Vakantie met de auto doe ik sowieso niet (ook niet post-corona natuurlijk) dus dat zit er niet in. Thuiswerken doe ik nu al niet, ik ga vijf dagen per week naar kantoor. Mijn functie is kantoorgebonden en ik heb vrijstelling van thuiswerken. Dat heb ik meegenomen in mijn overweging van 10K.quote:Op zaterdag 5 december 2020 18:55 schreef exelletor het volgende:
Als een aanbieder een keurmerk private lease heeft, zal het contract redelijk tot prima zijn.
Kijk goed naar de kleine lettertjes zoals meer of minder kilometers, 10k is niet veel als je ooeens bedenkt dat je graag naar Griekenland met de auto wil of je dat je straks niet meer kan thuiswerken om even wat gekke voorbeelden te noemen.
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad), familie/vrienden wel wat verder maar dat zal natuurlijk sporadischbezoek zijn. Ook dat past binnen de 10K na rekenwerk.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:13 schreef Lariekoek het volgende:
10.000 km per jaar is niks. Waarschijnlijk is je werk niet zo ver en wonen je vrienden om de hoek?
Precies waarom ik maar 2 jaar wil leasen, ik heb zelf ook maar een contract van 2 jaar. Daarna wel uitzicht op onbepaalde tijd en dan wil ik pas een hypotheek afsluiten, dat moet wel goedkomenquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:13 schreef Lariekoek het volgende:
Mocht je een hypotheek willen afsluiten gedurende de looptijd van je private lease kun je minder geld lenen.
En na 2 jaar heb je geen auto meer nodig?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:19 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad), familie/vrienden wel wat verder maar dat zal natuurlijk sporadischbezoek zijn. Ook dat past binnen de 10K na rekenwerk.
[..]
Precies waarom ik maar 2 jaar wil leasen, ik heb zelf ook maar een contract van 2 jaar. Daarna wel uitzicht op onbepaalde tijd en dan wil ik pas een hypotheek afsluiten, dat moet wel goedkomen
Dan zit ik in een andere situatie en wil ik de situatie herbekijken.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:21 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
En na 2 jaar heb je geen auto meer nodig?
Zou je rekenwerk maar opnieuw doen. Zeker als je niet meer dan 10K per jaar rijdt.
Bedankt voor je reactie!quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Schat het aantal kilometers ruim in en maak een schatting van je worst case en wat je betaalt aan extra kilometers. Houd bij de looptijd zeker ook rekening met mogelijke veranderingen in je situatie. Is dit niet goed in te schatten, kies dan voor een kortere of flexibele looptijd.
Dat is nog niet zeker, het kan maar dat zie ik tegen die tijd wel. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Mijn topic en mijn vraag ziet over nu en 2 jaar. In die periode komt geen hypotheek in beeldquote:
Kan ook prima met een niet nieuwe niet private lease auto.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:22 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Dan zit ik in een andere situatie en wil ik de situatie herbekijken.
Hoezo opnieuw? Ik kom op jaarbasis toch echt onder de 10K uit...
quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:32 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Kan ook prima met een niet nieuwe niet private lease auto.
Alleen die is dan wel van eigendom
En gelijk heeft TS.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:28 schreef CoolGuy het volgende:
dat je kunt zeggen dat je een audi of mercedes rijdt
Zowel treinreiziger als Audirijder.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:37 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Zeg je dit als treinreiziger?
A3 Sportback behoort tot een van de optiesquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:38 schreef Socios het volgende:
[..]
Zowel treinreiziger als Audirijder.
Welk model heb je op het oog?
Dus die auto is gewoon zodat je kunt zeggen dat je een nieuwe dikke bak voor de deur hebt staan. Want 10.000km per jaar is gemiddeld per dag 27,4 km, of, als je de weekenden er uit laat, grofweg, 52x 2 is 104 dagen, blijven 261 dagen over. Als je puur alleen op die dagen in de auto zou rijden naar je werk is dat dus 38,31km per dag, dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:32 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Dat is nog niet zeker, het kan maar dat zie ik tegen die tijd wel. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Mijn topic en mijn vraag ziet over nu en 2 jaar. In die periode komt geen hypotheek in beeld
Dat is ook het gevalquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.
Ja ik zag dat wit 'gratis' was en andere felle kleuren inderdaad veel duurder zijn per maand!quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:42 schreef simonblue het volgende:
Wat mij opviel toen ik naar private lease keek waren de extra kosten voor iets anders dan het standaard model. Bijvoorbeeld een zwart, grijs of rood model in plaats van wit kostte 10-15 euro per maand extra. Een trekhaak erbij was ook 25 euro per maand.
Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.quote:
Stel je de A3 'gewoon' samen op www.audi.nl of via een andere internetpagina?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:43 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Ja ik zag dat wit 'gratis' was en andere felle kleuren inderdaad veel duurder zijn per maand!
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.
Wat een afgunst weer tegen een ieder die een dikke en mooie auto wil rijden. Iedereen in Nederland moet maar een saaie Matiz o.i.d. aanschaffen? Ophouden, echt. Laat TS in haar/zijn waarde.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.
Daar heb je dan ook helemaal gelijk in. Hoort zeg maar bij het volwassen worden.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.
Ik had wel zulke reacties wel verwacht, ik weet dat het economisch gezien geen goede investering is, maar daar is dit topic niet voor. Het staat ook in mijn eerste post. Laat het niet over gaan.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.
quote:Op zaterdag 5 december 2020 18:51 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik weet dat mensen zullen zeggen dat een auto kopen beter is (tegelijk is een auto eigenlijk altijd een slechte investering), maar dat wil ik niet. Daar gaat dit topic ook niet over. De voordelen van lease spreken mij erg aan om meteen in een nieuwe auto te rijden.
Ik ben uitwonend!quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.
Via het merk zelf ipv dealer, dus inderdaad audi.nl of volkswagen.nl (ik heb ook interesse in een VW Polo)quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Socios het volgende:
[..]
Stel je de A3 'gewoon' samen op www.audi.nl of via een andere internetpagina?
Dan kan er niets mis gaan; goede keuze.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:55 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Via het merk zelf ipv dealer, dus inderdaad audi.nl of volkswagen.nl (ik heb ook interesse in een VW Polo)
Wat voor (type) auto heb jij? Geleased?quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:57 schreef Socios het volgende:
[..]
Dan kan er niets mis gaan; goede keuze.
Idee om voor beide auto's een proefrit aan te vragen? Daar zijn ze heel behulpzaam in en kun je een mooie keuze tussen de A3 en Polo maken.
Audi A3 uit 2015, destijds nieuw gekocht.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:01 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Wat voor (type) auto heb jij? Geleased?
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:53 schreef Socios het volgende:
[..]
Wat een afgunst weer tegen een ieder die een dikke en mooie auto wil rijden. Iedereen in Nederland moet maar een saaie Matiz o.i.d. aanschaffen? Ophouden, echt. Laat TS in haar/zijn waarde.
Ziedendquote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.
Ziedend? Nee ik rij gewoon zakelijk lease, maar dan geen A3.quote:
Goed om te weten. Hoeveel stond er bij jou online/je offerte en hoeveel heb je uiteindelijk betaald?quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef Fred het volgende:
Ik ben onlangs een nieuw contract aangegaan voor een Skoda en ik kan niet anders zeggen dat ik zelden zo slecht voorgelicht ben en ik ken geen ander auto consortium dat zo ondoorzichtig is met hun prijzen.
Je kan alle Audi, Volkswagen, Seat en Skoda leaseprijzen met een korreltje zout nemen. Ze hebben een grote voorraad met auto's waar ze dit jaar vanaf moeten door de nieuwe BPM-regels. De prijzen die je nu ziet zijn alleen van toepassing op auto's die nu op voorraad staan: Er moet dan ook maar net auto op voorraad staan met de opties en kleur die jij wil hebben.
Het spijt mij vreselijk dat ik niet in die dikke bak van jou kan rijden.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ziedend? Nee ik rij gewoon zakelijk lease, maar dan geen A3.
quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.
Dat hoeft niet, het is maar een auto he.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:08 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Het spijt mij vreselijk dat ik niet in die dikke bak van jou kan rijden.
Coolguyquote:Op zaterdag 5 december 2020 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Schei uit man, ik rij een 5 serie van 2 maanden oud, met je 'dikke auto'.
Ga fietsenquote:Op zaterdag 5 december 2020 19:19 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
[..]
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad),
De auto die ik oorspronkelijk wilde hebben konden ze niet leveren voor de geadverteerde prijs.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:07 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Goed om te weten. Hoeveel stond er bij jou online/je offerte en hoeveel heb je uiteindelijk betaald?
Naja ik snap TS wel. Private lease is een uitkomst als je nieuw wil rijden zonder de aanschafprijs op tafel te moeten leggen. En TS wil geen klein autootje rijden. Ik snap dat wel want TS ziet een auto niet puur als een vervoersmiddel. Ik zou dat er niet aan uitgeven maar TS wil dat wel doen. Nou, 2 jaar is te overzien, er vanuit gaande dat er in die tijd niets gebeurd op financieel gebied.quote:
Dat lijkt me het goede uitgangspunt om aan private lease te beginnen: het extra gemak en de bereidheid om daar extra voor te betalen. Private lease gebruiken om boven je stand te rijden, zoals TS volgens mij wil, lijkt me niet zo’n goed idee.quote:Op zaterdag 5 december 2020 21:06 schreef Mrmime het volgende:
En ja, het zal ongetwijfeld wat duurder zijn. Maar ik betaal ook graag voor het gemak. En ik heb geen dikke Audi oid, maar gewoon een leuke stadsauto. Wel met alles erop en eraan btw. Verklaar me voor gek,maar ik ben er heel gelukkig mee. Service en voorlichting vanuit de maatschappij waarvan ik lease is echt dikke prima.
Die heb je niet nodig als je nooit een auto kooptquote:Op zaterdag 5 december 2020 22:25 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Dan bouw je ook nog eens schadevrije jaren op.
Jij doet in feite toch niet heel veel anders dan TS?quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:27 schreef CoolGuy het volgende:
Naja ik snap TS wel. Private lease is een uitkomst als je nieuw wil rijden zonder de aanschafprijs op tafel te moeten leggen. En TS wil geen klein autootje rijden. Ik snap dat wel want TS ziet een auto niet puur als een vervoersmiddel. Ik zou dat er niet aan uitgeven maar TS wil dat wel doen. Nou, 2 jaar is te overzien, er vanuit gaande dat er in die tijd niets gebeurd op financieel gebied.
Heb je zo'n auto nodig als je om de hoek werkt? Nee. Maar dat is rationeel vs emotie.
Het enige nadeel bij private lease is dat het best lastig is om schadevrij te blijven. Vaak heeft een auto wel een paar plekjes, krasjes, deukjes, etc. waarbij er ook vaak wel één buiten het acceptabele valt. Bij een privé auto laat je dat eerder zitten of regel je het zelf buiten de verzekering om.quote:Op zaterdag 5 december 2020 22:39 schreef Fred het volgende:
Die heb je niet nodig als je nooit een auto koopt
(Nog buiten het feit dat je ook met private lease schadevrije jaren op kan bouwen)
Iedereen moet natuurlijk z'n eigen keuzes maken. Ik zou vooral ook goed kijken naar het innameprotocol van de leasemaatschappij waarbij je een auto gaat leasen. De grotere leasemaatschappijen hebben allemaal een eigen private lease tak en die zijn vaak wat soepeler in het beoordelen van schades bij inname dan de wat kleinere leasemaatschappijen. Dat kan nog wel eens nare verrassingen bij het einde van het contract voorkomen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:54 schreef ComedyShortsGamer het volgende:
Ik had wel zulke reacties wel verwacht, ik weet dat het economisch gezien geen goede investering is, maar daar is dit topic niet voor. Het staat ook in mijn eerste post. Laat het niet over gaan.
Wilde iets soortgelijks posten. Ik zit nu aan mijn tweede private lease auto, eerst direct bij Leaseplan en nu via ANWB. Als een leasebedrijf het keurmerk private lease heeft dan zijn er altijd regelingen voor als je werkloos raakt, dus daar zou ik op letten.quote:Op zondag 6 december 2020 10:38 schreef HMS het volgende:
Lease zelf zakelijk, mijn vrouw least personal. Ik zeg let op de voorwaarden zoals wanneer je voortijdig mag afbreken en wat je dan moet betalen. Stel, je raakt je baan kwijt, kan je dan de sleutels zo inleveren en klaar (kan bij bepaalde maatschappijen, maar lang niet bij alle) of moet je dan een boete betalen die zo hoog is dat je beter het contract kan uitdienen? Hoe gaat het contract om met teveel km na 1 jaar? En wat als je 2e jaar meer km heeft dan 10k, maar jaar 1 niet?
Ook idd, configureer een auto en kijk dan wat je aan prijs betaalt. Valt soms tegen. En als je geen model uitzoekt wat op voorraad staat, dan krijg je met levertijd te maken. Wij hebben wel bijna 5 maanden gewacht op de nieuwe Polo van mijn vrouw. Niet dat je dan al moet betalen, maar je moet het wel overbruggen.
Private lease is prima, maar zorg dat je de kleine lettertjes allemaal leest. Dat voorkomt verassingen en zorgt ervoor dat je met bepaalde maatschappijen echt niet in zee wilt. want als je dan de voorwaarden leest.....sommige contracten zijn erg wurgcontracten.
FYI wij zijn uitgekomen op ANWB. Daar zit leaseplan achter als werkelijke leasemaatschappij. Kwam mooi uit, want daar zit ik zakelijk ook (en weet dus hoe ze werken).
Dat weet je toch niet. Misschien is zijn werk wel 10 kilometer van zijn huis en rijd ie één keer per jaar op en neer naar Moskou.quote:Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus die auto is gewoon zodat je kunt zeggen dat je een nieuwe dikke bak voor de deur hebt staan. Want 10.000km per jaar is gemiddeld per dag 27,4 km, of, als je de weekenden er uit laat, grofweg, 52x 2 is 104 dagen, blijven 261 dagen over. Als je puur alleen op die dagen in de auto zou rijden naar je werk is dat dus 38,31km per dag, dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.
Ook een jonge tweedehands kost je gauw 200-250 euro per maand aan wegenbelasting, verzekering en afschrijving. En dan moet je nog een potje maken voor (ongepland) onderhoud.quote:Op zondag 6 december 2020 00:09 schreef Accordtje het volgende:
Wat ik alleen zelf niet zo goed begrijp is waarom je met een dergelijk laag kilometrage zo graag wilt private leasen. Een goed onderhouden occasion van een jaar of 4-5 oud zal met nog geen 10.000 kilometer per jaar ook geen rib uit je lijf zijn qua reparatie/onderhoud. De auto is voor het werk ook niet noodzakelijk, dus mocht er een keer iets aan de hand zijn is dat ook nog niet eens direct een probleem.
Het is inderdaad een luxe, maar de stress die het mij bespaard is het dubbel en dwars waard.quote:Onverwachte kosten zijn niet fijn natuurlijk, maar door te gaan private leasen geef je dat geld (wat je mogelijk niet uit hoeft te geven) bij voorbaat al weg.
Niet iedereen heeft zijn financiėle zaakjes even goed op orde en er zijn mensen die zulke bescherming echt nodig hebben.quote:Op zondag 6 december 2020 10:53 schreef falling_away het volgende:
Vandaar dat ik het trouwens niet eens ben met de registratie bij de BKR. Die is er om je te beschermen dat je niet te veel leningen op je neemt, maar als je bijv de auto kunt inleveren bij ontslag is het risico dat er betalingsproblemen ontstaan nihil. Ondertussen kun je wel minder hypotheek krijgen met een leaseauto. Slaat nergens op, maar goed zo is het nou eenmaal.
Een reguliere lening wordt niet kwijtgescholden als je je baan verliest, dan zit je vast aan de maandlasten. Dat geldt niet bij een private lease auto, die kun je dan kosteloos opzeggen (als je dat wil, je kunt de auto ook houden en later alsnog opzeggen).quote:Op zondag 6 december 2020 11:55 schreef Fred het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft zijn financiėle zaakjes even goed op orde en er zijn mensen die zulke bescherming echt nodig hebben.
Ergens is het wel een goed systeem: of je geeft je maximale leencapaciteit uit aan een alleen huis of aan een huis én een auto.
Niet elke private lease is automatisch en kosteloos op te zeggen bij het verliezen van een baan.quote:Op zondag 6 december 2020 12:27 schreef falling_away het volgende:
Een reguliere lening wordt niet kwijtgescholden als je je baan verliest, dan zit je vast aan de maandlasten. Dat geldt niet bij een private lease auto, die kun je dan kosteloos opzeggen (als je dat wil, je kunt de auto ook houden en later alsnog opzeggen).
Een leaseauto is dus ook niet te vergelijken met een gewone lening maar wordt wel zo behandeld.
Door Fred ook al aangegeven dat het zeker niet in alle gevallen zomaar kosteloos opgezegd kan worden. Een leasemaatschappij is geen filantropische instelling, maar gewoon een keihard commercieel bedrijf.quote:Op zondag 6 december 2020 12:27 schreef falling_away het volgende:
Een reguliere lening wordt niet kwijtgescholden als je je baan verliest, dan zit je vast aan de maandlasten. Dat geldt niet bij een private lease auto, die kun je dan kosteloos opzeggen (als je dat wil, je kunt de auto ook houden en later alsnog opzeggen).
Een leaseauto is dus ook niet te vergelijken met een gewone lening maar wordt wel zo behandeld.
De leasemaatschappijen die bij het BKR registreren zijn meestal aangesloten bij het keurmerk private lease, en dit keurmerk verplicht de voorwaarden dat het leasecontract opgezegd kan worden bij onvrijwillige werkeloosheid.quote:Op zondag 6 december 2020 12:40 schreef Fred het volgende:
[..]
Niet elke private lease is automatisch en kosteloos op te zeggen bij het verliezen van een baan.
Daarnaast biedt de huidige constructie ook bescherming voor mensen die nog een stukje maand aan het einde van hun salaris overhouden. Wat wellicht nog belangrijker is dan bescherming bij onverwachte werkloosheid.
Opgezegd kan worden inderdaad, maar niet kosteloos.quote:Op zondag 6 december 2020 16:09 schreef falling_away het volgende:
De leasemaatschappijen die bij het BKR registreren zijn meestal aangesloten bij het keurmerk private lease, en dit keurmerk verplicht de voorwaarden dat het leasecontract opgezegd kan worden bij onvrijwillige werkeloosheid.
Klopt, heb het even nagezocht. Het Keurmerk stelt dat de leasemaatschappij mee moet denken als je bijv. ontslagen wordt. bij ANWB / Leaseplan kun je wel altijd kosteloos opzeggen:quote:Op zondag 6 december 2020 16:22 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Opgezegd kan worden inderdaad, maar niet kosteloos.
Er zijn wel leasemaatschappijen die tegen extra betaling per maand een optie bieden om bij onvrijwillige werkloosheid de auto zonder extra kosten te kunnen inleveren. Daar betaal je dan dus op voorhand al een hoger maandbedrag voor. Maar zomaar kosteloos inleveren is geen sprake van, ook niet onder aanbieders met het keurmerk private lease.
Maar bij alle leasemaatschappijen is het zo dat je eerder kunt opzeggen, dan wordt er een berekening gemaakt dat meestal uit komt op een veel lager bedrag dan het bedrag dat bij de BKR is geregistreerd als lening.quote:kan je bij LeasePlan zonder extra kosten je contract beėindigen bij persoonlijke omstandigheden. Dit geldt bij gedwongen ontslag, 80% of meer arbeidsongeschiktheid, echtscheiding, ontbinding van partnerschap of overlijden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus je kunt in dit geval (en in veel andere gevallen) voor rond de 1000 - 1500 Euro van je leasecontract af.
En dat terwijl er wel in dit voorbeeld 249 * 48 maanden = 11472 * 60% = 6883,20 Euro geregistreerd wordt bij het BKR.Alpha kenny one
quote:Op zondag 6 december 2020 16:38 schreef falling_away het volgende:
[..]
Klopt, heb het even nagezocht. Het Keurmerk stelt dat de leasemaatschappij mee moet denken als je bijv. ontslagen wordt. bij ANWB / Leaseplan kun je wel altijd kosteloos opzeggen:
[..]
Maar bij alle leasemaatschappijen is het zo dat je eerder kunt opzeggen, dan wordt er een berekening gemaakt dat meestal uit komt op een veel lager bedrag dan het bedrag dat bij de BKR is geregistreerd als lening.
Bekijk bijvoorbeeld dit rekenvoorbeeldDat is toch niet zo gek, je hebt toch de BKR registratie gedaan om de auto te financieren, niet om de restschuld te voldoen? In die zin is het weinig anders dan een huis.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus je kunt in dit geval (en in veel andere gevallen) voor rond de 1000 - 1500 Euro van je leasecontract af.
En dat terwijl er wel in dit voorbeeld 249 * 48 maanden = 11472 * 60% = 6883,20 Euro geregistreerd wordt bij het BKR.
Het is wel heel anders want je zou een private lease auto zelfs na een paar maanden gebruik al kunnen inleveren voor rond de 1000 euro.. met welke lening kun je dat? Het is en blijft geen lening omdat er veel minder risico's aan vast zitten.quote:Op maandag 7 december 2020 07:12 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat is toch niet zo gek, je hebt toch de BKR registratie gedaan om de auto te financieren, niet om de restschuld te voldoen? In die zin is het weinig anders dan een huis.
Let wel even op de verzekering, dit is een raar fenomeen in combinatie met private lease, op de 1 of andere bezopen wijze kun je je schadevrije jaren kwijt raken als je least. Na 3 jaar word je bij de verzekering 'eruit' gegooid en ben je je opgebouwde jaren kwijt. Waarschijnlijk weer niet als je negatieve jaren hebtquote:Op zaterdag 5 december 2020 22:39 schreef Fred het volgende:
[..]
Die heb je niet nodig als je nooit een auto koopt
(Nog buiten het feit dat je ook met private lease schadevrije jaren op kan bouwen)
Leaseverklaring opvragen als je uit de lease gaat terug naar eigen auto. Maar ja, als je al 10+ jaar of zo zonder schade rijdt en dan even 3 of 4 jaar gaat leasen, dan krijg je alleen schadevrije jaren op basis van de leaseverklaring, dat klopt volgens de regels.quote:Op maandag 7 december 2020 09:11 schreef zalkc het volgende:
[..]
Let wel even op de verzekering, dit is een raar fenomeen in combinatie met private lease, op de 1 of andere bezopen wijze kun je je schadevrije jaren kwijt raken als je least. Na 3 jaar word je bij de verzekering 'eruit' gegooid en ben je je opgebouwde jaren kwijt. Waarschijnlijk weer niet als je negatieve jaren hebt
Het is geloof ik nog beroerder, schade rijden in de PL gaat, volgens mij, in mindering van je opgebouwde schadevrije jaren als privépersoon. Hier zit echt nog wel een dingetje als het gaat om een bureaucratisch gedrocht, over een paar jaar heb je dit regelmatig op Kassa en Radar als terugkomend thema.quote:Op maandag 7 december 2020 09:57 schreef HMS het volgende:
[..]
Leaseverklaring opvragen als je uit de lease gaat terug naar eigen auto. Maar ja, als je al 10+ jaar of zo zonder schade rijdt en dan even 3 of 4 jaar gaat leasen, dan krijg je alleen schadevrije jaren op basis van de leaseverklaring, dat klopt volgens de regels.
Voelt misschien krom, maar zo zit het helaas wel.
Als je reden van stoppen van lease voldoet aan de voorwaarden ja.quote:Op maandag 7 december 2020 07:49 schreef falling_away het volgende:
[..]
Het is wel heel anders want je zou een private lease auto zelfs na een paar maanden gebruik al kunnen inleveren voor rond de 1000 euro.. met welke lening kun je dat? Het is en blijft geen lening omdat er veel minder risico's aan vast zitten.
Daarbij wordt een hypotheek juist niet bij BKR geregistreerd
Classic CoolGuy. Oh zo reėel en verantwoord, maar zelf een stijfje krijgen van materialen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 20:18 schreef manny het volgende:
[..]
Coolguy
Money makes the world go round
Breitling als plaatje
5 serie van 2 maanden oud
Mannetje hoor.
Bijzondere kijk op het begrip lening. Een private lease blijft een auto die is gefinancierd door de leasemaatschappij, dus is het simpelweg een financiering met een betalingsverplichting. Daarmee volkomen logisch dat deze geregistreerd wordt bij BKR. Ik herhaal het maar weer eens: je wil voorkomen dat mensen een hypotheek én een private lease én een doorlopend krediet én een telefoonabonnement én een creditcard afsluiten en vervolgens in de betalingsproblemen komen.quote:Op maandag 7 december 2020 07:49 schreef falling_away het volgende:
Het is wel heel anders want je zou een private lease auto zelfs na een paar maanden gebruik al kunnen inleveren voor rond de 1000 euro.. met welke lening kun je dat? Het is en blijft geen lening omdat er veel minder risico's aan vast zitten.
Wat in principe ook volkomen logisch is. Je rijdt immers zelf ook de schade.quote:Op maandag 7 december 2020 10:03 schreef zalkc het volgende:
Het is geloof ik nog beroerder, schade rijden in de PL gaat, volgens mij, in mindering van je opgebouwde schadevrije jaren als privépersoon. Hier zit echt nog wel een dingetje als het gaat om een bureaucratisch gedrocht, over een paar jaar heb je dit regelmatig op Kassa en Radar als terugkomend thema.
Nee dat is dus niet zo. Als je bijv. werkloos raakt dan kost het helemaal niks bij Leaseplan om je contract op te zeggen en de auto in te leveren. Je hoeft daar zelfs niets extras voor te betalen in je lease, dat is het standaard contract.quote:Op maandag 7 december 2020 10:08 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Als je reden van stoppen van lease voldoet aan de voorwaarden ja.
Als het een van de schulden is naast de wehkamp, Eneco en cjib gaat dat echt niet op hoor.
Als jij een auto huurt voor een maand op vakantie, noem jij dat dan ook een financiering?quote:Op maandag 7 december 2020 12:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Bijzondere kijk op het begrip lening. Een private lease blijft een auto die is gefinancierd door de leasemaatschappij, dus is het simpelweg een financiering met een betalingsverplichting. Daarmee volkomen logisch dat deze geregistreerd wordt bij BKR. Ik herhaal het maar weer eens: je wil voorkomen dat mensen een hypotheek én een private lease én een doorlopend krediet én een telefoonabonnement én een creditcard afsluiten en vervolgens in de betalingsproblemen komen.
Het gaat niet zozeer om het risico op werkloosheid. De BKR registratie is er om te voorkomen dat iemand in de betalingsproblemen komt door te veel financiėle verplichtingen aan te gaan.
@CoolGuy aardig stil ineensquote:Op zaterdag 5 december 2020 23:52 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Jij doet in feite toch niet heel veel anders dan TS?
Een BMW 5-Serie lijkt me ook niet bepaald een noodzakelijke auto om te rijden. Jij kiest dus zelf voor een relatief hoge bijtelling over een auto die niet van jezelf is (er vanuit gaande dat je ook privé rijdt), terwijl je ook voor een auto met lagere kosten kan kiezen. Als het om de ruimte te doen zou zijn dan zou bijvoorbeeld een Ford Mondeo een betere optie zijn dan een BMW 5-Serie. Maar daar kies jij toch ook niet voor?
Scheelt dat het geen Hublot plaatje is, al is Breitling niet veel beterquote:Op zaterdag 5 december 2020 20:18 schreef manny het volgende:
[..]
Coolguy
Money makes the world go round
Breitling als plaatje
5 serie van 2 maanden oud
Mannetje hoor.
Ja, ik zie de post nu, ik zag geen quote alert. Anyway, ik kan wel een kleinere auto kiezen, ja, maar dat zou dan een 3 serie of een A4 zijn (of mercedes maar daar ben ik geen fan van). Een Ford hoort niet tot de mogelijkheden, want die hoort niet tot de merken waar ik uit kan kiezen.quote:
Ja, en gewoon gekocht ook nog, niet gefinancierd.quote:Op maandag 7 december 2020 13:49 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Scheelt dat het geen Hublot plaatje is, al is Breitling niet veel beter
Je kunt het ook anders zien. Je hebt 10k + rente betaald voor een auto van 10k die na 4 jaar 5k waard is. dan heb je weliswaar een auto van 5k over, maar je hebt ook 700¤ aan rente teveel betaald (op basis van 7% rente 48 maanden en hoofdsom 10k).quote:Op maandag 7 december 2020 13:23 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Als het een lening was geweest, dan was je aan het einde van de looptijd 100% eigenaar geweest van de auto. Na de looptijd van private lease sta je echter met lege handen.
Je moet ook niet gaan lenen om een auto te kopen. Net zoals je niet moet gaan Private Leasen. Als je het geld niet hebt, kan je het niet uitgeven.quote:Op maandag 7 december 2020 13:55 schreef zalkc het volgende:
[..]
Je kunt het ook anders zien. Je hebt 10k + rente betaald voor een auto van 10k die na 4 jaar 5k waard is. dan heb je weliswaar een auto van 5k over, maar je hebt ook 700¤ aan rente teveel betaald (op basis van 7% rente 48 maanden en hoofdsom 10k).
Als je geld niet uitgeeft kun je het ook laten renderen, die inkomsten verlies je dan ook. als je 10k in een fonds hebt dat 2.75% rendeert verlies je ook 550¤ aan mogelijk rendement omdat je 5000 in een auto vast hebt zitten.quote:Op maandag 7 december 2020 14:02 schreef AToontje87 het volgende:
[..]
Je moet ook niet gaan lenen om een auto te kopen. Net zoals je niet moet gaan Private Leasen. Als je het geld niet hebt, kan je het niet uitgeven.
Hypotheek is de enige vorm van lening die ik (noodgedwongen) heb.
Les 1 economie: there is no such thing as free lunch.quote:Op maandag 7 december 2020 13:10 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nee dat is dus niet zo. Als je bijv. werkloos raakt dan kost het helemaal niks bij Leaseplan om je contract op te zeggen en de auto in te leveren. Je hoeft daar zelfs niets extras voor te betalen in je lease, dat is het standaard contract.
Dit is voor ons ook de reden geweest om nu ook voor private lease te gaan. Deze week komt de auto, dus ik kan TS nog niet echt vertellen over m’n ervaringen.quote:Op zaterdag 5 december 2020 21:06 schreef Mrmime het volgende:
En ja, het zal ongetwijfeld wat duurder zijn. Maar ik betaal ook graag voor het gemak. En ik heb geen dikke Audi oid, maar gewoon een leuke stadsauto. Wel met alles erop en eraan btw. Verklaar me voor gek,maar ik ben er heel gelukkig mee. Service en voorlichting vanuit de maatschappij waarvan ik lease is echt dikke prima.
Zal ook wel, maar Leaseplan is goedkoper dan veel andere leasemaatschappijen waar dit niet standaard inbegrepen is.quote:Op maandag 7 december 2020 14:27 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Les 1 economie: there is no such thing as free lunch.
Als iets ‘gratis’ is dan zit het al in de prijs doorgerekend.
Ja leuk dit soort rekensommetjes, maar in die prijs zit dus wel wegenbelasting, verzekering (ongeacht schadehistorie bij Leaseplan), onderhoud, pechhulp, nieuwe banden EN de afschrijving van de auto verwerkt.quote:Op maandag 7 december 2020 14:25 schreef MisChrartin het volgende:
Altijd leuk, even een rekensommetje.
Als ik de meest kale A3 samenstel (op Audi.nl) kost je dat 409 per maand.
Stel dat je 1:15 rijdt dan komt daar nog zo’n 80 euro per maand aan benzine bij.
In totaal kost die auto je bijna 12000 euro in twee jaar. 60 cent per kilometer voor een kale A3.
Misschien dat je nog wat korting kan krijgen en misschien dat je ook wel wat opties wil. Ik denk dat die 400 per maand niet zo gek is om mee te rekenen als je dat tegen elkaar wegstreept.
Ook al geef je aan dat geld je niet interesseert: voor hetzelfde geld kun je veel meer auto rijden. Soms is occasion lease interessant als je echt geen geld vrij hebt om een auto te kopen en je toch wil showen.
Ik denk niet dat je in vijf jaar, na 50.000 km al de helft van de waarde van de auto kwijt bent. Beste is auto kopen met de kop eraf. Is zeker weten voordeliger dan leasen.quote:Op maandag 7 december 2020 18:26 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ja leuk dit soort rekensommetjes, maar in die prijs zit dus wel wegenbelasting, verzekering (ongeacht schadehistorie bij Leaseplan), onderhoud, pechhulp, nieuwe banden EN de afschrijving van de auto verwerkt.
Als je zelf nieuw koopt kun je inderdaad wat goedkoper uit zijn, maar heel veel scheelt dat niet, vooral niet bij sommige actieauto's van de leasemaatschappijen.
Neem die A3 als voorbeeld, nieuwprijs 25.800 Euro: stel je hebt weinig tot geen schadevrije jaren dan is de verzekering alleen al rond de 80 Euro per maand (all risk). Wegenbelasting 50 Euro per maand. Afschrijving na 5 jaar ongeveer 12.000 Euro? Dus 250 Euro per maand. Dan zit je al aan de 380 Euro.
Tel daar dan nog de kleine en grote beurten en nieuwe banden bij op, waarschijnlijk krijg je daar pechhulp gratis bij dus die zal ik niet apart erbij tellen.
Klopt er iets niet in wat ik zeg? Dan hoor ik het graag. Zelfs als de afschrijving niet zo hoog is als ik schat (10% per jaar) dan nog kom je in de buurt van die 400 per maand hoor.
Klopt maar dat is dan geen eerlijke vergelijking. Dan nog ligt het eraan hoe veel je aan onderhoud kwijt bent voor een oudere auto. Als je pech hebt kan dat ook zo gemiddeld 80 tot 100 Euro per maand zijn (1000 - 1200 Euro per jaar)quote:Op maandag 7 december 2020 18:31 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je in vijf jaar, na 50.000 km al de helft van de waarde van de auto kwijt bent. Beste is auto kopen met de kop eraf. Is zeker weten voordeliger dan leasen.
Eigen risico is totaal (¤500), dus niet per gebeurtenis begrijp ik via een medewerker. Als ik de website moet geloven kan je 'kosteloos opzeggen bij gedwongen werkloosheid'. Natuurlijk kan dat in de kleine letters anders staan opgeschreven, maar ik heb (nog) geen contract dus de kleine letters heb ik niet.quote:Op maandag 7 december 2020 18:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Die 10.000 km is echt weinig, wat zijn de kosten van boven de 10.000km?
Ik woon op ~7 km van mn werk en tik de 15k per jaar gemakkelijk aan, en dan ga ik eigenlijk nergens anders heen dan een keertje ' naar opa en oma ' 1x per maand en boodschappen + woon/werk.
Eigen risico kan totaal zijn, of per event. Per event kan _heel_ duur worden bij het inleveren.
Opzegvoorwaarden zijn ook belangrijk, raak je je baan kwijt? Maar ook wanneer je bijv. een aanschaf wilt doen waarvoor die auto van je naam af moet (hypotheek).
Die heeft een consumentenprijs van meer dan 32.000 euro (het gaat in dit topic om een A3 Sportback 2020)quote:Op maandag 7 december 2020 18:26 schreef falling_away het volgende:
Neem die A3 als voorbeeld, nieuwprijs 25.800 Euro
Ja, dat heb ik ook. Meer betalen voor luxe/geen gedoe vind ik geen probleem.quote:Op maandag 7 december 2020 17:48 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Dit is voor ons ook de reden geweest om nu ook voor private lease te gaan. Deze week komt de auto, dus ik kan TS nog niet echt vertellen over m’n ervaringen.
We hebben er af en aan ruim een jaar naar gekeken, gerekend etc. voordat we nu dus de knoop hebben doorgehakt.
Voor ons speelt mee:
Gemak
Ook te gebruiken voor vakantie
Nieuw rijden is wel heel erg lekker en comfortabel (tot nu toe hebben we altijd oudere auto’s gehad)
Nadelen als hypotheek speelt bij ons niet. Baanverlies. dan kunnen we er vanaf.
Nu met thuiswerken EN vastgelegd dat ik ook straks deels thuis zal werken past deze keuze denk ik goed bij ons.
Dat we er geen auto ‘aan overhouden’ maakt me niets uit, ik wil een fijne auto die ik altijd kan gebruiken wanneer ik wil, die voldoet aan m’n wensen, maar ik heb er de ballen verstand van dus onderhoud enzo laat ik graag door mensen doen die weten wat ze doen. Ik wil me daar echt niet mee bezighouden.
Ja al een paar keer, maar een hypotheek komt de komende jaren niet in beeld bij mij dus dat speelt geen rol in mijn leasetermijnquote:Op maandag 7 december 2020 15:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is al genoemd dat je met private lease minder hypotheek kan krijgen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |