Die aflossing zul je toch ook moeten betalen hoor. Je laat de belangrijkste kostenpost achterwege en vervolgens zeg je dat de kosten erg meevallen.quote:Op zondag 7 maart 2021 00:48 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar de bewering dat veel mensen meer dan de helft van hun inkomen kwijt zijn aan wonen, en dat dit in andere landen niet zo is, die klopt in ieder geval voor koopwoningen niet.
Nee ik doel op de woningmarkt in het algemeen. Want als de situatie nu volgens sommigen geen probleem is, wanneer dan wel? Bij welke prijzen dan wel?quote:Op zondag 7 maart 2021 00:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Terwijl je in de meeste andere Europese landen als starter je makkelijk een ruimte koopwoning kunt veroorloven op een toplocatie in de tweede stad van het land?
Dat is een manier die vaak gebruikt wordt om woonlasten te berekenen, hier trouwens het rapport waar de cijfers uit komen:quote:Op zondag 7 maart 2021 00:53 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Die aflossing zul je toch ook moeten betalen hoor. Je laat de belangrijkste kostenpost achterwege en vervolgens zeg je dat de kosten erg meevallen.
Ziet er gezellig uit man, daar wil ik nog niet dood gevonden worden.quote:
Blijkbaar zijn we al zo ver dat je verwend bent als je een beetje normaal wilt wonen zonder 2 uur naar je werk te moeten reizen.quote:Op zondag 7 maart 2021 00:40 schreef BasEnAad het volgende:
Wat een bizarre discussies worden hier gevoerd. Mensen willen helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang, mensen willen gewoon een woonruimte voor een redelijke prijs. Maar dat kan niet, omdat iets als woonruimte in Nederland de woningmarkt wordt genoemd. Het is een verdienmodel waarvan één groep mensen verschrikkelijk rijk wordt en een andere veel grotere groep slaaf van hun vaste lasten. De pogingen van sommigen deze situatie goed te praten met drogredenen en anekdotisch bewijs zijn echt misselijkmakend.
Een dubbeltje op de eerste rang als je minder dan 2000 euro met zijn tweeën voor een klein hok wil neerleggen? Sorry, maar als je meerdere huizen aan het opkopen bent sta je totaal buiten deze discussie want jij kan je nul komma nul inleven in deze situatie.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 23:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Er is woningnood, maar ga niet zielig lopen doen dat je die studentenkamers van ¤1000,- aan de Maas in Rotterdam niet kan betalen. Je wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, net als iedereen.
Kan, maar dan ben je nu te laat. Wij kopen hier in Zeeland al meerdere huizen op, die verkopen we later weer zodat onze dochters aan de overkant van de studentenhuizen straks een eigen appartement hebben...
Dus doe maar niet zo lelijk op de buitengebieden.
Ik mis even het moord en brand schreeuwen vwb de HRA... De enigen die ik hier moord en brand zie schreeuwen zijn juist de lui die de regeling willen afschaffen...quote:Op zondag 7 maart 2021 05:16 schreef Fugue het volgende:
Blijkbaar zijn we al zo ver dat je verwend bent als je een beetje normaal wilt wonen zonder 2 uur naar je werk te moeten reizen.
Aldus diezelfde mensen die moord en brand schreeuwen als de HRA versneld wordt afgeschaft want dan blijkt dat ze hun eigen huis eigenlijk helemaal niet konden betalen.
Wat noem jij de omgeving? Is dat heel provincie Utrecht?quote:Op zondag 7 maart 2021 09:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Een dubbeltje op de eerste rang als je minder dan 2000 euro met zijn tweeën voor een klein hok wil neerleggen? Sorry, maar als je meerdere huizen aan het opkopen bent sta je totaal buiten deze discussie want jij kan je nul komma nul inleven in deze situatie.
Vertel mij eens hoe ik als éénverdiener (gelukkig ben ik een scheefwoner die voor een prikkie woont) in de omgeving van Utrecht een betaalbare woning moet zien te vinden?
Hoe zit dit eigenlijk?quote:Op zaterdag 6 maart 2021 23:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Er is woningnood, maar ga niet zielig lopen doen dat je die studentenkamers van ¤1000,- aan de Maas in Rotterdam niet kan betalen. Je wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, net als iedereen.
Kan, maar dan ben je nu te laat. Wij kopen hier in Zeeland al meerdere huizen op, die verkopen we later weer zodat onze dochters aan de overkant van de studentenhuizen straks een eigen appartement hebben...
Dus doe maar niet zo lelijk op de buitengebieden.
Ik sta niet buiten de discussie omdat wij wel de keuze gemaakt hebben om uit de randstad te vertrekken. En hier al bezig zijn met het voorkomen van woningnood bij onze kinderen.quote:Op zondag 7 maart 2021 09:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Een dubbeltje op de eerste rang als je minder dan 2000 euro met zijn tweeën voor een klein hok wil neerleggen? Sorry, maar als je meerdere huizen aan het opkopen bent sta je totaal buiten deze discussie want jij kan je nul komma nul inleven in deze situatie.
Vertel mij eens hoe ik als éénverdiener (gelukkig ben ik een scheefwoner die voor een prikkie woont) in de omgeving van Utrecht een betaalbare woning moet zien te vinden?
Ja klopt, mijn man had al een baan in Kopenhagen bij een groot internationaal bedrijf, en we hadden een bijna een hoeve gekocht bij Odense. Maar de banken deden moeilijk over het feit dat we vier kinderen hadden, een vast salaris en dat we eind van elke maand ¤2600,- netto moesten overhouden na aftrek vaste lasten.quote:Op zondag 7 maart 2021 09:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoe zit dit eigenlijk?
Niet te lang geleden zat je in Rotterdam en had je een huis aan de kust in Denemarken gekocht omdat je ging emigreren. Krap 1,5 jaar later koop je woningen op in Zeeland...
En wat is dan de reden voor de bank om het af te ketsen met zo'n lage hypotheek?quote:Op zondag 7 maart 2021 09:39 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja klopt, mijn man had al een baan in Kopenhagen bij een groot internationaal bedrijf, en we hadden een bijna een hoeve gekocht bij Odense. Maar de banken deden moeilijk over het feit dat we vier kinderen hadden, een vast salaris en dat we eind van elke maand ¤2600,- netto moesten overhouden na aftrek vaste lasten.
Drie banken bezocht daar en de hypotheek zou maar ¤200 000,- zijn. Dat is in Nederland geen probleem.
Het ging om deze hoeve
https://www.boligsiden.dk(...)-04100794___8_______
Daarna was de keuze dus snel gevallen op een mooi huis in Zeeland.
Die hypotheken stonden daar al onder water, de kosten in Denemarken voor het onderhoud van onze vier kinderen ( elk kind gaat daar van sochtends vroeg tot s avonds laat naar een opvang, gratis studiejaar en gratis sporten) en het feit dat we 1 vast salaris hadden.quote:Op zondag 7 maart 2021 09:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En wat is dan de reden voor de bank om het af te ketsen met zo'n lage hypotheek?
Heeft niets met 'intrappen' te maken. Als dit op den duur de enige mogelijkheid wordt om te wonen als student, heb je simpelweg geen keuze.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 14:51 schreef AchJa het volgende:
Gewoon een real life Big-Brother concept, alleen nu mag je er zelf voor betalen...![]()
Wie gaat hier in trappen?
Waarom zou je aflossing niet meetellenquote:Op zaterdag 6 maart 2021 23:19 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Zo voelt het wel als Nederlander maar zo is het dus niet. Kijk je naar de koopwoningmarkt dan zijn mensen gemiddeld 14% van hun netto inkomen kwijt aan netto woonlasten (dat is dus zonder aflossing maar wel inclusief bijvoorbeeld belastingen). In Griekenland is dat geloof ik rond de 40%. Bron: calcasa
Voor huur liggen de cijfers ongetwijfeld wat anders. Maar Nederland is niet het duurste Europese land om te wonen.
Misschien had de bank geen vertrouwen dat de baan in Kopenhagen langdurig zou zijn. Zo'n 200 km van je werk af wonen is voor veel.mensen niet haalbaar. Als je dat wel vind snap ik dat je van mening bent dat mensen maar in Hulst of Delfzijl moeten gaan kijken terwijl ze in Amsterdam of Rotterdam werken maar voor de gemiddelde mens is dat geen optie.quote:Op zondag 7 maart 2021 09:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En wat is dan de reden voor de bank om het af te ketsen met zo'n lage hypotheek?
Zou best kunnen.quote:Op zondag 7 maart 2021 10:27 schreef -0- het volgende:
[..]
Misschien had de bank geen vertrouwen dat de baan in Kopenhagen langdurig zou zijn. Zo'n 200 km van je werk af wonen is voor veel.mensen niet haalbaar. Als je dat wel vind snap ik dat je van mening bent dat mensen maar in Hulst of Delfzijl moeten gaan kijken terwijl ze in Amsterdam of Rotterdam werken maar voor de gemiddelde mens is dat geen optie.
Bijvoorbeeld.quote:Op zondag 7 maart 2021 09:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wat noem jij de omgeving? Is dat heel provincie Utrecht?
Met dat bedrijf zat het wel goed, hij had meteen een vast contract. Daarom dachten we dat het wel goed zou komen met die hypotheek. Mijn man mocht ook drie dagen per week vanuit huis werken.quote:Op zondag 7 maart 2021 10:27 schreef -0- het volgende:
[..]
Misschien had de bank geen vertrouwen dat de baan in Kopenhagen langdurig zou zijn. Zo'n 200 km van je werk af wonen is voor veel.mensen niet haalbaar. Als je dat wel vind snap ik dat je van mening bent dat mensen maar in Hulst of Delfzijl moeten gaan kijken terwijl ze in Amsterdam of Rotterdam werken maar voor de gemiddelde mens is dat geen optie.
En zoek je een huis of appartement? Of een studio?quote:
Als veeboeren hun land mochten verkopen als bouwkavels aan particulieren, was de woningnood zo opgelost.quote:Op zondag 7 maart 2021 11:03 schreef Hexagon het volgende:
Tja, zolang veel politici zich laten gijzelen door een stel veeboeren, en een hoop van de klagers hier dat prachtig vinden, gaat het niet opschieten.
Men vond het groeien van de landbouwsector kennelijk zo belangrijk dat de rest bijzaak was.
Klopt maar een hoop managers hoeven niet in de steden te wonen, die werken thuis en gaan af en toe naar hun kantoor. Misschien zit daar een snelle kleine oplossing.quote:Op zondag 7 maart 2021 11:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is ook in ons belang van allemaal als mensen gewoon dichtbij hun werk kunnen wonen. Dus de 'oplossing' dat je dan maar in friesland moet gaan wonen is niet echt een oplossing he. Dat zorgt er alleen maar voor dat de snelwegen drukker worden door meer forenzen. En dat is weer meer files, meer stikstof, etc.
Als stad wil je ook dat je juffen/meesters, schoonmakers, etc hebt. Niemand gaat les geven in een stad waar ze 1,5 uur voor moeten rijden.
Omdat in dat gemiddelde ook mijn oma zit met 100 euro aan woonlasten per jaar.quote:Op zondag 7 maart 2021 00:08 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd wat de gemiddelde huizenbeziter verdient in Nederland. Zelfs al zou de hypotheek slechts 600 Euro per maand zijn, dan nog moet je ruim 4000 Euro netto verdienen om het slechts 14% te laten zijn. En 4k netto is meer dan 6 k bruto. Twee keer modaal!
Daar heb je gelijk in en dat moet je ook meetellen. Het ging mij om de vergelijking met andere landen. En daarvan kon ik weinig cijfers vinden inclusief aflossing, omdat dit in elk land ook weer net wat anders geregeld is.quote:Op zondag 7 maart 2021 10:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom zou je aflossing niet meetellen. Leuk dat die stapel bakstenen een hoop waard is, maar dat vermogen is niet vrij beschikbaar. Waarom maakt het niet uit of hetzelfde huisje 2 ton of 6 ton kost?
Overigens zou dat wel mogelijk zijn met betere en snellere infrastructuur tussen gebieden.quote:Op zondag 7 maart 2021 10:27 schreef -0- het volgende:
[..]
Ik snap die haat op beleggers niet. Om een huurwoning mogelijk te maken, moet er ook iemand zijn die die woning bezit. En het is niet zo in NL dat er voor huurders minder woningnood is dan voor kopers.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 23:59 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Namens alle woningzoekenden. Sterf
Door al die grof overbiedende beleggers gaan de prijzen nog veel harder omhoog. Om daarna voor een nog hogere prijs de boel weer te verhuren.quote:Op zondag 7 maart 2021 11:57 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik snap die haat op beleggers niet. Om een huurwoning mogelijk te maken, moet er ook iemand zijn die die woning bezit. En het is niet zo in NL dat er voor huurders minder woningnood is dan voor kopers.
Beleggers hebben maar één doel, zoveel mogelijk oppervlakte verhuren voor zoveel mogelijk geld. Die kijken echt niet naar kwaliteit van wonen of maatschappelijk belang, nee gewoon cashen.quote:Op zondag 7 maart 2021 11:57 schreef tfors het volgende:
[..]
Ik snap die haat op beleggers niet. Om een huurwoning mogelijk te maken, moet er ook iemand zijn die die woning bezit. En het is niet zo in NL dat er voor huurders minder woningnood is dan voor kopers.
Omdat winstmaximalisatie enerzijds, en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds, een slechte combinatie is.quote:Op zondag 7 maart 2021 11:57 schreef tfors het volgende:
[..]
Maar wat is nu het probleem? Dat je er zelf niet een “appartement” van gemaakt had, of dat je te laat bent ingestapt in de woningmarkt?quote:Op zondag 7 maart 2021 12:05 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Door al die grof overbiedende beleggers gaan de prijzen nog veel harder omhoog. Om daarna voor een nog hogere prijs de boel weer te verhuren.
Ik woonde een tijd in een groot pand met kamerverhuur. 3 jaar geleden verliet ik 1 van die kamers waar ik op dat moment ¤300 per maand voor betaalde (ver van de randstad), Het pand was toen net ovegenomen door een nieuwe investeerder. Die kamer ging daarna de markt op voor 400.
Jaartje later stond hij weer leeg en ging voor 450.
Toen werd het pand opnieuw verkocht, weer een investeerder. Die liet er 2 dagen een paar Polen in klussen die een wc pot in het kleine badkamertje erbij plaatsen en een 2 pits kookplaatje, het was nu een "appartement" van 20m2. Voor 750 fucking euro.
in 3 jaar tijd, van een 300 euro kamer naar een 750 euro studio van 20 vierkante meter.
Maar eh, er is nu wel weer een huurwoning bij hoorChapeau voor de belegger
Als een van mijn vrienden of familieleden direct een woning nodig hebben, dan hebben ze die per direct.quote:Op zondag 7 maart 2021 12:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Omdat winstmaximalisatie enerzijds, en maatschappelijke verantwoordelijkheid anderzijds, een slechte combinatie is.
Basisbehoeften van mensen zouden geen verdienmodel moeten zijn dat je maximaal kan uitknijpen.
Ah ja, zelfs dat mensen gedwongen worden om oplossingen te zoeken in dingen als wonen in campers is voor jou nog niet genoeg reden om in te zien dat de woningmarkt compleet verziekt is.quote:Op zondag 7 maart 2021 12:27 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Maar wat is nu het probleem? Dat je er zelf niet een “appartement” van gemaakt had, of dat je te laat bent ingestapt in de woningmarkt?
Je doet wel boos maar volgens mij heb je nu een dak boven je hoofd.
Las van de week een leuk artikel over een griet van 20, die kocht een bus en heeft die met haar vader omgebouwd tot camper. Die heeft een jaarplaats op een prachtige camping (¤2400) en crost overal naar toe met dat ding. Postadres bij haar vader.
Hoe is mijn (of jouw) persoonlijke situatie relevant in deze discussie?quote:Op zondag 7 maart 2021 12:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Als een van mijn vrienden of familieleden direct een woning nodig hebben, dan hebben ze die per direct.
Ik weet niet hoe jij dit geregeld hebt.
Interessant artikel, geeft weer een inkijkje in hoe er in vastgoed wordt belegd.quote:Op zondag 7 maart 2021 12:10 schreef Fugue het volgende:
[..]
Beleggers hebben maar één doel, zoveel mogelijk oppervlakte verhuren voor zoveel mogelijk geld. Die kijken echt niet naar kwaliteit van wonen of maatschappelijk belang, nee gewoon cashen.
Zo hebben na het woonakkoord veel coöperaties woningen verkocht voor grof geld terwijl er wachtlijsten van soms +10 jaar zijn voor sociale huur.
https://www.volkskrant.nl(...)gmarkt-in-het-klein/
Hier een mooi artikel over hoe beleggers te werk gaan
Kijk, het is keuzes maken. Een greep uit zaken die we willen in NL en die de gemiddelde woonprijzen omhoog stuwen:quote:
Het is nu eenmaal een vrije markt. Prijslimieten leiden alleen maar tot nog meer woningnood.quote:Op zondag 7 maart 2021 12:10 schreef Fugue het volgende:
[..]
Beleggers hebben maar één doel, zoveel mogelijk oppervlakte verhuren voor zoveel mogelijk geld. Die kijken echt niet naar kwaliteit van wonen of maatschappelijk belang, nee gewoon cashen.
Zo hebben na het woonakkoord veel coöperaties woningen verkocht voor grof geld terwijl er wachtlijsten van soms +10 jaar zijn voor sociale huur.
https://www.volkskrant.nl(...)gmarkt-in-het-klein/
Hier een mooi artikel over hoe beleggers te werk gaan
Jij hebt een probleem en ik niet.quote:Op zondag 7 maart 2021 12:32 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah ja, zelfs dat mensen gedwongen worden om oplossingen te zoeken in dingen als wonen in campers is voor jou nog niet genoeg reden om in te zien dat de woningmarkt compleet verziekt is.
Hoe groot is die plaat voor je kop?
Wie zegt dat ik een probleem heb waarvoor ik een oplossing moet vindenquote:Op zondag 7 maart 2021 12:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jij hebt een probleem en ik niet.
En in plaats van gaan zitten jammeren en klagen, kun je ook direct op zoek gaan naar een persoonlijke oplossing. Aangezien de overheid werkt als een mammoettanker die niet binnen nu en drie jaar het hele probleem oplost.
Omdat je alleen maar zit te zeuren en zelf niets doet. Tientallen kantoorpanden staan leeg, verenig je, ga naar de investeerders en de gemeentes en kom met een werkzaam plan, nee hier op een topic gaan baggeren dan het zo slecht geregeld...quote:Op zondag 7 maart 2021 12:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe is mijn (of jouw) persoonlijke situatie relevant in deze discussie?
Klopt, daarom kijk ik ook verder dan de randstad.quote:Op zondag 7 maart 2021 12:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik een probleem heb waarvoor ik een oplossing moet vinden. Het klinkt misschien heel gek, maar de wereld gaat verder dan waar jouw neus ophoudt.
Ja en daar houden de problemen dus niet op. Dat jij dat niet wilt erkennen laat de plaat voor je kop maar weer eens zien.quote:Op zondag 7 maart 2021 12:55 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klopt, daarom kijk ik ook verder dan de randstad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |