ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Socios op 14-12-2020 17:53:36 ]
Grappig genoeg is de Etos in het station hier al weken dicht "vanwege het coronavirus". Ook de stationskapper is al sinds het begin van de 'gedeeltelijke lockdown' om dezelfde reden dicht.
De Starbucks en Smullers zijn lange tijd gesloten geweest (ook tijdens de zomer) maar die zijn tegenwoordig wel weer open.
Zal qua eten / drinken weinig veranderen denk ik zo. Zitgelegenheid was al gesloten dus een Burger King, julias, broodZaak, kiosk, kebab kunnen gewoon door als afhaal. Een Bruna of Ako of beenmode of ici paris zal wel dicht zijn net als de bloemist.
Op dinsdag 15 december 2020 12:44 schreef spectrumanalyser het volgende: De kerstritten van stroomtram Hoorn gaan niet door. de organisatie heeft gelukkig voldoende financiële steun gekregen van de provincie.
het terzijde stellen van SGMm lijkt weer te zijn opgestart.
de waarde van semi-klassieke modeltreinen schiet door het plafond. Fleischmann 1470/4470 (SGM) en Fleischmann 1472/4472 (Mat 64) leveren momenteel het dubbele op ten opzichte van vorig jaar
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op dinsdag 22 december 2020 09:43 schreef spectrumanalyser het volgende: de waarde van semi-klassieke modeltreinen schiet door het plafond. Fleischmann 1470/4470 (SGM) en Fleischmann 1472/4472 (Mat 64) leveren momenteel het dubbele op ten opzichte van vorig jaar
Vreemd, want zeker die SGM is nogal gedumpt op een gegeven moment.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 22 december 2020 09:43 schreef spectrumanalyser het volgende: de waarde van semi-klassieke modeltreinen schiet door het plafond. Fleischmann 1470/4470 (SGM) en Fleischmann 1472/4472 (Mat 64) leveren momenteel het dubbele op ten opzichte van vorig jaar
In spoor-N ook: Motorpost van Arnold (zonder wagens) 250-300 euro. Koploper van Minitrix: 300-500 euro afhankelijk van de uitvoering. ICR van Minitrix gaan voor wel 50 euro per stuk, dat is meer dan nieuwwaarde als ze gemaakt zouden worden. Als je wilt digitaliseren in een loc of treinstel mag je daarna nog gaan knutselen op hoop van zegen.
In spoor-N ook: Motorpost van Arnold (zonder wagens) 250-300 euro. Koploper van Minitrix: 300-500 euro afhankelijk van de uitvoering. ICR van Minitrix gaan voor wel 50 euro per stuk, dat is meer dan nieuwwaarde als ze gemaakt zouden worden. Als je wilt digitaliseren in een loc of treinstel mag je daarna nog gaan knutselen op hoop van zegen.
Zo ook ICR-stuurstand Benelux of geel/blauw: die dingen doen achterlijke prijzen. Nieuw rond de 100 euro, nu een veelvoud.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
In 2020 komt er toch nog nieuws over de TEE die al jaren op Dijksgracht staat te verroesten. Deze wordt namelijk overgedragen aan Stichting Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw Vennep dat de trein wil restaureren, zodat het daar te zien zal zijn voor het publiek.
Op donderdag 24 december 2020 20:18 schreef Peterselieman het volgende: In 2020 komt er toch nog nieuws over de TEE die al jaren op Dijksgracht staat te verroesten. Deze wordt namelijk overgedragen aan Stichting Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw Vennep dat de trein wil restaureren, zodat het daar te zien zal zijn voor het publiek.
Op het rangeerterreintje van de HSL? Of ergens op een bedrijfsterrein?
op dit moment op een bedrijventerrein, maar uiteindelijk moet het museum kennelijk een plek gaan krijgen op Park 21, een gigantisch park dat tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep moet komen. Grofweg tussen de A4 en de N205
In spoor-N ook: Motorpost van Arnold (zonder wagens) 250-300 euro. Koploper van Minitrix: 300-500 euro afhankelijk van de uitvoering. ICR van Minitrix gaan voor wel 50 euro per stuk, dat is meer dan nieuwwaarde als ze gemaakt zouden worden. Als je wilt digitaliseren in een loc of treinstel mag je daarna nog gaan knutselen op hoop van zegen.
Ik fotografeer veel analoog. Daar zie je hetzelfde, prijzen gaan hard omhoog. Oktober 2018 heb ik zeg zo'n ¤225 betaald voor een camera die ik in 2010 heb verkocht voor ¤125
Begin deze maand ¤1100 uitgegeven aan Mamiya RB67 met wat lenzen. Jaar of 5/6 geleden kon je zoiets voor ¤500-¤600 kopen.
Ik fotografeer veel analoog. Daar zie je hetzelfde, prijzen gaan hard omhoog. Oktober 2018 heb ik zeg zo'n ¤225 betaald voor een camera die ik in 2010 heb verkocht voor ¤125
Begin deze maand ¤1100 uitgegeven aan Mamiya RB67 met wat lenzen. Jaar of 5/6 geleden kon je zoiets voor ¤500-¤600 kopen.
Ik kom hier normaal voor de treintjes, maar really? Ik heb nog een Mamiya645 liggen waar ik niets mee doe.
Op vrijdag 25 december 2020 22:28 schreef Dr_Flash het volgende: Waar zou je ergens Wagons Lits servies kunnen krijgen? Heel vroegah was er een winkeltje met dat soort spul op de Jaarbeurstraverse in Utrecht....
Geweldig winkeltje was dat; paar vertrekstaten gekocht daar.
Het is weer de tijd van het jaar Het spoor-jaaroverzicht, elke maand een plaatje. Ondanks de keroownaas is het toch een enigszins gevarieerd verhaal geworden gelukkig.
1. Durrës, Albanië, 19 januari. Er is in ruim 2 jaar sinds de vorige keer bijzonder weinig veranderd. Er stond alleen geen trein langs het perron. Voor de rest wachten deze rijtuigen nog steeds op de dingen die komen gaan. Vanwege een aardbeving reed er in die periode sowieso geen trein in Albanië maar ik heb begrepen dat e.e.a. inmiddels weer opgestart is.
2. Winterberg, Duitsland, 29 februari. In de verte zien we inmiddels langzaam de corona-pandemie op ons af komen, maar niemand heeft enig idee wat dat dan precies is. Omdat op deze dag een mooie rit met museummaterieel gemaakt wordt vanuit Oberhausen naar Winterberg en terug, besluiten @derLudolf, @dennistd, @ReisT, @Peterselieman en ik een slinger door het Sauerland te gaan maken en deze trein op de terugweg te nemen. Door veelvuldige noodstops door een lekke luchtslang of zo kwamen we een half uur te laat in Oberhausen aan, maar dat mocht de pret niet drukken. Heerlijk genoten van de meest treinige trein in vele jaren
3. Gornergrat, Zwitserland, 6 maart. Inmiddels is corona een groot probleem in Italië waardoor we met de nieuwjaarsronde helaas niet naar Cinque Terre konden zoals het plan was. Zwitserland gold op dat moment nog als groen, dus met een afgeslankt groepje hebben we er toch nog snel even een fantastische excursie van gemaakt. Heel blij dat we dat nog even hebben kunnen doen. Daarna zou de spoeling dun worden. Heel erg dun.
4. Deventer, 23 april. Treinstel 4238 wacht in de avondzon op zijn vertrek naar Zwolle voor die paar mensen die een essentiële verplaatsing nodig hadden.
5. Deventer, 23 mei. Als één van de eerste stellen ICNG is treinstel 3108 het land binnen gekomen en op weg naar het westen. Still uit een filmpje vanaf mijn balkon
6. Valkenburg, 20 juni. Een tamdempje Stadlertjes nadert vanuit Schin op Geul door het prachtige Zuid-Limburgse land. Voor het eerst in maanden is er weer iets van een uitstapje mogelijk dus ik was even gaan wandelen met @liesje1979 .
7. Bad Bentheim, Duitsland, 8 juli. Goederenloc 186 944 met een containertrein op weg naar Rotterdam (denk ik). Hier achteraan kwam de stoptrein naar Hengelo die mij weer naar Nederland bracht na een snoepreisje hotel met zwembad.
8. Veenendaal-De Klomp, 4 augustus. Een onbekend gebleven VIRM spoedt zich richting Utrecht Centraal.
9. Deventer, 29 september. Goederenloc 186 457-8 met een gemengde trein naar het ooost'n.
10. Marrum-Westernijkerk, 4 oktober. Een stoomloc met ontstoken frontseinen en wat rijtuigen in de tuin van het voormalige stationnetje, waar nu een pannenkoekenrestaurant in gevestigd is.
11. Nijverdal, 15 november. Twee E-Flirts kruisen elkaar op de inmiddels geëlektrificeerde Zwenzwoka-lijn. Trans-Overijssel-Express, zo u wilt.
12. Arnhem, 25 december. Weer een Stadler Flirt. De ET 25 2304 staat te wachten om als RegionalExpress 19 terug te keren naar Düsseldorf.
En hier is ook mijn jaaroverzicht. Niet zo bewogen als sommige eerdere jaargangen, maar toch wel leuk.
JANUARI - Een kennis van me werkt als machinist voor NS. Sinds enige tijd heeft hij ook wegbekendheid op de HSL en materieelbevoegdheid voor de TRAXX. Toen hij eens een keer in Breda was, ben ik hem een kop koffie gaan bezorgen.
FEBRUARI - De werkzaamheden in Zandvoort aan Zee, bedoeld om het station klaar te maken voor de ontvangst van alle bezoekers aan de Formule 1, zijn in volle gang. Het eerste "Spaanse perron" was inmiddels voltooid. Dat de F1 niet door zou gaan, had toen nog niemand durven vermoeden.
MAART - Op 7 maart was de waterstoftrein iLINT te bezichtigen in het Groningse hoofdstation, en ik ben natuurlijk een kijkje gaan nemen. En dat is maar goed ook, want dat was een tijd lang het laatste treinending... een week later werd de 'intelligente lockdown' afgekondigd.
APRIL - Slechts een paar weken na het afkondigen van de 'pseudo-lockdown' heeft NS noodgedwongen haar dienstregeling moeten beperken. Hieraan lag een hoog ziekteverzuim en een massaal afhaken van reizigers ten grond: het OV was alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. Als gevolg van deze basisdienstregeling was de intercity Amsterdam - Vlissingen omgebogen naar een IC Breda - Vlissingen, waarvan het materieel in Breda keerde op het keerspoor.
MEI - In mei was er nog altijd sprake van een intelligente lockdown, en nog altijd was het OV alleen voor essentiële reizen. Tijdens een wandeling door mijn stad kwam ik deze voormalige NS-locomotief tegen, die nu in dienst is van Strukton voor het vervoeren van werkmaterieel.
JUNI - In juni gold nog altijd het 'reis niet tenzij het moet'-devies, maar gelukkig gebeurden er ook wat leuke dingen. Zo waren er volop proefritten met de nieuwe ICNG, waarbij ook mijn heimatstation veelvuldig werd aangedaan.
JULI - Vanaf 1 juli mocht er gelukkig weer wat meer: iedereen was weer welkom in de trein, zolang je maar een smoelbeschermer op je snufferd had. Ik heb m'n Weekend Vrij weer ingeschakeld en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om van het weer te genieten en weer eens wat treintjes van binnen en buiten te bekijken.
AUGUSTUS - Tijdens een grote buitendienststelling is station Geldermalsen grondig verbouwd, om het klaar te stomen voor de toekomst. Er zijn nieuwe zijperrons gebouwd, en de middensporen zijn aangepast (ingekort) naar sprinterlengtes. Ook de perronfases zijn verdwenen. Omdat het aantal kruisende bewegingen flink afneemt, kunnen er in de toekomst meer treinen via Geldermalsen rijden.
SEPTEMBER - Station Driebergen-Zeist is de afgelopen jaren grondig verbouwd. Hier ben ik in september een kijkje gaan nemen, en daarna heb ik een lijntje afgestreept waar ik nog niet eerder overheen ben geweest: de branch line naar Rhenen. Vanaf daar ben ik met de bus naar Kesteren gegaan.
OKTOBER - Eind oktober was helaas de wintertijd alweer ingegaan, waardoor het helaas al hartstikke donker was toen ik met deze ICE uit Amsterdam vertrok. Ik heb in de trein gegeten: een fusilli bolognese met een halve liter Erdinger erbij.
NOVEMBER - Tijdens een (verder niet heel enerverend) rondritje door Nederland had ik een overstap in Rotterdam Centraal. Daar zag ik deze solo rijdende Vectron van onze Duitse vrienden.
DECEMBER - De dagen zijn kort, het weer is kut en met corona is het nog altijd gekut. Het OV is wederom alleen voor essentiële reizen. Een dagje de toerist uithangen is dat zeker niet, dus ik heb mijn Weekend Vrij maar weer stopgezet (lang leve Flex) en treinen zie ik nu vooral vanuit m'n raam.
Het was een bewogen jaar, hopelijk gaan de dingen in 2021 een stuk beter. Fijne dagen allemaal, wees voorzichtig met vuurwerk!
Op vrijdag 25 december 2020 22:28 schreef Dr_Flash het volgende: Waar zou je ergens Wagons Lits servies kunnen krijgen? Heel vroegah was er een winkeltje met dat soort spul op de Jaarbeurstraverse in Utrecht....
Die man van dat winkeltje is nog steeds actief en wel tijdens de Modelspoorbeurzen in Houten. Nu las ik vandaag dat die Expohallen vaccineercentra worden dus dat zal nog even geen beurs zijn.
Weer dat Graubünden - Engadin hoekje, word er helemaal simpel van ondertussen. Er zijn echt wel 15 of 20 afleveringen RA steeds over vrijwel dezelfde lijnen daar
Weer dat Graubünden - Engadin hoekje, word er helemaal simpel van ondertussen. Er zijn echt wel 15 of 20 afleveringen RA steeds over vrijwel dezelfde lijnen daar
Door de Franse Jura met de Lignes Hirondelles van Dole naar Saint-Claude staat in de omschrijving, ik vond het prachtig iig.
Weer dat Graubünden - Engadin hoekje, word er helemaal simpel van ondertussen. Er zijn echt wel 15 of 20 afleveringen RA steeds over vrijwel dezelfde lijnen daar
De gemiddelde kijker zal niet weten dat het steeds ongeveer hetzelfde gebied is
Zeven DDM1 stuurstrandrijtuigen zijn op 29 december naar de Houtrakpolder overgebracht. Het dubbeldeksmaterieel van de eerste generatie is al een jaar uit dienst. De tijd vliegt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Tussen Utrecht en Leiden worden op dit moment kennelijk planmatig sprinters ingezet. Ook wel logisch om het ICM dat daar reed vrij te spelen, omdat deze allemaal tussen het Noorden/Oosten en de Randstad nodig zijn.
Op zaterdag 2 januari 2021 18:13 schreef MTL het volgende: Een echt nieuwjaarswonder! Ik zou er bijna emotioneel van worden... Bijna...
Opvallend is wel de extra remwagens met daarop een extra doorgaande remleiding. Het remsysteem van ICNG heeft blijkbaar niet veel vertrouwen meer na het ongeval.
Voor 23 euro extra heb je de mogelijkheid tot gratis annuleren, de datum hoef je ook nog niet van tevoren vast te leggen (moet alleen binnen 11 maanden).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Opvallend is wel de extra remwagens met daarop een extra doorgaande remleiding. Het remsysteem van ICNG heeft blijkbaar niet veel vertrouwen meer na het ongeval.
Hoewel de aanleiding uiteraard het ongeluk met de ICNG is geweest, heeft deze maatregel niet direct met de ICNG zelf te maken. Geen enkel transport van welke trein dan ook mag nog door Duitsland zonder remwagens.
[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 03-01-2021 01:04:43 ]
Op deze eerste zondag van 2021 werd ICNG 3103 door Railexperts-loc 9902 weer terug naar Duitsland gebracht. Het stel gaat na een aantal testritten in Nederland weer terug naar de fabriek. Hier komt het transport langs de Farwickweg in De Lutte
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Hoewel de aanleiding uiteraard het ongeluk met de ICNG is geweest, heeft deze maatregel niet direct met de ICNG zelf te maken. Geen enkel transport van welke trein dan ook mag nog door Duitsland zonder remwagens.
en dan te bedenken dat ongeveer 15 jaar geleden de toen nog nieuwe D-GTW'tjes voor Arriva Noord-Nederland op eigen kracht door Duitsland reden, dus zonder Indusi en onder de naam Prignitzer Eisenbahn.
Nou ja, als zou blijken dat het treinstel ineens niet meer mee zou remmen terwijl daar wel op gerekend werd dan kan ICNG (nou ja, de bouwer ervan dan) daar wel wat aan doen hoop ik toch.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Achja, dat zal nog wel even gaan duren. Voorlopig is het eerste wat in dienst moet komen DDZ. Ik begrijp echter dat DDZ voorlopig nog niet terug in dienst gaat. Het grootste deel van de DDZ-vloot staat geparkeerd bij de werkplaats Onnen in rijen van 3.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Nou ja, als zou blijken dat het treinstel ineens niet meer mee zou remmen terwijl daar wel op gerekend werd dan kan ICNG (nou ja, de bouwer ervan dan) daar wel wat aan doen hoop ik toch.
Je kan beter de vraag stellen wat de ICNG en alle andere transporten gemeen hebben, omdat niet alleen de ICNG maar ook alle andere treintypes nu op deze manier overgebracht moeten worden
Ik kan helaas zolang het onderzoek nog niet officieel is afgerond dingen delen over de oorzaak, dus neem het maar als een kleine hint (onder voorbehoud dat ik het verhaal goed heb begrepen).
[ Bericht 2% gewijzigd door MTL op 03-01-2021 22:47:44 ]
en dan te bedenken dat ongeveer 15 jaar geleden de toen nog nieuwe D-GTW'tjes voor Arriva Noord-Nederland op eigen kracht door Duitsland reden, dus zonder Indusi en onder de naam Prignitzer Eisenbahn.
De ICNG doet niet zo veel onder 15 kV. Dat deert die D-GTW'tjes niet zo.
Het was destijds zo dat er binnen Duitsland nog spoorlijnen waren waar gewoon geen treinbeveiliging aanwezig was. Daar werd dan gereden met snelheden tot 100 km/u, pas daarboven was PZB wettelijk verplicht.
Dat is veranderd na de frontale botsing bij Hordorf in 2011, waarbij 10 doden en 23 gewonden vielen.
Ik vermoed dat er daar destijds één of andere uitzondering was waarmee het ook mogelijk werd om zulke overbrengingsritten te doen, bijvoorbeeld met een snelheidsbeperking.
Op dinsdag 29 december 2020 21:56 schreef Bitlord het volgende: Diep in de krochten van Youtube een interessant filmpje om de sta- en zitcapaciteit en halteringstijden aan te passen aan de uren van de dag.
Er zijn drie 1700 locs van de Houtrakpolder naar HKS metals overgebracht. Het betreffen loc 1731, 1764 en 1755. 1731 heeft op 12 december 2019 voor het laatst met DDM1 stam 7205 gereden. 1764 heeft op 12 december 2019 voor het laatst met DDAR stam 7374 gereden. 1755 heeft op 13 december 2019 voor het laatst met DDM1 stam 7211 gereden.