abonnement Unibet Coolblue
pi_194501364




Originele openingspost van Stratotanker:
quote:
Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)
pi_194501393
We hadden het over plantenplagen, er werd gevraagd of er ervaring was met roofmijten in huis. Daar ben ik ook wel benieuwd naar?

Hier mijn post in de herhaling:

Oh men al die plagen in je planten, ik word er ook helemaal gestoord van! Ik ben nu denk ik van de schildluis af: HALLELUJA, want dat heeft echt lang geduurd...
Heb nu trips in mn monstera zitten, maar die ga ik zo nog een keer met ecostyle besproeien en dan hoop ik dat ik eraf ben, 2 weken geleden ook behandeld met ecostyle... Fingers crossed.

Weten jullie nog dat ik vorige week naar de intratuin zou gaan want kortingsdag én een kortingscoupon voor 2e calathea halve prijs?

Voor de kortingsdag was ik een week te vroeg die is pas aankomende donderdag, de kortingscoupon was alleen geldig voor potmaat 12, en daar hadden ze echt alleen maar saaie soorten van. Dus heb uiteindelijk een calathea zebrina in potmaat 14 meegenomen want daar ging ik eigenlijk voor :')
Verder heb ik uit de koopjeshoek een su-per gave philodendron green wonder meegenomen voor 4 euro, die moest bij thuiskomst wel eventjes douchen want ik spotte 2 zwarte kruipertjes op de blaadjes, maar wel heel blij mee.
Ook kwam ik een monstera “friedrichstahlii” tegen, die naam had ik nog nooit gezien, dus ook meegenomen. Blijkt bij thuiskomst een andere naam te zijn voor de adansonii/monkey mask, maar hij had nog geen gaatjes in het blad anders had ik hem wel herkend :') dus ik heb een heel erg jonge monkey mask voor veel te veel geld gekocht.
Moraal van het verhaal: we all make mistakes :')
pi_194502589
Wat natuurlijke bestrijding betreft heb ik wel eens aaltjes gebruikt tegen een wat uit de hand gelopen rouwvliegenplaag. Dat heeft echt perfect gewerkt.

Paar weken terug had ik hier bladluis, wolluis en spint in huis. Toen stond ik op het punt gaasvliegen te bestellen, maar ik heb het toen alsnog onder controle gekregen dus uiteindelijk niet gedaan. Maar de ervaring met aaltjes was zo goed dat ik dergelijke oplossingen zeker weer zou gebruiken.

Momenteel alleen wat bladluis op de Dieffenbachia, maar dat stelt niet zoveel voor :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194503159
Zonnedauw inzetten tegen rauw (en fruitvliegjes) werkt ook super goed. Het is echter geen bronbestrijding.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_194503911
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 10:37 schreef Broccolitaartje het volgende:
We hadden het over plantenplagen, er werd gevraagd of er ervaring was met roofmijten in huis. Daar ben ik ook wel benieuwd naar?

Hier mijn post in de herhaling:

Oh men al die plagen in je planten, ik word er ook helemaal gestoord van! Ik ben nu denk ik van de schildluis af: HALLELUJA, want dat heeft echt lang geduurd...
Heb nu trips in mn monstera zitten, maar die ga ik zo nog een keer met ecostyle besproeien en dan hoop ik dat ik eraf ben, 2 weken geleden ook behandeld met ecostyle... Fingers crossed.

Weten jullie nog dat ik vorige week naar de intratuin zou gaan want kortingsdag én een kortingscoupon voor 2e calathea halve prijs?

Voor de kortingsdag was ik een week te vroeg die is pas aankomende donderdag, de kortingscoupon was alleen geldig voor potmaat 12, en daar hadden ze echt alleen maar saaie soorten van. Dus heb uiteindelijk een calathea zebrina in potmaat 14 meegenomen want daar ging ik eigenlijk voor :')
Verder heb ik uit de koopjeshoek een su-per gave philodendron green wonder meegenomen voor 4 euro, die moest bij thuiskomst wel eventjes douchen want ik spotte 2 zwarte kruipertjes op de blaadjes, maar wel heel blij mee.
Ook kwam ik een monstera “friedrichstahlii” tegen, die naam had ik nog nooit gezien, dus ook meegenomen. Blijkt bij thuiskomst een andere naam te zijn voor de adansonii/monkey mask, maar hij had nog geen gaatjes in het blad anders had ik hem wel herkend :') dus ik heb een heel erg jonge monkey mask voor veel te veel geld gekocht.
Moraal van het verhaal: we all make mistakes :')
Van de Monstera Friedrichstahlii snap ik ook weinig. Ik heb deze in de winkel, naast de baby-Monstera Adansonii met gaten. En die twee lijken totaal niet op elkaar, ook al zeggen alle kwekers en botanisten van wel. Die zullen het toch wel weten denk ik. De Friedrichstahlii vind ik meer op de Karstenianum/Peru lijken, maar dat schijnt ook niet zo te zijn. Raadselachtig.
pi_194504111
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:33 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Van de Monstera Friedrichstahlii snap ik ook weinig. Ik heb deze in de winkel, naast de baby-Monstera Adansonii met gaten. En die twee lijken totaal niet op elkaar, ook al zeggen alle kwekers en botanisten van wel. Die zullen het toch wel weten denk ik. De Friedrichstahlii vind ik meer op de Karstenianum/Peru lijken, maar dat schijnt ook niet zo te zijn. Raadselachtig.
Monstera karstenianum = epipremnum marble planet? Qua kleur lijkt ie erop maar hij heeft helemaal niet dat reliëf op het blad.
Ik vind het ook zo apart dat ie nog geen gaten heeft, want het is toch best al wel een established plantje... ik zal zo eens even een foto maken!
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:38:52 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194504782
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 12:10 schreef BlackLining het volgende:
Wat natuurlijke bestrijding betreft heb ik wel eens aaltjes gebruikt tegen een wat uit de hand gelopen rouwvliegenplaag. Dat heeft echt perfect gewerkt.

Paar weken terug had ik hier bladluis, wolluis en spint in huis. Toen stond ik op het punt gaasvliegen te bestellen, maar ik heb het toen alsnog onder controle gekregen dus uiteindelijk niet gedaan. Maar de ervaring met aaltjes was zo goed dat ik dergelijke oplossingen zeker weer zou gebruiken.

Momenteel alleen wat bladluis op de Dieffenbachia, maar dat stelt niet zoveel voor :)
Tegen de bladluis zou je wat lieveheersbeestjes in kunnen zetten.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194536486
Dank @Samzz @bloempje-moi en @Broccolitaartje - neemolie en ecostyle bestrijdingsmiddel staan op mijn boodschappenlijstje. Ik heb ook wel eens wat wolluis of dopluis (of schildluis, die twee kan ik nooit zo goed onderscheiden) gehad maar dat was wel te doen. Nog nooit zo'n massale sterfte als nu. Ik denk dat het al in de lente is begonnen, toen het zo'n lange tijd extreem droog en warm was. Helaas voor mijn arme graslelies. Maar goed, nu denk ik dat ik het een beetje onder controle begin te krijgen. En dus goed blijven vernevelen begrijp ik om de droogte te bestrijden. Ik hoop maar op wat regen binnenkort, ook voor de tuin...

Edit: ik zit nu even op de website van Ecostyle te lezen en denk toch ook aan aaltjes tegen trips. Die worden alleen pas verzonden als het wat koeler weer is dus ga ik nu nog even door met mijn spiritus/groene zeep, en heb al neemolie besteld bij bol.

[ Bericht 17% gewijzigd door yinu op 13-08-2020 14:23:14 ]
  donderdag 13 augustus 2020 @ 20:31:49 #9
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_194542635
Een graslelie die dood gegaan is? Wauw. Oké.

Doodgaande planten door de hitte? Geen last van. Geef ze gewoon water en ze gaan heerlijk op die 28 graden in mijn huis. Ik heb ook geen beestjes verder.

Ik heb absoluut geen groene vingers dus vraag me niet hoe en wat. Veel geluk mss?
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_194543595
Hmm ik kwam thuis vandaag en diverse planten waren nog drijfnat.

Had ze wat extra water gegeven ivm het weer.. maar ondanks dat het ruim 32 graden was in huis waren de plantjes kennelijk niet heel dorstig.
pi_194543871
Hier hebben de planten het ook enorm naar hun zin. Warm en hoge luchtvochtigheid. Overal nieuwe blaadjes!
pi_194543975
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:41 schreef Koettie het volgende:
Hier hebben de planten het ook enorm naar hun zin. Warm en hoge luchtvochtigheid. Overal nieuwe blaadjes!
Hier op 2 na.. die lieten ineens de blaadjes vallen.

En mijn peperomia die op sterven na dood leek te zijn... geniet dan wel weer met volle teugen en perst er even 3 kleine blaadjes uit.
pi_194544982
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 21:26 schreef Uhmmpie het volgende:
Hmm ik kwam thuis vandaag en diverse planten waren nog drijfnat.

Had ze wat extra water gegeven ivm het weer.. maar ondanks dat het ruim 32 graden was in huis waren de plantjes kennelijk niet heel dorstig.
Nou hier een aantal wel. Heb een aantal van die Elho zelfwaterende binnenpotten en een paar planten moet ik echt elke 2 dagen vullen
pi_194547838
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 22:38 schreef Goitske het volgende:

[..]

Nou hier een aantal wel. Heb een aantal van die Elho zelfwaterende binnenpotten en een paar planten moet ik echt elke 2 dagen vullen
2 hier.. maar de rest was gewoon nog prima in orde.
Normaal is het water met mooi weer niet aan te slepen want de ramen staan heel de dag vol op de zon.

Lijkt me handig trouwens.. ben er weleens een nachtje niet en met dit weer is normaal elke dag water geven..
maar had het idee dat het redelijk prijzig is.
pi_194548339
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 07:13 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

2 hier.. maar de rest was gewoon nog prima in orde.
Normaal is het water met mooi weer niet aan te slepen want de ramen staan heel de dag vol op de zon.

Lijkt me handig trouwens.. ben er weleens een nachtje niet en met dit weer is normaal elke dag water geven..
maar had het idee dat het redelijk prijzig is.
Ik vervang ze langzaam aan. De kleinere vallen vest mee. Ik moet nu een paar verpotten naar echt grote ja die zijn prijzig maar dat zijn grote potten altijd.
Ik vind het echt wel zijn geld waard. Sommige planten doen het ook echt ve beter in die potten. Mijn monstera die in zo'n pot staat is ook veel mooier dan de monstera die in een normale pot met normale binnenpot staat.
Plus in die grote potten gaat gewoon een hele plens water dus als ik met warm weer een paar dagen weg ben maak ik mij geen zorgen.
Heb ook een grote Triostar in zo'n pot die vind het ook heel fijn
pi_194549805
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 08:12 schreef Goitske het volgende:

[..]

Ik vervang ze langzaam aan. De kleinere vallen vest mee. Ik moet nu een paar verpotten naar echt grote ja die zijn prijzig maar dat zijn grote potten altijd.
Ik vind het echt wel zijn geld waard. Sommige planten doen het ook echt ve beter in die potten. Mijn monstera die in zo'n pot staat is ook veel mooier dan de monstera die in een normale pot met normale binnenpot staat.
Plus in die grote potten gaat gewoon een hele plens water dus als ik met warm weer een paar dagen weg ben maak ik mij geen zorgen.
Heb ook een grote Triostar in zo'n pot die vind het ook heel fijn
Klinkt goed O+

Toch nog maar eens een keer naar kijken.
pi_194550060
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 22:38 schreef Goitske het volgende:

[..]

Nou hier een aantal wel. Heb een aantal van die Elho zelfwaterende binnenpotten en een paar planten moet ik echt elke 2 dagen vullen
Oeh, dit klinkt als iets voor mij. :@

Hoi. :W Beginnende plantmama, ik heb nu alleen nog vetplanten en een Calathea Rufibarba staan. :+

En omdat yay plaatjes, hier had ik 'm net O+


Superleuk, dat opvouwen 's avonds. O+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_194551259
De meest dorstige exemplaren hier hebben hydrospikes :) werkt vrij aardig, al houden ze er af en toe ineens mee op, dus wel goed in de gaten houden
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194553226
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:31 schreef ieniminimuis het volgende:
Een graslelie die dood gegaan is? Wauw. Oké.

Doodgaande planten door de hitte? Geen last van. Geef ze gewoon water en ze gaan heerlijk op die 28 graden in mijn huis. Ik heb ook geen beestjes verder.

Ik heb absoluut geen groene vingers dus vraag me niet hoe en wat. Veel geluk mss?
Ja bizar he. En niet eentje, we hadden er een heleboel. Maar de trips te laat ontdekt. En omdat ze (de tripsen) verpoppen in de grond en er werkelijk geen blad zonder schade of hordes tripsen bij zat, hebben we ze helaas toch weg moeten doen. Een paar heb ik helemaal afgeknipt en in nieuwe grond gezet. Kijken wat dat gaat doen. Maar nogmaals, we hadden er bizar veel. Ook heel veel mensen hebben stekjes van ons dus ik kan vast wel weer een stekje terugkrijgen. Vorig jaar had ik ze met tientallen in potjes gezet en weggegeven...
pi_194553754
Die hydro spikes klinkt wel Interessant
En betaalbaar.

De vraag is hoe goed het afloopt als ik water op mn vensterbank zet met mijn 2 ongeleide projectielen... eh katers dus.
  vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:43:05 #21
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_194553987
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 10:23 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Oeh, dit klinkt als iets voor mij. :@

Hoi. :W Beginnende plantmama, ik heb nu alleen nog vetplanten en een Calathea Rufibarba staan. :+

En omdat yay plaatjes, hier had ik 'm net O+
[ afbeelding ]

Superleuk, dat opvouwen 's avonds. O+
Die is heel gaaf.
Hebben we hier ook gehad maar in record-tempo vermoord helaas. Je hoort hem opvouwen 's avonds. ^O^
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_194599830
Vraagje over orchideeën. Ik wil er een paar verpotten. Nu heb ik nog een zak boomschors staan. Kan ik dat gebruiken of toch beter een zakje orchideeën'grond' gaan halen?

En in wat voor potten kan ik ze het beste doen? Standaard zitten ze in een transparante plastic pot met alleen gaten aan de onderkant. Lijkt me niet ideaal, omdat de wortels zo toch verstikken?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194599912
Ik heb m'n orchideeën wel in die orchideeëngrond staan, en ik heb ze in speciale hoge potten staan, dan staan ze niet met de voetjes in het water. Hebben ze bij elk tuincentrum.
Tap tap tap
pi_194599951
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 11:37 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb m'n orchideeën wel in die orchideeëngrond staan, en ik heb ze in speciale hoge potten staan, dan staan ze niet met de voetjes in het water. Hebben ze bij elk tuincentrum.
Bedoel je dan een pot waarvan de bodem iets verhoogd is? Valt me nu je het zegt pas op dat ze dat hebben :D

En geef jij ook mest?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194600055
quote:
2s.gif Op maandag 17 augustus 2020 11:41 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Bedoel je dan een pot waarvan de bodem iets verhoogd is? Valt me nu je het zegt pas op dat ze dat hebben :D

En geef jij ook mest?
Ik heb wel speciale voeding staan maar geef het eigenlijk zelden. Al moet ik er wel bij zeggen dat mijn orchideeën de laatste tijd allemaal het loodje leggen ;(
Die potten hebben een randje waar de binnenpot op rust, daaronder zit niks. Dus dan blijven de wortels droog.
Tap tap tap
pi_194601004
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 11:49 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb wel speciale voeding staan maar geef het eigenlijk zelden. Al moet ik er wel bij zeggen dat mijn orchideeën de laatste tijd allemaal het loodje leggen ;(
Die potten hebben een randje waar de binnenpot op rust, daaronder zit niks. Dus dan blijven de wortels droog.
Mja ik kon dus geen passende binnen/buitenpot combinatie vinden.

Dus had me al voorgenomen gewoon wat grint onder in te stoppen...
bleek dat de binnenpotjes die ik nog had... op magische wijze allemaal een scheur hadden.

Dus al zoekend in de kast stuitte ik op van die plastic wegwerp soepkommetjes.
En die pasten precies qua breedte.

Blije orchidee nu.
Al heeft ie vooral ruimte gekregen in de breedte en niet zo in de diepte.
En toch droge teentjes.

Voorlopig kan ie even vooruit.
pi_194601727
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 11:49 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb wel speciale voeding staan maar geef het eigenlijk zelden. Al moet ik er wel bij zeggen dat mijn orchideeën de laatste tijd allemaal het loodje leggen ;(
Die potten hebben een randje waar de binnenpot op rust, daaronder zit niks. Dus dan blijven de wortels droog.
Ah, je bedoelde de buitenpot. Daar heb ik er ook een paar van ja. Maar ik blijf het raar vinden dat ze in een pot worden gedaan die aan de zijkanten helemaal dicht is :@
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194601737
Je kunt ze ook aan het plafond hangen :P
Tap tap tap
pi_194606696
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 14:02 schreef CherryLips het volgende:
Je kunt ze ook aan het plafond hangen :P
Ik zat er wel aan te denken ja. In ieder geval om die stomme stokkies weg te laten.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194652130
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 11:37 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb m'n orchideeën wel in die orchideeëngrond staan, en ik heb ze in speciale hoge potten staan, dan staan ze niet met de voetjes in het water. Hebben ze bij elk tuincentrum.
Ik heb een zakje orchideeën'grond' gehaald en gemengd met boomschors. Laat wel weten of ze het overleven of niet :') :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  donderdag 20 augustus 2020 @ 22:06:56 #31
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_194654823
Ik heb vandaag de babies van mijn graslelie afgehaald en op water gezet, eens zien of ze willen. :7
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_194657871
quote:
2s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 19:35 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ik heb een zakje orchideeën'grond' gehaald en gemengd met boomschors. Laat wel weten of ze het overleven of niet :') :D
Je zou denken dat het moet kunnen :)
pi_194658086
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 07:10 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Je zou denken dat het moet kunnen :)
Misschien moet ik er ook bij zeggen dat ik één keer eerder een orchidee heb verpot en die heeft het niet gered :'( :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194658969
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 07:49 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Misschien moet ik er ook bij zeggen dat ik één keer eerder een orchidee heb verpot en die heeft het niet gered :'( :D
Nouja.. hou ons op de hoogte.

Edit: hier ook de orchidee verpot vorige week..
vooralsnog doet ie het prima.

[ Bericht 5% gewijzigd door Uhmmpie op 21-08-2020 15:26:52 ]
pi_194662260
Ik heb maranta's gestekt :) had ik misschien beter eerder in de zomer kunnen doen :')
Ik heb ook leuke stekpotjes op Ali ontdekt, maar tegen de tijd dat die hier zijn, is het Pasen.

https://nl.aliexpress.com(...)0.0.0.22162e0eEhZ9g2

https://nl.aliexpress.com(...)0.0.0.22162e0eEhZ9g2
Tap tap tap
pi_194664068
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2020 13:17 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb maranta's gestekt :) had ik misschien beter eerder in de zomer kunnen doen :')
Ik heb ook leuke stekpotjes op Ali ontdekt, maar tegen de tijd dat die hier zijn, is het Pasen.

https://nl.aliexpress.com(...)0.0.0.22162e0eEhZ9g2

https://nl.aliexpress.com(...)0.0.0.22162e0eEhZ9g2
Maar die zijn wel echt leuk O+
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:43:31 #37
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194680225
Ik zie net dat m'n whale fin twee baby's heeft. Benieuwd of ze uit gaan rollen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194684914
O+
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 20:43 schreef Samzz het volgende:
Ik zie net dat m'n whale fin twee baby's heeft. Benieuwd of ze uit gaan rollen.
Die is tof O+
Wanneer kom je langs om te ruilen? O-)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zondag 23 augustus 2020 @ 09:30:21 #39
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194684952
quote:
2s.gif Op zondag 23 augustus 2020 09:19 schreef MissMSX het volgende:
O+
[..]

Die is tof O+
Wanneer kom je langs om te ruilen? O-)
Zodra ze wat weg hebben van daadwerkelijke whale fins :P? Nu zijn t nog kleine cilindertjes. Maar wel mooi gekleurd al O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 23 augustus 2020 @ 12:51:18 #40
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_194687184
De baby graslelies schieten wortel nu ze in het water staan. Die gaan lekker en zet ik binnenkort in een potje grond. ^O^
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  zondag 23 augustus 2020 @ 13:13:15 #41
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194687496


Bloemetjes voor de maranta en de beebs :D.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  maandag 24 augustus 2020 @ 19:46:43 #42
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194707183
De trifasciata black dragon heeft ook twee beebs :D.

Aan de andere kant gaan de whitestar, triostar, fittonia en dieffenbachia slecht :{.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  maandag 24 augustus 2020 @ 20:31:46 #43
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194707408



Mijn giga epi en monster O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194760792
Even de tandjes van de Flytrap gepoetst :s) zaten nog wat etensresten tussen :Y



Goed gejaagd dit jaar. Gelukkig inmiddels wat minder vliegen in huis ook. Nog 2,5 maand, dan is het alweer tijd voor de winterslaap. Vooralsnog blijft ie flink doorgroeien 8-)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194761067
Voor het eerst een mosstokje gemaakt.
pi_194799182
Ik meen me te herinneren dat er mensen waren die op zoek waren naar grote en betaalbare bloempotten.
Vanaf 5 sept bij de Aldi voor 4,99 euro, 27-28 cm:



https://www.aldi.nl/onze-(...)pot-454.article.html
pi_194800679
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 19:03 schreef NedKelly het volgende:
Ik meen me te herinneren dat er mensen waren die op zoek waren naar grote en betaalbare bloempotten.
Vanaf 5 sept bij de Aldi voor 4,99 euro, 27-28 cm:

[ afbeelding ]

https://www.aldi.nl/onze-(...)pot-454.article.html
Oh nice!
Even shoppen O+
pi_194800772
Mijn monstera begint weer bruine vlekken te krijgen. Ik snap echt niet waaronder iedere keer gebeurd.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_194801113
Hmm mijn lief vindt dat ik beter even wacht met nieuwe plantjes.

Want samen in huis moeten zijn planten OOK nog een plekje _O- O+
pi_194811144
Ik was vandaag op zoek naar een philidendron white measure/birkin voor een vriendin die binnenkort jarig is. Ze is de laatste tijd planten steeds leuker gaan vinden en ze vond die van mij laatst zo mooi. Ik vond de 3 die bij Ranzijn stonden net alleen er zo zielig uitzien.. En bijna geen wit. Ik denk dat de voorraad een beetje op raakt momenteel.

Maar goed.. Misschien haal ik maar een cadeaubon. Weet iemand of er een soort algemene bon is voor meerdere tuincentra?
  Spellchecker maandag 31 augustus 2020 @ 16:04:25 #51
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194811200
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 16:00 schreef Dragonberry het volgende:
Ik was vandaag op zoek naar een philidendron white measure/birkin voor een vriendin die binnenkort jarig is. Ze is de laatste tijd planten steeds leuker gaan vinden en ze vond die van mij laatst zo mooi. Ik vond de 3 die bij Ranzijn stonden net alleen er zo zielig uitzien.. En bijna geen wit. Ik denk dat de voorraad een beetje op raakt momenteel.

Maar goed.. Misschien haal ik maar een cadeaubon. Weet iemand of er een soort algemene bon is voor meerdere tuincentra?
Misschien zit hier iets tussen voor je? www.cadeaubon.nl/cadeaubonnen wonen en tuin
pi_194811522
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2020 16:48 schreef yinu het volgende:
Trips. :( Hoe komen jullie eraf?

Ik heb had een heleboel graslelies en tradescantia zebrina's die er allemaal aan onderdoor zijn gegaan, ik dacht dat ze last hadden van de warmte maar het bleek trips en behoorlijk wat ook. Het ging heel snel met dit warme droge weer. Achteraf denk ik dat het al een tijdje bezig was maar ik had nog nooit trips gehad en de kenmerken niet herkend. Nu ben ik de andere planten allemaal aan het afspoelen met water en daarna met water-groene zeep-spiritus. Nog andere tips of aandachtspunten?

Edit: vooral de grootste van mijn 2 monstera delciosa's en een een monstera adansonii hebben nogal wat te lijden van de trips. Ik heb de ergst aangedane bladeren al weggehaald en ben nu als een bezetene alle tripsjes en larfjes die ik zie aan het weghalen...
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 13:59 schreef yinu het volgende:
Dank @:Samzz @:bloempje-moi en @:broccolitaartje - neemolie en ecostyle bestrijdingsmiddel staan op mijn boodschappenlijstje. Ik heb ook wel eens wat wolluis of dopluis (of schildluis, die twee kan ik nooit zo goed onderscheiden) gehad maar dat was wel te doen. Nog nooit zo'n massale sterfte als nu. Ik denk dat het al in de lente is begonnen, toen het zo'n lange tijd extreem droog en warm was. Helaas voor mijn arme graslelies. Maar goed, nu denk ik dat ik het een beetje onder controle begin te krijgen. En dus goed blijven vernevelen begrijp ik om de droogte te bestrijden. Ik hoop maar op wat regen binnenkort, ook voor de tuin...

Edit: ik zit nu even op de website van Ecostyle te lezen en denk toch ook aan aaltjes tegen trips. Die worden alleen pas verzonden als het wat koeler weer is dus ga ik nu nog even door met mijn spiritus/groene zeep, en heb al neemolie besteld bij bol.
Trips-update na 3 weken: het lijkt de goede kant op te gaan. Heb veel planten die echt zwaar getroffen waren kort gesnoeid en buiten gezet, die zijn blij met de regen nu en krijgen weer voorzichtig nieuwe blaadjes. Maar ik heb niet zoveel goede schaduwplekken dus veel planten moesten wel binnen blijven (of die zijn wind-gevoelig of zitten ergens aan vast/omheen etc). Die heb ik regelmatig schoongemaakt met een mengsel van neemolie en groene zeep dus ze zien er prachtig stofvrij en glanzend uit, en ik heb op 19 augustus aaltjes tegen trips verspreid onder alle planten. Op dit moment lijkt het allemaal goed te werken. De eerste week trof ik nog heel veel trips-larven aan op allerlei bladeren, maar ik had gisteren een ronde waarbij ik er maar een paar zag, en alleen op bepaalde planten. Ik haal ze nog steeds nauwkeurig weg, maar ik begin nu te denken dat ik in ieder geval 'de curve heb geflattened'
*O*

Oh, ik schaamde me een beetje dat de graslelies er zo dramatisch aan onderdoor gingen terwijl dat dus bij uitstek dé plant voor plant-killers schijnt te zijn, maar ik blijk niet de enige die wel eens een graslelie of een tradescantia (lees: álle tradescantia's :'( ) verloren is aan de trips...
pi_194829039
Gekke spriet gekocht om de kast wat op te leuken. Plantnet zegt waterplant? Klopt niks van. Gekocht bij AH.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door Blues op 01-09-2020 20:09:10 (Beetje grote foto's) ]
pi_194829769
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 16:01 schreef Blues het volgende:
Gekke spriet gekocht om de kast wat op te leuken. Plantnet zegt waterplant? Klopt niks van. Gekocht bij AH.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die staat hier in plastic.

Die kreeg ik kado want het staat zo leuk zo’n plantje.

Dus die staat nu in de gang waar alle andere plantjes dood gaan. Geef hem soms per ongeluk bijna water _O-

Leuk ding om in het echt te zien...
mental note..

(Ik kan beter in een kas gaan wonen.. want alles wat ik leuk vind past nooit in 1 huis)
pi_194831708
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 16:47 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Die staat hier in plastic.

Die kreeg ik kado want het staat zo leuk zo’n plantje.

Dus die staat nu in de gang waar alle andere plantjes dood gaan. Geef hem soms per ongeluk bijna water _O-

Leuk ding om in het echt te zien...
mental note..

(Ik kan beter in een kas gaan wonen.. want alles wat ik leuk vind past nooit in 1 huis)
:D
Ik heb maar 2 planten IN huis. Deze op de kast(is een zwart rek) en een palmpje voor t raam. Rest staat lekker buiten. >:O
pi_194831869
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 18:40 schreef Blues het volgende:

[..]

:D
Ik heb maar 2 planten IN huis. Deze op de kast(is een zwart rek) en een palmpje voor t raam. Rest staat lekker buiten. >:O
Mja.. hier buiten geen plek voor planten :)
  Spellchecker woensdag 2 september 2020 @ 10:03:54 #57
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194840854
Plantjes ruilen is helemaal hot in Tilburg; helemaal gelukkig met een nieuw stekje
quote:
Kamerplanten zijn hartstikke hip. Nu veel mensen thuiswerken is er niets zo gezellig als wonen in een huis vol planten, ook wel een 'urban jungle' genoemd. Die planten kun je vervolgens weer stekken, zodat er een nieuwe plant uit kan groeien. Plantenfans wisselen die stekjes online uit of houden ruilmiddagen, maar het bracht ze in de Tilburgse wijk de Reeshof op een idee. In de wijk staan nu verschillende kasten verspreid waar de stekjes uitgewisseld kunnen worden.
De wandelroute is een heuse zoektocht, naar hét perfecte plantje om te ruilen.

Jacqueline Meeuwsen is zo'n plantenfanaat. Een grote glimlach verschijnt op haar gezicht als ze over haar hobby begint te praten. In haar eigen voortuin staat zo'n stekplantjeskast, maar ze gaat ook wekelijks met een mandje vol stekjes op pad op zoek naar nieuwe aanwinsten. In de ronde van zo'n tien kilometer bekijkt ze het aanbod in de kast en wanneer ze iets moois ziet, neemt ze het plantje mee en zet ze er een van haar eigen stekjes voor terug.

65 planten in huis
Haar huis begint inmiddels aardig groen te worden, ze heeft al zo'n 65 planten. "Mijn huis staat vol, maar ik heb nog genoeg om te ruilen en ik heb ook nog veel wensen. Voorlopig zijn we nog niet klaar."
Leuk hoor!
pi_194841308
Daar dichtbij in dongen is er ook zo'n initiatief. Plantzoen heet het, erg leuk!

[ Bericht 0% gewijzigd door altootje86 op 02-09-2020 10:43:31 ]
pi_194852576
Iemand in omgeving Den Haag nog interesse in plantjes/stekjes ruilen/delen?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 2 september 2020 @ 20:39:18 #60
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194852752
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2020 20:31 schreef MissMSX het volgende:
Iemand in omgeving Den Haag nog interesse in plantjes/stekjes ruilen/delen?
Den Haag is helaas niet om de hoek voor me ;(.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194853976
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2020 20:31 schreef MissMSX het volgende:
Iemand in omgeving Den Haag nog interesse in plantjes/stekjes ruilen/delen?
Hm
Pre corona kwam ik er vaak... maar nu nogal onhandig :(

En eigenlijk beetje aan het ruimen omdat wr straks 2 huizen met plantjes moeten migreren.
pi_194858139
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2020 20:31 schreef MissMSX het volgende:
Iemand in omgeving Den Haag nog interesse in plantjes/stekjes ruilen/delen?
Oeh! Wel leuk, mn schoonouders wonen in Zoetermeer dus ik kom daar wel regelmatig. Helaas doen mijn stekken het dit seizoen niet geweldig. Heb ál mn callisia stekken (turtle en rosato) plus beide moederplanten bijna vermoord, laatst gingen een paar van mn epipremnum brasil stekken dood, mn epipremnum marble planet stek heeft uberhaupt nooit tekenen van leven getoond.... ik heb nu alleen maar pannenkoek staan :')

Volgend seizoen ongetwijfeld beter, dit was héél slecht :p
pi_194858183
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 05:45 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Oeh! Wel leuk, mn schoonouders wonen in Zoetermeer dus ik kom daar wel regelmatig. Helaas doen mijn stekken het dit seizoen niet geweldig. Heb ál mn callisia stekken (turtle en rosato) plus beide moederplanten bijna vermoord, laatst gingen een paar van mn epipremnum brasil stekken dood, mn epipremnum marble planet stek heeft uberhaupt nooit tekenen van leven getoond.... ik heb nu alleen maar pannenkoek staan :')

Volgend seizoen ongetwijfeld beter, dit was héél slecht :p
Het was ook heel raar plantjes weer...
pi_194860973
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 20:39 schreef Samzz het volgende:

[..]

Den Haag is helaas niet om de hoek voor me ;(.
Voor niemand ;(
#uithoek :D
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:36 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hm
Pre corona kwam ik er vaak... maar nu nogal onhandig :(

En eigenlijk beetje aan het ruimen omdat wr straks 2 huizen met plantjes moeten migreren.
Mooi moment juist om te 'ruilen' ("Ik hoef er niets voor terug" :+ )
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 05:45 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Oeh! Wel leuk, mn schoonouders wonen in Zoetermeer dus ik kom daar wel regelmatig. Helaas doen mijn stekken het dit seizoen niet geweldig. Heb ál mn callisia stekken (turtle en rosato) plus beide moederplanten bijna vermoord, laatst gingen een paar van mn epipremnum brasil stekken dood, mn epipremnum marble planet stek heeft uberhaupt nooit tekenen van leven getoond.... ik heb nu alleen maar pannenkoek staan :')

Volgend seizoen ongetwijfeld beter, dit was héél slecht :p
Ik heb nu vooral een berg graslelies, crassula ovata (denk ik) en stukjes van diverse lidcactussen liggen. Nog even afwachten wat er aanslaat. Najaar is natuurlijk niet de beste tijd, maar ik had behoorlijk achterstallig onderhoud te doen dus wilde niet wachten.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194860991
Ik heb wat pannenkoekjes, want onkruid, en maranta's op water staan.
Tap tap tap
pi_194863817
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 05:45 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Oeh! Wel leuk, mn schoonouders wonen in Zoetermeer dus ik kom daar wel regelmatig. Helaas doen mijn stekken het dit seizoen niet geweldig. Heb ál mn callisia stekken (turtle en rosato) plus beide moederplanten bijna vermoord, laatst gingen een paar van mn epipremnum brasil stekken dood, mn epipremnum marble planet stek heeft uberhaupt nooit tekenen van leven getoond.... ik heb nu alleen maar pannenkoek staan :')

Volgend seizoen ongetwijfeld beter, dit was héél slecht :p
De brasil en marble queen gaan hier gelukkig nog goed!
pi_194863977
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 10:47 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb wat pannenkoekjes, want onkruid, en maranta's op water staan.
O+
Ik wil ook een pannenkoekenplantje ;(
Kan ze nergens vinden.
pi_194864778
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 13:34 schreef Blues het volgende:

[..]

O+
Ik wil ook een pannenkoekenplantje ;(
Kan ze nergens vinden.
Woon je in de buurt van Ede? :P Of word lid van planten- en stekjesruilpagina's op FB.
Tap tap tap
pi_194865178
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 14:15 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Woon je in de buurt van Ede? :P Of word lid van planten- en stekjesruilpagina's op FB.
Bloemen..(daal) :D
pi_194865388
Ik heb net wat stekjes van de Philodendron Squamiferum op water gezet. Ben benieuwd. Hij was het rekje waarop hij zat flink ontgroeid, dus net wat bamboestokken gehaald om hem wat hoger te krijgen. Er zaten wat groeipunten zonder blad wat perfect leek om te stekken.
En als je dan toch naar het tuincentrum moet voor stokken.. Gelijk een Philodendron Narrow gehaald O+
pi_194865403
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 10:47 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Voor niemand ;(
#uithoek :D
[..]

Mooi moment juist om te 'ruilen' ("Ik hoef er niets voor terug" :+ )
[..]

Ik heb nu vooral een berg graslelies, crassula ovata (denk ik) en stukjes van diverse lidcactussen liggen. Nog even afwachten wat er aanslaat. Najaar is natuurlijk niet de beste tijd, maar ik had behoorlijk achterstallig onderhoud te doen dus wilde niet wachten.
hmm liefst NA de verhuizing dan

eerst even 2 huishoudens inclusief plantjes samenvoegen.
pi_194865421
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 13:34 schreef Blues het volgende:

[..]

O+
Ik wil ook een pannenkoekenplantje ;(
Kan ze nergens vinden.
ik vond mooie coinleaves (ook soort van pannekoekjes) bij de suup gister
en de mijne is zo goed als dood...

maar even plantjesstop :(
pi_194865726
Ik heb jullie advies nodig. Via de leuke actie van de bankgiro loterij win je met een lot een pakket met OA een plant met witte pot twv 30¤ en heb meegedaan. Straks als ik kan bestellen, dan kan ik via deze site een plant kiezen https://www.stuurplanten.nl/
De lepelplant heb ik al. En de ZZ ook. Ik heb kleine kinderen en een hondje , liefst niet giftig en laat snel planten doorgaan al gaat het steeds iets beter omdat ik er wel gek op ben O+ Heb niet echt een kastje vrij, zou het liefst eentje op de grond willen zetten maar dan moet het wel wat grote plant zijn (ze zijn max 90 cm groot zag ik). In het voorraam (op het oosten) heb ik tussen de twee ZZ planten nog ruimte op de vensterbank voor een redelijk smalle plant. En daar komen de kinderen in principe niet aan. Welke zou een goede koop zijn voor mij?
pi_194866889
Hm ziet er naar uit dat de plantjesstop wellicht snel voorbij gaat zijn.

Had gister nog van die leuke drakenbloedboompjes gezien... incl wat andere ondersoorten uit diezelfde categorie...

Maybe.. soon :)
pi_194869136
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 15:07 schreef Hilmo het volgende:
Ik heb jullie advies nodig. Via de leuke actie van de bankgiro loterij win je met een lot een pakket met OA een plant met witte pot twv 30¤ en heb meegedaan. Straks als ik kan bestellen, dan kan ik via deze site een plant kiezen https://www.stuurplanten.nl/
De lepelplant heb ik al. En de ZZ ook. Ik heb kleine kinderen en een hondje , liefst niet giftig en laat snel planten doorgaan al gaat het steeds iets beter omdat ik er wel gek op ben O+ Heb niet echt een kastje vrij, zou het liefst eentje op de grond willen zetten maar dan moet het wel wat grote plant zijn (ze zijn max 90 cm groot zag ik). In het voorraam (op het oosten) heb ik tussen de twee ZZ planten nog ruimte op de vensterbank voor een redelijk smalle plant. En daar komen de kinderen in principe niet aan. Welke zou een goede koop zijn voor mij?
Musa (bananenplant) is niet giftig, blijft vrij smal en staat graag in de vensterbank. Misschien is dat wat? Zijn wel dorstige planten trouwens c_/ en ze groeien vrij snel.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194870180
Oh ja, ik heb ook nog drie baby-musa's :')
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194870263
Ik zag net dat ik een baby Nepenthes heb :D

Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194871322
quote:
2s.gif Op donderdag 3 september 2020 19:04 schreef MissMSX het volgende:
Oh ja, ik heb ook nog drie baby-musa's :')
Oeh
Tap tap tap
pi_194880108
quote:
17s.gif Op donderdag 3 september 2020 19:09 schreef BlackLining het volgende:
Ik zag net dat ik een baby Nepenthes heb :D

[ link | afbeelding ]
Cute! Hier groeien ze eigenlijk alleen uit de stengels van de moederplant, dus deze is wel bijzonder
  vrijdag 4 september 2020 @ 11:02:39 #80
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194880158
quote:
17s.gif Op donderdag 3 september 2020 19:09 schreef BlackLining het volgende:
Ik zag net dat ik een baby Nepenthes heb :D

[ link | afbeelding ]
Schattig O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194880395
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 10:59 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Cute! Hier groeien ze eigenlijk alleen uit de stengels van de moederplant, dus deze is wel bijzonder
Ja ik wist ook niet dat dit kon. Veel andere vleeseters doen di wel, maar die hebben over het algemeen rhizomen en dat deelt wat makkelijker. Nepenthes hebben dat niet.

Ik vind het ook apart. Ben eigenlijk aan het overwegen om hem uit te graven en zijn eigen potje te geven.


Er zitten nog twee andere losse Nepenthes (Ventrata) in dezelfde pot. Ze zijn wel al een paar keer verpot in nieuw spaghnummos, dus een restant zaadje van de kweker lijkt me ook sterk.

[ Bericht 10% gewijzigd door BlackLining op 04-09-2020 11:49:08 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194882119
Heb van de week 3 planten weg kunnen gooien omdat er spint in zat, baalde er zo van. Had ze al achter onder de overkapping gezet maar kreeg het er niet uit.

Maar zoals beloofd heb ik wel een foto van mijn Johannesbroodboompje die ik heb laten groeien uit zaadjes die ik had meegenomen uit Spanje, ze groeien wel heeeeeeelllllll langzaam, maar ze doen het nog, heb er twee en ze zijn even groot.

pi_194902194
Ik heb ook nog pannenkoeken in de aanbieding. Ik dacht dat iedereen inmiddels wel van die plantjes zou hebben. Ik woon in Soesterberg.
pi_194906762
Ik heb sinds deze week eindelijk 2 vensterbanken waar planten op kunnen. Het is wel een vensterbank vol op het zuiden en dus erg licht. Orchideeen vinden dit niet altijd leuk, de bladeren verbranden. Nu lees ik dat de monstrera vol in het licht ook niet zo leuk vindt. Klopt dit?
Hij begon net leuk in het blad te komen.
  zaterdag 5 september 2020 @ 21:30:35 #85
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194906986
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 21:20 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb sinds deze week eindelijk 2 vensterbanken waar planten op kunnen. Het is wel een vensterbank vol op het zuiden en dus erg licht. Orchideeen vinden dit niet altijd leuk, de bladeren verbranden. Nu lees ik dat de monstrera vol in het licht ook niet zo leuk vindt. Klopt dit?
Hij begon net leuk in het blad te komen.
Die houdt idd niet zo van op het zuiden, indirect licht wel, dus een aantal meters uit het raam plaatsen. Meestal wordt t op t zuiden ook veel te heet waardoor idd de bladeren kunnen verbranden.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194907328
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2020 20:31 schreef MissMSX het volgende:
Iemand in omgeving Den Haag nog interesse in plantjes/stekjes ruilen/delen?
Hmmmm eind van het jaar... begi volgend jaar...
Hou ik me vast aanbevolen... en dan mag ik vast ook wel weer eens naar kantoor in den haag.
pi_194917264
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 21:47 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hmmmm eind van het jaar... begi volgend jaar...
Hou ik me vast aanbevolen... en dan mag ik vast ook wel weer eens naar kantoor in den haag.
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194934979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2020 20:56 schreef _Hestia_ het volgende:
Weten jullie nog dat ik vorig jaar zoveel geluk had dat ik het allerlaatste potje bij de Flying Tiger had gescoord?

[ afbeelding ]

Gisteravond stootte ik hem net voor ik naar bed wilde per ongeluk om :'( :'( :'(

[ afbeelding ]
ik moest vandaag aan deze post denken. Ik was bij de Intratuin Amersfoort. De potjes hebben wel dezelfde stijl maar zijn niet hetzelfde.

pi_194935372
omg dat vosje
Tap tap tap
pi_194936070
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 16:07 schreef CherryLips het volgende:
omg dat vosje
1,50 per pot ;)
pi_194936673
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 16:55 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

1,50 per pot ;)
Dat is geen geld
Tap tap tap
pi_194936919
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:40 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik moest vandaag aan deze post denken. Ik was bij de Intratuin Amersfoort. De potjes hebben wel dezelfde stijl maar zijn niet hetzelfde.

[ afbeelding ]
Ah dus hier komen alle leuke potjes van de leerlingen uit mijn klas vandaan.... :D
Website: Sneaker-forum.nl
pi_194939753
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 21:20 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb sinds deze week eindelijk 2 vensterbanken waar planten op kunnen. Het is wel een vensterbank vol op het zuiden en dus erg licht. Orchideeen vinden dit niet altijd leuk, de bladeren verbranden. Nu lees ik dat de monstrera vol in het licht ook niet zo leuk vindt. Klopt dit?
Hij begon net leuk in het blad te komen.
Ligt eraan. In de winter is de zon veel minder heftig dus kan het vaak makkelijk. En wennen doet een hoop. Heb de hele zomer een Monstera in de tuin gehad, halve dag volle felle zon. Staat er prachtig bij.
pi_194941244
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 17:33 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dat is geen geld
Nu wil ik naar de intratuin.

En ik heb vanmiddag nog wel plantjes geruimd en nu dus allemaal potjes over -O-
pi_194948523
Ohhh diewillik ook! Van de week maar even langsgaan. Tnx voor de tip! O+
pi_194957786
Over plagen gesproken (TT), ik heb wolluis in een paar planten. Nog nooit gehad. Ben bang dat ik ergens een besmet plantje heb gekocht.

Ben nu met spiritus aan de gang gegaan. Nog andere tips?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  dinsdag 8 september 2020 @ 21:05:13 #97
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_194960510
Als een plantje bruut wortel schiet, door de kweek-pot heen, moet hij dan al een grotere pot of niet per se?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  dinsdag 8 september 2020 @ 21:40:16 #98
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_194961124
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 21:05 schreef YourCaptor het volgende:
Als een plantje bruut wortel schiet, door de kweek-pot heen, moet hij dan al een grotere pot of niet per se?
Grotere pot.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_194962157
Ik weet niet wát ik heb gedaan, maar opeens zat vandaag een heel groot gedeelte van mijn planten onder de trips en/of een soort zwarte bladluis (?), dus ik heb nu maar een aantal zwakke planten weggepleurd. De rest van mijn planten allemaal maar gedoucht en sommigen ook besproeid met water+dreft. Toen ik daar mee bezig was bij mn gigantische philo Xantal (die dus niet in de douche past) kwamen er bij één stengel ook nog even 2 schildluizen tevoorschijn, die gleden zó over de stengel heen :') die stengel maar afgeknipt, het gaat me niet gebeuren dat mijn schildluisplaag weer aangewakkerd wordt, dat was pas écht HEL.

Dus ja. Lekker met mn hobby bezig geweest vandaag :') nu wel weer veel potten leeg, dus misschien komt er wel weer wat nieuws :p
  dinsdag 8 september 2020 @ 22:35:01 #100
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194962313
Lieveheersbeestjes inzetten een optie?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194963293
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:53 schreef MissMSX het volgende:
Over plagen gesproken (TT), ik heb wolluis in een paar planten. Nog nooit gehad. Ben bang dat ik ergens een besmet plantje heb gekocht.

Ben nu met spiritus aan de gang gegaan. Nog andere tips?
wolluis is een drama. Gelijk grof geschut inzetten. Iets als Promanal-R. De planten in een ruime zak zetten als je ze behandelt, dan kan de wolluis niet snel naar een andere plant vluchten. Bovenste laag van de grond vervangen. Grond afdekken (zodat er geen gif in trekt), de plant in de zak zetten en behandelen en de zak een uurtje of twee afgesloten houden.

En over een paar weken (als eventuele eitjes zijn uitgekomen) herhalen
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_194965477
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:53 schreef MissMSX het volgende:
Over plagen gesproken (TT), ik heb wolluis in een paar planten. Nog nooit gehad. Ben bang dat ik ergens een besmet plantje heb gekocht.

Ben nu met spiritus aan de gang gegaan. Nog andere tips?
er schijnt wolluisspray te zijn die goed werkt.
pi_194971578
Blegh, dat klinkt ernstiger dan ik dacht ;(

Hoe verplaatsen wolluizen zich eigenlijk? Ik zag de grote niet bewegen, maar de kleintjes heel snel. Lopen ze over van blad naar blad (van een andere plant) of ook via de vensterbank of de wind/tocht ofzo? Oftewel, is het voldoende de planten een klein stukje uit elkaar te zetten?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194972406
Hoe ze het doen weet ik niet maar ze verspreiden zich prima van plant naar plant zonder fysiek contact.

Ik raad bestrijding met gaasvliegen of eventueel lieveheersbeestjes aan :) beetje grof geschut maar dan ben je er wel vanaf en eventuele spint, trips en bladluis is dan ook direct weg.

Hier begon het op de Hedera (uiteraard) en na een paar dagen zat het op een Alocasia, mijn Philondendron Brasil en mijn Scindapsus :( en daar zit toch echt een meter of drie, vier tussen.


Snel handelen in ieder geval.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194973055
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 september 2020 18:53 schreef MissMSX het volgende:
Over plagen gesproken (TT), ik heb wolluis in een paar planten. Nog nooit gehad. Ben bang dat ik ergens een besmet plantje heb gekocht.

Ben nu met spiritus aan de gang gegaan. Nog andere tips?
Volhouden. Wolluis is lastig helemaal weg te krijgen maar ik houd het wel redelijk onder controle. Ik gebruik spiritus om ze weg te halen als ik ze zie, en water-groene zeep-spiritus of sinds kort neem olie om de planten ook preventief onaantrekkelijk te maken en in de hoekjes en gaatjes te sprayen. Het lijkt te helpen.


Edit: ze verplaatsen zich via tocht en via jouw handen/kleren. :(

Ik heb ook een grote plant met wolluis buiten gezet en daar kwamen vanzelf veel lieveheersbeestjeslarven op af, dat was super. Ik heb hier sowieso veel lieveheersbeestjes. Het uitzetten van lieveheersbeestjes of larven van groene gaasvlieg schijnt goed te helpen. Dat zou ik persoonlijk liever doen dan gif. Maar ik heb nog geen ervaring met zelf lieveheersbeestjes of gaasvlieglarven uitzetten.

Ik heb wel aaltjes tegen trips uitgezet onlangs en dat lijkt bijzonder goed te werken in combinatie met het zeepmengsel dus ik zou bij een nieuwe wolluisuitbraak veel eerder naar de lieveheersbeestjes grijpen.

[ Bericht 16% gewijzigd door yinu op 09-09-2020 16:38:14 ]
pi_194975063
^O^

Het is gelukkig nog geen grote uitbraak, dus ik hoop het in de klauwen te kunnen houden met spiritus en dagelijks controleren. Mocht het toch erger worden dan heb ik vast wat mogelijkheden om uit te kiezen. Thanks 👍
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_194981857
Hmm ik kocht een paar maanden terug een peperomia..
Vond hem superleuk en hij deed het prima hier in huis.


Iets later... nare beestjes..
En al die mooie grote bladeren vielen er stuk voor stuk af. Dus ik balen..

En net toen ik dacht... tijd om die pot maar eens leeg te gooien.... krulde ergens een klein blaadje op.
Een week later..


O+ O+

Voel me weer een typische plantenmama...
blij om nieuwe blaadjes :D
  donderdag 10 september 2020 @ 09:09:52 #108
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_194982145
Achja ik bracht ook een calathea mee van het tuincentrum. Een voor een stierven de bladeren af tot 2 zielige stengeltjes na. Nu een jaar later is het een hele blije grote plant die al maanden bloeit.
Je weet het gewoon niet met planten.
Mijn kalanchoe die ik al jaren heb en steeds bij snoei als hij te groot wordt en jaren gezond is, vond ik van de week met witte substantie op zijn bladeren. Overige planten hebben niets. Maar schoon gespoeld en even in quarantaine gezet.
Je weet het nooit met planten
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_194983413
Bij sommige planten is dat ook onderdeel van de natuurlijke cyclus. Calathea-achtigen doen dat inderdaad om de zoveel tijd: die gooien alles eraf en beginnen opnieuw. Da's het moment waarop ze bij veel mensen de kliko in gaan denk ik ;(

Mijn vleesters doen dat ook. Die houden echt een soort winterslaap en sterven (bovengronds) nagenoeg compleet af zo rond december. In maart komen ze dan weer op.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_194983500
Mijn thea's sterven aan de spint :')
Tap tap tap
pi_194984691
Mijn Lepismium heeft heel erg plakkerige bladen, komt dit uit de besjes of zijn het beestjes?
Hij hangt nu apart tot ik weet wat het is... Iemand ervaring hier mee? ;(
  donderdag 10 september 2020 @ 12:34:59 #112
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_194984942
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 10:45 schreef BlackLining het volgende:
Bij sommige planten is dat ook onderdeel van de natuurlijke cyclus. Calathea-achtigen doen dat inderdaad om de zoveel tijd: die gooien alles eraf en beginnen opnieuw. Da's het moment waarop ze bij veel mensen de kliko in gaan denk ik ;(

Mijn vleesters doen dat ook. Die houden echt een soort winterslaap en sterven (bovengronds) nagenoeg compleet af zo rond december. In maart komen ze dan weer op.
Doen Dieffenbachia's dat ook, toevallig :+?

Ik heb weer spint issues met m'n white star, ze is naar buiten verhuisd. Kijken of dat wat uithaalt. Ben er wel een beetje klaar mee :X .
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_194987539
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:40 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik moest vandaag aan deze post denken. Ik was bij de Intratuin Amersfoort. De potjes hebben wel dezelfde stijl maar zijn niet hetzelfde.

[ afbeelding ]
Die zijn idd super schattig ja O+
Mijn broer woont in Amersfoort, eens vragen of hij voor me kan kopen. ¤1.50 is niet duur :D

Of misschien weet iemand of ze bij meerdere Intratuinen gewoon verkocht worden? Ik woon zelf in Apeldoorn, maar kom nooit bij de Intratuin hier.
pi_194989504
Weet iemand waar je online mini calathea triostar kan bestellen? Ik kan het niet vinden. Alleen bij Florastore in een mix maar blijft dan een gok wat je binnen krijgt ;(

Ik wil naast de 3 grote die ik al heb ook zo graag mini's O+

pi_194993493
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:37 schreef NedKelly het volgende:
Weet iemand waar je online mini calathea triostar kan bestellen? Ik kan het niet vinden. Alleen bij Florastore in een mix maar blijft dan een gok wat je binnen krijgt ;(

Ik wil naast de 3 grote die ik al heb ook zo graag mini's O+

[ afbeelding ]
Bij baby plants zag ik wel een mini magic star. Weet niet of dat hetzelfde genoeg is.
pi_194993534
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:06 schreef n0a het volgende:

[..]

Bij baby plants zag ik wel een mini magic star. Weet niet of dat hetzelfde genoeg is.
Nope, geen roze stukjes :D

Toevallig had ik ze daar in juli besteld, als Triostar, maar bij levering zag ik geen roze. Ik nog een keer op de site kijken, toen was ie naar Engelse versie gesprongen en daar stond Magicstar. Zelfde pagina in Nederlands Triostar.
Ze doen het trouwens wel super goed en staan er heel erg mooi bij.
pi_194994954
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:08 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Nope, geen roze stukjes :D

Toevallig had ik ze daar in juli besteld, als Triostar, maar bij levering zag ik geen roze. Ik nog een keer op de site kijken, toen was ie naar Engelse versie gesprongen en daar stond Magicstar. Zelfde pagina in Nederlands Triostar.
Ze doen het trouwens wel super goed en staan er heel erg mooi bij.
Jammer. Die van mij is vanzelf mini geworden, want door spint en droge bladeren gekortwiekt. Ziet er wel heel schattig uit nu die kleine nieuwe bladeren.
  vrijdag 11 september 2020 @ 08:02:15 #118
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_194996759
Stekjes enzo al geprobeerd?
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_194999876
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 08:02 schreef ieniminimuis het volgende:
Stekjes enzo al geprobeerd?
Ik heb nog nooit een stekje gemaakt. En ik vind het al knap dat ik de laatste jaren mijn planten redelijk goed in leven kan houden :s)
Misschien zou ik het eens moeten proberen, maar moet me er dan echt goed in verdiepen hoe ik dat zou moeten doen.

Dus vandaar dat ik naar iets kant-en-klaars op zoek ben :D
pi_195000009
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:52 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een stekje gemaakt. En ik vind het al knap dat ik de laatste jaren mijn planten redelijk goed in leven kan houden :s)
Misschien zou ik het eens moeten proberen, maar moet me er dan echt goed in verdiepen hoe ik dat zou moeten doen.

Dus vandaar dat ik naar iets kant-en-klaars op zoek ben :D
of een stekje krijgen... :)

dat kun je wel.
  vrijdag 11 september 2020 @ 12:55:01 #121
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_195001057
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:52 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een stekje gemaakt. En ik vind het al knap dat ik de laatste jaren mijn planten redelijk goed in leven kan houden :s)
Misschien zou ik het eens moeten proberen, maar moet me er dan echt goed in verdiepen hoe ik dat zou moeten doen.

Dus vandaar dat ik naar iets kant-en-klaars op zoek ben :D
Stekjes enzo is een webwinkel! :D
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_195001224
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:55 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

Stekjes enzo is een webwinkel! :D
Ik leer dingen. O+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_195001431
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:55 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

Stekjes enzo is een webwinkel! :D
Oh haha dat was me niet duidelijk _O-
  vrijdag 11 september 2020 @ 13:31:29 #124
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195001921
Ik heb ook dieren in mijn Dieffenbachia zag ik gisteren. Wat is dit?
Ik heb het wel geprobeerd te achterhalen maar zie alleen ingezoomde foto's van beestjes.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195006410
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 13:31 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb ook dieren in mijn Dieffenbachia zag ik gisteren. Wat is dit?
Ik heb het wel geprobeerd te achterhalen maar zie alleen ingezoomde foto's van beestjes.
[ afbeelding ]
Mijn eerste gedachte is witte vlieg

https://www.plantsome.nl/(...)3-is-mijn-plant-ziek
pi_195007338
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 17:23 schreef Maerwynn het volgende:

[..]

Mijn eerste gedachte is witte vlieg

https://www.plantsome.nl/(...)3-is-mijn-plant-ziek
Plaatje hoger lijkt er meer op denk ik...

Qua foto dan in ieder geval.

Dat had ik laatst in de peperomia dus...
Zonder blaadjes was het snel weg..
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:26:32 #127
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_195007442
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 13:31 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb ook dieren in mijn Dieffenbachia zag ik gisteren. Wat is dit?
Ik heb het wel geprobeerd te achterhalen maar zie alleen ingezoomde foto's van beestjes.
[ afbeelding ]
Lijkt trips.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_195007491
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:26 schreef Samzz het volgende:

[..]

Lijkt trips.
Ik heb braaf mn blaadjes gepoetst elke dag toen... maar wat een drama was dat.

En nu dus ineens weer nieuwe mini blaadjes zonder beestjes.
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:38:08 #129
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_195007582
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 18:30 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ik heb braaf mn blaadjes gepoetst elke dag toen... maar wat een drama was dat.

En nu dus ineens weer nieuwe mini blaadjes zonder beestjes.
Idd, klote beestjes :r.

Fijn dat de plant weer gezond is!
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_195008037
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 08:40 schreef Uhmmpie het volgende:
Hmm ik kocht een paar maanden terug een peperomia..
Vond hem superleuk en hij deed het prima hier in huis.
[ afbeelding ]

Iets later... nare beestjes..
En al die mooie grote bladeren vielen er stuk voor stuk af. Dus ik balen..

En net toen ik dacht... tijd om die pot maar eens leeg te gooien.... krulde ergens een klein blaadje op.
Een week later..
[ afbeelding ]

O+ O+

Voel me weer een typische plantenmama...
blij om nieuwe blaadjes :D
@Samzz nog een lange weg te gaan hoor :)
  vrijdag 11 september 2020 @ 19:46:16 #131
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_195008432
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:13 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

@:samzz nog een lange weg te gaan hoor :)
Ja, die heb ik gezien idd! Lange weg, maar t groeit iig :D.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_195009056
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:46 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja, die heb ik gezien idd! Lange weg, maar t groeit iig :D.
Ik zag alweer meer nieuwe blaadjes. O+
pi_195009370
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:29 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ik zag alweer meer nieuwe blaadjes. O+
O+ O+ O+
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_195010637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 13:31 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb ook dieren in mijn Dieffenbachia zag ik gisteren. Wat is dit?
Ik heb het wel geprobeerd te achterhalen maar zie alleen ingezoomde foto's van beestjes.
[ afbeelding ]
Ik denk ook trips. Zie hier wat ik aan het doen ben tegen mijn tripsenplaag:

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 16:32 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik gebruik spiritus om ze weg te halen als ik ze zie, en water-groene zeep-spiritus of sinds kort neem olie om de planten ook preventief onaantrekkelijk te maken en in de hoekjes en gaatjes te sprayen. Het lijkt te helpen.

Ik heb wel aaltjes tegen trips uitgezet onlangs en dat lijkt bijzonder goed te werken in combinatie met het zeepmengsel dus ik zou bij een nieuwe wolluisuitbraak veel eerder naar de lieveheersbeestjes grijpen.
pi_195010767
M'n stingray maakt een heeeel klein stingreetje aan :D
Tap tap tap
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:47:54 #136
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195010924
OK trips dus, dat lijkt het mij ook nu ik zo gericht zoek. Ik ga ermee aan de slag.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  zaterdag 12 september 2020 @ 11:54:55 #137
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195018240
Het zijn groene wandelde diertjes, een soort kleine spinnetjes. Ze liepen druk in de rondte toen ik net met de plantenspuit aan de gang ging. Voel ze nog kriebelen op m'n handen. :{
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195018436
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 11:54 schreef YourCaptor het volgende:
Het zijn groene wandelde diertjes, een soort kleine spinnetjes. Ze liepen druk in de rondte toen ik net met de plantenspuit aan de gang ging. Voel ze nog kriebelen op m'n handen. :{
Haha erg he
Kan daar ook niet tegen.. vies is vies maar kun je wassen. Weten dat er kriebelig ongedierte in huis zit waar je aan moet zitten... heel ander verhaal.
  zaterdag 12 september 2020 @ 15:06:10 #139
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195020873
Ik heb de plant nu helemaal geborsteld bespoten met een mix van spiritus en zeep met water. Voor nu lijkt alles weg. Morgen weer kijken hoe het ervoor staat.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195021591
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:06 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb de plant nu helemaal geborsteld bespoten met een mix van spiritus en zeep met water. Voor nu lijkt alles weg. Morgen weer kijken hoe het ervoor staat.
Ga je nog wel een paar keer doen :)

Maar alles dat weg is... is in ieder geval weg
  zaterdag 12 september 2020 @ 15:51:49 #141
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195021642
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:50 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Ga je nog wel een paar keer doen :)

Maar alles dat weg is... is in ieder geval weg
Ja dat begreep ik al een beetje. Wens me succes.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195022254
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:51 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Ja dat begreep ik al een beetje. Wens me succes.
Komt goed!
Gewoon volhouden:)

#succes
pi_195027671
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 15:51 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Ja dat begreep ik al een beetje. Wens me succes.
Succes!!
pi_195165656
Nieuwe babyplantjes van plnts.com binnen gekregen.

Deze syngonium neon robusta heeft een soort dicht spinrag en er komen kleine vliegjes uit. Heb hem maar even apart gezet (met nog 2 van deze stuks).

Wat is nu het beste om te doen? Alleen spinrag beetje weghalen, of alle aarde voor zover mogelijk verwijderen en opnieuw potten?

Toen ik water probeerde te geven liep het water er zo af over het potje heen. Kennelijk dringt het maar slecht door de aarde heen. Of het nou door dat spinrag komt.....



  zondag 20 september 2020 @ 17:27:07 #145
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_195166019
Nog een baby whale fin onderweg *O*.

Twee wil ik houden, de andere ga ik te ruil aanbieden denk ik. Maar eerst maar even lekker laten groeien, de beeb is 1,5 cm :+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_195167539
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:01 schreef NedKelly het volgende:
Nieuwe babyplantjes van plnts.com binnen gekregen.

Deze syngonium neon robusta heeft een soort dicht spinrag en er komen kleine vliegjes uit. Heb hem maar even apart gezet (met nog 2 van deze stuks).

Wat is nu het beste om te doen? Alleen spinrag beetje weghalen, of alle aarde voor zover mogelijk verwijderen en opnieuw potten?

Toen ik water probeerde te geven liep het water er zo af over het potje heen. Kennelijk dringt het maar slecht door de aarde heen. Of het nou door dat spinrag komt.....

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik heb geen idee maar wil je wel vast waarschuwen voor de snelheid waarmee dit kleine plantje kan groeien.
Tap tap tap
pi_195167895
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:01 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb geen idee maar wil je wel vast waarschuwen voor de snelheid waarmee dit kleine plantje kan groeien.
Ik had er al 2 van begin juli en die zijn al wel stukje gegroeid inderdaad.
Maar ook stuk donkerder roze (eerder naar leverkleur bijna) geworden dan toen ze kwamen en zoals op de foto te zien is. Heb ik ze te dicht bij het raam gehad? Weet jij toevallig iets over die kleur? Ze staan nooit direct in de zon, doe tijdig de zonwering dicht.
pi_195168943
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:20 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik had er al 2 van begin juli en die zijn al wel stukje gegroeid inderdaad.
Maar ook stuk donkerder roze (eerder naar leverkleur bijna) geworden dan toen ze kwamen en zoals op de foto te zien is. Heb ik ze te dicht bij het raam gehad? Weet jij toevallig iets over die kleur? Ze staan nooit direct in de zon, doe tijdig de zonwering dicht.
Die van mij zijn ook donkerder geworden. Ik heb wel het idee dat zonlicht invloed heeft, maar ik durf ze ook niet te licht te zetten. Ze stonden deze zomer te donker, dat vonden ze niet zo leuk. Sinds een maandje staan ze wat lichter en ze zijn een stuk rozer geworden.

Dit zijn twee mini's die ik voor het gemak in 1 pot heb gefrot. Nog geen twee jaar oud.

Tap tap tap
pi_195169102
Ah waarom zie ik dit topic nu pas, leuk! :W

Hier een beginnende plantmom, of nouja beginnend.. ik heb onderhand 41 planten staan :@
Vooralsnog houd ik alles goed in leven en geven ze vaak nieuwe baby's O+
Met Alocasias ben ik na een paar pogingen gestopt want die kan ik dus niet levend houden haha.
pi_195169357
Hier recent hoop plantjes opgeruimd.

Pepers vooral eigenlijk... want hopelijk verhuizen.
En dan kunnen die gewoon opnieuw gezaaid worden in het nieuwe jaar.

Dat is vast practischer dan ze verhuizen :)
pi_195169743
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:20 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ik had er al 2 van begin juli en die zijn al wel stukje gegroeid inderdaad.
Maar ook stuk donkerder roze (eerder naar leverkleur bijna) geworden dan toen ze kwamen en zoals op de foto te zien is. Heb ik ze te dicht bij het raam gehad? Weet jij toevallig iets over die kleur? Ze staan nooit direct in de zon, doe tijdig de zonwering dicht.
Je kunt bij sommige (vet)planten met de kleur spelen door ze te laten stressen door veel zon. Crassula's en sommige Hoya's kleuren dan bijvoorbeeld roder. Voor een roze syngonium is veel licht al voldoende; door sterke zonnestralen verbranden de bladeren. Voldoende licht en hij kleurt mooi roze. Staat hij te donker dan maakt een plant extra bladgroenkorrels aan om aan voldoende licht (=voedsel) te komen. Dan wordt het blad dus groener of leverkleurig. De kweker kweekt de plant onder de omstandigheden waarin hij de meest aantrekkelijke kleur heeft. Thuis is dat niet altijd na te bootsen en kan de plant verkleuren.
pi_195170951
Van het weekend wat pannenkoeken en bananen geruild voor een graslelie, Mother of Thousands, zaagcactus, lidcactus en een parapluplant. En ook nog cactussen gezaaid. Mijn collectie begint te groeien. *O*

En mijn madagasker jewel heeft zijn oude blaadjes bijna allemaal laten vallen en een zootje nieuwe gekregen. Die lijkt het dus te redden op zijn nieuwe plek.
pi_195171136
Blijft de musa dwarf ook echt klein is of dat net zoiets als een dwergkonijn dat toch even groot wordt als een kat?
Tap tap tap
pi_195172363
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 17:01 schreef NedKelly het volgende:
Nieuwe babyplantjes van plnts.com binnen gekregen.

Deze syngonium neon robusta heeft een soort dicht spinrag en er komen kleine vliegjes uit. Heb hem maar even apart gezet (met nog 2 van deze stuks).

Wat is nu het beste om te doen? Alleen spinrag beetje weghalen, of alle aarde voor zover mogelijk verwijderen en opnieuw potten?

Toen ik water probeerde te geven liep het water er zo af over het potje heen. Kennelijk dringt het maar slecht door de aarde heen. Of het nou door dat spinrag komt.....

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Is dat misschien spint?
  maandag 21 september 2020 @ 12:19:05 #155
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_195177278
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 22:25 schreef CherryLips het volgende:
Blijft de musa dwarf ook echt klein is of dat net zoiets als een dwergkonijn dat toch even groot wordt als een kat?
Hij blijft klein en wordt alleen dikker
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_195183140
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 20:23 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die van mij zijn ook donkerder geworden. Ik heb wel het idee dat zonlicht invloed heeft, maar ik durf ze ook niet te licht te zetten. Ze stonden deze zomer te donker, dat vonden ze niet zo leuk. Sinds een maandje staan ze wat lichter en ze zijn een stuk rozer geworden.

Dit zijn twee mini's die ik voor het gemak in 1 pot heb gefrot. Nog geen twee jaar oud.

[ afbeelding ]
Oh da's serieus groot ja. En anders dan ik dacht. Het is dus meer een hangplant?
pi_195183165
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 21:07 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Je kunt bij sommige (vet)planten met de kleur spelen door ze te laten stressen door veel zon. Crassula's en sommige Hoya's kleuren dan bijvoorbeeld roder. Voor een roze syngonium is veel licht al voldoende; door sterke zonnestralen verbranden de bladeren. Voldoende licht en hij kleurt mooi roze. Staat hij te donker dan maakt een plant extra bladgroenkorrels aan om aan voldoende licht (=voedsel) te komen. Dan wordt het blad dus groener of leverkleurig. De kweker kweekt de plant onder de omstandigheden waarin hij de meest aantrekkelijke kleur heeft. Thuis is dat niet altijd na te bootsen en kan de plant verkleuren.
Thanks voor de uitleg. Ze stonden 50 cm van het raam, maar ik zorg dat voor de zon op die gevel komt te staan ik de duettes naar beneden doe. Dus op zich wel genoeg licht, maar misschien toch te donker voor hen. Ik heb vanaf uurtje of 14 tot einde dag zonlicht daar, dus dan alles dicht.

Had ze vrijdag bij het raam weggehaald, maar zal ze daar weer neer zetten. Nu het gaat regenen van de week is zonwering niet nodig en trekken ze misschien weer beetje bij.
pi_195183182
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 00:00 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Is dat misschien spint?
Geen idee, ik heb dat nog nooit gehad.
  maandag 21 september 2020 @ 21:13:57 #159
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195187710
Mijn calathea heeft gaatjes (en dus beestjes, die ik verder niet kan zien ofzo). ;( Hij ging zo goed.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195188348
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 17:52 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Oh da's serieus groot ja. En anders dan ik dacht. Het is dus meer een hangplant?
Ja ik weet het ook niet precies :') Ik heb ook nog een Arrow die zo woekert, maar sinds die op een kast staat, doet die het erg mooi.
Tap tap tap
  dinsdag 22 september 2020 @ 18:22:48 #161
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_195203114
De bladeren van onze 2 weken oude Monstera worden steeds bruiner, weet iemand waar dat aan kan liggen?
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
  dinsdag 22 september 2020 @ 21:44:27 #162
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195206683
Deze plant gekregen van een kennis. Is het een Philodendron Atom? Edit: Blijkbaar is de naam veranderd naar Thaumatophyllum

Ze wilde hem weg doen omdat ie niet zo mooi meer was. Ik zag op de foto (andere dan deze) al dat de pot te klein was, en dat klopt ook. Verder stond ie gewoon droog. Zal deze week even een grotere pot halen en eens kijken hoe ie het gaat doen.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 23 september 2020 @ 06:46:03 #163
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195210949
Bakkie water en gaan ^O^ ziet er nog goed uit
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195211228
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 18:22 schreef Izzy73 het volgende:
De bladeren van onze 2 weken oude Monstera worden steeds bruiner, weet iemand waar dat aan kan liggen?
Als in twee weken geleden aangeschaft en versleept van winkel naar huis?

Kan heel goed gewoon stress zijn. Planten houden niet zo van verandering.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  woensdag 23 september 2020 @ 08:04:02 #165
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_195211410
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2020 07:45 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Als in twee weken geleden aangeschaft en versleept van winkel naar huis?

Kan heel goed gewoon stress zijn. Planten houden niet zo van verandering.
Dat bedoel ik ja. Oké, ik kijk het wel aan, grotere pot gegeven, kluit doorgespoeld, wat voeding en meer licht gegeven. :)
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_195246999
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 20:46 schreef Uhmmpie het volgende:
Hmm mijn lief vindt dat ik beter even wacht met nieuwe plantjes.

Want samen in huis moeten zijn planten OOK nog een plekje _O- O+
Ik "vrees" ook voor het moment dat ik met mijn vriendin ga samenwonen. Hebben samen geloof ik zo'n 80+ planten. :')

Overigens, wat ik bij planten het moeilijkste vind is inschatten wat "genoeg licht" is. Je leest wel eens "zet de plant op 2 m van een raam op het noorden", maar ik vind dat lastig in vergelijking te plaatsen met de situatie in mijn woning. Elke woning is natuurlijk anders.
Hoe doen jullie dat?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_195247058
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:26 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik "vrees" ook voor het moment dat ik met mijn vriendin ga samenwonen. Hebben samen geloof ik zo'n 80+ planten. :')

Overigens, wat ik bij planten het moeilijkste vind is inschatten wat "genoeg licht" is. Je leest wel eens "zet de plant op 2 m van een raam op het noorden", maar ik vind dat lastig in vergelijking te plaatsen met de situatie in mijn woning. Elke woning is natuurlijk anders.
Hoe doen jullie dat?
Gewoon neerzetten en kijken wat er gebeurt :P
Tap tap tap
pi_195247077
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:31 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Gewoon neerzetten en kijken wat er gebeurt :P
Geen geduld voor :P

Zonder gekheid, ik heb bijv. afgelopen weekend een alocasia gekregen. Deze staat nu tijdelijk voor het raam want hij houdt van veel licht (en omdat ik niet echt een andere plaats gevonden heb). Ik kan nu proberen hem op de koelkast te zetten, is ongeveer 4m vanaf een raam op het oosten. Maar beetje bang dat dat gewoon te weinig licht is.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_195248346
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:33 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Geen geduld voor :P

Zonder gekheid, ik heb bijv. afgelopen weekend een alocasia gekregen. Deze staat nu tijdelijk voor het raam want hij houdt van veel licht (en omdat ik niet echt een andere plaats gevonden heb). Ik kan nu proberen hem op de koelkast te zetten, is ongeveer 4m vanaf een raam op het oosten. Maar beetje bang dat dat gewoon te weinig licht is.
Dat gaat vrijwel zeker fout, behalve als het een Polly is. Die houdt uberhaupt niet van licht.
Je moet bedenken dat iedere meter verder van het raam 3x minder licht voor een plant betekent. En in maanden die donkerder worden, levert dat voor veel planten problemen op. De komende maanden overleven planten zoals Ficussen en Alocasia's het beste op een vensterbank, zelfs met wat zon. Die is nu niet zo fel. Zodra het weer richting zomer wordt, kunnen ze eventueel wat verder de kamer in, of naar een raam met minder zon.

Belanrijk bij het kiezen van een standplaats is of er directe zonnestralen op de plant vallen of niet. Zo ja, hoe fel is die zon? Zo nee, hoeveel meter staat de plant de kamer in? 3-4 meter van het raam zit je al snel in de Philodendron / Monstera / Sanevieria / Varen etc categorie.

Maar ik ben het eens met een andere user: proberen kan nooit kwaad. Ik heb hier klanten in de winkel die blije Ficussen in een donkere gang hebben staan, of een Monstera in de zon. Als het werkt, werkt het. Anders direct ingrijpen. :)
pi_195248568
Als je zoiets probeert zou ik aanraden dat stapsgewijs te doen, als je een plant meteen uit de zon in de schaduw haalt wordt het extra lastig. Beter om de zoveel dagen een stukje opschuiven als dat haalbaar is :)


(Tevens varens _O_ helaas sneuvelen die hier altijd. Varens en graslelies, die kan ik niet)

[ Bericht 25% gewijzigd door BlackLining op 25-09-2020 13:08:43 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195248853
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:00 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dat gaat vrijwel zeker fout, behalve als het een Polly is. Die houdt uberhaupt niet van licht.
Je moet bedenken dat iedere meter verder van het raam 3x minder licht voor een plant betekent. En in maanden die donkerder worden, levert dat voor veel planten problemen op. De komende maanden overleven planten zoals Ficussen en Alocasia's het beste op een vensterbank, zelfs met wat zon. Die is nu niet zo fel. Zodra het weer richting zomer wordt, kunnen ze eventueel wat verder de kamer in, of naar een raam met minder zon.

Belanrijk bij het kiezen van een standplaats is of er directe zonnestralen op de plant vallen of niet. Zo ja, hoe fel is die zon? Zo nee, hoeveel meter staat de plant de kamer in? 3-4 meter van het raam zit je al snel in de Philodendron / Monstera / Sanevieria / Varen etc categorie.

Maar ik ben het eens met een andere user: proberen kan nooit kwaad. Ik heb hier klanten in de winkel die blije Ficussen in een donkere gang hebben staan, of een Monstera in de zon. Als het werkt, werkt het. Anders direct ingrijpen. :)
Calathea's houden ook niet zo van zon, dacht ik.
Tap tap tap
pi_195285016
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:00 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dat gaat vrijwel zeker fout, behalve als het een Polly is. Die houdt uberhaupt niet van licht.
Je moet bedenken dat iedere meter verder van het raam 3x minder licht voor een plant betekent. En in maanden die donkerder worden, levert dat voor veel planten problemen op. De komende maanden overleven planten zoals Ficussen en Alocasia's het beste op een vensterbank, zelfs met wat zon. Die is nu niet zo fel. Zodra het weer richting zomer wordt, kunnen ze eventueel wat verder de kamer in, of naar een raam met minder zon.

Belanrijk bij het kiezen van een standplaats is of er directe zonnestralen op de plant vallen of niet. Zo ja, hoe fel is die zon? Zo nee, hoeveel meter staat de plant de kamer in? 3-4 meter van het raam zit je al snel in de Philodendron / Monstera / Sanevieria / Varen etc categorie.

Maar ik ben het eens met een andere user: proberen kan nooit kwaad. Ik heb hier klanten in de winkel die blije Ficussen in een donkere gang hebben staan, of een Monstera in de zon. Als het werkt, werkt het. Anders direct ingrijpen. :)
Dankje, ik heb nu een tussenoplossing gevonden. Staat nu 2m van het raam op het zuiden, maar zonder direct zonlicht. Even kijken hoe dat gaat.

Interessant om te weten over "iedere meter verder van het raam 3x minder licht". Goed om in het hoofd te houden!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_195285266
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 10:33 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Geen geduld voor :P

Zonder gekheid, ik heb bijv. afgelopen weekend een alocasia gekregen. Deze staat nu tijdelijk voor het raam want hij houdt van veel licht (en omdat ik niet echt een andere plaats gevonden heb). Ik kan nu proberen hem op de koelkast te zetten, is ongeveer 4m vanaf een raam op het oosten. Maar beetje bang dat dat gewoon te weinig licht is.
Las ergens dat een Alocasia houd een soort winterslaap. Weinig licht kan prima, maar geef dan weinig water en verwacht er weinig van tot de lente komt.
Ook weleens gelezen dat mensen hem helemaal afsnijden, incl wortel en dan de bol in de kelder koel en droog bewaren, om hem vervolgens in de lente weer uit te planten.

Ik lees nu over de Alocasia en zonlicht hier.

Ik had in het voorjaar een verwaarloosde Alocasia (olifantsoor) gekregen, heb hem in de tuin gezet in de volle zon.. en hij leefde helemaal op, heb prachtige nieuwe bladeren. Hij stond wel in een pot, maar toen ik hem vorige maand naar binnen wilde halen, zat de wortel door de bodem in de grond : )

Nu staat hij binnen, ben zelf ook benieuwd hoe dat gaat.

Ben ook maar een proberende amateur.. maar vind het een prachtige plant.
pi_195290193
Mijn cactuszaad mengsel die ik 2 weken geleden zaaide, begint baby cactusjes te geven. *O*
pi_195291842
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 17:45 schreef Oceanonix het volgende:
Mijn cactuszaad mengsel die ik 2 weken geleden zaaide, begint baby cactusjes te geven. *O*
Wha, hoe zien die er uit? :D

Foto?
pi_195312691


die kleine rode dingetjes dat zijn mini cactusjes.
pi_195313095
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 19:54 schreef Oceanonix het volgende:
[ afbeelding ]

die kleine rode dingetjes dat zijn mini cactusjes.
Dat was hier geen succes :(

Nog eens nieuwe poging wagen als de kachel weer aan staat.
pi_195318398
Hier is er ook weer een in bloei gegaan 8-)

Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195319478
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 00:47 schreef BlackLining het volgende:
Hier is er ook weer een in bloei gegaan 8-)

[ link | afbeelding ]
Wat een gaaf bijpassend potje ook.
  woensdag 30 september 2020 @ 19:02:05 #180
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195349184
Iemand tips voor kweekpotjes in diverse maten voor weinig?
Meeste wat ik tegenkom is van Elho, maar nog best prijzig (lees ¤1 en duurder). Dat moet goedkoper kunnen. Ik wil een kweekpot als binnenpot gebruiken voor de diverse plantjes.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  woensdag 30 september 2020 @ 19:06:01 #181
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_195349266
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 19:02 schreef YourCaptor het volgende:
Iemand tips voor kweekpotjes in diverse maten voor weinig?
Meeste wat ik tegenkom is van Elho, maar nog best prijzig (lees ¤1 en duurder). Dat moet goedkoper kunnen. Ik wil een kweekpot als binnenpot gebruiken voor de diverse plantjes.
Ik bewaar gewoon alles van wat ik ooit gekocht heb. Er zijn ook mensen die de potjes die je krijgt bij je gekochte planten gratis weg doen.
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
pi_195349457
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 19:02 schreef YourCaptor het volgende:
Iemand tips voor kweekpotjes in diverse maten voor weinig?
Meeste wat ik tegenkom is van Elho, maar nog best prijzig (lees ¤1 en duurder). Dat moet goedkoper kunnen. Ik wil een kweekpot als binnenpot gebruiken voor de diverse plantjes.
dat probleem heb ik ook. Dus ik wil bij onze lokale begraafplaats kijken. Daar wordt best veel weggegooid als het niet meer mooi is.
  woensdag 30 september 2020 @ 19:41:25 #183
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195349999
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 19:16 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dat probleem heb ik ook. Dus ik wil bij onze lokale begraafplaats kijken. Daar wordt best veel weggegooid als het niet meer mooi is.
Dan is het nu wel de periode om te kijken inderdaad.

Ze verkopen hier in het tuincentrum ook doorzichtige kweekpotjes. Prijs weet ik niet, maar kan niet veel zijn want het is echt spul van niks.

Ik heb zelf behoorlijk wat binnenpotjes in de schuur staan, maar kweek eigenlijk maar zelden. Gebruik eigenlijk alleen de grote binnenpotten (die weet van gekochte tuinplanten komen) bij het overpotten.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195350489
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 19:02 schreef YourCaptor het volgende:
Iemand tips voor kweekpotjes in diverse maten voor weinig?
Meeste wat ik tegenkom is van Elho, maar nog best prijzig (lees ¤1 en duurder). Dat moet goedkoper kunnen. Ik wil een kweekpot als binnenpot gebruiken voor de diverse plantjes.
Facebook groepen? Daar zie ik regelmatig hele stapels aangeboden worden, gratis, of te ruil.
pi_195360449
https://www.dehobbytuinde(...)en/kweekpotjes-6-cm/

Bij De Hobbytuinder hebben ze die potjes voor best schappelijke prijzen.

Ik heb in mijn kamer een hele opvallende verwarmingsbuis lopen. Zijn er klimplanten die tegen zoveel warmte kunnen dat is ze langs de buizen kan latem klimmen?
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_195365416
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 10:12 schreef dralion13 het volgende:
https://www.dehobbytuinde(...)en/kweekpotjes-6-cm/

Bij De Hobbytuinder hebben ze die potjes voor best schappelijke prijzen.

Ik heb in mijn kamer een hele opvallende verwarmingsbuis lopen. Zijn er klimplanten die tegen zoveel warmte kunnen dat is ze langs de buizen kan latem klimmen?
Waarom geen buisisolatie gebruiken en ze daar tegenop laten klimmen? Of een mosstok eromheen plaatsen en de planten zo ertegenaan laten groeien.
pi_195366050
Aja, das een goeie, helemaal niet aan gedacht
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_195474139
< Is bezig met proberen een time laps video te maken van een nieuw blad aan de olifantsoor :P
pi_195531163
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:08:42 #190
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195545462
Zo, ik heb de hele binnentuin even de nodige aandacht gegeven. :7
Al de planten zijn van de kneusjesbox. Er zijn een paar gesneuveld, zoals de Dieffenbachia met z'n spint; daar viel niet tegenop schoon te maken. Ik heb hem weg gedaan om te voorkomen dat het over zou komen op andere planten.

Voor binnen-/kweek potjes heb ik toch gekozen voor de Elho potten. Was bij elkaar voor ¤15 klaar, en kon gewoon bijna alle maten kiezen.

Aloë Vera was topzwaar en in te kleine pot. Die staat nu mooi stabiel in een ruimere pot.
Ik had mijn Canna Indica al een keer in een grote pot gezet, maar zonder binnenpot. Hij kreeg nu wat bruin blad. Dus die wilde ik overzetten op een binnenpot. Z'n grond bleek te vochtig, met een klein beetje water op de bodem. Dat voorkom ik nu hopelijk met de binnenpot.

En dan de babies van de graslelie, zijn enorm gegroeid. Ze hebben behoorlijk wortel geschoten. Ik heb ze nu bij elkaar in een grotere pot gezet, de 2 grootste bij elkaar en de kleinste 3. Hopelijk heb ik de wortels niet te veel vernacheld.

Eerst stonden ze zo:


Nu zo (hier moet ik nog een ruimere sierpot voor kopen):
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:11:37 #191
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195545484
Ik heb alleen zorgen over mijn Peperomia, die laat de laatste 4 weken heel veel blaadjes vallen. En sommigen zijn zwart aan de puntjes, en worden dan helemaal zwart.
Iemand enig idee wat hier mis gaat? Of is het gewoon het seizoen?

We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195546616
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 13:11 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb alleen zorgen over mijn Peperomia, die laat de laatste 4 weken heel veel blaadjes vallen. En sommigen zijn zwart aan de puntjes, en worden dan helemaal zwart.
Iemand enig idee wat hier mis gaat? Of is het gewoon het seizoen?

[ afbeelding ]
Niet te nat?
Denk dat het daar bij mij ook mis ging.

Nu in een pot met gaatje op een schotel en alleen water via het schoteltje. En inmiddels komen er weer allemaal nieuwe blaadjes aan ondanks dat het toch wel enigzins winter begint te worden.
pi_195546648
Hoe heb je dat gedaan met je graslelie trouwens.

Zie hier ook een “mini” groeien denk ik..
maar weet het niet zeker en eigenlijk ook niet hoe ik die dan het beste eraf kan halen.

Per ongeluk de graslelie slopen vind mijn lief niet leuk :)
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:33:14 #194
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195551236
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:28 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Niet te nat?
Denk dat het daar bij mij ook mis ging.

Nu in een pot met gaatje op een schotel en alleen water via het schoteltje. En inmiddels komen er weer allemaal nieuwe blaadjes aan ondanks dat het toch wel enigzins winter begint te worden.
Yep, inderdaad te nat zie ik net... stond ook met z'n pootjes in het water. Thanks!
Moet daar echt veel beter opletten. Ik heb het gevoel dat ik eerder te weinig water geef, maar dat is dus vaak niet zo.
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 14:30 schreef Uhmmpie het volgende:
Hoe heb je dat gedaan met je graslelie trouwens.

Zie hier ook een “mini” groeien denk ik..
maar weet het niet zeker en eigenlijk ook niet hoe ik die dan het beste eraf kan halen.

Per ongeluk de graslelie slopen vind mijn lief niet leuk :)
Met de graslelie was super easy, ik had dus in elk geval 5 babies aan zo'n stengel. Toen ik een klein beetje wortel zag, heb ik ze eraf gehaald. Ik heb ze zo kort mogelijk bij de baby afgeknipt. En vervolgens de stengel weg geknipt bij de moederplant. Die lijkt daar niet onder te lijden.
De baby heb ik daarna in een bakje water gelegd om wortel te laten schieten. Na een week dan in de grond en dan gaan ze als een raket. :) Mijn tip voor nu zou zijn om in elk geval 3 babies in een wat grotere pot te doen, om niet (zoals ik nu) ze meteen weer uit de grond te moeten halen.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195560244
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:33 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Yep, inderdaad te nat zie ik net... stond ook met z'n pootjes in het water. Thanks!
Moet daar echt veel beter opletten. Ik heb het gevoel dat ik eerder te weinig water geef, maar dat is dus vaak niet zo.
[..]

Met de graslelie was super easy, ik had dus in elk geval 5 babies aan zo'n stengel. Toen ik een klein beetje wortel zag, heb ik ze eraf gehaald. Ik heb ze zo kort mogelijk bij de baby afgeknipt. En vervolgens de stengel weg geknipt bij de moederplant. Die lijkt daar niet onder te lijden.
De baby heb ik daarna in een bakje water gelegd om wortel te laten schieten. Na een week dan in de grond en dan gaan ze als een raket. :) Mijn tip voor nu zou zijn om in elk geval 3 babies in een wat grotere pot te doen, om niet (zoals ik nu) ze meteen weer uit de grond te moeten halen.
Herkenbaar dat gevoel van te weinig water..
maar ik heb dus vooral peperplanten die echt slurpen gewoon.
En een mini ficus die gewoon niet dood kan lijkt het.

En mijn 2 zorgenkindjes waar niks mis kan gaan... maar die ik structureel te veel water lijk te geven.
Een peperomia en een woestijnroos.
Vooral die laatste krijg ik echt geen grip op.
Hij staat nu alweer een tijdje stil qa groei dus ik hoop maar dat hij in wintermodus is...
er vallen ook geen blaadjes af nu.. dus dat is vooruitgang in ieder geval.

Als iemand daar nog goede raad bij heeft.... :)

En verder nog airplantjes en een orchidee.
Die zou ik graag in bloei krijgen.. maar met beiden nog geen succes.
Al begreep ik dat van de airplantjes het goed moet gaan komen met regelmatig waterboarden.
En ze worden wel groter dus ik heb hoop :)
  zondag 11 oktober 2020 @ 10:42:28 #196
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195561773
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 18:33 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Yep, inderdaad te nat zie ik net... stond ook met z'n pootjes in het water. Thanks!
Moet daar echt veel beter opletten. Ik heb het gevoel dat ik eerder te weinig water geef, maar dat is dus vaak niet zo.
[..]

Met de graslelie was super easy, ik had dus in elk geval 5 babies aan zo'n stengel. Toen ik een klein beetje wortel zag, heb ik ze eraf gehaald. Ik heb ze zo kort mogelijk bij de baby afgeknipt. En vervolgens de stengel weg geknipt bij de moederplant. Die lijkt daar niet onder te lijden.
De baby heb ik daarna in een bakje water gelegd om wortel te laten schieten. Na een week dan in de grond en dan gaan ze als een raket. :) Mijn tip voor nu zou zijn om in elk geval 3 babies in een wat grotere pot te doen, om niet (zoals ik nu) ze meteen weer uit de grond te moeten halen.
Ik kreeg vorig jaar van iemand een stuk of 5 jonkies. Allemaal in een glas water gestopt voor paar weken tot een maand, toen zaten er al wortels aan van 10+ centimeter. Daarna in vier potten gedaan.

Drie daarvan groeiden aan de onderkant uit binnenpotten, wel een centimeter of vier dik wortelpakket wat onder de potjes hing _O- Redelijk mishandeld dus, stonden ook vol op een raam op het zuiden in de zon. Regelmatig weinig water gehad. Kunnen veel hebben. Heb een maandje terug de plastic potjes eromheen weggeknipt (zodat die wortelkluit buiten de pot behouden bleef) en drie planten in één grotere pot gedaan. Je kan merken dat ie weer ruimte heeft want er komen allemaal nieuwe blaadjes aan:



De andere die ik heb had ik begin dit jaar al in een grotere pot gezet:



Erachter mijn tradescantia Purple Flame die ik een paar weken terug gesnoeid heb, begon stengelig te worden (was twee keer zo hoog met vrijwel kale stengel). Wat ik eraf heb geknipt heb ik in potjes gezet en lijkt het goed te doen.

En ook op die laatste foto mijn dieffenbachia die sinds deze week weer op mijn kamer heb staan. Had bladluis, toen al een keer overgepot helemaal schoongespoeld en kluit gewassen, maar dat hielp niet. Toen zeepspiritus behandeling en na een stuk of tien gele blaadjes die ik heb afgeknipt zie ik geen beestjes meer *O*
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195562240
Graslelies :{ ik begrijp werkelijk niet hoe jullie die krengen in leven houden.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 11 oktober 2020 @ 11:47:36 #198
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195562839
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 11:12 schreef BlackLining het volgende:
Graslelies :{ ik begrijp werkelijk niet hoe jullie die krengen in leven houden.
In een pot zetten en water geven.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zondag 11 oktober 2020 @ 12:18:52 #199
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195563371
quote:
6s.gif Op zondag 11 oktober 2020 11:47 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

In een pot zetten en water geven.
En zo te zien knip jij de bruine punten eraf?
Mijn moeder graslelie heeft aardig wat bruine punten. Ik twijfel of ze eraf geknipt moeten.

Die van jou zijn lekker gegroeid. ^O^
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195563482
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 11:12 schreef BlackLining het volgende:
Graslelies :{ ik begrijp werkelijk niet hoe jullie die krengen in leven houden.
Ik heb een joekel die een stekje is van een plant van m'n moeder. :D
Tap tap tap
  zondag 11 oktober 2020 @ 12:31:14 #201
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195563609
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 12:18 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

En zo te zien knip jij de bruine punten eraf?
Mijn moeder graslelie heeft aardig wat bruine punten. Ik twijfel of ze eraf geknipt moeten.

Die van jou zijn lekker gegroeid. ^O^
Klopt, maar dat is puur omdat het er wat netter uitziet. Een van de graslelies stond trouwens een tijd erg donker, die bladeren waren bijna olijfgroen :') Zat geen frisheid meer in.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195567787
quote:
is je timelaps al klaar?
pi_195567847
Ik heb ergens in een plant rouwmugjes :r gekke is, ik kom er maar niet achter van welke plant ze nou precies vandaan komen dus ik verwacht dat ze binnen no time overal hangen
pi_195568524
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:23 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

is je timelaps al klaar?
Nog niet, duurt nu al bijna een week.

pi_195618748
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 16:32 schreef yinu het volgende:

[..]

Volhouden. Wolluis is lastig helemaal weg te krijgen maar ik houd het wel redelijk onder controle. Ik gebruik spiritus om ze weg te halen als ik ze zie, en water-groene zeep-spiritus of sinds kort neem olie om de planten ook preventief onaantrekkelijk te maken en in de hoekjes en gaatjes te sprayen. Het lijkt te helpen.


Edit: ze verplaatsen zich via tocht en via jouw handen/kleren. :(

Ik heb ook een grote plant met wolluis buiten gezet en daar kwamen vanzelf veel lieveheersbeestjeslarven op af, dat was super. Ik heb hier sowieso veel lieveheersbeestjes. Het uitzetten van lieveheersbeestjes of larven van groene gaasvlieg schijnt goed te helpen. Dat zou ik persoonlijk liever doen dan gif. Maar ik heb nog geen ervaring met zelf lieveheersbeestjes of gaasvlieglarven uitzetten.

Ik heb wel aaltjes tegen trips uitgezet onlangs en dat lijkt bijzonder goed te werken in combinatie met het zeepmengsel dus ik zou bij een nieuwe wolluisuitbraak veel eerder naar de lieveheersbeestjes grijpen.
Het lijkt hier onder controle te zijn. Maar zo vaag: een paar weken niks te zien op één bepaalde plant en ineens zie ik er toch weer een zitten. Meteen een hele grote ook. Hoe kan dat?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_195635157
De Time laps video van het Alocasia blad:

In totaal duurde het 7 dagen, niet perfect, maar geeft toch een leuk beeld.

pi_195635273
Wat mooi, het is gewoon een geboorte! Welkom Blad :W
  donderdag 15 oktober 2020 @ 00:36:14 #208
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195647497
Ik zoek een plant die in een echt kleine pot (denk ter grote duralex-glas) kan blijven. Zit ik dan vast aan kleine cactussen of zijn er meer opties?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195659183
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
De Time laps video van het Alocasia blad:

In totaal duurde het 7 dagen, niet perfect, maar geeft toch een leuk beeld.

Wat cool! Wat zijn planten toch tof.
pi_195659295
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 20:09 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Het lijkt hier onder controle te zijn. Maar zo vaag: een paar weken niks te zien op één bepaalde plant en ineens zie ik er toch weer een zitten. Meteen een hele grote ook. Hoe kan dat?
Gek he. Maar dat betekent dus dat er eerst ergens een kleintje was, die verpopt is naar een ander stadium...
pi_195659697
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
De Time laps video van het Alocasia blad:

In totaal duurde het 7 dagen, niet perfect, maar geeft toch een leuk beeld.

Wat tof O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195659738
Ik zag vandaag dit:



Mijn buurvrouw had het gehad, dus wist ook niet welke plant het was. Ik vind het zo mooi, zo iets wil ik ook graag. Iemand een idee wat dit voor plant is? Ik vind het ook erg mooi met die wortels in de glazen pot.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 15 oktober 2020 @ 18:56:01 #213
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_195660247
Da's een anthurium :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_195661871
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 18:56 schreef Samzz het volgende:
Da's een anthurium :).
Dank!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195663950
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
De Time laps video van het Alocasia blad:

In totaal duurde het 7 dagen, niet perfect, maar geeft toch een leuk beeld.

gaaf!
pi_195673643
Haha wot, mijn Areca begint in bloei te komen :D
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:32:12 #217
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_195673972
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
De Time laps video van het Alocasia blad:

In totaal duurde het 7 dagen, niet perfect, maar geeft toch een leuk beeld.

Cool!
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_195714312
Meh, irritant als je een specifieke plant wil hebben die dan nergens te krijgen is }:| ik wil graag een cissus rotundifolia, maar in het tuincentrum kijken ze me wat schaapachtig aan. Online vind ik alleen exemplaren can honderdzeventig centimeter :')

Heb een flinke dracaena fragrans in een pot staan. Vind hem eigenlijk niet zo mooi, maar goed, het is de oudste plant die ik heb en hij is behoorlijk gezond, dus weg doen is ook weer zoiets. Heb nu in de rest van de (bekoorlijk grote pot) graslelies staan ter opvulling, en eigenlijk wil ik kijken of ik een cissus zo ver kan krijgen om de dracaena te gaan beklimmen. Het is een epifyt per slot van rekening.

Nou ja. Vanmorgen mijn physalis peruviana weggegooid, begon echt te lelijk te worden. Zag nu een vruchtdragende physalis alkekengi dus die maar meegenomen, zo heb ik toch mijn lampionnen 8-)

En een anglaonema nogwat meegepikt, beetje rood tussen de verzameling is wel mooi. Hopelijk gaat ie goed, het is een vrije lichte met kleine bladeren en hij komt op een donkere plek. Ben benieuwd..
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195714635
Het restaurant hier op de hoek is dus dicht en nu staat er al de hele week een plant buiten, volgens mij een philodendron scandens. Geneigd om hem gewoon mee te nemen :') Maar dat is ook tokkie. Of even aanbellen, want ze zijn 's avonds wel open voor afhaal dacht ik.
Tap tap tap
pi_195716640
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 15:42 schreef CherryLips het volgende:
Het restaurant hier op de hoek is dus dicht en nu staat er al de hele week een plant buiten, volgens mij een philodendron scandens. Geneigd om hem gewoon mee te nemen :') Maar dat is ook tokkie. Of even aanbellen, want ze zijn 's avonds wel open voor afhaal dacht ik.
Niet echt tokkie, ik zou eerder zeggen diefstal ;)
pi_195740661
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 17:02 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Niet echt tokkie, ik zou eerder zeggen diefstal ;)
Nou ja, ik weet dus niet of hij gewoon naar buiten was getyft of daar met een reden stond, bij de containers en de regenpijp enzo :P Het zou niet de eerste keer zijn dat hier planten buiten worden achtergelaten namelijk.
Tap tap tap
pi_195740669
Ik heb vanavond een baby-musa gekregen O+
Vriend van me had hem vanavond uitgegraven, er zitten witte wortels en alles aan en nog wat potgrond. Moet ik hem eerst een tijdje in water zetten of kan hij meteen de nieuwe potgrond in?
Tap tap tap
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:08:46 #223
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195752022
Ik heb een grote vingerplant gekregen. :)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195753271
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 00:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb vanavond een baby-musa gekregen O+
Vriend van me had hem vanavond uitgegraven, er zitten witte wortels en alles aan en nog wat potgrond. Moet ik hem eerst een tijdje in water zetten of kan hij meteen de nieuwe potgrond in?
de grond in. Ik hoop dat je mini minimaal 5 blaadjes heeft. Dan is er meer kans op succes.
pi_195756527
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:10 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

de grond in. Ik hoop dat je mini minimaal 5 blaadjes heeft. Dan is er meer kans op succes.
Eeh vier blaadjes. Het vijfde blaadje was niet goed meer en heb ik eraf gehaald.
Tap tap tap
pi_195769314
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 23:06 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Eeh vier blaadjes. Het vijfde blaadje was niet goed meer en heb ik eraf gehaald.
dat maakt niet uit. Het aantal blaadjes is een maat voor het wortelstelsel en daarmee de kans op succes.
pi_195772171
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 17:32 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dat maakt niet uit. Het aantal blaadjes is een maat voor het wortelstelsel en daarmee de kans op succes.
Ik heb hem in de aarde gezet, ben benieuwd :)
Tap tap tap
pi_195893301
Nieuwe plantmama zegt "hallo" :W

Heb vooral vetplantjes maar ook twee mooie pannenkoekjes. Zo leuk, stekjes ruilen O+

Heb al veel nuttige info gelezen over beestjes in dit topic, leerzaam O+

Mijn grootste uitdaging momenteel zijn mijn lithops. Die moet je blijkbaar verwaarlozen maar pfff, moeilijk :D
pi_195897769
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 21:33 schreef Phoebster het volgende:
Nieuwe plantmama zegt "hallo" :W

Heb vooral vetplantjes maar ook twee mooie pannenkoekjes. Zo leuk, stekjes ruilen O+

Heb al veel nuttige info gelezen over beestjes in dit topic, leerzaam O+

Mijn grootste uitdaging momenteel zijn mijn lithops. Die moet je blijkbaar verwaarlozen maar pfff, moeilijk :D
Ik heb lithops gezaaid.. maareh... dat schiet niet op :(

En ik ben ook slecht in verwaarlozen inderdaad.
Of ik verwaarloos te weinig... of ik vergeet ze uiteindelijk helemaal :(
pi_195922583
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 00:36 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zoek een plant die in een echt kleine pot (denk ter grote duralex-glas) kan blijven. Zit ik dan vast aan kleine cactussen of zijn er meer opties?
Ik heb geen tips, maar ik lees ook graag mee! Ik heb allerlei leuke kleine potjes, maar mijn planten groeien daar heel snel uit. En om nou voor de zoveelste keer nieuwe stekjes van vetplantjes er in te doen...
Iemand tips voor kleine plantjes die wat langer klein blijven?

Oja, nieuw in dit topic, dus: Hoi! :W
pi_195923084
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:40 schreef Molkoholic het volgende:

[..]

Ik heb geen tips, maar ik lees ook graag mee! Ik heb allerlei leuke kleine potjes, maar mijn planten groeien daar heel snel uit. En om nou voor de zoveelste keer nieuwe stekjes van vetplantjes er in te doen...
Iemand tips voor kleine plantjes die wat langer klein blijven?

Oja, nieuw in dit topic, dus: Hoi! :W
Hartjesplant:



Maar dat is wel een hanger.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195923274
Ja en niet bepaald een kleintje ook als ie het op zijn heupen krijgt :')

De mijne meet inmiddels bijna twee meter en gaat vrolijk door. Mijn plafond is 2.60 dus hij moet er niet te lang meer mee doorgaan.

Dieffenbacchias blijven vrij klein? Alleen niet echt handig met katten of kinderen. Wel mooi! Anglaonemas groeien ook niet zo hard.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195927866
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 13:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hartjesplant:

[ afbeelding ]

Maar dat is wel een hanger.
Wat een leuke! Voor de kleine potjes is deze niet geschikt, maar daar ik ga deze wel onthouden :)
pi_195927980
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:26 schreef Molkoholic het volgende:

[..]

Wat een leuke! Voor de kleine potjes is deze niet geschikt, maar daar ik ga deze wel onthouden :)
Hoe klein is klein?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195928080
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe klein is klein?
De hartjesplant zou qua grootte wel passen, maar een hangplant in die potjes is niet zo handig (die zijn redelijk klein, ik ben bang dat ze dan omvallen, en dan moeten ze ver aan de rand van een vensterbank/kast staan: niet zo handig).

Ik denk zo'n 8 cm doorsnee. Er passen op zich wel veel plantjes in, maar ik heb het idee dat dat er ook zó uitgroeit, en dan blijf ik verpotten en nieuwe plantjes halen (of stekken), die dan ook weer doorgroeien. Op zich geen probleem, maar als er plantjes zijn die wat kleiner blijven, dus mooi 'oud' worden in een klein potjes, dan ben ik wel geinteresseerd. Vandaar dat ik bij de vraag van Dagoduck aanhaakte.
pi_195928120
Als je echt kleine plantjes wilt gaan houden, zeg maar potdiameter <= 5cm, zijn er wel een paar dingen.

Ik zou plantensoorten kiezen die tegen droogte kunnen. Veel tropische soorten moeten altijd vochtige grond hebben en met kleine potjes betekent dat dat je dagelijks of zelfs meerdere keren per dag water staat te geven, omdat er minder water in het potje past.

Voor vetplantjes is dat geen enkel probleem, maar je moet daar wel rekening mee houden.

Ik heb veel can dat soort plantjes bij http://plnts.com vandaan. Die hebben behoorlijk wat soorten en de stekjes zijn echt goed gezond. Tevens zijn het erg jonge planten met vaak maar één of twee blaadjes, dus zeker in een klein potje (weinig voeding) blijven die echt wel even klein.

En voor de wat meer exotische vegetatie: http://araflora.nl


Ieder z'n ding uiteraard, maar ik ben de kleine plantjes inmiddels aan het lozen of aan het combineren in grotere potten. Het is vrij onderhoudsintensief.

[ Bericht 7% gewijzigd door BlackLining op 29-10-2020 17:49:42 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_195959150
Kunnen jullie deze nog herinneren? De plant stond op kantoor en was gewend aan een dieet van koffie en thee en af en toe wat water. Na het verhuizen naar huis stond mijnheer er zo bij.



Nadat de plant was afgekickt van koffie en thee en gewent was aan het ontvangen van straight water kwamen de eerste blaadjes eraan. Nu is de plant verhuist naar de woonkamer waar hij staat de shinen.

pi_195964182
Leuk topic dit! Ik ga volgen. Heb vanmiddag een kneusjesbox besteld!

Hebben jullie tips voor betaalbare, liefst online bestelbare bloempotten?
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:05:36 #239
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195965963
Kneusjesbox ^O^

Voor bloempotten gaan we altijd naar de kringloop. Koop je een pot voor ¤0,50, gek zat. :7
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195967727
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 15:54 schreef Tuindier het volgende:
Leuk topic dit! Ik ga volgen. Heb vanmiddag een kneusjesbox besteld!

Hebben jullie tips voor betaalbare, liefst online bestelbare bloempotten?
Omdat ik in risicogroep zit en op dit moment nergens heen ga, maar pas wel potten nodig had, heb ik van Elho kweekpotten met schotels besteld. Duurdere potten wil ik eerst in het echt zien, vooral qua kleur.
Ik had groene besteld (en in een maat die ik nodig had die er niet was terra) en ik vind ze er eigenlijk heel goed uitzien. Ze zijn mat en zien er ook bij daglicht niet super plastic uit. Pot met schoteltje valt wel mee qua prijs, vind ik. Uit mijn hoofd zeg ik elders goedkoper te krijgen dan bij Elho zelf.

https://www.elho.com/nl/c(...)owpot-15-leaf-green/
pi_195975155
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 19:48 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Omdat ik in risicogroep zit en op dit moment nergens heen ga, maar pas wel potten nodig had, heb ik van Elho kweekpotten met schotels besteld. Duurdere potten wil ik eerst in het echt zien, vooral qua kleur.
Ik had groene besteld (en in een maat die ik nodig had die er niet was terra) en ik vind ze er eigenlijk heel goed uitzien. Ze zijn mat en zien er ook bij daglicht niet super plastic uit. Pot met schoteltje valt wel mee qua prijs, vind ik. Uit mijn hoofd zeg ik elders goedkoper te krijgen dan bij Elho zelf.

https://www.elho.com/nl/c(...)owpot-15-leaf-green/
Goeie tip! Ik had nog een Intratuin bon liggen, dus die is nu besteed!

Kringloop overweeg ik ook voor als ik een dagje vrij heb, maar ik vermijden ook winkel bezoek zoveel mogelijk.
pi_195976466
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 08:31 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Goeie tip! Ik had nog een Intratuin bon liggen, dus die is nu besteed!

Kringloop overweeg ik ook voor als ik een dagje vrij heb, maar ik vermijden ook winkel bezoek zoveel mogelijk.
^O^
pi_196000032
Bij deze Ficus Ginseng, zie je dat er onderaan en in het midden precies 2 stammen zijn.
Klopt het dat dit 2 stammen zijn (van bij de aanplanting) of hebben ze 1 takje een andere kant op hebben laten groeien?

Cindy De Vuyst
pi_196111938
Jongens ik ben zo gelukkig!
Gister bij global garden éindelijk de alocasia dragon scale gevonden O+ die wou ik al zooo lang!
Ook nog een maranta variegata meegenomen, ook echt een prachtig exemplaar. Ik ben helemaal blij.
pi_196113345
Pics? :D

Dragon scales zijn mooi ja. Denk ik, ook nog nooit in het echt gezien.

Maranta variegata lijkt me ook wel heel vet, wist niet dat dat zo bestond.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196113651
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 13:31 schreef einzeinz het volgende:
Bij deze Ficus Ginseng, zie je dat er onderaan en in het midden precies 2 stammen zijn.
Klopt het dat dit 2 stammen zijn (van bij de aanplanting) of hebben ze 1 takje een andere kant op hebben laten groeien?

[ afbeelding ]
dat kan je niet zien en waarschijnlijk kom je er ook niet achter of je moet een kweker spreken. Maar een tak kan, een extra boom is een mogelijkheid of het is een strubbe. Een strubbe krijg je wanneer je boom afzaagt in de bloei van zijn leven. Dat zit er zoveel leven in dat er uit de stronk meerdere bomen komen. Bij ons zie je dat met eiken en berken in de omgeving als direct gevolg van de duitse bezetting (ze wilden vrij zicht rondom de vliegbasis en daarom zijn er veel bomen afgezaagd met strubbes als resultaat.)
pi_196129478
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2020 11:11 schreef BlackLining het volgende:
Pics? :D

Dragon scales zijn mooi ja. Denk ik, ook nog nooit in het echt gezien.

Maranta variegata lijkt me ook wel heel vet, wist niet dat dat zo bestond.
pi_196130096
quote:
Ja die had ik ook niet laten staan nee. Mooie planten :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 10:08:27 #249
5428 crew  miss_sly
pi_196130717
Volgens mij is dit een lepelplant. Ik heb hem in de koopjeshoek bij Dekatuin gevonden en toen zag hij er niet zo best uit. Inmiddels doet hij het wel goed, maar ik heb het idee dat hij inmiddels in een te kleine pot staat. Zou het kunnen dat hij groter moet? Kan ik hem ook verdelen over twee potten, eventueel, door te scheuren?

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 8 november 2020 @ 10:58:09 #250
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196131374
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:08 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij is dit een lepelplant. Ik heb hem in de koopjeshoek bij Dekatuin gevonden en toen zag hij er niet zo best uit. Inmiddels doet hij het wel goed, maar ik heb het idee dat hij inmiddels in een te kleine pot staat. Zou het kunnen dat hij groter moet? Kan ik hem ook verdelen over twee potten, eventueel, door te scheuren?

[ afbeelding ]
Ik heb die van mijn ergens dit jaar in een grotere pot binnenpot gezet. Buitenpot was al fors dus daar pastte de nieuwe binnenpot gewoon in, scheelt weer. Volgens mij heb ik hem nu in een binnenpot van 21cm staan. Hij was er wel aan toe kwam ik achter want de wortels waren in de pot helemaal in de rondte gegroeid. En ik hoef hem nu veel minder vaak water te geven want de aarde houdt het water langer vast.

Het is mogelijk om te scheuren: https://www.mamabotanica.nl/blog/spathiphyllum-stekken
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 11:29:37 #251
5428 crew  miss_sly
pi_196131795
quote:
6s.gif Op zondag 8 november 2020 10:58 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik heb die van mijn ergens dit jaar in een grotere pot binnenpot gezet. Buitenpot was al fors dus daar pastte de nieuwe binnenpot gewoon in, scheelt weer. Volgens mij heb ik hem nu in een binnenpot van 21cm staan. Hij was er wel aan toe kwam ik achter want de wortels waren in de pot helemaal in de rondte gegroeid. En ik hoef hem nu veel minder vaak water te geven want de aarde houdt het water langer vast.

Het is mogelijk om te scheuren: https://www.mamabotanica.nl/blog/spathiphyllum-stekken
Hij staat al in een behoorlijk grote pot, dus scheuren leek me dan wel handig. Als ik je linkje lees, kan ik dat beter proberen uit te stellen tot het voorjaar. Eens kijken of ik hem met wat liefde de winter door krijg :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196200987
Geen enkele app kan me vertellen welke bloem dit is. Iemand hier misschien die het weet? :)



[ Bericht 6% gewijzigd door Pisces29 op 12-11-2020 12:02:48 ]
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
  donderdag 12 november 2020 @ 12:14:09 #253
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196201680
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2020 11:44 schreef Pisces29 het volgende:
Geen enkele app kan me vertellen welke bloem dit is. Iemand hier misschien die het weet? :)

[ afbeelding ]

Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_196202504
quote:
6s.gif Op donderdag 12 november 2020 12:14 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.
Thanks!
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_196203969
ik ziet hier naast mn peperomia... die tijdje terug helemaal zielig alleen nog 3 steeltjes had met dank aan de plagen uit het topictitel.

maar dit is stiekem wel genieten hoor :)



nog lang niet zoals hij was.. toen dekte het bladerdek de hele pot af...
maar evengoed zie ik dat ineens nog wel goed komen *O*
  donderdag 12 november 2020 @ 14:32:35 #256
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196204168
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 14:22 schreef Uhmmpie het volgende:
ik ziet hier naast mn peperomia... die tijdje terug helemaal zielig alleen nog 3 steeltjes had met dank aan de plagen uit het topictitel.

maar dit is stiekem wel genieten hoor :)

[ afbeelding ]

nog lang niet zoals hij was.. toen dekte het bladerdek de hele pot af...
maar evengoed zie ik dat ineens nog wel goed komen *O*
Toch apart dat dit dan ook een peperomia is:



|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 12 november 2020 @ 14:33:28 #257
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196204190
Ja die zijn er in heel veel soorten.
Mijne is overleden pas geleden.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196204224
mijne is een Peperomia Polybotrya

een "coin leave"

Voor zn near death experience.. had hij bladeren erbij zitten die zo groot als schoteltjes waren.

dit was een jaar geleden:

daarna werden de bladeren nog een keer zo groot...
tot er een lading beestjes in mn plant kwam wonen dus.

ik vind die van jou ook leuk trouwens :)
  donderdag 12 november 2020 @ 14:40:49 #259
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196204315
Mijn Aloe Vera gaat ineens zielig doen.
Die linker spriet heeft nu een soort knak. Zijn tegenoverstaande broertje heb ik al weggehaald. Hij staat ook een beetje los in de pot, net als dat mini dingetje ervoor.
Ik ga er wat aarde bij doen en hem iets lager in de pot zetten. En in het licht zetten. Hopelijk helpt het.

We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196217333
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 14:40 schreef YourCaptor het volgende:
Mijn Aloe Vera gaat ineens zielig doen.
Die linker spriet heeft nu een soort knak. Zijn tegenoverstaande broertje heb ik al weggehaald. Hij staat ook een beetje los in de pot, net als dat mini dingetje ervoor.
Ik ga er wat aarde bij doen en hem iets lager in de pot zetten. En in het licht zetten. Hopelijk helpt het.

[ afbeelding ]
zonde wel.. hij is zo mooi lang :)
  vrijdag 13 november 2020 @ 10:57:47 #261
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196219093
Ja absoluut. Werkt nu alleen een beetje tegen hem.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196284147
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof. O+



Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
pi_196285254
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof. O+

[ afbeelding ]

Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
Haha, vet. Waar heb je die vandaan?

Ik moet mijn Ceropegia Woodii eigenlijk echt eens gaan verpotten. Grond is helemaal gecompacteerd, zitten ook wat vliegjes bij, ziet er allemaal niet echt gezond uit. Paar blaadjes worden ook geel. Zo maar eens aan de slag, eerst even naar de groenhandel voor wat cocosvezel ofzo en een nieuwe plant.

De mijne meet inmiddels ruim anderhalve meter en dat wordt wat problematisch inmiddels :')

Ik zit erover te denken om hem wat om te leiden. Heb hier een donkergrijze muur waar allerlei oude landkaarten, van die metalen printjes, botanische tekeningen enzo op hangen. Misschien maak ik daar wat houten 'treetjes' op en laat ik hem daar een beetje tussendoor slingeren. :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196285599
Kwantum! O+

Ik wil echt meer van zulke hangplantjes. Alles gaat dood in mijn huis, maar die dingen blijven maar groeien. :D
  dinsdag 17 november 2020 @ 14:04:14 #265
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_196285907
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 13:13 schreef BlackLining het volgende:
Ceropegia Woodii
Heb ik maandag aangeschaft ter vervanging van een soort Jiaogulan(?) die ik vanaf de open trap naar beneden had groeien.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_196316980
Heeft er iemand toevallig (verstand van) vetplanten?

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

De planten staan in de woonkamer.

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317051
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof. O+

[ afbeelding ]

Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
Hij is onwijs cool :)
pi_196317084
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:
Heeft er iemand toevallig (verstand van) vetplanten?

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

De planten staan in de woonkamer.

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
foto kan schelen...
Maar ik merk dat ik ze al snel te veel water geef en dat ze daar idd niet blij van worden.

Inmiddels staat mijn vetplant in zo’n pot met gaatje.. op een schoteltje en gooi ik enkel het schoteltje op zaterdag ong half vol..
en eh.. blader maar terug voor het resultaat _O-
(En dan slobberen de poezen er ook nog weleens uit...)
pi_196317293
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:
Heeft er iemand toevallig (verstand van) vetplanten?

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

De planten staan in de woonkamer.

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?

Foto's helpen altijd. :Y
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196317305
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:
Heeft er iemand toevallig (verstand van) vetplanten?

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

De planten staan in de woonkamer.

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
Als je twijfelt, hoeft ie geen water.

Zo doe ik dat in ieder geval met vetplanten. Er staan er hier een aantal die al zeker een maand geen water meer hebben gehad, een kalanchoe tomentosa en een kleinia fulgens. Die laatste is zelfs (voor de tweede keer dit jaar) in bloei gegaan ondanks het gebrek aan water. Maar goed, vetplanten hier zijn vaak een beetje een impulsaankoop en gaan doorgaans met de eerstevolgende verjaardag in mijn vriendenkring door naar een nieuwe eigenaar :') Ik heb er niet zoveel mee.

Mijn sanseveria staat ook al weken droog geloof ik. Toch nog een beetje carnaval :s)


Tevens nieuwe Nepenthes gekocht *O* een kleine bloody mary. Hopelijk blijft ie wat klein, mijn ventrata is inmiddels het huis aan het overnemen :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196317363
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:54 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

foto kan schelen...
Maar ik merk dat ik ze al snel te veel water geef en dat ze daar idd niet blij van worden.

Inmiddels staat mijn vetplant in zo’n pot met gaatje.. op een schoteltje en gooi ik enkel het schoteltje op zaterdag ong half vol..
en eh.. blader maar terug voor het resultaat _O-
(En dan slobberen de poezen er ook nog weleens uit...)
Ik zal vanavond wat foto's maken. Ik vind die vetplanten toch lastiger dan gedacht. :)
Het luistert toch wel erg nauw. Misschien inderdaad te veel water in plaats van te weinig. Ik ben al snel bezorgd dat ik te weinig water geef.
Mijn kat verzorgen is wat dat betreft makkelijker. :D
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317456
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:13 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?

Foto's helpen altijd. :Y
Drainage bedoel je mee: pot met gaatjes? Denk ik.
Ik heb de planten in twee grote schalen. De plant zit weer in een pot die dus in de schaal zit. Misschien is de drainage er niet (genoeg).
Vanavond volgen de foto's.

Ik geef ze best veel water denk ik. Soms weken niet inderdaad, maar ik heb ook wel de neiging om ze -net als een huisdier- goed te verzorgen en te zorgen voor genoeg water.
Misschien wel (veel) te veel.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:14 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Als je twijfelt, hoeft ie geen water.

Zo doe ik dat in ieder geval met vetplanten. Er staan er hier een aantal die al zeker een maand geen water meer hebben gehad, een kalanchoe tomentosa en een kleinia fulgens. Die laatste is zelfs (voor de tweede keer dit jaar) in bloei gegaan ondanks het gebrek aan water.
Dank voor je reactie. Zie ook hierboven. :)

Iedereen dank voor de reacties trouwens. Ik zie trouwens niemand praten over de grond en verversen van grond. Is dit geen issue bij vetplanten?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317596
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn. :P

Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196317597
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.

Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.

Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196317630
Calathea's zijn goeie planten als je iets zoekt om mee bezig te blijven ja. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196317734
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef BlackLining het volgende:
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.

Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.

Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
Dank. Ik heb ook nog de grond waarin ik ze gekocht heb, hoor. Is alweer jaren geleden. Probleem is dat de bloemenwinkel waar ik de planten gekocht heb hier sinds een jaar of anderhalf weg is, dus even snel wat vragen stellen kan niet meer.

Ik heb trouwens eerder gelezen da het geen "normale" potgrond is. Dat werkt dus niet neem ik aan. Maar als je nieuwe grond nodig hebt, waar haal je die dan vandaan? Bloemist? Of heeft een vetplant amper/nooit nieuwe/verse grond nodig. Misschien kan ik dat wel bij de Intratuin halen hier in de buurt, indien nodig.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317875
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten :)

Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken :)

Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196318083
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn. :P

Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
mijn peperomia komt van de Hema...
en staat wel in een ander potje.. maar dezelfde grond dus :)
ging compleet dood ook.. tot er enkel nog 3 steeltjes stonden en zit nu weer vol blaadjes. O+

ik deed het met mn orchidee ook altijd trouwens.. die krijgt nu 1x per maand een bad en doet het een stuk beter.

which reminds me dat de airplantjes ook weer water moeten van het weekend..
die krijgen ook 1x per maand een bad

ik ben echt slecht in geen water geven... :D
dus nu reminders in mn telefoon wanneer ze water MOGEN en verder krijgen ze hooguit een keertje niet omdat ik dan toevallig die dag niet thuis ben.

de orchidee heeft 2 maanden in een schemerige kamer gestaan in de hoop dat er bloemen in zouden komen.
maar helaas.... :(

misschien dat ik de airplantjes ook nog zo ver ga krijgen :)
pi_196318306
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:58 schreef BlackLining het volgende:
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten :)

Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken :)

Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
hmm ik heb ooit online (gewoon via bol) een zakje cactus/vetplantengrond besteld
en die zak was niet enorm gigantisch :)
(ah 10l inderdaad... maar goed.. het bederft verder niet dus die staat netjes op het balkon te vegeteren tot ik hem ooit weer nodig heb.)

https://www.hermie.com/nl(...)_Ot6l0RoCWZEQAvD_BwE

moet bekennen dat ik zelf via bol.com heb besteld
maar voor 5e kun je hem wel kopen :)
pi_196323647
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over). :'(

Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.

We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:





Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.

Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht). :')

Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).

Nu de 2e plant, het zorgenkindje:






Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).

Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196324692
Zz plant, zo te zien in een pot zonder gaatjes? Hoeft echt heel weinig water, echt een klein beetje elke zes weken ongeveer. Weet niet of deze nog te redden te zijn.


Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
pi_196326814
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi O+

Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis? :)
pi_196327004
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi O+

Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis? :)
Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
pi_196329884
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 22:37 schreef Koettie het volgende:

[..]

Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
Jammer dat het nog zo wisselend is! Maar 2 weken vakantie thuis is ook saai als je verder nergens heen kan :') ik kan daar ook niet tegen...

Ik heb ook een alocasia dragon scale gevonden, daar was ik al heel lang naar op zoek! Dus daar ben ik helemaal gelukkig mee. Verder heb ik nog een mini spekboompje, want die zijn zo schattig :P
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 09:10:59 #285
5428 crew  miss_sly
pi_196330569
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over). :'(

Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.

We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.

Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht). :')

Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).

Nu de 2e plant, het zorgenkindje:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).

Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196330862
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:

Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
Ik wil die ook :D Heb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over). :'(

Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.

We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.

Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht). :')

Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).

Nu de 2e plant, het zorgenkindje:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).

Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Oh, zamioculcas :o ik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.

HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moet :') volledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.


Edit: Als ik me niet vergis hebben die dingen een rhyzomatische groeiwijze, dus vanuit een soort bol. Vermeerderen gebeurt dan omdat die bol zich opdeelt, en bij andere planten die dat doen (alocasia en dionaea bijvoorbeeld) zie je wel eens dat dat proces wel in gang is gezet maar dat al die afstammelingen het loodje hebben gelegd, en dan zit de rhyzoom gevangen tussen allemaal half rottend materiaal. Da's ook nooit zo bevoorderlijk.

Als je het met uitdrogen en wegknippen niet op orde krijgt zou ik toch eens de plant uitgraven om te kijken of daar iets mis is gegaan.


Edit 2: Om je een idee te geven, zo groeien ze onder de grond:

En de butienkant van die bol kan, bij planten die ook zo groeien, wel eens verrotten van teveel water.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196330894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit :Y
Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.

Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196330926
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:

Oh, zamioculcas :o ik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.

HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moet :') volledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.

Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig). ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door Salina op 20-11-2020 09:46:06 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196330932
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:

[..]

Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.
Zamioculcas Zamiifolia zelfs :+ Vandaar ook wel 'zz-plant'.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 09:45:07 #290
5428 crew  miss_sly
pi_196330975
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:38 schreef Salina het volgende:

[..]

Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.

Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik. :)
Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar :D
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten O+

Je zamioculcas kan ook echt heel mooi worden. Ik heb er ook een staan (wel wat groter gekocht denk ik dan jij de jouwe). Afknippen zou ik in eerste instantie doen tot op het groen, geen idee of het lager beter zou zijn.

Info over onderhoud van je zamioculcas:

https://www.123planten.nl/verzorging/tips-zamioculcas
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196331582
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:41 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Zamioculcas Zamiifolia zelfs :+ Vandaar ook wel 'zz-plant'.
Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant. :D

Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 20 november 2020 @ 11:18:32 #292
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_196332275
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 10:35 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant. :D

Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
In ieder geval succes/sterkte met de planten!
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196332346
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar :D
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten O+
Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien. :)
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis. *O*
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 12:50:37 #294
5428 crew  miss_sly
pi_196333604
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:23 schreef Salina het volgende:

[..]

Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien. :)
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis. *O*
Dank O+

Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:


Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.



Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196333894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik wil die ook :D Heb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..
[..]

Ik dacht dat de variegata altijd zwaar overrated was, maar in het echt blijkt hij toch wel echt heel mooi! <3 http://www.plantenkamer.n(...)rchoveana-variegata/
pi_196337574
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:

[..]

Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.

Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig). ;)
Tja dat is de term nou eenmaal :+

Bij sommige planten gaat de steel of het blad geleidelijk over in wortel. Maar sommige planten, waaronder een zomioculcas, vormt echt een bol onder de grond. Op gegeven moment splitst die bol op en dan heb je twee planten :)

Die bol heet een rhyzoom. Zitten voedingsstoffen en vocht in opgeslagen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_196338886
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dank O+

Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:
[ afbeelding ]

Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.

[ afbeelding ]

Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
Mooie plant en bloemstuk. :)

Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.

Leuk dat je een boek hebt over Dalí. :D
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196386659
Wat is jullie ervaring met plantenvoeding van Action?
Cindy De Vuyst
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 00:06:57 #299
5428 crew  miss_sly
pi_196386824
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:51 schreef Salina het volgende:

[..]

Mooie plant en bloemstuk. :)

Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.

Leuk dat je een boek hebt over Dalí. :D
De bloemen kwamen van Appie :D Werden ineens bezorgd als goedmakertje voor de storing in de app vorige week. Vond het ook een mooi stuk, wil ik vaker gaan doen.

Dalí vind ik prachtig O+

Succes met je plant. Hij is op zich best gemakkelijk dus. Gewoon een beetje verwaarlozen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196386891
@Salina, water geven voor dummies: voel even aan de aarde. Is-ie droog, geef dan water. Is-ie nog wat vochtig, sla dan even over.

Planten die niet veel water nodig hebben, kun je al gauw verzuipen. Daar valt je Zamioculcas ook onder. Ik zou de plant verpotten naar een grotere pot waar je een plastic pot met gaatjes in zet. Mocht je te veel water geven, dan zie je dat doordat er water onderin de pot blijft staan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196386925
Lapo. Zie post 2 deeltje 23.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')