abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 oktober 2020 @ 12:31:14 #201
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_195563609
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 12:18 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

En zo te zien knip jij de bruine punten eraf?
Mijn moeder graslelie heeft aardig wat bruine punten. Ik twijfel of ze eraf geknipt moeten.

Die van jou zijn lekker gegroeid. ^O^
Klopt, maar dat is puur omdat het er wat netter uitziet. Een van de graslelies stond trouwens een tijd erg donker, die bladeren waren bijna olijfgroen :') Zat geen frisheid meer in.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195567787
quote:
is je timelaps al klaar?
pi_195567847
Ik heb ergens in een plant rouwmugjes :r gekke is, ik kom er maar niet achter van welke plant ze nou precies vandaan komen dus ik verwacht dat ze binnen no time overal hangen
pi_195568524
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 15:23 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

is je timelaps al klaar?
Nog niet, duurt nu al bijna een week.

Ik snap alles, begrijp er niets van.
pi_195618748
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 16:32 schreef yinu het volgende:

[..]

Volhouden. Wolluis is lastig helemaal weg te krijgen maar ik houd het wel redelijk onder controle. Ik gebruik spiritus om ze weg te halen als ik ze zie, en water-groene zeep-spiritus of sinds kort neem olie om de planten ook preventief onaantrekkelijk te maken en in de hoekjes en gaatjes te sprayen. Het lijkt te helpen.

Edit: ze verplaatsen zich via tocht en via jouw handen/kleren. :(

Ik heb ook een grote plant met wolluis buiten gezet en daar kwamen vanzelf veel lieveheersbeestjeslarven op af, dat was super. Ik heb hier sowieso veel lieveheersbeestjes. Het uitzetten van lieveheersbeestjes of larven van groene gaasvlieg schijnt goed te helpen. Dat zou ik persoonlijk liever doen dan gif. Maar ik heb nog geen ervaring met zelf lieveheersbeestjes of gaasvlieglarven uitzetten.

Ik heb wel aaltjes tegen trips uitgezet onlangs en dat lijkt bijzonder goed te werken in combinatie met het zeepmengsel dus ik zou bij een nieuwe wolluisuitbraak veel eerder naar de lieveheersbeestjes grijpen.
Het lijkt hier onder controle te zijn. Maar zo vaag: een paar weken niks te zien op één bepaalde plant en ineens zie ik er toch weer een zitten. Meteen een hele grote ook. Hoe kan dat?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_195635157
De Time laps video van het Alocasia blad:

In totaal duurde het 7 dagen, niet perfect, maar geeft toch een leuk beeld.

Ik snap alles, begrijp er niets van.
pi_195635273
Wat mooi, het is gewoon een geboorte! Welkom Blad :W
  donderdag 15 oktober 2020 @ 00:36:14 #208
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_195647497
Ik zoek een plant die in een echt kleine pot (denk ter grote duralex-glas) kan blijven. Zit ik dan vast aan kleine cactussen of zijn er meer opties?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195659183
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

Wat cool! Wat zijn planten toch tof.
pi_195659295
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 20:09 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Het lijkt hier onder controle te zijn. Maar zo vaag: een paar weken niks te zien op één bepaalde plant en ineens zie ik er toch weer een zitten. Meteen een hele grote ook. Hoe kan dat?
Gek he. Maar dat betekent dus dat er eerst ergens een kleintje was, die verpopt is naar een ander stadium...
pi_195659697
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:

Wat tof O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195659738
Ik zag vandaag dit:

Mijn buurvrouw had het gehad, dus wist ook niet welke plant het was. Ik vind het zo mooi, zo iets wil ik ook graag. Iemand een idee wat dit voor plant is? Ik vind het ook erg mooi met die wortels in de glazen pot.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 18:56:01 #213
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_195660247
Da's een anthurium :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_195661871
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 18:56 schreef Samzz het volgende:
Da's een anthurium :).
Dank!
pi_195663950
quote:

gaaf!
pi_195673643
Haha wot, mijn Areca begint in bloei te komen :D
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:32:12 #217
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_195673972
quote:

Cool!
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_195714312
Meh, irritant als je een specifieke plant wil hebben die dan nergens te krijgen is }:| ik wil graag een cissus rotundifolia, maar in het tuincentrum kijken ze me wat schaapachtig aan. Online vind ik alleen exemplaren can honderdzeventig centimeter :')

Heb een flinke dracaena fragrans in een pot staan. Vind hem eigenlijk niet zo mooi, maar goed, het is de oudste plant die ik heb en hij is behoorlijk gezond, dus weg doen is ook weer zoiets. Heb nu in de rest van de (bekoorlijk grote pot) graslelies staan ter opvulling, en eigenlijk wil ik kijken of ik een cissus zo ver kan krijgen om de dracaena te gaan beklimmen. Het is een epifyt per slot van rekening.

Nou ja. Vanmorgen mijn physalis peruviana weggegooid, begon echt te lelijk te worden. Zag nu een vruchtdragende physalis alkekengi dus die maar meegenomen, zo heb ik toch mijn lampionnen 8-)

En een anglaonema nogwat meegepikt, beetje rood tussen de verzameling is wel mooi. Hopelijk gaat ie goed, het is een vrije lichte met kleine bladeren en hij komt op een donkere plek. Ben benieuwd..
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_195714635
Het restaurant hier op de hoek is dus dicht en nu staat er al de hele week een plant buiten, volgens mij een philodendron scandens. Geneigd om hem gewoon mee te nemen :') Maar dat is ook tokkie. Of even aanbellen, want ze zijn 's avonds wel open voor afhaal dacht ik.
Tap tap tap
pi_195716640
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 15:42 schreef CherryLips het volgende:
Het restaurant hier op de hoek is dus dicht en nu staat er al de hele week een plant buiten, volgens mij een philodendron scandens. Geneigd om hem gewoon mee te nemen :') Maar dat is ook tokkie. Of even aanbellen, want ze zijn 's avonds wel open voor afhaal dacht ik.
Niet echt tokkie, ik zou eerder zeggen diefstal ;)
pi_195740661
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 17:02 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Niet echt tokkie, ik zou eerder zeggen diefstal ;)
Nou ja, ik weet dus niet of hij gewoon naar buiten was getyft of daar met een reden stond, bij de containers en de regenpijp enzo :P Het zou niet de eerste keer zijn dat hier planten buiten worden achtergelaten namelijk.
Tap tap tap
pi_195740669
Ik heb vanavond een baby-musa gekregen O+
Vriend van me had hem vanavond uitgegraven, er zitten witte wortels en alles aan en nog wat potgrond. Moet ik hem eerst een tijdje in water zetten of kan hij meteen de nieuwe potgrond in?
Tap tap tap
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:08:46 #223
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195752022
Ik heb een grote vingerplant gekregen. :)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195753271
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 00:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb vanavond een baby-musa gekregen O+
Vriend van me had hem vanavond uitgegraven, er zitten witte wortels en alles aan en nog wat potgrond. Moet ik hem eerst een tijdje in water zetten of kan hij meteen de nieuwe potgrond in?
de grond in. Ik hoop dat je mini minimaal 5 blaadjes heeft. Dan is er meer kans op succes.
pi_195756527
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 20:10 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

de grond in. Ik hoop dat je mini minimaal 5 blaadjes heeft. Dan is er meer kans op succes.
Eeh vier blaadjes. Het vijfde blaadje was niet goed meer en heb ik eraf gehaald.
Tap tap tap
pi_195769314
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 23:06 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Eeh vier blaadjes. Het vijfde blaadje was niet goed meer en heb ik eraf gehaald.
dat maakt niet uit. Het aantal blaadjes is een maat voor het wortelstelsel en daarmee de kans op succes.
pi_195772171
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 17:32 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

dat maakt niet uit. Het aantal blaadjes is een maat voor het wortelstelsel en daarmee de kans op succes.
Ik heb hem in de aarde gezet, ben benieuwd :)
Tap tap tap
pi_195893301
Nieuwe plantmama zegt "hallo" :W

Heb vooral vetplantjes maar ook twee mooie pannenkoekjes. Zo leuk, stekjes ruilen O+

Heb al veel nuttige info gelezen over beestjes in dit topic, leerzaam O+

Mijn grootste uitdaging momenteel zijn mijn lithops. Die moet je blijkbaar verwaarlozen maar pfff, moeilijk :D
pi_195897769
quote:
17s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 21:33 schreef Phoebster het volgende:
Nieuwe plantmama zegt "hallo" :W

Heb vooral vetplantjes maar ook twee mooie pannenkoekjes. Zo leuk, stekjes ruilen O+

Heb al veel nuttige info gelezen over beestjes in dit topic, leerzaam O+

Mijn grootste uitdaging momenteel zijn mijn lithops. Die moet je blijkbaar verwaarlozen maar pfff, moeilijk :D
Ik heb lithops gezaaid.. maareh... dat schiet niet op :(

En ik ben ook slecht in verwaarlozen inderdaad.
Of ik verwaarloos te weinig... of ik vergeet ze uiteindelijk helemaal :(
pi_195922583
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 00:36 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zoek een plant die in een echt kleine pot (denk ter grote duralex-glas) kan blijven. Zit ik dan vast aan kleine cactussen of zijn er meer opties?
Ik heb geen tips, maar ik lees ook graag mee! Ik heb allerlei leuke kleine potjes, maar mijn planten groeien daar heel snel uit. En om nou voor de zoveelste keer nieuwe stekjes van vetplantjes er in te doen...
Iemand tips voor kleine plantjes die wat langer klein blijven?

Oja, nieuw in dit topic, dus: Hoi! :W
pi_195923084
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 12:40 schreef Molkoholic het volgende:

[..]

Ik heb geen tips, maar ik lees ook graag mee! Ik heb allerlei leuke kleine potjes, maar mijn planten groeien daar heel snel uit. En om nou voor de zoveelste keer nieuwe stekjes van vetplantjes er in te doen...
Iemand tips voor kleine plantjes die wat langer klein blijven?

Oja, nieuw in dit topic, dus: Hoi! :W
Hartjesplant:

Maar dat is wel een hanger.
pi_195923274
Ja en niet bepaald een kleintje ook als ie het op zijn heupen krijgt :')

De mijne meet inmiddels bijna twee meter en gaat vrolijk door. Mijn plafond is 2.60 dus hij moet er niet te lang meer mee doorgaan.

Dieffenbacchias blijven vrij klein? Alleen niet echt handig met katten of kinderen. Wel mooi! Anglaonemas groeien ook niet zo hard.
pi_195927866
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 13:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hartjesplant:

[ afbeelding ]

Maar dat is wel een hanger.
Wat een leuke! Voor de kleine potjes is deze niet geschikt, maar daar ik ga deze wel onthouden :)
pi_195927980
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:26 schreef Molkoholic het volgende:

[..]

Wat een leuke! Voor de kleine potjes is deze niet geschikt, maar daar ik ga deze wel onthouden :)
Hoe klein is klein?
pi_195928080
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 17:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe klein is klein?
De hartjesplant zou qua grootte wel passen, maar een hangplant in die potjes is niet zo handig (die zijn redelijk klein, ik ben bang dat ze dan omvallen, en dan moeten ze ver aan de rand van een vensterbank/kast staan: niet zo handig).

Ik denk zo'n 8 cm doorsnee. Er passen op zich wel veel plantjes in, maar ik heb het idee dat dat er ook zó uitgroeit, en dan blijf ik verpotten en nieuwe plantjes halen (of stekken), die dan ook weer doorgroeien. Op zich geen probleem, maar als er plantjes zijn die wat kleiner blijven, dus mooi 'oud' worden in een klein potjes, dan ben ik wel geinteresseerd. Vandaar dat ik bij de vraag van Dagoduck aanhaakte.
pi_195928120
Als je echt kleine plantjes wilt gaan houden, zeg maar potdiameter <= 5cm, zijn er wel een paar dingen.

Ik zou plantensoorten kiezen die tegen droogte kunnen. Veel tropische soorten moeten altijd vochtige grond hebben en met kleine potjes betekent dat dat je dagelijks of zelfs meerdere keren per dag water staat te geven, omdat er minder water in het potje past.

Voor vetplantjes is dat geen enkel probleem, maar je moet daar wel rekening mee houden.

Ik heb veel can dat soort plantjes bij http://plnts.com vandaan. Die hebben behoorlijk wat soorten en de stekjes zijn echt goed gezond. Tevens zijn het erg jonge planten met vaak maar één of twee blaadjes, dus zeker in een klein potje (weinig voeding) blijven die echt wel even klein.

En voor de wat meer exotische vegetatie: http://araflora.nl

Ieder z'n ding uiteraard, maar ik ben de kleine plantjes inmiddels aan het lozen of aan het combineren in grotere potten. Het is vrij onderhoudsintensief.

[ Bericht 7% gewijzigd door BlackLining op 29-10-2020 17:49:42 ]
pi_195959150
Kunnen jullie deze nog herinneren? De plant stond op kantoor en was gewend aan een dieet van koffie en thee en af en toe wat water. Na het verhuizen naar huis stond mijnheer er zo bij.

Nadat de plant was afgekickt van koffie en thee en gewent was aan het ontvangen van straight water kwamen de eerste blaadjes eraan. Nu is de plant verhuist naar de woonkamer waar hij staat de shinen.

pi_195964182
Leuk topic dit! Ik ga volgen. Heb vanmiddag een kneusjesbox besteld!

Hebben jullie tips voor betaalbare, liefst online bestelbare bloempotten?
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:05:36 #239
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_195965963
Kneusjesbox ^O^

Voor bloempotten gaan we altijd naar de kringloop. Koop je een pot voor ¤0,50, gek zat. :7
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_195967727
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 15:54 schreef Tuindier het volgende:
Leuk topic dit! Ik ga volgen. Heb vanmiddag een kneusjesbox besteld!

Hebben jullie tips voor betaalbare, liefst online bestelbare bloempotten?
Omdat ik in risicogroep zit en op dit moment nergens heen ga, maar pas wel potten nodig had, heb ik van Elho kweekpotten met schotels besteld. Duurdere potten wil ik eerst in het echt zien, vooral qua kleur.
Ik had groene besteld (en in een maat die ik nodig had die er niet was terra) en ik vind ze er eigenlijk heel goed uitzien. Ze zijn mat en zien er ook bij daglicht niet super plastic uit. Pot met schoteltje valt wel mee qua prijs, vind ik. Uit mijn hoofd zeg ik elders goedkoper te krijgen dan bij Elho zelf.

https://www.elho.com/nl/c(...)owpot-15-leaf-green/
pi_195975155
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 19:48 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Omdat ik in risicogroep zit en op dit moment nergens heen ga, maar pas wel potten nodig had, heb ik van Elho kweekpotten met schotels besteld. Duurdere potten wil ik eerst in het echt zien, vooral qua kleur.
Ik had groene besteld (en in een maat die ik nodig had die er niet was terra) en ik vind ze er eigenlijk heel goed uitzien. Ze zijn mat en zien er ook bij daglicht niet super plastic uit. Pot met schoteltje valt wel mee qua prijs, vind ik. Uit mijn hoofd zeg ik elders goedkoper te krijgen dan bij Elho zelf.

https://www.elho.com/nl/c(...)owpot-15-leaf-green/
Goeie tip! Ik had nog een Intratuin bon liggen, dus die is nu besteed!

Kringloop overweeg ik ook voor als ik een dagje vrij heb, maar ik vermijden ook winkel bezoek zoveel mogelijk.
pi_195976466
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 08:31 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Goeie tip! Ik had nog een Intratuin bon liggen, dus die is nu besteed!

Kringloop overweeg ik ook voor als ik een dagje vrij heb, maar ik vermijden ook winkel bezoek zoveel mogelijk.
^O^
pi_196000032
Bij deze Ficus Ginseng, zie je dat er onderaan en in het midden precies 2 stammen zijn.
Klopt het dat dit 2 stammen zijn (van bij de aanplanting) of hebben ze 1 takje een andere kant op hebben laten groeien?

Cindy De Vuyst
pi_196111938
Jongens ik ben zo gelukkig!
Gister bij global garden éindelijk de alocasia dragon scale gevonden O+ die wou ik al zooo lang!
Ook nog een maranta variegata meegenomen, ook echt een prachtig exemplaar. Ik ben helemaal blij.
pi_196113345
Pics? :D

Dragon scales zijn mooi ja. Denk ik, ook nog nooit in het echt gezien.

Maranta variegata lijkt me ook wel heel vet, wist niet dat dat zo bestond.
pi_196113651
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 13:31 schreef einzeinz het volgende:
Bij deze Ficus Ginseng, zie je dat er onderaan en in het midden precies 2 stammen zijn.
Klopt het dat dit 2 stammen zijn (van bij de aanplanting) of hebben ze 1 takje een andere kant op hebben laten groeien?

[ afbeelding ]
dat kan je niet zien en waarschijnlijk kom je er ook niet achter of je moet een kweker spreken. Maar een tak kan, een extra boom is een mogelijkheid of het is een strubbe. Een strubbe krijg je wanneer je boom afzaagt in de bloei van zijn leven. Dat zit er zoveel leven in dat er uit de stronk meerdere bomen komen. Bij ons zie je dat met eiken en berken in de omgeving als direct gevolg van de duitse bezetting (ze wilden vrij zicht rondom de vliegbasis en daarom zijn er veel bomen afgezaagd met strubbes als resultaat.)
pi_196129478
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2020 11:11 schreef BlackLining het volgende:
Pics? :D

Dragon scales zijn mooi ja. Denk ik, ook nog nooit in het echt gezien.

Maranta variegata lijkt me ook wel heel vet, wist niet dat dat zo bestond.
pi_196130096
quote:
Ja die had ik ook niet laten staan nee. Mooie planten :Y
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 10:08:27 #249
5428 crew  miss_sly
pi_196130717
Volgens mij is dit een lepelplant. Ik heb hem in de koopjeshoek bij Dekatuin gevonden en toen zag hij er niet zo best uit. Inmiddels doet hij het wel goed, maar ik heb het idee dat hij inmiddels in een te kleine pot staat. Zou het kunnen dat hij groter moet? Kan ik hem ook verdelen over twee potten, eventueel, door te scheuren?

zondag 8 november 2020 @ 10:58:09 #250
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_196131374
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 10:08 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij is dit een lepelplant. Ik heb hem in de koopjeshoek bij Dekatuin gevonden en toen zag hij er niet zo best uit. Inmiddels doet hij het wel goed, maar ik heb het idee dat hij inmiddels in een te kleine pot staat. Zou het kunnen dat hij groter moet? Kan ik hem ook verdelen over twee potten, eventueel, door te scheuren?

[ afbeelding ]
Ik heb die van mijn ergens dit jaar in een grotere pot binnenpot gezet. Buitenpot was al fors dus daar pastte de nieuwe binnenpot gewoon in, scheelt weer. Volgens mij heb ik hem nu in een binnenpot van 21cm staan. Hij was er wel aan toe kwam ik achter want de wortels waren in de pot helemaal in de rondte gegroeid. En ik hoef hem nu veel minder vaak water te geven want de aarde houdt het water langer vast.

Het is mogelijk om te scheuren: https://www.mamabotanica.nl/blog/spathiphyllum-stekken
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 11:29:37 #251
5428 crew  miss_sly
pi_196131795
quote:
6s.gif Op zondag 8 november 2020 10:58 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik heb die van mijn ergens dit jaar in een grotere pot binnenpot gezet. Buitenpot was al fors dus daar pastte de nieuwe binnenpot gewoon in, scheelt weer. Volgens mij heb ik hem nu in een binnenpot van 21cm staan. Hij was er wel aan toe kwam ik achter want de wortels waren in de pot helemaal in de rondte gegroeid. En ik hoef hem nu veel minder vaak water te geven want de aarde houdt het water langer vast.

Het is mogelijk om te scheuren: https://www.mamabotanica.nl/blog/spathiphyllum-stekken
Hij staat al in een behoorlijk grote pot, dus scheuren leek me dan wel handig. Als ik je linkje lees, kan ik dat beter proberen uit te stellen tot het voorjaar. Eens kijken of ik hem met wat liefde de winter door krijg :)
pi_196200987
Geen enkele app kan me vertellen welke bloem dit is. Iemand hier misschien die het weet? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Pisces29 op 12-11-2020 12:02:48 ]
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  donderdag 12 november 2020 @ 12:14:09 #253
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_196201680
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2020 11:44 schreef Pisces29 het volgende:
Geen enkele app kan me vertellen welke bloem dit is. Iemand hier misschien die het weet? :)

[ afbeelding ]

Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.
pi_196202504
quote:
6s.gif Op donderdag 12 november 2020 12:14 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.
Thanks!
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_196203969
ik ziet hier naast mn peperomia... die tijdje terug helemaal zielig alleen nog 3 steeltjes had met dank aan de plagen uit het topictitel.

maar dit is stiekem wel genieten hoor :)

nog lang niet zoals hij was.. toen dekte het bladerdek de hele pot af...
maar evengoed zie ik dat ineens nog wel goed komen *O*
  donderdag 12 november 2020 @ 14:32:35 #256
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_196204168
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 14:22 schreef Uhmmpie het volgende:
ik ziet hier naast mn peperomia... die tijdje terug helemaal zielig alleen nog 3 steeltjes had met dank aan de plagen uit het topictitel.

maar dit is stiekem wel genieten hoor :)

[ afbeelding ]

nog lang niet zoals hij was.. toen dekte het bladerdek de hele pot af...
maar evengoed zie ik dat ineens nog wel goed komen *O*
Toch apart dat dit dan ook een peperomia is:

donderdag 12 november 2020 @ 14:33:28 #257
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196204190
Ja die zijn er in heel veel soorten.
Mijne is overleden pas geleden.
pi_196204224
mijne is een Peperomia Polybotrya

een "coin leave"

Voor zn near death experience.. had hij bladeren erbij zitten die zo groot als schoteltjes waren.

dit was een jaar geleden:

daarna werden de bladeren nog een keer zo groot...
tot er een lading beestjes in mn plant kwam wonen dus.

ik vind die van jou ook leuk trouwens :)
  donderdag 12 november 2020 @ 14:40:49 #259
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196204315
Mijn Aloe Vera gaat ineens zielig doen.
Die linker spriet heeft nu een soort knak. Zijn tegenoverstaande broertje heb ik al weggehaald. Hij staat ook een beetje los in de pot, net als dat mini dingetje ervoor.
Ik ga er wat aarde bij doen en hem iets lager in de pot zetten. En in het licht zetten. Hopelijk helpt het.

pi_196217333
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 14:40 schreef YourCaptor het volgende:
Mijn Aloe Vera gaat ineens zielig doen.
Die linker spriet heeft nu een soort knak. Zijn tegenoverstaande broertje heb ik al weggehaald. Hij staat ook een beetje los in de pot, net als dat mini dingetje ervoor.
Ik ga er wat aarde bij doen en hem iets lager in de pot zetten. En in het licht zetten. Hopelijk helpt het.

[ afbeelding ]
zonde wel.. hij is zo mooi lang :)
  vrijdag 13 november 2020 @ 10:57:47 #261
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196219093
Ja absoluut. Werkt nu alleen een beetje tegen hem.
pi_196284147
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof. O+

Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
pi_196285254
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof. O+

[ afbeelding ]

Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
Haha, vet. Waar heb je die vandaan?

Ik moet mijn Ceropegia Woodii eigenlijk echt eens gaan verpotten. Grond is helemaal gecompacteerd, zitten ook wat vliegjes bij, ziet er allemaal niet echt gezond uit. Paar blaadjes worden ook geel. Zo maar eens aan de slag, eerst even naar de groenhandel voor wat cocosvezel ofzo en een nieuwe plant.

De mijne meet inmiddels ruim anderhalve meter en dat wordt wat problematisch inmiddels :')

Ik zit erover te denken om hem wat om te leiden. Heb hier een donkergrijze muur waar allerlei oude landkaarten, van die metalen printjes, botanische tekeningen enzo op hangen. Misschien maak ik daar wat houten 'treetjes' op en laat ik hem daar een beetje tussendoor slingeren. :)
pi_196285599
Kwantum! O+

Ik wil echt meer van zulke hangplantjes. Alles gaat dood in mijn huis, maar die dingen blijven maar groeien. :D
  dinsdag 17 november 2020 @ 14:04:14 #265
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_196285907
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 13:13 schreef BlackLining het volgende:
Ceropegia Woodii
Heb ik maandag aangeschaft ter vervanging van een soort Jiaogulan(?) die ik vanaf de open trap naar beneden had groeien.
pi_196316980
Heeft er iemand toevallig (verstand van) vetplanten?

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

De planten staan in de woonkamer.

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317051
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:

[ afbeelding ]

Hij is onwijs cool :)
pi_196317084
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
foto kan schelen...
Maar ik merk dat ik ze al snel te veel water geef en dat ze daar idd niet blij van worden.

Inmiddels staat mijn vetplant in zo’n pot met gaatje.. op een schoteltje en gooi ik enkel het schoteltje op zaterdag ong half vol..
en eh.. blader maar terug voor het resultaat _O-
(En dan slobberen de poezen er ook nog weleens uit...)
pi_196317293
quote:

Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?

Foto's helpen altijd. :Y
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_196317305
quote:

Als je twijfelt, hoeft ie geen water.

Zo doe ik dat in ieder geval met vetplanten. Er staan er hier een aantal die al zeker een maand geen water meer hebben gehad, een kalanchoe tomentosa en een kleinia fulgens. Die laatste is zelfs (voor de tweede keer dit jaar) in bloei gegaan ondanks het gebrek aan water. Maar goed, vetplanten hier zijn vaak een beetje een impulsaankoop en gaan doorgaans met de eerstevolgende verjaardag in mijn vriendenkring door naar een nieuwe eigenaar :') Ik heb er niet zoveel mee.

Mijn sanseveria staat ook al weken droog geloof ik. Toch nog een beetje carnaval :s)

Tevens nieuwe Nepenthes gekocht *O* een kleine bloody mary. Hopelijk blijft ie wat klein, mijn ventrata is inmiddels het huis aan het overnemen :')
pi_196317363
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:54 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

foto kan schelen...
Maar ik merk dat ik ze al snel te veel water geef en dat ze daar idd niet blij van worden.

Inmiddels staat mijn vetplant in zo’n pot met gaatje.. op een schoteltje en gooi ik enkel het schoteltje op zaterdag ong half vol..
en eh.. blader maar terug voor het resultaat _O-
(En dan slobberen de poezen er ook nog weleens uit...)
Ik zal vanavond wat foto's maken. Ik vind die vetplanten toch lastiger dan gedacht. :)
Het luistert toch wel erg nauw. Misschien inderdaad te veel water in plaats van te weinig. Ik ben al snel bezorgd dat ik te weinig water geef.
Mijn kat verzorgen is wat dat betreft makkelijker. :D
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317456
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:13 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?

Foto's helpen altijd. :Y
Drainage bedoel je mee: pot met gaatjes? Denk ik.
Ik heb de planten in twee grote schalen. De plant zit weer in een pot die dus in de schaal zit. Misschien is de drainage er niet (genoeg).
Vanavond volgen de foto's.

Ik geef ze best veel water denk ik. Soms weken niet inderdaad, maar ik heb ook wel de neiging om ze -net als een huisdier- goed te verzorgen en te zorgen voor genoeg water.
Misschien wel (veel) te veel.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:14 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Als je twijfelt, hoeft ie geen water.

Zo doe ik dat in ieder geval met vetplanten. Er staan er hier een aantal die al zeker een maand geen water meer hebben gehad, een kalanchoe tomentosa en een kleinia fulgens. Die laatste is zelfs (voor de tweede keer dit jaar) in bloei gegaan ondanks het gebrek aan water.
Dank voor je reactie. Zie ook hierboven. :)

Iedereen dank voor de reacties trouwens. Ik zie trouwens niemand praten over de grond en verversen van grond. Is dit geen issue bij vetplanten?
pi_196317596
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn. :P

Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_196317597
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.

Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.

Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
pi_196317630
Calathea's zijn goeie planten als je iets zoekt om mee bezig te blijven ja. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_196317734
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef BlackLining het volgende:
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.

Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.

Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
Dank. Ik heb ook nog de grond waarin ik ze gekocht heb, hoor. Is alweer jaren geleden. Probleem is dat de bloemenwinkel waar ik de planten gekocht heb hier sinds een jaar of anderhalf weg is, dus even snel wat vragen stellen kan niet meer.

Ik heb trouwens eerder gelezen da het geen "normale" potgrond is. Dat werkt dus niet neem ik aan. Maar als je nieuwe grond nodig hebt, waar haal je die dan vandaan? Bloemist? Of heeft een vetplant amper/nooit nieuwe/verse grond nodig. Misschien kan ik dat wel bij de Intratuin halen hier in de buurt, indien nodig.
pi_196317875
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten :)

Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken :)

Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
pi_196318083
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn. :P

Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
mijn peperomia komt van de Hema...
en staat wel in een ander potje.. maar dezelfde grond dus :)
ging compleet dood ook.. tot er enkel nog 3 steeltjes stonden en zit nu weer vol blaadjes. O+

ik deed het met mn orchidee ook altijd trouwens.. die krijgt nu 1x per maand een bad en doet het een stuk beter.

which reminds me dat de airplantjes ook weer water moeten van het weekend..
die krijgen ook 1x per maand een bad

ik ben echt slecht in geen water geven... :D
dus nu reminders in mn telefoon wanneer ze water MOGEN en verder krijgen ze hooguit een keertje niet omdat ik dan toevallig die dag niet thuis ben.

de orchidee heeft 2 maanden in een schemerige kamer gestaan in de hoop dat er bloemen in zouden komen.
maar helaas.... :(

misschien dat ik de airplantjes ook nog zo ver ga krijgen :)
pi_196318306
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:58 schreef BlackLining het volgende:
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten :)

Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken :)

Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
hmm ik heb ooit online (gewoon via bol) een zakje cactus/vetplantengrond besteld
en die zak was niet enorm gigantisch :)
(ah 10l inderdaad... maar goed.. het bederft verder niet dus die staat netjes op het balkon te vegeteren tot ik hem ooit weer nodig heb.)

https://www.hermie.com/nl(...)_Ot6l0RoCWZEQAvD_BwE

moet bekennen dat ik zelf via bol.com heb besteld
maar voor 5e kun je hem wel kopen :)
pi_196323647
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over). :'(

Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.

We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:

Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.

Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht). :')

Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).

Nu de 2e plant, het zorgenkindje:

Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).

Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
pi_196324692
Zz plant, zo te zien in een pot zonder gaatjes? Hoeft echt heel weinig water, echt een klein beetje elke zes weken ongeveer. Weet niet of deze nog te redden te zijn.

Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
pi_196326814
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:
Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi O+

Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis? :)
pi_196327004
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi O+

Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis? :)
Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
pi_196329884
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 22:37 schreef Koettie het volgende:

[..]

Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
Jammer dat het nog zo wisselend is! Maar 2 weken vakantie thuis is ook saai als je verder nergens heen kan :') ik kan daar ook niet tegen...

Ik heb ook een alocasia dragon scale gevonden, daar was ik al heel lang naar op zoek! Dus daar ben ik helemaal gelukkig mee. Verder heb ik nog een mini spekboompje, want die zijn zo schattig :P
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 09:10:59 #285
5428 crew  miss_sly
pi_196330569
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over). :'(

Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht). :')

Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).

Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit :Y
pi_196330862
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:

Ik wil die ook :D Heb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Oh, zamioculcas :o ik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.

HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moet :') volledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.

Edit: Als ik me niet vergis hebben die dingen een rhyzomatische groeiwijze, dus vanuit een soort bol. Vermeerderen gebeurt dan omdat die bol zich opdeelt, en bij andere planten die dat doen (alocasia en dionaea bijvoorbeeld) zie je wel eens dat dat proces wel in gang is gezet maar dat al die afstammelingen het loodje hebben gelegd, en dan zit de rhyzoom gevangen tussen allemaal half rottend materiaal. Da's ook nooit zo bevoorderlijk.

Als je het met uitdrogen en wegknippen niet op orde krijgt zou ik toch eens de plant uitgraven om te kijken of daar iets mis is gegaan.

Edit 2: Om je een idee te geven, zo groeien ze onder de grond:

En de butienkant van die bol kan, bij planten die ook zo groeien, wel eens verrotten van teveel water.
pi_196330894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit :Y
Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.

Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik. :)
pi_196330926
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:

Oh, zamioculcas :o ik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.

HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moet :') volledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.

Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig). ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door Salina op 20-11-2020 09:46:06 ]
pi_196330932
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:

[..]

Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.
Zamioculcas Zamiifolia zelfs :+ Vandaar ook wel 'zz-plant'.
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 09:45:07 #290
5428 crew  miss_sly
pi_196330975
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:38 schreef Salina het volgende:

[..]

Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.

Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik. :)
Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar :D
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten O+

Je zamioculcas kan ook echt heel mooi worden. Ik heb er ook een staan (wel wat groter gekocht denk ik dan jij de jouwe). Afknippen zou ik in eerste instantie doen tot op het groen, geen idee of het lager beter zou zijn.

Info over onderhoud van je zamioculcas:

https://www.123planten.nl/verzorging/tips-zamioculcas
pi_196331582
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:41 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Zamioculcas Zamiifolia zelfs :+ Vandaar ook wel 'zz-plant'.
Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant. :D

Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
  vrijdag 20 november 2020 @ 11:18:32 #292
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_196332275
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 10:35 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant. :D

Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
In ieder geval succes/sterkte met de planten!
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_196332346
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar :D
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten O+
Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien. :)
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis. *O*
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 12:50:37 #294
5428 crew  miss_sly
pi_196333604
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:23 schreef Salina het volgende:

[..]

Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien. :)
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis. *O*
Dank O+

Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:

Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.

Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
pi_196333894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik wil die ook :D Heb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..
[..]

Ik dacht dat de variegata altijd zwaar overrated was, maar in het echt blijkt hij toch wel echt heel mooi! <3 http://www.plantenkamer.n(...)rchoveana-variegata/
pi_196337574
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig). ;)
Tja dat is de term nou eenmaal :+

Bij sommige planten gaat de steel of het blad geleidelijk over in wortel. Maar sommige planten, waaronder een zomioculcas, vormt echt een bol onder de grond. Op gegeven moment splitst die bol op en dan heb je twee planten :)

Die bol heet een rhyzoom. Zitten voedingsstoffen en vocht in opgeslagen.
pi_196338886
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dank O+

Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:
[ afbeelding ]

Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.

[ afbeelding ]

Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
Mooie plant en bloemstuk. :)

Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.

Leuk dat je een boek hebt over Dalí. :D
pi_196386659
Wat is jullie ervaring met plantenvoeding van Action?
Cindy De Vuyst
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 00:06:57 #299
5428 crew  miss_sly
pi_196386824
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:51 schreef Salina het volgende:

[..]

Mooie plant en bloemstuk. :)

Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.

Leuk dat je een boek hebt over Dalí. :D
De bloemen kwamen van Appie :D Werden ineens bezorgd als goedmakertje voor de storing in de app vorige week. Vond het ook een mooi stuk, wil ik vaker gaan doen.

Dalí vind ik prachtig O+

Succes met je plant. Hij is op zich best gemakkelijk dus. Gewoon een beetje verwaarlozen.
pi_196386891
@Salina, water geven voor dummies: voel even aan de aarde. Is-ie droog, geef dan water. Is-ie nog wat vochtig, sla dan even over.

Planten die niet veel water nodig hebben, kun je al gauw verzuipen. Daar valt je Zamioculcas ook onder. Ik zou de plant verpotten naar een grotere pot waar je een plastic pot met gaatjes in zet. Mocht je te veel water geven, dan zie je dat doordat er water onderin de pot blijft staan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')