Dat zeg ik nergens. Ik vraag om bronnen van je "duizenden en duizenden" uitspraak. En nu zijn het plotseling "exemplaren"? Een paar maar dus? En lees de conventie en dat icm combatant en guerilla. Misschien gaat er dan een lampje bij je branden.quote:Op zondag 13 september 2020 11:12 schreef mcmlxiv het volgende: [..] Aha, daar komt de aap..... Guerrilla, dus gewoon gezellig een dorpje uitmoorden mag gewoon, dat waren toch allemaal guerrilla's Erg jammer dat je niet lijkt te kunnen inzien dat ook onder Nederlandse militairen gewoon exemplaren zitten die niet deugen. Zelfs onder de huidige lichtingen.
Maar meneer, u heeft het mis. Hij sprak over burgers, niet combatanten.quote:Op zondag 13 september 2020 11:17 schreef AchJa het volgende: [..] Burgers die wapens oppakken of een militair pak aantrekken zijn combatant. Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de conventie en (non-)combatanten. Dan wordt het wsl een stuk minder zwart wit van voor je.
quote:Op zondag 13 september 2020 11:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens. Ik vraag om bronnen van je "duizenden en duizenden" uitspraak. En nu zijn het plotseling "exemplaren"? Een paar maar dus? En lees de conventie en dat icm combatant en guerilla. Misschien gaat er dan een lampje bij je branden.
Zie mijn vorige post en lees je gewoon eens in. Onderzoek UvLquote:Dat zeg ik nergens. Ik vraag om bronnen van je "duizenden en duizenden" uitspraak. En nu zijn het plotseling "exemplaren"? Een paar maar dus? En lees de conventie en dat icm combatant en guerilla. Misschien gaat er dan een lampje bij je branden.
Jij zou de woorden van @sp3c ter harte moeten nemen.quote:Op zondag 13 september 2020 11:25 schreef Oceanier het volgende:
Maar meneer, u heeft het mis. Hij sprak over burgers, niet combatanten.
Welke woorden, treinkaper? Hij sprak nogmaals over burgers, niet combatantenquote:Op zondag 13 september 2020 11:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij zou de woorden van @:sp3c ter harte moeten nemen.
Dus gebakken lucht.quote:Op zondag 13 september 2020 11:26 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
[..]
Zie mijn vorige post en lees je gewoon eens in. Onderzoek UvL
‘Wij onderzochten 700 gepubliceerde getuigenissen van bij elkaar ongeveer 1400 soldaten, zoals dagboeken, correspondenties, memoires en biografische schetsen. Het is een beperkter type bron dan Limpach gebruikt heeft, maar ons corpus is wel min of meer compleet en nu uitputtend onderzocht – ruim boven de 100.000 bladzijden tekst! Dat kon Limpach met de nog veel grotere hoeveelheid overheidsarchieven natuurlijk niet doen. Wij stuitten in deze egodocumenten op zo’n 700 afzonderlijke gevallen van oorlogsmisdaden. Dat is onthutsend. Zeker als je het extrapoleert, dan vrees ik dat je, met vele slagen om de arm, eerder in termen van enkele tienduizenden dan duizenden gevallen zou moeten denken; over de hele periode dienden er immers 220.000 militairen aan de Nederlandse kant.’
Jammer dat je jezelf diskwalificeert. Wel het soort militair wat ik gewend ben eigenlijk. Hard schreeuwen om gebrek aan inhoud te verbergen.quote:
Waar zeg ik dat er geen oorlogsmisdaden zijn gepleegd?quote:Op zondag 13 september 2020 11:20 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Aha, je ben nu weer terug bij je sprookje dat er geen oorlogsmisdaden hebben plaatsgevonden?
Misschien moet je eens een boek lezen?
https://www.amazon.co.uk/(...)-spoor/dp/9089539506
Of een onderzoek van de universiteit van Leiden
Omdat burgers geen combatanten zijn. Indirect wordt er dus ontkentquote:Op zondag 13 september 2020 11:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er geen oorlogsmisdaden zijn gepleegd?
Als jij dat een bewijs vindt voor je "duizenden en duizenden" uitspraak is verder prima. Ik zie er geen bewijs in.quote:Op zondag 13 september 2020 11:28 schreef mcmlxiv het volgende:
Jammer dat je jezelf diskwalificeert. Wel het soort militair wat ik gewend ben eigenlijk
Maar het waren maar "incidenten" toch? Niets structureels, niets georganiseerd. Gewoon een paar kwajongens onder duizenden roomblanke onschuldige jongetjes.quote:Op zondag 13 september 2020 11:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er geen oorlogsmisdaden zijn gepleegd?
Niets is voldoende bewijs voor jou, dat weet je zelf ook heel goed. Alle onderzoek is "fake" of "links" of "gebakken lucht". Gewoon de normale extremistische bullshit als altijd. Alles wat in jouw straatje past is goed, alles wat het tegendeel aantoont wordt genegeerd.quote:Als jij dat een bewijs vindt voor je "duizenden en duizenden" uitspraak is verder prima. Ik zie er geen bewijs in.
1 is al teveel. Door de focus te leggen op getallen leiden we af van waar het daadwerlijk om ging. Namelijk het feit dat er oorlogsmisdadigers zijn.quote:Op zondag 13 september 2020 11:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als jij dat een bewijs vindt voor je "duizenden en duizenden" uitspraak is verder prima. Ik zie er geen bewijs in.
Probeer je nu gewoon de aandacht een beetje af te leiden van je eigen onderbuik gezwam?quote:Op zondag 13 september 2020 11:30 schreef mcmlxiv het volgende:
Maar het waren maar "incidenten" toch? Niets structureels, niets georganiseerd. Gewoon een paar kwajongens onder duizenden roomblanke onschuldige jongetjes.
en inheemse jongetjesquote:Op zondag 13 september 2020 11:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Maar het waren maar "incidenten" toch? Niets structureels, niets georganiseerd. Gewoon een paar kwajongens onder duizenden roomblanke onschuldige jongetjes.
Ik dacht dat Brandt verbannen was en hem zijn Duitslandschap was ontnomen. Dat hij daarna dienst deed in het Noorse leger is prima. Dus idd, totaal niet vergelijkbaar.quote:Op zondag 13 september 2020 11:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hij bedoelt Willie Brandt:
Kijk naar:
https://www.trouw.nl/nieu(...)nplantsoen~b5687d0d/
en bijvoorbeeld naar:
https://groups.google.com(...)JjWNc/m/DqLjaAItLBYJ
Met als fragment:
Duitsland heeft schoon schip gemaakt met haar oorlogsverleden door hun
> "ponce Princen" premier te maken. Willy Brandt vocht in het noorse verzet
> tegen zijn vroegere vaderland. Terecht is hij daarvoor tot held
> gebombardeerd.
Volgens mij is het "Poncke", en Willy Brandt vocht niet tegen zijn
_vroegere_ vaderland maar gewoon tegen zijn vaderland.
Willie Brandt was een Duitsers die naar Zweden en daarna naar Noorwegen ging. Bij de Duitse inval in 1940 ging hij in dienst bij het Noorse leger.
Later is hij door de Duitsers gekozen tot Burgemeester van Berlijn, en daarna tot bondskanselier.
Een tikkie anders dan Poncke Princen.
Maar dat vind jij natuurlijk onvergelijkbaar.
Als wij het land zijn dat bezet wordt zijn wij de helden die zich tegen de bezetter verweren en naar vrijheid smachten.
Maar als wij de bezetter zijn, zijn die "verzetstrijders" oproerkraaiers, en moeten ze niet zeuren. Want wij zijn de legitieme machthebbers.
quote:Op zondag 13 september 2020 11:27 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Welke woorden, treinkaper? Hij sprak nogmaals over burgers, niet combatanten
quote:Op zondag 13 september 2020 10:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee je noet kappen met die jijbakken of gewoon lekker op de tribune gaan zitten
ik heb geen zin in weer 3 pagina's waarin jullie twee elkaar om beurten kut noemen ...
Je hebt het over burger-combattanten:quote:Op zondag 13 september 2020 11:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens. Ik vraag om bronnen van je "duizenden en duizenden" uitspraak. En nu zijn het plotseling "exemplaren"? Een paar maar dus? En lees de conventie en dat icm combatant en guerilla. Misschien gaat er dan een lampje bij je branden.
Hij sprak over burgers, geen combatanten. Niet steeds mama roepen. Een onschuldige burger, een boer die vermoord werd toen hij de tuin liep aan te harken is iets anders dan iemand die een militair pak aan doet en richting de vijand marcheert.quote:
Oh vergeef me mama oppermod, ik zal geen naalden meer gebruiken.quote:Op zondag 13 september 2020 11:38 schreef sp3c het volgende:
ik heb het niet over treinkapers gehad volgens mij heur
wel juistquote:Op zondag 13 september 2020 11:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Alleen worden Nederlandse verzetstrijders dus door de Nederlandse bril niet gezien als burger-combattanten.
Omdat we dan zelf degene zijn die bezet worden, en niet de bezetter zelf zijn.
Filmpjes van Dumpert en hoe eoa Duitser het bekijkt doe ik niet zoveel mee. Het HOR is duidelijk. Als jij de wapens oppakt of herkenningstekens draagt ben je een combatant en neem je deel aan het conflict. Aan welke kant je staat boeit verder niet.quote:Op zondag 13 september 2020 11:40 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je hebt het over burger-combattanten:
Kijk eens naar dit filmpje:
https://www.dumpert.nl/item/6687411_86ca812a
Vanaf 2:54
Vooral 3:50
Hij heeft het ook over combattanten.
Alleen worden Nederlandse verzetstrijders dus door de Nederlandse bril niet gezien als burger-combattanten.
Omdat we dan zelf degene zijn die bezet worden, en niet de bezetter zelf zijn.
Alleen bekijkt die Duitse soldaat het weer precies zoals "wij" (nou ja jij) het bekijkt als bezettende macht in Indi.
euhm ... ok?quote:Op zondag 13 september 2020 11:42 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Oh vergeef me mama oppermod, ik zal geen naalden meer gebruiken.
Degenen waarover dit fragment ging niet.quote:Op zondag 13 september 2020 11:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
wel juist
daarom hadden ze een oranje band om hun arm en noemden we ze Binnenlandse Strijdkrachten
niemand ziet die verzetsstrijders als burgers, echt helemaal niemand, zij zelf ook niet, de Duitsers ook nietquote:Op zondag 13 september 2020 11:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Degenen waarover dit fragment ging niet.
Dat waren verzetstrijders die in een hinderlaag bij Putten een Duitse patrouille hebben "uitgeschakeld".
Iets wat de Nederlandse militairen ook meemaakten in Indi.
Nederlandse verzetstrijders hielden zich dus niet aan het "Humanitair Oorlogs Recht".quote:Op zondag 13 september 2020 11:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Filmpjes van Dumpert en hoe eoa Duitser het bekijkt doe ik niet zoveel mee. Het HOR is duidelijk. Als jij de wapens oppakt of herkenningstekens draagt ben je een combatant en neem je deel aan het conflict. Aan welke kant je staat boeit verder niet.
En dus combatanten... Hoe ingewikkeld wil je het hebben?quote:Op zondag 13 september 2020 11:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Degenen waarover dit fragment ging niet.
Dat waren verzetstrijders die in een hinderlaag bij Putten een Duitse patrouille hebben "uitgeschakeld".
Iets wat de Nederlandse militairen ook meemaakten in Indi.
Klopt, erg extremistisch. Het is een feit dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd.quote:Op zondag 13 september 2020 11:30 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
[..]
Niets is voldoende bewijs voor jou, dat weet je zelf ook heel goed. Alle onderzoek is "fake" of "links" of "gebakken lucht". Gewoon de normale extremistische bullshit als altijd. Alles wat in jouw straatje past is goed, alles wat het tegendeel aantoont wordt genegeerd.
Het is sneu dat je zelf niet inziet dat niemand eigenlijk nog twijfelt aan de kwalijke rol die delen van het Nederlandse leger in het na-oorlogse Indonesi hebben gespeeld, dat niemand nog twijfelt dat er duizenden rotte appels tussen honderdduizenden militairen zaten en dat excessen zeker geen incidenten waren.
Het allersneuste is dat jij het verleden van degenen die wel deugden besmeurd met je ontkenningen, besmeurd met je valse vergelijkingen en besmeurd met je shit over guerrilla's
Juist wel. Aangezien ze er zelf voor kozen om een zg. combatant (lid verzetsgroep) te worden. Dus vallen ze onder het HOR en hebben ze dezefde rechten als een normale soldaat mbt krijgsgevangenenschap etc. Maar dat betekent dus ook dat het voor je klep geschoten worden geen oorlogsmisdaad is in de zin van burgers neerschieten.quote:Op zondag 13 september 2020 11:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nederlandse verzetstrijders hielden zich dus niet aan het "Humanitair Oorlogs Recht".
Wel vreemd dat zo dan zo worden geerd, oa door Wilhelmina. Oa dmv straatnaambordjes e.d., Oa door het benoemen van Kazernes naar hen (Johannes Post Kazerne).
U snapt het nog steeds niet. Boeren die door Nederlandse militairen worden doodgeschoten zijn burgers, geen combatant.quote:Op zondag 13 september 2020 11:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Juist wel. Aangezien ze er zelf voor kozen om een zg. combatant (lid verzetsgroep) te worden. Dus vallen ze onder het HOR en hebben ze dezefde rechten als een normale soldaat mbt krijgsgevangenenschap etc. Maar dat betekent dus ook dat het voor je klep geschoten worden geen oorlogsmisdaad is in de zin van burgers neerschieten.
Nee, maar als je burgers van Putten gijzelt om de daders te voorschijn laten komen wl.quote:Op zondag 13 september 2020 11:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Juist wel. Aangezien ze er zelf voor kozen om een zg. combatant (lid verzetsgroep) te worden. Dus vallen ze onder het HOR en hebben ze dezefde rechten als een normale soldaat mbt krijgsgevangenenschap etc. Maar dat betekent dus ook dat het voor je klep geschoten worden geen oorlogsmisdaad is in de zin van burgers neerschieten.
Juist.quote:Op zondag 13 september 2020 12:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Of wou je beweren dat de slachtoffers van Rawagedeh (meer dan 400) allemaal militairen waren.
Correct.quote:Op zondag 13 september 2020 12:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Nee, maar als je burgers van Putten gijzelt om de daders te voorschijn laten komen wl.
Nee en tevens correct dat dat een oorlogsmisdaad is en volgens mij stel ik dat ook helemaal niet ter discussie. Ik stel die "duizenden en duizenden" ter discussie want dat is schromelijk overdreven.quote:En datzelfde gebeurde in Rawagedeh. Of wou je beweren dat de slachtoffers van Rawagedeh (meer dan 400) allemaal militairen waren.
quote:Op zondag 13 september 2020 12:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct.
[..]
Nee en tevens correct dat dat een oorlogsmisdaad is en volgens mij stel ik dat ook helemaal niet ter discussie. Ik stel die "duizenden en duizenden" ter discussie want dat is schromelijk overdreven.
Maar goed, dat alle 400 daadwerkelijk non-combatanten waren is een tweede.
En zelfs generaal Spoor vond dat van Wijnen vervolgd moest worden voor oologsmisdaden.
quote:Op zondag 13 september 2020 10:53 schreef mcmlxiv het volgende: [..] Het is jammer dat je zo'n blinde vlek hebt voor waar het mis gaat wanneer je als militair niet zelf nadenkt en holle frasen als "vaderlandsliefde" of "patriottisme" boven inzicht en de wet stelt. Het sneue is dat je juist daarmee het militaire apparaat schade toebrengt. Militairen die burgers doden zijn moordenaars, eenvoudig zat. nationaliteit, ook Nederlandse militairen.
Niet alle burgers zijn combatant is de juiste formuleringquote:Op zondag 13 september 2020 11:17 schreef AchJa het volgende: [..] Burgers die wapens oppakken of een militair pak aantrekken zijn combatant. Misschien zou je je eens moeten verdiepen in de conventie en (non-)combatanten. Dan wordt het wsl een stuk minder zwart wit van voor je.
burgers zijn nooit combatantquote:Op zondag 13 september 2020 12:21 schreef Oceanier het volgende:
[..]
[..]
[..]
Niet alle burgers zijn combatant is de juiste formulering
quote:
Je hoort hetquote:Op zondag 13 september 2020 12:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct.
[..]
Nee en tevens correct dat dat een oorlogsmisdaad is en volgens mij stel ik dat ook helemaal niet ter discussie. Ik stel die "duizenden en duizenden" ter discussie want dat is schromelijk overdreven.
En zelfs generaal Spoor vond dat Wijnen vervolgd moest worden voor oorlogsmisdaden.
Anyway, we hebben er nu eentje gevonden, dat staat nog steeds in schril contrast met de "duizenden en duizenden" claim die hier gemaakt werd.
ik hoor wat?quote:
Juist ja...quote:Op zondag 13 september 2020 11:30 schreef mcmlxiv het volgende:
Niets is voldoende bewijs voor jou, dat weet je zelf ook heel goed. Alle onderzoek is "fake" of "links" of "gebakken lucht". Gewoon de normale extremistische bullshit als altijd. Alles wat in jouw straatje past is goed, alles wat het tegendeel aantoont wordt genegeerd.
Nogmaals, doe maar een bron.quote:Het is sneu dat je zelf niet inziet dat niemand eigenlijk nog twijfelt aan de kwalijke rol die delen van het Nederlandse leger in het na-oorlogse Indonesi hebben gespeeld, dat niemand nog twijfelt dat er duizenden rotte appels tussen honderdduizenden militairen zaten en dat excessen zeker geen incidenten waren.
Het allersneuste is dat jij het verleden van degenen die wel deugden besmeurd met je ontkenningen, besmeurd met je valse vergelijkingen en besmeurd met je shit over guerrilla's
Behalve als ze wapens opnemen. Daar geef ik AchJa gelijk in.quote:
dan zijn ze toch geen burgers meer?quote:Op zondag 13 september 2020 12:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Behalve als ze wapens opnemen. Daar geef ik AchJa gelijk in.
Jij nietquote:Op zondag 13 september 2020 12:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik hoor wat?
welke discussie probeer je nu eigenlijk te winnen
uhm achja wat?quote:
Ik heb je bronnen gegeven, zoals een onderzoek van de universiteit van leiden.quote:Op zondag 13 september 2020 12:34 schreef AchJa het volgende:
Ik zie dat je wat toegevoegd hebt aan je post:
[..]
Juist ja...
Weer lekker op de man spelen en me ook nog de extremistische hoek induwen, chapeau! Zo kennen we je weer.
[..]
Nogmaals, doe maar een bron.
die hoort wat hoop je?quote:
Is dat nodig?quote:Op zondag 13 september 2020 12:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
die hoort wat hoop je?
probeer nu eens een argument te formuleren
Dat in Putten alle 600 weggevoerde mannen non-combatanten is ook een tweede.quote:Op zondag 13 september 2020 12:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Correct.
[..]
En zelfs generaal Spoor vond dat Wijnen vervolgd moest worden voor oorlogsmisdaden.
Anyway, we hebben er nu eentje gevonden, dat staat nog steeds in schril contrast met de "duizenden en duizenden" claim die hier gemaakt werd.
ik vraag het vriendelijkquote:
Maar wat is je punt nou?quote:Op zondag 13 september 2020 12:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat in Putten alle 600 weggevoerde mannen non-combatanten is ook een tweede.
Feit is dat in de officile lezing in de excessennota sprake was van slechts 20 slachtoffers.
Alleen daarom zijn excuses terecht.
De vraag waar dit topic over gaat.quote:
Je hebt het stukje "nodige slagen om de arm" en "extrapoleren" gemist? Maar jouw feestje verder.quote:Op zondag 13 september 2020 12:38 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik heb je bronnen gegeven, zoals een onderzoek van de universiteit van leiden.
Vind je dat Nederlanders wbt omgekomen Nederlandse burgers excuus verdienen van de staat Indonesiequote:Op zondag 13 september 2020 12:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De vraag waar dit topic over gaat.
"Het volk verdient excuses van Nederland"
Antwoord: Ja.
Nou nee het volk in zijn totaliteit imo niet, vwb Ragawede hebben ze het al gekregen. Voor de rest hoeft het niet van mij.quote:Op zondag 13 september 2020 12:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De vraag waar dit topic over gaat.
"Het volk verdient excuses van Nederland"
Antwoord: Ja.
ik wil best geloven dat de excessennota slechts het topje van de ijsberg is maar waar zijn dan al die doden gebleven?quote:Op zondag 13 september 2020 12:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt het stukje "nodige slagen om de arm" en "extrapoleren" gemist? Maar jouw feestje verder.
Edit: Want als we dan andersom gaan extrapoleren met jouw claim zouden er miljoenen doden door oorlogsmisdaden om het leven gekomen moeten zijn he. (1:400)
Niemand weet precies hoeveel doden en hoeveel excessen. Dat duidelijk is dat het meer is dan incidenten is alleen volstrekt duidelijk en staat ook helemaal niet (buiten sommige figuren die niet extremistisch genoemd willen worden) ter discussie. Uit de niod-rapportage bijvoorbeeld:quote:Op zondag 13 september 2020 13:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik wil best geloven dat de excessennota slechts het topje van de ijsberg is maar waar zijn dan al die doden gebleven?
als je er nog 'duizenden en duizenden' bovenop gooit dan kom je vrij vlot op een punt waar het lijkt alsof er uberhaupt niet gevochten is
Klopt allemaal. De vraag is of er nog veel aanvullend onderzoek mogelijk is na zo'n lange tijd.quote:Op zondag 13 september 2020 14:24 schreef sp3c het volgende:
niet elke burgerslachtoffer is een misdaad he
en niet elke misdaad komt op rekening van de Nederlanders
fatsoenlijk onafhankelijk onderzoek is wmb wel welkom
Wat heet veel? Met de verslagen van dit historisch onderzoek https://www.ind45-50.org/ kunnen andere historici verder speuren.quote:Op zondag 13 september 2020 14:51 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Klopt allemaal. De vraag is of er nog veel aanvullend onderzoek mogelijk is na zo'n lange tijd.
Objectief kijken bestaat niet. Maar je bedoelt dat Nederlanders liever fouten van de natie, namens de natie verdringen .. Menselijke reactie... wbt VOC en ooit een wereldrijk geweest te zijn dat is nationale trots en mensen voelen zich persoonlijk aangetast door veel kritiek op de symbolen en feiten van nationale trots waar men de eigenwaarde aan ontleentquote:Het feit dat we als land tot voor kort nooit objectief naar dat stukje verleden hebben durven kijken is nogal dubieus.
- Maurits was (naast de klootzak die Oldebarnevelt heeft vermoord) best wel een soort militair genie.quote:Op zondag 13 september 2020 16:31 schreef sp3c het volgende:
vind ik vergezocht hoor
hoeveel nationale trots is er nu werkelijk in Nederland?
Nederlanders zijn eerder overdeven kritisch dan daten enige eigenwaarde uit Nederlands militair optreden haalt
hoeveel helden kan iedereen hier opnoemen die niet op houten zeilschepen hebben gevaren?
Het grappige is eigenlijk dat het staatse systeem, opgezet door onder ander Maurits, meer dan honderd jaar de militaire ontwikkelingen in Europa vorm hebben gegevenquote:
Er zijn ook Indische en Molukse mensen die er zo over denken.quote:Op zondag 13 september 2020 13:09 schreef Bluesdude het volgende:
@:Oceanier .. Alle Indische mensen verwijt hij meer dan eens op fb rovers en moordenaars te zijn, landverraders die hun broers en zusters vermoorden in die periode.
Het zal wel dat hij ook zo denkt over Molukse knillers en dit generaliseert tot al hun nazaten in Nederland
Pondaag is van Indische komafquote:Op zondag 13 september 2020 19:44 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Er zijn ook Indische en Molukse mensen die er zo over denken.
Hij had het niet tegen jou. Hoe moeilijk kan het zijn?quote:
duhquote:Op zondag 13 september 2020 20:19 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hij had het niet tegen jou. Hoe moeilijk kan het zijn?
Weet ik, en ik kan hem enigszins begrijpen, waar dat vandaan komt. Niet dat ik het op dat punt met hem eens ben. Veel Indonesiers zien het ook zo.quote:Op zondag 13 september 2020 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Pondaag is van Indische komaf
Zoals hij het formuleert maakt hij de Indische Nederlanders, op zich uit voor landverraders en moordenaars.
Niet alleen zij die militair waren in 45-50
Nou geeft iemand je eindelijk direct antwoord en dan ga je huilenquote:Op zondag 13 september 2020 20:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
duh
de vraag is dus, waar spreekt Achja mij tegen, of waar spreek ik hem tegen slimmerik![]()
![]()
![]()
![]()
hoe moeilijk kan het zijn![]()
manmanman![]()
enzovoorts, schien beter om wat langer mee te lezen voor je reageert?
waar spreekt Achja mij tegen (of omgekeerd)quote:Op zondag 13 september 2020 21:10 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nou geeft iemand je eindelijk direct antwoord en dan ga je huilen. Hij gaf het juiste antwoord, dus ga er maar vanuitdat ie alles heeft gelezen
Het is etnische haat in zijn zuiverste vorm, zoals Pondaag het schrijftquote:Op zondag 13 september 2020 21:05 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Weet ik, en ik kan hem enigszins begrijpen, waar dat vandaan komt. Niet dat ik het op dat punt met hem eens ben. Veel Indonesiers zien het ook zo.
Maar het KNIL heeft ook verschrikkelijke dingen gedaan, inclusief de Molukkers die erin zaten. De Molukkers waren helden die de Nederlanders en Nederlandsgezinde Indische mensen beschermden tegen Indonesische moordcommando’s. Maar Molukkers hebben ook mensen afgeslacht als beesten. Broeders afgeslacht, niet dat ik weet onder de Molukkers, misschien andere etnische groeperingen die wel hun eigen landgenoten hebben afgeslacht.quote:Op zondag 13 september 2020 21:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is etnische haat in zijn zuiverste vorm, zoals Pondaag het schrijft
https://i.postimg.cc/tTTD1zfp/pondaag30juni19.jpg
Het is sick
Het is de generalisatie wat niet deugt. Om hele bevolkingsgroepen verantwoordelijk te stellen voor wat leden van die groep 70 jaar geleden deden.quote:Op zondag 13 september 2020 22:09 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Maar het KNIL heeft ook verschrikkelijke dingen gedaan, inclusief de Molukkers die erin zaten. De Molukkers waren helden die de Nederlanders en Nederlandsgezinde Indische mensen beschermden tegen Indonesische moordcommando’s. Maar Molukkers hebben ook mensen afgeslacht als beesten. Broeders afgeslacht, niet dat ik weet onder de Molukkers, misschien andere etnische groeperingen die wel hun eigen landgenoten hebben afgeslacht.
Ja dat is idd fout. Wij als nazaten zijn natuurlijk niet verantwoordelijk. Misschien dat ie voorstanders van de RMS wellicht beschouwd van medeplichtigheid. Maar Pondaag, is dat nou Poncke Princen?quote:Op zondag 13 september 2020 22:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is de generalisatie wat niet deugt. Om hele bevolkingsgroepen verantwoordelijk te stellen voor wat leden van die groep 70 jaar geleden deden.
Het is ook zelfhaat van Pondaag, Hij zegt dat hij zelf een moordenaar is .En zijn moeder... en haar voorouders
In andere teksten gaat hij nog iets verder en is het duidelijk dat het geen normale kritiek meer is, maar ziekelijke haat
Maar zijn fbpagina schijnt verwijderd te zijn of afgesloten Zoek naar Jeffry Bung Karno
Ow wacht ff. Pondaag is een heel ander persoon. Ik ken die hele Pondaag niet.quote:Op zondag 13 september 2020 22:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is de generalisatie wat niet deugt. Om hele bevolkingsgroepen verantwoordelijk te stellen voor wat leden van die groep 70 jaar geleden deden.
Het is ook zelfhaat van Pondaag, Hij zegt dat hij zelf een moordenaar is .En zijn moeder... en haar voorouders
In andere teksten gaat hij nog iets verder en is het duidelijk dat het geen normale kritiek meer is, maar ziekelijke haat
Zijn fbpagina schijnt verwijderd te zijn of afgesloten Zoek naar Jeffry Bung Karno
Echt he...quote:Op zondag 13 september 2020 22:18 schreef Oceanier het volgende:
Maar Pondaag, is dat nou Poncke Princen?
Dat is de man op de bank in het midden, eerste foto in de OPquote:Op zondag 13 september 2020 22:22 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ow wacht ff. Pondaag is een heel ander persoon. Ik ken die hele Pondaag niet.
Ik heb net wat dingen over hem gelezen. Hij heeft moet ik zeggen wel een aantal mooie dingen bereikt, zoals een aantal gewonnen rechtszaken. Hij komt over als een man die zoekt naar rechtvaardigheid. Maar a.d.h.v. een aantal uitspraken gedaan door hem, vraag ik me af of hij wel de juiste kennis bezit omtrent bepaalde zaken. Hij vindt bijvoorbeeld dat Nederland de onafhankelijkheid van Indonesie in 1945 moet erkennen. Weet hij dan ook bijvoorbeeld over welke gebieden de Indonesiers in 1945 de macht hadden?quote:Op zondag 13 september 2020 23:43 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is de man op de bank in het midden, eerste foto in de OP
zijn fb: https://www.facebook.com/jeffry.BungKarno
google hem
https://www.google.nl/sea(...)FuAfUQ4dUDCA0&uact=5
Doet je dat pijn?quote:Op woensdag 16 september 2020 10:15 schreef Bluesdude het volgende:
Raad Hoorn kiest voor 'stadsgesprekken' over toekomst standbeeld J.P. Coen
https://nos.nl/l/2348481
-------
![]()
Er zal dus niks veranderen aan de positie van Coen als stadsheld
Goedzoquote:Op woensdag 16 september 2020 10:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik krijg opiumshots van de dokter tegen de pijn.
![]()
![]()
Ik wist niet eens dat we dat hadden in NL. Een stadsgesprek. In mijn gemeente volgens mij niet.quote:Op woensdag 16 september 2020 10:15 schreef Bluesdude het volgende:
Raad Hoorn kiest voor 'stadsgesprekken' over toekomst standbeeld J.P. Coen
https://nos.nl/l/2348481
-------
![]()
Er zal dus niks veranderen aan de positie van Coen als stadsheld
Ik denk dat het een noodgreep is om deze situatie waarin je geen goed besluit kunt nemen een beetje te redden.quote:Op woensdag 16 september 2020 11:59 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik wist niet eens dat we dat hadden in NL. Een stadsgesprek. In mijn gemeente volgens mij niet.
Hoe organiseer je zoiets? Je hebt toch gemeenteraadsverkiezingen? Sommige mensen hebben niet meer tijd dan 1 keer in de 4 jaar te stemmen. Dus moet je ook nog weer avonden inplannen om mee te beslissen met de stadsgesprekken.
Op zich vind ik het prima, zo'n buurthuis/jeugdhonk met een sociale wijk-neef en opbouw-nozem etc.quote:Op woensdag 16 september 2020 12:04 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Ik denk dat het een noodgreep is om deze situatie waarin je geen goed besluit kunt nemen een beetje te redden.
- Je haalt hem weg, boze mensen
- Je laat hem staan, boze mensen
Bottomline, altijd boze mensen, de vraag is wat is je criterium om te kiezen welke boosheid gaat winnen.
Voor sommigen is dat nog altijd niet genoeg. Door het stof zullen ze moeten. Hoe lang geleden het ook is, doet niet ter zake.quote:Op woensdag 16 september 2020 12:32 schreef Mondkapje het volgende:
Als je ze nou elkaar excuses laat aanbieden, voor al het gemoord, zowel Indonesie als Nederland?
Nederland en Indonesie kunnen samen excuses aanbieden aan de bevolking wmbquote:Op woensdag 16 september 2020 12:32 schreef Mondkapje het volgende:
Als je ze nou elkaar excuses laat aanbieden, voor al het gemoord, zowel Indonesie als Nederland?
Excuuscultuur vind ik zo vermoeiend.quote:Op woensdag 16 september 2020 12:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
Nederland en Indonesie kunnen samen excuses aanbieden aan de bevolking wmb
Indonesiers, Indo's, Balinezen, etc, iedereen
want dat dit allemaal niet nodig was lijkt me duidelijk maar de schuld kan niet enkel bij Nederland liggen hier
ow van mij hoeft het ook niet hoorquote:Op woensdag 16 september 2020 14:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Excuuscultuur vind ik zo vermoeiend.
Als indo... hoeft ik dat van niemand.
Wel wil ik de echte gemeende erkenning van de diefstal van knilsalarissen, de backpay.
Ik wil het totale herstel van alle oorspronkelijke rechten.. recht op salaris, erfrecht voor de nazaten
En dat is alleen gemeend als politiek Den Haag gaat betalen.. Alles en niet weer een afkoopsom,, dat is VOC-mentaliteit
dit ookquote:Op woensdag 16 september 2020 15:10 schreef Iblardi het volgende:
Als er aantoonbaar geld is achtergehouden waar mensen die loyaal de Nederlandse zaak hebben gediend, recht op hadden, dan is het voor dit land natuurlijk enigszins een erekwestie om die misstand recht te zetten.
ereschuld... dat zei Hans Wiegel ook in 1980 en hij kwam met een afkoopsom voor hen die nog leefden.quote:Op woensdag 16 september 2020 15:10 schreef Iblardi het volgende:
Als er aantoonbaar geld is achtergehouden waar mensen die loyaal de Nederlandse zaak hebben gediend, recht op hadden, dan is het voor dit land natuurlijk enigszins een erekwestie om die misstand recht te zetten.
Mag ik ook trots zijn op de creativiteit van deze schrijver.quote:Wilhelmus van Nassaue,
Ziet gij dien heldenstoet?
Zij schoten op de vrouwen
En drenkten 't land met bloed.
De kwasten der banieren
zijn darmen van een kind.
Licht dat ge aan hun rapieren,
nog vrouwenharen vindt.
Bron: Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indie 12-07-1904quote:Op dinsdag 22 september 2020 10:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:
In het begin van de 20e eeuw was er een alternatief Wilhelmus in zwang:
Bedankt, top!quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bron: Het nieuws van den dag voor Nederlandsch-Indie 12-07-1904
Delpher
Ik ben niet erg trots op de massa moord op de Banda eilanden.quote:
dan doe je dat toch niet?quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik ben niet erg trots op de massa moord op de Banda eilanden.
Ik zou geen bloemetje leggen bij een standbeeld van de verantwoordelijke.
Mafkezen met falend geweten heb je overal.. Idem populaire politiciquote:Op dinsdag 22 september 2020 12:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik ben niet erg trots op de massa moord op de Banda eilanden.
Ik zou geen bloemetje leggen bij een standbeeld van de verantwoordelijke.
Ik ben net als Thierry ook trots op Nederland.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Mafkezen met falend geweten heb je overal.. Idem populaire politici
[ afbeelding ]
op 52 seconden:quote:.... staat Forum voor Democratie er om een beschaving te verdedigen die de meeste van jullie volkomen vergeten zijn
Maar die begrijpen wel gebarentaal? Dat is toch een aparte taal met een eigen grammatica?quote:Op dinsdag 22 september 2020 13:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik ben net als Thierry ook trots op Nederland.
Maar dan bijvoorbeeld omdat "we" een gebarentolk hebben bij een persconferentie.
doventolken (foutieve benaming, want een gebarentolk is ook belangrijk voor mensen in een lawaaiige omgeving en die gehoorbeschermers ophebben, die zijn dus niet doof)
Het komt nogal pedant en theatraal over, met die ingestudeerde stembuigingen, peinzende blikken en veelzeggende stiltes.quote:Op dinsdag 22 september 2020 13:34 schreef Bluesdude het volgende:
Het is niet dat Baudet kickt op de massamoorden , de slavendrijverij en de landroof van JP Coen, maar hij kickt wel op nationale trots. En meer nog kickt hij op zichzelf als verzetsheld tegen de aanstormende vernietiging van de Nederlandse en Europese cultuur.
Hij ziet zichzelf als een soldaat die moedig stand houdt tegen die vernietigende krachten, gericht op Neerlands beschaving en de meeste kamerleden zijn die beschaving volkomen vergeten.
[..]
op 52 seconden:
Sommigen wellicht wel, anderen wellicht niet.quote:Op dinsdag 22 september 2020 13:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Maar die begrijpen wel gebarentaal? Dat is toch een aparte taal met een eigen grammatica?
quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:03 schreef Bluesdude het volgende:
back on topic Baudet verwerpt de excuses van Lex over excessief Nederlands geweld 45-50 in Indonesie
[ twitter ]
Nederlandse politici zeggen niet steeds maar weer 'sorry' over koloniale wandaden.
Dat hoeft van mij niet in excuusvorm, wel als spijtbetuiging of als duidelijke mening zich van oude wandaden te distantiren
Maar hoezo 'capitulatie' ? We zijn niet in oorlog met Indonesie.
Wie is die vijand voor wie we niet moeten capituleren ?
En ineens profileert hij zich als indo. Ik hoor hem nooit over de backpay ....
btw er is ook veel geen woede bij de nazaten van Indische Nederlanders.
Velen weten van niks, halen hun schouders op, of vinden die excuses van Lex prima.
Die demonstrant rechts draagt een mondkapje met Molukse vlag en Pattiumara op zijn shirt is een Molukker die zich verzette tegen Nederlandse herbezetting in 1817quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:16 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zie hier de Indische Nederlanders. Compleet met Molukse vlag en mondkapje.
Aan het demonstreren tegen het standbeeld van JP Coen.
Ben ik helemaal met je eens!quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:17 schreef sp3c het volgende:
niks mis met een beetje (meer) nationale trots
Met welke nationale trots ben je dan behept.quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:26 schreef sp3c het volgende:
weet ik het, dat Romeinse rijk boeit me echt voor geen meter
Zoute drop.quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Met welke nationale trots ben je dan behept.
Ik noem het voorbeeld van het Romeinse Rijk dat je soms conflicterende vormen van "trots" kunt hebben.
Excuses kunnen de trots op je land vergroten.
Waar ben jij trots op als Nederlander?
Hij is een Nederlander met Surinaamse roots. Misschien kan ie ook iets Surinaams benoemen waar ie trots op is.quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Met welke nationale trots ben je dan behept.
Ik noem het voorbeeld van het Romeinse Rijk dat je soms conflicterende vormen van "trots" kunt hebben.
Excuses kunnen de trots op je land vergroten.
Waar ben jij trots op als Nederlander?
mijn moederquote:Op dinsdag 22 september 2020 14:50 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hij is een Nederlander met Surinaamse roots. Misschien kan ie ook iets Surinaams benoemen waar ie trots op is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anton_de_Komquote:Op dinsdag 22 september 2020 14:50 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hij is een Nederlander met Surinaamse roots. Misschien kan ie ook iets Surinaams benoemen waar ie trots op is.
Ok maar daar zijn we allemaal trots op (bijna allemaal). Misschien iets cultureels, of een gebeurtenisquote:
Nice, een plein in de Bijlmer is vernoemd naar deze meneer. Nu kom ik voor het eerst info over deze meneer tegen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anton_de_Kom
hoezo, ik ben een Nederlanderquote:Op dinsdag 22 september 2020 14:59 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ok maar daar zijn we allemaal trots op (bijna allemaal). Misschien iets cultureels, of een gebeurtenis
Dat maakt toch niks uit, dan kan je toch wel trots zijn op iets Surinaams. Je hebt tenslotte Surinaamse roots.quote:
ik zeg toch niet dat het niet kan?quote:Op dinsdag 22 september 2020 15:04 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Dat maakt toch niks uit, dan kan je toch wel trots zijn op iets Surinaams. Je hebt tenslotte Surinaamse roots.
Ik ook nietquote:
Maar je zegt eerst “hoezo, ik ben Nederlander”. Alsof je je schaamt voor je roots. We zijn allemaal Nederlander. Je kon ook zeggen “Ik ben niet echt bekend met de Surinaamse cultuur omdat ik voornamelijk Nederlands ben opgevoed. Ik zou dus niet zo 1 2 3 iets Surinaams kunnen benoemen om trots op te zijn”. Ik heb je hele post gelezen.quote:ik zeg dat er in mijn geval te weinig kennis om ergens trots op te zijn, je moet wel de hele post lezen he
ik zie het probleem niet hierquote:Op dinsdag 22 september 2020 15:14 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik ook niet
[..]
Maar je zegt eerst “hoezo, ik ben Nederlander”. Alsof je je schaamt voor je roots. We zijn allemaal Nederlander. Je kon ook zeggen “Ik ben niet echt bekend met de Surinaamse cultuur omdat ik voornamelijk Nederlands ben opgevoed. Ik zou dus niet zo 1 2 3 iets Surinaams kunnen benoemen om trots op te zijn”. Ik heb je hele post gelezen.
No offense. Dit is zo’n dingetje, voor Nederlanders met buitenlandse roots snel herkenbaar.quote:
Oh echt?! Vertel eens. Ik ben ontzettend benieuwd namelijk, als Nederlander met buitenlandse rootsquote:Op dinsdag 22 september 2020 15:27 schreef Oceanier het volgende:
[..]
No offense. Dit is zo’n dingetje, voor Nederlanders met buitenlandse roots snel herkenbaar.
Oh niks bijzonders, maar het is de tweede keer. Het begint een beetje op te vallen. Het “benadrukken” vanquote:
Nee dat zijn de jochies die altijd lopen te schelden omdat ze vinden dat hun “dingetjes” worden afgepaktquote:Op woensdag 23 september 2020 00:34 schreef Hathor het volgende:
Oceanier is een beetje een dramaqueen, dat was een ander dingetje dat begon op te vallen.
tweede keer van wat?quote:Op woensdag 23 september 2020 00:25 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Oh niks bijzonders, maar het is de tweede keer. Het begint een beetje op te vallen. Het “benadrukken” van
doet denken aan:quote:Op woensdag 23 september 2020 07:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
tweede keer van wat?
benadrukken van wat?
wat is dat met die halve zinnen man, ik heb geen idee wat de vraag is
Je projecteert iets op een anderquote:Op woensdag 23 september 2020 00:25 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Oh niks bijzonders, maar het is de tweede keer. Het begint een beetje op te vallen. Het “benadrukken” van
Nou nee. Ik ken ook niemand die het nodig vind te zeggen dat ze Nederlander zijn. En ik ken veel Surinamers.quote:Op donderdag 24 september 2020 09:17 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Je projecteert iets op een ander
Niets mis met erbij horen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 11:09 schreef Oceanier het volgende:
Nee dat vroeg ik niet. Maar ik ken veel Surinamers die zich meer Surinamer voelen, veel die zich meer Nederlander voelen en veel die van beide culturen dingen hebben meegekregen. Van al die jongens die zich meer Nederlander voelen heb ik nog nooit iemand horen zeggen “Ik ben Nederlander”. Behalve 2 jongens waarvan iedereen ze kent als jongens die de hele tijd in de billen kruipen van blanke Hollanders.
Maar jij bent niet zo toch..
Waarom zou daar iets mis mee zijn. De vraag was waar je trots op bent als Surinamer. Is er dan iets mis met Surinamer zijn?quote:
Je leek erover te vallen dat hij zichzelf als Nederlander aanduidde. Iets met billen en zo.quote:Op vrijdag 25 september 2020 14:34 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Waarom zou daar iets mis mee zijn. De vraag was waar je trots op bent als Surinamer. Is er dan iets mis met Surinamer zijn?
Ja klopt. Wat bedoel jij dan?quote:Op vrijdag 25 september 2020 14:42 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je leek erover te vallen dat hij zichzelf als Nederlander aanduidde. Iets met billen en zo.
Waarom moet iemand per se iets met zijn buitenlandse afkomst hebben als hij daar van huis uit weinig van heeft meegekregen? Is het belangrijk dat mensen die een donkerder huid hebben zich ook met een culturele outgroup identificeren?quote:
Ik vroeg alleen of je iets op kon noemen waar je trots op bent als Surinamer. Als je weinig van huis heb meegekregen, kan je dat gewoon zeggen. Maar sp3c reageerde op een manier die bij mij vragen opriep. Is daar iets mis mee?quote:Op vrijdag 25 september 2020 14:57 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Waarom moet iemand per se iets met zijn buitenlandse afkomst hebben als hij daar van huis uit weinig van heeft meegekregen? Is het belangrijk dat mensen die een donkerder huid hebben zich ook met een culturele outgroup identificeren?
Vragen? Je had het over kontkruipers.quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:01 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik vroeg alleen of je iets op kon noemen waar je trots op bent als Surinamer. Als je weinig van huis heb meegekregen, kan je dat gewoon zeggen. Maar sp3c reageerde op een manier die bij mij vragen opriep. Is daar iets mis mee?
Ja dat kan een antwoord zijn op mijn vraag. Wat is er dan?quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Vragen? Je had het over kontkruipers.
Wou ik allang zegge maar kwam er helaas niet aan toequote:Op vrijdag 25 september 2020 15:09 schreef AchJa het volgende:
Maar @:oceanier vertel eens, waar ben jij persoonlijk trots op?
Nou, mijn Molukse overgrootvader die bij de Nederlandse marine zat wat meer dan ik denk ik. Door zijn loyaliteit aan de driekleur heeft ie namelijk niet kunnen sterven onder een palmboom maar ligt ie begraven onder een appelboom. Dus ik ben iets minder trots dan hem op de driekleur.quote:
Ik ben geen Oceanier, maar ik ben wel trots op Nederland.quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:09 schreef AchJa het volgende:
Maar @:oceanier vertel eens, waar ben jij persoonlijk trots op?
Hoe zie jij de Nederlandse identiteit eigenlijk? Denk je daarbij in etno-culturele termen (dus een volk in etnologische zin, zoals de Molukkers met hun pela etc.) of is het idee "Nederland" in jouw ogen meer een zakelijk, staatsrechtelijk kader waarbinnen groepen mensen van allerlei herkomst hun zaakjes regelen?quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:13 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Wou ik allang zegge maar kwam er helaas niet aan toe
Ik ben trots op Ajax, het mooie authentieke centrum van Amsterdam en z’n grachtenpanden en de Molukse “pela”
O.a. om maar ff snel wat op te noemen.
Conducteurs, nee dat vind ik zulke overbodige functies. Helemaal nu met de ov-chip poortjes.quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik ben geen Oceanier, maar ik ben wel trots op Nederland.
Ik ben trots op onze gebarentolken, die aanwezig zijn op persconferenties.
Ik ben trots op onze conducteurs in onze treinen.
Ik ben trots op de Max Havelaar van Multatuli
Ik ben trots op de monumenten ter nagedachtenis aan de slavernij.
Ik ben trots op alle grafmonumenten die de Nederlanders vlak na 1945 hebben gebouwd ter nagedachtenis van de militairen die streden tegen het nationaal-socialisme.
[ afbeelding ]
Ik ben trots op de vindingrijkheid van "Het Nieuws van den Dag" uit 1905, waar zeer creatief een nieuw couplet aan het Wilhelmus werd toegevoegd:
https://www.delpher.nl/nl(...)0133972:mpeg21:a0001
Ik zie mijzelf als Nederlander. In het #racisme topic had ik al een keer aangegeven hoe ik dat zie.quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:41 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hoe zie jij de Nederlandse identiteit eigenlijk? Denk je daarbij in etno-culturele termen (dus een volk in etnologische zin, zoals de Molukkers met hun pela etc.) of is het idee "Nederland" in jouw ogen meer een zakelijk, staatsrechtelijk kader waarbinnen groepen mensen van allerlei herkomst hun zaakjes regelen?
quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:57 schreef Oceanier het volgende: [..] Ik dus. Als ik op vakantie ben in het buitenland en iemand vraagt waar ik vandaan kom zeg ik Nederland. Ben Nederlands opgevoed, ik voel me Nederlands, eet en kook Nederlands, luister ook Nederlandse muziek, ga welis naar bruincafe’s, heb Nederlandse familie, neefjes, nichtjes, ooms, tantes en vrienden. En nee ik heb nooit een hekel gehad aan alles wat met Nederland te maken heeft. Daarin tegen voel ik mij helemaal niet geroepen om te zeggen dat ik Nederlander ben, dat weet ik van mezelf en hoe iemand anders over mij denkt laat me koud. Bewijzen voor iemand hoef ik ook niet. Als ik vind dat Nederland mensen verkeerd behandeld heeft dan deins ik er ook totaal niet voor terug om dat te zeggen. En als Nederlanders daar problemen mee hebben, dan is dat echt jammer voor ze.
Dat is verhelderend. In positieve zin.quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:55 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik zie mijzelf als Nederlander. In het #racisme topic had ik al een keer aangegeven hoe ik dat zie.
[..]
maar ik ben geen Surinamerquote:Op vrijdag 25 september 2020 15:01 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik vroeg alleen of je iets op kon noemen waar je trots op bent als Surinamer. Als je weinig van huis heb meegekregen, kan je dat gewoon zeggen. Maar sp3c reageerde op een manier die bij mij vragen opriep. Is daar iets mis mee?
Wilhelma slaat natuurlijk op Wilhelmina.quote:Op vrijdag 25 september 2020 15:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik ben trots op de vindingrijkheid van "Het Nieuws van den Dag" uit 1904, waar zeer creatief een nieuw couplet aan het Wilhelmus werd toegevoegd:
https://www.delpher.nl/nl(...)0133972:mpeg21:a0001
En die Klaas Wybrands hield er ook een bijzonder gedachtegoed op na als ik dit allemaal een beetje doorlees:quote:Desondanks beet hij als het moest goed van zich af. En dat was nodig ook, want rond die tijd werd Batavia 'verrijkt' met een nieuw dagblad, het 'Nieuws van den Dag van N.l.', een krant van het soort dat we nu een tabloid zouden noemen, en die onder redaktie stond van de niets en niemand ontziende K.Wybrands. Deze Wybrands had het regelmatig op Kruseman gemunt.
quote:Een aartsconservatief in alles
Wybrands karakteriseerde zichzelf in 1925 als volgt: ‘Wij die reactionair zijn in merg en been, sedert meer dan eene kwart eeuw, ... geznd-behoudend, maar vaderlijk-streng, maar opvoedend, opbouwend, rechtvaardig... ja: rechtvaardig vooral!...’
Hij was met recht een aartsconservatief die met zijn briljante maar vileine pen tekeerging tegen alles en iedereen die streefde naar maatschappelijke verandering: de socialisten (‘schurftige honden’, met de communisten het grootste ‘canaille’ dat er bestond), de feministen (‘kwebbels die haar man tot razernij brengen door haar bemoeiziek geleuter’), en de politici die een lans braken voor algemeen kiesrecht (‘Van alle in deze eeuw uitgehaalde stommiteiten is deze wellicht de ergerlijkste: een coquetteeren met Jan Rap’).
Maar de meest verderfelijke moderniteit was voor Wybrands de ‘opheffing’ van de Indonesir. ‘Wij zijn de meesters’, richtte hij zich tot de socialist J.E. Stokvis, hoofdredacteur van de Semarangse krant De Locomotief, ‘en wij zullen dat blijven, zoolang niet de ethische geestes-richting van U en Uw kornuiten de overhand zal hebben verkregen!’ En dat dat laatste nog wel vierhonderd jaar of langer kon duren, achtte hij waarschijnlijk. Dat ‘groote Inlandsche kind’ gaf men immers geen vinger, want dan maakte het zich meester van de hele hand en werd het een ‘gevaarlijk roofdier’.
Waarom zou die kloof tussen Europeaan en Indonesir gedempt moeten worden? ‘Wij verzetten ons tegen zulke dempingsplannen. Laat de inlander maar aan zijn kant van de kloof blijven, en dr doen wat men hem van hier toeroept om te doen.’ En mocht hij praatjes verkopen of de hand opheffen tegen het gezag, men passe de ‘methode van Generaal Dyer tegen oproerige schelmen en moordenaars’ toe: ‘Met honderd betrouwbare soldaten en twintig duizend patronen is er geen kans op eene revolutie in Insulinde. Alleen... men moet ze durven te gebruiken! Eene aderlating kst bloed...! Maar als de patint er nu door genst!?...’
Wybrands wenste een leiderschap van de ijzeren vuist. Het geven van rechten aan de Indonesir was voor hem een domheid in optima forma. Genadeloos achtervolgde hij de verdedigers van de ethische politiek. Zijn reservoir aan krachttermen was omvangrijk. Ongelimiteerd grof was hij tegen collega's die steun gaven aan het ethische ideaal. Vooral Stokvis (die ‘brutale S.D.A.P.-clown’) en zijn opvolger A.J. Lievegoed lagen bij voortduring onder zijn vuur. Zoals in 1918: ‘wezens als Lievegoed: slijmerig, kwallig, lafhartig, zonder ziel, zonder vuur, zonder geestdrift: het drab en schuim der Hollandsche ondeugden, wekken mijne walging en mijne ergernis.’
O maar, ik doe dan ook absoluut niet aan persoonsverheerlijking.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wilhelma slaat natuurlijk op Wilhelmina.
Maare "Het nieuws van den Dag" met als hoofdredacteur dhr. "Klaas Wybrands" (de bedenker van dat couplet) was zo te lezen iets wat we tegenwoordig een tabloid zouden noemen begrijp ik:
[..]
En die Klaas Wybrands hield er ook een bijzonder gedachtegoed op na als ik dit allemaal een beetje doorlees:
[..]
Ik kaartte dit aan omdat ik weet hoe jij in de wedstrijd staat mbt Nederlands Indie, je plaatste deze post echt wel met een bepaalde bedoeling: NWS / 75 jaar Indonesi: ’Het volk verdient excuses van Nederland’. Het natuurlijk leuk dat meneer een ludiek couplet heeft verzonnen maar ondertussen was dat heerschap zo te lezen nog een tandje erger dan de overste van Daalen waar hij zo over loopt te jeremiren... Dus of dat couplet nou zo'n goede graadmeter is omtrent de sentimenten van die tijd denk ik niet. Je kunt jezelf zelfs af gaan vragen of het uberhaupt op feiten gebaseerd is.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
O maar, ik doe dan ook absoluut niet aan persoonsverheerlijking.
Ik zeg alleen dat het van "beschaving" getuigt dat op dt moment dt couplet in het bewuste blad stond.
Wat de schrijver op andere momenten en op andere terreinen allemaal doet, laat en zegt doet daar niks van af.
Het is ook dom om een persoon op een voetstuk te plaatsen (geldt ook voor J.P. Coen).
Neem bv ook iemand als Marco Kroon. In oorlogssituaties een held. Maar wat voor naeve gast denkt dat zo'n persoon in de burgermaatschappij de ideale burger is.
En zo is het ook met zo'n heerschap als Klaas Wybrands. Lijkt me een beetje een aandachtsjunk. Famke Louise avant la lettre.
Dat is vreemd. Het artikel uit 1904 lijkt in een heel andere geest geschreven. Op grond daarvan zou ik een meer humanistisch of progressief type persoon verwacht hebben.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wilhelma slaat natuurlijk op Wilhelmina.
Maare "Het nieuws van den Dag" met als hoofdredacteur dhr. "Klaas Wybrands" (de bedenker van dat couplet) was zo te lezen iets wat we tegenwoordig een tabloid zouden noemen begrijp ik:
[..]
En die Klaas Wybrands hield er ook een bijzonder gedachtegoed op na als ik dit allemaal een beetje doorlees:
[..]
Ja, dat verwachtte ik dus ook maar ik was even een rondje gaan Googlen nav dat couplet en kwam dit tegen:quote:Op vrijdag 25 september 2020 21:06 schreef Iblardi het volgende:
Dat is vreemd. Het artikel uit 1904 lijkt in een heel andere geest geschreven. Op grond daarvan zou ik een meer humanistisch of progressief type persoon verwacht hebben.
En toen ben ik wat door gaan zoeken. Die kerel wilde alleen maar geld verdienen, wat hem overigens prima gelukt is.quote:Omstreeks 1900 stak te Batavia een man het hoofd op, die zich ontwikkelen zou tot een van de meest authentieke persterreurs in de kolonie, gevreesde en bewonderde halfgod van alle behoudende Europeanen. Hij heette Karel Wybrands en schreef zijn leven lang als de man wiens nagedachtenis hem moet hebben gebrand, in zijn latere dagen toen hij bekende in niets meer te geloven dan in eigenbelang en verraad.
Ook niet heel gek met iets als dit:quote:Op zaterdag 26 september 2020 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
Indi-veteranen niet blij met nieuwe speelfilm onafhankelijkheidsoorlog: 'Belediging van Nederlandse militairen'
quote:"Ik zie het Korps Mariniers in Waffen SS-achtige uniformen, een Westerling-achtige verschijning met een Hitlersnorretje en de filmtitel in een soort runenschrift. Dit is geen dichterlijke vrijheid meer, maar ronduit een belediging van Nederlandse militairen."
Ach dichterlijke vrijheid over de moordenaars van westerling. Weinig mis mee.quote:Op zaterdag 26 september 2020 19:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ook niet heel gek met iets als dit:
[ afbeelding ]
[..]
Je zou je ook eens in de materie verdiept hebben maar dat is hier al rap teveel gevraagd.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:30 schreef mcmlxiv het volgende:
Ach dichterlijke vrijheid over de moordenaars van westerling. Weinig mis mee.
De winnaar bepaalt grotendeels de geschiedenis, daarom zijn onze verzetsstrijders geen terroristen en is westerling wel een oorlogsmisdadiger.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je zou je ook eens in de materie verdiept hebben maar dat is hier al rap teveel gevraagd.
Dit dus. Daarom mijn opmerking ook.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:45 schreef sp3c het volgende:
Westerling is nooit veroordeeld anders
Dat ging toen in de doofpot, vandaar dat we nu 70 jaar later worstelen over dit nationaal verledenquote:Op zaterdag 26 september 2020 21:45 schreef sp3c het volgende:
Wij proberen in naam en daad de morele high ground te hebben. Dan moet je daar ook iets voor over hebben.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:50 schreef sp3c het volgende:
iedereen doet dat in meer of mindere mate
Soekarno noemde zijn feestje ook Konfrontasi wat eigenlijk ook gewoon een poging was om de hele archipel in handen te krijgen ongeacht wat de inwoners daar zelf van vonden
was ook gewoon oorlog
- Ernest Medina Is vrijgesproken, dus dat zegt weinig.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:45 schreef sp3c het volgende:
de term komt gewoon uit het internationaal recht, dat heeft met een moreel high ground niet zoveel te makenquote:Op zaterdag 26 september 2020 21:59 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Wij proberen in naam en daad de morele high ground te hebben. Dan moet je daar ook iets voor over hebben.
Termen vind je overal en nergens terug kan ik je vertellen. De definities van deze termen liggen echter nogal eens uiteen. Wel degelijk een gevalletje morele high ground.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
de term komt gewoon uit het internationaal recht, dat heeft met een moreel high ground niet zoveel te maken
ja ok daar kan ik noet tegenopquote:Op zaterdag 26 september 2020 22:06 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Termen vind je overal en nergens terug kan ik je vertellen. De definities van deze termen liggen echter nogal eens uiteen. Wel degelijk een gevalletje morele high ground.
ja boeiuh, je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezenquote:Op zaterdag 26 september 2020 21:59 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Wij proberen in naam en daad de morele high ground te hebben. Dan moet je daar ook iets voor over hebben.
Zo werkt het alleen voor mensen die elk moreel besef ontberen.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja boeiuh, je bent onschuldig tot het tegendeel is bewezen
dat geld ook in de moeilijkere gevallen
ja das wel heel makkelijk hequote:Op zaterdag 26 september 2020 22:21 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Zo werkt het alleen voor mensen die elk moreel besef ontberen.
Gehaaide geniepigheid is in sommige kringen ongetwijfeld stoer en slim, maar ik wens me er niet mee te associren.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja das wel heel makkelijk he
die ander is gewoon gek!
ja maar wie is er geniepig of stoer of slim dan?quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:25 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Gehaaide geniepigheid is in sommige kringen ongetwijfeld stoer en slim, maar ik wens me er niet mee te associren.
Dat mag, maar ontkennen dat de overwinnaar de geschiedenis schrijft lijkt me toch kinderlijk naef. Ik lees bijvoorbeeld zelden over de inheemse Amerikaanse bevolking.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja maar wie is er geniepig of stoer of slim dan?
heel die Zuid Celebes affaire is juridisch een heel ingewikkeld verhaal
ik ben er helemaal niet van overtuigd dat hij zou zijn veroordeeld tbh
dan vind ik het wat gek om te roepen dat de winnaar de geschiedenis schrijft en Westerling dus een oorlogsmisdadiger is
heel andere discussie en het verkeerde voorbeeldquote:Op zaterdag 26 september 2020 22:40 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Dat mag, maar ontkennen dat de overwinnaar de geschiedenis schrijft lijkt me toch kinderlijk naef. Ik lees bijvoorbeeld zelden over de inheemse Amerikaanse bevolking.
Vanzelfsprekend een andere discussie, maar wel met dezelfde strekking. De Franse bezetting is mi ook een onderbelicht thema in onze geschiedenis, desondanks van grote invloed.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
heel andere discussie en het verkeerde voorbeeld
nee hoor.... bewust werden gevangen genomen ongewapende burgers vermoord.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:36 schreef sp3c het volgende:
heel die Zuid Celebes affaire is juridisch een heel ingewikkeld verhaal
met terreurquote:Op zaterdag 26 september 2020 22:50 schreef sp3c het volgende:
nee zijn doel was om de terreurcampagne te breken
Dat lijkt me sterk. Maar welke onderzoeken bedoel je.quote:van anti Nederlandse sentimenten was volgens de verschillende onderzoeken niet of nauwelijks sprake
Dit is een hele sterke en absoluut correcte uitspraak.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:21 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Zo werkt het alleen voor mensen die elk moreel besef ontberen.
we zitten net weer ontopic johquote:Op zondag 27 september 2020 00:22 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Waar ben je eigenlijk opgegroeid?
Ik kan me zo voorstellen dat men in de Indonesische archipel bestaande systemen van dwangarbeid en slavernij min of meer geruisloos overnam.quote:Op dinsdag 29 september 2020 10:11 schreef Bluesdude het volgende:
[ twitter ]
Het is goed dat hij aanstipt dat de Nederlandse slavernij niet begon in den West, Brazilie, Maurits, zoals gedacht wordt .
Lees de pdf.
Er was geen systeem om Bandanezen slaaf te maken. En ook geen bestaande praktijk van slaven van elders te deporteren naar de Banda-eilanden voor dwangarbeid.quote:Op dinsdag 29 september 2020 10:27 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat men in de Indonesische archipel bestaande systemen van dwangarbeid en slavernij min of meer geruisloos overnam.
Dat suggereerde ik ook niet.quote:Op dinsdag 29 september 2020 14:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er was geen systeem om Bandanezen slaaf te maken. En ook geen bestaande praktijk van slaven van elders te deporteren naar de Banda-eilanden voor dwangarbeid.
https://www.parool.nl/ams(...)l&utm_source=twitterquote:Amsterdamse betrokkenheid bij slavernij omvangrijker dan gedacht
Rol van de gemeente
De onderzoeksopdracht kwam van het college van burgemeester en wethouders en kan de aanzet zijn voor eventuele excuses voor de rol die de gemeente heeft gespeeld in deze zwarte bladzijde in de geschiedenisboeken. De gemeenteraad heeft per motie aangedrongen op zulke excuses en Amsterdam zou daarmee in Nederland de eerste zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |