SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.٩๏̯͡๏)۶
Daar kan je geen serieus model op bouwen dat voor zoveel economische en sociale schade zorgt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:35 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat is het laagst haalbare gebaseerd op de beschikbare data schijnbaar.
Hopelijk hoeven we dan niet te vechten voor een plek op t terras als veel zaken failliet zijnquote:Op woensdag 24 februari 2021 10:38 schreef Ronald het volgende:
[..]
Als Hugo het echt in 2e kwartaal voor elkaar krijgt die 2,5 miljoen per week, dan is mijn vertrouwen op een goede zomer weer wat hersteld. Maar eerst zien dan geloven.
Dat zou indrukwekkend zijnquote:Op woensdag 24 februari 2021 10:40 schreef raptorix het volgende:
Die 2.5 miljoen per week is geen enkel probleem als de vaccins bechikbaar zijn.
Eens hoor, alleen kost dat wel erg veel moeite.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:35 schreef OProg het volgende:
[..]
In plaats van cynisch te worden en opmerkingen te maken van "Alsof Hugo dat lukt" is dit eigenlijk wel de instelling die ik zoek. Dit soort ambitie moet er gewoon zijn op dit moment en als de leveringen meezitten - wel belangrijk - kom je inderdaad rap uit de shit zo.
Want aan het einde van Q2 hebben we dan ook volgens de presentatie van vandaag 12 miljoen mRNA vaccins gehad. Na de meest ongunstige bijstelling 5,5 AZ en als Janssen goedkeuring krijgt half maart hopelijk ook nog eens 3 miljoen van deze waar je maar een enkele dosis van nodig hebt.
Dan ben je echt een heel eind met alle risicogroepen en als de zomer loopt zoals 2020 kan je in deze maanden de puntjes op de i zetten.
Wat meer je best doen om alle mensen te bereiken met je verhaal Mark, want er vallen dus - door onwetendheid- onnodig slachtoffers.quote:Baidjoe vreest dat de meest kwetsbare groepen de dupe kunnen worden van de versoepelingen. "IC's zijn bij iedere coronagolf weer gevuld met mensen uit achterstandswijken. Ik vind de persconferenties al moeilijk te volgen, laat staan voor deze groepen. Er is door de overheid niets substantieels gedaan om die doelgroep beter te bereiken met bijvoorbeeld spotjes in verschillende talen."
Wet van de grote getallen komt hierbij kijken. Als de aanvoer 2,5mln is is dat top. Maar als er in je afwikkeling maar het kleinste foutje zit, heeft dat grote gevolgen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:40 schreef raptorix het volgende:
Die 2.5 miljoen per week is geen enkel probleem als de vaccins bechikbaar zijn.
Nee, jij?quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je wel eens bij griep vaccinatie geweest?
Misschien is 2,5 miljoen ambitieus, en misschien heb je die voorraad vaccins niet eens, maar in ieder geval daar op mikken is gewoon prima.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:38 schreef Ronald het volgende:
[..]
Als Hugo het echt in 2e kwartaal voor elkaar krijgt die 2,5 miljoen per week, dan is mijn vertrouwen op een goede zomer weer wat hersteld. Maar eerst zien dan geloven.
Dat was ook mijn gedachtegang. De infrastructuur van de griepvaccinatieronde vergroten en je hebt genoeg infra.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je wel eens bij griep vaccinatie geweest?
Zet het leger in en laat 24/7 doorprikken. Dan zijn de risicogroepen zo ingeënt en kunnen we door met ons leven.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:40 schreef raptorix het volgende:
Die 2.5 miljoen per week is geen enkel probleem als de vaccins beschikbaar zijn.
Dat valt wel mee, ik weet uit eigen ervaring dat 1 lokatie die vanf april gebruikt gaat worden al klaar is.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wet van de grote getallen komt hierbij kijken. Als de aanvoer 2,5mln is is dat top. Maar als er in je afwikkeling maar het kleinste foutje zit, heeft dat grote gevolgen.
Ik zie op dit moment niet hoe de ambtenaren van de ggd kunnen opschalen met hun jankinstelling van het afgelopen jaar over dat ze het continu niet aan kunnen. Maar de ambitie is er, dus alleen dat vind ik al goed. Laat maar komen en ik heb heel graag ongelijk op dit vlak.
Ja, dat is echt zitten, shirt omhoog, prik erin, klaar, duurt ongeveer een minuut.quote:
De ambitie is prima.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:49 schreef OProg het volgende:
[..]
Misschien is 2,5 miljoen ambitieus, en misschien heb je die voorraad vaccins niet eens, maar in ieder geval daar op mikken is gewoon prima.
Ik geloof dat er in dit land zo'n 6 miljoen mensen zijn met een vergroot risico, met je 12 miljoen mRNA vaccins (10,2 Pfizer/1.8 Moderna) en dan ben je daarin een heel eind. Die gaan nooit met 2.5 miljoen per week komen.
Dan heb je daarnaast die AZ en Janssenvaccins die een eigen traject kunnen krijgen.
Dat heb ik je al eerder uitgelegd, defensie was destijds logisch omdat het medicijn op een normale manier kon worden vervoert, en dat het in 1 keer beschikbaar was voor iedereen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat was ook mijn gedachtegang. De infrastructuur van de griepvaccinatieronde vergroten en je hebt genoeg infra.
Maar als tegen gedachte: de enige vaccinatieronde die ook maar een klein beetje in de buurt komt van dit, is de mexicaanse griep geweest. En daar was defensie bij betrokken. Die is nu niet eens gevraagd...
quote:Acht maanden cel voor plunderaar avondklokrellen Eindhoven
Een man van 35 uit Weert moet acht maanden de cel in voor zijn rol in de avondklokrellen in Eindhoven op 24 januari. Hij is veroordeeld voor geweld tegen de politie en het plunderen van een Jumbo-supermarkt.
De straf is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie. De man gooide volgens de rechter stenen naar de politie en raakte daarbij een politiebusje. Op foto's is verder te zien dat hij bij het plunderen van de Jumbo een la van de kassa onder zijn arm heeft en een blikje Red Bull in zijn hand. De man moet de Jumbo een schadevergoeding van 9950 euro betalen.
Heb je enig idee hoeveel mensen er bij defensie werken? Heb je enig idee hoeveel van deze mensen geschoold zijn om dit te doen?quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zet het leger in en laat 24/7 doorprikken. Dan zijn de risicogroepen zo ingeënt en kunnen we door met ons leven.
Superquote:
Hoort dat niet standaard bij de opleiding, dat je leert prikken en andere zaken zoals EHBO cursus?quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel mensen er bij defensie werken? Heb je enig idee hoeveel van deze mensen geschoold zijn om dit te doen?
J&J is ook 'normaal'. 2-8 graden is gangbaar voor vaccinaties.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat heb ik je al eerder uitgelegd, defensie was destijds logisch omdat het medicijn op een normale manier kon worden vervoert, en dat het in 1 keer beschikbaar was voor iedereen.
Waarom denk je dat dat nu niet gebeurd als het zo makkelijk is?quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zet het leger in en laat 24/7 doorprikken. Dan zijn de risicogroepen zo ingeënt en kunnen we door met ons leven.
Er werken ook medisch geschoolde mensen bij het leger. Die kunnen ingezet worden. Daarbij kan het prikken in een paar dagen geleerd worden. Dus mooie kans.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je enig idee hoeveel mensen er bij defensie werken? Heb je enig idee hoeveel van deze mensen geschoold zijn om dit te doen?
Om in een oorlogssituatie morfine toe te kunnen dienen is een andere opleiding nodig dan de burgerbevolking vaccineren. (al was het maar dat een foutje maken onder vuur niet het meest erge is)quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:55 schreef Ronald het volgende:
[..]
Hoort dat niet standaard bij de opleiding, dat je leert prikken en andere zaken zoals EHBO cursus?
Klopt. Maar je bent natuurlijk ook niet van de ene op de andere dag op stoom. Eigenlijk verwacht ik dat als het echt op deze stoom komt de mensen om te prikken op zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:55 schreef raptorix het volgende:
Die 2.5 miljoen per week heeft trouwens alleen betrekking op de allerlaatste batches, tot en met mei is de bottleneck nog steeds de vaccins.
Omdat ze graag tot het eind van het jaar bezig zijn?quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:57 schreef zalkc het volgende:
[..]
Waarom denk je dat dat nu niet gebeurd als het zo makkelijk is?
Dat kan dus niet met deze vaccinaties, omdat mensen sowieso 15 minuten moeten blijven uit voorzorg vanwege mogelijke reacties op de vaccinatie.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, dat is echt zitten, shirt omhoog, prik erin, klaar, duurt ongeveer een minuut.
Het wordt beter weer, zet een paar partytenten buiten en klapstoeltjes.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan dus niet met deze vaccinaties, omdat mensen sowieso 15 minuten moeten blijven uit voorzorg vanwege mogelijke reacties op de vaccinatie.
Dus dat prikken kan wel snel, maar daarna kun je niet 60 mensen samen in een kleine ruimte hebben zitten een kwartier. Dus dan moet je of langzamer prikken, of een enorme ruimte regelen om de wachttijd achteraf door te brengen.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik denk dat heel veel mensen niet hun wekker gaan zitten om 2 uur 's nachts om om 3 uur ergens te zijn voor een prik.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het is al beter dan de ergernis van vorige week toen het alleen maar over die avondklok ging. Maar goed, we moeten soms maar positief blijven en het zonnetje schijnt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:58 schreef MoreDakka het volgende:
Fijn om te horen dat er eindelijk meer focus en ambitie is met de vaccins. Zolang de levering de bottleneck is en er geen lobbygroepen voorrang meer krijgen heb ik geen klachten.
Ik denk dat heel veel mensen daar totaal geen moeite mee hebben, als dat de boel versnelt in ieder geval. Moet de prik locatie wel in de buurt zijnquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik denk dat heel veel mensen niet hun wekker gaan zitten om 2 uur 's nachts om om 3 uur ergens te zijn voor een prik.
Enorme ruimte regelen dus.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan dus niet met deze vaccinaties, omdat mensen sowieso 15 minuten moeten blijven uit voorzorg vanwege mogelijke reacties op de vaccinatie.
Dus dat prikken kan wel snel, maar daarna kun je niet 60 mensen samen in een kleine ruimte hebben zitten een kwartier. Dus dan moet je of langzamer prikken, of een enorme ruimte regelen om de wachttijd achteraf door te brengen.
Dat zou zeker een optie kunnen zijnquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:01 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het wordt beter weer, zet een paar partytenten buiten en klapstoeltjes.
Compleet andere situatie als in de winter.
Ik zal een kleine hint geven, de komende weken worden er maar een paar honderdduizend vaccins geleverd, niet de 33 miljoen die je nog nodig hebt. Dat is pas in bereikt rond augustus.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Omdat ze graag tot het eind van het jaar bezig zijn?
Geen idee. Ik kan helaas niet in de hersenpan van De Jonge kijken.
Afgaand op hoe ze het in Engeland doen zijn we hier een stelletje amateurs. Daar hebben ze bijna heel Nederland al ingeënt.
Als dat betekend dat je verder kan met je normale leven denk ik dat er aardig wat mensen bereid zijn om 1x vroeg op te staan.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik denk dat heel veel mensen niet hun wekker gaan zitten om 2 uur 's nachts om om 3 uur ergens te zijn voor een prik.
Bij dit vaccin moet je toch een kwartier blijven in geval van de kleine kans op een allergische reactie? (anaphylactic shock)quote:Op woensdag 24 februari 2021 10:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja, dat is echt zitten, shirt omhoog, prik erin, klaar, duurt ongeveer een minuut.
Dus is de grote vraag: waarom heeft Engeland 15 miljoen vaccins gehad en wij niet?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:03 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik zal een kleine hint geven, de komende weken worden er maar een paar honderdduizend vaccins geleverd, niet de 33 miljoen die je nog nodig hebt. Dat is pas in bereikt rond augustus.
Gegeven het feit dat je maximaal 300k prikken kunt wegzetten per week en dat is ook het aantal wat nu wordt weggezet, wat kun je dan nog meer doen? Meer vaccins kopen is niet mogelijk, die kunnen pas na Q4 worden geleverd.
Omdat zij zelf inkopen en wij het via de EU regelen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dus is de grote vraag: waarom heeft Engeland 15 miljoen vaccins gehad en wij niet?
Hoe wil je sneller vaccineren zonder vaccins?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Omdat ze graag tot het eind van het jaar bezig zijn?
Geen idee. Ik kan helaas niet in de hersenpan van De Jonge kijken.
Afgaand op hoe ze het in Engeland doen zijn we hier een stelletje amateurs. Daar hebben ze bijna heel Nederland al ingeënt.
Wat vaker handen was lijkt me ook geen grote uitdaging of belemmering, En het verplicht handenschudden bij de kringverjaardag van Gerda lijkt me ook wel te missen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:03 schreef Anton91 het volgende:
Jaap V Dissel die het heeft over het vasthouden van maatregelen om ziektes te voorkomen?Maatregelen die geen schade doen, had ik het goed begrepen?
Ik heb daar wel moeite mee, en mensen in mijn omgeving ook. En nee, dat is niet een representatief deel van Nederland, maar ik denk niet dat veel mensen daartoe bereid zijn. En terecht.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:03 schreef Ronald het volgende:
[..]
Ik denk dat heel veel mensen daar totaal geen moeite mee hebben, als dat de boel versnelt in ieder geval. Moet de prik locatie wel in de buurt zijn
Het werd door raptorix gebracht als zo simpel: 1 minuut per prik, dus 60 per uur. Ik denk dat dat in alle gevallen wat te hoog ingeschat is als mogelijkquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:03 schreef OProg het volgende:
[..]
Enorme ruimte regelen dus.
Dat is wat ik al eerder zei hier: ik geloof prima dat mijn huisarts goed bij kan dragen maar zie ook dat zijn eigen praktijk de capaciteit niet heeft qua oppervlakte. Dus dan hoop ik wel dat ze al vol met deze randvoorwaarden bezig zijn.
Nu zullen het er denk ik geen 60 zijn. Er zit ook nog wat administratie aan en zulks.
En andere dingen die 'geen' pijn doen dan, mondkapjes of 1.5meter? Van wat ik meekreeg ik dat hij het had over een hersenontsteking en griep dat dit jaar niet voorkwam.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:05 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wat vaker handen was lijkt me ook geen grote uitdaging of belemmering, En het verplicht handenschudden bij de kringverjaardag van Gerda lijkt me ook wel te missen.
quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:05 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Omdat zij zelf inkopen en wij het via de EU regelen.
Blijkbaar hebben ze bij de EU zitten slapen en zijn wij zeker tot augustus genaaid.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:05 schreef Shaar12 het volgende:
[..]
Hoe wil je sneller vaccineren zonder vaccins?
Maar je hebt er geen 33 miljoen nodig.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:03 schreef zalkc het volgende:
Ik zal een kleine hint geven, de komende weken worden er maar een paar honderdduizend vaccins geleverd, niet de 33 miljoen die je nog nodig hebt. Dat is pas in bereikt rond augustus.
Ik weet wel zeker dat de helft van de Nederlanders wel bereid zijn om een keer 's nachts zo'n prik te halen, dat stelt toch geen fluit voor.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb daar wel moeite mee, en mensen in mijn omgeving ook. En nee, dat is niet een representatief deel van Nederland, maar ik denk niet dat veel mensen daartoe bereid zijn. En terecht.
Ik denk dat 7 dagen in de week prikken van 8-22 uur een beter idee is. Dat is voor veel mensen overkomelijk qua tijd.
Al moet ik om 03:00 uur ergens aan de andere kant van het land zijn voor mijn vaccinatie, ik zorg wel dat ik er ben. Hoe eerder, hoe beter.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb daar wel moeite mee, en mensen in mijn omgeving ook. En nee, dat is niet een representatief deel van Nederland, maar ik denk niet dat veel mensen daartoe bereid zijn. En terecht.
Ik denk dat 7 dagen in de week prikken van 8-22 uur een beter idee is. Dat is voor veel mensen overkomelijk qua tijd.
Wie gelooft dit nog?quote:Van Dissel: lockdown voorkwam zo'n 41.000 ziekenhuisopnames
De lockdown heeft sinds half december ongeveer 41.000 ziekenhuisopnames voorkomen, vertelde Jaap van Dissel van het RIVM vandaag in een presentatie aan Tweede Kamerleden. Dat is inclusief de effecten van de avondklok en het advies om thuis nog hooguit één persoon per dag te ontvangen. Die maatregelen gingen een maand geleden in.
Volgens de directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM zijn op de ic's circa 6300 opnames voorkomen door alle beperkingen. In de periode waar Van Dissel het over heeft, werden ruim 2500 ic-opnames gemeld. Dat hadden er dus meer dan drie keer zoveel kunnen zijn.
Met het huidige leveringsschema zie ik ook de noodzaak niet. Als er morgen 30 miljoen doses op de stoep staan zou ik een voorstander zijn, maar aangezien we maanden de tijd hebben zie ik de urgentie niet om 'snachts te prikken. Dan doet de huisarts maar een extra dienstje voor de goede zaakquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan helemaal nog niet direct als je gevaccineerd bent. Dus moet je midden in de nacht opstaan om een prik te halen waarna je vervolgens gewoon verder moet met de op dat moment geldende maatregelen. Beetje jammerquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als dat betekend dat je verder kan met je normale leven denk ik dat er aardig wat mensen bereid zijn om 1x vroeg op te staan.
En wat heeft dit met het leger te maken?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:07 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
[..]
Blijkbaar hebben ze bij de EU zitten slapen en zijn wij zeker tot augustus genaaid.
Tenzij ze de regels flink versoepelen als alle oudjes en zwakkere in de samenleving zijn gevaccineerd.
Als ik daardoor eerder mijn leven weer normaal kan oppakken doe ik dat meteen. Geen haar op mijn hoofd die daar aan twijfelt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:05 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja klopt, is op zich ook niet gek natuurlijk, hij heeft zo'n beetje als doel om de bevolking zo gezond mogelijk te hebben. En, of het nou leuk is of niet, het heeft niet alleen effect op Corona. Zoals hij al zei: griep komt bijna niet voor op dit moment en nog wat andere virussen hebben nauwelijks kans om schade aan te richten. Dus het is niet gek dat hij aangeeft dat het goed is om te kijken naar preventieve maatregelen als Corona straks geen issue meer is.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:03 schreef Anton91 het volgende:
Jaap V Dissel die het heeft over het vasthouden van maatregelen om ziektes te voorkomen?Maatregelen die geen schade doen, had ik het goed begrepen?
Het is wel wat onhandig, zeker met kleine kinderen thuis. Dan moet je eigenlijk weer gezinsleden gaan splitsen terwijl juist makkelijk is als een huishouden tegelijk kan gaan qua autoverplaatsingen enzo.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:07 schreef Ronald het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat de helft van de Nederlanders wel bereid zijn om een keer 's nachts zo'n prik te halen, dat stelt toch geen fluit voor.
Dat als wij hier hetzelfde aantal vaccins hadden gehad als Engeland, hadden we het leger kunnen inzetten voor een grootscheepse vaccinatie actie. Dan waren we binnen een maand klaar geweest.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:08 schreef Shaar12 het volgende:
[..]
En wat heeft dit met het leger te maken?
Nee dat kan niet direct. Maar als 24/7 prikken inhoudt dat we eerder gevaccineerd kunnen worden, dan zal het mij een rotzorg zijn of ik om 11:00 of om 02:00 geprikt wordt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan helemaal nog niet direct als je gevaccineerd bent. Dus moet je midden in de nacht opstaan om een prik te halen waarna je vervolgens gewoon verder moet met de op dat moment geldende maatregelen. Beetje jammer
Ik zou die 2 liever niet verplicht zien worden in de toekomst, en de anderhalve meter is zeker wel beperkend. Maar als ik enigszins de kans heb zit ik zelf ook niet al te graag bij vreemden op schoot. Als er genoeg ruimte op het strand is leg je je handdoek toch ook niet vlak naast een ander?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:07 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En andere dingen die 'geen' pijn doen dan, mondkapjes of 1.5meter? Van wat ik meekreeg ik dat hij het had over een hersenontsteking en griep dat dit jaar niet voorkwam.
Sporten, bijvoorbeeld?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:09 schreef Mallerd01 het volgende:
Dus het is niet gek dat hij aangeeft dat het goed is om te kijken naar preventieve maatregelen als Corona straks geen issue meer is.
In de VS zijn er al 60 miljoen geprikt. Wat is nou je punt? Wij hebben die vaccins niet, dus hoeft het leger ook helemaal niet ingezet te worden.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat als wij hier hetzelfde aantal vaccins hadden gehad als Engeland, hadden we het leger kunnen inzetten voor een grootscheepse vaccinatie actie. Dan waren we binnen een maand klaar geweest.
24/7 doorprikken. Diegene die niet 's avonds of 's nachts willen moeten dan maar wachten tot er overdag tijd is.
Klopt, maar dat is nog maar net begonnen hèquote:Op woensdag 24 februari 2021 09:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee hoor, dat gaat heel snel met een vaccin
Gezond leven, minder overgewicht, sporten, hygiëne.quote:
Het punt is denk ik vooral frustratie dát we die vaccins niet hebben.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:12 schreef Shaar12 het volgende:
[..]
In de VS zijn er al 60 miljoen geprikt. Wat is nou je punt? Wij hebben die vaccins niet, dus hoeft het leger ook helemaal niet ingezet te worden.
Dat ik het bizar vind dat wij blijkbaar continue achter lopen. Ik denk dat dit een mooi moment is om de betaling aan de EU eens op te schorten tot de vaccins allemaal binnen en gegeven zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:12 schreef Shaar12 het volgende:
[..]
In de VS zijn er al 60 miljoen geprikt. Wat is nou je punt? Wij hebben die vaccins niet, dus hoeft het leger ook helemaal niet ingezet te worden.
Maar waarom hij dan roept dat we nu het leger moeten inzetten is mij een raadsel.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:13 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het punt is denk ik vooral frustratie dát we die vaccins niet hebben.
Ik kan best voorstellen dat de overheid en bedrijven mensen sneller laten thuiswerken zodra ze niet helemaal fit op het werk verschijnen. Nu kom je werken als je verhouden/grieperig bent omdat je niet echt ziek bent en loop je iedereen aan te steken, dan kun je beter thuis inloggen en je werk doen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:03 schreef Anton91 het volgende:
Schaatsen schijnt leuk te zijn.quote:
Tikfoutje, het zijn er ongeveer 330 duizend per week inderdaad.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:07 schreef OProg het volgende:
[..]
Maar je hebt er geen 33 miljoen nodig.
En bovendien. Er zijn er nu bijna 1.1 miljoen gebruikt. Op volgens de briefing van vandaag met bijgestelde aantallen 4.3 miljoen voor Q1. Q1 loopt nog maar een maand en een paar dagen, dus je krijgt er ook al meer dan een paar honderduizend.
Valt mee, 50k vaccins per dag nu bijna en al meer dan een miljoen mensen met een eerste prik. Waarvan een groot gedeelte in risicogroepen valt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is nog maar net begonnen hè
Je kind hoeft daar nog niet eens heel jong voor te zijn. Mijn 11-jarige wil ook nog niet 's nachts alleen thuis zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:09 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het is wel wat onhandig, zeker met kleine kinderen thuis. Dan moet je eigenlijk weer gezinsleden gaan splitsen terwijl juist makkelijk is als een huishouden tegelijk kan gaan qua autoverplaatsingen enzo.
Zorg dan gewoon voor extra locaties oid.
Als we door iedereen op te sluiten al niet kunnen voorkomen dat kwetsbaren de ziekte oplopen, hoe wil je dat dan bewerkstelligen door het aantal besmettingen te laten oplopen in de groepen die niet kwetsbaar zijn?quote:Op woensdag 24 februari 2021 09:45 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Misschien is het dan een goed idee om die specifieke doelgroep te beschermen in plaats van 17,5 miljoen mensen in isolatie stoppen.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe achterlijker het is dat we een heel land in isolatie stoppen.
Door die kwetsbare groepen als eerste te vaccineren.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als we door iedereen op te sluiten al niet kunnen voorkomen dat kwetsbaren de ziekte oplopen, hoe wil je dat dan bewerkstelligen door het aantal besmettingen te laten oplopen in de groepen die niet kwetsbaar zijn?
Minderjarigen kan pas als het vaccin veilig is gevonden voor die groep.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:15 schreef zalkc het volgende:
[..]
Tikfoutje, het zijn er ongeveer 330 duizend per week inderdaad.
En ja je hebt wel zoveel vaccin, 17 miljoen * 2 doses min het miljoen wat al gezet is, nodig, we sluiten minderjarigen nu nog uit omdat zij in een lage risico groep vallen, maar ik zou zeer zeker deze groep ook nog het vaccin aanbieden als er ruimte is. Als Covid blijft terugkomen wil je ze daar ook tegen beschermen als ze ouder worden.
Eens, maar dan is versoepeling voor de hele samenleving mogelijk, zodra voldoende kwetsbaren zijn gevaccineerd.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Door die kwetsbare groepen als eerste te vaccineren.
Het ligt eraan waar de grens ligt, maar als je dat soort theorieën hier oppert als tegenstander van de maatregelen word je doorverwezen naar BNW. Het is ook niet altijd nodig om elke dode/zieke te voorkomen, het is onderdeel van het leven in mijn ogen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:09 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Ja klopt, is op zich ook niet gek natuurlijk, hij heeft zo'n beetje als doel om de bevolking zo gezond mogelijk te hebben. En, of het nou leuk is of niet, het heeft niet alleen effect op Corona. Zoals hij al zei: griep komt bijna niet voor op dit moment en nog wat andere virussen hebben nauwelijks kans om schade aan te richten. Dus het is niet gek dat hij aangeeft dat het goed is om te kijken naar preventieve maatregelen als Corona straks geen issue meer is.
Neemt uiteraard niet weg dat de politiek nog wat andere belangen af zou moeten wegen, inclusief de sociale en economische gevolgen, en op basis daarvan zou moeten bepalen of en wat die maatregelen zouden zijn.
Ze hebben geen monopolie, dat blijkt wel uit het feit dat het kabinet niet beslist in de lijn met het OMT inzake het sluiten van de horeca, contactberoepen en scholen, en de huidige versoepelingen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:18 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het ligt eraan waar de grens ligt, maar als je dat soort theorieën hier oppert als tegenstander van de maatregelen word je doorverwezen naar BNW. Het is ook niet altijd nodig om elke dode/zieke te voorkomen, het is onderdeel van het leven in mijn ogen.
Daarnaast heeft het RIVM/OMT nu een monopolie positie, daar moeten ze een keer vanaf en de maatregelen moeten ook eens breder gezien worden, helemaal als corona straks geen issue meer is en we het gaan hebben over maatregelen die permanent ingevoerd zouden kunnen worden.
Alleen dat laatste is natuurlijk verstandig, maar waar ik werk is dat eigenlijk altijd al normaal geweest. Om dat eerste te bewerkstelligen zullen toch wel ruimte moeten hebben en dat hebben we vaak niet, juist omdat het dan relatief goedkoper is. Ik zou niet willen dat alles duurder word omdat we rekening moeten houden met infectievirussen of omdat mensen mensenschuw worden/zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:11 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik zou die 2 liever niet verplicht zien worden in de toekomst, en de anderhalve meter is zeker wel beperkend. Maar als ik enigszins de kans heb zit ik zelf ook niet al te graag bij vreemden op schoot. Als er genoeg ruimte op het strand is leg je je handdoek toch ook niet vlak naast een ander?
Ik zie er wel meer in om te blijven oproepen dat je bij ziekte thuis moet blijven, al die 'stoere harde werkers' die zich niet door een griepje laten tegenhouden om weer wat factuurtjes voor de binnendienst weg te rammen mogen best wel thuis blijven in die gevallen.
De griepprik was hier met precisie voorbereid in een grote leegstaande bedrijfsruimte. Melden bij de balie, doorverwezen naar een van de vier prikstraten, arm vrijmaken, prik en klaar. Daar was ook nog voldoende ruimte om de mensen nog een kwartier te laten wachten...quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het werd door raptorix gebracht als zo simpel: 1 minuut per prik, dus 60 per uur. Ik denk dat dat in alle gevallen wat te hoog ingeschat is als mogelijk
Nu ga je dus al afwijken van het originele plan want nu gaan we het al weer hebben over 'beschermen als er ruimte is'.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:15 schreef zalkc het volgende:
[..]
Tikfoutje, het zijn er ongeveer 330 duizend per week inderdaad.
En ja je hebt wel zoveel vaccin, 17 miljoen * 2 doses min het miljoen wat al gezet is, nodig, we sluiten minderjarigen nu nog uit omdat zij in een lage risico groep vallen, maar ik zou zeer zeker deze groep ook nog het vaccin aanbieden als er ruimte is. Als Covid blijft terugkomen wil je ze daar ook tegen beschermen als ze ouder worden.
Toch gek dat ik ze dat niet heb horen roepen tijdens de grote influenza golf in '17/'18.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:09 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Ja klopt, is op zich ook niet gek natuurlijk, hij heeft zo'n beetje als doel om de bevolking zo gezond mogelijk te hebben. En, of het nou leuk is of niet, het heeft niet alleen effect op Corona. Zoals hij al zei: griep komt bijna niet voor op dit moment en nog wat andere virussen hebben nauwelijks kans om schade aan te richten. Dus het is niet gek dat hij aangeeft dat het goed is om te kijken naar preventieve maatregelen als Corona straks geen issue meer is.
Neemt uiteraard niet weg dat de politiek nog wat andere belangen af zou moeten wegen, inclusief de sociale en economische gevolgen, en op basis daarvan zou moeten bepalen of en wat die maatregelen zouden zijn.
Je kunt mensen na corona best adviseren om tijdens de griepperiode wat beter op te letten met social distancing oid maar zolang de zorg het gewoon aankan moet je dat nooit gaan verplichten.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Toch gek dat ik ze dat niet heb horen roepen tijdens de grote influenza golf in '17/'18.
Toen 3000 oversterfte, afgelopen jaar 15.000quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Toch gek dat ik ze dat niet heb horen roepen tijdens de grote influenza golf in '17/'18.
quote:'MAATREGELEN GEBASEERD OP VEEL TE SOMBERE SCENARIO'S'
Voorspellingen van RIVM-baas Jaap van Dissel van 4 februari vormden de voornaamste basis voor de huidige maatregelen, maar inmiddels lijken diens scenario's wel erg somber, zegt viroloog Louis Kroes en hoogleraar Klinische Virologie aan het LUMC tegen BNR. Kroes noemt de derde golf zelfs 'een loos begrip'.
[....]
Zorgbelasting
Maar gezien de grote onzekerheden én de keerzijden van een te strikte lockdown brengt deze strategie aanzienlijke risico's met zich mee, meent Kroes. De uiteindelijke schade kan zomaar groter zijn dan de winst, gemeten naar zorgbelasting. De kans dat die leidt tot het instorten van de zorg - met code zwart en een tekort aan ic-plekken - is gering, op basis van de spoedige vaccinatie van kwetsbare groepen en een gunstig seizoenseffect in het vooruitzicht.
[....]
De zorg kon het toen ook niet aan. Verpleegafdelingen lagen ook vol. Operaties moesten ook worden afgezegd.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Je kunt mensen na corona best adviseren om tijdens de griepperiode wat beter op te letten met social distancing oid maar zolang de zorg het gewoon aankan moet je dat nooit gaan verplichten.
Oversterfte was 9400, geen 3000. Drie keer zo veel als jij zegt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Toen 3000 oversterfte, afgelopen jaar 15.000
Wat ik daarvan begreep is dat het om een eenvoudiger vaccin ging waarvan voldoende voorraad was.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:22 schreef diedrick het volgende:
[..]
De griepprik was hier met precisie voorbereid in een grote leegstaande bedrijfsruimte. Melden bij de balie, doorverwezen naar een van de vier prikstraten, arm vrijmaken, prik en klaar. Daar was ook nog voldoende ruimte om de mensen nog een kwartier te laten wachten...
De 1,5m maatregel maakt het nog gecompliceerder.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat ik daarvan begreep is dat het om een eenvoudiger vaccin ging waarvan voldoende voorraad was.
Nu hebben we te maken met beperkte aanvoer van verschillende vaccins met hun eigen doelgroep en eigen specifieke voorwaarden voor het zetten van het vaccin.
Dat maakt het gecompliceerder.
Zie ik als een uitstekende oplossing, maar ik ben benieuwd hoe het kabinet iedereen gaat verplichten om te sportenquote:
Oh helemaal mee eens hoor maar dit is niet de taak van het RIVM/OMT, die zouden slechts moeten laten zien hoe bepaalde virussen verlopen, hoe nu de pandemie verloopt en wat we er tegen kunnen doen op basis van modellen. Het zijn wetenschappers, geen bestuurders (alhoewel sommige zich op het randje begeven).quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:18 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het ligt eraan waar de grens ligt, maar als je dat soort theorieën hier oppert als tegenstander van de maatregelen word je doorverwezen naar BNW. Het is ook niet altijd nodig om elke dode/zieke te voorkomen, het is onderdeel van het leven in mijn ogen.
Dat is en niet waar, en niet de schuld van het OMT. Het feit dat het kabinet alleen maar luistert naar het OMT en die adviezen, in het begin, letterlijk overnam is iets waar het OMT niets aan kan doen natuurlijk, de weging ligt uiteindelijk bij de bestuurders, niet bij de adviseurs.quote:Daarnaast heeft het RIVM/OMT nu een monopolie positie, daar moeten ze een keer vanaf en de maatregelen moeten ook eens breder gezien worden, helemaal als corona straks geen issue meer is en we het gaan hebben over maatregelen die permanent ingevoerd zouden kunnen worden.
Nee, aantal sterfgevallen toegewezen aan influenza was 9400 in 2018, 2600 in 2020 en Covid-19 10.000 in 2020.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:29 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De zorg kon het toen ook niet aan. Verpleegafdelingen lagen ook vol. Operaties moesten ook worden afgezegd.
[..]
Oversterfte was 9400, geen 3000. Drie keer zo veel als jij zegt.
Heb dat Gommers nu ook al een paar keer horen roepen, dat het eigenlijk gek is dat de overheid vanaf het begin af aan al niet veel meer inzet op preventie dmv sporten. In plaats daarvan wordt dat onmogelijk gemaakt terwijl een substantieel deel gewoon dikkerdjes uit achterstandswijken zijn die de ziekenhuizen overspoelen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:33 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Zie ik als een uitstekende oplossing, maar ik ben benieuwd hoe het kabinet iedereen gaat verplichten om te sporten
[..]
Voer voor een parlementaire enquête dit. Waarom zou je een strenger beleid willen nastreven dan waar je adviesorgaan mee komt? En ik vind het nog prima als je als kabinet zijnde er extra urgentie aan wilt geven door zwaardere maatregelen te nemen, maar waarom moet dat dan allemaal zo ondoorzichtig gaan? Leg dat dan uit. Wees daar gewoon transparant in. Neem de verantwoordelijkheid voor je beleid. Die Rutte doctrine begint ernstige vormen aan te nemenquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:28 schreef maan_man het volgende:
Meest schokkende van de hele presentatie, alhoewel eigenlijk al bekend, was het feit dat Van Dissel benadrukte nooit positief te hebben geadviseerd over de sluiting van contactberoepen, zoals kappers.
Dus gewoon vanuit het gevoel iets te moeten doen, is er vanuit de politiek voor gekozen om een groep ernstig te benadelen, zonder dat een epidemiologisch noodzaak aanwezig was. Een groep die door de vestiging aan huis en partnertoets vaak amper recht had op een vergoeding vanuit de overheid en dus 2,5 maand zonder inkomen zat.
En al die oudjes dan?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:34 schreef Caland het volgende:
[..]
dikkerdjes uit achterstandswijken
Omdat je in een korte tijd geen 'dikkerdjes' dun maakt en het dus in crisisbestrijding echt geen reet op zou leveren.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb dat Gommers nu ook al een paar keer horen roepen, dat het eigenlijk gek is dat de overheid vanaf het begin af aan al niet veel meer inzet op preventie dmv sporten. In plaats daarvan wordt dat onmogelijk gemaakt terwijl een substantieel deel gewoon dikkerdjes uit achterstandswijken zijn die de ziekenhuizen overspoelen.
Maar dan kan je daar wel alvast de nadruk op leggen. Des te eerder des te beter.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Omdat je in een korte tijd geen 'dikkerdjes' dun maakt en het dus in crisisbestrijding echt geen reet op zou leveren.
Denk jij werkelijk dat dikke Tinus die dagelijks wat blikken bier drinkt met z'n grote liefde Tiny daar mee zou stoppen als Rutte of De Jong zegt dat ie af moet vallen?
Mensen die het zover laten komen willen helemaal niet afvallen joh.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar dan kan je daar wel alvast de nadruk op leggen. Des te eerder des te beter.
Ja, maar dan denk ik dat je dat meer in de opvoedingshoek moet zoeken, en op (basis)scholen en dergelijke. Lange termijn dus.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar dan kan je daar wel alvast de nadruk op leggen. Des te eerder des te beter.
Nee, die voelt zich in zijn vrijheid aangetast door een bemoeizuchtige overheid.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:36 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Omdat je in een korte tijd geen 'dikkerdjes' dun maakt en het dus in crisisbestrijding echt geen reet op zou leveren.
Denk jij werkelijk dat dikke Tinus die dagelijks wat blikken bier drinkt met z'n grote liefde Tiny daar mee zou stoppen als Rutte of De Jong zegt dat ie af moet vallen?
Daar zijn ze druk mee mijn neefje van 5 mag geeneens chocopasta op brood mee, moet iets gezonds zijn, en woensdag is waterdag dan mogen ze geen limonade. En dat is een reguliere basisschool. Sommige scholen gaan daar nog veel verder in.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja, maar dan denk ik dat je dat meer in de opvoedingshoek moet zoeken, en op (basis)scholen en dergelijke. Lange termijn dus.
De afbraak van cultuur en onderwijs is natuurlijk al langere tijd aan de gang. Nu heb ik op dit moment niets met school te maken maar ik heb niet het idee dat daar meer gesport wordt dan pakweg 10 jaar geleden, eerder minder maar dat is uiteraard een andere discussie.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:34 schreef Caland het volgende:
[..]
Heb dat Gommers nu ook al een paar keer horen roepen, dat het eigenlijk gek is dat de overheid vanaf het begin af aan al niet veel meer inzet op preventie dmv sporten. In plaats daarvan wordt dat onmogelijk gemaakt terwijl een substantieel deel gewoon dikkerdjes uit achterstandswijken zijn die de ziekenhuizen overspoelen.
En wat natuurlijk ook een belangrijk aspect is: als mensen fit zijn kunnen ze tegenslagen - zoals een maandenlange lockdown - veel beter verwerken. Dus eens dat er veel meer aan sport gedaan had kunnen worden.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Oversterfte was 9400 tijdens die influenza golf: https://www.volksgezondhe(...)fers-context/sterftequote:Op woensdag 24 februari 2021 11:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, aantal sterfgevallen toegewezen aan influenza was 9400 in 2018, 2600 in 2020 en Covid-19 10.000 in 2020.
Maar oversterfte was in 2018 3000 en 2020 15.000
Dus in 2018 is na een periode van flinke oversterfte een periode van ondersterfte geweest, die de cijfers terug hebben gebracht tot 3000 meer.
Bij Covid-19 was in de zomer ook kort een ondersterfte, maar veel te laag om de oversterfte recht te trekken.
Met dus een veel hogere oversterfte dan het aantal geregistreerde Covid-19 sterfgevallen.
Ja grandioosquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar zijn ze druk mee mijn neefje van 5 mag geeneens chocopasta op brood mee, moet iets gezonds zijn, en woensdag is waterdag dan mogen ze geen limonade. En dat is een reguliere basisschool. Sommige scholen gaan daar nog veel verder in.
Wel prima alleen heb je er weinig aan als ze dan thuis vervolgens alsnog de kasten leegvreten met snoep en chips.
Precies: tijdens de golf.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:42 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Oversterfte was 9400 tijdens die influenza golf: https://www.volksgezondhe(...)fers-context/sterfte
Hoover over 2017/2018 en zie voor jezelf.
Onzin. Lichamelijke fitheid zegt niks over de psychische fitheid.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:41 schreef Oidipous het volgende:
[..]
En wat natuurlijk ook een belangrijk aspect is: als mensen fit zijn kunnen ze tegenslagen - zoals een maandenlange lockdown - veel beter verwerken. Dus eens dat er veel meer aan sport gedaan had kunnen worden.
ook nooit begrepen waarom er niet iedere dag een sportuur ingepland staatquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:43 schreef Haags het volgende:
[..]
Ja grandioos
Hier bijna alle dagen fruit mee, maar de juffen delen zelf regelmatig snoepjes uit. Mooi man.
Gaat nog wel een generatie duren voor dat 'gezond' het nieuwe normaal is.
Dat krijg je nooit meer teruggedraaid hoor. In de afgelopen 30 jaar is het percentage volwassenen met overgewicht gestegen van 1 op de 3 naar 1 op de 2.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:43 schreef Haags het volgende:
[..]
Ja grandioos
Hier bijna alle dagen fruit mee, maar de juffen delen zelf regelmatig snoepjes uit. Mooi man.
Mwoah, de persoon die je quote is toch vrij sportief en een prima voorbeeld van iemand die een maandenlange lockdown niet zo goed verwerktquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:41 schreef Oidipous het volgende:
[..]
En wat natuurlijk ook een belangrijk aspect is: als mensen fit zijn kunnen ze tegenslagen - zoals een maandenlange lockdown - veel beter verwerken. Dus eens dat er veel meer aan sport gedaan had kunnen worden.
Erik Scherder is het hier niet mee eens.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Onzin. Lichamelijke fitheid zegt niks over de psychische fitheid.
Dus datgene wat ik zei klopt gewoon. Dat er tijdens de infuenza golf van '17/'18 ook aardig wat doden te betreuren zijn geweest en dat ik toen niks hoorde over maatregelen. Wel over ziekenhuizen die vol liepen met zieken.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Precies: tijdens de golf.
Maar over heel 2018 was de oversterfte 3000.
Traktaties mogen ook gewoon snoep, met 33 kinderen is er bijna elke week wel eentje jarigquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:43 schreef Haags het volgende:
[..]
Ja grandioos
Dat ging niet zoals we vorig jaar maart hadden, met een korte heftige piek aan opnames.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dus datgene wat ik zei klopt gewoon. Dat er tijdens de infuenza golf van '17/'18 ook aardig wat doden te betreuren zijn geweest en dat ik toen niks hoorde over maatregelen. Wel over ziekenhuizen die vol liepen met zieken.
Paar dagen gelden in het nieuws. In Lyon, kinderen krijgen daar een maaltijd op school. Maar de burgemeester van de groene heeft besloten dat vlees slecht is, dus dat krijgen kinderen niet meer.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Daar zijn ze druk mee mijn neefje van 5 mag geeneens chocopasta op brood mee, moet iets gezonds zijn, en woensdag is waterdag dan mogen ze geen limonade. En dat is een reguliere basisschool. Sommige scholen gaan daar nog veel verder in.
Wel prima alleen heb je er weinig aan als ze dan thuis vervolgens alsnog de kasten leegvreten met snoep en chips.
Sportschool in de schoolquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
ook nooit begrepen waarom er niet iedere dag een sportuur ingepland staat
Gezond leven staat niet gelijk aan al het ongezonde afzweren, hè.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:51 schreef Netsplitter het volgende:
Oh god, gaan we nu serieus iedereen verplichten om verplicht gezond te gaan leven??
Zullen we dan alles wat niet goed voor ons is verbieden?
Geen patat meer, geen alcohol meer, geen magnetron maaltijden meer, geen instant noodles, geen koekjes meer, geen marsen/snickers/raiders/... meer.
Sure.
https://www.voedingscentr(...)ijks-friet-eet-.aspxquote:Van één portie patat per week word je niet dik. Als je gezond en gevarieerd eet, is het geen probleem om af en toe een frietje te eten. Het gaat om de juiste balans.
Overledenen (aantal)quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:46 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dus datgene wat ik zei klopt gewoon. Dat er tijdens de infuenza golf van '17/'18 ook aardig wat doden te betreuren zijn geweest en dat ik toen niks hoorde over maatregelen. Wel over ziekenhuizen die vol liepen met zieken.
In Engeland was die Jamie Oliver daar toch ook mee bezig om dat op de agenda te krijgen, dat was 15 jaar geleden of zo.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:48 schreef maan_man het volgende:
[..]
Paar dagen gelden in het nieuws. In Lyon, kinderen krijgen daar een maaltijd op school. Maar de burgemeester van de groene heeft besloten dat vlees slecht is, dus dat krijgen kinderen niet meer.
Door één woord in deze post wist ik dat je ook rond de 40 of ouder bent.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:51 schreef Netsplitter het volgende:
Oh god, gaan we nu serieus iedereen verplichten om verplicht gezond te gaan leven??
Zullen we dan alles wat niet goed voor ons is verbieden?
Geen patat meer, geen alcohol meer, geen magnetron maaltijden meer, geen instant noodles, geen koekjes meer, geen marsen/snickers/raiders/... meer.
Sure.
Je moet dan wel alle verleidelijke dingen verwijderen, anders vervallen mensen weer in oude patroon.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Gezond leven staat niet gelijk aan al het ongezonde afzweren, hè.
Ik ben natuurlijk hier niet in gespecialiseerd, maar als ik op internet kijk dan zijn er wel artikelen te vinden die beweren dat een goede fysieke staat direct gerelateerd is aan goede mentale gezondheid.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Onzin. Lichamelijke fitheid zegt niks over de psychische fitheid.
Nee, niet eens. Ook in een gezond patroon passen best wat ongezonde 'verleidelijke' dingen denk ik.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:52 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Je moet dan wel alle verleidelijke dingen verwijderen, anders vervallen mensen weer in oude patroon.
Deze man weetquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:54 schreef maan_man het volgende:
[..]
Geen probleem. Echte mannen eten friet.![]()
Patat
We houden ons als samenleving nu al een jaar rekening met de zwakkeren onder ons.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:53 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, niet eens. Ook in een gezond patroon passen best wat ongezonde 'verleidelijke' dingen denk ik.
quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:52 schreef OProg het volgende:
[..]
Door één woord in deze post wist ik dat je ook rond de 40 of ouder bent.
Als je wil dat je plan compleet mislukt lijkt me dit een uitstekende strategie.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:57 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
We houden ons als samenleving nu al een jaar rekening met de zwakkeren onder ons.
Dus dat moet je wel doortrekken en er voor zorgen dat diegene zonder ruggengraat ook gezond gaan en blijven leven, zonder bang te hoeven zijn om weer terug te vallen naar ongezonde snacks enzovoorts.
Dus weg alle verleidingen. Geen alcohol meer, geen chocolade snacks enzovoorts meer in de supermarkten en pompstations meer.
Zou fijn zijn!quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:59 schreef Oidipous het volgende:
Studie over long-covid: 95% van de besmette personen houden geen klachten over.
De meeste klachten verdwijnen na 6 maanden.
https://www.timesofisrael(...)irreversible-damage/
quote:A new Israeli study released Tuesday indicates that 95 percent of recovered COVID-19 patients do not suffer any irreversible respiratory or cardiac damage
Awwwww je hebt me door.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:00 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als je wil dat je plan compleet mislukt lijkt me dit een uitstekende strategie.
Eerst maar wachten op de peer reviews.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zou fijn zijn!
Ben wel benieuwd wat ze verstaan onder "recovered"
[..]
Is op muurtjes zitten vrijheid nemen?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:59 schreef maan_man het volgende:
Coalitie wil echt alleen versoepelen als de mensen zelf vrijheid nemen. CDA wil nu misschien toch terrassen openen, omdat dit veiliger is dan iedereen die op muurtjes zit bij afhaalbalies. Waren de mensen niet op de muurtjes gaan zitten, dan hadden ze het belang van de terrassen niet gezien.
Ik heb het niet over het gehele jaar. Geen idee hoe je daar bij komt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Overledenen (aantal)
2017 150214
2018 153363
2019 151885
Bron: CBS
Over heel jaar 3000 meer, niet 9000 meer.
Die 9000 is specifiek het aantal dat aan influenza is overleden. Dat is fors meer, maar over het hele jaar 'maar' 3000, omdat patiënten die aan de griep zijn overleden, in dat jaar blijkbaar toch zouden zijn overleden.
In feite zie je in die cijfers wat corona wordt verweten: dat een significant deel dat aan griep overlijdt onderliggende aandoeningen hadden die ze sowieso fataal waren geworden.
Maar ook al zou de totale oversterfte in 2018 9400 zijn en covid-19 15000: die laatste is met alle genomen maatregelen, en was dus veel hoger geweest als er geen maatregelen waren getroffen.
Altijd leuk.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:54 schreef maan_man het volgende:
[..]
Geen probleem. Echte mannen eten friet.![]()
Patat
Verkiezingen komen eraan he.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:59 schreef maan_man het volgende:
Coalitie wil echt alleen versoepelen als de mensen zelf vrijheid nemen. CDA wil nu misschien toch terrassen openen, omdat dit veiliger is dan iedereen die op muurtjes zit bij afhaalbalies. Waren de mensen niet op de muurtjes gaan zitten, dan hadden ze het belang van de terrassen niet gezien.
Het probleem zijn vooral suikers en andere geraffineerde koolhydraten. Meer vis en groenten en fruit en minder koolhydraten (hoewel die wel in fruit en groenten zitten natuurlijk) leidt tot een lager gewicht en betere gezondheid.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:06 schreef quirina het volgende:
Vlees is ook niet gezond. Wij eten twee of 1 keer vlees of vis in de week. Voor de rest vegan.
Mijn manis er juist gezonder door geworden. Lager gewicht, geen hoge bloeddruk meer.Betere spijsvertering.
Je eet meer groenten en fruit.
Eigenlijk heb je vlees niet eens nodig. Het is lekker, maar je moet er niet te vaak eten.
Melk hebben we helemaal afgezworen want dat is ook heel ongezond. Melk is alleen goed voor kalfjes, niet voor de mens.
Vandaar dat vlees in de schijf van vijf staat. Omdat het ongezond is.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:06 schreef quirina het volgende:
Vlees is ook niet gezond. Wij eten twee of 1 keer vlees of vis in de week. Voor de rest vegan.
Mijn manis er juist gezonder door geworden. Lager gewicht, geen hoge bloeddruk meer.Betere spijsvertering.
Eigenlijk heb je vlees niet eens nodig. Het is lekker, maar je moet er niet te vaak eten.
Melk hebben we helemaal afgezworen want dat is ook heel ongezond. Melk is alleen goed voor kalfjes, niet voor de mens.
De reactie van Wilders en Arib over de muurtjes bewijst maar weer eens dat sommige politici totaal geen idee hebben wat er in het land gebeurt. Want wie vorig weekend buiten was weet wat Heersma bedoeltquote:Op woensdag 24 februari 2021 11:59 schreef maan_man het volgende:
Eens, en daarnaast kan je nog steeds besmettelijk zijn als gevaccineerd bent, dus als je de circulatie van het virus wil stoppen ontkom je niet aan testen, ongeacht of je gevaccineerd bent of niet.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:08 schreef Mallerd01 het volgende:
Jetten begint over vaccinatiebewijs om toegang te krijgen tot evenementen. Waarom begrijpt hij nou niet dat als je zegt dat je tegen vaccinatiedwang bent en vervolgens zegt dat je met een vaccinatie meer vrijheid krijgt, je dan indirect aan het dwingen bent.
Helaas wel. Waarbij ook meespeelt dat het formaat van de muurtjes het in standhouden van de 1,5 meter bemoeilijk. En dat is een klap in het gezicht van de gezondheidszorg.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Is op muurtjes zitten vrijheid nemen?
Klopt, walgelijk dom.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:08 schreef Mallerd01 het volgende:
Jetten begint over vaccinatiebewijs om toegang te krijgen tot evenementen. Waarom begrijpt hij nou niet dat als je zegt dat je tegen vaccinatiedwang bent en vervolgens zegt dat je met een vaccinatie meer vrijheid krijgt, je dan indirect aan het dwingen bent.
Ja, in een korte periode een hoge mortaliteit, gevolgd door ondersterfte, waardoor het totaal aantal sterfgevallen lager is dan in die golf.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:07 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het gehele jaar. Geen idee hoe je daar bij komt.![]()
Ik heb het specifiek over de influenza golf van 2017/2018, waarbij er een oversterfte was van 9400.
Doeiquote:Maar goed, ik ben hier klaar mee en zal niet meer verder op dit onderwerp reageren richting jou.
Dan weten we wat ons te doen staat.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:59 schreef maan_man het volgende:
Een testsamenleving werkt alleen maar als je daadwerkelijk overal waar mensen bijeenkomen telkens een test afneemt. En dat gaat gewoon niet lukken / werken in de praktijk.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:10 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Eens, en daarnaast kan je nog steeds besmettelijk zijn als gevaccineerd bent, dus als je de circulatie van het virus wil stoppen ontkom je niet aan testen, ongeacht of je gevaccineerd bent of niet.
Overigens ben ik niet een voorstander van het testsamenleving.
Ook weer zoiets inderdaad.quote:
Dat is allemaal uitgelegd, en Van Dissel gaf zelf al de kanttekening dat je uiteraard bij oplopende besmettingen/opnames wel nieuwe maatregelen had ingesteld waardoor dit niet was uitgekomen. Maar in essentie klopt het wel.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ook weer zoiets inderdaad.
In wat voor scenario? Totaal geen maatregelen in vergelijking met de huidige maatregelen?
Zo ken ik er nog wel een paar.
Ik ben wel blij dat ik begrijp waar wij aan toe zijn met Jetten. Met de nieuwe leider Kaag moeten wij maar afwachten wat wij krijgen:quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:08 schreef Mallerd01 het volgende:
Ik zou graag een strafrechtelijke aanklacht willen zien tegen over mark, hugo en ferd.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:28 schreef maan_man het volgende:
Meest schokkende van de hele presentatie, alhoewel eigenlijk al bekend, was het feit dat Van Dissel benadrukte nooit positief te hebben geadviseerd over de sluiting van contactberoepen, zoals kappers.
Dus gewoon vanuit het gevoel iets te moeten doen, is er vanuit de politiek voor gekozen om een groep ernstig te benadelen, zonder dat een epidemiologisch noodzaak aanwezig was. Een groep die door de vestiging aan huis en partnertoets vaak amper recht had op een vergoeding vanuit de overheid en dus 2,5 maand zonder inkomen zat.
Bron?quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:59 schreef maan_man het volgende:
Tenzij de test bestaat uit een relatief eenvoudige baastest. Dan zie ik er nog wat in, maar niet 5x per week in je neus roeren.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:16 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Een testsamenleving werkt alleen maar als je daadwerkelijk overal waar mensen bijeenkomen telkens een test afneemt. En dat gaat gewoon niet lukken / werken in de praktijk.
Verkiezingstaal die de grachtengordel het meest zal aanspreken.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:18 schreef maan_man het volgende:
[..]
Ik ben wel blij dat ik begrijp waar wij aan toe zijn met Jetten. Met de nieuwe leider Kaag moeten wij maar afwachten wat wij krijgen:
Moed die de leegte kan vullen met een wenkend perspectief, geen dag-tot-dagmanagement of gevechten op de vierkante meter, moed die voor het oprapen ligt in ons verleden, fatsoen, tolerantie, empathie.
Wtf, is moed die de leegte kan vullen met een wenkend perspectief. Ben blij met de duidelijke taal van Jetten. Niet met het standpunt. Maar zou wel weten waar ik op stem.
Ik associeer een test voor een (groot) evenement ook niet zozeer met een 'testsamenleving'.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:18 schreef JohnDDD het volgende:
Als je bijv. naar een testsamenleving gaat en het vaccinatiebewijs een uitzondering vormt op de testplicht om toegang te krijgen, dan is zijn opmerking wel logisch. Maar een evenement alleen openstellen voor gevaccineerden lijkt me heel slecht, en ook ongrondwettelijk, maar goed, wel meer lijkt tegenwoordig ongrondwettelijk.
Het debat, nu live te volgen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:19 schreef falling_away het volgende:
[..]
Bron?
Ben overigens benieuwd of veel horecaondernemers echt de terrassen gaan openen volgende week.
Gezond eten moet goedkoper, trashfood niet duurder.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:47 schreef Elan het volgende:
Sommige Scandinavische landen hebben hoge belastingen op fastfood, daar zou je nog eens naar kunnen kijken. Maarja gaat toch niet gebeuren.
Een blaastest die binnen max. 1 minuut resultaat geeft zou je inderdaad nog kunnen gebruiken om de periode te overbruggen dat niet iedereen is gevaccineerd.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:20 schreef maan_man het volgende:
[..]
Tenzij de test bestaat uit een relatief eenvoudige baastest. Dan zie ik er nog wat in, maar niet 5x per week in je neus roeren.
Bijna maart 2021 en dan nog een naar eigen zeggen 'symbolische maatregel' invoeren...quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:23 schreef Tijn het volgende:
In Zweden worden mondkapjes verplicht in het parlement.
[ twitter ]
Zij wel
Een test samenleving kost klauwen met geld. Ik las laats in BMJ dat in het VK een testsamenleving 70% van het budget van de NHS zou gebruiken. Dan kan je dat geld beter besteden lijkt mij.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik associeer een test voor een (groot) evenement ook niet zozeer met een 'testsamenleving'.
Dat laatste impliceert dat je je continu zou moeten laten testen in het dagelijks leven en dat is gewoon een utopie, zeker als daar straks na de vaccinaties helemaal geen noodzaak meer toe is.
Ergens zie ik in dat hele testgebeuren ook een vorm van bezigheidstherapie, als straks in september 70% gevaccineerd is gebeurd er ook niks meer mee.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik associeer een test voor een (groot) evenement ook niet zozeer met een 'testsamenleving'.
Dat laatste impliceert dat je je continu zou moeten laten testen in het dagelijks leven en dat is gewoon een utopie, zeker als daar straks na de vaccinaties helemaal geen noodzaak meer toe is.
Ik kan het mij wel voorstellen dat het voor evenementen dat makkelijker af te dwingen is dan in de horeca, omdat controle bij de deur toch wel plaatsvindt op een toegangsbewijs.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:16 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Een testsamenleving werkt alleen maar als je daadwerkelijk overal waar mensen bijeenkomen telkens een test afneemt. En dat gaat gewoon niet lukken / werken in de praktijk.
Kijk voor de grap eens naar het sterfte cijfer van Nieuw Zeeland.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Overledenen (aantal)
2017 150214
2018 153363
2019 151885
Bron: CBS
Over heel jaar 3000 meer, niet 9000 meer.
Die 9000 is specifiek het aantal dat aan influenza is overleden. Dat is fors meer, maar over het hele jaar 'maar' 3000, omdat patiënten die aan de griep zijn overleden, in dat jaar blijkbaar toch zouden zijn overleden.
In feite zie je in die cijfers wat corona wordt verweten: dat een significant deel dat aan griep overlijdt onderliggende aandoeningen hadden die ze sowieso fataal waren geworden.
Maar ook al zou de totale oversterfte in 2018 9400 zijn en covid-19 15000: die laatste is met alle genomen maatregelen, en was dus veel hoger geweest als er geen maatregelen waren getroffen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Bijna maart 2021 en dan nog een naar eigen zeggen 'symbolische maatregel' invoeren...
Klopt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:24 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ergens zie ik in dat hele testgebeuren ook een vorm van bezigheidstherapie, als straks in september 70% gevaccineerd is gebeurd er ook niks meer mee.
Nu is het meer iets om mee bezig te zijn terwijl je aan het wachten bent, anders voel je je ook zo machteloos.
Ok bedankt.. voor mijn eigen gezondheid sla ik dit debat even over. Lees de uitkomsten hier wel verder.quote:
Heey, generaliseren is niet gewenst. Niet alle Limburgs zijn Zuid-Limburgs. Bij Wilders hoor je het al een stuk minder.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:23 schreef Scrummie het volgende:
Kunnen we Limburgers niet weren uit de tweede kamer? Ik kan dat accent zo moeilijk serieus nemen
Nah.. alsof dit de Zweden nu nog echt iets gaat opleveren.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Van Dissel: we moeten ons voorbereiden op de 3e golf want modellen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kijk voor de grap eens naar het sterfte cijfer van Nieuw Zeeland.
Daar was over sterfte tijdens de covid golven. Daar hebben ze echter op dit moment een ondersterfte.
Waarom? Omdat de zwakken al weggevallen zijn. Mensen sterven eerder. Niet extra. Als je de sterfgevallen over 25 jaar in blokken van 5 jaar gaat bekijken, gaat covid niet eens meer opvallen.
Ja duh, dat geldt natuurlijk altijd. Iedereen gaat maar een keer dood, he. Maar dat betekent niet dat het prima is als mensen jaren eerder komen te overlijden.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar was over sterfte tijdens de covid golven. Daar hebben ze echter op dit moment een ondersterfte.
Waarom? Omdat de zwakken al weggevallen zijn. Mensen sterven eerder. Niet extra. Als je de sterfgevallen over 25 jaar in blokken van 5 jaar gaat bekijken, gaat covid niet eens meer opvallen.
Overigens denken ze dat het veiliger is, maar ze willen het wel pas over minimaal twee weken invoeren. Dat is dan weer een logica die ik niet kan volgen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:26 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ok bedankt.. voor mijn eigen gezondheid sla ik dit debat even over. Lees de uitkomsten hier wel verder.
Het is ook niet nodig om 100% betrouwbaarheid te hebben. Als je een groot deel van de clusters kan voorkomen met zo'n testbeleid/bewijs zal de zorg niet overstromen, kan je BCO doen, etc en kan er dus automatisch veel meer.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:25 schreef quirina het volgende:
Weet je wat het is met het zogenaamde testbewijs?
Het gaat echt niet werken!
Want je hebt altijd toch risico op besmetting. Het is niet 100% waterdicht.
Gisteren negatief
Vandaag negatief
He...toch een beetje keelpijn, snotterig maar geen positieve test. Lalala lekker je ding doen.
Morgen negatief, maar toch niet lekker, dan maar even full test bij ggd. Bingo corona!
Contactonderzoek: oh fak, iedereen ziek.
Het is ook wel een zekerheidje dat iedereen vroeger of later een keer doodgaat, maar het heeft ook impact op het aantal levensjaren. Nu kan je ook gaan rekenen dat een sterfgeval boven de 90 jaar een 0.1 overlijden is en van 20 een 2.3 overlijden op basis van afwijking van de levensverwachting. Maar dat is niet hoe het werkt. Lijk voor statistici maar niet voor het dagelijks leven.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Inderdaadquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Bijna maart 2021 en dan nog een naar eigen zeggen 'symbolische maatregel' invoeren...
Officieel. Er was een tijdelijke hogere oversterfte. Ook daar.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja duh, dat geldt natuurlijk altijd. Iedereen gaat maar een keer dood, he. Maar dat betekent niet dat het prima is als mensen jaren eerder komen te overlijden.
Trouwens, in Nieuw Zeeland hebben ze in totaal 26 coronadoden, dus het lijkt me sterk dat dat überhaupt opvalt in de cijfers.
Ik vind juist dat het bijzonder vreemd overkomt dat de gewone burger wordt verzocht thuis te werken en mondkapjes moet dragen, maar dat dit allemaal niet geldt voor de leden van het parlement en de regering.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:31 schreef galantis het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
M.i. een plek waar je dit bij uitstek vooral niet hoort te doen. Zo is een beetje fatsoenlijk met elkaar communiceren er ook niet meer bij. Eén paar ogen en wat gemompel, daar moet je het dan mee doen.
Wij hebben die sympbolische maatregel al sinds 1 decemberquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:24 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Maar je weet nu al dat dit niet gaat gebeuren. Dan mag je je laten testen om vervolgens alsnog met 1,5 meter, mondkapjes en spatschermen geconfronteerd te wordenquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:31 schreef JohnDDD het volgende:
Ik ben best voor een testsamenleving als dat betekent dat alle andere maatregelen van tafel kunnen. Ik wil me best elke twee weken laten testen als dat iets bijdraagt. Of in één keer iedereen testen. In Slowakije bleek het geen echte oplossing maar ging het aantal gevallen daarna wel een stuk omlaag.
Ik zie eigenlijk liever wat Zweden doet, zeggen: "Wij adviseren een mondkapje - kijk, wij geven het goede voorbeeld!"quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:31 schreef galantis het volgende:
[..]
Inderdaad![]()
M.i. een plek waar je dit bij uitstek vooral niet hoort te doen. Zo is een beetje fatsoenlijk met elkaar communiceren er ook niet meer bij. Eén paar ogen en wat gemompel, daar moet je het dan mee doen.
Helemaal niet. Jij en ik moeten er een op als we ergens naar binnen gaan, maar op TV zie je de mensen nauwelijks zo'n ding dragen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:34 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wij hebben die sympbolische maatregel al sinds 1 december
Als het rivm miljarden kostende, maatschappij slopende, sociale cohesie vernietigende, economie verbrandende maatregelen mag adviseren op basis van modellen die er 300% naast zitten, mag ik ook met een kutmodel aankomen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:27 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Van Dissel: we moeten ons voorbereiden op de 3e golf want modellen.
Red_85: MODELLEN ZIJN KUT!
Red_85: Als je de sterfgevallen over 25 jaar in blokken van 5 jaar gaat bekijken, gaat covid niet eens meer opvallen.
Van Dissel: Beste Red85, kan je deze voorspelling onderbouwen met een model?
Ik had het dan ook niet perse over dat ze die op tv of in de tweede kamer of waar dan ook moeten dragen, maar de mondkapjesplicht uberhaupt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Helemaal niet. Jij en ik moeten zo'n ding op als we ergens naar binnen gaan, maar op TV zie je de mensen nauwelijks zo'n ding dragen.
Mja, die dingen kan ik tot op zekere hoogte nog wel hebben. Maar als alles dan gewoon weer open kan vind ik het best. Totdat het aantal gevallen veel lager is en alle maatrgelen van tafel kunnen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Maar je weet nu al dat dit niet gaat gebeuren. Dan mag je je laten testen om vervolgens alsnog met 1,5 meter, mondkapjes en spatschermen geconfronteerd te worden
Ze zijn bovendien niet onverstaanbaar, want ze praten in een microfoon. Dan zetten ze dat ding maar wat harder.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:35 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ik zit het debat nu niet te kijken, maar onverstaanbaarheid van de Kamerleden en ministers zou op zich niet zorgen voor een daling van de kwaliteit van het debat.
Wellicht kan je met het ene het andere helpen realiseren. Al gaat het mocht het überhaupt ooit zover komen toch direct de schatkist in.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gezond eten moet goedkoper, trashfood niet duurder.
Maar belasting heffen levert geld op natuurlijk.
Wat voor waarde heeft dat dan inderdaad?quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:34 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Maar je weet nu al dat dit niet gaat gebeuren. Dan mag je je laten testen om vervolgens alsnog met 1,5 meter, mondkapjes en spatschermen geconfronteerd te worden
Het RIVM (of het OMT eigenlijk) geeft louter adviezen betreft het medische/gezondheidsaspect, het kabinet mag al het andere meenemenquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als het rivm miljarden kostende, maatschappij slopende, sociale cohesie vernietigende, economie verbrandende maatregelen mag adviseren op basis van modellen die er 300% naast zitten, mag ik ook met een kutmodel aankomen.
FTFYquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:37 schreef capricia het volgende:
Hugo!![]()
[ twitter ]
Gaat goed beter hier.
Dan moet je dus inderdaad een (gratis) blaastest hebben die aan de deur meteen de uitslag geeft.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:36 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Mja, die dingen kan ik tot op zekere hoogte nog wel hebben. Maar als alles dan gewoon weer open kan vind ik het best. Totdat het aantal gevallen veel lager is en alle maatrgelen van tafel kunnen.
quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:38 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het RIVM (of het OMT eigenlijk) geeft louter adviezen betreft het medische/gezondheidsaspect, het kabinet mag al het andere meenemen.
Maar oke, fair enough
Gohquote:
Nog beter als sommigen ze wel dragen en anderen niet:quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze zijn bovendien niet onverstaanbaar, want ze praten in een microfoon. Dan zetten ze dat ding maar wat harder.
Voor de bezoeker 0,0.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat voor waarde heeft dat dan inderdaad?
Ik denk dat thuiswerken voor hun een fatsoenlijk overleg of debat schier onmogelijk maakt. Zie je het al voor je, via Zoom?quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind juist dat het bijzonder vreemd overkomt dat de gewone burger wordt verzocht thuis te werken en mondkapjes moet dragen, maar dat dit allemaal niet geldt voor de leden van het parlement en de regering.
Het is niet het 1 of het ander he. Dat er foute keuzes zijn gemaakt is ook gewoon toegegeven, en dat was volgens mij ook de voornaamste kritiek.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Goh
Een goede voorbereiding is toch het halve werk.
In tegenstelling tot wat men hier veelal beweerde.
Ja. Het zit hem vnl in de opschaling die we hier doen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Goh
Een goede voorbereiding is toch het halve werk.
In tegenstelling tot wat men hier veelal beweerde.
Je ziet Rutte meteen opveren zodra Van der Staaij zijn spreektijd benut.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:40 schreef Oidipous het volgende:
Wat heeft van der Staaij toch altijd redelijke teksten als het om corona gaat.
(Dan vergeet ik even voor gemak de conservatieve houding m.b.t. homohuweljik en abortus.)
Tsja ik vind dat echt een kleine moeite mits dat zonder inbreuken op privacy gebeurt en alles dan weer meteen open kan. Voor terrasjes en andere buitendingen vind ik het wel overdreven. Maar voor de universiteit of theaters lijkt me dat best een oplossing.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dan moet je dus inderdaad een (gratis) blaastest hebben die aan de deur meteen de uitslag geeft.
Ach, met zo'n enorme onzekerheidsmarge zit je altijd goed als RIVM.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:43 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Deze ga ik even bookmarken.
Voor de debatten in de tweede kamer kan ik me voorstellen dat thuiswerken niet reëel is, dus daarom zou het wat mij betreft goed zijn als ze daar mondkapjes zouden dragen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:40 schreef galantis het volgende:
[..]
Ik denk dat thuiswerken voor hun een fatsoenlijk overleg of debat schier onmogelijk maakt. Zie je het al voor je, via Zoom?
Dat snap ik, maar het gemiddelde kantoor wordt ook niet live op TV uitgezonden. Bovendien hebben de parlementariërs zelf besloten die mondkapjesplicht op te leggen, dus het zou wat mij betreft goed zijn als ze zelf het goede voorbeeld zouden geven. Voor de beeldvorming richting de burger lijkt dat me wel het minste dat ze kunnen doen eerlijk gezegd.quote:En zodra je zit en voldoende afstand houdt is er m.i. geen reden voor een mondkap, althans dat zie ik op de gewone werkplekken ook niet gehandhaafd, tenzij expliciet verzocht door de werkgever zelf.
De voornaamste kritiek was dat het te lang duurde, argument was dat er tijd nodig was om het een en ander goed uit te zetten qua logistiek.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:40 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Het is niet het 1 of het ander he. Dat er foute keuzes zijn gemaakt is ook gewoon toegegeven, en dat was volgens mij ook de voornaamste kritiek.
Ah, ik hoor de zoetgevooisde tonen van een mediastilte en duidingspauze.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:43 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Deze ga ik even bookmarken.
Ja nogmaals, ik ben ook niet tegen een sneltest, maar dan wel alleen in de overbruggingsperiode en alleen als dat makkelijk en goedkoop kan voor iedereen, en het niet voor elke scheet hoeft.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:43 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Tsja ik vind dat echt een kleine moeite mits dat zonder inbreuken op privacy gebeurt en alles dan weer meteen open kan. Voor terrasjes en andere buitendingen vind ik het wel overdreven. Maar voor de universiteit of theaters lijkt me dat best een oplossing.
Zit ook met grote verbazing te kijken. Vind je het gek dat zoveel mensen VVD blijven stemmen met zulke debiele alternatieven.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Scrummie het volgende:
Ah, corona is de schuld van Rutte volgens Kuzu. Denkgod.
Nee, de voornaamste kritiek is dat ze te laat begonnen zijn, omdat ze tot begin december helemaal geen plan hadden klaarliggen om überhaupt grootschalig te gaan vaccineren.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
De voornaamste kritiek was dat het te lang duurde, argument was dat er tijd nodig was om het een en ander goed uit te zetten qua logistiek.
Gezien de huidige situatie blijkt dat dus voorschrijdend inzicht te zijn geweest. Anders hadden we nooit zo kunnen inlopen.
Ja, dat argument schoot de Jonge zelf aan flarden door te zeggen (terecht) dat ze ook op twee paarden hadden kunnen wedden qua logistiek maar niet gedaan hebben.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
De voornaamste kritiek was dat het te lang duurde, argument was dat er tijd nodig was om het een en ander goed uit te zetten qua logistiek.
Gezien de huidige situatie blijkt dat dus voorschrijdend inzicht te zijn geweest. Anders hadden we nooit zo kunnen inlopen.
?quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Scrummie het volgende:
Trap er niet in.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Scrummie het volgende:
De meerderheid van Nederland werkt helemaal niet thuis.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind juist dat het bijzonder vreemd overkomt dat de gewone burger wordt verzocht thuis te werken en mondkapjes moet dragen, maar dat dit allemaal niet geldt voor de leden van het parlement en de regering.
Goh en dan had je nu uiteindelijk precies hetzelfde resultaat gezien.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, de voornaamste kritiek is dat ze te laat begonnen zijn, omdat ze tot begin december helemaal geen plan hadden klaarliggen om überhaupt grootschalig te gaan vaccineren.
Als ze eerder waren begonnen, hadden ze ook eind december van de meevaller gebruik kunnen maken dat het Pfizervaccin al beschikbaar was. Maar in plaats daarvan bleef het op de plank liggen terwijl ze halsoverkop een callcenter en vaccinatielocaties aan het inrichten waren. De kritiek was dat dat eerder had gekund en gemoeten.
Hij somde allerlei maatregelen op en de negatieve effecten ervan, om vervolgens te zeggen 'daar is maar 1 iemand verantwoordelijk voor en die zit daar!'quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:48 schreef OProg het volgende:
[..]
?
Ik kan het niet kijken, maar in hele korte lijnen: Hoe dan???![]()
Ja, laten we die discussie nóg een keer voeren, dat was immers zo gezellig begin januari/eind decemberquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Goh en dan had je nu uiteindelijk precies hetzelfde resultaat gezien.
Wat was dan het probleem?
Dat had gekund maar het was onzeker of de GGD's dat toen aan konden, als er van alles fout gaat in deze fase vergeef je het hem ook niet. Het is gewoon nooit goed bij sommigen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:47 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja, dat argument schoot de Jonge zelf aan flarden door te zeggen (terecht) dat ze ook op twee paarden hadden kunnen wedden qua logistiek maar niet gedaan hebben.
Er blijkt gewoon te gebeuren wat iedereen al wist op dat moment; we zouden inlopen. Niemand die dat heeft ontkent.
Naar verluidt is Rutte in februari vorig jaar in het diepste geheim met het regeringsvliegtuig naar Wuhan gereisd en heeft daar hoogstpersoonlijk honderden liters vleermuissoep mee naar Nederland gebracht en verkocht als kippensoep.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Scrummie het volgende:
Hoef geen discussie hoor, mensen die toen riepen dat het allemaal wel mee viel met de 'problemen' hebben uiteindelijk gewoon gelijk gekregen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:50 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja, laten we die discussie nóg een keer voeren, dat was immers zo gezellig begin januari/eind december
En bij anderen is het altijd goed. Tja.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat had gekund maar het was onzeker of de GGD's dat toen aan konden, als er van alles fout gaat in deze fase vergeef je het hem ook niet. Het is gewoon nooit goed bij sommigen.
Uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer. Het gaat om de timing. Dat vaccineren moet zo snel mogelijk, want des te eerder zijn we van de maatregelen af. Het komt een beetje raar over dat de minister aan de ene kant besluit dat ondernemingen hun deuren moeten sluiten en kinderen niet naar school mogen omdat de druk op de ziekenhuizen te hoog is, en aan de andere kant geen haast maakt met het vaccinatieprogramma.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Goh en dan had je nu uiteindelijk precies hetzelfde resultaat gezien.
Wat was dan het probleem?
Als je dat beweert wil je dus wel een discussie want ik voel mij alweer getriggered erop te reageren dat dat echt volkomen onzin is. Nota bene Hugo de Jonge zelf geeft aan dat het beter had gekund op precies de gebieden waar kritiek op was maar jij zegt nu dat dat niet zo is en 'ze gelijk hebben gekregen'. Onzin.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoef geen discussie hoor, mensen die toen riepen dat het allemaal wel mee viel met de 'problemen' hebben uiteindelijk gewoon gelijk gekregen.
Ok Scrummie.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:51 schreef Scrummie het volgende:
[..]
En bij anderen is het altijd goed. Tja.
Ik heb liever kritiek waar men ook iets mee doet (als iemand een fout toegeeft neem ik ook aan dat hij ervan geleerd heeft) dan 'oh het gaat nu toch goed, mooi mooi mooi, niets aan de hand!'.
Als ze eerder waren begonnen, hadden we nu meer prikken gezet. Zo simpel is het.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoef geen discussie hoor, mensen die toen riepen dat het allemaal wel mee viel met de 'problemen' hebben uiteindelijk gewoon gelijk gekregen.
Van Dissel benoemde het effect van vaccinatie vanochtend. Dat had ook twee weken geleden kunnen zijn (bij wijze van). Tel uit je winst.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer. Het gaat om de timing. Dat vaccineren moet zo snel mogelijk, want des te eerder zijn we van de maatregelen af. Het komt een beetje raar over dat de minister aan de ene kant besluit dat ondernemingen hun deuren moeten sluiten en kinderen niet naar school mogen omdat de druk op de ziekenhuizen te hoog is, en aan de andere kant geen haast maakt met het vaccinatieprogramma.
Nope, we zitten op de gewenste reservevoorraad momenteel. Er zou niet meer geleverd zijn als we eerder gingen prikken.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als ze eerder waren begonnen, hadden we nu meer prikken gezet. Zo simpel is het.
Timing is helemaal niet relevant, zijn er landen in de eerste kopgroep die er nu substantieel beter voor staan qua maatregelen? Ik dacht het niet.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer. Het gaat om de timing. Dat vaccineren moet zo snel mogelijk, want des te eerder zijn we van de maatregelen af. Het komt een beetje raar over dat de minister aan de ene kant besluit dat ondernemingen hun deuren moeten sluiten en kinderen niet naar school mogen omdat de druk op de ziekenhuizen te hoog is, en aan de andere kant geen haast maakt met het vaccinatieprogramma.
Die anti-vaxx propaganda mag die lekker voor zichzelf houden wat mij betreft.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:54 schreef Oidipous het volgende:
Ik ben het op hoofdlijnen ditmaal wel met Van Haga eens.
Haga FvDquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:55 schreef Randier het volgende:
Ik tunede laat in. Wie is deze enge meneer die stelt dat meer dan 7% van de mensen die het Moderna-vaccin hebben gehad dood zijn gegaan?
Moeten er wel genoeg prikken zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als ze eerder waren begonnen, hadden we nu meer prikken gezet. Zo simpel is het.
Aan de andere kant prikken Hongarije en volgens mij nog 1 EU land inmiddels ook met het Rusland vaccin. Ik zeg niet dat dat nou de heilige graal is, maar ik krijg de indruk dat het weigeren van dat vaccin meer een politiek dingetje is dan wat anders, en dat vind ik dan wel weer frustrerend.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Timing is helemaal niet relevant, zijn er landen in de eerste kopgroep die er nu substantieel beter voor staan qua maatregelen? Ik dacht het niet.
Tenzij je Israël wilt meetellen, maar dat kun je niet vergelijken met de EU. Of eigenlijk de rest van de wereld
Dat is waar. Het is natuurlijk mooi dat ze inmiddels op schema zijn. Maar ik zou niet willen zeggen dat die paar weken geen verschil maken. Zeker niet voor de mensen die 'm krijgen.quote:
daar is er wel verschil, te laat een vaccinatie krijgen is zeker een risico.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is waar. Het is natuurlijk mooi dat ze inmiddels op schema zijn. Maar ik zou niet willen zeggen dat die paar weken geen verschil maken. Zeker niet voor de mensen die 'm krijgen.
Dat Spoetnik-vaccin is niet eens openbare data van, en zij hebben ook geen goedkeuringsprocedure aangevraagd bij de EMA.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:56 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Aan de andere kant prikken Hongarije en volgens mij nog 1 EU land inmiddels ook met het Rusland vaccin. Ik zeg niet dat dat nou de heilige graal is, maar ik krijg de indruk dat het weigeren van dat vaccin meer een politiek dingetje is dan wat anders, en dat vind ik dan wel weer frustrerend.
Nee, inmiddels niet meer. Er is ook niet meer zoveel kritiek op Hugo vanuit het parlement wat betreft het vaccinatiebeleid. Het was gewoon dom dat ze pas zo laat waren begonnen, maar gelukkig is het nu aardig op orde.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:57 schreef capricia het volgende:
We gaan wel zien hoe het allemaal uitpakt, maar ik heb niet de indruk dat we het zo slecht doen.
Die 7% ken ik niet, maar goed dat er vragen worden gesteld over de bijwerkingen van de vaccins.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:55 schreef Randier het volgende:
Ik tunede laat in. Wie is deze enge meneer die stelt dat meer dan 7% van de mensen die het Moderna-vaccin hebben gehad dood zijn gegaan?
Wellicht ben ik niet geheel objectief in deze, daar ik van mening ben dat mondkapjes praktisch nihil bijdragen wanneer er voldoende afstand wordt gehouden. Volgens mij is het OMT/RIVM dezelfde mening toegedaan.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor de debatten in de tweede kamer kan ik me voorstellen dat thuiswerken niet reëel is, dus daarom zou het wat mij betreft goed zijn als ze daar mondkapjes zouden dragen.
Of bijvoorbeeld zo'n Catshuisoverleg of de persconferentie per se op locatie moet, betwijfel ik persoonlijk. Volgens mij kan dat best remote, maar dat is mijn mening.
[..]
Dat snap ik, maar het gemiddelde kantoor wordt ook niet live op TV uitgezonden. Bovendien hebben de parlementariërs zelf besloten die mondkapjesplicht op te leggen, dus het zou wat mij betreft goed zijn als ze zelf het goede voorbeeld zouden geven. Voor de beeldvorming richting de burger lijkt dat me wel het minste dat ze kunnen doen eerlijk gezegd.
Het is misschien zelfs minder dan 10%.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat Spoetnik-vaccin is niet eens openbare data van, en zij hebben ook geen goedkeuringsprocedure aangevraagd bij de EMA.
En slechts 10% van de Hongaren is bereid dat Russische vaccin te nemen (t.o.v. 50% de EMA-goedgekeurde vaccins wil nemen). Wat volledig begrijpelijk is gezien het gebrek aan transparantie.
https://www.bbc.com/news/world-europe-55747623quote:Some polls suggest only seven percent of Hungarians would accept the Russian vaccine, while acceptance of the Chinese version has been measured as low as one percent by some surveys.
Die data is er ook gewoon, er is een bijwerkingen meldpunt, daar waren iets van 3600 meldingen, voornamelijke lichte klachten, op binnengekomen. https://www.lareb.nl/quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:59 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Die 7% ken ik niet, maar goed dat er vragen worden gesteld over de bijwerkingen van de vaccins.
The Lancet was toch positief? https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00191-4/fulltextquote:Op woensdag 24 februari 2021 12:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat Spoetnik-vaccin is niet eens openbare data van, en zij hebben ook geen goedkeuringsprocedure aangevraagd bij de EMA.
En slechts 10% van de Hongaren is bereid dat Russische vaccin te nemen (t.o.v. 50% de EMA-goedgekeurde vaccins wil nemen). Wat volledig begrijpelijk is gezien het gebrek aan transparantie.
Dat is volkomen logisch er is vorig jaar door de EU gezamenlijk miljarden geïnvesteerd in AZ, Pfizer en Moderna dan ga je niet opeens vaccins uit China of Rusland importeren. Nog buiten dat Russen hoogst onbetrouwbaar zijn als zakelijke partner.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:56 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Aan de andere kant prikken Hongarije en volgens mij nog 1 EU land inmiddels ook met het Rusland vaccin. Ik zeg niet dat dat nou de heilige graal is, maar ik krijg de indruk dat het weigeren van dat vaccin meer een politiek dingetje is dan wat anders, en dat vind ik dan wel weer frustrerend.
Heb het al paar keer gepost, maar die jonge gast van het RIVM heeft het al paar keer uitgelegd, belangrijkste reden was dat de vaccins in een andere volgorde beschikbaar kwam dan de verwachting was, daarnaast moesten we eerder een grotere voorraad vaccin aanhouden omdat niet helemaal zeker was hoe effectief de tweede prik was, en het gevolg van een vertraging.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Die zijn voor de mRNA vaccins minimaal. Vooral van AZ kun jij je een paar dagen behoorlijk beroerd voelen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:59 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Die 7% ken ik niet, maar goed dat er vragen worden gesteld over de bijwerkingen van de vaccins.
Klopt, in februari is pas iets gepubliceerd, terwijl al maanden daarvoor de eerste prikken gezet werden.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:00 schreef Scrummie het volgende:
[..]
The Lancet was toch positief? https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00191-4/fulltext
Voor jou niet blijkbaar, maar elk weldenkend mens moet toch in staat zijn te kunnen beargumenteren waarom er niet gekozen is voor welke samenwerking dan ook met Rusland aangaande een grootschalige en cruciale vaccinatie-inzet.quote:
Ja oke, dat snap ik nog wel. Maar als er nu zoveel positiviteit is begrijp ik niet waarom we alsnog niet inkopen omdat ze zelf ook aangeven in Q2 aan de EU te kunnen leveren.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Klopt, in februari is pas iets gepubliceerd, terwijl al maanden daarvoor de eerste prikken gezet werden.
Prima Elan.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor jou niet blijkbaar, maar elk weldenkend mens moet toch in staat zijn te kunnen beargumenteren waarom er niet gekozen is voor welke samenwerking dan ook met Rusland aangaande een grootschalige en cruciale vaccinatie-inzet.
quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:07 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja oke, dat snap ik nog wel. Maar als er nu zoveel positiviteit is begrijp ik niet waarom we alsnog niet inkopen omdat ze zelf ook aangeven in Q2 aan de EU te kunnen leveren.
Maar goed.
https://www.ema.europa.eu(...)-eu-approval-processquote:The European Medicines Agency has to date not received an application for a rolling review or a marketing authorisation for the vaccine developed by the Gamaleya National Centre of Epidemiology and Microbiology in Russia, the Sputnik V vaccine (Gam-COVID-Vac), despite reports stating the opposite.
The developers have received scientific advice from EMA providing them with the latest regulatory and scientific guidance for the development of their vaccine. In line with the Agency’s transparency policy, the vaccine is included in the list of COVID-19 medicines and vaccines that have received scientific advice from the Agency.
Omdat ze eerst goedkeuring moeten aanvragen bij EMA.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:07 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Ja oke, dat snap ik nog wel. Maar als er nu zoveel positiviteit is begrijp ik niet waarom we alsnog niet inkopen omdat ze zelf ook aangeven in Q2 aan de EU te kunnen leveren.
Maar goed.
quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
https://www.ema.europa.eu(...)-eu-approval-process
(2 weken terug)
Weet ik.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:08 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Omdat ze eerst goedkeuring moeten aanvragen bij EMA.
Totaal niet eigenlijkquote:Op woensdag 24 februari 2021 13:08 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Prima Elan.
Je bent weer met je denigrerende 'ik weet het echt 100% beter dan wie dan ook' bezig dus ik laat je wel even met rust.
Daarnaast is maar de vraag hoeveel Rusland kan leveren. Volgens mij hadden ze een productiecapaciteit van 120 miljoen vaccins per jaar.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:10 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Daarnaast gebruiken zowel China als Rusland hun vaccin levering voor politieke doeleinden.
quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Totaal niet eigenlijk.
Komop man, je kan toch zelf bedenken dat dat een dom idee is.
Wat als die Russen besluiten niet te leveren, bijvoorbeeld omdat Poetin weer een meltdown krijgt over een of andere politieke kwestie? Er is nog net niet een koude oorlog aan de gang het afgelopen decennium, dan kan je daar toch nooit mee in zee.
quote:
quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:08 schreef Oidipous het volgende:
Heeft iemand hier een Telegraaf premium account?
Ik ben zeer benieuwd naar de tekst in onderstaande column.
https://www.telegraaf.nl/(...)israel-is-omgeslagen
Ja ik heb een premium accountquote:De zon schijnt, de winkels zijn eindelijk open en wie over een Groene Pas beschikt, omdat hij of zij volledig is gevaccineerd, kan weer naar de sportschool, een voorstelling of een hotel. Zo ziet het licht aan het einde van de tunnel er dus uit.
Er is hier en daar kritiek dat zo’n pas discriminerend zou zijn, maar de redenatie in Israël is simpel: er zijn voldoende vaccins voor iedereen, dus je kiest er zelf voor om van vertier verstoken te blijven (essentiële zaken blijven voor iedereen toegankelijk).
Gisteren was zelfs de eerste binnenlandse vlucht voor gevaccineerden en mensen die hersteld zijn van Covid. Naar Eilat. Een verschrikkelijke badplaats, maar zo’n beetje de enige optie omdat vliegen naar het buitenland onmogelijk is. Dus hebben wij daar ook maar een hotelletje geboekt, na bijna twee maanden dat we niet verder dan een kilometer het huis mochten verlaten.
Je voelt dat de stemming in Israël is omgeslagen. Natuurlijk, van die pandemie zijn we nog lang niet af, maar er gloort hoop. Daarom kon ik de afgelopen weken ook eindelijk eens positieve verhalen schrijven vanuit het Midden-Oosten. Israël als het beloofde vaccinatieland.
Zwembad
Het werkt, zo blijkt uit de ene na de andere studie. Het Pfizer-vaccin beschermt tot 95 procent, het aantal ernstig zieken neemt drastisch af en zelfs als je als gevaccineerde het virus onverhoopt oploopt, is de kans klein dat je het doorgeeft.
Zelf kijk ik vooral uit naar het zwembad, dat begin deze week na een halfjaar zijn deuren weer opende. Het kan immers geen kwaad om al die Netflix-kilootjes weg te werken.
De zwembroek lag al klaar toen de sms binnenkwam. De crècheleidster van de jongste blijkt tot de vijf procent te behoren: ondanks twee doses was zij toch besmet geraakt. Dus moeten alle kinderen in quarantaine. Een week nadat ze eindelijk weer naar de crèche gingen.
Om de quarantaine met een paar dagen te verkorten zoonlief toch maar een test laten doen. En toen kwam de tweede sms. Positief.
Rekenmethode
Gelukkig voelt hij zich redelijk en de dokter stelde ons ook direct gerust. Zoon en dochter moesten weliswaar in quarantaine, maar mijn vrouw en ik niet. Wij hadden precies een week daarvoor al een tweede dosis gehad. Het vaccin werkt!
Een zucht van verlichting, die ruw verstoord werd door een telefoontje van het ministerie van Gezondheid. Daar blijken ze een iets andere rekenmethode te hanteren, waardoor wij alsnog een aantal dagen in isolatie moeten.
Dus zien wij nu vanaf ons balkon hoe de gevaccineerden in het stralende zonnetje richting het zwembad lopen. Pure discriminatie!
Nog een week het gezonde en zieke kind uit elkaar houden en dan zit de quarantaine er gelukkig op. Net op tijd. De dag erop rijden we naar het fantastische Eilat.
Maar er zou wel EERDER resultaat zijn van het prikken, dáár gaat het om, 2 weken winst op t virus.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:54 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nope, we zitten op de gewenste reservevoorraad momenteel. Er zou niet meer geleverd zijn als we eerder gingen prikken.
Het probleem is dat je niet zomaar behandelmethodes (wat het technisch is) mag veranderen, je moet je ook afvragen of je dat wilt.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Maar er zou wel EERDER resultaat zijn van het prikken, dáár gaat het om, 2 weken winst op t virus.
Dank! Dus zo ziet het leven eruit als alle kwetsbaren gevaccineerd zijn.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:11 schreef Gunner het volgende:
[..]
[..]
Ja ik heb een premium account![]()
Ook in Israel is die verplichting er niet, je roept maar wat.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:15 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Dank! Dus zo ziet het leven eruit als alle kwetsbaren gevaccineerd zijn.
Gelukkig lijkt het erop dat de tweede kamer niet naar een vaccinatieverplichting wil gaan zoals Israel dat doet. Ik ben benieuwd hoe dat stand houdt.
Ps. ik heb een AD premium account, dus ik hoor het wel als je wat AD artikelen wil lezen.
Indirect wel natuurlijk op het moment dat je op bepaalde onderdelen van de samenleving wordt buitengesloten.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ook in Israel is die verplichting er niet, je roept maar wat.
quote:Er is hier en daar kritiek dat zo'n pas discriminerend zou zijn, maar de redenatie in Israël is simpel: er zijn voldoende vaccins voor iedereen, dus je kiest er zelf voor om van vertier verstoken te blijven (essentiële zaken blijven voor iedereen toegankelijk).
Je word niet buitengesloten.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:20 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Indirect wel natuurlijk op het moment dat je op bepaalde onderdelen van de samenleving wordt buitengesloten.
Hoe zou jij het ontnemen van deelname of ontzegging van toegang dan omschrijven?quote:
Het ging erom dat je niet verplicht bent te laten vaccineren, een test bewijs mag namelijk ook.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:28 schreef galantis het volgende:
[..]
Hoe zou jij het ontnemen van deelname of ontzegging van toegang dan omschrijven?
Als ik ergens in de streek geprikt kan worden (het moet aan te fietsen zijn, want ik heb geen auto), dan zou ik daar totaal geen moeite mee hebben. Eén nachtje minder nachtrust in ruil voor een vaccinatie: dat heb ik er graag voor over.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
kwam het maar door vlees dat overgewicht maar in het algemeen is het door het vliegtuigeten, cattleclass uiteraard, wat er in de supermarkt te koop is, het moet allemaal makkelijk en goedkoop.quote:Op woensdag 24 februari 2021 12:06 schreef quirina het volgende:
Ik denk niet dat dat een significant resultaat zou zijn. Die half miljoen prikken hadden 2 weken eerder gezet kunnen zijn inderdaad. Maar dat zou amper opvallen, ik vrees een besmetting of 1000 minder en misschien een honderdtal ziekenhuis opnames, grog geschat. Wel iets niet veel.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Maar er zou wel EERDER resultaat zijn van het prikken, dáár gaat het om, 2 weken winst op t virus.
En helaas word er veel te veel voedsel nog onnodig suiker gegooid, overigens ben ik zelf ook met melk gestopt, drink nu havermelk en moet zeggen dat ik nog lekkerder vind ook. Ben ook gestopt met overmatig veel vette sausen op dingen te gooien, geen mayo en slasaus meer maar gewoon lekkere hete saus of mosterd.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:35 schreef Tarado het volgende:
[..]
kwam het maar door vlees dat overgewicht maar in het algemeen is het door het vliegtuigeten, cattleclass uiteraard, wat er in de supermarkt te koop is, het moet allemaal makkelijk en goedkoop.
Daarnaast moet je gewoon wat voorraad aanhouden, immers je moet mensen ook van te voren uitnodigen en zorgen dat het vervoer en de arts op de hoogte is.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:36 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat een significant resultaat zou zijn. Die half miljoen prikken hadden 2 weken eerder gezet kunnen zijn inderdaad. Maar dat zou amper opvallen, ik vrees een besmetting of 1000 minder en misschien een honderdtal ziekenhuis opnames, grog geschat. Wel iets niet veel.
Ik gaf mijn dochter laatst één keer Evergreen mee naar school. Appels waren op, dus ik dacht: ach, het kán erger dan Evergreen (met krentjes). Kwam ze 's middags thuis met de mededeling dat het niet mocht. Sjonge, zeg, het is niet of ik het kind een dik plak Indische cake mee naar school heb gegeven.quote:Op woensdag 24 februari 2021 11:43 schreef Haags het volgende:
[..]
Ja grandioos
Doorgeslagen.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:39 schreef Celestien het volgende:
[..]
Ik gaf mijn dochter laatst één keer Evergreen mee naar school. Appels waren op, dus ik dacht: ach, het kán erger dan Evergreen (met krentjes). Kwam ze 's middags thuis met de mededeling dat het niet mocht. Sjonge, zeg, het is niet of ik het kind een dik plak Indische cake mee naar school heb gegeven.
Dat is wel heel extreemquote:Op woensdag 24 februari 2021 13:39 schreef Celestien het volgende:
[..]
Ik gaf mijn dochter laatst één keer Evergreen mee naar school. Appels waren op, dus ik dacht: ach, het kán erger dan Evergreen (met krentjes). Kwam ze 's middags thuis met de mededeling dat het niet mocht. Sjonge, zeg, het is niet of ik het kind een dik plak Indische cake mee naar school heb gegeven.
Dat gaat me dan weer veel te ver.quote:Op woensdag 24 februari 2021 13:39 schreef Celestien het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |