers op ruim 27 per 100 duizend inwoners en onder 60- tot 80-jarigen op ongeveer 20 per 100 duizend. Tegenwoordig liggen die aantallen wel een stuk lager, respectievelijk 13,3 per 100 duizend 60- tot 80-jarigen en 15,2 per 100 duizend 80-plussers. Mogelijk speelt de verbetering van de zorg voor ouderen en hun verbeterde leefomstandigheden daarin een rol. Vooral deze ontwikkeling heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de algehele afname van het aantal zelfdodingen. Tegelijkertijd is het nog wel zo dat ouderen de belangrijke risicogroep vormen wanneer het gaat om zelfdoding. Onder 60-plussers, maar ook onder 40- tot 60-jarigen ligt het suïcidecijfer aanzienlijk hoger dan onder jongeren.

Met name oudere mannen lopen een sterk verhoogd risico op zelfdoding, vanwege hun relatief hogere risico op zelfdoding na het verliezen van hun partner, hetzij door scheiding hetzij door verweduwing.
Bron https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)af-1950?onepage=true
Let wel, het gaat hier om suicides, niet om euthanasie.

De discussie over de Pil van Drion, en de discussie over het wetsvoorstel van Dijkstra over voltooid leven zijn op de lange baan geschoven. De ouwetjes zoeken het maar zelf uit… want wij politici hebben het leven hoog in het vaandel staan.
En dan bungelt er weer iemand in het trapgat, wordt er weer een rollator of scootmobiel naast het kanaal gevonden, of wordt iemand van de rails gepeuterd. Want tja, het is niet rationeel, om dood te willen. Ze zijn eigenlijk allemaal wilsonbekwaam, die oudjes.

Dan krijg je dit soort clubjes en duistere figuren die dubieuze middelen verkopen, met alle ellende vandien.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_207981845
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:06 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af waarom het zo moeilijk is om een goed middel te vinden. Je kan toch ook gewoon heroine scoren bij de dealer en daar een overdosis van inspuiten? Ben je even ontzettend high en gelukkig en na een paar minuutjes gaat gewoon het licht uit. Perfecte dood lijkt me. Merk je helemaal niks van.
Gewoon heroïne scoren? :o
Ehhhh, ik vrees dat ik met een kvk-nummer en dergelijke sneller bij een groothandel voor laboratoria slaag dan dat ik ergens een dealer weet te regelen :X
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_207982621
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:25 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik weet niet zo even een adresje om cocaïne of heroïne te scoren, laat staan dat ik weet hoe het te gebruiken.

Maar kennelijk weet de gemiddelde levensmoeie 78-jarige dat wel ofzo?
Zal wel generatiedingetje zijn, wel of niet in de stad leven, sociale contacten, etc. En bovendien heb je gewoon het Darkweb. Even een paar uurtjes googlen.

Mja, dat liever lijkt me dan Middel X als je sommige verhalen leest. Mensen die schuimbekken en liggen te shaken in incidentele gevallen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_207983163
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 15:30 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Gewoon heroïne scoren? :o
Ehhhh, ik vrees dat ik met een kvk-nummer en dergelijke sneller bij een groothandel voor laboratoria slaag dan dat ik ergens een dealer weet te regelen :X
Gewoon op fok vragen, blijkbaar zijn er wel mensen die dat iets heel normaals vinden:D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_207991391
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2023 14:42 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Ja, want hoewel de gedachte vaak al heel lang rondspeelt is het moment van zelfmoord zelf vaak een impulsieve, je staat op en besluit het lot in eigen handen te nemen. Moet je op dat moment ook maar net zo'n pilletje besteld hebben.

Daarnaast, ondanks alle mogelijkheden die er zijn, vinden de meeste zelfdodingen plaats dmv ophanging en verstikking. Dat is zowel niet de meest effectieve als de meest pijnloze manier, maar wel het meest voorhanden als je eenzaam in je kamer zit en het lukt niet meer.

Voor een pil moet je toch echt wel wat meer moeite doen, je moet überhaupt over een eigen schaamte heen stappen om zo'n pil te bestellen. Dat is al een enorme drempel.
Dit dus, 3 pogingen gedaan maar 3x gestopt omdat ik me op tijd realiseerde dat er toch een betere oplossing moest zijn. Zo'n pil nemen is een vrij korte actie waarbij je maar weinig tijd hebt om tot zinnen te komen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  dinsdag 14 februari 2023 @ 11:23:32 #88
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_207991668
Bweheh, die 113-disclaimer hier meteen. :D
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 19 februari 2023 @ 12:41:28 #89
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208059711
Al jaren donateur van Laatste Wil. Ik vind dit echt van levens(…)belang. Het is geen schimmige stichting, maar eentje die wordt gesteund door (bekende) advocaten, intellectuelen, wetenschappers, idealisten. Om even aan te geven dat het niet een clubje anonieme weirdo’s op zolder is.

Misschien een idee voor mensen die achter het doel staan, om eens te kijken of je de stichting wil steunen.
Daarmee steun je rechtzaken tegen de staat (over vrijheid in het kiezen van je levenseinde). Fundamentele zaken dus, geen onzinnige rechtzaken od.

En hopelijk komt er snel een goed middel. Of wordt heroïne gelegaliseerd. :+
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_208065856
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Misschien een idee voor mensen die achter het doel staan, om eens te kijken of je de stichting wil steunen.

Gedaan, lid geworden. Dank voor je laatste zetje wat ik kennelijk toch nodig had.
  zondag 19 februari 2023 @ 22:37:27 #91
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208068995
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 19:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Gedaan, lid geworden. Dank voor je laatste zetje wat ik kennelijk toch nodig had.
Ha, ik was er niet op uit om te werven per se. Maar veel mensen weten niet dat je lid kunt worden/kunt doneren, terwijl ze dat misschien wel zouden willen uit overtuiging.

Nou, mooi in elk geval. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 19 februari 2023 @ 22:40:48 #92
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208069047
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Al jaren donateur van Laatste Wil. Ik vind dit echt van levens(…)belang. Het is geen schimmige stichting, maar eentje die wordt gesteund door (bekende) advocaten, intellectuelen, wetenschappers, idealisten. Om even aan te geven dat het niet een clubje anonieme weirdo’s op zolder is.

Misschien een idee voor mensen die achter het doel staan, om eens te kijken of je de stichting wil steunen.
Daarmee steun je rechtzaken tegen de staat (over vrijheid in het kiezen van je levenseinde). Fundamentele zaken dus, geen onzinnige rechtzaken od.

En hopelijk komt er snel een goed middel. Of wordt heroïne gelegaliseerd. :+
Eens, er moet een gereguleerd middel komen. Iedereen heeft het recht om zijn eigen leven op een waardige manier te beëindigen.

Maar deze stichting bereikt dat doel absoluut niet, met hun walgelijke beloftes op een vrij pijnloze dood wat allang wetenschappelijk ontkracht is. Smerige bende wat dat betreft.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_208069101
Als ik zoiets zou nemen zou ik er eerst wel zo ontzettend high er van willen worden. Go out with a bang. Aldous Huxley zat ook aan de LSD op zijn sterfbed.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 19 februari 2023 @ 22:47:19 #94
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208069128
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:40 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Eens, er moet een gereguleerd middel komen. Iedereen heeft het recht om zijn eigen leven op een waardige manier te beëindigen.

Maar deze stichting bereikt dat doel absoluut niet, met hun walgelijke beloftes op een vrij pijnloze dood wat allang wetenschappelijk ontkracht is. Smerige bende wat dat betreft.
De stichting wil denk ik niets liever dan een beter middel vinden. Dit was in elk geval iets dat privé, thuis, gebruikt kan worden. Vreselijk dat het zo moet.

Lees verder gewoon anders even op de site wat de doelstellingen zijn en zo. Dat is denk ik wel verhelderend.
Het is geen smerige bende hoor, wat mij betreft. Daarvoor zijn er ook te veel prominenten bij betrokken. Het is geen clubje dealertjes die rijk wil worden of zo, als je dat bedoelt.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 19 februari 2023 @ 22:49:10 #95
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208069159
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:45 schreef Discombobulate het volgende:
Als ik zoiets zou nemen zou ik er eerst wel zo ontzettend high er van willen worden. Go out with a bang. Aldous Huxley zat ook aan de LSD op zijn sterfbed.
Ja, dat lijkt mij ook wel wat. :D
De kunst is om het een beetje zo te plannen dat je daar nog voor kan kiezen en van kan genieten.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 19 februari 2023 @ 22:52:02 #96
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208069199
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:47 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
De stichting wil denk ik niets liever dan een beter middel vinden. Dit was in elk geval iets dat privé, thuis, gebruikt kan worden. Vreselijk dat het zo moet.

Lees verder gewoon anders even op de site wat de doelstellingen zijn en zo. Dat is denk ik wel verhelderend.
Het is geen smerige bende hoor, wat mij betreft. Daarvoor zijn er ook te veel prominenten bij betrokken. Het is geen clubje dealertjes die rijk wil worden of zo, als je dat bedoelt.
Dat stel ik ook niet, maar ze maken een middel beschikbaar (Middel X), met beloftes dat het tot een pijnloze dood zou lijden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_208069471
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 12:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Al jaren donateur van Laatste Wil. Ik vind dit echt van levens(…)belang. Het is geen schimmige stichting, maar eentje die wordt gesteund door (bekende) advocaten, intellectuelen, wetenschappers, idealisten. Om even aan te geven dat het niet een clubje anonieme weirdo’s op zolder is.

Misschien een idee voor mensen die achter het doel staan, om eens te kijken of je de stichting wil steunen.
Daarmee steun je rechtzaken tegen de staat (over vrijheid in het kiezen van je levenseinde). Fundamentele zaken dus, geen onzinnige rechtzaken od.

En hopelijk komt er snel een goed middel. Of wordt heroïne gelegaliseerd. :+
Eens, aangemeld.
Tijd dat dit eindelijk eens fatsoenlijk wordt geregeld.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_208071998
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2023 22:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Dat stel ik ook niet, maar ze maken een middel beschikbaar (Middel X), met beloftes dat het tot een pijnloze dood zou lijden.
Ze maken ook het middel niet beschikbaar. Ze geven informatie over hoe je het zou kunnen bemachtigen. Dat sommige leden dit kunnen/willen delen, staat strikt gezien los van de stichting.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  maandag 20 februari 2023 @ 10:51:43 #99
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_208072685
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 09:48 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Ze maken ook het middel niet beschikbaar. Ze geven informatie over hoe je het zou kunnen bemachtigen. Dat sommige leden dit kunnen/willen delen, staat strikt gezien los van de stichting.
Prima, dat klopt inderdaad.

Maar als het slechts adviseren is, waarom vertellen ze niet hoe pijnlijk en langzaam de dood vaak is met natriumazide?

Sterker nog, ze bagataliseren het juist. Terwijl mensen hun informatie gebruiken om pijnloos zelfmoord te plegen. Kan me niet voorstellen dat ze bij de stichting de wetenschappelijke waarheid niet kennen.

Dan is het gewoon misdadig om dit te adviseren zonder open te zijn over de consequenties.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 20 februari 2023 @ 10:55:12 #100
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208072752
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 09:48 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Ze maken ook het middel niet beschikbaar. Ze geven informatie over hoe je het zou kunnen bemachtigen. Dat sommige leden dit kunnen/willen delen, staat strikt gezien los van de stichting.
Dat is juridisch gezien wel zo (en daarom belangrijk het zo te blijven benoemen). Maar ik snap wel dat het wordt gezien als één rechte lijn en dat mensen dat als schimmig ervaren.

Er zijn overigens ook goede ervaringen met het middel, volgens nabestaanden die erbij waren toen het ingezet werd. Maar goed, het is niet hét gewenste middel, helaas. Maar zo lang er geen pil van Drion is, en de andere opties een niet veel zachter levenseinde geven, zullen mensen Middel X kiezen. Ook mét ellende.

En zo lang dit niet openlijk netjes is geregeld, kunnen zulke middelen ook terechtkomen bij mensen die in een impuls handelen (ik vraag het me wel af, eerlijk gezegd. Maar in theorie zou het kunnen. Je moet echter wel al een tijdje lid zijn om überhaupt aan informatie te komen. Informatie via de stichting althans). Dat is ook een van de punten van kritiek, dat het mensen overtuigt, die diep in hun hart níet dood willen.
Maar ik vraag me af of die in een impuls dan ook niet naar iets anders hadden gegerepen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_208073654
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 09:48 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Ze maken ook het middel niet beschikbaar. Ze geven informatie over hoe je het zou kunnen bemachtigen. Dat sommige leden dit kunnen/willen delen, staat strikt gezien los van de stichting.
Nee, dat doen ze ook niet. Het forum van het Laatste Wil is eigenlijk best wel triest, mensen die enkel lid zijn geworden met de vraag waar ze het kunnen kopen. Dat is echter niet toegestaan. Vervolgens ook wel eens een vraag hoe je weet of het wel echt natriumazide is wat ze gekocht hebben. Dan krijgt de user maar het advies om een hamster van dierenwinkel ervoor op te offeren.

Degene die overigens is opgepakt verkocht het middel voor 45 euro (2 gram) inclusief een strip anti-braak middel. Tijdens huiskamer gesprekken van het Laatste Wil. Zij weten natuurlijk ook niet wat er wordt besproken en gedaan. Deze huiskamer gesprekken zijn inmiddels ook niet meer mogelijk. In Polen is het middel, 10 gram, voor geen 3 euro te koop. Tel uit de winst die werd gemaakt.

Er is ook een democratische partij die stap voor stap uitlegt wat je moet doen met middel X: Nieuwe Democratie
  maandag 20 februari 2023 @ 14:05:06 #102
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_208075444
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2023 11:50 schreef Mylene het volgende:

[..]
Nee, dat doen ze ook niet. Het forum van het Laatste Wil is eigenlijk best wel triest, mensen die enkel lid zijn geworden met de vraag waar ze het kunnen kopen. Dat is echter niet toegestaan. Vervolgens ook wel eens een vraag hoe je weet of het wel echt natriumazide is wat ze gekocht hebben. Dan krijgt de user maar het advies om een hamster van dierenwinkel ervoor op te offeren.

Degene die overigens is opgepakt verkocht het middel voor 45 euro (2 gram) inclusief een strip anti-braak middel. Tijdens huiskamer gesprekken van het Laatste Wil. Zij weten natuurlijk ook niet wat er wordt besproken en gedaan. Deze huiskamer gesprekken zijn inmiddels ook niet meer mogelijk. In Polen is het middel, 10 gram, voor geen 3 euro te koop. Tel uit de winst die werd gemaakt.

Er is ook een democratische partij die stap voor stap uitlegt wat je moet doen met middel X: Nieuwe Democratie
De Wim van Dijk van Nieuwe Democratie is ook van Laatste Wil. Ik wist niet dat hij ook een partij had opgericht. Lijkt me weinig succesvol, maar wellicht is het juridisch een goede zet. En goede uitleg op die pagina inderdaad.

Het is te hopen dat wanhopige mensen niet op fora bij elkaar te rade gaan, met alle onzin van dien. maar ook dit is wel een gevolg van het feit dat het zo'n taboe is.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_209746177
twitter


Alex S. leverde een poeder, Middel X, aan mensen die zich bij hem meldden. Middel X is een conserveringsmiddel voor bederfelijke waar, maar is bij inname van een bepaalde dosering dodelijk.

twitter


twitter


twitter


quote:
Alex S. wordt vervolgd voor hulp bij zelfdoding, het verkopen van een medicijn zonder vergunning en het witwassen van circa 90.000 euro die hij zou hebben verdiend met het leveren van #MiddelX.

Volgens de Coöperatie Laatste Wil zijn er veel mensen die nu niet voldoen aan de criteria voor hulp bij zelfdoding. Zij vallen tussen wal en schip. Maar er is veel discussie over de vraag of #MiddelX wel leidt tot een humane dood.

Middel X zorgt voor een zuurstoftekort in de hersenen. Een half uur na inname van twee gram van het middel raak je in coma en merk je niks meer, zegt CLW. “Na ongeveer twee uur stopt je hart.”

De site van de Rijksoverheid is minder positief over #MiddelX: “Het kan uren duren voordat iemand bewusteloos raakt. Het kan wel 40 uur duren voor je overlijdt en de bijwerkingen kunnen ernstig zijn.”

Eind vorig jaar daagde de Coöperatie Laatste Wil de Staat voor de rechter om het zelfbeschikkingsrecht af te dwingen voor de groep mensen die tussen de wal en het schip valt. Die zaak werd verloren.

Het blijft vermoedelijk niet bij de zaak tegen Alex S. In andere delen van het land worden eveneens zaken voorbereid.

Ook voor de rechtbank is het een zware dag, zegt de voorzitter. Het is voor het eerst dat er een zaak van deze omvang dient over dit onderwerp. De voorzitter zegt dat de zaak "met behoedzaamheid" zal worden besproken.

Er zijn voor deze strafzaak 2 dagen uitgetrokken. Mogelijk komt de officier van justitie vandaag al toe aan requisitoir en strafeis. Het pleidooi van advocaat Tom Gijsberts zal dan vermoedelijk morgen worden. De uitspraak staat gepland voor dinsdag 18 juli om 12 uur.

De officier van justitie vervolgt Alex S. voor 4 feiten: het meermalen (10 keer) verlenen van hulp bij zelfdoding tussen 2018 en 2021, witwassen, het zonder vergunning handelen in medicijnen en het bezit van een grote hoeveelheid ongeregistreerde medicijnen.

Officieel hebben de nabestaanden in deze strafzaak geen spreekrecht. Als een soort tussenoplossing is met goedvinden van de rechtbank besloten dat de officier enkele verklaringen zal voorlezen.
pi_209746859
Was er niet een agent die bijna het loodje legde door dit spul? Iets met onbewust opsnuiven van dat poeder bij een lijkvinding?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_209746883
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 14:29 schreef MatthijsDJ het volgende:
Was er niet een agent die bijna het loodje legde door dit spul? Iets met onbewust opsnuiven van dat poeder bij een lijkvinding?
Dat was toch in Frankrijk. Een of andere agent die even wat spul gebruikte.

https://www.telegraaf.nl/(...)-achtergelaten-bidon
pi_209747680
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 14:29 schreef MatthijsDJ het volgende:
Was er niet een agent die bijna het loodje legde door dit spul? Iets met onbewust opsnuiven van dat poeder bij een lijkvinding?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)emen-zelfmoordmiddel
https://www.rijksoverheid(...)-met-zelfmoordpoeder
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_209748022
quote:
10s.gif Op maandag 3 juli 2023 14:30 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Dat was toch in Frankrijk. Een of andere agent die even wat spul gebruikte.

https://www.telegraaf.nl/(...)-achtergelaten-bidon
Dan verdien je ook wel een Darwin-award als je uit een onbekend bidon gaat lopen lebberen. Onbewust opsnuiven lijkt mij net al zo dom. Agent hoopte misschien op coke, maar voor het zelfde geld heb je natriumazide wat de zelfde kleur heeft.
  maandag 3 juli 2023 @ 16:17:43 #108
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_209748076
quote:
0s.gif Op maandag 3 juli 2023 16:13 schreef Coppi het volgende:
Dan verdien je ook wel een Darwin-award als je uit een onbekend bidon gaat lopen lebberen. Onbewust opsnuiven lijkt mij net al zo dom. Agent hoopte misschien op coke, maar voor het zelfde geld heb je natriumazide wat de zelfde kleur heeft.
Ja, als je in een huis komt waar iemand is overleden en je vindt daar dan een vreemde substantie die je niet herkent, dan lijkt voorzichtigheid wel het meest verstandigst.
pi_209748236
quote:
Ah nu weet ik het weer, die agent vertelde zijn verhaal in dat "Bureau *" programma van Ewout Genemans omdat hij één van de agenten was die gevolgd werden.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_209940714
3,5 jaar cel voor hulp bij zelfdoding voor leveren middel X

quote:
DEN BOSCH - De rechtbank in Den Bosch heeft Alex S. dinsdag veroordeeld tot 3,5 jaar cel, waarvan 1,5 jaar voorwaardelijk, voor onder meer het leveren van het dodelijke middel X. In ieder geval tien van de mensen aan wie hij het leverde, gingen vervolgens over tot zelfdoding. S. zou het middel naar zeker 1600 mensen hebben gestuurd.

De rechtbank rekent het S. ernstig aan dat hij „op grote schaal” en drie jaar lang per post pakketjes met het zelfmoordmiddel verstuurde. „U stelde geen vragen en leverde desgewenst”, zei de voorzitter. „U bent geen arts en niet gerechtigd dit middel te verstrekken.” Volgens de rechter heeft S. „het recht in eigen hand genomen.”

Het is voor het eerst dat iemand is vervolgd en veroordeeld voor het verstrekken van dit middel. Het bezit van middel X is overigens niet strafbaar.

https://www.telegraaf.nl/(...)oor-leveren-middel-x
pi_209940962
Belachelijk.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209941385
Schandalig, #freeAlex!
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_209946711
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:22 schreef superniger het volgende:
Belachelijk.
Dat was helemaal geen pijnloos middel. Ik ken iemand wiens dochter het gebruikt heeft, en aan de manier waarop ze was gevonden zag je dat ze heel veel pijn had gehad.

https://ximenavlinder.nl/meldpunt-zelfdodingspoeder/

Meldpunt zelfdodingspoeder
Steeds weer komen er berichten naar buiten over een aanbevolen zelfdodingspoeder, het middel wordt gepropageerd als humaan, snel en zeker. Echter het middel is alles behalve humaan en zeker geen garantie voor een zachte dood.

Regelmatig zijn wij benaderd door nabestaanden die een geliefde hebben verloren door dit zogenaamde "middel X" en steeds krijgen we verhalen over de lijdensweg van de slachtoffers. Om deze reden hebben wij als stichting besloten een meldpunt op te zetten om te kunnen inventariseren hoeveel mensen door dit middel zijn gestorven.

[ Bericht 19% gewijzigd door Jacy-Jacy op 18-07-2023 20:06:18 ]
pi_209948897
Wat maakt het eigenlijk uit of je een zachte dood krijgt of niet, dood ga je namelijk toch? Klinkt mij gewoon puur eufemistisch in de oren. Maakt geen reet uit ja.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_209949025
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 19:57 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Dat was helemaal geen pijnloos middel. Ik ken iemand wiens dochter het gebruikt heeft, en aan de manier waarop ze was gevonden zag je dat ze heel veel pijn had gehad.

https://ximenavlinder.nl/meldpunt-zelfdodingspoeder/

Meldpunt zelfdodingspoeder
Steeds weer komen er berichten naar buiten over een aanbevolen zelfdodingspoeder, het middel wordt gepropageerd als humaan, snel en zeker. Echter het middel is alles behalve humaan en zeker geen garantie voor een zachte dood.

Regelmatig zijn wij benaderd door nabestaanden die een geliefde hebben verloren door dit zogenaamde "middel X" en steeds krijgen we verhalen over de lijdensweg van de slachtoffers. Om deze reden hebben wij als stichting besloten een meldpunt op te zetten om te kunnen inventariseren hoeveel mensen door dit middel zijn gestorven.
Toch denk ik dat het met de juiste hoeveelheid snel en pijnloos is. Een betere oplossing dan vd flat afspringen of voor de trein.

Natuurlijk moet het niet laagdrempelig zijn om dit poeder zomaar te kunnen bestellen op internet.
Ik wist niet eens dat je daar blijkbaar zo maar aan kan komen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 19 juli 2023 @ 00:39:16 #116
269689 crew  Viv
  Moderator woensdag 19 juli 2023 @ 00:53:21 #117
236264 crew  capricia
pi_209950011
De heliummethode lijkt mij, als leek, pijnlozer?
Definitely not CIA
pi_209950667
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 22:36 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Toch denk ik dat het met de juiste hoeveelheid snel en pijnloos is. Een betere oplossing dan vd flat afspringen of voor de trein.

Natuurlijk moet het niet laagdrempelig zijn om dit poeder zomaar te kunnen bestellen op internet.
Ik wist niet eens dat je daar blijkbaar zo maar aan kan komen.
Jawel, dat meisje zat nog in een behandelingstraject, ze had het via internet besteld. Nou ja, ik had een vriendin die was chemicus en die zei dat het onmogelijk was om met dit middel een pijnoze dood te hebben.


https://www.nd.nl/nieuws/(...)-pijnloze-dood-leidt

Vader Knol wil openheid over poeder dat níet tot een snelle, pijnloze dood leidt
NIEUWS Randy Knol wil dat media openheid geven over het zelfdodingspoeder waaraan zijn dochter ­Ximena na het innemen ervan ruim anderhalf jaar geleden op gruwelijke wijze overleed. ‘Het is naïef om in het internettijdperk te denken dat mensen een middel niet kunnen vinden wanneer je de naam niet noemt.’

Amersfoort

Ximena Knol is negentien jaar wanneer ze op 22 februari 2018 levenloos in haar appartement wordt aangetroffen. Ze heeft de dag daarvoor een poeder ingenomen dat ze via internet heeft besteld. Waarschijnlijk is ze pas zo’n zevenenhalf uur na de inname ervan overleden. Haar dood moet pijnlijk geweest zijn: ze is helemaal blauw en haar bed ligt vol braaksel en ontlasting.

Als puber is Ximena misbruikt. Haar ouders ontdekken dat pas enkele jaren later en besluiten te verhuizen. Het helpt Ximena niet. Dat geldt ook voor de therapie die ze volgt om de PTSS te bestrijden. Op een gegeven moment gaat het thuis niet langer. Ximena krijgt een appartement waar ze begeleid woont. Haar situatie verbetert niet: ze spreekt meermalen tegenover haar begeleiders uit dat ze een einde aan haar leven wil maken.

Die mogelijkheid doet zich vanaf september 2017 voor, wanneer de Coöperatie Laatste Wil (CLW) via een uitzending van Nieuwsuur bekendmaakt een middel te hebben gevonden dat zorgt voor ‘een snelle en humane dood’. De naam wordt ‘uit veiligheidsoverwegingen’ niet genoemd. Maar een paar muisklikken zijn voldoende om te weten waarover het gaat. Ximena weet het poeder – door de CLW ‘middel X’ genoemd – te bemachtigen.

waarschuwen
De ouders van Ximena zijn lange tijd van mening geweest dat middel X niet bij naam genoemd moet worden, om mensen niet op het idee te brengen het aan te schaffen. Daar komen zij nu van terug. ‘Via leveranciers weet ik dat zo’n 1500 mensen dit middel in huis hebben. Zij denken dat het tot een snelle en pijnloze dood leidt. Die mensen willen we waarschuwen’, vertelt Randy Knol.

Hij neemt het de mensen van Coöperatie Laatste Wil kwalijk dat ze op tv suggereerden een pijnloos zelfdodingspoeder te hebben ontdekt. ‘Mensen die aan zelfdoding denken, vragen zich vaak drie dingen af: doet het middel pijn, is er een kans dat ik het overleef en bestaat de mogelijkheid dat ik invalide word wanneer het niet werkt? Wanneer je hier drie keer nee op kunt antwoorden, wordt de drempel om het middel te gebruiken veel lager.’

In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) wordt middel X in maart 2019 voor het eerst bij name genoemd in de media (hoewel publicist en huisarts Ignace Schretlen hier in Arts en Auto al eerder op zinspeelde). Onderzoeksjournalist Stella Braam schrijft dat het om natriumnitriet of natriumazide gaat. Natriumnitriet wordt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie voor de bereiding van kleurstoffen. Dit middel kan nog steeds worden besteld, hoewel minister Hugo de Jonge (VWS) hieraan strengere voorwaarden verbonden heeft en het voor particulieren niet langer mogelijk is het te bestellen.

Natriumazide wordt in ziekenhuizen gebruikt om de groei van gramnegatieve bacteriën te remmen. Dit middel is alleen met een ontheffing verkrijgbaar. Inmiddels is duidelijk dat de CLW met middel X op natrium­azide doelde, maar dat mensen die op basis van de beschrijving die de CLW gaf, vooral natriumnitriet in huis hebben gehaald. Beide middelen hebben dezelfde uitwerking, al is voor natriumnitriet een tegengif beschikbaar.

Hoewel het NTvG dus heeft aangeduid wat middel X inhoudt, is dit in de nieuwsmedia nog niet gebeurd. Het Nederlands Dagblad heeft er ook altijd voor gekozen dit niet te doen (zie kader). Desondanks vindt Knol dat dit nu wel moet gebeuren. ‘Wanneer een instantie zegt een zelfdodingsmiddel te hebben, maar niet eerlijk is over de werking hiervan, moet dit worden benoemd. Hobbyistisch gepruts met dodelijke chemische middelen geeft nimmer een waardig overlijden.’

giftige cocktail
Knol wordt hierin ondersteund door psychiater Boudewijn Chabot, die de werkwijze van de CLW ook veroordeelt. In de nieuwste uitgave van zijn boek Uitweg schrijft Chabot dat ook de media hierin blaam treft. ‘Doordat de kranten vasthielden aan de afspraak nooit een naam van een dodelijk middel noemen, lieten Nieuwsuur en verschillende kranten bij het publiek de hoop bestaan dat er nu al een geheime pil van Drion beschikbaar was.’ Daarmee was volgens Chabot ‘een hype geboren’. ‘De geheimzinnigheid, die gepaard ging met een uitgebreide publiciteit, is een giftige cocktail.’ Het is naïef om te denken dat mensen die dit middel graag willen hebben hier niet aan kunnen komen, licht Chabot toe. ‘In dit tijdperk van internet en sociale media weet je al snel waarover het gaat. Dat voorkom je niet door het middel niet te noemen. Juist daarom is het goed om te waarschuwen voor de ernstige bijwerkingen van het middel.’

Ethicus Theo Boer vindt het ‘een moeilijke afweging’ of je het middel waaraan Ximena overleed moet benoemen, maar vindt het toch beter dit niet te doen. ‘Kennelijk vinden de voorstanders van het noemen van dit middel dat je daardoor de handel stil kunt leggen; maar het zal desondanks nog wel verkrijgbaar blijven – is het niet in Nederland, dan is het wel over de grens. Zonder dat je dit wilt, zou het noemen van het middel dus mensen op een idee kunnen brengen. Om die reden zeg ik: laat men discreter werken aan het uit de markt weren van dit middel als zelfdodingsmiddel.’

Boer begrijpt dat Knol het middel wil benoemen vanwege de bijwerkingen. ‘Toch blijft het voor mij een dilemma: sommigen zullen afgeschrikt worden door de verhalen over de bijwerkingen en misschien helemaal niet kiezen voor die route, anderen zullen toch op een idee komen en denken: nu weet ik de route te vinden, de bijwerking neem ik, gezien de ernst van mijn lijden, dan maar op de koop toe.’

Knol ziet het liefst dat beide middelen helemaal uit de handel gehaald worden en betreurt het dat minister De Jonge dit niet heeft gedaan. Wat de minister in juli wel deed, was in samenwerking met fabrikanten, winkeliers, groothandels, webshops en 113 Zelfmoordpreventie een convenant opstellen. Dat maakt het voor particulieren onmogelijk om chemische middelen te kopen die gebruikt kunnen worden voor zelfdoding. Hierbij werden geen namen van middelen genoemd.

Dat had De Jonge wél moeten doen, vindt Knol. ‘Hij wilde geen namen noemen om mensen niet op het idee te brengen. Maar wanneer je geen namen noemt, kun je het, juridisch gezien, niet verbieden.’

onverstandig
Psycholoog en oud-hoogleraar René Diekstra, die mensen met een stervenswens begeleidt, vindt het, ondanks de bezwaren die Boer noemt, toch beter om de middelen te benoemen, zodat mensen hiervoor gewaarschuwd kunnen worden.

‘De CLW is naar buiten gekomen met een middel zonder de naam hiervan te noemen en de bijwerkingen ervan te duiden. Daarmee zeggen ze eigenlijk: er is nu een effectief middel, dat weliswaar nog geheim is, maar het is binnenkort beschikbaar en daarmee kun je een einde aan je leven maken op een manier die en een tijdstip dat je zelf wenst. Wat er dan onvermijdelijk gebeurt, is dat mensen in een noodsituatie zelf alvast op zoek gaan naar dat middel. Dat kan tot gevolg hebben dat ze dénken dat ze het bedoelde middel gevonden hebben, terwijl dat in werkelijkheid niet het geheime CLW-middel is. Met alle risico’s van dien. Het kan ook zijn dat ze het bedoelde middel wel vinden maar niet op de hoogte zijn van de mogelijke bijwerkingen en een vreselijke dood tegemoetgaan. Wat waarschijnlijk ook Ximena’s lot is geweest.’ Maar zelfs wanneer er een effectief middel zonder noemenswaardige bijwerkingen beschikbaar zou zijn, vindt Diekstra dat het absoluut niet vrij verkrijgbaar mag zijn. ‘Dat zorgt voor een significante drempelverlaging en het risico dat zonder enige begeleiding, waar die wel op zijn plaats is, de dood gekozen wordt. Ik krijg in mijn praktijk mensen over de vloer die erover nadenken hun leven te beëindigen. Soms hebben ze zelfs al een datum gepland. Ik ga daarover in gesprek met hen. Natuurlijk, er zijn situaties waarin mensen blijven bij hun wens. Dat is de realiteit. Maar de realiteit is ook dat begeleiding mensen niet zelden voor doorleven doet kiezen. Ik kreeg bijvoorbeeld een vrouw doorverwezen die al een suïcidedatum had bepaald, twaalf weken na ons eerste gesprek. Vier jaar later waren we nog steeds in gesprek. Ze heeft haar leven opnieuw zin kunnen geven. Wanneer er zonder advies of begeleiding een middel beschikbaar was geweest, had ze wellicht al na korte tijd een einde aan haar leven gemaakt.’

Diekstra begrijpt dat media een middel niet bij de naam willen noemen om mensen niet op het idee te brengen dit te gebruiken.

‘Die terughoudendheid vind ik goed. Tenzij het om een middel gaat dat breed in de publiciteit is verschenen en waarbij je moet waarschuwen hiermee niet te experimenteren ­vanwege de bijwerkingen. Daarom steun ik Knol in zijn voornemen om het middel waaraan zijn dochter is overleden te benoemen in de media.’ Ton Vink, die als filosoof eveneens mensen met een stervenswens begeleidt, vindt ook dat het middel waaraan Ximena overleed, benoemd moet worden. ‘De CLW heeft door zo geheimzinnig te doen een mist gecreëerd. Ze hadden met dit middel nooit naar buiten mogen komen zonder de bijwerkingen hiervan te propageren. Niet op tv, maar ook niet in de eigen kring.’ Afgezien van het middel waaraan Ximena is overleden, vindt Vink het onwenselijk om zelfdodingsmiddelen in de media te benoemen. ‘Je moet zo’n middel niet aan de man willen brengen. Nu kost het veel moeite om aan dergelijke middelen te komen en worden mensen gedwongen om na te denken over de gevolgen van hun beslissing. Dat voorbehoud neem je weg wanneer een middel bij wijze van spreken in de automatiek op het station voor iedereen verkrijgbaar is.’

Denk jij aan zelfdoding? Praat erover! Je kunt 24/7 contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl of 0900-0113.
pleegde ‘Laatste Wil’ een strafbaar feit?
Het is in Nederland verboden om hulp te bieden bij zelfdoding of mensen aan middelen hiervoor te helpen. Toch pleegde de Coöperatie Laatste Wil geen strafbaar feit, concludeerde het OM in juli 2018. Om aan strafvervolging te ontkomen kocht de CLW het poeder niet zelf in, maar organiseerde dit in inkoopgroepen. Toen het OM in maart 2018 sommeerde dit niet te doen, werd hieraan direct gehoor gegeven, om de leden niet aan ‘ook maar het kleinst mogelijke strafrechtelijke risico’ bloot te stellen. De doelstelling van de CLW blijft echter onveranderd: mensen zelf de regie over hun levenseinde geven.

waarom noemt deze krant middel X?
Het Nederlands Dagblad is terughoudend in het noemen van details rondom zelfdoding en noemt in principe geen zelfdodingsmiddelen. Hierin volgt de krant de mediacode die 113 Zelfmoordpreventie en het Trimbos Instituut hebben opgesteld. Een perswoordvoerder laat weten dat 113 in alle gevallen tegen het noemen van zelfdodingsmiddelen is en raadt daarom af een uitzondering te maken voor het middel waaraan Ximena is overleden.

Het ND noemt vandaag wel de chemische samenstelling van middel X, omdat de stof door de Coöperatie Laatste Wil via een uitzending in september 2017 van Nieuwsuur ten onrechte als een anoniem maar aantrekkelijk en effectief zelfdodingspoeder in de publiciteit is gebracht. In dit artikel onthullen we juist hoe vals en gevaarlijk die claim was: natriumnitriet en natriumazide veroorzaken beslist geen snelle, pijnloze en ‘humane’ dood. Via internet is met één muisklik te achterhalen welke stof bedoeld wordt met middel X; geheimzinnigheid eromheen kan de valse mythe en aantrekkingskracht juist in stand houden.
pi_209950706
Schokkend dat hier een soort industrie rond bestaat.
pi_209950731
Ook vreemd dat het belang ligt bij een zachte of pijnlijke dood. Alsof het dan oké is.
pi_209950803
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 08:11 schreef Culkin het volgende:
Ook vreemd dat het belang ligt bij een zachte of pijnlijke dood. Alsof het dan oké is.
Nog even benadrukken dat het dat niet is, een pijnloze zachte dood, voor de mensen die dit poeder nog in huis mochten hebben.

Want dat kunnen er ook nog heel veel zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jacy-Jacy op 19-07-2023 08:34:02 ]
  woensdag 19 juli 2023 @ 09:07:01 #122
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209951261
Er staan op de Laatste Wil-site iig een hoop dingen waar ik vraagtekens bij heb, omdat ze tegenstrijdig zijn met wat op andere sites staat.

Afgaande op die andere sites zou er bijvoorbeeld een explosie kunnen volgen als je 'middel X' met water mengt; die indruk geeft de Laatste Wil-tekst niet.

https://laatstewil.nu/hoe-humaan-is-middel-x/
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:14:08 #123
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209952104
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 08:11 schreef Culkin het volgende:
Ook vreemd dat het belang ligt bij een zachte of pijnlijke dood. Alsof het dan oké is.
Voor de doelgroep is dat natuurlijk belangrijk.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_209952375
Kunnen de demonstranten ook niet achter de tralies?
  woensdag 19 juli 2023 @ 10:39:11 #125
16715 Mylene
*schatje*
pi_209952467
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 08:07 schreef Culkin het volgende:
Schokkend dat hier een soort industrie rond bestaat.
Er is ook een politieke partij die een gebruiksaanwijzing geeft: Nieuwe Democratie

Om braken te voorkomen domperidon en verder valium. Alleen dat zijn middelen op doktersvoorschrift
pi_209952492
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 08:07 schreef Culkin het volgende:
Schokkend dat hier een soort industrie rond bestaat.
Idd,
Zelfmoord zou wel het laatste zijn wat ik zou doen.....
pi_209953523
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 10:39 schreef Mylene het volgende:

[..]
Er is ook een politieke partij die een gebruiksaanwijzing geeft: Nieuwe Democratie

Om braken te voorkomen domperidon en verder valium. Alleen dat zijn middelen op doktersvoorschrift
Domperidon (motilium) kon je vroeger in het Kruidvat kopen. Maar sinds de berichten over hartritmestoornissen (long QT syndrome) is men strenger geworden...

Hm, een politieke partij met blijkbaar slechts één doel: aanpassing van de euthanasiewet. Is dat gewoon dezelfde club, maar onder een andere naam?

[ Bericht 4% gewijzigd door crystal_meth op 19-07-2023 12:09:32 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')