abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209898882
Kan dit topic niet gewoon dicht? Zo ongepast.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 00:49:08 #77
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209898893
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Waarom zou het onderwerp taboe moeten zijn? Ik denk juist dat je het beter niet kunt wegmoffelen.

Als je het een naar onderwerp vindt dan lees je het topic niet?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_209898959
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 01:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
Yup, heb gedoneerd.. En wie weet of andere jongeren die met vergelijkbare problematiek zitten geholpen worden door het bespreekbaar te maken?
Das niet aan mij of jou hier, op dit moment. We gaan het zien, kan ook over een paar maanden. Ik vind het nu rauw.
pi_209898966
Ik twijfelde ook, maar ik denk dat het wel goed is, gezien het breder en uit het interne (individuele en persoonlijke) is getrokken. Mensen kunnen er bij geholpen zijn zich te beseffen dat, waar ze ook tegenaan lopen, het niet vanzelfsprekend een consequentie is van een eigen mankement.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209898989
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 00:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik zou deel 1 en 2 nog wel helemaal willen lezen als ik energie had maar ik heb vandaag geen puf, tussen de 1001 antwoorden zit wellicht een mega slim antwoord waar die persoon echt ijs breekt?
pi_209898997
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 20:33 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, nou ja, in het licht van recente situatie, ik zag nog in de week daarvoor een artikel van de VK waarin idd werd gesteld dat veel jong-volwassenen zelfmoord plegen tegenwoordig. Overlijdensoorzaak nummer 1 zelfs. Hoe kan dit mensen. Zorgt voor zoveel leed. Ongehoord.
Prima dat het onderwerp verder besproken wordt maar laten we de recente situatie zoals jij het benoemt er maar even buiten laten ;)
pi_209899019
Als ik mag zeggen?

Jeugd wordt meestal geassocieerd met mensen die extra gezond zijn dus extra veel jaren toekomst hebben? Soort van logischer dat je zelf moord pleegt als je bijv 60 bent ? Met vele gebreken door ouderdom?
pi_209899121
-dit kon echt niet -
Groot fan van User Wotte
pi_209899125
sorry ik dacht even niet na. die troll kon echt niet aangezien het nieuws van gisteren..

ik schaam mij nu.
Groot fan van User Wotte
pi_209899815
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Pleun2011 op 15-07-2023 08:37:41 ]
  zaterdag 15 juli 2023 @ 08:40:37 #86
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209899872
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 01:38 schreef realnice11 het volgende:
Als ik mag zeggen?

Jeugd wordt meestal geassocieerd met mensen die extra gezond zijn dus extra veel jaren toekomst hebben? Soort van logischer dat je zelf moord pleegt als je bijv 60 bent ? Met vele gebreken door ouderdom?
Dat klopt ook.. Alleen wat opvalt is dat het onder jongeren aan het toenemen is.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_209899909
Uitkeringen moet omhoog.
Dat scheelt dan veel stress.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209899975
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 23:03 schreef thekolere het volgende:

[..]
Omdat je jong bent! Daarom rebelsheid. Afzetten tegen de regels. Daarmee creëer je ruimte en ga je op je bek. Is geestelijk groei. De grenzen opzoeken en tegen muren aanlopen. Kweek je incasseringsvermogen mee.

Opkomen voor je belangen.
Waarom zou je op een illegale rebelse manier op je muil moeten gaan?
Dat is ook echt niet de (enige) manier om weerstand op te bouwen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 23:06 schreef Pendule het volgende:
Leuk hé, het land gaat naar de klote. Natuurlijk krijg jij dit. Iedereen voelt zich zo. Ik heb ook een negatief toekomstbeeld en het maakt mij niet echt blij.

Ik kan mij er best in verplaatsen dat die mensen zijn depressief en zien geen positiviteit meer.

Hopelijk is er wat aan te doen
Hoezo land naar de klote?
Nederland staat er op alle vlakken nog zeer goed voor. Ga dan lekker in Zuid of Oost-Europa wonen.
Of in de Amerika's, Azie of Afrika. Echt waar heb je het over :')
pi_209900010
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2023 23:56 schreef ZanneG het volgende:

[..]
Dat hoeft niet zo te zijn.

Wat ik in het vorige deel zei:
Een deel laat niets zien, niets merken en het gebeurt dan bij donderslag bij heldere hemel. Het is niet altijd zichtbaar als iemand een depressie heeft of het leven niet meer ziet zitten.

Het is te makkelijk om te oordelen waarom dat wordt gedaan, maar depressie of manische depressie is niet zomaar iets dat ontstaat door niet naar een feestje kunnen.

Dat is veel dieper dan dat.

Er is ook een deel dat hard schreeuwt maar het niet doet, maar ook dat moet je serieus nemen in de zin dat ze als schreeuw om aandacht daadwerkelijk zichzelf levensgevaarlijk kunnen verwonden, niet met de bedoeling zichzelf te doden maar het kan wel gebeuren.
Ik zeg ook niet dat ''geen feestje'' de enige oorzaak is van depri zijn.
Ik haal dat als een voorbeeld aan ten tijde van Corona.
Toen werd er zo hoog opgedaan door mensen alsof dat een grote nieuwe wereldramp was, want de jeugd kon niet uitgaan! En daardoor waren ze depri.
Dat is natuurlijk de allergrootste onzin en laat zien dat ze mentaal zwak zijn.

Dat is een voorbeeld, er zijn natuurlijk echt wel jongeren waar wel alles rauw op hun dak valt en er wel echt iets is.
pi_209900016
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 08:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Waarom zou je op een illegale rebelse manier op je muil moeten gaan?
Dat is ook echt niet de (enige) manier om weerstand op te bouwen.
[..]
Hoezo land naar de klote?
Nederland staat er op alle vlakken nog zeer goed voor. Ga dan lekker in Zuid of Oost-Europa wonen.
Of in de Amerika's, Azie of Afrika. Echt waar heb je het over :')
Waarom zouden er in een land waar het zo goed gaat ( volgens jou) steeds meer jongeren zelfmoord plegen, dan?
pi_209900019
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 00:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Afhankelijk van welke fase men in zat, gaat die 2 jaar thuis studeren over héél wat meer dan alleen 'niet mogen feesten'.

Voor iedereen die een net in die periode een grote stap maakte, betekent het simpelweg een ontzettend valse start binnen die nieuwe situatie. Waardoor sociale contacten überhaupt niet fatsoenlijk tot stand zijn gekomen en wat écht nog lang kan doorwerken.

En laat nu relatief veel jongeren grote stappen in het leven maken. Van basisschool naar middelbaar is zo'n stap. Maar ook van middelbaar naar de vervolgopleiding. Of de stappen MBO->HBO->uni.
En ook van vervolgopleiding naar werk. Tussen pakweg de leeftijd van 12 jaar en een leeftijd van 25 jaar maak je minimaal 3 keer zo'n grote stap waarbij je in een totaal andere omgeving terecht komt met allemaal mensen die je niet kent. Pakweg de helft(!) van de jongeren heeft zo'n stap tijdens de coronacrisis moeten maken.

En doordat er niet of nauwelijks sociale activiteiten mochten worden ondernomen en zelfs überhaupt fysiek bijeen komen met die nieuwe school/studiegenoten of collega's niet vanzelfsprekend was, ontbrak het nogal aan mogelijkheden om een fatsoenlijke band en vriendschappen op te bouwen. De wereld speelde zich af in de slaapkamer thuis en online. Dat was het zo'n beetje. Er zijn studenten die het hele eerste studiejaar nóóit hun medestudenten in levende lijve hebben ontmoet.

Als je niet beseft dat zoiets best verstrekkende gevolgen kan hebben, dan sta je wat mij betreft héél ver af van de werkelijkheid waarin jongeren afgelopen jaren geleefd hebben. Juist een goede start is vaak zo belangrijk. Samen die 'nieuwe wereld' ontdekken en meester maken. Zowel op de opleiding, als bij de nevenactiviteiten die er bij horen. Daar worden vriendschappen gesmeed. Zoiets volledig inhalen is lastig.

Daar bovenop komt de voor sommigen toch wat uitzichtloze positie. Als single in de Randstad met een fatsoenlijke salaris, kun je een eigen woning wel vergeten momenteel. Te veel inkomen voor sociale huur, te weinig inkomen om zelfs maar een klein appartement te kopen in veel regio's. En zo zijn er nog wel meer uitdagingen voor jongeren.
Natuurlijk is een goede start belangrijk, maar dat hing echt niet af van even een jaartje (niet eens) niet naar school kunnen of niet kunnen feesten.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 09:05:31 #92
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209900065
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 08:59 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Natuurlijk is een goede start belangrijk, maar dat hing echt niet af van even een jaartje (niet eens) niet naar school kunnen of niet kunnen feesten.
Dat jaartje telt in een jong leven heel zwaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Eightyone op 15-07-2023 09:39:54 ]
pi_209900313
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 08:46 schreef superniger het volgende:
Uitkeringen moet omhoog.
Dat scheelt dan veel stress.
Jouw opstellen op school waren nooit erg lang zeker?
pi_209900382
De bevolking groeit dus dan is het niet gek als ook meer mensen zelfmoord plegen.

Verder lijkt mij iedere suïcide een combinatie van de persoonlijkheid van de overledene met de omgevingsfactoren, en die zijn steeds uniek. De maatschappij is individualistisch, gericht op prestaties en geluk is 'maakbaar'. Niet iedereen is daar tegenopgewassen, waar tal van oorzaken voor te bedenken zijn. Om de zoveel tijd wordt weer geprobeerd om depressie en mentale problemen uit de taboesfeer te halen, maar het is trekken aan een dood paard. Mensen gooien het hooguit op 'burn out', wat wel maatschappelijk geaccepteerd is. Misschien omdat je suggereert dat het probleem buiten jezelf ligt.
pi_209900898
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 09:05 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ze kunnen nu toch feesten?
Purr.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 10:47:57 #96
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209900937
Gelukkig is er vergrijzing en zijn er steeds minder mensen onder de 30. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  Moderator zaterdag 15 juli 2023 @ 10:55:23 #97
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_209900991
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 10:47 schreef FlippingCoin het volgende:
Gelukkig is er vergrijzing en zijn er steeds minder mensen onder de 30. _O_
en mag straks een robot je billen schoonspuiten _O_ !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_209900993
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 09:05 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Dat verschilt natuurlijk per persoon.
Conscience do cost.
  zaterdag 15 juli 2023 @ 10:57:29 #99
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209901005
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 10:55 schreef Rene het volgende:

[..]
en mag straks een robot je billen schoonspuiten _O_ !
Die van jou eerder ouwe dakduif. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_209901218
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juli 2023 08:59 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Natuurlijk hangt het gebrek aan die 'goede' start daar wel voor een belangrijk deel mee samen.

Hoeveel impact die gemiste goede start op langere termijn heeft, is uiteraard van persoon tot persoon en zeker ook per situatie verschillend. Een kind wat naar de middelbare gaat en daar in de klas komt bij een aantal vrienden/vriendinnen van de basisschool, daarvoor valt de impact wel mee. Dan zijn er nog bestaande contacten die voortgezet kunnen worden.

Maar als je al wat moeilijker contact legt met nieuwe mensen en dan voor je nieuwe studie door de reisafstand gedwongen op kamers gegaan bent in een stad waar je eigenlijk niemand kent, dan is de impact van het gebrek aan fysieke lessen/colleges, studie-borrels etc wel iets wat voor enorme eenzaamheid zorgt waar je ook niet meer zo makkelijk uit komt.

En tussen bovenstaande voorbeelden in zijn er nog allerlei gradaties.
En kunnen andere omstandigheden als bijvoorbeeld een instabiele thuissituatie, verlies van dierbaren etc natuurlijk ook een grote rol spelen bij hoe een jongere zich voelt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ivo1985 op 15-07-2023 11:34:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')