Waarom zou het onderwerp taboe moeten zijn? Ik denk juist dat je het beter niet kunt wegmoffelen.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Kan dit topic niet gewoon dicht? Zo ongepast.
Das niet aan mij of jou hier, op dit moment. We gaan het zien, kan ook over een paar maanden. Ik vind het nu rauw.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 01:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup, heb gedoneerd.. En wie weet of andere jongeren die met vergelijkbare problematiek zitten geholpen worden door het bespreekbaar te maken?
Ik zou deel 1 en 2 nog wel helemaal willen lezen als ik energie had maar ik heb vandaag geen puf, tussen de 1001 antwoorden zit wellicht een mega slim antwoord waar die persoon echt ijs breekt?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Kan dit topic niet gewoon dicht? Zo ongepast.
Prima dat het onderwerp verder besproken wordt maar laten we de recente situatie zoals jij het benoemt er maar even buiten latenquote:Op vrijdag 14 juli 2023 20:33 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, nou ja, in het licht van recente situatie, ik zag nog in de week daarvoor een artikel van de VK waarin idd werd gesteld dat veel jong-volwassenen zelfmoord plegen tegenwoordig. Overlijdensoorzaak nummer 1 zelfs. Hoe kan dit mensen. Zorgt voor zoveel leed. Ongehoord.
Dat klopt ook.. Alleen wat opvalt is dat het onder jongeren aan het toenemen is.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 01:38 schreef realnice11 het volgende:
Als ik mag zeggen?
Jeugd wordt meestal geassocieerd met mensen die extra gezond zijn dus extra veel jaren toekomst hebben? Soort van logischer dat je zelf moord pleegt als je bijv 60 bent ? Met vele gebreken door ouderdom?
Waarom zou je op een illegale rebelse manier op je muil moeten gaan?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:03 schreef thekolere het volgende:
[..]
Omdat je jong bent! Daarom rebelsheid. Afzetten tegen de regels. Daarmee creëer je ruimte en ga je op je bek. Is geestelijk groei. De grenzen opzoeken en tegen muren aanlopen. Kweek je incasseringsvermogen mee.
Opkomen voor je belangen.
Hoezo land naar de klote?quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:06 schreef Pendule het volgende:
Leuk hé, het land gaat naar de klote. Natuurlijk krijg jij dit. Iedereen voelt zich zo. Ik heb ook een negatief toekomstbeeld en het maakt mij niet echt blij.
Ik kan mij er best in verplaatsen dat die mensen zijn depressief en zien geen positiviteit meer.
Hopelijk is er wat aan te doen
Ik zeg ook niet dat ''geen feestje'' de enige oorzaak is van depri zijn.quote:Op vrijdag 14 juli 2023 23:56 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Dat hoeft niet zo te zijn.
Wat ik in het vorige deel zei:
Een deel laat niets zien, niets merken en het gebeurt dan bij donderslag bij heldere hemel. Het is niet altijd zichtbaar als iemand een depressie heeft of het leven niet meer ziet zitten.
Het is te makkelijk om te oordelen waarom dat wordt gedaan, maar depressie of manische depressie is niet zomaar iets dat ontstaat door niet naar een feestje kunnen.
Dat is veel dieper dan dat.
Er is ook een deel dat hard schreeuwt maar het niet doet, maar ook dat moet je serieus nemen in de zin dat ze als schreeuw om aandacht daadwerkelijk zichzelf levensgevaarlijk kunnen verwonden, niet met de bedoeling zichzelf te doden maar het kan wel gebeuren.
Waarom zouden er in een land waar het zo goed gaat ( volgens jou) steeds meer jongeren zelfmoord plegen, dan?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 08:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Waarom zou je op een illegale rebelse manier op je muil moeten gaan?
Dat is ook echt niet de (enige) manier om weerstand op te bouwen.
[..]
Hoezo land naar de klote?
Nederland staat er op alle vlakken nog zeer goed voor. Ga dan lekker in Zuid of Oost-Europa wonen.
Of in de Amerika's, Azie of Afrika. Echt waar heb je het over
Natuurlijk is een goede start belangrijk, maar dat hing echt niet af van even een jaartje (niet eens) niet naar school kunnen of niet kunnen feesten.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 00:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Afhankelijk van welke fase men in zat, gaat die 2 jaar thuis studeren over héél wat meer dan alleen 'niet mogen feesten'.
Voor iedereen die een net in die periode een grote stap maakte, betekent het simpelweg een ontzettend valse start binnen die nieuwe situatie. Waardoor sociale contacten überhaupt niet fatsoenlijk tot stand zijn gekomen en wat écht nog lang kan doorwerken.
En laat nu relatief veel jongeren grote stappen in het leven maken. Van basisschool naar middelbaar is zo'n stap. Maar ook van middelbaar naar de vervolgopleiding. Of de stappen MBO->HBO->uni.
En ook van vervolgopleiding naar werk. Tussen pakweg de leeftijd van 12 jaar en een leeftijd van 25 jaar maak je minimaal 3 keer zo'n grote stap waarbij je in een totaal andere omgeving terecht komt met allemaal mensen die je niet kent. Pakweg de helft(!) van de jongeren heeft zo'n stap tijdens de coronacrisis moeten maken.
En doordat er niet of nauwelijks sociale activiteiten mochten worden ondernomen en zelfs überhaupt fysiek bijeen komen met die nieuwe school/studiegenoten of collega's niet vanzelfsprekend was, ontbrak het nogal aan mogelijkheden om een fatsoenlijke band en vriendschappen op te bouwen. De wereld speelde zich af in de slaapkamer thuis en online. Dat was het zo'n beetje. Er zijn studenten die het hele eerste studiejaar nóóit hun medestudenten in levende lijve hebben ontmoet.
Als je niet beseft dat zoiets best verstrekkende gevolgen kan hebben, dan sta je wat mij betreft héél ver af van de werkelijkheid waarin jongeren afgelopen jaren geleefd hebben. Juist een goede start is vaak zo belangrijk. Samen die 'nieuwe wereld' ontdekken en meester maken. Zowel op de opleiding, als bij de nevenactiviteiten die er bij horen. Daar worden vriendschappen gesmeed. Zoiets volledig inhalen is lastig.
Daar bovenop komt de voor sommigen toch wat uitzichtloze positie. Als single in de Randstad met een fatsoenlijke salaris, kun je een eigen woning wel vergeten momenteel. Te veel inkomen voor sociale huur, te weinig inkomen om zelfs maar een klein appartement te kopen in veel regio's. En zo zijn er nog wel meer uitdagingen voor jongeren.
Dat jaartje telt in een jong leven heel zwaar.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 08:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Natuurlijk is een goede start belangrijk, maar dat hing echt niet af van even een jaartje (niet eens) niet naar school kunnen of niet kunnen feesten.
Jouw opstellen op school waren nooit erg lang zeker?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 08:46 schreef superniger het volgende:
Uitkeringen moet omhoog.
Dat scheelt dan veel stress.
Ze kunnen nu toch feesten?quote:Op zaterdag 15 juli 2023 09:05 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat jaartje telt in een jong leven heel zwaar.
en mag straks een robot je billen schoonspuitenquote:Op zaterdag 15 juli 2023 10:47 schreef FlippingCoin het volgende:
Gelukkig is er vergrijzing en zijn er steeds minder mensen onder de 30.
Dat verschilt natuurlijk per persoon.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 09:05 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dat jaartje telt in een jong leven heel zwaar.
Die van jou eerder ouwe dakduif.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 10:55 schreef Rene het volgende:
[..]
en mag straks een robot je billen schoonspuiten!
Natuurlijk hangt het gebrek aan die 'goede' start daar wel voor een belangrijk deel mee samen.quote:Op zaterdag 15 juli 2023 08:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Natuurlijk is een goede start belangrijk, maar dat hing echt niet af van even een jaartje (niet eens) niet naar school kunnen of niet kunnen feesten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |