abonnement Unibet Coolblue
pi_199043854
Hier gooien we alles op de grill, smoker of barbecue.

Joene serveerde Shortribs:



Sarabi serveerde biertjes met buikspek:



En Sarabi serveerde biertjes met Cuban Sandwich Smokey Style, met procureur:



En Sarabi serveerde ook biertjes met pulled pork:



Investeerdertje investeerde in een hele reeks foto's en beschrijvingen in een enorme burger:



En even daarvoor serveerde Sarabi .... biertjes met NY Buffalo Chicken Dip



Oow en ik maakte zelf een varkensschoudertje:



Smoke on!
pi_199044252
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 18:48 schreef Chivaz het volgende:

[..]

Dat is balen, de temp was wellicht aan de hoge kant maar ik denk eerder dat je vlees te dicht bij de hittebron zat.
Het was een indirecte opstelling op de kamado dus veel verder vanaf kon het niet. Ik ga de dome meter wel even testen of hij wel echt de juiste temperatuur aangeeft..
  maandag 19 april 2021 @ 08:32:32 #3
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199065838
quote:
87s.gif Op zaterdag 17 april 2021 18:34 schreef Harveo het volgende:
Vandaag een recept van noskos geprobeerd, Black angus ribfingers. 150 a 160 graden 1 uur en een kwartier, helaas kwamen ze er zwart vanaf. Heb tussendoor 1x op de temperatuur meter van de dome gekeken en die zat op de 170graden. Toen had ik eigenlijk de deksel omhoog moeten trekken en kijken.

Naja, het kan dus ook tegen zitten helaas. Nu maar wat te eten bestellen -O-
Ik vind dat vrij hoog, 150/160 voor een uur. Maargoed meneer Noskos zal wel weten hoe het werkt.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_199067144
Zaterdag mijn rotisserie op de Grill Guru aangezet: gyros van kippendijen gemaakt. Erg goed gelukt weer!
Ik dacht: ik maak een kilo voor z'n tweetjes, dan eet ik daar zondag en maandag nog eens van bij de lunch. Bijna alles was zaterdag al op. :')
pi_199068499
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 10:31 schreef Welten het volgende:
Zaterdag mijn rotisserie op de Grill Guru aangezet: gyros van kippendijen gemaakt. Erg goed gelukt weer!
Ik dacht: ik maak een kilo voor z'n tweetjes, dan eet ik daar zondag en maandag nog eens van bij de lunch. Bijna alles was zaterdag al op. :')
Is zo'n rotisserie echt het geld waard? Ik heb er naar zitten kijken, maar 200-250 EUR voor een nieuw speeltje wat je niet vaak gebruikt is best veel eigenlijk :{
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_199095023
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:21 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Is zo'n rotisserie echt het geld waard? Ik heb er naar zitten kijken, maar 200-250 EUR voor een nieuw speeltje wat je niet vaak gebruikt is best veel eigenlijk :{
Ik heb een Grill Guru en daar past die rotisserie van henzelf (uiteraard) op. Deze was toen in een actie rond de 90 euro dus dat is prima. Ík vind het wel leuk om daar hele kippen, gyros, steaks van picanha e.d. op te doen. Maar als je er écht profijt van wil hebben zou ik er een kopen waar je van die mandjes aan kunt bevestigen, voor bijv. groente, aardappelen en vlees. Dan ben je in één keer klaar.
pi_199098221
Misschien is dit het verkeerde topic met al die Pro's maar ik wil eigenlijk een BBQtje aanschaffen.
Iemand tips?

Ik hoef geen grote dure maar gewoon een simpel fijn ding dat doet waar het voor aangenomen is. Makkelijk schoonmaken en niet te veel ruimte in mijn schuur zou helemaal top zijn :)

Gezien de prijzen als ik zo even google zal het wel een BBQ met Kolen worden..
pi_199098235
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 14:16 schreef 98010378 het volgende:
Misschien is dit het verkeerde topic met al die Pro's maar ik wil eigenlijk een BBQtje aanschaffen.
Iemand tips?

Ik hoef geen grote dure maar gewoon een simpel fijn ding dat doet waar het voor aangenomen is. Makkelijk schoonmaken en niet te veel ruimte in mijn schuur zou helemaal top zijn :)

Gezien de prijzen als ik zo even google zal het wel een BBQ met Kolen worden..
Wat is je budget en wat wil je met je BBQ doen? Gaat het om af en toe een speklap of wil je ook low & slow?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199099011
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 14:17 schreef dimmak het volgende:

[..]

Wat is je budget en wat wil je met je BBQ doen? Gaat het om af en toe een speklap of wil je ook low & slow?
¤150 euro ofzo..
Woon net op mezelf dus laten we maar gewoon ff normaal doen en met een speklapje beginnen :D
Het is gewoon om met wat vrienden af en toe dat ding aan te slingeren. Die lui hebben toch geen geduld haha.
pi_199099050
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:20 schreef 98010378 het volgende:

[..]

¤150 euro ofzo..
Woon net op mezelf dus laten we maar gewoon ff normaal doen en met een speklapje beginnen :D
Het is gewoon om met wat vrienden af en toe dat ding aan te slingeren. Die lui hebben toch geen geduld haha.
Dan zou ik een tweedehands weber halen op marktplaats. Je verbaast je hoeveel mensen zo'n ding krijgen/aanschaffen zonder hem te gebruiken om hem later weer te verkopen op marktplaats. (deze bevat goede link ipv ref link van fok)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199106996
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:20 schreef 98010378 het volgende:

[..]

¤150 euro ofzo..
Woon net op mezelf dus laten we maar gewoon ff normaal doen en met een speklapje beginnen :D
Het is gewoon om met wat vrienden af en toe dat ding aan te slingeren. Die lui hebben toch geen geduld haha.
Zoald Dimmak al zegt; een (tweedehands) Weber voldoet voor jou, en voor vele andere trouwnes ook.
Zorg in ieder geval dat je altijd een bbq koopt met deksel, die je kan afsluiten.
Koop nooit een " grill" zonder deksel, dan ben je later erg beperkt.

Bij jouw eerste keer de bbq aanteken; Gooi niet heel de bodem vol met kolen, maar gebruik slechts 1/3 to de helft van de bodem, en zorg voor een koude zone.
Wanneer je dan het speklapje heb aangebakken boven de kolen, leg hem dan naar het koude gedeelte, en doe de deksel erop.

Wanneer je dat doorhebt, ben je al beter bezig dan 80% van BBQ Nederland :)
pi_199110667
Thanks, dit zijn goede tips! Zal eens op marktplaats gaan kijken.

Ja het wordt zoiezo wel een bbq met deksel en Weber is een goed merk dus :)
  donderdag 22 april 2021 @ 15:00:29 #13
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199110914
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 14:36 schreef 98010378 het volgende:
Thanks, dit zijn goede tips! Zal eens op marktplaats gaan kijken.

Ja het wordt zoiezo wel een bbq met deksel en Weber is een goed merk dus :)
Ja, als je dan later vergevorderd ben hoef je niet perse een nieuwe bbq te kopen.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  donderdag 22 april 2021 @ 19:41:18 #14
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_199114611
Beste kenners, ik heb bedacht dat ik wellicht ook maar een kamado ga aanschaffen. Nou kom ik daarvan allerlei verschillende versies tegen, waarbij het in ieder geval duidelijk is dat een green egg de meest prijzige is. Maar verder zie ik een bastard en bijvoorbeeld ook een Arpe kamado van de hubo.

De cruciale vraag is uiteraard: Waar moet ik in hemelsnaam opletten? Oh ja, ik heb uiteraard ook argumenten nodig om de cfo des huizes te overtuigen :7
.
  donderdag 22 april 2021 @ 20:02:57 #15
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_199115003
Edit

(Verkeerde topic)
  donderdag 22 april 2021 @ 20:03:52 #16
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_199115025
Edit
pi_199119690
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 19:41 schreef Yankee het volgende:
Beste kenners, ik heb bedacht dat ik wellicht ook maar een kamado ga aanschaffen. Nou kom ik daarvan allerlei verschillende versies tegen, waarbij het in ieder geval duidelijk is dat een green egg de meest prijzige is. Maar verder zie ik een bastard en bijvoorbeeld ook een Arpe kamado van de hubo.

De cruciale vraag is uiteraard: Waar moet ik in hemelsnaam opletten? Oh ja, ik heb uiteraard ook argumenten nodig om de cfo des huizes te overtuigen :7
Hier staan wat tips in om op te letten, zoals of hij goed afsluit, en hoe het scharnierwerk is.
ik denk dat je er wel wat aan hebt :)

https://radar.avrotros.nl(...)t-onze-barbecuetest/
  vrijdag 23 april 2021 @ 08:57:20 #18
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199120556
@Yankee waarom een kamado?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  vrijdag 23 april 2021 @ 09:31:33 #19
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_199120900
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 april 2021 08:57 schreef Houniet het volgende:
@:Yankee waarom een kamado?
Eigenlijk lijkt het mij gewoon gaaf :P Verder verwacht ik dat low and slow net iets makkelijker is dan met de Weber, maar dat is wel een aanname
.
  vrijdag 23 april 2021 @ 09:37:13 #20
37887 Dauthi
Progressive
pi_199120955
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:31 schreef Yankee het volgende:

[..]

Eigenlijk lijkt het mij gewoon gaaf :P Verder verwacht ik dat low and slow net iets makkelijker is dan met de Weber, maar dat is wel een aanname
Alles dat je op een kamado doet, kan je op een weber doen.

Low&slow met briketten in een weber is bijna net zo makkelijk als een kamado, het is bijna set and forget.

Maar je kan tegenwoordig ook dure met thermostaat geregelde controllers kopen, zoals de ETI/Thermoworks Signals.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  vrijdag 23 april 2021 @ 09:41:13 #21
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199121013
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:31 schreef Yankee het volgende:

[..]

Eigenlijk lijkt het mij gewoon gaaf :P Verder verwacht ik dat low and slow net iets makkelijker is dan met de Weber, maar dat is wel een aanname
Ja oke, dat was precies mijn gedachte :P. Dan heb je al een antwoord. Maar wat @Dauthi aangeeft klopt wel, en dat scheelt een hoop geld.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  vrijdag 23 april 2021 @ 09:49:59 #22
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_199121102
Okay bedankt hè jongens, dit plan kan ik dus weer afschieten nu ik hier alleen maar extra argumenten lees die mijn vrouw kan gebruiken :D
.
  vrijdag 23 april 2021 @ 10:11:17 #23
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199121279
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:49 schreef Yankee het volgende:
Okay bedankt hè jongens, dit plan kan ik dus weer afschieten nu ik hier alleen maar extra argumenten lees die mijn vrouw kan gebruiken :D
:D .
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  vrijdag 23 april 2021 @ 10:24:38 #24
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_199121417
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:49 schreef Yankee het volgende:
Okay bedankt hè jongens, dit plan kan ik dus weer afschieten nu ik hier alleen maar extra argumenten lees die mijn vrouw kan gebruiken :D
:') :D
  woensdag 28 april 2021 @ 08:54:31 #25
456899 VenusFlyTrap
vind alles leuk
pi_199189013
Wat een leuk topic! Ik begin te kwijlen bij de foto's

Hier eigenlijk aan komen waaien met dezelfde vragen als Yankee alleen zijn wij er al over uit dat we een Kamado willen. We zijn allebei wel gek op gadgets en hebben het idee dat een goede investering langer mee gaat (klopt dit bij BBQ's?). Ik zit daarom ook te denken aan een B.ig G.reen E.gg, nemen we een goedkoper instapmodel met een hele zwik aan accesoires of beter meteen een grotere... We zijn met 2 volwassenen, 1 peuter en baby op komst. Onze familie komt graag langs maar of je voor die enkele keer per jaar meteen een grotere BBQ moet kopen.. Lastig!

Nog zo'n urban legend: kan je met een Web.er of een Kamado eerder BBQ-en? Trauma's van de web.er van mijn moeder met het wapperen en urenlang brood eten omdat de BBQ nog niet warm is.
pi_199189090
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:49 schreef Yankee het volgende:
Okay bedankt hè jongens, dit plan kan ik dus weer afschieten nu ik hier alleen maar extra argumenten lees die mijn vrouw kan gebruiken :D
Je moet sowieso vertellen dat die BBQ maar een fractie kost van wat je aan een fiets uitgeeft, dus dat het eigenlijk allemaal best meevalt.

Er wordt hierboven wel gezegd dat een weber net zo goed is in low en slow, maar bij mij schoot het desondanks nog wel eens alle kanten op, en op een koude winterdag BBQ'en kost met een stalen ketel ook wat meer werk om alles op temp te houden. Voor mn gevoel is die kamado wat vergevingsgezinder met zn solide massa.

Heb de weber nog wel een tijdje gehouden voor "erbij" maar merkte na 2 jaar met de black bastard dat de weber haast nooit meer aanstond. Dus die is naar zwager verscheept.

Verder voor venus: als het in de tuin past, een large (diameter 57 cm) is voor de meeste gezinnen optimaal. Zo'n rooster is echt zo vol.
Denk dat een kamado, mits goede houtskool, sneller warm is dan een weber die je op briketten moet stoken.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_199189915
Op een Weber kettle kan ik ook mijn ding doen, maar heeft net iets meer aandacht nodig. Ik ben tot nu toe super tevreden met de Grill Guru Medium die ik vorig jaar bij de AH heb gekocht. Toevallig is deze daar nu ook weer in de aanbieding en iets goedkoper dan vorig jaar. Deze kan ik dus aanraden. Heb je totaal geen belangstelling bij low and slow zou ik nooit een kamado aanschaffen.

@VenusFlyTrap @Yankee
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199190122
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 09:37 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Alles dat je op een kamado doet, kan je op een weber doen.

Low&slow met briketten in een weber is bijna net zo makkelijk als een kamado, het is bijna set and forget.

Maar je kan tegenwoordig ook dure met thermostaat geregelde controllers kopen, zoals de ETI/Thermoworks Signals.
ja doei, alles kan natuurlijk wel, maar op de kamado zoveel makkelijker.

Gisteren op de kamado in 12 uur tijd pulled pork gemaakt met in totaal 3 handjes houtskool. Temperatuur 12 uur lang zonder problemen en zonder aanpassingen in luchtventilatie tussen 100 en 110 gehouden.
Op de weber was dit altijd geklooi, laat staan dat een geschikte heat divider kopen moeizaam is.

Voor grillen maakt het niet zoveel uit, voor low&slow is een kamado veruit superieur
hardcoholic
  woensdag 28 april 2021 @ 12:02:50 #29
37887 Dauthi
Progressive
pi_199191143
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 10:38 schreef Ferdii het volgende:

[..]

ja doei, alles kan natuurlijk wel, maar op de kamado zoveel makkelijker.

Gisteren op de kamado in 12 uur tijd pulled pork gemaakt met in totaal 3 handjes houtskool. Temperatuur 12 uur lang zonder problemen en zonder aanpassingen in luchtventilatie tussen 100 en 110 gehouden.
Op de weber was dit altijd geklooi, laat staan dat een geschikte heat divider kopen moeizaam is.

Voor grillen maakt het niet zoveel uit, voor low&slow is een kamado veruit superieur
Boh, met de snake of minion methode met goede briketten is mijn weber praktisch set n forget.
Ja, je moet weten hoe je de snake het beste moet opbouwen voor je bbq en hoeveel briketten je bij het begin aan moet steken bij de minion.

De weber is iig het probleem niet, dat is eerder de onwelwillendheid om nieuwe vaardigheden aan te leren.

En dan moet er bijgezegd worden dat een kamado van gelijke groter als een weber 1200! Euro duurder is.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_199191614
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 10:20 schreef dimmak het volgende:
Ik ben tot nu toe super tevreden met de Grill Guru Medium die ik vorig jaar bij de AH heb gekocht. Toevallig is deze daar nu ook weer in de aanbieding en iets goedkoper dan vorig jaar.
Goedkoper? Ik zag 'm staan voor 460 euro terwijl ik vorig jaar 399 heb betaald voor dezelfde Grill Guru Medium. Ik vond dat hij zelfs vrij duur was, i.v.m. vorig jaar. Zeker omdat er nog een platesetter e.d. bij moet.
Persoonlijk zou ik voor deze prijs naar de Hornbach gaan en daar een complete set kopen. Dan ben je in verhouding goedkoper uit.
pi_199191635
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 12:39 schreef Welten het volgende:

[..]

Goedkoper? Ik zag 'm staan voor 460 euro terwijl ik vorig jaar 399 heb betaald voor dezelfde Grill Guru Medium. Ik vond dat hij zelfs vrij duur was, i.v.m. vorig jaar. Zeker omdat er nog een platesetter e.d. bij moet.
Persoonlijk zou ik voor deze prijs naar de Hornbach gaan en daar een complete set kopen. Dan ben je in verhouding goedkoper uit.
Oh, ik dacht dat ik er vorig jaar 499 voor had betaald maar ik zie inderdaad dat het 399 was. Mijn fout. ;(
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199191662
'T is je vergeven!
  vrijdag 30 april 2021 @ 13:44:48 #33
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199219119
quote:
1s.gif Op woensdag 28 april 2021 12:02 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Boh, met de snake of minion methode met goede briketten is mijn weber praktisch set n forget.
Ja, je moet weten hoe je de snake het beste moet opbouwen voor je bbq en hoeveel briketten je bij het begin aan moet steken bij de minion.

De weber is iig het probleem niet, dat is eerder de onwelwillendheid om nieuwe vaardigheden aan te leren.

En dan moet er bijgezegd worden dat een kamado van gelijke groter als een weber 1200! Euro duurder is.
Hier ben ik het volledig mee eens.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_199219154
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 10:38 schreef Ferdii het volgende:

[..]

ja doei, alles kan natuurlijk wel, maar op de kamado zoveel makkelijker.

Gisteren op de kamado in 12 uur tijd pulled pork gemaakt met in totaal 3 handjes houtskool. Temperatuur 12 uur lang zonder problemen en zonder aanpassingen in luchtventilatie tussen 100 en 110 gehouden.
Op de weber was dit altijd geklooi, laat staan dat een geschikte heat divider kopen moeizaam is.

Voor grillen maakt het niet zoveel uit, voor low&slow is een kamado veruit superieur
Klopt,
Ones you go black...Primoblack dan hè? :P
Vakman pur sang
  vrijdag 30 april 2021 @ 14:01:24 #35
37887 Dauthi
Progressive
pi_199219247
Lol, heb gister wat houtskool en briketten (45 kg :X ) besteld bij V&R.
19 uur later staat het netjes voor de deur.

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden hoe snel dat verzenden kan gaan.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_199219715
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 10:38 schreef Ferdii het volgende:

[..]

ja doei, alles kan natuurlijk wel, maar op de kamado zoveel makkelijker.

Gisteren op de kamado in 12 uur tijd pulled pork gemaakt met in totaal 3 handjes houtskool. Temperatuur 12 uur lang zonder problemen en zonder aanpassingen in luchtventilatie tussen 100 en 110 gehouden.
Op de weber was dit altijd geklooi, laat staan dat een geschikte heat divider kopen moeizaam is.

Voor grillen maakt het niet zoveel uit, voor low&slow is een kamado veruit superieur
Lijkt mij ook.
Heb een Weber maar continue gekloot met schuifjes etc.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 09:50:01 #37
37887 Dauthi
Progressive
pi_199229534
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 14:44 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Lijkt mij ook.
Heb een Weber maar continue gekloot met schuifjes etc.
Hoe bouw je je vuur op?
En hoe vaak trek je de deksel er vanaf?

Overigens als je gaat roken of low/slow, werk je alleen met onderste schuif, boven blijft open staan.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_199229748
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 09:50 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Hoe bouw je je vuur op?
En hoe vaak trek je de deksel er vanaf?

Overigens als je gaat roken of low/slow, werk je alleen met onderste schuif, boven blijft open staan.
Dat laatste hoor je overigens niet, meestal lees je dat de onderste half open blijft en je met de bovenste e.e.a. probeert in te stellen.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 10:46:40 #39
37887 Dauthi
Progressive
pi_199230148
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 10:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dat laatste hoor je overigens niet, meestal lees je dat de onderste half open blijft en je met de bovenste e.e.a. probeert in te stellen.
Bij low n slow en roken is het net als bij rookovens en kasten, boven open en onder regelen.
http://www.bbqforum.nl/fo(...)le-Weber-Kettle-57cm
Zeker met roken is het belangrijk dat de rook de ketel verlaat. Anders slaat de verkeerde soort rook neer op je voedsel.
Je wil ook dunne "blauwe" rook hebben geen zwarte of witte, en dat kan alleen met volledige verbranding.

Weber adviseert om de onderste schuif helemaal open te laten en met de bovenste schuif te regelen.
Bij direct grillen, high and fast, is dat prima, maar bij low n slow lijkt het me onverstandig, zeker voor je gezondheid.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  zaterdag 1 mei 2021 @ 10:47:35 #40
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199230162
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 april 2021 14:01 schreef Dauthi het volgende:
Lol, heb gister wat houtskool en briketten (45 kg :X ) besteld bij V&R.
19 uur later staat het netjes voor de deur.

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden hoe snel dat verzenden kan gaan.
Welke heb je gekocht?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 1 mei 2021 @ 10:50:22 #41
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199230188
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 10:08 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Dat laatste hoor je overigens niet, meestal lees je dat de onderste half open blijft en je met de bovenste e.e.a. probeert in te stellen.
Wat Dauthi hierboven zegt, echter als je teveel briketten hebt gebruikt dan wordt het lastig om de temperatuur omlaag te krijgen door alleen de onderste dicht te zetten. Op het moment dat je het een beetje doorkrijgt hoeveel briketten je nodig hebt voor het x vlees en het x aantal uren dan wordt je er steeds handiger in.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 1 mei 2021 @ 11:40:02 #42
37887 Dauthi
Progressive
pi_199230706
quote:
99s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 10:47 schreef Houniet het volgende:

[..]

Welke heb je gekocht?
V&R Briketten by Dammers.
V&R Houtskool Quebracha
BR Marabu.

En een zak wokkels om te proberen.

Rook/Stook/Haardhout heb ik sowieso een paar kuub van staan.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_199230941
quote:
99s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 10:50 schreef Houniet het volgende:

[..]

Wat Dauthi hierboven zegt, echter als je teveel briketten hebt gebruikt dan wordt het lastig om de temperatuur omlaag te krijgen door alleen de onderste dicht te zetten. Op het moment dat je het een beetje doorkrijgt hoeveel briketten je nodig hebt voor het x vlees en het x aantal uren dan wordt je er steeds handiger in.
Ja daar heb je wel een punt.
Eigenlijk BBQ is te weinig omdat ik het nu vooral een stressende aangelegenheid vind.
Continue temperatuur monitoren, kinderen weghouden van het apparaat etc.

Ik twijfel al een tijdje om een smokefire pellet BBQ te kopen.
pi_199270440
Dit weekend staat voor het eerst pulled pork in de planning.
Ik zit nog te twijfelen om hem op een gegeven moment in te pakken of niet.
Mensen hier ervaring met beide methoden?
  woensdag 5 mei 2021 @ 10:12:59 #45
37887 Dauthi
Progressive
pi_199285772
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 08:51 schreef VaderVanJezus het volgende:
Dit weekend staat voor het eerst pulled pork in de planning.
Ik zit nog te twijfelen om hem op een gegeven moment in te pakken of niet.
Mensen hier ervaring met beide methoden?
Het hangt af van variabelen, hoe groot is het stuk vlees, bij welke temperatuur bereid je het, hoeveel tijd heb je, en wat voor "bark" wil je?

Met inpakken komt je vlees sneller op temperatuur en het houdt zijn sappen beter vast, want ze verdampen niet. Je vermijdt de zogenaamde "Stall".

Je bark is zachter en wordt niet krokant of hard door uitdroging en overcooking.

Nog een voordeel, wanneer je inpakken als techniek gebruikt, kan je alles wat je inpakt ook van de bbq trekken en in de oven gooien bij 100-120 graden.
Rook hecht niet meer wanneer het is ingepakt.


https://amazingribs.com/m(...)ecue-stall-bane-all/
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  woensdag 5 mei 2021 @ 10:14:23 #46
37887 Dauthi
Progressive
pi_199285788
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 12:00 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ja daar heb je wel een punt.
Eigenlijk BBQ is te weinig omdat ik het nu vooral een stressende aangelegenheid vind.
Continue temperatuur monitoren, kinderen weghouden van het apparaat etc.

Ik twijfel al een tijdje om een smokefire pellet BBQ te kopen.
Oefening baart kunst, doorzetten en je krijgt het vanzelf onder knie.

En als je een pellet bbq wil, neem een traeger ook mee in je overwegingen. Veel mensen zijn er lyrisch over.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_199720069
Hoe gaat het hier met het bbq? Lekker zonnetje deze week dus is weer een aantal keer aangegaan. Van de week voor het eerst zelf hamburgers gemaakt met gehakt (half om half) van de supermarkt. Kruiden er tussendoor etc etc. Wel veel last van rook door direct te grillen icm het vet wat er uit komt. Was ik eindelijk blij dat de rook minder geworden is door aanschaf van een kamado, krijg ik dit. Smaak was wel goed, zeker degene die we niet op kregen en de volgende aten :7

Ik begrijp dat supermarkt kwaliteit ruk is vergeleken met de slager, maar betekent dit dat dit veel minder is als het het bij de slager haalt? Of hoe doen jullie dit? Wil door de rookontwikkeling ook niet zo snel spek er op te leggen ofzo.

Dacht zelf de volgende keer aan om minder varkensvlees toe te voegen, aanbranden dmv direct grillen + lekbak en daarna indirect tot gewenste resultaat.
pi_199720381
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 22:34 schreef nelisb het volgende:

[..]

Waar woon je? Wij hebben black wattle, marabu en quebracho altijd op voorraad.
In de zaanstreek, wanneer kunnen we langs voor een inkoopdagje :D?
pi_199723759
Inkoopdagje kan op een zaterdag of zondag.
Maakt mij niet uit.

Heb white quebracho, marabu en black wattle altijd op voorraad.
pi_199727423
quote:
81s.gif Op woensdag 2 juni 2021 17:32 schreef Harveo het volgende:
Hoe gaat het hier met het bbq? Lekker zonnetje deze week dus is weer een aantal keer aangegaan. Van de week voor het eerst zelf hamburgers gemaakt met gehakt (half om half) van de supermarkt. Kruiden er tussendoor etc etc. Wel veel last van rook door direct te grillen icm het vet wat er uit komt. Was ik eindelijk blij dat de rook minder geworden is door aanschaf van een kamado, krijg ik dit. Smaak was wel goed, zeker degene die we niet op kregen en de volgende aten :7

Ik begrijp dat supermarkt kwaliteit ruk is vergeleken met de slager, maar betekent dit dat dit veel minder is als het het bij de slager haalt? Of hoe doen jullie dit? Wil door de rookontwikkeling ook niet zo snel spek er op te leggen ofzo.

Dacht zelf de volgende keer aan om minder varkensvlees toe te voegen, aanbranden dmv direct grillen + lekbak en daarna indirect tot gewenste resultaat.
Prima. Afgelopen weekend een bavette en runder back ribs op de kamado gehad. Allebei fantastisch.

Het meeste vlees wat ik op de BBQ wil hebben liggen is niet te koop bij de supermarkt, maar over het algemeen koop ik al mijn vlees bij de slager. Gehakt wil ik nog wel eens een uitzondering maken aangezien ik het verschil daarin niet snel proef/merk bij de meeste gerechten.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199729594
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:51 schreef dimmak het volgende:

[..]

Prima. Afgelopen weekend een bavette en runder back ribs op de kamado gehad. Allebei fantastisch.

Het meeste vlees wat ik op de BBQ wil hebben liggen is niet te koop bij de supermarkt, maar over het algemeen koop ik al mijn vlees bij de slager. Gehakt wil ik nog wel eens een uitzondering maken aangezien ik het verschil daarin niet snel proef/merk bij de meeste gerechten.
Kijk eindelijk een kenner, en op de Kamado dan natuurlijk?
Vakman pur sang
  zaterdag 5 juni 2021 @ 02:41:27 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199750697
Maandag wordt er een leuke verrassing bezorgd voor mijn man, de Joe Jr. Erg benieuwd, zelf ineens erg veel zin om te gaan koken :+ .
Resistance is futile.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 07:27:24 #53
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199751233
quote:
6s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 02:41 schreef Seven. het volgende:
Maandag wordt er een leuke verrassing bezorgd voor mijn man, de Joe Jr. Erg benieuwd, zelf ineens erg veel zin om te gaan koken :+ .
Held _O_.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_199751615
Iemand nog tips voor lekkere desserts die je op de kamado maakt? De standaard banaan met rolo en amaretto kennen we inmiddels wel :9
  zaterdag 5 juni 2021 @ 09:29:46 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199751881
Ik moet nog even houtskool op de kop tikken en verstoppen zodat m'n wederhelft maandag direct aan de slag kan. Iemand een aanrader voor houtskool?

Verder nog dingen nodig, buiten de boodschappen zelf?
Resistance is futile.
pi_199781364
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 09:29 schreef Seven. het volgende:
Ik moet nog even houtskool op de kop tikken en verstoppen zodat m'n wederhelft maandag direct aan de slag kan. Iemand een aanrader voor houtskool?

Verder nog dingen nodig, buiten de boodschappen zelf?
Welke accessoires zitten er al bij? Een thermometer is wel een must. InkBird heeft goedkope instant-read en probe thermometers. Een paar grillhandschoenen zijn ook geen overbodige luxe.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 7 juni 2021 @ 12:27:28 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199781512
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:15 schreef dimmak het volgende:

[..]

Welke accessoires zitten er al bij? Een thermometer is wel een must. InkBird heeft goedkope instant-read en probe thermometers. Een paar grillhandschoenen zijn ook geen overbodige luxe.
Platesetter aanwezig, ff kijken...

LOL, m'n man is net het rooster van onze oude BBQ aan het schoon boenen want ik heb hem gisteren lekker gemaakt met allerlei BBQ recepten. Straks naar de slager enzo. De kamado is er als het goed is binnen 30 minuten *).
Resistance is futile.
  maandag 7 juni 2021 @ 12:32:02 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199781570
Alleen een platesetter, als ik zo de unboxing video's bekijk.
Resistance is futile.
pi_199781595
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:32 schreef Seven. het volgende:
Alleen een platesetter, als ik zo de unboxing video's bekijk.
Thermometer, kolen, houtwokkels, grillhandschoenen, bbqtang. Dan komt hij de eerste paar sessies wel vooruit. :D
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199781838
Gister tijdens de f1 , ff snel frikandel burnt ends gemaakt! Top snackje !
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_199781979
Zaterdag heb ik wat zalm gerookt en gister côte de boeuf. Dat was een flink stuk, dus vanavond gaat er nog een gedeelte door de salade. :9
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 7 juni 2021 @ 15:33:38 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199784049
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:34 schreef dimmak het volgende:

[..]

Thermometer, kolen, houtwokkels, grillhandschoenen, bbqtang. Dan komt hij de eerste paar sessies wel vooruit. :D
Het is bijna vaderdag, geloof ik *) . We moeten ook de hoes bestellen, hij wil 'm niet eens onder ons afdak laten staan zonder hoes :+ .

Hij is nu boodschappen doen, benieuwd waar hij mee terugkomt. Ik maak in ieder geval banaan met rolo en liquor 43 vanavond.
Resistance is futile.
  maandag 7 juni 2021 @ 18:53:01 #63
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199786507
quote:
14s.gif Op maandag 7 juni 2021 12:27 schreef Seven. het volgende:

[..]

Platesetter aanwezig, ff kijken...

LOL, m'n man is net het rooster van onze oude BBQ aan het schoon boenen want ik heb hem gisteren lekker gemaakt met allerlei BBQ recepten. Straks naar de slager enzo. De kamado is er als het goed is binnen 30 minuten *).
_O-

We hebben zaterdag voor het eerst hele prei op de grill gelegd. Heerlijk :9
Spoilers!
  maandag 7 juni 2021 @ 20:48:15 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199788131
Doorslaand succes hier! Kipfilet ingesneden en paprika en ui tussen gedaan en ingesmeerd met fajita marinade. Gepofte aardappelen. Gevulde paprika met feta, bosui en couscous :Y) . De rolo banaan was ook heerlijk, al ziet dat er wel ranzig uit :D .

Morgen buikspek en gegrilde asperge. En appel/kaneelrolletjes, soort van wentelteefjes met stukjes appel erin gerold en dat gedipt in gesmolten roomboter ipv melk/ei mengsel.

Die hele prei ga ik ook nog een keer doen.
Resistance is futile.
  maandag 7 juni 2021 @ 20:50:02 #65
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199788152
quote:
80s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:48 schreef Seven. het volgende:
Doorslaand succes hier! Kipfilet ingesneden en paprika en ui tussen gedaan en ingesmeerd met fajita marinade. Gepofte aardappelen. Gevulde paprika met feta, bosui en couscous :Y) . De rolo banaan was ook heerlijk, al ziet dat er wel ranzig uit :D .

Morgen buikspek en gegrilde asperge. En appel/kaneelrolletjes, soort van wentelteefjes met stukjes appel erin gerold en dat gedipt in gesmolten roomboter ipv melk/ei mengsel.

Die hele prei ga ik ook nog een keer doen.
Zo dan, je gaat er gelijk goed voor _O_
Spoilers!
  maandag 7 juni 2021 @ 21:14:53 #66
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_199788516
quote:
80s.gif Op maandag 7 juni 2021 20:48 schreef Seven. het volgende:
Doorslaand succes hier! Kipfilet ingesneden en paprika en ui tussen gedaan en ingesmeerd met fajita marinade. Gepofte aardappelen. Gevulde paprika met feta, bosui en couscous :Y) . De rolo banaan was ook heerlijk, al ziet dat er wel ranzig uit :D .

Morgen buikspek en gegrilde asperge. En appel/kaneelrolletjes, soort van wentelteefjes met stukjes appel erin gerold en dat gedipt in gesmolten roomboter ipv melk/ei mengsel.

Die hele prei ga ik ook nog een keer doen.
Nice ^O^
.
pi_199788591
Mensen nog tips voor vegetarische BBQ recepten?
Onze Bastard Large staat als het goed is over een paar weekjes bij ons in de tuin en ben benieuwd of ik er ook mooie groenten uit kan toveren :)
  maandag 7 juni 2021 @ 21:36:34 #68
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199788881
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 21:19 schreef T-Force het volgende:
Mensen nog tips voor vegetarische BBQ recepten?
Onze Bastard Large staat als het goed is over een paar weekjes bij ons in de tuin en ben benieuwd of ik er ook mooie groenten uit kan toveren :)
Zoek je groentegerechten of vegetarische gerechten?

Mijn assortiment vegetarische gerechten is niet heel groot:
Met vegagehakt gevulde paprika's of courgette
Gevulde portobello's
Gegrilde camembert
Gemarineerde feta
Gegrilde tempeh
Burgers van bonen of kikkererwten
Spiesjes met tofu

Qua groente kan echt alles op de bbq. Je kunt bieten of knolselderij poffen, plakken pompoen, prei of halve kropjes romaine grillen. Je kunt steaks maken van bloemkool of rode/spitskool.
Spoilers!
  maandag 7 juni 2021 @ 22:41:00 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199789693
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 21:19 schreef T-Force het volgende:
Mensen nog tips voor vegetarische BBQ recepten?
Onze Bastard Large staat als het goed is over een paar weekjes bij ons in de tuin en ben benieuwd of ik er ook mooie groenten uit kan toveren :)
Gevulde paprika was in ieder geval heerlijk! Ik vermoed dat een platesetter voor de meeste groenten wel noodzakelijk is.
Resistance is futile.
  maandag 7 juni 2021 @ 22:42:03 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199789708
Oh ja, hoog op mijn lijstje staat halloumi _O_ aan een groentenspiesje.
Resistance is futile.
pi_199789717
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 21:19 schreef T-Force het volgende:
Mensen nog tips voor vegetarische BBQ recepten?
Onze Bastard Large staat als het goed is over een paar weekjes bij ons in de tuin en ben benieuwd of ik er ook mooie groenten uit kan toveren :)
Onze Kamado Joe 3 heeft alleen nog maar vlees, asperges, pizza en mais gezien.
Bbq is nou niet echt een vegetarisch ding. :P
Vakman pur sang
pi_199790015
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 21:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Zoek je groentegerechten of vegetarische gerechten?

Mijn assortiment vegetarische gerechten is niet heel groot:
Met vegagehakt gevulde paprika's of courgette
Gevulde portobello's
Gegrilde camembert
Gemarineerde feta
Gegrilde tempeh
Burgers van bonen of kikkererwten
Spiesjes met tofu

Qua groente kan echt alles op de bbq. Je kunt bieten of knolselderij poffen, plakken pompoen, prei of halve kropjes romaine grillen. Je kunt steaks maken van bloemkool of rode/spitskool.
Je kan er idd alles mee, maar het beste is nog aan de konijnen geven, konijn vangen, en die vervolgens grillen
hardcoholic
pi_199790030
In een bbq topic ouwehoeren over groente spiesjes klinkt toch wel alsof je je ballen moet inleveren :+
hardcoholic
  maandag 7 juni 2021 @ 23:11:37 #74
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199790052
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Onze Kamado Joe 3 heeft alleen nog maar vlees, asperges, pizza en mais gezien.
Bbq is nou niet echt een vegetarisch ding. :P
Dat is wel erg beperkt hoor. Natuurlijk kan je er mooie stukken vlees op bereiden maar ik zie geen enkele reden om mezelf te limiteren.
Spoilers!
  maandag 7 juni 2021 @ 23:12:20 #75
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199790060
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 23:09 schreef Ferdii het volgende:
In een bbq topic ouwehoeren over groente spiesjes klinkt toch wel alsof je je ballen moet inleveren :+
Je bent 16?
Spoilers!
  maandag 7 juni 2021 @ 23:16:22 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199790108
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 22:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Onze Kamado Joe 3 heeft alleen nog maar vlees, asperges, pizza en mais gezien.
Bbq is nou niet echt een vegetarisch ding. :P
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 23:09 schreef Ferdii het volgende:
In een bbq topic ouwehoeren over groente spiesjes klinkt toch wel alsof je je ballen moet inleveren :+
Niet zo ouderwets!

https://weekend.knack.be/(...)e-normal-807687.html

Onderzoek: genderstereotypen zetten mannen aan om ongezonder te eten
28/01/17 om 12:08 - Bijgewerkt om 12:07

Ongezonde eetpatronen worden als mannelijk gezien, gezonde gewoontes worden geassocieerd met vrouwen. Onderzoekers van de University of Manitoba stellen hoe genderstereotypen de gezondheid van mannen kunnen bedreigen.

Mannen verscheuren hompen vlees, spoelen ze door met ijskoud bier, vinden groenten voor konijnen en verorberen een hele zak chips als dessert. Mannen weten waarom. Of dat is toch wat het cliché wil, want uiteraard heeft wat je eet geen inherent verband met wat er tussen je benen zit. Toch hebben dergelijke genderstereotypen wel degelijk een impact op de gezondheid van mannen, zegt onderzoeker Luke Zhu in de Washington Post.

Mannen leven gemiddeld minder lang dan vrouwen en ze lopen meer risico op hartziekten en sommige kankers. Zhu en zijn team suggereert dat onze ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid daar voor iets tussen zitten. Vrouwen eten in het algemeen gezonder dan mannen: aangeleerd gedrag, aldus Zhu. Vrouwen zouden volgens de studie vaker kiezen voor voedsel dat rijk is aan vezels en antioxidanten, terwijl mannen zich meer aangetrokken voelen tot verzadigde vetten en lege calorieën.

"Wanneer we een 'mannelijke' sfeer schepten, kozen testpersonen voor minder gezond voedsel. Toen we hetzelfde experiment herhaalden in een meer vrouwelijke context, grepen mensen naar gezonder voedsel," aldus Zhu. Zo'n sterk patroon kan gebruikt worden voor wie zijn genderidentiteit in de verf wil zetten. Mannelijk overkomen? Dan kies je toch gewoon voor een hamburger en frieten? Stoer en lekker, maar als het een vast patroon is, kan je gezondheid er wel onder lijden.

Wat kan je eraan doen?
Een simpele oplossing ligt volgens Zhu in bewustwording: wie beseft hoe ook de keuze voor voedsel een door genderstereotypen gemotiveerde keuze kan zijn, kan zelf kiezen om tegen de stroom in te gaan. Ook meer mindful eten ziet de onderzoeker als een oplossing. Hij stelt voor de focus meer op het eten te leggen en minder op je omgeving, door jezelf af te vragen waarom je voor bepaald voedsel kiest. Ook de verpakking van voedsel speelt een rol: mensen kiezen eerder voor ongezond voedsel als er een stoere verpakking rond zit. Daarom vraagt hij ook marketeers om een inspanning. "Dit gaat niet alleen over een bepaald gedrag teweegbrengen, dit gaat over gezondheid."
Resistance is futile.
  maandag 7 juni 2021 @ 23:19:39 #77
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_199790137
Ik moet ineens denken aan de broer van mijn vriendin en diens vrienden. Die dachten stoer te doen door luidkeels te verkondigen dat groenten voor konijnen waren. Dat was toen ik 15 was al zeer sneu en volwassen mannen die dat zeggen zijn eigenlijk niet serieus te nemen.
Spoilers!
  maandag 7 juni 2021 @ 23:21:00 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199790147


Zoete aardappel :Y)
Resistance is futile.
  maandag 7 juni 2021 @ 23:22:55 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199790167
Mooie leidraad:

Grillen op 200°C
In principe alle bladgroente
Uien per schil
Sjalots
Dunne wortels (eerst kort voorkoken)
Asperges
Bloemkool- en brocolliroosjes
Spruitjes
knoflook in tenen
Aubergine en courgette
Paprika
Hele maiskolf

Indirect garen op 200°C
Dikkere wortels (eerst kort voorkoken)
Hele bloemkool of bijvoorbeeld spitskool
Pompoen
Partjes, of schijfjes aardappel of pastinaak (eerst kort voorkoken)
Knoflook in zijn geheel
Paddenstoelen
Tomaat
Hele maiskolf in de folie
Bieten in de aluminiumfolie

Low and slow (roken) op 130°C
Hele aardappel of zoete aardappel in de aluminiumfolie
Hele knoflook
Resistance is futile.
pi_199790216
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 23:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik moet ineens denken aan de broer van mijn vriendin en diens vrienden. Die dachten stoer te doen door luidkeels te verkondigen dat groenten voor konijnen waren. Dat was toen ik 15 was al zeer sneu en volwassen mannen die dat zeggen zijn eigenlijk niet serieus te nemen.
Groente is in het algemeen niks mis mee, maar een vega bbq gaat in tegen alles wat bbqen is.

Als bijgerechtje prima, maar wel met een goed stuk vlees ernaast :+
hardcoholic
  maandag 7 juni 2021 @ 23:38:13 #81
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199790273
Nou @T-Force ik voel een verhitte ( :') ) discussie aankomen :P
Resistance is futile.
pi_199790289
quote:
2s.gif Op maandag 7 juni 2021 23:16 schreef Seven. het volgende:

[..]


[..]

Niet zo ouderwets!

https://weekend.knack.be/(...)e-normal-807687.html

Onderzoek: genderstereotypen zetten mannen aan om ongezonder te eten
28/01/17 om 12:08 - Bijgewerkt om 12:07

Ongezonde eetpatronen worden als mannelijk gezien, gezonde gewoontes worden geassocieerd met vrouwen. Onderzoekers van de University of Manitoba stellen hoe genderstereotypen de gezondheid van mannen kunnen bedreigen.

Mannen verscheuren hompen vlees, spoelen ze door met ijskoud bier, vinden groenten voor konijnen en verorberen een hele zak chips als dessert. Mannen weten waarom. Of dat is toch wat het cliché wil, want uiteraard heeft wat je eet geen inherent verband met wat er tussen je benen zit. Toch hebben dergelijke genderstereotypen wel degelijk een impact op de gezondheid van mannen, zegt onderzoeker Luke Zhu in de Washington Post.

Mannen leven gemiddeld minder lang dan vrouwen en ze lopen meer risico op hartziekten en sommige kankers. Zhu en zijn team suggereert dat onze ideeën over mannelijkheid en vrouwelijkheid daar voor iets tussen zitten. Vrouwen eten in het algemeen gezonder dan mannen: aangeleerd gedrag, aldus Zhu. Vrouwen zouden volgens de studie vaker kiezen voor voedsel dat rijk is aan vezels en antioxidanten, terwijl mannen zich meer aangetrokken voelen tot verzadigde vetten en lege calorieën.

"Wanneer we een 'mannelijke' sfeer schepten, kozen testpersonen voor minder gezond voedsel. Toen we hetzelfde experiment herhaalden in een meer vrouwelijke context, grepen mensen naar gezonder voedsel," aldus Zhu. Zo'n sterk patroon kan gebruikt worden voor wie zijn genderidentiteit in de verf wil zetten. Mannelijk overkomen? Dan kies je toch gewoon voor een hamburger en frieten? Stoer en lekker, maar als het een vast patroon is, kan je gezondheid er wel onder lijden.

Wat kan je eraan doen?
Een simpele oplossing ligt volgens Zhu in bewustwording: wie beseft hoe ook de keuze voor voedsel een door genderstereotypen gemotiveerde keuze kan zijn, kan zelf kiezen om tegen de stroom in te gaan. Ook meer mindful eten ziet de onderzoeker als een oplossing. Hij stelt voor de focus meer op het eten te leggen en minder op je omgeving, door jezelf af te vragen waarom je voor bepaald voedsel kiest. Ook de verpakking van voedsel speelt een rol: mensen kiezen eerder voor ongezond voedsel als er een stoere verpakking rond zit. Daarom vraagt hij ook marketeers om een inspanning. "Dit gaat niet alleen over een bepaald gedrag teweegbrengen, dit gaat over gezondheid."
Kom je zelf met een heel cliché verhaal aan.
Idd veel vlees op de zondag, maar de moderne man sport veel eet lean and mean, zodat hij zondag na de ochtend rit van 4 uur een halve kilo rood vlees en wat tripple kan drinken zonder een gram aan te komen. ^O^
Vakman pur sang
  maandag 7 juni 2021 @ 23:43:53 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199790311
Camembert receptje :P :9

250 g Le Rustique Camembert (1 stuk)
2 el pijnboompitten
2 takjes basilicum
1 stokbrood

Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan goudbruin en schud ze op een bord.
Verwijder het papier van de kaas. Snijd de witte korst van de bovenzijde van de camembert en leg de kaas terug in het houten bakje. Verdeel de pijnboompitten en basilicum over de kaas en leg de korst er terug op.
Bedek de kaas met een stukje bakpapier en wikkel het geheel in aluminiumfolie.
Zet de kaas op het rooster op een nasmeulende barbecue en rooster 15-20 min., tot de kaas flink heet en gesmolten is. Serveer de kaas met het stokbrood om te dippen.
Resistance is futile.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 10:36:33 #84
168739 Red_85
'echt wel'
pi_199792675
quote:
1s.gif Op maandag 7 juni 2021 23:09 schreef Ferdii het volgende:
In een bbq topic ouwehoeren over groente spiesjes klinkt toch wel alsof je je ballen moet inleveren :+
Hou op hoor.
Alles wordt beter boven vuur of smeulende kooltjes. Ook groenten.

Staartstuk met een lauwwarme gegrillde groentesalade en krieltjes. Alles van de bbq. Simpelweg goddelijk.
Nodig je vrienden en/of geliefden uit, ga zitten met ze, open een biertje of een paar flessen rioja. Heb het gezellig, maar ik garandeer je dat zodra mensen dat beginnen te eten het stil valt aan tafel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_199793810
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 08:51 schreef caroro het volgende:
Iemand nog tips voor lekkere desserts die je op de kamado maakt? De standaard banaan met rolo en amaretto kennen we inmiddels wel :9
Ik maak wel eens een Apple Crumble op de kamado als toetje.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 12:22:09 #86
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199793935
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 08:51 schreef caroro het volgende:
Iemand nog tips voor lekkere desserts die je op de kamado maakt? De standaard banaan met rolo en amaretto kennen we inmiddels wel :9
https://www.leukerecepten.nl/recepten/gegrilde-perziken-met-ijs/

https://ohmyfoodness.nl/g(...)carpone-en-pistache/

https://www.lovemysalad.c(...)erde-gegrilde-ananas

Deze maak ik straks:

https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/appeltaart-rolletjes/
Resistance is futile.
pi_199800176
Thanks voor alle tips, mensen! Ik stelde de vraag natuurlijk bewust om een beetje te prikken en dat is gelukt :)
Vlees vind ik absoluut het aller lekkerste wat er is, maar ik heb wel problemen met mijn eigen milieu-afdruk. Daarom 2 maanden geleden de keuze gemaakt zelf geen dierlijke producten meer te kopen, maar 1 keer in de maand mag ik van mezelf wél dierlijke producten kopen en dan gaat de BBQ natuurlijk aan. Ben ondertussen onder de indruk van hoeveel mooie recepten je uberhaupt kunt maken van groenten, dus mijn perceptie vlees is VEUL lekkerder dan groenten is wel iets veranderd.

Mijn go-to groenten recept op de BBQ is paprika's roken totdat de schil zwart is, knoflook poffen. Schil van de paprika af, in stukken en samen met een mooie dressing en de gepofte knoflook. Om het nóg lekkerder te maken een beetje feta.
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:30:37 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199818656
Vandaag gaat m'n man zalm roken ^O^
Resistance is futile.
pi_199818839
quote:
80s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:30 schreef Seven. het volgende:
Vandaag gaat m'n man zalm roken ^O^
Heerlijk, altijd een succes.
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 10 juni 2021 @ 15:16:13 #91
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_199819023
breekt in:

Leg eens een zoete aardappel tussen je kooltjes.
Compleet verbrand haal je ze er tussenuit, kom zelf maar tot de ontdekking wat je vind als je ze open snijdt en leeg lepelt met een lepeltje.
ongeveer 15 min afhankelijk van de grootte.
#Hemels
  donderdag 10 juni 2021 @ 16:05:37 #92
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_199819491
quote:
80s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:30 schreef Seven. het volgende:
Vandaag gaat m'n man zalm roken ^O^
Warm of koud roken? Allebei lekker overigens 😁
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  donderdag 10 juni 2021 @ 16:20:55 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199819659
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 16:05 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Warm of koud roken? Allebei lekker overigens 😁
Warm!

quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 15:16 schreef kniftyhooker het volgende:
breekt in:

Leg eens een zoete aardappel tussen je kooltjes.
Compleet verbrand haal je ze er tussenuit, kom zelf maar tot de ontdekking wat je vind als je ze open snijdt en leeg lepelt met een lepeltje.
ongeveer 15 min afhankelijk van de grootte.
#Hemels
Oeh, die gaat op mijn 'te proberen' lijstje!
Resistance is futile.
  donderdag 10 juni 2021 @ 20:00:18 #94
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_199822335
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 09:02 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je moet sowieso vertellen dat die BBQ maar een fractie kost van wat je aan een fiets uitgeeft, dus dat het eigenlijk allemaal best meevalt.

Er wordt hierboven wel gezegd dat een weber net zo goed is in low en slow, maar bij mij schoot het desondanks nog wel eens alle kanten op, en op een koude winterdag BBQ'en kost met een stalen ketel ook wat meer werk om alles op temp te houden. Voor mn gevoel is die kamado wat vergevingsgezinder met zn solide massa.

Heb de weber nog wel een tijdje gehouden voor "erbij" maar merkte na 2 jaar met de black bastard dat de weber haast nooit meer aanstond. Dus die is naar zwager verscheept.

Verder voor venus: als het in de tuin past, een large (diameter 57 cm) is voor de meeste gezinnen optimaal. Zo'n rooster is echt zo vol.
Denk dat een kamado, mits goede houtskool, sneller warm is dan een weber die je op briketten moet stoken.
Dank hiervoor! Large bastard staat inmiddels in de tuin, komend weekend maar eens inwijden denk ik :7
.
pi_199835205
Iemand ervaring met de barbecues van Boretti? Ik twijfel een beetje tussen de Boretti Carbone of toch weer gewoon de Weber GBS.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 08:17:28 #96
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_199892035
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 08:51 schreef caroro het volgende:
Iemand nog tips voor lekkere desserts die je op de kamado maakt? De standaard banaan met rolo en amaretto kennen we inmiddels wel :9
Banaan en stroopwafel, met vanille ijs.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_199892189
quote:
Op donderdag 10 juni 2021 14:30 schreef Seven. het volgende:
Vandaag gaat m'n man zalm roken ^O^
warm neem ik aan? Voor koud roken is het al te warm inmiddels
hardcoholic
  dinsdag 15 juni 2021 @ 13:06:26 #98
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_199895476
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 21:25 schreef T-Force het volgende:
Thanks voor alle tips, mensen! Ik stelde de vraag natuurlijk bewust om een beetje te prikken en dat is gelukt :)
Vlees vind ik absoluut het aller lekkerste wat er is, maar ik heb wel problemen met mijn eigen milieu-afdruk. Daarom 2 maanden geleden de keuze gemaakt zelf geen dierlijke producten meer te kopen, maar 1 keer in de maand mag ik van mezelf wél dierlijke producten kopen en dan gaat de BBQ natuurlijk aan. Ben ondertussen onder de indruk van hoeveel mooie recepten je uberhaupt kunt maken van groenten, dus mijn perceptie vlees is VEUL lekkerder dan groenten is wel iets veranderd.

Mijn go-to groenten recept op de BBQ is paprika's roken totdat de schil zwart is, knoflook poffen. Schil van de paprika af, in stukken en samen met een mooie dressing en de gepofte knoflook. Om het nóg lekkerder te maken een beetje feta.
Goed bezig toch? Hier ook hoor, beetje bewustzijn over je milieu-afdruk in plaats van hompen vlees op de barbecue gooien zodat je je nog een beetje de man voelt.

Hier gaan er vaak groene asperges op, en probeer nog een manier te vinden om aubergine het lekkerst te krijgen. Paprika's zijn inderdaad verrukkelijk als je ze blakert in de kamado.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 15 juni 2021 @ 22:45:49 #99
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199904615
Vandaag hadden we gerookte steak :7
Resistance is futile.
pi_199910288
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 18:57 schreef Lange_Lans het volgende:
Iemand ervaring met de barbecues van Boretti? Ik twijfel een beetje tussen de Boretti Carbone of toch weer gewoon de Weber GBS.
Wij hebben er een sinds een dikke week (de ibrido), dus echt ervaring nog niet.
Wel mooi degelijk spul.
Hebben deze oa gekocht voor het gemak van Gas, maar toch ook met kolen kunnen werken onder hetzelfde rooster.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 22:14:40 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200177335
Ik zit vol! M'n schoonouders zijn net de deur uit.
Resistance is futile.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 22:21:53 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200177550
We hadden stukjes buikspek om gewoon een vorkje van te prikken (was lekker maar ik vind het niet echt geschikt als voorafje zo zonder iets :+ ). Daarna stukje zalm met kartoffelsalat, couscous salade en daarna nog kipspiesjes en worst (toen zat ik al wel aardig vol trouwens dus die heb ik zelf overgeslagen :') ). En daarna had ik hele dunne plakjes appel in filodeeg gerold en in een
muffinvorm rechtop gezet, dus zag eruit als een soort roosje. Geserveerd met een bolletje ijs.

:Y)
Resistance is futile.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 22:27:22 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200177699
M'n man heeft trouwens een buitenkeuken gebouwd!



Resistance is futile.
pi_200177702
N
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:21 schreef Seven. het volgende:
We hadden stukjes buikspek om gewoon een vorkje van te prikken (was lekker maar ik vind het niet echt geschikt als voorafje zo zonder iets :+ ). Daarna stukje zalm met kartoffelsalat, couscous salade en daarna nog kipspiesjes en worst (toen zat ik al wel aardig vol trouwens dus die heb ik zelf overgeslagen :') ). En daarna had ik hele dunne plakjes appel in filodeeg gerold en in een
muffinvorm rechtop gezet, dus zag eruit als een soort roosje. Geserveerd met een bolletje ijs.

:Y)
Nu heb ik honger :9 klinkt heerlijk!

[ Bericht 0% gewijzigd door caroro op 02-07-2021 22:28:51 (Spelfout) ]
  zaterdag 3 juli 2021 @ 07:55:09 #105
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200180916
quote:
6s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 22:27 schreef Seven. het volgende:
M'n man heeft trouwens een buitenkeuken gebouwd!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_
Spoilers!
pi_200184098
wat een lief rood eitje, joe ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 13:43:33 #107
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200184311
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 13:26 schreef Joene het volgende:
wat een lief rood eitje, joe ?
Das de Joe Classic 1
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_200184916
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 13:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Das de Joe Classic 1
Is wat te klein voor mij :)
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_200185038
zometeen ff picanha op de Q , niks bijzonders qua rub erop , blues hog rubje zout peper knoflook . Verder wat groente cave men style erop en dat moet in een risotto worden verwerkt die wordt gemaakt in de dutch oven
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 15:06:17 #110
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200185307
Pizza’s hier vanavond :9~
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_200185820
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 15:06 schreef Scorpie het volgende:
Pizza’s hier vanavond :9~
die had ik voor morgen in gedachte maar kan ook een roostertje vol met saté en kip worden en vreterij bij de f1 en verder niks
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 16:24:26 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200186826
Broodje hamburger, kipsaté, worstjes en gepofte zoete aardappel straks :Y)
Resistance is futile.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 16:25:55 #113
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200186863
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 15:06 schreef Scorpie het volgende:
Pizza’s hier vanavond :9~
Ik overweeg ook een pizzasteen aan te schaffen, is dat de moeite met Tante Fanny deeg :@ ?
Resistance is futile.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 16:28:52 #114
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200186920
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 16:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik overweeg ook een pizzasteen aan te schaffen, is dat de moeite met Tante Fanny deeg :@ ?
Hell yeah _O_ dat deeg is voor als ik geen zin heb het zelf te maken, maar de steen maakt het 3x zo krokant. Tenzij je een bakplaat loeiheet opstookt, maar de steen zelf is wat mij betreft allerbeste
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_200186967
Heb 1x pizza geprobeerd. Echt uren met deeg bezig geweest maar de pizza mislukte falikant. :') Tijd voor een nieuwe poging. Wat is een aanrader om als saus te gebruiken?
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200187351
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 16:31 schreef dimmak het volgende:
Heb 1x pizza geprobeerd. Echt uren met deeg bezig geweest maar de pizza mislukte falikant. :') Tijd voor een nieuwe poging. Wat is een aanrader om als saus te gebruiken?
Vooral niet teveel saus is de grootste truc! Ik gebruik tomatenpuree met knoflook erin en italiaanse kruiden. En zorg dat de steen goed heet is, een pizzaschep is ook superhandig!
pi_200286424
https://www.amazon.nl/Bes(...)plink_bb_marketplace

Ik heb deze pizzaoven al jaren in gebruik, heeeeel blij mee maar nu vraag ik me af, zou ik deze steen met handgrepen die er dus aan vast zitten ook op m'n weber bbq kunnen gooien? Ja dat kan, maar gaat hij dat leuk vinden? :P in de bestron pizzaoven vallen de handgrepen natuurlijk buiten de hitte.

Dat zwarte rubber achtige er omheen kan ik er natuurlijk af halen.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 08:49:35 #118
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_200295242
Gisteren o.a. voor het eerst Moink balls gemaakt, jezus wat lekker _O_
.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 10:09:45 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200295975
Kan ik het hitteschild niet gewoon als pizzasteen gebruiken? :@
Resistance is futile.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 10:16:04 #120
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200296016
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 10:09 schreef Seven. het volgende:
Kan ik het hitteschild niet gewoon als pizzasteen gebruiken? :@
Je hebt er 2, 1 platesetter en 1 steen nodig anders verbrand je bodem
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_200307345
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 18:05 schreef ChilllayD het volgende:
https://www.amazon.nl/Bes(...)plink_bb_marketplace

Ik heb deze pizzaoven al jaren in gebruik, heeeeel blij mee maar nu vraag ik me af, zou ik deze steen met handgrepen die er dus aan vast zitten ook op m'n weber bbq kunnen gooien? Ja dat kan, maar gaat hij dat leuk vinden? :P in de bestron pizzaoven vallen de handgrepen natuurlijk buiten de hitte.

Dat zwarte rubber achtige er omheen kan ik er natuurlijk af halen.
Niemand? Dan maar gewoon proberen i guess :P
pi_200312004
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 08:49 schreef Yankee het volgende:
Gisteren o.a. voor het eerst Moink balls gemaakt, jezus wat lekker _O_
Die doen het hier ook goed ja :D

Vrijdag was pizzadag, gister (ter demo van het spit) een kant-en-klare rollade erboven gehangen en zometeen ga ik een beenhammetje op de bbq leggen :9

Die rollade ga ik de volgende keer mooi zelf maken :{ Megazout was-ie -O-
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_200319782
Vandaag varkenswangetjes klaar gemaakt.



Eerst heb ik alle vliesjes verwijderd (wat een pokkewerk) en ingesmeerd met een vrij standaard rub.



Na 2 uur roken op 110 °C mogen ze het blik in met een laagje appelsap, ingesmeerd met bbq saus en wat boter.
Afgedekt nog 2 uur garen.



Als laatst het vocht uit het blik ingekookt en gemengd met wat bbq saus om de wangetjes in de smeren.
En dan mogen ze nog even terug op het rooster.




Heerlijk zacht vlees _O_
  maandag 12 juli 2021 @ 00:05:24 #124
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200323968
Dat ziet er goed uit zeg, ik zou er zelf niet op gekomen zijn om varkenswang te maken. Misschien maar eens op de lijst zetten!
Resistance is futile.
pi_200334686
quote:
7s.gif Op maandag 12 juli 2021 00:05 schreef Seven. het volgende:
Dat ziet er goed uit zeg, ik zou er zelf niet op gekomen zijn om varkenswang te maken. Misschien maar eens op de lijst zetten!
stoofpot ervan is ook heerlijk
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  woensdag 14 juli 2021 @ 11:23:01 #126
168739 Red_85
'echt wel'
pi_200357154
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 14 juli 2021 @ 11:48:19 #127
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_200357517
Maak je Pizzadeeg zelf. veel lekkerder! Die van Franny is te dik, en oefening baart kunst!
nu 3 keer gedaan, alleen krijg ik de pizza's niet rond maar ala. Ik streef naar vormen van continenten. _O-
pi_200389137
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 11:48 schreef kniftyhooker het volgende:
Maak je Pizzadeeg zelf. veel lekkerder! Die van Franny is te dik, en oefening baart kunst!
nu 3 keer gedaan, alleen krijg ik de pizza's niet rond maar ala. Ik streef naar vormen van continenten. _O-
Ik vind juist die niet standaard ronde pizza bodems wel cool.
Mag best een beetje speels zijn toch :)
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  vrijdag 16 juli 2021 @ 10:57:52 #129
217702 Lonaa
Honger!
pi_200390828
Wat is jullie lievelingsmanier om courgette op de BBQ te doen? Gevuld? Gewoon in plakken met wat peper en zout? Tips voor awesome dressing?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_200391037
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:57 schreef Lonaa het volgende:
Wat is jullie lievelingsmanier om courgette op de BBQ te doen? Gevuld? Gewoon in plakken met wat peper en zout? Tips voor awesome dressing?
Vullen met gehakt, zoete paprika, champignons en dan een klein beetje barbecue saus :)
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_200391081
Vanavond eens een leuke snack maken op de barbecue.

Zag iets voorbij komen met augurk omwikkeld met bacon en dat eventjes grillen.
Lijkt me ook wel lekker :)
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  vrijdag 16 juli 2021 @ 11:24:44 #132
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200391231
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:57 schreef Lonaa het volgende:
Wat is jullie lievelingsmanier om courgette op de BBQ te doen? Gevuld? Gewoon in plakken met wat peper en zout? Tips voor awesome dressing?
Gepofte courgette lijkt me lekker:

https://www.foodiesmagazi(...)gette-met-oude-kaas/

Gratineren :Y) (mooi bijgerechtje)

https://debuurmanmetdebbq.nl/gegratineerde-courgettes/

Of grillen met feta en pijnboompitjes:

https://www.mytastenld.co(...)jumbo-216965663.html
Resistance is futile.
pi_200394884
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 21:51 schreef VaderVanJezus het volgende:
Vandaag varkenswangetjes klaar gemaakt.

[ afbeelding ]

Eerst heb ik alle vliesjes verwijderd (wat een pokkewerk) en ingesmeerd met een vrij standaard rub.

[ afbeelding ]

Na 2 uur roken op 110 °C mogen ze het blik in met een laagje appelsap, ingesmeerd met bbq saus en wat boter.
Afgedekt nog 2 uur garen.

[ afbeelding ]

Als laatst het vocht uit het blik ingekookt en gemengd met wat bbq saus om de wangetjes in de smeren.
En dan mogen ze nog even terug op het rooster.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Heerlijk zacht vlees _O_
Dit is echt fantastisch O+
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_200394969
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 08:51 schreef caroro het volgende:
Iemand nog tips voor lekkere desserts die je op de kamado maakt? De standaard banaan met rolo en amaretto kennen we inmiddels wel :9
Oreo Browie skillet :9~ :9~ :9~
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  zondag 18 juli 2021 @ 20:52:49 #135
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_200430741
Welke guru kan me op weg helpen?

Ik ben van plan om (naast mijn kleine kamado) een gas BBQ aan te schaffen. Ik wil er zelfs een beste klap geld tegenaan gooien maar daar uiteraard ook kwaliteit voor krijgen.

Heeft er iemand ervaring met de Napoleon gasbarbecues? Ik heb nl. de Rogue 425 en/of 525 RSIB op het oog, maar sta net zo goed open voor een ander merk.

Graag hoor ik ervaringen of tips.
pi_200431314
quote:
1s.gif Op zondag 18 juli 2021 20:52 schreef Mubassie het volgende:
Welke guru kan me op weg helpen?

Ik ben van plan om (naast mijn kleine kamado) een gas BBQ aan te schaffen. Ik wil er zelfs een beste klap geld tegenaan gooien maar daar uiteraard ook kwaliteit voor krijgen.

Heeft er iemand ervaring met de Napoleon gasbarbecues? Ik heb nl. de Rogue 425 en/of 525 RSIB op het oog, maar sta net zo goed open voor een ander merk.

Graag hoor ik ervaringen of tips.
eerste vraag waarom überhaupt een gasbbq ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  zondag 18 juli 2021 @ 21:24:49 #137
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200431380
quote:
8s.gif Op zondag 18 juli 2021 21:21 schreef Joene het volgende:

[..]

eerste vraag waarom überhaupt een gasbbq ?
Lekker makkelijk denk ik zo.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 18 juli 2021 @ 21:28:48 #138
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200431457
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:57 schreef Lonaa het volgende:
Wat is jullie lievelingsmanier om courgette op de BBQ te doen? Gevuld? Gewoon in plakken met wat peper en zout? Tips voor awesome dressing?
Goede vraag _O-
Spoilers!
  zondag 18 juli 2021 @ 21:52:36 #139
217702 Lonaa
Honger!
pi_200432037
quote:
1s.gif Op zondag 18 juli 2021 21:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Goede vraag _O-
:')

Ik heb er 6 in de maak, atm. Overigens heb ik de courgette gewoon met wat peper en zout op de BBQ gedaan. Was zo'n kleine witte Libanese :9
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 18 juli 2021 @ 21:57:05 #140
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200432161
Wij hadden vandaag een bavette, worstjes, broodje hamburger en nog wat kipspiesjes.

En halloumi ff geprobeerd (ff 2 plakjes gegrild), daar ga ik binnenkort meer mee doen op een groentespiesje :9 .

:Y)
Resistance is futile.
  zondag 18 juli 2021 @ 21:58:19 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200432198
quote:
2s.gif Op zondag 18 juli 2021 21:52 schreef Lonaa het volgende:

[..]

:')

Ik heb er 6 in de maak, atm. Overigens heb ik de courgette gewoon met wat peper en zout op de BBQ gedaan. Was zo'n kleine witte Libanese :9
Ik wil een keer spiesjes maken met courgette, halloumi, ui, kip, paprika :Y) .
Resistance is futile.
  zondag 18 juli 2021 @ 22:27:01 #142
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200432796
Gisteren cinnamon rolls op de bbq, na gerookte zalm en kip van het spit.

Good times
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 18 juli 2021 @ 23:18:28 #143
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_200433581
quote:
0s.gif Op zondag 18 juli 2021 21:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lekker makkelijk denk ik zo.
Dit inderdaad. Makkelijk en sneller. Geen rommel.
Maar dat was mijn vraag niet :)
pi_200436205
quote:
1s.gif Op zondag 18 juli 2021 23:18 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Makkelijk en sneller. Geen rommel.
Maar dat was mijn vraag niet :)
sneller is denk ik niet waar :D maar goed napoleon heeft mooie gasbbq al zal ik er zelf nooit 1 kopen. Mis toch de smaak die kooltjes geven teveel
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_200436551
Gister een tri tip bereid op de gas bbq bij mijn ouders. Achteraf had ik heb nog wel iets meer mogen trimmen maar het was een succes. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200436756
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 09:36 schreef dimmak het volgende:
Gister een tri tip bereid op de gas bbq bij mijn ouders. Achteraf had ik heb nog wel iets meer mogen trimmen maar het was een succes. :)
Nog nooit tri tip bereid. Ook echt snel eens gaan proberen :)
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_200713737
Mensen hier die wel eens Babi pangang hebben gemaakt op de Q?
Zo ja, dat dan gedaan met buikspek of met procureur?
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_200714077
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:53 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mensen hier die wel eens Babi pangang hebben gemaakt op de Q?
Zo ja, dat dan gedaan met buikspek of met procureur?
Ik heb het wel eens gemaakt met buikspek. Was prima te eten, maar niet helemaal mijn ding, heb liever rundvlees :P
hardcoholic
pi_200714103
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 09:36 schreef dimmak het volgende:
Gister een tri tip bereid op de gas bbq bij mijn ouders. Achteraf had ik heb nog wel iets meer mogen trimmen maar het was een succes. :)
Wat mij betreft een stukje onondekt vlees, als tegenhanger van de gehypte picanha :Y

heb nog ongeveer 15kg in de vriezer liggen a 5,50 de kilo :P
hardcoholic
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:19:23 #150
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200714271
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:53 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mensen hier die wel eens Babi pangang hebben gemaakt op de Q?
Zo ja, dat dan gedaan met buikspek of met procureur?
Met buikspek, spek kant heerlijk geroosterd. En babi pangang kan niet anders dan met varken wat mij betreft (babi betekent niet voor niets varken)
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200714720
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:10 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Wat mij betreft een stukje onondekt vlees, als tegenhanger van de gehypte picanha :Y

heb nog ongeveer 15kg in de vriezer liggen a 5,50 de kilo :P
Zeker, top stukje vlees. Dikke aanrader.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200714819
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:19 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Met buikspek, spek kant heerlijk geroosterd. En babi pangang kan niet anders dan met varken wat mij betreft (babi betekent niet voor niets varken)
Procureur is ook varken natuurlijk.

Maar buikspek lijkt mij ook meer geschikt. Met of zonder zwoerd?
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_200715235
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:53 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mensen hier die wel eens Babi pangang hebben gemaakt op de Q?
Zo ja, dat dan gedaan met buikspek of met procureur?
Nooit maar ik wil het wel heel graag eten. Bij voorkeur nu :9
Spoilers!
  dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:00:42 #154
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_200717731
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 13:47 schreef dezomervoorbij het volgende:

[..]

Procureur is ook varken natuurlijk.

Maar buikspek lijkt mij ook meer geschikt. Met of zonder zwoerd?
Laatste was een reactie op Ferdii.

Wij hadden met zwoerd en dan ingesneden
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_200731075
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 16:00 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Laatste was een reactie op Ferdii.

Wij hadden met zwoerd en dan ingesneden
Ah die had ik even gemist, sorry!

Ik ga even een lekker stukje bestellen en dan eens wat expirimenteren :)
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  donderdag 5 augustus 2021 @ 11:56:16 #156
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_200752751
Zo! Naast de plancha en de kamado afgelopen week de knoop doorgehakt.

Het is deze geworden:



Laat het weekend maar komen _O_
pi_200752842
quote:
1s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 11:56 schreef Mubassie het volgende:
Zo! Naast de plancha en de kamado afgelopen week de knoop doorgehakt.

Het is deze geworden:

[ link | afbeelding ]

Laat het weekend maar komen _O_
Mooi ding. Je kan wel een feestje hosten met al dat materieel.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200755346
quote:
1s.gif Op donderdag 5 augustus 2021 11:56 schreef Mubassie het volgende:
Zo! Naast de plancha en de kamado afgelopen week de knoop doorgehakt.

Het is deze geworden:

[ link | afbeelding ]

Laat het weekend maar komen _O_
ziet er mooi uit!
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_200755370
een dezer dagen een Ribeye op de Q.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_200882492
Vandaag had mijn dochter (11) regie over de BBQ.

In de sous vide, op 74 graden, gaarde ze kippenpootjes en kippendij filetjes, met een zelf samengesteld mengseltje van kruiden.
Ook deed ze een paar speklapjes in een eigen vacuum zakje; het geheel heeft ze daarna krokant gegrilled met wat champignons en een met feta gevulde courgette erbij.
Ook maakte ze komkommer in het zuur.

Het was prima :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_200882710
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 20:43 schreef fietsie het volgende:
Vandaag had mijn dochter (11) regie over de BBQ.

In de sous vide, op 74 graden, gaarde ze kippenpootjes en kippendij filetjes, met een zelf samengesteld mengseltje van kruiden.
Ook deed ze een paar speklapjes in een eigen vacuum zakje; het geheel heeft ze daarna krokant gegrilled met wat champignons en een met feta gevulde courgette erbij.
Ook maakte ze komkommer in het zuur.

Het was prima :)
Je zou er bijna een kind voor nemen _O_
Spoilers!
pi_200971935
Vanavond een paella gemaakt op de BGE :9~
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 25 augustus 2021 @ 08:27:39 #163
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_201063798
Misschien een hele domme vraag, maar weten jullie welke pannen er op een BBQ kunnen?

Ik heb een gietijzeren skillet maar deze is te klein voor wat ik wil gaan doen.

Ik heb een plaatstalen pan van deBuyer, en nog wat Tefal koekenpannen.

Iemand enig idee of je deze op een gas BBQ kan gebruiken??
pi_201063833
quote:
1s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 08:27 schreef Mubassie het volgende:
Misschien een hele domme vraag, maar weten jullie welke pannen er op een BBQ kunnen?

Ik heb een gietijzeren skillet maar deze is te klein voor wat ik wil gaan doen.

Ik heb een plaatstalen pan van deBuyer, en nog wat Tefal koekenpannen.

Iemand enig idee of je deze op een gas BBQ kan gebruiken??
Plaatstaal kan, maar let op dat je hem mogelijk dan niet meer thuis kan gebruiken indien je inductie hebt.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 12:22:36 #165
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_201066090
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 08:31 schreef dimmak het volgende:

[..]
Plaatstaal kan, maar let op dat je hem mogelijk dan niet meer thuis kan gebruiken indien je inductie hebt.
Okay thanks, binnenshuis gewoon een gasfornuis dus dat zou dan niet uit moeten maken.
pi_201172686
Vandaag een dry aged Porterhouse van het Rubia rund op de kamado. Reverse sear, was echt bijzonder goed gelukt en heel smaakvol! Ik leer mijn BBQ steeds beter kennen. Mooie dingen :)
  woensdag 1 september 2021 @ 21:09:50 #167
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201172709
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 augustus 2021 12:53 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mensen hier die wel eens Babi pangang hebben gemaakt op de Q?
Zo ja, dat dan gedaan met buikspek of met procureur?
Buikspek doen
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201194676
sowieso buikspek van de barbecue is altijd :9~ _O_
pi_201236957
Afgelopen weekend maar weer eens low & slow spareribs bereid volgens de 3-2-1 methode.
Toch zijn bij mij de resultaten weer elke keer anders.

Ondanks dat ik de temperatuur constant rond de 115c had, waren mijn ribbetjes niet lekker mals. Moest echt flink kluiven terwijl ik toch meer fan ben van fall of the bone.
Gek genoeg dat ik op dezelfde manier soms wél fall of the bone spareribs bereid.

Methode die ik dan hanteer:
2,5 uur -> Roken
1,5 uur -> inpakken in folie met boter en appelsap
1 uur -> aflakken
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_201237525
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 13:26 schreef borrepus het volgende:
sowieso buikspek van de barbecue is altijd :9~ _O_
vind dat toch altijd wat tegenvallen, ben dan ook niet zon varkensvlees liefhebber (op spareribs na :P )

doe mij maar rundvlees :Y
hardcoholic
pi_201237535
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 09:37 schreef dezomervoorbij het volgende:
Afgelopen weekend maar weer eens low & slow spareribs bereid volgens de 3-2-1 methode.
Toch zijn bij mij de resultaten weer elke keer anders.

Ondanks dat ik de temperatuur constant rond de 115c had, waren mijn ribbetjes niet lekker mals. Moest echt flink kluiven terwijl ik toch meer fan ben van fall of the bone.
Gek genoeg dat ik op dezelfde manier soms wél fall of the bone spareribs bereid.

Methode die ik dan hanteer:
2,5 uur -> Roken
1,5 uur -> inpakken in folie met boter en appelsap
1 uur -> aflakken
Aan de techniek lijkt niks mis, misschien toch de temperatuur of niet voldoende indirect?
hardcoholic
pi_201237556
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 10:33 schreef Ferdii het volgende:

[..]
Aan de techniek lijkt niks mis, misschien toch de temperatuur of niet voldoende indirect?
Of aan de ribben? :@
Mee doen is belangrijker dan winnen!
pi_201237579
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 10:35 schreef dezomervoorbij het volgende:

[..]
Of aan de ribben? :@
zou kunnen, hoewel ik maar weinig kwaliteits matige ribben heb gezien die niet lekker van het bot afkomen. Hoogstens een mindere smaak of een hoop vette blubber
hardcoholic
  maandag 6 september 2021 @ 19:35:26 #174
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_201243366
Gisteren spareribs op de 3-2-1 methode bereid en zalmzijde gerookt.
Beide zeer geslaagd.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 6 september 2021 @ 19:41:23 #175
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201243463
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 09:37 schreef dezomervoorbij het volgende:
Afgelopen weekend maar weer eens low & slow spareribs bereid volgens de 3-2-1 methode.
Toch zijn bij mij de resultaten weer elke keer anders.

Ondanks dat ik de temperatuur constant rond de 115c had, waren mijn ribbetjes niet lekker mals. Moest echt flink kluiven terwijl ik toch meer fan ben van fall of the bone.
Gek genoeg dat ik op dezelfde manier soms wél fall of the bone spareribs bereid.

Methode die ik dan hanteer:
2,5 uur -> Roken
1,5 uur -> inpakken in folie met boter en appelsap
1 uur -> aflakken
Wat voor soort ribben gebruik je?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 6 september 2021 @ 19:43:59 #176
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201243505
Kijk voor de NL ribs is 6 uur soms beetje overkill. De 3-2-1 methode gaat dan ook meer om de verhouding van de stappen; beginnen met roken, dan inpakken en dan aflakken.

Bij ribben van de Hanos doe ik eigenlijk altijd 2.5/1.5/.5 en dan krijg ik goede ribben met een klein beetje bite. Wil ik echt fall off the bone, dan laat ik de 1.5 oplopen tot 2 uur, en wil ik soms niet eens meer aflakken.

Maar 6 uur is voor veel ribben teveel, het kan met minder toe. En heel belangrijk meet de temp van je rooster en niet van je dome!
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201485172
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 09:37 schreef dezomervoorbij het volgende:
Afgelopen weekend maar weer eens low & slow spareribs bereid volgens de 3-2-1 methode.
Toch zijn bij mij de resultaten weer elke keer anders.

Ondanks dat ik de temperatuur constant rond de 115c had, waren mijn ribbetjes niet lekker mals. Moest echt flink kluiven terwijl ik toch meer fan ben van fall of the bone.
Gek genoeg dat ik op dezelfde manier soms wél fall of the bone spareribs bereid.

Methode die ik dan hanteer:
2,5 uur -> Roken
1,5 uur -> inpakken in folie met boter en appelsap
1 uur -> aflakken
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 19:43 schreef Scorpie het volgende:
En heel belangrijk meet de temp van je rooster en niet van je dome!
Ligt er ook aan wat je standaard is.

Ik meet wel de dome en die hou ik tussen de 90 en 115 graden bij spare ribs.
Niks inpakken. Hooguit om het half uur inspuiten met droge cider of insmeren met bbq saus. In 5 a 6 uur wordt het bij mij altijd fall off the bone.

Wat ook meehelpt is dat je niet die afgesneden ribben moet hebben zonder vlees op de botten. Er moet een laag van minimaal 1,5cm bovenop liggen. In dat vlees zit het vet wat smaak geeft en het ook mals houdt.
Sligro verkoopt dat als 'dikke spare ribs' en anders vraag je het aan je slager.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201798728
Vandaag 6 uur lang gegaarde iberico ribbetjes , 3 uur 105 graden gerookt met 2 blokjes hickory , ingepakt in folie cola / roomboter , bruine suiker , appelsap dat 2 uur laten pruttelen , daarna afgelakt met blues hog original en dat 1 uurtje ! Fantastisch diner !
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_201858667
Vanmiddag Pork Belly burn ends maken om vanavond op tafel te kunnen zetten bij visite.

Nu vraag ik me af:
Als je ze maakt volgens 3-2-1 (roken, stomen, laten garen/karameliseren) is het dan verstandig om die laatste fase pas vanavond te doen?

Of zouden jullie ze al volledig maken en dan vanavond alleen heel even opwarmen?
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:41:11 #180
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201858672
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 11:40 schreef dezomervoorbij het volgende:
Vanmiddag Pork Belly burn ends maken om vanavond op tafel te kunnen zetten bij visite.

Nu vraag ik me af:
Als je ze maakt volgens 3-2-1 (roken, stomen, laten garen/karameliseren) is het dan verstandig om die laatste fase pas vanavond te doen?

Of zouden jullie ze al volledig maken en dan vanavond alleen heel even opwarmen?
Kan beiden.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201858704
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 11:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Kan beiden.
Maar wat prefereer jij?
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:56:07 #182
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201859477
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 11:44 schreef dezomervoorbij het volgende:

[..]
Maar wat prefereer jij?
Heb je nog meer gerechten die je moet klaarmaken?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201860063
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 oktober 2021 12:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Heb je nog meer gerechten die je moet klaarmaken?
Nee dit is het enige. Los van een stokbroodje en wat smeersels die nog in de oven gaat.
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  donderdag 9 december 2021 @ 09:26:56 #184
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_202535264
Bijna kerst *O* wat gaat er op?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_202535937
quote:
99s.gif Op donderdag 9 december 2021 09:26 schreef Houniet het volgende:
Bijna kerst *O* wat gaat er op?
Porchetta, shortribs en de bijgerechten. Die bijgerechten moet ik nog uitkiezen.
Spoilers!
pi_202536000
Ik heb aangeboden om met oud en nieuw te gaan BBQ'en bij een vriend. Het enige probleem is dat hij een klein Lidl eitje heeft staan. ;( Nog even bedenken wat ik daarmee ga doen.
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 9 december 2021 @ 11:09:58 #187
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_202536285
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 10:36 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Porchetta, shortribs en de bijgerechten. Die bijgerechten moet ik nog uitkiezen.
Moinkballs :9?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  donderdag 9 december 2021 @ 11:10:30 #188
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_202536290
quote:
0s.gif Op donderdag 9 december 2021 10:43 schreef dimmak het volgende:
Ik heb aangeboden om met oud en nieuw te gaan BBQ'en bij een vriend. Het enige probleem is dat hij een klein Lidl eitje heeft staan. ;( Nog even bedenken wat ik daarmee ga doen.
Je eigen bbq meenemen? :Y)
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_202536292
quote:
99s.gif Op donderdag 9 december 2021 11:09 schreef Houniet het volgende:

[..]
Moinkballs :9?
Nee, groente :D
Spoilers!
  donderdag 9 december 2021 @ 11:11:45 #190
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_202536305
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2021 11:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nee, groente :D
Nee joh :D . :R
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_202536335
quote:
99s.gif Op donderdag 9 december 2021 11:11 schreef Houniet het volgende:

[..]
Nee joh :D . :R
Groente >:)
Spoilers!
pi_202536443
quote:
99s.gif Op donderdag 9 december 2021 11:10 schreef Houniet het volgende:

[..]
Je eigen bbq meenemen? :Y)
Geen optie helaas. ;(
Uitvinder van de biersmiley.
pi_202549123
Kerst wordt de epic bbq platter
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  woensdag 29 december 2021 @ 09:35:43 #194
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_202888433


Hallo allemaal, ontmoet Côte.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_203039668
Ik heb vandaag Moinkballs gemaakt en gegeten.

Ik heb gehakt en spek van de slager gekocht en ik heb het vlees op de BBQ klaargemaakt.

Temperatuur BBQ: 120 graden
Kern temperatuur Moinkball: 60 graden insmeren met BBQ saus, 70 graden klaar

Conclusie: Het is zeer lekker en leuk om te maken, een echte aanrader voor een beginnend of een ervaren BBQ-er. Mijn vriendin (geen fan van spek) vond ze fantastisch smaken.

Ik heb het volgende recept gevolgd: https://www.bbq-nl.com/moink-balls/

Resultaat:



BTW voor degene die nog leest: Een leuk feitje waarom ze Moinkballs genoemd worden, dit is in verband met de combinatie van rundvlees (Moo) en varkensvlees (oink).
  woensdag 5 januari 2022 @ 01:42:37 #196
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203040210
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 23:44 schreef Thaddeus het volgende:
Ik heb vandaag Moinkballs gemaakt en gegeten.

Ik heb gehakt en spek van de slager gekocht en ik heb het vlees op de BBQ klaargemaakt.

Temperatuur BBQ: 120 graden
Kern temperatuur Moinkball: 60 graden insmeren met BBQ saus, 70 graden klaar

Conclusie: Het is zeer lekker en leuk om te maken, een echte aanrader voor een beginnend of een ervaren BBQ-er. Mijn vriendin (geen fan van spek) vond ze fantastisch smaken.

Ik heb het volgende recept gevolgd: https://www.bbq-nl.com/moink-balls/

Resultaat:

[ afbeelding ]

BTW voor degene die nog leest: Een leuk feitje waarom ze Moinkballs genoemd worden, dit is in verband met de combinatie van rundvlees (Moo) en varkensvlees (oink).
Goeie tip! Zie deze vaker voorbij komen. Gaat op mijn to do lijstje ^O^
pi_203051745
Vandaag heb ik bij de Makro een doos Spareribs gekocht. In de reacties in dit topic las ik dat de 3-2-1 methode niet aan te raden is maar ik heb dit wel gedaan en met succes. Ik heb het op een Kamado Joe bereid en gebruikte een Weber Smart Hub om de temperatuur te meten en ik kon de temperatuur zien op mijn telefoon via de Weber app. Werkte als een trein.

Recept: https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/overheerlijk-spareribs-recept/

Het resultaat:



Het was zeer lekker en erg mals en zeker aan te raden. Ik heb ongeveer 1 uur gebruikt om alles voor te bereiden en ik ben dus 6 uur bezig geweest met het klaarmaken van de spareribs. :)
pi_203067888
Ter voorbereiding voor een vis weekend met bbq:

21 zelfgemaakte burgers waarvan 15 met spek
60 moinkballs
18 houthakker steaks
2 dikke worsten

pi_203068168
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2022 20:01 schreef Thaddeus het volgende:
Ter voorbereiding voor een vis weekend met bbq:

21 zelfgemaakte burgers waarvan 15 met spek
60 moinkballs
18 houthakker steaks
2 dikke worsten

[ afbeelding ]
Oh wauw, je hebt er zin in. Voor hoeveel personen is dit? :P
Uitvinder van de biersmiley.
pi_203068852
quote:
0s.gif Op donderdag 6 januari 2022 20:17 schreef dimmak het volgende:

[..]
Oh wauw, je hebt er zin in. Voor hoeveel personen is dit? :P
Klopt erg veel zin in!

4, er komt een 5e eventjes langs. Wel voor vr, za en zondag.

Ps: er is ook wat groen voorbereid hoor :P
  vrijdag 7 januari 2022 @ 10:06:42 #201
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_203074432
quote:
15s.gif Op woensdag 5 januari 2022 19:09 schreef Thaddeus het volgende:
Vandaag heb ik bij de Makro een doos Spareribs gekocht. In de reacties in dit topic las ik dat de 3-2-1 methode niet aan te raden is maar ik heb dit wel gedaan en met succes. Ik heb het op een Kamado Joe bereid en gebruikte een Weber Smart Hub om de temperatuur te meten en ik kon de temperatuur zien op mijn telefoon via de Weber app. Werkte als een trein.

Recept: https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/overheerlijk-spareribs-recept/

Het resultaat:

[ afbeelding ]

Het was zeer lekker en erg mals en zeker aan te raden. Ik heb ongeveer 1 uur gebruikt om alles voor te bereiden en ik ben dus 6 uur bezig geweest met het klaarmaken van de spareribs. :)
Ik heb wisselende ervaringen met de spare ribs van de Marko. Vaker minder dan goed.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_203075276
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:06 schreef Houniet het volgende:

[..]
Ik heb wisselende ervaringen met de spare ribs van de Marko. Vaker minder dan goed.
Hier meestal wel lekker. Mag ik vragen wat je minder goede ervaringen zijn geweest?
  vrijdag 7 januari 2022 @ 11:09:03 #203
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_203075485
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 10:56 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Hier meestal wel lekker. Mag ik vragen wat je minder goede ervaringen zijn geweest?
Met de dikbevleesde, te droog en veel vet. Terwijl ik altijd hetzelfde doe qua temp en manier van garen.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_203075504
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 11:09 schreef Houniet het volgende:

[..]
Met de dikbevleesde, te droog en veel vet. Terwijl ik altijd hetzelfde doe qua temp en manier van garen.
Ik doe ook nooit dikbeveleesde ribben meer.
Je kan beter wat meer eten van "normale" ribben, ipv dikbeveesde vind ik
  vrijdag 7 januari 2022 @ 11:14:25 #205
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203075562
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 11:10 schreef Xlarge het volgende:

[..]
Ik doe ook nooit dikbeveleesde ribben meer.
Je kan beter wat meer eten van "normale" ribben, ipv dikbeveesde vind ik
Dit idd. Beter wat dunnere ribben nemen. Kerntemperatuur goed in de gaten houden, dan kan het bijna niet fout.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 11:26:26 #206
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_203075766
Thnx :).
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 8 januari 2022 @ 14:02:53 #207
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203093344
Vandaag begonnen met het saté recept van DanBras. Meerdere prijzen mee gewonnen las ik.

Aankomende week zal ik het verslag incl. foto's plaatsen.


Vanmorgen bij de slager een flank steak van 1kg opgehaald.
Ook 2 longhazen wat een super smakelijk stuk vlees moet zijn.

Wordt vervolgd.
  zaterdag 8 januari 2022 @ 16:08:48 #208
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_203095265
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:02 schreef Mubassie het volgende:
Vandaag begonnen met het saté recept van DanBras. Meerdere prijzen mee gewonnen las ik.

Aankomende week zal ik het verslag incl. foto's plaatsen.

Vanmorgen bij de slager een flank steak van 1kg opgehaald.
Ook 2 longhazen wat een super smakelijk stuk vlees moet zijn.

Wordt vervolgd.
Longhaas is zeker goed ^O^
.
pi_203096007
quote:
15s.gif Op woensdag 5 januari 2022 19:09 schreef Thaddeus het volgende:
Vandaag heb ik bij de Makro een doos Spareribs gekocht. In de reacties in dit topic las ik dat de 3-2-1 methode niet aan te raden is maar ik heb dit wel gedaan en met succes. Ik heb het op een Kamado Joe bereid en gebruikte een Weber Smart Hub om de temperatuur te meten en ik kon de temperatuur zien op mijn telefoon via de Weber app. Werkte als een trein.

Recept: https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/overheerlijk-spareribs-recept/

Het resultaat:

[ afbeelding ]

Het was zeer lekker en erg mals en zeker aan te raden. Ik heb ongeveer 1 uur gebruikt om alles voor te bereiden en ik ben dus 6 uur bezig geweest met het klaarmaken van de spareribs. :)
Mooi.
Ik ga het morgen ook weer proberen, heb 3,5 kilo in de vriezer liggen en nog een stuk buikribben.
pi_203096248
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:11 schreef VaderVanJezus het volgende:

[..]
Mooi.
Ik ga het morgen ook weer proberen, heb 3,5 kilo in de vriezer liggen en nog een stuk buikribben.
Haal je die vandaag nog uit de vriezer? Anders komt t misschien niet goed.
pi_203097003
Ja, net uit de vriezer gehaald.
Vanavond de koelkast in.
pi_203114396


  zondag 9 januari 2022 @ 19:37:32 #213
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203114470
Zoals gezegd, mijn poging van het saté recept van DanBras. Een super simpel recept, maar schijnbaar ó zo lekker. Zoals ik al eerder vertelde, zijn hier verschillende prijzen mee behaald.

Eens kijken dan maar..

Ik heb het zelf geprobeerd met procureur (1kg) en kippendij (500gr).

Procureur uitgepakt, even schoongemaakt.. Grootste stukken vet eruit gesneden. Daarna in blokjes.





Toen begonnen met de marinade. Simpele ingrediënten, alleen kon ik geen palmsuiker (Goela djawa) vinden. Ik heb in plaats daarvan een mix van bruine basterdsuiker en kokosbloesemsuiker gebruikt. En de meesten raden de ketjap van Conimex altijd af. Ik had even niets anders voorhanden.



Marinade gemixt met het vlees, en in een zak gestort. 26 uur in de koeling gelegd.
Ware het niet dat toen ik vanmorgen de koelkast open trok er een hele plek marinade op de bodem lag. Ergens een lek gehad. Knoflook geur alom

Vanmiddag alles aan stokjes geregen, welke ik een uurtje in water heb laten weken.

En vanavond uiteindelijk de Napoleon aangestoken.





Eentje op het sear station geprobeerd, maar dat gaat echt te hard.







En toen aan tafel, samen met een Tripel Karmeliet. Vrouwlief en de kinderen pizza, en papa saté.

Zeker goede saté. Niet te vergelijken met de supermarkt. Deze waren lekker mals en behoorlijk zoet door de ketjap en suiker. Zelfs wat gekarameliseerd.

Ga ik ze nog een keer maken? Nee, daar vond ik ze niet speciaal genoeg voor. Lekker hoor, maar niet meer dan dat.
Ik ben toch meer van de grote steaks en ribs.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mubassie op 09-01-2022 19:43:50 ]
  zondag 9 januari 2022 @ 19:39:08 #214
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203114495
Wat een bagger kwaliteit foto's -O-

/Zo nu beter

[ Bericht 8% gewijzigd door Mubassie op 09-01-2022 19:44:20 ]
pi_203114587
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2022 19:37 schreef Mubassie het volgende:
Zoals gezegd, mijn poging van het saté recept van DanBras. Een super simpel recept, maar schijnbaar ó zo lekker. Zoals ik al eerder vertelde, zijn hier verschillende prijzen mee behaald.

Eens kijken dan maar..

Ik heb het zelf geprobeerd met procureur (1kg) en kippendij (500gr).

Procureur uitgepakt, even schoongemaakt.. Grootste stukken vet eruit gesneden. Daarna in blokjes.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Toen begonnen met de marinade. Simpele ingrediënten, alleen kon ik geen palmsuiker (Goela djawa) vinden. Ik heb in plaats daarvan een mix van bruine basterdsuiker en kokosbloesemsuiker gebruikt. En de meesten raden de ketjap van Conimex altijd af. Ik had even niets anders voorhanden.

[ afbeelding ]

Marinade gemixt met het vlees, en in een zak gestort. 26 uur in de koeling gelegd.
Ware het niet dat toen ik vanmorgen de koelkast open trok er een hele plek marinade op de bodem lag. Ergens een lek gehad. Knoflook geur alom

Vanmiddag alles aan stokjes geregen, welke ik een uurtje in water heb laten weken.

En vanavond uiteindelijk de Napoleon aangestoken.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Eentje op het sear station geprobeerd, maar dat gaat echt te hard.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En toen aan tafel, samen met een Tripel Karmeliet. Vrouwlief en de kinderen pizza, en papa saté.

Zeker goede saté. Niet te vergelijken met de supermarkt. Deze waren lekker mals en behoorlijk zoet door de ketjap en suiker. Zelfs wat gekarameliseerd.

Ga ik ze nog een keer maken? Nee, daar vond ik ze niet speciaal genoeg voor. Lekker hoor, maar niet meer dan dat.
Ik ben toch meer van de grote steaks en ribs.
Jeetje ziet er goed uit zeg!
  zondag 23 januari 2022 @ 19:22:48 #216
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203336695
1200gr flank steak

Nu met een mooie rub


Na een half uurtje garen op 120 graden was de kerntemperatuur van 53 graden bereikt.
Daarna op het sear station anderhalve minuut per kant afgegrild.


En dan het mes er in. Haaks op de lijn. Godenvoedsel.


Baquette met coleslaw, flinterdunne plakjes steak en een mooie saus.

Meer heb je toch niet nodig..
pi_203336858
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:22 schreef Mubassie het volgende:
1200gr flank steak [ afbeelding ]

Nu met een mooie rub
[ afbeelding ]

Na een half uurtje garen op 120 graden was de kerntemperatuur van 53 graden bereikt.
Daarna op het sear station anderhalve minuut per kant afgegrild.
[ afbeelding ]

En dan het mes er in. Haaks op de lijn. Godenvoedsel.
[ afbeelding ]

Baquette met coleslaw, flinterdunne plakjes steak en een mooie saus.

Meer heb je toch niet nodig..
Ja ziet er heerlijk uit. Waar bbq je op? Heb je green egg oid?
  zondag 23 januari 2022 @ 19:43:26 #218
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203336965
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:36 schreef Thaddeus het volgende:

[..]
Ja ziet er heerlijk uit. Waar bbq je op? Heb je green egg oid?
Thanks, nee geen Big Green Egg. Wel eentje gehad, maar was te veel gedoe.
Nu barbecue ik op een Napoleon Grills Rogue SE 425. Beste koop ooit geweest wat mijn hobby betreft.
  vrijdag 28 januari 2022 @ 09:54:33 #219
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_203399586
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 10:57 schreef Lonaa het volgende:
Wat is jullie lievelingsmanier om courgette op de BBQ te doen? Gevuld? Gewoon in plakken met wat peper en zout? Tips voor awesome dressing?
Keihard over de schutting gooien.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  vrijdag 28 januari 2022 @ 09:55:43 #220
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_203399601
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:22 schreef Mubassie het volgende:
1200gr flank steak [ afbeelding ]

Nu met een mooie rub
[ afbeelding ]

Na een half uurtje garen op 120 graden was de kerntemperatuur van 53 graden bereikt.
Daarna op het sear station anderhalve minuut per kant afgegrild.
[ afbeelding ]

En dan het mes er in. Haaks op de lijn. Godenvoedsel.
[ afbeelding ]

Baquette met coleslaw, flinterdunne plakjes steak en een mooie saus.

Meer heb je toch niet nodig..
Bijna geen vet he? Ziet er heerlijk uit.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_203438228
Sorry jongens kan gewoon geen genoeg van de moinkballs krijgen:

Heerlijk van de bbq:

  maandag 31 januari 2022 @ 13:43:41 #222
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203445783
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:02 schreef Mubassie het volgende:
Vandaag begonnen met het saté recept van DanBras. Meerdere prijzen mee gewonnen las ik.

Aankomende week zal ik het verslag incl. foto's plaatsen.

Vanmorgen bij de slager een flank steak van 1kg opgehaald.
Ook 2 longhazen wat een super smakelijk stuk vlees moet zijn.

Wordt vervolgd.
Longhaas is fantastisch.
Eind vorig jaar geprobeerd toen ik van Jeroen Meus een recept zag en het een paar weken later zag liggen bij Sligro.
Goddelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 31 januari 2022 @ 13:46:50 #223
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203445812
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:28 schreef Thaddeus het volgende:
Sorry jongens kan gewoon geen genoeg van de moinkballs krijgen:

Heerlijk van de bbq:

[ afbeelding ]
Heb een keer beh-oinkballs gemaakt met lamsgehakt. Voor de rest alles hetzelfde gelaten qua saus enzo.
Ook goddelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 31 januari 2022 @ 15:45:03 #224
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_203447570
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 13:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb een keer beh-oinkballs gemaakt met lamsgehakt. Voor de rest alles hetzelfde gelaten qua saus enzo.
Ook goddelijk.
Moeten dat dan niet Boinkballs zijn? ;)
  maandag 31 januari 2022 @ 15:46:35 #225
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203447598
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 15:45 schreef SiGNe het volgende:

[..]
Moeten dat dan niet Boinkballs zijn? ;)
Meh-oinkballs dan misschien?

Geen idee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 31 januari 2022 @ 15:50:35 #226
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_203447660
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 15:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Meh-oinkballs dan misschien?

Geen idee.
Moink was Moo+Oink, een lam doet Beh.. plus Oink zou dat Boink worden.
Klinkt ook wel wat smakelijker dan Beh ;)

maken met Wagyu gehakt trouwens.., krijg je Wankballs _O- ;)
  maandag 31 januari 2022 @ 16:13:52 #227
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203448037
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 15:50 schreef SiGNe het volgende:

[..]
Moink was Moo+Oink, een lam doet Beh.. plus Oink zou dat Boink worden.
Klinkt ook wel wat smakelijker dan Beh ;)

maken met Wagyu gehakt trouwens.., krijg je Wankballs _O- ;)
Boinkballs klinken mij weer als taaie stuiterballen.
Ik laat het bij meh-oinkballs.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 31 januari 2022 @ 18:08:04 #228
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203449207
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 13:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Longhaas is fantastisch.
Eind vorig jaar geprobeerd toen ik van Jeroen Meus een recept zag en het een paar weken later zag liggen bij Sligro.
Goddelijk.
Ik ben heel benieuwd. Ga ze binnenkort bereiden, maar dan niet in de pan maar op de BBQ.
  maandag 31 januari 2022 @ 18:28:35 #229
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203449405
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:08 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd. Ga ze binnenkort bereiden, maar dan niet in de pan maar op de BBQ.
Als de 2 delen nog aan elkaar zitten, zou ik wel nog even zoeken naar hoe je de dat middenstuk er uit kan snijden. Kost even wat uitvogelen als je het voor de eerst keer doet.

Bijvoorbeeld deze en dan vanaf 2:00
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203838744
Vandaag hebben wij voor het eerst een pizza op de BBQ gemaakt. Om de pizza te bereiden wordt een zogenaamde ''pizzasteen'' aangeraden. Aangezien ik niet zo een pizzasteen bezit, heb ik het op een andere manier bereid. De BBQ die ik heb gebruikt is een Weber Go Anywhere.

Aangezien de Weber Go Anywhere een redelijk kleine BBQ is, moest ik creatief zijn met het bereiden van de pizza. De grill ligt erg dicht bij het vuur, waardoor het lastig in te schatten is hoelang de pizza op de grill zou moeten liggen.

De eerste bodem werd dan ook zwart nadat ik het direct boven het vuur heb gegrilld. Voor de tweede poging heb ik een zogenaamde ''BBQ-mat'' gebruikt en deze op de grill neergelegd.

We hebben een kant en klare bodem gekocht bij de Jumbo en we hebben de saus zelf gemaakt. De bodem hebben wij wat dunner gemaakt met een deegroller. De saus hebben wij als volgt gemaakt:

1 blik tomatenstukjes (400 gr)
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel Italiaanse kruiden
1 ½ theelepel gedroogde oregano
Een beetje op gevoel: zout en peper

Eerst hebben we de bodem ingesmeerd met olijfolie, deze op de BBQ-mat op de grill gelegd en een aantal minuten gewacht met de deksel op de BBQ. Na een paar minuten werd de bodem mooi bruin.

Daarna hebben we bodem omgedraaid en deze ingesmeerd met zelfgemaakte tomatensaus. Ook hebben we meteen een aantal toppings toegevoegd:

- Tomatensaus
- Kaas (geraspt)
- Cervelaat in strookjes gesneden
- Gele paprika in strookjes gesneden
- Cherrytomaatjes
- Italiaanse kruiden
- Een klein beetje kaas erover heen gestrooid

We hebben ook een vegetarische variant gemaakt en deze was ook zeer lekker.

Aangezien de pizza ''direct'' wordt gegrilld wordt aangeraden er niet teveel toppings op te doen. Na een paar minuten was de pizza klaar om op gegeten te worden.

Foto's:









Voor de volgende keer willen we de bodem zelf maken en zorg ik dat de BBQ minder warm is. Al met al was het een erg leuk proces en zou ik het zeker opnieuw zo doen. Daarnaast misschien wat andere toppings.

[ Bericht 1% gewijzigd door Thaddeus op 25-02-2022 21:58:13 (Toevoeging) ]
pi_203889279
Lekker BBQ weekend gehad. Zaterdagavond had ik visite en hebben er moinkballs op de bbq gelegen. Dit was de eerste keer en zeker voor herhaling vatbaar. Zondag begonnen met wat kipstokjes bij de lunch. De kip had ik al een dag van tevoren in de marinade gezet smaakten fantastisch. Daarna spareribs volgens de 3-2-1 methode. De spareribs waren goed qua vlees structuur, alleen had ik geen geschikte BBQ saus om af te lakken. Ook zat er een geurtje aan de ribs toen ik ze uit vacuüm haalde. Al met al viel de smaak tegen en heb ik mijn vrouw nu definitief anti varkensvlees gemaakt.
Uitvinder van de biersmiley.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 19:00:25 #232
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204052548
Vanavond dan eindelijk de onglet klaargemaakt. Tezamen met een HJ Grand Prestige de perfecte combi.

Godenvoer _O_

pi_204176468
Ik wil naast m'n Weber Kettle een gasbarbecue gaan aanschaffen.
Dit omdat ik het vaak teveel moeite vind om voor een korte sessie eerst druk te zijn met kolen of briketten.

Nu wil ik wel een gasbbq aanschaffen waarmee ik ook goed low & slow kan bereiden. En waar ik bijvoorbeeld een spit in kan hangen.

Wat zijn nou dingen waar je echt rekening mee moet houden bij aanschaf van een 'buitenkeuken' op gas?
Mee doen is belangrijker dan winnen!
  woensdag 23 maart 2022 @ 22:06:37 #234
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204197876
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2022 08:19 schreef dezomervoorbij het volgende:
Ik wil naast m'n Weber Kettle een gasbarbecue gaan aanschaffen.
Dit omdat ik het vaak teveel moeite vind om voor een korte sessie eerst druk te zijn met kolen of briketten.

Nu wil ik wel een gasbbq aanschaffen waarmee ik ook goed low & slow kan bereiden. En waar ik bijvoorbeeld een spit in kan hangen.

Wat zijn nou dingen waar je echt rekening mee moet houden bij aanschaf van een 'buitenkeuken' op gas?
Precies de reden waarom ik naast een kamado ook een gas BBQ heb aangeschaft. Binnen 15 minuten een mooie steak klaar en geen rommel.

Als ik voor mezelf praat.. Ik gebruik een Napoleon van 1500¤
Een bak geld, maar ik gebruik 'm in het hoogseizoen dan ook bijna dagelijks. En het kwaliteitsverschil met de goedkope bbq's is direct merkbaar. Alleen al in de materialen.
Plus de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik heb er toevallig ook een draaispit bij, maar ook een pizzasteen, plancha en er zit een sear station op.
Ik zou wel gaan voor een groot oppervlak zodat je direct en indirect kunt bbq'en.

Van de week een pork chop echt perfect kunnen bereiden. Eerst even searen en daarna indirect op de perfecte kerntemperatuur laten komen. Met een goede marinade is dit goddelijk :)






Mocht je vragen hebben stel ze gerust :D
pi_204479795
Wat was het BBQ menu met pasen?

Hier een black angus ribeye waarmee ik eindelijk mijn gietijzeren halve maan kon uit testen en moink balls. Beide een succes. Was ook wel heerlijk gister in het zonnetje.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_204504166
Diamanthaas , angus steaks , ossenhaas spies , angus burgers
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_204564851
Heeft iemand ervaring met pizza (met pizzasteen) op de bbq?

gister een eerste keer geprobeerd, maar niet echt een succes. pizzasteen gewoon op het rooster gelegd. na 4-5 min bovenkant nog (iets) te licht, onderkant pitzwart. Bbq dome temp zat rond de 300 graden.

wat doe ik verkeerd? :P
hardcoholic
  donderdag 28 april 2022 @ 14:28:50 #238
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_204565036
Heb je de kooltjes direct onder de steen gelegd?
Dan wordt ie idd zwart aan de onderkant.
Het beste maak je een ring aan de buitenkant van de steen, zeg maar.
Dan duurt het wel wat langer, kun je rustig de pizza opeten voordat de volgende klaar is. ;)

Wat voor bodem / deeg heb je gebruikt?
pi_204565063
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 14:28 schreef kniftyhooker het volgende:
Heb je de kooltjes direct onder de steen gelegd?
Dan wordt ie idd zwart aan de onderkant.
Het beste maak je een ring aan de buitenkant van de steen, zeg maar.
Dan duurt het wel wat langer, kun je rustig de pizza opeten voordat de volgende klaar is. ;)

Wat voor bodem / deeg heb je gebruikt?
kooltjes lagen er idd direct onder, volgende keer wat meer naar zijkant plaatsen, krijg je ook betere verdeling van hitte naar bovenkant idd :Y

Deeg was een receptje met typo 00 deeg, van internet geplukt :P
hardcoholic
  donderdag 28 april 2022 @ 14:53:34 #240
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_204565244
Oh nice Ferdii,

Eigen deeg is de moeite zeker waard!
En saus ook, dito!
  maandag 2 mei 2022 @ 15:32:04 #241
168739 Red_85
'echt wel'
pi_204608155
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:00 schreef Mubassie het volgende:
Vanavond dan eindelijk de onglet klaargemaakt. Tezamen met een HJ Grand Prestige de perfecte combi.

Godenvoer _O_

[ link | afbeelding ]
Deze had ik nog niet gezien, maar :9~
Goeie combo ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 7 mei 2022 @ 18:30:45 #242
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204657330
Vandaag een simpele BBQ met saté, speklappen en een oerhammetje. :Y)

pi_204682220
Laten jullie de kooltjes van 2 a 3cm gewoon liggen in een kamdo? Ik heb redelijk vaak restanten kolen die ik eruit haal en nieuwe kolen toevoeg aan de bbq. Ik denk dat de luchtstroom dan beter is maar het is toch wel een beetje zonde als ik nu een volle emmer "gruis" heb staan waar ik niks mee doe.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:19:23 #244
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204682678
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:49 schreef Harveo het volgende:
Laten jullie de kooltjes van 2 a 3cm gewoon liggen in een kamdo? Ik heb redelijk vaak restanten kolen die ik eruit haal en nieuwe kolen toevoeg aan de bbq. Ik denk dat de luchtstroom dan beter is maar het is toch wel een beetje zonde als ik nu een volle emmer "gruis" heb staan waar ik niks mee doe.
Ik doe het altijd van groot naar klein, dus de grootste stukken onder en dan naar boven bouwen. Het gruis gooi ik niet weg maar leg ik er als laatste weer bovenop. Of het moet echt te klein zijn dan gaat het weg.
pi_204684277
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:19 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Ik doe het altijd van groot naar klein, dus de grootste stukken onder en dan naar boven bouwen. Het gruis gooi ik niet weg maar leg ik er als laatste weer bovenop. Of het moet echt te klein zijn dan gaat het weg.
Zo doe ik het ook. Ik denk dat dit ook het meest efficiënt is.
pi_204691453
Zo heb ik het vandaag ook gedaan. Nieuwe stukken onder en kleinere boven op >4cm. Misschien als ik een langere sessie ga doen dat ik dan kleinere stukken er op gooi als hij goed aan staat.

Vandaag kip spiezen in ieder geval :9
pi_204692618
Vanavond zalm op een rookplankje gemaakt. Echt superlekker. Beetje zout en peper en that’s it :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 10 mei 2022 @ 20:57:25 #248
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204693874
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 19:56 schreef PdeHoog het volgende:
Vanavond zalm op een rookplankje gemaakt. Echt superlekker. Beetje zout en peper en that’s it :9
Hoe werkt dat precies?
Kun je zo'n plank eindeloos gebruiken? En gebruik je alleen de plank, of daarnaast ook nog snippers?
pi_204698077
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 20:57 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Hoe werkt dat precies?
Kun je zo'n plank eindeloos gebruiken? En gebruik je alleen de plank, of daarnaast ook nog snippers?
De plank week je een uur in water en afhankelijk of je hem direct of indirect gebruikt kan je hem 1-2 of meerdere keren gebruiken. Daarna alleen nog als rookhout tussen de kolen. Extra snippers zijn niet nodig.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_204714695
Gisteravond maar weer de bbq aangestoken. Nu voor het eerst van die borrelhapjes in een rotisseriemandje aan het spit. Dat was werkelijk briljant :9

De BGE op 175 graden en dan een 1u15 laten ronddraaien O+ Enige probleem....te snel op -O- Volgende keer meer maken 8-)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 12 mei 2022 @ 07:39:53 #251
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_204714745
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2022 07:26 schreef PdeHoog het volgende:
Gisteravond maar weer de bbq aangestoken. Nu voor het eerst van die borrelhapjes in een rotisseriemandje aan het spit. Dat was werkelijk briljant :9

De BGE op 175 graden en dan een 1u15 laten ronddraaien O+ Enige probleem....te snel op -O- Volgende keer meer maken 8-)
Welk mandje heb je voor je BGE ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_204716171
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2022 07:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Welk mandje heb je voor je BGE ?
Letzq. Net als de rotisserieset.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_204735918
En de derde keer bbq deze week _O- Kipspiezen met de Letzq Tandoor-spiezenset :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zaterdag 14 mei 2022 @ 07:51:01 #254
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204740349
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 18:50 schreef PdeHoog het volgende:
En de derde keer bbq deze week _O- Kipspiezen met de Letzq Tandoor-spiezenset :9
Mooi toch ^O^
Met dit weer gebruik ik de BBQ dagelijks als buitenkeuken
pi_204741382
Vandaag weer aan de bbq 8-) Verjaardag dus lekkere dingen maken voor het bezoek. Burnt ends van buikspek en een bavette-rollade :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_204741397
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 mei 2022 07:51 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Mooi toch ^O^
Met dit weer gebruik ik de BBQ dagelijks als buitenkeuken
:D Wel een goed idee :9 De buren hebben dat idee ook vaak maar gebruiken aansteekvloeistof. Wat stinkt dat allemachtig zeg :X
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_204745447
Vandaag buikspek geprobeerd. Vlees geïnjecteerd met whisky en een nieuwe rub uitgekozen. Heeft toch 3 uur op de bbq gelegen. Ik was vergeten een bakje water erbij te zetten dus hij was niet zo mals als gehoopt, smaak was wel goed.

Daarna nog een sausje gemaakt van uien, paprika, chili peper, olijf olie, zout en peper. Redelijke lekkere dip maar iets te pittig :P. Ach ja, lekker gegeten en weer wat ervaring opgedaan, volgende keer beter.
  zondag 15 mei 2022 @ 11:35:23 #258
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_204759351
Vanavond maar weer eens BBQ-en met nieuwe kokosbriketten.
Niet al te veel: zelf gemarineerde kippendijsaté, speklappen, gemarineerde runderbiefstukspiezen, in knoflook gemarineerde grote garnalen en geroosterde maiskolven met daarbij een frisse salade van komkommer en tomaat en croutons. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 15 mei 2022 @ 12:29:57 #259
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204759779
quote:
88s.gif Op zondag 15 mei 2022 11:35 schreef golfer het volgende:
Vanavond maar weer eens BBQ-en met nieuwe kokosbriketten.
Niet al te veel: zelf gemarineerde kippendijsaté, speklappen, gemarineerde runderbiefstukspiezen, in knoflook gemarineerde grote garnalen en geroosterde maiskolven met daarbij een frisse salade van komkommer en tomaat en croutons. :9
Klinkt goed! We zien de foto's wel verschijnen :9
  zondag 15 mei 2022 @ 15:39:05 #260
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204761275
De afgelopen maanden hadden we er het hoofd niet zo naar staan, en nodigde het weer op de momenten dat we de gelegenheid gehad zouden hebben ook niet uit. Dus was de BBQ nog in de winterslaap.
En helaas, niet helemaal netjes weggezet vorig jaar.

Dus, gister een flinke boen- en schrobsessie gedaan (Dank U voor de Dasty) en daarna een heel groot vuur erin, en toen was ie wat mij betreft weer schoon genoeg voor gebruik.

Een kippetje welke 36 uur in de brine had gelegen onderin de koelkast was het eerste slachtoffer dit jaar..



Het resultaat kort samengevat: "Gaar, en moist."

En met vandaag weer mooi weer, en voldoende tijd om wat in elkaar te draaien gelijk nog maar een keer.
Nu was ik het grillen en indirect grillen al wel aardig meester, maar miste ik al langer de mogelijkheid ook op een andere manier gebruik te maken van de hitte van de BBQ. Een gietijzeren pannenset stond dan ook al langer op de verlanglijst, maar daar moet ik toch nog eens wat meer in duiken, wat ik wil, en of dat een set zal zijn of een of twee losse pannen.

Maar een Welkoop waardebon in handen kroop het bloed waar het niet gaan moet.. en lag er 'zomaar' ineens de basis pan van het Weber Gourmet systeem in mijn karretje, want immers dat is geen losse gietijzeren pan, dat is een BBQ accessoire wat er gewoon bij hoort O-) :Y



Wellicht later vandaag dus meer ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_204761331
Oeh, wat is bavette toch lekker van de bbq.
pi_204762655
Gisteren met 5 man bezoek voor mijn verjaardag eerst burnt ends van buikspek gemaakt volgens het recept van Noskos. Vervolgens een rollade van bavette met als vulling pesto, parmaham, pijnboompitten, spinazie en parmezaan :9~
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 15 mei 2022 @ 20:46:18 #263
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204764612
Geleerde lessen:
- Eerder de kolen opstarten (wat niet kon, want ik moest nog met de auto weg rond 1700)
- Minder vuur onder de skillet

En dolblij met rijstolie, die zelfs met deze mishandeling niet donker werd :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_204764674
quote:
88s.gif Op zondag 15 mei 2022 11:35 schreef golfer het volgende:
Vanavond maar weer eens BBQ-en met nieuwe kokosbriketten.
Niet al te veel: zelf gemarineerde kippendijsaté, speklappen, gemarineerde runderbiefstukspiezen, in knoflook gemarineerde grote garnalen en geroosterde maiskolven met daarbij een frisse salade van komkommer en tomaat en croutons. :9
:Y) :9 :Y) :9






  zondag 15 mei 2022 @ 20:59:27 #265
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204764732
Jullie zijn lekker beziggeweest @golfer en @Blues :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 15 mei 2022 @ 21:07:39 #266
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_204764834
^O^ ^O^ lekker hoor
pi_204765735
Lekker bezig allen. Ziet er goed uit!!
  Moderator zondag 15 mei 2022 @ 22:21:11 #268
236264 crew  capricia
pi_204765754
Ik geniet van alle foto's.
Long time lurker.
Dank jullie allemaal. O+
Definitely not CIA
  maandag 16 mei 2022 @ 09:33:21 #269
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_204767481
Ik krijg gewoon weer honger :P.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 17 mei 2022 @ 09:21:51 #270
366734 dimmak
bitcoin
pi_204776348
Laatste paar weken ben ik er een aantal keer uit geweest en op verschillende plekken te maken gehad met grills die te wensen na lieten. Daardoor toch maar eens kijken naar een Weber Go-Anywhere of iets soortgelijks.

[ Bericht 1% gewijzigd door dimmak op 17-05-2022 09:35:24 ]
Uitvinder van de biersmiley.
  dinsdag 17 mei 2022 @ 12:04:59 #271
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_204777885
Wij zijn superblij met onze weber to go.
Kleine starter erbij, vlindermoertjes voor het handvat erbij gekocht en het roostertje door de midden gezaagd. Zo kun je alles wat je nodig hebt erin doen en compact meenemen.

Aanrader!
pi_204807247
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2022 12:04 schreef kniftyhooker het volgende:
Wij zijn superblij met onze weber to go.
Kleine starter erbij, vlindermoertjes voor het handvat erbij gekocht en het roostertje door de midden gezaagd. Zo kun je alles wat je nodig hebt erin doen en compact meenemen.

Aanrader!
Heb ook een weber go anywhere. Inderdaad vanwege het compacte formaat een van mijn favoriete bbq!
pi_204904284
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 22:35 schreef PdeHoog het volgende:

[..]
De plank week je een uur in water en afhankelijk of je hem direct of indirect gebruikt kan je hem 1-2 of meerdere keren gebruiken. Daarna alleen nog als rookhout tussen de kolen. Extra snippers zijn niet nodig.
Welke plank heb je?

Heb nu zo'n geval met snippers, maar ben daar toch niet helemaal tevreden over.
  Vis een optie? woensdag 1 juni 2022 @ 09:47:50 #274
70532 loveli
N
pi_204930251
Misschien vloeken in de kerk, maar aankooptips gevraagd voor een gas bbq. Doel: dat er bij opa en oma gegrilld kan worden als de kleinkinderen er in de zomervakantie zijn, of gewoon een keer zonder de kleinkinderen. Geen 6 uur slowcook ambities, gewoon aansteken, lap of homp goed vlees/vis erop, eten.

Ik heb er 3 op het oog, 2 Enders van de Aldi, 1 van de Makro, allemaal een thermometer in het deksel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De basic 3 branders bbq van de Aldi is 150 euro, Makro 3 branders tafelmodel ongeveer 250 euro, Aldi 4+1 350 euro.
De eerste basic en goedkoop, de tweede meer praktisch maar lagere kap, de laatste heeft de meeste mogelijkheden, maar neemt ook de meeste ruimte in beslag.

Waar moet ik nog meer over nadenken?
crap in = crap out
pi_204930314
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 09:47 schreef loveli het volgende:
Misschien vloeken in de kerk, maar aankooptips gevraagd voor een gas bbq. Doel: dat er bij opa en oma gegrilld kan worden als de kleinkinderen er in de zomervakantie zijn, of gewoon een keer zonder de kleinkinderen. Geen 6 uur slowcook ambities, gewoon aansteken, lap of homp goed vlees/vis erop, eten.

Ik heb er 3 op het oog, 2 Enders van de Aldi, 1 van de Makro, allemaal een thermometer in het deksel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De basic 3 branders bbq van de Aldi is 150 euro, Makro 3 branders tafelmodel ongeveer 250 euro, Aldi 4+1 350 euro.
De eerste basic en goedkoop, de tweede meer praktisch maar lagere kap, de laatste heeft de meeste mogelijkheden, maar neemt ook de meeste ruimte in beslag.

Waar moet ik nog meer over nadenken?
Bekijk ze vooral live en kijk of ze makkelijk schoon te maken zijn en stevig staan. Voor de rest moet je je afvragen of je gebruik gaat maken van gaten voor een wokpan in je rooster, een extra gaspitje voor een pan nodig hebt enzovoort.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 1 juni 2022 @ 10:57:05 #276
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_204930971
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 09:47 schreef loveli het volgende:

Waar moet ik nog meer over nadenken?
Schoonmaken, schoonmaken en schoonmaken. Klinkt als een periodiek lang stilstaand toestel; wanneer dat niet eenvoudig schoon te maken is krijg je al snel uitstel en afstelgedrag..

Als het puur om grillen gaat zou je er ook 1 met een bakplaat kunnen overwegen ipv een rooster.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_204968250
Zojuist deze bbq besteld:

https://www.weber.com/NL/(...)-serie/17401004.html

Vooral de veelzijdigheid van de bbq sprak me aan. Daarnaast leuke accessoires erbij (difuser plate, gietijzeren sear grill). Wat vinden jullie van de master touch premium?

Verder bestaat mijn collectie uit: kamado joe 3, weber go anywhere en een oude weber ketel (en deze is aan vervanging toe)
  zondag 5 juni 2022 @ 15:38:15 #278
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_204969328
Nice!
Ik ben benieuwd hoe deze bevalt, een vriend van ons heeft deze ook en heeft toch het deksel gedemonteerd.
Wrs ligt het er ook aan wat je bereid op de bbq, of het handiger is met of zonder beugel.
pi_205004580
Grillmasters, ik wil op m'n kamado voor het eerst een picanha gaan bereiden. Nu heb ik een aantal opties voorbij zien komen:

- in stukken aan het spit
- in z'n geheel met platesetter ertussen en dan low n slow. Fatside down voor groot gedeelte.

Iemand beide methoden geprobeerd en wat leverde het beste resultaat op?
pi_205004631
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 14:05 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Grillmasters, ik wil op m'n kamado voor het eerst een picanha gaan bereiden. Nu heb ik een aantal opties voorbij zien komen:

- in stukken aan het spit
- in z'n geheel met platesetter ertussen en dan low n slow. Fatside down voor groot gedeelte.

Iemand beide methoden geprobeerd en wat leverde het beste resultaat op?
Ik heb helaas geen spit, maar ik zou dat wel graag eens willen proberen. Alleen ervaring dus met de laatste methode.

Fatside down moet je alleen willen met het afgrillen. Tijdens low and slow lekker aan de bovenkant zodat het vet door je vlees sijpelt. Vergeet de vetrand ook niet bij te trimmen, want die is vaak wel flink als je zo'n stuk koopt. Heerlijk stukje vlees. O+ En als je hem aan de spit doet, laat het eindresultaat even weten!
Uitvinder van de biersmiley.
pi_205027911
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 14:05 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Grillmasters, ik wil op m'n kamado voor het eerst een picanha gaan bereiden. Nu heb ik een aantal opties voorbij zien komen:

- in stukken aan het spit
- in z'n geheel met platesetter ertussen en dan low n slow. Fatside down voor groot gedeelte.

Iemand beide methoden geprobeerd en wat leverde het beste resultaat op?
Geen ervaring mee. Wat heb je uiteindelijk gedaan? Foto van t resultaat?
pi_205038825



Soms kan het zo simpel zijn. Zaterdag kipdij in een Mexicaanse marinade voor in de taco. En zondag kip in een cajun marinade voor de club sandwich en de salade van vanavond. O+

Ik had wel wat moeite met de BBQ aan te steken, want mijn wokkels waren op. Gelukkig heb ik ergens een gasbrandertje kunnen scoren 's avonds. Dat had ik veel eerder moeten doen.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 13 juni 2022 @ 10:37:03 #283
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205039335
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 14:05 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Grillmasters, ik wil op m'n kamado voor het eerst een picanha gaan bereiden. Nu heb ik een aantal opties voorbij zien komen:

- in stukken aan het spit
- in z'n geheel met platesetter ertussen en dan low n slow. Fatside down voor groot gedeelte.

Iemand beide methoden geprobeerd en wat leverde het beste resultaat op?
Vorige week aan het spit. Aanrader.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205039696
quote:
Ik had wel wat moeite met de BBQ aan te steken, want mijn wokkels waren op. Gelukkig heb ik ergens een gasbrandertje kunnen scoren 's avonds. Dat had ik veel eerder moeten doen.
Een gasbrander lijkt mij ook ideaal om de bbq aan te steken. Als mijn wokkels op zijn ga ik die ook eentje halen.
  maandag 13 juni 2022 @ 12:01:30 #285
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205040041
quote:
7s.gif Op maandag 13 juni 2022 10:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Vorige week aan het spit. Aanrader.
Hoe heb je die bereid aan het spit? Wil dat ook nog eens proberen.
pi_205040297
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 11:25 schreef Harveo het volgende:

[..]
Een gasbrander lijkt mij ook ideaal om de bbq aan te steken. Als mijn wokkels op zijn ga ik die ook eentje halen.
Ja het liet mij afvragen waarom ik in godsnaam al die tijd wokkels heb gebruikt. Vlam er een minuutje op, deksel dicht en op temperatuur komen. Volgens mij zijn ze bij de Lidl of Action wel goedkoop te krijgen.
Uitvinder van de biersmiley.
  maandag 13 juni 2022 @ 12:57:45 #287
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205040527
quote:
1s.gif Op maandag 13 juni 2022 12:01 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Hoe heb je die bereid aan het spit? Wil dat ook nog eens proberen.
https://www.bbq-nl.com/picanha-van-het-spit/

Deze volgen, en goed op de draadlijn letten.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 13 juni 2022 @ 14:34:47 #288
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205041075
quote:
7s.gif Op maandag 13 juni 2022 12:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]
https://www.bbq-nl.com/picanha-van-het-spit/

Deze volgen, en goed op de draadlijn letten.
Woah lekker. Thanks ^O^
  dinsdag 14 juni 2022 @ 09:12:02 #289
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_205046131
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 13:01 schreef Thaddeus het volgende:
Zojuist deze bbq besteld:

https://www.weber.com/NL/(...)-serie/17401004.html

Vooral de veelzijdigheid van de bbq sprak me aan. Daarnaast leuke accessoires erbij (difuser plate, gietijzeren sear grill). Wat vinden jullie van de master touch premium?

Verder bestaat mijn collectie uit: kamado joe 3, weber go anywhere en een oude weber ketel (en deze is aan vervanging toe)
Ik gebruik hem al jaren, voor mij perfect. Komt wel een kleine Kamado bij zodra de overkapping klaar is.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  dinsdag 14 juni 2022 @ 14:37:35 #290
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205048414
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 14:05 schreef f1goldmemberf1 het volgende:
Grillmasters, ik wil op m'n kamado voor het eerst een picanha gaan bereiden. Nu heb ik een aantal opties voorbij zien komen:

- in stukken aan het spit
- in z'n geheel met platesetter ertussen en dan low n slow. Fatside down voor groot gedeelte.

Iemand beide methoden geprobeerd en wat leverde het beste resultaat op?
Hier op een weber verschillende gedaan met altijd goed resultaat.

Koude en warme kant maken in je bbq. Eerst het stuk vlees met de vetkant naar beneden aanbakken en daarna rondom. Vet moet een beetje smelten.
Dan een tijdje met de vetkant naar boven op de koudere kant, deksel er op en laten verwarmen tot 45-47 graden interne temperatuur. Dan nog een keer affakkelen boven het vuur.
Daarna 10 minuten rusten en aansnijden.

Dat tijdje op de koude kant is afhankelijk van hoe groot. Ik heb meestal 20 minuten nodig bij stukken van 1,2 a 1,5kg. Ik heb hier de bbq zo rond de 180-200 graden.

Echt een goddelijk stuk vlees trouwens. Mijn favo steak geworden over de afgelopen jaren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 14 juni 2022 @ 14:43:29 #291
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205048454
quote:
7s.gif Op maandag 13 juni 2022 12:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]
https://www.bbq-nl.com/picanha-van-het-spit/

Deze volgen, en goed op de draadlijn letten.
Dank.
Waar ze het daar over hebben is dat je allerlei verbrand vet hebt bij de methode in mijn vorige post. Het is dus de bedoeling dat het vet smelt, niet verbrand. Maar dat ter aanvulling.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 15 juni 2022 @ 22:13:22 #292
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205061789
Heeft iemand hier toevallig een nieuw model BGE large (dit jaar) staan? Heb een vraag over hoe ver je dome open kan. Heb het idee dat de mijne niet zo ver open gaat als zou moeten. Ervaringen gevraagd ;)
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205063719
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2022 22:13 schreef Scorpie het volgende:
Heeft iemand hier toevallig een nieuw model BGE large (dit jaar) staan? Heb een vraag over hoe ver je dome open kan. Heb het idee dat de mijne niet zo ver open gaat als zou moeten. Ervaringen gevraagd ;)
Ik heb die van mij in 2020 gekocht, weet niet of er al een verschil in zit in het model van 2022. Ik heb in ieder geval wel de nieuwe scharnieren. Als ik de deksel open heb meet ik 38cm precies.
  donderdag 16 juni 2022 @ 09:57:02 #294
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_205063996
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 09:07 schreef Harveo het volgende:

[..]
Ik heb die van mij in 2020 gekocht, weet niet of er al een verschil in zit in het model van 2022. Ik heb in ieder geval wel de nieuwe scharnieren. Als ik de deksel open heb meet ik 38cm precies.
Thanks, zal het eens nameten hier !
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_205064198
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 10:57 schreef fietsie het volgende:

[..]
Schoonmaken, schoonmaken en schoonmaken. Klinkt als een periodiek lang stilstaand toestel; wanneer dat niet eenvoudig schoon te maken is krijg je al snel uitstel en afstelgedrag..

Als het puur om grillen gaat zou je er ook 1 met een bakplaat kunnen overwegen ipv een rooster.
Bij mijn MasterTouch GBS heb ik helaas geen diffuser plate gekregen. Ben nog wel steeds aan het twijfelen om deze aan te schaffen, maar ik vraag me toch af in hoeverre dit een handig ding is.

Bijvullen/aanpassen van de kolen in de diffuser gaat niet, lijkt me? Je komt hier tijdens je sessie immers niet meer bij? En wat doe je met het rookhout? Gaat dit gewoon in de diffuser?
  donderdag 16 juni 2022 @ 12:01:00 #296
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_205064821
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2022 09:07 schreef Harveo het volgende:

[..]
Als ik de deksel open heb meet ik 38cm precies.
Ja, sommige mensen worden echt geil van een bbq :P
  donderdag 16 juni 2022 @ 13:56:23 #297
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_205065607
Vanavond wordt ie hier weer aangeslingerd. :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 16 juni 2022 @ 15:06:04 #298
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_205066048
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2022 10:29 schreef AToontje87 het volgende:
diffuser plate
Ik heb even moeten googelen wat dit is, want ik heb ook een Weber met GBS en had er nog nooit van gehoord... geen idee dus... Als ik iets doe waarbij ik kolen moet bijvullen dan werk ik met de kolenbakjes die ik onder de omhoog te klappen klepjes van het rooster zet... Hoe die diffuser plate daaroverheen valt heb ik geen idee van, sorry.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 16 juni 2022 @ 20:51:47 #299
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_205069187
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2022 13:56 schreef golfer het volgende:
Vanavond wordt ie hier weer aangeslingerd. :9
Blues in CUL / Wat eten en drinken we vandaag #511 Voedsel is uw medicijn, part II
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_205069255
Dicht
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')