abonnement Unibet Coolblue
pi_197421995

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Door corona een stabilisatie ten opzicht van 2019. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller uitkwam op 424 miljoen euro (2018: 329 miljoen euro).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
ZIB Crowdfunding, investeren zorgvastgoed, ouderenhuisvesting, recreatief vastgoed
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
All4funding (A4F), inspirerend investeren

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_197422018
Renotec zit al bijna vol, heb hem zelf ook meegepakt voor het geval dat hij inderdaad snel aflost :)
In dat geval toch een heel aardig rendement door de boete van 10 maanden.

Zo niet, dan toch ook geen onaardig project....:)
Pecunia non olet
pi_197422536
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:26 schreef obligataire het volgende:
Renotec zit al bijna vol, heb hem zelf ook meegepakt voor het geval dat hij inderdaad snel aflost :)
In dat geval toch een heel aardig rendement door de boete van 10 maanden.

Zo niet, dan toch ook geen onaardig project....:)
Meegenomen om dezelfde redenen, vooral volledige aflossing in 60mnd gecombineerd met zekerheid sprak mij aan.
pi_197423114
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:14 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Hebben de platformen het iets te goed, of zijn de marges gewoon erg krap?

don't fix it if it isn't broken.

Die 0,1%downtime terwijl de funding niet in gevaar komt.... Waarom zou je dat maken?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_197423202
Wie weet wanneer het pannekoekenhuis opengaat op Collin, en hoe vinden jullie überhaupt de publicatietijden bij Collin?
-
pi_197423299
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:36 schreef bonenstaak het volgende:
Wie weet wanneer het pannekoekenhuis opengaat op Collin, en hoe vinden jullie überhaupt de publicatietijden bij Collin?
Standaard gaan ze om 11uur open. En als er meerdere projecten per dag open gaan 11 en meestal 14uur.

Zal waarschijnlijk maandag of dinsdag worden voor dit project
pi_197423355
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Standaard gaan ze om 11uur open. En als er meerdere projecten per dag open gaan 11 en meestal 14uur.

Zal waarschijnlijk maandag of dinsdag worden voor dit project
Dus de tactiek is elke (werk)?dag om 11 uur even kijken?
-
pi_197423407
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:44 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Dus de tactiek is elke (werk)?dag om 11 uur even kijken?
klopt. Het beste zelfs 10.59 uur en het investeren werkt het snelste via de app en niet via de website omdat je op de app geen sms code krijgt
pi_197423559
Ik kwam nog een kort geding tegen tussen ondernemer en collin betreffende:
https://www.collincrowdfund.nl/yasemin/

Collin kreeg gelijk van de kantonrechter (mei) en in beroep (oktober):
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBGEL:2020:2733
https://www.omgevingsweb.nl/jurisprudentie/eclinlrbgel20205923/

Zaak ging o.a. over:
quote:
Ten aanzien van de zorgplicht geldt volgens [gedaagde] dat Zekerhedenagent als kredietverstrekker een algemene en bijzondere zorgplicht heeft die zij heeft geschonden door niet aan haar onderzoeksplicht te voldoen. Dit blijkt volgens [gedaagde] uit het feit dat een aanzienlijke geldlening aan Yasemin VOF is verstrekt, terwijl zij anderhalf jaar daarna al in betalingsproblemen kwam. Zekerhedenagent had volgens [gedaagde] vooraf moeten onderzoeken of Yasemin VOF aan haar verplichtingen kon voldoen. Dit geldt ook voor het sluiten van de daarop volgende overeenkomsten op 23 juli 2019. Ook bij de opzegging van de overeenkomsten gold volgens [gedaagde] een zorgplicht voor Zekerhedenagent.


[ Bericht 22% gewijzigd door KrekelJapie op 15-01-2021 13:04:19 ]
pi_197424731
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:54 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik kwam nog een kort geding tegen tussen ondernemer en collin betreffende:
https://www.collincrowdfund.nl/yasemin/

Collin kreeg gelijk van de kantonrechter (mei) en in beroep (oktober):
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBGEL:2020:2733
https://www.omgevingsweb.nl/jurisprudentie/eclinlrbgel20205923/

Zaak ging o.a. over:
[..]

Dank! Ik heb net beide processen door gevlooid. De leningnemer probeerde dus op allerlei manieren van een borgstelling en een beslag af te komen. Collin had zijn zaakjes goed voor elkaar en is in alles in het gelijk gesteld.
Ben benieuwd of er nu uiteindelijk betaald is door Y. Of dat de vordering nog steeds loopt.
Heb zelf toendertijd niet in het project geinvesteerd omdat ik het te risicovol vond ondanks de zekerheden.
pi_197424901
Hierbij de investeringslink van het pannekoekhuis van Collin Crowdfund:

https://mailings.koeckers(...)CGNzq2MsMTS0LI9cMQ0j
pi_197425327
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 11:02 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben zelf IT Consultant, met veel ervaring in de hostingbranche. Als ik zie hoe traag een GVE of SIG wordt op het moment van investeren, dan denk ik, maakt het ze allemaal niet uit of kunnen ze het niet?
Bij SiG is het nieuw dat er stipt op de starttijd een stormloop ontstaat. paar maanden terug was dat nog niet het geval. En met een geleidelijke stroom investeerders ging het prima met de server.
Zeker de laatste 3 projecten was het echt bijzonder druk. Hopelijk is dat wel tijdelijk, want voor ons investeerders is dat ook niet echt prettig.
pi_197425391
Nieuw SiG project
https://investeren.sameni(...)ns-bekkerstraat-74-e
Fijn dat ondanks de zwaardere belastingheffing de nieuwe projecten nog wel blijven komen.

Zo te zien is dit het 4e project van Abhi (Abhishhek) op SiG.
https://investeren.sameni(...)n-3-a-live-september
https://investeren.sameni(...)erdam-zuidhoek-174-c
https://investeren.sameni(...)o-ter-braakstraat-53
Deze lopen zonder problemen.

Hij runt een vastgoed coachings onderneming en heeft zelf 6 jaar ervaring met zelf investeren in vastgoed.
https://smartinvestorcircle.com/

[ Bericht 15% gewijzigd door dyna18 op 15-01-2021 14:35:44 ]
pi_197425466
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:05 schreef Slijker het volgende:
Hierbij de investeringslink van het pannekoekhuis van Collin Crowdfund:

https://mailings.koeckers(...)CGNzq2MsMTS0LI9cMQ0j
Dankje, ik ben er nog niet overuit. In deze tijd is de restwaarde bij verkoop een stuk lager verwacht ik dan de taxatie. De ondernemers zijn niet hoofdelijk aansprakelijk. De rente is niet hoog en de ondernemers hebben een voordelige aflossingsmogelijkheid bedongen.

Ik krijg een beetje gevoel dat wij veel risico lopen tegen niet zulke gunstige voorwaarden..
-
pi_197425595
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:30 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Dankje, ik ben er nog niet overuit. In deze tijd is de restwaarde bij verkoop een stuk lager verwacht ik dan de taxatie. De ondernemers zijn niet hoofdelijk aansprakelijk. De rente is niet hoog en de ondernemers hebben een voordelige aflossingsmogelijkheid bedongen.

Ik krijg een beetje gevoel dat wij veel risico lopen tegen niet zulke gunstige voorwaarden..
Eens ik twijfel ook. Weet iemand hoe het met bouwdepot bij Collin zit.
pi_197426103
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:30 schreef bonenstaak het volgende:

[..]

Dankje, ik ben er nog niet overuit. In deze tijd is de restwaarde bij verkoop een stuk lager verwacht ik dan de taxatie. De ondernemers zijn niet hoofdelijk aansprakelijk. De rente is niet hoog en de ondernemers hebben een voordelige aflossingsmogelijkheid bedongen.

Ik krijg een beetje gevoel dat wij veel risico lopen tegen niet zulke gunstige voorwaarden..
Mijn aanvankelijke enthousiasme is wat getemperd door jullie bijdragen. Desalniettemin denk ik dat het hele verhaal (inclusief trackrecord/verdiencapaciteit ondernemers, grote eigen inbreng, vertrouwen van diverse grote investeerders) toch wel zo positief is dat ik een basisinleg aandurf. Daar houd ik het even bij.
Pecunia non olet
  vrijdag 15 januari 2021 @ 15:04:53 #17
214864 Gronz
ik haat symmetrie
pi_197426324
Ik zie bij OPC dat het project van Motiv-e het niet gehaald heeft?
Terwijl dit toch ruim (volgens mij maximaal) overschreven was.
Heeft iemand daar bericht van gehad?

https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200410/description
pi_197427539
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:26 schreef dyna18 het volgende:
Nieuw SiG project
https://investeren.sameni(...)ns-bekkerstraat-74-e
Fijn dat ondanks de zwaardere belastingheffing de nieuwe projecten nog wel blijven komen.

Zo te zien is dit het 4e project van Abhi (Abhishhek) op SiG.
https://investeren.sameni(...)n-3-a-live-september
https://investeren.sameni(...)erdam-zuidhoek-174-c
https://investeren.sameni(...)o-ter-braakstraat-53
Deze lopen zonder problemen.

Hij runt een vastgoed coachings onderneming en heeft zelf 6 jaar ervaring met zelf investeren in vastgoed.
https://smartinvestorcircle.com/
Helaas maar 1,5 jaar ... ik laat 'm lopen :)
pi_197427865
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:01 schreef fok321 het volgende:

[..]

Helaas maar 1,5 jaar ... ik laat 'm lopen :)
idem, maar ik neem hem wel mee, als tussendoortje, dank aan Dyna18 voor het alvast uitzoeken van Abhi *O*
Nog twijfel over de Pannenkoeken, nog ff bestuderen
  vrijdag 15 januari 2021 @ 16:28:05 #20
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197428016
quote:
12s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:19 schreef peterc het volgende:

[..]

idem, maar ik neem hem wel mee, als tussendoortje, dank aan Dyna18 voor het alvast uitzoeken van Abhi *O*
Nog twijfel over de Pannenkoeken, nog ff bestuderen
Mooi als tussendoortje.
In plaats van pannenkoeken. Heeft de interventie aangepast nu bij investering van minimaal ¤ 5000,-- 20% korting op eerste keer pannenkoeken eten. Daar loop ik niet warm van.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197428019
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:01 schreef fok321 het volgende:

[..]

Helaas maar 1,5 jaar ... ik laat 'm lopen :)
Ik laat hem denk ik ook lopen.
Maar 1,5 jaar en (dus) ook nog lagere rente...
pi_197428265
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mijn aanvankelijke enthousiasme is wat getemperd door jullie bijdragen. Desalniettemin denk ik dat het hele verhaal (inclusief trackrecord/verdiencapaciteit ondernemers, grote eigen inbreng, vertrouwen van diverse grote investeerders) toch wel zo positief is dat ik een basisinleg aandurf. Daar houd ik het even bij.
ik neem hem gewoon mee, mede om door jou genoemde redenen, maar vooral 1e hypotheek en hoofdelijk 100K materieel.
Verder lijkt me dat pand met inboedel niet weggegeven hoeft te worden als er beetje grote investeerders achter zitten.
begin nu wel te twijfelen nu ik dit typ, die 900.000 aan verbouwing is wel erg veel, heeft iemand daar verstand van of zou dat wat opgeklopt zijn.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 16:58:16 #23
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197428533
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:43 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

ik neem hem gewoon mee, mede om door jou genoemde redenen, maar vooral 1e hypotheek en hoofdelijk 100K materieel.
Verder lijkt me dat pand met inboedel niet weggegeven hoeft te worden als er beetje grote investeerders achter zitten.
begin nu wel te twijfelen nu ik dit typ, die 900.000 aan verbouwing is wel erg veel, heeft iemand daar verstand van of zou dat wat opgeklopt zijn.
Pand wordt gekocht voor 480K en dan verbouwd voor 900K.
Is dat dan verbouwen of wordt het slopen en gehele nieuwbouw?
Denk "opgeklopt" bedrag.
Bij geboden aflosmogelijkheden pas de geboden rente niet binnen mijn boekje.
Ik ben weg. :B
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 16:58:30 #24
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197428543
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 06:52 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Had iemand ervaring met de oude?
Han van Rijn deed er alles aan, maar het zat er gewoon niet in. Is pootje gelicht door project Infra Union. Daarna was het gedaan.
pi_197428880
Nieuwe NLI, Autobedrijf gaat maandag live.
Hoog risico met hoge rente.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197429084
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:43 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

ik neem hem gewoon mee, mede om door jou genoemde redenen, maar vooral 1e hypotheek en hoofdelijk 100K materieel.
Verder lijkt me dat pand met inboedel niet weggegeven hoeft te worden als er beetje grote investeerders achter zitten.
begin nu wel te twijfelen nu ik dit typ, die 900.000 aan verbouwing is wel erg veel, heeft iemand daar verstand van of zou dat wat opgeklopt zijn.
Zo'n thema pannenkoekenhuis wordt heel specifiek verbouwd dat het lastig is deze weer om te bouwen naar een andere bestemming
pi_197429117
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 16:58 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Pand wordt gekocht voor 480K en dan verbouwd voor 900K.
Is dat dan verbouwen of wordt het slopen en gehele nieuwbouw?
Denk "opgeklopt" bedrag.
Bij geboden aflosmogelijkheden pas de geboden rente niet binnen mijn boekje.
Ik ben weg. :B
Ik neem de pannenkoeken jongens jongens niet mee;
- mi is de waardering( 1.330k) er een van als alles mee zit gaat het goed, maar wanneer het pand met enige druk verkocht moet worden daalt de waarde fors
- de materiele borgstelling heeft betrekking op de huidige situatie, wanneer we er aanspraak op maken is het maar de vraag wat het werkelijk waard is
- met alle respect maar 840k terugverdienen met pannenkoeken het zal wel.
pi_197429653
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 17:37 schreef ML45 het volgende:
- met alle respect maar 840k terugverdienen met pannenkoeken het zal wel.
Idd! Stel je maakt 2 euro winst per pannekoek, dan moet je er 420 000 verkopen. Over 5 jaar verdeeld zijn dat er ruim 1600 per week! Geen idee of mijn aannames ergens op slaan, maar het komt neer op heel veel pannekoeken! :D
gr gr
pi_197429696
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank! Ik heb net beide processen door gevlooid. De leningnemer probeerde dus op allerlei manieren van een borgstelling en een beslag af te komen. Collin had zijn zaakjes goed voor elkaar en is in alles in het gelijk gesteld.
Ben benieuwd of er nu uiteindelijk betaald is door Y. Of dat de vordering nog steeds loopt.
Heb zelf toendertijd niet in het project geinvesteerd omdat ik het te risicovol vond ondanks de zekerheden.
Ik heb het even nagekeken. Dit project begon met een aflossingsvrije periode van 6 maanden, de rente gedurende deze maanden is voldaan evenals een 4-tal volgende maandtermijnen. Vervolgens begonnen de problemen. Er zijn nog 5 rente termijnen betaald, waarna er sinds mei 2018 niets meer is betaald.

Updates sindsdien betreffen:
- De onderneming zou eind januari 2018 failliet zijn verklaard en na bezwaar is deze uitspraak vernietigd.
- financiering 1e hypotheekhouders zou door de ouders van de ondernemers worden afgelost d.m.v. verkoop privé vastgoed = niet gebeurd;
- Opnieuw failliet en ondernemers in de WSNP;
- Pand is overgedragen aan B.V. waar de vader van ondernemer bestuurder en (indirect) aandeelhouder in is;
- Deze BV en nog een andere BV worden mede geldlener;
- Vader geeft een borgstelling van 50K af;
- Aflossingen opgeschort met cash sweep (verplichting om al het overtollig geld te gebruiken voor aflossing);
- Gemaakte afspraken worden niet nagekomen, Collin legt beslag op het OG, vader start een kort geding maar trekt aan het kortste eind,
- Zitting omtrent de borgstelling van vader, Collin in het gelijk gesteld.

Al met al een drama dossier, waarbij ik het idee heb dat al het vermogen op het OG na al is verdwenen. Bij verkoop van het OG zal de opbrengst de totale schuld bij Collin niet dekken.
pi_197429772
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:09 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Idd! Stel je maakt 2 euro winst per pannekoek, dan moet je er 420 000 verkopen. Over 5 jaar verdeeld zijn dat er ruim 1600 per week! Geen idee of mijn aannames ergens op slaan, maar het komt neer op heel veel pannekoeken! :D
“De inkoop van een pannenkoek bedraagt ongeveer 23 procent van de omzet, waar dat in de rest van de horeca ongeveer 30 procent is”, zegt Verschoor van Van Spronsen.”Dat levert een hogere brutowinstmarge op: 80 procent in plaats van de 70 procent in andere horeca.”
pi_197430233
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:09 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Idd! Stel je maakt 2 euro winst per pannekoek, dan moet je er 420 000 verkopen. Over 5 jaar verdeeld zijn dat er ruim 1600 per week! Geen idee of mijn aannames ergens op slaan, maar het komt neer op heel veel pannekoeken! :D
2 Euro winst per pannenkoek(?!), er zijn pannenkoeken die 14 euro opbrengen dus met 77% marge houd je dan bijna 11 euro aan bruto marge over. Wat beslag in de pan, toppings er op en klaar. Gouden handel en zeker als de tent vol zit.
Ik denk ook dat je aan grote aantallen bezoekers moet denken op deze locatie.
Pecunia non olet
  vrijdag 15 januari 2021 @ 18:57:43 #33
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197430580
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

2 Euro winst per pannenkoek(?!), er zijn pannenkoeken die 14 euro opbrengen dus met 77% marge houd je dan bijna 11 euro aan bruto marge over. Wat beslag in de pan, toppings er op en klaar. Gouden handel en zeker als de tent vol zit.
Ik denk ook dat je aan grote aantallen bezoekers moet denken op deze locatie.
Waarom gaan we dan niet allemaal in de pannenkoek?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 18:59:09 #34
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197430608
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:57 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Waarom gaan we dan niet allemaal in de pannenkoek?
Uitsmijtertje kost het geld ook niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197430663
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:04 schreef Gronz het volgende:
Ik zie bij OPC dat het project van Motiv-e het niet gehaald heeft?
Terwijl dit toch ruim (volgens mij maximaal) overschreven was.
Heeft iemand daar bericht van gehad?

https://www.oneplanetcrowd.com/nl/project/200410/description
Bijzonder. Zou OPC hier ook meelezen? :-)
De lening van deze tent bij Voordegroei loopt, inmiddels eerste termijn terug, nog 59 te gaan.
pi_197430719
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 12:54 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik kwam nog een kort geding tegen tussen ondernemer en collin betreffende:
https://www.collincrowdfund.nl/yasemin/

Collin kreeg gelijk van de kantonrechter (mei) en in beroep (oktober):
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBGEL:2020:2733
https://www.omgevingsweb.nl/jurisprudentie/eclinlrbgel20205923/

Zaak ging o.a. over:
[..]

Een paar kanttekeningen: de eerste uitspraak was een kort geding waarin de borg vroeg om opheffing van het beslag dat Collin had gelegd op onroerend goed. Dat werd afgewezen en Collin kreeg gelijk: het beslag hoefde niet te wordrn opgeheven.

De tweede zaak ging om de vordering van Collin op de borg. Als je beslag hebt gelegd moet je kort daarna ook een procedure starten waarin de vordering, waarvoor je beslag hebt gelegd, door de rechter beoordeeld kan worden. Die zaak heeft Collin ook gewonnen. Overigens stond de borg garant voor 50k. Totale lening was 450k.

Ik zie niks over een hoger beroep. Dat wil niet zeggen dat er geen hoger beroep is ingesteld.
pi_197431901
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 18:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

2 Euro winst per pannenkoek(?!), er zijn pannenkoeken die 14 euro opbrengen dus met 77% marge houd je dan bijna 11 euro aan bruto marge over. Wat beslag in de pan, toppings er op en klaar. Gouden handel en zeker als de tent vol zit.
Ik denk ook dat je aan grote aantallen bezoekers moet denken op deze locatie.
Personeel lijkt mij de grootste kostenpost? Maarja, ik heb geen ervaring als horeca-uitbater dus die 2 euro is volledig uit de lucht gegrepen. Ik hou me verder buiten dit project. :@
gr gr
  vrijdag 15 januari 2021 @ 21:15:04 #38
214864 Gronz
ik haat symmetrie
pi_197433773
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 19:02 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]

Bijzonder. Zou OPC hier ook meelezen? :-)
De lening van deze tent bij Voordegroei loopt, inmiddels eerste termijn terug, nog 59 te gaan.
Die 'privé ingebrachte' 850K uit de pitch is het geld van CCF/VDG. Waarom moest hij dan weer crowdfunden...denk dat hij zijn 4% bijtellijng leaseauto's niet kwijt kan.
pi_197434206
quote:
Da's niet voor het eerst...
pi_197434666
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 20:00 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Personeel lijkt mij de grootste kostenpost? Maarja, ik heb geen ervaring als horeca-uitbater dus die 2 euro is volledig uit de lucht gegrepen. Ik hou me verder buiten dit project. :@
Personeel zal inderdaad de grootste kostenpost zijn. Mijn eigen ervaring is dat je vooral (goedkope) jongelui ziet in een pannenkoekenrestaurant. Ook in de keuken. Het is een heel eenvoudig produkt dus een dure chef kok is in ieder geval niet nodig :)

De marge is inderdaad hoog. Het kan nog extremer: de oliebol. Een bal gefrituurde meel :) En toch betaal je er een euro voor. Die vervolgens heel vlot verkocht worden. Helaas voor de oliebollenbakker een seizoensprodukt.

Mijn eigen twijfels richten zich eerder op de waardering van dat pand. Vandaar slechts bescheiden inleg.....
Pecunia non olet
pi_197435012
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:15 schreef Gronz het volgende:

[..]

Die 'privé ingebrachte' 850K uit de pitch is het geld van CCF/VDG. Waarom moest hij dan weer crowdfunden...denk dat hij zijn 4% bijtellijng leaseauto's niet kwijt kan.
Die herfinanciering bij VDG zal ook een reden hebben. Totaal werd het geleende bedrag daar meer dan wat eerst geleend werd.
Ik zat in de Collin lening die vervroegd afgelost werd, heb getwijfeld of ik mee zou doen met de VDG lening maar uiteindelijk niet gedaan.
Op zich geloof ik in het idee van het bedrijf, maar vermoed dat de Corona crisis veel meer impact heeft dan meneer wil doen geloven.
pi_197438758
Wij krijgen als investeerders een kosteloze coronaregeling bij geldvoorelkaar
quote:
Aanvullende regelingen voor ondernemingen die specifiek door de coronacrisis en/of maatregelen worden getroffen:
In verband met de coronacrisis kunnen geldnemers kosteloos gebruik maken van de depotregeling (indien van toepassing voor de lening). Via de depotregeling is het mogelijk 1 of 2 maanden uitstel van aflossingen en rente aan te vragen. De regeling is kosteloos voor zowel de geldnemer als de investeerders.
De toevoeging investeerders in deze zin snap ik niet zo goed.
pi_197438803
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:24 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Bij SiG is het nieuw dat er stipt op de starttijd een stormloop ontstaat. paar maanden terug was dat nog niet het geval. En met een geleidelijke stroom investeerders ging het prima met de server.
Zeker de laatste 3 projecten was het echt bijzonder druk. Hopelijk is dat wel tijdelijk, want voor ons investeerders is dat ook niet echt prettig.
Ik vind alles op dit moment snel gaan. Projecten van geldvoorelkaar lopen ook weer in een paar minuten vol, terwijl deze een jaar geleden misschien er wel 2 weken over deden om vol te geraken.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 06:18:05 #44
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197438876
quote:
Dit project bij GVE
- Vastgoed zonder hypotheek
- BKR J, hoog risico
- 5,5% looptijd 10 jaar

Daar mogen ander snel op schrijven.
Er zijn voldoende beter opties met gelijke of hogere rente percentages tegen minder risico.
Ik doe hier niet mee.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 06:20:58 #45
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197438886
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 05:43 schreef KrekelJapie het volgende:
Wij krijgen als investeerders een kosteloze coronaregeling bij geldvoorelkaar
[..]

De toevoeging investeerders in deze zin snap ik niet zo goed.
Terechte opmerking. Zou nog gekker worden dat de investeerder kosten zou hebben indien gelnemer gebruik moet maken van de depotregeling.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197439062
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 06:20 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Terechte opmerking. Zou nog gekker worden dat de investeerder kosten zou hebben indien gelnemer gebruik moet maken van de depotregeling.
Ondernemers kunnen ook 3 maanden aflossingsvrij aanvragen vanwege corona. Hiervoor rekent Geldvoorelkaar 75 euro. Ik heb geen idee of Collin of horeca crowdfunding hier ook kosten voor berekenen, maar dit zou voor mij ook kosteloos mogen gezien de bijzondere omstandigheid door corona
pi_197439142
Interview Khalid Oubaha die net voor corona zijn leningen bij horeca crowdfunding vervroegd afloste
https://www.nrc.nl/nieuws(...)k-alles-aan-a4027776
  zaterdag 16 januari 2021 @ 07:53:35 #48
214864 Gronz
ik haat symmetrie
pi_197439361
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 05:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik vind alles op dit moment snel gaan. Projecten van geldvoorelkaar lopen ook weer in een paar minuten vol, terwijl deze een jaar geleden misschien er wel 2 weken over deden om vol te geraken.
Is dat niet omdat mensen verder nergens terecht kunnen met hun geld qua sport, toerisme & vrijetijdssector ?
  zaterdag 16 januari 2021 @ 07:56:19 #49
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197439371
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 06:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ondernemers kunnen ook 3 maanden aflossingsvrij aanvragen vanwege corona. Hiervoor rekent Geldvoorelkaar 75 euro. Ik heb geen idee of Collin of horeca crowdfunding hier ook kosten voor berekenen, maar dit zou voor mij ook kosteloos mogen gezien de bijzondere omstandigheid door corona
Dat zou een mooi gebaar zijn.
Alle kosten die aan GVE niet betaald hoeven worden, blijven bij de ondernemer waardoor weliswaar minimaal, maar meer kans op correcte betaling van de aflossing.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 08:00:56 #50
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197439384
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 07:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Interview Khalid Oubaha die net voor corona zijn leningen bij horeca crowdfunding vervroegd afloste
https://www.nrc.nl/nieuws(...)k-alles-aan-a4027776
Hij is erg positief. Nu maar hopen dat zijn bankrekeningen dat ook blijven en dat zijn bedrijven deze roerige tijden overleven. Voordat we weer massaal kunnen gaan feesten zijn we nog wel een behoorlijke tijd verder.
Een tijd waar bij deze ondernemer er elke maand geld bij moet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 08:04:21 #51
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197439392
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 07:53 schreef Gronz het volgende:

[..]

Is dat niet omdat mensen verder nergens terecht kunnen met hun geld qua sport, toerisme & vrijetijdssector ?
Er is geld onder de mensen dat anders gespendeerd werd. Nu wordt dat geïnvesteerd.
Dat geeft zeker verschuiving en dat zo blijven totdat we weer een beetje terug zijn naar het oude normaal.
Weer op vakantie en heel veel feesten. De achterstand bijwerken is bijna onbegonnen werk.
Denk eens aan al die liters bier die we met z'n allen minder gedronken hebben. Een stuwmeer.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197439405
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 05:43 schreef KrekelJapie het volgende:
Wij krijgen als investeerders een kosteloze coronaregeling bij geldvoorelkaar
[..]

De toevoeging investeerders in deze zin snap ik niet zo goed.
:? vreemd inderdaad.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 06:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ondernemers kunnen ook 3 maanden aflossingsvrij aanvragen vanwege corona. Hiervoor rekent Geldvoorelkaar 75 euro. Ik heb geen idee of Collin of horeca crowdfunding hier ook kosten voor berekenen, maar dit zou voor mij ook kosteloos mogen gezien de bijzondere omstandigheid door corona
En inderdaad bijzonder dat ze dat zo aanbieden.

____

is er een nieuwsbrief uit die ik nog niet binnen heb dat jullie deze info al weten?
pi_197439673
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 08:08 schreef Tjalala het volgende:

[..]

:? vreemd inderdaad.
[..]

En inderdaad bijzonder dat ze dat zo aanbieden.

____

is er een nieuwsbrief uit die ik nog niet binnen heb dat jullie deze info al weten?
Nee die staat op de website van geldvoorelkaar onder tarieven geldnemer
https://www.geldvoorelkaa(...)ad-geldnemer2020.pdf
pi_197439799
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 08:59 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Nee die staat op de website van geldvoorelkaar onder tarieven geldnemer
https://www.geldvoorelkaa(...)ad-geldnemer2020.pdf
Bedankt.

In normale omstandigheden zijn de eenmalige kosten voor het aanpassen van de leenduur en/of leencondities minimaal ¤ 495,- ex btw, maar gezien de bijzondere omstandigheden zijn de kosten voor ondernemers geminimaliseerd tot eenmalig ¤ 75,- ex btw.

Eenmalig dus ¤ 75,- voor 3 maanden en eventueel dus 2 maanden depot.
pi_197440175
75 euro voor een eenvoudige aanpassing aan het betaalschema en een mailtje met standaard-tekst over Corona. Makkelijk verdiend voor GVE.
pi_197440451
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 05:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik vind alles op dit moment snel gaan. Projecten van geldvoorelkaar lopen ook weer in een paar minuten vol, terwijl deze een jaar geleden misschien er wel 2 weken over deden om vol te geraken.
Nieuw jaar, nieuwe regels, nieuwe kansen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 09:15 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Bedankt.

In normale omstandigheden zijn de eenmalige kosten voor het aanpassen van de leenduur en/of leencondities minimaal ¤ 495,- ex btw, maar gezien de bijzondere omstandigheden zijn de kosten voor ondernemers geminimaliseerd tot eenmalig ¤ 75,- ex btw.

Eenmalig dus ¤ 75,- voor 3 maanden en eventueel dus 2 maanden depot.
In de normale omstandigheden begrijp ik het nog wel, men wil voorkomen dat te pas en te onpas leningen worden aangepast, maar nu.... mag van mij ook best gratis, ondernemers die hiervan gebruik maken staat het water aan de lippen, laat die ¤ 75 dan lekker zitten. De succesfees zijn hoog genoeg denk ik.
pi_197440907
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Personeel zal inderdaad de grootste kostenpost zijn. Mijn eigen ervaring is dat je vooral (goedkope) jongelui ziet in een pannenkoekenrestaurant. Ook in de keuken. Het is een heel eenvoudig produkt dus een dure chef kok is in ieder geval niet nodig :)

De marge is inderdaad hoog. Het kan nog extremer: de oliebol. Een bal gefrituurde meel :) En toch betaal je er een euro voor. Die vervolgens heel vlot verkocht worden. Helaas voor de oliebollenbakker een seizoensprodukt.

Mijn eigen twijfels richten zich eerder op de waardering van dat pand. Vandaar slechts bescheiden inleg.....
Ik ben eigenlijk benieuwd of alles al klaar is, parkeerterrein ingericht, speeltuin buiten, speeltuin binnen, keuken
plan is toch over maand open dus zou klaar moeten zijn
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:04:58 #58
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197441152
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:50 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

Ik ben eigenlijk benieuwd of alles al klaar is, parkeerterrein ingericht, speeltuin buiten, speeltuin binnen, keuken
plan is toch over maand open dus zou klaar moeten zijn
Zal nog niet zo'n vaart lopen. Wegens de corona beperkingen zal het nog wel eens een tijd kunnen duren voordat de horeca weer open mag (en dat dan eerst nog in beperkt aantal bezoekers)

[ Bericht 0% gewijzigd door Zeghomaar op 16-01-2021 11:59:47 ]
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197441195
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 05:43 schreef KrekelJapie het volgende:
De toevoeging investeerders in deze zin snap ik niet zo goed.
Dat er over de periode van uitstel ook geen (ook niet achteraf te verrekenen) kosten worden ingehouden bij de investeerders? Bij oudere projecten uiteraaad niet van toepassing omdat daar de fee volledig vooraf werd ingehouden, maar tegenwoordig is het met nieuwe projecten bij elke betaling, ik neem aan dat ze dat bedoelen.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 11:11:03 #60
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197441240
Bij KOM zag ik:

Eind vorig jaar publiceerden wij het eerste Closed Crowd project. Sindsdien hebben we al meerdere projecten succesvol kunnen financieren dankzij een groep investeerders via Kapitaal Op Maat. Bij een financiering via Closed Crowd hebben uitsluitend investeerders toegang tot het projectvoorstel die aangegeven hebben uitgenodigd te willen worden. We geloven dat er veel Kapitaal is, maar dat niet elk project zich leent voor Openbare Crowdfunding. Met Closed Crowd bieden wij onze investeerders community nu investeringskansen op maat. Tot voor kort waren de Closed Crowd projecten niet zichtbaar op het publieke deel van onze website, vanaf nu zijn de projecttegels van een Closed Crowd project zichtbaar voor iedereen. Je herkent een Closed Crowd project aan de gele kleurstelling en aan het hangslot-icoon in de linker bovenhoek. Wil je meer weten over deelnemen aan Closed Crowdprojecten? Stuur een mail naar closedcrowd@kapitaalopmaat.nl en we leggen je de details uit.

Heb ze even een email gestuurd.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197441512
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:11 schreef Zeghomaar het volgende:
Bij KOM zag ik:

Eind vorig jaar publiceerden wij het eerste Closed Crowd project. Sindsdien hebben we al meerdere projecten succesvol kunnen financieren dankzij een groep investeerders via Kapitaal Op Maat. Bij een financiering via Closed Crowd hebben uitsluitend investeerders toegang tot het projectvoorstel die aangegeven hebben uitgenodigd te willen worden. We geloven dat er veel Kapitaal is, maar dat niet elk project zich leent voor Openbare Crowdfunding. Met Closed Crowd bieden wij onze investeerders community nu investeringskansen op maat. Tot voor kort waren de Closed Crowd projecten niet zichtbaar op het publieke deel van onze website, vanaf nu zijn de projecttegels van een Closed Crowd project zichtbaar voor iedereen. Je herkent een Closed Crowd project aan de gele kleurstelling en aan het hangslot-icoon in de linker bovenhoek. Wil je meer weten over deelnemen aan Closed Crowdprojecten? Stuur een mail naar closedcrowd@kapitaalopmaat.nl en we leggen je de details uit.

Heb ze even een email gestuurd.
Toch bijzonder dat die projecten daar wel goed lopen en de openbare projecten wat minder, daar zie je ook zelden grote deelnamebedragen. Of kijk ik steeds op verkeerde momenten?
pi_197441579
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:07 schreef tnhb het volgende:

[..]

Dat er over de periode van uitstel ook geen (ook niet achteraf te verrekenen) kosten worden ingehouden bij de investeerders?
Over depot betalingen worden gewoon kosten doorbelast aan investeerders. Bij vastgoedprojecten betaal je deze maandelijks. Bij normale annuïtaire projecten je 1x per jaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 16-01-2021 11:45:57 ]
pi_197442197
quote:
Tja..., looptijd 10 jaar, 5,5% brutorente, nauwelijks zekerheden.
Het zal wel weer vol komen, maar ik blijf me erover verbazen dat hier ook maar iemand aan meedoet.
pi_197442268
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 21:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Personeel zal inderdaad de grootste kostenpost zijn. Mijn eigen ervaring is dat je vooral (goedkope) jongelui ziet in een pannenkoekenrestaurant. Ook in de keuken. Het is een heel eenvoudig produkt dus een dure chef kok is in ieder geval niet nodig :)

De marge is inderdaad hoog. Het kan nog extremer: de oliebol. Een bal gefrituurde meel :) En toch betaal je er een euro voor. Die vervolgens heel vlot verkocht worden. Helaas voor de oliebollenbakker een seizoensprodukt.

Mijn eigen twijfels richten zich eerder op de waardering van dat pand. Vandaar slechts bescheiden inleg.....
Mee eens.
Ik geloof wel in het succes van het restaurant, maar of dat pand veel oplevert als het misgaat...??
  zaterdag 16 januari 2021 @ 12:06:00 #65
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197442288
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:28 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Toch bijzonder dat die projecten daar wel goed lopen en de openbare projecten wat minder, daar zie je ook zelden grote deelnamebedragen. Of kijk ik steeds op verkeerde momenten?
Bij Closed Crowd vaak deelname vanaf minimaal ¤ 1000,--. Maar projecten hebben toch met regelmaat een behoorlijke tijd nodig.
Bij open Crowd zeer veel deelnemers vaak met kleine bedragen.
Zie vaak investeerders die niet anoniem zijn inschrijven voor ¤ 100,--.
Spreiden, spreiden, spreiden. Maar zo. Die administratie is niet te doen.
Wordt misschien gedaan om te melden "Doe Crowdfunding in ........ projecten. Hoe meer hoe spannender.

Vind e.e.a best wel leuk maar eindrendement is doorslaggevend.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197443445
Bij closed crowd hogere bedragen per investeerder dus minder investeerders, dus minder administratieve lasten. Het zullen ook wel wat meer institutionele of professionele beleggers zijn die minder vaak aan de telefoon/email hangen met domme of kritische vragen en opmerkingen. Voor de ondernemer het voordeel dat hij al zijn hebben en houden niet aan het publiek (en de concurrentie) bloot hoeft te geven en investeerders uit zijn eigen netwerk kan gebruiken met wie bij tegenslag gemakkelijker te onderhandelen valt dan de anonieme crowd.
pi_197443786
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 13:08 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Bij closed crowd hogere bedragen per investeerder dus minder investeerders, dus minder administratieve lasten. Het zullen ook wel wat meer institutionele of professionele beleggers zijn die minder vaak aan de telefoon/email hangen met domme of kritische vragen en opmerkingen. Voor de ondernemer het voordeel dat hij al zijn hebben en houden niet aan het publiek (en de concurrentie) bloot hoeft te geven en investeerders uit zijn eigen netwerk kan gebruiken met wie bij tegenslag gemakkelijker te onderhandelen valt dan de anonieme crowd.
Ik mis gedeeltelijk de logica in je reactie:

• institutionele en professionele beleggers zijn niet minder kritisch naar mijn mening

• ik ben nog geen enkel platform tegengekomen waarbij de ondernemer met de crowd onderhandelt over aanpassingen in de leningsvoorwaarden, of het terug betaal schema, hooguit dat er een voorgekookte beslissing van het platform ter stemming voorgelegd wordt (al is dit meestal pas nadat het schip gezonken is, als het schip averij heeft wordt eigenlijk altijd door het platform beslist, en achteraf geïnformeerd).
pi_197444046
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 12:05 schreef TisIk het volgende:

[..]

Mee eens.
Ik geloof wel in het succes van het restaurant, maar of dat pand veel oplevert als het misgaat...??
Nee dat pand breng m.i. bijna niets op. Rij maar door het zuiden. In/buiten de meeste dorpen staat er wel zo'n vervallend ex-cafe of 'club' al tientallen jaren niets te doen langs de provinciale weg. Zelfde aan de Belgische kant.
pi_197444597
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:11 schreef Zeghomaar het volgende:
Bij KOM zag ik:

Eind vorig jaar publiceerden wij het eerste Closed Crowd project. Sindsdien hebben we al meerdere projecten succesvol kunnen financieren dankzij een groep investeerders via Kapitaal Op Maat. Bij een financiering via Closed Crowd hebben uitsluitend investeerders toegang tot het projectvoorstel die aangegeven hebben uitgenodigd te willen worden. We geloven dat er veel Kapitaal is, maar dat niet elk project zich leent voor Openbare Crowdfunding. Met Closed Crowd bieden wij onze investeerders community nu investeringskansen op maat. Tot voor kort waren de Closed Crowd projecten niet zichtbaar op het publieke deel van onze website, vanaf nu zijn de projecttegels van een Closed Crowd project zichtbaar voor iedereen. Je herkent een Closed Crowd project aan de gele kleurstelling en aan het hangslot-icoon in de linker bovenhoek. Wil je meer weten over deelnemen aan Closed Crowdprojecten? Stuur een mail naar closedcrowd@kapitaalopmaat.nl en we leggen je de details uit.

Heb ze even een email gestuurd.
Jij moet nog wat leren ;) . Bedoel ik niet lullig uiteraard, maar ik gun je het behoud van je euro's. Ervaringen met KOM zijn grotendeels negatief hier. Verkeerde rendementsberekeningen, niet afboeken, verpanding niet uitvoeren, onbereikbaar, reageren structureel niet op e-mails. Waardeloze tent.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 15:57:00 #70
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197446795
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 14:08 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Jij moet nog wat leren ;) . Bedoel ik niet lullig uiteraard, maar ik gun je het behoud van je euro's. Ervaringen met KOM zijn grotendeels negatief hier. Verkeerde rendementsberekeningen, niet afboeken, verpanding niet uitvoeren, onbereikbaar, reageren structureel niet op e-mails. Waardeloze tent.
Bedankt, zal iets voorzichtiger zijn.
Heb nog geen negatieve ervaring.
Vond het een tijdje geleden wel vreemd dat iemand die leiding geeft aan KOM, zelf een crowdfundproject op KOM had staan. Dat was voor mij een belangenverstrengeling over de top. Project liep van geen kant en is niest geworden.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197446845
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 15:57 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Bedankt, zal iets voorzichtiger zijn.
Heb nog geen negatieve ervaring.
Vond het een tijdje geleden wel vreemd dat iemand die leiding geeft aan KOM, zelf een crowdfundproject op KOM had staan. Dat was voor mij een belangenverstrengeling over de top. Project liep van geen kant en is niest geworden.
Het is je eigen keuze, maar ik loop met een hele grote boog om KoM heen.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 16:07:23 #72
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197447029
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 15:59 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Het is je eigen keuze, maar ik loop met een hele grote boog om KoM heen.
Dank je voor je reactie.
Leer veel van jullie FOK-kers.
Hoop dat het leergeld bij KOM beperkt blijft. :(
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197448195
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 16:07 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Dank je voor je reactie.
Leer veel van jullie FOK-kers.
Hoop dat het leergeld bij KOM beperkt blijft. :(
Met name de communicatie en recovery bij kom is ver onder de maat..
  zaterdag 16 januari 2021 @ 17:21:58 #74
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197448253
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:18 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Met name de communicatie en recovery bij kom is ver onder de maat..
Heb net nog even gekeken.
Beperkt aantal projecten (investeringen) bij KOM.
Enkele al afgesloten.
Enkele met uitstel van betaling.
Nog geen uitval.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197449018
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:21 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Heb net nog even gekeken.
Beperkt aantal projecten (investeringen) bij KOM.
Enkele al afgesloten.
Enkele met uitstel van betaling.
Nog geen uitval.
Er is héél veel uitval maar men weigert dat in de statistiek door te voeren.
Mijn werkelijke rendement is -30%, volgens de portefeuille als ik i gelogd ben is het 6.4%. Aantal isnzelfs failliet en men weigert af te boeken. Dit betrof leergeld voor mij over de periode toen ik net begon.
pi_197449532
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:00 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Er is héél veel uitval maar men weigert dat in de statistiek door te voeren.
Mijn werkelijke rendement is -30%, volgens de portefeuille als ik i gelogd ben is het 6.4%. Aantal isnzelfs failliet en men weigert af te boeken. Dit betrof leergeld voor mij over de periode toen ik net begon.
Ben daar al jaren geleden gestopt. Had er 4 projecten en alle 4 wanbetaling. Zekerheden niet goed geregeld of verkeerd voorgespiegeld, geen communicatie en geen reactie op mails, gaan niet achter de wanbetalers aan. Slechtse platform voor mijn portefeuille en enige die op verlies staat. Denk -40%.

Kapitaalopmaat investeerder ik nooit meer. Gekukkig waren ze alle 4 voor minimale bedrag...
pi_197449673
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 17:21 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Heb net nog even gekeken.
Beperkt aantal projecten (investeringen) bij KOM.
Enkele al afgesloten.
Enkele met uitstel van betaling.
Nog geen uitval.
Wellicht enigszins ter geruststelling: het hoeft ook niet per se catastrofaal te eindigen ;)

Zelf heb ik in totaal in 11 projecten geinvesteerd bij KOM, waarvan er ondertussen 7 probleemloos zijn afgerond. De andere 4 lopen nog, waarvan er 1 project momenteel wat problemen geeft.
Ik heb ondertussen al meer terugontvangen dan ik heb geinvesteerd, dus ik ga sowieso met een positief rendement eindigen.
Dat gezegd hebbende investeer ook ik al jaren niet meer bij KOM, om de door anderen al genoemde redenen.
pi_197450640
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:34 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Wellicht enigszins ter geruststelling: het hoeft ook niet per se catastrofaal te eindigen ;)

Zelf heb ik in totaal in 11 projecten geinvesteerd bij KOM, waarvan er ondertussen 7 probleemloos zijn afgerond. De andere 4 lopen nog, waarvan er 1 project momenteel wat problemen geeft.
Ik heb ondertussen al meer terugontvangen dan ik heb geinvesteerd, dus ik ga sowieso met een positief rendement eindigen.
Dat gezegd hebbende investeer ook ik al jaren niet meer bij KOM, om de door anderen al genoemde redenen.
Ik investeer ook al een hele tijd niet meer bij KOM.
Uiteindelijk ga ik wel een beetje rendement maken (1% of zo), denk ik.

Ik heb al bijna evenveel terugontvangen als ik daar in totaal geïnvesteerd heb.
De projecten die ik er nog heb lopen zijn allemaal door een eerste hypotheek met een lage ltv gedekt, dus ik verwacht dat ik daar alles wel van terugkrijg (incl. de rente).
Uiteindelijk heb ik dan een heel klein beetje rendement gemaakt.
Natuurlijk veel te weinig voor alle inspanning die het me gekost heeft en alle risico's die ik gelopen heb.

Eén van de projecten die ik er nog heb lopen is 'De Moeder Aller Hypotheek Gedekte Projecten'. ;)
Oftewel project Panneklaar.
Dat ging allemaal nog niet zo makkelijk als nu.
Je moest nog een 'Volmacht Aanvaarding Hypotheek' tekenen en opsturen en je moest daar ook nog voor naar het gemeentehuis.

Maar ik vond/vind dat wel de moeite waard.
Eén van de beste projecten van KOM, naar mijn mening.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 19:19:20 #79
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197450771
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:00 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Er is héél veel uitval maar men weigert dat in de statistiek door te voeren.
Mijn werkelijke rendement is -30%, volgens de portefeuille als ik i gelogd ben is het 6.4%. Aantal isnzelfs failliet en men weigert af te boeken. Dit betrof leergeld voor mij over de periode toen ik net begon.
Wat blij met FOK..
Hoop dat, dat bij mij bespaard blijft.
Hou jullie op de hoogte.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zaterdag 16 januari 2021 @ 19:26:40 #80
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197450933
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:29 schreef flexion het volgende:

[..]

Ben daar al jaren geleden gestopt. Had er 4 projecten en alle 4 wanbetaling. Zekerheden niet goed geregeld of verkeerd voorgespiegeld, geen communicatie en geen reactie op mails, gaan niet achter de wanbetalers aan. Slechtse platform voor mijn portefeuille en enige die op verlies staat. Denk -40%.

Kapitaalopmaat investeerder ik nooit meer. Gekukkig waren ze alle 4 voor minimale bedrag...
Tjeetje wat heb ik los gemaakt.
Dank voor de waarschuwing.
Hopen dat er wat over blijft.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197452284
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 18:00 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Er is héél veel uitval maar men weigert dat in de statistiek door te voeren.
Mijn werkelijke rendement is -30%, volgens de portefeuille als ik i gelogd ben is het 6.4%. Aantal isnzelfs failliet en men weigert af te boeken. Dit betrof leergeld voor mij over de periode toen ik net begon.
Bij mij zijn de verschillen minder extreem: ze geven aan een netto rendement van 6,7% met o.a. vermelding dat er niets definitief afgeboekt zou zijn; je kunt je afvragen wat er moet gebeuren voordat ze wél definitief gaan afboeken.
Wel een positief resultaat. Bescheiden. Ik noem nooit percentages want dat is a. met al die losse projecten veel te complex om goed door te rekenen en b. de uitkomst is afhankelijk van veel te veel onzekere factoren omtrent nog lopende projecten, dus daar waag ik me maar niet aan, ik vind het voldoende om de score in euro's bij te houden O-)

Ergens begin 2024 loopt de laatste af (De Wit Holding).

Edit: als ik de rekenformule van CCF gebruik kom ik bij KOM uit op 1,24% netto netto waarbij ik op sommige nog lopende projecten al gedeeltelijke voorzieningen heb genomen.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 16-01-2021 20:36:20 ]
Pecunia non olet
pi_197459391
Ook ik ben al een tijd met KOM gestopt. Geen reactie op mails en amper uitwinning van zekerheden. De druppel was voor mij de nieuwe voorwaarden waarbij voor projecten per maand een fee werd ingehouden die volgens de oude regeling vooraf werd ingehouden. Op zich beter maar als je voor lopende projecten dubbel moet gaan betalen (eerst de jaarfee vooruit en een maand later de maandelijkse fee gedurende de hele looptijd) dan ben je mij definitief kwijt.

4 van mijn 16 projecten zijn totaal voorzien waarvan er 2 al lang liepen dus de schade is beperkt. Op 31-12-20 zijn er door KOM 3 projecten op 'totaal voorzien' gezet (soms al een jaar niets van gehoord) maar bij 'afgeboekt' staat nog steeds ¤ 0.De voorgespiegelde resultaten kloppen dus voor geen meter.
pi_197461880
Ik heb het pannenkoeken bedrijf https://www.collincrowdfu(...)teer%20in%20Koeckers. van Collin vandaag nog eens bekeken. Conclusie: Ik doe niet mee. Ik had wel meegedaan als de B.V's van het al bestaande pannenkoekenbedrijf mee hadden getekend. Ik begrijp natuurlijk wel dat de ondernemer die er liever buiten houdt maar voor mij is daardoor het risico te groot. Als het mis gaat schat ik nu in dat er hooguit 50% van het uitgeleende bedrag terugkomt door de thans geldenede zekerheden en dat vind ik te weinig bij dit rente percentage.
pi_197462092
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb het pannenkoeken bedrijf https://www.collincrowdfu(...)teer%20in%20Koeckers. van Collin vandaag nog eens bekeken. Conclusie: Ik doe niet mee. Ik had wel meegedaan als de B.V's van het al bestaande pannenkoekenbedrijf mee hadden getekend. Ik begrijp natuurlijk wel dat de ondernemer die er liever buiten houdt maar voor mij is daardoor het risico te groot. Als het mis gaat schat ik nu in dat er hooguit 50% van het uitgeleende bedrag terugkomt door de thans geldenede zekerheden en dat vind ik te weinig bij dit rente percentage.
Het nieuwe pannenkoekenbedrijf (Koeckers Zundert B.V.) tekent ook niet mee.
pi_197462788
Op dit moment heb ik nog 8 projecten bij KOM lopen, waarvan er 2 niet meer betalen.
1tje betaald al sinds 2017 niet meer. KOM boekt deze niet af, nog gaat ze voortvarend achter de schuldenaren aan. Zekerheden worden niet uitgenut.

Communicatie is ook dramatisch. Ik heb hier al zo'n 10x over gemaild, maar krijg nooit antwoord. Alleen 2x een mailtje ontvangen dat ze mijn vragen hebben doorgestuurd aan de stichting, terwijl dat toch echt vragen aan KOM zelf waren. Ook de stichting heeft niet gereageerd. Ik ben op dit moment dan ook een zaak aan het voorbereiden bij de Kifid. Alleen heeft het pas zin om deze te starten als het project volledig afgerond is. Dus ik moet nog even geduld hebben.

Ik ben sinds 2017 gestopt met investeren bij KOM en ben blij als alle projecten afgerond zijn.
pi_197462896
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 19:13 schreef TisIk het volgende:

[..]

Eén van de projecten die ik er nog heb lopen is 'De Moeder Aller Hypotheek Gedekte Projecten'. ;)
Oftewel project Panneklaar.
Dat ging allemaal nog niet zo makkelijk als nu.
Je moest nog een 'Volmacht Aanvaarding Hypotheek' tekenen en opsturen en je moest daar ook nog voor naar het gemeentehuis.

Maar ik vond/vind dat wel de moeite waard.
Eén van de beste projecten van KOM, naar mijn mening.
Ik zit ook in dit project en inderdaad 1 van de allereerste projecten in Nederland waarbij een crowdfunding project gedekt werd met een hypotheek.

Echter was er wel iets vreemds mee aan de hand. Deze hypothecaire inschrijving is voor iedere investeerder op naam gezet, maar alleen voor de investeerders die minimaal 1000 euro hebben ingelegd.
Dat betekent dat van de 133 investeringen er maar 19 op de hypotheekakte staan.

Of de overigen ook het hypotheekrecht als onderpand hebben is onduidelijk (ik vermoed van niet). Hierdoor zijn er eigenlijk 2 tranches ontstaan met investeerders. Beiden hebben dezelfde rentevergoeding, maar niet dezelfde zekerheden.

Ondernemer is echter een fijne vent die zijn bedrijf goed heeft runnen. Dus ik wens hem alle succes en verwacht dan ook geen problemen. Ook had hij een fijne incentive met een vleespakket (project was voor een 2e slagerswinkel). Dat heb ik toen geschonken aan de minder bedeelden.

Jammer dat je tegenwoordig niet meer zo vaak incentives tegenkomt.

[ Bericht 5% gewijzigd door dyna18 op 17-01-2021 14:22:59 ]
pi_197463384
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het nieuwe pannenkoekenbedrijf (Koeckers Zundert B.V.) tekent ook niet mee.
Tsja als ze zichzelf al zo lopen in te dekken dan houdt het voor mij ook op. Er komen altijd weer betere......

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 17-01-2021 14:12:53 ]
Pecunia non olet
pi_197463809
SIG Frans Bekker open, bescheiden meegenomen, hoge schijven al vol, rest komt idem
pi_197463910
quote:
12s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:02 schreef peterc het volgende:
SIG Frans Bekker open, bescheiden meegenomen, hoge schijven al vol, rest komt idem
Gaat weer razendsnel :X schijf 1A meegenomen
pi_197463927
quote:
12s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:02 schreef peterc het volgende:
SIG Frans Bekker open, bescheiden meegenomen, hoge schijven al vol
Zelf ook bescheiden meegenomen, het gaat de laatste tijd zo snel dat ik verwacht dat de rentes wel weer naar beneden worden bijgesteld.
pi_197464013
quote:
15s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:07 schreef iguana1981 het volgende:

[..]

Zelf ook bescheiden meegenomen, het gaat de laatste tijd zo snel dat ik verwacht dat de rentes wel weer naar beneden worden bijgesteld.
Dat heeft SiG al een keer eerder geprobeerd en dat had wel effect. Vervolgens kwam er een aanpassing aan de VRH bovenop die ongunstig was voor investeerders waardoor de rentes omhoog moesten om investeerders te blijven trekken. Die aanpassing aan de VRH is al weer van tafel dus dat argument is er niet meer.
pi_197464019
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank! Ik heb net beide processen door gevlooid. De leningnemer probeerde dus op allerlei manieren van een borgstelling en een beslag af te komen. Collin had zijn zaakjes goed voor elkaar en is in alles in het gelijk gesteld.
Ben benieuwd of er nu uiteindelijk betaald is door Y. Of dat de vordering nog steeds loopt.
Heb zelf toendertijd niet in het project geinvesteerd omdat ik het te risicovol vond ondanks de zekerheden.
De argumentatie van de tegenpartij was dan ook uiterst zwak. Maar toch: je wilt niet weten wat de consequenties voor CF land zouden zijn als ze wel gehoor had gevonden. In dat geval zou er jurisprudentie hebben gelegen waar dit soort losers zich in de toekomst op zouden kunnen beroepen om onder hun getekende borg verplichting uit te komen.
Pecunia non olet
pi_197464170
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 12:37 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het nieuwe pannenkoekenbedrijf (Koeckers Zundert B.V.) tekent ook niet mee.
Dit heeft alles in zich voor een tranendal in het verbouwde sprookjesbos. Let op mijn woorden.
pi_197464280
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Gaat weer razendsnel :X schijf 1A meegenomen
Ik wilde m eerst niet meenemen vanwege de korte looptijd, maar heb uiteindelijk het geld van Koeckers maar een nieuwe bestemming gegeven; weet ik in ieder geval (bijna) zeker dat het weer terug komt, dat is ook wat waard _O_
Pecunia non olet
pi_197464302
quote:
12s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:02 schreef peterc het volgende:
SIG Frans Bekker open, bescheiden meegenomen, hoge schijven al vol, rest komt idem
De eerste keer dat ik meneer Abhi in porto heb genomen. Heeft er iemand ervaring met hem ?
pi_197464330
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:21 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

De eerste keer dat ik meneer Abhi in porto heb genomen. Heeft er iemand ervaring met hem ?
quote:
12s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:02 schreef peterc het volgende:
SIG Frans Bekker open, bescheiden meegenomen, hoge schijven al vol, rest komt idem
En nu alles vol!
pi_197464377
Helaas te laat voor dit SiG project.
jammer om deze te missen.
pi_197464402
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:10 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dat heeft SiG al een keer eerder geprobeerd en dat had wel effect. Vervolgens kwam er een aanpassing aan de VRH bovenop die ongunstig was voor investeerders waardoor de rentes omhoog moesten om investeerders te blijven trekken. Die aanpassing aan de VRH is al weer van tafel dus dat argument is er niet meer.
Ik zou het ook niet onlogisch vinden als de rentes voor projecten met appartementen en bestaande eengezinswoning verlagen. Als er dan projecten komen met vertimmerde hokken komen en dito waardes, mag de rente wel stukken hoger zijn, of njet aanbieden. Volgens mij ging het vorig jaar vooral daarop mis, er waren teveel projecten met opgeklopte lucht en het maken van zo klein mogelijke nieuwe wooneenheden voor een zo hoog mogelijke huur. Het project van vandaag ook weer meegenomen, zo mogen er nog veel komen en het liefst 5 jarige projecten.
pi_197464695
Grappig, filmpje SIG uit oktober heeft doel bereikt: toen werden investeerders gezocht.
Nu projecten met paar minuten vol.


pi_197464698
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:27 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Ik zou het ook niet onlogisch vinden als de rentes voor projecten met appartementen en bestaande eengezinswoning verlagen. Als er dan projecten komen met vertimmerde hokken komen en dito waardes, mag de rente wel stukken hoger zijn, of njet aanbieden. Volgens mij ging het vorig jaar vooral daarop mis, er waren teveel projecten met opgeklopte lucht en het maken van zo klein mogelijke nieuwe wooneenheden voor een zo hoog mogelijke huur. Het project van vandaag ook weer meegenomen, zo mogen er nog veel komen en het liefst 5 jarige projecten.
Ik zou als ik SiG was de rente niet verlagen! Op dit moment haalt men het geld makkelijk op maar het kan snel anders gaan als de de investeerders het niet zo interessant meer vinden. Daarnaast is het ook van belang voor de verhuurders die hun pand willen financieren dat men snel zekerheid heeft dat hun project gefinancierd wordt.
Verander geen goed lopend product zou ik zeggen!
Er zit best wel veel onzekerheid in de markt. De 8% verhuurdersheffing, de verkiezingen met diverse partijen die de vrijesector verhuur willen gaan aanpakken. Stads besturen die verhuur tegen bovenmatige huren willen gaan tegenwerken. De vraag of expats terug komen en zo zijn er nog wel wat onzekerheden in de markt van de verhuur te vinden.
pi_197464949
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik zou als ik SiG was de rente niet verlagen! Op dit moment haalt men het geld makkelijk op maar het kan snel anders gaan als de de investeerders het niet zo interessant meer vinden. Daarnaast is het ook van belang voor de verhuurders die hun pand willen financieren dat men snel zekerheid heeft dat hun project gefinancierd wordt.
Verander geen goed lopend product zou ik zeggen!
Er zit best wel veel onzekerheid in de markt. De 8% verhuurdersheffing, de verkiezingen met diverse partijen die de vrijesector verhuur willen gaan aanpakken. Stads besturen die verhuur tegen bovenmatige huren willen gaan tegenwerken. De vraag of expats terug komen en zo zijn er nog wel wat onzekerheden in de markt van de verhuur te vinden.
Hopelijk krijg je gelijk (wat de rente betreft) maar economie is toch vooral wet van vraag en aanbod. Dit laatste project was ook al iets verlaagd in rente maar toch loopt het razendsnel vol. Dus wat let ze zou je zeggen en anders zijn het de geldleners wel die druk op de ketel zetten? Is het niet nu dan wel later als ze het ergens goedkoper kunnen herfinancieren....
Pecunia non olet
pi_197465163
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:25 schreef dyna18 het volgende:
Helaas te laat voor dit SiG project.
jammer om deze te missen.
Hier ook te laat. Hoelang heeft het geduurd voor hij vol was? Weer enkele minuten of was er al wat meer tijd?
pi_197465453
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:56 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Hier ook te laat. Hoelang heeft het geduurd voor hij vol was? Weer enkele minuten of was er al wat meer tijd?
ten tijde van mijn post, iets na 2en zaten de hoge schijven al vol, totaal was het toen 80%, zal een minuut of tien totaal denk ik. Ja het is "hard" werken om je ¤ te invest
pi_197465497
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:47 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hopelijk krijg je gelijk (wat de rente betreft) maar economie is toch vooral wet van vraag en aanbod. Dit laatste project was ook al iets verlaagd in rente maar toch loopt het razendsnel vol. Dus wat let ze zou je zeggen en anders zijn het de geldleners wel die druk op de ketel zetten? Is het niet nu dan wel later als ze het ergens goedkoper kunnen herfinancieren....
Ligt er ook een beetje af of sameningeld zich wil blijven richten op woningen tot 2 ton. Dan zou de rente wat naar beneden kunnen. Willen ze echter opschalen naar 3,4,5,6 ton zal de rente toch wel hetzelfde moeten blijven.
  zondag 17 januari 2021 @ 15:14:26 #105
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197465661
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:25 schreef dyna18 het volgende:
Helaas te laat voor dit SiG project.
jammer om deze te missen.
Had hem ook op de flop maar was te druk met een andere klus.
Op naar de volgende.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  zondag 17 januari 2021 @ 15:22:01 #106
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197465876
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 15:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ligt er ook een beetje af of sameningeld zich wil blijven richten op woningen tot 2 ton. Dan zou de rente wat naar beneden kunnen. Willen ze echter opschalen naar 3,4,5,6 ton zal de rente toch wel hetzelfde moeten blijven.
We hebben het gezien met: Amsterdam Valutaboulevard 18
> gevraagd ¤ 650.500,--
> vol geschreven door 274 investeerders (meest ooit op 1 project bij SIG)
> heeft behoorlijke tijd open gestaan.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197466008
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:18 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik zit ook in dit project en inderdaad 1 van de allereerste projecten in Nederland waarbij een crowdfunding project gedekt werd met een hypotheek.

Echter was er wel iets vreemds mee aan de hand. Deze hypothecaire inschrijving is voor iedere investeerder op naam gezet, maar alleen voor de investeerders die minimaal 1000 euro hebben ingelegd.
Dat betekent dat van de 133 investeringen er maar 19 op de hypotheekakte staan.

Of de overigen ook het hypotheekrecht als onderpand hebben is onduidelijk (ik vermoed van niet). Hierdoor zijn er eigenlijk 2 tranches ontstaan met investeerders. Beiden hebben dezelfde rentevergoeding, maar niet dezelfde zekerheden.

Ondernemer is echter een fijne vent die zijn bedrijf goed heeft runnen. Dus ik wens hem alle succes en verwacht dan ook geen problemen. Ook had hij een fijne incentive met een vleespakket (project was voor een 2e slagerswinkel). Dat heb ik toen geschonken aan de minder bedeelden.

Jammer dat je tegenwoordig niet meer zo vaak incentives tegenkomt.
Was het niet zo dat hypothecaire zekerheid onder de ¤ 1000 niet werd toegestaan (door KOM)?
Door de relatief hoge kosten voor die hypothecaire zekerheid, was het voor lagere bedragen ook niet zo interessant.
pi_197466268
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:16 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Dit heeft alles in zich voor een tranendal in het verbouwde sprookjesbos. Let op mijn woorden.
Artikel in krant
pi_197466444
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:47 schreef obligataire het volgende:
Dit laatste project was ook al iets verlaagd in rente maar toch loopt het razendsnel vol.
Looptijd was ook maar 18 maanden, in lijn met recente rentes met kortere looptijd bij SIG, eerdere verlaging rente SIG had als gevolg dat investeerders flink op de rem trapten en dat bleven doen tot er weer een correctie kwam, dat effect zullen ze echt wel gezien hebben.
pi_197467104
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik zou als ik SiG was de rente niet verlagen! Op dit moment haalt men het geld makkelijk op maar het kan snel anders gaan als de de investeerders het niet zo interessant meer vinden. Daarnaast is het ook van belang voor de verhuurders die hun pand willen financieren dat men snel zekerheid heeft dat hun project gefinancierd wordt.
Verander geen goed lopend product zou ik zeggen!
Er zit best wel veel onzekerheid in de markt. De 8% verhuurdersheffing, de verkiezingen met diverse partijen die de vrijesector verhuur willen gaan aanpakken. Stads besturen die verhuur tegen bovenmatige huren willen gaan tegenwerken. De vraag of expats terug komen en zo zijn er nog wel wat onzekerheden in de markt van de verhuur te vinden.
Zo werkt het natuurlijk ook voor pandeigenaren. Begrijp mij niet verkeerd van mij mag de rente zo blijven en zelfs hoger zijn:), mits ze het rond gerekend krijgen. Ik hoop alleen dat er genoeg projecten blijven komen, en met deze rente sta ik er altijd versteld dat ze het rond gerekend krijgen. Het is ons alle belang dat er projecten blijven komen en dat stel ik wel vast dat het verschil met hypotheekbanken echt groot is. Rente is natuurlijk jaren voor schijf 1, rond de 4,8% geweest en toen kwamen projecten uiteindelijk ook vol. Als ze echter grote bedragen moeten funden (3ton plus) kan de rente wel echt niet omlaag, omdat ze daarvoor op dit moment niet het aantal investeerders hebben.
pi_197467229
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 16:03 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Zo werkt het natuurlijk ook voor pandeigenaren. Begrijp mij niet verkeerd van mij mag de rente zo blijven en zelfs hoger zijn:), mits ze het rond gerekend krijgen. Ik hoop alleen dat er genoeg projecten blijven komen, en met deze rente sta ik er altijd versteld dat ze het rond gerekend krijgen. Het is ons alle belang dat er projecten blijven komen en dat stel ik wel vast dat het verschil met hypotheekbanken echt groot is. Rente is natuurlijk jaren voor schijf 1, rond de 4,8% geweest en toen kwamen projecten uiteindelijk ook vol. Als ze echter grote bedragen moeten funden (3ton plus) kan de rente wel echt niet omlaag, omdat ze daarvoor op dit moment niet het aantal investeerders hebben.
Misschien moeten ze niet meer de rente laten variëren op looptijd, maar op hoogte van de lening.
  zondag 17 januari 2021 @ 16:09:12 #112
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197467300
beste mensen,

Bij regulier inloggen krijg ik:

Error#52 Wie kan me helpen?

Al vast dank
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197473992
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 16:09 schreef Zeghomaar het volgende:
beste mensen,

Bij regulier inloggen krijg ik:

Error#52 Wie kan me helpen?

Al vast dank
Op welke site is dat?
Pecunia non olet
pi_197474420
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 20:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Op welke site is dat?
Area 52 ? :Y
pi_197475342
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 13:12 schreef dyna18 het volgende:
rgestuurd aan de stichting, terwijl dat toch echt vragen aan KOM zelf waren. Ook de stichting heeft niet gereageerd. Ik ben op dit moment dan ook een zaak aan het voorbereiden bij de Kifid. Alleen heeft het pas zin om deze te starten als het project volledig afgerond is. Dus
Misschien is dat de reden dat KOM projecten niet afschrijft?
pi_197475454
Er is nog wat ruimte in de Zwolse sushi tent van HCN:

https://horecacrowdfundin(...)3b-b6bc-e8658bf0c388

Ik meende mij echter te herinneren dat er eerst meer personen meetekenden dan de 2 die er nu staan, of vergis ik mij?
  maandag 18 januari 2021 @ 06:13:51 #117
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197479832
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197479949
quote:
12s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:30 schreef escortmk2 het volgende:
Er is nog wat ruimte in de Zwolse sushi tent van HCN:

https://horecacrowdfundin(...)3b-b6bc-e8658bf0c388

Ik meende mij echter te herinneren dat er eerst meer personen meetekenden dan de 2 die er nu staan, of vergis ik mij?
Is dit niet de oude pitch die is teruggetrokken. Investeringen zijn van november. Laatste tekst die ik zag waren 4 ondernemers
pi_197480038
quote:
12s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:30 schreef escortmk2 het volgende:
Er is nog wat ruimte in de Zwolse sushi tent van HCN:

https://horecacrowdfundin(...)3b-b6bc-e8658bf0c388

Ik meende mij echter te herinneren dat er eerst meer personen meetekenden dan de 2 die er nu staan, of vergis ik mij?
Klopt er waren er 4, ook nog even gecontroleerd met mijn screenshot van november. Maar in meende dat dit er van de week ook nog 4 waren. Er werd in de mail van HCN iig niet gesproken over minder ondernemers ten opzichte van november...
pi_197480046
quote:
Geen problemen hier, cookies/cache allemaal al eens verwijderd?
  maandag 18 januari 2021 @ 07:34:18 #121
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197480170
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 06:59 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Geen problemen hier, cookies/cache allemaal al eens verwijderd?
Dank je, Maar dat was het niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  maandag 18 januari 2021 @ 08:19:34 #122
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197480408
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 07:34 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Dank je, Maar dat was het niet.
Heb het weer werkend. Nu niet vragen wat ik verkl.... had.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197480649
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 06:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Is dit niet de oude pitch die is teruggetrokken. Investeringen zijn van november. Laatste tekst die ik zag waren 4 ondernemers
Dit is de nieuwste versie van de pitch. De link naar de oude versie zoals die bijv in de eerste aankondigings-email stond die werkt niet meer.
pi_197480658
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 06:57 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Klopt er waren er 4, ook nog even gecontroleerd met mijn screenshot van november. Maar in meende dat dit er van de week ook nog 4 waren. Er werd in de mail van HCN iig niet gesproken over minder ondernemers ten opzichte van november...
Dat dacht ik dus ook, maar ik had geen kopie gemaakt en begon even aan mijzelf te twijfelen.

Edit: ik heb HCN meteen maar even om een toelichting gevraagd

[ Bericht 4% gewijzigd door escortmk2 op 18-01-2021 08:52:49 ]
pi_197480706
https://www.iex.nl/Nieuws(...)opkopers-huizen.aspx

Als er op termijn voor alle verhuurde woningen een vergunning moet komen kan dit nog wel eens invloed zijn voor de projecten bij SIG. Ook de bestaande...

Dit zijn wel ontwikkelingen om in de gaten te houden.
  maandag 18 januari 2021 @ 08:59:48 #126
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197480755
Newfunding.

Openstaand project schit in eens door.
Investeerder met 115K.?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197480763
Waar kan ik in SIG het betaalschema vinden van een project? Ik doe mee aan een project waarvan de status Succesvol is, maar ik kan er geen betaalschema van vinden.
pi_197480789
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 08:47 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, maar ik had geen kopie gemaakt en begon even aan mijzelf te twijfelen.

Edit: ik heb HCN meteen maar even om een toelichting gevraagd
Ik had me teruggetrokken vorige week, maar ik ben wel benieuwd naar wat HCN hierover te zeggen heeft.
pi_197480831
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 09:00 schreef xaban06 het volgende:
Waar kan ik in SIG het betaalschema vinden van een project? Ik doe mee aan een project waarvan de status Succesvol is, maar ik kan er geen betaalschema van vinden.
Onder het menu item "Overzicht mijn investeringen"
Rechts van elke investering zitten 2 knopjes.
Soms duurt het een paar weken voordat het 2e knopje met betaalschema verschijnt.
pi_197481009
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:47 schreef obligataire het volgende:
Hopelijk krijg je gelijk (wat de rente betreft) maar economie is toch vooral wet van vraag en aanbod
Aanvullend op m'n eerdere reactie, er speelt nog een andere uitdaging voor de platformen die met de nieuwe regelgeving mogelijk straks geen rol meer speelt, maar zover is het voorlopig nog niet. Het aantal investeerders bij sig is beperkt maar wel groeiende, het gemiddelde bedrag per investering was meen ik de afgelopen maanden ca 1500 a 2500, dat betekent bij 80k max dus max. zo'n 40 investeringen en dan is die bron weer leeg en moet er worden gewacht tot er weer wat afgelost is. Dus als de aangroei van nieuwe investeerders niet gestaag doorgaat, loopt die drukte ook weer terug en zal het weer lastiger worden projecten snel vol te krijgen. Tenzij er natuurlijk nieuwe bronnen zijn aangeboord die voor fundingzekerheid kunnen zorgen, maar in het kader van transparantie zou dat dan wel helder medegedeeld mogen worden in ene pitch. Al met al dus genoeg uitdagingen en noodzaak voor een platform om de groei van investeerders en een stabiel investeringgedrag te bevorderen door het aantrekkelijk te houden en niet te snel te veel met rentes te gaan spelen want dat zou op langer termijn wel eens een boemerang effect kunnen hebben waar ze niet op zitten te wachten.
  maandag 18 januari 2021 @ 09:48:23 #131
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197481338
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 09:25 schreef tnhb het volgende:

[..]

Aanvullend op m'n eerdere reactie, er speelt nog een andere uitdaging voor de platformen die met de nieuwe regelgeving mogelijk straks geen rol meer speelt, maar zover is het voorlopig nog niet. Het aantal investeerders bij sig is beperkt maar wel groeiende, het gemiddelde bedrag per investering was meen ik de afgelopen maanden ca 1500 a 2500, dat betekent bij 80k max dus max. zo'n 40 investeringen en dan is die bron weer leeg en moet er worden gewacht tot er weer wat afgelost is. Dus als de aangroei van nieuwe investeerders niet gestaag doorgaat, loopt die drukte ook weer terug en zal het weer lastiger worden projecten snel vol te krijgen. Tenzij er natuurlijk nieuwe bronnen zijn aangeboord die voor fundingzekerheid kunnen zorgen, maar in het kader van transparantie zou dat dan wel helder medegedeeld mogen worden in ene pitch. Al met al dus genoeg uitdagingen en noodzaak voor een platform om de groei van investeerders en een stabiel investeringgedrag te bevorderen door het aantrekkelijk te houden en niet te snel te veel met rentes te gaan spelen want dat zou op langer termijn wel eens een boemerang effect kunnen hebben waar ze niet op zitten te wachten.
De laatste tijd zien we dat er investeerders met geld wachten op mogelijkheden.
Projecten lopen zeer snel vol.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197481504
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 09:25 schreef tnhb het volgende:

[..]

Aanvullend op m'n eerdere reactie, er speelt nog een andere uitdaging voor de platformen die met de nieuwe regelgeving mogelijk straks geen rol meer speelt, maar zover is het voorlopig nog niet. Het aantal investeerders bij sig is beperkt maar wel groeiende, het gemiddelde bedrag per investering was meen ik de afgelopen maanden ca 1500 a 2500, dat betekent bij 80k max dus max. zo'n 40 investeringen en dan is die bron weer leeg en moet er worden gewacht tot er weer wat afgelost is. Dus als de aangroei van nieuwe investeerders niet gestaag doorgaat, loopt die drukte ook weer terug en zal het weer lastiger worden projecten snel vol te krijgen. Tenzij er natuurlijk nieuwe bronnen zijn aangeboord die voor fundingzekerheid kunnen zorgen, maar in het kader van transparantie zou dat dan wel helder medegedeeld mogen worden in ene pitch. Al met al dus genoeg uitdagingen en noodzaak voor een platform om de groei van investeerders en een stabiel investeringgedrag te bevorderen door het aantrekkelijk te houden en niet te snel te veel met rentes te gaan spelen want dat zou op langer termijn wel eens een boemerang effect kunnen hebben waar ze niet op zitten te wachten.
Het scheelt dat ze ook een paar projecten hebben met kortere looptijden.
pi_197481508
GVE OAMKB open , bescheiden meegenomen uit een beetje nieuwsgierigheid en niet echt obv de ¤, want die stemmen niet super , en project vol
  maandag 18 januari 2021 @ 10:13:07 #134
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197481633
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 10:02 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Het scheelt dat ze ook een paar projecten hebben met kortere looptijden.
Hoeft toch niet alles bij SIG.
Spreiden, spreiden, spreiden.
Meer platforms mogelijk.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197481643
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 09:25 schreef tnhb het volgende:

[..]

Aanvullend op m'n eerdere reactie, er speelt nog een andere uitdaging voor de platformen die met de nieuwe regelgeving mogelijk straks geen rol meer speelt, maar zover is het voorlopig nog niet. Het aantal investeerders bij sig is beperkt maar wel groeiende, het gemiddelde bedrag per investering was meen ik de afgelopen maanden ca 1500 a 2500, dat betekent bij 80k max dus max. zo'n 40 investeringen en dan is die bron weer leeg en moet er worden gewacht tot er weer wat afgelost is. Dus als de aangroei van nieuwe investeerders niet gestaag doorgaat, loopt die drukte ook weer terug en zal het weer lastiger worden projecten snel vol te krijgen. Tenzij er natuurlijk nieuwe bronnen zijn aangeboord die voor fundingzekerheid kunnen zorgen, maar in het kader van transparantie zou dat dan wel helder medegedeeld mogen worden in ene pitch. Al met al dus genoeg uitdagingen en noodzaak voor een platform om de groei van investeerders en een stabiel investeringgedrag te bevorderen door het aantrekkelijk te houden en niet te snel te veel met rentes te gaan spelen want dat zou op langer termijn wel eens een boemerang effect kunnen hebben waar ze niet op zitten te wachten.
Er zijn ook investeerders die vanuit de BV investeren, voor hun is er geen limiet van 80k.
Ook zijn er ervaren beleggers die hebben aangetoond genoeg ervaring te hebben en voor hun is er ook geen 80k limiet. En heb je een partner dan is je limiet 160k.
  maandag 18 januari 2021 @ 10:15:32 #136
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197481677
quote:
12s.gif Op maandag 18 januari 2021 10:02 schreef peterc het volgende:
GVE OAMKB open , bescheiden meegenomen uit een beetje nieuwsgierigheid en niet echt obv de ¤, want die stemmen niet super , en project vol
Om 11.00 uur volgende kans
Dan 50K zonder hypothecaire zekerheid.
BKR J, Hoog risico
looptijd 10 jaar tegen 5,5%.
Mij niet gezien. MAAR zal ook wel in no-time vol zijn.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197481928
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 10:15 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Om 11.00 uur volgende kans
Dan 50K zonder hypothecaire zekerheid.
BKR J, Hoog risico
looptijd 10 jaar tegen 5,5%.
Mij niet gezien. MAAR zal ook wel in no-time vol zijn.
IDEM 10jr 5,5% geen hypo => een NO GO , dan maar een SIGje voor 5 jr in 1A, de vorige vdAkkers zijn ook allemaal vol gekomen
  maandag 18 januari 2021 @ 11:07:52 #138
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197482407
quote:
12s.gif Op maandag 18 januari 2021 10:34 schreef peterc het volgende:

[..]

IDEM 10jr 5,5% geen hypo => een NO GO , dan maar een SIGje voor 5 jr in 1A, de vorige vdAkkers zijn ook allemaal vol gekomen
Volgens mij is de markt blind.
VdAkkers in 5 minuten op 58%

Ook ik wacht wel even op SIG.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197482586
Research and Consulting advies
https://www.collincrowdfund.nl/krasowski-research-and-consulting/
2e hypotheek woonhuis
pi_197482701
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:17 schreef KrekelJapie het volgende:
Research and Consulting advies
https://www.collincrowdfund.nl/krasowski-research-and-consulting/
2e hypotheek woonhuis
Linkje meer dan welkom!
  maandag 18 januari 2021 @ 11:31:12 #141
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197482857
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:07 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Volgens mij is de markt blind.
VdAkkers in 5 minuten op 58%

Ook ik wacht wel even op SIG.
Project in half uurtje vol.

Zit voldoende geld in "de markt".
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  maandag 18 januari 2021 @ 11:52:08 #142
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197483264
Veel pannenkoeken in de markt.

Pannenkoekenhuis binnen een uurtje na officiële vrijgave al op 85%
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197484194
Family snackbar deel 2:
https://horecacrowdfundin(...)arkt-deel-2-n7p2w0p6
het 1e deel is in december 2020 reeds gefinancierd.
  maandag 18 januari 2021 @ 14:02:11 #144
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197485646
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:52 schreef Zeghomaar het volgende:
Veel pannenkoeken in de markt.

Pannenkoekenhuis binnen een uurtje na officiële vrijgave al op 85%
Is volgeschreven door 728 investeerders.
Heel veel á ¤ 500,--. Die lopen de digitale waardebon voor een korting va 10% mis.
Daartegen ook maar een maximaal risico van ¤ 500,--.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197486599
Vandaag ontvangt u een betaling voor project 107 Konomi Haarlem. Deze betaling betreft 2 volledige termijnen van januari en februari 2021. In februari ontvangt u derhalve geen betaling voor dit project. w/
Vooraf betalen kan dus ook bij Horeca. Zeker de steun van overheid net binnen. Daarna nog 8 termijnen te gaan.
pi_197487469
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 08:53 schreef flexion het volgende:
https://www.iex.nl/Nieuws(...)opkopers-huizen.aspx

Als er op termijn voor alle verhuurde woningen een vergunning moet komen kan dit nog wel eens invloed zijn voor de projecten bij SIG. Ook de bestaande...

Dit zijn wel ontwikkelingen om in de gaten te houden.
Dat is niet voor alle woningen de bedoeling.
pi_197487769
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:07 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Volgens mij is de markt blind.
VdAkkers in 5 minuten op 58%

.....
Ja, je blijft je verbazen.
Ik neem aan dat er geen investeerders bijzitten die hier meelezen.
pi_197488424
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 09:04 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Ik had me teruggetrokken vorige week, maar ik ben wel benieuwd naar wat HCN hierover te zeggen heeft.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197488510
Per abuis is er voor project Kasteel Bleienbeekstraat 7 D te Maastricht, waarin u heeft geïnvesteerd, een uitbetalingsschema met een looptijd van 12 in plaats van de overeengekomen 18 maanden op de site gezet.

Het uitbetalingsschema is aangepast.
  maandag 18 januari 2021 @ 17:03:43 #150
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197489308
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 16:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Per abuis is er voor project Kasteel Bleienbeekstraat 7 D te Maastricht, waarin u heeft geïnvesteerd, een uitbetalingsschema met een looptijd van 12 in plaats van de overeengekomen 18 maanden op de site gezet.

Het uitbetalingsschema is aangepast.
Blijft natuurlijk SIG.
Die hebben wel een reputatie hoog te houden.
Of liever langzaam af te bouwen om te voorkomen dat het als "Schok" ervaren wordt.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197489378
CCF L*co L*ama

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 18 januari 2021 @ 17:06:47 #152
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197489387
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 15:55 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ja, je blijft je verbazen.
Ik neem aan dat er geen investeerders bijzitten die hier meelezen.
Hoop dat de FOK-kers ook leerzaam zijn.
Voor mij heeft FOK al veel leermomenten gekend.
Waarvoor dank.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197489427
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 15:43 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Dat is niet voor alle woningen de bedoeling.
Als het aan de grote steden ligt komt er voor elke huurwoning een vergunningplicht om te mogen verhuren.
Groningen heeft dit al voor studentenpanden en over deze extra macht is de gemeente zeer positief.
pi_197490384
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 17:06 schreef zeeland6 het volgende:
CCF L*co L*ama

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom laten ze de hypotheek niet van kracht?
pi_197490858
Hotel Brasserie
https://www.collincrowdfund.nl/hotel-brasserie-de-zwaan-i-venray/
2e hypotheek woonhuis

quote:
Als extra beloning bieden Erwin en Grace alle investeerders een verblijf in hun hotel aan tegen een aantrekkelijke korting of zelfs een gratis overnachting.
De kortingen of gratis overnachting die eenmalig geboden worden en tot 28 februari 2022 zijn te besteden, zijn als volgt:

Investering vanaf ¤ 500,- 50% korting op een hotelovernachting voor 2 personen
Investering vanaf ¤ 1.000,- 75% korting op een hotelovernachting voor 2 personen
Investering vanaf ¤ 2.500,- GRATIS hotelovernachting voor 2 personen
Investering vanaf ¤ 5.000,- GRATIS hotelovernachting voor 2 personen én een GRATIS 3-gangen diner voor 2 personen
  maandag 18 januari 2021 @ 18:40:50 #157
214864 Gronz
ik haat symmetrie
pi_197491200
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 14:02 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Is volgeschreven door 728 investeerders.
Heel veel á ¤ 500,--. Die lopen de digitale waardebon voor een korting va 10% mis.
Daartegen ook maar een maximaal risico van ¤ 500,--.
DIt bedoel je sarcastisch toch? Als ik ergens ga eten omdat ik die persoon met 1.000 ¤ + geholpen heb, wil ik er gratis eten, niet voor 90% van de prijs. Wat een vrekken. Ik zag verschillende mensen zeggen dat ze 80% bruto marge halen. Dus het kost ze echt niks. Of moet je blij zijn dat je überhaupt in zo'n risicovol project mag investeren dat wellicht nooit open gaat?
  maandag 18 januari 2021 @ 18:54:00 #158
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197491443
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 18:40 schreef Gronz het volgende:

[..]

DIt bedoel je sarcastisch toch? Als ik ergens ga eten omdat ik die persoon met 1.000 ¤ + geholpen heb, wil ik er gratis eten, niet voor 90% van de prijs. Wat een vrekken. Ik zag verschillende mensen zeggen dat ze 80% bruto marge halen. Dus het kost ze echt niks. Of moet je blij zijn dat je überhaupt in zo'n risicovol project mag investeren dat wellicht nooit open gaat?
Blijft pannenkoek en dat is voor het grootstendeel meel
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197491447
quote:
Als iemand hier een linkje van heeft ben ik wel geinteresseerd
pi_197491548
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 17:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Waarom laten ze de hypotheek niet van kracht?
finale kwijting gaat niet echt samen met het laten bestaan van een hypotheekinschrijving nadat de kwijting is
voldaan.

Voor de zoveelste keer stellen bij CCF de zekerheden/verpanding niet veel voor behalve de hypotheek.
  maandag 18 januari 2021 @ 18:59:54 #161
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197491562
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 18:40 schreef Gronz het volgende:

[..]

DIt bedoel je sarcastisch toch? Als ik ergens ga eten omdat ik die persoon met 1.000 ¤ + geholpen heb, wil ik er gratis eten, niet voor 90% van de prijs. Wat een vrekken. Ik zag verschillende mensen zeggen dat ze 80% bruto marge halen. Dus het kost ze echt niks. Of moet je blij zijn dat je überhaupt in zo'n risicovol project mag investeren dat wellicht nooit open gaat?
Zeker sarcastisch maar voor die Holanders die ¤ 1000,--- geïnvesteerd hebben, We latten die 10% niet schieten.
Dan maar ¤ 30,-- reiskosten om ¤ 20,-- korting op ta halen
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197491580
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 18:59 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

finale kwijting gaat niet echt samen met het laten bestaan van een hypotheekinschrijving nadat de kwijting is
voldaan.

Voor de zoveelste keer stellen bij CCF de zekerheden/verpanding niet veel voor behalve de hypotheek.
Het zou toch ook met betaling van 100.000 kunnen en daarnaast hypotheek in de toekomst na verkoop en zonder kwijting.
pi_197491662
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 18:40 schreef Gronz het volgende:

[..]

DIt bedoel je sarcastisch toch? Als ik ergens ga eten omdat ik die persoon met 1.000 ¤ + geholpen heb, wil ik er gratis eten, niet voor 90% van de prijs. Wat een vrekken. Ik zag verschillende mensen zeggen dat ze 80% bruto marge halen. Dus het kost ze echt niks. Of moet je blij zijn dat je überhaupt in zo'n risicovol project mag investeren dat wellicht nooit open gaat?
De tent zal echt wel open gaan,
zag bij googlen dat er best wel stevig verbouwd is geen half werk maar zo ik kon zien goed aangepakt.
nieuwe parkeerplaats kost wel wat maar maakt gehele object wel stukken aantrekkelijker ook bij eventuele gedwongen verkoop, aankoopprijs pand leek mij vrij laag overigens.
reden dat ik toch niet meedoe, (wilde eerst wel;)
- kan na 2 jaar vrijwel boetevrij afgelost worden
- ik heb geen idee wat een inrichting van keuken enz is.
- zelfs werkmaatschappij tekent niet mee

of ik nou wel of geen gratis pannenkoek krijg, in z'n algemeenheid wel of geen incentive boeit mij niet.
maak er toch geen gebruik van.
eerst keek ik daar wel naar maar zoals gezegd ik ga er geen eind voor rijden/m'n planning op aanpassen.
Denk dat investeerders sowieso een beetje ambassadeurs zijn als het zo uitkomt, je rijd er toch wel langs als het in de buurt is.
pi_197491699
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het zou toch ook met betaling van 100.000 kunnen en daarnaast hypotheek in de toekomst na verkoop en zonder kwijting.
Ja, dat zou mooi zijn, de zekerheid voor investeerders verdubbeld. <O)

Ik vermoed kwade opzet vanaf het begin om dit opzetje te plegen. Pre corona waren ze al overgegaan tot alleen rente. Er zijn 4 termijnen regulier afgelost.
Het Collin een zorg zijn, Bas slaapt er geen nacht minder om.
pi_197491726
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 18:54 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Als iemand hier een linkje van heeft ben ik wel geinteresseerd
Link hotel
https://www.collincrowdfu(...)c2f2bf788025d73ef179
pi_197491965
quote:
De enige reden om hier eventueel aan mee te doen is de materiële tweede hypotheek. Voor het overige lijkt me dit een erg risicovol verhaal.
pi_197492008
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:20 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De enige reden om hier eventueel aan mee te doen is de materiële tweede hypotheek. Voor het overige lijkt me dit een erg risicovol verhaal.
Inderdaad een link hotel. :|W
pi_197492079
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 18:59 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Zeker sarcastisch maar voor die Holanders die ¤ 1000,--- geïnvesteerd hebben, We latten die 10% niet schieten.
Dan maar ¤ 30,-- reiskosten om ¤ 20,-- korting op ta halen
¤ 200 aan pannenkoeken?
pi_197492084
Het hotel is gevestigd in Limburg en ze wonen in Haarlem?
  maandag 18 januari 2021 @ 20:34:41 #170
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197493791
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:25 schreef djtiesto8 het volgende:
Het hotel is gevestigd in Limburg en ze wonen in Haarlem?
Niks mis aan Limburg maar maar mij niet gezien.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  maandag 18 januari 2021 @ 20:36:27 #171
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197493836
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:25 schreef TisIk het volgende:

[..]

¤ 200 aan pannenkoeken?
Ja je gaat wel met een groep!!
Een pannenkoekje is het geld niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197493901
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:08 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Het Collin een zorg zijn, Bas slaapt er geen nacht minder om.
Ik zit hier niet in maar vind eerlijk gezegd dat Collin de zaak netjes uitonderhandeld heeft. De leningnemers zullen in totaal zo'n 250k moeten betalen (incl de andere schulden) schat ik, dus daar zal echt niet veel meer te halen zijn vermoed ik.
pi_197494542
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:20 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De enige reden om hier eventueel aan mee te doen is de materiële tweede hypotheek. Voor het overige lijkt me dit een erg risicovol verhaal.
8,5% rente i.c.m. behoorlijk goede zekerheden, dat lijkt mij een goede rendement/risicoverhouding.
Alles bij elkaar een aardig project.
pi_197494821
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 18:54 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Blijft pannenkoek en dat is voor het grootstendeel meel
Jij bakt zeker zelf nooit pannenkoeken? ;)
pi_197495137
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:05 schreef TisIk het volgende:

[..]

8,5% rente i.c.m. behoorlijk goede zekerheden, dat lijkt mij een goede rendement/risicoverhouding.
Alles bij elkaar een aardig project.
Dat ben ik met je eens. Zonder de materiële tweede hypotheek zou ik er niet eens over nadenken.
pi_197497145
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 19:20 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De enige reden om hier eventueel aan mee te doen is de materiële tweede hypotheek. Voor het overige lijkt me dit een erg risicovol verhaal.
Je woont in Haarlem en neemt een toko over in Venray? Ja dus
pi_197497460
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 21:05 schreef TisIk het volgende:

[..]

8,5% rente i.c.m. behoorlijk goede zekerheden, dat lijkt mij een goede rendement/risicoverhouding.
Alles bij elkaar een aardig project.
Vind ik ook. Het lijkt een nette en makkelijk verkoopbare woning; persoonlijk zou ik er geen 450K voor betalen maar ben dan ook geen westerling :)
De taxatie is denk ik wel grofweg in lijn met de woz.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 372.000 euro
01-01-2018 349.000 euro
01-01-2017 290.000 euro
01-01-2016 255.000 euro
01-01-2015 247.000 euro
01-01-2014 244.000 euro

Kenmerken
Bouwjaar: 1920
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 112 m²
https://www.google.nl/map(...).4040321!4d4.6500706

Het hotel ziet er aantrekkelijk en gezellig uit, een beetje Duits qua uitstraling maar dat is niet geheel toevallig, onder normale omstandigheden moet daar toch wel een boterham mee te verdienen zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 18-01-2021 23:21:33 ]
Pecunia non olet
pi_197498098
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 23:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vind ik ook. Het lijkt een nette en makkelijk verkoopbare woning; persoonlijk zou ik er geen 450K voor betalen maar ben dan ook geen westerling :)
De taxatie is denk ik wel grofweg in lijn met de woz.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 372.000 euro
01-01-2018 349.000 euro
01-01-2017 290.000 euro
01-01-2016 255.000 euro
01-01-2015 247.000 euro
01-01-2014 244.000 euro
+ Lineair aflopend naar 0. Mocht woningmarkt over 2-3 jaar wat instorten, is er al een groot deel van de lening afgelost en is de zekerheid waarschijnlijk nog steeds materieel
pi_197498454
Dit is een bekende via FNC:

Faillissement Brucon Krommenie B.V.

Op 13-01-2021 is Brucon Krommenie B.V. te Assendelft (Noord-Holland) door de rechtbank in Noord-Holland failliet verklaard. Als curator is aangesteld mr G.F.H. Velthuizen. Het insolventienummer van deze zaak is F.15/21/4. De (hoofd)activiteit van Brucon Krommenie B.V. is overige financiële dienstverlening.
Er zijn (nog) geen verslagen beschikbaar.
Pecunia non olet
pi_197499752
quote:
12s.gif Op maandag 18 januari 2021 22:59 schreef peterc het volgende:

[..]

Je woont in Haarlem en neemt een toko over in Venray? Ja dus
De meest logische stap is dat de uitbaters hun woning na enige tijd verkopen, met risico op vervroegde aflossing.
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 00:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

+ Lineair aflopend naar 0. Mocht woningmarkt over 2-3 jaar wat instorten, is er al een groot deel van de lening afgelost en is de zekerheid waarschijnlijk nog steeds materieel
Alleen de Rabobank verwacht altijd dalingen in de huizenprijzen, hun cijfertjes over woningtekorten zijn nog niet up to date ;-).
pi_197500130
quote:
Na een nachtje over geslapen te hebben,besloten om voor basisinleg mee te doen. Project is niet risicovrij, maar mocht het misgaan moet met hypotheekrecht en in mindere mate verpanding meeste wel terug komen, daarnaast is rente er ook naar. Ik geloof wel dat hun de omzet positief inschatten. Dit zijn toch ook de hotels die het veel van Nederlandse zakenreizigers, moeten hebben, die structureel 1 of meer nachten per week overnachten. De vraag is of dat in dezelfde mate gaat terugkeren.
pi_197500178
quote:
Heb het idee dat de meeste mensen die hier regelmatig komen eten het echt voor kookkunsten van de huidige eigenaar doen.
vraag mij echt af of ze dit bij de kok welke het over gaat nemen blijven doen...
pi_197500640
Hallo iedereen, wat voor vermogen zou je in principe minimaal moeten inleggen om serieus mee te doen aan dit soort crowdfundacties?
pi_197500804
Bij collin is er netjes via een stemronde gevraagd of de onderstaande horeca 3 maanden uitstel mag krijgen van het betalen van de aflossingen. Wel blijven ze de rente doorbetalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag de uitslag van de stemming.

Percentage eens: 100.00%
Percentage oneens: 0.00%

Fijn dat we zo de ondernemer wat lucht kunnen geven in deze moeilijke tijden. En netjes van Collin dat ze het aan de investeerders voorleggen.
pi_197500820
quote:
99s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 09:51 schreef Gutanoth het volgende:
Hallo iedereen, wat voor vermogen zou je in principe minimaal moeten inleggen om serieus mee te doen aan dit soort crowdfundacties?
Ook met kleine bedragen kun je meedoen. Minimumbedragen zijn vaak 100 of 250 per project.
Vooral als je weinig vermogen hebt, blijft het belangrijk om te spreiden, spreiden en nog een keer spreiden.
Liever 10 projecten voor allemaal het minimumbedrag, dan 1 project voor een hoog bedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door dyna18 op 19-01-2021 10:28:01 ]
pi_197500861
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 08:41 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

De meest logische stap is dat de uitbaters hun woning na enige tijd verkopen, met risico op vervroegde aflossing.
[..]

Alleen de Rabobank verwacht altijd dalingen in de huizenprijzen, hun cijfertjes over woningtekorten zijn nog niet up to date ;-).
OKE maar zij heeft nog haar Zuiver & Zorg of Zorg & Zuiver in Haarlem (zie websitetje) , niet de indruk dat het een moneymaker is, omvang van deze activiteit mij niet duidelijk
pi_197501004
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 23:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vind ik ook. Het lijkt een nette en makkelijk verkoopbare woning; persoonlijk zou ik er geen 450K voor betalen maar ben dan ook geen westerling :)
De taxatie is denk ik wel grofweg in lijn met de woz.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 372.000 euro
01-01-2018 349.000 euro
01-01-2017 290.000 euro
01-01-2016 255.000 euro
01-01-2015 247.000 euro
01-01-2014 244.000 euro

Kenmerken
Bouwjaar: 1920
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 112 m²
https://www.google.nl/map(...).4040321!4d4.6500706

Het hotel ziet er aantrekkelijk en gezellig uit, een beetje Duits qua uitstraling maar dat is niet geheel toevallig, onder normale omstandigheden moet daar toch wel een boterham mee te verdienen zijn.
Wat ik niet begrijp is dat ik lees dat de huidige eigenaar de pensioen gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Zo oud lijkt hij me niet.
https://hotel-de-zwaan.nl/en/team-en/
pi_197501098
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:05 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ook met kleine bedragen kun je meedoen. Minimumbedragen zijn vaak 100 of 250 per project.
Vooral als je weinig vermogen hebt, blijft het belangrijk om te spreiden, spreiden en nog een keer spreiden.
Liever 10 projecten voor allemaal het minimumbedrag, dan 1 project voor een hoog bedragen.
Idem, plus de "truc" zit hem in het geleidelijk opbouwen van je portefeuille, probeer elke maand een of wat goede projecten mee te nemen, na een tijdje heb je aardig wat projecten, waarbij je met aflossingen en rentebetalingen een deel van je nieuwe projecten kunt financieren. Een soort vliegwielleke heb je dan. En zo je portefeuille verder uitbouwt. Als je het wil doen, moet je ook een soort MLT (middellangetermijn) "visie / beleid "" hebben en er voor gaan en het voor jaren doen. Net als aandelen, een aandeel is geen aandeel, vandaag kopen en morgen verkopen is geen beleggen.
Ben nu zelf 5 - 6 jaar bezig met CF, de maandelijkse rente- & aflossingen zijn nu aardige bedragen, welke ik tracht goed te herinvesteren. Indien ik tzt de ¤ nodig heb herinvesteer ik niet, en dan loopt de boel leeg.
Een default doet nu ook geen "pijn" meer, mijn R krijgt een deukje en thats it, Voelt als morgen 1,5% van mijn aandelenportefeuille afgaat om vervolgens over 4 weken weer te stijgen.
pi_197501222
Ow en nog 1 opmerking. Besef goed dat bij crowdfunding je geld voor lange tijd vast staat. Tot wel 5 jaar kun je dus niet bij het geïnvesteerde geld. Beleg dus alleen met geld wat je niet nodig hebt.
pi_197501253
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:29 schreef dyna18 het volgende:
Ow en nog 1 opmerking. Besef goed dat bij crowdfunding je geld voor lange tijd vast staat. Tot wel 5 jaar kun je dus niet bij het geïnvesteerde geld. Beleg dus alleen met geld wat je niet nodig hebt.
ah ja dat is eigenlijk wat ik ook wil, ik heb een stukje vermogen waar ik niks mee doe momenteel en "investeren" in bitcoin etc lijkt mij te veel op gokken.
pi_197501265
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is dat ik lees dat de huidige eigenaar de pensioen gerechtigde leeftijd heeft bereikt. Zo oud lijkt hij me niet.
https://hotel-de-zwaan.nl/en/team-en/
Ben (de kok) is 57. Mooie leeftijd om met pensioen te gaan. Misschien is het meer een kwestie om wat rustiger aan te gaan doen en je misschien af en toe laten inhuren als kok door restaurants.
pi_197501396
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 09:10 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Na een nachtje over geslapen te hebben,besloten om voor basisinleg mee te doen. Project is niet risicovrij, maar mocht het misgaan moet met hypotheekrecht en in mindere mate verpanding meeste wel terug komen, daarnaast is rente er ook naar. Ik geloof wel dat hun de omzet positief inschatten. Dit zijn toch ook de hotels die het veel van Nederlandse zakenreizigers, moeten hebben, die structureel 1 of meer nachten per week overnachten. De vraag is of dat in dezelfde mate gaat terugkeren.
Vind 10 kamers eigenlijk te weinig, volgens mij is dat lastig winstgevend te krijgen. Ze zouden het dan voornamelijk van het restaurant moeten hebben.

Weet niet wat een gemiddelde overnachting in Venray kost, maar laten we gemiddeld 125 eu aan houden. Das 1250 eu per nacht bij een volle bezetting.

Wil je daar voor gaan schoonmaken, onderhoud doen, midden in de nacht klaar staan (je gaat er geen nachtportier voor neerzetten) en ontbijt regelen ?
pi_197501607
Ik heb op dit moment een negatief bedrag in mijn wallet bij collin. Dit heb ik in mijn eigen portemonnee nog nooit meegemaakt. :R
pi_197501652
quote:
Vind 10 kamers eigenlijk te weinig, volgens mij is dat lastig winstgevend te krijgen. Ze zouden het dan voornamelijk van het restaurant moeten hebben.

Weet niet wat een gemiddelde overnachting in Venray kost, maar laten we gemiddeld 125 eu aan houden. Das 1250 eu per nacht bij een volle bezetting.

Wil je daar voor gaan schoonmaken, onderhoud doen, midden in de nacht klaar staan (je gaat er geen nachtportier voor neerzetten) en ontbijt regelen ?
Ik zie dat anders. Als je van die 125 EUR uit gaan is dat bij 300 dagen 50% bezetting 187.500 EUR omzet logies. Dat is best substantieel ervan uitgaande dat de kosten voor de kamers niet een heel groot deel van deze omzet uitmaken. Omdat het restaurant deel vanaf minimaal half 11 waarschijnlijk al omzet kan maken met koffie ed en er voorbereidingen voor de lunch moeten plaats vinden zal er al sowieso al vroeg iemand aanwezig moeten zijn. Vergeet ook niet de mogelijkheden van het terras als de zon weer gaat schijnen.
Toen ik de pitch las dacht ik direct dat geldnemer een goede deal heeft gemaakt. Of het voor ons een goede investering is moet ik nog even over nadenken maar neig naar ja.
pi_197501716
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik heb op dit moment een negatief bedrag in mijn wallet bij collin. Dit heb ik in mijn eigen portemonnee nog nooit meegemaakt. :R
Ik heb daar ook een grote hekel aan.

Misschien terugboeking van 1 maandtermijn De Com*erce?
pi_197501877
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik heb op dit moment een negatief bedrag in mijn wallet bij collin. Dit heb ik in mijn eigen portemonnee nog nooit meegemaakt. :R
Ik alleen gedurende mijn huwelijk...
pi_197501959
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:09 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik alleen gedurende mijn huwelijk...
^) _O-
pi_197502084
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:09 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik alleen gedurende mijn huwelijk...
Hoe werkt zoiets? Je had 10 euro in je portemonnee en je vind later een briefje "ik had 15 euro nodig, ik heb alvast een tientje gepakt en andere 5 euro krijg ik nog wel van je ^)
pi_197502095
schilderen jachten:
https://www.collincrowdfund.nl/de-visser-yachtpainting-b-v/
2e hypotheek woonhuis
pi_197502138
Waarschijnlijk hebben jullie (voor de zoveelste maand inmiddels) net als ik opnieuw weer niets van FNC gehoord over openstaande.overdue projecten?
pi_197502154
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:25 schreef tnhb het volgende:
Waarschijnlijk hebben jullie (voor de zoveelste maand inmiddels) net als ik opnieuw weer niets van FNC gehoord over openstaande.overdue projecten?
Wat dat betreft lijken ze nu op alle andere platformen. :Z
pi_197502188
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Wat dat betreft lijken ze nu op alle andere platformen. :Z
Niet helemaal, daar krijg je na wat doorvragen vaak nog wel eens iets anders dan een geautomatiseerde standaard reactie.
pi_197502225
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:22 schreef KrekelJapie het volgende:
schilderen jachten:
https://www.collincrowdfund.nl/de-visser-yachtpainting-b-v/
2e hypotheek woonhuis
Adres
Adres: Ganzenroer 7A
Postcode: 8309 DA
Plaatsnaam: Tollebeek
WOZ-waarde
i
Identificatie: 017100029429
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 294.000 euro
01-01-2018 271.000 euro
01-01-2017 266.000 euro
01-01-2016 258.000 euro
01-01-2015 249.000 euro
01-01-2014 239.000 euro

Kenmerken
i
Bouwjaar: 2012
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 207 m²
pi_197502232
Vastgoedbelegster (apart woord)
https://www.collincrowdfu(...)schepers-groenewald/
1e hypotheek beleggingspanden + 2e hypotheek eigen woning
pi_197502246
2,5 miljoen voor studentenhotel (bekend van de Druiventros)
https://www.collincrowdfund.nl/studentenhotel-de-postelse-hoeve/
1e hypotheek

https://www.google.com/ma(...).5757416!4d5.0638248

En met een Groninger akte:
quote:
Overdrachtsbelasting 6% (door Groninger akte) ¤ 108.000,-
pi_197502319
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Adres
Adres: Ganzenroer 7A
Postcode: 8309 DA
Plaatsnaam: Tollebeek
WOZ-waarde
i
Identificatie: 017100029429
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 294.000 euro
01-01-2018 271.000 euro
01-01-2017 266.000 euro
01-01-2016 258.000 euro
01-01-2015 249.000 euro
01-01-2014 239.000 euro

Kenmerken
i
Bouwjaar: 2012
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 207 m²
Ook hierbij linkje welkom!
pi_197502431
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedbelegster (apart woord)
https://www.collincrowdfu(...)schepers-groenewald/
1e hypotheek beleggingspanden + 2e hypotheek eigen woning
Woonhuis
https://www.google.com/ma(...)w!2e0!7i13312!8i6656

Ik heb gepoogd om op google maps de winkels in beeld te krijgen . Zitten op een voetgangersgebied. Dus de foto auto kon er niet langs gaan. :( :)
Kent iemand deze panden en weet hij/zij of er veel leegstand is in Geleen? Zou goed kunnen dat de huidige hypotheek verstrekker aflossing vraagt i.v.m leegstand in de omgeving.

[ Bericht 21% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-01-2021 11:52:10 ]
pi_197502490
Voor de beide onroerend goed leningen is er tijd genoeg om 11.00 uur. Beide 1 miljoen+.

Linkje van de botenspuiter, wordt dat op prijs gesteld?
pi_197502632
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:42 schreef Jaco078 het volgende:
Voor de beide onroerend goed leningen is er tijd genoeg om 11.00 uur. Beide 1 miljoen+.

Linkje van de botenspuiter, wordt dat op prijs gesteld?
Ja! En ook Krasoswki!
pi_197502882
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedbelegster (apart woord)
https://www.collincrowdfu(...)schepers-groenewald/
1e hypotheek beleggingspanden + 2e hypotheek eigen woning
Lijkt op het eerste gezicht een goed project. Als ik het zo lees, denk ik wel dat mevrouw (een deel van) de panden op relatief korte termijn wil verkopen en dan boetevrij aflossen.
gr gr
pi_197502966
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik heb op dit moment een negatief bedrag in mijn wallet bij collin. Dit heb ik in mijn eigen portemonnee nog nooit meegemaakt. :R
Ik zie maar 1 mogelijke oorzaak: Je hebt een hele goede credit rating voor elkaar weten te krijgen bij Collin, en bent met geleend geld gaan beleggen.
pi_197502975
quote:
12s.gif Op zondag 17 januari 2021 21:30 schreef escortmk2 het volgende:
Er is nog wat ruimte in de Zwolse sushi tent van HCN:

https://horecacrowdfundin(...)3b-b6bc-e8658bf0c388

Ik meende mij echter te herinneren dat er eerst meer personen meetekenden dan de 2 die er nu staan, of vergis ik mij?
De ondernemer blijft waarschijnlijk wel nog wat langer in Nederland.
quote:
PEC Zwolle heeft ook het contract van Sai van Wermeskerken (26) verlengd. De Japanse verdediger tekende voor twee jaar bij en ligt nu vast tot de zomer van 2023.

Van Wermeskerken kwam in de zomer van 2019 over van Cambuur en is blij met zijn nieuwe contract. ,,Ik zit hier goed op mijn plek, dus voor mij is het een logische stap om mijn contract te verlengen”, aldus de rechtsback die dit seizoen nog geen minuut heeft gemist. ,,Daarbij is het mijn persoonlijke ambitie om de komende periode alles te geven, om zo in aanmerking te komen voor een plek in de nationale selectie van Japan.”
pi_197503013
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:05 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De ondernemer blijft waarschijnlijk wel nog wat langer in Nederland.
[..]

Tekent hij ook mee voor de financiering?
pi_197503031
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:07 schreef impact9 het volgende:

[..]

Tekent hij ook mee voor de financiering?
ja
pi_197503108
Voordegroei komt met een verhandelbaar CF fonds. Ze verwachten hiermee dit jaar 50mio op te halen.
Ik weet nog niet precies wat ik er van moet vinden, binnenkort maar eens wat verder in verdiepen.
pi_197503120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:25 schreef tnhb het volgende:
Waarschijnlijk hebben jullie (voor de zoveelste maand inmiddels) net als ik opnieuw weer niets van FNC gehoord over openstaande.overdue projecten?
Vorige week heb ik aan ze gevraagd waarom ik al sinds september niks meer hoor.

quote:
Bedankt voor uw bericht.

Normaliter ontvangt u van ons een maandelijkse nieuwsbrief waarin de status van uw investeringsprojecten zijn weergeven, waaronder afgeboekte en vertraagde leningen. Echter heeft u in de maand oktober, november en december geen maandelijkse nieuwsbrief van ons ontvangen. Dit komt mede omdat er een vertraging is opgelopen bij de afdeling debiteurenbeheer en het incassobureau Intrum die namens Funding Circle Nederland de lopende kredietdossiers heeft overgenomen.

Hierdoor kunnen wij momenteel geen nieuwsbrief opstellen noch vragen beantwoorden over specifieke leningachterstanden.

Wij hopen dat het probleem snel is verholpen zodat wij u als gebruikelijk door middel van de maandelijkse nieuwsbrief kunnen informeren over uw lopende investeringsprojecten.

Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,
pi_197503187
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:11 schreef ETphonehome het volgende:
Voordegroei komt met een verhandelbaar CF fonds. Ze verwachten hiermee dit jaar 50mio op te halen.
Ik weet nog niet precies wat ik er van moet vinden, binnenkort maar eens wat verder in verdiepen.
quote:
Beste relatie,

Graag informeren wij u over positieve ontwikkelingen bij Voordegroei. Samen met OHV en De Goudse introduceren wij een beleggingsfonds met MKB-leningen. Vandaag brengen wij deze mooie stap naar buiten middels een persbericht. Via deze nieuwsbrief, brengen wij u graag ook persoonlijk op de hoogte.

Fresh Dutch SME Fund
Nederland heeft een nieuw beleggingsfonds dat zich richt op leningen aan Nederlandse MKB-bedrijven: het Fresh Dutch SME Fund. Dit is uniek voor de Nederlandse markt, want het is het enige verhandelbare fonds dat zich volledig richt op MKB-leningen waarin zowel particulieren als professionele partijen kunnen investeren.

Het fonds is een gezamenlijk initiatief van financieringsplatform Voordegroei, vermogensbeheerder OHV en verzekeraar De Goudse. Het is een direct antwoord op de oproep voor meer innovatie en diversiteit in het financieringslandschap. Voor ondernemers biedt het fonds directe toegang tot vreemd vermogen om hun verdere groei te financieren. Voor investeerders is het een gedegen mogelijkheid om gespreid te investeren in het Nederlandse MKB.
Ronald Kleverlaan, voorzitter van Stichting MKB Financiering:
"Dit fonds is een mooi voorbeeld van innovatie in de financiële sector. Het is een goede ontwikkeling dat particuliere beleggers onder dezelfde condities als professionele fondsen kunnen investeren in het MKB".

Verhandelbaar beleggingsfonds
Bart Vemer, portfoliomanager Fresh Dutch SME Fund: "Dit is het eerste beleggingsfonds waarin belegd kan worden door zowel particulieren als institutionele partijen, zoals verzekeraars en vermogensbeheerders. Om in MKB-bedrijven te kunnen investeren moest je tot nu toe per onderneming een lening afsluiten. Voor grote partijen was het daardoor te bewerkelijk om in relatief kleine MKB-leningen te beleggen, waardoor zij dit marktsegment nog niet hebben betreden. Particulieren doen dit al wel, maar zitten aan de lening vast totdat die is afgelost. Daarnaast moeten particulieren zelf zorgen voor voldoende spreiding in hun portefeuille. Het nieuwe Fresh Dutch SME Fund lost dit op. Hiermee bieden we de mogelijkheid om te beleggen in een gespreide portefeuille met MKB-leningen, die bovendien verhandelbaar is en waarbij je maandelijks in en uit kunt stappen. Dat is echt nieuw in Nederland."

AFM
Voor het ontwikkelen en lanceren van een nieuw beleggingsproduct gelden strenge regels. De initiatiefnemers hebben jarenlang gewerkt aan de introductie van het fonds. In de Verenigde Staten zijn fondsen die zich richten op MKB-leningen al langer actief, maar in Nederland is dit een gebied dat nog ontgonnen moet worden. Daarover zijn uitvoerige gesprekken gevoerd met de AFM. Het fonds wordt beheerd door OHV Institutional Asset Management BV, dat opereert onder AFM-vergunning onder het AIFMD-regime. Met deze vergunning is het Fresh Dutch SME Fund, dat zich volledig richt op Nederlandse MKB-bedrijven, uniek in zijn soort.

Negatieve rente
Vemer: “Steeds meer vermogende particulieren en grote beleggers zijn op zoek naar manieren om geld te laten renderen. Met de historisch lage rentestanden is dat vandaag de dag niet eenvoudig. Beleggen in hypotheken is een fenomeen dat we al langer kennen in Nederland; dit is het vervolg daarop. Vanaf nu is ook het beleggen in Nederlandse MKB-leningen mogelijk, waarmee je helpt de Nederlandse economie te versterken.”

Goede start
Pieter de Frel, bestuurslid van De Goudse: “De Goudse belegt al langer in individuele MKB-leningen en heeft met haar expertise op het gebied van beleggen in fondsen voor institutionele beleggers een mooie bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van dit fonds. Wij hebben onze portefeuille met MKB-leningen ingebracht om het fonds direct een goede start te geven en blijven als eerste institutionele belegger ook een belangrijke rol houden bij de verdere groei van het fonds. Daarmee kunnen wij een stevige bijdrage leveren aan de financiering van het MKB in Nederland en onze beleggingen inzetten om economische groei en werkgelegenheid te bevorderen."

Ongelimiteerde doorgroei
Volgens Vemer is het fonds een zogeheten open end fund. “Dit betekent dat we ongelimiteerd kunnen doorgroeien. We verwachten in 2021 in ieder geval 50 miljoen euro te kunnen plaatsen. Er is belangstelling van zowel particulieren als professionele beleggers. Naast de bekende beleggingscategorieën hebben zij er nu een interessante mogelijkheid bij."
pi_197503198
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:42 schreef Jaco078 het volgende:
Voor de beide onroerend goed leningen is er tijd genoeg om 11.00 uur. Beide 1 miljoen+.

Linkje van de botenspuiter, wordt dat op prijs gesteld?
Als je een link kan krijgen graag
pi_197503797
Er staat nog 1 unit te huur van crowdfund project van der Meulen/Kok
https://www.fundainbusine(...)-hollandweg-7-en-17/
https://www.collincrowdfund.nl/g-n-van-der-meulen-en-j-m-kok/

Veel (oud) leden van dit platform zitten in deze aflossingsvrije lening. Deze wordt deze maand als het goed is volledig afgelost/hergefinancieerd.
pi_197503896
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
2,5 miljoen voor studentenhotel (bekend van de Druiventros)
https://www.collincrowdfund.nl/studentenhotel-de-postelse-hoeve/
1e hypotheek

https://www.google.com/ma(...).5757416!4d5.0638248

En met een Groninger akte:
[..]

Pfff, ik weet nog niet wat ik van deze aanvraag moet denken. De taxatie is al van enige tijd geleden (2018) en moet denk ik (zeker na verbouwing) met een hele grote korrel zout worden genomen. Verder gaan h.a. of privé borgstelling (of lees ik er overheen?). Ook het tv programma heeft niet echt een positieve indruk achtergelaten.

https://www.bd.nl/video/k(...)nline-te-koop~p39859
https://www.ditjesendatje(...)-ik-nooit-meer-zien/

Maar goed, ondernemend zijn ze wel…
pi_197503997
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Er staat nog 1 unit te huur van crowdfund project van der Meulen/Kok
https://www.fundainbusine(...)-hollandweg-7-en-17/
https://www.collincrowdfund.nl/g-n-van-der-meulen-en-j-m-kok/

Veel (oud) leden van dit platform zitten in deze aflossingsvrije lening. Deze wordt deze maand als het goed is volledig afgelost/hergefinancieerd.
Klopt, hier zit ik ook in. We gaan het zien over 10 dagen... :7
pi_197504168
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Pfff, ik weet nog niet wat ik van deze aanvraag moet denken. De taxatie is al van enige tijd geleden (2018) en moet denk ik (zeker na verbouwing) met een hele grote korrel zout worden genomen. Verder gaan h.a. of privé borgstelling (of lees ik er overheen?). Ook het tv programma heeft niet echt een positieve indruk achtergelaten.

https://www.bd.nl/video/k(...)nline-te-koop~p39859
https://www.ditjesendatje(...)-ik-nooit-meer-zien/

Maar goed, ondernemend zijn ze wel…
Wat mij vooral weerhoudt van investeren is de vage Collin omschrijving over de vergunning tot omvorming naar studentenhuisvesting. De gemeente is 'welwillend' maar de vergunning is er naar ik aanneem nog niet...
Dus de crowd draagt het ontwikkelrisico....
Off topic vind ik dat die Rob Z. zijn eigen fitness studio eens wat vaker zou moeten bezoeken.
pi_197504532
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Adres
Adres: Ganzenroer 7A
Postcode: 8309 DA
Plaatsnaam: Tollebeek
WOZ-waarde
i
Identificatie: 017100029429
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 294.000 euro
01-01-2018 271.000 euro
01-01-2017 266.000 euro
01-01-2016 258.000 euro
01-01-2015 249.000 euro
01-01-2014 239.000 euro

Kenmerken
i
Bouwjaar: 2012
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 207 m²
Geen echte zekerheden.
garantstelling en verpanding boterzacht. 2e hyp bij executieverkoop niet voldoende.
pi_197504761
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:11 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Vorige week heb ik aan ze gevraagd waarom ik al sinds september niks meer hoor.
[..]

Geautomatiseerde standaard reactie dus die ik al maanden krijg, zelfs op verstrekken van detail info over een ondernemer die niet meer betaald.
pi_197505010
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 00:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

+ Lineair aflopend naar 0. Mocht woningmarkt over 2-3 jaar wat instorten, is er al een groot deel van de lening afgelost en is de zekerheid waarschijnlijk nog steeds materieel
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 23:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Vind ik ook. Het lijkt een nette en makkelijk verkoopbare woning; persoonlijk zou ik er geen 450K voor betalen maar ben dan ook geen westerling :)
De taxatie is denk ik wel grofweg in lijn met de woz.

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2019 372.000 euro
01-01-2018 349.000 euro
01-01-2017 290.000 euro
01-01-2016 255.000 euro
01-01-2015 247.000 euro
01-01-2014 244.000 euro

Kenmerken
Bouwjaar: 1920
Gebruiksdoel: woonfunctie
Oppervlakte: 112 m²
https://www.google.nl/map(...).4040321!4d4.6500706

Het hotel ziet er aantrekkelijk en gezellig uit, een beetje Duits qua uitstraling maar dat is niet geheel toevallig, onder normale omstandigheden moet daar toch wel een boterham mee te verdienen zijn.
Eens met jullie beiden.
Ik heb inmiddels geïnvesteerd (voor mijn basisbedrag).
pi_197505353
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:11 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Vorige week heb ik aan ze gevraagd waarom ik al sinds september niks meer hoor.
[..]

Exact hetzelfde mailtje wat ik ook kreeg november vorig jaar.
pi_197505436
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 10:05 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ook met kleine bedragen kun je meedoen. Minimumbedragen zijn vaak 100 of 250 per project.
Vooral als je weinig vermogen hebt, blijft het belangrijk om te spreiden, spreiden en nog een keer spreiden.
Liever 10 projecten voor allemaal het minimumbedrag, dan 1 project voor een hoog bedrag.
Mee eens.
Liefst een spreiding over minimaal tientallen projecten en nog beter: over minimaal honderd projecten.
Verder je vermogen spreiden over beleggingscategorieën (naast crowdfunding ook aandelen, onroerend goed e.d.).
De AFM raadt aan om maximaal 10% van je vrije vermogen in Crowfunding te steken.
Misschien is dat wat achterhaald nu Crowdfunding al wat langer bestaat, maar ik zou toch niet heel ver boven die 10% gaan (hoewel ik weet dat er op dit forum mensen zijn die veel hoger dan die 10% zitten).
pi_197505480
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:11 schreef ETphonehome het volgende:
Voordegroei komt met een verhandelbaar CF fonds. Ze verwachten hiermee dit jaar 50mio op te halen.
Ik weet nog niet precies wat ik er van moet vinden, binnenkort maar eens wat verder in verdiepen.
Ik heb het prospectus gelezen. De kosten zijn erg hoog. Ik hoef geen fonds dat in crowdfunding investeert. Ik houd dat gescheiden: beleggen doe ik wereldwijd gespreid in de wereldindex. De bekende northern trust / Vanguard. Het opwaarts potentieel is oneindig in theorie.

Het opwaarts potentieel van dit fonds is niet hoger dan de crowdfund portefeuille: opwaarts potentieel van zeg Max 6%. Het fonds gaat uit van netto 3% na kosten. Daarom houd ik CF gescheiden van beleggen.
pi_197507010
quote:
Dank.
Ook voor een basis bedrag meegenomen.
pi_197507018
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik heb het prospectus gelezen. De kosten zijn erg hoog. Ik hoef geen fonds dat in crowdfunding investeert. Ik houd dat gescheiden: beleggen doe ik wereldwijd gespreid in de wereldindex. De bekende northern trust / Vanguard. Het opwaarts potentieel is oneindig in theorie.

Het opwaarts potentieel van dit fonds is niet hoger dan de crowdfund portefeuille: opwaarts potentieel van zeg Max 6%. Het fonds gaat uit van netto 3% na kosten. Daarom houd ik CF gescheiden van beleggen.
Ik heb het prospectus niet bekeken, maar als CF leningen straks verhandelbaar gaan worden kan de waarde van een CF lening in principe stijgen (of dalen), zoals ook de waarde van een obligatie met vaste rentecoupon kan stijgen of dalen.
pi_197507195
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:04 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik zie maar 1 mogelijke oorzaak: Je hebt een hele goede credit rating voor elkaar weten te krijgen bij Collin, en bent met geleend geld gaan beleggen.
_O-
pi_197508151
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 06:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ondernemers kunnen ook 3 maanden aflossingsvrij aanvragen vanwege corona. Hiervoor rekent Geldvoorelkaar 75 euro. Ik heb geen idee of Collin of horeca crowdfunding hier ook kosten voor berekenen, maar dit zou voor mij ook kosteloos mogen gezien de bijzondere omstandigheid door corona
Collin maakt het nog gekker. Ondernemers moeten de reguliere maandkosten ook betalen over de maanden uitstel + 80 euro extra per maand uitstel vanwege corona
pi_197508223
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik heb het prospectus gelezen. De kosten zijn erg hoog. Ik hoef geen fonds dat in crowdfunding investeert. Ik houd dat gescheiden: beleggen doe ik wereldwijd gespreid in de wereldindex. De bekende northern trust / Vanguard. Het opwaarts potentieel is oneindig in theorie.

Het opwaarts potentieel van dit fonds is niet hoger dan de crowdfund portefeuille: opwaarts potentieel van zeg Max 6%. Het fonds gaat uit van netto 3% na kosten. Daarom houd ik CF gescheiden van beleggen.
Ik zit er net zo in.
Ik beleg ook in aandelen d.m.v. een fonds (een ETF) dat in de wereldindex belegt.
Die 3% van dat nieuwe fonds kan ik wel (ruim) verslaan.
Dat is tot nu toe steeds gelukt en doordat mijn ervaring gegroeid is en nog steeds groeit, zal mijn rendement hoogstwaarschijnlijk alleen maar hoger worden.
Bovendien zie ik investeren in Crowdfunding ook(!) als hobby (en een hobby ga je natuurlijk niet uitbesteden :) ).
Ik moet trouwens ook nog maar zien hoe verhandelbaar dat nieuwe fonds is en wat je dat verhandelen aan rendement kost.
pi_197508356
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:07 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik heb het prospectus niet bekeken, maar als CF leningen straks verhandelbaar gaan worden kan de waarde van een CF lening in principe stijgen (of dalen), zoals ook de waarde van een obligatie met vaste rentecoupon kan stijgen of dalen.
Ik heb het prospectus ook niet gelezen, maar krijg je als investeerder in dat fonds, niet een x aantal aandelen in dat fonds, die dan een bepaalde koers hebben?
Die koers van die aandelen kan dan stijgen of dalen en die kun je kopen of verkopen (i.p.v. de onderliggende leningen).
Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
pi_197508593
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik heb het prospectus gelezen. De kosten zijn erg hoog. Ik hoef geen fonds dat in crowdfunding investeert. Ik houd dat gescheiden: beleggen doe ik wereldwijd gespreid in de wereldindex. De bekende northern trust / Vanguard. Het opwaarts potentieel is oneindig in theorie.

Het opwaarts potentieel van dit fonds is niet hoger dan de crowdfund portefeuille: opwaarts potentieel van zeg Max 6%. Het fonds gaat uit van netto 3% na kosten. Daarom houd ik CF gescheiden van beleggen.
Dank voor de samenvatting. Ik was eerlijk gezegd al bang voor zoiets, en ben er dus ook verder niet in geïnteresseerd.
In huize ET inderdaad ook northern trust als fonds belegging.
pi_197508673
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:06 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik heb het prospectus ook niet gelezen, maar krijg je als investeerder in dat fonds, niet een x aantal aandelen in dat fonds, die dan een bepaalde koers hebben?
Die koers van die aandelen kan dan stijgen of dalen en die kun je kopen of verkopen (i.p.v. de onderliggende leningen).
Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Het lijkt mij dan meer een soort obligatie? En ipv een overheid als leninguitgever is het dan een (variërende groep van?) MKB('s).
gr gr
pi_197511073
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedbelegster (apart woord)
https://www.collincrowdfu(...)schepers-groenewald/
1e hypotheek beleggingspanden + 2e hypotheek eigen woning
Deze zou ik wel willen meenemen......... :9
Pecunia non olet
pi_197511329
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 18:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze zou ik wel willen meenemen......... :9
Voor mij ook goed genoeg, mede door de spreiding over de verschillende panden, voor een basis inleg.
pi_197511568
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 18:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Voor mij ook goed genoeg, mede door de spreiding over de verschillende panden, voor een basis inleg.
Voor mij ook. Wat ik meeweeg is dat ik met projecten van deze crowdfundcoach goede ervaringen heb.
pi_197511770
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 18:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Deze zou ik wel willen meenemen......... :9
Het enige bijzondere aan de pitch is dat ze niet meer wil aflossen en tegelijk het geld niet nodig heeft.
quote:
Deze financiering is voor de herfinanciering van de vier zakelijke panden om zo een lagere aflossingsdruk te krijgen.

Er hoeven geen privé-opnames uit de inkomsten te worden betaald aangezien mevrouw Schepers – Groenewald voldoende pensioeninkomsten heeft.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 18:55:27 #243
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197511987
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:59 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik zit er net zo in.
Ik beleg ook in aandelen d.m.v. een fonds (een ETF) dat in de wereldindex belegt.
Die 3% van dat nieuwe fonds kan ik wel (ruim) verslaan.
Dat is tot nu toe steeds gelukt en doordat mijn ervaring gegroeid is en nog steeds groeit, zal mijn rendement hoogstwaarschijnlijk alleen maar hoger worden.
Bovendien zie ik investeren in Crowdfunding ook(!) als hobby (en een hobby ga je natuurlijk niet uitbesteden :) ).
Ik moet trouwens ook nog maar zien hoe verhandelbaar dat nieuwe fonds is en wat je dat verhandelen aan rendement kost.
Ook voor mij begonnen als hobby. Ondertussen behoorlijk uit de hand gelopen.
Stop er best wel tijd in. MAAR uur-loon is goed toereikend.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 18:58:51 #244
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197512054
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 15:56 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Collin maakt het nog gekker. Ondernemers moeten de reguliere maandkosten ook betalen over de maanden uitstel + 80 euro extra per maand uitstel vanwege corona
Dat is niet iets waar we de ondernemer mee helpen. Colin haalt zo wel extra "pegels" binnen.
En de investeerders hebben het na-kijken.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197512126
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedbelegster (apart woord)
https://www.collincrowdfu(...)schepers-groenewald/
1e hypotheek beleggingspanden + 2e hypotheek eigen woning
Deze familie ken ik. Zeker de moeite waard om aan mee te doen.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 19:27:55 #246
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197512764
quote:
Hotel loopt nog niet zo hard.
Ik pas even.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 19:32:12 #247
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197512883
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:22 schreef KrekelJapie het volgende:
schilderen jachten:
https://www.collincrowdfund.nl/de-visser-yachtpainting-b-v/
2e hypotheek woonhuis
Overhouden 27K
Na omzet 1332K
Een verkeerde verfbeurt en het is gebeurt..

[ Bericht 0% gewijzigd door Zeghomaar op 20-01-2021 06:04:00 ]
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197512978
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedbelegster (apart woord)
https://www.collincrowdfu(...)schepers-groenewald/
1e hypotheek beleggingspanden + 2e hypotheek eigen woning
Het onroerend goed kent een totale marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 1.710.000,- op basis van een recente taxatie d.d. 17 en 18 november 2020. De huuropbrengst bedraagt op dit moment ¤ 196.419,- per jaar.

Zie ik iets fout of is de taxatiewaarde nogal laag t.o.v. de jaarhuur? Loopt het contract met Hema en Kruidvat al snel af of zo?
pi_197513035
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Het onroerend goed kent een totale marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 1.710.000,- op basis van een recente taxatie d.d. 17 en 18 november 2020. De huuropbrengst bedraagt op dit moment ¤ 196.419,- per jaar.

Zie ik iets fout of is de taxatiewaarde nogal laag t.o.v. de jaarhuur? Loopt het contract met Hema en Kruidvat al snel af of zo?
Salmstraat 100-102-104 te Geleen betreft een winkelpand met souterrain en daarboven twee appartementen gebouwd in 1970. Het zakelijk deel is 273 m² VVO en is kortlopend verhuurd.
pi_197513126
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:38 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Salmstraat 100-102-104 te Geleen betreft een winkelpand met souterrain en daarboven twee appartementen gebouwd in 1970. Het zakelijk deel is 273 m² VVO en is kortlopend verhuurd.
Jawel maar de meeste huur zal toch van de Hema en Kruidvat komen neem ik aan (grootste VVO).

De taxatie van de overige appartementen vind ik dan weer extreem hoog op basis van de jaarhuur...

quote:
Naast de te financieren panden bestaat de portefeuille nog uit een zestal verhuurde appartementen in Gennep met een totale getaxeerde waarde van ¤ 1.850.000,- en een jaarlijkse huuropbrengst van ¤ 70.000,-
pi_197513423
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:41 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Jawel maar de meeste huur zal toch van de Hema en Kruidvat komen neem ik aan (grootste VVO).

De taxatie van de overige appartementen vind ik dan weer extreem hoog op basis van de jaarhuur...
[..]

Salmstraat 58 te Geleen is een winkelpand met bouwjaar 1960 met een verhuurbare vloeroppervlakte (VVO) van 133 m².

En deze staat op dit moment leeg?
pi_197514347
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 14:03 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik heb het prospectus gelezen. De kosten zijn erg hoog. Ik hoef geen fonds dat in crowdfunding investeert. Ik houd dat gescheiden: beleggen doe ik wereldwijd gespreid in de wereldindex. De bekende northern trust / Vanguard. Het opwaarts potentieel is oneindig in theorie.

Het opwaarts potentieel van dit fonds is niet hoger dan de crowdfund portefeuille: opwaarts potentieel van zeg Max 6%. Het fonds gaat uit van netto 3% na kosten. Daarom houd ik CF gescheiden van beleggen.
Ze gaan uit van, dus niet: garanderen die 3% netto.....

Want anders zou je kunnen overwegen dat de gemiddelde belegger in Collin 3,31% netto netto overhoudt. Uiteraard doen wij fokkers het allemaal beter :7 , dus er is een grote groep die slechter scoort.
Voor deze groep zou het een alternatief kunnen zijn. Er van uitgaande dat men vanwege spreiding in CF wil beleggen.

Voor de beperkte groep die rond de 3% scoort met een eigen mix, zou je kunnen betogen dat het fonds voor 0,31% de belegger een boel keuzestress en administratief beheer uit handen neemt......... :W

Zelf vind ik het ook veel te leuk, en te winstgevend, om het stuur uit handen te geven, en zeker niet als men die 3% niet kan of wil garanderen.
Pecunia non olet
pi_197514539
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:35 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Het onroerend goed kent een totale marktwaarde in verhuurde staat van ¤ 1.710.000,- op basis van een recente taxatie d.d. 17 en 18 november 2020. De huuropbrengst bedraagt op dit moment ¤ 196.419,- per jaar.

Zie ik iets fout of is de taxatiewaarde nogal laag t.o.v. de jaarhuur? Loopt het contract met Hema en Kruidvat al snel af of zo?
Staat het winkelcentrum half leeg of wordt het de komende jaren gesloopt of zo? Ik zie om de hoek van de Salmstraat een winkelruimte aangeboden voor 39 euro/m2/jaar, dat is wel heel weinig. https://www.fundainbusine(...)49377392-passage-11/

Wellicht is de taxatie gebaseerd op die lage markthuur en is de huidige jaarhuur dus zeer hoog. Maar goed, dan zou ik wel willen weten hoe lang de huurcontracten van Kruidvat en Hema nog lopen en dat staat er helaas niet bij.
pi_197516102
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:31 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Staat het winkelcentrum half leeg of wordt het de komende jaren gesloopt of zo? Ik zie om de hoek van de Salmstraat een winkelruimte aangeboden voor 39 euro/m2/jaar, dat is wel heel weinig. https://www.fundainbusine(...)49377392-passage-11/

Wellicht is de taxatie gebaseerd op die lage markthuur en is de huidige jaarhuur dus zeer hoog. Maar goed, dan zou ik wel willen weten hoe lang de huurcontracten van Kruidvat en Hema nog lopen en dat staat er helaas niet bij.
Uiteindelijk bieden die andere huisjes in Gennep ook nog comfort, want ze is hoofdelijk aansprakelijk.
Pecunia non olet
pi_197516768
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:01 schreef Kletsmajoortje het volgende:

[..]

Deze familie ken ik. Zeker de moeite waard om aan mee te doen.
Heb je dan ook een link toevallig, of kan je die via de zoon regelen?
pi_197517119
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:31 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Maar goed, dan zou ik wel willen weten hoe lang de huurcontracten van Kruidvat en Hema nog lopen en dat staat er helaas niet bij.

Dit is informatie welke Collin vast paraat heeft of anders kan navragen. Misschien even een mailtje aan wagen?
pi_197517424
Komt weer een maatschappelijk project bij wvjg aan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197518257
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:32 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Overhouden 27K
Na omzet 1332K
Een verkeerde verbeurt en het is gebeurt..
De botenschilder laat ik voorbij gaan, 4 bv's, waarvan ik de achtergrond snap, een 1332k omzet (uit het niets / no history) , had graag enige onderbouwing hiervan gezien voor mijn beeldvorming (aantal boten, manuren, markt, inhuur personeel usw).

De vastgoed mevrouw zie ik wel zitten, de pitch bedoel ik, voordat er allerlei rare spinsels ontstaan.
nr 100 staat op Funda. Probeer nog uit te vinden wat er in de andere winkeltjes zit en hoe aantrekkelijk deze panden zijn, iemand met lokale kennis? Maar goed bovenstaande posts met opm en refs zie ik deze mevrouw wel zitten.

De Postelse Hoeve in Tilburg van het Druiventros paar, dat Hotel ken ik, is - was een echt gedegen stijlvol hotel met keurige zalen en inrichting, restaurant, goed eten en bediening etc. waar de gegoede burger goed kon vertoeven. Dus geen korting cadeaubon dump Fletcher of ander ketenhotel, echt focus op kwaliteit en een zeker niveau. Weet niet de achtergrond van de verkoop aan de Druiventros, en al helemaal niet de ombouw naar studententent.

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 19-01-2021 23:12:09 ]
pi_197521341
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:42 schreef peterc het volgende:
Weet niet de achtergrond van de verkoop aan de Druiventros, en al helemaal niet de ombouw naar studententent.
Hierbij een klein beetje achtergrondinfo: https://www.google.com/ur(...)VG97m6WxxpMLAvj_n6RK

De druiventros was al de uitbater van de postelse hoeve. Nu nemen ze ook het pand over van de oorspronkelijke eigenaar
pi_197521346
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 19:27 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]

Hotel loopt nog niet zo hard.
Ik pas even.
Er is 55.000 ingelegd. Dit zijn enkel fok investeerders tot nu toe. Ik verwacht dat deze vandaag om 11 uur live gaat en dan in no time vol zit.

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 20-01-2021 06:09:03 ]
pi_197521405
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:42 schreef peterc het volgende:
De vastgoed mevrouw zie ik wel zitten, de pitch bedoel ik, voordat er allerlei rare spinsels ontstaan.
nr 100 staat op Funda. Probeer nog uit te vinden wat er in de andere winkeltjes zit.
Salmstraat 56 - Kruidvat
Salmstraat 58 - vcwevers. Verkoop gereedschap
Salmstraat 100 - net verhuurd. Onbekend aan wie. Combi pand met 102-104
Salmstraat 102 - was SNS bank. Nu onbekend
Salmstraat 104 - Outlet de grabbelton

Zandstraat 60 - HEMA

[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 20-01-2021 08:58:47 ]
pi_197521447
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:16 schreef lykkefund het volgende:
Komt weer een maatschappelijk project bij wvjg aan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is vorig jaar hier al aangekondigd, Ze waren nog aan het wachten totdat de website van de stichting gereed is.
pi_197521470
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 06:28 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Salmstraat 56 - Kruidvat
Salmstraat 58 - vcwevers. Verkoop gereedschap
Salmstraat 100 - net verhuurd. Onbekend aan wie
Salmstraat 102 - was SNS bank. Nu onbekend
Salmstraat 104 - Outlet de grabbelton
Zandstraat 60 - HEMA
Salmstraat 100-102-104 te Geleen betreft een winkelpand met souterrain en daarboven twee appartementen gebouwd in 1970.
Ik dacht dat is 1 winkelpand en 2 appartementen maar blijkbaar niet.
pi_197521481
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 06:46 schreef Tjalala het volgende:

[..]

Salmstraat 100-102-104 te Geleen betreft een winkelpand met souterrain en daarboven twee appartementen gebouwd in 1970.
Ik dacht dat is 1 winkelpand en 2 appartementen maar blijkbaar niet.
Dat zou ook kunnen. Het ziet er best groot uit. Ik vermoed dan dat hier eerst SNS in heeft gezeten, toen Outlet de grabbelton en dat deze nu weer aan een nog onbekende derde partij is verhuurd
pi_197521512
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 06:51 schreef KrekelJapie het volgende:
Salmstraat 100
Wel gewoon 2 appartementen en 1 winkelpand met in de spoiler de wozwaarde

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door Tjalala op 20-01-2021 07:30:49 ]
pi_197522783
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 18:45 schreef Tjalala het volgende:
Het enige bijzondere aan de pitch is dat ze niet meer wil aflossen en tegelijk het geld niet nodig heeft.
Om een of ander reden heb ik het gevoel dat we niet het hele verhaal horen (komt wel vaker voor). Er is een gestage huurstroom met een netto casgflowoverschot van 86k, priveopnames zijn niet nodig en toch is er blijkbaar geen 86k voor klein onderhoud bechikbaar en wordt dat gefinancierd. In de basis met de zekerheden zeker een interessant project, maar om een of andere reden heb ik er dus een wat vreemd gevoel bij, misschien omdat ik de logica niet helemaal begrijp?
pi_197522978
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:30 schreef tnhb het volgende:

[..]

Om een of ander reden heb ik het gevoel dat we niet het hele verhaal horen (komt wel vaker voor). Er is een gestage huurstroom met een netto casgflowoverschot van 86k, priveopnames zijn niet nodig en toch is er blijkbaar geen 86k voor klein onderhoud bechikbaar en wordt dat gefinancierd. In de basis met de zekerheden zeker een interessant project, maar om een of andere reden heb ik er dus een wat vreemd gevoel bij, misschien omdat ik de logica niet helemaal begrijp?
Ik zoek er niet teveel achter. Voor hetzelfde geld is net de partner overleden en heeft ze een (flink) bedrag aan Erfbelasting moeten betalen. Dit in combinatie met mogelijk niet betalen van huren, kan Ik mij voorstellen dat ze meer overschot wil. Daarnaast wat heeft ze met haar leeftijd nog aan nog aan zoveel mogelijk aflossen.
pi_197523116
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 09:42 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Ik zoek er niet teveel achter. Voor hetzelfde geld is net de partner overleden en heeft ze een (flink) bedrag aan Erfbelasting moeten betalen. Dit in combinatie met mogelijk niet betalen van huren, kan Ik mij voorstellen dat ze meer overschot wil. Daarnaast wat heeft ze met haar leeftijd nog aan nog aan zoveel mogelijk aflossen.
Ik zoek er niet teveel achter, en die vererving staat overigens in de pitch, klinkt op zich allemaal niet onlogisch, maar het staat er niet helder (ik weet het, utopie om te verwachten dat pitches helder zijn...)
pi_197524451
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:30 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoedbelegster (apart woord)
https://www.collincrowdfu(...)schepers-groenewald/
1e hypotheek beleggingspanden + 2e hypotheek eigen woning
De investeringslink:
https://www.collincrowdfu(...)4585837755723815a547
pi_197524465
Krasowski open @ CCF
pi_197524641
En vol..
Moet zo snel zijn daar soms..
pi_197524671
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:10 schreef Ron1986 het volgende:
En vol..
Moet zo snel zijn daar soms..
bij mij is hij nog niet vol. nog 12k te gaan
pi_197524673
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:12 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

bij mij is hij nog niet vol. nog 10k te gaan
Hier ook 88%, maar als je wilt investeren:
quote:
Deze leningaanvraag is reeds volgeschreven. U wordt doorgestuurd naar de homepage.
pi_197524722
In mij app dus wel. Vreemd..

Op de pc niet..


..
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:12 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Hier ook 88%, maar als je wilt investeren:
[..]

pi_197525127
Jaaroverzicht van SamenInGeld 2020 is nu beschikbaar.
pi_197525156
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 20:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze gaan uit van, dus niet: garanderen die 3% netto.....

Want anders zou je kunnen overwegen dat de gemiddelde belegger in Collin 3,31% netto netto overhoudt. Uiteraard doen wij fokkers het allemaal beter :7 , dus er is een grote groep die slechter scoort.
Voor deze groep zou het een alternatief kunnen zijn. Er van uitgaande dat men vanwege spreiding in CF wil beleggen.

Voor de beperkte groep die rond de 3% scoort met een eigen mix, zou je kunnen betogen dat het fonds voor 0,31% de belegger een boel keuzestress en administratief beheer uit handen neemt......... :W

Zelf vind ik het ook veel te leuk, en te winstgevend, om het stuur uit handen te geven, en zeker niet als men die 3% niet kan of wil garanderen.
En dan moet je er maar vertrouwen in hebben dat de organisatie wel kritisch is op welke projecten ze accepteren. Als die gelijk zijn aan welke projecten er nu op de site gepubliceerd worden, dan zijn ze naar mijn idee niet kritisch genoeg. Wij als FOKkers zijn een stuk kritischer op welke we wel of niet een goed project vinden. Dan snap ik wel dat je rendement naar 3% gaat.
pi_197525234
quote:
Ik neem deze niet mee. Voor mij teveel commercieel vastgoed in plaatsen die pre-corona al niet top waren en post-corona m.i. een klap krijgen. Met borgstellingen etc. doe ik niet veel omdat je maar moet afwachten wat er werkelijk overblijft van de waarde wanneer je er aanspraak op wilt maken.
Het project bij Newfunding vind ik zelf beter, meer woonruimte en minder commerciële ruimtes.
pi_197525817
quote:
14s.gif Op donderdag 24 december 2020 12:39 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 1 jarig SiG project Valutaboulevard 18 van maar liefs 650k.

https://investeren.sameni(...)m-valutaboulevard-18

Ik ben benieuwd of SiG die vol gaat krijgen.
Voor mij is 1 jaar echt te kort maar de ervaring leert dat er voor kort lopende projecten veel animo is.
Vergunning ombouw naar 4 zelfstandige woningen is verleend:
https://bekendmakingen.am(...)en/besluit-vormen-0/
pi_197525861
Algemeen. Ik heb vraagtekens bij dat sommigen kost wat kost willen investeren in projecten die vaag zijn, info onvolledig is en meer vragen oproepen dat de pitch kan beantwoorden. De laatste twee projecten van de omvorming tot studentenhuisvesting en vastgoedonderneemster zijn daar twee voorbeelden van. In de pitch staan mooi verdekte rode vlaggen en als je op het forum kijkt verschijnen er steeds meer rode vlaggen. Dat is het mooie van dit forum.
pi_197526218
Zus neemt de beautysalon van moeder over:
https://www.kapitaalopmaa(...)ten/MORE-ITZ#project
Er is een 2e hypotheek als zekerheid op het bedrijfspand

Broer is eigenaar van het pand en sluit de hypotheek over naar kapitaalopmaat
https://www.kapitaalopmaa(...)al-Estate-BV#project
Investeerders van zus blijven de 2e hypotheek houden. Investeerders van broer krijgen een 1e en 3e rang de hypothecaire zekerheid

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 20-01-2021 12:36:40 ]
pi_197526851
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Zus neemt de beautysalon van moeder over:
https://www.kapitaalopmaa(...)ten/MORE-ITZ#project
Er is een 2e hypotheek als zekerheid op het bedrijfspand

Broer is eigenaar van het pand en sluit de hypotheek over naar kapitaalopmaat
https://www.kapitaalopmaa(...)al-Estate-BV#project
Investeerders van zus blijven de 2e hypotheek houden. Investeerders van broer krijgen een 1e en 3e rang de hypothecaire zekerheid
Doei! Want KOM.
pi_197526872
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:35 schreef dyna18 het volgende:
Jaaroverzicht van SamenInGeld 2020 is nu beschikbaar.
Let op dat je de info in dit jaaroverzicht nodig hebt voor je aangifte 2021 (niet voor 2020).
pi_197527182
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:41 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik neem deze niet mee. Voor mij teveel commercieel vastgoed in plaatsen die pre-corona al niet top waren en post-corona m.i. een klap krijgen. Met borgstellingen etc. doe ik niet veel omdat je maar moet afwachten wat er werkelijk overblijft van de waarde wanneer je er aanspraak op wilt maken.
Het project bij Newfunding vind ik zelf beter, meer woonruimte en minder commerciële ruimtes.
Ik ben het met je eens.
Bovendien is de rente ook nog eens 0,5% lager dan van dat NF project ('Zuid- en Noord-Holland, Zeeland').
Bij het CCF project wordt wel iets afgelost maar dat is zo weinig dat het effectief eigenlijk aflossingsvrij is.
Dat NF project heb ik wel meegenomen, maar dit project neem ik niet mee.
pi_197527387
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:27 schreef KrekelJapie het volgende:
Zus neemt de beautysalon van moeder over:
https://www.kapitaalopmaa(...)ten/MORE-ITZ#project
Er is een 2e hypotheek als zekerheid op het bedrijfspand

Broer is eigenaar van het pand en sluit de hypotheek over naar kapitaalopmaat
https://www.kapitaalopmaa(...)al-Estate-BV#project
Investeerders van zus blijven de 2e hypotheek houden. Investeerders van broer krijgen een 1e en 3e rang de hypothecaire zekerheid
Dit kan weer alleen bij KOM. Door investeerders is bij het vorige project expliciet gevraagd of er wordt afgelost op de hypotheek. Dit is toen bevestigd. Aan investeerders is de indruk gewekt dat de LTV hierdoor maandelijks afneemt..

Daarnaast was de opdrachtgever van de taxatie op 30-09 de vader van de jonge dame en de eigenaar een andere B.V. Op 01-10 richt de zoon/broer een B.V. op, koopt het pand aan met een overbruggingsfinanciering en wil deze nu aflossingsvrij herfinancieren met aanvullende financiering.
Tot slot hoeft zijn zus momenteel geen huur te betalen. Prima voor de investeerders in het vorige project, maar mij niet gezien in dit project. De LTV zal nu feitelijk ver boven de 100% liggen.

Ze hadden hier vanaf het begin open over moeten zijn of de projecten qua volgorde andersom moeten publiceren.
pi_197527979
Ik kan de details niet zien want mijn rekening is gesloten bij KOM.

Maar als dit weer zo'n project is waarbij het ene familielid uit de crowd leent om een ander familielid uit te kopen, dan snap ik daar werkelijk niks van. Dat doe je toch niet? Dat hou je toch binnen de familie in plaats van de crowd rente te laten vangen? Je laat dan toch simpelweg de verkoper financieren en laat de koper gewoon over een periode van een paar jaar de koopprijs aflossen?

Ik kan er met mijn kop niet bij. Of er zit geen geld in de zaak, óf het is oplichting van de crowd, óf de ouders zijn zwaar egocentrisch en pakken graag geld van hun eigen kids.
pi_197528023
quote:
7s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:02 schreef Inductor het volgende:
Let op dat je de info in dit jaaroverzicht nodig hebt voor je aangifte 2021 (niet voor 2020).
In geval van zakelijk investeren vanuit bijvoorbeeld een BV is deze wel degelijk van belang voor boekjaar 2020 (vandaar dat het tijdig verstreken hiervan wel belangrijk is). Voor IB box 3 investeringen is dat inderdaad anders.
pi_197528808
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:11 schreef zeeland6 het volgende:
Algemeen. Ik heb vraagtekens bij dat sommigen kost wat kost willen investeren in projecten die vaag zijn, info onvolledig is en meer vragen oproepen dat de pitch kan beantwoorden. De laatste twee projecten van de omvorming tot studentenhuisvesting en vastgoedonderneemster zijn daar twee voorbeelden van. In de pitch staan mooi verdekte rode vlaggen en als je op het forum kijkt verschijnen er steeds meer rode vlaggen. Dat is het mooie van dit forum.
Iemand zet 60k in de OG onderneemster, de Postelse Hoeve laat ik zitten, OG Limburg bescheiden meegenomen denk dat deel tzt in de sale gaat, plus de HA, de Poolse connectie ook gepakt, high potentials met ambitie.
pi_197531493
collin heeft problemen ?

Error establishing a database connection
pi_197531540
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:35 schreef zeeland6 het volgende:
collin heeft problemen ?

Error establishing a database connection
zelfde bij mij
pi_197531671
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:35 schreef zeeland6 het volgende:
collin heeft problemen ?

Error establishing a database connection
Hier ook.
pi_197531760
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:35 schreef zeeland6 het volgende:
collin heeft problemen ?

Error establishing a database connection
website is down, de app werkt nog wel
Edit 15:56: website werkt weer

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 20-01-2021 15:55:45 ]
  woensdag 20 januari 2021 @ 15:49:34 #292
304703 heggeschaarbarbaar
knipt de kantjes er van af!
pi_197531781
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:35 schreef dyna18 het volgende:
Jaaroverzicht van SamenInGeld 2020 is nu beschikbaar.
Wat een karig overzicht bij SamenInGeld zeg... In een fatsoenlijk overzicht staat de stand op 1-1 en 31-12, en liefst ook een overzicht van aflossingen, ontvangen rente etc.
your effort to remain who you are is what is limiting you
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
pi_197531848
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:49 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Wat een karig overzicht bij SamenInGeld zeg... In een fatsoenlijk overzicht staat de stand op 1-1 en 31-12, en liefst ook een overzicht van aflossingen, ontvangen rente etc.
Meer dan dit heb je niet nodig voor aangifte IB. Op de website staat netjes een overzicht van de totale aflossingen en ontvangen rente per kalenderjaar.
pi_197532145
P*ke B*wl is snel gegaan, helaas te laat.
  woensdag 20 januari 2021 @ 16:28:57 #295
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197532512
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:41 schreef ML45 het volgende:

[..]

Ik neem deze niet mee. Voor mij teveel commercieel vastgoed in plaatsen die pre-corona al niet top waren en post-corona m.i. een klap krijgen. Met borgstellingen etc. doe ik niet veel omdat je maar moet afwachten wat er werkelijk overblijft van de waarde wanneer je er aanspraak op wilt maken.
Het project bij Newfunding vind ik zelf beter, meer woonruimte en minder commerciële ruimtes.
Ik laat deze ook voor wat het is.
De zoon behartigd de belangen van de moeder die hoger rendement wil behalen met her risico voor de investeerders. Weinig waarborg. Winkels dicht, huur wordt mogelijk maar deels betaald. Toekomstig slecht verhuurbaar of tegen lage prijs. Veel leegstand in die hoek.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  woensdag 20 januari 2021 @ 16:43:38 #296
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_197532801
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:53 schreef Gustaf86 het volgende:
Ik kan de details niet zien want mijn rekening is gesloten bij KOM.

Maar als dit weer zo'n project is waarbij het ene familielid uit de crowd leent om een ander familielid uit te kopen, dan snap ik daar werkelijk niks van. Dat doe je toch niet? Dat hou je toch binnen de familie in plaats van de crowd rente te laten vangen? Je laat dan toch simpelweg de verkoper financieren en laat de koper gewoon over een periode van een paar jaar de koopprijs aflossen?

Ik kan er met mijn kop niet bij. Of er zit geen geld in de zaak, óf het is oplichting van de crowd, óf de ouders zijn zwaar egocentrisch en pakken graag geld van hun eigen kids.
Doe wel stukje mee een deel van Zus.
Ondertussen door Fok-kers gewaarschuwd voor KOM.
Nu stukje voorzichtiger.
Volgens mij is dit niet geheel zuivere koffie.
PAS OP; Bij twijfel niet doen.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_197533143
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:35 schreef zeeland6 het volgende:
collin heeft problemen ?

Error establishing a database connection
Inmiddels werkt de site weer.
pi_197533164
Weer een vervroegde aflossing bij SiG.
Oude Markt 8 en 9, Dr. Poelsstraat 17 te Schinnen.
Al binnen het 1e jaar maar wel met een (beperkte) boeterente.
pi_197535301
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:11 schreef zeeland6 het volgende:
Algemeen. Ik heb vraagtekens bij dat sommigen kost wat kost willen investeren in projecten die vaag zijn, info onvolledig is en meer vragen oproepen dat de pitch kan beantwoorden. De laatste twee projecten van de omvorming tot studentenhuisvesting en vastgoedonderneemster zijn daar twee voorbeelden van. In de pitch staan mooi verdekte rode vlaggen en als je op het forum kijkt verschijnen er steeds meer rode vlaggen. Dat is het mooie van dit forum.
Anderzijds heb ik ook wel eens vraagtekens bij hier besproken projecten die een default werden; zo van hoe heb je daar in vredesnaam in kunnen investeren.... Zo maakt ieder zijn goede of minder goede afwegingen.

Maar goed de tijd zal het leren. Neem bijvoorbeeld Investormatch. Die hadden zeer uitgebreide pitches en uitvoerige excel berekeningen. Dat heeft niet voorkomen dat er bij IVM nogal wat defaults kwamen.

Persoonlijk kan ik me bij de Limburgse weduwe nauwelijks voorstellen dat deze tot een default zou leiden. Geleen en Gennep zijn geen Randstad maar ook daar doen mensen gewoon hun boodschappen en wordt vastgoed verhuurd. Dus een basisinleg vind ik wel verantwoord gezien het totale plaatje.
Pecunia non olet
pi_197537616
quote:
14s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:00 schreef Horsemen het volgende:
Weer een vervroegde aflossing bij SiG.
Oude Markt 8 en 9, Dr. Poelsstraat 17 te Schinnen.
Al binnen het 1e jaar maar wel met een (beperkte) boeterente.
Fijn maar weer. Net 2 tientjes aan dit avontuurtje overgehouden :6
Pecunia non olet
pi_197540503
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 11:35 schreef dyna18 het volgende:
Jaaroverzicht van SamenInGeld 2020 is nu beschikbaar.
Hmm. Bij mij is 2019 nog het meest recente beschikbare overzicht.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')