Iemand91 | woensdag 1 september 2021 @ 20:25 |
Iemand91 | woensdag 1 september 2021 @ 20:26 |
De laatste Airbus A380 zal over een week of 9-12 geleverd worden. Emirates heeft de levering van hun laatste 3 toestellen naar voren geschoven, i.p.v. mei/juni 2022 wordt de laatste A380 nu in november geleverd. Dat is dus bijna exact 14 jaar na de eerste A380 aan Singapore Airlines. Airbus heeft nog 3 A380's te leveren; alle 3 voor Emirates. Na aflevering staat hun totale vloot A380s op 118. (De 3e en laatste voor All Nippon Airways staat weliswaar nog in Toulouse, maar is wel al officieel geleverd) Bron: https://www.emirates.com/(...)al-a380-in-november/ Ik zet een symbolische euro op in dat dit niet gaat gebeuren... | |
Karstman | donderdag 2 september 2021 @ 09:17 |
Dat ze de grootste blijven is niet zo moeilijk maar of ze die kisten 20 jaar blijven gebruiken lijkt me ook sterk. | |
Iemand91 | zondag 5 september 2021 @ 17:02 |
De Jet Airways 777-300ER VT-JEW is verkocht. Het toestel staat al sinds 10 april 2019 op Schiphol. Bron: https://economictimes.ind(...)cleshow/85931407.cms Jet Airways 777-35ER VT-JEW by Gideon van Dijk, on Flickr | |
Iemand91 | maandag 6 september 2021 @ 11:24 |
Interessant toestel op Schiphol; Dubai Air Wing A6-COM landt zometeen, vliegt nu nog boven Flevoland: https://www.flightradar24.com/B744/290bccd7 Dubai Air Wing. A6-COM. Boeing 747-433. by Marco, on Flickr [ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 06-09-2021 11:40:13 ] | |
Stephan5 | vrijdag 10 september 2021 @ 21:51 |
Hoi! Ik heb hier nog nooit gepost, maar ben wel een groot luchtvaart-liefhebber. Met name civiel. Ik heb jarenlang onder de aan/uitvliegroute van de Buitenveldertbaan gewoond. En zo is mijn interesse ontstaan. Dat geluid van een startende Boeing 707, 727, of 737-2 of een BAC 1-11, de bekende volle vrachtkisten, etc....liefst om 06.00. Gelukkig heb ik daar nooit hinder van gehad. De reacties op de nieuwe site die onlangs is gelanceerd over vliegtuiglawaai zet ik zo mijn vraagtekens bij. Uiteraard is er geluidsoverlast, maar sommige reacties.... . Enfin, wat ik mij eigenlijk een beetje aan het afvragen was.....Is dat er zoveel TK/XQ vluchten zijn. Uiteraard mag dat, maar volgens mij zijn er nooit zoveel vluchten geweest als nu. Het is/was uiteraard seizoens-gebonden, maar we zitten toch middenin in Corona. . Ik denk natuurlijk wel dat ze slots gebruiken die anderen niet gebruiken, maar wat op zich wel vrij opvallend is, is dat er zoveel Wide-body's te zien zijn van TK. De 77W, 787-9, A330-2/3......en dan nog A320/321... en bij XQ natuurlijk de 737-800. . Misschien is het ook een combinatie met vracht, maar op zich vind ik het vrij bijzonder. . En dat terwijl bijvoorbeeld AC en BR MOETEN blijven vliegen omdat ze anders dan mogelijk hun slots kwijt raken. . Ik ben wel eens benieuwd hoe het precies zit. | |
lyolyrc | zaterdag 11 september 2021 @ 14:16 |
Als ik even snel op Flightradar kijk, lijken alle grote kisten van Turkish Airlines naar Istanbul te gaan. Dat kan inderdaad met vakantie en vracht te maken hebben, maar misschien ook met het uitbouwen van Istanbul als overstapluchthaven. Misschien is het aantal reizigers naar de kleinere Turkse luchthavens vanaf Schiphol niet groot genoeg om extra directe vluchten in te plannen, maar lukt het wel met Istanbul als overstapplaats. | |
Iemand91 | dinsdag 14 september 2021 @ 19:49 |
Vanmorgen is Lufthansa's A380 D-AIMH overgevlogen van Frankfurt naar Teruel. Dit was - hoogstwaarschijnlijk - de allerlaatste Lufthansa A380 vlucht. 12 Lufthansa A380's staan nu in Teruel en 2 in Tarbes. Vertrek vanuit Frankfurt met wing wave: | |
G-Pier | zondag 19 september 2021 @ 19:59 |
Jet2 uit LBA heeft recentelijk hun traditie verbroken en 36 A321Neo's besteld. Ook een trouwe B737 klant. | |
DrMarten | maandag 20 september 2021 @ 13:59 |
Ik zie net uit mijn ooghoek een Lufthansa 747 voorbij vliegen. Dus er is er weer een weg van Twente. | |
Iemand91 | maandag 20 september 2021 @ 17:04 |
Jep, de laatste: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/d-abtl#2937a041 https://twitter.com/twenteairport/status/1439955765570293761 Er hebben in totaal 6 Lufthansa 747-400's gestaan, 3 van de 6 zijn later overgevlogen naar Mojave en zullen niet meer voor de maatschappij gaan vliegen. Zo zijn vele onderdelen van D-ABVP overgezet in een Eva Air Cargo 747 die al 4 jaar daar stond opgeslagen voor sloop maar die nu weer in gebruik zal worden genomen. (De 747 "cargo" markt is enorm hot momenteel) De andere 3 (samen met 5 andere die elders waren/zijn opgeslagen) zullen weer in gebruik worden genomen. | |
Peterselieman | maandag 20 september 2021 @ 17:22 |
Stangetje vergeten te plaatsen bij de 737-900 | |
vipergts | maandag 20 september 2021 @ 17:53 |
Er zat zeker nog zo'n vette Amerikaan achterin. | |
Peterselieman | maandag 20 september 2021 @ 18:09 |
wat dacht je van een Football-team dat in het vliegtuig zat | |
Iemand91 | maandag 20 september 2021 @ 22:15 |
Luisteren nu: https://www.nporadio5.nl/(...)rrdjFQNrfEN8qElV30No EDIT: ok, beetje kort maar wel leuk. [ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 20-09-2021 22:24:19 ] | |
Iemand91 | zaterdag 25 september 2021 @ 21:33 |
Brisbane Festival afgelopen week: https://twitter.com/benroachie/status/1440995037228109834 [ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 25-09-2021 22:43:06 ] | |
Iemand91 | zondag 26 september 2021 @ 16:41 |
DAF awards Rolls-Royce B-52H engine contract
https://www.airplane-pict(...)-52h-stratofortress/ | |
Iemand91 | maandag 27 september 2021 @ 13:35 |
Vanaf 31 oktober komt Emirates weer dagelijks met de A380 naar Schiphol. Laatste keer dat ze met de A380 naar Schiphol kwamen was op 15 augustus 2020. Mogelijk komt deze kist dan ook een keer langs: https://twitter.com/MZulqarnainBut1/status/1442411872947425281 | |
Iemand91 | maandag 4 oktober 2021 @ 19:08 |
Het het einde is in zicht van wide-body trijets buiten de Amerika's. Momenteel zijn er buiten de VS nog slechts 3 wide-body trijets in gebruik/geregistreerd. (Ik heb het hier dus over registraties/maatschappijen; er komen nog steeds wide-body trijets buiten de Amerika's) Eerst de Lufthansa Cargo McDonnell Douglas MD-11F D-ALCC, de laatste MD-11 in gebruik buiten de VS. Dit toestel is in 1998 nieuw aan de maatschappij geleverd en het 23 jaar oude toestel zal op 15 oktober (volgende week vrijdag) voor de laatste keer in Frankfurt landen vanuit New York. Dit toestel zal later aan het Amerikaanse Western Global Airlines worden geleverd. Ze heeft voor de laatste dagen de “Thank You MD-11 / Farewell” sticker gekregen: https://twitter.com/RobertLN_/status/1444267336366702596 Dan hebben we de McDonnell Douglas MD-10F CP-2791 van het Boliviaanse TAB Cargo. Ruim 33 jaar oud en vloog hiervoor voor FedEx. Het is het enige toestel van deze maatschappij en staat momenteel al een halve maand in Miami. https://www.jetphotos.com/photo/10163695 En tenslotte de McDonnell Douglas KDC-10 T-235 "Jan Scheffer" van de Nederlandse luchtmacht. Nu bijna 45 jaar oud werd dit toestel in 1976 nieuw aan Martinair geleverd en werd in 1995 aan de Nederlandse luchtmacht geleverd. Dit toestel zal naar het Amerikaanse Omega Air gaan die ook al een andere KDC-10 (T-264) overnam en die nu in San Antonia staat opgeslagen. Ik heb een datum gelezen van 25 oktober dat ze naar de VS zal worden overgevlogen. https://www.jetphotos.com/photo/10298059 Deze laatst overgebleven KDC-10 zal komende donderdag een afscheidsvlucht maken langs o.a. (voormalige) luchtvaartbases. Vermoedelijke vertrektijd vanaf Eindhoven is 12:30 uur. https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1445004770163499011 Alle andere overgebleven DC-10's (en daarmee bedoel ik alle varianten waaronder de MD-10/KC-10 etc.) zijn geregistreerd in de VS, in gebruik bij de United States Air Force, FedEx, Omega Air, 10 Tanker Air Carrier en Project Orbis. De MD-11's bij FedEx, UPS en Western Global Airlines. Er is nog één andere wide-body trijet in gebruik; de Lockheed L-1011 TriStar "Stargazer" N140SC, ook in de VS geregistreerd maar die is niet erg actief (vloog in juni 2020) voor het laatst. Dat is de laatst luchtwaardige overgebleven Tristar ter wereld. | |
derLudolf | maandag 4 oktober 2021 @ 19:18 |
25 oktober is een beruchte laatste dag voor tri-jets | |
derLudolf | maandag 4 oktober 2021 @ 19:20 |
Toen gingen de MD11's er ook uit. Waarom weet ik dat? Dan ben ik jarig | |
Iemand91 | woensdag 6 oktober 2021 @ 16:52 |
Singapore Airlines is begonnen met het slopen van 2 A380's (en een 777-200ER). Vorige keren werden hun A380's naar Tarbes gevlogen voor ontmanteling en sloop (4 toestellen en de A380 die tijdelijk voor Hi Fly Malta vloog) maar nu slopen ze de toestellen zelf. Maandagavond zijn ze naar het Changi Exhibition Centre gesleept (ligt naast de luchthaven) https://www.channelnewsas(...)lines-changi-2215261 Vandaag staan de 2 toestellen er zo bij: https://www.airteamimages.com/andrew-hunt_pid2543.html Het gaat om 9V-SKH en 9V-SKG, geleverd in mei/juni 2009 en stonden sinds het begin van de coronacrisis (maart 2020) opgeslagen in Singapore. Singapore heeft nu in totaal 7 A380's uitgefaseerd en er volgen nog eens 5. Ze houden er 12 over. Overigens niet alleen maar doom and gloom wat betreft A380's; Akbar Al Baker (CEO van Qatar Airways) was zeer negatief over (hun) A380's maar ziet zich nu genoodzaakt om ze toch weer in te zetten. Vanaf december worden 5 A380's weer ingezet naar Londen en Parijs en mogelijk vanaf 2022 worden alle 10 A380's weer ingezet. Dit omdat ze 13 A350's hebben opgeslagen wegens problemen met de romp onder de verflaag. Ook British Airways gaat hun A380's weer inzetten; vanaf november komen er 4 terug die ze eerst gaan inzetten op Frankfurt en Madrid. | |
Adrie072 | woensdag 6 oktober 2021 @ 18:10 |
Heerlijk topic toch dit! | |
#ANONIEM | donderdag 7 oktober 2021 @ 08:20 |
[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2021 08:21:39 ] | |
Iemand91 | donderdag 7 oktober 2021 @ 11:54 |
Ze hangt in de lucht: https://www.flightradar24.com/NAF45/296ab8fd | |
#ANONIEM | donderdag 7 oktober 2021 @ 11:55 |
Kan de NS nog wat van leren deze timing. | |
#ANONIEM | donderdag 7 oktober 2021 @ 11:58 |
Ik denk die doet nog even een rondje, maar hij gaat meteen door, is wel erg vroeg overal dan. | |
#ANONIEM | donderdag 7 oktober 2021 @ 12:03 |
Volkel is alvast overgeslagen | |
#ANONIEM | donderdag 7 oktober 2021 @ 12:33 |
Kwam hier wel recht over de achtertuin Nice om te zien! Had trouwens de tankslang ( heet dat zo) naar buiten staan! Is een screen van een filmpje, dus de kwaliteit is een beetje belabberd. [ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2021 12:35:03 ] | |
Iemand91 | maandag 11 oktober 2021 @ 19:47 |
Ze is weer redelijk actief de laatste tijd: https://www.airteamimages(...)bureau29_390458.html | |
Iemand91 | woensdag 13 oktober 2021 @ 11:42 |
Mooi verhaal: | |
vipergts | woensdag 13 oktober 2021 @ 12:26 |
Zoiets kan ook alleen in India | |
flipsen | woensdag 13 oktober 2021 @ 15:32 |
Mwa... Groeten uit Argentinië | |
Iemand91 | donderdag 14 oktober 2021 @ 14:26 |
https://www.airplane-pict(...)lia-airbus-a330-200/ Vanavond komt na ruim 74 jaar een einde aan het Italiaanse vliegmaatschappij Alitalia. Vlucht AZ1586 van Cagliari (Sardinië) naar Rome zal de laatste vlucht zijn en landt vanavond rond 23:10 uur in Rome. (https://flightaware.com/l(...)1014/2005Z/LIEE/LIRF) Morgen neemt de staatsluchtvaartmaatschappij Italia Trasporto Aereo (ITA) een deel van de Alitalia activiteiten over. Het merendeel van het personeel keert (voorlopig) niet terug (zo'n 3000 van de 11.000 werknemers blijven), een gereduceerde vloot (de Airbus A220, A320neo, A330neo en A350 moeten er uiteindelijk bijkomen). Mogelijk kopen ze de Alitalia naam. | |
flipsen | donderdag 14 oktober 2021 @ 15:09 |
"Alweer?" was mijn eerste ingeving... | |
Iemand91 | donderdag 14 oktober 2021 @ 22:42 |
De laatste Alitalia vlucht is zojuist vertrokken: https://www.flightradar24.com/AZA96Z/298152d8 | |
Iemand91 | donderdag 14 oktober 2021 @ 23:57 |
Het bod van Italia Trasporto Aereo voor de merknaam Alitalia is goedgekeurd; ITA neemt de het merk over voor ¤90 miljoen. Morgen gaat Alitalia verder als... Alitalia. | |
derLudolf | vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:13 |
Je verwacht het niet | |
Adrie072 | vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:48 |
https://www.thesun.co.uk/(...)d-emergency-landing/ | |
flipsen | vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:12 |
The Sun... dan is het al gauw een emergency | |
Iemand91 | vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:56 |
PLOTSELINGE PLOTTWIST: ITA KIEST VOOR MERKNAAM ITA AIRWAYS | |
lyolyrc | vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:11 |
Ze zijn nog maar net begonnen en het is al een soap. | |
Iemand91 | vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:40 |
De 3e en laatste Airbus A380 van All Nippon Airways is onderweg naar Tokio: https://www.flightradar24.com/ANA9398/2983d8ae Het toestel is officieel al in oktober 2020 aan de maatschappij geleverd maar bleef opgeslagen in Toulouse. Dit was ook de laatste A380 levering vanuit Toulouse, de 2 resterende A380's (beide voor Emirates) staan momenteel in Hamburg voor de cabine, de laatste zal in december geleverd worden. https://twitter.com/CAlloing/status/1449055651565551617 | |
Iemand91 | zondag 17 oktober 2021 @ 22:32 |
Na 50 jaar wide-body trijets zijn de laatste 2 in Europa binnen 2 dagen van elkaar uitgefaseerd. De KDC-10 T-235 van de Koninklijke Luchtmacht maakte afgelopen donderdag haar laatste landing op Eindhoven waar ze binnenkwam vanuit Madison, Wisconson. Vertrek in Madison: https://twitter.com/jaimecor_94/status/1449024381942960138 En de Lufthansa Cargo MD-11F D-ALCC is vanmiddag rond het middaguur voor de laatste keer geland in Frankfurt na een vlucht vanuit New York JFK. Aankomst in Frankfurt: https://lufthansa-cargo.c(...)thansa-cargo-3137028 Het tijdperk van wide-body trijets in Europa is deze week ten einde gekomen.* Beiden zullen later naar de VS vertrekken naar een Amerikaanse operator. * Om het nog maar eens te noemen; ik heb het hier over eigendom/registraties, er komen namelijk nog steeds wide-body trijets naar Europa. [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 18-10-2021 12:04:03 ] | |
shiz | maandag 18 oktober 2021 @ 08:24 |
Zonde! Vond ze er altijd zo Thunderbirds-achtig gaaf uitzien! | |
Karstman | maandag 18 oktober 2021 @ 08:29 |
Soap of niet, die kist zit mooi in de verf zo. | |
Piles | maandag 18 oktober 2021 @ 09:53 |
Haha, dat is wel een mooie omschrijving ja Ik vond het ook altijd stoere apparaten, alleen al vanwege de herrie die er af komt Daarom wel beter dat ze uitgefaseerd worden, maar toch jammer voor de liefhebber. | |
Iemand91 | dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:52 |
Na ruim 2,5 jaar is Jet Airways' 777-300ER VT-JEW weer vertrokken: https://www.flightradar24.com/298ef666 Op 10 april 2019 vlak voor de vlucht naar Mumbai werd er beslag gelegd op het toestel, sindsdien staat het op Schiphol opgeslagen. Nu maakt het nog een laatste vlucht, naar Victorville. Het toestel zal worden ontmanteld en gesloopt. https://www.jetphotos.com/photo/10331399 | |
Iemand91 | dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:33 |
De 777 staat nu op het punt te vertrekken vanaf Victorville door naar Mojave: https://www.flightradar24.com/N377CL/298f3965 Dat zal dus wél de laatste vlucht voor deze kist zijn... [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 19-10-2021 23:45:17 ] | |
Plakaatje | woensdag 20 oktober 2021 @ 18:50 |
Hoezo mag dat vliegtuig de lucht in LOL. Dat ding heeft ruim 2 jaar stilgestaan en heeft helemaal geen bescherming gehad, buiten dat zat er nog olie in. Dat het ding niet naar beneden is komen vallen. | |
Lucifer_Doosje | woensdag 20 oktober 2021 @ 19:30 |
Hij heeft echt wel even een apk'tje gehad voor vertrek | |
Plakaatje | woensdag 20 oktober 2021 @ 19:37 |
Een APK'tje binnen een week.. Dat ding heeft waarschijnlijk illegaal de oversteek gedaan. | |
Iemand91 | woensdag 20 oktober 2021 @ 20:36 |
Er is weer een 747-classic onderweg naar Schiphol; de bijna 35 jaar oude Geo-Sky 747-200F 4L-GEO vanuit Tbilisi: https://www.flightradar24.com/GEL803/2992fb35 Verwachte aankomst is 21:42 uur en vertrek morgenochtend. Toestel ziet er wel wat anders uit sinds haar laatste bezoeken in juli dit jaar: | |
Hyperdude | zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:56 |
Foutje, bedankt. https://edition.cnn.com/2(...)nse-plate/index.html | |
Iemand91 | maandag 25 oktober 2021 @ 10:53 |
En daar gaat de laatste KDC-10 van de Nederlandse luchtmacht, en de laatste DC-10 in Europa: https://www.flightradar24.com/NAF44/29a14737 Met het afscheid van de KDC-10 sluit de Koninklijke Luchtmacht een periode af waarin ze beschikte over eigen strategisch luchttransport. De taken van de KDC-10 worden overgenomen door de nieuwe A330 MRTT-toestellen. (2e foto op de achtergrond) https://twitter.com/Kon_Luchtmacht/status/1452569968307023877 https://twitter.com/VlbEindhoven/status/1452570021226553344 [ Bericht 70% gewijzigd door Iemand91 op 25-10-2021 11:58:38 ] | |
Sunri5e | maandag 25 oktober 2021 @ 19:44 |
Iemand een idee waarom de PH-TFK die naar Curacao zou gaan is uitgeweken naar de Azoren? | |
Iemand91 | woensdag 27 oktober 2021 @ 19:28 |
Boeing heeft gisteren de 100e 747-8F geleverd. N630UP voor UPS: https://twitter.com/BoeingAirplanes/status/1453143118631432198 Veel meer worden het ook niet; Boeing heeft hierna nog 7 747-8F's te leveren. (3 voor UPS en de laatste 4 voor Atlas Air) Ook zal binnenkort nog 1 747-8i worden geleverd als VIP toestel aan Egypte; dit 10 jaar oude toestel was voor Lufthansa bedoeld maar is uiteindelijk nooit geleverd aan de maatschappij. | |
biertapper | donderdag 28 oktober 2021 @ 14:14 |
Adrie072 | donderdag 28 oktober 2021 @ 16:01 |
Deze komt ook niet ver.... https://www.flightradar24.com/KLM15E/29aa70bf | |
Iemand91 | zondag 31 oktober 2021 @ 22:33 |
Vandaag kwam Emirates na ruim een jaar afwezigheid weer met de A380 naar Amsterdam. EK147/EK148 wordt vanaf vandaag weer dagelijks met de A380 gevlogen i.p.v. de 777-300ER. De laatste keer dat Emirates met de A380 naar Amsterdam kwam was op 15 augustus 2020. Vandaag: A380 | A6-EUM | AMS | 20211031 by Wally H, on Flickr Met de wekelijkse A380 vluchten van China Southern heb je vanaf komende vrijdag dus wekelijks 10 minuten dat er 2 A380's op Schiphol staan. (China Southern vertrekt even nadat Emirates aankomt, althans; volgens de planning) | |
spapaars | maandag 1 november 2021 @ 12:24 |
Sabena : vanaf woensdag 3 november om 21.35 u. op Canvas. https://www.vrt.be/nl/ove(...)uchtvaartmaatschapp/ | |
Iemand91 | zondag 7 november 2021 @ 22:17 |
Vandaag exact 20 jaar geleden: Vlucht 690 vanuit Cotonou - via Abidjan - landt op Zaventem even voor 12 uur 's middags. Het was de laatste vlucht voor de maatschappij die eerder die dag al failliet was verklaard. Het is tot op de dag van vandaag het grootste faillissement uit de Belgische geschiedenis. | |
Iemand91 | maandag 8 november 2021 @ 12:19 |
Vanaf vandaag mogen gevaccineerde reizigers weer naar de VS. British Airways en Virgin Atlantic vierden dit vanmorgen met een gesynchroniseerde takeoff van baan 27L en 27R op Heathrow, beiden met een A350-1000 naar New York JFK. British Airways maakt voor de gelegenheid eenmalig gebruik van hun iconische call sign Speedbird 1. Achtergrondartikel van NATS: https://nats.aero/blog/20(...)lel-runway-take-off/ https://twitter.com/flightradar24/status/1457632298837360644 https://twitter.com/fl360aero/status/1457654141350727685 https://twitter.com/davidgrayrhodes/status/1457646897317957638 En British Airways heeft de A380 ook weer terug in gebruik; vanaf vandaag vliegen ze tot begin december de A380 dagelijks tussen Londen en Frankfurt en Madrid. Beide gebeurtenissen hier te zien: Live from London #Heathrow Airport with @Virgin Atlantic and @British Airways as the US borders open [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 08-11-2021 18:53:10 ] | |
Piles | maandag 8 november 2021 @ 12:50 |
Leuk gedaan die sync, maar 'breaking news' zou ik het niet noemen | |
Karstman | maandag 8 november 2021 @ 14:07 |
Virgin is wel sneller de plas over. Die lijkt nu een half uur eerder te landen. | |
Hojdhopper | donderdag 18 november 2021 @ 14:37 |
Zie net toevallig op FR dat KL421 teruggekeerd is naar Schiphol: https://www.flightradar24.com/KLM421/29e69666 Misschien niet zo heel interessant, zat alleen een beetje naar diverted vluchten te zoeken omdat ik er afgelopen week zelf de dupe van was. Wat een gedoe levert dat op... | |
Peterselieman | woensdag 1 december 2021 @ 21:15 |
Die verfproblemen bij de A350 beginnen wel een dingetje te worden ... https://www.upinthesky.nl(...)-groter-dan-gedacht/ | |
Peterselieman | maandag 6 december 2021 @ 22:29 |
Ging niet helemaal goed: | |
Iemand91 | woensdag 8 december 2021 @ 15:51 |
Airbus takes lead in bid to win Dutch KLM jet deal - sources
| |
Peterselieman | woensdag 8 december 2021 @ 18:31 |
Niet geheel verrassend, omdat de E195-2 een deel van de 737 kan vervangen en Airbus een prima product levert | |
Karstman | woensdag 8 december 2021 @ 20:06 |
Als er nog maar plek is voor die nieuwe kisten": https://nos.nl/artikel/24(...)mogelijk-fors-omlaag Het wordt tijd voor meer Lelystad en Rotterdam. | |
Iemand91 | vrijdag 10 december 2021 @ 21:29 |
Emirates' 122e en een-na-laatste A380 is aan de maatschappij geleverd. A6-EVR is even geleden vertrokken vanuit Hamburg op weg naar Dubai: https://www.flightradar24.com/UAE5GT/2a25714a Nu staat er nog 1 A380 in Hamburg. De planning is dat volgende week donderdag (16 december) deze allerlaatste A380 geleverd zal worden. | |
derLudolf | zaterdag 11 december 2021 @ 13:46 |
Ik zie een heli D-HAPS naast me vliegen. Er hangt iets onder het ding. Wat zou dat kunnen zijn. Voor natuurbranden lijkt het me niet het seizoen. | |
lyolyrc | zaterdag 11 december 2021 @ 14:21 |
De nieuwe vliegtuigen zijn zuiniger, stiller en stoten ongetwijfeld ook minder stikstofoxiden uit. Kortom voor zowel KLM als de omgeving van Schiphol is het beter als de huidige narrow body vloot vervangen wordt. | |
derLudolf | zaterdag 11 december 2021 @ 14:27 |
Het wordt tijd voor veel meer hogesnelheidslijnen zodat alle vluchten binnen pak en beet Kopenhagen, Berlijn, Frankfurt am Rhein, Parijs en London gewoon geschrapt kunnen worden. | |
Karstman | maandag 13 december 2021 @ 08:37 |
Ik vermoed niet dat een dergelijke autonome vergroening van de vloot voldoende is om 100 tot 150 duizend vluchten aan uitstoot te compenseren. | |
lyolyrc | maandag 13 december 2021 @ 09:29 |
Sowieso vliegen er natuurlijk meer maatschappijen dan alleen KLM, Air France en Transavia van en naar Schiphol. Ik weet niet hoe het met de stikstofoxidenuitstoot zit, maar het brandstofverbruik van de A32x neo schijnt ongeveer 15% lager te zijn dan dat van de Boeing 737-vloot die vervangen moet worden. | |
Iemand91 | donderdag 16 december 2021 @ 16:15 |
De allerlaatste Airbus A380 is geleverd. Vandaag is A6-EVS in Hamburg aan Emirates overgedragen. Het is de 123e A380 voor de maatschappij en de 251e gebouwde A380. De eerste A380 werd op 15 oktober 2007 aan Singapore Airlines geleverd. Nu - 14 jaar en 2 maanden later - de allerlaatste. Emirates completes A380 fleet with 123rd delivery of iconic aircraft
Vertrek van delivery flight is hier live te zien (schijnbaar wordt er een low pass gemaakt): EDIT: live op FR24: https://www.flightradar24.com/UAE5GT/2a357dad [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 16-12-2021 16:31:40 ] | |
Iemand91 | donderdag 16 december 2021 @ 16:38 |
Reuters zegt dat Airbus de KLM deal heeft gekregen. Tot 80 toestellen en 60-80 opties alsook minimaal 1 van de Transavia's. | |
Sunri5e | donderdag 16 december 2021 @ 16:55 |
Was te verwachten. Boeing legt het aardig af de laatste tijd. | |
derLudolf | donderdag 16 december 2021 @ 17:09 |
Deal waar voor? A320 of A350? | |
Drekkoning | donderdag 16 december 2021 @ 17:15 |
320 | |
Drekkoning | donderdag 16 december 2021 @ 18:30 |
https://nieuws.klm.com/kl(...)oor-klm-en-transavia Bevestiging vanuit KLM. Verstandige en toekomstbestendige keuze lijkt me | |
Pino112 | donderdag 16 december 2021 @ 19:13 |
Einde tijdperk Boeing. | |
flipsen | donderdag 16 december 2021 @ 19:27 |
Vraag me wel af hoe de piloten hier eigenlijk over denken. Ik ga het eens aan een vriend van me vragen (Transavia), ik weet dat hij nou niet bepaald "fan" is van Airbus. | |
Drekkoning | donderdag 16 december 2021 @ 19:29 |
Ik kan je vertellen dat het gros het geen reet interesseert, er een groep Airbusfans is en een kleine groep Boeingfans. Beetje Apple vs Android. Overigens valt me op dat piloten die beiden hebben gevlogen bijna unaniem het liefst Airbus vliegen | |
Kleffe_Dop | donderdag 16 december 2021 @ 19:31 |
Eerst Qantas, nu Air France KLM. Een zwarte dag voor Boeing inderdaad. | |
Iemand91 | donderdag 16 december 2021 @ 22:10 |
Vandaag dus zowel de allerlaatste A380 alsook de allerlaatste A320ceo(-family). | |
flipsen | donderdag 16 december 2021 @ 23:02 |
Nou, dat is wel erg kort door de bocht denk ik? Als je je hele werkzame leven gewoon met een "stuurknuppel" gevlogen hebt en nu opeens met een joystick moet vliegen, dan kan ik me enige aversie wel voorstellen | |
Drekkoning | donderdag 16 december 2021 @ 23:10 |
Dat soort zaken pak je vrij snel op. Sowieso doe je bij KLM tijdens je carrière redelijk wat omscholingen en variantvliegen tussen ICA, regio, Europa met bijbehorende vliegtuigen en cockpits met/zonder eicas, fly-by-wire, uitgebreide of sobere FMS, stuurknuppels, fietssturen en joysticks. Zeker tegenwoordig ligt de uitdaging niet zozeer in wat voor type stuurwiel je gebruikt, maar meer hoe je omgaat met automatisering en hoe je beslissingen neemt. | |
Runway28 | vrijdag 17 december 2021 @ 14:39 |
Tijdens deze rotatie tijdens Operatie Atlantic Resolve ging de Amerikaanse 1st Infantry Division naar Nederland en de haven van Vlissingen. De helikopters vlogen naar huis via vliegbasis Gilze-Rijen. In deze video kwam een groep UH-60 Blackhawk- en AH-64 Apache-helikopters binnen tijdens het blauwe uur direct na zonsondergang. De helikopters naderden vanuit het zuidoosten en landden via de baan 28 op de taxibaan langs baan 02 ten zuiden van de basis. Geniet van het geluid van deze Amerikaanse helikopters van de "Demon's Brigade" van de 1st Combat Aviation Brigade! | |
derLudolf | vrijdag 17 december 2021 @ 15:36 |
De filosofie van de automatisering verschilt toch ook behoorlijk tussen Airbus en Boeing? | |
Drekkoning | vrijdag 17 december 2021 @ 16:30 |
Ook niet enorm hoor. Er zijn wat grote verschillen tijdens het “op de hand” vliegen. Maar uiteindelijk blijft het gewoon een vliegtuig en zijn de principes hetzelfde, dus ben je er zo weer aan gewend. Net zoals autorijden in verschillende merken auto’s met en zonder automatisering Verder is tijdens het automatisch vliegen eigenlijk bij elk verkeersvliegtuig het principe hetzelfde, hebben allemaal dezelfde modi van verticale en laterale navigatie, de namen en procedures zijn wat anders. Geloof me, er zijn maar heel weinig tot geen piloten die hun keuzes baseren op het type vliegtuig dat ze gaan vliegen, die kijken enkel naar betaling, vrije tijd, route netwerk, etc | |
flipsen | vrijdag 17 december 2021 @ 16:48 |
Antwoord van die vriend van me:
| |
Adrie072 | vrijdag 17 december 2021 @ 18:28 |
Pieter heet die vriend? | |
flipsen | zaterdag 18 december 2021 @ 05:05 |
Nope | |
Iemand91 | zaterdag 18 december 2021 @ 22:13 |
Afgelopen dinsdag; de allereerste én allerlaatste A380 bij elkaar in Hamburg: https://twitter.com/GuillaumeFaury/status/1472239797464977409 | |
Runway28 | maandag 20 december 2021 @ 15:55 |
Hier een film die ik afgelopen week heb gemaakt op Eindhoven van de aankomst van de Silkway IL-76TD | |
Adrie072 | maandag 20 december 2021 @ 16:13 |
Mooi filmpje man! Van de buitenste motoren kan ie kleppen open zetten ofzo aan de achterzijde, om......? | |
tendon | maandag 20 december 2021 @ 19:23 |
dat zijn de thrust reversers. Worden gebruikt om de uitstoot van de motoren naar voren te richten en dus het toestel af te remmen. Remmen op de wielen werkt niet goed genoeg om te gebruiken bij een landing (kans op oververhitting en zelfs brand) | |
shiz | maandag 20 december 2021 @ 19:24 |
Reversers/reverse thrust. Zo'n 'bucket'-design is eigenlijk meer een dingetje voor op kleinere jets. Zorgt ervoor dat de luchtstroom de andere kant op wordt gedirigeerd, i.p.v. voorwaartse kracht op te leveren krijg je dus een afrem-effect. Fokker 70/100 vergelijkbaar. | |
Adrie072 | maandag 20 december 2021 @ 21:35 |
Merci beide! | |
Runway28 | vrijdag 24 december 2021 @ 16:07 |
Hi allen, hier een film die ik gemakt heb op de heide van een van de laatste groene Chinooks van de Luchtmacht tijdens een sling oefening met de Luchtmobiele Brigade. Iedereen een fijne Kerst gewenst :-) | |
spapaars | vrijdag 24 december 2021 @ 17:37 |
Het ultieme bewijs van zijn bestaan. | |
Peterselieman | vrijdag 24 december 2021 @ 19:31 |
Die kerstman is een ordinaire slavendrijver. | |
lyolyrc | zaterdag 25 december 2021 @ 09:45 |
Dit was dan waarschijnlijk het toestel dat ik laatst hoorde overkomen. Flightradar24 gaf geen verdere informatie over het registratienummer of eigenaar. Was het toevallig een militaire vrachtvlucht naar Oekraïne? Want toestellen zoals 747 en 757 mogen niet meer op Eindhoven landen voor passagiersvluchten. | |
Adrie072 | zaterdag 25 december 2021 @ 13:16 |
Door de wind of los geschoten? | |
Runway28 | zaterdag 25 december 2021 @ 13:35 |
Deze was gewoon te zien op FR24 hoor, met zijn vlucht en serial! Ik denk dat je in de war bent met de tweede IL76 die een week later langskwam. Dit zat ook op FR24, maar indd zonder serial en callsign. Die video moet ik nog verwerken, zal ik wel tzt posten hier als die klaar is! De IL76's zijn altijd semi militaire vluchten vanaf Eindhoven, ze parkeren ook altijd op Mil East of Mil West en heel soms op Hot Cargo. Waar ze allemaal heen vliegen, dat is een schimmige buiseness! Is verder ook niet belangrijk, feit is dat het belachelijk vette vleigtuigen zijn :-D | |
flipsen | zaterdag 25 december 2021 @ 14:51 |
Wtf | |
lyolyrc | zaterdag 25 december 2021 @ 16:14 |
Ik wist niet dat er twee langs waren geweest, maar ik had wel direct de indruk dat er veel tijd zat tussen mijn waarneming en jouw opname. Het leek me al raar dat een vliegtuig zo lang stil zou staan. | |
Adrie072 | zondag 26 december 2021 @ 00:24 |
G-Pier | zondag 26 december 2021 @ 14:21 |
Ik ben grondsteward bij 1 van de 2 airlines die de A320 in dienst zal nemen en wat ik heb gehoord van piloten:
| |
Runway28 | donderdag 30 december 2021 @ 12:00 |
Het jaar zit er weer op. Het is dan ook tijd om terug te kijken op 2021. Voor mij persoonlijk een goed jaar waarin ik mijn eigen land weer heb herontdekt. Door de Covid beperkingen kon er weinig gereisd worden en daardoor heb ik vooral gefilmd in eigen land. Deze film laat in ruim anderhalf uur tijd zien hoeveel moois er hier voorbij is gekomen in 2021. Enkele hoogtepunten waren voor mij de terugtrekking van de 1CAB via Gilze-Rijen en de activiteiten rondom de WIC en het afscheid van de F-16 op Leeuwarden. Ook ben ik heel vaak op Eindhoven geweest en in de verschillende landingzones! 2021 was vooral een jaar van afscheid binnen de KLu, zo namen we afscheid van de F-16 op Leeuwarden, afscheid van de KDC-10 op Eindhoven en afscheid van de Delta Chinook op Gilze-Rijen. De KLu zit in een verander proces naar een toekomst bestendig bedrijf. Er zijn meerdere F-35’s geleverd en de MMU op Eindhoven heeft nieuwe Airbus A330’s in gebruik genomen. Ook zijn er op Gilze-Rijen al verschillende CH-47F Chinooks geleverd als vervanger voor de Delta Chinook. Er gebeurde veel op de lokale velden en dat heeft geresulteerd in een aantal leuke en gevarieerde films. 2021 was daarom voor mij ondanks de beperkingen toch een goed luchtvaart jaar. Op naar 2022 en laat iedereen genieten van het terug kijken naar de hoogtepunten van afgelopen jaar. Vergeet niet het geluid goed hard te zetten, want dat ik het voordeel van filmen! Voor alle volgers en fans van Runway28, heel erg bedankt voor jullie steun dit jaar en bedankt voor het kijken. 00:00 - Introduction Runway28 00:16 - 02-12-2021, Gilze-Rijen, US Army Apaches 00:37 - 08-02-2021, Schiphol, Winter Time 03:01 - 31-05-2021, Oirschot, Chinook Slingery 04:30 - 03-11-2021, Volkel, Elephant Walk 05:36 - 22-11-2021, Gilze-Rijen, Sunset Blackhawks 06:27 - 21-04-2021, Eindhoven, Canadian CC-177 07:22 - 30-03-2021, Rucphen, DHC + LMB Assault 08:39 - 08-09-2021, Eindhoven, Falcon Leap 10:19 - 01-04-2021, Eindhoven, T-057 Delivery 10:46 - 22-01-2021, Volkel, Peace Vipers 11:50 - 07-10-2021, Eindhoven, KDC-10 Goodbye 13:26 - 05-07-2021, Leeuwarden, Viper Flyout 16:33 - 25-02-2021, Eindhoven, MRTT Recovery 17:49 - 09-02-2021, Oirschot, Winter AS532 Cougar 19:08 - 25-03-2021, Volkel, Vipers Parallel Runway 21:38 - 09-12-2021, Eindhoven, Silkway Ilyushin IL-76 23:01 - 09-11-2021, Gilze-Rijen, Rodney on the Slopes 25:35 - 08-06-2021, Leeuwarden, Viper Special Tail 28:12 - 16-03-2021, Eindhoven, Belgian A109s 29:01 - 27-09-2021, Leeuwarden, Weapon Instructor Course 31:11 - 29-11-2021, Gilze-Rijen, US Apaches in Darkness 32:46 - 20-05-2021, Rijswijk, HWIC Training 34:26 - 15-01-2021, Eindhoven, Silkway IL-76 Mil West 36:33 - 14-07-2021, St-Cyr, Spotting Group St-Cyr 38:11 - 12-10-2021, Eindhoven, C-160D Retro Brummel 40:45 - 03-03-2021, Ederheide, Chinook & Cougar Sling 42:35 - 22-11-2021, Gilze-Rijen, Helicopters in Darkness 44:51 - 14-07-2021, Evreux, Bastille Day 49:15 - 11-02-2021, Oirschot, Chinook in Snow 50:23 - 17-03-2021, Rotterdam, 3CAB Heading Home 52:54 - 05-02-2021, Maastricht, Qatar Invasion 55:47 - 21-04-2021, De-Kooy, Canadian CH-148 Cyclone 58:36 - 13-01-2021, Ederheide, Chinook Sling D-106 1:00:11 - 11-05-2021, Eindhoven, British Apaches 1:01:20 - 31-08-2021, Eindhoven, Delivery T-058 1:05:12 - 15-03-2021, Volkel, C-17 Globemaster III USAF 1:07:41 - 01-07-2021, De-Kooy, NH90 NFH Slopes Training 1:11:43 - 01-03-2021, Eindhoven, KDC-10 Departure in Fog 1:13:03 - 03-02-2021, Eindhoven, CAVOK An-12 Departure 1:14:30 - 31-03-2021, Oirschot, Guardians and Chinooks 1:16:30 - 25-02-2021, Volkel, Viper Launches 1:18:39 - 11-09-2021, Kleine-Brogel, Spotter Day 1:21:38 - 17-02-2021, Ederheide, 25 Years 300 Squadron 1:23:00 - 21-04-2021, Eindhoven, Canadian Polaris 1:24:19 - 07-01-2021, Eindhoven, KDC-10 Slow Motion 1:26:31 - 29-11-2021, Gilze-Rijen, Apache in Darkness USA 1:29:55 - Endscreen Runway28 | |
Runway28 | vrijdag 7 januari 2022 @ 15:25 |
Een Zitotrans IL-76TD op Eindhoven | |
Peterselieman | vrijdag 7 januari 2022 @ 19:01 |
Een groepje Canadezen had lak aan alle (corona)regels in de lucht en nu wil geen enkele Canadese maatschappij hen terugvliegen uit Mexico https://www.insider.com/c(...)efuse-sunwing-2022-1 | |
derLudolf | vrijdag 7 januari 2022 @ 19:30 |
Geniaal toch. Ook mooi dat het "influencers" zijn. | |
Wertha | vrijdag 7 januari 2022 @ 21:20 |
Mooi beeldmateriaal. | |
Iemand91 | woensdag 19 januari 2022 @ 00:11 |
Runway28 | vrijdag 21 januari 2022 @ 17:14 |
Ongelooflijke krachtige naverbranders; Volkel Vipers onsteken de vlammen. Deze beelden zijn gemaakt tijdens de avond- en nachtvluchten van de F-16 Fighting Falcon van de Koninklijke Luchtmacht op vliegbasis Volkel. De F-16's verschenen tijdens zonsondergang op het holding point 24R. Helaas was het weer behoorlijk bewolkt en waren er daarom geen zonsondergangfoto's mogelijk. Maar in plaats daarvan zouden de naverbranders van deze Vipers een fantastische rol spelen in deze video. Door het donkere weer en de invallende avond zouden de naverbranders van deze Vipers branden als nooit tevoren, althans voor mij! In totaal zouden acht F-16's vertrekken. In deze film wordt de eerste wave van vier vliegtuigen getoond. Deze vier vliegtuigen vertrokken om 1700LT. Door de duisternis zouden de nabranders echt heel helder oplichten. Persoonlijk heb ik dit als ongelooflijk vet ervaren. Ga gewoon zitten en geniet van de show. Vergeet niet het volume hoger te zetten, want de naverbranders zijn erg luid!!! ABSOLUTE AIRPOWER!! | |
Adrie072 | zaterdag 22 januari 2022 @ 14:49 |
DOHA - Qatar Airways heeft woest gereageerd op het besluit van Airbus om geen A321neo’s te leveren aan de luchtvaartmaatschappij. Qatar noemt het "zeer betreurenswaardig" en "frustrerend" dat de vliegtuigbouwer daarmee het conflict over de schade aan de A350’s verder laat "escaleren". Bovendien vindt de maatschappij het raar dat een order voor A321neo's door Airbus geannuleerd wordt, terwijl het conflict over de A350 gaat. Ook heeft Qatar Airways een video gepubliceerd waarin ze de schade aan de A350's laat zien. Daarmee wil de maatschappij aantonen dat Airbus dit probleem onterecht zou bagatelliseren. "Zoals deze video duidelijk laat zien, zijn de defecten [aan de A350] niet oppervlakkig en veroorzaakt één van de defecten dat het bliksembeveiligingssysteem van het vliegtuig wordt blootgesteld en beschadigd, een ander defect stelt de onderliggende composietstructuur bloot aan vocht en ultraviolet licht, en andere defecten zijn onder meer barsten in de composiet en schade rond een hoog percentage klinknagels op de vliegtuigromp", aldus Qatar Airways. lees verder..... https://luchtvaartnieuws.(...)-van-schade-aan-a350 Er lijkt hier toch meer achter te zitten, maar wat precies? | |
Iemand91 | zondag 23 januari 2022 @ 19:19 |
Verstekeling overleeft vliegreis in landingsgestel naar Schiphol
| |
Iemand91 | zaterdag 29 januari 2022 @ 18:58 |
ex-KLM 747-400 PH-BFV (nu VQ-BWM voor Longtail Aviation) - die sinds juni in Sharjah staat, heeft een nieuwe paintjob: https://www.airfleets.net(...)Q-BWM_60016_b747.htm | |
derLudolf | zaterdag 29 januari 2022 @ 19:52 |
Er zijn nog wel lijnen van KLM te herkennen | |
Adrie072 | zondag 30 januari 2022 @ 13:16 |
CHICAGO - Een Boeing 747 van China Airlines is vrijdagochtend tijdens het taxiën tegen een aantal bagagecontainers geknalt. Beelden van het incident zijn online geplaatst. Volgens het Chicago Department of Aviation vond de botsing plaats rond 6:30 uur, waarbij geen gewonden zijn gevallen. De Boeing 747-400F van China Airlines liep aanzienlijke schade op aan een van de motoren. De brandweer van Chicago kwam ter plaatse. https://www.luchtvaartnie(...)t&utm_medium=twitter | |
Kleffe_Dop | zondag 30 januari 2022 @ 14:36 |
Alweer een paar weken oud, maar hier nog niet genoemd. De opvallende move waarbij Allegiant z'n Airbus vloot in gaat ruilen/aan gaat vullen met de 737MAX. | |
Kleffe_Dop | zondag 30 januari 2022 @ 14:47 |
Nieuw Oud En Icelandair is het laatste slachtoffer van het cookiecutter-eurowhite-lowcost uitstraling sjabloon. Maar die kant willen ze ook op geloof ik. | |
flipsen | zondag 30 januari 2022 @ 20:24 |
Dan denk je bij het lezen van "geknald" dat het wel weer schromelijk overdreven zal zijn. En dan kijk je het filmpje wtf? | |
George_of_the_Jungle | zondag 30 januari 2022 @ 20:45 |
https://www.nu.nl/tech/6180772/elon-musk-bood-tiener-5000-dollar-om-tweets-over-zijn-privevluchten-te-stoppen.html Die tiener heeft een aantal twitter bot-accounts die vliegtuigen van bekende personen volgen (Musk, Bezos, Gates, SpaceX jets etc). Te vinden via: https://twitter.com/i/lists/1307414615316467715 Code hier te vinden: https://github.com/Jxck-S/plane-notify | |
Adrie072 | maandag 31 januari 2022 @ 09:08 |
https://www.flightradar24.com/KLM1084/2aaa6989 Die vindt dit niet leuk.... | |
Drekkoning | maandag 31 januari 2022 @ 09:15 |
Of juist zo leuk dat ze er geen genoeg van krijgen | |
Adrie072 | maandag 31 januari 2022 @ 09:20 |
Feestje is voor hen voorbij! | |
Piles | maandag 31 januari 2022 @ 10:24 |
Credits aan @Starhopper voor de link Schakelde precies in toen 747 in de go-around ging | |
Hojdhopper | maandag 31 januari 2022 @ 13:38 |
Zit net sinds een kwartier te kijken en dit is wel heerlijk om naar te kijken hoor! Alleen lijkt het niet helemaal synchroon te lopen met FR24. Edit: never mind, is niet meer zo live, die live-stream. | |
Adrie072 | maandag 31 januari 2022 @ 14:05 |
Nog eentje dan! https://www.flightradar24.com/ETD48S/2aaa4cd5 | |
shiz | maandag 31 januari 2022 @ 14:11 |
En hij peert 'em naar BRU. Trans gaat van RTM naar AMS uitwijken lijkt het https://www.flightradar24.com/multiview/TRA77F/2aaaa5ca 36R is beter bij die wind uit 320. | |
Iemand91 | maandag 31 januari 2022 @ 21:03 |
Boeing heeft vandaag officieel de Boeing 777-8 Freighter onthuld met direct 50 orders door Qatar Airways. En tot 50 737 MAX 10. BOEING INTRODUCEERT 777-8 FREIGHTER MET GROTE BESTELLING VAN QATAR AIRWAYS
| |
Karstman | dinsdag 1 februari 2022 @ 08:47 |
Ik vind het dan wel weer leuk dat ze 5 verschillende kleuren op de staart gaan gebruiken. | |
spapaars | dinsdag 1 februari 2022 @ 12:41 |
Leuk voor Boeing. Maar hoeveel korting krijgt Qatar nu, en in de toekomst? Nu Airbus ze niets meer wil leveren. | |
derLudolf | dinsdag 1 februari 2022 @ 18:50 |
Boeing hoeft ze geen korting te geven, als Airbus ze geen vliegtuigen wil leveren | |
Karstman | vrijdag 4 februari 2022 @ 09:21 |
Interessant | |
Runway28 | vrijdag 4 februari 2022 @ 15:52 |
In deze video is een massale take-off wave te zien op vliegbasis Volkel. In totaal stijgen 14 F-16's van de KLu op in één grote wave. Vroeger was dat normaal, tegenwoordig is het een zeldzaamheid aangezien het aantal operationele F-16's drastisch daalt. Het laatste opstijgende vliegtuig is de Orange Jumper (J-066), een F-16 van de KLu Flight Test Group. De unit is onlangs verhuisd van Leeuwarden naar Volkel. Het vliegtuig heeft een extra lange pitotbuis op het neusgedeelte en draagt een feloranje badge op het staartstuk. Geniet van het geluid van deze machines nu het nog kan!!! | |
Iemand91 | zaterdag 5 februari 2022 @ 14:19 |
En is zojuist vanuit Dubai Al Maktoum vertrokken en onderweg naar Maastricht waar ze rond kwart voor 10 vanavond verwacht wordt: https://www.flightradar24.com/LGT6612/2ab784ce Vertrekt morgenvroeg rond 7 uur weer naar New York JFK. | |
derLudolf | zaterdag 12 februari 2022 @ 22:50 |
Op Arte zijn vanavond allerlei interessante programma's over toekomst van het vliegen. | |
Runway28 | maandag 14 februari 2022 @ 16:37 |
Iemand91 | vrijdag 18 februari 2022 @ 12:21 |
Jerry staat live bij Heathrow. Momenteel meer dan 55.000 kijkers; nog nooit eerder gezien dat hij zoveel kijkers tegelijk had. EDIT: 65.000. Op Schiphol staat er ook een te filmen: Doron gaat vanmiddag rond 15 uur ook live bij Schiphol: [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 18-02-2022 12:30:37 ] | |
flipsen | vrijdag 18 februari 2022 @ 12:46 |
Op LHR gaan ze lekker zeg | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 18 februari 2022 @ 13:11 |
>125k nu. Nu een A380, dan een kleinere, dan weer een A380. Ben benieuwd hoe die het doen. | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 18 februari 2022 @ 13:31 |
Emirates A380 bij eerste poging geland, de Qatar A380 2x afgebroken, benieuwd of hij hem nog neerzet of divert. Zelf ooit maar een keer meegemaakt in een groot vliegtuig dat de landing op het laatst afgebroken werd. Ook op Heathrow met Ethiopian. Hingen al boven de baan en ineens kon je niks meer zien door mist, en toen trok hij hem weer op. Met kleine vliegtuigjes in Afrika vaak genoeg meegemaakt, meestal door beesten op airstrip (olifanten, giraffes, wildebeesten enzo). | |
Piles | vrijdag 18 februari 2022 @ 13:59 |
217k inmiddels, en loopt nog lekker op Toch gelukt nu | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 18 februari 2022 @ 14:06 |
Gelukkig wel ja, de passagiers zullen wel opgelucht zijn, anders waren ze ergens anders geland, wrs buiten de UK, en dat brengt dan een hoop gehannes mee. | |
Iemand91 | vrijdag 18 februari 2022 @ 15:15 |
Doron is nu ook live: | |
Pino112 | vrijdag 18 februari 2022 @ 17:26 |
Oeps. | |
Peterselieman | vrijdag 18 februari 2022 @ 17:32 |
ik snap dat het hard waait, maar dit is wel een beetje erg uit de richting | |
Runway28 | vrijdag 18 februari 2022 @ 17:32 |
MaxMark | vrijdag 18 februari 2022 @ 18:02 |
Ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat Ryanair te weinig extra brandstof meeneemt. Da's ja bijna de dubbele afstand die ze daar doen. | |
Adrie072 | vrijdag 18 februari 2022 @ 18:29 |
Drekkoning | vrijdag 18 februari 2022 @ 18:35 |
Kist was denk ik getankerd, peut is onwijs duur in Heathrow | |
flipsen | vrijdag 18 februari 2022 @ 19:14 |
En in Noorwegen? | |
MaxMark | vrijdag 18 februari 2022 @ 20:16 |
Stansted toch? | |
Drekkoning | vrijdag 18 februari 2022 @ 22:09 |
Niet veel goedkoper | |
exelletor | zaterdag 19 februari 2022 @ 19:20 |
AF1440 van Parijs naar Amsterdam was gisteren met een vertraging van een uur opgestegen om vervolgens twee uur later weer in Parijs te landen. Zou je daar als passagier 2XP voor verdienen? Check out playback of flight AF1440 from Paris to Amsterdam on Flightradar24. https://fr24.com/data/flights/af1440#2add0909 | |
Adrie072 | zondag 20 februari 2022 @ 20:15 |
flipsen | zondag 20 februari 2022 @ 23:07 |
Die kan ook een schone onderbroek aantrekken | |
Runway28 | maandag 21 februari 2022 @ 18:01 |
Filmpje van het lokale verkeer op Eindhoven :-) | |
Iemand91 | maandag 21 februari 2022 @ 20:25 |
'CHINA SOUTHERN AIRLINES NEEMT DIT JAAR AFSCHEID VAN AIRBUS A380'S' 2 van de 5 hebben sinds eind oktober/november 2021 niet gevlogen, de overige 3 vliegen nog met enige regelmaat van Guangzhou naar Amsterdam, Los Angeles, Melbourne en Sydney. De maatschappij lijkt 'm ook de komende tijd ook nog af en toe naar Amsterdam inzetten. Binnen niet al te lange tijd is onderstaande situatie dus niet meer mogelijk* en is en blijft Emirates de enige en laatste maatschappij die de A380 naar Amsterdam inzet. https://www.airplane-pict(...)irlines-airbus-a380/ * Gezien de aankomst- en vertrektijden van beide maatschappijen sowieso al niet echt vaak mogelijk... | |
Iemand91 | dinsdag 22 februari 2022 @ 23:37 |
derLudolf | woensdag 23 februari 2022 @ 02:26 |
valentijn101 | woensdag 23 februari 2022 @ 06:51 |
I would like 2 tickets 2 toulouse 2. | |
valentijn101 | donderdag 24 februari 2022 @ 13:56 |
Even een vraagje in de hoop dat iemand hier dit weet. Discussie met kennis over hoe vaak huisdieren per ongeluk in bagage terecht komen. Ik denk dat dat op een luchthaven als Schiphol een paar keer per jaar voor komt. Kennis denkt eens in de 10 jaar een keer ongeveer. Iemand hier die het weet? | |
Iemand91 | donderdag 24 februari 2022 @ 14:02 |
Nog een ex-KLM 747-400 is back in service. Vanmorgen is ex PH-BFW (nu VQ-BWL voor Longtail Aviation) overgevlogen van London Stansted naar Maastricht. Toestel is paar minuten geleden vertrokken naar New York JFK: https://www.flightradar24.com/LGT5534/2aecc746 VQ-BWM (voormalig PH-BFV) staat nog in Maastricht, dus vanmorgen stonden daar 2 747's in (nagenoeg gehele) KLM kleuren naast elkaar. Ben benieuwd of/wanneer PH-BFT gaat vliegen. EDIT: VQ-BWL in Maastricht vandaag: JetOneX Boeing B747-4F VQ-BWL by Jan Severijns, on Flickr EDIT: Na meer dan een jaar weer naast elkaar: https://www.facebook.com/(...)ts/4798302290258884/ [ Bericht 26% gewijzigd door Iemand91 op 24-02-2022 19:23:10 ] | |
Hojdhopper | donderdag 24 februari 2022 @ 20:49 |
Afgezien van alle (menselijke) ellende daar, laten we hopen dat dit niet waar is. Edit: uit het artikel daarachter: "Am Nachmittag gegen 17 Uhr österreichischer Zeit erklärte ein AN-225-Pilot via Facebook, dass die Maschine unversehrt sei." Hopelijk toch noch intakt. | |
Piles | donderdag 24 februari 2022 @ 20:54 |
Staat inderdaad in geen verhouding tot alle ellende, maar zou het ook wel zonde vinden als ie stuk was | |
George_of_the_Jungle | donderdag 24 februari 2022 @ 21:24 |
Hoorde een suizend geluid vanmiddag vanachter m'n bureau: B52 met call sign Noble42 https://www.flightradar24.com/multiview/2aec8b18 Vanuit de UK een trip naar Polen gedaan en daar in het oosten rondgecirkeld en terug naar Fairford. | |
Iemand91 | zondag 27 februari 2022 @ 16:19 |
Het lijkt er op dat de Antonov An-225 Mriya is verwoest: Tweet van de Oekraïense Minister van Buitenlandse Zaken: Haar laatste vlucht was op 5 februari van Billund terug naar Kiev: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ur-82060#2ab77ee5 13 februari stond ze buiten die hangars: EDIT: vermoedelijk zijn er dus ook een aantal(?) An-124 verwoest. http://spotters.net.ua/file/?id=133636&size=large [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 27-02-2022 16:59:39 ] | |
H_T | zondag 27 februari 2022 @ 17:08 |
shiz | zondag 27 februari 2022 @ 20:01 |
Piles | zondag 27 februari 2022 @ 20:53 |
Zonde... | |
biertapper | dinsdag 1 maart 2022 @ 10:49 |
Pino112 | donderdag 3 maart 2022 @ 14:42 |
Pino112 | vrijdag 4 maart 2022 @ 08:56 |
Piles | vrijdag 4 maart 2022 @ 09:55 |
Hopelijk dat de "We will rebuild the plan" ooit werkelijkheid wordt. De 225 was toch wel een bucketlist dingetje om nog eens live te zien vliegen Maar ik vraag het me sterk af. | |
Cobra4 | vrijdag 4 maart 2022 @ 11:50 |
Runway28 | vrijdag 4 maart 2022 @ 13:05 |
Begin dit jaar had Vliegbasis Volkel enkele weken nachtvluchten. De vliegtuigen zouden net na zonsondergang vertrekken voor de eerste wave van de dag. In deze video vertrekt een viertal F-16's. Het licht is al aan het verdwijnen en daarom zijn de naverbranders van de vliegtuigen erg fel. De flight van deze vier F-16's waren Burst 1 t/m 3 en Bonzo 1. Op film zijn de departures vrij spectaculair door de lange vlammen van de naverbranders. Ga lekker zitten en geniet van deze wave op Volkel. Vergeet niet het volume omhoog te zetten!!! | |
Piles | vrijdag 4 maart 2022 @ 13:10 |
Weinig van over | |
Iemand91 | donderdag 10 maart 2022 @ 23:43 |
Runway28 | vrijdag 11 maart 2022 @ 18:32 |
Hier een film van de eerste Frans-Duitse Hercules op Evreux. Deze nieuwe eenheid wordt door beide landen gezamenlijk bedient en zal meerdere vliegtuigen onder zowel Franse als Duitse vlag ontvangen. In de video zitten ook meerdere andere grote Franse vleigtuigen en een Duitse Transall. Video is gemaakt in Evreux in Frankrijk door mijzelf :-) | |
Iemand91 | maandag 21 maart 2022 @ 11:56 |
BOEING 737 VAN CHINA EASTERN AIRLINES VERONGELUKT IN ZUIDELIJK CHINA
| |
Karstman | maandag 21 maart 2022 @ 13:27 |
2,5 minuut scherp naar beneden, dat hebben ze gemerkt. Lijkt me verschrikkelijk. Of er is iets heel erg stuk gegaan aan beide motoren ofzo of het is een herhaling van het Germanwings incident van een paar jaar terug. | |
Drekkoning | maandag 21 maart 2022 @ 14:46 |
Er lijkt ook een kleine recovery in te zitten, maar het is altijd een beetje te vraag hoe betrouwbaar de getallen zijn. | |
DaMook | maandag 21 maart 2022 @ 21:48 |
Maar als die zo'n duikvlucht maakt, zou dan de snelheid niet ook op moeten lopen ? | |
George_of_the_Jungle | maandag 21 maart 2022 @ 21:58 |
Die recovery gaat om minder dan een seconde, dus dat lijkt me een error. | |
Drekkoning | maandag 21 maart 2022 @ 22:12 |
10 seconden toch? Die 3 positieve v/s getallen. Of ik zit verkeerd te kijken | |
Drekkoning | maandag 21 maart 2022 @ 22:15 |
Is een beetje de vraag welke speed daar gemeld wordt. Als het de ground speed is dan neemt die niet veel toe onder een stijle hoek. | |
DaMook | maandag 21 maart 2022 @ 22:28 |
Ah ok, het is idd de ground speed. Hier even plaatje van wat ik op FR zie als ik de vlucht terug kijk. | |
George_of_the_Jungle | maandag 21 maart 2022 @ 22:35 |
Klopt, ik zat verkeerd. Maar om van een -15k vertical speed +3,5k vertical speed te gaan in 5 seconden lijkt me wel sterk, en 10 sec later weer van +8k naar -13k in 5 sec. Er gebeurt wel wat, maar het lijkt me niet dat het vliegtuig daadwerkelijk gestegen is. Op beelden schiet het vliegtuig ook recht naar beneden vlak voor het crasht (aannemende dat dat het vliegtuig was). | |
Drekkoning | maandag 21 maart 2022 @ 22:39 |
Klopt hoor, is idd niet echt betrouwbaar. Het zijn überhaupt bizarre getallen | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 maart 2022 @ 07:36 |
Er wordt geclaimed dat deze foto van de MU5735 is. https://twitter.com/Triso(...)388847493120/photo/1 | |
Drekkoning | dinsdag 22 maart 2022 @ 07:44 |
Daar ontbreekt iets | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 maart 2022 @ 07:48 |
Yep. Als deze foto echt van de MU5735 is, dan weten we in ieder geval waarom hij gecrashed is. Ik kan alleen niet goed zien of zijn horizontal stabilizer ook helemaal weg is. Lijkt wel zo, he? | |
Adrie072 | dinsdag 22 maart 2022 @ 09:40 |
Dat iets is dan de staart of zien jullie wat anders? | |
DaMook | dinsdag 22 maart 2022 @ 09:50 |
Van FR24 op FB. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 maart 2022 @ 10:09 |
Inderdaad de staart. Sowieso het verticale deel, mogelijk ook het horizontale deel. En daarmee is het vliegtuig zo goed als onbestuurbaar. | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 22 maart 2022 @ 10:15 |
Hoe kan zoiets op 10k hoogte midden in de vlucht plotseling afbreken? Als dat echt het geval is dan vrees ik dat Boeing er nog/weer een heel groot probleem bij heeft. Zou zoiets op de flight recorders geregistreerd worden? | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 maart 2022 @ 11:00 |
Tsja, dat is op dit moment de grote vraag. De flightrecorder zal niet een structural failure registreren, maar het is mogelijk wel af te lezen uit de flightparameters. Een structural failure kan op het conto van Boeing komen, maar er zal ook zeker naar de staat van onderhoud worden gekeken. En eventueel eerdere incidenten (tailstrikes etc). En ook naar de control input van de vliegers. Heeft er een kracht op de vertical of horizontal stabilizer gestaan die buiten de ontwerp-parameters valt? En misschien is er wel een Sukhoi Su35 piloot van de People's Liberation Army Air Force die nu thuis op de bank zit: 'kutkutkutkutkut....'. | |
Drekkoning | dinsdag 22 maart 2022 @ 11:24 |
In Amerika wel eens iets soortgelijks gebeurd door een piloot die volle rudder uitslagen heen en weer gaf waar het vliegtuig niet op gebouwd is. Brak gewoon het hele ruddervlak af. | |
George_of_the_Jungle | dinsdag 22 maart 2022 @ 11:54 |
Maar dat zou dan in ieder geval wel op de recorders staan. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 maart 2022 @ 13:55 |
De still lijkt te komen uit de crash investigation van SilkAir 185, dus is niet van de Mu5735. | |
Drekkoning | dinsdag 22 maart 2022 @ 15:37 |
Zeker. Volgende vraag; gaat China dat dan ook bekend maken | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 23 maart 2022 @ 15:31 |
Ik zie hier en daar berichten dat 1 van de black boxes is gevonden, maar ze zeggen niet welke. | |
Iemand91 | zaterdag 26 maart 2022 @ 23:42 |
The last Air Belgium Airbus A340 flight landed at Brussel South Charleroi this morningVlucht: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oo-abb#2b455126 De A340's waren regelmatig ook op Schiphol te zien. De maatschappij begon in 2018 met de 4 A340's. 2 waren eind 2020 al uitgefaseerd en de andere in januari dit jaar. Nu dus ook de laatste. | |
Runway28 | vrijdag 1 april 2022 @ 13:38 |
Afgelopen week heb ik de kans gehad om mee te vliegen met de MMU. De vlucht zou eerst plaatsvinden vanaf Eindhoven, maar werd kort voor aanvang gewijzigd in Koln. We gingen daar op tijd take-off om vervolgens Noorse F-35's bij te tanken hoog boven Noorwegen in de buurt van Bodo. De video bevat mooie Air To Air beelden en een tweetal interviews met de piloot en de boom operator van de Airbus A330 MRTT. Ook kwam er nog even een Zweedse JAS-39 Gripen kijken!! | |
Cobra4 | maandag 4 april 2022 @ 19:27 |
Filmpje van Dmitro Antonov. Op 07.00 loopt hij naar de vliegtuigen en rond 17.00 nadert hij de An-225. | |
Iemand91 | donderdag 7 april 2022 @ 19:57 |
Op de luchthaven van San José, Costa Rica is een DHL 757 van de baan gegaan: https://www.airlive.net/b(...)nd-has-boken-in-two/ De landing (video): | |
Adrie072 | donderdag 7 april 2022 @ 23:21 |
Blokkerende wielen of langs de baan met de wielen? | |
nattermann | donderdag 7 april 2022 @ 23:56 |
Oud klasgenoot van me is FO bij die maatschappij. Even appen | |
Iemand91 | vrijdag 8 april 2022 @ 00:52 |
https://avherald.com/h?article=4f719c2d&opt=257 | |
Runway28 | vrijdag 8 april 2022 @ 09:22 |
De jaarlijkse oefening Frisian Flag vindt plaats op vliegbasis Leeuwarden (ICAO:EHLW) in Nederland van maandag 28 maart tot en met vrijdag 8 april 2022. Ook dit jaar zijn er veel buitenlandse deelnemers betrokken bij de oefening. Tijdens Frisian Flag worden vanaf de Friese vliegbasis Leeuwarden meerdere luchtverdedigingsmissies en grondaanvalmissies gevlogen. Hier een video mket een leuk overzicht vanaf de bult in Leeuwarden. Een van de Tornao's heeft een gigantische steekvlam tijdens de take-off!!! | |
Hyperdude | vrijdag 8 april 2022 @ 13:03 |
Besturing 777 doet raar, maar het loopt goed af. Parijs CDG, 5 april
ATC audio: https://www.aerotime.aero(...)77-controls-incident | |
Iemand91 | dinsdag 12 april 2022 @ 19:54 |
derLudolf | woensdag 13 april 2022 @ 09:29 |
Afgelopen vrijdag met Transavia gevolgen en zondag met Ryanair. Ik vlieg naar weinig, maar als je zo kort achter elkaar met ze vliegt merk je toch wel het verschil zeg. Die stoelen bij RA zijn een stuk minder. | |
Merlijn | woensdag 13 april 2022 @ 11:57 |
ze zijn low-cost for a reason. Prima voor de city tripjes. Geen franje... Bizar korte turnaround tijden; 20 minuten en afgedwongen bij de luchthavens door hun grootte. Ik verwacht nog wel dat EasyJet en WizzAir samen gaan om tegen RA op te kunnen... | |
derLudolf | woensdag 13 april 2022 @ 12:03 |
Transavia was ook low-cost in mijn beleving maar ja RA is nog wel wat minder. easyJet heb ik nog nooit mee gevlogen, maar ga ik in juni mee. Moet ik alleen nog een tripje wizz doen en dan heb ik ze allemaal vergeleken | |
Piles | woensdag 13 april 2022 @ 12:08 |
Easyjet / Wizz / Transavia zijn m.i. lowcost idd, maar RA is buitencategorie (dus lowlowcost) wat mij betreft RA is echt kut, maar Easy/Transavia prima voor de korte vluchten. | |
Merlijn | woensdag 13 april 2022 @ 13:26 |
Mjah definieer minder. Als ik voor drie tientjes naar praag kan vliegen met RYA, stel ik ook geen eisen. Da's gewoon verwachtingsmanagement - zij brengen mij voor een habbekrats naar mijn bestemming, dan ga ik niet moeilijk doen over dat lauwe kopje koffie wat ik gewend ben... | |
Piles | woensdag 13 april 2022 @ 13:45 |
Dat is zeker waar | |
shiz | donderdag 14 april 2022 @ 13:50 |
Bij onze vlucht naar Kos vorig jaar gingen ze bij Ryanair op een gegeven moment zelfs krasloten verkopen. Hoedewiedefuck heeft daar nu weer trek in? Ik geloof 25 announcements (die je nauwelijks verstond omdat ze allemaal 'ergens' uit Europa komen en sterke accenten hebben) om shizzle te verkopen. Dan nog cabin crew die zich als kakelende kippen in de galley onderhouden. Denk je 'iiiiieee Ryanair... nou ja, ogen dicht en pas weer open als we er zijn', moet je zeker ook extra betalen voor een beetje rust tijdens de vlucht? Ryanair is toch een beetje als een heroïnehoertje in een duister steegje van een redlight district bordelenbuurtje. | |
derLudolf | donderdag 14 april 2022 @ 13:59 |
Ja opbokken. Net als die parfum en zo, kopen mensen dat? Of zo'n bandje met applaus na de landing, en dan mensen die mee gaan doen. Plaatsvervangende schaamte. Klappen die ook voor hun loodgieter? | |
tripel7 | donderdag 14 april 2022 @ 15:19 |
Daarom prefereer ik Easyjet, die doen gewoon goedkoop dat waar je om vraagt zonder gezeur. Ik zie het als klm, alleen dan goedkoper met dezelfde service en zonder de permanent chagrijnige stessen. | |
Merlijn | donderdag 14 april 2022 @ 15:23 |
whut ? Really ? | |
Drekkoning | donderdag 14 april 2022 @ 15:33 |
Daar heb ik nog niet van gehoord… Wel deze _! | |
shiz | donderdag 14 april 2022 @ 15:38 |
Ja, Easyjet is wel zo'n beetje het streven van hoe een lowcoster hoort te zijn. Volgens mij ook geen al te onaardige werkgever in tegenstelling tot Ryanair. Vandaag voor het eerst een Itaro/ITA Airways gezien in azuurblauwe livery. Heeft wel wat weg van het voetbal nationaalteam jersey van het land, maar dan in vliegtuigvorm. Beetje wennig, maar not bad. [ Bericht 12% gewijzigd door shiz op 14-04-2022 15:44:09 ] | |
Peterselieman | donderdag 14 april 2022 @ 19:35 |
Easyjet is an sich wel dikke prima, al had ik de laatste keer wel een uur vertraging, deels door het weer, deels door te weinig personeel aan de gate. | |
derLudolf | donderdag 14 april 2022 @ 19:40 |
Nou ja, was ook wel beetje zo'n bandje het met een blaasinstrument, maar er zat ook echt een applaus in | |
Runway28 | vrijdag 15 april 2022 @ 11:54 |
Hier een video die ik afgelopen week in Leeuwarden heb gemaakt tijdens Frisian Flag. De video bevat meerdere interviews met de bemanning van de Canadese luchtmacht tijdens de oefening! | |
exelletor | vrijdag 15 april 2022 @ 20:05 |
Ik vond Ryanair vroeger dikke prima, maar al een tijdje niet meer met ze gevlogen. Toentertijd hadden ze nog zogenaamde "quiet flights" waarbij ze op vluchten met vertrek tussen 22 en 7 uur alleen relevante omroepen deden. Laatst weer geboekt en het was een onaangename verrassing dat je bij een schemawijzging niet zomaar je vlucht kan omboeken. Nu ga ik ze maar sponsoren, denk ik. Easyjet met vertrek in de avonduren vanaf Schiphol is bijna garantie op vertraging. M-pier ben ik ook geen fan. Dit jaar het vaakst met Transavia gevlogen. Het enige minpuntje voor mij is dat ze in deze tijd vaak geen mobiele instapkaarten willen vrijgeven, maar ze vervolgens geen aparte rij voor Sky Priority hebben, zoals KLM dat uiteraard wel heeft. [ Bericht 31% gewijzigd door exelletor op 15-04-2022 20:10:57 ] | |
Adrie072 | donderdag 21 april 2022 @ 16:36 |
https://www.flightradar24.com/KLM70F/2b91fa61 Niet zo nice? | |
Hojdhopper | vrijdag 22 april 2022 @ 13:52 |
Haha mooi verwoord. Zelf veel Transavia gevlogen, altijd goede ervaringen. Degelijk voor een relatief lage prijs. Afgelopen november voor het allereerst RA gevlogen, omdat m'n vriendin erop aandrong. "Zo erg is dat niet", terwijl ik een beetje anti was. Uiteindelijk wel oké geweest, al werd de vlucht geannuleerd vanwege mist, maar we kregen wel een luxe hotel en vertrokken de volgende ochtend. Maar zoals iemand al zei "verwachtingsmanagement" en de prijs die daarbij hoort, op zich wel mee eens. Alleen vind ik RA niet eens meer zo heel goedkoop. Zeker, als je heel vroeg boekt, super flexibel bent en verder alleen een rugzakje meeneemt. Als je gebonden bent aan bepaalde data en toch iets extra's bij je hebt is het allemaal niet zo goedkoop meer. | |
capuchon_jongen | maandag 25 april 2022 @ 20:58 |
Ik wil ooit eens in de toekomst naar Australië. Naar Sidney. Ik wil dit uitsluitend doen me Emirates. Ik woon in België en dat van Brussels airport. Blijkbaar kan je met de boeiing 777 van Brussel naar Dubai gaan. en enkele uren later vertrekken van Dubai naar Sidney met de Airbus A380 . Ik denk dat dit een droom vlucht zou zijn | |
George_of_the_Jungle | maandag 25 april 2022 @ 23:21 |
Regelmatig met A380 vanuit Heathrow naar Dubai gevlogen. Fijn vliegtuig, fijne vlucht. | |
Iemand91 | donderdag 28 april 2022 @ 22:40 |
De berichten kwamen al eerder naar buiten, maar nu is het officieel: NASA en Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) stoppen dit jaar met de 747SP. De Sofia 747SP is een van de 4 nog actieve 747SP's (2 in dienst bij Pratt & Whitney en een als VIP-toestel bij Las Vegas Sands) en vloog ooit voor Pan Am. https://www.nasa.gov/feat(...)nclude-sofia-mission | |
flipsen | donderdag 28 april 2022 @ 23:30 |
Gelukkig! Hoewel ik het erg jammer vind dat het tegenwoordig vrijwel eenheidsworst is in de commerciële luchtvaart, hadden de vader en moeder van de 747SP beter voor anticonceptie kunnen kiezen destijds. Wat een gedrocht | |
shiz | vrijdag 29 april 2022 @ 14:39 |
Ik vinnum schattig. Geloof in MUC dat ik er vaak eentje gezien heb. | |
flipsen | vrijdag 29 april 2022 @ 15:49 |
El Al had er ook eentje | |
George_of_the_Jungle | vrijdag 29 april 2022 @ 19:46 |
Virgin JNB-LHR gister week uit naar Durban om te tanken, en Delta JNB-Atlanta maakte eerder deze week een stop in Accra om te tanken. https://liveandletsfly.com/united-airlines-johannesburg-fuel-shortage/ | |
Iemand91 | maandag 2 mei 2022 @ 11:45 |
Project Sunrise is definitief. QANTAS GROUP ANNOUNCES MAJOR AIRCRAFT ORDER TO SHAPE ITS FUTURE Voor de gelegenheid hebben ze een A350-1000 van Airbus laten invliegen, non-stop vanuit Toulouse naar Perth en dan door naar Sydney waar het voor aankomst ook nog even fotovlucht boven de stad maakte. (foto in Perth) Ook een Air Baltic A220 is vanuit Riga ingevlogen. De First Class suite wordt ook geen kattenpis: Lijkt wel wat op Lufthansa een paar jaar had op hun 747-400 upper deck. | |
derLudolf | maandag 2 mei 2022 @ 12:14 |
Hoezo? Heeft Airbus geen "demo model" A220? Leuk uitstapje als er ook daadwerkelijk Airbaltic bemanning naar Australië is gevlogen | |
Kleffe_Dop | maandag 2 mei 2022 @ 12:28 |
Betreft een hagelnieuwe A220, wellicht eerst als showmodel naar Australië en daarna door naar Air Baltic? | |
Iemand91 | woensdag 4 mei 2022 @ 12:00 |
https://www.defensie.nl/d(...)nale-dodenherdenking De Lancaster vliegt nu net Nederland binnen boven Zeeland: https://www.flightradar24.com/PA474/2bba2c82 [ Bericht 13% gewijzigd door Iemand91 op 04-05-2022 12:08:57 ] | |
tralalala | woensdag 4 mei 2022 @ 17:41 |
Vloog hier net laag over Rhenen/Grebbeberg, gaaf hoor. | |
Iemand91 | donderdag 5 mei 2022 @ 21:47 |
Boeing verplaatst hun hoofdkantoor van Chicago naar Arlington, Virginia (feitelijk naar Washington) Boeing Names Northern Virginia Office Its Global Headquarters; Establishes Research & Technology Hub
| |
Shivo | zaterdag 14 mei 2022 @ 14:21 |
Daar bouwt Amazon ook zijn nieuwe HQ maar een zal niet met het ander te maken hebben lijkt me. | |
derLudolf | dinsdag 17 mei 2022 @ 07:22 |
Vanaf welk formaat moeten vliegtuigen eigenlijk zichtbaar zijn op Flightradar? Of is dat geen verplichting die apparatuur te hebben/in te schakelen?
| |
shiz | dinsdag 17 mei 2022 @ 08:00 |
Over heel NL heb je verschillende zones waar het gebruik van een transponder verplicht is boven 1200 voetjes AMSL. Ook zweefvliegtuigen en microlights hebben zich daaraan te houden. Dus in principe kun je veel volgen, daarom maak ik vaak gebruik van https://globe.adsbexchange.com , dan heb je dat wegfilteren niet zo. Welke criteria ze volgen voor het wegfilteren... dat is een goede vraag. Maar in principe zie je tegenwoordig ook gewoon 2 of 4-seater SEP tuigjes. E.g. | |
tripel7 | dinsdag 17 mei 2022 @ 09:19 |
Het is okk mogelijk de transponder zo in te stellen dat ATC het wel kan zien, maar websites weer niet, PH-GOV en veel militaire toestellen, en de privéjets van VIP's | |
derLudolf | dinsdag 17 mei 2022 @ 09:49 |
Blijkbaar waren ze op dat moment nog niet vertrokken. Wel ideaal, 8:18 waren ze geland en om 9:30 zaten ze hier al aan de koffie | |
Merlijn | dinsdag 17 mei 2022 @ 12:43 |
Je kunt er als eigenaar van een kist voor kiezen om je gegevens niet te delen op Flightradar of adsbxc. Daarnaast is de dekking van beiden nog steeds niet 100%, of de kisten vliegen te laag om opgepikt te worden. | |
Adrie072 | dinsdag 17 mei 2022 @ 23:14 |
Potverdorie.. | |
Drekkoning | dinsdag 17 mei 2022 @ 23:16 |
Not this shit again | |
derLudolf | woensdag 18 mei 2022 @ 20:06 |
Dat was bij deze kist niet het geval, ik had de vlucht tijd overschat. Wat een bijzonder toestel overigens, een Piaggio P180 Propellers achter de vleugel, kleine vleugels waaraan de motor hangt, voorop ook nog een vleugel. | |
George_of_the_Jungle | woensdag 18 mei 2022 @ 21:35 |
Heb ook nog wel eens met een vliegtuig gevlogen met een propeller voor en achter, een Cessna 337 Skymaster. | |
Merlijn | donderdag 19 mei 2022 @ 08:03 |
Ah... de herriebak! Leuk ding, maar een partij snerpend kabaal dat het apparaat maakt | |
shiz | donderdag 19 mei 2022 @ 10:10 |
Ah, ik dacht al, het is dan of die Super King Air uit Polen ofzo, of die Avanti die uit geloof ik Oostende kwam zetten. Zag er laatst ook nog eentje ergens landen. Tof ding. Ik ben op Eelde weleens op zoeen afgestapt en gevraagd of ik een kijkje mocht nemen, ik was verrast toen de piloot vertelde hoe hoog en snel die kist vliegen kon. Geloof net over 40.000' en Mach 0.7/net onder 400 knoopjes. Voor iets met 2 propellers vrij ongehoord. Net ff gekeken welke dat geweest zijn kan, mij stond bij dat er vaker eentje was van 'TCN' met registratie ook PH-TCN... https://www.quotenet.nl/z(...)schuld-achter-50408/ woopsie, dat is Rudy wel alles weggevlogen. | |
shiz | donderdag 19 mei 2022 @ 10:18 |
Een eckte herriebak met propellers is de Airbus A400m. Man man man, toen ik in NL woonde kwam er vaak eentje over zetten... in cruise hè, niet eens laag bij het stijgen ofzo, maar die kun je meteen identificeren aan het geluid. Of dat handig is voor een militaire kist... zien ze je misschien niet op de radar (naja, zo stealth is 'ie niet), maar horen ze je wel. | |
Iemand91 | donderdag 19 mei 2022 @ 19:59 |
+1. En de Antonov An-12. En de A330 met RR motoren. De KC-135's komen hier nu regelmatig overzetten en die hoor je niet/nauwelijks, maar als er weer een A330 met RR's overvliegt hoor je dat luid en duidelijk. | |
Karstman | vrijdag 20 mei 2022 @ 09:44 |
Ja maf ding, die kwam hier van de week ook over, ik denk wat hoor ik nou voor raar geluid? Totaal anders dan wat er normaal overkomt richting de Kaagbaan. | |
Iemand91 | dinsdag 24 mei 2022 @ 23:17 |
Vandaag was de aandeelhoudersvergadering van AF/KLM. Daar hebben ze ook beelden getoond van wat de nieuwe business class in de KLM 777's moet worden en de nieuw te introduceren premium economy in de 787 en 777: En de 4 resterende 747 vrachttoestellen hebben hun langste tijd gehad. "these aircraft will have to be replaced in the short term, so we will be looking at what some of those solutions could be" aldus Ben Smith. | |
lyolyrc | dinsdag 24 mei 2022 @ 23:38 |
Ik las vandaag een stuk waarin iemand van SAS beweerde dat er wereldwijd een overschot is aan widebodies. Je zou denken dat er dan wel toestellen beschikbaar zijn die omgebouwd kunnen worden voor vrachtvervoer. | |
Iemand91 | dinsdag 24 mei 2022 @ 23:49 |
Men begint momenteel volop aan het (starten van) ombouwen van 777-300ER's naar vrachttoestellen. | |
Kleffe_Dop | woensdag 25 mei 2022 @ 00:01 |
Met het oog op fleet commonality binnen KLM lijkt me de 777F een no-brainer? | |
spapaars | vrijdag 27 mei 2022 @ 22:48 |
Vliegen met een 46 jaar oude B727. En een Afrikaanse luchthaven met oudere vliegtuigtypes. | |
Piles | zaterdag 28 mei 2022 @ 10:46 |
https://www.dumpert.nl/item/100031788_85d34d42 | |
Iemand91 | donderdag 2 juni 2022 @ 11:48 |
Het is vandaag de eerste dag van het Platinum Jubilee of Elizabeth II weekend. Ook het jaarlijkse Trooping the Colour valt hiermee samen. Onderdeel daarvan is Platinum Jubilee flypast over Buckingham Palace. Meer dan 70 vliegtuigen zullen meedoen tijdens de flypast die meer dan 6 minuten zal duren. Onder meer de Wildcat, Merlin en Apache, Puma en Chinook helikopters, de Battle of Britain Memorial Flight met de Avro Lancaster (1 van de 2 vliegwaardige ter wereld), 3 Spitfires en 2 Hurricanes. Gevolgd door RAF Hercules, Airbus A400M Atlas en Boeing C-17 Globamaster, Voyager, Typhoon en F-35 Lightning. En natuurlijk traditioneel afgesloten met de RAF Red Arrows. De flypast over Buckingham Palace staat gepland voor 13:00 uur (14:00 Nederlandse tijd). Livestream: Big Jet TV is erbij met een livestream: YouTube: The Queen's Platinum Jubilee Flypast - Live! En ik neem aan de BBC ook, die zenden nu op BBC1 de Platinum Jubilee uit. [ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 02-06-2022 12:17:51 ] | |
shiz | donderdag 2 juni 2022 @ 15:02 |
Moet een gaaf gezicht zijn geweest als je het kon zien, vooral die oude warbirds. | |
Adrie072 | zaterdag 4 juni 2022 @ 16:06 |
Mooi overzichtje. | |
Peterselieman | zaterdag 4 juni 2022 @ 16:25 |
Op zit wel gek dat Air France en KLM als twee aparte entiteiten worden weergegeven in deze lijst | |
J.B. | zaterdag 4 juni 2022 @ 17:35 |
Ben vandaag in dit museum in Bologna op bezoek geweest: MUSEUM FOR THE MEMORY OF USTICA https://www.museomemoriaustica.it/ Ik had nog niet eerder van deze vliegramp gehoord, wel een aanrader om te bezoeken wanneer je in de buurt bent. | |
Adrie072 | zaterdag 4 juni 2022 @ 18:26 |
Getwitter op twitter over Schiphol, niet positief. | |
Iemand91 | woensdag 15 juni 2022 @ 12:58 |
https://twitter.com/GuillaumeFaury/status/1537007955127717890 | |
Iemand91 | donderdag 16 juni 2022 @ 23:53 |
Defensie vindt opvolger voor C-130 Hercules
| |
flipsen | vrijdag 17 juni 2022 @ 11:24 |
Wel apart dat NL zo maar durft af te wijken van de standaard... heeft Biden al met Rutte gebeld? | |
Adrie072 | zondag 19 juni 2022 @ 16:03 |
Da`s een mooi-tje om te spotten! https://www.flightradar24.com/TLJ602H/2c4f39dc | |
Iemand91 | zaterdag 2 juli 2022 @ 22:59 |
Incident: Emirates A388 at Dubai and Brisbane on Jul 1st 2022, gear and fuselage damage
| |
flipsen | zondag 3 juli 2022 @ 14:53 |
Das een aardig gaatje | |
Peterselieman | zondag 3 juli 2022 @ 15:14 |
Zo opgelost met wat tape | |
Iemand91 | maandag 4 juli 2022 @ 22:17 |
Na A380's van Air France, Emirates en Singapore Airlines, is men nu ook begonnen aan de sloop van een van Qantas. VH-OQF "Charles Kingsford Smith", geleverd aan Qantas in januari 2010, op 23 maart 2020 uit de vloot gehaald en op 14 juli dat jaar in Victorville opgeslagen. Qantas heeft 12 A380's, 10 zijn/zullen terug keren in de vloot. https://twitter.com/ShorealoneFilms/status/1541927071361904640 | |
derLudolf | maandag 4 juli 2022 @ 22:27 |
Lufthansa neemt ze overigens weer op in de vloot | |
Iemand91 | dinsdag 5 juli 2022 @ 11:40 |
PILOTEN SAS STAKEN, DIRECTIE VRAAGT IN REACTIE ‘FAILLISSEMENT’ AAN IN DE VS
| |
flipsen | dinsdag 5 juli 2022 @ 11:50 |
@Fogel | |
Fogel | dinsdag 5 juli 2022 @ 18:09 |
Ik kreeg eerder vandaag deze mail: Dear Fogel, At SAS, we are proud of the role we play in serving our members and helping our communities across Scandinavia stay connected. We have spent the last months working to strengthen our financial position and become an even better airline for you. Today, we are taking decisive steps to accelerate our transformation. I wanted to reach out directly to you as a EuroBonus member, to let you know about the actions we are taking to make SAS a stronger competitor in the global aviation industry as passengers continue returning to the sky: • SAS and certain of its subsidiaries have voluntarily filed for Chapter 11, a legal process for financial restructuring in the U.S. that will enable us to implement key elements of our SAS FORWARD transformation plan. Many large airlines based outside of the U.S. have successfully used this process over the years to reduce their costs. • We plan no changes to EuroBonus. You can continue to earn points as before and use your points for flights with SAS and partner airlines or with other partners. You can also continue to enjoy your usual EuroBonus benefits. • This process is expected to have no impact on our customers and hence no impact on your membership status. • There are no changes to our flight schedule because of this process. Your current bookings remain in effect, and you will be notified as usual of any changes to our scheduled departures although the ongoing SAS Scandinavia pilots’ unions strikes will continue to impact the flight schedule. • You can continue to book flights online at flysas.com or through our mobile app. Additionally, you can continue using tickets, vouchers, and gift cards already purchased. We will keep you informed as we make progress. Additional information about this process is available at SAS' website. We are proud of our legacy as Scandinavia’s leading airline. We value our relationship and look forward to continuing to serve you for years to come. Thank you for your continued loyalty. Sincerely, Anko van der Werff President & Chief Executive Officer, SAS | |
Adrie072 | donderdag 7 juli 2022 @ 20:27 |
Smooth! | |
Iemand91 | vrijdag 8 juli 2022 @ 15:54 |
Vandaag is op de luchthaven van Hong Kong de 3e baan in gebruik genomen. De eerste commerciële vlucht die er gebruik van maakte was CX3251, een Cathay Pacific Cargo 747-400F uit Shanghai. Interessant feitje; op de zeer vroege ochtend van 6 juli 1998 was het ook een Cathay Pacific 747 die de laatste commerciële vlucht uitvoerde vanaf de voorganger van deze luchthaven - Kai Tak - CX251 naar London Heathrow. En het was ook een Cathay 747 die de eerste commerciële vlucht uitvoerde op de nieuwe luchthaven - Chek Lap Kok - non-stop vanuit New York JFK; destijds de allereerste non-stop vlucht vanuit New York naar Hong Kong, met 15 uur en 35 minuten destijds ook de langste commerciële vlucht ooit met een vlucht over de Noordpool. | |
shiz | vrijdag 8 juli 2022 @ 16:12 |
Wat is eigenlijk daaruit ooit geworden... een NL luchthaven in zee? | |
Iemand91 | zaterdag 9 juli 2022 @ 00:09 |
Me dunkt meer nadelen dan voordelen. | |
spapaars | vrijdag 15 juli 2022 @ 16:25 |
https://www.hln.be/brugge(...)-parachute~ab2836b9/ | |
DaMook | zondag 17 juli 2022 @ 10:23 |
Meridian An-12BK crashes near Kavala, Greece https://www.flightradar24(...)-near-kavala-greece/ https://www.nu.nl/buitenl(...)-in-griekenland.html https://www.nu.nl/294163/(...)estel-neerstort.html | |
derLudolf | zondag 17 juli 2022 @ 12:19 |
Met die vliegtuigen zijn ook wel al redelijk oud en op Wikipedia staan van de laatste 15 jaar toch wel best wat incidenten... | |
Kleffe_Dop | maandag 18 juli 2022 @ 19:57 |
Gaat om een Fokker 50, 5Y-JXN, in 1992 geleverd aan Lufthansa Citylines en daarna een hele boek vol aan eigenaren gehad. | |
Iemand91 | donderdag 21 juli 2022 @ 15:29 |
Iemand91 | donderdag 21 juli 2022 @ 22:18 |
Airbus reshapes A350 cabin to accommodate up to 30 more seats
| |
Adrie072 | zaterdag 23 juli 2022 @ 18:13 |
https://www.thesun.co.uk/(...)ter-fire-breaks-out/ Captain Coward to the rescue! | |
Iemand91 | zaterdag 30 juli 2022 @ 22:06 |
Een van de ex-KLM 747-400's; PH-BFW nu VQ-BWL voor Longtail Aviation - vliegt momenteel vanuit Maastricht naar Victorville: https://www.flightradar24.com/LGT252F/2cdbf000 Volgens skyliner: Dit zou dus wel eens haar échte allerlaatste vlucht kunnen zijn. Toestel stond al maanden stil in Maastricht. Haar laatste vlucht was op 6 mei van Ho Chi Minh City naar Maastricht. Vertrek vanmiddag in Maastricht: Bron: https://www.facebook.com/(...)ts/5225828377506271/ Die andere ex-KLM 747-400 (PH-BFV, nu VQ-BWM) staat ook al maanden stil op London Stansted, haar laatste vlucht was op 8 mei van Maastricht naar Stansted. |