abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 13:41:52 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193973980
quote:
Een medewerker van de cateringservice van KLM is na ruim een kwart eeuw dienstverband op staande voet ontslagen omdat hij een flesje water van het bedrijf heeft gepakt. De man heeft geprobeerd zijn ontslag aan te vechten, maar de rechter stelde hem in het ongelijk. Dat meldt RTL Nieuws.

In oktober werd de 53-jarige man door zijn leidinggevende betrapt toen hij een flesje water pakte dat bedoeld was voor in het vliegtuig, en dit overgoot in een eigen fles met de bedoeling dat op te drinken. Omdat in het reglement staat dat het voor werknemers niet is toegestaan eten en drinken te nuttigen dat bestemd is voor de vluchtcatering, werd de man op staande voet ontslagen. Volgens de rechter had de man dit moeten weten.

De man verliest vanwege zijn rechtmatige ontslag mogelijk zijn recht op een WW-uitkering en moet daarnaast de juridische kosten vergoeden. Die bedragen 720 euro. Volgens RTL Nieuws is de man kostwinner en eigenaar van een koophuis. Hij werkte sinds 1994 voor het cateringbedrijf van KLM.
https://joop.bnnvara.nl/n(...)-om-een-flesje-water

Hier de details: https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBNHO:2020:4242

Als je als 53-jarige op staande voet ontslagen op straat komt te staan dan zijn je toch al geringe kansen nog werk te vinden op die leeftijd zo goed als verkeken. Die man is dus niet alleen zijn baan kwijt, maar krijgt ook nog geen inkomen en kan zijn huis gaan opeten voordat hij over een jaar of 10 de bijstand in mag. Enorme gevolgen voor hem dus.

Wat is dan zijn misdaad? (Zie tweede link}. In plaats van met zijn bidon naar het watertappunt te lopen heeft hij omdat hij haast had zijn bidon gevuld met een waterflesje dat als ‘afval’ uit het vliegtuig gehaald was en toch weggegooid zou gaan worden. Schade voor de KLM nul dus.

Op de eerste plaats is KLM natuurlijk graag 53-jarige medewerkers met een vast contract kwijt. Liever 18-jarigen met een nul-urencontract. Verder zijn er zoveel gevallen van mensen die 10 klikken hoger in de loonschaal zitten en bewust hun zakken vulllen die er gewoon mee wegkomen en zelfs vaak niet helemaal alles terug hoeven te betalen. Of die mensen die zo massaal gefraudeerd hebben met de kinderopvangtoeslag en nu in de media als slachtoffers neergezet worden!

In B4 mensen die “eigen schuld” gaan roepen en zelf nog noooit een velletje kopieerpapier gebruikt hebben of een prive-telefoontje hebben aangenomen in de baas zijn tijd.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193974027
Lijkt veel op de medewerker bij een tankstation even een Snicker (Mars?) pakte op kosten van de baas en werd betrapt.

Jammer joh
pi_193974053
Toen bij ons behalve koffie en thee nog geen andere dranken gratis waren, nam iedereen een blikje uit de meetingruimtes waar deze in de koelkastjes stonden.

Was algemeen geaccepteerd, maar eigenlijk kon het voltallige personeel nu op straat staan dus :D.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:48:11 #4
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193974067
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:47 schreef F.Sinatra het volgende:
Toen bij ons behalve koffie en thee nog geen andere dranken gratis waren, nam iedereen een blikje uit de meetingruimtes waar deze in de koelkastjes stonden.

Was algemeen geaccepteerd, maar eigenlijk kon het voltallige personeel nu op straat staan dus :D.
Ligt er ook een beetje aan welke regels het bedrijf hanteerde, hoe duidelijk die zijn, etc
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 13:53:11 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193974134
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:44 schreef opgebaarde het volgende:
Lijkt veel op de medewerker bij een tankstation even een Snicker (Mars?) pakte op kosten van de baas en werd betrapt.

Jammer joh
Dat was niet een reep. Het ging om meerdere repen en drinken. Ook heeft hij snoep weggegeven aan klanten.

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBLIM:2019:9328
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:58:38 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193974188
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:29 schreef incel het volgende:

[..]

Bij heel veel supermarkten en horecagelegenheden is het ook gewoon verboden om afval mee te nemen of te nuttigen omdat het nog doorverkocht wordt volgens mij maken ze er dierenvoeding van of zo. Als iets niet van jou is en je eigent het jezelf toe dan is dit gewoon diefstal. Er bestaat niet zoiets als een beetje diefstal.
Er bestaat wel zoets als redelijkheid en billijkheid. En ook zoiets als proportioneel. Maar dat is kennelijk te ingewikkeld voor bepaalde breinen hier.

Als je echt niet wilt dat personeel je afval steelt, kun je ook officiele waarschuwingen uitdelen. Voor een medewerker die al 26 jaar naar tevredenheid werkt is dat een prima maatregel. Maar nee, blijkbaar moet deze man meteen kapot gemaakt worden om iets kleins. Echt te triest dat mensen hier zulke rigide denkbeelden op nahouden.

Ik vind het ook steeds minder verwonderlijk dat veel fokkers zulke eenzame zielen zijn. Met een zo weinig menselijke maat in je denken ga je niet veel vrienden maken.
pi_193974193
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:29 schreef incel het volgende:

[..]

Bij heel veel supermarkten en horecagelegenheden is het ook gewoon verboden om afval mee te nemen of te nuttigen omdat het nog doorverkocht wordt volgens mij maken ze er dierenvoeding van of zo. Als iets niet van jou is en je eigent het jezelf toe dan is dit gewoon diefstal. Er bestaat niet zoiets als een beetje diefstal.
Dus jij laad nooit je telefoon op, op je werk? Print nooit iets voor jezelf? Doet nooit iets privé in de baas zijn tijd? Want he een beetje diefstal bestaat niet.
No bitch to me
pi_193974201
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Er bestaat wel zoets als redelijkheid en billijkheid. En ook zoiets als proportioneel. Maar dat is kennelijk te ingewikkeld voor bepaalde breinen hier.

Als je echt niet wilt dat personeel je afval steelt, kun je ook officiele waarschuwingen uitdelen. Voor een medewerker die al 26 jaar naar tevredenheid werkt is dat een prima maatregel. Maar nee, blijkbaar moet deze man meteen kapot gemaakt worden om iets kleins. Echt te triest dat mensen hier zulke rigide denkbeelden op nahouden.

Ik vind het ook steeds minder verwonderlijk dat veel fokkers zulke eenzame zielen zijn. Met een zo weinig menselijke maat in je denken ga je niet veel vrienden maken.
Niks aan toe te voegen v.w.b. de billijkheid.
pi_193974203
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:53 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dat was niet een reep. Het ging om meerdere repen en drinken. Ook heeft hij snoep weggegeven aan klanten.

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBLIM:2019:9328
Ow nee joh deze is veel te recent. Wel tof dat jij met deze zaak komt, eens kijken of ik die van mij kan vinden
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:00:54 #10
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_193974213
Waarom houdt die rechter geen rekening met persoonlijke omstandigheden?
Baan kwijt , geen WW, het is nogal wat

In andere situaties is er wel begrip :{

  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:01:46 #11
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_193974220
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Er bestaat wel zoets als redelijkheid en billijkheid. En ook zoiets als proportioneel. Maar dat is kennelijk te ingewikkeld voor bepaalde breinen hier.

Als je echt niet wilt dat personeel je afval steelt, kun je ook officiele waarschuwingen uitdelen. Voor een medewerker die al 26 jaar naar tevredenheid werkt is dat een prima maatregel. Maar nee, blijkbaar moet deze man meteen kapot gemaakt worden om iets kleins. Echt te triest dat mensen hier zulke rigide denkbeelden op nahouden.

Ik vind het ook steeds minder verwonderlijk dat veel fokkers zulke eenzame zielen zijn. Met een zo weinig menselijke maat in je denken ga je niet veel vrienden maken.
Dit.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:01:57 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193974223
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:16 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dit, of een berisping. Maar op dit soort werkvloeren heb je helaas met shiftleaders te maken die zelf onzeker zijn. Over het algemeen toch een bepaald soort slag volk.
Vaak zijn het ook van die types die in hun opleiding nooit ook maar enigzins hebben moeten leren om zelf na te denken. Alleen maar blind en rigide regeltjes volgen. Ook al is het in de praktijk waanzin.
pi_193974225
Je wilt niet weten in hoeveel bedrijven naar stokken wordt gezocht om van duur personeel af te komen. Als iemand goed functioneert is wegpesten een veelgebruikt middel. Ik hoorde laatst weer verhalen van een supermarkt waar dit regelmatig gebeurt. Dat krijg je met managers die alleen maar naar de kille getallen kijken en niet naar de mens achter de werknemer. Het hierboven geschetste verhaal is voor zo'n bedrijf een inkoppertje, maar te kinderachtig voor woorden natuurlijk.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:02:27 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193974227
Maare ik dacht ergens te lezen dat de werknemer nog in hoger beroep gaat? Ben benieuwd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193974240
Het lijkt er meer op dat ze van deze man af willen, misschien wel vanwege zijn salaris of functioneren.

Flesje water 'stelen'. Geef hem een waarschuwing en laat hem in het ergste geval het flesje water vergoeden.

Dit slaat nergens op.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 14:08:31 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193974307
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ow nee joh deze is veel te recent. Wel tof dat jij met deze zaak komt, eens kijken of ik die van mij kan vinden
Ah, ja ik kom daar weleens, vandaar dat ik dit nog weet :T Ben wel benieuwd naar die van jou :D
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:12:34 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193974369
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:08 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Ah, ja ik kom daar weleens, vandaar dat ik dit nog weet :T Ben wel benieuwd naar die van jou :D
https://uitspraken.rechts(...)NL:RBGRO:2006:AZ5336 Deze wellicht? Al gaat het hier ook om herhaaldelijke ontvreemding, geeft de rechter wel aan dat de geringe waarde van de goederen er niet toe doet.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:12:39 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193974371
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:02 schreef Iwan1976 het volgende:
Je wilt niet weten in hoeveel bedrijven naar stokken wordt gezocht om van duur personeel af te komen. Als iemand goed functioneert is wegpesten een veelgebruikt middel. Ik hoorde laatst weer verhalen van een supermarkt waar dit regelmatig gebeurt. Dat krijg je met managers die alleen maar naar de kille getallen kijken en niet naar de mens achter de werknemer. Het hierboven geschetste verhaal is voor zo'n bedrijf een inkoppertje, maar te kinderachtig voor woorden natuurlijk.
Nee dit is, hoe logisch het ook is te bedenken, geen schimmige manier om personeel te lozen. Er zijn helaas een hoop mensen die het kapot maken van een medewerker voor een licht vergrijp echt heel heel logisch vinden.
pi_193974404
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:09 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Omdat het een blanke man is.
Een Surinamer las ik in het vorige topic ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 14:19:45 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193974483
2018:
quote:
Een stelende werknemer mag niet altijd ontslagen worden

Wanneer een werknemer van het bedrijf steelt, is de kans groot dat de ondernemer van z'n werknemer af wil. Toch is diefstal niet altijd reden voor ontslag, schrijft De Ondernemer.

Een werkgever die een stelende werknemer wil ontslaan, moet met meer zaken rekening houden dan alleen dat hij of zij gestolen heeft. Dat doet de rechter ook als hij gaat beoordelen of het ontslag gegrond was. De rechter moet een aantal dingen meenemen als hij bepaalt of een werknemer ontslagen mag worden. Het effect van het ontslag voor de werknemer is namelijk groot. Niet alleen omdat deze plotseling thuis komt te zitten, maar ook omdat hij of zij van de ene dag op de andere zijn of haar inkomen verliest.

Zo kijkt de rechter naar de aard van wat er gestolen is. Was dit geld, of goederen? Hoeveel waarde had het? En hoe belangrijk was het voor het bedrijf?


Dienstverband


Ook kijkt de rechter naar de aard van het dienstverband. Dit betekent dat hij gaat kijken naar wat voor contract de werknemer had en hoe lang hij of zij al in dienst is. Dit omdat het, heel bruut gezegd, makkelijker is om iemand op een jaar- of een flexcontract te ontslaan dan iemand die al dertig jaar naar volle tevredenheid voor je werkt. Of de werknemer zijn werk goed gedaan heeft in die periode is ook nog van belang.

Als laatste spelen de persoonlijke omstandigheden van de werknemer nog een rol. Soms kan er iets aan de hand zijn waarmee de diefstal min of meer gerechtvaardigd wordt, of in ieder geval uitgelegd kan worden.

De grens tussen wanneer de rechter het ontslag wel of niet toekent, is niet glashelder te definiëren. Niet alleen is ieder geval anders, ook is iedere rechter anders. De ene rechter zal zwaarder wegen aan een bepaald detail dan een andere rechter.


Stempel


In het geval van een postbode die een stempel stal om enkele brieven zelf af te kunnen stempelen, oordeelde de rechter dat het ontslag terecht was. Ondanks dat de financiële schade vrij klein was, was de relatie tussen werkgever en werknemer zo verstoord dat de rechter niet vond dat van de werkgever kon worden verwacht dat het contract werd voortgezet.

En dan is er het ontslag van een man die al zestien jaar als magazijnmedewerker werkte. In het bedrijf was het gebruikelijk dat oud ijzer en koper zelfstandig werd verkocht zonder dat de werkgever daar toestemming voor had gegeven. Strikt genomen diefstal, maar omdat het zo vaak gebeurde en de werkgever niet eerder actie had ondernomen vond de rechter dat het ontslag onterecht was.

Diefstal is dus wel een reden om iemand te ontslaan, maar de omstandigheden kunnen verzachtend werken.

https://www.gelderlander.(...)gen-worden~abcfe243/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193974495
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:20 schreef incel het volgende:

[..]

Stelen is stelen. Of het nou een flesje water is of een dikke tv van paar duizend euro.

Het is hele erge amorele misdaad.
Dus als je een paperclipje gebruikt op een niet werk gerelateerde wijze, of een elastiekje voor je haar gebruikt ofzo, dan bega je een erg amorele misdaad :')

Heel iemands leven op de kop om een flesje water dat toch al weggooit zou worden...

Als je het daar mee eens bent ben je echt een triest mongooltje, en het leeuwendeel van de samenleving zal ook zo over jou denken.
pi_193974537
Ik ken meerdere verhalen van mensen die hierom ontslagen zijn. Ook bijvoorbeeld net voor sluitingstijd een paar [snacks] bereiden zodat je wat te snacken hebt tijdens het opruimen (want dat verkoopt niet meer). Je weet toch dat dat niet mag.

Ik ga mijn baan niet op het spel zetten voor diefstal van enkele euro's. Zelfs niet voor enkele duizenden euro's uit de kassa/kluis ofzo.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:23:10 #23
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_193974540
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:58 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Dus jij laad nooit je telefoon op, op je werk? Print nooit iets voor jezelf? Doet nooit iets privé in de baas zijn tijd? Want he een beetje diefstal bestaat niet.
Bij ons krijg je wc papier strippenkaart en dan mag je maar 3 velletjes per keer meenemen.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:27:47 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_193974591
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:19 schreef Nikonlover het volgende:
2018:
[..]

Maar dat artikel spreekt de huidige uitspraak niet tegen. Het is niet de waarde waar het om draait (zie die postbode en zijn stempel) maar de vraag hoe het binnen de bedrijfscultuur past. Het 'onterechte ontslag' voorbeeld in dat artikel gaat over een bedrijf waar het blijkbaar 'normaal' was om dingen onderhands door te verkopen, het tegenovergestelde van het beleid van KCS.

Natuurlijk kun je het oneens zijn met dat beleid, en andere motieven vermoeden bij het bedrijf. Maar dat de rechter er in mee gaat vind ik, gegeven eerdere zaken en de richtlijnen bij KCS, niet zo vreemd.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:31:55 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193974635
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:23 schreef incel het volgende:

[..]

Bij ons krijg je wc papier strippenkaart en dan mag je maar 3 velletjes per keer meenemen.
Haha dan moet je wel een goedkope pauperbaan hebben
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:32:55 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193974648
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:20 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

Als je het daar mee eens bent ben je echt een triest mongooltje, en het leeuwendeel van de samenleving zal ook zo over jou denken.
Gezien het aantal fokkers dat klaagt over hun eenzame bestaan klopt dat wel.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:36:38 #27
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193974701
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:00 schreef Flow3r het volgende:
Waarom houdt die rechter geen rekening met persoonlijke omstandigheden?
Baan kwijt , geen WW, het is nogal wat

In andere situaties is er wel begrip :{

[ afbeelding ]
WTF.... :r
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 14:45:56 #28
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193974781
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:27 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Maar dat artikel spreekt de huidige uitspraak niet tegen. Het is niet de waarde waar het om draait (zie die postbode en zijn stempel) maar de vraag hoe het binnen de bedrijfscultuur past. Het 'onterechte ontslag' voorbeeld in dat artikel gaat over een bedrijf waar het blijkbaar 'normaal' was om dingen onderhands door te verkopen, het tegenovergestelde van het beleid van KCS.

Natuurlijk kun je het oneens zijn met dat beleid, en andere motieven vermoeden bij het bedrijf. Maar dat de rechter er in mee gaat vind ik, gegeven eerdere zaken en de richtlijnen bij KCS, niet zo vreemd.
Dit zie ik niet terug in de uitspraak:

Ook kijkt de rechter naar de aard van het dienstverband.
Dit betekent dat hij gaat kijken naar wat voor contract de werknemer had en hoe lang hij of zij al in dienst is. Dit omdat het, heel bruut gezegd, makkelijker is om iemand op een jaar- of een flexcontract te ontslaan dan iemand die al dertig jaar naar volle tevredenheid voor je werkt. Of de werknemer zijn werk goed gedaan heeft in die periode is ook nog van belang.

Als laatste spelen de persoonlijke omstandigheden van de werknemer nog een rol. Soms kan er iets aan de hand zijn waarmee de diefstal min of meer gerechtvaardigd wordt, of in ieder geval uitgelegd kan worden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:48:45 #29
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193974816
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:45 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dit zie ik niet terug in de uitspraak:

Ook kijkt de rechter naar de aard van het dienstverband.
Dit betekent dat hij gaat kijken naar wat voor contract de werknemer had en hoe lang hij of zij al in dienst is. Dit omdat het, heel bruut gezegd, makkelijker is om iemand op een jaar- of een flexcontract te ontslaan dan iemand die al dertig jaar naar volle tevredenheid voor je werkt. Of de werknemer zijn werk goed gedaan heeft in die periode is ook nog van belang.

Als laatste spelen de persoonlijke omstandigheden van de werknemer nog een rol. Soms kan er iets aan de hand zijn waarmee de diefstal min of meer gerechtvaardigd wordt, of in ieder geval uitgelegd kan worden.
Maar op welke rechtsgronden is dit artikel gebaseerd? Anders heeft hij een redelijke goede grond voor een beroep.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193974827
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:22 schreef Tegan het volgende:
Ik ken meerdere verhalen van mensen die hierom ontslagen zijn. Ook bijvoorbeeld net voor sluitingstijd een paar [snacks] bereiden zodat je wat te snacken hebt tijdens het opruimen (want dat verkoopt niet meer). Je weet toch dat dat niet mag.
Das volgens mij de hoofdreden ook dat ze dit soort regels hebben. Of "per ongeluk" iets laten vallen en dan zelf opeten omdat je het niet meer kan verkopen.

Zeker omdat hij het overgoot naar zijn bidon zou kunnen aangeven dat hij wist dat ie iets deed wat niet mocht.
pi_193974858
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Gezien het aantal fokkers dat klaagt over hun eenzame bestaan klopt dat wel.
Z’n naam verklaart een hoop inderdaad.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:54:05 #32
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_193974859
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:45 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Dit zie ik niet terug in de uitspraak:
Dat kan, maar je citeert nu precies twee stukken die jou goed uitkomen, terwijl er ook dingen in datzelfde artikel staan die precies de andere kant op wijzen ;).

Daarnaast is het belangrijkste waarschijnlijk deze zin:
quote:
De ene rechter zal zwaarder wegen aan een bepaald detail dan een andere rechter.
Kortom, misschien pakt het in hoger beroep inderdaad anders uit. Ik zei ook niet dat dit de enig mogelijke uitspraak was. Ik gaf alleen aan dat dit geen absurde uitspraak is, en deze bron spreekt dat verre van tegen :).
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 14:55:11 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193974867
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:48 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar op welke rechtsgronden is dit artikel gebaseerd? Anders heeft hij een redelijke goede grond voor een beroep.
Geen idee.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:55:13 #34
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193974868
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:50 schreef descon het volgende:

[..]

Das volgens mij de hoofdreden ook dat ze dit soort regels hebben. Of "per ongeluk" iets laten vallen en dan zelf opeten omdat je het niet meer kan verkopen.

Zeker omdat hij het overgoot naar zijn bidon zou kunnen aangeven dat hij wist dat ie iets deed wat niet mocht.
Hij wist ook wel dat het niet mocht én wat de consequenties zijn. Daar laat KLM/KCS geen twijfel over bestaan.

Vraag is dan of die consequenties wel aan dit vergrijp verbonden mogen worden door de werkgever in dit specifieke geval. Het lijkt er wel op vooralsnog.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:56:21 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193974879
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:20 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Dus als je een paperclipje gebruikt op een niet werk gerelateerde wijze, of een elastiekje voor je haar gebruikt ofzo, dan bega je een erg amorele misdaad :')

Heel iemands leven op de kop om een flesje water dat toch al weggooit zou worden...

Als je het daar mee eens bent ben je echt een triest mongooltje, en het leeuwendeel van de samenleving zal ook zo over jou denken.
In dit geval waren er duidelijke richtlijnen vanuit de werkgever dat het niet mocht. En ook alternatieve voorzieningen. Denk dat de rechter dit ook meegenomen heeft in de afweging als ik de uitspraak lees. En los van wat wel of niet mag. Je kan het altijd aan je manager vragen of je iets mag pakken. En heb ook wel zelf meegemaakt dat mensen een mooie carrière voor de boeg hadden. En dat dit stuk liep op een diefstal van een paar euro. Zonde denk ik dan maar.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 14:58:20 #36
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193974893
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:54 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat kan, maar je citeert nu precies twee stukken die jou goed uitkomen, terwijl er ook dingen in datzelfde artikel staan die precies de andere kant op wijzen ;).

Daarnaast is het belangrijkste waarschijnlijk deze zin:
[..]

Kortom, misschien pakt het in hoger beroep inderdaad anders uit. Ik zei ook niet dat dit de enig mogelijke uitspraak was. Ik gaf alleen aan dat dit geen absurde uitspraak is, en deze bron spreekt dat verre van tegen :).
Das waar ja. Maar ik denk toch dat hij kans maakt in hoger beroep.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:01:31 #37
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_193974927
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:58 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Das waar ja. Maar ik denk toch dat hij kans maakt in hoger beroep.
Oh, absoluut. Daar ging het me ook niet om, ging er meer om dat dit topic vol lijkt te lopen met mensen die de uitspraak absurd vinden en denken dat iedere werknemer nu om een missende paperclip ontslagen kan worden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_193974937
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hij wist ook wel dat het niet mocht én wat de consequenties zijn. Daar laat KLM/KCS geen twijfel over bestaan.

Vraag is dan of die consequenties wel aan dit vergrijp verbonden mogen worden door de werkgever in dit specifieke geval. Het lijkt er wel op vooralsnog.
Regels waren duidelijk, medewerker wist er van en ging als nog bewust in overtreding.

Medewerker zou alleen een kans hebben als het in het algemeen gedoogd werd en dat het voor hem ineens de reden was om er uit gegooid te worden.
pi_193974952
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:23 schreef incel het volgende:

[..]

Bij ons krijg je wc papier strippenkaart en dan mag je maar 3 velletjes per keer meenemen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag
No bitch to me
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 15:12:32 #40
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193975042
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:01 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Oh, absoluut. Daar ging het me ook niet om, ging er meer om dat dit topic vol lijkt te lopen met mensen die de uitspraak absurd vinden en denken dat iedere werknemer nu om een missende paperclip ontslagen kan worden.
Ontslaan om een paperclip zou wel kunnen iig.

Wel bizar trouwens dat mensen ook wc-rollen meenemen :')
https://www.gelderlander.(...)l-diefstal~a82b1b61/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193975067
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:56 schreef Megumi het volgende:

[..]

In dit geval waren er duidelijke richtlijnen vanuit de werkgever dat het niet mocht. En ook alternatieve voorzieningen. Denk dat de rechter dit ook meegenomen heeft in de afweging als ik de uitspraak lees. En los van wat wel of niet mag. Je kan het altijd aan je manager vragen of je iets mag pakken. En heb ook wel zelf meegemaakt dat mensen een mooie carrière voor de boeg hadden. En dat dit stuk liep op een diefstal van een paar euro. Zonde denk ik dan maar.
Volgens de letter van de wet is het wellicht diefstal, maar het nuttigen van water wat door de werkgever al als afval was bestempeld vindt ik lastig om als “diefstal” te beschouwen.
pi_193975071
Het klinkt bruut maar volgens mij begint het hier toch echt bij de beste man zelf. Een flesje water. Zelf had ik ook gekozen voor een waarschuwing maar misschien speelde er al langere tijd het nodige.

Overigens denk ik dat je op 53 jarige leeftijd nog prima aan een baan komt.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2020 15:15:49 ]
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:18:12 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193975096
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:14 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Volgens de letter van de wet is het wellicht diefstal, maar het nuttigen van water wat door de werkgever al als afval was bestempeld vindt ik lastig om als “diefstal” te beschouwen.
Zo kan je denken. Maar als ik de stukken zo lees vond de werkgever dat de spullen in dit geval van KLM waren. En je kan van mening verschillen van wat wel en niet diefstal is en waar ga je dan een grens trekken. En diefstal normaal vinden ook als het om kleinigheden gaat? Waar stop je dan?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:19:29 #44
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193975107
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:14 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Volgens de letter van de wet is het wellicht diefstal, maar het nuttigen van water wat door de werkgever al als afval was bestempeld vindt ik lastig om als “diefstal” te beschouwen.
Er is ook een groot verschil tussen het strafrechtelijke diefstal en deze civielrechtelijke zaak.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:20:29 #45
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_193975117
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:14 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Volgens de letter van de wet is het wellicht diefstal, maar het nuttigen van water wat door de werkgever al als afval was bestempeld vindt ik lastig om als “diefstal” te beschouwen.
'De wet' doet dan ook niet. De man is niet veroordeeld voor diefstal. Hij is ontslagen wegens overtreding van de gedragscode en de rechter heeft aangegeven dat dit ontslag rechtsgeldig was.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:21:19 #46
117098 Hathor
Effe niet
pi_193975125
Straf staat totaal niet in verhouding met het vergrijp, een officiele waarschuwing was beter op zijn plaats geweest lijkt me.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:25:28 #47
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193975170
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:21 schreef Hathor het volgende:
Straf staat totaal niet in verhouding met het vergrijp, een officiele waarschuwing was beter op zijn plaats geweest lijkt me.
Op zich mee eens, maar ja, dit bedrijf kiest voor een zero tolerance beleid en communiceert dit ook duidelijk.

Dan die overtreding begaan en denken dat het wel losloopt is dan ook niet heel erg snugger...
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193975428
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:02 schreef Drekkoning het volgende:
Maare ik dacht ergens te lezen dat de werknemer nog in hoger beroep gaat? Ben benieuwd.
In zijn geval zou ik dat ook doen. De schade is toch al niet meer te overzien. Dan kunnen die eventuele kosten er ook nog wel bij mocht je ook het hoger beroep verliezen. Ik ben ook benieuwd wat daar uit gaat komen. Ik hoop nog op een normaal ontslag, want de relatie is toch dusdanig verstoord dat dit toch niet meer te herstellen is. Dan kan hij in ieder geval WW aanvragen en maakt meer kans bij een sollicitatie.
pi_193975480
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:15 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Het klinkt bruut maar volgens mij begint het hier toch echt bij de beste man zelf. Een flesje water. Zelf had ik ook gekozen voor een waarschuwing maar misschien speelde er al langere tijd het nodige.

Overigens denk ik dat je op 53 jarige leeftijd nog prima aan een baan komt.
Uiteraard, maar met een ontslag op staande voet met de reden diefstal word dit toch een groot probleem. Zeker in deze tijd waar ons nog een crisis te wachten staat.

En dat zal hier dan niet het geval zijn, maar als er ook nog aangifte heeft plaats gevonden bij politie dan is het al helemaal een probleem. Alle werkzaamheden waarbij een VOG nodig is kun je vaarwel zeggen voor de eerst komende 5 tot 10 jaar als ik mij niet vergis. En dat zijn heel wat beroepen die dan wegvallen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Cherni op 07-07-2020 16:11:51 ]
  dinsdag 7 juli 2020 @ 16:01:00 #50
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193975571
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:51 schreef Cherni het volgende:

[..]

In zijn geval zou ik dat ook doen. De schade is toch al niet meer te overzien. Dan kunnen die eventuele kosten er ook nog wel bij mocht je ook het hoger beroep verliezen. Ik ben ook benieuwd wat daar uit gaat komen. Ik hoop nog op een normaal ontslag, want de relatie is toch dusdanig verstoord dat dit toch niet meer te herstellen is. Dan kan hij in ieder geval WW aanvragen en maakt meer kans bij een sollicitatie.
Jep!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')