Vakantie met de auto doe ik sowieso niet (ook niet post-corona natuurlijk) dus dat zit er niet in. Thuiswerken doe ik nu al niet, ik ga vijf dagen per week naar kantoor. Mijn functie is kantoorgebonden en ik heb vrijstelling van thuiswerken. Dat heb ik meegenomen in mijn overweging van 10K.quote:Op zaterdag 5 december 2020 18:55 schreef exelletor het volgende:
Als een aanbieder een keurmerk private lease heeft, zal het contract redelijk tot prima zijn.
Kijk goed naar de kleine lettertjes zoals meer of minder kilometers, 10k is niet veel als je ooeens bedenkt dat je graag naar Griekenland met de auto wil of je dat je straks niet meer kan thuiswerken om even wat gekke voorbeelden te noemen.
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad), familie/vrienden wel wat verder maar dat zal natuurlijk sporadischbezoek zijn. Ook dat past binnen de 10K na rekenwerk.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:13 schreef Lariekoek het volgende:
10.000 km per jaar is niks. Waarschijnlijk is je werk niet zo ver en wonen je vrienden om de hoek?
Precies waarom ik maar 2 jaar wil leasen, ik heb zelf ook maar een contract van 2 jaar. Daarna wel uitzicht op onbepaalde tijd en dan wil ik pas een hypotheek afsluiten, dat moet wel goedkomenquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:13 schreef Lariekoek het volgende:
Mocht je een hypotheek willen afsluiten gedurende de looptijd van je private lease kun je minder geld lenen.
En na 2 jaar heb je geen auto meer nodig?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:19 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad), familie/vrienden wel wat verder maar dat zal natuurlijk sporadischbezoek zijn. Ook dat past binnen de 10K na rekenwerk.
[..]
Precies waarom ik maar 2 jaar wil leasen, ik heb zelf ook maar een contract van 2 jaar. Daarna wel uitzicht op onbepaalde tijd en dan wil ik pas een hypotheek afsluiten, dat moet wel goedkomen
Dan zit ik in een andere situatie en wil ik de situatie herbekijken.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:21 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
En na 2 jaar heb je geen auto meer nodig?
Zou je rekenwerk maar opnieuw doen. Zeker als je niet meer dan 10K per jaar rijdt.
Bedankt voor je reactie!quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Schat het aantal kilometers ruim in en maak een schatting van je worst case en wat je betaalt aan extra kilometers. Houd bij de looptijd zeker ook rekening met mogelijke veranderingen in je situatie. Is dit niet goed in te schatten, kies dan voor een kortere of flexibele looptijd.
Dat is nog niet zeker, het kan maar dat zie ik tegen die tijd wel. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Mijn topic en mijn vraag ziet over nu en 2 jaar. In die periode komt geen hypotheek in beeldquote:
Kan ook prima met een niet nieuwe niet private lease auto.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:22 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Dan zit ik in een andere situatie en wil ik de situatie herbekijken.
Hoezo opnieuw? Ik kom op jaarbasis toch echt onder de 10K uit...
quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:32 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Kan ook prima met een niet nieuwe niet private lease auto.
Alleen die is dan wel van eigendom
En gelijk heeft TS.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:28 schreef CoolGuy het volgende:
dat je kunt zeggen dat je een audi of mercedes rijdt
Zowel treinreiziger als Audirijder.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:37 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Zeg je dit als treinreiziger?
A3 Sportback behoort tot een van de optiesquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:38 schreef Socios het volgende:
[..]
Zowel treinreiziger als Audirijder.
Welk model heb je op het oog?
Dus die auto is gewoon zodat je kunt zeggen dat je een nieuwe dikke bak voor de deur hebt staan. Want 10.000km per jaar is gemiddeld per dag 27,4 km, of, als je de weekenden er uit laat, grofweg, 52x 2 is 104 dagen, blijven 261 dagen over. Als je puur alleen op die dagen in de auto zou rijden naar je werk is dat dus 38,31km per dag, dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:32 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Dat is nog niet zeker, het kan maar dat zie ik tegen die tijd wel. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Mijn topic en mijn vraag ziet over nu en 2 jaar. In die periode komt geen hypotheek in beeld
Dat is ook het gevalquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.
Ja ik zag dat wit 'gratis' was en andere felle kleuren inderdaad veel duurder zijn per maand!quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:42 schreef simonblue het volgende:
Wat mij opviel toen ik naar private lease keek waren de extra kosten voor iets anders dan het standaard model. Bijvoorbeeld een zwart, grijs of rood model in plaats van wit kostte 10-15 euro per maand extra. Een trekhaak erbij was ook 25 euro per maand.
Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.quote:
Stel je de A3 'gewoon' samen op www.audi.nl of via een andere internetpagina?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:43 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Ja ik zag dat wit 'gratis' was en andere felle kleuren inderdaad veel duurder zijn per maand!
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.
Wat een afgunst weer tegen een ieder die een dikke en mooie auto wil rijden. Iedereen in Nederland moet maar een saaie Matiz o.i.d. aanschaffen? Ophouden, echt. Laat TS in haar/zijn waarde.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.
Daar heb je dan ook helemaal gelijk in. Hoort zeg maar bij het volwassen worden.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.
Ik had wel zulke reacties wel verwacht, ik weet dat het economisch gezien geen goede investering is, maar daar is dit topic niet voor. Het staat ook in mijn eerste post. Laat het niet over gaan.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.
quote:Op zaterdag 5 december 2020 18:51 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik weet dat mensen zullen zeggen dat een auto kopen beter is (tegelijk is een auto eigenlijk altijd een slechte investering), maar dat wil ik niet. Daar gaat dit topic ook niet over. De voordelen van lease spreken mij erg aan om meteen in een nieuwe auto te rijden.
Ik ben uitwonend!quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.
Via het merk zelf ipv dealer, dus inderdaad audi.nl of volkswagen.nl (ik heb ook interesse in een VW Polo)quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Socios het volgende:
[..]
Stel je de A3 'gewoon' samen op www.audi.nl of via een andere internetpagina?
Dan kan er niets mis gaan; goede keuze.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:55 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Via het merk zelf ipv dealer, dus inderdaad audi.nl of volkswagen.nl (ik heb ook interesse in een VW Polo)
Wat voor (type) auto heb jij? Geleased?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:57 schreef Socios het volgende:
[..]
Dan kan er niets mis gaan; goede keuze.
Idee om voor beide auto's een proefrit aan te vragen? Daar zijn ze heel behulpzaam in en kun je een mooie keuze tussen de A3 en Polo maken.
Audi A3 uit 2015, destijds nieuw gekocht.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:01 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Wat voor (type) auto heb jij? Geleased?
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:53 schreef Socios het volgende:
[..]
Wat een afgunst weer tegen een ieder die een dikke en mooie auto wil rijden. Iedereen in Nederland moet maar een saaie Matiz o.i.d. aanschaffen? Ophouden, echt. Laat TS in haar/zijn waarde.
Ziedendquote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.
Ziedend? Nee ik rij gewoon zakelijk lease, maar dan geen A3.quote:
Goed om te weten. Hoeveel stond er bij jou online/je offerte en hoeveel heb je uiteindelijk betaald?quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef Fred het volgende:
Ik ben onlangs een nieuw contract aangegaan voor een Skoda en ik kan niet anders zeggen dat ik zelden zo slecht voorgelicht ben en ik ken geen ander auto consortium dat zo ondoorzichtig is met hun prijzen.
Je kan alle Audi, Volkswagen, Seat en Skoda leaseprijzen met een korreltje zout nemen. Ze hebben een grote voorraad met auto's waar ze dit jaar vanaf moeten door de nieuwe BPM-regels. De prijzen die je nu ziet zijn alleen van toepassing op auto's die nu op voorraad staan: Er moet dan ook maar net auto op voorraad staan met de opties en kleur die jij wil hebben.
Het spijt mij vreselijk dat ik niet in die dikke bak van jou kan rijden.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ziedend? Nee ik rij gewoon zakelijk lease, maar dan geen A3.
quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.
Dat hoeft niet, het is maar een auto he.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:08 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Het spijt mij vreselijk dat ik niet in die dikke bak van jou kan rijden.
Coolguyquote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.
Ga fietsenquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:19 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad),
De auto die ik oorspronkelijk wilde hebben konden ze niet leveren voor de geadverteerde prijs.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:07 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Goed om te weten. Hoeveel stond er bij jou online/je offerte en hoeveel heb je uiteindelijk betaald?
Naja ik snap TS wel. Private lease is een uitkomst als je nieuw wil rijden zonder de aanschafprijs op tafel te moeten leggen. En TS wil geen klein autootje rijden. Ik snap dat wel want TS ziet een auto niet puur als een vervoersmiddel. Ik zou dat er niet aan uitgeven maar TS wil dat wel doen. Nou, 2 jaar is te overzien, er vanuit gaande dat er in die tijd niets gebeurd op financieel gebied.quote:
Dat lijkt me het goede uitgangspunt om aan private lease te beginnen: het extra gemak en de bereidheid om daar extra voor te betalen. Private lease gebruiken om boven je stand te rijden, zoals TS volgens mij wil, lijkt me niet zo’n goed idee.quote:Op zaterdag 5 december 2020 21:06 schreef Mrmime het volgende:
En ja, het zal ongetwijfeld wat duurder zijn. Maar ik betaal ook graag voor het gemak. En ik heb geen dikke Audi oid, maar gewoon een leuke stadsauto. Wel met alles erop en eraan btw. Verklaar me voor gek,maar ik ben er heel gelukkig mee. Service en voorlichting vanuit de maatschappij waarvan ik lease is echt dikke prima.
Die heb je niet nodig als je nooit een auto kooptquote:Op zaterdag 5 december 2020 22:25 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Dan bouw je ook nog eens schadevrije jaren op.
Jij doet in feite toch niet heel veel anders dan TS?quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:27 schreef CoolGuy het volgende:
Naja ik snap TS wel. Private lease is een uitkomst als je nieuw wil rijden zonder de aanschafprijs op tafel te moeten leggen. En TS wil geen klein autootje rijden. Ik snap dat wel want TS ziet een auto niet puur als een vervoersmiddel. Ik zou dat er niet aan uitgeven maar TS wil dat wel doen. Nou, 2 jaar is te overzien, er vanuit gaande dat er in die tijd niets gebeurd op financieel gebied.
Heb je zo'n auto nodig als je om de hoek werkt? Nee. Maar dat is rationeel vs emotie.
Het enige nadeel bij private lease is dat het best lastig is om schadevrij te blijven. Vaak heeft een auto wel een paar plekjes, krasjes, deukjes, etc. waarbij er ook vaak wel één buiten het acceptabele valt. Bij een privé auto laat je dat eerder zitten of regel je het zelf buiten de verzekering om.quote:Op zaterdag 5 december 2020 22:39 schreef Fred het volgende:
Die heb je niet nodig als je nooit een auto koopt
(Nog buiten het feit dat je ook met private lease schadevrije jaren op kan bouwen)
Iedereen moet natuurlijk z'n eigen keuzes maken. Ik zou vooral ook goed kijken naar het innameprotocol van de leasemaatschappij waarbij je een auto gaat leasen. De grotere leasemaatschappijen hebben allemaal een eigen private lease tak en die zijn vaak wat soepeler in het beoordelen van schades bij inname dan de wat kleinere leasemaatschappijen. Dat kan nog wel eens nare verrassingen bij het einde van het contract voorkomen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:54 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik had wel zulke reacties wel verwacht, ik weet dat het economisch gezien geen goede investering is, maar daar is dit topic niet voor. Het staat ook in mijn eerste post. Laat het niet over gaan.
Wilde iets soortgelijks posten. Ik zit nu aan mijn tweede private lease auto, eerst direct bij Leaseplan en nu via ANWB. Als een leasebedrijf het keurmerk private lease heeft dan zijn er altijd regelingen voor als je werkloos raakt, dus daar zou ik op letten.quote:Op zondag 6 december 2020 10:38 schreef HMS het volgende:
Lease zelf zakelijk, mijn vrouw least personal. Ik zeg let op de voorwaarden zoals wanneer je voortijdig mag afbreken en wat je dan moet betalen. Stel, je raakt je baan kwijt, kan je dan de sleutels zo inleveren en klaar (kan bij bepaalde maatschappijen, maar lang niet bij alle) of moet je dan een boete betalen die zo hoog is dat je beter het contract kan uitdienen? Hoe gaat het contract om met teveel km na 1 jaar? En wat als je 2e jaar meer km heeft dan 10k, maar jaar 1 niet?
Ook idd, configureer een auto en kijk dan wat je aan prijs betaalt. Valt soms tegen. En als je geen model uitzoekt wat op voorraad staat, dan krijg je met levertijd te maken. Wij hebben wel bijna 5 maanden gewacht op de nieuwe Polo van mijn vrouw. Niet dat je dan al moet betalen, maar je moet het wel overbruggen.
Private lease is prima, maar zorg dat je de kleine lettertjes allemaal leest. Dat voorkomt verassingen en zorgt ervoor dat je met bepaalde maatschappijen echt niet in zee wilt. want als je dan de voorwaarden leest.....sommige contracten zijn erg wurgcontracten.
FYI wij zijn uitgekomen op ANWB. Daar zit leaseplan achter als werkelijke leasemaatschappij. Kwam mooi uit, want daar zit ik zakelijk ook (en weet dus hoe ze werken).
Dat weet je toch niet. Misschien is zijn werk wel 10 kilometer van zijn huis en rijd ie één keer per jaar op en neer naar Moskou.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus die auto is gewoon zodat je kunt zeggen dat je een nieuwe dikke bak voor de deur hebt staan. Want 10.000km per jaar is gemiddeld per dag 27,4 km, of, als je de weekenden er uit laat, grofweg, 52x 2 is 104 dagen, blijven 261 dagen over. Als je puur alleen op die dagen in de auto zou rijden naar je werk is dat dus 38,31km per dag, dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.
Ook een jonge tweedehands kost je gauw 200-250 euro per maand aan wegenbelasting, verzekering en afschrijving. En dan moet je nog een potje maken voor (ongepland) onderhoud.quote:Op zondag 6 december 2020 00:09 schreef Accordtje het volgende:
Wat ik alleen zelf niet zo goed begrijp is waarom je met een dergelijk laag kilometrage zo graag wilt private leasen. Een goed onderhouden occasion van een jaar of 4-5 oud zal met nog geen 10.000 kilometer per jaar ook geen rib uit je lijf zijn qua reparatie/onderhoud. De auto is voor het werk ook niet noodzakelijk, dus mocht er een keer iets aan de hand zijn is dat ook nog niet eens direct een probleem.
Het is inderdaad een luxe, maar de stress die het mij bespaard is het dubbel en dwars waard.quote:Onverwachte kosten zijn niet fijn natuurlijk, maar door te gaan private leasen geef je dat geld (wat je mogelijk niet uit hoeft te geven) bij voorbaat al weg.
Niet iedereen heeft zijn financiėle zaakjes even goed op orde en er zijn mensen die zulke bescherming echt nodig hebben.quote:Op zondag 6 december 2020 10:53 schreef falling_away het volgende:
Vandaar dat ik het trouwens niet eens ben met de registratie bij de BKR. Die is er om je te beschermen dat je niet te veel leningen op je neemt, maar als je bijv de auto kunt inleveren bij ontslag is het risico dat er betalingsproblemen ontstaan nihil. Ondertussen kun je wel minder hypotheek krijgen met een leaseauto. Slaat nergens op, maar goed zo is het nou eenmaal.
Een reguliere lening wordt niet kwijtgescholden als je je baan verliest, dan zit je vast aan de maandlasten. Dat geldt niet bij een private lease auto, die kun je dan kosteloos opzeggen (als je dat wil, je kunt de auto ook houden en later alsnog opzeggen).quote:Op zondag 6 december 2020 11:55 schreef Fred het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft zijn financiėle zaakjes even goed op orde en er zijn mensen die zulke bescherming echt nodig hebben.
Ergens is het wel een goed systeem: of je geeft je maximale leencapaciteit uit aan een alleen huis of aan een huis én een auto.
Niet elke private lease is automatisch en kosteloos op te zeggen bij het verliezen van een baan.quote:Op zondag 6 december 2020 12:27 schreef falling_away het volgende:
Een reguliere lening wordt niet kwijtgescholden als je je baan verliest, dan zit je vast aan de maandlasten. Dat geldt niet bij een private lease auto, die kun je dan kosteloos opzeggen (als je dat wil, je kunt de auto ook houden en later alsnog opzeggen).
Een leaseauto is dus ook niet te vergelijken met een gewone lening maar wordt wel zo behandeld.
Door Fred ook al aangegeven dat het zeker niet in alle gevallen zomaar kosteloos opgezegd kan worden. Een leasemaatschappij is geen filantropische instelling, maar gewoon een keihard commercieel bedrijf.quote:Op zondag 6 december 2020 12:27 schreef falling_away het volgende:
Een reguliere lening wordt niet kwijtgescholden als je je baan verliest, dan zit je vast aan de maandlasten. Dat geldt niet bij een private lease auto, die kun je dan kosteloos opzeggen (als je dat wil, je kunt de auto ook houden en later alsnog opzeggen).
Een leaseauto is dus ook niet te vergelijken met een gewone lening maar wordt wel zo behandeld.
De leasemaatschappijen die bij het BKR registreren zijn meestal aangesloten bij het keurmerk private lease, en dit keurmerk verplicht de voorwaarden dat het leasecontract opgezegd kan worden bij onvrijwillige werkeloosheid.quote:Op zondag 6 december 2020 12:40 schreef Fred het volgende:
[..]
Niet elke private lease is automatisch en kosteloos op te zeggen bij het verliezen van een baan.
Daarnaast biedt de huidige constructie ook bescherming voor mensen die nog een stukje maand aan het einde van hun salaris overhouden. Wat wellicht nog belangrijker is dan bescherming bij onverwachte werkloosheid.
Opgezegd kan worden inderdaad, maar niet kosteloos.quote:Op zondag 6 december 2020 16:09 schreef falling_away het volgende:
De leasemaatschappijen die bij het BKR registreren zijn meestal aangesloten bij het keurmerk private lease, en dit keurmerk verplicht de voorwaarden dat het leasecontract opgezegd kan worden bij onvrijwillige werkeloosheid.
Klopt, heb het even nagezocht. Het Keurmerk stelt dat de leasemaatschappij mee moet denken als je bijv. ontslagen wordt. bij ANWB / Leaseplan kun je wel altijd kosteloos opzeggen:quote:Op zondag 6 december 2020 16:22 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Opgezegd kan worden inderdaad, maar niet kosteloos.
Er zijn wel leasemaatschappijen die tegen extra betaling per maand een optie bieden om bij onvrijwillige werkloosheid de auto zonder extra kosten te kunnen inleveren. Daar betaal je dan dus op voorhand al een hoger maandbedrag voor. Maar zomaar kosteloos inleveren is geen sprake van, ook niet onder aanbieders met het keurmerk private lease.
Maar bij alle leasemaatschappijen is het zo dat je eerder kunt opzeggen, dan wordt er een berekening gemaakt dat meestal uit komt op een veel lager bedrag dan het bedrag dat bij de BKR is geregistreerd als lening.quote:kan je bij LeasePlan zonder extra kosten je contract beėindigen bij persoonlijke omstandigheden. Dit geldt bij gedwongen ontslag, 80% of meer arbeidsongeschiktheid, echtscheiding, ontbinding van partnerschap of overlijden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus je kunt in dit geval (en in veel andere gevallen) voor rond de 1000 - 1500 Euro van je leasecontract af.
En dat terwijl er wel in dit voorbeeld 249 * 48 maanden = 11472 * 60% = 6883,20 Euro geregistreerd wordt bij het BKR.Alpha kenny one
quote:Op zondag 6 december 2020 16:38 schreef falling_away het volgende:
[..]
Klopt, heb het even nagezocht. Het Keurmerk stelt dat de leasemaatschappij mee moet denken als je bijv. ontslagen wordt. bij ANWB / Leaseplan kun je wel altijd kosteloos opzeggen:
[..]
Maar bij alle leasemaatschappijen is het zo dat je eerder kunt opzeggen, dan wordt er een berekening gemaakt dat meestal uit komt op een veel lager bedrag dan het bedrag dat bij de BKR is geregistreerd als lening.
Bekijk bijvoorbeeld dit rekenvoorbeeldDat is toch niet zo gek, je hebt toch de BKR registratie gedaan om de auto te financieren, niet om de restschuld te voldoen? In die zin is het weinig anders dan een huis.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus je kunt in dit geval (en in veel andere gevallen) voor rond de 1000 - 1500 Euro van je leasecontract af.
En dat terwijl er wel in dit voorbeeld 249 * 48 maanden = 11472 * 60% = 6883,20 Euro geregistreerd wordt bij het BKR.
Het is wel heel anders want je zou een private lease auto zelfs na een paar maanden gebruik al kunnen inleveren voor rond de 1000 euro.. met welke lening kun je dat? Het is en blijft geen lening omdat er veel minder risico's aan vast zitten.quote:Op maandag 7 december 2020 07:12 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo gek, je hebt toch de BKR registratie gedaan om de auto te financieren, niet om de restschuld te voldoen? In die zin is het weinig anders dan een huis.
Let wel even op de verzekering, dit is een raar fenomeen in combinatie met private lease, op de 1 of andere bezopen wijze kun je je schadevrije jaren kwijt raken als je least. Na 3 jaar word je bij de verzekering 'eruit' gegooid en ben je je opgebouwde jaren kwijt. Waarschijnlijk weer niet als je negatieve jaren hebtquote:Op zaterdag 5 december 2020 22:39 schreef Fred het volgende:
[..]
Die heb je niet nodig als je nooit een auto koopt
(Nog buiten het feit dat je ook met private lease schadevrije jaren op kan bouwen)
Leaseverklaring opvragen als je uit de lease gaat terug naar eigen auto. Maar ja, als je al 10+ jaar of zo zonder schade rijdt en dan even 3 of 4 jaar gaat leasen, dan krijg je alleen schadevrije jaren op basis van de leaseverklaring, dat klopt volgens de regels.quote:Op maandag 7 december 2020 09:11 schreef zalkc het volgende:
[..]
Let wel even op de verzekering, dit is een raar fenomeen in combinatie met private lease, op de 1 of andere bezopen wijze kun je je schadevrije jaren kwijt raken als je least. Na 3 jaar word je bij de verzekering 'eruit' gegooid en ben je je opgebouwde jaren kwijt. Waarschijnlijk weer niet als je negatieve jaren hebt
Het is geloof ik nog beroerder, schade rijden in de PL gaat, volgens mij, in mindering van je opgebouwde schadevrije jaren als privépersoon. Hier zit echt nog wel een dingetje als het gaat om een bureaucratisch gedrocht, over een paar jaar heb je dit regelmatig op Kassa en Radar als terugkomend thema.quote:Op maandag 7 december 2020 09:57 schreef HMS het volgende:
[..]
Leaseverklaring opvragen als je uit de lease gaat terug naar eigen auto. Maar ja, als je al 10+ jaar of zo zonder schade rijdt en dan even 3 of 4 jaar gaat leasen, dan krijg je alleen schadevrije jaren op basis van de leaseverklaring, dat klopt volgens de regels.
Voelt misschien krom, maar zo zit het helaas wel.
Als je reden van stoppen van lease voldoet aan de voorwaarden ja.quote:Op maandag 7 december 2020 07:49 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het is wel heel anders want je zou een private lease auto zelfs na een paar maanden gebruik al kunnen inleveren voor rond de 1000 euro.. met welke lening kun je dat? Het is en blijft geen lening omdat er veel minder risico's aan vast zitten.
Daarbij wordt een hypotheek juist niet bij BKR geregistreerd
Classic CoolGuy. Oh zo reėel en verantwoord, maar zelf een stijfje krijgen van materialen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:18 schreef manny het volgende:
[..]
Coolguy
Money makes the world go round
Breitling als plaatje
5 serie van 2 maanden oud
Mannetje hoor.
Bijzondere kijk op het begrip lening. Een private lease blijft een auto die is gefinancierd door de leasemaatschappij, dus is het simpelweg een financiering met een betalingsverplichting. Daarmee volkomen logisch dat deze geregistreerd wordt bij BKR. Ik herhaal het maar weer eens: je wil voorkomen dat mensen een hypotheek én een private lease én een doorlopend krediet én een telefoonabonnement én een creditcard afsluiten en vervolgens in de betalingsproblemen komen.quote:Op maandag 7 december 2020 07:49 schreef falling_away het volgende:
Het is wel heel anders want je zou een private lease auto zelfs na een paar maanden gebruik al kunnen inleveren voor rond de 1000 euro.. met welke lening kun je dat? Het is en blijft geen lening omdat er veel minder risico's aan vast zitten.
Wat in principe ook volkomen logisch is. Je rijdt immers zelf ook de schade.quote:Op maandag 7 december 2020 10:03 schreef zalkc het volgende:
Het is geloof ik nog beroerder, schade rijden in de PL gaat, volgens mij, in mindering van je opgebouwde schadevrije jaren als privépersoon. Hier zit echt nog wel een dingetje als het gaat om een bureaucratisch gedrocht, over een paar jaar heb je dit regelmatig op Kassa en Radar als terugkomend thema.
Nee dat is dus niet zo. Als je bijv. werkloos raakt dan kost het helemaal niks bij Leaseplan om je contract op te zeggen en de auto in te leveren. Je hoeft daar zelfs niets extras voor te betalen in je lease, dat is het standaard contract.quote:Op maandag 7 december 2020 10:08 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Als je reden van stoppen van lease voldoet aan de voorwaarden ja.
Als het een van de schulden is naast de wehkamp, Eneco en cjib gaat dat echt niet op hoor.
Als jij een auto huurt voor een maand op vakantie, noem jij dat dan ook een financiering?quote:Op maandag 7 december 2020 12:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Bijzondere kijk op het begrip lening. Een private lease blijft een auto die is gefinancierd door de leasemaatschappij, dus is het simpelweg een financiering met een betalingsverplichting. Daarmee volkomen logisch dat deze geregistreerd wordt bij BKR. Ik herhaal het maar weer eens: je wil voorkomen dat mensen een hypotheek én een private lease én een doorlopend krediet én een telefoonabonnement én een creditcard afsluiten en vervolgens in de betalingsproblemen komen.
Het gaat niet zozeer om het risico op werkloosheid. De BKR registratie is er om te voorkomen dat iemand in de betalingsproblemen komt door te veel financiėle verplichtingen aan te gaan.
@CoolGuy aardig stil ineensquote:Op zaterdag 5 december 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Jij doet in feite toch niet heel veel anders dan TS?
Een BMW 5-Serie lijkt me ook niet bepaald een noodzakelijke auto om te rijden. Jij kiest dus zelf voor een relatief hoge bijtelling over een auto die niet van jezelf is (er vanuit gaande dat je ook privé rijdt), terwijl je ook voor een auto met lagere kosten kan kiezen. Als het om de ruimte te doen zou zijn dan zou bijvoorbeeld een Ford Mondeo een betere optie zijn dan een BMW 5-Serie. Maar daar kies jij toch ook niet voor?
Scheelt dat het geen Hublot plaatje is, al is Breitling niet veel beterquote:Op zaterdag 5 december 2020 20:18 schreef manny het volgende:
[..]
Coolguy
Money makes the world go round
Breitling als plaatje
5 serie van 2 maanden oud
Mannetje hoor.
Ja, ik zie de post nu, ik zag geen quote alert. Anyway, ik kan wel een kleinere auto kiezen, ja, maar dat zou dan een 3 serie of een A4 zijn (of mercedes maar daar ben ik geen fan van). Een Ford hoort niet tot de mogelijkheden, want die hoort niet tot de merken waar ik uit kan kiezen.quote:
Ja, en gewoon gekocht ook nog, niet gefinancierd.quote:Op maandag 7 december 2020 13:49 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Scheelt dat het geen Hublot plaatje is, al is Breitling niet veel beter
Je kunt het ook anders zien. Je hebt 10k + rente betaald voor een auto van 10k die na 4 jaar 5k waard is. dan heb je weliswaar een auto van 5k over, maar je hebt ook 700¤ aan rente teveel betaald (op basis van 7% rente 48 maanden en hoofdsom 10k).quote:Op maandag 7 december 2020 13:23 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Als het een lening was geweest, dan was je aan het einde van de looptijd 100% eigenaar geweest van de auto. Na de looptijd van private lease sta je echter met lege handen.
Je moet ook niet gaan lenen om een auto te kopen. Net zoals je niet moet gaan Private Leasen. Als je het geld niet hebt, kan je het niet uitgeven.quote:Op maandag 7 december 2020 13:55 schreef zalkc het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders zien. Je hebt 10k + rente betaald voor een auto van 10k die na 4 jaar 5k waard is. dan heb je weliswaar een auto van 5k over, maar je hebt ook 700¤ aan rente teveel betaald (op basis van 7% rente 48 maanden en hoofdsom 10k).
Als je geld niet uitgeeft kun je het ook laten renderen, die inkomsten verlies je dan ook. als je 10k in een fonds hebt dat 2.75% rendeert verlies je ook 550¤ aan mogelijk rendement omdat je 5000 in een auto vast hebt zitten.quote:Op maandag 7 december 2020 14:02 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Je moet ook niet gaan lenen om een auto te kopen. Net zoals je niet moet gaan Private Leasen. Als je het geld niet hebt, kan je het niet uitgeven.
Hypotheek is de enige vorm van lening die ik (noodgedwongen) heb.
Les 1 economie: there is no such thing as free lunch.quote:Op maandag 7 december 2020 13:10 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nee dat is dus niet zo. Als je bijv. werkloos raakt dan kost het helemaal niks bij Leaseplan om je contract op te zeggen en de auto in te leveren. Je hoeft daar zelfs niets extras voor te betalen in je lease, dat is het standaard contract.
Dit is voor ons ook de reden geweest om nu ook voor private lease te gaan. Deze week komt de auto, dus ik kan TS nog niet echt vertellen over m’n ervaringen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 21:06 schreef Mrmime het volgende:
En ja, het zal ongetwijfeld wat duurder zijn. Maar ik betaal ook graag voor het gemak. En ik heb geen dikke Audi oid, maar gewoon een leuke stadsauto. Wel met alles erop en eraan btw. Verklaar me voor gek,maar ik ben er heel gelukkig mee. Service en voorlichting vanuit de maatschappij waarvan ik lease is echt dikke prima.
Zal ook wel, maar Leaseplan is goedkoper dan veel andere leasemaatschappijen waar dit niet standaard inbegrepen is.quote:Op maandag 7 december 2020 14:27 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Les 1 economie: there is no such thing as free lunch.
Als iets ‘gratis’ is dan zit het al in de prijs doorgerekend.
Ja leuk dit soort rekensommetjes, maar in die prijs zit dus wel wegenbelasting, verzekering (ongeacht schadehistorie bij Leaseplan), onderhoud, pechhulp, nieuwe banden EN de afschrijving van de auto verwerkt.quote:Op maandag 7 december 2020 14:25 schreef MisChrartin het volgende:
Altijd leuk, even een rekensommetje.
Als ik de meest kale A3 samenstel (op Audi.nl) kost je dat 409 per maand.
Stel dat je 1:15 rijdt dan komt daar nog zo’n 80 euro per maand aan benzine bij.
In totaal kost die auto je bijna 12000 euro in twee jaar. 60 cent per kilometer voor een kale A3.
Misschien dat je nog wat korting kan krijgen en misschien dat je ook wel wat opties wil. Ik denk dat die 400 per maand niet zo gek is om mee te rekenen als je dat tegen elkaar wegstreept.
Ook al geef je aan dat geld je niet interesseert: voor hetzelfde geld kun je veel meer auto rijden. Soms is occasion lease interessant als je echt geen geld vrij hebt om een auto te kopen en je toch wil showen.
Ik denk niet dat je in vijf jaar, na 50.000 km al de helft van de waarde van de auto kwijt bent. Beste is auto kopen met de kop eraf. Is zeker weten voordeliger dan leasen.quote:Op maandag 7 december 2020 18:26 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ja leuk dit soort rekensommetjes, maar in die prijs zit dus wel wegenbelasting, verzekering (ongeacht schadehistorie bij Leaseplan), onderhoud, pechhulp, nieuwe banden EN de afschrijving van de auto verwerkt.
Als je zelf nieuw koopt kun je inderdaad wat goedkoper uit zijn, maar heel veel scheelt dat niet, vooral niet bij sommige actieauto's van de leasemaatschappijen.
Neem die A3 als voorbeeld, nieuwprijs 25.800 Euro: stel je hebt weinig tot geen schadevrije jaren dan is de verzekering alleen al rond de 80 Euro per maand (all risk). Wegenbelasting 50 Euro per maand. Afschrijving na 5 jaar ongeveer 12.000 Euro? Dus 250 Euro per maand. Dan zit je al aan de 380 Euro.
Tel daar dan nog de kleine en grote beurten en nieuwe banden bij op, waarschijnlijk krijg je daar pechhulp gratis bij dus die zal ik niet apart erbij tellen.
Klopt er iets niet in wat ik zeg? Dan hoor ik het graag. Zelfs als de afschrijving niet zo hoog is als ik schat (10% per jaar) dan nog kom je in de buurt van die 400 per maand hoor.
Klopt maar dat is dan geen eerlijke vergelijking. Dan nog ligt het eraan hoe veel je aan onderhoud kwijt bent voor een oudere auto. Als je pech hebt kan dat ook zo gemiddeld 80 tot 100 Euro per maand zijn (1000 - 1200 Euro per jaar)quote:Op maandag 7 december 2020 18:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je in vijf jaar, na 50.000 km al de helft van de waarde van de auto kwijt bent. Beste is auto kopen met de kop eraf. Is zeker weten voordeliger dan leasen.
Eigen risico is totaal (¤500), dus niet per gebeurtenis begrijp ik via een medewerker. Als ik de website moet geloven kan je 'kosteloos opzeggen bij gedwongen werkloosheid'. Natuurlijk kan dat in de kleine letters anders staan opgeschreven, maar ik heb (nog) geen contract dus de kleine letters heb ik niet.quote:Op maandag 7 december 2020 18:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Die 10.000 km is echt weinig, wat zijn de kosten van boven de 10.000km?
Ik woon op ~7 km van mn werk en tik de 15k per jaar gemakkelijk aan, en dan ga ik eigenlijk nergens anders heen dan een keertje ' naar opa en oma ' 1x per maand en boodschappen + woon/werk.
Eigen risico kan totaal zijn, of per event. Per event kan _heel_ duur worden bij het inleveren.
Opzegvoorwaarden zijn ook belangrijk, raak je je baan kwijt? Maar ook wanneer je bijv. een aanschaf wilt doen waarvoor die auto van je naam af moet (hypotheek).
Die heeft een consumentenprijs van meer dan 32.000 euro (het gaat in dit topic om een A3 Sportback 2020)quote:Op maandag 7 december 2020 18:26 schreef falling_away het volgende:
Neem die A3 als voorbeeld, nieuwprijs 25.800 Euro
Ja, dat heb ik ook. Meer betalen voor luxe/geen gedoe vind ik geen probleem.quote:Op maandag 7 december 2020 17:48 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Dit is voor ons ook de reden geweest om nu ook voor private lease te gaan. Deze week komt de auto, dus ik kan TS nog niet echt vertellen over m’n ervaringen.
We hebben er af en aan ruim een jaar naar gekeken, gerekend etc. voordat we nu dus de knoop hebben doorgehakt.
Voor ons speelt mee:
Gemak
Ook te gebruiken voor vakantie
Nieuw rijden is wel heel erg lekker en comfortabel (tot nu toe hebben we altijd oudere auto’s gehad)
Nadelen als hypotheek speelt bij ons niet. Baanverlies. dan kunnen we er vanaf.
Nu met thuiswerken EN vastgelegd dat ik ook straks deels thuis zal werken past deze keuze denk ik goed bij ons.
Dat we er geen auto ‘aan overhouden’ maakt me niets uit, ik wil een fijne auto die ik altijd kan gebruiken wanneer ik wil, die voldoet aan m’n wensen, maar ik heb er de ballen verstand van dus onderhoud enzo laat ik graag door mensen doen die weten wat ze doen. Ik wil me daar echt niet mee bezighouden.
Ja al een paar keer, maar een hypotheek komt de komende jaren niet in beeld bij mij dus dat speelt geen rol in mijn leasetermijnquote:Op maandag 7 december 2020 15:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is al genoemd dat je met private lease minder hypotheek kan krijgen?
Ik heb twee offertes/proefritten aangevraagd, ben heel benieuwd!quote:Op maandag 7 december 2020 18:57 schreef Paszzz het volgende:
Als je het wil moet je het gewoon doen hoor TS.
Die 2 jaar overleef je ook wel.
Laat het ons weten; veel plezierquote:Op maandag 7 december 2020 19:50 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Ik heb twee offertes/proefritten aangevraagd, ben heel benieuwd!
Nee, dat noem ik geen financiering. Je betaalt namelijk bij het ophalen meteen de huursom voor de periode dat je de auto huurt. Je hebt dan dus al aan de betalingsverplichting voldaan. Als je bij leasen meteen alle leasetermijnen in één keer vooruit betaalt voor de hele leaseperiode en vervolgens alsnog BKR geregistreerd wordt dan heb je een punt.quote:Op maandag 7 december 2020 13:11 schreef falling_away het volgende:
Als jij een auto huurt voor een maand op vakantie, noem jij dat dan ook een financiering?
Leasen is lange termijn huur, met vele escapes als je betalingsproblemen krijgt.
Cool! Welk model?quote:Op maandag 7 december 2020 19:50 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Ik heb twee offertes/proefritten aangevraagd, ben heel benieuwd!
Tuurlijkquote:Op maandag 7 december 2020 23:03 schreef nils7 het volgende:
Wij hebben het genomen vanwege 200km dagelijks woon-werkverkeer.
Ideaal zeker qua onderhoud.
Een tweedehandse auto kopen is echter maar een paar tientjes per maand goedkoper mits je daar geen fors onderhoudskosten aan krijgt.
Ik had hiervoor ook PL en een contract van 36.000km, kost wel iets meer, maar per km juist goedkoper.quote:Op dinsdag 8 december 2020 08:23 schreef RamboDirk het volgende:
Ik snap wel dat mensen graag nieuw rijden maar dat privatelease voelt echt als een auto om alleen naar te kunnen kijken wanneer die voor de deur staat.
Zo'n A3 wil je gewoon lekker rijden, af en toe planken op de autobahn. Maar ja dat is allemaal niet mogelijk want voor je het weet zit je op de maximaal aantal kilometers. Lijkt mij echt kut als je daar altijd over na moet denken. Zeker als je een autoliefhebber bent.
Je kunt basically alleen om en nabij je woonplaats rijden met 10k per jaar. Das wel een dure fiets dan.
Ja, maar dat is dan weer niet anders dan de reclame voor een auto waar de vanaf-aanschafprijs dan bij wordt geroepen. Maar dat is de absolute tractoruitvoering van die auto, wil je wat dan ook meer gaat de prijs flink naar boven. Die geadverteerde prijzen zijn precies dat; lokkertjes.quote:Op dinsdag 8 december 2020 08:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Private lease klinkt vaak aantrekkelijk, met de voordelige maandtarieven waarmee ze adverteren.
Maar vervolgens blijkt altijd dat als je de betreffende auto en bijbehorend pakket naar wens samenstelt je pakweg:
- 25 euro per maand meer betaalt voor 15.000 km per jaar in plaats van 10.000 km per jaar.
- 30 euro per maand meer betaalt voor 48 maanden in plaats van 60 maanden looptijd.
- 10 euro per maand meer betaalt voor een kleurtje.
- 20 euro per maand bij betaalt voor een fatsoenlijk uitrustigingsniveau.
- 10 euro per maand bij betaalt voor ¤ 150 eigen risico in plaats van de standaard ¤ 500 eigen risico bij ieder krasje.
Vervolgens kost die interessante aanbieding je minimaal ¤ 100,- per maand meer dan de geadverteerde prijs die je interesse heeft gewekt.
Tsja als ik naar jouw uitgavenpatroon zou kijken zou ik ook wel iets dom dom doms vinden. Ieder zijn ding.quote:Op dinsdag 8 december 2020 09:05 schreef egelhond het volgende:
Meest domme investering is een auto. Rijd je veel, dan heb je een goede auto nodig. Maar voor die paar km is een A3 om stoer te doen voor de buitenwereld echt dom, dom, dom. En 10.000 km is echt peanuts.Zelfs m'n vriendin die al 8 maanden thuis werkt zit al op de 7000 km dit jaar. Dat zijn alleen al de km naar sport en vrienden toe gaan.
En als je een hoge hypotheek hebt, kan je hoogstwaarschijnlijk niet zo 'n grote auto leasenquote:Op maandag 7 december 2020 15:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is al genoemd dat je met private lease minder hypotheek kan krijgen?
En dan vergelijk je ook een twee vergelijkbare auto's met elkaar? Dan hoor ik graag welke leasemaatschappij dat is, want ik heb er wel een paar tientjes per maand voor over om een hele nieuwe BMW 3-Serie te rijden i.p.v. één van vier jaar oud.quote:Op maandag 7 december 2020 23:03 schreef nils7 het volgende:
Wij hebben het genomen vanwege 200km dagelijks woon-werkverkeer.
Ideaal zeker qua onderhoud.
Een tweedehandse auto kopen is echter maar een paar tientjes per maand goedkoper mits je daar geen fors onderhoudskosten aan krijgt.
Exact dit. Ik heb ook alles kosten goed uitgeplozen voordat ik er aan begin. Je hoort mij niet zeggen dat PL goedkoper is maar sommige hier zijn gewoon principieel tegen. Dat mag en kan. Maar laat iedereen lekker voor zichzelf beslissen zónder belerend vingertje.quote:Op dinsdag 8 december 2020 17:00 schreef HMS het volgende:
Rekensommetje moet iedereen toch echt zelf maken. En ja, en zijn mensen religieus tegen private lease, an dat mag. Alle argumenten al gehoord hier geloof ik. Blijft gewoon een afweging.
Ik hou alle uitgaven elk jaar in detail bij. Zo wist ik precies wat de vorige 2e hands van mijn vrouw aan kosten had gehad. En toch niets bijzonder, maar het viel mij toch tegen hoeveel het allemaal bij elkaar dat toch is. Dat gecombineerd dat er 1 recente schade was gereden (dus premie was omhoog).....voor 2 tientjes meer reden we private lease een nieuwe ipv een 4 jaar oudere 2e hands en geen zorgen. En nu met de pandemie gaat ons KM bedrag mogelijk zelf terug naar 10K per jaar (contract is 15K, maar er wordt achteraf verrekend) an dan is het verschil zelfs positief.
Ongeluk zit in een klein hoekje......dat maakt zo een rekensom direct anders. Je denkt dat het niet gebeurt (dacht mijn vrouw ook tot 2 jaar terug) maar het gebeurt.
TO, veel plezier met de proefritten en uitzoeken. Volgens mij ben je er wel uit.
Vraag dan ook niet om advies als je dat niet wilt....quote:Op dinsdag 8 december 2020 17:29 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Exact dit. Ik heb ook alles kosten goed uitgeplozen voordat ik er aan begin. Je hoort mij niet zeggen dat PL goedkoper is maar sommige hier zijn gewoon principieel tegen. Dat mag en kan. Maar laat iedereen lekker voor zichzelf beslissen zónder belerend vingertje.
Ik heb nergens om gevraagd Pipoquote:Op dinsdag 8 december 2020 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vraag dan ook niet om advies als je dat niet wilt....
Klopt maar TS wel... en daar gaat dit topic over.quote:
Ik dacht dat je op mij reageerdequote:Op dinsdag 8 december 2020 18:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar TS wel... en daar gaat dit topic over.
was ook zo, maar de reactie is in zijn algemeenheid.quote:
TS heeft in de OP gezet: "Ik weet dat mensen zullen zeggen dat een auto kopen beter is..... Daar gaat dit topic ook niet over."quote:Op dinsdag 8 december 2020 18:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
was ook zo, maar de reactie is in zijn algemeenheid.
In een topic waar advies wordt gevraagd wordt advies gegeven. Als je dat niet wilt lezen dan vraag ik me af wat je er doet.
Precies dit bedoel ik dusquote:Op dinsdag 8 december 2020 18:40 schreef falling_away het volgende:
[..]
TS heeft in de OP gezet: "Ik weet dat mensen zullen zeggen dat een auto kopen beter is..... Daar gaat dit topic ook niet over."
Hij vraagt dus geen zeikadvies van mensen die principieel tegen leasen zijn, maar vraagt adviezen van anderen over waar je op moet letten als de beslissing al genomen is dat je wel wil leasen.
Dit is anders hetzelfde als geheelonthouders die een topic over whisky gaan verstieren.
ALD of zoquote:Op dinsdag 8 december 2020 15:25 schreef Accordtje het volgende:
[..]
En dan vergelijk je ook een twee vergelijkbare auto's met elkaar? Dan hoor ik graag welke leasemaatschappij dat is, want ik heb er wel een paar tientjes per maand voor over om een hele nieuwe BMW 3-Serie te rijden i.p.v. één van vier jaar oud.
Dus dan zou je ook geen huis moeten huren?quote:Op dinsdag 8 december 2020 22:18 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Met private lease betaal je uiteindelijk meer voor een auto die niet van jou is.
Dus het financiele advies is: beter kopen, niet leasen. En alleen kopen wanneer je het geld hebt en dan niet je laatste centen opmaken aan een auto, zorg dat je 15 a 20k als buffer behoudt.
Als je weinig kilometers maakt en een A-segment auto neemt dan kan het gunstiger zijn om die te leasen dan nieuw te kopen. Leasemaatschappijen kopen in dat segment grote voorraden in tegen hoge kortingen, waardoor de maandelijkse afschrijving (zeker bij korte contracten) laag kunnen zijn. Daarnaast kan het nog een voordeel opleveren qua verzekeringskosten wanneer je zelf nog weinig schadevrije jaren hebt.quote:Op dinsdag 8 december 2020 22:18 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Met private lease betaal je uiteindelijk meer voor een auto die niet van jou is.
Dus het financiele advies is: beter kopen, niet leasen.
Als je in de mogelijkheid bent om een huis te kopen dan is dat gunstiger inderdaad. Aflossing van de hypotheek (of spaarinleg in de nog bestaande gevallen) betaal je in feite aan jezelf.quote:Op dinsdag 8 december 2020 22:48 schreef Boze_Meeuw het volgende:
Dus dan zou je ook geen huis moeten huren?
Genoeg mensen die dat gewoon maandelijks meenemen in het kostenvergelijk hoor.quote:Op dinsdag 8 december 2020 20:34 schreef nils7 het volgende:
ALD of zo
Maar heb toen vergeleken met een stuk of 4 auto’s.
Afschrijving doet het hem, niemand houdt dat apart waardoor een auto kopen veeeel goedkoper lijkt maar bij private lease betaal je dat wel.
Heb je daarin ook meegewogen dat je bij private lease in het A-segment standaard een hele kale uitvoering krijgt en erg veel betaalt voor opties? Ik zou zelf nooit een auto willen zonder cruise control en airco, maar daar moet je soms flink voor bijbetalen.quote:Op woensdag 9 december 2020 06:01 schreef MevrouwPuff het volgende:
Heb het even vergeleken met mijn auto (celerio) dan is het verschil kleiner: voor 229 heb je 60 maanden 15000 km per jaar.
Dat scheelt dan 70 euro per maand aan onderhoud + restwaarde.
Ik weet het niet zeker, maar ik verwacht niet in 5 jaar 4200 euro aan onderhoud kwijt te zijn.
Dat gaat dan op voor mijn auto uit 2016.
Kleine auto’s zijn relatief erg duur geworden, dat zal wel maken dat het verschil met private lease zo klein wordt.
Over welke 5 serie heb je het?quote:Op woensdag 9 december 2020 00:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Genoeg mensen die dat gewoon maandelijks meenemen in het kostenvergelijk hoor.
Maar heb even gekeken natuurlijk, want 3/4 tientjes in de maand meer voor een gloednieuwe vind ik wel erg interessant. Helaas kan ik bij de gebruikelijke leasemaatschappijen online niet een vergelijkbare auto calculeren, dus ik heb maar even de private lease site van BMW bezocht.
Ik doe zelf (maximaal) vier jaar met een auto, dus 48 maanden lease is een prima vergelijk. Mijn huidige maandelijkse autokosten (dus incl. alles) zijn ¤ 875,- bij 25.000 kilometer per jaar. Vergelijkbare auto online gekozen op de site van BMW. Maandbedrag is ¤ 1.199,- per maand bij 10.000 kilometer per jaar exclusief de brandstof. De meerkosten van 10.000 naar 25.000 en de brandstofkosten komen daar dus nog bij. Onder de ¤ 1.500,- per maand ga ik dus zeker niet uitkomen.
Zit ik toch op een verschil van een goede ¤ 600,- per maand. Dus of jij hebt een heel ander idee bij een paar tientjes dan ik of je vergelijkt geen appels met appels.
Dat je nu een niet-courante auto hebt uitgezocht, maakt het niet echt een goed voorbeeld. Als je per se dit merk en dat type wil hebben in plaats van wat de leasemaatschappijen standaard aanbieden (en dus groot kunnen inkopen), dan wordt de financiėle situatie uiteraard anders.quote:Op woensdag 9 december 2020 00:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Genoeg mensen die dat gewoon maandelijks meenemen in het kostenvergelijk hoor.
Maar heb even gekeken natuurlijk, want 3/4 tientjes in de maand meer voor een gloednieuwe vind ik wel erg interessant. Helaas kan ik bij de gebruikelijke leasemaatschappijen online niet een vergelijkbare auto calculeren, dus ik heb maar even de private lease site van BMW bezocht.
Ik doe zelf (maximaal) vier jaar met een auto, dus 48 maanden lease is een prima vergelijk. Mijn huidige maandelijkse autokosten (dus incl. alles) zijn ¤ 875,- bij 25.000 kilometer per jaar. Vergelijkbare auto online gekozen op de site van BMW. Maandbedrag is ¤ 1.199,- per maand bij 10.000 kilometer per jaar exclusief de brandstof. De meerkosten van 10.000 naar 25.000 en de brandstofkosten komen daar dus nog bij. Onder de ¤ 1.500,- per maand ga ik dus zeker niet uitkomen.
Zit ik toch op een verschil van een goede ¤ 600,- per maand. Dus of jij hebt een heel ander idee bij een paar tientjes dan ik of je vergelijkt geen appels met appels.
Het domme van private lease is... einde van het contract heb je geen auto. En dan heb je die huurauto al zowat betaald. Want een nieuwe auto kopen heeft ook voor die 2 jaar geen onderhoud. Daarom vind ik het een erg belabberde constructie dat private lease. Omdat je geen nieuwe auto kan betalen maar een huren. Zo goed onderbouwd?quote:Op dinsdag 8 december 2020 11:17 schreef falling_away het volgende:
[..]
Tsja als ik naar jouw uitgavenpatroon zou kijken zou ik ook wel iets dom dom doms vinden. Ieder zijn ding.
Daarbij reed ik vroeger in een oude barrel waar ik gemiddeld 100 Euro per maand aan kwijt was voor onderhoud, als ik dat optelde bij de wegenbelasting, verzekering en pechhulp kon ik voor een paar tienjes per maand meer een gloednieuwe auto rijden, incl 20.000 KM per jaar. Het was dan ook geen Audi A4 o.i.d. maar een i20.
Dan nog, als iemand helemaal gek is van mooie auto's en hij dat op deze manier kan veroorloven dan laat hem toch. Altijd dat vingertje gewijs overal (vaak niet goed onderbouwd).
Nee dat is dikke vette onzin voortkomend uit pure onwetendheid. Het antwoord waarom vind je in eerdere posts. Daar ga ik niet nog eens moeite in steken.quote:Op woensdag 9 december 2020 20:50 schreef egelhond het volgende:
[..]
Het domme van private lease is... einde van het contract heb je geen auto. En dan heb je die huurauto al zowat betaald. Want een nieuwe auto kopen heeft ook voor die 2 jaar geen onderhoud. Daarom vind ik het een erg belabberde constructie dat private lease. Omdat je geen nieuwe auto kan betalen maar een huren. Zo goed onderbouwd?
Ja ik snap het. Als je op het standpunt staat dat BKR niet hoeft te gelden want je mag de auto inleveren bij ontslag vind je leasen op zichzelf ook een goed ideequote:Op woensdag 9 december 2020 21:11 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nee dat is dikke vette onzin voortkomend uit pure onwetendheid. Het antwoord waarom vind je in eerdere posts. Daar ga ik niet nog eens moeite in steken.
Nee ik heb de rekensom eerder gemaakt waar de leaseprijs uit bestaat, incl de afschrijving. Als je dat niet snapt, en met een argument komt dat je op het einde van het contract geen auto hebt, dan kun je beter weer terug naar school want dan snap je het gewoon niet.quote:Op woensdag 9 december 2020 21:15 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ja ik snap het. Als je op het standpunt staat dat BKR niet hoeft te gelden want je mag de auto inleveren bij ontslag vind je leasen op zichzelf ook een goed idee
quote:Op woensdag 9 december 2020 21:18 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nee ik heb de rekensom eerder gemaakt waar de leaseprijs uit bestaat, incl de afschrijving. Als je dat niet snapt, en met een argument komt dat je op het einde van het contract geen auto hebt, dan kun je beter weer terug naar school want dan snap je het gewoon niet.
quote:Op zondag 6 december 2020 10:53 schreef falling_away het volgende:
[..]
Vandaar dat ik het trouwens niet eens ben met de registratie bij de BKR. Die is er om je te beschermen dat je niet te veel leningen op je neemt, maar als je bijv de auto kunt inleveren bij ontslag is het risico dat er betalingsproblemen ontstaan nihil. Ondertussen kun je wel minder hypotheek krijgen met een leaseauto. Slaat nergens op, maar goed zo is het nou eenmaal.
Ah de "ik betaal 6k in 5 jaar aan onderhoud voor een oude barrel en daarom is pl voordeliger" post?quote:Op woensdag 9 december 2020 21:11 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nee dat is dikke vette onzin voortkomend uit pure onwetendheid. Het antwoord waarom vind je in eerdere posts. Daar ga ik niet nog eens moeite in steken.
350 euro voor zo'n 'grasmaaier' is echt onzin.quote:Op dinsdag 8 december 2020 22:42 schreef RamboDirk het volgende:
Private lease zie je vaak bij de boodschappen autootjes waar de vrouw des huizes nauwelijks in rijdt. Voor 350 euro heb je dan zo'n kale grasmaaier per maand. Betaal je 8400 euro op een contract voor 24 maanden. En daarna heb je geen restwaarde.
Terwijl zo'n occasion (bijvoorbeeld peugeot 108 met 30k kilometers op de teller uit bouwjaar 2017) nog geen 6000 euro kost. Ook aan deze occasion heb je met zulk laag aantal kilometers per jaar nauwelijks kosten.
Goede post. Nou laten we dan concluderen dat pl in bepaalde gevallen wél voordeliger kan zijn dan koop.quote:Op woensdag 9 december 2020 22:25 schreef -0- het volgende:
[..]
350 euro voor zo'n 'grasmaaier' is echt onzin.
Ik rijd nu voor 263 euro per maand een Skoda Fabia combi, inclusief airco, cruise control etc. 10.000 km per jaar, geen eigen risico.
Die auto kost nieuw 19.500. Tweedehands gaat een 4 jaar oude weg voor een euro of 8 - 9000. Dat is dus zo'n 11.000 eraf in 4 jaar tijd. Ik betaal 12.600, inclusief verzekeringen (Snel 2000 per 4 jaar), wegenbelasting (dik 1500 in 4 jaar) en onderhoud (bij die nieuwe niet veel, bij een tweedehands meer). Daarbij heb ik geen risico.
Tuurlijk de som is niet altijd gunstig maar bedragen die hier genoemd worden zijn bullshit. Met een goede deal kan het behoorlijk concurrerend zijn en je koopt een stuk onzekerheid af, dat kan ook wat waard zijn.
Als ik op Fabia’s zoek van 2016 zie ik de goedkoopste rond 11-12k met ongeveer 50.000 op de teller.quote:Op woensdag 9 december 2020 22:41 schreef SOG het volgende:
[..]
Goede post. Nou laten we dan concluderen dat pl in bepaalde gevallen wél voordeliger kan zijn dan koop.
Ja klopt. Had ook al gekeken op mp en zag er ook geen voor 8-9kquote:Op woensdag 9 december 2020 23:04 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Als ik op Fabia’s zoek van 2016 zie ik de goedkoopste rond 11-12k met ongeveer 50.000 op de teller.
Dan heb je het over 7 k afschrijving i.p.v. 11. En onderhoud is de eerste 40.000 km ook niet zo spannend (alleen olie en wat filtertjes?). Remmen en banden zijn waarschijnlijk pas bij 60.000 aan de beurt, dus dat ziet het financiėle plaatje er toch wat anders uit dan hierboven beschreven.
Als je er over nadenkt kan het ook niet anders. Je loopt minder risico en risico afkopen kost geld.
Verder moeten zij dingen voor je regelen, verzekering, administratie van wegenbelasting etc. Daar zit overhead op en uiteindelijk zit dat doorberekend in de leaseprijs. Misschien dat ze ‘stunten’ met prijzen van modellen die op voorraad staan en niet verkocht krijgen, maar normaal gesproken krijg je ook korting als je een voorraad model koopt. Tenminste, je moet nooit zomaar de vraagprijs betalen.
Had inderdaad niet goed gesorteerd op kilometerstand, excuses. Maar goed dat is aankoopprijs, als ik er vanaf wil ga je wel naar die 8k.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:25 schreef SOG het volgende:
[..]
Ja klopt. Had ook al gekeken op mp en zag er ook geen voor 8-9kmaar goed, laten we dan concluderen dat het in ieder geval erg weinig kan schelen... maar het lijkt mij iig dat het leeuwendeel van het aanbod wel degelijk veel scheelt in het voordeel voor koop (nieuw vs nieuw), laat staan pl nieuw vs occassion.
Precies! Zoals ik eerder ook al aangaf kan in bepaalde gevallen een private lease voordeliger zijn dan een vergelijkbare auto nieuw kopen.quote:Op woensdag 9 december 2020 17:18 schreef Zelva het volgende:
Dat je nu een niet-courante auto hebt uitgezocht, maakt het niet echt een goed voorbeeld. Als je per se dit merk en dat type wil hebben in plaats van wat de leasemaatschappijen standaard aanbieden (en dus groot kunnen inkopen), dan wordt de financiėle situatie uiteraard anders.
Zonder enige onderbouwing gewoon maar roepen dat het verschil tussen een private lease en een tweedehands auto maar een paar tientjes is.quote:Op maandag 7 december 2020 23:03 schreef nils7 het volgende:
Een tweedehandse auto kopen is echter maar een paar tientjes per maand goedkoper mits je daar geen fors onderhoudskosten aan krijgt.
Maar snap jij nou inmiddels al waarom het terecht is dat een private lease bij BKR geregistreerd staat?quote:Op woensdag 9 december 2020 21:18 schreef falling_away het volgende:
Nee ik heb de rekensom eerder gemaakt waar de leaseprijs uit bestaat, incl de afschrijving. Als je dat niet snapt, en met een argument komt dat je op het einde van het contract geen auto hebt, dan kun je beter weer terug naar school want dan snap je het gewoon niet.
Maar je hebt nog steeds een auto nodig, dan zoek je toch een gloed nieuwe private leaser uit ? Alsof private leasers enkel voor 4 jaar een auto nodig hebben ?quote:Op woensdag 9 december 2020 20:50 schreef egelhond het volgende:
[..]
Het domme van private lease is... einde van het contract heb je geen auto.
Das iets wat veel mensen ook vergeten. Nieuwe autos hebben vaak weinig risico op extra onderhoud en als dit er al is valt het vaak onder garantie.quote:Op maandag 7 december 2020 23:03 schreef nils7 het volgende:
Wij hebben het genomen vanwege 200km dagelijks woon-werkverkeer.
Ideaal zeker qua onderhoud.
Een tweedehandse auto kopen is echter maar een paar tientjes per maand goedkoper mits je daar geen fors onderhoudskosten aan krijgt.
Wij leasen dan ook maar een KIA.quote:Op donderdag 10 december 2020 10:24 schreef descon het volgende:
[..]
Das iets wat veel mensen ook vergeten. Nieuwe autos hebben vaak weinig risico op extra onderhoud en als dit er al is valt het vaak onder garantie.
Zeker met die kleine boodschappen autos kan het al snel interessant zijn om deze te leasen (ook omdat de restwaarde van kleine 2e handjes relatief hoog ligt. Heb bij vrienden de rekensom gezien voor de private lease en vond de uitkomst niet eens zo gek.
De regel is vaak "If it drives, flies, floats or fucks, lease it." maar dan moet je niet boven je stand gaan leasen![]()
Sow dat vind ik nog best duur voor een kleine occasion.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:08 schreef GS-Raw het volgende:
Je kan ook occasions leasen. Wij hadden een VW up met 70.000 op de teller 2 jaar geleast met 15000 km per jaar voor ¤229 per maand. Misschien ook iets voor jou.
Wow, 5,5 duizend euro excusief benzine voor twee jaar in een tweedehands Up rijden. In dat geval kun je veel beter de occasion kopen, op A-segmenters schrijf je ook niet zoveel af.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:08 schreef GS-Raw het volgende:
Je kan ook occasions leasen. Wij hadden een VW up met 70.000 op de teller 2 jaar geleast met 15000 km per jaar voor ¤229 per maand. Misschien ook iets voor jou.
We wouden voor 2 jaar een autootje met gegarandeerd geen gezeik en precies weten waar je aan toe bent qua kosten. Ik vond dat eigenlijk best een goede deal.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:29 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Wow, 5,5 duizend euro excusief benzine voor twee jaar in een tweedehands Up rijden. In dat geval kun je veel beter de occasion kopen, op A-segmenters schrijf je ook niet zoveel af.
Dat zijn inderdaad van die deals waarbij private lease gewoon gunstiger is dan kopen. Waarschijnlijk een bulk van zo'n 500 stuks gekocht door de leasemaatschappij met een procent of 35-40 aan inkoopkorting. Dat levert gewoon hele scherpe tarieven op. Dat krijg je als particulier simpelweg niet voor mekaar.quote:Op donderdag 10 december 2020 22:13 schreef Mrmime het volgende:
Sow dat vind ik nog best duur voor een kleine occasion.
Maar ik heb ook wel een hele goede deal gesloten destijds volgens mij. Nieuwe Adam, 12000 kilometer, 4 jaar voor ¤178 per maand.
Precies dat was hier ook het geval. Kon kiezen uit zwart wit of rood en ook alleen de midden-luxe uitvoering. Ik vond het prima. Toen ik de auto ophaalde was ik wel met 100 anderen. We kregen een nummer en werden omgeroepen om kennis te maken met de auto en de overdracht te regelenquote:Op donderdag 10 december 2020 22:58 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad van die deals waarbij private lease gewoon gunstiger is dan kopen. Waarschijnlijk een bulk van zo'n 500 stuks gekocht door de leasemaatschappij met een procent of 35-40 aan inkoopkorting. Dat levert gewoon hele scherpe tarieven op. Dat krijg je als particulier simpelweg niet voor mekaar.
Tja dat is appels met peren vergelijken. Een nieuwe auto met een auto van 1 jaar oud. Ja ik begrijp dat een auto van 1 jaar oud nog steeds netjes kan zijn maar het is niet nieuw, simpel. Ten tweede heb je met geluk een koopje gekocht, dus dat is ook geen goede vergelijking. Je kan niet met elke auto geluk hebben als je goed rond zoekt, dat slaat nergens op want dan zou het geen geluk moeten hetenquote:Op zaterdag 12 december 2020 10:41 schreef egelhond het volgende:
Mensen denken dat private lease uiteindelijk goedkoper is. Dat zou betekenen dat de leasemaatschappijen niks eraan verdienen.
Een nieuwe auto heeft de eerste 2 a 3 jaar zo goed als geen onderhoud. En anders garantie.
Een splinternieuwe auto kopen is natuurlijk weggegooid geld. Zorg dat de kop eraf is.
Ikzelf heb een luxe Citroen C3 gekocht van een jaar oud met nog 3 jaar volledige garantie erbij.
Deze heeft mij 11.500 euro gekost. ( partiuclier, koopje en geluk gehad. Maargoed dat kan je met elke auto door goed rondkijken en zoeken )
Er zitten veel opties op waaronder connect navigatie, reservewiel, trekhaak )
All Risk kosten: 35 euro pm. Wegenbelasting: 33 euro pm.
Nu kijk ik even bij een dealer voor private lease voor dezelfde auto:
Basisprijs: 289 euro.
Dan begint de teller te rollen:
Extra opties:
Kleur: Steel Grey. 8 euro pm.
Shine upgrade: 15
Afneembare trekhaak: 25 pm
10.000 - 15.000 km pj = 25 pm
Contract 48 maanden: 20 pm. ( verwacht er 4 jaar mee te rijden )
Totaal kosten per maand; 482 pm. Totaal heb je dan 28.920 euro betaald voor deze auto en dan moet je hem ook nog inleveren. Nieuwprijs is rond de 18.600 euro.
Vertel mij nu niet dat private lease goedkoper kan zijn.
Ken de C3 Shine niet, maar als ik op Autowereld zoek, dan kom ik die tegen voor een nieuwprijs tussen 22,6k en 25,6k afhankelijk van de motorisering (83pk tot 110pk), dus dat scheelt al fors met de 18,6k die jij aanhaalt.quote:Op zaterdag 12 december 2020 10:41 schreef egelhond het volgende:
Mensen denken dat private lease uiteindelijk goedkoper is. Dat zou betekenen dat de leasemaatschappijen niks eraan verdienen.
Een nieuwe auto heeft de eerste 2 a 3 jaar zo goed als geen onderhoud. En anders garantie.
Een splinternieuwe auto kopen is natuurlijk weggegooid geld. Zorg dat de kop eraf is.
Ikzelf heb een luxe Citroen C3 gekocht van een jaar oud met nog 3 jaar volledige garantie erbij.
Deze heeft mij 11.500 euro gekost. ( partiuclier, koopje en geluk gehad. Maargoed dat kan je met elke auto door goed rondkijken en zoeken )
Er zitten veel opties op waaronder connect navigatie, reservewiel, trekhaak )
All Risk kosten: 35 euro pm. Wegenbelasting: 33 euro pm.
Nu kijk ik even bij een dealer voor private lease voor dezelfde auto:
Basisprijs: 289 euro.
Dan begint de teller te rollen:
Extra opties:
Kleur: Steel Grey. 8 euro pm.
Shine upgrade: 15
Afneembare trekhaak: 25 pm
10.000 - 15.000 km pj = 25 pm
Contract 48 maanden: 20 pm. ( verwacht er 4 jaar mee te rijden )
Totaal kosten per maand; 482 pm. Totaal heb je dan 28.920 euro betaald voor deze auto en dan moet je hem ook nog inleveren. Nieuwprijs is rond de 18.600 euro.
Vertel mij nu niet dat private lease goedkoper kan zijn.
Met 5 jaar verzekering en wegenbelasting o.b.v jouw 68eur/mnd komt er dus bij aanschaf nog eens 4k eur bij en word het al weer een ander verhaal en heb je het over 28k vs 22k.quote:In het maandelijkse leasebedrag zijn de volgende zaken verwerkt: afschrijving, rente, afleveringskosten, allrisk verzekering, wegenbelasting, overlijdensrisicodekking, reparaties, onderhoud, schade, ruitbreuk, pech-onderweghulpdienst inclusief vervangend vervoer en BTW.
Private lease kan goedkoper zijn dan dezelfde auto nieuw kopen. Er is al meerdere malen uitgelegd waarom dat het geval kan zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2020 10:41 schreef egelhond het volgende:
Vertel mij nu niet dat private lease goedkoper kan zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand in NL in een auto rijdt die minder kost dan 400 euro p/m....quote:Op zaterdag 12 december 2020 14:22 schreef egelhond het volgende:
Ik heb simpel bij anwb gekeken. En mijn auto was nieuw net onder de 19.000 euro ( heb de factuur)
En idd een auto van een jaar VS nieuw is niet helemaal eerlijk te vergelijken maar ik zeg ook koop een auto waarvan de kop af is om de maandelijkse kosten hard te drukke
VS dure lease. Die auto van 1 jaar rijd net zo goed als er netjes mee omgegaan is. Afschrijving eerste jaar gaat zo hard. Maar 400 euro betalen pm voor een auto is echt te belachelijk voor woorden.Heb je nog niet eens getankt. Ieder voor zich natuurlijk maar persoonlijk vind ik het van de zot.
zeker, als je van plan bent om zo'n auto ook nieuw te kopen en dan vergelijkt met private lease, kan private lease echte goedkoper zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2020 13:22 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Private lease kan goedkoper zijn dan dezelfde auto nieuw kopen. Er is al meerdere malen uitgelegd waarom dat het geval kan zijn.
Je bedoelt iets minder duur.quote:Op zaterdag 12 december 2020 15:15 schreef -0- het volgende:
Als je nog weinig schadevrije jaren hebt kan private lease nog voordeliger uitpakken omdat dat dan over het algemeen geen invloed heeft op de.prijs.
Het is niet zozeer lease wat duur is, autorijden is gewoon duur en een nieuwe helemaal.quote:Op zaterdag 12 december 2020 14:22 schreef egelhond het volgende:
Ik heb simpel bij anwb gekeken. En mijn auto was nieuw net onder de 19.000 euro ( heb de factuur)
En idd een auto van een jaar VS nieuw is niet helemaal eerlijk te vergelijken maar ik zeg ook koop een auto waarvan de kop af is om de maandelijkse kosten hard te drukke
VS dure lease. Die auto van 1 jaar rijd net zo goed als er netjes mee omgegaan is. Afschrijving eerste jaar gaat zo hard. Maar 400 euro betalen pm voor een auto is echt te belachelijk voor woorden.Heb je nog niet eens getankt. Ieder voor zich natuurlijk maar persoonlijk vind ik het van de zot.
Kun je niet het OV / elektrische fiets naar je werk gaan en met een simpel autootje naar je familie rijden? Dat scheelt je een hoop geld.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:19 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad), familie/vrienden wel wat verder maar dat zal natuurlijk sporadischbezoek zijn. Ook dat past binnen de 10K na rekenwerk.
Tuurlijk kan dat wel. Prius, auris, ct200h oid. Met 15k per maand. Koop. Zit je er al op.quote:Op zaterdag 12 december 2020 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand in NL in een auto rijdt die minder kost dan 400 euro p/m....
Misschien een old-timer, maar die prive gebruiken lijkt mij niet heel handig....
quote:Op maandag 14 december 2020 14:37 schreef HMS het volgende:
Het blijft op en neer gaan, deze discussie.
heb je veel noten op je zang, wil je iets speciaals als auto, dan komt PL vaak slecht uit. Ben je op zoek naar een auto om mee te rijden en heb je niet teveel noodzaak voor extra's (navi zit op je phone, trekhaak is niet nodig, kleur is niet erg belangrijk etc etc), maar moet de auto wel nieuw zijn, dan kan PL ineens wel dicht in de buurt komen. En dan is het een kleine meerprijs voor het afkopen van zorgen (krijg ik meer onderhoud omdat ik die maandagmorgen-auto heb, krijg ik meer kosten omdat....., kan ik hen tegen die tijd wel goed verkopen) en dan is PL wel gunstig
Ja natuurlijk betaal wat meer vor PL, dat bedrijf daar werken ook mensen, die marge moet worden gemaakt. Maar bak jij ook je eigen brood omdat meel en water en het verbruik van de oven goedkoper is dan een brood?
Auto in bezit om mee te vergelijken hoeft echt niet nieuw te zijn om dicht in de buurt te komen. Ik keek bij mijn berekening (zie eerder post van mij met de berekening) naar een 3 jaar oud 2e handsje van vergelijkbare auto.quote:
Als je hem koopt dan heb je daarnaast ook nog al die lasten he? Dan kom je ook al snel aan dat bedrag lijkt me?quote:Op donderdag 10 december 2020 22:29 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Wow, 5,5 duizend euro excusief benzine voor twee jaar in een tweedehands Up rijden. In dat geval kun je veel beter de occasion kopen, op A-segmenters schrijf je ook niet zoveel af.
Nee huren is inderdaad ook geld weggooien.quote:Op dinsdag 8 december 2020 22:48 schreef Boze_Meeuw het volgende:
[..]
Dus dan zou je ook geen huis moeten huren?
Bovendien heeft niet Iedereen een spaarrekening met een saldo waarmee je een auto direct kan aftikken, terwijl men wel direct een auto nodig heeft.quote:Op dinsdag 15 december 2020 13:31 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Als je hem koopt dan heb je daarnaast ook nog al die lasten he? Dan kom je ook al snel aan dat bedrag lijkt me?
Private lease is geen slechte keuze vaak.
Misschien sparen een idee in plaats van alles te huren? Ik zie dat mensen steeds meer huren en ik ben verbaasd over het succes van bijvoorbeeld swapfiets. Minimaal 16e per maand voor een fiets, ik had dat geld echt niet als student. Je koopt een gebruikte voor 50-100 euro in een niet studentenstad, stapt ermee in de trein naar huis en je hebt een goede goedkope fiets die je jaren kan gebruiken. En banden plakken kun je zelf best wel leren.quote:Op donderdag 17 december 2020 03:04 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Bovendien heeft niet Iedereen een spaarrekening met een saldo waarmee je een auto direct kan aftikken, terwijl men wel direct een auto nodig heeft.
Je auto had een prijskaartje van 18000, de restwaarde nu is niet 0 maar 6800. De afschrijving is daarmee 11200. Dan heb je nog 15000 voor wegenbelasting, onderhoud, verzekering. Over 60 maanden is dat 250 euro per maand. Daarmee was zelf kopen toch goedkoper geweest.quote:Op donderdag 17 december 2020 10:36 schreef DaRealDeal het volgende:
Ik ben ook bewust gaan private leasen 5 jaar geleden. Had het geld voor de auto liggen, maar vond het zonde om het te gebruiken om een nieuwe auto te kopen. Waarom geen tweedehands, tja wilde toch een bepaalde mate van zekerheid hebben + min schadevrije jaren voor kleine domme schades. Mijn leasecontract loopt begin januari af en ik heb besloten de auto over te nemen.
In eerste instantie had ik de auto voor 3 jaar en 30k km per jaar, dit in het vierde jaar verlengd met 15% korting op de maandprijs. En ook het 5de jaar nog aangehouden voor om en de nabij de 288 euro per maand. Het eerste maandtermijn voor de auto was 357 euro per maand, dit heb ik ongeveer 3 jaar betaald.
Het betreft hier een opel Corsa 1.0t uit 2016, nieuwwaarde 18.234 euro. Ik ga hem overnemen voor 6800 euro. Kilometerstand +/- 145000
Over de 5 jaren alle maandtermijnen/kosten bij elkaar opgeteld kwam ik uit op ongeveer 19800 euro aan betaalde kosten (exacte berekening niet bij de hand) 19800 + 6800 = 26600
Na 5 jaar leasen en het overnemen van de auto heb ik dus 26600 euro betaald. Had ik de auto nieuw gekocht had dat mij 18.000 euro gekost. Dus een verschil van 8600 euro.
De wegenbelasting is 43 euro per maand en de allrisk verzekering is 64 euro per maand.
107 x 60 maanden = 6420
8600 - 6420 = 2180
Dan blijft er 2180 euro over wat ik meer heb betaald dan kopen over 5 jaar. Maar daarbij heb ik nog geen onderhoud/banden/remmen gerekend en ze hebben de radiator afgelopen jaar ook vervangen. Dus ik durf wel te stellen dat ik in dit geval goedkoper uit ben geweest dan direct kopen.
Voordeel was ook bij deze maatschappij zat geen bkr registratie, heb in 5 jaar tijd 2x een huis gekocht.
Maar vaak valt of staat het met een goede aanbieding of niet en zal het elkaar niet gek veel ontlopen qua kosten denk ik.
Helemaal eens, ik schat dat ze die swapfietsen voor 4 tientjes in China inkopen.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:34 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien sparen een idee in plaats van alles te huren? Ik zie dat mensen steeds meer huren en ik ben verbaasd over het succes van bijvoorbeeld swapfiets. Minimaal 16e per maand voor een fiets, ik had dat geld echt niet als student. Je koopt een gebruikte voor 50-100 euro in een niet studentenstad, stapt ermee in de trein naar huis en je hebt een goede goedkope fiets die je jaren kan gebruiken. En banden plakken kun je zelf best wel leren.
Maar goed, om terug te komen. Als je al geen geld hebt, waarom ga je dan een nieuwe auto huren in plaats van een oude kopen? Je kunt ook zelf een goede gebruikte auto zoeken in plaats van altijd alles maar nieuw te willen.
Mijn eerste auto was een Megane diesel met ruim 2 ton op de klok gekocht voor ¤2000 met goede onderhoudshistorie. Ik heb er 2 jaar mee gereden tot ik een leaseauto reed. Onderhoud kostte alsnog vrijwel niks, Ik heb er twee nieuwe banden op laten zetten voor 150 euro. Olie verversen heb ik zelf gedaan. Afschrijving was ook weinig, na 60.000 km verkocht voor 1800 euro. Goedkoper kun je niet rijden (misschien kan het nog goedkoper in een starlet ofzo).
Uiteindelijk is dat veel voordeliger dan alles maar te huren. Maar ja, dan moet je vooraf natuurlijk wel een klein beetje sparen.
Waar word er gesteld dat het gaat om goedkoper af te zijn?quote:Op donderdag 17 december 2020 08:34 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien sparen een idee in plaats van alles te huren? Ik zie dat mensen steeds meer huren en ik ben verbaasd over het succes van bijvoorbeeld swapfiets. Minimaal 16e per maand voor een fiets, ik had dat geld echt niet als student. Je koopt een gebruikte voor 50-100 euro in een niet studentenstad, stapt ermee in de trein naar huis en je hebt een goede goedkope fiets die je jaren kan gebruiken. En banden plakken kun je zelf best wel leren.
Maar goed, om terug te komen. Als je al geen geld hebt, waarom ga je dan een nieuwe auto huren in plaats van een oude kopen? Je kunt ook zelf een goede gebruikte auto zoeken in plaats van altijd alles maar nieuw te willen.
Mijn eerste auto was een Megane diesel met ruim 2 ton op de klok gekocht voor ¤2000 met goede onderhoudshistorie. Ik heb er 2 jaar mee gereden tot ik een leaseauto reed. Onderhoud kostte alsnog vrijwel niks, Ik heb er twee nieuwe banden op laten zetten voor 150 euro. Olie verversen heb ik zelf gedaan. Afschrijving was ook weinig, na 60.000 km verkocht voor 1800 euro. Goedkoper kun je niet rijden (misschien kan het nog goedkoper in een starlet ofzo).
Uiteindelijk is dat veel voordeliger dan alles maar te huren. Maar ja, dan moet je vooraf natuurlijk wel een klein beetje sparen.
Tsja, ik rij heel weinig en heb ook een Starlet.. ideaal ja maargoed voor een boel mensen zal dat wel te min zijn en die gaan dan liever private leasen.quote:Op donderdag 17 december 2020 08:34 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Misschien sparen een idee in plaats van alles te huren? Ik zie dat mensen steeds meer huren en ik ben verbaasd over het succes van bijvoorbeeld swapfiets. Minimaal 16e per maand voor een fiets, ik had dat geld echt niet als student. Je koopt een gebruikte voor 50-100 euro in een niet studentenstad, stapt ermee in de trein naar huis en je hebt een goede goedkope fiets die je jaren kan gebruiken. En banden plakken kun je zelf best wel leren.
Maar goed, om terug te komen. Als je al geen geld hebt, waarom ga je dan een nieuwe auto huren in plaats van een oude kopen? Je kunt ook zelf een goede gebruikte auto zoeken in plaats van altijd alles maar nieuw te willen.
Mijn eerste auto was een Megane diesel met ruim 2 ton op de klok gekocht voor ¤2000 met goede onderhoudshistorie. Ik heb er 2 jaar mee gereden tot ik een leaseauto reed. Onderhoud kostte alsnog vrijwel niks, Ik heb er twee nieuwe banden op laten zetten voor 150 euro. Olie verversen heb ik zelf gedaan. Afschrijving was ook weinig, na 60.000 km verkocht voor 1800 euro. Goedkoper kun je niet rijden (misschien kan het nog goedkoper in een starlet ofzo).
Uiteindelijk is dat veel voordeliger dan alles maar te huren. Maar ja, dan moet je vooraf natuurlijk wel een klein beetje sparen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |