abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 23 november 2020 @ 15:57:00 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196378695
Welkom in Het Positiviteitstopic met cijfers en grafieken!

De insteek van dit topic is positief. Negatieve zaken mogen elders genoemd en bediscussieerd worden.

Hierbij een link naar het Dashboard coronavirus van de Rijksoverheid.

Corona locator Nederland met heel veel cijfers:
https://www.bddataplan.nl/corona/

Ben je het niet met een ander eens? Prima, maar dat hoeft niet per se hier gepost te worden. Voer dat gesprek desgewenst via DM of PM.

Het doel van dit topic is positief nieuws onderbouwen met cijfers. Het volgen van positief nieuws dat ook gewoon waar is, kan veel schelen voor je gemoedstoestand.

Iedereen die meepost, bedankt! Het is een fijn topic geworden wat gewaardeerd wordt door meerdere mensen. Samen slepen we elkaar er doorheen!
pi_196387992
In de aflevering van Nieuwsuur van afgelopen vrijdag was de directeur van Pfizer Nederland aanwezig. Hij zei dat het Pfizer-vaccin weliswaar bij -70 graden bewaard moest blijven, maar dat na ontdooien het nog 5 dagen bij koelkasttemperatuur goed blijft.
Dat maakt de distributie van dit vaccin natuurlijk een stuk eenvoudiger dan wanneer het altijd bij -70 bewaard moet worden.
pi_196388013
Op de site van GGD GHOR https://ggdghor.nl/actuee(...)ests-bij-de-ggden-2/ staan het aantal afgenomen testen per week:
26 oktober t/m 1 november 295.147
2 t/m 8 november 244.839
9 t/m 15 november 226.094
16 t/m 22 november 251.458

Dus afgelopen week zijn er 10% meer tests afgenomen. Bij een gelijkblijvend aantal positieve testen betekent dit dat het percentage positieve testen lager wordt.
  dinsdag 24 november 2020 @ 08:31:00 #4
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196388024
Goeiemorgen, Hierbij, mijn dagelijkse post over de aantallen patienten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Maandag 23 november: 551 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zondag 22 november: 552 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Zaterdag 21 november: 562 (absolute stijging: 3; relatieve stijging: 0,5%);
- Vrijdag 20 november: 559 (absolute daling: 9; relatieve daling: 1,6%);
- Donderdag 19 november: 568 (geen wijziging ten opzichte van 18 november);
- Woensdag 18 november: 568 (absolute daling: 7; relatieve daling: 1,2%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%);
- Maandag 23 november: 1.538 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 1,7%);
- Zondag 22 november: 1.512 (absolute daling: 23; relatieve daling: 1,5%);
- Zaterdag 21 november: 1.535 (absolute daling: 34; relatieve daling: 2,2%);
- Vrijdag 20 november: 1.569 (absolute daling: 65; relatieve daling: 4,0%);
- Donderdag 19 november: 1.634 (absolute daling: 7; relatieve daling: 0,4%);
- Woensdag 18 november: 1.641 (absolute daling: 43; relatieve daling: 2,6%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196388113
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 08:31 schreef Federer-fan het volgende:
Goeiemorgen, Hierbij, mijn dagelijkse post over de aantallen patienten op de IC's en de verpleegafdelingen.
....
Mooie daling op de IC de afgelopen week. Ook op de kliniek een daling van 100 personen de afgelopen week en de stijging van vandaag (2 personen) is een stuk lager dan die van vorige week dinsdag (27 personen).
pi_196388305
Ben ook wel tevreden met de dalende cijfers, het gaat niet gigantisch snel maar het loopt wel lekker door.
  dinsdag 24 november 2020 @ 09:43:50 #7
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196388649
Wij zijn in dit topic veel bezig met de ziekenhuisbedbezettingscijfers van nu. Maar met de besmettingscijfers van nu moet het toch mogelijk zijn om grofweg in te schatten hoe de bezetting van de ziekenhuisbedden over bijvoorbeeld een week is?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196388886
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 09:43 schreef Federer-fan het volgende:
Wij zijn in dit topic veel bezig met de ziekenhuisbedbezettingscijfers van nu. Maar met de besmettingscijfers van nu moet het toch mogelijk zijn om grofweg in te schatten hoe de bezetting van de ziekenhuisbedden over bijvoorbeeld een week is?
Dat is erg lastig, er vind de laatste weken namelijk een verschuiving plaats wie er naar de ziekenhuizen gaan. Waren dat eerder nog jongere mensen, dat zijn nu juist weer wat oudere mensen. Probleem is dat daarin de ligduur nogal verschilt.
  dinsdag 24 november 2020 @ 10:16:37 #9
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196388927
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is erg lastig, er vind de laatste weken namelijk een verschuiving plaats wie er naar de ziekenhuizen gaan. Waren dat eerder nog jongere mensen, dat zijn nu juist weer wat oudere mensen. Probleem is dat daarin de ligduur nogal verschilt.
Oké, snap ik. Hopelijk wordt ook die ligduur steeds korter.

Hele domme vraag: zou het zin kunnen hebben om mensen die corona hebben en daarmee in het ziekenhuis liggen te vaccineren? :@
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 10:19:47 #10
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196388965
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:16 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, snap ik. Hopelijk wordt ook die ligduur steeds korter.

Hele domme vraag: zou het zin kunnen hebben om mensen die corona hebben en daarmee in het ziekenhuis liggen te vaccineren? :@
Dat denk ik niet. Vaccin werkt pas na enkele weken.
pi_196388994
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 09:43 schreef Federer-fan het volgende:
Wij zijn in dit topic veel bezig met de ziekenhuisbedbezettingscijfers van nu. Maar met de besmettingscijfers van nu moet het toch mogelijk zijn om grofweg in te schatten hoe de bezetting van de ziekenhuisbedden over bijvoorbeeld een week is?
Helaas zijn er geen besmettingscijfers van 'nu'. De gemiddelde vertraging tussen afnamedag en uiteindelijke moment van verschijnen in de dagelijkse update is een dag of 5-6. Ik vermoed dat dit niet het geval is voor de ziekenhuiscijfers dus het zou goed kunnen dat als je dagelijks gerapporteerde cijfers van opnames en besmettingen over elkaar heen legt dat ze dezelfde trend volgen op ongeveer hetzelfde moment.
I'll give you something to do
pi_196389096
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:16 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, snap ik. Hopelijk wordt ook die ligduur steeds korter.

Hele domme vraag: zou het zin kunnen hebben om mensen die corona hebben en daarmee in het ziekenhuis liggen te vaccineren? :@
Een vaccin is geen medicijn he.. het bestaat uit deeltjes van het virus waardoor je afweersysteem die leert kennen en sneller / beter in actie kan komen bij een echte besmetting.

Het heeft dus totaal geen nut om reeds besmette mensen die ziek zijn te vaccineren.. het zal ze eerder nog wat zieker maken.
Alpha kenny one
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 10:33:56 #13
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196389116
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:21 schreef galantis het volgende:

[..]

Helaas zijn er geen besmettingscijfers van 'nu'. De gemiddelde vertraging tussen afnamedag en uiteindelijke moment van verschijnen in de dagelijkse update is een dag of 5-6. Ik vermoed dat dit niet het geval is voor de ziekenhuiscijfers dus het zou goed kunnen dat als je dagelijks gerapporteerde cijfers van opnames en besmettingen over elkaar heen legt dat ze dezelfde trend volgen op ongeveer hetzelfde moment.
Het kan zelfs zo zijn dat de besmettingscijfers op dit plateau blijven maar de ziekenhuisopnames dalen. Dit omdat bijvoorbeeld de besmettingen op de scholen blijven oplopen maar door alle maatregelen de verspreiding naar andere bevolkingsgroepen minder hard gaat.

De minieme verschillen in de dagcijfers zoals afgelopen week zeggen dus eigenlijk niks. Grote stijgingen of dalingen hebben natuurlijk wel invloed want dat is de kracht van de massa.
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 11:25:57 #14
216132 crew  Roberto_BOZ
  dinsdag 24 november 2020 @ 11:38:51 #15
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196389853
quote:
Zou mooi zijn, want als dat door kan gaan kan twee weken later de F1 op Zandvoort ook door gaan *O*
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196390344
quote:
Zou prachtig zijn. Liever eerder in de zomer ook al een paar graag :Y
I'll give you something to do
pi_196390894
Goed nieuws van de festivals. Leuk om naar uit te kijken alvast. Misschien is dat sowieso wel een goed idee, de winter maar een beetje vergeten en te verheugen op de lente en zomer, dan gaan de goede tijden weer komen! *O*
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 12:59:49 #18
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196390962
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 10:21 schreef galantis het volgende:

[..]

Helaas zijn er geen besmettingscijfers van 'nu'. De gemiddelde vertraging tussen afnamedag en uiteindelijke moment van verschijnen in de dagelijkse update is een dag of 5-6. Ik vermoed dat dit niet het geval is voor de ziekenhuiscijfers dus het zou goed kunnen dat als je dagelijks gerapporteerde cijfers van opnames en besmettingen over elkaar heen legt dat ze dezelfde trend volgen op ongeveer hetzelfde moment.
Opzich zou het wel kunnen, maar de percentages ziekenhuisopnames worden niet meer gepubliceerd in het epidemiologische weekrapport. Die heb ik in het verleden weleens gebruikt om het 'vooruit' te rekenen. Als je dan een week de toekomst in wil kijken pak je de cijfers van vorige week, deel je 't op in leeftijdscategorie en leg je de percentage ziekenhuisopnames over de besmettingscijfers voor die leeftijdscategorie heen. Dat zou een redelijk beeld moeten geven.

Weet iemand of de verdeling nog steeds gepubliceerd wordt?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Public Relations / Redactie Film dinsdag 24 november 2020 @ 13:33:02 #19
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_196391368
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 november 2020 12:55 schreef Sangha het volgende:
Goed nieuws van de festivals. Leuk om naar uit te kijken alvast. Misschien is dat sowieso wel een goed idee, de winter maar een beetje vergeten en te verheugen op de lente en zomer, dan gaan de goede tijden weer komen! *O*
Dat heb ik een paar weken geleden ook gedaan. Geaccepteerd dat de winter verstokt zal blijven van uitjes maar in kleine schaal met familie en paar vrienden doorgebracht zal worden. Maar daarna wordt het alleen maar beter. En dat werkt goed!
pi_196391682
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 09:43 schreef Federer-fan het volgende:
Wij zijn in dit topic veel bezig met de ziekenhuisbedbezettingscijfers van nu. Maar met de besmettingscijfers van nu moet het toch mogelijk zijn om grofweg in te schatten hoe de bezetting van de ziekenhuisbedden over bijvoorbeeld een week is?
Zowel de nieuwe opnames als de uitstroom van personen in het ziekenhuis is van veel zaken afhankelijk (leeftijd, conditie, medicatie) en daarom waarschijnlijk lastig te voorspellen.

Toch kon ik het niet laten om te kijken of ik een simpel model kon maken en te vergelijken met data van het LCPS. Voor de IC bezetting ben ik nog niet tevreden, voor de bezetting van de kliniek is het resultaat niet slecht naar mijn mening.

Het model gaat uit van de volgende principes
- Een bepaald percentage van het dagcijfer van het RIVM beland 4 dagen later op de kliniek
- Iedere dag verlaat een gegeven percentage van de mensen in de kliniek het ziekenhuis
- Iedere dag gaat een gegeven percentage van de mensen in de kliniek naar de IC
- Iedere dag gaat een gegeven percentage van de mensen van de IC naar de kliniek
Er gaan dus geen mensen direct van de IC uit het ziekenhuis, altijd via de kliniek

Wat ik heb gedaan :
- De bezetting van de kliniek en de IC volgens het LCPS van 1 oktober gepakt als beginsituatie
- Uitrekenen van de bezetting op de IC op dag x met de volgende formule:
De bezetting van de IC op de vorige dag plus de instroom min de uitstroom
De instroom is 2,5% van de patienten op de kliniek de vorige dag
De uitstroom is 6% van de patienten op de IC de vorige dag
- Uitrekenen van de bezetting op de kliniek op dag x met de volgende formule
De bezetting van de kliniek op de vorige dag plus de instroom (deel 1 en deel 2) min de uitstroom (deel 1 en deel 2)
De instroom deel 1 is 3% van de besmettingen gemeld 3 dagen eerder (dus aantal besmettingen op 1 november zorgt voor een instroom op 4 november)
De instroom deel 2 is 6% van de patienten op de IC de vorige dag (= dus uitstroom van IC)
De uitstroom deel 1 is 2,5% van de patienten op de kliniek de vorige dag (= dus instroom van IC)
De uitstroom deel 2 is 13% van de patienten op de kliniek de vorige dag (mensen die het ziekenhuis verlaten)

Voor dagen in de toekomst moest ik een verwachting voor de nieuwe besmettingen gebruiken. Hiervoor ik heb vanaf gisteren (23 november) een dagelijkse afname van 3% genomen (dat is ongeveer een R van 0.85).

De bezetting van de kliniek en IC staat in de volgende grafiek.
Simulatie vanaf 1 oktober tot nu in geel en groen. Voorspelling t/m 31 december in donker rood en lichtblauw.
Ter vergelijking de waarden van het LCPS van 1 oktober tot nu in blauw en oranje.


Ook nog even apart: het aantal gesimuleerde nieuwe opnames op de IC (Geel) en gerapporteerd door LCPS (blauw).


LET OP: dit is een ontzettend versimpeld model. De simulatie van de IC bezetting verschilt van de echte waarden. Daardoor is het maar de vraag hoe goed de voorspelling van dit model voor de toekomst is. Ik neem dan ook geen verantwoordelijkheid van afwijking die we de komende tijd zullen zien.
pi_196391925
Als ik het goed uitreken zouden we vandaag onder de 4000 nieuwe besmettingen zitten *O*
pi_196391929
Vandaag mogen we iets vieren!
  dinsdag 24 november 2020 @ 14:40:25 #23
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196392185
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:01 schreef simonblue het volgende:

[..]

Zowel de nieuwe opnames als de uitstroom van personen in het ziekenhuis is van veel zaken afhankelijk (leeftijd, conditie, medicatie) en daarom waarschijnlijk lastig te voorspellen.

Toch kon ik het niet laten om te kijken of ik een simpel model kon maken en te vergelijken met data van het LCPS. Voor de IC bezetting ben ik nog niet tevreden, voor de bezetting van de kliniek is het resultaat niet slecht naar mijn mening.

Het model gaat uit van de volgende principes
- Een bepaald percentage van het dagcijfer van het RIVM beland 4 dagen later op de kliniek
- Iedere dag verlaat een gegeven percentage van de mensen in de kliniek het ziekenhuis
- Iedere dag gaat een gegeven percentage van de mensen in de kliniek naar de IC
- Iedere dag gaat een gegeven percentage van de mensen van de IC naar de kliniek
Er gaan dus geen mensen direct van de IC uit het ziekenhuis, altijd via de kliniek

Wat ik heb gedaan :
- De bezetting van de kliniek en de IC volgens het LCPS van 1 oktober gepakt als beginsituatie
- Uitrekenen van de bezetting op de IC op dag x met de volgende formule:
De bezetting van de IC op de vorige dag plus de instroom min de uitstroom
De instroom is 2,5% van de patienten op de kliniek de vorige dag
De uitstroom is 6% van de patienten op de IC de vorige dag
- Uitrekenen van de bezetting op de kliniek op dag x met de volgende formule
De bezetting van de kliniek op de vorige dag plus de instroom (deel 1 en deel 2) min de uitstroom (deel 1 en deel 2)
De instroom deel 1 is 3% van de besmettingen gemeld 3 dagen eerder (dus aantal besmettingen op 1 november zorgt voor een instroom op 4 november)
De instroom deel 2 is 6% van de patienten op de IC de vorige dag (= dus uitstroom van IC)
De uitstroom deel 1 is 2,5% van de patienten op de kliniek de vorige dag (= dus instroom van IC)
De uitstroom deel 2 is 13% van de patienten op de kliniek de vorige dag (mensen die het ziekenhuis verlaten)

Voor dagen in de toekomst moest ik een verwachting voor de nieuwe besmettingen gebruiken. Hiervoor ik heb vanaf gisteren (23 november) een dagelijkse afname van 3% genomen (dat is ongeveer een R van 0.85).

De bezetting van de kliniek en IC staat in de volgende grafiek.
Simulatie vanaf 1 oktober tot nu in geel en groen. Voorspelling t/m 31 december in donker rood en lichtblauw.
Ter vergelijking de waarden van het LCPS van 1 oktober tot nu in blauw en oranje.
[ afbeelding ]

Ook nog even apart: het aantal gesimuleerde nieuwe opnames op de IC (Geel) en gerapporteerd door LCPS (blauw).
[ afbeelding ]

LET OP: dit is een ontzettend versimpeld model. De simulatie van de IC bezetting verschilt van de echte waarden. Daardoor is het maar de vraag hoe goed de voorspelling van dit model voor de toekomst is. Ik neem dan ook geen verantwoordelijkheid van afwijking die we de komende tijd zullen zien.
Dank je wel. Ziet er goed uit. Lijnen die naar beneden gaan, maken me altijd blij, tenzij het om mijn salaris of mijn IQ gaat.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196392265
En van het LCPS ook weer een daling op beide afdelingen:
quote:
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1925, 43 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1399 buiten de Intensive Care, 33 minder dan gisteren. Op de IC liggen 526 COVID-patiënten, 10 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 491 non-COVID-patiënten op de IC, 40 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1017, 30 meer dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 223 in de kliniek en 32 op de IC.
pi_196392280
quote:
Status 24-11

Positief getest 493.744, toename: 3.926
Ziekenhuisopnames 17.209 (3,5% van positief getest), toename: 81
IC-opnames 5.347 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.035 (1,8% van positief getest), toename: 90
pi_196392284
Mooie cijfers vandaag, even genieten!
pi_196392333
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:48 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Kijk dat willen we zien, dat geeft de burger weer moed, top! :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196392385
Ik ben toch benieuwd hoe het RIVM het reproductiegetal berekent.
Het aantal gevallen is afgenomen (licht, maar afgenomen)
het percentage positief getest is afgenomen.
Het aantal ziekenhuisopnames is afgenomen.
allemaal volgens hun eigen data.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Hoe kan het dan dat het R getal op 1.02 staat?
ben gewoon echt benieuwd, want ik geloof niet in "ZE WILLEN ONS BANG HOUDEN!!!" het rivm komt bij mij namelijk over als een instituut dat de cijfers levert zonder agenda.

en als je ons bang wil houden dan kun je natuurlijk veel makkelijker gewoon ergens 10.000 besmettingen extra over de week verdelen
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:03:48 #29
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_196392459
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:48 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zo aantal positief getest is echt wel een flink stuk minder zeg!
En dit was zonder de wekelijkse storing?
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_196392465
Oelala, nog geen 4000! Niceeeee
pi_196392663
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:57 schreef koemleit het volgende:
Ik ben toch benieuwd hoe het RIVM het reproductiegetal berekent.
Het aantal gevallen is afgenomen (licht, maar afgenomen)
het percentage positief getest is afgenomen.
Het aantal ziekenhuisopnames is afgenomen.
allemaal volgens hun eigen data.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Hoe kan het dan dat het R getal op 1.02 staat?
ben gewoon echt benieuwd, want ik geloof niet in "ZE WILLEN ONS BANG HOUDEN!!!" het rivm komt bij mij namelijk over als een instituut dat de cijfers levert zonder agenda.

en als je ons bang wil houden dan kun je natuurlijk veel makkelijker gewoon ergens 10.000 besmettingen extra over de week verdelen
De exacte methode is volgens mij vrij complex (zou in een publicatie van Jacco Walinga moeten staan). Bij benadering is het volgens mij:
R op dag x = aantal besmettingen op dag x+4 / aantal besmettingen op dag x
Dit gaat dan om de uitgesplitste getallen in de Excel van het RIVM

Dus voor 30 oktober: besmettingen op 3 nov / besmettingen op 30 okt = 6044/6976 = 0,87 (op coronadashboard 0,89)
En voor 6 november: besmettingen op 10 nov / besmettingen op 6 nov = 5390/5354 = 1,01
Deze getallen zullen ook licht veranderen als er correcties op het aantal besmettingen zijn.
Deze methode is wel vrij gevoelig voor dag-tot-dag variaties in besmettingen
pi_196392687
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:16 schreef simonblue het volgende:

[..]

De exacte methode is volgens mij vrij complex (zou in een publicatie van Jacco Walinga moeten staan). Bij benadering is het volgens mij:
R op dag x = aantal besmettingen op dag x+4 / aantal besmettingen op dag x
Dit gaat dan om de uitgesplitste getallen in de Excel van het RIVM

Dus voor 30 oktober: besmettingen op 3 nov / besmettingen op 30 okt = 6044/6976 = 0,87 (op coronadashboard 0,89)
En voor 6 november: besmettingen op 10 nov / besmettingen op 6 nov = 5390/5354 = 1,01
Deze getallen zullen ook licht veranderen als er correcties op het aantal besmettingen zijn.
Deze methode is wel vrij gevoelig voor dag-tot-dag variaties in besmettingen
Dank!
pi_196392756
Iemand een link naar die publicatie van Jacco Walinga?
  dinsdag 24 november 2020 @ 15:28:11 #34
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196392822
De afname in de opnamecijfers lijkt weer wat af te vlakken gedurende het afgelopen/gaande weekend. Afwachten hoe het de komende midweek zich gaat ontwikkelen. De R# zal wel een definitief dieptepunt behalen op/net onder de 0,9 en dan weer wat gaan oplopen.

pi_196392850
quote:
*O* ^O^ Het einde komt in zicht.
pi_196392861
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Iemand een link naar die publicatie van Jacco Walinga?
Ik had zijn naam verkeerd geschreven, het moet zijn Jacco Wallinga

Wallinga J, Lipsitch M. How generation intervals shape the relationship between growth rates and reproductive numbers. Proc Biol Sci. 2007;274(1609):599-604. doi:10.1098/rspb.2006.3754.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1766383/
pi_196392963
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:03 schreef L3viathan het volgende:

[..]

Zo aantal positief getest is echt wel een flink stuk minder zeg!
En dit was zonder de wekelijkse storing?
Yep, gelukkig wel!
pi_196393235
Fijne daling in de dagcijfers! *O*
pi_196393762
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:53 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Fijne daling in de dagcijfers! *O*
Ja prima. *O*

Toch zijn de overheid en het RIVM bezorgd over de "stagnering van de daling". Ik begrijp dat niet zo goed, er is nu toch veel meer testcapaciteit (XL teststraten, sneltests, veel meer aanbod w.b. tests), dus meer testafname en derhalve een kans op meer positieve tests cq stagnering van de daling. Gekoppeld aan het feit dat iedereen steeds meer "coronamoe" is (of je je nou aan de regels houdt of niet), mensen zich toch wel blijven verplaatsen (bijv. woon-werk verkeer neemt niet meer af) en het vaccin in zicht is, zal een groot deel van de mensen minder voorzichtig zijn dan bijvoorbeeld in het voorjaar, waardoor het risico op besmetting weer wat hoger is.

Ach ja, hopelijk daalt het uiteindelijk structureel nog een beetje, maar als dat niet het geval is, dan zal het wat aanmodderen blijven (zeker omdat mensen elkaar willen zien met de naderende feestdagen) tot het "vaccinjaar" 2021.

Dit is niet negatief bedoeld verder (want het is derhalve het positiviteitstopic :P ), maar met een beetje nadenken snap ik die "stagnering van de daling" wel.
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_196393902
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 15:28 schreef VoMy het volgende:
De afname in de opnamecijfers lijkt weer wat af te vlakken gedurende het afgelopen/gaande weekend. Afwachten hoe het de komende midweek zich gaat ontwikkelen. De R# zal wel een definitief dieptepunt behalen op/net onder de 0,9 en dan weer wat gaan oplopen.

[ afbeelding ]
Het blijft toch merkwaardig dat de ziekenhuiscijfers nog steeds dalen ondanks een R rond de 1 op 6 november, maar misschien zijn het weer mensen buiten de risicogroep die positief testen?

Misschien dat door de verkorte doorlooptijd ook mensen met (zeer) milde klachten zich vaker laten testen?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196395324
Mijn dagelijkse grafieken nog even plaatsen:

Hiervoor heb ik weinig nieuws te vertellen. Zelfde patroon als gisteren is zichtbaar.


Bij de nieuw gerapporteerde gevallen is een lage piek te zien voor gisteren (op de datum van de labuitslag).
Ook de brede piek is laag (met datum van eerste ziekteverschijnselen). Ik denk dat we gisteren wat meer meldingen hebben gekregen dan verwacht en vandaag wat minder dan normaal, waardoor we extra laag uit komen. Voor datums van voor 15 november kwamen er maar erg nieuwe meldingen binnen, dus die data lijkt mooi stabiel te zijn.
pi_196395504
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 14:01 schreef simonblue het volgende:

[..]

Toch kon ik het niet laten om te kijken of ik een simpel model kon maken en te vergelijken met data van het LCPS. Voor de IC bezetting ben ik nog niet tevreden, voor de bezetting van de kliniek is het resultaat niet slecht naar mijn mening.

[..]
Ja, het is slecht om mezelf te quoten, maar ik wilde toch even een update van deze post doen.
Enerzijds omdat ik zag dat de data punten van de simulaties niet doorgingen tot en met 1 januari in de post.
Anderzijds omdat ik het model iets aangepast heb waardoor ik de resultaten (vooral mbt IC) een stuk beter vind.

De aanpassingen die ik heb gedaan zijn:
- De instroom voor de IC heb ik niet langer gedaan als percentage van de bezetting van de kliniek, maar als percentage (0,6%) van het aantal meldingen 7 dagen eerder.
- De uitstroom van de IC is nog steeds een vast percentage van de bezetting, maar nu 7,5%

De simulatie van de nieuwe opnames op de IC (geel) komt nu een stuk beter overeen met de getallen die het LCPS geeft (blauw). Ook de sterke daling in nieuwe opnames rond 5 november komt nu in de simulatie terug


Voor zowel kliniek als IC ben ik wel tevreden met de overeenkomsten tussen simulatie en gegevens van het LCPS. Natuurlijk zijn er wel wat verschillen zichtbaar, maar omdat het een zeer versimpeld model is (uitgaande van de ziekenhuisbezetting op 1 oktober) en de dagelijkse update van het aantal besmettingen van het RIVM ben ik niet ontevreden.

Voor de voorspellingen tot en met 1 januari gebruik ik het aantal besmettingen dat gisteren is gemeld (5170) en vervolgens een afname van 3% per dag. Als die daling in het aantal besmettingen uit komt (vandaag was de daling veel meer dan 3%, maar de afgelopen dagen is het beeld wisselend) dan zouden we op 1 januari op een bezetting vergelijkbaar met die van begin oktober zitten:
  dinsdag 24 november 2020 @ 19:27:52 #43
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196396077
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 16:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het blijft toch merkwaardig dat de ziekenhuiscijfers nog steeds dalen ondanks een R rond de 1 op 6 november, maar misschien zijn het weer mensen buiten de risicogroep die positief testen?

Misschien dat door de verkorte doorlooptijd ook mensen met (zeer) milde klachten zich vaker laten testen?
Ja, wellicht. Ook was de daling van de besmettingen volgens mij initieel sterk bij de werkende groep, die geen risicogevallen zijn. De ouderen, 65+, hobbelen een beetje achter de trend aan.
  dinsdag 24 november 2020 @ 19:44:18 #44
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196396292
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 18:28 schreef simonblue het volgende:

[ afbeelding ]
Bij de nieuw gerapporteerde gevallen is een lage piek te zien voor gisteren (op de datum van de labuitslag).

Vergeleken met vorige week dinsdag lijken er op de maandag 400 meldingen te 'missen'. Verder is elke waarde van t dagen terug ongeveer gelijk aan vorige week. Of die 400 meldingen komen nog en dat zien we dan in de loop van de week, of er is iets veranderd ergens? Vreemd is het wel.
pi_196398485
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2020 18:45 schreef simonblue het volgende:

De aanpassingen die ik heb gedaan zijn:
- De instroom voor de IC heb ik niet langer gedaan als percentage van de bezetting van de kliniek, maar als percentage (0,6%) van het aantal meldingen 7 dagen eerder.

Wat heeft je eigenlijk getriggerd tot die switch? Intuitief zou je denken dat de relatie tussen ziekenhuisopname en IC-opname stabieler is dan tussen het aantal meldingen en IC opnames, vooral omdat de test effort toeneemt.
Maar schijnbaar werkt verhouding meldingen tot IC opnames toch beter, hoe zou dat kunnen komen?

@simonblue Thanks voor de Wallinga link!
pi_196398787
Ik heb weer eens een DOO grafiek uitgedraaid, dit keer tot 9 dagen terug. Ik vraag me af of de piekjes tussen 5-11 november, en de remming van de afname te maken hebben met het ingaan van de wintertijd, en slecht weer eind oktober. Daardoor gaan mensen toch meer tijd doorbrengen binnen bij anderen.

DOO = dag waarop men de eerste symptomen melden.

  woensdag 25 november 2020 @ 08:14:24 #47
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196402002
Goeiemorgen, Hierbij, mijn dagelijkse post over de aantallen patienten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%);
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Maandag 23 november: 551 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zondag 22 november: 552 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Zaterdag 21 november: 562 (absolute stijging: 3; relatieve stijging: 0,5%);
- Vrijdag 20 november: 559 (absolute daling: 9; relatieve daling: 1,6%);
- Donderdag 19 november: 568 (geen wijziging ten opzichte van 18 november).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%);
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%);
- Maandag 23 november: 1.538 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 1,7%);
- Zondag 22 november: 1.512 (absolute daling: 23; relatieve daling: 1,5%);
- Zaterdag 21 november: 1.535 (absolute daling: 34; relatieve daling: 2,2%);
- Vrijdag 20 november: 1.569 (absolute daling: 65; relatieve daling: 4,0%);
- Donderdag 19 november: 1.634 (absolute daling: 7; relatieve daling: 0,4%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196402145
En weer een fijn begin van de dag! Morgen onder de 1500 op de verpleeg?
  woensdag 25 november 2020 @ 09:31:24 #49
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196402715
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 08:34 schreef GereDathan het volgende:
En weer een fijn begin van de dag! Morgen onder de 1500 op de verpleeg?
Vind ik ook. Ja, zou weer een mooie mijlpaal zijn.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196403407
Zou toch wat zijn als we vandaag onder de 2500 besmettingen schieten
pi_196404378
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 10:24 schreef Noordzijde het volgende:
Zou toch wat zijn als we vandaag onder de 2500 besmettingen schieten
Oeh ja!
  woensdag 25 november 2020 @ 11:51:54 #52
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_196404605
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 10:24 schreef Noordzijde het volgende:
Zou toch wat zijn als we vandaag onder de 2500 besmettingen schieten
ik help het je hopen maar kinda doubt it TBH :)
pi_196406173
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 10:24 schreef Noordzijde het volgende:
Zou toch wat zijn als we vandaag onder de 2500 besmettingen schieten
Jazeker, maar dat is wel een significante daling hoor. Ik zal al blij zijn met een getal <3500. Nog een klein uurtje en we weten het. :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196406305
quote:
14s.gif Op woensdag 25 november 2020 13:29 schreef Sangha het volgende:

[..]

Jazeker, maar dat is wel een significante daling hoor. Ik zal al blij zijn met een getal <3500. Nog een klein uurtje en we weten het. :)
Ik ga eigenlijk uit van een stijging (zoals elke woensdag)
pi_196406323
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 13:37 schreef koemleit het volgende:

[..]

Ik ga eigenlijk uit van een stijging (zoals elke woensdag)
Dat zal me niks verbazen als het iets is gestegen. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  woensdag 25 november 2020 @ 13:56:57 #56
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196406636
Het is woensdag dus er is een redelijk goed beeld van het afgelopen weekendeffect (relatief lage za/zo, hoge ma/di). Het effect zelf lijkt zwakker dan vorige weekenden, wat dat zegt, geen flauw idee. Weekend-op-weekend lijkt dit vierdaagse weekend keurig lager te gaan uitkomen dan het vorige, hoewel de daling minder sterk is dan wellicht vooraf gehoopt. De kaap van 150 gemiddelde opnames per dag is in zicht - zelfs met nog heel veel correcties en rapportageachterstanden voor de boeg. Dat is in ieder geval goed nieuws.



Ik heb de grafiek weer wat aangepast. Wat oudere dagen eruitgegooid die steeds minder relevant worden. Ook heb ik de y-assen weer wat aangepast, de dagelijkse opnames spannen nu tussen de 0 en de 400 en de R heeft nu een bandbreedte tussen de 0,8 en de 1,2 - ik ben hier ook niet gelukkig mee, maar het moet nou eenmaal uitkomen met de lijntjes.

Duiding: Een dag of 10 geleden leek de daling in de ziekenhuisopnames wat te stokken, om vervolgens weer wat te versnellen. Nu komt er dan weer een periode aan waarin deze waarschijnlijk weer wat trager afneemt. De R-proxies zullen dus weer wat dichter naar de 1 gaan kruipen voor de afgelopen dagen dan ze de dagen ervoor deden. Dit komt niet helemaal overeen met bijvoorbeeld die R>1 op 6 november zoals de RIVM deze nu stelt - daarvoor is 6 november eigenlijk te lang geleden, en er is in de ziekenhuisopnames vooralsnog geen sprake van toename en dus ook niet van R>1. Het is dus moeilijk precies aan te wijzen waar en of het ergens aan ligt, en waarschijnlijk is het niet veel meer dan een natuurlijke fluctuatie, zoals we die dus een dag of 10 geleden ook al zagen.

Mocht het zo zijn dat de aanwezigheid van het virus sinds bijvoorbeeld een week aan het toenemen is in Nederland, waar de besmettingscijfers nog niet direct op wijzen, maar toch, dan zouden we dat ergens aan het einde van deze week in de ziekenhuisopnames wellicht terug kunnen zien. Maar laten we hier niet vanuit gaan - daar is geen reden voor - en gewoon verwachten dat de ziekenhuisopnames op eenzelfde tempo achteruit blijven gaan.
pi_196407186
quote:
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 4947 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld
quote:
Er zijn 150 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen in het ziekenhuis, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Dat zijn 73 nieuwe opnames minder dan gisteren.

Op de intensive care werden 39 nieuwe patiënten opgenomen, bijna allemaal doorgestroomd vanaf de verpleegafdelingen. Dat zijn 7 nieuwe opnames meer dan gisteren.

In totaal liggen er nu 1839 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1925), van wie 529 op de IC (gisteren: 526). Er zijn dus meer patiënten uit het ziekenhuis ontslagen dan opgenomen.
Tap tap tap
pi_196407215
Ziekenhuizen lopen nog steeds gestaag leeg en we zitten weer op ons plateau van 5000. Tsjah, het is niet positief en niet negatief denk ik. Het zijn cijfers waar we al even mee dealen en ik zie niet echt gebeuren dat we naar boven of beneden gaan uitbreken voorlopig.
pi_196407252
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]


[..]

Mooie cijfers! Heerlijke daling op de verpleefafdeling.
pi_196407443
quote:
Status 25-11

Positief getest 498.653, toename: 4.909
Ziekenhuisopnames 17.283 (3,5% van positief getest), toename: 74
IC-opnames 5.381 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.109 (1,8% van positief getest), toename: 74
Zoals @koemleit al opmerkt, de verpleegafdeling gaat elke dag meer de goede kant op!
pi_196407496
Toch wel gek hoor hoe dat aantal positieve testen zo kunnen verschillen per dag......maar belangrijker is wel dat de ziekenhuizen leeg aan het lopen zijn!
  Redactie Games woensdag 25 november 2020 @ 14:51:56 #62
181272 crew  Noppie2000
pi_196407641
quote:
17s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:42 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Toch wel gek hoor hoe dat aantal positieve testen zo kunnen verschillen per dag......maar belangrijker is wel dat de ziekenhuizen leeg aan het lopen zijn!
Zie je in wel meer landen, kijk maar naar Duitsland. Ene dag 12K, volgende dag zit je zo weer op 16K. Zal vast wel een reden voor zijn en geeft alleen maar des te meer aan dat de dagelijkse koers verradelijk is en je beter naar de weekrapportage kunt kijken.
pi_196407714
quote:
17s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:42 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Toch wel gek hoor hoe dat aantal positieve testen zo kunnen verschillen per dag......maar belangrijker is wel dat de ziekenhuizen leeg aan het lopen zijn!
Er zijn zoveel factoren van invloed, bijvoorbeeld wanneer de GGD de testuitslag krijgt en goed kan doorgeven. Het is wat dat betreft beter om naar de 7-daagse trends te kijken.
pi_196407721
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:51 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Zie je in wel meer landen, kijk maar naar Duitsland. Ene dag 12K, volgende dag zit je zo weer op 16K. Zal vast wel een reden voor zijn en geeft alleen maar des te meer aan dat de dagelijkse koers verradelijk is en je beter naar de weekrapportage kunt kijken.
Dat is ook een stuk media. Moet je maar eens opletten, in het weekend juichen de kranten hier in Nederland dat het in Duitsland zo sterk gedaald is en op dinsdag en woensdag lees je dat Duitsland weer super omhoog is gegaan. Dat is echt al weken zo. Angst verkoopt :(
pi_196407778
Mooie cijfers van de verpleegafdeling!
De stijging in de dagcijfers had ik wel een beetje verwacht, de 4000 besmettingen van gisteren was wel een heel sterke daling. De toename van vandaag is volgens mij ook een correctie daarvan.

Als ik kijk naar de dagen waarop de meldingen van vandaag zijn uitgesplitst is dat ook te zien in onderstaande grafiek.

De piek is vandaag een stuk hoger dan de piek van gisteren (~800 personen) die wel erg laag was. Als je dan kijkt naar het aantal personen op de dag voor de piek, dan praten we in de resultaten van vandaag over ongeveer 500 extra gevallen (oranje curve voor 23 november). Meestal is die dag voor de piek een stukje lager (200-300 personen). Dus m.i. zijn er vandaag enkele honderden extra meldingen geweest die eigenlijk bij gisteren hoorden.

Als ik dan naar de totalen kijk zie ik een piekje op maandag 16 november, gevolgd door een daling de twee dagen daarna . Vanaf 19 november verwacht ik nog correcties, maar ik veracht dat de daling ook op 19 en 20 november doorzet (van de dagen daarna is het veel lastiger om een schatting van de correcties te maken)
pi_196407869
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is ook een stuk media. Moet je maar eens opletten, in het weekend juichen de kranten hier in Nederland dat het in Duitsland zo sterk gedaald is en op dinsdag en woensdag lees je dat Duitsland weer super omhoog is gegaan. Dat is echt al weken zo. Angst verkoopt :(
Klopt. Als je overzicht van het Robert Koch Institut bekijkt met de meldingen per dag (zie deze PDF, figuur 1 op pagina 4) zie je een heel sterk weekpatroon. Ik heb in het verleden gehoord dat bepaalde deelstaten in het weekend geen cijfers doorgeven, dus dat kan een verklaring van het patroon zijn.
pi_196407910
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is ook een stuk media. Moet je maar eens opletten, in het weekend juichen de kranten hier in Nederland dat het in Duitsland zo sterk gedaald is en op dinsdag en woensdag lees je dat Duitsland weer super omhoog is gegaan. Dat is echt al weken zo. Angst verkoopt :(
Dat is inderdaad al maanden zo, elke week weer.
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
  woensdag 25 november 2020 @ 15:24:04 #68
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_196408078
Uiteindelijk is het aantal ziekenhuisopnames leidend.
IC-opnames is een afgeleide hiervan.
Dagelijkse aantal besmettingen fluctueert teveel agv achterstand, nalatigheid en storingen.
pi_196408183
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Er zijn zoveel factoren van invloed, bijvoorbeeld wanneer de GGD de testuitslag krijgt en goed kan doorgeven. Het is wat dat betreft beter om naar de 7-daagse trends te kijken.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 14:51 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Zie je in wel meer landen, kijk maar naar Duitsland. Ene dag 12K, volgende dag zit je zo weer op 16K. Zal vast wel een reden voor zijn en geeft alleen maar des te meer aan dat de dagelijkse koers verradelijk is en je beter naar de weekrapportage kunt kijken.
Maar hier weten we dat zo moeten bekijken, maar mensen die dit via msm te horen krijgen niet en dat zorgt jammergenoeg wel voor onrust.....
  woensdag 25 november 2020 @ 17:54:27 #70
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196410314
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 15:03 schreef simonblue het volgende:
De piek is vandaag een stuk hoger dan de piek van gisteren (~800 personen) die wel erg laag was. Als je dan kijkt naar het aantal personen op de dag voor de piek, dan praten we in de resultaten van vandaag over ongeveer 500 extra gevallen (oranje curve voor 23 november). Meestal is die dag voor de piek een stukje lager (200-300 personen). Dus m.i. zijn er vandaag enkele honderden extra meldingen geweest die eigenlijk bij gisteren hoorden.
Laten we Nov-25 vergelijken met Nov-18, wat zien we dan?

De t-1 piek van Nov-25 en Nov-18 is vrijwel even hoog.

Bij Nov-25 op dag t-2 staat een ongewoon hoge waarde - dat is allicht die correctie van de de vreemd lage waarde die er in de Nov-24 op dag t-1 stond.

Bij Nov-18 ligt de waarde van t-3 ook iets lager (350 om 450?).

Alle latere dagen, t-4 en verder, volgen echt vrijwel een identiek patroon met ook nog eens bijna dezelfde waarden.
Vreemd is dit wel. Al bij al lijkt het inderdaad zo te zijn dat deze woensdagmelding 300 hoger was omdat gisteren er wat uitslagen ontbraken. Maar vorige week werd nog gezegd dat er op woensdag maarliefst 1000 uitslagen ontbraken. Ontbreken die nu dan weer en is dat niet gezegd, ontbraken ze vorige woensdag eigenlijk helemaal niet, of is dit gewoon onderdeel van de daling waarin we zitten?
pi_196411863
Van de andere kant......ondanks de ernst van dit virus gedraagt het zich wel als elk ander griepvirus. Het leefde op in de wintermaanden wat een ziektepiek in februari/maart opleverde, het zwakte af in de zomermaanden en het levert nu weer een ziektepiekje omdat de meeste weer naar school/werk zijn en het weer donkerder en kouder wordt.....we moeten dus hoe dan ook voorbereiden op een nieuwe ziektepiek in februari/maart al is het nog afwachten of het dan nog steeds ditzelfde virus is en of er dan al een groep mensen een vaccin gehad hebben......of denk ik dan te simpel? :@
  woensdag 25 november 2020 @ 20:06:17 #72
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196412241
quote:
17s.gif Op woensdag 25 november 2020 19:39 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Van de andere kant......ondanks de ernst van dit virus gedraagt het zich wel als elk ander griepvirus. Het leefde op in de wintermaanden wat een ziektepiek in februari/maart opleverde, het zwakte af in de zomermaanden en het levert nu weer een ziektepiekje omdat de meeste weer naar school/werk zijn en het weer donkerder en kouder wordt.....we moeten dus hoe dan ook voorbereiden op een nieuwe ziektepiek in februari/maart al is het nog afwachten of het dan nog steeds ditzelfde virus is en of er dan al een groep mensen een vaccin gehad hebben......of denk ik dan te simpel? :@
De meeste mensen zijn weer naar het werk?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196412291
quote:
17s.gif Op woensdag 25 november 2020 19:39 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Van de andere kant......ondanks de ernst van dit virus gedraagt het zich wel als elk ander griepvirus. Het leefde op in de wintermaanden wat een ziektepiek in februari/maart opleverde, het zwakte af in de zomermaanden en het levert nu weer een ziektepiekje omdat de meeste weer naar school/werk zijn en het weer donkerder en kouder wordt.....we moeten dus hoe dan ook voorbereiden op een nieuwe ziektepiek in februari/maart al is het nog afwachten of het dan nog steeds ditzelfde virus is en of er dan al een groep mensen een vaccin gehad hebben......of denk ik dan te simpel? :@
Ik verwacht zelf niet een nieuwe piek rond februari / maart, dat zal bij deze piek 'horen'. Misschien dat het rond die tijd wat beter gaat dan nu door de maatregelen en... de eerste vaccinaties. Ik denk dat het rond die tijd juist de goede kant op zal gaan en dat dit de top was. Maar misschien denk ik dan weer te simpel. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196412384
quote:
14s.gif Op woensdag 25 november 2020 20:11 schreef Sangha het volgende:

[..]

Ik verwacht zelf niet een nieuwe piek rond februari / maart, dat zal bij deze piek 'horen'. Misschien dat het rond die tijd wat beter gaat dan nu door de maatregelen en... de eerste vaccinaties. Ik denk dat het rond die tijd juist de goede kant op zal gaan en dat dit de top was. Maar misschien denk ik dan weer te simpel. ;)
Tja......wel mooi verschillende beredeneringen!


quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 20:06 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

De meeste mensen zijn weer naar het werk?
Bedoelde het 'uit' werken aangezien ook een groot deel thuis kan werken.....en dan óók diegene die hun baan tot nu toe nog niet is kwijt geraakt.....
  woensdag 25 november 2020 @ 20:48:06 #75
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196412864
quote:
17s.gif Op woensdag 25 november 2020 20:18 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Bedoelde het 'uit' werken aangezien ook een groot deel thuis kan werken.....en dan óók diegene die hun baan tot nu toe nog niet is kwijt geraakt.....
Oké, want deze dagloner moet voorlopig nog thuiswerken.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196412900
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 20:48 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, want deze dagloner moet voorlopig nog thuiswerken.
Bofkont.....zou willen dat ik kon thuis werken :)
pi_196414185
quote:
17s.gif Op woensdag 25 november 2020 19:39 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Van de andere kant......ondanks de ernst van dit virus gedraagt het zich wel als elk ander griepvirus. Het leefde op in de wintermaanden wat een ziektepiek in februari/maart opleverde, het zwakte af in de zomermaanden en het levert nu weer een ziektepiekje omdat de meeste weer naar school/werk zijn en het weer donkerder en kouder wordt.....we moeten dus hoe dan ook voorbereiden op een nieuwe ziektepiek in februari/maart al is het nog afwachten of het dan nog steeds ditzelfde virus is en of er dan al een groep mensen een vaccin gehad hebben......of denk ik dan te simpel? :@
Ik denk dat itt tot de influenzavirussen dat dit coronavirus beter bestand is tegen warm weer. Maar in de winterperiode spenderen mensen meer tijd met elkaar in afgesloten ruimtes, en over het algemeen is de weerstand iets minder, ik denk dat dat vooral de factoren zijn die nu meespelen.
Maar ik denk niet dat er een piek komt in februari/maart. Ten eerste omdat zelfs nu het wintertijd is en het weer slechter is en men meer tijd binnen doorbrengt er geen stijging in het aantal meldingen is. Met de kerst vakantie zijn er 2 (of 3 of 4) weken waarin de verspreiding op scholen, kantoren en universiteiten onderbroken wordt, en vanaf eind december/begin januari zal er gevaccineerd gaan worden. Dat zal vanaf ongeveer half januari een effect gaan hebben, en omdat ze beginnen met de kwetsbare groepen, zal dat volgens mij vrij snel een effect hebben op het aantal ziekenhuisopnames.

[ Bericht 0% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 25-11-2020 22:12:36 ]
pi_196417304
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik denk dat itt tot de influenzavirussen dat dit coronavirus beter bestand is tegen warm weer. Maar in de winterperiode spenderen mensen meer tijd met elkaar in afgesloten ruimtes, en over het algemeen is de weerstand iets minder, ik denk dat dat vooral de factoren zijn die nu meespelen.
Maar ik denk niet dat er een piek komt in februari/maart. Ten eerste omdat zelfs nu het wintertijd is en het weer slechter is en men meer tijd binnen doorbrengt er geen stijging in het aantal meldingen is. Met de kerst vakantie zijn er 2 (of 3 of 4) weken waarin de verspreiding op scholen, kantoren en universiteiten onderbroken wordt, en vanaf eind december/begin januari zal er gevaccineerd gaan worden. Dat zal vanaf ongeveer half januari een effect gaan hebben, en omdat ze beginnen met de kwetsbare groepen, zal dat volgens mij vrij snel een effect hebben op het aantal ziekenhuisopnames.
We zullen het meemaken komende maanden :)
  donderdag 26 november 2020 @ 08:11:57 #79
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196417619
Goeiemorgen, Hierbij, mijn dagelijkse post over de aantallen patienten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%);
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%);
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Maandag 23 november: 551 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zondag 22 november: 552 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Zaterdag 21 november: 562 (absolute stijging: 3; relatieve stijging: 0,5%);
- Vrijdag 20 november: 559 (absolute daling: 9; relatieve daling: 1,6%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%);
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%);
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%);
- Maandag 23 november: 1.538 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 1,7%);
- Zondag 22 november: 1.512 (absolute daling: 23; relatieve daling: 1,5%);
- Zaterdag 21 november: 1.535 (absolute daling: 34; relatieve daling: 2,2%);
- Vrijdag 20 november: 1.569 (absolute daling: 65; relatieve daling: 4,0%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196420236
Mutaties COVID-19 tot nu toe onschuldig

Past prima in positiviteit

Mutaties COVID-19 tot nu toe onschuldig
  donderdag 26 november 2020 @ 13:56:15 #81
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196421632
De afgelopen dagen leek het er op dat de afname van dagelijkse ziekenhuisopnames wat aan het verminderen was, en hoewel dat nog steeds zo is, blijft het moeilijk om in te schatten hoever het uiteindelijk afgevlakt is/afvlakt. De jongste cijfers zijn weer wat gunstiger dan ze twee dagen geleden nog waren bijvoorbeeld.

Vorige donderdag had ik nog deze grafiek.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De geactualiseerde grafiek is dit:


Vergelijken we de dagwaardes van deze week met die van vorige week op een vergelijkbaar moment:

Maandag 175 // 220 (-45)
Dinsdag 120 // 155 (-35)
Woensdag 105 // 120 (-15)

Met de kanttekening dat hoe korter geleden de dag, hoe onvollediger het verschil - doorgaans groeit het verschil over tijd, dus het gat op de woensdag eindigt waarschijnlijk groter dan de -15 die deze nu is.

Wat betekent dat? Het betekent dat we ongeveer in de sferen zitten waarbij er nog maar 150 of minder dagelijkse ziekenhuisopnames verwacht kunnen worden. En hoe ver zijn we dan weg van de magische grens van 100? Dat is niet direct te zeggen, maar het kan zo zijn dat bijvoorbeeld in het weekend van Sinterklaas de zaterdag en zondag al minder dan 100 opnames gaan tellen.

De ziekenhuisopnames blijven dus ook dalen wat betreft de dagelijkse gemiddelden, en dus blijft de R die wordt uitgerekend ook onder de 1. Vorige week was er even een moment van relatief weinig afname - op 16 november schiet de R* tot net boven de 1 (weekendeffect, maar toch). Die 16 november wijst dan wellicht ook op de hoger geschatte R door het RIVM van 6 november - de vertraging tussen de effecten op de besmettingen en de ziekenhuizen zit ergens tussen de 10-15 dagen, het is nooit helemaal duidelijk.
Niet geheel onwaarschijnlijk dus dat die pieken met elkaar corresponderen. Dan zou het ook betekenen dat de R van de week daaropvolgend weer goed onder de 1 gaat, aangezien er na 14/15/16 november toch weer een afname zichtbaar is in de schattingen van zowel R* als R# (de beste schatter). Al met al wijst alles er qua ziekenhuisopnames op dat we nog steeds te maken hebben met een afname van de aanwezigheid van het virus, dus een R<1.

Voorlopig gaat het dus de goede kant op!
pi_196421860
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 13:56 schreef VoMy het volgende:
De afgelopen dagen leek het er op dat de afname van dagelijkse ziekenhuisopnames wat aan het verminderen was, en hoewel dat nog steeds zo is, blijft het moeilijk om in te schatten hoever het uiteindelijk afgevlakt is/afvlakt. De jongste cijfers zijn weer wat gunstiger dan ze twee dagen geleden nog waren bijvoorbeeld.

---

De ziekenhuisopnames blijven dus ook dalen wat betreft de dagelijkse gemiddelden, en dus blijft de R die wordt uitgerekend ook onder de 1. Vorige week was er even een moment van relatief weinig afname - op 16 november schiet de R* tot net boven de 1 (weekendeffect, maar toch). Die 16 november wijst dan wellicht ook op de hoger geschatte R door het RIVM van 6 november - de vertraging tussen de effecten op de besmettingen en de ziekenhuizen zit ergens tussen de 10-15 dagen, het is nooit helemaal duidelijk.
Niet geheel onwaarschijnlijk dus dat die pieken met elkaar corresponderen. Dan zou het ook betekenen dat de R van de week daaropvolgend weer goed onder de 1 gaat, aangezien er na 14/15/16 november toch weer een afname zichtbaar is in de schattingen van zowel R* als R# (de beste schatter). Al met al wijst alles er qua ziekenhuisopnames op dat we nog steeds te maken hebben met een afname van de aanwezigheid van het virus, dus een R<1.

Voorlopig gaat het dus de goede kant op!
Top die bijdrages van jou en de moeite die je ervoor neemt, thanx! :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196422122
quote:
Status 26-11

Positief getest 503.123, toename: 4.470
Ziekenhuisopnames 17.347 (3,4% van positief getest), toename: 64
IC-opnames 5.417 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.184 (1,8% van positief getest), toename: 75
Weer een mooie daling. Aantal nieuwe besmettingen is ongeveer gelijk aan het gemiddelde van de afgelopen twee dagen. Ik ben vooral benieuwd wat het aantal morgen is, de voorgaande weken zagen we op vrijdag meestal een behoorlijke stijging.

[ Bericht 1% gewijzigd door simonblue op 26-11-2020 15:05:05 (gemiddelde toegevoegd) ]
pi_196422130
Het LCPS geeft dalingen aan voor beide afdelingen:
quote:
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1781, 58 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1257 buiten de Intensive Care, 53 minder dan gisteren. Op de IC liggen 524 COVID-patiënten, 5 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 516 non-COVID-patiënten op de IC, 1 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1040, 4 minder dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 192 in de kliniek en 33 op de IC.
Vooral op de kliniek weer een mooie daling.
pi_196422173
edit
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
pi_196422265
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 20:48 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, want deze dagloner moet voorlopig nog thuiswerken.
Same here.

Heb nu maar mijn bureau-stoel uit kantoor meegenomen, zit toch beter. Gaat nog wel eventjes duren.
  donderdag 26 november 2020 @ 14:55:40 #87
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196422336
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 14:35 schreef simonblue het volgende:

[..]

Weer een mooie daling. Aantal nieuwe besmetting is ongeveer gelijk aan dat van de afgelopen twee dagen. Ik ben vooral benieuwd wat het aantal morgen is, de voorgaande weken zagen we op vrijdag meestal een behoorlijke stijging.
Je bedoelt dan het gemiddelde van de laatste twee dagen hè?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196422428
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 14:55 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Je bedoelt dan het gemiddelde van de laatste twee dagen hè?
Ja, inderdaad het gemiddelde. Ik zal het bericht even editten.
pi_196422842
Mooie trendbreuk vandaag, waar we voorheen aan het einde van week stegen is dat nu een keer niet. En dat zonder storing.

Ook de ziekenhuizen weer netjes, zag net op Twitter dat we al zeker 10 dagen op een 9% krimp zitten voor de ziekenhuizen. 9% is niet veel misschien, maar het is al een hele tijd en gaat netjes door.
pi_196423137
Ik snap echt niet meer hoe ze die positieve testcijfers steeds doorgeven, deze week fluctueert het toch wel echt elke dag of ben ik gewoon het overzicht even kwijt? :@

Hoe dan ook, het ziekenhuis wordt beetje bij beetje meer ontlast!
pi_196423746
Het lijkt wel of de media steeds meer positief nieuws gaat brengen

Goed nieuws: antistoffen tegen corona worden juist sterker na besmetting

Bron:

https://www.ad.nl/binnenl(...)besmetting~a56e1750/
pi_196423752
Ook goed nieuws mbt antistoffen
twitter
  donderdag 26 november 2020 @ 17:03:26 #93
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196423794
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 16:57 schreef Tinos85 het volgende:
Ook goed nieuws mbt antistoffen [ twitter ]
Waarom is je lichaam zo extreem geavanceerd en complex. Bizar gewoon. En dat allemaal op basis van quasi-toevalsprocessen.
pi_196425230
En nog wat grafieken van vandaag:

De data tot en met 19 november is nu stabiel en laat een mooie daling van 16 t/m 19 november zien.


De nieuw gerapporteerde gevallen van vandaag laten een normaal patroon zien. Een piek op de dag van gisteren, met dezelfde waarde als de data van afgelopen maandag. Dan voor eergisteren een mooie duidelijk dip en dan weer een 'buik' in de grafiek, ook weer van normale omvang.

Voor de volledigheid ook nog nieuwe opnames op de kliniek en ic als functie van tijd.

Zowel de nieuwe opnames op de kliniek laten veel variatie van dag tot dag zien, vooral rond het weekend liggen de cijfers lager dan de andere dagen. De algemene trend is wel naar beneden.

Om het overzicht beter te krijgen ook het 7-daags gemiddelde.

Het 7-daags gemiddelde van het aantal opnames in de kliniek daalt de afgelopen 5 dagen weer. De uitstroom lijkt wat stabieler te blijven, wel is er vandaag een klein dipje, maar de uitstroom is duidelijk hoger dan de instroom.
Voor de IC lijken de instroom en uitstroom redelijk in evenwicht, maar dat komt ook door de schaal. Het verschil ligt op ongeveer een daling van de bezetting van 5 personen per dag.

Dus veel positieve trends in de data van vandaag.
pi_196425539
Positief voor mezelf (hopelijk de komende weken dus niet positief dan eigenlijk), maar ik ben vanmiddag naar de bioscoop geweest. Ik zat voorin, achterin zat nog iemand. Verder was er een persoon die de QR code heeft gescand. Niks aangeraakt. Gewoon gezeten. Heel fijn om weer even de deur uit te zijn en iets normaals te doen wat ik Vroegah elke week deed.
Tap tap tap
  donderdag 26 november 2020 @ 19:15:25 #96
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196425573
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:12 schreef CherryLips het volgende:
Positief voor mezelf (hopelijk de komende weken dus niet positief dan eigenlijk), maar ik ben vanmiddag naar de bioscoop geweest. Ik zat voorin, achterin zat nog iemand. Verder was er een persoon die de QR code heeft gescand. Niks aangeraakt. Gewoon gezeten. Heel fijn om weer even de deur uit te zijn en iets normaals te doen wat ik Vroegah elke week deed.
Lekker romantisch. Vroeger zat je gewoon naast elkaar. Ik word hier te oud voor.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196425593
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:15 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Lekker romantisch. Vroeger zat je gewoon naast elkaar. Ik word hier te oud voor.
Alleen de tandarts komt nog in mn aura.
Tap tap tap
pi_196425626
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:12 schreef CherryLips het volgende:
Positief voor mezelf (hopelijk de komende weken dus niet positief dan eigenlijk), maar ik ben vanmiddag naar de bioscoop geweest. Ik zat voorin, achterin zat nog iemand. Verder was er een persoon die de QR code heeft gescand. Niks aangeraakt. Gewoon gezeten. Heel fijn om weer even de deur uit te zijn en iets normaals te doen wat ik Vroegah elke week deed.
Goed van je! Ik ben vooral niet geweest omdat er eigenlijk niet echt leuke films werden gereleased en het is jammer dat je daar niks lekkers kunt kopen, maakt het voor mij wel het ultieme filmuitje :)
  donderdag 26 november 2020 @ 19:24:05 #99
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196425725
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:16 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Alleen de tandarts komt nog in mn aura.
Uit respect vraag ik hier niet over door. O-)
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196425759
quote:
17s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:18 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Goed van je! Ik ben vooral niet geweest omdat er eigenlijk niet echt leuke films werden gereleased en het is jammer dat je daar niks lekkers kunt kopen, maakt het voor mij wel het ultieme filmuitje :)
Ik was naar Tenet geweest, die had ik nog niet gezien en thuis kan ik er m'n aandacht niet bij houden. Zou ook nog wel naar the Witches en Freaky willen eigenlijk. En Goodfellas.
Tap tap tap
pi_196426915
quote:
1s.gif Op donderdag 26 november 2020 19:12 schreef CherryLips het volgende:
Positief voor mezelf (hopelijk de komende weken dus niet positief dan eigenlijk), maar ik ben vanmiddag naar de bioscoop geweest. Ik zat voorin, achterin zat nog iemand. Verder was er een persoon die de QR code heeft gescand. Niks aangeraakt. Gewoon gezeten. Heel fijn om weer even de deur uit te zijn en iets normaals te doen wat ik Vroegah elke week deed.
Fijn om te horen Cherry! Een eerste kleine stap naar iets wat normaal is, heerlijk!
  vrijdag 27 november 2020 @ 07:44:46 #102
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196432570
Goeiemorgen, Hierbij, mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%);
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%);
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%);
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Maandag 23 november: 551 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zondag 22 november: 552 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Zaterdag 21 november: 562 (absolute stijging: 3; relatieve stijging: 0,5%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%);
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%);
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%);
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%);
- Maandag 23 november: 1.538 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 1,7%);
- Zondag 22 november: 1.512 (absolute daling: 23; relatieve daling: 1,5%);
- Zaterdag 21 november: 1.535 (absolute daling: 34; relatieve daling: 2,2%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 27 november 2020 @ 08:45:54 #103
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196432984
Onder de 1500 is mooi *O*
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196433090
Zo ruim onder de 1500, dat had ik niet verwacht nog! Heerlijk om te zien, de IC zal straks ook een paar goede dalingen gaan zien verwacht ik.
  vrijdag 27 november 2020 @ 09:33:23 #105
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196433489
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 08:56 schreef GereDathan het volgende:
Zo ruim onder de 1500, dat had ik niet verwacht nog! Heerlijk om te zien, de IC zal straks ook een paar goede dalingen gaan zien verwacht ik.
Ja, en wat een contrast: tussen de positiviteit en dankbaarheid in dit topic en het gesomber bij de media en de overheid.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196433552
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2020 07:44 schreef Federer-fan het volgende:
Goeiemorgen, Hierbij, mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%);
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%);
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%);
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Maandag 23 november: 551 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zondag 22 november: 552 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Zaterdag 21 november: 562 (absolute stijging: 3; relatieve stijging: 0,5%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%);
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%);
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%);
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%);
- Maandag 23 november: 1.538 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 1,7%);
- Zondag 22 november: 1.512 (absolute daling: 23; relatieve daling: 1,5%);
- Zaterdag 21 november: 1.535 (absolute daling: 34; relatieve daling: 2,2%).
Heb je de cijfers ook per provincie?
  vrijdag 27 november 2020 @ 09:58:01 #107
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196433844
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Heb je de cijfers ook per provincie?
Nee, ik hou ze wel bij voor Haaglanden.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196433992
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:58 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Nee, ik hou ze wel bij voor Haaglanden.
Oke, jammer. Worden ze nergens gepubliceerd dat je weet? Ik zou de optelsom wel willen zien van alle provincies. :)
pi_196434000
Mooie cijfers weer

Vandaag sinds 12-3 weer met de bus en meteen een luxe touringcar, dat mag vaker gebeuren en zitten 5 personen in heerlijk, heb het eigenlijk best gemist.
pi_196434041
Nevermind, heb de cijfers al gevonden. :)
pi_196435865
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 09:33 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Ja, en wat een contrast: tussen de positiviteit en dankbaarheid in dit topic en het gesomber bij de media en de overheid.
Gommers die zegt dat we kerst maar moeten overslaan en van Dissel die zegt dat we kerst anders maar komend voorjaar moeten gaan vieren o|O :+
  vrijdag 27 november 2020 @ 13:55:23 #112
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196437019
De cijfers veranderen natuurlijk voortdurend en hoewel trends vaak van redelijk lange duur - zeg een week - zijn, zit ook daar veel verschil in. Daarnaast heb je nog dat elke dag in de week weer zijn eigen patroon lijkt te hebben en ook nog een eigen patroon in hoe de cijfers binnenkomen. Zo is het eigenlijk altijd een beetje opportuun om de data van de afgelopen 3 dagen in perspectief te plaatsen, maarja, het is wel wat je wil doen aangezien je wel de jongste gegevens wil gebruiken en niet 3 dagen achter de feiten aanlopen. Daarom zou het handig zijn als ik inzicht zou hebben in de rapportageachterstand per dag in de week per aantal dagen geleden - maar daar is geen touw aan vast te knopen. Zo heb ik nu het idee dat er minder achterstand is dan een paar weken geleden, dus dat de cijfers na 2 dagen completer zijn dan ze vroeger waren, maar hard maken kan ik dit niet.

Enfin, dit zijn de cijfers nu:


Het lijkt er sterk op dat we net na/op de dag zitten dat het gemiddelde van ziekenhuisopnames onder de 150 gemiddeld zakt. Tien dagen geleden was dit gemiddelde nog 200 per dag, dus dat wijst dan toch op een afname van 25% in 10 dagen - wat dan weer moet wijzen op een R van ongeveer 0,9 over een evenlange periode ergens in het verleden. Sowieso wijzen de ziekenhuisopnames op een periode van al 25 dagen waarin de besmettingen teruglopen met een R# in de bandbreedte tussen de 0,87 en 0,95. Een direct herfstvakantie is niet aan te wijzen, maar een eventueel effect hiervan zou waarschijnlijk heel diffuus worden omdat de risicogroepen - die voornamelijk de ziekenhuisopnames bepalen - niet zelf naar school gaan en ook geen kinderen hebben om voor thuis te blijven.

Ik verwacht nog steeds dat de R# weer een stukje omhoog zal gaan in deze dagen naar een waarde boven de 0,9, hoewel dit nog steeds niet hard in de cijfers zit, lijkt me dat een kwestie van een gebruikelijke rapportageachterstand die nog ingelopen gaat worden. Wel leuk is dat deze week er geen enkele dag tot nu toe meer dan 200 opnames meldt. Als dit zo blijft, dan zou dat voor het eerst zijn sinds de week van de eerste maatregelen (kroegen dicht om 22.00, sportkantines dicht) - de week van 28 september.
  vrijdag 27 november 2020 @ 14:46:06 #113
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196437871
Vreemd - vandaag is een flink groter aantal positieve tests gemeld (5.790) dan het wekelijks gemiddelde (5.101). Waarom jojoot dat zo?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 27 november 2020 @ 14:49:18 #114
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196437930
En wat ik ook niet begrijp: waarom is er zo'n enorm verschil tussen de cijfers van het LCPS e van Nice:
- Volgens LCPS liggen er 1251 mensen op de verpleegafdeling van het ziekenhuis; volgens NICE zijn het er bijna 300(!) meer, namelijk 1.541. O
- Volgens LCPS liggen er nu 518 mensen op de intensive care;volgens NICE zijn dat er 541.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  Redactie Games vrijdag 27 november 2020 @ 14:53:50 #115
181272 crew  Noppie2000
pi_196437997
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:46 schreef Federer-fan het volgende:
Vreemd - vandaag is een flink groter aantal positieve tests gemeld (5.790) dan het wekelijks gemiddelde (5.101). Waarom jojoot dat zo?
Dat kan @VoMy waarschijnlijk beter uitleggen, maar er is bij de GGD's een overcapaciteit qua testen in tegenstelling tot verheen, toen er meer vraag was. Men kan zich nu dus laten testen wanneer ze zelf willen, wat leidt tot drukkere en minder drukke dagen.
quote:
11s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:49 schreef Federer-fan het volgende:
En wat ik ook niet begrijp: waarom is er zo'n enorm verschil tussen de cijfers van het LCPS e van Nice:
- Volgens LCPS liggen er 1251 mensen op de verpleegafdeling van het ziekenhuis; volgens NICE zijn het er bijna 300(!) meer, namelijk 1.541. O
- Volgens LCPS liggen er nu 518 mensen op de intensive care;volgens NICE zijn dat er 541.
quote:
Hoe wordt het verschil in data tussen het LCPS en NICE verklaard?
De cijfers van het LCPS worden vaak vergeleken met de cijfers uit de NICE registratie. Echter, de twee dataverzamelingen bevatten verschillende gegevens en dienen andere doelen. Voor LCPS is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal benodigde en bezette COVID- en non-COVID bedden in de ziekenhuizen. Het LCPS heeft dan ook een capaciteitsperspectief en gebruikt hiervoor geaggregeerd informatie die door de RCPS’en worden verzameld. Voor de NICE is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal (nieuwe) COVID-19 patiënten per dag op de IC en in de kliniek en gebruikt hiervoor gegevens op patiëntniveau (BSN). De cijfers van de NICE en de LCPS kunnen dus niet zonder meer met elkaar vergeleken worden aangezien deze cijfers betrekking hebben op andere concepten (patiënt vs bezetting) en niet continue maar met vaste momentopnamen worden verkregen. Daarnaast kan de status van de patiënt (‘nog verdacht’ of ‘inmiddels niet meer positief’) tot verschillen leiden. Zie voor meer informatie over NICE de website van NICE (www.stichting-nice.nl).
pi_196438735
quote:
Status 27-11

Positief getest 508.866, toename: 5.743
Ziekenhuisopnames 17.424 (3,4% van positief getest), toename: 77
IC-opnames 5.445 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.267 (1,8% van positief getest), toename: 83
pi_196438829
Hoewel deze cijfers niet positief lijken, zeker met de 4.470 van gisteren in gedachte, is het echt zo slecht niet. Ten opzichte van een week geleden doen we het prima, toen hadden we 5.933 besmettingen. Langzaam dalen we dus echt wel iets, langzaam maar gestaag.
pi_196438895
Toch moet de media/rivm eigenlijk wel terug naar één keer per week cijfers doorgeven en dan ook duidelijk hebben dat in die week alle testen en uitslagen verwerkt zijn....nu is er echt teveel onrust op social media......dat ze maar eens focussen hoeveel van die positieve testen in het ziekenhuis belanden.....toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2020 16:06:09 ]
pi_196438913
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:01 schreef GereDathan het volgende:
Hoewel deze cijfers niet positief lijken, zeker met de 4.470 van gisteren in gedachte, is het echt zo slecht niet. Ten opzichte van een week geleden doen we het prima, toen hadden we 5.933 besmettingen. Langzaam dalen we dus echt wel iets, langzaam maar gestaag.
Ja inderdaad, helemaal met je eens. Het had ook zoveel slechter kunnen zijn. En hoe dan ook, we dalen toch steeds weer een beetje, als je maar niet teveel waarde hecht aan de dagcijfers en juist wel de trend erin wil zien.

Hele spectaculaire dalingen gaan we denk ik toch niet meer zien de komende maand, waarschijnlijk pas na de vaccins. En die komen er aan, weer een weekje dichterbij. Tijd gaat zo snel, voor we het weten is het zover. :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196438931
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:05 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Toch moet de media/rivm eigenlijk wel terug naar één keer per week cijfers doorgeven en dan ook duidelijk hebben dat in die week alle testen en uitslagen verwerkt zijn....nu is er echt teveel onrust op social media......dat ze maar eens focussen hoeveel van die positieve testen in het ziekenhuis belanden.....toch?
Ja dat zou misschien wel wat beter zijn ja, nu wordt alles zo per dag bekeken en gaat de emotie ook mee met de waan van de dag, eigenlijk nergens voor nodig. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196438946
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:06 schreef Sangha het volgende:

[..]

Hele spectaculaire dalingen gaan we denk ik toch niet meer zien de komende maand, waarschijnlijk pas na de vaccins. En die komen er aan, weer een weekje dichterbij. Tijd gaat zo snel, voor we het weten is het zover. :)
Ben er ook bang van. Door kabbelen tot we bij het vaccin zijn denk ik.
pi_196438971
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:08 schreef Sangha het volgende:

[..]

Ja dat zou misschien wel wat beter zijn ja, nu wordt alles zo per dag bekeken en gaat de emotie ook mee met de waan van de dag, eigenlijk nergens voor nodig. ;)
Ik kom bij cliënten die hierdoor dus nog doodsbang zijn.....eenzijdige informatievoorziening.....vind het soms zo moeilijk hè om enigszins positief en neutraal te blijven :)
pi_196439079
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:11 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Ik kom bij cliënten die hierdoor dus nog doodsbang zijn.....eenzijdige informatievoorziening.....vind het soms zo moeilijk hè om enigszins positief en neutraal te blijven :)
Ja snap ik heel goed, maar het is goed om dit topic als basis te nemen en dat je hier je info vandaan haalt, dan kan je al die verontrustende nieuwsitems links laten liggen. Hopelijk ook voor je eigen geruststelling. Mij helpt het heel goed! :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196439121
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:11 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Ik kom bij cliënten die hierdoor dus nog doodsbang zijn.....eenzijdige informatievoorziening.....vind het soms zo moeilijk hè om enigszins positief en neutraal te blijven :)
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:11 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Ik kom bij cliënten die hierdoor dus nog doodsbang zijn.....eenzijdige informatievoorziening.....vind het soms zo moeilijk hè om enigszins positief en neutraal te blijven :)
Mag ik vragen wat de doelgroep is qua cliënten? Ik werk zelf met senioren en het valt me op dat zij grotendeels behoorlijk ontspannen ermee omgaan. Een enkeling daar gelaten, maar dat zijn dan ook de mensen die al wat angstig en 'stressig' waren. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196439123
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:19 schreef Sangha het volgende:

[..]

Ja snap ik heel goed, maar het is goed om dit topic als basis te nemen en dat je hier je info vandaan haalt, dan kan je al die verontrustende nieuwsitems links laten liggen. Hopelijk ook voor je eigen geruststelling. Mij helpt het heel goed! :)
Mijn eigen geruststelling is prima op orde :) maar die van sommige andere...... ;)
pi_196439177
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:23 schreef Sangha het volgende:

[..]


[..]

Mag ik vragen wat de doelgroep is qua cliënten? Ik werk zelf met senioren en het valt me op dat zij grotendeels behoorlijk ontspannen ermee omgaan. Een enkeling daar gelaten, maar dat zijn dan ook de mensen die al wat angstig en 'stressig' waren. ;)
In principe 65/70 plus maar kom ook bij leeftijdgenoten die bv door hun autisme hun huishouden niet op orde kunnen houden. Kan eigenlijk niet echt zeggen dat een bepaalde leeftijd zich bang voelt.......
pi_196439563
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:28 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

In principe 65/70 plus maar kom ook bij leeftijdgenoten die bv door hun autisme hun huishouden niet op orde kunnen houden. Kan eigenlijk niet echt zeggen dat een bepaalde leeftijd zich bang voelt.......
Nee snap ik, het is dan ook niet alleen zozeer de leeftijd, maar ook klachtenbeeld e.d. inderdaad.
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196439620
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2020 17:01 schreef Sangha het volgende:

[..]

Nee snap ik, het is dan ook niet alleen zozeer de leeftijd, maar ook klachtenbeeld e.d. inderdaad.
En hun omgeving......in een flat heb je bv een huurders of bewonerscommissie, het hele prikbord in de hal hangt vol met regels en waarschuwingen :)
pi_196439704
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 17:07 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

En hun omgeving......in een flat heb je bv een huurders of bewonerscommissie, het hele prikbord in de hal hangt vol met regels en waarschuwingen :)
Oh ja, dat kan zeker ook triggeren! :'(
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196440089
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 17:14 schreef Sangha het volgende:

[..]

Oh ja, dat kan zeker ook triggeren! :'(
Maar nu even weekend.......hoop met meerdere positieve berichten hier in het topic!
  vrijdag 27 november 2020 @ 19:18:15 #131
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196441342
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 14:53 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Dat kan @:vomy waarschijnlijk beter uitleggen, maar er is bij de GGD's een overcapaciteit qua testen in tegenstelling tot verheen, toen er meer vraag was. Men kan zich nu dus laten testen wanneer ze zelf willen, wat leidt tot drukkere en minder drukke dagen.
[..]

[..]

Ja, bedankt, ik heb het weleens gezien maar ik vind de verschillen nu wel heel erg groot.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196441861
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 17:42 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Maar nu even weekend.......hoop met meerdere positieve berichten hier in het topic!
Heel positief, Aboutaleb heeft zojuist de winkels gesloten!
https://www.ad.nl/rotterd(...)eme-drukte~aec62fdd/

En hoe is het in andere steden?

Ook positief, het antwoord op de vraag waarom getinte mensen vaker ziek zijn is ook terug te vinden in het artikel. Zie foto.
Dit zooitje stap nu de metro in naar hun wijken, met zijn allen tegelijk, das wat minder positief, al zijn hun testen dat dinsdag/woensdag wel.

Al met al heb ik moeite gedaan een positieve post voor je te maken, fijn weekend!
pi_196441875
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 19:18 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Ja, bedankt, ik heb het weleens gezien maar ik vind de verschillen nu wel heel erg groot.
Weten we eigenlijk ook hoeveel mensen zich laten testen en waarom? Onder druk van werkgever....of juist: ik heb nauwelijks klachten dus testen heeft geen zin? Of zijn er minder mensen die klachten hebben?
pi_196444349
In de UK hebben ziekenhuizen te horen gekregen om zich voor te bereiden op het beginnen met vaccineren vanaf 7 december. Dit voor het Pfizer/BioNTech vacinn (UK heeft geen Moderna vaccin besteld). NHS workers eerst, wat een beetje tegen het zere been is omdat NHS workers EN mensen in care home als eerste in aanmerking zouden komoen, maar dit vaccin is moeilijk te distribueren naar care homes, aangezien het maar beperkt houdbaar is, en in vrij grote aantallen per verpakiing geleverd wordt.

https://www.theguardian.com/world/2020/nov/27/hospitals-england-told-prepare-early-december-covid-vaccine-rollout-nhs
pi_196444455
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 november 2020 20:02 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Weten we eigenlijk ook hoeveel mensen zich laten testen en waarom? Onder druk van werkgever....of juist: ik heb nauwelijks klachten dus testen heeft geen zin? Of zijn er minder mensen die klachten hebben?
Dat lijkt me heel moeilijk in te schatten. Tenminste, we weten wel hoeveel mensen zich laten testen, en welk percentage positief test, maar niet of mensen zich nu eerder laten testen omdat er veel meer beschikbaarheid is. Een poosje terug zullen er mensen zijn geweest die belden, er niet doorkwamen, en het toen maar lieten bijvoorbeeld. Ik denk wel dat de tijd tussen eerste klachten en getest worden afgenomen is vanwege het sneller getest kunnen worden.
  vrijdag 27 november 2020 @ 23:04:31 #136
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196446223
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 16:01 schreef GereDathan het volgende:
Hoewel deze cijfers niet positief lijken, zeker met de 4.470 van gisteren in gedachte, is het echt zo slecht niet. Ten opzichte van een week geleden doen we het prima, toen hadden we 5.933 besmettingen. Langzaam dalen we dus echt wel iets, langzaam maar gestaag.
Er wordt ook steeds meer getest. Percentueel positief gaan we nog goed omlaag bijvoorbeeld.
  zaterdag 28 november 2020 @ 08:58:30 #137
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196449774
Ik lees net dat in de UK de ziekenhuizen vanaf 7dec het vaccin krijgen en dus hun personeel kunnen gaan vaccineren. Dat is goed nieuws want die kunnen dan tenminste niet meer ziek worden van t virus. *O*

En bij nice 521 op de ic. Ook heel mooie daling.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 28 november 2020 @ 09:04:10 #138
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196449805
Goeiemorgen, Hierbij, mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Zaterdag 28 november: 521 (absolute daling: 17; relatieve daling: 3,2%);
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%);
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%);
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%);
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Maandag 23 november: 551 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zondag 22 november: 552 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Zaterdag 28 november: 1.509 (absolute stijging: 51; relatieve stijging: 3,5%);
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%);
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%);
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%);
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%);
- Maandag 23 november: 1.538 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 1,7%);
- Zondag 22 november: 1.512 (absolute daling: 23; relatieve daling: 1,5%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196449901
Jammer, hele daling van gisteren weg op de verpleeg.

IC wel een heerlijke daling! *O*
  zaterdag 28 november 2020 @ 09:27:10 #140
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196449987
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 09:18 schreef GereDathan het volgende:
Jammer, hele daling van gisteren weg op de verpleeg.
Ja, ik snap er geen bal van - ecusez le mot.
quote:
IC wel een heerlijke daling! *O*
Ja, die is netjes.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196450033
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 09:27 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Ja, ik snap er geen bal van - ecusez le mot.
[..]

Ja, die is netjes.
Als zelfs dit lijstje dagelijks gaat fluctueren...... :o
  zaterdag 28 november 2020 @ 10:09:27 #142
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196450363
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 november 2020 09:32 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Als zelfs dit lijstje dagelijks gaat fluctueren...... :o
Ja, al het dan maar naar beneden fluctueert. *)

De IC is inmiddels alweer iets lager en de verpleeg iets hoger.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196450373
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 10:09 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Ja, al het dan maar naar beneden fluctueert. *)

De IC is inmiddels alweer iets lager en de verpleeg iets hoger.
Ja inderdaad :)
  zaterdag 28 november 2020 @ 10:12:10 #144
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196450397
We volgend dit allemaal op de voet en alles klinkt meteen beladen, vooral die term 'besmettingen'. Stel je voor dat we dat door de jaren heen ook hadden gedaan bij de griep? Dan zaten we ook steeds in de stress. En ik weet dat corona geen griep is, door dat 'longelement' maar de meeste mensen hebben toch nauwelijks symptomen? En liggen er nu echt zo veel meer mensen in het ziekenhuis met corona die er anders hadden geleden met griep? Ik weet het allemaal niet maar ik vraag het me wel af.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196450479
Het antwoord is dat er veel meer doden vallen dan in de ergste griepjaren (2018). En dit ondanks alle maatregelen die genomen worden.

Overigens hoop ik wel dat bij een redelijke vaccinegraad gestopt gaat worden met het melden van het aantal positieve testen. Dat zorgt alleen maar voor onrust.
- verwijderd door admin -
  Redactie Games zaterdag 28 november 2020 @ 10:39:07 #146
181272 crew  Noppie2000
pi_196450699
quote:
5s.gif Op zaterdag 28 november 2020 10:12 schreef Federer-fan het volgende:
We volgend dit allemaal op de voet en alles klinkt meteen beladen, vooral die term 'besmettingen'. Stel je voor dat we dat door de jaren heen ook hadden gedaan bij de griep? Dan zaten we ook steeds in de stress. En ik weet dat corona geen griep is, door dat 'longelement' maar de meeste mensen hebben toch nauwelijks symptomen? En liggen er nu echt zo veel meer mensen in het ziekenhuis met corona die er anders hadden geleden met griep? Ik weet het allemaal niet maar ik vraag het me wel af.
Het gaat niet alleen om pure aantallen, al is dat natuurlijk zeker een groot probleem, maar ook om ruimte en personeel. Als jij voor één coronapatient meer ruimte nodig hebt én meer verpleegkundigen (die bovendien meer handelingen moeten uitvoeren én zelf ook onderhevig zijn aan uitval), dan heb je gewoon sneller een probleem dan wanneer je patienten hebt die met een griep kampen.
pi_196451125
quote:
De daling in India qua dagelijks aantal besmettingen zet door. Het land stelde de afgelopen 24 uur bij 41.322 mensen een besmetting vast. De afgelopen drie weken zijn de dagcijfers niet boven de 50.000 uitgekomen. Het hoogste aantal deze week lag op 44.739. Hoofdstad New Delhi noteerde 5482 nieuwe coronagevallen. Het totale dodental in India steeg vandaag met 485 tot 136.200
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_196451779
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 10:39 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om pure aantallen, al is dat natuurlijk zeker een groot probleem, maar ook om ruimte en personeel. Als jij voor één coronapatient meer ruimte nodig hebt én meer verpleegkundigen (die bovendien meer handelingen moeten uitvoeren én zelf ook onderhevig zijn aan uitval), dan heb je gewoon sneller een probleem dan wanneer je patienten hebt die met een griep kampen.
Maar in 2018 hadden ze ook overbelaste ziekenhuizen en ic's, moesten er ook patiënten overgeplaatst worden en konden verpleegkundigen net zo goed besmet raken ook al heerste er toen een 'gewoon' griepvirus.....
  Redactie Games zaterdag 28 november 2020 @ 12:24:18 #149
181272 crew  Noppie2000
pi_196451909
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:09 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Maar in 2018 hadden ze ook overbelaste ziekenhuizen en ic's, moesten er ook patiënten overgeplaatst worden en konden verpleegkundigen net zo goed besmet raken ook al heerste er toen een 'gewoon' griepvirus.....
Ik mis het punt dat je wil maken, denk ik.
pi_196451951
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:24 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Ik mis het punt dat je wil maken, denk ik.
In jouw post lees ik dat we nu met Covidpatienten een groter probleem hebben dan met gewone grieppatienten, maar we hebben dus in 2018 ook een overbelasting van de zorg gehad....
  zaterdag 28 november 2020 @ 12:33:35 #151
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196451983


Gisteravond dacht ik dat donderdag het omslagpunt zou zijn, van daling naar een abrupte stabilisatie. Dat denk ik nu weer iets minder. De rapportageachterstand wordt steeds ongewisser. Maar, wellicht dus een stabilisatie in de ZKH-opnames...
  Redactie Games zaterdag 28 november 2020 @ 12:40:05 #152
181272 crew  Noppie2000
pi_196452023
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:29 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

In jouw post lees ik dat we nu met Covidpatienten een groter probleem hebben dan met gewone grieppatienten, maar we hebben dus in 2018 ook een overbelasting van de zorg gehad....
Ja, dat klopt allebei inderdaad.
pi_196452544
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:29 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

In jouw post lees ik dat we nu met Covidpatienten een groter probleem hebben dan met gewone grieppatienten, maar we hebben dus in 2018 ook een overbelasting van de zorg gehad....
Dat is een ding wat zeker was. Er zijn echter wel hele grote verschillen tussen de griep van 18 en de Corona van nu:
1. Griep zijn we al heel lang mee bekend, dit maakt behandeling makkelijker en effectiever
2. Griep patiënten worden niet geïsoleerd in het ziekenhuis
3. Het zorgpersoneel loopt weinig risico op besmetting (oa door kennis en griepprik)
4. Griep patiënten hebben niet zoveel beademing nodig
5. Ligduur van iemand met griep is korter

En zo zijn er nog wel 100 nuances en verschillen te bedenken. Maar griep is echt iets van een ander kaliber in mijn ogen.
pi_196452705
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 13:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is een ding wat zeker was. Er zijn echter wel hele grote verschillen tussen de griep van 18 en de Corona van nu:
1. Griep zijn we al heel lang mee bekend, dit maakt behandeling makkelijker en effectiever
2. Griep patiënten worden niet geïsoleerd in het ziekenhuis
3. Het zorgpersoneel loopt weinig risico op besmetting (oa door kennis en griepprik)
4. Griep patiënten hebben niet zoveel beademing nodig
5. Ligduur van iemand met griep is korter

En zo zijn er nog wel 100 nuances en verschillen te bedenken. Maar griep is echt iets van een ander kaliber in mijn ogen.
Dan zou je juist denken dat destijds de zorg niet overbelast zou raken. Griep is inderdaad van een ander kaliber, maar we hebben wel vaker griepgolven meegemaakt die dicht bij de situatie van nu komen.
pi_196452802
Maar die situaties waren zonder maatregelen, hadden we nu geen maatregelen genomen dan was de situatie een stuk erger dan met een hele erge griepgolf, vergeet dat ook niet.

@VoMy jouw R en R* zijn consistent <1, de staven in de grafiek worden lager. Hoe komt het dat het RIVM al ruim een week(?) waarschuwt dat de R boven 1? Dat zou dan toch nu wel te zien moeten zijn in de ziekenhuisdata?
pi_196452868
In de DOO data zie ik ook ongeveer dezelfde piekjes, en is er weliswaar sprake van een plateau fase, maar ik zie geen echte indicate nog van een R >1.
Veel pieken en piekjes in DOO lijken te corresponderen met pieken en piekjes in ziekenhuisopnames 5-6 dagen later.

pi_196453450
De dagcijfers:
quote:
Status 28-11

Positief getest 513.325, toename: 4.459
Ziekenhuisopnames 17.493 (3,4% van positief getest), toename: 69
IC-opnames 5.465 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.326 (1,8% van positief getest), toename: 59
Gisteren dus een stuk hoger dan eergisteren en vandaag. In vergelijking met vorige week:
Donderdag -20%
Vrijdag - 3%
Zaterdag -26%
pi_196453461
En van het LCPS:
quote:
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1711, 58 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1200 buiten de Intensive Care, 51 minder dan gisteren. Op de IC liggen 511 COVID-patiënten, 7 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 483 non-COVID-patiënten op de IC, 30 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 994, 37 minder dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 166 in de kliniek en 19 op de IC.
Wederom een daling op beide afdelingen.
pi_196453468
quote:
17s.gif Op zaterdag 28 november 2020 13:38 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Dan zou je juist denken dat destijds de zorg niet overbelast zou raken. Griep is inderdaad van een ander kaliber, maar we hebben wel vaker griepgolven meegemaakt die dicht bij de situatie van nu komen.
Wat is overbelast ;) Ik heb in 2018 niet veel gehoord over overbelasting, sowieso is het altijd druk in de zorg naar mijn idee. Waarschijnlijk hebben ze toen weinig operaties af hoeven zeggen, iets wat nu natuurlijk wel erg opvalt.
pi_196453496
quote:
Status 28-11

Positief getest 513.325, toename: 4.459
Ziekenhuisopnames 17.493 (3,4% van positief getest), toename: 69
IC-opnames 5.465 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.326 (1,8% van positief getest), toename: 59

Mooie cijfers vandaag weer wat mij betreft. De trend van het eind van de week steeds stijgen en dan weer even dalen is wel doorbroken. Ik weet niet waarom, maar voor mijn gevoel staan we voor een uitbraak naar beneden aankomende week, structureel rond de 4000 zou ik zeggen. Weet niet waarom, gewoon gevoel.
pi_196453597
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Wat is overbelast ;) Ik heb in 2018 niet veel gehoord over overbelasting, sowieso is het altijd druk in de zorg naar mijn idee. Waarschijnlijk hebben ze toen weinig operaties af hoeven zeggen, iets wat nu natuurlijk wel erg opvalt.
Dit bv. https://www.netwerkacutez(...)e-van-zorgverleners/


Niet zoals nu want toen was het ook niet wereldwijd, maar komt toch aardig in de buurt vind ik...... :)
pi_196453710
Gisteren te druk met werk, maar vandaag weer tijd gehad om mijn grafieken bij te werken:

Een mooie daling vanaf 16 t/m 22 november. Ik verwacht dat het aantal besmetting van 22 november nog iets omhoog gaat, tot net boven de 4000, maar dan blijft er een daling zichtbaar ten opzichte van 16 november.
Vervolgens gaat het aantal op 23 november weer iets omhoog, een weekend effect dat vaker te zien is.


De nieuwe rapportages per dag vind ik wat lastiger te interpreteren. Ik vind dat er vrij veel variatie van dag tot dag in zit in de verschillend pieken. Het patroon van vandaag vind ik wel vrij normaal uit zien.
  zaterdag 28 november 2020 @ 17:39:02 #163
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_196455400
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Mooie cijfers vandaag weer wat mij betreft. De trend van het eind van de week steeds stijgen en dan weer even dalen is wel doorbroken. Ik weet niet waarom, maar voor mijn gevoel staan we voor een uitbraak naar beneden aankomende week, structureel rond de 4000 zou ik zeggen. Weet niet waarom, gewoon gevoel.
Negeer die dagelijkse besmettings meldingen nou gewoon.
Die zijn werkelijk nietszeggend.
Zo zaten er vandaag 74 meldingen bij uit NoordBrabant (where else...) over de maand September ...
  zaterdag 28 november 2020 @ 18:02:11 #164
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196455661
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 13:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Maar die situaties waren zonder maatregelen, hadden we nu geen maatregelen genomen dan was de situatie een stuk erger dan met een hele erge griepgolf, vergeet dat ook niet.

@:VoMy jouw R en R* zijn consistent <1, de staven in de grafiek worden lager. Hoe komt het dat het RIVM al ruim een week(?) waarschuwt dat de R boven 1? Dat zou dan toch nu wel te zien moeten zijn in de ziekenhuisdata?
Wellicht afschrikken? Tot nu toe is elke week dalend, zelfs als er meer testen worden gedaan. Een R echt voor lange tijd boven de 1 lijkt me ook niet.
  zondag 29 november 2020 @ 08:11:27 #165
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196463146
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Zondag 29 november: 520 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zaterdag 28 november: 521 (absolute daling: 17; relatieve daling: 3,2%);
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%);
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%);
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%);
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%);
- Maandag 23 november: 551 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Zondag 29 november: 1.467 (absolute daling: 42; relatieve daling: 2,7%);
- Zaterdag 28 november: 1.509 (absolute stijging: 51; relatieve stijging: 3,5%);
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%);
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%);
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%);
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%);
- Maandag 23 november: 1.538 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 1,7%).

[ Bericht 0% gewijzigd door Federer-fan op 29-11-2020 09:05:13 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zondag 29 november 2020 @ 08:17:30 #166
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_196463155
Relatieve daling van 8.3% is vast een typefoutje?

[ Bericht 2% gewijzigd door ondeugend op 29-11-2020 09:55:05 ]
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zondag 29 november 2020 @ 09:06:33 #167
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196463283
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 08:17 schreef ondeugend het volgende:
Relatieve daling van 8.3% is vast een typefoutje?
Klopt, dank je wel. Ik heb het aangepast. Moest 2,7% zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Federer-fan op 29-11-2020 10:00:07 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196463570
Toch weer ruim onder de 1500, dat had ik nog niet verwacht na gisteren en het feit dat het weekend is. Lekker!
pi_196463670
Wij: Nederland ondersteunt de lokale winkels massaal en koopt veel.

Nederlandse media : Nederland houd geen afstand en winkels moeten verplicht sluiten.

Eerste kop is toch heel wat beter
pi_196463824
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:16 schreef AlwaysConnected het volgende:
Wij: Nederland ondersteunt de lokale winkels massaal en koopt veel.

Nederlandse media : Nederland houd geen afstand en winkels moeten verplicht sluiten.

Eerste kop is toch heel wat beter
Ik pakte vandaag helaas een kort stukje sbs6 met aankondiging HvN mee, waarin werd beweerd dat het 'veel te druk' was in de binnensteden.
Erg benieuwd wie dan bepaalt dat het 'te druk' is. Ik zou dit alleen durven beweren wanneer ik hard kan aantonen dat een dergelijke drukte een onacceptabele virusverspreiding tot gevolg heeft. Net zoals alle paas- en pinksterpieken uit zijn gebleven neem ik deze drukte ook maar met een korrel zout. Maar dit boeit de media natuurlijk geen hol.
I'll give you something to do
pi_196463976
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:37 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik pakte vandaag helaas een kort stukje sbs6 met aankondiging HvN mee, waarin werd beweerd dat het 'veel te druk' was in de binnensteden.
Erg benieuwd wie dan bepaalt dat het 'te druk' is. Ik zou dit alleen durven beweren wanneer ik hard kan aantonen dat een dergelijke drukte een onacceptabele virusverspreiding tot gevolg heeft. Net zoals alle paas- en pinksterpieken uit zijn gebleven neem ik deze drukte ook maar met een korrel zout. Maar dit boeit de media natuurlijk geen hol.
Zo lekker anekdotisch ook. "Het was weer veel te druk in de binnenstad vandaag!" :')
pi_196464375
Ik kan het artikel niet terugvinden, maar in sommige 'drukke' steden liep er slechts 30% van het aantal bezoekers van vorig jaar. Dus als er dan geroepen wordt 'mensen luisteren niet naar de oproep om niet te komen', dan zit die 70% die is thuisgebleven zoals ik van :{ :{ :{ Of dan gaan ze op vrijdag ipv zaterdag, zoals opgeroepen, ja dan word het vrijdag natuurlijk druk. 'Kom niet in het weekend,' en daarbij even vergeten dat er hele volksstammen zijn die dan werken en weinig keus hebben. Willen ze de koopzondag afschaffen, dan wordt het dus op zaterdag nog drukker.
Kun je wel roepen 'bestel online!' maar dat is ook niet altijd de uitkomst en mensen willen nu graag koopjes scoren zodat ze het met kerst nog een beetje leuk willen hebben thuis.

Het is allemaal heel dubbel natuurlijk.
Tap tap tap
pi_196464634
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:37 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik pakte vandaag helaas een kort stukje sbs6 met aankondiging HvN mee, waarin werd beweerd dat het 'veel te druk' was in de binnensteden.
Erg benieuwd wie dan bepaalt dat het 'te druk' is. Ik zou dit alleen durven beweren wanneer ik hard kan aantonen dat een dergelijke drukte een onacceptabele virusverspreiding tot gevolg heeft. Net zoals alle paas- en pinksterpieken uit zijn gebleven neem ik deze drukte ook maar met een korrel zout. Maar dit boeit de media natuurlijk geen hol.
Doodziek wordt je van de media wat dat betreft. Net als in het voorjaar, constant sensatie zoeken. En ondertussen weten we allang dat het buiten zo’n vaart niet loopt. Belachelijk gedoe ook van de burgermeesters, om 16:10 winkels gaan sluiten die anders 50 minuten later dichtgingen. Het enige wat je bereikt is dat men massaal gaat dringen om naar de auto te komen in plaats van een geleidelijke uitstroom van publiek.
  zondag 29 november 2020 @ 13:20:58 #174
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196465424
Vandaag beginnen we eens met de grafiek en dat plaats ik het tekstje er wel onder:



Allereerst: Wat een topgrafiek. Dit ziet er werkelijk fantastisch uit.
Dan: Ik snap er met de dag minder van, dat is dan wel weer jammer. Hoe ging het de afgelopen 2 dagen. Opeens werd er vrijdag een enorme instroom van de voorgaande donderdag gerapporteerd, maar echt, gigantisch. Aan het einde van de vrijdag stonden er al 150 genoteerd. Normaliter groeit dat dan gedurende de komende dagen nog door, dus dat zou een fikse toename gaan worden, ook tov de donderdag de week ervoor. Week-op-week gelijke opnamecijfers duidt op stabilisatie en dus vreesde ik al dat ik het S-woord moest gaan gebruiken. De zaterdag erop (gister dus) - eenzelfde beeld: een hoger opnamecijfer voor de vrijdag, dan op dezelfde dag de week eerder voor de vrijdag werd genoteerd. Twee dagen op rij hoger, dan moet je wel echt gaan vrezen voor een einde van de daling.
Maar, het beeld was diffuus. Voor de donderdag was er immers bijna niets bijgekomen - en dat is vreemd, erg vreemd. Dat hoort helemaal niet. Ik heb provosorisch wat teruggekeken adhv de grafieken die hier staan, en dan zien we van de afgelopen 10 dagen het volgende beeld:


Meestal komt er na de eerste rapportagedag, op de tweede dag direct nog een stuk of 20/30 bij. Nu, voor donderdag, zijn er na vrijdag nog maar 10 meldingen bijgekomen. Opeens lijkt die week-op-week-stijging een stuk minder zeker. Idem voor de vrijdag. De R gaat wel dichter naar de 1, maar dat had ik al eerder aangegeven dat de verwachting was. Alsof er een rapportageachterstand was, die er eigenlijk altijd al was, en die opeens grotendeels is weggewerkt de afgelopen 2 dagen.
En daar tegenover staat dan weer dat de zaterdag momenteel legendarisch lage aantallen rapporteert - nog altijd minder dan 50 en vanaf 1 uur komt er doorgaans niet heel veel extra's meer bij. Onduidelijk hoe sterk het weekendeffect is, maar dit duidt dan weer juist op een spectaculaire ontwikkeling de goede kant op. Maar dat kan bijna niet als we de de voorgaande dagen in ogenschouw nemen. Heel vreemd, we weten duidelijk te weinig ins en outs.

Ik heb de hele tijd gezegd dat met Sinterklaas het gemiddelde van de ziekenhuisopnames onder de 100 kan liggen, en laten we dat dus ook maar vasthouden. Dit weekend begint in ieder geval fantastisch.
pi_196465553
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 13:20 schreef VoMy het volgende:
Vandaag beginnen we eens met de grafiek en dat plaats ik het tekstje er wel onder:

[ afbeelding ]

Allereerst: Wat een topgrafiek. Dit ziet er werkelijk fantastisch uit.
Dan: Ik snap er met de dag minder van, dat is dan wel weer jammer. Hoe ging het de afgelopen 2 dagen. Opeens werd er vrijdag een enorme instroom van de voorgaande donderdag gerapporteerd, maar echt, gigantisch. Aan het einde van de vrijdag stonden er al 150 genoteerd. Normaliter groeit dat dan gedurende de komende dagen nog door, dus dat zou een fikse toename gaan worden, ook tov de donderdag de week ervoor. Week-op-week gelijke opnamecijfers duidt op stabilisatie en dus vreesde ik al dat ik het S-woord moest gaan gebruiken. De zaterdag erop (gister dus) - eenzelfde beeld: een hoger opnamecijfer voor de vrijdag, dan op dezelfde dag de week eerder voor de vrijdag werd genoteerd. Twee dagen op rij hoger, dan moet je wel echt gaan vrezen voor een einde van de daling.
Maar, het beeld was diffuus. Voor de donderdag was er immers bijna niets bijgekomen - en dat is vreemd, erg vreemd. Dat hoort helemaal niet. Ik heb provosorisch wat teruggekeken adhv de grafieken die hier staan, en dan zien we van de afgelopen 10 dagen het volgende beeld:
[ afbeelding ]

Meestal komt er na de eerste rapportagedag, op de tweede dag direct nog een stuk of 20/30 bij. Nu, voor donderdag, zijn er na vrijdag nog maar 10 meldingen bijgekomen. Opeens lijkt die week-op-week-stijging een stuk minder zeker. Idem voor de vrijdag. De R gaat wel dichter naar de 1, maar dat had ik al eerder aangegeven dat de verwachting was. Alsof er een rapportageachterstand was, die er eigenlijk altijd al was, en die opeens grotendeels is weggewerkt de afgelopen 2 dagen.
En daar tegenover staat dan weer dat de zaterdag momenteel legendarisch lage aantallen rapporteert - nog altijd minder dan 50 en vanaf 1 uur komt er doorgaans niet heel veel extra's meer bij. Onduidelijk hoe sterk het weekendeffect is, maar dit duidt dan weer juist op een spectaculaire ontwikkeling de goede kant op. Maar dat kan bijna niet als we de de voorgaande dagen in ogenschouw nemen. Heel vreemd, we weten duidelijk te weinig ins en outs.

Ik heb de hele tijd gezegd dat met Sinterklaas het gemiddelde van de ziekenhuisopnames onder de 100 kan liggen, en laten we dat dus ook maar vasthouden. Dit weekend begint in ieder geval fantastisch.
Heerlijk, door dit soort post weet ik dus dat ik niet de enige ben die uren naar die cijfers en statistieken zitten kijken, en dit week op week vergelijkt.
Inschat hoeveel er ongeveer nog bij komt. En inderdaad dat je in je hoofd hebt "dit is een piekdag. Dan 4 dagen daling dan weer iets stijging.." en dat er dan ineens soms een uitschieter tussen zit dat je er niks meer van snapt :').

Maar jij maakt het nog inzichtelijk ook met cijfers. Wordt gewaardeerd.
pi_196465578
Dank weer @VoMy!
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 14:46:09 #177
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196466860
Ik doe ook maar weer 's mee :)

Hieronder de cijfers vanaf 11 november, uitgesplitst op dag. Op de X-as de dag waarop de gegevens in het bestand van het RIVM staan, op de Y-as de datum zoals gemeld bij/door GGD (de DOO/DON/DPL datum):



En diezelfde data gevisualiseerd:


Wat me opvalt is dat er een kortere tijd tussen de data die 'compleet' is en de huidige dag zit. Waar we de afgelopen maanden telkens een dag of 10 hadden waarop we konden rekenen voor grote wijzigingen, lijkt dat nu zo'n 7 dagen te zijn.

Ik denk dat dat komt doordat mensen sneller getest kunnen worden en sneller uitslag hebben, waardoor er een minder lange periode verstrijkt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196466882
quote:
Status 29-11

Positief getest 518.910, toename: 5.585
Ziekenhuisopnames 17.566 (3,4% van positief getest), toename: 73
IC-opnames 5.483 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.349 (1,8% van positief getest), toename: 23
Ennn weer omhoog. Rollercoaster.
Zitten denk ik ook weer oude cijfers bij, want in R'dam zijn er bijvoorbeeld echt veel meer en in mijn dorp ook weer ineens.
Tap tap tap
pi_196467073
Hebben ze nou deze week precies om de dag laten stijgen en dalen? :+

Dus ja, ook namens mij dank voor de statistieken in dit topic! ^O^
pi_196468324
Ja, het is deze week echt een "op-en-af-week"!
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196470749
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 14:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ennn weer omhoog. Rollercoaster.
Zitten denk ik ook weer oude cijfers bij, want in R'dam zijn er bijvoorbeeld echt veel meer en in mijn dorp ook weer ineens.
Ik denk het ook, sowieso deze hele week veel 'ups en downs' daardoor schat ik zo in.
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196473821
Het wisselt echt hard, maar over 7 dagen gezien valt het wel mee volgens mij. Dat is vrij stabiel.

Helaas hier in de gemeente slecht nieuws, in een verzorgingshuis waar eerst al tientallen besmettingen waren met 20+ overledenen (in maart) is nu weer een uitbraak met 16 besmettingen. Hopelijk overleven deze mensen allemaal, maar het zijn geen jonge fitte mensen :'(

Maar laten we positief blijven, ziekenhuisopnames dalen maar door. Gaat niet in de turbo, maar wel gestaag en stopt niet. Erg fijn!
  zondag 29 november 2020 @ 19:34:11 #183
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196474034
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 19:19 schreef GereDathan het volgende:
Het wisselt echt hard, maar over 7 dagen gezien valt het wel mee volgens mij. Dat is vrij stabiel.

Helaas hier in de gemeente slecht nieuws, in een verzorgingshuis waar eerst al tientallen besmettingen waren met 20+ overledenen (in maart) is nu weer een uitbraak met 16 besmettingen. Hopelijk overleven deze mensen allemaal, maar het zijn geen jonge fitte mensen :'(

[...]
Wat naar. Ik hoop het met je mee.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196476409
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 13:20 schreef VoMy het volgende:
-knip-
Toch wel bizar dat nu eindelijk het testen redelijk op orde is, alleen het doorgeven van testresultaten er aan schort.
pi_196477314
Een familielid van mij is positief getest voor Corona. Als je op internet gaat zoeken naar ervaringen wordt je helemaal gek omdat vooral mensen met hele zware symptomen zich geroepen voelen er iets over te schrijven (de verre verre minderheid).

Dit familielid heeft ongeveer een weekje last gehad van hoesten (vooral 's nachts), wat hoofdpijn en soms vermoeidheid. Na een week voelde hij zich veel beter en kon niet wachten om eindelijk weer de deur uit te gaan voor een wandeling omdat hij gek werd van het binnen zitten.

Veruit de meeste mensen hebben dit soort klachten of nog veel milder.. denk dat het belangrijk is om dit soort ervaringen ook te melden zodat mensen zich minder druk maken als ze positief getest worden en op internet gaan zoeken.
Alpha kenny one
  maandag 30 november 2020 @ 07:29:56 #186
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196479687
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 22:53 schreef falling_away het volgende:
Een familielid van mij is positief getest voor Corona. Als je op internet gaat zoeken naar ervaringen wordt je helemaal gek omdat vooral mensen met hele zware symptomen zich geroepen voelen er iets over te schrijven (de verre verre minderheid).

Dit familielid heeft ongeveer een weekje last gehad van hoesten (vooral 's nachts), wat hoofdpijn en soms vermoeidheid. Na een week voelde hij zich veel beter en kon niet wachten om eindelijk weer de deur uit te gaan voor een wandeling omdat hij gek werd van het binnen zitten.
Fijn om te horen.
quote:
Veruit de meeste mensen hebben dit soort klachten of nog veel milder.. denk dat het belangrijk is om dit soort ervaringen ook te melden zodat mensen zich minder druk maken als ze positief getest worden en op internet gaan zoeken.
Helemaal mee eens. _O_
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  maandag 30 november 2020 @ 07:30:08 #187
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196479688
Goeiemorgen,

In deze post meld ik wekelijks, op de maandagochtend:
1) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE[1] en de wijzigingen ten opzichte van eerdere weken;
2) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE[1] en de wijzigingen ten opzichte van eerdere weken; en
3) wekelijks op de maandagochtend de belangrijkste informatie van het Dashboard coronavirus, van de Rijksoverheid.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Maandag 30 november: 505 (absolute daling: 16; relatieve daling: 2,9%);
- Zondag 29 november: 520 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zaterdag 28 november: 521 (absolute daling: 17; relatieve daling: 3,2%);
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%);
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%);
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%);
- Dinsdag 24 november: 541 (absolute daling: 10; relatieve daling: 1,8%).

Dit zijn de aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC van de afgelopen 28 weken, beginnend op maandag 20 april (met daarachter vanaf week 18 de absolute en de relatieve wijziging ten opzichte
van de week ervóór):
[2]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De totale daling over de laatste 33 weken is (1.040 -/- 505 =) 535. De gemiddelde daling per dag over de laatste 33 weken is (535 : 33 =) 16,2. Dat is in totaal een daling van (1.040 -/- 505 : 1.040 x 100% =) 51,4%. De gemiddelde daling per week over de laatste 33 weken is 1,6%.

Het totaalaantal Nederlandse IC’s met ten minste één bewezen of verdachte COVID-19-patiënt is gelijk gebleven op 76.

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Maandag 30 november: 1.448 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,3%);
- Zondag 29 november: 1.467 (absolute daling: 42; relatieve daling: 2,7%);
- Zaterdag 28 november: 1.509 (absolute stijging: 51; relatieve stijging: 3,5%);
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%);
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%);
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%);
- Dinsdag 24 november: 1.540 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,1%).

Dit zijn de aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de Nederlandse verpleegafdelingen van de afgelopen 22 weken, beginnend op maandag 20 april (met daarachter vanaf week 21 de absolute en de relatieve wijziging ten opzichte van de week ervóór):[2]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De totale stijging over de laatste 29 weken is (1.448 -/- 703 =) 745. De gemiddelde stijging per dag over de laatste 29 weken is (745 : 29 =) 25,7. Dat is in totaal een stijging van (1.448 -/- 703 : 703 x 100% =) 106,0%. De gemiddelde stijging per week over de laatste 29 weken is 3,7%.

3) DE BELANGRIJKSTE CIJFERS UIT HET DASHBOARD CORONAVIRUS, VAN DE RIJKSOVERHEID
Wat je op dit moment (stand van zaken zondag 29 november 2020, om 14.33 u.) in het Dashboard ziet, is dat onder meer het aantal:
1) positief geteste mensen per 100.000 inwoners per dag, 32,2 is.
2) positief geteste mensen 5.609 is.
3) mensen met COVID-19 dat besmettelijk is voor anderen 108.793 is.
4) mensen dat besmet wordt door één besmettelijke person (het reproductiegetal) 1,02 is.
5) ziekenhuisopnames per dag, gemiddeld over de afgelopen 3 dagen, 109,7 is.
6) IC-opnames per dag, gemiddeld over de afgelopen 3 dagen, 19 is.
7) virusdeeltjes in het rioolwater per 100.000 inwoners 212,93 is.

Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.

Voetnoten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196482972
Zo, we zijn er weer! Baby James is geboren
Ineens maakt al die corona niet meer uit, je leeft heerlijk in je eigen bubbel :P
pi_196483077
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:56 schreef Abdus18 het volgende:
Zo, we zijn er weer! Baby James is geboren
Ineens maakt al die corona niet meer uit, je leeft heerlijk in je eigen bubbel :P
Gefeliciteerd! :) *O*
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196483463
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:56 schreef Abdus18 het volgende:
Zo, we zijn er weer! Baby James is geboren
Ineens maakt al die corona niet meer uit, je leeft heerlijk in je eigen bubbel :P
Gefeliciteerd!!! *O*

Gaat het goed met jullie allemaal?
pi_196483819
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 13:35 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!!! *O*

Gaat het goed met jullie allemaal?
Ja, alles top!
Vrouw nog wat veel last maar komt goed! :)
pi_196483831
Het is tijd voor weer een leuk positief weetje. Ongeveer vandaag is de laatste patiënt van de IC gegaan die er lag van de periode juli-augustus. Dat betekent dat er nu bekend is wat de gemiddelde ligduur is geweest in de afgelopen maanden, dit kun je hier zien:



We zijn dus van 20,6 dagen in de eerste golf teruggegaan naar 16,3 dagen. Dat is ongeveer 20% korter. Lekker!
  maandag 30 november 2020 @ 14:11:44 #193
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196483921
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:04 schreef GereDathan het volgende:
Het is tijd voor weer een leuk positief weetje. Ongeveer vandaag is de laatste patiënt van de IC gegaan die er lag van de periode juli-augustus. Dat betekent dat er nu bekend is wat de gemiddelde ligduur is geweest in de afgelopen maanden, dit kun je hier zien:

[ afbeelding ]

We zijn dus van 20,6 dagen in de eerste golf teruggegaan naar 16,3 dagen. Dat is ongeveer 20% korter. Lekker!
Maar zie ik dus goed dat er nu nog iemand van de eerste golf op de IC ligt? :o
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 30 november 2020 @ 14:18:29 #194
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196484002
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:04 schreef GereDathan het volgende:
Het is tijd voor weer een leuk positief weetje. Ongeveer vandaag is de laatste patiënt van de IC gegaan die er lag van de periode juli-augustus. Dat betekent dat er nu bekend is wat de gemiddelde ligduur is geweest in de afgelopen maanden, dit kun je hier zien:

[ afbeelding ]

We zijn dus van 20,6 dagen in de eerste golf teruggegaan naar 16,3 dagen. Dat is ongeveer 20% korter. Lekker!
Wat we ook zien is dat waar patiënten in de eerste golf snel doodgingen op de IC, gemiddelde ligtijd 15,7 dagen tegen 22 voor degenen die het overleefden, was dat in juli/augustus andersom: degenen die het niet overleefden lagen langer, 22,2 dagen, dan degenen die ontslagen werden uit het ziekenhuis, die lager gemiddeld maar 13,8 dagen.
pi_196484167
Het NOS is vandaag snel met cijfers:
quote:
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 4610 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 987 minder dan gisteren werden gemeld.

Er zijn 134 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen in het ziekenhuis, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Dat zijn 22 nieuwe opnames meer dan gisteren.

Op de intensive care werden 18 nieuwe patiënten opgenomen, bijna allemaal doorgestroomd vanaf de verpleegafdelingen. Dat zijn evenveel als gisteren.

In totaal liggen er nu 1721 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1700), van wie 481 op de IC (gisteren: 506).
Dus veel fluctuatie in dagcijfers van besmettingen, net zolas de afgelopen dagen maar nu de goede kant op :)
Wel meer mensen in het ziekenhuis, maar vooral omdat er weinig uitstroom is (zolas vaker in het weekend). De instroom is laag.
Zeker IC gaat de laatste dagen de goede kant op: drie dagen op rij minder dan 20 nieuwe IC opnames (volgens mij sinds oktober niet onder de 20 per dag geweest, wel boven de 60 per dag). En vandaag is de IC bezetting 25 personen minder dan gisteren.
pi_196484240
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:56 schreef Abdus18 het volgende:
Zo, we zijn er weer! Baby James is geboren
Ineens maakt al die corona niet meer uit, je leeft heerlijk in je eigen bubbel :P
Babynieuws! O+ Gefeliciteerd!! *O*
pi_196484336
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:11 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Maar zie ik dus goed dat er nu nog iemand van de eerste golf op de IC ligt? :o
Ja, 2 zelfs in totaal. Ik vraag mij af hoe je er aan toe bent na 233 dagen IC -O-
pi_196484342
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:42 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ja, 2 zelfs in totaal. Ik vraag mij af hoe je er aan toe bent na 233 dagen IC -O-
Ja en de familie dan :{
Tap tap tap
pi_196484388
Overigens weer ruim 1000 omlaag:

quote:
Status 30-11

Positief getest 523.478, toename: 4.568
Ziekenhuisopnames 17.618 (3,4% van positief getest), toename: 52
IC-opnames 5.509 (1,1% van positief getest)
Overleden 9.376 (1,8% van positief getest), toename: 27
pi_196484392
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:42 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja en de familie dan :{
Ik wil mij er geen voorstelling van maken.
pi_196484437
Mooi stuk omlaag weer, hopelijk een begin van een week met meer dalingen en niet dat op-en-af-gedoe van afgelopen week. We gaan het zien! :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  maandag 30 november 2020 @ 15:22:38 #202
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196484769


Weekendcijfers zijn tot nu toe ontzettend laag. Even afwachten wat de maandagpiek gaat zijn. Nog steeds op koers om komend Sinterklaasweekend gemiddeld onder de 100 opnames te komen zo lijkt het in ieder geval.
R ook nog steeds onder de 1, gaat afhankelijk van de maandag/dinsdag-cijfers ook weer wat dalen tot onder de 0,9 zelfs. In het huidige tempo zou het aantal ziekenhuisopnames rond de jaarwisseling de drempelwaarde kunnen passeren:
https://coronadashboard.r(...)k/ziekenhuis-opnames (laatste dagen hier zijn zeer onvolledig door sterke vertraging).
  maandag 30 november 2020 @ 15:30:32 #203
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_196485183
Hier ook wat nieuws:

twitter


@Momo postte die tweet in het vaccin topic.

0 (NUL!) severe cases in de vaccin groep, 30(!) in de placebo groep. Die vaccins gaan ons weer normaal laten leven.
pi_196485336
Heerlijk dat vaccin nieuws! Ik hoorde dat de UK al op 7 december wil starten, zouden ze daar al voorkennis hebben wanneer de goedkeuringen komen?
  maandag 30 november 2020 @ 16:12:15 #206
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196485403
pi_196485728
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:08 schreef GereDathan het volgende:
Heerlijk dat vaccin nieuws! Ik hoorde dat de UK al op 7 december wil starten, zouden ze daar al voorkennis hebben wanneer de goedkeuringen komen?
Ik denk dat de UK dat meer in eigen hand heeft sinds Brexit, vandaar dat dat misschien iets duidelijker is. Maar een aantal ziekenhuizen hebben te horen gekregen inderdaad dat ze de eerste leveringen van het Pfizer vaccine kunnen verwachten 7-9 december.
pi_196485878
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Ik denk dat de UK dat meer in eigen hand heeft sinds Brexit, vandaar dat dat misschien iets duidelijker is. Maar een aantal ziekenhuizen hebben te horen gekregen inderdaad dat ze de eerste leveringen van het Pfizer vaccine kunnen verwachten 7-9 december.
Dan zal het hier niet heel ander zijn verwacht ik, na goedkeuring zal het vaccinatiegeweld overal ter wereld losbarsten denk ik.

Spannende tijd, hoe eerder hoe beter!
pi_196486006
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:54 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dan zal het hier niet heel ander zijn verwacht ik, na goedkeuring zal het vaccinatiegeweld overal ter wereld losbarsten denk ik.

Spannende tijd, hoe eerder hoe beter!
Ik ga popcorn bestellen.
Tap tap tap
  maandag 30 november 2020 @ 17:03:15 #210
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196486018
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:54 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dan zal het hier niet heel ander zijn verwacht ik, na goedkeuring zal het vaccinatiegeweld overal ter wereld losbarsten denk ik.

Spannende tijd, hoe eerder hoe beter!
Hebben we toch nog een reden om elkaar op 1 januari het beste te wensen voor het nieuwe jaar.
  maandag 30 november 2020 @ 17:06:31 #211
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_196486069
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_196487325
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 17:02 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ga popcorn bestellen.
Als je een vaccin hebt mag je bij mij langskomen en genieten we samen van de consternatie *O*
pi_196487776
Weer wat grafieken:

Voor de maandagen 9,16 en 23 november is duidelijk een piek ten opzichte van de dag ervoor zichtbaar. De pieken van 9 en 16 november zijn vergelijkbaar en rond de 6000, die van 23 november is een stuk lager (<5000).


In de dagelijkse nieuwe cijfers is een sterke variatie te zien. Dagen met een laag aantal besmettingen laten voor de dag ervoor (t-1) een laag aantal (onder de 1200) zien (oranje paars blauw)Dagen waarop het aantal besmettingen hoog is laten ook een hoog aantal (rond de 1400) op de vorige dag (t-1) zien (rood, geel, lichtblauw). Dezelfde curves laten ook een hoog aantal voor twee dagen geleden (t-2) zien van rond de 500 gevallen terwijl dit voor, terwijl de drie andere curves daar een waarde van onder de 200 laten zien.

En het 7-daags gemiddelde van de nieuwe ziekenhuisopnames en uitstroom:

De afgelopen dagen een flinke afname van de instroom in de kliniek. Er is nu ook een afname van de uitstroom van patienten. Dat is ook niet vreemd. Als er minder mensen in het ziekenhuis liggen kunnen er ook minder patienten ontslagen worden.
Ook op de IC is een daling van zowel de opnames als de uitstroom zichtbaar.
pi_196488920
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:54 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dan zal het hier niet heel ander zijn verwacht ik, na goedkeuring zal het vaccinatiegeweld overal ter wereld losbarsten denk ik.

Spannende tijd, hoe eerder hoe beter!
Ze zullen nu hun productieprocessen en distributie kanalan aan het maximaliseren zijn overal. Waarschijnlijk zullen er de eerste maanden van het Pfizer en Moderna vaccin nog niet veel doses beschikbaar zijn. Engeland maakt de keuze om eerst zorgpersoneel ipv ouderen te vaccineren, vooral ivm de distributie uitdagingen van de RNA vaccins. Ik kan me voorstellen dat andere landen dat anders doen, zeker gezien dat de vaccin ook lijken te zorgen tot minder ziekte als men ziek wordt, dat zou ook onder ouderen het aantal ziekenhuisopnames sterk kunnen reduceren.
Komt het Oxford vaccin beschikbaar dan zijn er mogelijk wel heel snel heel veel doses beschikbaar, maar er zijn wat vragen gerezen over dat vaccin. Persoonlijk denk ik niet dat dat veel invloed moet hebben op het proces om toestemming te krijgen. De vragen hebben niet betrekking op de veiligheid, en zelfs de effectivitiet in de slechtste groep is in principe hoger dan wat men voldoende achtte om het toe te passen. Fingers crossed, maar ik ga er wel vanuit dat er deze week nog meer goed vaccin nieuws naar buiten komt.
  dinsdag 1 december 2020 @ 08:53:32 #215
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196493857
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Dinsdag 1 december: 495 (absolute daling: 10; relatieve daling: 2,0%);
- Maandag 30 november: 505 (absolute daling: 16; relatieve daling: 2,9%);
- Zondag 29 november: 520 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zaterdag 28 november: 521 (absolute daling: 17; relatieve daling: 3,2%);
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%);
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%);
- Woensdag 25 november: 536 (absolute daling: 5; relatieve daling: 0,9%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Dinsdag 1 december: 1.472 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 1,7%);
- Maandag 30 november: 1.448 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,3%);
- Zondag 29 november: 1.467 (absolute daling: 42; relatieve daling: 2,7%);
- Zaterdag 28 november: 1.509 (absolute stijging: 51; relatieve stijging: 3,5%);
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%);
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%);
- Woensdag 25 november: 1.518 (absolute daling: 22; relatieve daling: 1,4%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196494265
Ook de verpleegopnames zijn aan de jojo begonnen. Maar gelukkig nog wel trapsgewijs omlaag.

IC onder de 500 is ook een mooie mijlpaal weer!
  dinsdag 1 december 2020 @ 12:47:14 #217
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_196499111
4045 nieuwe besmettingen
Tap tap tap
  dinsdag 1 december 2020 @ 14:27:25 #219
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_196499200
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:22 schreef CherryLips het volgende:
4045 nieuwe besmettingen
Weekcijfers ook weer lager *O*

Het aantal coronagevallen is ook de afgelopen week licht gedaald. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) kreeg in de afgelopen zeven dagen 33.949 meldingen van positieve coronatests. Een week eerder waren het er 36.931 en de week daarvoor 37.706.

https://www.ad.nl/nieuws/(...)lopen-week~ac2fd1ed/
pi_196499665
In het (nieuwe) formaat van BDDataplan:
quote:
Status 01-12

Positief getest (*1) +4.045 (527.523)
Ziekenhuisopnames (*1) +59 (17.677), 3,4% van positief getest
Kliniek-opnames (*2) -35 (momenteel 1.205)
IC-opnames (*2) -3 (478 momenteel, 5.534 tot nu toe), 1,0% van positief getest
Overleden (*1) +62 (9.438), 1,8% van positief getest
pi_196499693
En van het LCPS:
quote:
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1683, 38 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1205 buiten de Intensive Care, 35 minder dan gisteren. Op de IC liggen 478 COVID-patiënten, 3 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 506 non-COVID-patiënten op de IC, 31 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 984, 28 meer dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 187 in de kliniek en 20 op de IC.
Zoals meestal op dinsdag meer nieuwe opnames dan op maandag. Echter veel minder nieuwe opnames dan wel geweest is. Wederom een beperkt aantal nieuwe opnames op de IC.
pi_196499860
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 14:50 schreef simonblue het volgende:
In het (nieuwe) formaat van BDDataplan:
[..]

Mooie cijfers zeg! Wel effe wennen dat de layout net even anders is. :P
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196499900
Gaat wel weer wat bureaucratie overheen met dat vaccin of niet? Eind december pas aanvraag voor NL.
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:19:46 #224
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196500081
Nette cijfers hoor. _O_
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196500166
https://www.nu.nl/coronav(...)nuari-van-start.html

quote:
De Jonge: Als alles meezit gaat vaccinatie in de week van 4 januari van start
Tap tap tap
pi_196500186
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:05 schreef Noordzijde het volgende:
Gaat wel weer wat bureaucratie overheen met dat vaccin of niet? Eind december pas aanvraag voor NL.
Valt mee.zoals ik het begrijp kan de EU goedkeuring op 29 december komen.
Dus beginnen vaccineren op 4 Jan is dan mooi snel toch?
pi_196500243
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:26 schreef koemleit het volgende:

[..]

Valt mee.zoals ik het begrijp kan de EU goedkeuring op 29 december komen.
Dus beginnen vaccineren op 4 Jan is dan mooi snel toch?
Zekers! Toch wel iets om het glas op te heffen met de jaarwisseling! :) *O*
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_196500344
Een datum om naar uit te kijken, een soort vastigheid, dat is zeker mooi!

Ik blijf me verbazen dat ze weer zeggen dat de R op 1.02 lag. Terwijl voor de derde week op rij er minder besmettingen zijn, percentage positieve tests gedaald is en het aantal tests gestegen, dan is de R afgelopen weken echt wel onder de 1 geweest. Gelukkig zijn er mensen die het positiever inzien hier!
  dinsdag 1 december 2020 @ 15:56:59 #229
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196500598
Met de instroom van maandag die nu deels bekend is, verandert er niets aan het beeld dat het een prima weekendje was, wat de opnames betreft. Het past ook wel in het beeld dat je terugziet op sites als medischinfo.nl en in deze postreeks, dat het aantal opnames in de ziekenhuizen heel gestaag, wars van alle testaantallen, omlaag gaat. Als het over het afgelopen 'weekend' (za t/m di) uit gaat komen op een totaal van zo om en nabij de 480 - 120 per dag - dan is het niet ver meer naar de 100. Dat lijkt me een prima schatting, tenzij de rapportageachterstand toch weer gekke dingen gaat doen, maar dinsdag is daar normaliter meer een dag voor dan een woensdag.

De nieuwe grafiek:


Mooi ding. De zaterdag (81) én zondag (91) staan nog op minder dan 100 opnames, waarbij ik de zaterdag een 95% kans (nattevingerwerk) geef om onder de 100 te blijven staan - en de zondag ook een goede. Kijken we terug in de tijd, zien we dat dat voor het laatst sinds zondag 27 september gebeurt zijn - sowieso zitten we qua gemiddelde opnames nu ongeveer op het niveau van begin oktober.
Waar is het dan nog op wachten? Goede vraag. Het is leuk om 'doelen' te stellen zoals een gemiddelde van onder de 100, maar het is niet echt duidelijk welke waarde nodig is om versoepelingen toe te staan. De regering zou kunnen kiezen voor een strategie waarbij eerst een paar kleine versoepelingen worden toegestaan - niet zoveel dat het de besmettingen weer stijgen, de R die uit de ziekenhuisopnames komt schommelt volgens mij dus rond de 0,9 en dan is er niet heel veel speling - maar ook kunnen wachten tot het echt heel erg laag ligt en dan in een keer meer versoepelingen doorvoeren.

Tot nu toe keek ik elke keer naar 'onder de 100' en dan specifiek naar de waarde op Sinterklaasavond. Waarom weet ik niet, het is hier begonnen, toen de gemiddelde opnames net rond de 200 per dag zaten:

quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:12 schreef VoMy het volgende:

Stel dat deze R's op 0,8 blijven hangen, dan zou het aantal nieuwe opgenomen patiënten per dag elke 2 weken meer dan halveren. Dat zou het aantal patiënten dat per dag het ziekenhuis in moet rond Sinterklaas onder de 50 brengen - een fantastisch vooruitzicht, laten we hopen dat het ook zo gaat zijn. Ook bij een waarde van rond de 0,85 zal het vrij hard teruglopen - niet tot 50 maar wel onder de 100.
Straks is het Sinterklaas geweest, dan blijkt dat het spot on was en gaan we die dag onder de 100, en dan is iets nieuws nodig. Dat gaat worden om met Oud&Nieuw onder de 40 opnames per dag te zitten - een signaalwaarde volgens het dashboard. We hebben nog een maand, dus dat het is een echte langetermijnvoorspelling. Ik geloof persoonlijk niet zonder cijfermatige aanwijzingen daarvoor in de desastreuze effecten van winkelend publiek, noch in dat van 'de feestdagen', en voorlopig lijkt er geen beleidswijziging aan te komen, dus we gaan in gestrekte draf omlaag richting de 40.

Hoe haalbaar is het?
Onder de 40 met Oud&Nieuw. 30 dagen vanaf nu, dus de R komt zo'n 7 a 8 keer 'voorbij', en er moet ongeveer 2/3e (stel we zitten nu op 120) van de besmettingen af. De zevendemachtswortel van 0,33 = 0,85. Wat hebben we dus nodig? Een R van rond de 0,85. Dat wordt lastig. Ik stel een doel en concludeer nu al bijna dat we het niet gaan redden. Jammer jammer, maar de hoop leeft het langst. Waarom zouden we het dan toch kunnen redden?

- We testen steeds meer terwijl het aantal besmettelijken afneemt, dus het aantal mensen dat ongezien besmet is neemt verhoudingsgewijs af, wat op de lange termijn besmettingen voorkomt (en dus ziekenhuisopnames)
- De BCO wordt - hopelijk - steeds effectiever door opschaling én doordat er steeds minder besmettingen zijn én doordat de BCO steeds effectiever wordt (en je clusters sneller hebt opgespoord). Zichzelf versterkend effect.
- Richting de feestdagen neemt het aantal gewerkte uren af, en dat lijkt een belangrijke indicator voor de verspreiding (minder werken = minder besmettingen).

En dan zitten we op 40 besmettingen per dag, gemiddeld, en dan? Dan zijn we weer op het niveau van midden september, maar dan met een trend de goede kant op. Mochten de maatregelen dan versoepeld worden, zoals onder andere veel sportbonden hopen, duurt het nog weer een week ofzo voordat we dat terugzien in oplopende besmettingscijfers - een week waarin de opnames alleen maar verder dalen. Ik denk dat het kan.
pi_196500642
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:56 schreef VoMy het volgende:
Met de instroom van maandag die nu deels bekend is, verandert er niets aan het beeld dat het een prima weekendje was, wat de opnames betreft. Het past ook wel in het beeld dat je terugziet op sites als medischinfo.nl en in deze postreeks, dat het aantal opnames in de ziekenhuizen heel gestaag, wars van alle testaantallen, omlaag gaat. Als het over het afgelopen 'weekend' (za t/m di) uit gaat komen op een totaal van zo om en nabij de 480 - 120 per dag - dan is het niet ver meer naar de 100. Dat lijkt me een prima schatting, tenzij de rapportageachterstand toch weer gekke dingen gaat doen, maar dinsdag is daar normaliter meer een dag voor dan een woensdag.

De nieuwe grafiek:
[ afbeelding ]

Mooi ding. De zaterdag (81) én zondag (91) staan nog op minder dan 100 opnames, waarbij ik de zaterdag een 95% kans (nattevingerwerk) geef om onder de 100 te blijven staan - en de zondag ook een goede. Kijken we terug in de tijd, zien we dat dat voor het laatst sinds zondag 27 september gebeurt zijn - sowieso zitten we qua gemiddelde opnames nu ongeveer op het niveau van begin oktober.
Waar is het dan nog op wachten? Goede vraag. Het is leuk om 'doelen' te stellen zoals een gemiddelde van onder de 100, maar het is niet echt duidelijk welke waarde nodig is om versoepelingen toe te staan. De regering zou kunnen kiezen voor een strategie waarbij eerst een paar kleine versoepelingen worden toegestaan - niet zoveel dat het de besmettingen weer stijgen, de R die uit de ziekenhuisopnames komt schommelt volgens mij dus rond de 0,9 en dan is er niet heel veel speling - maar ook kunnen wachten tot het echt heel erg laag ligt en dan in een keer meer versoepelingen doorvoeren.

Tot nu toe keek ik elke keer naar 'onder de 100' en dan specifiek naar de waarde op Sinterklaasavond. Waarom weet ik niet, het is hier begonnen, toen de gemiddelde opnames net rond de 200 per dag zaten:
[..]

Straks is het Sinterklaas geweest, dan blijkt dat het spot on was en gaan we die dag onder de 100, en dan is iets nieuws nodig. Dat gaat worden om met Oud&Nieuw onder de 40 opnames per dag te zitten - een signaalwaarde volgens het dashboard. We hebben nog een maand, dus dat het is een echte langetermijnvoorspelling. Ik geloof persoonlijk niet zonder cijfermatige aanwijzingen daarvoor in de desastreuze effecten van winkelend publiek, noch in dat van 'de feestdagen', en voorlopig lijkt er geen beleidswijziging aan te komen, dus we gaan in gestrekte draf omlaag richting de 40.

Hoe haalbaar is het?
Onder de 40 met Oud&Nieuw. 30 dagen vanaf nu, dus de R komt zo'n 7 a 8 keer 'voorbij', en er moet ongeveer 2/3e (stel we zitten nu op 120) van de besmettingen af. De zevendemachtswortel van 0,33 = 0,85. Wat hebben we dus nodig? Een R van rond de 0,85. Dat wordt lastig. Ik stel een doel en concludeer nu al bijna dat we het niet gaan redden. Jammer jammer, maar de hoop leeft het langst. Waarom zouden we het dan toch kunnen redden?

- We testen steeds meer terwijl het aantal besmettelijken afneemt, dus het aantal mensen dat ongezien besmet is neemt verhoudingsgewijs af, wat op de lange termijn besmettingen voorkomt (en dus ziekenhuisopnames)
- De BCO wordt - hopelijk - steeds effectiever door opschaling én doordat er steeds minder besmettingen zijn én doordat de BCO steeds effectiever wordt (en je clusters sneller hebt opgespoord). Zichzelf versterkend effect.
- Richting de feestdagen neemt het aantal gewerkte uren af, en dat lijkt een belangrijke indicator voor de verspreiding (minder werken = minder besmettingen).

En dan zitten we op 40 besmettingen per dag, gemiddeld, en dan? Dan zijn we weer op het niveau van midden september, maar dan met een trend de goede kant op. Mochten de maatregelen dan versoepeld worden, zoals onder andere veel sportbonden hopen, duurt het nog weer een week ofzo voordat we dat terugzien in oplopende besmettingscijfers - een week waarin de opnames alleen maar verder dalen. Ik denk dat het kan.
heerlijk optimistisch bericht dit :). Moet zeggen dat ik toch een soort van opgelucht ben met die 4 januari ook. Tuurlijk moet er geen tegenslag zijn, maar er is licht aan het einde van de tunnel. Vanaf maart wordt het sowiezo alleen maar beter tenzij er een nieuw virus komt (wat ik niet uitsluit).
pi_196500934
Wat een mooie posts hier vandaag!
pi_196505143
Ik was de hele dag weg en heb alle mooie positieve dingen gemist!

4 januari is een mooie datum, met alle gekke dagen in december en feit dat er nog geen goedkeuringen zijn is dat een prima vooruitzicht. Kunnen we mooi gas geven om 4 januari gelijk vol van start te gaan *O*
  woensdag 2 december 2020 @ 08:25:34 #233
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196510944
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Woensdag 2 december: 497 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,4%);
- Dinsdag 1 december: 495 (absolute daling: 10; relatieve daling: 2,0%);
- Maandag 30 november: 505 (absolute daling: 16; relatieve daling: 2,9%);
- Zondag 29 november: 520 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zaterdag 28 november: 521 (absolute daling: 17; relatieve daling: 3,2%);
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%);
- Donderdag 26 november: 530 (absolute daling: 5; relatieve daling: 1,1%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Woensdag 2 december: 1.412 (absolute daling: 60; relatieve daling: 4,1%);
- Dinsdag 1 december: 1.472 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 1,7%);
- Maandag 30 november: 1.448 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,3%);
- Zondag 29 november: 1.467 (absolute daling: 42; relatieve daling: 2,7%);
- Zaterdag 28 november: 1.509 (absolute stijging: 51; relatieve stijging: 3,5%);
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%);
- Donderdag 26 november: 1.510 (absolute daling: 8; relatieve daling: 0,5%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  woensdag 2 december 2020 @ 08:32:42 #234
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 08:54:55 #235
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196511213
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 15:56 schreef VoMy het volgende:
Straks is het Sinterklaas geweest, dan blijkt dat het spot on was en gaan we die dag onder de 100, en dan is iets nieuws nodig. Dat gaat worden om met Oud&Nieuw onder de 40 opnames per dag te zitten - een signaalwaarde volgens het dashboard. We hebben nog een maand, dus dat het is een echte langetermijnvoorspelling. Ik geloof persoonlijk niet zonder cijfermatige aanwijzingen daarvoor in de desastreuze effecten van winkelend publiek, noch in dat van 'de feestdagen', en voorlopig lijkt er geen beleidswijziging aan te komen, dus we gaan in gestrekte draf omlaag richting de 40.

Hoe haalbaar is het?
Onder de 40 met Oud&Nieuw. 30 dagen vanaf nu, dus de R komt zo'n 7 a 8 keer 'voorbij', en er moet ongeveer 2/3e (stel we zitten nu op 120) van de besmettingen af. De zevendemachtswortel van 0,33 = 0,85. Wat hebben we dus nodig? Een R van rond de 0,85. Dat wordt lastig. Ik stel een doel en concludeer nu al bijna dat we het niet gaan redden. Jammer jammer, maar de hoop leeft het langst. Waarom zouden we het dan toch kunnen redden?

- We testen steeds meer terwijl het aantal besmettelijken afneemt, dus het aantal mensen dat ongezien besmet is neemt verhoudingsgewijs af, wat op de lange termijn besmettingen voorkomt (en dus ziekenhuisopnames)
- De BCO wordt - hopelijk - steeds effectiever door opschaling én doordat er steeds minder besmettingen zijn én doordat de BCO steeds effectiever wordt (en je clusters sneller hebt opgespoord). Zichzelf versterkend effect.
- Richting de feestdagen neemt het aantal gewerkte uren af, en dat lijkt een belangrijke indicator voor de verspreiding (minder werken = minder besmettingen).

En dan zitten we op 40 besmettingen per dag, gemiddeld, en dan? Dan zijn we weer op het niveau van midden september, maar dan met een trend de goede kant op. Mochten de maatregelen dan versoepeld worden, zoals onder andere veel sportbonden hopen, duurt het nog weer een week ofzo voordat we dat terugzien in oplopende besmettingscijfers - een week waarin de opnames alleen maar verder dalen. Ik denk dat het kan.
Ik heb even een stukje van je post gepakt. Erg goede post weer!

Vergeet niet dat het verloop van de besmettingen momenteel heel anders is. Afgelopen week bijvoorbeeld zijn totaal (1801 + 1222 + 1109 + 795 + 631 + 521 + 324 +84) patiënten boven de 60 gemeld. Dat houdt in dat er totaal 6487 besmettingen vastgesteld in die groepen. Dat is zo'n 20% van het totaal.

Gaan we uit van een ziekenhuisopname percentage van 5% van die groep, heb je 't over 325 opnames in die week, oftewel 46 per dag.

De leeftijden daaronder gaan steeds verder omlaag qua noodzaak tot opname, dus jouw R is wellicht interessant voor deze cijfers, maar de cijfers van het aantal besmettelijken van het RIVM niet zo (omdat die niet discrimineert op leeftijd).
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  woensdag 2 december 2020 @ 11:34:40 #236
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196513537
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 08:54 schreef chratnox het volgende:
De leeftijden daaronder gaan steeds verder omlaag qua noodzaak tot opname, dus jouw R is wellicht interessant voor deze cijfers, maar de cijfers van het aantal besmettelijken van het RIVM niet zo (omdat die niet discrimineert op leeftijd).
Ja, dat is zeker zo. Als er maatregelen zijn die vooral gericht zijn op een bepaalde groep (bijvoorbeeld jongeren) dan duurt het lang voordat dit in die R-proxy's terecht komt. Als er op een gemiddelde dag op enigszins homogene wijze het virus verspreid wordt door Nederland, wat toch al bij al wel het geval lijkt te zijn, zeker omdat de virusverspreiding zich niet houdt aan leeftijds-/beroepsbubbels, dan kan je de trend er wel redelijk mee vangen - hoewel het bij waardes dichtbij de R=1 altijd onzekerder zal zijn dan als je een R >> 1 of R << 1 hebt. Als het aantal gevallen binnen de leeftijdsgroep 60+ hard afneemt, terwijl de rest van de bevolking weer steeds zieker wordt, dan gaat dat vanzelf zijn weerslag hebben op het aantal gevallen onder de senioren - die moeten uiteindelijk toch weer mee de pas in omdat ze met steeds grotere kans besmet gaan raken door 60-'ers.
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 11:36:59 #237
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196513578
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:34 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ja, dat is zeker zo. Als er maatregelen zijn die vooral gericht zijn op een bepaalde groep (bijvoorbeeld jongeren) dan duurt het lang voordat dit in die R-proxy's terecht komt. Als er op een gemiddelde dag op enigszins homogene wijze het virus verspreid wordt door Nederland, wat toch al bij al wel het geval lijkt te zijn, zeker omdat de virusverspreiding zich niet houdt aan leeftijds-/beroepsbubbels, dan kan je de trend er wel redelijk mee vangen - hoewel het bij waardes dichtbij de R=1 altijd onzekerder zal zijn dan als je een R >> 1 of R << 1 hebt. Als het aantal gevallen binnen de leeftijdsgroep 60+ hard afneemt, terwijl de rest van de bevolking weer steeds zieker wordt, dan gaat dat vanzelf zijn weerslag hebben op het aantal gevallen onder de senioren - die moeten uiteindelijk toch weer mee de pas in omdat ze met steeds grotere kans besmet gaan raken door 60-'ers.
We kunnen eens proberen de R te bereken op basis van de besmettingen aan de ene kant en ziekenhuisopnames aan de andere kant. Als we besmettingen van 3 weken terug en ziekenhuisopnames van een week terug pakken kunnen we wellicht kijken hoe groot die onzekerheidsmarge is.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  woensdag 2 december 2020 @ 12:23:55 #238
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196514338
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:36 schreef chratnox het volgende:

[..]

We kunnen eens proberen de R te bereken op basis van de besmettingen aan de ene kant en ziekenhuisopnames aan de andere kant. Als we besmettingen van 3 weken terug en ziekenhuisopnames van een week terug pakken kunnen we wellicht kijken hoe groot die onzekerheidsmarge is.
Er zit geloof ik gemiddeld een week tussen DOO en ziekenhuisopname. Bij de DOO is nog geleverd, de leeftijdsgroep (dacht ik) - is er niet ook info over een eventuele ziekenhuisopname? Er is per leeftijdsgroep wel een redelijk vast % dat het ziekenhuis ingaat, zie oa RIVM-rapporten.

In ieder geval zouden we dan alsvolgt te werk kunnen gaan:

- Pak de DOO per leeftijdsgroep op een dag (eventueel een gemiddelde).
- Iets met die coefficiënten, waarbij we de ZKH voor 1-1,5 week verderop proberen te voorspellen
- Kijken hoe goed die voorspelling is?
- Stappen die met ons doel te maken hebben.

Welk doel hebben we ermee voor ogen? Willen we de R berekenen? Het aantal positieven dat niet getest wordt (dit lijkt me een hele gave)? Het verschil tussen de door de DOO-voorspelde ziekenhuisopnames en het daadwerkelijke aantal ziekenhuisopnames, zegt wellicht iets over de verborgen coronapatiënten.
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 12:42:07 #239
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196514641
Ik heb idd meerdere doelen voor ogen:
- We kunnen proberen de R te berekenen op basis van DOO en die met ziekenhuizen vergelijken, dan kunnen we de onzerkerheid verkleinen
- Met de DOO per leeftijdsgroep kunnen we proberen de ziekenhuisopnames in de 7 tot 10 dagen erna in proberen te schatten idd
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196516098
Het 7-daags gemiddelde van het aantal positieve testen is 4827. Een week geleden was dat 5292.

Het 7-daags gemiddelde van het aantal ziekenhuisopnames is 129. Een week geleden was dat 167.
  woensdag 2 december 2020 @ 14:37:32 #241
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196516410


Het blijft in alle opzichten een weekend met verrassend weinig opnames. Over de afgelopen dagen zijn er gemiddeld 'maar' 110-120 ziekenhuisopnames geweest per dag, nog binnenkomende rapportages meegerekend. Dat is heel fijn nieuws en de geschatte R gaat ook weer een stukje omlaag. Je ziet toch dat de R# een beetje schommelt rond die 0,9, vaak net ietsjes erboven - in doorsnee 0,92 als ik er een waarde op zou moeten plakken.
Nu even een nieuw segmentje, in de race naar de 40 gemiddeld (drempelwaarde!) ga ik wat waardes neerzetten en dan de afnamesnelheid die nodig is om op 1 januari op/onder de 40 te zitten:

26 november: 151
27 november: 149
28 november: 146
29 november: 137-145
30 november: 119-30
1 december: 110-120

Geschatte uiteindelijke R# op jongste dag: +- 0.88
Geschatte R nodig vanaf de jongste dag: 0.85-0.88

Hoewel er geen marges staan bij de oudere dagen, zijn die ook nog wel aan verandering onderhevig, maar waarschijnlijk slechts kleine stapjes.
pi_196516419
De cijfers van vandaag:
quote:
Status 02-12

Positief getest +4.921 (532.444 totaal, 3,1% van bevolking)
Ziekenhuisopnames +59 (17.736 totaal, 3,3% van positief getest)
Kliniek-opnames -74, 1.131 momenteel
IC-opnames -3, 475 momenteel (5.565 totaal, 1,0% van positief getest)
Overleden +66 (9.504 totaal, 1,8% van positief getest)
Weliswaar een toename van het aantal besmettingen, maar de afgelopen weken lag dinsdag meestal een stuk lager (800-1000) dan de dag erna, dus wat dat betreft geen afwijking in ternd ten opzichte van eerdere weken.
pi_196516625
min 5% in de ziekenhuizen dus in een dag
pi_196516859
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.

Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_196517017
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef -Hakuna- het volgende:
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.

Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
Ga dan lekker weg.
  woensdag 2 december 2020 @ 15:21:59 #246
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196517100
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef -Hakuna- het volgende:
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.

Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
die mondkapjesplicht is wel 1 van de laatste dingen die ze weer gaan afschaffen verwacht ik
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196517300
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef -Hakuna- het volgende:
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.

Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
Ik begrijp de logica van jouw bestaan niet. En al helemaal niet de logica achter jouw post in dit topic. Ga je negativiteit maar spuwen in het centrale topic.
Alpha kenny one
pi_196517386
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef -Hakuna- het volgende:
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.

Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
Je snapt het niet dus het is stom. Oké.
Tap tap tap
  woensdag 2 december 2020 @ 15:43:27 #249
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196517477
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef -Hakuna- het volgende:
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.
Heb je weleens van statistiek gehoord? Je ziet toch allerlei trends?
quote:
Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
Oké, en wat maakt dat je dat hier post? Dit is het positiviteitstopic, niet het negativiteitstopic.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196517502
En de cijfers van het LCPS:
quote:
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1606, 77 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1131 buiten de Intensive Care, 74 minder dan gisteren. Op de IC liggen 475 COVID-patiënten, 3 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 531 non-COVID-patiënten op de IC, 25 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1006, 22 meer dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 142 in de kliniek en 25 op de IC.
Mooie daling, zeker in de kliniek. Het aantal nieuwe opnames is ook lager dan vorige week, zeker op de IC. Vergeleken met een week geleden is het 7-daags gemiddelde IC opnames gedaald van 33 naar 22, dus een derde minder!
pi_196517810
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 12:23 schreef VoMy het volgende:

[..]

Er zit geloof ik gemiddeld een week tussen DOO en ziekenhuisopname. Bij de DOO is nog geleverd, de leeftijdsgroep (dacht ik) - is er niet ook info over een eventuele ziekenhuisopname? Er is per leeftijdsgroep wel een redelijk vast % dat het ziekenhuis ingaat, zie oa RIVM-rapporten.

In ieder geval zouden we dan alsvolgt te werk kunnen gaan:

- Pak de DOO per leeftijdsgroep op een dag (eventueel een gemiddelde).
- Iets met die coefficiënten, waarbij we de ZKH voor 1-1,5 week verderop proberen te voorspellen
- Kijken hoe goed die voorspelling is?
- Stappen die met ons doel te maken hebben.

Welk doel hebben we ermee voor ogen? Willen we de R berekenen? Het aantal positieven dat niet getest wordt (dit lijkt me een hele gave)? Het verschil tussen de door de DOO-voorspelde ziekenhuisopnames en het daadwerkelijke aantal ziekenhuisopnames, zegt wellicht iets over de verborgen coronapatiënten.
Er wordt in de DOO data alleen vermeld of er een ziekenhuisopname nodig was of niet, en indien de persoon overlijdt, in welke week dit is gebeurd.
Op zich wordt de data elke dag opnieuw ge-update, dus aan de hand daarvan zou je per dag kunnen zien hoeveel meer er per leeftijdsgroep van 'ziekenhuisopname NEE' naar 'ziekenhuisopname JA' zijn gegaan.
pi_196517833
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef -Hakuna- het volgende:
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.

Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
Juist in donkere tijden helpt het om de lichtpuntjes op te zoeken. Jij zit 's avonds toch ook liever bij het haardvuur dan in een donker hoekje?
pi_196519224
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:45 schreef simonblue het volgende:
En de cijfers van het LCPS:
[..]

Mooie daling, zeker in de kliniek. Het aantal nieuwe opnames is ook lager dan vorige week, zeker op de IC. Vergeleken met een week geleden is het 7-daags gemiddelde IC opnames gedaald van 33 naar 22, dus een derde minder!
77 minder! *O* Eindelijk begint ook in de zorg duidelijk zichtbaar te worden dat de cijfers al tijden dalen!
pi_196519236
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:07 schreef -Hakuna- het volgende:
Begrijp de hele logica van dit topic niet echt, zie alleen maar allerlei cijfertjes en tabellen voorbij komen alsof het een wiskunde topic betreft. Virussen doen daar niet aan.

Intussen blijft het aantal besmettingen wel dagelijks schommelen tussen de 4000/5000 en mondkapjes plicht die zeker nog tot 1 maart 2021 zal duren. Nou niet echt een positieve ontwikkeling zeg! 8)7
Zou je aub willen stoppen met het posten van negativiteit in dit topic. Daar zijn andere topics voor. Bedankt.
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 18:05:01 #255
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196519502
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:48 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zou je aub willen stoppen met het posten van negativiteit in dit topic. Daar zijn andere topics voor. Bedankt.
Dit inderdaad, en nu weer ontopic mensen :)
pi_196520526
De grafieken van vandaag:

Het aantal gerapporteerde besmettingen op maandag 23 november (een maandag piekje) is nu bijna stabiel en iets onder de 5000, ongeveer 800 gevallen (oftewel zo'n 12,5%) minder dan een week eerder op maandag 16 november. De dagen erna is er weer een daling zichtbaar en dat zal ook zo blijven na de correcties van de komende dagen.

.
De curve van vandaag lijkt sterk op die van 27 en 29 november waar ook correcties van eerdere dagen bij zaten. Oorzaak is onbekend, hopelijk gaan de schommeling uit de data zodat ze makkelijker van dag tot dag zijn te vergelijken. Wel betekend het dat de cijfers van vandaag meer besmettingen bevatten dan alleen op deze dag gerapporteerd zouden worden zonder de correcties.
pi_196522596
Cijfers zijn prima per week, per dag schommelingen zeer groot dus geen peil op te trekken heb je veel beter beeld , dan per dag

[ Bericht 0% gewijzigd door AlwaysConnected op 03-12-2020 17:50:59 ]
  donderdag 3 december 2020 @ 08:05:03 #258
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196526713
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Donderdag 3 december: 481 (absolute daling: 16; relatieve daling: 3,2%);
- Woensdag 2 december: 497 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,4%);
- Dinsdag 1 december: 495 (absolute daling: 10; relatieve daling: 2,0%);
- Maandag 30 november: 505 (absolute daling: 16; relatieve daling: 2,9%);
- Zondag 29 november: 520 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zaterdag 28 november: 521 (absolute daling: 17; relatieve daling: 3,2%);
- Vrijdag 27 november: 538 (absolute stijging: 8; relatieve stijging: 1,5%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Donderdag 3 december: 1.377 (absolute daling: 35; relatieve daling: 2,5%);
- Woensdag 2 december: 1.412 (absolute daling: 60; relatieve daling: 4,1%);
- Dinsdag 1 december: 1.472 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 1,7%);
- Maandag 30 november: 1.448 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,3%);
- Zondag 29 november: 1.467 (absolute daling: 42; relatieve daling: 2,7%);
- Zaterdag 28 november: 1.509 (absolute stijging: 51; relatieve stijging: 3,5%);
- Vrijdag 27 november: 1.458 (absolute daling: 52; relatieve daling: 3,4%).

[ Bericht 0% gewijzigd door Federer-fan op 03-12-2020 12:35:34 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196526748
Dalende grafieken!!! _O_

Hopelijk bij de eerstvolgende kwartaalmeet stijgende grafieken @ work.....
pi_196527623
Mooie dalende cijfers weer! :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  donderdag 3 december 2020 @ 10:03:05 #261
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196527753
Mooie cijfers inderdaad, ben wel benieuwd wat de politiek gaat doen als de druk op ziekenhuizen blijft afnemen maar de besmettingscijfers op dit niveau blijven.

Het doel was toch de zorg ontlasten en de reguliere zorg zoveel mogelijk doorgag te geven.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  donderdag 3 december 2020 @ 12:07:18 #262
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
  donderdag 3 december 2020 @ 12:14:17 #263
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196529929
ik vind het een beetje een poppenkast maar goed als het ook maar 1 twijfelaar over de streep brengt dan prima toch *O*
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_196529964
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:14 schreef Dos37 het volgende:
ik vind het een beetje een poppenkast maar goed als het ook maar 1 twijfelaar over de streep brengt dan prima toch *O*
Ik ook, volgens mij wordt ook Johnson in de UK live op tv gevaccineerd :')
pi_196530150
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:14 schreef Dos37 het volgende:
ik vind het een beetje een poppenkast maar goed als het ook maar 1 twijfelaar over de streep brengt dan prima toch *O*
Doet me denken aan Elvis die in 1956 op tv werd gevaccineerd tegen polio om mensen over de streep te trekken. Op zich niks mis mee idd.
Alpha kenny one
pi_196532480
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 10:03 schreef Dos37 het volgende:
Mooie cijfers inderdaad, ben wel benieuwd wat de politiek gaat doen als de druk op ziekenhuizen blijft afnemen maar de besmettingscijfers op dit niveau blijven.

Het doel was toch de zorg ontlasten en de reguliere zorg zoveel mogelijk doorgag te geven.
Is het niet vreemd dat de besmettingscijfers niet echt dalen, maar het aantal opgenomen patiënten wel? Ik vraag me af of mensen niet teveel door een roze bril kijken, zolang de besmettingen niet minder worden zitten we met de gebakken peren van de coronamaatregelen.
pi_196532595
quote:
Status 03-12

Positief getest +5.606 (538.050 totaal, 3,1% van bevolking)
Ziekenhuisopnames +73 (17.809 totaal, 3,3% van positief getest)
Kliniek-opnames +6, 1.137 momenteel
IC-opnames -17, 458 momenteel (5.585 totaal, 1,0% van positief getest)
Overleden +61 (9.565 totaal, 1,8% van positief getest)
  donderdag 3 december 2020 @ 15:03:27 #268
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196532646


Na het vorige weekend, nu de midweek. Verwachte aantal opnames per dag ligt ergens rond de 120, voor de woensdag staan er nu 92 en met een normale rapportageachterstand zal dat wel naar 120, misschien ietsjes hoger, stijgen. De dovri cijfers zullen hoogstwaarschijnlijk wel vergelijkbaar zijn, hoewel de afgelopen weken de donderdag steevast een hogere waarde dan de vrijdag had. Dan komt het Sinterklaasweekend en in dat weekend gaat het aantal ziekenhuisopnames uitkomen op een gemiddelde van +- 100. Nu al zin in.

Nu even een nieuw segmentje, het is nog even wennen en fijnstellen, in de race naar de 40 gemiddeld (drempelwaarde!) ga ik wat waardes neerzetten en dan de afnamesnelheid die nodig is om op 1 januari op/onder de 40 te zitten:

26 november: 152
27 november: 152
28 november: 150
29 november: 140-148
30 november: 125-135
1 december: 110-120
2 december: 110-120

Geschatte uiteindelijke R# op jongste dag: +- 088
Geschatte R nodig vanaf de jongste dag: 0.85-0.88

Hoewel er geen marges staan bij de oudere dagen, zijn die ook nog wel aan verandering onderhevig, Die marges moet ik nog even gevoel voor krijgen, ze zullen in de eerste paar dagen wel totaal niet kloppen.
pi_196532745
Weer een stevige stijging in het aantal besmettingen. Dit kan meerdere oorzaken hebben, wellicht testen we meer (vanaf 1 december mag je ook zonder klachten komen) of hebben we een batch vanuit de commerciële testen (dat leek de fluctuaties van vorige weken te zijn) verwerkt.

Aantal ziekenhuisopnames zijn wel lekker laag, ruim onder de 100.
pi_196532816
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 15:08 schreef GereDathan het volgende:
Weer een stevige stijging in het aantal besmettingen. Dit kan meerdere oorzaken hebben, wellicht testen we meer (vanaf 1 december mag je ook zonder klachten komen) of hebben we een batch vanuit de commerciële testen (dat leek de fluctuaties van vorige weken te zijn) verwerkt.

Aantal ziekenhuisopnames zijn wel lekker laag, ruim onder de 100.
Komt weer een persco aan hè :+


Maar het belangrijkste is dat de ziekenhuiscijfers nog steeds dalen! *O*
pi_196533089
quote:
17s.gif Op donderdag 3 december 2020 15:14 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Komt weer een persco aan hè :+

Benieuwd of we dan eindelijk perspectieven gaan krijgen.

quote:
Maar het belangrijkste is dat de ziekenhuiscijfers nog steeds dalen! *O*
Zeker! *O*
pi_196533362
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 15:32 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Benieuwd of we dan eindelijk perspectieven gaan krijgen.
[..]

Zeker! *O*
Sowieso zou duidelijkheid wel fijn zijn inderdaad....we gaan het weer meemaken :)
pi_196534022
quote:
17s.gif Op donderdag 3 december 2020 15:53 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Sowieso zou duidelijkheid wel fijn zijn inderdaad....we gaan het weer meemaken :)
Ik ben bang dat ik het door drukte moet missen, post hier ook te weinig momenteel. Het is nogal druk met werk helaas.
pi_196534316
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 16:35 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik ben bang dat ik het door drukte moet missen, post hier ook te weinig momenteel. Het is nogal druk met werk helaas.
Ik laveer hier ook door de posts heen....na morgen nog twee weekjes en dan eindelijk een week vakantie!
Heeft jouw partner geen (na)klachten meer gehad?
pi_196535836
quote:
17s.gif Op donderdag 3 december 2020 16:55 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Ik laveer hier ook door de posts heen....na morgen nog twee weekjes en dan eindelijk een week vakantie!
Lekker vooruitzicht!

quote:
Heeft jouw partner geen (na)klachten meer gehad?
Gelukkig weinig, nog een beetje vermoeid maar voor de rest weer de oude gelukkig. Lief dat je het vraagt :*
pi_196535848
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 18:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Lekker vooruitzicht!
[..]

Gelukkig weinig, nog een beetje vermoeid maar voor de rest weer de oude gelukkig. Lief dat je het vraagt :*
Goed om te lezen!
pi_196536116
En de grafieken van vandaag:

Na het piekje op maandag 23 november is weer een daling zichtbaar. Ook voor 24 en 25 november zijn de waarden lager dan die van een week eerder.
Verder vind ik de stap van 28 naar 29 november opvallend. Nu worden de getallen voor beide dagen nog aangevuld de komende dagen , maar de stap is op dit moment wel groter dan ik voor de afgelopen tijd terug kon vinden.


Twee zaken die ik interessant in de curve van vandaag vind:
- Het aantal meldingen voor dag t-2 (de dag voor de grote piek) is vandaag wederom hoog (rond de 500).
- Voor de periode van voor 28 november overlappen de curves van vandaag (rood) en gisteren (groen) vrijwel met elkaar. Het was logischer geweest als ze elkaar met een dag verschil zouden volgen.
  donderdag 3 december 2020 @ 20:49:28 #278
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196539011
Zag net dat de rioolcijfers in Den Haag van 167 naar 741 zijn gegaan. Dat vind ik toch wel een erg groot verschil.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196539269
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 20:49 schreef Federer-fan het volgende:
Zag net dat de rioolcijfers in Den Haag van 167 naar 741 zijn gegaan. Dat vind ik toch wel een erg groot verschil.
Rioolcijfers?
  vrijdag 4 december 2020 @ 00:39:06 #280
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_196542679
quote:
17s.gif Op donderdag 3 december 2020 21:03 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Rioolcijfers?
Rioolwatermeting in s-Gravenhage
quote:
Gemiddeld aantal virusdeeltjes per 100.000 inwoners in rioolwater. Om het weekgemiddelde te berekenen worden alle meetwaarden van deze gemeente bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal metingen.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_196544135
quote:
Heb me hier nog niet genoeg in verdiept, maar het lijkt me vrij vergezocht dat we hierdoor ook besmet kunnen raken.......
  vrijdag 4 december 2020 @ 08:04:05 #282
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196544374
quote:
17s.gif Op vrijdag 4 december 2020 07:07 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Heb me hier nog niet genoeg in verdiept, maar het lijkt me vrij vergezocht dat we hierdoor ook besmet kunnen raken.......
Nee, het zijn indicatoren van besmetting. Via ontlasting zijn ook virusdeeltjes zichtbaar van mensen die nog niet symptomatisch zijn. Dus je kunt er een beetje mee in de toekomst kijken.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 4 december 2020 @ 08:06:33 #283
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196544387
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Vrijdag 4 december: 472 (absolute daling: 9; relatieve daling: 1,9%);
- Donderdag 3 december: 481 (absolute daling: 16; relatieve daling: 3,2%);
- Woensdag 2 december: 497 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,4%);
- Dinsdag 1 december: 495 (absolute daling: 10; relatieve daling: 2,0%);
- Maandag 30 november: 505 (absolute daling: 16; relatieve daling: 2,9%);
- Zondag 29 november: 520 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%);
- Zaterdag 28 november: 521 (absolute daling: 17; relatieve daling: 3,2%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Vrijdag 4 december: 1.358 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,4%);
- Donderdag 3 december: 1.377 (absolute daling: 35; relatieve daling: 2,5%);
- Woensdag 2 december: 1.412 (absolute daling: 60; relatieve daling: 4,1%);
- Dinsdag 1 december: 1.472 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 1,7%);
- Maandag 30 november: 1.448 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,3%);
- Zondag 29 november: 1.467 (absolute daling: 42; relatieve daling: 2,7%);
- Zaterdag 28 november: 1.509 (absolute stijging: 51; relatieve stijging: 3,5%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 4 december 2020 @ 08:11:44 #284
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_196544410
En de daling zet door *O*
pi_196544668
Wat een heerlijke dalingen deze week op de verpleeg! Ruim onder de 1400, fijn gevoel *O*
pi_196546564
Ja, maar die overbelasting van de zorg was zonder maatregelen in de samenleving, en ging om een bekende ziekte, waarvan we weten dat er elk jaar een piek is, en dat die piek soms erg hoog kan zijn.
  vrijdag 4 december 2020 @ 14:59:14 #287
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196550157
De grafiek van vandaag. Vergeleken met vorige vrijdag rond dit tijdstip, vertoont de donderdag (gister dus) dit keer geen zorgwekkend hoog opnamecijfer. 105, daar komt natuurlijk nog het nodige bij, maar week-op-week zal deze midweek, behoudens hele rare capriolen, gewoon een daling gaan opleveren ten opzichte van vorige week. Dan komt het Sinterklaasweekend dat wellicht/hopelijk een gemiddelde van 100 gaat vertonen. Nog altijd lijken we niet aan het stabiliseren, de trend blijft, op een paar losse dagen na, vrij consequent neerwaarts gaan.

De geupdate grafiek:


Dezelfde grafiek, maar dan met de 2e y-as 'omgedraaid' (lage waardes staan nu hoger):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De oplettende kijker ziet iets vreemds in de regio rond 1 november, daar is alles vervormd ten opzichte van de grafiek zoals deze de vorige dagen was. Dat klopt. Om totaal onduidelijke redenen zijn er allemaal 'nieuwe' gevallen binnengekomen in NICE met een opnamedatum van rond de 1 november. Zou het wellicht een typfout zijn en bedoelden ze 1 december (maand 12 ipv maand 11). Dat is ook gek, zeker omdat er ook veel wijzigingen zijn op 30 oktober, en dan zou de tikfout nog doorgetrokken moeten worden van maand 10 ipv maand 11. Het zorgt wel voor een hoge netto-toename, en wat we ermee aan moeten is mij een raadsel. Het kan toch niet zo zijn dat er 50 patiënten ergens achteraf al een maand in een ziekenhuis liggen? Zijn deze nieuwe patiënten ondertussen ook al weer ontslagen uit het ziekenhuis? Wat betekent het? Geen idee. In ieder geval heeft het het beeld van de R# daar best wel een beetje aangepast, en het leert ons dat zelfs na een maand er blijkbaar nog van alles kan wijzigen - en dat we dan eigenlijk niet weten wat die wijziging precies betekent.

Ik had nog bedacht dat er wellicht een soort 'sweep' was aan het einde van de maand en van elke week, waardoor er nog onontdekte gevallen achteraf doorgegeven werden, wat ook de wat wisselende patronen in het doorgeven en rapportageachterstanden deels zou kunnen verklaren, maar zonder gedegen cijfers die dit idee ondersteunen kan ik niet zeggen of dit ook daadwerkelijk zo is.

Nu even een nieuw segmentje, het is nog even wennen en fijnstellen, in de race naar de 40 gemiddeld (drempelwaarde!) ga ik wat waardes neerzetten en dan de afnamesnelheid die nodig is om op 1 januari op/onder de 40 te zitten:

26 november: 153
27 november: 154
28 november: 152
29 november: 145-150
30 november: 130-140
1 december: 115-125
2 december: 110-120
3 december: 110-120

Geschatte uiteindelijke R# op jongste dag: +- 0.89
Geschatte R nodig vanaf de jongste dag: 0.84-0.87
pi_196550388
quote:
Status 04-12

Positief getest +5.874 (543.924 totaal, 3,1% van bevolking)
Ziekenhuisopnames +53 (17.862 totaal, 3,3% van positief getest)
Kliniek-opnames +15, 1.152 momenteel
IC-opnames +15, 473 momenteel (5.617 totaal, 1,0% van positief getest)
Overleden +58 (9.623 totaal, 1,8% van positief getest)
Hoog, maar gelukkig geen grote uitschieter na gisteren.
  vrijdag 4 december 2020 @ 15:15:36 #289
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196550440
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ja, maar die overbelasting van de zorg was zonder maatregelen in de samenleving, en ging om een bekende ziekte, waarvan we weten dat er elk jaar een piek is, en dat die piek soms erg hoog kan zijn.
Waarop is je post een reactie?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196550828
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Hoog, maar gelukkig geen grote uitschieter na gisteren.
Dit stukje in het liveblog van het AD vond ik wel interessant:
quote:
De komende tijd zullen er naar verwachting meer besmettingen worden gemeld, wat niet noodzakelijk op een groei van het daadwerkelijk aantal besmette personen hoeft te duiden. Dat komt door het verruimde testbeleid. Volgens de GGD’s zullen er vanaf 1 december waarschijnlijk 20 duizend testen per dag meer worden uitgevoerd.
Vorige week was het aantal positieve testen ~11%. Van de extra testen verwacht ik een lager percentage positieve testen (omdat er meer mensen met weinig klachten of zonde rklachten zich zullen laten test). Als van deze 20.000 extra testen 4% positief is dan zijn dat er nog steeds 800 mensen.
pi_196550991
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:15 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Waarop is je post een reactie?
Volgens mij op iemand die het had over griep, en dat dat ook voor overbelasting in de zorg zorgde in 2018. Maar goed, waarschijnlijk tabbladen verwisselt.
  zaterdag 5 december 2020 @ 08:50:32 #292
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196559785
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiënten op de IC's en de verpleegafdelingen.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Zaterdag 5 december: 478 (absolute stijging: 6; relatieve stijging: 1,3%);
- Vrijdag 4 december: 472 (absolute daling: 9; relatieve daling: 1,9%);
- Donderdag 3 december: 481 (absolute daling: 16; relatieve daling: 3,2%);
- Woensdag 2 december: 497 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 0,4%);
- Dinsdag 1 december: 495 (absolute daling: 10; relatieve daling: 2,0%);
- Maandag 30 november: 505 (absolute daling: 16; relatieve daling: 2,9%);
- Zondag 29 november: 520 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,2%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Zaterdag 5 december: 1.396 (absolute stijging: 38; relatieve stijging: 2,8%);
- Vrijdag 4 december: 1.358 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,4%);
- Donderdag 3 december: 1.377 (absolute daling: 35; relatieve daling: 2,5%);
- Woensdag 2 december: 1.412 (absolute daling: 60; relatieve daling: 4,1%);
- Dinsdag 1 december: 1.472 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 1,7%);
- Maandag 30 november: 1.448 (absolute daling: 19; relatieve daling: 1,3%);
- Zondag 29 november: 1.467 (absolute daling: 42; relatieve daling: 2,7%).

Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196561678
Jammer van de stijging, maar gelukkig nog onder de 1400!
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:12:13 #294
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196562509


Na het vorige topweekend uiteindelijk een vrij karige midweek. Nu het Sinterklaasweekend, dat moet bijna wel leuk worden. Maandag wordt het weer uitgebreider toegelicht allemaal.
pi_196562624
Ben wel benieuwd naar de testcijfers dit weekend.....was vanmorgen rond negen uur al druk bij het winkelcentrum voor zowel de boodschappen als sintkadootjes.....denk dat er heel weinig mensen zich laten testen dit weekend?
  zaterdag 5 december 2020 @ 14:36:04 #296
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196564657
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:12 schreef GereDathan het volgende:
Jammer van de stijging, maar gelukkig nog onder de 1400!
Precies wat ik dacht. ^O^
quote:
17s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:20 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Ben wel benieuwd naar de testcijfers dit weekend.....was vanmorgen rond negen uur al druk bij het winkelcentrum voor zowel de boodschappen als sintkadootjes.....denk dat er heel weinig mensen zich laten testen dit weekend?
Ja, inderdaad. Goed punt. Zijn dan een soort 'valse negatieven'.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196564852
De cijfers van vandaag:
quote:
Status 05-12

Positief getest +6.521 (550.445 totaal, 3,2% van bevolking)
Ziekenhuisopnames +60 (17.922 totaal, 3,3% van positief getest)
Kliniek-opnames -22, 1.130 momenteel
IC-opnames -1, 472 momenteel (5.640 totaal, 1,0% van positief getest)
Overleden +39 (9.662 totaal, 1,8% van positief getest)
en van het LCPS:
quote:
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1602, 23 minder dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1130 buiten de Intensive Care, 22 minder dan gisteren. Op de IC liggen 472 COVID-patiënten, 1 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 516 non-COVID-patiënten op de IC, 34 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 988, 35 minder dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 189 in de kliniek en 31 op de IC.
pi_196565002
En de grafieken:

Een nieuwe piek wordt nu zichtbaar op 30 november, wederom een maandag. Vanwege de tijd tussen de eerste klachten en de test, en omdat er op maandag altijd meer klachten zijn, is het aantal meldingen aan het eind van de week altijd wat hoger dan op maandag-woensdag. Dat is deze week ook het geval.


De meldingen uitgesplits per dag laten voor de laatste dagen een patroon zien, waarbij het aantal meldingen voor dagen t-2 en t-3 (dus net voor de hoogste piek) relatief hoog zijn (Ca 500 gevallen). Het normale patroon was meer zoals de paarse curve van 1 december waarbij het aantal meldingen voor dag t-2 rond de 100-200 zat. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is. Wellicht toch weer meer testen die uitgevoerd worden.
  zaterdag 5 december 2020 @ 15:01:13 #299
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196565026
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:50 schreef simonblue het volgende:
De cijfers van vandaag:
[..]

en van het LCPS:
[..]

Die besmettingscijfers zijn hoog zeg. Hoop dat ze de komende dag een stuk lager zijn.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196565102
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:01 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Die besmettingscijfers zijn hoog zeg. Hoop dat ze de komende dag een stuk lager zijn.

Kliniekopnames = mensen die op de verpleegafdelingen liggen?
Ja, ik denk zelf dat de cijfers hoger zijn doordat er sinds 1 december weer een grotere groep mensen getest kan worden (ook mensen zonder klachten). Ik ben dan ook erg benieuwd naar het aantal uitgevoerde testen, wat we dinsdag weer zullen horen.

Kliniekopnames is inderdaad het aantal mensen dat op de verpleegafdelingen liggen, volgens de definitie van het LCPS, dus alleen bevestigde gevallen. (volgens mij zitten er in de cijfers van NICE ook verdachte gevallen waarvan de uitslag nog niet bekend is, waardoor die cijfers hoger zijn)
  zaterdag 5 december 2020 @ 15:10:00 #301
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196565134
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:07 schreef simonblue het volgende:

[..]

Ja, ik denk zelf dat de cijfers hoger zijn doordat er sinds 1 december weer een grotere groep mensen getest kan worden (ook mensen zonder klachten). Ik ben dan ook erg benieuwd naar het aantal uitgevoerde testen, wat we dinsdag weer zullen horen.
Ja, precies, het gaat inderdaad om het percentage positieve tests, niet om het absolute aantal.
quote:
Kliniekopnames is inderdaad het aantal mensen dat op de verpleegafdelingen liggen, volgens de definitie van het LCPS, dus alleen bevestigde gevallen. (volgens mij zitten er in de cijfers van NICE ook verdachte gevallen waarvan de uitslag nog niet bekend is, waardoor die cijfers hoger zijn)
Oké, bedankt.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')