https://nos.nl/artikel/23(...)taat-geschonden.htmlquote:Veel ouders is in de kinderopvangtoeslagaffaire een "ongekend onrecht" aangedaan. Bij de uitvoering van de kinderopvangtoeslagen zijn grondbeginselen van de rechtsstaat geschonden. Die snoeiharde constateringen doet de parlementaire ondervragingscommissie in haar eindrapport. Ministers, ambtenaren, de Tweede Kamer en zelfs rechters krijgen ervan langs.
Tja, dan moeten de kamerleden die zo hard riepen om keiharde maatregelen tegen fraude (Omtzigt...) dat eigenlijk ook gaan doen. Dit was echt op aanvraag van de kamer, deze onbehoorlijke wet.quote:Op donderdag 17 december 2020 18:02 schreef Smegma. het volgende:
Ik denk inderdaad dat het onderzoeksrapport wel tot het aftreden van het kabinet leidt. De hoofdpersonen zouden zich moeten beraden op hun politieke toekomst: Rutte, Asscher, Wiebes. Je kunt als politicus niet zonder gevolgen een loopje nemen met de rechtsstaat.
Zal toch wel meevallen? Ik zie in Wiebes geen carrièrepoliticus (toch eerder een passant die het Haagse ook allemaal is tegengevallen en ergens voor een baan in het bedrijfsleven zal kiezen) en de schade voor m.n. Rutte beperken kan handig zijn met oog op de verkiezingen. Vrijwel geen enkele fractievoorzitter/lijsttrekker is onbeschadigd gebleven, dus dan is voor de bühne 'schoon schip maken' wel aantrekkelijk en het laat het ook gemakkelijker worden voor de coalitiepartners om zich beter te profileren.quote:Op donderdag 17 december 2020 18:05 schreef Hanca het volgende:
Ja, ik denk ook dat ze allemaal aftreden. Anders moeten ze Wiebes voor de bus gooien en ik denk niet dat de VVD daar mee akkoord gaat.
Het zou wel bijzonder zijn als dit kabinet af gaat treden en toch in dezelfde samenstelling (qua partijen) door gaat, trouwens. Maar 65% van de bevolking staat achter het huidige kabinet (bron), dus aan de andere kant zou het ook weer niet zo gek zijn.
Wiebes is echt groot bij de VVD, schrijft ook een heel groot deel van het programma.quote:Op donderdag 17 december 2020 18:19 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zal toch wel meevallen? Ik zie in Wiebes geen carrièrepoliticus (toch eerder een passant die het Haagse ook allemaal is tegengevallen en ergens voor een baan in het bedrijfsleven zal kiezen) en de schade voor m.n. Rutte beperken kan handig zijn met oog op de verkiezingen. Vrijwel geen enkele fractievoorzitter/lijsttrekker is onbeschadigd gebleven, dus dan is voor de bühne 'schoon schip maken' wel aantrekkelijk en het laat het ook gemakkelijker worden voor de coalitiepartners om zich beter te profileren.
Dit.quote:Op donderdag 17 december 2020 18:32 schreef Puddington het volgende:
Hier moet niet worden afgetreden, hier moeten mensen om vervolgd worden. Te beginnen met Wiebes. Die mag nooit, nooit meer op een invloedrijke positie zitten met z'n geklungel.
Dat is best te vervangen. Een pen is eerder te vinden dan een kopstuk en als (potentieel) kopstuk is Wiebes al te beschadigd om een grotere politieke rol te spelen dan hij nu heeft.quote:Op donderdag 17 december 2020 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wiebes is echt groot bij de VVD, schrijft ook een heel groot deel van het programma.
Die kans lijkt me heel, heel erg klein. Want feitelijk zou je dan misschien wel tientallen ambtenaren moeten gaan vervolgen. Want een politieke verantwoordelijkheid is niet altijd een strafrechtelijke verantwoordelijkheid en het leek er tijdens de hoorzittingen op dat veel signalen helemaal niet tot de top en dus tot Wiebes zijn gekomen.quote:Op donderdag 17 december 2020 18:32 schreef Puddington het volgende:
Hier moet niet worden afgetreden, hier moeten mensen om vervolgd worden. Te beginnen met Wiebes. Die mag nooit, nooit meer op een invloedrijke positie zitten met z'n geklungel.
Ja, hij hoeft natuurlijk ook niet per sé weg als 'pen' als hij weg moet.quote:Op donderdag 17 december 2020 18:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is best te vervangen. Een pen is eerder te vinden dan een kopstuk en als (potentieel) kopstuk is Wiebes al te beschadigd om een grotere politieke rol te spelen dan hij nu heeft.
Nou ja, degenen die de atmosfeer gemaakt hebben waardoor buitenlandse ouders of ouders van buitenlandse afkomst automagisch verdacht zijn mogen toch ook wat uitleggen, lijkt mij en die zitten toch wel vooral in de 2e Kamer.quote:Op donderdag 17 december 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
Het gaat niet om de poppetjes, het gaat om wat ze nu gaan veranderen. Op alle vlakken, dus regering, ambtenarij, uitvoerende diensten én Tweede Kamer.
En de Raad van State niet vergeten.quote:Op donderdag 17 december 2020 19:09 schreef Janneke141 het volgende:
Het gaat niet om de poppetjes, het gaat om wat ze nu gaan veranderen. Op alle vlakken, dus regering, ambtenarij, uitvoerende diensten én Tweede Kamer.
Dat is verwerpelijk, maar wel klein bier in een serie gebeurtenissen waar diverse onderdelen van de overheid de burger tot vijand hebben bestempeld en het eigenlijk allemaal wel prima vonden.quote:Op donderdag 17 december 2020 19:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, degenen die de atmosfeer gemaakt hebben waardoor buitenlandse ouders of ouders van buitenlandse afkomst automagisch verdacht zijn mogen toch ook wat uitleggen, lijkt mij en die zitten toch wel vooral in de 2e Kamer.
Wie moeten dan aftreden, Hoekstra, Koolmees en Van Huffelen? Dat zou best belachelijk zijn...quote:Op donderdag 17 december 2020 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
Er was ooit een principe dat de minister verantwoordelijk was en die verantwoordign ook nam, trouwens.
Ben benieuwd of daar nog iets van over is.
Zat mensen, aangezien de VVD gewoon dik aan kop staat in de peilingen, Rutte 1 van onze populairste premiers ooit is en dit kabinet ook gewoon goede populariteitsscores haalt.quote:Op donderdag 17 december 2020 19:52 schreef Complotwappie het volgende:
Ik vraag me vooral af wie straks nog openlijk durft uit te komen voor zijn stem op VVD.
FvD en PVV zijn ook de grootste geweest terwijl het niet vanzelfsprekend was dat je er voor uit kon of durfde te komen op een van de twee te stemmen.quote:Op donderdag 17 december 2020 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zat mensen, aangezien de VVD gewoon dik aan kop staat in de peilingen, Rutte 1 van onze populairste premiers ooit is en dit kabinet ook gewoon goede populariteitsscores haalt.
Terecht opgemerkt. Zie aanpassing.quote:Op donderdag 17 december 2020 19:53 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me trouwens af waarom je PvdA hier niet noemt, die zijn net zo schuldig.
Dit is natuurlijk waar. Dat zoiets gebeurt is verschrikkelijk en niet goed te praten. Maar in de context van destijds is het wel te snappen hoe het gegaan is. En als zo’n proces eenmaal op gang is dan kan dat lastig te keren zijn.quote:Op donderdag 17 december 2020 19:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is verwerpelijk, maar wel klein bier in een serie gebeurtenissen waar diverse onderdelen van de overheid de burger tot vijand hebben bestempeld en het eigenlijk allemaal wel prima vonden.
Het uitgangspunt moet altijd zijn dat de overheid er voor de burger is, en niet andersom. Die basis is in de toeslagenaffaire compleet uit het oog verloren en daarmee is de rechtszekerheid en de vertrouwensband ernstig geschaad. Dat moet worden hersteld.
We hebben het hier over allerlei ministeries die informatie achterhouden voor de volksvertegenwoordiging. Over een Belastingdienst die absurde terugvorderingen doet, al weten ze op het moment van versturen dat het mensen zo ongeveer hun leven kost. En de overheid houdt stukken achter in rechtszaken die gedupeerden aanspannen tegen diezelfde overheid. En waarom? Omdat het kon. Dat is een structureel probleem dat je niet herstelt met een paar rollende koppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |