abonnement Unibet Coolblue
pi_198026517

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Door corona een stabilisatie ten opzicht van 2019. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller uitkwam op 424 miljoen euro (2018: 329 miljoen euro).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door noodgang op 16-02-2021 10:21:30 ]
pi_198027035
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 19:15 schreef ML45 het volgende:
Een nieuw project bij SIG van een "oude" bekende Ilyas, nu voor ¤ 750.000!!!
Het hoogste bedrag bij SIG voor zover ik weet.
https://investeren.sameni(...)straat-25-a1-a2-a3-b
Een aanzienlijk aantal van ons doet regelmatig mee in schijf 1A bij SIG, ook als de taxatiewaarde wel erg hoog ligt t.o.v. de WOZ-waarde. Hoe kijken jullie in dit geval naar schijf 1A?
pi_198027508
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 23:53 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Een aanzienlijk aantal van ons doet regelmatig mee in schijf 1A bij SIG, ook als de taxatiewaarde wel erg hoog ligt t.o.v. de WOZ-waarde. Hoe kijken jullie in dit geval naar schijf 1A?
397500/548000 = 72,5% LTV (of eigenlijk LT-WOZ). 78,8% op de 2019 cijfers. https://www.funda.nl/koop(...)teer-afmelddatum-af/ de verkoopwaarde liggen ook ruim hoger dan de WOZ.

Voor mij is dit wel een groen licht, ik vertrouw wel wat op de WOZ cijfers. Ze kloppen niet helemaal maar zijn altijd wel zuinig ingeschat in een stijgende markt (heb zelf de grens bij rond 75% liggen voor 2020 cijfers). Ik zift in 4 van zijn andere projecten, die komen op een gewogen 60,3% (1a tegenover WOZ. 3 van de 4 op 2020 cijfers, dus zal nog zakken). Dus hij heeft nog wel wat ruimte, als er wat opnieuw gefinancierd wordt komend half jaar wordt dat alleen maar beter en die verwachting heb ik wel als ik eerlijk ben.

Mijn wekker staat dus (ondanks het hoge bedrag.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_198028842
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 23:53 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Een aanzienlijk aantal van ons doet regelmatig mee in schijf 1A bij SIG, ook als de taxatiewaarde wel erg hoog ligt t.o.v. de WOZ-waarde. Hoe kijken jullie in dit geval naar schijf 1A?
In schijf 1A loop je een beperkt risico, ben ik van mening, ik heb van al mijn R'damse projecten de nw WOZ waarden 1/1/20 bekeken (zie wozwaardeloket) en bij veel projecten is er sprake van een aardige verhoging vd WOZ waarde. En als je deze dan weer afzet tegen de verkoopprijzen van vergelijkbare panden, dan zit het nog wel snor. Het tekort aan woningen lossen we het komende decennium ook niet op. Als de hutjes maar verhuurd blijven, en je het als verhuurder normaal en netjes doet, met daarbij nog een waardestijging van het onderliggende OG (mogelijk dat deze afvlakt of beperkt is) komt het wel goed. Als de cashflow maar klopt.
Deze wil ik ook meenemen, heb nog niet zoveel Ilyasjes.
pi_198029147
Kitvoegafdichting:
https://www.collincrowdfund.nl/arluca-kitvoegafdichting/
Volgens pitch is er een ruime overwaarde op woning, geen hypothecaire dekking. Hoe ruim de overwaarde is, wordt trouwens niet duidelijk
Opnieuw geen direct lening ondanks lening van 100.000

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 16-02-2021 09:33:48 ]
  dinsdag 16 februari 2021 @ 10:01:11 #6
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198029663
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 08:54 schreef peterc het volgende:

[..]

In schijf 1A loop je een beperkt risico, ben ik van mening, ik heb van al mijn R'damse projecten de nw WOZ waarden 1/1/20 bekeken (zie wozwaardeloket) en bij veel projecten is er sprake van een aardige verhoging vd WOZ waarde. En als je deze dan weer afzet tegen de verkoopprijzen van vergelijkbare panden, dan zit het nog wel snor. Het tekort aan woningen lossen we het komende decennium ook niet op. Als de hutjes maar verhuurd blijven, en je het als verhuurder normaal en netjes doet, met daarbij nog een waardestijging van het onderliggende OG (mogelijk dat deze afvlakt of beperkt is) komt het wel goed. Als de cashflow maar klopt.
Deze wil ik ook meenemen, heb nog niet zoveel Ilyasjes.
Tijdje gelden een project in Amsterdam, voor 650K met de nodige vraagtekens. Liep ook vol.

Doe wel mee in het project van IIyas.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198029876
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 08:54 schreef peterc het volgende:

[..]

In schijf 1A loop je een beperkt risico, ben ik van mening, ik heb van al mijn R'damse projecten de nw WOZ waarden 1/1/20 bekeken (zie wozwaardeloket) en bij veel projecten is er sprake van een aardige verhoging vd WOZ waarde. En als je deze dan weer afzet tegen de verkoopprijzen van vergelijkbare panden, dan zit het nog wel snor. Het tekort aan woningen lossen we het komende decennium ook niet op. Als de hutjes maar verhuurd blijven, en je het als verhuurder normaal en netjes doet, met daarbij nog een waardestijging van het onderliggende OG (mogelijk dat deze afvlakt of beperkt is) komt het wel goed. Als de cashflow maar klopt.
Deze wil ik ook meenemen, heb nog niet zoveel Ilyasjes.
Ik heb al vier en dat is voor mij reden voor enige twijfel omdat ik niet te veel bij dezelfde eigenaar wil investeren. De projecten lopen nu 0,3,7 en 18 van de 60 maanden. Er wordt overigens netjes op tijd betaald elke maand en ik zit in schijf 1(A).
pi_198030042
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Kitvoegafdichting:
https://www.collincrowdfund.nl/arluca-kitvoegafdichting/
Volgens pitch is er een ruime overwaarde op woning, geen hypothecaire dekking. Hoe ruim de overwaarde is, wordt trouwens niet duidelijk
Opnieuw geen direct lening ondanks lening van 100.000

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wil wel meedoen met deze kitspuiter. Bestaand bedrijf weet als het goed is wat hij koopt.Jammer dat er geen tweede hypotheek gegeven wordt, kan ik echter in deze context wel accepteren. Dus als er een linkje is hoor ik het graag.
pi_198030804
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Opnieuw geen direct lening ondanks lening van 100.000
Heeft waarschijnlijk met de voorwaarden en risico beoordeling, complexiteit te maken, het bedrag alleen is niet maatgevend heb ik begrepen.
pi_198036378
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 08:54 schreef peterc het volgende:

[..]

In schijf 1A loop je een beperkt risico, ben ik van mening, ik heb van al mijn R'damse projecten de nw WOZ waarden 1/1/20 bekeken (zie wozwaardeloket) en bij veel projecten is er sprake van een aardige verhoging vd WOZ waarde. En als je deze dan weer afzet tegen de verkoopprijzen van vergelijkbare panden, dan zit het nog wel snor. Het tekort aan woningen lossen we het komende decennium ook niet op. Als de hutjes maar verhuurd blijven, en je het als verhuurder normaal en netjes doet, met daarbij nog een waardestijging van het onderliggende OG (mogelijk dat deze afvlakt of beperkt is) komt het wel goed. Als de cashflow maar klopt.
Deze wil ik ook meenemen, heb nog niet zoveel Ilyasjes.
Het zijn 5 lagen en 4 huisnummers begreep ik. Zou dit nog van invloed zijn op de courantheid van het object, ik bedoel is het alleen als geheel te verkopen gezien de verwevenheid in verhuur, of zou het desnoods ook makkelijk in partjes kunnen worden verkocht.? Lijkt me dat dit object vooral interessant is voor 'Prinsjes Bernhard' zoals Ilyas.
Pecunia non olet
pi_198036437
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 15:13 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het zijn 5 lagen en 4 huisnummers begreep ik. Zou dit nog van invloed zijn op de courantheid van het object, ik bedoel is het alleen als geheel te verkopen gezien de verwevenheid in verhuur, of zou het desnoods ook makkelijk in partjes kunnen worden verkocht.? Lijkt me dat dit object vooral interessant is voor 'mini prinsjes Bernhard' zoals Ilyas.
Er zijn ook 2 voordeuren. Misschien in 2 partjes?
pi_198036510
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 15:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Er zijn ook 2 voordeuren. Misschien in 2 partjes?
Die 2e voordeur + gang + trap is sowieso gemeenschappelijk domein voor alle studio's. Dus dat zal dan in de koopakte geregeld moeten worden neem ik aan omdat deze deel uitmaakt van de begane grond, dus een ander kadastraal object.
Ik snap toch al niet goed hoe het boven geregeld is want daar hebben ze 3 huisnummers verdeeld over 8 studio's.
Lijkt me een lastige klus voor een notaris om hier een losse of zelfs 2 studio's op 1 verdieping samen, te verkopen met behoud van alle rechten. En dan nog, zit je temidden van een wirwar en telkens wisselende samenstelling van kamerhuurders. Mij niet gezien.....
Pecunia non olet
pi_198036756
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 01:14 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ze kloppen niet helemaal maar zijn altijd wel zuinig ingeschat in een stijgende markt
Ik weet niet of ze altijd even zuinig zijn. Ik schrok me dood begin dit jaar! Wij hebben eind 2019 een woning gekocht in het Rotterdamse en de nieuwe WOZ-waarde ligt 30% hoger dan het jaar daarvoor. 30% stijging in één jaar dus :X Bovendien ligt de WOZ-waarde nu praktisch op wat we ervoor betaald hebben in 2019. Als je snel weer wilt verkopen is dat wel handig, maar dat zijn we niet van plan, en dan rekent het allemaal fors door in de lokale heffingen (even afgezien van de rentestaffel in de hypotheek). We hebben inmiddels dus maar bezwaar aangetekend. :Y Ben benieuwd of deze WOZ-waarde inderdaad ook stand houdt!
pi_198037011
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 15:34 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Ik weet niet of ze altijd even zuinig zijn. Ik schrok me dood begin dit jaar! Wij hebben eind 2019 een woning gekocht in het Rotterdamse en de nieuwe WOZ-waarde ligt 30% hoger dan het jaar daarvoor. 30% stijging in één jaar dus :X Bovendien ligt de WOZ-waarde nu praktisch op wat we ervoor betaald hebben in 2019. Als je snel weer wilt verkopen is dat wel handig, maar dat zijn we niet van plan, en dan rekent het allemaal fors door in de lokale heffingen (even afgezien van de rentestaffel in de hypotheek). We hebben inmiddels dus maar bezwaar aangetekend. :Y Ben benieuwd of deze WOZ-waarde inderdaad ook stand houdt!
Dus jullie WOZ komt overeen met de prijs die jullie in dezelfde tijd betaald hebben? Dus dan zijn ze niet zuinig maar correct, althans iets zuinig want je zegt zelf dat ze er onder zitten.

Nogmaals maar iets duidelijker; De door de gemeente geschatte waarde van jullie huis op 1-1-2020 komt bijna overeen met het bedrag wat jij het er een paar maanden voor waard vond.

Hoezo zou je hier in hemelsnaam bezwaar voor aantekenen? Omdat die 30% gestegen is naar de 'juiste' waarde? misschien wat kort door de bocht maar je moet je schamen dat je bezwaar gemaakt hebt
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_198037135
Onderpand project collin is uit de verkoop gehaald
https://www.collincrowdfund.nl/bouwbedrijf-bouwdirect-b-v/
pi_198038018
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 15:34 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Ik weet niet of ze altijd even zuinig zijn. Ik schrok me dood begin dit jaar! Wij hebben eind 2019 een woning gekocht in het Rotterdamse en de nieuwe WOZ-waarde ligt 30% hoger dan het jaar daarvoor. 30% stijging in één jaar dus :X Bovendien ligt de WOZ-waarde nu praktisch op wat we ervoor betaald hebben in 2019. Als je snel weer wilt verkopen is dat wel handig, maar dat zijn we niet van plan, en dan rekent het allemaal fors door in de lokale heffingen (even afgezien van de rentestaffel in de hypotheek). We hebben inmiddels dus maar bezwaar aangetekend. :Y Ben benieuwd of deze WOZ-waarde inderdaad ook stand houdt!
Dat is in principe de gebruikelijke situatie in elke plaats. Als je woning X koop voor 500k en de overdracht zou (in theorie) zijn geweest op 1-1-2020 dan is de woz-waarde met peildatum 1-1-2020 dus (als de gemeente het goed doet) 500k. Bezwaar maken heeft in een dergelijke situatie dus geen zin.

quote:
Aankoopprijs rond waardepeildatum
Als je je woning rond de waardepeildatum (1 januari 2020) hebt gekocht en je hebt tot 1 januari 2021 niets veranderd aan de woning, dan zal de WOZ-waarde gelijk zijn aan de aankoopprijs. In de volgende gevallen is de WOZ-waarde hoger dan de aankoopprijs:

Er is sprake van erfpacht.
De woning was verhuurd bij aankoop.
Je hebt de woning verkregen onder andere bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld van familie met korting of via een veiling.
De WOZ-waarde kan ook lager zijn dan de aankoopprijs. Dat is het geval bij een woning in aanbouw. In de WOZ-waarde houdt de gemeente er rekening mee dat de woning nog niet af is.
pi_198038661
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 21:46 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Johan heeft toch direct daarna zijn oprechte excuses aangeboden? We moeten ook niet té kleinzerig zijn hier. In principe waardeer ik het als een platform meeleest en ook actief iets op onze mening/commentaren uitdoet.
Je hebt mijn punt totaal niet begrepen zie ik.

Het gaat mij niet om of er excuses zijn aangeboden of niet. Het gaat er om dat de professionaliteit enorm opgehemeld wordt terwijl daar toch best wat op af te dingen valt. Meneer werd persoonlijk (of zoals in jouw woorden: kleinzerig) terwijl hij zelf had kunnen concluderen dat de schuld bij zichzelf of zijn platform lag.

Nogmaals, niet mijn bedoeling om iemand voor het been te schoppen. Maar het moest wel even gezegd worden.

Die opgehemelde professionaliteit heb ik namelijk niet gezien.
pi_198040468
Big Bread cafetaria trekt financieringsvraag kapitaalopmaat in
quote:
Beste investeerders,
Dank voor uw vertrouwen en investering in Big Bread Kitchen Best B.V.
Ik heb besloten om de campagne in te trekken. Het is voor mij van belang om snel het benodigde bedrag gecommitteerd te krijgen zodat ik voortvarend met de uitvoering van de plannen aan de slag kan. Op basis van de tot nog toe toegezegde investeringen heb ik niet het vertrouwen dat ik snel die voor mij zo belangrijke zekerheid heb. Ik wil u bedanken voor uw betrokkenheid voor de financiering via Kapitaal op Maat.
Verstandig besluit. Mogelijk zien we deze terug bij een ander crowdfundingplatform
  dinsdag 16 februari 2021 @ 18:34:53 #19
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_198040586
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 16:51 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Je hebt mijn punt totaal niet begrepen zie ik.

Het gaat mij niet om of er excuses zijn aangeboden of niet. Het gaat er om dat de professionaliteit enorm opgehemeld wordt terwijl daar toch best wat op af te dingen valt. Meneer werd persoonlijk (of zoals in jouw woorden: kleinzerig) terwijl hij zelf had kunnen concluderen dat de schuld bij zichzelf of zijn platform lag.

Nogmaals, niet mijn bedoeling om iemand voor het been te schoppen. Maar het moest wel even gezegd worden.

Die opgehemelde professionaliteit heb ik namelijk niet gezien.
Ik heb je reactie op mijn post gelezen en wil er verder niet te veel woorden meer aan vuil maken. Ik heb mijn punt gemaakt en jij het jouwe.
pi_198046031
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 15:47 schreef CaLeX het volgende:

[..]

misschien wat kort door de bocht maar je moet je schamen dat je bezwaar gemaakt hebt
Bij bijzondere omstandigheden, zoals aanhoudende wateroverlast in de oude (huur)woning, kun je bereid zijn meer te betalen voor een woning dan anderen. De prijs van iets is ook iets anders dan de waarde. [google het verschil maar eens] WOZ-waarde en verkoopprijs hoeven dus niet gelijk aan elkaar te zijn, ook niet als ze op dezelfde datum zouden worden bepaald. [En dat is hier niet eens het geval.] Niet voor niets worden in de WOZ-waardebepaling ook referentiepanden e.d. betrokken.

En, schamen? Volgens mij maken we gewoon gebruik van een wettelijk recht dat elke burger heeft om, met reden omkleed, bezwaar te maken tegen een beschikking. Daar maken we, gelet op bijzondere omstandigheden, gebruik van en zien wel wat daaruit komt. Het is aan het betreffende bestuursorgaan om de gegrondheid van dat bezwaar te beoordelen.

Waar je behoefte uit voortkomt om zo snel over anderen te oordelen c.q. anderen te veroordelen, snap ik niet. Maar goed, voel je vrij om je gal te spuwen, als dat oplucht. Erg aangesproken voel ik me gelukkig niet :S___D
pi_198049679
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 22:08 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Bij bijzondere omstandigheden, zoals aanhoudende wateroverlast in de oude (huur)woning, kun je bereid zijn meer te betalen voor een woning dan anderen. De prijs van iets is ook iets anders dan de waarde. [google het verschil maar eens] WOZ-waarde en verkoopprijs hoeven dus niet gelijk aan elkaar te zijn, ook niet als ze op dezelfde datum zouden worden bepaald. [En dat is hier niet eens het geval.] Niet voor niets worden in de WOZ-waardebepaling ook referentiepanden e.d. betrokken.

En, schamen? Volgens mij maken we gewoon gebruik van een wettelijk recht dat elke burger heeft om, met reden omkleed, bezwaar te maken tegen een beschikking. Daar maken we, gelet op bijzondere omstandigheden, gebruik van en zien wel wat daaruit komt. Het is aan het betreffende bestuursorgaan om de gegrondheid van dat bezwaar te beoordelen.

Waar je behoefte uit voortkomt om zo snel over anderen te oordelen c.q. anderen te veroordelen, snap ik niet. Maar goed, voel je vrij om je gal te spuwen, als dat oplucht. Erg aangesproken voel ik me gelukkig niet :S___D
Wellicht kan iedereen zich voortaan weer publiekelijk beperken tot het inhoudelijk bespreken van leningen en of de bedrijven in plaats van elkaar persoonlijk aan te vallen. Dat kan men ook indien toch gewenst persoonlijk doen via een direct message.
pi_198050442
Prima, case closed, no disaster, we gaan weer over tot de orde van de dag, making profit *O* w/
pi_198051084
De bomen man op NLI staat online open.
Pecunia non olet
pi_198051102
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:02 schreef obligataire het volgende:
De bomen man op NLI staat online open.
Vol binnen de minuut. Zat erbij.
Tegelijk ook 2 nieuwe proposities voor over 2 dagen.
pi_198051113
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Vol binnen de minuut. Zat erbij.
Tegelijk ook 2 nieuwe proposities voor over 2 dagen.
Ik heb m ook binnen, maar allemachtig dit gaat toch helemaal nergens meer over. Zeker partijen met hele grote bedragen?
Pecunia non olet
pi_198051180
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:02 schreef obligataire het volgende:
De bomen man op NLI staat online open.
Bij mij liep de site vast, kon h'm daarna nog net meenemen. Was zeer snel vol.
pi_198051200
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb m ook binnen, maar allemachtig dit gaat toch helemaal nergens meer over. Zeker partijen met hele grote bedragen?
1 co-investeerder 197k.
81 anderen 450k dus dat is fors. Altijd bij NLI
pi_198051522
@ bomenman ... Net op tijd mee kunnen nemen, paar heavy hitters er inderdaad tussen.. binnen de minuut vol...

Pitch van Olthof op NLI is aantrekkelijk ondanks de zes maanden...
pi_198051525
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Vol binnen de minuut. Zat erbij.
Tegelijk ook 2 nieuwe proposities voor over 2 dagen.
Dat wordt kiezen vrijdag, twee tegelijk meenemen op dezelfde tijd zal lastig worden....
pi_198051712
Beleggingspanden:
https://www.collincrowdfund.nl/gewoon-beveiliging-b-v/
2e 1e hypotheek, 94% ltv, wel volledige aflossing in 5 jaar
pi_198051965
Ik vind het wel verstandig dat geldvoorelkaar de whitelabel projecten van de openbare website heeft afgehaald. Dit was toch een soort van vervuiling van de site en veelal waren de projecten niet van toepassing voor de reguliere investeerder
pi_198052170
Interessant om even door te lezen:

Opkomst non-bancaire vastgoed financiering

http://www.altfinance.nl/(...)ieringswijzer-384824
pi_198052486
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:36 schreef KrekelJapie het volgende:
Beleggingspanden:
https://www.collincrowdfund.nl/gewoon-beveiliging-b-v/
2e 1e hypotheek, 94% ltv, wel volledige aflossing in 5 jaar
https://www.fundainbusine(...)59-hamsterkoog-13-l/
https://www.bregmanbedrij(...)msterkoog-13-446005/
https://www.staopstoelalkmaar.nl/contact/
https://www.facebook.com/jonkcars/

weet nog niet of ik hiervoor uit mijn staopstoel kom, herfinanciering ve pandje 75k en 75k voor iets wat je nog moet kopen en blijkbaar nog niet op het oog en uitgewerkt hebt ipv ik wil die vakantie woning op dat massaiskassa park hebben en ik denk er zoveel aan huur ervoor te gaan vangen. Overigens de uitstraling vd twee units/panden.. tja ...

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 17-02-2021 12:04:38 ]
pi_198052764
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 22:08 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Bij bijzondere omstandigheden, zoals aanhoudende wateroverlast in de oude (huur)woning, kun je bereid zijn meer te betalen voor een woning dan anderen. De prijs van iets is ook iets anders dan de waarde. [google het verschil maar eens] WOZ-waarde en verkoopprijs hoeven dus niet gelijk aan elkaar te zijn, ook niet als ze op dezelfde datum zouden worden bepaald. [En dat is hier niet eens het geval.] Niet voor niets worden in de WOZ-waardebepaling ook referentiepanden e.d. betrokken.
De bijzondere omstandigheden hebben niets te maken, de prijs van het huis evenmin. Of hetzelfde huis nu in het centrum van Amsterdam staat of in een grensdorp in een krimpende regio doet ook wat met de waarde van het huis.

WOZ is (zeker de laatste jaren) gebaseerd op werkelijke verkoopprijzen van vergelijkbare woningen. Waarbij je kan afvragen of de vergelijkbare woningen ook wel echt vergelijkbaar zijn (heb ik ook weleens gedaan).

Volgens google: Bij een transactie zullen partijen ernaar streven om een positief verschil te creëren tussen prijs en waarde. Dat betekent dat iemand die wil kopen niet meer wil betalen dan de waarde die hij/zij aan het te kopen object toekent. Dus jij koopt in 2019, in een opgaande huizenmarkt, een huis. En dan vindt je het raar dat de gemeente zegt dat je huis deze waarde heeft?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_198053067
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 10:36 schreef KrekelJapie het volgende:
Beleggingspanden:
https://www.collincrowdfund.nl/gewoon-beveiliging-b-v/
2e 1e hypotheek, 94% ltv, wel volledige aflossing in 5 jaar
quote:
12s.gif Op woensdag 17 februari 2021 11:14 schreef peterc het volgende:

[..]

https://www.fundainbusine(...)59-hamsterkoog-13-l/
https://www.bregmanbedrij(...)msterkoog-13-446005/
https://www.staopstoelalkmaar.nl/contact/

weet nog niet of ik hiervoor uit mijn staopstoel kom, herfinanciering ve pandje 75k en 75k voor iets wat je nog moet kopen en blijkbaar nog niet op het oog en uitgewerkt hebt ipv ik wil die vakantie woning op dat massaiskassa park hebben en ik denk er zoveel aan huur ervoor te gaan vangen. Overigens de uitstraling vd twee units/panden.. tja ...
Het zijn niet echt lekker sprankelende bedrijfspandjes. Jammer dat de jaarcijfers uit 2019 zijn terwijl we inmiddels in 2021 zitten. De LTV van 94% op twee bedrijfspanden tegen maar 6% bruto rente is ook wel magertjes. Wel positief dat de lening gedurende de 5 jaar looptijd volledig gaat worden afgelost.

Ik overweeg toch om hem voor een basis bedragje mee te pakken dus als er per ongeluk een linkje beschikbaar is O-)
pi_198053438
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2021 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Het zijn niet echt lekker sprankelende bedrijfspandjes. Jammer dat de jaarcijfers uit 2019 zijn terwijl we inmiddels in 2021 zitten. De LTV van 94% op twee bedrijfspanden tegen maar 6% bruto rente is ook wel magertjes. Wel positief dat de lening gedurende de 5 jaar looptijd volledig gaat worden afgelost.

Ik overweeg toch om hem voor een basis bedragje mee te pakken dus als er per ongeluk een linkje beschikbaar is O-)

basis kan altijd, akkoord, maar wat meer toelichting in de pitch zoals bij SIG de finan analyse had wel gekund. Nu vindt ik het een beetje vaag, en wie stelt vast dat er een vakantiewoning gekocht gaat worden en wanneer, nu maakt dat niet uit voor de pitch, ...wat vaag, voor een basisinleg kom ik wel uit de staopstoel, maar enkel omdat deze me daarbij helpt *O* w/
pi_198054035
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2021 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Het zijn niet echt lekker sprankelende bedrijfspandjes. Jammer dat de jaarcijfers uit 2019 zijn terwijl we inmiddels in 2021 zitten. De LTV van 94% op twee bedrijfspanden tegen maar 6% bruto rente is ook wel magertjes. Wel positief dat de lening gedurende de 5 jaar looptijd volledig gaat worden afgelost.

Ik overweeg toch om hem voor een basis bedragje mee te pakken dus als er per ongeluk een linkje beschikbaar is O-)

Graag een 'gewoon' linkje :) Deze meneer betaalt echt wel terug. Maak ik me niet zo'n zorgen over.
Pecunia non olet
pi_198054612
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 12:44 schreef obligataire het volgende:

[..]

Graag een 'gewoon' linkje :) Deze meneer betaalt echt wel terug. Maak ik me niet zo'n zorgen over.
https://laadpaal123.nl/ in laadpalen doet Emiel ook
pi_198054941
2e lening fietsenmaker Tilburg vanwege tegenvallers:
https://www.collincrowdfu(...)9179334f1ae725dcd1de
1e hypotheek, maar 2e in rang

Vandaag wordt er 100.000 terugbetaald op de eerste lening, vervolgens wordt er 115.000 nieuw bijgeleend

[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 17-02-2021 13:46:48 ]
pi_198055216
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:
2e lening fietsenmaker Tilburg vanwege tegenvallers:
https://www.collincrowdfund.nl/bike-repair-centre-2/
1e hypotheek, maar 2e in rang
Linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198055348
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:
2e lening fietsenmaker Tilburg vanwege tegenvallers:
https://www.collincrowdfund.nl/bike-repair-centre-2/
1e hypotheek, maar 2e in rang

Vandaag wordt er 100.000 terugbetaald op de eerste lening, vervolgens wordt er 115.000 nieuw bijgeleend
Ik zit in de eerste lening en laat deze aan mij voorbij gaan. Maar er zullen wel genoeg anderen zijn die deze lening willen invullen.
pi_198055370
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik zit in de eerste lening en laat deze aan mij voorbij gaan. Maar er zullen wel genoeg anderen zijn die deze lening willen invullen.
Er is 100k ingelost op tranche 1. Tranche 2 is 115k.
Risico stijgt dus nauwelijks..
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:52:48 #43
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198055444
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:50 schreef impact9 het volgende:

[..]

Er is 100k ingelost op tranche 1. Tranche 2 is 115k.
Risico stijgt dus nauwelijks..
Zat niet in de eerste, maar inmiddels wel in de tweede lening.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198055471
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:50 schreef impact9 het volgende:

[..]

Er is 100k ingelost op tranche 1. Tranche 2 is 115k.
Risico stijgt dus nauwelijks..
Tenzij je in het risicoprofiel van de vorige lening reeds had meegewogen dat er 100.000 uit de BTW zou worden afgelost.

Ltv lening 1 is nu 55%
Ltv lening 2 is nu 81%
pi_198055581
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:50 schreef impact9 het volgende:

[..]

Risico stijgt dus nauwelijks..
Ik zit in de eerste en kijk daar toch iets anders tegenaan (en ccf ook, anders was de rente niet 1.5% hoger geweest) en ik hoop dat de Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfunding dat ook doet als het fout gaat, want dan horen de deelnemers van de tweede trance wel achteraan te sluiten. Ik weet eigenlijk niet of ik wel blij moet zijn met deze constructie en reden van extra lening.
pi_198055612
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:43 schreef impact9 het volgende:

[..]

Linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zojuist -met rente - 29% van het oorspronkelijke investeringsbedrag terug ontvangen in de wallet. Ik durf wel weer een deel daarvan terug te storten in de nieuwe pitch. Dit was voor mij 1 van de toppers van 2020.

Wel netjes trouwens dat ze het zo doen. Alternatief was om collin te verzoeken de extra aflossing niet te doen maar te gebruiken als werkkapitaal. Nette oplossing zo, van ondernemer en collin .
  woensdag 17 februari 2021 @ 13:59:30 #47
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198055630
Bij KOM,

T & T R**l Est*t* BV
Was één financiering, die liep niet.
> Opgesplitst naar 2, loopt ook onvoldoende.
> Dan splitsen we naar 3.

Wel creatief.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198055713
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:57 schreef tnhb het volgende:

[..]

Ik zit in de eerste en kijk daar toch iets anders tegenaan (en ccf ook, anders was de rente niet 1.5% hoger geweest) en ik hoop dat de Stichting Zekerhedenagent Collin Crowdfunding dat ook doet als het fout gaat, want dan horen de deelnemers van de tweede trance wel achteraan te sluiten. Ik weet eigenlijk niet of ik wel blij moet zijn met deze constructie en reden van extra lening.
Er staat duidelijk dat de tweede lening als tweede in rang behandeld wordt onde de eerste hypotheek die al gevestigd is. Ik zie daar geen problemen in. Dat de tweede lening 1.5% hoger ligt in rente is natuurlijk logisch daar via de tweede lening de mogelijkheid is dat je een (groot) deel van je geld kwijt kan raken daar je tweede in rang bent. Bij de eerste lening is de kans gezien de ltv van rond de 50% klein dat je je geld niet terug ziet.
pi_198055808
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:59 schreef Zeghomaar het volgende:
Bij KOM,

T & T R**l Est*t* BV
Was één financiering, die liep niet.
> Opgesplitst naar 2, loopt ook onvoldoende.
> Dan splitsen we naar 3.

Wel creatief.
Lijkt wel het schijvensysteem van sameningeld
pi_198055817
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:58 schreef Jaco078 het volgende:
Wel netjes trouwens dat ze het zo doen. Alternatief was om collin te verzoeken de extra aflossing niet te doen maar te gebruiken als werkkapitaal. Nette oplossing zo, van ondernemer en collin .
Zeker, dat mag ook wel eens gezegd worden.
pi_198055841
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:58 schreef Jaco078 het volgende:
Nette oplossing zo, van ondernemer en collin .
Wie heeft nu de vordering op de (huidige en toekomstige) BTW-gelden? Want die zijn nu blijkbaar aan twee projecten verpand, de eerste 100k aan het eerste project en daarna 35k aan het tweede project. Er wordt in het eerste project (en in het contract) namelijk niet expliciet aangegeven dat de nu afgelost 100k als gevolg heeft dat die verpanding vrijkomt en gezien het de groei en aantal in te kopen fietsen zou je vanuit het eerste project ook kunnen uitgaan van een claim op te vorderen btw als doorlopende zekerheidsonderdeel. Ik hoop dat we het nooit gaan ontdekken/ervaren.
pi_198055881
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:08 schreef tnhb het volgende:

[..]

Wie heeft nu de vordering op de (huidige en toekomstige) BTW-gelden? Want die zijn nu blijkbaar aan twee projecten verpand, de eerste 100k aan het eerste project en daarna 35k aan het tweede project. Er wordt in het eerste project (en in het contract) namelijk niet expliciet aangegeven dat de nu afgelost 100k als gevolg heeft dat die verpanding vrijkomt en gezien het de groei en aantal in te kopen fietsen zou je vanuit het eerste project ook kunnen uitgaan van een claim op te vorderen btw als doorlopende zekerheidsonderdeel. Ik hoop dat we het nooit gaan ontdekken/ervaren.
De verpande BTW uit pitch 1 is afgelost:
quote:
de 6e termijn heeft een aflossing van ¤ 100.000,- uit BTW teruggave
Pitch 1 heeft dus geen verpande BTW meer
pi_198055902
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:58 schreef Jaco078 het volgende:
Wel netjes trouwens dat ze het zo doen. Alternatief was om collin te verzoeken de extra aflossing niet te doen maar te gebruiken als werkkapitaal. Nette oplossing zo, van ondernemer en collin .
Mee eens.
Ik zit ook in de eerste lening. Collin heeft dit m.i. keurig gedaan ^O^ De gemaakte afspraken uit de 1e lening worden hierdoor ook keurig nagekomen en de investeerders in de 2e lening weten precies waar zij aan toe zijn en krijgen ook een wat hogere rente vergoeding voor het wat hogere risico dat ze lopen.
pi_198055907
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De verpande BTW uit pitch 1 is afgelost:
[..]

Pitch 1 heeft dus geen verpande BTW meer
Dit ^O^
Alle gemaakte afspraken vanuit de 1e lening zijn tot op heden nagekomen.
pi_198056004
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:
2e lening fietsenmaker Tilburg vanwege tegenvallers:
https://www.collincrowdfu(...)9179334f1ae725dcd1de
1e hypotheek, maar 2e in rang

Vandaag wordt er 100.000 terugbetaald op de eerste lening, vervolgens wordt er 115.000 nieuw bijgeleend
Lening 2 krijgt wel een verpanding die lening 1 niet had
quote:
De (huidige en toekomstige) roerende zaken van Bike Repair Centre worden verpand aan de investeerders van Collin Crowdfund.
pi_198056053
quote:
14s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dit ^O^
Alle gemaakte afspraken vanuit de 1e lening zijn tot op heden nagekomen.
Na alles hier gelezen te hebben heb ik mijn zienswijze veranderd en heb ik net als JaccoO78 wat ik terug ontvangen heb van lening 1 in lening 2 gestopt.
pi_198056131
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:58 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Zojuist -met rente - 29% van het oorspronkelijke investeringsbedrag terug ontvangen in de wallet. Ik durf wel weer een deel daarvan terug te storten in de nieuwe pitch. Dit was voor mij 1 van de toppers van 2020.

Wel netjes trouwens dat ze het zo doen. Alternatief was om collin te verzoeken de extra aflossing niet te doen maar te gebruiken als werkkapitaal. Nette oplossing zo, van ondernemer en collin .
Idd, zeer netjes van Collin, en leningvrager zoals het zou horen. Ik heb de aflossing ook opnieuw er in gestopt en er nog een paar honderd bijgedaan om tot mijn basis inleg te komen.
pi_198056141
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:59 schreef Zeghomaar het volgende:
Bij KOM,

T & T R**l Est*t* BV
Was één financiering, die liep niet.
> Opgesplitst naar 2, loopt ook onvoldoende.
> Dan splitsen we naar 3.

Wel creatief.
Je hebt de * ren bij dit project van KOM inderdaad creatief neergezet T&TRiest B.V. _O-
pi_198056177
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Na alles hier gelezen te hebben heb ik mijn zienswijze veranderd en heb ik net als JaccoO78 wat ik terug ontvangen heb van lening 1 in lening 2 gestopt.
Idem, maar dan ietsje méér, anders krijg je van die kleine bedragjes iedere maand.

Ik heb enige bedenkingen, met name als het gaat om zijn schuldenlast; die vind ik toch wel vrij hoog, 2x de omzet van 2021 en 1x de omzet van 2022 volgens prognose. De man moet er ook nog van leven dus is er niet echt veel ruimte voor tegenvallers. Daarnaast moeten we maar aannemen dat het verhaal klopt. Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van 2e tranches als die al niet eerder waren aangekondigd.
Voor de rest vind ik 8% wel aantrekkelijk dus moet je enig risico voor lief nemen.
Pecunia non olet
pi_198056215
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:25 schreef obligataire het volgende:
Idem, maar dan ietsje méér, anders krijg je van die kleine bedragjes iedere maand.
Is dat geen vreemd argument? De lening gaat gelijk lopen met tranche 1. Je krijgt hierom de rente en aflossing van lening 1 en 2 tegelijkertijd.
pi_198056259
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Is dat geen vreemd argument? De lening gaat gelijk lopen met tranche 1. Je krijgt hierom de rente en aflossing van lening 1 en 2 tegelijkertijd.
Lijkt me niet toch? Dit wordt echt een andere geldleenovereenkomst met andere kenmerken.
pi_198056282
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Is dat geen vreemd argument? De lening gaat gelijk lopen met tranche 1. Je krijgt hierom de rente en aflossing van lening 1 en 2 tegelijkertijd.
In mijn sheet en fin.adm. is het een tweede lening dus extra administratie lastendruk.........ik weet niet hoe het bij jou is maar bij mij is het al een halve dagtaak aan het worden :) dus om nou iedere maand magnummetjes en waterijsjes te moeten verwerken.... maar ja het houdt me van de straat zal ik maar zeggen.
Pecunia non olet
pi_198056303
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

In mijn sheet en fin.adm. is het een tweede lening dus extra administratie lastendruk.........ik weet niet hoe het bij jou is maar bij mij is het al een halve dagtaak aan het worden :) dus om nou iedere maand magnummetjes en waterijsjes te moeten verwerken.... maar ja het houdt me van de straat zal ik maar zeggen.
10.000 Magnums is ook een volle vrieskist hè :P
pi_198056348
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:33 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

10.000 Magnums is ook een volle vrieskist hè :P
Zo is dat; spreekwoorden genoeg. Wie het kleine niet eert etc... vele kleintjes maken ook een grote, :)
Pecunia non olet
pi_198056414
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:30 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Lijkt me niet toch? Dit wordt echt een andere geldleenovereenkomst met andere kenmerken.
Ik bedoel storting op dezelfde dag. Uiteraard wel in 2 bedragen.
  woensdag 17 februari 2021 @ 14:49:26 #66
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198056538
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

In mijn sheet en fin.adm. is het een tweede lening dus extra administratie lastendruk.........ik weet niet hoe het bij jou is maar bij mij is het al een halve dagtaak aan het worden :) dus om nou iedere maand magnummetjes en waterijsjes te moeten verwerken.... maar ja het houdt me van de straat zal ik maar zeggen.
Zou ik nog niet zo erg vinden.
Indien er een groot deel van de dag nodig is om binnen gekomen gelden te verwerken, zal er geen tijd meer zijn om te werken voor een werkgever. (Is dan waarschijnlijk geen noodzaak meer) :)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198056591
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 14:49 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zou ik nog niet zo erg vinden.
Indien er een groot deel van de dag nodig is om binnen gekomen gelden te verwerken, zal er geen tijd meer zijn om te werken voor een werkgever. (Is dan waarschijnlijk geen noodzaak meer) :)
Het wordt steeds lastiger om te combineren, maar werken voor een werkgever levert meer op dus zal toch iets moeten doen om de adm.lastendruk van cf te beperken. Gemiddeld genomen stap ik de laatste jaren groter in dan in het begin. De spreiding is toch al optimaal met ruim 800 projecten. Denk dat mijn filter, ook dankzij fok!, wat scherper staat afgesteld :)
Pecunia non olet
pi_198056754
Ik zal niet in de 2e tranche van de fietsenmaker stappen. Slechte ervaringen met 2 x investeren in hetzelfde bedrijf en ook met fietsenmakers. (Weliswaar KOM maar toch). Ik ben ook niet onder de indruk dat je binnen 4 maanden al in de problemen komt. Het is bovendien een Collin Direct lening, dus de korting werkt ook niet.
pi_198056766
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 09:23 schreef KrekelJapie het volgende:
Kitvoegafdichting:
https://www.collincrowdfund.nl/arluca-kitvoegafdichting/
Volgens pitch is er een ruime overwaarde op woning, geen hypothecaire dekking. Hoe ruim de overwaarde is, wordt trouwens niet duidelijk
Opnieuw geen direct lening ondanks lening van 100.000

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:33 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik wil wel meedoen met deze kitspuiter. Bestaand bedrijf weet als het goed is wat hij koopt.Jammer dat er geen tweede hypotheek gegeven wordt, kan ik echter in deze context wel accepteren. Dus als er een linkje is hoor ik het graag.
Ik heb hier nog geen commentaren van andere op de kitspuiter gelezen. Ben ik de enige die interesse heeft. Wat is jullie mening over dit project?
pi_198056836
Hier GEWOON een linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198056944
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:08 schreef Jaco078 het volgende:
Hier GEWOON een linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tnx man! Hoe doe je dat toch iedere keer. Wordt wel een dure dag voor mij vandaag, goed dat mevrouw obligataire hier niets van weet _O-
Pecunia non olet
pi_198056984
Fietsenman en vakantiehuisje klein meegenomen. Jaco, dank is wederom groot. Eind van dit jaar komt er een flesje van het een en ander jouw kant op... (en nee, geen Roosvicee :P )
pi_198057056
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

[..]

Ik heb hier nog geen commentaren van andere op de kitspuiter gelezen. Ben ik de enige die interesse heeft. Wat is jullie mening over dit project?
Ik heb m net doorgelezen. Indruk is dat een zeer serieuze en succesvolle ondernemer is die weet wat hij doet. Kent het bedrijf door en door en legt zelf een groot deel in.
Jammer van de niet vastgelegde zekerheid maar puur op de persoon en zijn bedrijf neem ik hem wel mee voor het basisbedrag. Als het een starter of marginaal presterend bedrijfje was geweest dan uiteraard niet.
Pecunia non olet
pi_198057308
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:58 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Zojuist -met rente - 29% van het oorspronkelijke investeringsbedrag terug ontvangen in de wallet. Ik durf wel weer een deel daarvan terug te storten in de nieuwe pitch. Dit was voor mij 1 van de toppers van 2020.

Wel netjes trouwens dat ze het zo doen. Alternatief was om collin te verzoeken de extra aflossing niet te doen maar te gebruiken als werkkapitaal. Nette oplossing zo, van ondernemer en collin .
Netjes ja, maar ook weer niet meer dan normaal.

Ik zou het een schande gevonden hebben als die 100k niet gewoon afgelost was.
Die aflossing stond als harde toezegging in de pitch en verlaagt de ltv.
Op basis van (al) de informatie in de pitch heb ik mijn investering gedaan.
pi_198057348
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

[..]

Ik heb hier nog geen commentaren van andere op de kitspuiter gelezen. Ben ik de enige die interesse heeft. Wat is jullie mening over dit project?
Ik pas, ik kan niet goed beoordelen of de waardering van het bedrijf logisch is (750k lijkt me hoog). Lijtk me wel een serieuze ondernemer. Ik meen verder dat vertrekkende partner nog de nodige andere business heeft op die locatie en bezit ook het vastgoed als ik het me goed herinner. Mijn eigen ervaring is dat als een partner er uit wil stappen deze ook echt weg moet zijn, anders ontstaan er tegengestelde belangen en daar heb ik slechte ervaring mee. Dat was min of meer mijn overweging waarom ik er niet snel erg enthousiast werd.
pi_198057435
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:
2e lening fietsenmaker Tilburg vanwege tegenvallers:
https://www.collincrowdfu(...)9179334f1ae725dcd1de
1e hypotheek, maar 2e in rang

Vandaag wordt er 100.000 terugbetaald op de eerste lening, vervolgens wordt er 115.000 nieuw bijgeleend
Wat betekent dat nu eigenlijk: 1e hypotheek, maar 2e in rang ?

Valt de nieuwe lening formeel onder de bestaande eerste hypotheek en regelt CCF dat (als het misgaat) de investeerders in de eerste lening als eerste hun inleg plus rente (!) terugkrijgen en pas als er dan nog geld over is de investeerders in de tweede lening?
pi_198057697
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:46 schreef TisIk het volgende:

[..]

Wat betekent dat nu eigenlijk: 1e hypotheek, maar 2e in rang ?

Valt de nieuwe lening formeel onder de bestaande eerste hypotheek en regelt CCF dat (als het misgaat) de investeerders in de eerste lening als eerste hun inleg plus rente (!) terugkrijgen en pas als er dan nog geld over is de investeerders in de tweede lening?
Klopt, de ondernemer hoeft hierdoor niet nog een keer naar de notaris.
pi_198057858
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:08 schreef Jaco078 het volgende:
Hier GEWOON een linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks Again :-)
pi_198058201
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Tnx man! Hoe doe je dat toch iedere keer. Wordt wel een dure dag voor mij vandaag, goed dat mevrouw obligataire hier niets van weet _O-
Er is een inleg van 10k.......en verder onthoud ik me van flauwe opmerkingen en mogelijke onduidelijke verwijzingen *O* FF terzijde , als iemand10k inlegt voor zo'n hutje, kun je er bijna beter een zelf kopen
pi_198058267
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:08 schreef Jaco078 het volgende:
Hier GEWOON een linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thx! :9
pi_198058417
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:08 schreef Jaco078 het volgende:
Hier GEWOON een linkje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!
GEWOON voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_198058756
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:46 schreef TisIk het volgende:

[..]

Wat betekent dat nu eigenlijk: 1e hypotheek, maar 2e in rang ?

Valt de nieuwe lening formeel onder de bestaande eerste hypotheek en regelt CCF dat (als het misgaat) de investeerders in de eerste lening als eerste hun inleg plus rente (!) terugkrijgen en pas als er dan nog geld over is de investeerders in de tweede lening?
Ik mag hopen dat dat het geval is, vandaar dat ik me afvroeg of ik wel zo gelukkig ben met de gekozen oplossing.
pi_198060136
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:
2e lening fietsenmaker Tilburg vanwege tegenvallers:
https://www.collincrowdfu(...)9179334f1ae725dcd1de
1e hypotheek, maar 2e in rang

Vandaag wordt er 100.000 terugbetaald op de eerste lening, vervolgens wordt er 115.000 nieuw bijgeleend
Deze gaat in de prépublicatie fase wel volkomen.
pi_198060587
SiG Gijsingstraat 25 staat open en lijkt niet heel hard te gaan.
pi_198060636
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:02 schreef TisIk het volgende:
SiG Gijsingstraat 25 staat open en lijkt niet heel hard te gaan.
Server van SIG heeft het toch zwaar. Ik heb mijn inleg kunnen doen. Je ziet toch dat SIG, steeds meer investeerders aan zich weet te binden, waaronder ook een aantal wat grotere. Nu is er in 5 min toch 330k opgehaald.
pi_198060637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:02 schreef TisIk het volgende:
SiG Gijsingstraat 25 staat open en lijkt niet heel hard te gaan.
Vergis je niet in de grootte van het project.
Er moet 750k worden opgehaald. Maar 175k in de eerste 5 minuten is voor SiG nog steeds best hard.
pi_198060695
Bijna 50% vol in 8 minuten. 3.800 per investeerder
pi_198060758
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:05 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Vergis je niet in de grootte van het project.
Er moet 750k worden opgehaald. Maar 175k in de eerste 5 minuten is voor SiG nog steeds best hard.
Je hebt gelijk.
Het op te halen bedrag is ruim bovengemiddeld ( voor SiG).
pi_198060771
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Bijna 50% vol in 8 minuten. 3.800 per investeerder
Als ik het goed volg, heeft 1 persoon een enorme investering in schijf 1A gedaan.
Zo'n 75k-100k schat ik. Dat trekt het gemiddelde flink omhoog, want de meeste mensen investeren 250, 500 of 1000.

[ Bericht 4% gewijzigd door dyna18 op 17-02-2021 19:18:45 ]
  woensdag 17 februari 2021 @ 19:26:48 #91
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198061042
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:05 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Vergis je niet in de grootte van het project.
Er moet 750k worden opgehaald. Maar 175k in de eerste 5 minuten is voor SiG nog steeds best hard.
Zat even in in makkelijke stoel :Z
Maar was er er nog op tijd bij.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198061520
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:17 schreef kopersneek het volgende:
Fietsenman en vakantiehuisje klein meegenomen. Jaco, dank is wederom groot. Eind van dit jaar komt er een flesje van het een en ander jouw kant op... (en nee, geen Roosvicee :P )
Heerlijk, b.v.d.! :-)
pi_198061533
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:26 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zat even in in makkelijke stoel :Z
Maar was er er nog op tijd bij.
fietst nu > de 75%, net nog een forse inleg in 1A, 570k in 45min gefund
pi_198061592
GEWOON ook gewoon meegenomen, bedankt weer!
pi_198061640
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 15:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

[..]

Ik heb hier nog geen commentaren van andere op de kitspuiter gelezen. Ben ik de enige die interesse heeft. Wat is jullie mening over dit project?
Ik neem deze ook zeker mee. Jonge slimme vent. Heeft het bedrijf een decennium van binnen gezien. Koopt senior uit en betaalt 275k zelf. Heeft klein bedrag nodig. Eerste 14 investeerders hebben 26k ingelegd. Wij met Fok de rest. Link naar de kitter:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Jaco078 op 17-02-2021 20:24:45 ]
pi_198062747
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik neem deze ook zeker mee. Jonge slimme vent. Heeft het bedrijf een decennium van binnen gezien. Koopt senior uit en betaalt 275k zelf. Heeft klein bedrag nodig. Eerste 14 investeerders hebben 26k ingelegd. Wij met Fok de rest. Link naar de lijmsnuiver:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Top, neem ik die ook mee :)
pi_198063281
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik neem deze ook zeker mee. Jonge slimme vent. Heeft het bedrijf een decennium van binnen gezien. Koopt senior uit en betaalt 275k zelf. Heeft klein bedrag nodig. Eerste 14 investeerders hebben 26k ingelegd. Wij met Fok de rest. Link naar de kitter:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! Ik durf inmiddels al bijna niet meer naar mijn bankrekening te kijken :@
Pecunia non olet
pi_198064280
Heb ook de fietsenmaker meegenomen. Voor 8% kom ik mijn bed wel uit. Er is goede overwaarde, zeker samen met de aflossing van 35k die alweer binnen 6 maanden komt. Dan praat je na die aflossing over een LTV van 71%, lijkt me prima voor dit rendement.

Wel eens met wat al gezegd wordt dat hij al wel snel in de problemen zit, en met extra voorraad en opslag zijn project ook wil vergroten. Misschien te veel hooi op zijn vork - maar dan moet het toch wel lukken om e.e.a. alsnog terug te krijgen. Of hij moet nu weer binnen 6 maanden in de problemen komen, maar laten we maar even aannemen dat dat mee gaat vallen. En anders hoor ik straks de 'zie je wel' en heb ik wer wat bijgeleerd. Straks worden we nog net zo kritisch als de bank.

Wel hoop ik natuurlijk dat die tweede rang van de gedeelde eerste hypotheek tzt een beetje vergeten wordt O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door TechLight op 17-02-2021 22:35:11 ]
pi_198065455
Ik zou normaal vandaag aan 2 of 3 projecten meegedaan hebben. Ik loop tegen een grens aan die ik mezelf eerder gesteld heb en dat is dat ik inmiddels 20% van mijn vrije vermogen in crowdfunding heb zitten. En ik weet niet of ik die grens op wil rekken.
pi_198065582
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 22:05 schreef Faraday01 het volgende:
Ik zou normaal vandaag aan 2 of 3 projecten meegedaan hebben. Ik loop tegen een grens aan die ik mezelf eerder gesteld heb en dat is dat ik inmiddels 20% van mijn vrije vermogen in crowdfunding heb zitten. En ik weet niet of ik die grens op wil rekken.
Denk dat al meer fokkers de 10% al voorbij zijn, een goed project dat is het belangrijkste criterium. *O*
pi_198068092
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 20:25 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Top, neem ik die ook mee :)
ook meegenomen. Wederom dank
pi_198068945
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:08 schreef KrekelJapie het volgende:
Bijna 50% vol in 8 minuten. 3.800 per investeerder
Schijf 1a en 3 zijn vol. Gemiddelde investering is gedaald naar 2.900 per investeerder.

Nog maar 90.000 te gaan en dit project zit vol.
pi_198068966
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt! Ook meegenomen. Gezien omvang/spreiding van m’n portefeuille laat ik fiets2 aan me voorbij gaan.
pi_198069101
quote:
1s.gif Op woensdag 17 februari 2021 19:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik neem deze ook zeker mee. Jonge slimme vent. Heeft het bedrijf een decennium van binnen gezien. Koopt senior uit en betaalt 275k zelf. Heeft klein bedrag nodig. Eerste 14 investeerders hebben 26k ingelegd. Wij met Fok de rest. Link naar de kitter:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198070972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 22:05 schreef Faraday01 het volgende:
Ik zou normaal vandaag aan 2 of 3 projecten meegedaan hebben. Ik loop tegen een grens aan die ik mezelf eerder gesteld heb en dat is dat ik inmiddels 20% van mijn vrije vermogen in crowdfunding heb zitten. En ik weet niet of ik die grens op wil rekken.
Goed om hier bewust van te zijn, met al die linkjes en posts hier is er ook zeker kans op "fear of missing out", ik herken dat wel. Of je voor jezelf de grens bij 10, 20 of weet ik hoeveel procent legt is heel persoonlijk. Schrale troost: de projecten komen waarschijnlijk toch wel vol en voor jou komen er in de toekomst ook nog wel leuke projecten voorbij.
pi_198071241
Ik doe ook mee met de fietsenmaker.
Eerste investering bij Collin sinds ik er ruim 4 jaar geleden (om meerdere redenen) tijdelijk was gestopt! :)
pi_198071248
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:50 schreef OpDieFiets het volgende:
Ik doe ook mee met de fietsenmaker.
Eerste investering bij Collin sinds ik er ruim 4 jaar geleden (om meerdere redenen) tijdelijk was gestopt :)
Kan ook bijna niet anders met jouw nickname
pi_198071260
quote:
12s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:29 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Goed om hier bewust van te zijn, met al die linkjes en posts hier is er ook zeker kans op "fear of missing out", ik herken dat wel. Of je voor jezelf de grens bij 10, 20 of weet ik hoeveel procent legt is heel persoonlijk. Schrale troost: de projecten komen waarschijnlijk toch wel vol en voor jou komen er in de toekomst ook nog wel leuke projecten voorbij.
De AFM adviseert om niet meer dan 10% van het vrij belegbare vermogen in crowdfunding te steken.
Daar hield ik me toch al niet aan, maar sinds platformen actief met hypothecaire zekerheden zijn gaan werken vind ik dat advies sowieso zwaar achtergehaald gezien het lagere risicoprofiel. En dat blijkt (in ieder geval bij mij) uit het lagere aantal defaults.
Voor het overige moet je natuurlijk nooit gaan investeren of beleggen met gelden die je niet kunt missen nu of in de nabije toekomst, in zijn algemeenheid.
Pecunia non olet
pi_198071280
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Kan ook bijna niet anders met jouw nickname
Ik heb wel iets met fietsen, ja :D
pi_198071385
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

De AFM adviseert om niet meer dan 10% van het vrij belegbare vermogen in crowdfunding te steken.
Daar hield ik me toch al niet aan, maar sinds platformen actief met hypothecaire zekerheden zijn gaan werken vind ik dat advies sowieso zwaar achtergehaald gezien het lagere risicoprofiel. En dat blijkt (in ieder geval bij mij) uit het lagere aantal defaults.
Voor het overige moet je natuurlijk nooit gaan investeren of beleggen met gelden die je niet kunt missen nu of in de nabije toekomst, in zijn algemeenheid.
Precies. Het grootste risico zou door de AFM zelf weggenomen kunnen worden door de platformen beter te controleren. Praktijken zoals bij KOM zouden natuurlijk onmogelijk gemaakt moeten worden. Dit soort zaken werpen een smet op de branche.
pi_198071537
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Precies. Het grootste risico zou door de AFM zelf weggenomen kunnen worden door de platformen beter te controleren. Praktijken zoals bij KOM zouden natuurlijk onmogelijk gemaakt moeten worden. Dit soort zaken werpen een smet op de branche.
Helemaal mee eens.
Het lijkt erop dat de AFM de teugels veel te veel laat vieren. Naast de onacceptabele problemen bij KoM begint de afwikkeling bij Funding Circle ook tot grote problemen te lijden. Hopelijk leest de AFM hier nog mee.
pi_198072078
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 11:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
Het lijkt erop dat de AFM de teugels veel te veel laat vieren. Naast de onacceptabele problemen bij KoM begint de afwikkeling bij Funding Circle ook tot grote problemen te lijden. Hopelijk leest de AFM hier nog mee.
De AFM bureaucratie heeft wel iets anders te doen dan een fok-topic lezen. Echte misstanden delen kan via een melding op de afm site.
pi_198073050
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

De AFM adviseert om niet meer dan 10% van het vrij belegbare vermogen in crowdfunding te steken.
Daar hield ik me toch al niet aan, maar sinds platformen actief met hypothecaire zekerheden zijn gaan werken vind ik dat advies sowieso zwaar achtergehaald gezien het lagere risicoprofiel. En dat blijkt (in ieder geval bij mij) uit het lagere aantal defaults.
Voor het overige moet je natuurlijk nooit gaan investeren of beleggen met gelden die je niet kunt missen nu of in de nabije toekomst, in zijn algemeenheid.
Met die laatste zin ben ik het zonder meer eens.
Ik vind ook dat het AFM advies inmiddels (door de hypothecaire zekerheden maar ook omdat crowdfunding inmiddels al jaren bestaat) wat achterhaald is.
Momenteel zit ik op 13% maar dat laat ik voorlopig niet (of nauwelijks) hoger worden.
pi_198073576
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 11:54 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

De AFM bureaucratie heeft wel iets anders te doen dan een fok-topic lezen. Echte misstanden delen kan via een melding op de afm site.
Daarin vergis je je toch echt. De AFM lees hier bij tijd en wijle weldegelijk mee.

Goed dat je mijn tip om te klagen via een melding bij de AFM nog een keer onder de aandacht brengt ^O^

quote:
14s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 12:48 schreef Horsemen het volgende:
In deze situatie is het vermoedelijk het beste dat verschillende investeerders een klacht indienen bij de AFM.
[..]

https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/contact
pi_198073711
De discussie over de zin/onzin van de 10% stelregel is natuurlijk al vaker gevoerd, maar toch.

Stel je hebt 10.000 euro vrij belegbaar vermogen.
10% in crowdfunding met zeg 6% rendement, levert je dat 60 euro op.
90% moet je dan op je spaarrekening zetten tegen 0,01% en dat levert dan 90 cent op...

In totaal heb je dan een rendement van 0,609% bij een inflatie van 1,1% (2020).
pi_198073721
quote:
14s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Daarin vergis je je toch echt. De AFM lees hier bij tijd en wijle weldegelijk mee.

Goed dat je mijn tip om te klagen via een melding bij de AFM nog een keer onder de aandacht brengt ^O^
[..]

Met betrekking tot FNC en het uitblijven van informatie over achterstanden heb ik dus afgelopen week een melding bij de AFM gedaan (wegens omstandigheden iets vertraagd, maar beter later dan nooit, bedankt Horseman voro het advies toen).

Misschien dat iedereen die van mening is dat het uitblijven van informatie over achterstanden (en het blijkbara ook niet meer actief opvolgen) bij FNC ongewenst, ook de moeite neemt om het formuliertje bij de AFM in te vullen. Als we met z'n alleen hier blijkbaar in staat zijn goede projecten van 100k moeiteloos te funden, dan moet het ook mogelijk zijn om met z'n alleen de AFM duidelijk te maken dat het gedrag van FNC onacceptabel is.
pi_198073758
quote:
12s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:37 schreef escortmk2 het volgende:
De discussie over de zin/onzin van de 10% stelregel is natuurlijk al vaker gevoerd, maar toch.

Stel je hebt 10.000 euro vrij belegbaar vermogen.
10% in crowdfunding met zeg 6% rendement, levert je dat 60 euro op.
90% moet je dan op je spaarrekening zetten tegen 0,01% en dat levert dan 90 cent op...

In totaal heb je dan een rendement van 0,609% bij een inflatie van 1,1% (2020).
Die 90% hoeft je natuurlijk niet op een spaarrekening te zetten.
Er zijn nog heel veel andere beleggingsmogelijkheden.
pi_198073885
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:40 schreef TisIk het volgende:

[..]

Die 90% hoeft je natuurlijk niet op een spaarrekening te zetten.
Er zijn nog heel veel andere beleggingsmogelijkheden.
Deposito mag ook van de AFM, dat scheelt niet veel met spaarrekening.
Maar ik heb het even opgezocht, je mag het ook in beleggingsfondsen of andere effecten steken. Dat verandert de zaak iets, maar mijn punt is vooral dat je enig risico moet nemen om überhaupt de inflatie te compenseren.
pi_198074208
quote:
12s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:49 schreef escortmk2 het volgende:
maar mijn punt is vooral dat je enig risico moet nemen om überhaupt de inflatie te compenseren.
Ja, maar ik geloof niet dat de AFM dat meeneemt in het opstellen van haar adviezen ;)
pi_198074226
quote:
12s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:49 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Deposito mag ook van de AFM, dat scheelt niet veel met spaarrekening.
Maar ik heb het even opgezocht, je mag het ook in beleggingsfondsen of andere effecten steken. Dat verandert de zaak iets, maar mijn punt is vooral dat je enig risico moet nemen om überhaupt de inflatie te compenseren.
Ja en hier vind je direct ook een mooie vorm van hypocrisie van onze overheid. De afm (overheid) geeft als waakzaam oog over de consumentjes dat advies van max. 10 % en de belastingdienst (ook overheid) gaat er vanuit dat spaarders 33 %, resp. 67 % en zelfs 100 % (even uit mijn hoofd) van hun vermogen in beleggingen steken. Maar ja, dan gaat het om de rendementsheffing en dan hoeft diezelfde consument opeens niet meer voorzichtig te zijn 8)7 ...
pi_198074333
Gelijk even het AFM formuliertje ingevuld


Bericht: Goedemiddag AFM,
Ik ben een particulier investeerder bij FundingCircle Nederland: een crowdfundplatform dat snel krediet aanbied (aanbood) aan MKB-ondernemers en de funding o.a. van particuliere investeerders komt.
Sinds ongeveer een jaar zijn zij niet meer actief in Nederland en zij dragen het beheer van de portefeuille over naar een andere NL partij. Zij voeren inmiddels de onderneming vanuit Londen. Zij stuurden altijd maandelijkse updates (de 15e van de maand). Na het sluiten van de NL activiteiten, horen we helemaal niets meer. Zij hebben toch zo'n 223 miljoen euro gefund. (https://www.crowdfundingcijfers.nl/crowdfunding-platforms/). Het debiteurenbeheer laat te wensen over.
Communicatie ging altijd goed, maar van het ene op het andere moment dus niet meer (om genoemde reden). En dat is wel zuur, als er nog meer dan de helft van die 223 miljoen geïnvesteerd is op dit moment.
Ik hoop op uw betrokkenheid.
pi_198074474
quote:
12s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:49 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Deposito mag ook van de AFM, dat scheelt niet veel met spaarrekening.
Maar ik heb het even opgezocht, je mag het ook in beleggingsfondsen of andere effecten steken. Dat verandert de zaak iets, maar mijn punt is vooral dat je enig risico moet nemen om überhaupt de inflatie te compenseren.
Dat laatste is absoluut waar.
Meer algemeen: je moet (gecalculeerd) risico nemen om een goed rendement te halen.
pi_198074555
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 14:17 schreef Jaco078 het volgende:
Gelijk even het AFM formuliertje ingevuld

Bericht: Goedemiddag AFM,
Ik ben een particulier investeerder bij FundingCircle Nederland: een crowdfundplatform dat snel krediet aanbied (aanbood) aan MKB-ondernemers en de funding o.a. van particuliere investeerders komt.
Sinds ongeveer een jaar zijn zij niet meer actief in Nederland en zij dragen het beheer van de portefeuille over naar een andere NL partij. Zij voeren inmiddels de onderneming vanuit Londen. Zij stuurden altijd maandelijkse updates (de 15e van de maand). Na het sluiten van de NL activiteiten, horen we helemaal niets meer. Zij hebben toch zo'n 223 miljoen euro gefund. (https://www.crowdfundingcijfers.nl/crowdfunding-platforms/). Het debiteurenbeheer laat te wensen over.
Communicatie ging altijd goed, maar van het ene op het andere moment dus niet meer (om genoemde reden). En dat is wel zuur, als er nog meer dan de helft van die 223 miljoen geïnvesteerd is op dit moment.
Ik hoop op uw betrokkenheid.
Volledig met je eens. Ben je voorbeeld gevolgd en heb de AFM ook een bericht hierover toegezonden.
pi_198074594
Het grootste risico bij crowdfunding zijn ook niet de individuele projecten maar is het platform risico. Dit is met FnC helaas weer helemaal actueel.
pi_198074627
Is dat er niet een 'van ons' ?

https://www.bndestem.nl/b(...)F%2Fwww.google.nl%2F

Stelletje nuilers, ze waren altijd al tegen de komst van het restaurant blijkt wel.
Pecunia non olet
pi_198074732
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 14:34 schreef obligataire het volgende:
Is dat er niet een 'van ons' ?

https://www.bndestem.nl/b(...)F%2Fwww.google.nl%2F

Stelletje nuilers, ze waren altijd al tegen de komst van het restaurant blijkt wel.
https://horecacrowdfunding.nl/projects/tante-lein-breda-2g94qyl1

Overigens kwam ik in de zelfde straat nog een HcN project tegen: https://horecacrowdfunding.nl/projects/colins-breda-n0l0rolz maar daar zit geen etensluchtje aan.
pi_198075543
Fietsenmaker Collin is volgeschreven
pi_198075594
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 14:34 schreef obligataire het volgende:
Is dat er niet een 'van ons' ?

https://www.bndestem.nl/b(...)F%2Fwww.google.nl%2F

Stelletje nuilers, ze waren altijd al tegen de komst van het restaurant blijkt wel.
Is neem ik aan dit project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198075695
quote:
14s.gif Op donderdag 18 februari 2021 14:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]

https://horecacrowdfunding.nl/projects/tante-lein-breda-2g94qyl1

Overigens kwam ik in de zelfde straat nog een HcN project tegen: https://horecacrowdfunding.nl/projects/colins-breda-n0l0rolz maar daar zit geen etensluchtje aan.
eigenaar Colins en eigenaar Tante Lein zijn broer en zus
pi_198075731
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 10:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Precies. Het grootste risico zou door de AFM zelf weggenomen kunnen worden door de platformen beter te controleren. Praktijken zoals bij KOM zouden natuurlijk onmogelijk gemaakt moeten worden. Dit soort zaken werpen een smet op de branche.
Vanuit Europa is er een verordening gekomen, die nu door de AFM vertaald moet gaan worden. De grootste wijziging is, dat crowdfundplatforms onder vergunning zullen gaan werken in plaats van ontheffing. Dat maakt theoretisch ook de mogelijkheid groter voor de AFM om het toezicht meer gestructureerd te gaan regelen.
Waardevoorjegeld is dolblij met deze ontwikkeling, omdat hiermee professionaliteit verder wordt nagestreefd. Zodra er meer bekend is, zullen we dat ook gaan delen via onze social media.
pi_198075736
quote:
12s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:49 schreef escortmk2 het volgende:(...) maar mijn punt is vooral dat je enig risico moet nemen om überhaupt de inflatie te compenseren.
Nee, je moet niets. Dat je risico wilt nemen om een hoger rendement te halen snap ik. Maar dat is echt wat anders. Je hebt nu eenmaal geen recht op gratis geld. Bovendien is zo'n AFM advies natuurlijk zeer algemeen en vooral gericht op mensen die de risico's niet in detail zelf kunnen beoordelen. Voor de grootste groep Nederlanders is dat een prima advies, wij zijn hier natuurlijk de uitzonderingen. Het is ook niet voor niets een niet-bindend advies 8-)

Ik zit zelf met 'crowd' leningen/aandelen/convertibles samen op ca 20%. Wil ik ook niet veel verder laten oplopen, maar dat hangt een beetje af van de opportunities die wel of niet langs komen versus andere (beleggings)mogelijkheden. Het is voor mij een zachte grens met wat rek. Maar wel: hoe hoger het wordt, hoe kritischer ik naar de proposities kijk.
pi_198075955
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:36 schreef TechLight het volgende:

[..]

Nee, je moet niets. Dat je risico wilt nemen om een hoger rendement te halen snap ik. Maar dat is echt wat anders. Je hebt nu eenmaal geen recht op gratis geld. Bovendien is zo'n AFM advies natuurlijk zeer algemeen en vooral gericht op mensen die de risico's niet in detail zelf kunnen beoordelen. Voor de grootste groep Nederlanders is dat een prima advies, wij zijn hier natuurlijk de uitzonderingen. Het is ook niet voor niets een niet-bindend advies 8-)

Ik zit zelf met 'crowd' leningen/aandelen/convertibles samen op ca 20%. Wil ik ook niet veel verder laten oplopen, maar dat hangt een beetje af van de opportunities die wel of niet langs komen versus andere (beleggings)mogelijkheden. Het is voor mij een zachte grens met wat rek. Maar wel: hoe hoger het wordt, hoe kritischer ik naar de proposities kijk.
Kijk je hierbij naar je box 3 liquiditeit of naar je totale netto vermogenspositie (incl overwaarde, etc)
pi_198076154
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:48 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Kijk je hierbij naar je box 3 liquiditeit of naar je totale netto vermogenspositie (incl overwaarde, etc)
Goed punt. Ik denk dat de AFM de overwaarde niet als 'vrij' ziet. Bij mij zou dit wel een groot verschil zijn. Aandeel crowdfunding box3 vermogen is 80%. Incl overwaarde is het minder dan 20%
pi_198076827
Broodjeszaak stopt er mee...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog geen nieuws/update van het platform zelf.
Laatste termijnbetaling (uitsluitend rente) was in januari.

[ Bericht 1% gewijzigd door iprhba0 op 18-02-2021 16:50:14 (Aanvulling) ]
pi_198076843
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Goed punt. Ik denk dat de AFM de overwaarde niet als 'vrij' ziet. Bij mij zou dit wel een groot verschil zijn. Aandeel crowdfunding box3 vermogen is 80%. Incl overwaarde is het minder dan 20%
Vrij belegbaar vermogen is inderdaad exclusief overwaarde (tenzij je voor de overwaarde een lening zou opnemen om daarmee te gaan beleggen, wat ik niemand zou aanraden :))

Behalve dat de samenstelling van de cf porto een rol speelt, en de totale grootte van het vermogen van iemand, vind ik het ook raar dat je de resterende 90% dan blijkbaar grotendeels op de beurs zou mogen investeren. Dat is op zich enigszins verdedigbaar als je het in de ETF VWRL zou stoppen, maar dan nog steeds niet prettig , als er een vliegtuig in een WT gebouw vliegt of iets dergelijks.
Pecunia non olet
pi_198076872
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 16:44 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vrij belegbaar vermogen is inderdaad exclusief overwaarde (tenzij je voor de overwaarde een lening zou opnemen om daarmee te gaan beleggen, wat ik niemand zou aanraden :))

Behalve dat de samenstelling van de cf porto een rol speelt, en de totale grootte van het vermogen van iemand, vind ik het ook raar dat je de resterende 90% dan blijkbaar grotendeels op de beurs zou mogen investeren. Dat is op zich enigszins verdedigbaar als je het in de ETF VWRL zou stoppen, maar dan nog steeds niet prettig , als er een vliegtuig in een WT gebouw vliegt of iets dergelijks.
Ik doe het niet maar ik zou het nog wel aandurven om overwaarde te verzilveren tegen 1,5% en wegzetten tegen 5% netto :P
pi_198076894
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 16:46 schreef impact9 het volgende:

[..]

Ik doe het niet maar ik zou het nog wel aandurven om overwaarde te verzilveren tegen 1,5% en wegzetten tegen 5% netto :P
Als die 5% gegarandeerd werd, dan wel ja :)
Pecunia non olet
pi_198077126
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 16:47 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als die 5% gegarandeerd werd, dan wel ja :)
In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie, maar 5 jaar op een rij is het ruimschoots gelukt, nu met de opkomst van de hypothecaire zekerheden is denk ik het grootste risico het platform zelf / stichting die de zekerheden vastlegt
pi_198077352
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 14:34 schreef obligataire het volgende:
Is dat er niet een 'van ons' ?

Yep
https://horecacrowdfunding.nl/projects/tante-lein-breda-2g94qyl1

Sept 2019 en tot Corona liep deze prima, de beloofde incentive is ook verstuurd.

Edit: is al genoemd zie ik, mijn cache bleef waarschijnlijk hangen ofzo
pi_198077619
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 16:43 schreef iprhba0 het volgende:
Broodjeszaak stopt er mee...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog geen nieuws/update van het platform zelf.
Laatste termijnbetaling (uitsluitend rente) was in januari.

De crowdfundlening was voor het realiseren van de eerste twee franchise-vestigingen. Behalve de eerste zaak in Leeuwarden zijn er zaken geopend in Groningen en Rotterdam. De Facebookpagina van de Rotterdams vestiging geeft ook aan dat zij defnitief gaan sluiten, die van Groningen (nog) niet.
pi_198077761
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 16:43 schreef iprhba0 het volgende:
Broodjeszaak stopt er mee...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog geen nieuws/update van het platform zelf.
Laatste termijnbetaling (uitsluitend rente) was in januari.

Pffff............... het gaat behoorlijk berg afwaarts met dit platform. Haast geen nieuwe projecten en bij mij al meer dan 4 projecten met betalingsproblemen. Leeuwarden was trouwens de hoofdvesteging van de 3. Zekerheden HA en verpanding voorraad/ inventaris. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Nog 60% van het uitgeleende bedrag terug te betalen bij dit project.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-02-2021 17:51:33 ]
pi_198078095
Colin.
De aflossing van 38509 KVIK Zaandam is zonder bericht aan investeerders verschoven van 18-02 naar 26-02.
pi_198079424
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:35 schreef Oranjeblauw het volgende:

[..]

Vanuit Europa is er een verordening gekomen, die nu door de AFM vertaald moet gaan worden. De grootste wijziging is, dat crowdfundplatforms onder vergunning zullen gaan werken in plaats van ontheffing. Dat maakt theoretisch ook de mogelijkheid groter voor de AFM om het toezicht meer gestructureerd te gaan regelen.
Waardevoorjegeld is dolblij met deze ontwikkeling, omdat hiermee professionaliteit verder wordt nagestreefd. Zodra er meer bekend is, zullen we dat ook gaan delen via onze social media.
Toch moet waardevoorjegeld nog aardig aan de bak. Een externe betaaldienstverlener koppelen aan je platform is ingrijpig voor de processen maar ook de kostenstructuur van een platform.
pi_198080149
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 19:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Toch moet waardevoorjegeld nog aardig aan de bak. Een externe betaaldienstverlener koppelen aan je platform is ingrijpig voor de processen maar ook de kostenstructuur van een platform.
Betekent dat Newfunding en SIG op dit moment op dat punt al voldoen? Met de geldstromen via Intersolve?
pi_198080211
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 19:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Betekent dat Newfunding en SIG op dit moment op dat punt al voldoen? Met de geldstromen via Intersolve?
Volgens mij wel. Geldstromen via intersolve lopen immers niet via het platform. Sameningeld heeft ook al een AFM vergunning IPV ontheffing net als Intersolve als betaaldienstverlener. Die lijken me een heel eind op weg al.
pi_198082013
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 17:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Pffff............... het gaat behoorlijk berg afwaarts met dit platform. Haast geen nieuwe projecten en bij mij al meer dan 4 projecten met betalingsproblemen.

Krijgen jullie wel meldingen van bijv. een tijdelijke aflossingsstop bij cc? Ik heb namelijk een project waar deze maand alleen rente is betaald terwijl ik me niet kan herinneren (en ook niet het kunnen terugvinden) dat daar over gecommuniceerd is.
pi_198082960
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 20:27 schreef tnhb het volgende:

[..]

Krijgen jullie wel meldingen van bijv. een tijdelijke aflossingsstop bij cc? Ik heb namelijk een project waar deze maand alleen rente is betaald terwijl ik me niet kan herinneren (en ook niet het kunnen terugvinden) dat daar over gecommuniceerd is.
Ik heb er daar verschillende van. Communicatie is bedroevend en vindt alleen plaats na vragen van investeerders. Proactief gebeurd er niets.
pi_198083041
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 20:27 schreef tnhb het volgende:

[..]

Krijgen jullie wel meldingen van bijv. een tijdelijke aflossingsstop bij cc? Ik heb namelijk een project waar deze maand alleen rente is betaald terwijl ik me niet kan herinneren (en ook niet het kunnen terugvinden) dat daar over gecommuniceerd is.
Nee, ik krijg daar geen meldingen van. Er was wel een update mail gestuurd waarin stond dat je in je portefeuille/activiteiten overzicht kan zien welk project alleen rente betaalt. Wil je het weten voor de uitbetaling is gedaan moet je ieder project bekijken of er een aanpassing is in het betalingsschema. Die aanpassing wordt meestal zo rond eind van de maand gedaan voor de uitbetaling de 15e de maand erna.
pi_198083363
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 21:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb er daar verschillende van. Communicatie is bedroevend en vindt alleen plaats na vragen van investeerders. Proactief gebeurd er niets.
Moeilijke vragen worden voorlopig helemaal niet meer beantwoord. Capital Circle :N
pi_198086426
Reactie van cc

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198090759
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 21:05 schreef Soulfreak het volgende:

[..]

Nee, ik krijg daar geen meldingen van. Er was wel een update mail gestuurd waarin stond dat je in je portefeuille/activiteiten overzicht kan zien welk project alleen rente betaalt. Wil je het weten voor de uitbetaling is gedaan moet je ieder project bekijken of er een aanpassing is in het betalingsschema. Die aanpassing wordt meestal zo rond eind van de maand gedaan voor de uitbetaling de 15e de maand erna.
Dat is dus nog een nadeel van een wallet, dat je alleen ziet dat er mogelijk wat aan de hand is als je actief inlogt en je wallet transacties bekijkt. Bij rechtstreekse betaling naar je bankrekening zou het mij meteen opvallen als er een veel kleiner bedrag dan verwacht werd bijgeschreven.
pi_198090811
2x NLI ging open om 10 uur. Beide vol in 1 minuut mét een vastlopende site.
Bizar wat een achterban NLI heeft. Ook gewoon bedragen van 25k etc per investeerder. Blijf me verbazen
pi_198090861
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 10:11 schreef Jaco078 het volgende:
2x NLI ging open om 10 uur. Beide vol in 1 minuut mét een vastlopende site.
Bizar wat een achterban NLI heeft. Ook gewoon bedragen van 25k etc per investeerder. Blijf me verbazen
Heb mee kunnen doen met Olthof, en ja, binnen de minuut vol. Heb jij ze allebei meegenomen Jaco?
pi_198091065
(Her)financiering Recreatiewoningen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23755
2e 1e hypotheek, vrijwel aflossingsvrij
pi_198091349
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 10:15 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Heb mee kunnen doen met Olthof, en ja, binnen de minuut vol. Heb jij ze allebei meegenomen Jaco?
Yes, op 2 laptops
pi_198091780
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 10:28 schreef KrekelJapie het volgende:
(Her)financiering Recreatiewoningen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23755
2e 1e hypotheek, vrijwel aflossingsvrij
Gelukkig voor GvE komen dergelijke projecten momenteel snel vol. Persoonlijk laat ik hem lekker lopen. Een véél te lagen rente t.o.v. van het soort project en risico. Een van de twee vakantiehuizen staat er nog geen eens. Verder geen bouw depot of andere reserveringen. Ik laat deze graag aan andere liefhebbers.
  vrijdag 19 februari 2021 @ 11:22:58 #158
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198091901
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Gelukkig voor GvE komen dergelijke projecten momenteel snel vol. Persoonlijk laat ik hem lekker lopen. Een véél te lagen rente t.o.v. van het soort project en risico. Een van de twee vakantiehuizen staat er nog geen eens. Verder geen bouw depot of andere reserveringen. Ik laat deze graag aan andere liefhebbers.
De recreatiehuizen worden in zeer grote aantallen gebouwd.
Volgens mij veel meer dan dat er behoefte is. Vaak in parken met toezegging van rendement voor een bepaalde periode.
Als die periode om is zijn de huisjes in eens niet meer verhuurbaar.
Een aankomende "zeepbel"

Ga liever voor huizen of appartementen. (bv SIG)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198092038
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:22 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

De recreatiehuizen worden in zeer grote aantallen gebouwd.
Volgens mij veel meer dan dat er behoefte is. Vaak in parken met toezegging van rendement voor een bepaalde periode.
Als die periode om is zijn de huisjes in eens niet meer verhuurbaar.
Een aankomende "zeepbel"

Ga liever voor huizen of appartementen. (bv SIG)
Er zijn twee zaken die hier van grote invloed zullen zijn. Gedoogbeleid bij de overheid om permanent in dit soort huizen te wonen en natuurlijk de corona pandemie. Wanneer deze laatste voorbij is zit iedereen weer in het vliegtuig om elders zijn vertier te zoeken. Voor mij dus te veel onzekerheid om in dit soort projecten in te stappen voor bruto 5%
pi_198092233
ben een professioneel vastgoedbelegger. Daarnaast heb ik toezichthoudende functies bij verschillende overheden en ben ik werkzaam in de zorg.

Als ik zijn profiel & functies (gemeentelijke rekenkamers) zie, heeft hij nogal wat te verliezen aan reputatie, als het een rommeltje wordt. En wat is professioneel belegger, drie recreatie woningen of zijn er meer pandjes, wat we op de achtergrond houden om niet als een Prins B jr of Haga weggezet te worden.
Ook liever een SIGje
pi_198092905
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:40 schreef peterc het volgende:
ben een professioneel vastgoedbelegger. Daarnaast heb ik toezichthoudende functies bij verschillende overheden en ben ik werkzaam in de zorg.

Als ik zijn profiel & functies (gemeentelijke rekenkamers) zie, heeft hij nogal wat te verliezen aan reputatie, als het een rommeltje wordt. En wat is professioneel belegger, drie recreatie woningen of zijn er meer pandjes, wat we op de achtergrond houden om niet als een Prins B jr of Haga weggezet te worden.
Ook liever een SIGje
Voor mij liever ook een SIG, niet recreatiepand voor dat rentepercentage. Al maak ik mij bij SIG, ook wel druk om het rond rekenen, de laatste tijd, doe daarom zelf in de regel alleen nog 1a bij SIG. Voor mijzelf, moet het dan normaal wel goed komen.

Hoe kijken jullie aan tegen platform spreiden. Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen, maar merk dat er steeds meer naar SIG, gaat, mede door het beperkt/ niet aflossen van SIG tijdens looptijd. Heb bij SIG, inmiddels de helft van mijn funding staan. Wat bij problemen bij het platform, wel echt pijn zal doen ( vooral psychologische) financieel hebben we het dan over een nieuwe middenklasser met alle denkbare opties. Ik probeer ondertussen toch ook een beetje zicht te krijgen op een zwart senarie en een platform gaat failliet. O.a SIG heeft dit wel beschreven, maar hoever kan je hierop vertrouwen. Ik zou graag horen hoe anderen hier tegen aankijken en hoe hun dit meenemen in hin keuzes.
  vrijdag 19 februari 2021 @ 12:29:17 #162
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198093089
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:18 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Voor mij liever ook een SIG, niet recreatiepand voor dat rentepercentage. Al maak ik mij bij SIG, ook wel druk om het rond rekenen, de laatste tijd, doe daarom zelf in de regel alleen nog 1a bij SIG. Voor mijzelf, moet het dan normaal wel goed komen.

Hoe kijken jullie aan tegen platform spreiden. Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen, maar merk dat er steeds meer naar SIG, gaat, mede door het beperkt/ niet aflossen van SIG tijdens looptijd. Heb bij SIG, inmiddels de helft van mijn funding staan. Wat bij problemen bij het platform, wel echt pijn zal doen ( vooral psychologische) financieel hebben we het dan over een nieuwe middenklasser met alle denkbare opties. Ik probeer ondertussen toch ook een beetje zicht te krijgen op een zwart senarie en een platform gaat failliet. O.a SIG heeft dit wel beschreven, maar hoever kan je hierop vertrouwen. Ik zou graag horen hoe anderen hier tegen aankijken en hoe hun dit meenemen in hin keuzes.
Er wordt altijd op gewezen, spreiden, spreiden en nog eens spreiden.

Diversiteit in investeringen, maar ook spreiden over meerdere platforms.

Er komen steeds meer investeringen met hypothecaire zekerheden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198093282
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:18 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Voor mij liever ook een SIG, niet recreatiepand voor dat rentepercentage. Al maak ik mij bij SIG, ook wel druk om het rond rekenen, de laatste tijd, doe daarom zelf in de regel alleen nog 1a bij SIG. Voor mijzelf, moet het dan normaal wel goed komen.

Hoe kijken jullie aan tegen platform spreiden. Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen, maar merk dat er steeds meer naar SIG, gaat, mede door het beperkt/ niet aflossen van SIG tijdens looptijd. Heb bij SIG, inmiddels de helft van mijn funding staan. Wat bij problemen bij het platform, wel echt pijn zal doen ( vooral psychologische) financieel hebben we het dan over een nieuwe middenklasser met alle denkbare opties. Ik probeer ondertussen toch ook een beetje zicht te krijgen op een zwart senarie en een platform gaat failliet. O.a SIG heeft dit wel beschreven, maar hoever kan je hierop vertrouwen. Ik zou graag horen hoe anderen hier tegen aankijken en hoe hun dit meenemen in hin keuzes.
Mijn spreiding over platformen was een paar jaar geleden veel beter dan nu. Doordat ik eigenlijk alleen projecten met hypothecaire dekking meeneem is dit totaal veranderd:
Collin 43%
Sameningeld 33%
Geldvoorelkaar 12%
Crowdrealestate 9%
Rest (13 platformen) 3%
pi_198093373
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 14:17 schreef Jaco078 het volgende:
Gelijk even het AFM formuliertje ingevuld


Bericht: Goedemiddag AFM,
Ik ben een particulier investeerder bij FundingCircle Nederland: een crowdfundplatform dat snel krediet aanbied (aanbood) aan MKB-ondernemers en de funding o.a. van particuliere investeerders komt.
Sinds ongeveer een jaar zijn zij niet meer actief in Nederland en zij dragen het beheer van de portefeuille over naar een andere NL partij. Zij voeren inmiddels de onderneming vanuit Londen. Zij stuurden altijd maandelijkse updates (de 15e van de maand). Na het sluiten van de NL activiteiten, horen we helemaal niets meer. Zij hebben toch zo'n 223 miljoen euro gefund. (https://www.crowdfundingcijfers.nl/crowdfunding-platforms/). Het debiteurenbeheer laat te wensen over.
Communicatie ging altijd goed, maar van het ene op het andere moment dus niet meer (om genoemde reden). En dat is wel zuur, als er nog meer dan de helft van die 223 miljoen geïnvesteerd is op dit moment.
Ik hoop op uw betrokkenheid.
Vandaag reactie afm in persoonlijke email gehad dat dit opgepakt wordt.
pi_198093676
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:48 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Vandaag reactie afm in persoonlijke email gehad dat dit opgepakt wordt.
Ik heb ook een bevestiging gekregen en dat men het wellicht gaat oppakken. Men zal over de verdere gang van zaken en uitkomst geen nadere mededeling doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door crowder07 op 19-02-2021 14:59:27 ]
pi_198093783
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Mijn spreiding over platformen was een paar jaar geleden veel beter dan nu. Doordat ik eigenlijk alleen projecten met hypothecaire dekking meeneem is dit totaal veranderd:
Collin 43%
Sameningeld 33%
Geldvoorelkaar 12%
Crowdrealestate 9%
Rest (13 platformen) 3%
Ik heb een vergelijkbaar overzicht waar Collin en SamenInGeld erg dominant zijn geworden de afgelopen 2 jaar.
pi_198093898
Muv 'projecten in de buurt' ben ik pas recent begonnen met CF. Dankzij de stemming in dit topic begin ik niet eens aan andere platformen dan CCF en SiG, dus mijn verdeling is ongeveer 50:50. _O- Overigens is mijn totale investering natuurlijk wel vrij klein omdat ik recent begonnen ben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Quyxz_ op 19-02-2021 14:09:48 ]
gr gr
pi_198093989
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:18 schreef Hanzul2 het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen platform spreiden. Ik probeer dat zoveel mogelijk te doen, maar merk dat er steeds meer naar SIG, gaat, mede door het beperkt/ niet aflossen van SIG tijdens looptijd. Heb bij SIG, inmiddels de helft van mijn funding staan. Wat bij problemen bij het platform, wel echt pijn zal doen ( vooral psychologische) financieel hebben we het dan over een nieuwe middenklasser met alle denkbare opties.
Zeer vergelijkbaar beeld hier, inclusief de luxe middenklasser ;)
pi_198094305
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:24 schreef Quyxz_ het volgende:
Muv 'projecten in de buurt' ben ik pas recent begonnen met CF. Dankzij de stemming in dit topic begin ik niet eens aan andere platformen dan CC en SiG, dus mijn verdeling is ongeveer 50:50. _O- Overigens is mijn totale investering natuurlijk wel vrij klein omdat ik recent begonnen ben.
Ter informatie voor jou:
CC = Capital Circle
CCF = Collin Crowdfund

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 19-02-2021 13:52:49 ]
pi_198094459
HorecaCF 3,5
Funding Circle 6
SameninGeld 35
Collin 14
Crowd Partners 3,280353373
Capital Circle 1
Geld voor Elkaar 10
Waardevoorjegeld 0,5
NLinvesteert 3
Crowdrealestate.nl 5

Hmm, platformspreiding .... SIG is met name in 2020 sterk gegroeid door de hypothecaire dekking. Voor mijn gevoel moeten daar toch redelijk wat centjes aan inkomsten binnen komen dus ben ik wat minder bevreesd voor continuïteit problemen. Toch ben ik daar redelijk op mijn bovengrens uitgekomen, dus tijd voor andere opties... Keuze is alleen niet zo heel groot vind ik..
  vrijdag 19 februari 2021 @ 14:54:43 #171
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198095603
Project SIG 750K.
Was verwacht dat, dat wel eens wat langer zou duren.

Staat nog 6K open in schijf 2,

Wat wordt de volgende? :)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198095633
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 14:54 schreef Zeghomaar het volgende:
Project SIG 750K.
Was verwacht dat, dat wel eens wat langer zou duren.

Staat nog 6K open in schijf 2,

Wat wordt de volgende? :)
Een mooie prestatie ^O^
pi_198095761
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 12:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Mijn spreiding over platformen was een paar jaar geleden veel beter dan nu. Doordat ik eigenlijk alleen projecten met hypothecaire dekking meeneem is dit totaal veranderd:
Collin 43%
Sameningeld 33%
Geldvoorelkaar 12%
Crowdrealestate 9%
Rest (13 platformen) 3%
Voor mij geldt dat ook en eigenlijk nog sterker.
Het is nu:
Sameningeld 48%
Collin 20%
Geldvoorelkaar 12%
NLI 7%
Rest (9 platformen, waarvan ik er 4 aan het afbouwen ben) 13%

Ik heb bij CCF meer geld en in meer projecten geïnvesteerd dan bij SiG, maar bij CCF is veel meer afgelost.
Bij SiG heb ik alleen aflossingsvrije projecten.
Ik probeer het wel wat meer in balans te brengen, en heb mede daarom dit jaar al diverse SiG projecten laten lopen.

Overigens heb ik maar zo'n 13% van mijn vrij belegbare vermogen in Crowfunding zitten.
Dat relativeert die 48% van SiG natuurlijk wel enigszins.
pi_198096419
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 14:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een mooie prestatie ^O^
und jetz Voll.
Bij SIG begin ik over een tijdje echt in de aflos & herfinan cyclus te komen, van de proj waar ik "vijf" jaar gelden ingestapt ben. Nu loopt mijn portefeuille deel SIG nog best wel op, straks volgen de aflossingen welke ik kan hergebruiken voor nw projecten. Dan zal het niet zo hard meer oplopen als nu. SIG rente <> zekerheden zijn passend en durf mijn SIG% in mijn totale portefeuille nog wel op te laten lopen.
pi_198096540
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 14:54 schreef Zeghomaar het volgende:
Project SIG 750K.
Was verwacht dat, dat wel eens wat langer zou duren.

Staat nog 6K open in schijf 2,

Wat wordt de volgende? :)
Inmiddels vol, toch ruim binnen de 48 uur volgelopen. Vind dat gezien de omvang een mooie prestatie voor SIG en zeer goed voor de continuïteit van het platform. Dit project zorgt toch voor 20-25k aan omzet voor SIG.
pi_198097538
Het teruggetrokken project van kapitaalopmaat nu op Collin
https://www.collincrowdfund.nl/big-bread-kitchen-best-b-v/
pi_198097553
Herfinanciering Collin lening autogarage
https://www.collincrowdfund.nl/garage-drenth-2/
  vrijdag 19 februari 2021 @ 16:59:58 #179
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198097694
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 16:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Het teruggetrokken project van kapitaalopmaat nu op Collin
https://www.collincrowdfund.nl/big-bread-kitchen-best-b-v/
Eerst de kosten gemaakt bij KOM.
Nu de kosten bij Collincrowdfund.

Voor de platforms zijn de grootste verdiensten binnen.

Dat moeten de investeerders dan nog maar afwachten.
Zie weinig zekerheden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198097795
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 16:59 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Eerst de kosten gemaakt bij KOM.
Nu de kosten bij Collincrowdfund.

Voor de platforms zijn de grootste verdiensten binnen.

Dat moeten de investeerders dan nog maar afwachten.
Zie weinig zekerheden.
Kosten KOM zijn 745 euro. Dat valt wel mee. Zekerheden zijn inderdaad beperkt. Dat was ook een beetje het probleem bij kapitaalopmaat. De rente is nu 8% IPV 7%. De ondernemer heeft haast om het geld binnen te harken.
pi_198097824
GVE project heeft 41 van de 48 termijnen betaald met als laatste termijn 20 oktober 2020

op hun site staat dat alle activiteiten moeten worden gestaakt......

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198097854
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 17:08 schreef tuiniertje het volgende:
GVE project heeft 41 van de 48 termijnen betaald met als laatste termijn 20 oktober 2020

op hun site staat dat alle activiteiten moeten worden gestaakt......

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Grote kans dat je de laatste termijnen niet meer gaat krijgen. Ik zou wel GvE even informeren voor het geval zij hiervan nog niet op de hoogte zijn.
pi_198097929
De keukenboer in Zaandam (CCF) zou volgens mijn betaalschema gister hun eerste betaling moeten doen. Ik heb net opnieuw via de portal van CCF gekeken en ze hebben het schema aangepast. Ze zouden op de 18e van iedere maand betalen, dat is nu 26.

Opzich heb ik er geen moeite mee, maar ik was benieuwd of dit vaker gebeurd en heb ik mogelijke communicatie gemist?
pi_198098062
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198098183
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 17:17 schreef xaban06 het volgende:
De keukenboer in Zaandam (CCF) zou volgens mijn betaalschema gister hun eerste betaling moeten doen. Ik heb net opnieuw via de portal van CCF gekeken en ze hebben het schema aangepast. Ze zouden op de 18e van iedere maand betalen, dat is nu 26.

Opzich heb ik er geen moeite mee, maar ik was benieuwd of dit vaker gebeurd en heb ik mogelijke communicatie gemist?
@Zeghomaar concludeerde dit gisteren ook inderdaad
pi_198098483
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 17:31 schreef Faraday01 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Art 22.7 algemene voorwaarden Capital Circle
quote:
Indien een klacht volgens de klager niet bevredigend is opgelost, dient de klager zijn klachten in te dienen
bij het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) overeenkomstig de procedurele regels van het KiFID.
  vrijdag 19 februari 2021 @ 18:38:02 #187
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_198098894
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 19:29 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Volgens mij wel. Geldstromen via intersolve lopen immers niet via het platform. Sameningeld heeft ook al een AFM vergunning IPV ontheffing net als Intersolve als betaaldienstverlener. Die lijken me een heel eind op weg al.
Hoe zien jullie dit m.b.t tot CRE, waar de betalingen lopen via notariskantoor Sauer en Oonk? Geen erkende betaaldienstverlener maar wel een apart en juridisch volledig losstaand vehikel.
pi_198099026
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 16:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Het teruggetrokken project van kapitaalopmaat nu op Collin
https://www.collincrowdfund.nl/big-bread-kitchen-best-b-v/
Lees ik nou niet goed ; maar er staat volgens mij niets over de exacte locatie van de Big Bread Best, terwijl dat wel van belang lijkt. (Concurrentie, woon(bezorg)gebied, parkeren, bereikbaarheid, bedrijventerrein (lunches/broodjes) usw.
pi_198099226
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 18:38 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Hoe zien jullie dit m.b.t tot CRE, waar de betalingen lopen via notariskantoor Sauer en Oonk? Geen erkende betaaldienstverlener maar wel een apart en juridisch volledig losstaand vehikel.
De notaris zal geen vergunning hebben van de AFM. Dit wordt verplicht voor zowel platform als betaaldienstverlener.
pi_198099482
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 18:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Art 22.7 algemene voorwaarden Capital Circle
[..]

Dank je, vreemd dat ze niet in het register bij het Kifid te vinden zijn. Of misschien is CC een handelsnaam zodat ze onder een andere naam in het register staan.
pi_198099732
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 19:14 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dank je, vreemd dat ze niet in het register bij het Kifid te vinden zijn. Of misschien is CC een handelsnaam zodat ze onder een andere naam in het register staan.
Lijkt me niet, want bij de afm gebruiken ze wel de CC naam:


https://www.afm.nl/~/prof(...)tformen.pdf?la=nl-NL
pi_198100775
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 10:28 schreef KrekelJapie het volgende:
(Her)financiering Recreatiewoningen
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23755
2e 1e hypotheek, vrijwel aflossingsvrij
Met 2 recreatiehuisjes noemt hij zich professioneel belegger....
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 11:22 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

De recreatiehuizen worden in zeer grote aantallen gebouwd.
Volgens mij veel meer dan dat er behoefte is. Vaak in parken met toezegging van rendement voor een bepaalde periode.
Als die periode om is zijn de huisjes in eens niet meer verhuurbaar.
Een aankomende "zeepbel"

Ga liever voor huizen of appartementen. (bv SIG)
Beloftes die als garanties worden afgegeven, veel rechtszaken, nooit aan beginnen.
pi_198103644
quote:
1s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:48 schreef Jaco078 het volgende:
Kijk je hierbij naar je box 3 liquiditeit of naar je totale netto vermogenspositie (incl overwaarde, etc)
Had daar eerst nog wat over getypt: dat het uitmaakt hoe je daar naar kijkt, maar nog even opgezocht en de AFM is daar redelijk duidelijk in:
quote:
Met vrij belegbaar vermogen wordt bedoeld: het geld op spaarrekeningen, geld in deposito’s en geld in beleggingsfondsen of andere effecten. Geld in een beleggingshypotheek of bankspaarhypotheek telt niet mee.
Maar dan vind ik alsnog dat je daar een beetje individueel naar moet kijken (als je er een beetje serieus mee bezig bent). Ik zit bijvoorbeeld ook een stukje in niet liquide (niet genoteerde) beleggingen buiten de crowd om. Dan kan ik uiteindelijk mijn huis sneller verkopen en iets gaan huren, dan dat ik uit die beleggingen kan stappen (buiten wat specifieke situaties). Eigenlijk is de overwaarde in het huis dus meer 'vrij' dan zulke beleggingen. Maar ik vind dat wel prima, want ik moet toch wonen, en huren is alleen maar duurder bij vergelijkbaar wonen. Dus voor mijn berekening tel ik inderdaad wel het vermogen dat ik heb en kan sparen/beleggen, maar niet het huis (en ook geen zaken als auto of waardevolle bezittingen). Nu zit er nog wat ander geld in een kleine onderneming dus het is ook niet helemaal 'box 3', maar 'close enough' :P
pi_198103928
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 19:14 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dank je, vreemd dat ze niet in het register bij het Kifid te vinden zijn. Of misschien is CC een handelsnaam zodat ze onder een andere naam in het register staan.
Ik zou de algemene voorwaarden maar even goed opslaan.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 06:02:08 #195
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198107046
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 17:42 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

@:Zeghomaar concludeerde dit gisteren ook inderdaad
Daar had @Zeghomaar niet over geschreven.

@ Zeelan6 op 18-2-2021 om 17.54 uur wel
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198107173
Aankondiging nieuw Duits project crowdrealestate
quote:
Woningen Plattenburg II
pi_198107179
quote:
Zorghotel staat nu al een tijdje redelijk stil op 46%. Ik denk dat de resterende 1,35 miljoen niet meer van de huidige waardevoorjegeld investeerders vandaan gaan komen, maar dat grote externe beleggers een grote bijdrage moeten inleggen.
pi_198109686
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 07:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Aankondiging nieuw Duits project crowdrealestate
[..]

Dat is de herfinanciering van een van de HPI grundbesitz projecten.
Het originele project was 12 maanden, is verlengt met 6.5 maand (loopt tot 21 maart)
Investeerders in het originele project (waaronder ik) kunnen met voorrang hun investering doorrollen (zonder fee te betalen) naar deze opvolger.

In ieder geval wordt hier na 1x verlenging de juiste weg gekozen: herfinancieren, zodat investeerders die daar behoefte aan hebben kunnen uitstappen.
Wat mij betreft prima. Ik rol hem door, ik zit nog niet te zwaar in de HPI projecten.
pi_198110162
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:57 schreef ETphonehome het volgende:
In ieder geval wordt hier na 1x verlenging de juiste weg gekozen: herfinancieren, zodat investeerders die daar behoefte aan hebben kunnen uitstappen.
Een kanttekening hierbij is dat wel het verhaal is gewijzigd tov de mededeling over de verlenging in september. Toen was het verhaal:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu is het verhaal:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198111040
Wat ik eruit opmaak is dat banken het niet aandurven dit te financieren, misschien nog steeds vanwege corona of vanwege wat anders. Dat verontrust me wel wat maar van de andere kant bekeken was bancaire financiering bij de start van het project ook niet mogelijk, anders waren ze niet aan het duurdere crowdfunding begonnen, dus wat dat betreft is het risico niet noodzakelijkerwijs groter geworden.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 14:17:20 #201
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_198111361
Dat klopt idd maar tóch is het een veeg teken. In sept. 2019 financieren zij voor 12 maanden met als doel:
Aan het eind van de looptijd wordt u afgelost uit een mogelijke verkoop na optimalisatie van de objecten of een (bancaire) herfinanciering.
Daarna dus zoals hierboven aangegeven al 2x moeten verlengen.
Als die Harthoorn idd zo'n multi-multi miljonair is, waarom hebben de banken dan toch kennelijk niet heel veel vertrouwen??
pi_198112057
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:57 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dat is de herfinanciering van een van de HPI grundbesitz projecten.
Het originele project was 12 maanden, is verlengt met 6.5 maand (loopt tot 21 maart)
Investeerders in het originele project (waaronder ik) kunnen met voorrang hun investering doorrollen (zonder fee te betalen) naar deze opvolger.

In ieder geval wordt hier na 1x verlenging de juiste weg gekozen: herfinancieren, zodat investeerders die daar behoefte aan hebben kunnen uitstappen.
Wat mij betreft prima. Ik rol hem door, ik zit nog niet te zwaar in de HPI projecten.
Heb je daar nu een e-mail over ontvangen ? Ik zit in Plattenburg, maar om onduidelijke reden ontvang ik nooit updates over lopende projecten :(
pi_198112187
De propositie ‘Zorgappartementen Steyl’ is reeds succes geplaatst/geherfinancierd via het crowdfundingplatform www.oneplanetcrowd.com. Op dit moment staat het volledige bedrag op de rekening van Oneplanetcrowd en wachten ze nog op het laatste document voor de afwikkeling. Oneplanetcrowd dient namelijk nog de afbouwgarantie van de aannemer te ontvangen. De initiatiefnemer verwacht dit document op ieder moment. Na overleg met de notaris van Oneplanetcrowd zullen wij dit direct terugkoppelen aan alle investeerders.
pi_198112867
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:19 schreef fok321 het volgende:

[..]

Heb je daar nu een e-mail over ontvangen ? Ik zit in Plattenburg, maar om onduidelijke reden ontvang ik nooit updates over lopende projecten :(
Schiet just de e-mail binnen voor Plattenburg II , pak em mee
pi_198113302
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:20 schreef peterc het volgende:

[..]

Schiet just de e-mail binnen voor Plattenburg II , pak em mee
Wat me niet helder wordt: nu investeren betekent alsnog in maart 2021 afgelost worden voor de eerdere investering? Of 'rolt mijn eerdere investering door' als ik nu opnieuw een investeringsbedrag toezeg.
pi_198113333
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:56 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Wat me niet helder wordt: nu investeren betekent alsnog in maart 2021 afgelost worden voor de eerdere investering? Of 'rolt mijn eerdere investering door' als ik nu opnieuw een investeringsbedrag toezeg.
Rolt door. Alleen als je niet mee doet wordt je afgelost:
"Bij geen nieuwe inschrijving wordt u automatisch in maart 2021 afgelost."
pi_198113547
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:20 schreef peterc het volgende:

[..]

Schiet just de e-mail binnen voor Plattenburg II , pak em mee
hmm zoals gewoonlijk bij CRE, heb ik helaas weer niets ontvangen
pi_198113652
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 16:20 schreef peterc het volgende:

[..]

Schiet just de e-mail binnen voor Plattenburg II , pak em mee
Ik pas, en wel om een aantal redenen. M'n aandeel hpi leningen is wat groot geworden, maar zeker ook vanwege het feit dat er afgelopen september expliciet is aangegeven dat ze bezig waren met een bankaire financiering die vanwege wat formaliteiten nog even op zich zou laten wachten zodat er een kortedurende verlenging van max. 6 maanden noodzakelijk was. Dus òf die financieringsaanvraag liep helemaal niet en was slechts een zoethoudertje òf de beoogde partij(en) wilden het toch niet financieren of wilden het alleen doen tegen een hogere vergoeding vanwege het risico. Ik schat het niet in als een slecht project, maar om deze redenen laat ik het toch aan me voorbij gaan, ik schat het risico nu toch wat hoger in dan toen. Er is overigens ook geen nieuwe taxatie gedaan, dat had ik na anderhalf jaar en de uitgevoerde moderniseringen zoals in vorige project het doel waren en een extrene financiering die in gang was gezet toch wel verwachten, had de LTV mogelijk interessanter geworden, of juist toch niet en zou de waarde zijn tegengevallen?
pi_198114152
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:28 schreef KrekelJapie het volgende:
De propositie ‘Zorgappartementen Steyl’ is reeds succes geplaatst/geherfinancierd via het crowdfundingplatform www.oneplanetcrowd.com. Op dit moment staat het volledige bedrag op de rekening van Oneplanetcrowd en wachten ze nog op het laatste document voor de afwikkeling. Oneplanetcrowd dient namelijk nog de afbouwgarantie van de aannemer te ontvangen. De initiatiefnemer verwacht dit document op ieder moment. Na overleg met de notaris van Oneplanetcrowd zullen wij dit direct terugkoppelen aan alle investeerders.
Een soortgelijk antwoord heb ik ruim een week geleden ook gekregen naar aanleiding van een vraag.

[ Bericht 7% gewijzigd door tnhb op 20-02-2021 18:04:35 ]
pi_198114443
Hier een linkje van CRE, of het werkt weet ik niet.

https://www.crowdrealesta(...)ingen-plattenburg-ii
pi_198114743
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:20 schreef quepos het volgende:
Hier een linkje van CRE, of het werkt weet ik niet.

https://www.crowdrealesta(...)ingen-plattenburg-ii
Het werkt, dank
pi_198115070
Waarom is de taxatie van augustus 2019? Als er een bancaire financiering aangevraagd is moet er toch een recenter rapport zijn?

Of is dit net het knelpunt, nieuwe te lage taxatie?
pi_198115146
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:17 schreef InVestEerder het volgende:
Dat klopt idd maar tóch is het een veeg teken. In sept. 2019 financieren zij voor 12 maanden met als doel:
Aan het eind van de looptijd wordt u afgelost uit een mogelijke verkoop na optimalisatie van de objecten of een (bancaire) herfinanciering.
Daarna dus zoals hierboven aangegeven al 2x moeten verlengen.
Als die Harthoorn idd zo'n multi-multi miljonair is, waarom hebben de banken dan toch kennelijk niet heel veel vertrouwen??
Hij zal wel niet privé meetekenen?

Ik heb zelf de indruk dat er nog wat meer leegstand is dan dat ze daar hadden gehoopt. Dat drukt de waardering?

Voor de rest is de casus eigenlijk niet veranderd dus rol ik hem maar door. De laatste tijd erg veel Collin en SIG gedaan dus in die zin is CRE ook een extra spreidingsmogelijkheid voor mij, nog even los van dat HPI verhaal waar ik me zelf niet zo heel erg zenuwachtig over maak.
Pecunia non olet
pi_198116846
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij zal wel niet privé meetekenen?

Ik heb zelf de indruk dat er nog wat meer leegstand is dan dat ze daar hadden gehoopt. Dat drukt de waardering?

Voor de rest is de casus eigenlijk niet veranderd dus rol ik hem maar door. De laatste tijd erg veel Collin en SIG gedaan dus in die zin is CRE ook een extra spreidingsmogelijkheid voor mij, nog even los van dat HPI verhaal waar ik me zelf niet zo heel erg zenuwachtig over maak.
Ik laat m ook doorrollen. Kijk ook eens op:

https://harthoornpropertygroup.nl/

En/ of

http://www.hollandpropertyinvestors.nl/over-ons/
pi_198116882
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:20 schreef quepos het volgende:
Hier een linkje van CRE, of het werkt weet ik niet.

https://www.crowdrealesta(...)ingen-plattenburg-ii
super !
pi_198116955
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:20 schreef quepos het volgende:
Hier een linkje van CRE, of het werkt weet ik niet.

https://www.crowdrealesta(...)ingen-plattenburg-ii
Bedankt
pi_198117103
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:29 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik laat m ook doorrollen. Kijk ook eens op:

https://harthoornpropertygroup.nl/

En/ of

http://www.hollandpropertyinvestors.nl/over-ons/
Is een serieuze professioneel gerunde club. Natuurlijk kunnen die ook onderuit gaan maar die kans lijkt me aanzienlijk minder groot dan bij een of andere particulier, al dan niet met een moeilijke naam, die een cursusje internet vastgoed heeft gedaan, 2 hokken bezit en zich al professioneel vastgoedbelegger noemt....
Pecunia non olet
pi_198121606
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij zal wel niet privé meetekenen?

Ik heb zelf de indruk dat er nog wat meer leegstand is dan dat ze daar hadden gehoopt. Dat drukt de waardering?

Voor de rest is de casus eigenlijk niet veranderd dus rol ik hem maar door. De laatste tijd erg veel Collin en SIG gedaan dus in die zin is CRE ook een extra spreidingsmogelijkheid voor mij, nog even los van dat HPI verhaal waar ik me zelf niet zo heel erg zenuwachtig over maak.
Project staat op 100% ondertussen.
pi_198124589
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 18:20 schreef quepos het volgende:
Hier een linkje van CRE, of het werkt weet ik niet.

https://www.crowdrealesta(...)ingen-plattenburg-ii
Dank je :-) Ingeschreven : 97% vol
pi_198124623
Hebben meer mensen vannacht niet de betaalspecificatie van geldvoorelkaar ontvangen?
pi_198124632
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 06:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Hebben meer mensen vannacht niet de betaalspecificatie van geldvoorelkaar ontvangen?
Idem hier. Wellicht storing bij hun mail server.
  zondag 21 februari 2021 @ 07:03:14 #222
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198124723
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 06:17 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Idem hier. Wellicht storing bij hun mail server.
We wachten even af.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198124845
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hij zal wel niet privé meetekenen?

Ik heb zelf de indruk dat er nog wat meer leegstand is dan dat ze daar hadden gehoopt. Dat drukt de waardering?

Voor de rest is de casus eigenlijk niet veranderd dus rol ik hem maar door. De laatste tijd erg veel Collin en SIG gedaan dus in die zin is CRE ook een extra spreidingsmogelijkheid voor mij, nog even los van dat HPI verhaal waar ik me zelf niet zo heel erg zenuwachtig over maak.
Dat denk ik ook, al je ook ziet dat zo appartement "niets" waard is. Taxatiewaarde ¤19.500 per appartement. Verwacht dat er meer dan 50% leegstaat en er op te duur mischien een gebouw gesloopt moet worden.

Heb eens na de bevolkingsontwikkeling van het plaatsje gekeken:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Plattenburg_(Duitsland)

Bevolking is sinds de oplevering in 1987 met 40% afgenomen en wonen nog ¤3200 mensen in heel de gemeente en blijft maar dalen...

Hieronder een link van een apartementje te huur ¤250,00 per maand (kaal).

https://www.immobilienscout24.de/expose/89915937

[ Bericht 8% gewijzigd door Hanzul2 op 21-02-2021 08:19:43 ]
pi_198124901
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 07:58 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, al je ook ziet dat zo appartement "niets" waard is. Taxatiewaarde ¤19.500 per appartement. Verwacht dat er meer dan 50% leegstaat en er op te duur mischien een gebouw gesloopt moet worden.

Heb eens na de bevolkingsontwikkeling van het plaatsje gekeken:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Plattenburg_(Duitsland)

Bevolking is sinds de oplevering in 1987 met 40% afgenomen en wonen nog ¤3200 mensen in heel de gemeente en blijft maar dalen...
Je kan je inderdaad afvragen wat ze bedacht hebben door deze 80 flats in 1987 neer te zetten. Inwonersaantal is alleen maar gedaald. De huur van zo'n flat is volgens de oude pitch gemiddeld nog geen 150 euro per maand. Zijn bedragen die je nergens in Nederland ziet.
  zondag 21 februari 2021 @ 09:10:18 #225
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198125206
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 23:07 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Project staat op 100% ondertussen.
Via het gewone kanaal staat er nog bij project "binnenkort open".

Nu al op meer dan 100%. Is dat allemaal via FOK?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zondag 21 februari 2021 @ 09:13:55 #226
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198125230
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 20:39 schreef obligataire het volgende:

[..]

Is een serieuze professioneel gerunde club. Natuurlijk kunnen die ook onderuit gaan maar die kans lijkt me aanzienlijk minder groot dan bij een of andere particulier, al dan niet met een moeilijke naam, die een cursusje internet vastgoed heeft gedaan, 2 hokken bezit en zich al professioneel vastgoedbelegger noemt....
Dat zijn dan wel kostbare hokken die als recreatiewoning worden aangeboden. :Y
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198125254
Meestal is het bij GVE de betaalspecificatie en dan de dagen erna de update over eventuele vertragingen maar ik heb nu al een update staan over een project dat iets later betaald.

(maar ook hier nog geen betaalspecificatie)
pi_198125349
Ook bij GvE is mijn verwachtingspatroon inmiddels nihil. Om een voorbeeld te noemen: Pata Negra betaalt al lange tijd niet. Winkel is gestopt maar mevrouw werkt gewoon verder met een cateringconcept. Volgens haar website had ze het eind vorig jaar zo druk dat ze geen opdrachten meer aan kon nemen tot begin 2021. Volgens de info van GvE loopt het minnelijke schuldsaneringoverleg al sinds 2019!! en de laatste update is van juli vorig jaar.
  zondag 21 februari 2021 @ 09:41:09 #229
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198125506
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:26 schreef Faraday01 het volgende:
Ook bij GvE is mijn verwachtingspatroon inmiddels nihil. Om een voorbeeld te noemen: Pata Negra betaalt al lange tijd niet. Winkel is gestopt maar mevrouw werkt gewoon verder met een cateringconcept. Volgens haar website had ze het eind vorig jaar zo druk dat ze geen opdrachten meer aan kon nemen tot begin 2021. Volgens de info van GvE loopt het minnelijke schuldsaneringoverleg al sinds 2019!! en de laatste update is van juli vorig jaar.
We zien deze werkwijze jammer genoeg bij meerdere platforms.
Zodra alles goed gaat is het makkelijk geld verdienen voor het platform.
Zit het wat tegen, dan wordt het al snel "standje moeilijk". Weinig extra kosten maken, de schade is dan uiteindelijk voor de investeerders.
Platforms die deze werkwijze hebben filteren zich zelf uit "De markt". Al is dan de schade voor de investeerders al geleden.
Gelukkig hebben wij FOK en kunnen we de schade soms voorkomen door te wijze op de prakitjken van diverse platforms.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198125584
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 08:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Je kan je inderdaad afvragen wat ze bedacht hebben door deze 80 flats in 1987 neer te zetten. Inwonersaantal is alleen maar gedaald. De huur van zo'n flat is volgens de oude pitch gemiddeld nog geen 150 euro per maand. Zijn bedragen die je nergens in Nederland ziet.
In Nederland zouden ze er in no-time een AZC of locatie voor arbeidsmigranten van maken denk ik.
Dat is in die regio niet aan de orde. Ik heb maar eens een mailtje aan CRE gestuurd. Komt daar geen bevredigende reactie op dan cancel ik m alsnog. Uiteindelijk valt of staat zo'n project met de huurdersbezetting, en als daar geen verbetering in komt........
Pecunia non olet
pi_198125729
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:41 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

We zien deze werkwijze jammer genoeg bij meerdere platforms.
Zodra alles goed gaat is het makkelijk geld verdienen voor het platform.
Zit het wat tegen, dan wordt het al snel "standje moeilijk". Weinig extra kosten maken, de schade is dan uiteindelijk voor de investeerders.
Platforms die deze werkwijze hebben filteren zich zelf uit "De markt". Al is dan de schade voor de investeerders al geleden.
Gelukkig hebben wij FOK en kunnen we de schade soms voorkomen door te wijze op de prakitjken van diverse platforms.
Ik investeer zelf al een tijd niet meer bij GvE omdat ik de recovery ondermaats vind. Van alle defaults is er nog geen cent terug gekomen. Sommige defaults lopen al jaren en ik ben zeker niet van alle defaults overtuigt dat er niets te halen is.
In deze markt waar het geld tegen de plinten klotst, hoeven de platform helaas niet veel moeite te doen om klanten binnen te halen en houden. Ik heb niet het idee dat de recovery problemen GvE raken in de omzet op dit moment.
pi_198125816
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:10 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Via het gewone kanaal staat er nog bij project "binnenkort open".

Nu al op meer dan 100%. Is dat allemaal via FOK?
Nee zijn vooral de investeerders van het 1e project dat nu hergefinancieerd wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 21-02-2021 10:24:36 ]
pi_198126092
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 08:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Je kan je inderdaad afvragen wat ze bedacht hebben door deze 80 flats in 1987 neer te zetten. Inwonersaantal is alleen maar gedaald. De huur van zo'n flat is volgens de oude pitch gemiddeld nog geen 150 euro per maand. Zijn bedragen die je nergens in Nederland ziet.
In 1987 stond de muur er nog, pas daarna is de ontvolking van de DDR begonnen. Zelfs voor Duitse begrippen is de huur laag, onderkant van de markt dus. Zelfs na renovatie lijkt het me lastig de zaak weer voller te krijgen in een krimpgebied.
pi_198126499
quote:
14s.gif Op zondag 21 februari 2021 10:27 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

In 1987 stond de muur er nog, pas daarna is de ontvolking van de DDR begonnen. Zelfs voor Duitse begrippen is de huur laag, onderkant van de markt dus. Zelfs na renovatie lijkt het me lastig de zaak weer voller te krijgen in een krimpgebied.
Eigenlijk is er alleen in de jaren plm.1939 tot plm.1948 sprake geweest van sterke groei, zal wel met wapenindustrie te maken hebben gehad, vanaf 1944 en kort na de oorlog opvang van de verdrevenen uit het Oosten (wat nu Polen is). Daarna alleen maar krimp inderdaad.
Pecunia non olet
pi_198127097
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 10:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eigenlijk is er alleen in de jaren plm.1939 tot plm.1948 sprake geweest van sterke groei, zal wel met wapenindustrie te maken hebben gehad, vanaf 1944 en kort na de oorlog opvang van de verdrevenen uit het Oosten (wat nu Polen is). Daarna alleen maar krimp inderdaad.
Nuttige kaartjes voor alle CRE-investeringen: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/metropolen-wachstum-prognose-101.html en https://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/demografie-wo-deutschland-schrumpft-und-wo-es-waechst-a-1261262.html.

Plattenburg ligt in regio Prignitz en daar projecteert men 11% resp. ~17% bevollkingskrimp 2020-2035 (circa 1% per jaar). Dat blijft tot de sterkste krimpgebieden van Duitsland behoren.
pi_198127742
Heeft er iemand een linkje van garage drenth en backwerk Rotterdam op collin???
Bij voorbaat dank.
pi_198128415
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 07:04 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Zorghotel staat nu al een tijdje redelijk stil op 46%. Ik denk dat de resterende 1,35 miljoen niet meer van de huidige waardevoorjegeld investeerders vandaan gaan komen, maar dat grote externe beleggers een grote bijdrage moeten inleggen.
Er moeten inderdaad nog wel een paar grote vissen worden binnengehaald door wvjg om het project vol te krijgen, desondanks loopt het project wel gestaag door 49% nu en paar dagen geleden was het 44% toen ik voor het laatst keek.
pi_198131389
Obv de bevindingen twijfel ik toch over CRE om voort te zetten. Hpi is professionele club zoals @obligataire ook zegt. Maar die leegstand etc is ook wel een dingetje. En mogelijk heeft de bank tegen deze club gezegd dat het niet kan. Ook niet het hele bedrijf lijkt me aansprakelijk maar alleen deze HPI-bv waar (aanname) alleen dit complex inzit. Twijfel
pi_198131863
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 16:04 schreef Jaco078 het volgende:
Obv de bevindingen twijfel ik toch over CRE om voort te zetten. Hpi is professionele club zoals @:obligataire ook zegt. Maar die leegstand etc is ook wel een dingetje. En mogelijk heeft de bank tegen deze club gezegd dat het niet kan. Ook niet het hele bedrijf lijkt me aansprakelijk maar alleen deze HPI-bv waar (aanname) alleen dit complex inzit. Twijfel
Bij twijfel niet inhalen blijft de gouden regel.

Ik zit ook in een project in Kleinau van HPI Grundbesitz. Dat ligt niet zo ver van Plattenburg. Vergelijkbare situatie met oud pand, renovatie, lage huren, leegstand, herfinanciering en 45% LTV. Maar de rente lag daar 1% hoger en de bevolking krimpt in die regio minder hard. Voor mij zat die op de grens en zit Plattenburg eronder. Het is mij ook niet duidelijk waarom de rente in Plattenburg 1% lager ligt.

In Kleinau mikt HPI als ik het goed begreep op een huuropbrengst van ¤3,25/m2/maand met volledige bezetting. In Plattenburg zitten ze, over alle appartementen gerekend, nu op ¤1,40 en mikken ze niet hoger dan ¤1,87 (!). Geen idee of dat haalbaar is, maar er zal wel iets mis zijn of riskant zijn met zulke lage bedragen.
pi_198132558
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 16:32 schreef Atlas_ het volgende:
Het is mij ook niet duidelijk waarom de rente in Plattenburg 1% lager ligt.
Kan ik ook niet helemaal volgen, de risico beoordeling door het platform van Kleinau (22) is 1 punt beter (en taxatierapport nieuwer) dan Plattenburg (21) en toch is de rente bij de eerste 1% hoger. Maar het kan zijn dat dit komt omdat de eerste met een periode van 36 maanden begon en de tweede met 12 maanden (en dus lager rente) en men dacht, ach als 6% voor 12 maanden acceptabel is dan halen we iedereen ook wel over met opnieuw 6% maar dan voor 24 maanden, het eerste project ging juist terug van 36 naar 24 maanden.

Lijkt wel een beetje op het weer het ene weekend sta je op het ijs en het volgende weekend eet je ijs :)
pi_198133817
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:26 schreef Faraday01 het volgende:
Ook bij GvE is mijn verwachtingspatroon inmiddels nihil. Om een voorbeeld te noemen: Pata Negra betaalt al lange tijd niet. Winkel is gestopt maar mevrouw werkt gewoon verder met een cateringconcept. Volgens haar website had ze het eind vorig jaar zo druk dat ze geen opdrachten meer aan kon nemen tot begin 2021. Volgens de info van GvE loopt het minnelijke schuldsaneringoverleg al sinds 2019!! en de laatste update is van juli vorig jaar.
Ik ben inmiddels ook gestopt bij GvE. Slechte informatie en recovery. Ver ondermaats.
pi_198137466
Zonet op de TV NPO2 VPRO De wereld van de Chinezen, hierin ook de familie Yu, van de SamenInGeld projecten Binnenpad in Giethoorn & Paardenmarkt in Steenwijk.
Leuk + leerzaam informatief om (terug) te kijken. Harde werkers en aanpakkers.
pi_198140141
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 06:14 schreef KrekelJapie het volgende:
Hebben meer mensen vannacht niet de betaalspecificatie van geldvoorelkaar ontvangen?
Hier net binnengekomen.
  maandag 22 februari 2021 @ 06:10:32 #244
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198141345
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hier net binnengekomen.
Bij mij om 2:58 uur. (zag ik net)
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198144143
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 23:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hier net binnengekomen.
veel (nieuwe) ontbrekende betalingen deze maand
pi_198144563
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 11:52 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

veel (nieuwe) ontbrekende betalingen deze maand
Bij mij is alles voldaan.
pi_198145045
De collins zijn volgens mij nog niet besproken. Hier de link van Big Bread.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Redenen om m specifiek juist wél of níet mee te nemen?
pi_198145239
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 12:59 schreef Jaco078 het volgende:
De collins zijn volgens mij nog niet besproken. Hier de link van Big Bread.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Redenen om m specifiek juist wél of níet mee te nemen?
Ik zit er zelf niet in maar als ik me goed herinner zijn er Big Bread vestigingen eerder met Cf gefinancierd en is dat niet altijd vlekkeloos gegaan. Maar anderen kunnen hier misschien meer over zeggen.

De lening nemer is trouwens volgens zijn CV ook penningmeester van de Christen Unie.
https://www.linkedin.com/in/davidvanharten/?originalSubdomain=nl
pi_198145320
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 13:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik zit er zelf niet in maar als ik me goed herinner zijn er Big Bread vestigingen eerder met Cf gefinancierd en is dat niet altijd vlekkeloos gegaan. Maar anderen kunnen hier misschien meer over zeggen.

De lening nemer is trouwens volgens zijn CV ook penningmeester van de Christen Unie.
wat ik mis is het toekomstig vestigingsadres van Big Bread in Best. Voor een dergelijke toko is een goed vestigingsadres van belang. Concurrentie, sales gebied, parkeren, bereikbaarheid, in de loop / traffic, evt terras usw.
In Best zit een grote MC, daar zal Big Bread zeker niet in de buurt zitten, maar toch... houd me tegen.

CORR Hoofdstraat 34 Best is het adres

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 22-02-2021 13:48:24 ]
pi_198145457
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 11:52 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

veel (nieuwe) ontbrekende betalingen deze maand
Ik mis er twee waarbij ik bij één een aangepast betaalschema zie staan (alleen rente, maar die zit vervolgens ook niet in de batch) zonder dat ik daar enige correspondentie over kan terugvinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 22-02-2021 13:32:06 ]
pi_198145625
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2021 12:59 schreef Jaco078 het volgende:
De collins zijn volgens mij nog niet besproken. Hier de link van Big Bread.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Redenen om m specifiek juist wél of níet mee te nemen?
Ik ben terughoudend m.b.t. horeca in verband met de huidige situatie. Alleen als het er echt als een (toekomstig) pareltje uitziet dan doe ik mee (zoals laatst die eetschuur in Oss), maar anders laat ik ze even lopen, wil mijn blootstelling aan Horeca liever niet vergroten. BB ziet er niet uit als een pareltje.
Geen relevante zekerheden, starter, horeca, flinke schuld als je de hypo meetelt.....ondanks dat het me een bekwame vent lijkt doe ik niet mee.

Ik heb trouwens meerdere BB's en een daarvan betaalt al tijden slecht en dat is net diegene zonder zekerheden.
Pecunia non olet
pi_198145663
quote:
12s.gif Op maandag 22 februari 2021 13:16 schreef peterc het volgende:
Big Bread in Best
https://drimble.nl/bedrij(...)kitchen-best-bv.html

Hier staat de inschrijving nog op het woonhuis.

https://www.google.com/ma(...).5071391!4d5.3864986
pi_198145838
quote:
Zie nu in de pitch staan Hoofdstraat 34 Best, heb ik er dan zo overgelezen, zal wel in het starten van een cafetaria aan de Hoofdstraat 34 te Best.
https://www.fundainbusine(...)0601-hoofdstraat-34/
op zich geen verkeerde locatie

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 22-02-2021 14:15:10 ]
pi_198145903
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:25 schreef samlood het volgende:
Heeft er iemand een linkje van garage drenth en backwerk Rotterdam op collin???
Bij voorbaat dank.
Backwerk


https://www.collincrowdfu(...)6a37e515b2243b426b3d
pi_198146072
quote:
Deze is van Backwerk.
Die van jou is volgens mij van Bread Kitchen

https://www.collincrowdfu(...)d#latest_investments
pi_198146336
U heeft geïnvesteerd in één of meerdere projecten van APOC Aviation. Namens APOC CEO Max Lutje Wooldrik danken we u hartelijk voor het vertrouwen!

Als gewaardeerde investeerder biedt APOC Aviation u graag een nieuwe investeringskans aan.
Het betreft APOC Project AG (part-out project) voor de herfinanciering van een Boeing 737-700 airframe. Dit airframe is recent door APOC aangekocht en uit eigen middelen gefinancierd.
In de pitch treft u de toelichting en visie aan van de APOC directie inzake de huidige marktomstandigheden.

In het onderstaande treft u de investeringslink aan. Als APOC investeerder kunt u het project inzien en vanaf dinsdag 23 februari 12:00 uur als eerste investeren in het project.
https://www.geldvoorelkaa(...)=23704&code=ap23704i
pi_198146556
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 14:20 schreef zeeland6 het volgende:
U heeft geïnvesteerd in één of meerdere projecten van APOC Aviation. Namens APOC CEO Max Lutje Wooldrik danken we u hartelijk voor het vertrouwen!

Als gewaardeerde investeerder biedt APOC Aviation u graag een nieuwe investeringskans aan.
Het betreft APOC Project AG (part-out project) voor de herfinanciering van een Boeing 737-700 airframe. Dit airframe is recent door APOC aangekocht en uit eigen middelen gefinancierd.
In de pitch treft u de toelichting en visie aan van de APOC directie inzake de huidige marktomstandigheden.

In het onderstaande treft u de investeringslink aan. Als APOC investeerder kunt u het project inzien en vanaf dinsdag 23 februari 12:00 uur als eerste investeren in het project.
https://www.geldvoorelkaa(...)=23704&code=ap23704i

Altijd belangrijk dat er onderweg niets naar beneden valt *O*
Pecunia non olet
pi_198147109
quote:
12s.gif Op maandag 22 februari 2021 13:46 schreef peterc het volgende:

[..]

Zie nu in de pitch staan Hoofdstraat 34 Best, heb ik er dan zo overgelezen, zal wel in het starten van een cafetaria aan de Hoofdstraat 34 te Best.
https://www.fundainbusine(...)0601-hoofdstraat-34/
op zich geen verkeerde locatie
Collin leest mee. Adres is later toegevoegd. Ligt niet aan jou.
pi_198147783
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 14:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Altijd belangrijk dat er onderweg niets naar beneden valt *O*
Au-pok
  maandag 22 februari 2021 @ 16:04:56 #261
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_198148065
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 14:20 schreef zeeland6 het volgende:
U heeft geïnvesteerd in één of meerdere projecten van APOC Aviation. Namens APOC CEO Max Lutje Wooldrik danken we u hartelijk voor het vertrouwen!

Als gewaardeerde investeerder biedt APOC Aviation u graag een nieuwe investeringskans aan.
Het betreft APOC Project AG (part-out project) voor de herfinanciering van een Boeing 737-700 airframe. Dit airframe is recent door APOC aangekocht en uit eigen middelen gefinancierd.
In de pitch treft u de toelichting en visie aan van de APOC directie inzake de huidige marktomstandigheden.

In het onderstaande treft u de investeringslink aan. Als APOC investeerder kunt u het project inzien en vanaf dinsdag 23 februari 12:00 uur als eerste investeren in het project.
https://www.geldvoorelkaa(...)=23704&code=ap23704i

Zit al in een paar APOC's, maar heb iedere keer weer de neiging om mee te doen. Niet zo slim in het kader van spreiding uiteraard...
  maandag 22 februari 2021 @ 16:46:28 #262
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_198148703
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 16:04 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zit al in een paar APOC's, maar heb iedere keer weer de neiging om mee te doen. Niet zo slim in het kader van spreiding uiteraard...
Na paar jaar is het toch herinvestering. De meeste APOC's zijn kort lopend.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_198151511
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 14:20 schreef zeeland6 het volgende:
U heeft geïnvesteerd in één of meerdere projecten van APOC Aviation. Namens APOC CEO Max Lutje Wooldrik danken we u hartelijk voor het vertrouwen!

Als gewaardeerde investeerder biedt APOC Aviation u graag een nieuwe investeringskans aan.
Het betreft APOC Project AG (part-out project) voor de herfinanciering van een Boeing 737-700 airframe. Dit airframe is recent door APOC aangekocht en uit eigen middelen gefinancierd.
In de pitch treft u de toelichting en visie aan van de APOC directie inzake de huidige marktomstandigheden.

In het onderstaande treft u de investeringslink aan. Als APOC investeerder kunt u het project inzien en vanaf dinsdag 23 februari 12:00 uur als eerste investeren in het project.
https://www.geldvoorelkaa(...)=23704&code=ap23704i

In oktober 2020 nog een omzetprognose 2020 van 34.8mio. https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23027
Eind december 2020 was de prognose 2020 ineens 25.2mio. https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23451
In deze pitch is de prognose 2020 nog maar 22.1mio.

Raar hoor.
pi_198154591
quote:
14s.gif Op maandag 22 februari 2021 19:30 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

In oktober 2020 nog een omzetprognose 2020 van 34.8mio. https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23027
Eind december 2020 was de prognose 2020 ineens 25.2mio. https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23451
In deze pitch is de prognose 2020 nog maar 22.1mio.

Raar hoor.
Tja, het is een sector die ongeveer net zo hard geraakt wordt als de horeca, dus niet zo heel vreemd wat mij betreft.
Fingers crossed dat het tot turbulentie beperkt blijft, en geen harde landing gaat worden.
pi_198155001
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 22:11 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Tja, het is een sector die ongeveer net zo hard geraakt wordt als de horeca, dus niet zo heel vreemd wat mij betreft.
Fingers crossed dat het tot turbulentie beperkt blijft, en geen harde landing gaat worden.
Inderdaad het heeft iets van een pyramidespel. Zolang het binnen not time vol is kunnen ze vooruit Ik doe niet meer mee, er lopen er bij 2 in porto.
pi_198156123
quote:
12s.gif Op zondag 21 februari 2021 21:05 schreef peterc het volgende:
Zonet op de TV NPO2 VPRO De wereld van de Chinezen, hierin ook de familie Yu, van de SamenInGeld projecten Binnenpad in Giethoorn & Paardenmarkt in Steenwijk.
Leuk + leerzaam informatief om (terug) te kijken. Harde werkers en aanpakkers.
Ook gezien. Inderdaad informatief!Ook via youtube te zien.
pi_198156435
De zwaan Venray (Collin)
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20210222_94963441

De oude eigenaar blijft mogelijk als chefkok
pi_198157397
Update gevraagd aan GvE mbt project P*t Sp*c**ls, laatste update dateert alweer van 13-07-2020.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198157628
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 14:02 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Deze is van Backwerk.
Die van jou is volgens mij van Bread Kitchen

https://www.collincrowdfu(...)d#latest_investments
Dank, Alexander meegenomen. Die tentjes lopen altijd zo lijkt het wel...
pi_198157944
Een fulltime professor met een koninklijke onderscheiding als borgsteller van een project van geldvoorelkaar zou toch in staat moeten zijn maandelijks een redelijk bedrag te voldoen?
https://www.ru.nl/personen/kemenade-a-van/
https://gl8.nl/nieuws/alg(...)-de-gemeente-heumen/
pi_198158161
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 09:52 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Dank, Alexander meegenomen. Die tentjes lopen altijd zo lijkt het wel...
Al meer dan 210 inschrijvingen door innercrowd. Dat is vast niet alleen dit fok forum.

Deze take away neem ik ook mee. Liever heb ik altijd een hypotheek maar ik heb hier wel een goed gevoel bij. In hoeverre kan/zal/moet het Zwitsers concern bijspringen als het mis loopt?
pi_198158174
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 10:38 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Al meer dan 210 inschrijvingen door innercrowd. Dat is vast niet alleen dit fok forum.

Deze take away neem ik ook mee. Liever heb ik altijd een hypotheek maar ik heb hier wel een goed gevoel bij. In hoeverre kan/zal/moet het Zwitsers concern bijspringen als het mis loopt?
Was linkje voor diegenen die eerder aan de vestiging Alkmaar hebben meegedaan.
pi_198158745
Als er nog iemand wel in backwerk wil; ik ga er uit dus dan kun je snel opvullen.
Pm me dan even.
pi_198159590
Hebben jullie al het jaaroverzicht 2020 van Investormatch mogen ontvangen?
Zelf heb ik deze helaas nog niet.

Vorig jaar werd deze per email toegestuurd. Op de site zelf zie ik hem ook niet staan om op te halen.
pi_198159627
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:24 schreef dyna18 het volgende:
Hebben jullie al het jaaroverzicht 2020 van Investormatch mogen ontvangen?
Zelf heb ik deze helaas nog niet.

Vorig jaar werd deze per email toegestuurd. Op de site zelf zie ik hem ook niet staan om op te halen.
Nee, IvM heb ik ook nog niet ontvangen. A4F trouwens ook niet. Dit zijn de enige 2 die nog ontbreken voor mij.
pi_198159701
[quote]0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:24 schreef dyna18 het volgende:
Hebben jullie al het jaaroverzicht 2020 van Investormatch mogen ontvangen?
Zelf heb ik deze helaas nog niet.

Vorig jaar werd deze per email toegestuurd. Op de site zelf zie ik hem ook niet staan om op te halen.
[/quot
Ik had dat nagevraagd en kreeg te horen dat deze zeer waarschijnlijk of vandaag of morgen worden toegezonden
pi_198159836
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:27 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Nee, IvM heb ik ook nog niet ontvangen. A4F trouwens ook niet. Dit zijn de enige 2 die nog ontbreken voor mij.
Ook NewFunding ontbreek bij mij nog.
pi_198159846
Ik mis verder nog:
-vastgoedinvesteren.nl
-matchingcapital
-Newfunding
pi_198160045
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 12:27 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Nee, IvM heb ik ook nog niet ontvangen. A4F trouwens ook niet. Dit zijn de enige 2 die nog ontbreken voor mij.
Ik heb daar afgelopen week een mail over gestuurd naar IVM dit is het antwoord.

Dag NRDZ,

Wij verwerken nog de afschrijvingen van een drietal case´s in de overzichten. Dan worden ze verstuurd. Voor maart moet dit zeker lukken!

Groet,


Peter
pi_198161542
U heeft geïnvesteerd in Barato Coffee. Zoals u weet hebben wij aangifte gedaan tegen de ondernemer en is een deurwaarder bezig met het vorderen van de lening.

De deurwaarder heeft aangegeven dat er geen verhaalsmogelijkheden​ zijn. Daarom schrijven wij de lening formeel af (voor u te zien in de jaaropgave 2020). Mochten er nog betalingen binnenkomen, zullen wij deze uiteraard aan u uitbetalen.

NB: Het dossier wordt hiermee niet gesloten bij de deurwaarder! Hij blijft geregeld controleren of hij ergens beslag op kan leggen.
pi_198161572
Automatisch overboeking Wallet sameningeld vanwege negatieve rente
quote:
Binnenkort gaat SamenInGeld in elke eerste week van de maand het geld dat in je eWallet staat overmaken naar de
bankrekening​ die gekoppeld is aan deze eWallet.​

Dit doen we niet alleen op verzoek van een groot deel van onze investeerders, maar ook uit kostenoverweging, aangezien wij momenteel negatieve rente over de eWallet tegoeden betalen.
Het gaat om één bedrag, over het totaal van alle deelnemingen in projecten, voor rente en (eventuele) aflossingen.

Voordat wij dat gaan doen willen we je de tijd geven om te checken of je de correcte bankrekening hebt gekoppeld aan je eWallet en indien nodig dit aan te​ passen.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een tijd terug een rekening hebt opgeheven en de nieuwe rekening waar je mee betaalt nog​ niet is gevalideerd door onze payment provider.

Indien er een oude bankrekening is gekoppeld zal het geld daar​ naar toe worden overgemaakt.
pi_198161608
Rijksweg Noord Sittard sameningeld
https://investeren.sameni(...)d-rijksweg-noord-122
pi_198161660
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Automatisch overboeking Wallet sameningeld vanwege negatieve rente
[..]

Ik snap niet waarom ze hier niet even een apart mailtje aan wijden, in plaats van het weer als "overig nieuws" in een "Nieuwsflits" over een nieuw project te stoppen.
pi_198161715
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:37 schreef KrekelJapie het volgende:
Automatisch overboeking Wallet sameningeld vanwege negatieve rente
[..]

Voor andere redenen zit ik al langer te wachten op deze mogelijkheid. Is de negatieve rente tenminste nog ergens goed voor! :Y
pi_198162109
Overschrijvingen schijven sameningeld
quote:
Wij zijn, net als onze aanvragers, blij verrast met de grote belangstelling, die de laatst geplaatste projecten hebben gekregen. Helaas heeft deze belangstelling ook een keerzijde op ons platform blootgelegd.

Het blijkt, dat meerdere investeringen tegelijk kunnen worden verricht,​ terwijl één of meer schijven waarin wordt geïnvesteerd​ al vol zijn.
Wij en onze investeerders zijn daar uiteraard niet blij mee. We onderkennen dit probleem en zijn hard aan het werk om dit binnenkort opgelost te hebben. Natuurlijk houden wij jullie hiervan op de hoogte.
pi_198162557
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:42 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom ze hier niet even een apart mailtje aan wijden, in plaats van het weer als "overig nieuws" in een "Nieuwsflits" over een nieuw project te stoppen.
Ik hoop eigenlijk dat ze dit vanaf een bepaald bedrag doen ofzo, scheelt mij alleen maar administratie.
pi_198162641
Kinderdagverblijf met meerdere hypothecaire zekerheden :


https://www.collincrowdfund.nl/kdv-bso-de-vrijbuiter/
pi_198162911
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:31 schreef Jaco078 het volgende:
Kinderdagverblijf met meerdere hypothecaire zekerheden :

https://www.collincrowdfund.nl/kdv-bso-de-vrijbuiter/
Laatste twee weken heel veel geïnvesteerd ook mede dankzij jouw gevonden linkjes maar ook deze lust ik wel.
Bedankt vast
pi_198162938
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:48 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Laatste twee weken heel veel geïnvesteerd ook mede dankzij jouw gevonden linkjes maar ook deze lust ik wel.
Bedankt vast
Ik ook. Speurder Jacco en andere zet hem op:)
pi_198162949
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:27 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Ik hoop eigenlijk dat ze dit vanaf een bepaald bedrag doen ofzo, scheelt mij alleen maar administratie.
Zoals ik het lees is het gewoon 1x per maand aan het begin, ik neem aan nadat de maandelijkse bijschrijvingen zijn gedaan. Als het zo gaat prima, dat deed ik ook al langere tijd namelijk handmatig.
pi_198163057
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:27 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Ik hoop eigenlijk dat ze dit vanaf een bepaald bedrag doen ofzo, scheelt mij alleen maar administratie.
De Wallet heeft zo weinig functie inderdaad. Ik denk dat er veel hergefinancieerd werd. Dat ga je nu wel missen. Wat ik lees is dat het hele saldo op bv. dag 4 wordt overgemaakt.
pi_198163158
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:38 schreef KrekelJapie het volgende:
Rijksweg Noord Sittard sameningeld
https://investeren.sameni(...)d-rijksweg-noord-122
had ik eerder ergens gezien : https://www.openbareverko(...)eg-noord-122-sittard ; aanleiding weet ik niet meer
pi_198163250
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De Wallet heeft zo weinig functie inderdaad. Ik denk dat er veel hergefinancieerd werd. Dat ga je nu wel missen. Wat ik lees is dat het hele saldo op bv. dag 4 wordt overgemaakt.
Vanuit perspectief SIG: de pitches komen toch wel vol.

Vanuit perspectief investeerder: ik lees de pitch even nauwkeurig, of het geld nu in de wallet staat of op mn tegenrekening
pi_198163292
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:09 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Vanuit perspectief SIG: de pitches komen toch wel vol.

Vanuit perspectief investeerder: ik lees de pitch even nauwkeurig, of het geld nu in de wallet staat of op mn tegenrekening
Waardevoorgeld, Geldvoorelkaar, fundingcircle, kapitaalopmaat doen eigenlijk hetzelfde, maar dan zonder Wallet.
pi_198163587
In de tekst van het SIG project voor Rijksweg Noord 122 te Sittard las ik het volgende: "Dit draagt er dan ook aan bij dat het rendement prima is, waardoor het een risicoloze investering is."

Ik heb SIG geattendeerd op dat een investering nooit risicoloos is.

Hebben ze nu veranderd in "Dit draagt er dan ook aan bij dat het rendement prima is, waardoor het een risicoloze investering voor ons is."😂
pi_198164292
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:48 schreef crowder07 het volgende:

[..]

Laatste twee weken heel veel geïnvesteerd ook mede dankzij jouw gevonden linkjes maar ook deze lust ik wel.
Bedankt vast
PM mij allen voor de KDV link
pi_198164497
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 16:24 schreef bubbels234 het volgende:
In de tekst van het SIG project voor Rijksweg Noord 122 te Sittard las ik het volgende: "Dit draagt er dan ook aan bij dat het rendement prima is, waardoor het een risicoloze investering is."

Ik heb SIG geattendeerd op dat een investering nooit risicoloos is.

Hebben ze nu veranderd in "Dit draagt er dan ook aan bij dat het rendement prima is, waardoor het een risicoloze investering voor ons is."😂
Vind het een mooi project op een mooie plek, allen of het ¤1650 netto huur gaat halen is mijn inziens zeer optimistisch in Sittard.

Vroeger was dat stuk wel echt een stuk slechter met veel verslaafde dakloze (opvang lag er tegenover ma is jaren geleden al verplaatst nu valt dat mee). Zal wel verhuurd gaan worden voor studentenhuisvesting, mits pand geschikt te maken is. Hogeschool is aan de overkant, aan de andere kant een parkje en centrum en station op 5 min lopen. Kamerprijzen liggen in Sittard wel relatief laag. Ongeveer ¤300 per kamer inclusief, dus moet je veel kamers kunnen verhuren om tot een huur van ¤1650 te komen en dan zou je financieel net uitkomen.
pi_198164610
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:05 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Vind het een mooi project op een mooie plek, allen of het ¤1650 netto huur gaat halen is mijn inziens zeer optimistisch in Sittard.

Vroeger was dat stuk wel echt een stuk slechter met veel verslaafde dakloze (opvang lag er tegenover ma is jaren geleden al verplaatst nu valt dat mee). Zal wel verhuurd gaan worden voor studentenhuisvesting, mits pand geschikt te maken is. Hogeschool is aan de overkant, aan de andere kant een parkje en centrum en station op 5 min lopen. Kamerprijzen liggen in Sittard wel relatief laag. Ongeveer ¤300 per kamer inclusief, dus moet je veel kamers kunnen verhuren om tot een huur van ¤1650 te komen en dan zou je financieel net uitkomen.
Deze Pepijn Bakker zou wel moeten weten hoe het werkt. Heeft al meerdere projecten in dit gebied gehad bij SIG waarvan er een geherfinancierd is en zeker twee vervroegd afgelost zijn.
pi_198164940
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Deze Pepijn Bakker zou wel moeten weten hoe het werkt. Heeft al meerdere projecten in dit gebied gehad bij SIG waarvan er een geherfinancierd is en zeker twee vervroegd afgelost zijn.
Dat weet ik en geloof ook wel in hem. Zie echter wel dat er voor zuid limburgse begrippen een stevige huur gevraagd moet worden, om uit de kosten te komen bij aanvang. Hij heeft hem echter mogelijk lager gekocht dan de taxatie en met de ontwikkeling, opkanppen valt natuurlijk ok wat te verdienen.
pi_198165165
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 17:29 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Dat weet ik en geloof ook wel in hem. Zie echter wel dat er voor zuid limburgse begrippen een stevige huur gevraagd moet worden, om uit de kosten te komen bij aanvang. Hij heeft hem echter mogelijk lager gekocht dan de taxatie en met de ontwikkeling, opkanppen valt natuurlijk ok wat te verdienen.
Tsja, zo op papier lijkt het inderdaad zo dat het moeilijk rond te krijgen is. Maar als het voor 130k gekocht is vervolgens voor 260k (210k+50k voor renovatie, is wel nodig) gefinancieerd wordt dan mag het rendement de eerste jaren best rond 0 uitkomen, blijft er na 3 jaar toch wel het een en ander over lijkt me, toch?

Overigens wel bijzonder dat de taxatie door een partij uit Heemstede is gedaan (pand staat in Sittard).

[ Bericht 3% gewijzigd door tnhb op 23-02-2021 17:51:23 ]
pi_198165685
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 15:31 schreef Jaco078 het volgende:
Kinderdagverblijf met meerdere hypothecaire zekerheden :

https://www.collincrowdfund.nl/kdv-bso-de-vrijbuiter/
Top, deze zou ik ook wel willen meenemen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')