abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196789018
Vandaag is het snoeiharde eindrapport van de parlementaireondervragingscommisie toeslagenaffaire gepubliceerd.
quote:
Veel ouders is in de kinderopvangtoeslagaffaire een "ongekend onrecht" aangedaan. Bij de uitvoering van de kinderopvangtoeslagen zijn grondbeginselen van de rechtsstaat geschonden. Die snoeiharde constateringen doet de parlementaire ondervragingscommissie in haar eindrapport. Ministers, ambtenaren, de Tweede Kamer en zelfs rechters krijgen ervan langs.
https://nos.nl/artikel/23(...)taat-geschonden.html

Bespreek hier de politieke gevolgen van dit drama.
zie email 27 oktober
pi_196789083
Ikzelf denk dat dit grond is voor aftreden door het kabinet. Dat zal een grotendeels symbolische stap zijn zo kort op de verkiezingen. En door Corona zal van demissionair zijn ook weinig terecht komen. Er moet vol gas gegeven blijven worden.

Maar ik denk wel dat een heel stevig signaal nodig is om aan te geven dat deze zeer grove schending van de basisbeginselen van rechtstatelijkheid niet getolereerd wordt.
zie email 27 oktober
  donderdag 17 december 2020 @ 18:02:38 #3
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_196789115
Zou dit in de OP verwerkt kunnen worden?
https://www.tweedekamer.n(...)gtoeslag-overhandigd

https://nos.nl/artikel/23(...)taat-geschonden.html

https://nos.nl/artikel/23(...)t-meer-gebeuren.html

https://www.nrc.nl/nieuws(...)agenaffaire-a4024242

https://www.trouw.nl/poli(...)-aangedaan~be0bf87d/

https://www.volkskrant.nl(...)lagendrama~b6b54930/

https://www.nu.nl/algemee(...)oeslagenaffaire.html

Ik denk inderdaad dat het onderzoeksrapport wel tot het aftreden van het kabinet leidt. De hoofdpersonen zouden zich moeten beraden op hun politieke toekomst: Rutte, Asscher, Wiebes. Je kunt als politicus niet zonder gevolgen een loopje nemen met de rechtsstaat.
pi_196789118
"Krijgen er van langs"

Tuurlijk joh. We gaan het zien.
Voor dit soort wanbeleid moeten forse celstraffen uitgedeeld worden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_196789160
Ja, ik denk ook dat ze allemaal aftreden. Anders moeten ze Wiebes voor de bus gooien en ik denk niet dat de VVD daar mee akkoord gaat.

Het zou wel bijzonder zijn als dit kabinet af gaat treden en toch in dezelfde samenstelling (qua partijen) door gaat, trouwens. Maar 65% van de bevolking staat achter het huidige kabinet (bron), dus aan de andere kant zou het ook weer niet zo gek zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_196789181
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:02 schreef Smegma. het volgende:

Ik denk inderdaad dat het onderzoeksrapport wel tot het aftreden van het kabinet leidt. De hoofdpersonen zouden zich moeten beraden op hun politieke toekomst: Rutte, Asscher, Wiebes. Je kunt als politicus niet zonder gevolgen een loopje nemen met de rechtsstaat.
Tja, dan moeten de kamerleden die zo hard riepen om keiharde maatregelen tegen fraude (Omtzigt...) dat eigenlijk ook gaan doen. Dit was echt op aanvraag van de kamer, deze onbehoorlijke wet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 17 december 2020 @ 18:19:24 #7
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_196789386
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:05 schreef Hanca het volgende:
Ja, ik denk ook dat ze allemaal aftreden. Anders moeten ze Wiebes voor de bus gooien en ik denk niet dat de VVD daar mee akkoord gaat.

Het zou wel bijzonder zijn als dit kabinet af gaat treden en toch in dezelfde samenstelling (qua partijen) door gaat, trouwens. Maar 65% van de bevolking staat achter het huidige kabinet (bron), dus aan de andere kant zou het ook weer niet zo gek zijn.
Zal toch wel meevallen? Ik zie in Wiebes geen carrièrepoliticus (toch eerder een passant die het Haagse ook allemaal is tegengevallen en ergens voor een baan in het bedrijfsleven zal kiezen) en de schade voor m.n. Rutte beperken kan handig zijn met oog op de verkiezingen. Vrijwel geen enkele fractievoorzitter/lijsttrekker is onbeschadigd gebleven, dus dan is voor de bühne 'schoon schip maken' wel aantrekkelijk en het laat het ook gemakkelijker worden voor de coalitiepartners om zich beter te profileren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_196789451
quote:
15s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zal toch wel meevallen? Ik zie in Wiebes geen carrièrepoliticus (toch eerder een passant die het Haagse ook allemaal is tegengevallen en ergens voor een baan in het bedrijfsleven zal kiezen) en de schade voor m.n. Rutte beperken kan handig zijn met oog op de verkiezingen. Vrijwel geen enkele fractievoorzitter/lijsttrekker is onbeschadigd gebleven, dus dan is voor de bühne 'schoon schip maken' wel aantrekkelijk en het laat het ook gemakkelijker worden voor de coalitiepartners om zich beter te profileren.
Wiebes is echt groot bij de VVD, schrijft ook een heel groot deel van het programma.
  Redactie Games donderdag 17 december 2020 @ 18:32:53 #9
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_196789632
Hier moet niet worden afgetreden, hier moeten mensen om vervolgd worden. Te beginnen met Wiebes. Die mag nooit, nooit meer op een invloedrijke positie zitten met z'n geklungel.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
  donderdag 17 december 2020 @ 18:41:11 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196789790
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:32 schreef Puddington het volgende:
Hier moet niet worden afgetreden, hier moeten mensen om vervolgd worden. Te beginnen met Wiebes. Die mag nooit, nooit meer op een invloedrijke positie zitten met z'n geklungel.
Dit.
  donderdag 17 december 2020 @ 18:41:35 #11
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_196789795
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wiebes is echt groot bij de VVD, schrijft ook een heel groot deel van het programma.
Dat is best te vervangen. Een pen is eerder te vinden dan een kopstuk en als (potentieel) kopstuk is Wiebes al te beschadigd om een grotere politieke rol te spelen dan hij nu heeft.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_196789822
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:32 schreef Puddington het volgende:
Die kans lijkt me heel, heel erg klein. Want feitelijk zou je dan misschien wel tientallen ambtenaren moeten gaan vervolgen. Want een politieke verantwoordelijkheid is niet altijd een strafrechtelijke verantwoordelijkheid en het leek er tijdens de hoorzittingen op dat veel signalen helemaal niet tot de top en dus tot Wiebes zijn gekomen.
pi_196789909
quote:
3s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:41 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat is best te vervangen. Een pen is eerder te vinden dan een kopstuk en als (potentieel) kopstuk is Wiebes al te beschadigd om een grotere politieke rol te spelen dan hij nu heeft.
Ja, hij hoeft natuurlijk ook niet per sé weg als 'pen' als hij weg moet.

Probleem is alleen ook dat uit de hoorzittingen bleek dat Asscher, die niet meer kan worden ontslagen, minstens net zo schuldig was. En gaat de linkse oppositie echt het risico lopen dat de partijleider van de PvdA zwaar beschadigd wordt, terwijl de partijleiders van VVD en CDA er mee weg lijken te komen? Ironisch genoeg lopen teleurgestelde PvdA kiezers nu vaak genoeg naar Rutte over...
  donderdag 17 december 2020 @ 19:09:33 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196790268
Het gaat niet om de poppetjes, het gaat om wat ze nu gaan veranderen. Op alle vlakken, dus regering, ambtenarij, uitvoerende diensten én Tweede Kamer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196790537
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
Het gaat niet om de poppetjes, het gaat om wat ze nu gaan veranderen. Op alle vlakken, dus regering, ambtenarij, uitvoerende diensten én Tweede Kamer.
Nou ja, degenen die de atmosfeer gemaakt hebben waardoor buitenlandse ouders of ouders van buitenlandse afkomst automagisch verdacht zijn mogen toch ook wat uitleggen, lijkt mij en die zitten toch wel vooral in de 2e Kamer.
pi_196790547
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
En de Raad van State niet vergeten.
zie email 27 oktober
pi_196790589
Er was ooit een principe dat de minister verantwoordelijk was en die verantwoordign ook nam, trouwens.

Ben benieuwd of daar nog iets van over is.
  donderdag 17 december 2020 @ 19:29:43 #18
346939 Janneke141
pi_196790631
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou ja, degenen die de atmosfeer gemaakt hebben waardoor buitenlandse ouders of ouders van buitenlandse afkomst automagisch verdacht zijn mogen toch ook wat uitleggen, lijkt mij en die zitten toch wel vooral in de 2e Kamer.
Dat is verwerpelijk, maar wel klein bier in een serie gebeurtenissen waar diverse onderdelen van de overheid de burger tot vijand hebben bestempeld en het eigenlijk allemaal wel prima vonden.

Het uitgangspunt moet altijd zijn dat de overheid er voor de burger is, en niet andersom. Die basis is in de toeslagenaffaire compleet uit het oog verloren en daarmee is de rechtszekerheid en de vertrouwensband ernstig geschaad. Dat moet worden hersteld.

We hebben het hier over allerlei ministeries die informatie achterhouden voor de volksvertegenwoordiging. Over een Belastingdienst die absurde terugvorderingen doet, al weten ze op het moment van versturen dat het mensen zo ongeveer hun leven kost. En de overheid houdt stukken achter in rechtszaken die gedupeerden aanspannen tegen diezelfde overheid. En waarom? Omdat het kon. Dat is een structureel probleem dat je niet herstelt met een paar rollende koppen.
pi_196790824
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
Er was ooit een principe dat de minister verantwoordelijk was en die verantwoordign ook nam, trouwens.

Ben benieuwd of daar nog iets van over is.
Wie moeten dan aftreden, Hoekstra, Koolmees en Van Huffelen? Dat zou best belachelijk zijn...
  donderdag 17 december 2020 @ 19:47:02 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196791006
Ik vraag me af of ze een kabinet gaan laten vallen in deze periode. Gezien het aantal VVD'ers dat hem voorging kan Wiebes daar ook wel achteraan.
pi_196791105
Ik vraag me vooral af wie straks nog openlijk durft uit te komen voor zijn stem op VVD/PvdA.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_196791129
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:52 schreef Complotwappie het volgende:
Ik vraag me vooral af wie straks nog openlijk durft uit te komen voor zijn stem op VVD.
Zat mensen, aangezien de VVD gewoon dik aan kop staat in de peilingen, Rutte 1 van onze populairste premiers ooit is en dit kabinet ook gewoon goede populariteitsscores haalt.

Ik vraag me trouwens af waarom je PvdA hier niet noemt, die zijn net zo schuldig.
pi_196791153
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zat mensen, aangezien de VVD gewoon dik aan kop staat in de peilingen, Rutte 1 van onze populairste premiers ooit is en dit kabinet ook gewoon goede populariteitsscores haalt.
FvD en PVV zijn ook de grootste geweest terwijl het niet vanzelfsprekend was dat je er voor uit kon of durfde te komen op een van de twee te stemmen.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:53 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me trouwens af waarom je PvdA hier niet noemt, die zijn net zo schuldig.
Terecht opgemerkt. Zie aanpassing.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 17 december 2020 @ 19:58:57 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196791223
Dit wordt voor de VVD wel een hele pijnlijke zaak
pi_196791315
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is verwerpelijk, maar wel klein bier in een serie gebeurtenissen waar diverse onderdelen van de overheid de burger tot vijand hebben bestempeld en het eigenlijk allemaal wel prima vonden.

Het uitgangspunt moet altijd zijn dat de overheid er voor de burger is, en niet andersom. Die basis is in de toeslagenaffaire compleet uit het oog verloren en daarmee is de rechtszekerheid en de vertrouwensband ernstig geschaad. Dat moet worden hersteld.

We hebben het hier over allerlei ministeries die informatie achterhouden voor de volksvertegenwoordiging. Over een Belastingdienst die absurde terugvorderingen doet, al weten ze op het moment van versturen dat het mensen zo ongeveer hun leven kost. En de overheid houdt stukken achter in rechtszaken die gedupeerden aanspannen tegen diezelfde overheid. En waarom? Omdat het kon. Dat is een structureel probleem dat je niet herstelt met een paar rollende koppen.
Dit is natuurlijk waar. Dat zoiets gebeurt is verschrikkelijk en niet goed te praten. Maar in de context van destijds is het wel te snappen hoe het gegaan is. En als zo’n proces eenmaal op gang is dan kan dat lastig te keren zijn.

Maar als je gaat liegen bij de rechter, de kamer verkeerd informeert en onderzoeken opzettelijk traineert. Dan ben je ver over de grens.

Nog los van dat gezeik met die compensatie nu. Wat een drama is dat.
zie email 27 oktober
pi_196791354
Als Rutte, Asscher en Hoekstra niet in de gevangenis belanden dan is dit een grote aanval op de rechtstaat :(
Ja dat is slechts de topje van de ijsberg, er horen er nog veel meer kaalgeplukt in het gevang zonder proces :(
pi_196791386
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:58 schreef Hexagon het volgende:
Dit wordt voor de VVD wel een hele pijnlijke zaak
Als Rutte buiten schot blijft valt dat wel mee, een hele hoop van de huidige potentiële VVD stemmers zijn toch vooral Rutte-stemmers.

Het kan voor de PvdA wel eens erger worden. Er was na het verbond tussen PvdA en GL al weinig reden meer om PvdA boven GL te kiezen. De hoofdreden was nog het aantal ervaren bestuurders, degelijke kwaliteit. Maar als Asscher nu op het hakblok komt, zijn ze dat ook kwijt.
pi_196791453
quote:
6s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Als Rutte, Asscher en Hoekstra niet in de gevangenis belanden dan is dit een grote aanval op de rechtstaat :(
Ja dat is slechts de topje van de ijsberg, er horen er nog veel meer kaalgeplukt in het gevang zonder proces :(
Hoekstra wordt niet genoemd in de conclusie. Rutte, Asscher, Weekers en Wiebes wel.
pi_196791471
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als Rutte buiten schot blijft valt dat wel mee, een hele hoop van de huidige potentiële VVD stemmers zijn toch vooral Rutte-stemmers.

Het kan voor de PvdA wel eens erger worden. Er was na het verbond tussen PvdA en GL al weinig reden meer om PvdA boven GL te kiezen. De hoofdreden was nog het aantal ervaren bestuurders, degelijke kwaliteit. Maar als Asscher nu op het hakblok komt, zijn ze dat ook kwijt.
Ik zou er niet rouwig om zijn, Asscher en zijn coup was voor mij de voornaamste reden om niet meer op de PvdA te stemmen.
pi_196791506
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik zou er niet rouwig om zijn, Asscher en zijn coup was voor mij de voornaamste reden om niet meer op de PvdA te stemmen.
Ik heb ook weinig tot niks met Asscher (itt Samson), maar een PvdA die nu nog kleiner wordt dan nu zou ik wel heel pijnlijk vinden.
pi_196791556
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik heb ook weinig tot niks met Asscher (itt Samson), maar een PvdA die nu nog kleiner wordt dan nu zou ik wel heel pijnlijk vinden.
Ja, absoluut, hoewel het wel uitmaakt waar die stemmen dan heen gaan, tenslotte is er een links motorblok nu ;)
  donderdag 17 december 2020 @ 20:15:26 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196791603
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Asscher kan hier als persoon inderdaad wel wat deuken oplopen maar wat denk ik meer schadelijk is dat is dat de visie achter dit beleid meer aan de VVD kleeft. Het hele "keihard aanpakken!" en "zero tolerance!" idee is toch iets waar je meteen aan VVD-retoriek denkt. Dus dat zou zich wel eens tegen hen kunnen keren.

De PvdA kan nog zeggen "Wij hebben iets heel stoms gedaan, en dat hebben we bij de vorige verkiezingen al voor onze kiezen gehad. Het spijt ons." Bij de VVD zit het meer in het DNA van de partij.
pi_196791621
Mijn voorspelling, de betrokkenen zeggen sorry, gaan door het stof, maken uitgebreide excuses en blijven zitten waar ze zitten.

Noem mij maar cynisch.
pi_196791636
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, absoluut, hoewel het wel uitmaakt waar die stemmen dan heen gaan, tenslotte is er een links motorblok nu ;)
Ik denk niet dat GL dat motorblok echt vast gaat houden als PvdA naar 5 of 6 zetels gaat, bijvoorbeeld. Zeker als GL die zetels dan absorbeerd en naar 25 zetels gaat. Want dan heeft de PvdA heel weinig toegevoegde waarde. Ze moeten wel redelijk gelijkwaardig blijven.
  donderdag 17 december 2020 @ 20:17:19 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196791662
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:15 schreef Tijger_m het volgende:
Mijn voorspelling, de betrokkenen zeggen sorry, gaan door het stof, maken uitgebreide excuses en blijven zitten waar ze zitten.

Noem mij maar cynisch.
Wiebes zal er toch wel uitvliegen denk ik.
pi_196791698
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wiebes zal er toch wel uitvliegen denk ik.
We gaan het zien.
pi_196791720
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Waarom? Dit wanbeleid is wat de PvdA mede-produceert dan wel in stand houdt.
pi_196791817
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:19 schreef Complotwappie het volgende:

[..]

Waarom? Dit wanbeleid is wat de PvdA mede-produceert dan wel in stand houdt.
Omdat ik het enorm belangrijk vind dat we een goede coalitie democratie hebben met een sterk midden. En bij dat sterke midden is de PvdA gewoon keihard nodig. Zeker als je kijkt hoeveel kwaliteit er wel in die partij rond loopt (Dijksma en Aboutaleb bijvoorbeeld, maar ook zeker tientallen andere mensen).
  donderdag 17 december 2020 @ 20:36:55 #39
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_196792131
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat ik het enorm belangrijk vind dat we een goede coalitie democratie hebben met een sterk midden. En bij dat sterke midden is de PvdA gewoon keihard nodig. Zeker als je kijkt hoeveel kwaliteit er wel in die partij rond loopt (Dijksma en Aboutaleb bijvoorbeeld, maar ook zeker tientallen andere mensen).
Het is alleen jammer dat je daar het links-populistische GroenLinks bij cadeau krijgt.
pi_196792209
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als een soort anker voor het extremistische neoliberalisme van de VVD?
pi_196792368
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:42 schreef Complotwappie het volgende:

[..]

Nee, omdat de middenkabinetten in Nederland er gewoon voor zorgen dat we het heel goed doen, een fijn land hebben en in bijna alle lijstjes top scoren. En voor die middenkabinetten is PvdA gewoon nodig.
  donderdag 17 december 2020 @ 20:55:46 #42
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196792424
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:36 schreef Van_Poppel het volgende:
het links-populistische GroenLinks
Sp is populistisch. GroenLinks lijkt me meer links-elitair.
pi_196792506
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:42 schreef Complotwappie het volgende:

[..]

Dat is er nu wel aardig af, heb ik het idee. Ik denk meer omdat de kiezers er nu genoeg van lijk te hebben dan uit overtuiging bij de VVD maar goed, de koers lijkt wel veranderd.
  donderdag 17 december 2020 @ 22:02:56 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196793997
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:15 schreef Tijger_m het volgende:

Noem mij maar cynisch.
Of realistisch.
Grote kans dat dit gaat gebeuren.
pi_196794259
quote:
6s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Iemand kaalplukken en dan ook nog zonder proces, dat lijkt me een nog grotere aanval op de rechtsstaat dan de betrokkenen vrijuit laten gaan...

Hoe dan ook: het nivelleringsfeestje van de PvdA leidde onder een staatssecretaris die sinds gisteren burgemeester is van een grote gemeente tot invoeren van een kinderopvangtoeslag voor de lagere inkomens, die vervolgens met de nodige bureaucratie en duizenden mitsen en maren (er werd nog net niet een horoscoop getrokken van de gastouder) leidde tot een gedrocht waarin miljarden werden rondgepompt. De verantwoordelijke ministers in de kabinetten-Rutte stonden erbij en keken ernaar.
Ik zal wel weer ouderwets zijn, maar zijn we dan @#¤&* nogantoe zo geindividualiseerd dat het zo moeilijk is om als vriendendienst een dagdeel per week op elkaars buurkinderen te letten? Gewoon onkosten vergoeden of elkaar helpen met gesloten beurzen, dan heb je dit soort ondingen van toeslagen niet eens nodig!

En al die getroffen ouders verdienen gewoon hun compensatie! Zijn ze nog net zo goed af als al die jaren zonder schulden in de bijstand, maar het is iets.
pi_196794297
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 20:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, omdat de middenkabinetten in Nederland er gewoon voor zorgen dat we het heel goed doen, een fijn land hebben en in bijna alle lijstjes top scoren. En voor die middenkabinetten is PvdA gewoon nodig.
De sociale dan wel solidaire vleugel kan je altijd gebruiken, de progressief-liberale vleugel van de PvdA kan ik missen als kiespijn.
  donderdag 17 december 2020 @ 22:58:44 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196795156
Ik ben wel benieuwd wat dat eigenlijk voor psychopaten zijn die bij de belastingdienst werken. Zouden ze dat in hun sollicitatieprocedure eisen?
  donderdag 17 december 2020 @ 23:01:59 #48
346939 Janneke141
pi_196795213
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 22:58 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat dat eigenlijk voor psychopaten zijn die bij de belastingdienst werken. Zouden ze dat in hun sollicitatieprocedure eisen?
Een voorliefde voor bureaucratie lijkt me wel een pre.
  donderdag 17 december 2020 @ 23:03:23 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196795237
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 23:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een voorliefde voor bureaucratie lijkt me wel een pre.
Ja die heb je er op FOK ook een hoop. Als ergens een regeltje voor is stoppen ze per direct met zelf nadenken.
pi_196795253
quote:
Hm, niet mijn ervaring dat het psychopaten zijn, ik denk dat dit een beetje een apart geval is geweest om eerlijk te zijn.
pi_196795277
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 23:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja die heb je er op FOK ook een hoop. Als ergens een regeltje voor is stoppen ze per direct met zelf nadenken.
Alsof je die ook niet legio in het bedrijfsleven hebt, toe nou, zeg, dat zie je overal. Mensen voelen zich nu eenmaal veilig als er regels zijn die ze kunnen volgen en opleggen.
pi_196795296
quote:
Ik ken alleen een ICTer die ooit gedetacheerd is geweest bij de Belastingdienst om een systeem te implementeren... wat ik van hem begreep is heel veel geduld en kennis van heel oude systemen (MS-DOS en Windows 95) een minimumeis. Wellicht worden de medewerkers zo chagrijnig van dat systeem dat ze dat afreageren op anderen?
  donderdag 17 december 2020 @ 23:07:52 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196795332
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 23:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Alsof je die ook niet legio in het bedrijfsleven hebt, toe nou, zeg, dat zie je overal. Mensen voelen zich nu eenmaal veilig als er regels zijn die ze kunnen volgen en opleggen.
Ik zeg ook nergens dat het puur bij de overheid is

In dit topic ga ik al fel van leer tegen dat soort robotmensen die niet kunnen nadenken of bepaalde regeltjes wel kloppen
NWS / KLM-medewerker (53) ontslagen na waterdiefstal #2
pi_196795416
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 23:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik zeg ook nergens dat het puur bij de overheid is

In dit topic ga ik al fel van leer tegen dat soort robotmensen die niet kunnen nadenken of bepaalde regeltjes wel kloppen
NWS / KLM-medewerker (53) ontslagen na waterdiefstal #2
Ik vind het een veel groter probleem dat het heeft kunnen ontstaan want dit is geen toeval, he? Dit is gewoon een uitvloeisel van het Wilders gebral tegen buitenlanders en met name het zgn. verontwaardigde geschreeuw over buitenlanders die "ons" bestelen want daar gaat dit uiteindelijk om, het waren allemaal mensen met een achternaam die buitenlands klonk of mensen die daadwerkelijk een migranten achtergrond hadden.

En nu is iedereen oh zo verontwaardigd maar ze vergeten even dat men er vrolijk aan mee deed om Wilders de wind uit de zeilen te nemen.
  Redactie Games donderdag 17 december 2020 @ 23:23:01 #55
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_196795598
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Die kans lijkt me heel, heel erg klein. Want feitelijk zou je dan misschien wel tientallen ambtenaren moeten gaan vervolgen. Want een politieke verantwoordelijkheid is niet altijd een strafrechtelijke verantwoordelijkheid en het leek er tijdens de hoorzittingen op dat veel signalen helemaal niet tot de top en dus tot Wiebes zijn gekomen.
De commissie concludeerde dat Wiebes wel degelijk wist van de harde gang van zaken bij de belastingdienst en daar de kamer niet van informeerde. Dat mag je hem best aanrekenen. En uiteraard zijn er tientallen ambtenaren bij betrokken maar Wiebes is wel een van de eindverantwoordelijken. Hij was staatssecretaris van financiën, en je moet ergens beginnen. Of hij schuldig is moet een rechter bepalen, maar het is ook een signaal aangeven dat wij onze politieke bestuurders verantwoordelijk houden en dat ze niet boven de wet staan.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_196796177
quote:
Heel lang geleden, toen deze jongen nog studeerde, werkte ik in een callcenter van de belastingdienst. Het krampachtige cultuurtje van meewarig om elkaar giechelen, weerzinwekkend flauwe kantoorhumor en kliekjesvorming maakten het niet tot een prettige werkplek.
Het verbaast me dus niets dat er zo’n achterklapcultuur is. Waarom dat een noodzaak is om erbij te horen - mij werd na vijf maanden vriendelijk verzocht om op te krassen - is mij een raadsel.
  vrijdag 18 december 2020 @ 08:52:39 #57
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196797762
Gedupeerde toeslagenaffaire: 'Ze moeten de gevangenis in'

Kristie Rongen is één van de gedupeerden in de toeslagenaffaire. Jarenlang werd ze door de Belastingdienst onterecht bestempeld als fraudeur. Vandaag kwam er een snoeihard rapport naar buiten waarin Kristie gelijk kreeg. De gedupeerden is volgens de onderzoekscommissie 'ongekend onrecht' aangedaan.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ders-belastingdienst

^O^ ^O^ _O_
pi_196799520
Er is er maar 1 eindverantwoordelijk voor het klimaat waar dit in is ontstaan en dat is Rutte. Hij dient zijn conclusies te trekken en niet weer met een ongemeend "sorry" te komen. Dat hebben we nu echt al te vaak gehoord. Feit dat de rechtstaat niet meer functioneert is nogal wat.
  vrijdag 18 december 2020 @ 12:07:39 #59
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196800313
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:19 schreef zoost het volgende:
Er is er maar 1 eindverantwoordelijk voor het klimaat waar dit in is ontstaan en dat is Rutte. Hij dient zijn conclusies te trekken en niet weer met een ongemeend "sorry" te komen. Dat hebben we nu echt al te vaak gehoord. Feit dat de rechtstaat niet meer functioneert is nogal wat.
Dat heeft zelfs een naam gekregen en de lul is er nog trots op ook :r

quote:
De 'Rutte-doctrine' schrijft voor dat de Tweede Kamer en journalisten geen toegang krijgen tot bepaalde stukken bij ministeries. Dat zei premier Mark Rutte tijdens zijn verhoor over zijn rol in de toeslagenaffaire. Rutte wil niet dat mails tussen ambtenaren onderling of tussen ambtenaren en bewindspersonen over bepaalde ideeën of voorstellen openbaar worden.
Een ambtenaar vroeg Rutte een tijd geleden naar het effect van de doctrine, waardoor toenmalig staatssecretaris Menno Snel (Financiën) bepaalde stukken niet aan de Kamer kon geven. De sms die de ambtenaar heeft gestuurd, werd voorgelezen door de ondervragingscommissie tijdens het verhoor.

Rutte wil niet dat mails tussen ambtenaren onderling of tussen ambtenaren en bewindspersonen over bepaalde ideeën of voorstellen openbaar worden. "Daar moet je als ambtenaren gewoon over kunnen mailen zonder dat die mails naar buiten komen", legt hij uit.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)kken-openbaar-worden

Die lul hoort kaalgeplukt in het gevang met een beroepsverbod de komende 20 jaar :7
pi_196800341
Het is niet meer dam terecht dat gedachtespinsels van ambtenaren niet opgevraagd kunnen worden. Anders krijg je een enorme angstcultuur om dingen op te schrijven of met onorthodoxe voorstellen te komen. Het zou echt te gek voor woorden zijn als zulke notities onder de WOB zouden vallen of zouden kunnen worden opgevraagd door de Kamer. Voorstellen die geen beleid worden, maar worden verworpen, heeft verder niemand iets mee te maken.

Rutte heeft hier dus volkomen gelijk, maar ook ver voor Rutte was dit al de regel. Het is alleen pas sinds Rutte dat bepaalde mensen daar anders over zijn gaan denken, terwijl het altijd normaal was. Het zou eigenlijk "de normale gang van zaken" ipv "de Rutte-doctrine" moeten heten.
  vrijdag 18 december 2020 @ 12:22:50 #61
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196800509
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:11 schreef Hanca het volgende:
Rutte heeft hier dus volkomen gelijk, maar ook ver voor Rutte was dit al de regel. Het is alleen pas sinds Rutte dat bepaalde mensen daar anders over zijn gaan denken, terwijl het altijd normaal was. Het zou eigenlijk "de normale gang van zaken" ipv "de Rutte-doctrine" moeten heten.
:') :') :') :')

Opmerkingen Rutte over Wob tijdens verhoor toeslagenaffaire wekken verbazing

Tijdens een verhoor over de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst heeft een aantal opmerkingen van premier Rutte in journalistieke kring wenkbrauwen doen optrekken. Rutte stelde dat op zijn departement Algemene Zaken door ambtenaren soms wordt 'gegrapt' niet alle gevoelige informatie vast te leggen, in verband met de Wob.

“We hebben niet de tijd om alles op papier te zetten. Het is een klein departement”, zei Rutte op vragen. Tegelijk ontkende Rutte dat de Wob daarin een rol speelt. “Ik heb nooit opdracht gegeven niets op te schrijven”, aldus de premier.

quote:
RTL Nieuws-journalist Pieter Klein noemt de ontboezeming een kernprobleem van de informatievoorziening.
https://www.villamedia.nl(...)ire-wekken-verbazing

Rutte frustreerd dus actief de boel en dat is om te :r en beslist niet logisch en zeker niet normaal :(

Zelfs de commissie zat :o
pi_196800959
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:22 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Tijdens een verhoor over de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst heeft een aantal opmerkingen van premier Rutte in journalistieke kring wenkbrauwen doen optrekken. Rutte stelde dat op zijn departement Algemene Zaken door ambtenaren soms wordt 'gegrapt' niet alle gevoelige informatie vast te leggen, in verband met de Wob.

“We hebben niet de tijd om alles op papier te zetten. Het is een klein departement”, zei Rutte op vragen. Tegelijk ontkende Rutte dat de Wob daarin een rol speelt. “Ik heb nooit opdracht gegeven niets op te schrijven”, aldus de premier.
[..]

Rutte frustreerd dus actief de boel en dat is om te :r en beslist niet logisch en zeker niet normaal :(

Dat is totaal wat anders. Maar dat persoonlijke opvattingen, ideeën e.d. van ambtenaren intern moeten blijven is de enige manier waarop een overheid kan functioneren.
pi_196801306
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 11:19 schreef zoost het volgende:
Ja maar hij was gewoon te goed van vertrouwen hoor.
"Pools are perfect for holding water"
pi_196801337
quote:
Het is niet meer dam terecht dat gedachtespinsels van ambtenaren niet opgevraagd kunnen worden. Anders krijg je een enorme angstcultuur om dingen op te schrijven of met onorthodoxe voorstellen te komen. Het zou echt te gek voor woorden zijn als zulke notities onder de WOB zouden vallen of zouden kunnen worden opgevraagd door de Kamer. Voorstellen die geen beleid worden, maar worden verworpen, heeft verder niemand iets mee te maken.

[quote]Rutte heeft hier dus volkomen gelijk, maar ook ver voor Rutte was dit al de regel. Het is alleen pas sinds Rutte dat bepaalde mensen daar anders over zijn gaan denken, terwijl het altijd normaal was. Het zou eigenlijk "de normale gang van zaken" ipv "de Rutte-doctrine" moeten heten.
Ja, in een normale, correct werkende, organisatie is zulk beleid wellicht wenselijk.

Maar Rutte wist al dondergoed dat het flink mis aan het gaan was bij de belastingdienst. En als je dan dat beleid verdedigt, ben je de facto bezig met verhullen.
pi_196801358
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:19 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja, in een normale organisatie is zulk beleid wellicht wenselijk.

Maar Rutte wist al dondergoed dat het flink mis aan het gaan was bij de belastingdienst. En als je dan dat beleid verdedigt, ben je de facto bezig met verhullen.
Maar de naam 'Rutte-doctrine' is veel ouder dan de toeslagenaffaire.
pi_196801432
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar de naam 'Rutte-doctrine' is veel ouder dan de toeslagenaffaire.
En nu heeft hij dus mogen aanschouwen wat zijn doctrine teweeg brengt in een verrotte organisatie waarin fouten achtergehouden worden; controle van de overheid wordt zwaar bemoeilijkt.

Waardoor het bizar is dat hij die doctrine in dat debat verdedigt.
pi_196801472
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:26 schreef probeer het volgende:

[..]

En nu heeft hij dus mogen aanschouwen wat zijn doctrine teweeg brengt in een verrotte organisatie waarin fouten achtergehouden worden; controle van de overheid wordt zwaar bemoeilijkt.

Waardoor het bizar is dat hij die doctrine in dat debat verdedigt.
Er is hier meer mis gegaan. Het achterhouden van opvattingen van ambtenaren was hier niet het probleem. Het fout beantwoorden van kamervragen en het achterhouden van dingen die wel beleidsstukken zijn wel. Als de laatste twee dingen niet gebeurd waren, had niemand de opmerkingen van ambtenaren willen hebben.
pi_196801585
quote:
Maar je zou je er ook niet voor hoeven schamen. Voorstellen mogen toch gewoon naar buiten? Waarom zou dat erg zijn? Ideeën die het daglicht niet kunnen verdragen verwacht ik niet bij welk Ministerie dan ook.
pi_196801661
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:35 schreef zoost het volgende:

[..]

Maar je zou je er ook niet voor hoeven schamen. Voorstellen mogen toch gewoon naar buiten? Waarom zou dat erg zijn? Ideeën die het daglicht niet kunnen verdragen verwacht ik niet bij welk Ministerie dan ook.
Dan krijg je koppen als "ministerie die en die was dat van plan", terwijl het misschien alleen een out-of-the-box idee was om er eens helemaal anders naar te kijken. Het zou echt funest zijn voor de creativiteit op de ministeries, volgens mij.

Stel dat er op een ministerie nu een hele gekke coronamaatregel wordt bedacht als out-of-the-box om mee verder te werken (ik noem maar wat: 70+ers mogen alleen tussen 9 en 11 en 19 en 20 naar buiten en dan moet de rest verplicht binnen blijven), dan wil je niet dat dat in de krant komt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 18-12-2020 13:44:54 ]
pi_196801690
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 18:02 schreef Harvest89 het volgende:
"Krijgen er van langs"

Tuurlijk joh. We gaan het zien.
Voor dit soort wanbeleid moeten forse celstraffen uitgedeeld worden.
Maar het is precies op de laatste dag van het jaar gepresenteerd. Gister wat media aandacht, beetje reageren, maar grote kans dat het verdwijnt in een la in het kantoor van rutte.

Terwijl hij, asscher, wiebes en de ambtenaren bij de BD die de procedures willens en wetens hebben goedgekeurd, opgeknoopt horen te worden.

De primaire taak van de politiek is de rechtstaat beschermen. Faal.
Daarbij heeft de BD voor eigen rechter gespeeld, zelf straffen uitgevoerd en mensen van rechtsgang weerhouden. Faal.

Beide uit den boze. Beide waard voor lange celstraffen gezien de hoeveelheid gedupeerden.

En weet je wat? Dit is ook bij andere toeslagen zo. Niet alleen bij deze.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196801721
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 19:47 schreef Hexagon het volgende:
Ik vraag me af of ze een kabinet gaan laten vallen in deze periode. Gezien het aantal VVD'ers dat hem voorging kan Wiebes daar ook wel achteraan.
In een normale periode had dit denk ik wel genoeg geweest.

We hebben nu een noodperiode die sinds WOII niet heeft geheerst en we zitten 3 maanden voor de volgende verkiezingen. Kans dat het nu nog valt is nihil.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196801806
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat is totaal wat anders. Maar dat persoonlijke opvattingen, ideeën e.d. van ambtenaren intern moeten blijven is de enige manier waarop een overheid kan functioneren.
Dat begrijp ik niet. Als je die ideeën voor voren brengt, moet je toch ook bereidt zijn ze te verantwoorden? Het gaat niet om allerlei losse flodders tijdens een brainstorm sessie.
pi_196801819
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:46 schreef zoost het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet. Als je die ideeën voor voren brengt, moet je toch ook bereidt zijn ze te verantwoorden? Het gaat niet om allerlei losse flodders tijdens een brainstorm sessie.
Daar gaat het dus wel vaak genoeg om. Die notitie van het ministerie van Keijzer over de horeca was bijvoorbeeld zo'n losse flodder en je ziet wat er gebeurd als dat op straat komt.
pi_196801848
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan krijg je koppen als "ministerie die en die was dat van plan", terwijl het misschien alleen een out-of-the-box idee was om er eens helemaal anders naar te kijken. Het zou echt funest zijn voor de creativiteit op de ministeries, volgens mij.

Stel dat er op een ministerie nu een hele gekke coronamaatregel wordt bedacht als out-of-the-box om mee verder te werken (ik noem maar wat: 70+ers mogen alleen tussen 9 en 11 en 19 en 20 naar buiten en dan moet de rest verplicht binnen blijven), dan wil je niet dat dat in de krant komt.
Je kunt je afvragen of kranten ideeën willen becommentariëren die geen beleid zijn en slechts een idee. Maar evenzo zou je niet met ideeën moet willen komen waar je je eigenlijk voor schaamt.
pi_196801883
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 december 2020 12:22 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

[..]

Overheid en bedrijven en instellingen leggen steeds minder en minder vast, is mijn ervaring. Data is er veel meer, maar echte beslismomenten worden minder goed op papier gezet. Deels is dat ook omdat notuleren gewoon tijd en geld kost, en het vaststellen van de notulen ook zo'n zeikding is geworden. Er is tegenwoordig ook veel minder personeel voorhanden voor dit soort klusjes omdat er veel meer geautomatiseerd is.

Maar het is ook een goede manier om verantwoording te ontlopen.
pi_196801891
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:49 schreef zoost het volgende:

[..]

Je kunt je afvragen of kranten ideeën willen becommentariëren die geen beleid zijn en slechts een idee. Maar evenzo zou je niet met ideeën moet willen komen waar je je eigenlijk voor schaamt.
Ja, kranten willen dat zeker becommentariëren. En ik vind dat je op een ministerie gewoon gekke ideeën moet kunnen hebben om iets wat vast zit los te trekken.

Van beleidsopvattingen en ideeën van ambtenaren moeten ze gewoon afblijven. Net als van stukken midden in onderhandelingen die het uiteindelijk niet worden.
  vrijdag 18 december 2020 @ 17:51:11 #77
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196806005
Rutte ontwijkt vraag over aftreden na rapport toeslagen :') : ‘Eerst zorgen dat we ouders helpen’

Premier Mark Rutte zegt dat een eventueel aftreden van bewindspersonen of het gehele kabinet vanwege het snoeiharde rapport over de toeslagenaffaire ‘nu niet aan de orde’ is. ,,Het belangrijkste is dat ouders nu zo snel mogelijk worden geholpen.”

Rutte noemde tijdens zijn wekelijkse persconferentie na afloop van de ministerraad het gisteren verschenen rapport van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag ‘indrukwekkend’ en ‘fair’. ,,Onschuldige mensen zijn in de knel gekomen. Daar kunnen we ons alleen maar voor schamen.” Hij benadrukte wel dat hij pas in mei 2019 in de gaten kreeg dat het toeslagenbeleid zo hard uitpakte dat ouders bij een klein foutje alles terug moesten betalen. ,,Ik had kunnen ingrijpen als ik ervan wist. Ik wist het voor 2019 niet.”

Er wordt op het Binnenhof volop gespeculeerd over de vraag welke politieke consequenties het rapport zou moeten hebben. Een van de scenario’s is dat Rutte namens het gehele kabinet het ontslag aanbiedt bij de koning, vlak voor de verkiezingen. Zo zou politieke verantwoordelijkheid worden genomen, zonder dat het grote bestuurlijke gevolgen heeft. Het kabinet-Kok II deed dat bij het verschijnen van een hard rapport over Srebrenica in 2002.

Catshuis
Rutte zei dat scenario ‘in de media’ te hebben gelezen. ,,Aan verdere politieke vragen zijn we nog niet toe.” Volgens de premier moet dat ‘eerst allemaal gewogen’ worden. Daar maakt het kabinet dinsdag een begin mee, als betrokken bewindslieden samenkomen op het Catshuis om het over de kwestie te hebben. Tegemoetkoming van de ouders staat volgens hem voorop.

De Tweede Kamer is verbolgen over het feit dat vrijwel alle getroffen ouders, die als fraudeur werden gestempeld en vaak grote bedragen moesten terugbetalen, nog altijd niet zijn gecompenseerd. Rutte wilde er nog niet op vooruitlopen of de compensatieregeling wordt aangepast. ,,Dat gaan we stap voor stap grondig bekijken.” Volgens Rutte is de goede afwikkeling van de kinderopvangtoeslagaffaire ‘een erekwestie’. ,,We moeten aan het werk: hoe zorgen we dat in toekomst niet meer kan gebeuren?”

https://www.ad.nl/politie(...)ers-helpen~ac15d81c/

En weer worden de ouders misbruikt om niet zelf af te treden, om te :r
pi_196807024
Er is ook nog geen debat (wilde de oppositie ook niet), dus die vraag ligt ook nog niet op tafel. Aftreden doe je tijdens een debat. Anders schoffeer je de kamer behoorlijk.
pi_196807650
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 december 2020 17:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
Rutte ontwijkt vraag over aftreden na rapport toeslagen :') : ‘Eerst zorgen dat we ouders helpen’

Premier Mark Rutte zegt dat een eventueel aftreden van bewindspersonen of het gehele kabinet vanwege het snoeiharde rapport over de toeslagenaffaire ‘nu niet aan de orde’ is. ,,Het belangrijkste is dat ouders nu zo snel mogelijk worden geholpen.”

Rutte noemde tijdens zijn wekelijkse persconferentie na afloop van de ministerraad het gisteren verschenen rapport van de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag ‘indrukwekkend’ en ‘fair’. ,,Onschuldige mensen zijn in de knel gekomen. Daar kunnen we ons alleen maar voor schamen.” Hij benadrukte wel dat hij pas in mei 2019 in de gaten kreeg dat het toeslagenbeleid zo hard uitpakte dat ouders bij een klein foutje alles terug moesten betalen. ,,Ik had kunnen ingrijpen als ik ervan wist. Ik wist het voor 2019 niet.”

Er wordt op het Binnenhof volop gespeculeerd over de vraag welke politieke consequenties het rapport zou moeten hebben. Een van de scenario’s is dat Rutte namens het gehele kabinet het ontslag aanbiedt bij de koning, vlak voor de verkiezingen. Zo zou politieke verantwoordelijkheid worden genomen, zonder dat het grote bestuurlijke gevolgen heeft. Het kabinet-Kok II deed dat bij het verschijnen van een hard rapport over Srebrenica in 2002.

Catshuis
Rutte zei dat scenario ‘in de media’ te hebben gelezen. ,,Aan verdere politieke vragen zijn we nog niet toe.” Volgens de premier moet dat ‘eerst allemaal gewogen’ worden. Daar maakt het kabinet dinsdag een begin mee, als betrokken bewindslieden samenkomen op het Catshuis om het over de kwestie te hebben. Tegemoetkoming van de ouders staat volgens hem voorop.

De Tweede Kamer is verbolgen over het feit dat vrijwel alle getroffen ouders, die als fraudeur werden gestempeld en vaak grote bedragen moesten terugbetalen, nog altijd niet zijn gecompenseerd. Rutte wilde er nog niet op vooruitlopen of de compensatieregeling wordt aangepast. ,,Dat gaan we stap voor stap grondig bekijken.” Volgens Rutte is de goede afwikkeling van de kinderopvangtoeslagaffaire ‘een erekwestie’. ,,We moeten aan het werk: hoe zorgen we dat in toekomst niet meer kan gebeuren?”

https://www.ad.nl/politie(...)ers-helpen~ac15d81c/

En weer worden de ouders misbruikt om niet zelf af te treden, om te :r
Niet aftreden, maar optreden! Die kennen we.

Verbaast me trouwens wel enigszins dat het woord 'aftreden' nu voorbijkomt, had niet het idee dat dat de inzet was. Dat zal dan toch wat symbolisch aanvoelen. Bijna de hele club had hier een vinger in de pap, en wil na maart ook nog wel in het kabinet terugkeren. Rutte wil door als premier, Hoekstra wil premier worden. Daarnaast is één van de oppositieleiders betrokken geweest, Asscher, die wil in principe ook gewoon door als lijsttrekker lijkt me.
  vrijdag 18 december 2020 @ 19:45:45 #80
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196808395
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:19 schreef Vasilevski het volgende:
Niet aftreden, maar optreden! Die kennen we.
Idd september 2017...
Minister Hennis, hoewel demissionair, is politiek verantwoordelijk voor het ongeval. Voor de camera van de NOS zegt ze niet te willen aftreden, maar te willen optreden, om zo herhaling te voorkomen :')

En zelfs al eerder :') :')

Politiek commentator Xander van der Wulp noemt de reactie van minister Hennis een ‘politieke klassieker’. De uitspraak ‘niet aftreden maar optreden’ werd in 2013 al door de toenmalige minister Opstelten en staatssecretaris Teeven gebruikt.
https://www.bnnvara.nl/pa(...)h-op-minister-hennis

Ik stel voor niet aftreden, maar ontslag op staande voet, zonder wachtgeld en zonder proces kaalgeplukt de gevangenis in :7

Ouders dubbel compenseren en verantwoordelijken laten creperen :7
pi_196808469
Ik schaam me vanwege de brute, mensonterende manier waarop onschuldige burgers door de overheid finaal naar de knoppen zijn geholpen om Nederlander te zijn. En die vieze walgelijke gladjakker Rutte is de ergste van het hele stel. Altijd weer die smerige glimlach van die rothond en hij kan zich nooit iets herinneren of memo's zijn niet aangekomen. Hij heeft altijd wel een smoesje klaar staan. De Nederlands politiek is door en door verrot op alle niveaus, zo veel is wel duidelijk. En Asscher is een enorme hypocriet. Als PVDA'er altijd verkondigen dat hij wil opkomen voor de zwaksten in de samenleving maar als het er op aan komt is hij niets beter dan de rest. Hij heeft onschuldige mensen keihard laten creperen, wilde ze godverdomme niet eens helpen. Het zijn allemaal, stuk voor stuk, smerige teringlijers.
  vrijdag 18 december 2020 @ 19:53:22 #82
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196808590
Nu is het dus aan ons om te zorgen dat dat tuig er niet mee weg komt

Zeker dus niet op stemmen in maart op dat schorum
Zorgen dat ze kaalgeplukt de gevangenis in gaan
Elke mogelijkheid gebruiken om ze aan dit misbruik te herinneren en publiekelijk af te branden tot op het bot
Publieke opinie zo afstellen dat iedereen dit schorum uitkotst zo dat er ook voor hun geen leven meer is na de politiek
Achtervolgen tot in de hel met dit schorum :7
pi_196818202
Een van de grootste overheidsschandalen (misschien we dé grootste) van de 21e eeuw tot nu toe. Talloze gedupeerden, gewoon slachtoffers eigenlijk, en een overheid die haar misgrijpen actief probeert achter te houden. Hier moeten koppen rollen. Als we horen dat dit in Nigeria gebeurt lachen we erom, maar ondertussen zijn we geen haar beter.

Belastingdienst was de onderzoeker, aanklager en rechter tegelijkertijd, terwijl de "verdachten" niet de informatie ontvingen waar ze recht op hadden. Vooral mensen met weinig opleiding, vaak de taal niet goed machtig en weinig geld om bijv. te kunnen procederen waren slachtoffer. Er is al een ouder die zelfmoord heeft gepleegd.

Alleen dankzij het goede werk van kamerlid Omtzigt is deze zaak openbaar geworden. Hadden al die vogels in de Tweede Kamer maar de helft van de doortastendheid van deze man. Het land zou er beter van worden.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196829549
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 18:53 schreef Hanca het volgende:
Er is ook nog geen debat (wilde de oppositie ook niet), dus die vraag ligt ook nog niet op tafel. Aftreden doe je tijdens een debat. Anders schoffeer je de kamer behoorlijk.
Valt best mee, aftreden is vormvrij. Opstelten en Teeven deden het op een persco bijvoorbeeld.
zie email 27 oktober
pi_196835736
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 21:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Valt best mee, aftreden is vormvrij. Opstelten en Teeven deden het op een persco bijvoorbeeld.
En daar sprak iedereen in Den Haag schande van.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 20-12-2020 08:41:42 ]
pi_196835991
Er kunnen hier een paar users hun emoties niet echt onder controle houden zo te zien. Direct beginnen met vloeken, schelden en tieren, wat een zwaktebod.

Deze situatie is natuurlijk uiterst schrijnend, echt bizar dat dit heeft kunnen gebeuren. Het belangrijkste is nu dat de mensen die getroffen zijn keihard worden gecompenseerd. Ik zou opperen voor volledige terugbetaling + fikse schadevergoeding. Daarna moeten betrokkenen bij zichzelf en hun partij te rade gaan of opstappen de juiste keus is.
  zondag 20 december 2020 @ 12:06:41 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196838230
Omtzigt en Leijten in Buitenhof
https://www.vpro.nl/buitenhof.html
  zondag 20 december 2020 @ 12:13:48 #88
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196838368
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 12:06 schreef Hexagon het volgende:
^O^ Opname loopt
Rutte en Hoekstra hadden geen zin om langs te komen om alles te ontkennen :? :r
  zondag 20 december 2020 @ 13:00:19 #89
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_196839345
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 12:06 schreef Hexagon het volgende:
_O_ Hedendaagse helden die 2.
  zondag 20 december 2020 @ 13:08:57 #90
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196839560
Vanavond gaat Omtzigt _O_ weer nieuwe kamervragen stellen en gaat ook meineed aantonen *O* *O* *O*
  zondag 20 december 2020 @ 13:09:34 #91
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196839575
Zelfs Renske brandt ook Hoekstra helemaal af _O_ _O_
  zondag 20 december 2020 @ 17:33:59 #92
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196845628
Omtzigt is regelmatig benaderd door staatssecretarissen en persoonlijke assistenten van de minister om te stoppen met vragen stellen :')
Zijn antwoord was nee, en hij reageerde met gelijk de volgende dag extra vragen te stellen per brief
_O_ _O_ _O_
Wat een godenzoon is dit zeg ^O^
pi_196847036
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 december 2020 11:37 schreef Gibraltar70 het volgende:
Een van de grootste overheidsschandalen (misschien we dé grootste) van de 21e eeuw tot nu toe. Talloze gedupeerden, gewoon slachtoffers eigenlijk, en een overheid die haar misgrijpen actief probeert achter te houden. Hier moeten koppen rollen. Als we horen dat dit in Nigeria gebeurt lachen we erom, maar ondertussen zijn we geen haar beter.

Belastingdienst was de onderzoeker, aanklager en rechter tegelijkertijd, terwijl de "verdachten" niet de informatie ontvingen waar ze recht op hadden. Vooral mensen met weinig opleiding, vaak de taal niet goed machtig en weinig geld om bijv. te kunnen procederen waren slachtoffer. Er is al een ouder die zelfmoord heeft gepleegd.

Alleen dankzij het goede werk van kamerlid Omtzigt is deze zaak openbaar geworden. Hadden al die vogels in de Tweede Kamer maar de helft van de doortastendheid van deze man. Het land zou er beter van worden.
Samen met de gaswinning zou ik zeggen.

Dus enige vergoeding kan nog lang duren.
pi_196847211
quote:
6s.gif Op zondag 20 december 2020 13:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vanavond gaat Omtzigt _O_ weer nieuwe kamervragen stellen en gaat ook meineed aantonen *O* *O* *O*
Benieuwd naar de vragen. Hij was getergd tijdens Buitenhof.
pi_196847613
Ik snap het inzicht dat ze moeten/gaan aftreden niet. Ondertussen snappen we ook wel dat er een motie van wantrouwen ingediend gaat worden die met de bekende sisser afloopt. Er verandert helemaal niks verder. Dit omdat ook politici zich niet meer persoonlijk verantwoordelijk voelen en dat ze kunnen liegen en afschuiven van de verantwoordelijkheid als de beste. Die eigenschappen zijn nou eenmaal inherent aan het metier annex het ambacht van de politicus. En anders beweren ze gewoon dat hun geheugen hen hier in de steek laat. :X

Dat is onze moderne tijd. Het is een groot schandaal, deze case en een goed voorbeeld van totale onkunde en ignorantie en machtsmisbruik. Maar er zal niets veranderen daardoor. Volgens mij is dat de trieste waarheid.

Als ik ongelijk krijg in deze is dat heel goed maar ik zie het niet gebeuren. Geen koppen die gaan rollen en geen veranderingen als zodanig. De verantwoordelijken zijn min of meer onaantastbaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 20-12-2020 19:26:59 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 20 december 2020 @ 19:37:29 #96
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_196848010
quote:
7s.gif Op zondag 20 december 2020 09:08 schreef Dejannn het volgende:
Het belangrijkste is nu dat de mensen die getroffen zijn keihard worden gecompenseerd. Ik zou opperen voor volledige terugbetaling + fikse schadevergoeding. Daarna moeten betrokkenen bij zichzelf en hun partij te rade gaan of opstappen de juiste keus is.
Ik zou zeggen dat het belangrijkste is dat er eens force celstraffen worden gegeven aan degene aan de top die hun macht misbruiken.

Het mag niet zo zijn dat er hoogstens een ontslagje volgt, dan lekker wachtgeld trekken, en na een tijdje aan de slag als CEO van een (middel)groot bedrijf of organisatie.
pi_196848337
Media wassen uitkomsten van het #toeslagen onderzoek wit. Het is overduidelijk dat de overgrote meerderheid van slachtoffers een migrantenafkomst heeft, maar ik zag/zie vooral witte mensen in beeld. En één vrouw genaamd Fatima. Dit is een hetze tegen niet-witte mensen geweest.

Door de nadruk te verleggen naar de reguliere burger (heb geen betere naam) wordt de discussie verlegd naar complexe procedures, bevoegdheden en IT systemen binnen de overheid. De oplossing daarvan is simpel: fonds, plan van aanpak, aftreden, maar...

Wanneer media zouden focussen op de bron van het probleem, nl. racisme en discriminatie zou de journalistieke vraag en politieke context zijn: wie is strafbaar? Dan is het urgent. En dat raakt opeens Kamerleden, kabinetsleden en ambtenaren. Dus gaat het er niet over (!) en zal ook het probleem niet opgelost worden.

Media formuleren nu de vraag: hoe heeft het in de uitvoering zo mis kunnen gaan? En een boel human interest verhalen. Daarmee is letterlijk niemand geholpen en je hebt niets van de macht getoetst als journaille.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_196851445
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 19:48 schreef Navifactiva het volgende:
Ik schaam me vanwege de brute, mensonterende manier waarop onschuldige burgers door de overheid finaal naar de knoppen zijn geholpen om Nederlander te zijn. En die vieze walgelijke gladjakker Rutte is de ergste van het hele stel. Altijd weer die smerige glimlach van die rothond en hij kan zich nooit iets herinneren of memo's zijn niet aangekomen. Hij heeft altijd wel een smoesje klaar staan. De Nederlands politiek is door en door verrot op alle niveaus, zo veel is wel duidelijk. En Asscher is een enorme hypocriet. Als PVDA'er altijd verkondigen dat hij wil opkomen voor de zwaksten in de samenleving maar als het er op aan komt is hij niets beter dan de rest. Hij heeft onschuldige mensen keihard laten creperen, wilde ze godverdomme niet eens helpen. Het zijn allemaal, stuk voor stuk, smerige teringlijers.
En straks gewoon weer 40 zetels hoor. Daarom gaat Rutte ook echt niet aftreden. Als je aftreedt kun je natuurlijk niet weer premier worden.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_196852012
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 18:58 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Heb je alleen even tot na het reces? ‘Klaar terwijl u wacht’ geldt bij de opticien als er een nieuw schroefje in je ziekenfondsbrilletje moet, maar niet voor een paar op een zondagavond gestelde Kamervragen.
  zondag 20 december 2020 @ 23:37:49 #100
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_196853156
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2020 18:58 schreef Dutchguy het volgende:
Ik ook

Terugkijken doen we hier :7

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')