Klopt, maar dat is puur omdat het er wat netter uitziet. Een van de graslelies stond trouwens een tijd erg donker, die bladeren waren bijna olijfgroenquote:Op zondag 11 oktober 2020 12:18 schreef YourCaptor het volgende:
[..]
En zo te zien knip jij de bruine punten eraf?
Mijn moeder graslelie heeft aardig wat bruine punten. Ik twijfel of ze eraf geknipt moeten.
Die van jou zijn lekker gegroeid.
Het lijkt hier onder controle te zijn. Maar zo vaag: een paar weken niks te zien op één bepaalde plant en ineens zie ik er toch weer een zitten. Meteen een hele grote ook. Hoe kan dat?quote:Op woensdag 9 september 2020 16:32 schreef yinu het volgende:
[..]
Volhouden. Wolluis is lastig helemaal weg te krijgen maar ik houd het wel redelijk onder controle. Ik gebruik spiritus om ze weg te halen als ik ze zie, en water-groene zeep-spiritus of sinds kort neem olie om de planten ook preventief onaantrekkelijk te maken en in de hoekjes en gaatjes te sprayen. Het lijkt te helpen.
Edit: ze verplaatsen zich via tocht en via jouw handen/kleren.![]()
Ik heb ook een grote plant met wolluis buiten gezet en daar kwamen vanzelf veel lieveheersbeestjeslarven op af, dat was super. Ik heb hier sowieso veel lieveheersbeestjes. Het uitzetten van lieveheersbeestjes of larven van groene gaasvlieg schijnt goed te helpen. Dat zou ik persoonlijk liever doen dan gif. Maar ik heb nog geen ervaring met zelf lieveheersbeestjes of gaasvlieglarven uitzetten.
Ik heb wel aaltjes tegen trips uitgezet onlangs en dat lijkt bijzonder goed te werken in combinatie met het zeepmengsel dus ik zou bij een nieuwe wolluisuitbraak veel eerder naar de lieveheersbeestjes grijpen.
Wat cool! Wat zijn planten toch tof.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
De Time laps video van het Alocasia blad:
In totaal duurde het 7 dagen, niet perfect, maar geeft toch een leuk beeld.
Gek he. Maar dat betekent dus dat er eerst ergens een kleintje was, die verpopt is naar een ander stadium...quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 20:09 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Het lijkt hier onder controle te zijn. Maar zo vaag: een paar weken niks te zien op één bepaalde plant en ineens zie ik er toch weer een zitten. Meteen een hele grote ook. Hoe kan dat?
Wat tofquote:Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Dank!quote:
gaaf!quote:Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Cool!quote:Op woensdag 14 oktober 2020 15:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Niet echt tokkie, ik zou eerder zeggen diefstalquote:Op zondag 18 oktober 2020 15:42 schreef CherryLips het volgende:
Het restaurant hier op de hoek is dus dicht en nu staat er al de hele week een plant buiten, volgens mij een philodendron scandens. Geneigd om hem gewoon mee te nemenMaar dat is ook tokkie. Of even aanbellen, want ze zijn 's avonds wel open voor afhaal dacht ik.
Nou ja, ik weet dus niet of hij gewoon naar buiten was getyft of daar met een reden stond, bij de containers en de regenpijp enzoquote:Op zondag 18 oktober 2020 17:02 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Niet echt tokkie, ik zou eerder zeggen diefstal
de grond in. Ik hoop dat je mini minimaal 5 blaadjes heeft. Dan is er meer kans op succes.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 00:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb vanavond een baby-musa gekregen
Vriend van me had hem vanavond uitgegraven, er zitten witte wortels en alles aan en nog wat potgrond. Moet ik hem eerst een tijdje in water zetten of kan hij meteen de nieuwe potgrond in?
Eeh vier blaadjes. Het vijfde blaadje was niet goed meer en heb ik eraf gehaald.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 20:10 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
de grond in. Ik hoop dat je mini minimaal 5 blaadjes heeft. Dan is er meer kans op succes.
dat maakt niet uit. Het aantal blaadjes is een maat voor het wortelstelsel en daarmee de kans op succes.quote:Op dinsdag 20 oktober 2020 23:06 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Eeh vier blaadjes. Het vijfde blaadje was niet goed meer en heb ik eraf gehaald.
Ik heb hem in de aarde gezet, ben benieuwdquote:Op woensdag 21 oktober 2020 17:32 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
dat maakt niet uit. Het aantal blaadjes is een maat voor het wortelstelsel en daarmee de kans op succes.
Ik heb lithops gezaaid.. maareh... dat schiet niet opquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 21:33 schreef Phoebster het volgende:
Nieuwe plantmama zegt "hallo"![]()
Heb vooral vetplantjes maar ook twee mooie pannenkoekjes. Zo leuk, stekjes ruilen![]()
Heb al veel nuttige info gelezen over beestjes in dit topic, leerzaam![]()
Mijn grootste uitdaging momenteel zijn mijn lithops. Die moet je blijkbaar verwaarlozen maar pfff, moeilijk
Ik heb geen tips, maar ik lees ook graag mee! Ik heb allerlei leuke kleine potjes, maar mijn planten groeien daar heel snel uit. En om nou voor de zoveelste keer nieuwe stekjes van vetplantjes er in te doen...quote:Op donderdag 15 oktober 2020 00:36 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zoek een plant die in een echt kleine pot (denk ter grote duralex-glas) kan blijven. Zit ik dan vast aan kleine cactussen of zijn er meer opties?
Hartjesplant:quote:Op donderdag 29 oktober 2020 12:40 schreef Molkoholic het volgende:
[..]
Ik heb geen tips, maar ik lees ook graag mee! Ik heb allerlei leuke kleine potjes, maar mijn planten groeien daar heel snel uit. En om nou voor de zoveelste keer nieuwe stekjes van vetplantjes er in te doen...
Iemand tips voor kleine plantjes die wat langer klein blijven?
Oja, nieuw in dit topic, dus: Hoi!
Wat een leuke! Voor de kleine potjes is deze niet geschikt, maar daar ik ga deze wel onthoudenquote:Op donderdag 29 oktober 2020 13:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hartjesplant:
[ afbeelding ]
Maar dat is wel een hanger.
Hoe klein is klein?quote:Op donderdag 29 oktober 2020 17:26 schreef Molkoholic het volgende:
[..]
Wat een leuke! Voor de kleine potjes is deze niet geschikt, maar daar ik ga deze wel onthouden
De hartjesplant zou qua grootte wel passen, maar een hangplant in die potjes is niet zo handig (die zijn redelijk klein, ik ben bang dat ze dan omvallen, en dan moeten ze ver aan de rand van een vensterbank/kast staan: niet zo handig).quote:
Omdat ik in risicogroep zit en op dit moment nergens heen ga, maar pas wel potten nodig had, heb ik van Elho kweekpotten met schotels besteld. Duurdere potten wil ik eerst in het echt zien, vooral qua kleur.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 15:54 schreef Tuindier het volgende:
Leuk topic dit! Ik ga volgen. Heb vanmiddag een kneusjesbox besteld!
Hebben jullie tips voor betaalbare, liefst online bestelbare bloempotten?
Goeie tip! Ik had nog een Intratuin bon liggen, dus die is nu besteed!quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 19:48 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Omdat ik in risicogroep zit en op dit moment nergens heen ga, maar pas wel potten nodig had, heb ik van Elho kweekpotten met schotels besteld. Duurdere potten wil ik eerst in het echt zien, vooral qua kleur.
Ik had groene besteld (en in een maat die ik nodig had die er niet was terra) en ik vind ze er eigenlijk heel goed uitzien. Ze zijn mat en zien er ook bij daglicht niet super plastic uit. Pot met schoteltje valt wel mee qua prijs, vind ik. Uit mijn hoofd zeg ik elders goedkoper te krijgen dan bij Elho zelf.
https://www.elho.com/nl/c(...)owpot-15-leaf-green/
quote:Op zondag 1 november 2020 08:31 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Goeie tip! Ik had nog een Intratuin bon liggen, dus die is nu besteed!
Kringloop overweeg ik ook voor als ik een dagje vrij heb, maar ik vermijden ook winkel bezoek zoveel mogelijk.
dat kan je niet zien en waarschijnlijk kom je er ook niet achter of je moet een kweker spreken. Maar een tak kan, een extra boom is een mogelijkheid of het is een strubbe. Een strubbe krijg je wanneer je boom afzaagt in de bloei van zijn leven. Dat zit er zoveel leven in dat er uit de stronk meerdere bomen komen. Bij ons zie je dat met eiken en berken in de omgeving als direct gevolg van de duitse bezetting (ze wilden vrij zicht rondom de vliegbasis en daarom zijn er veel bomen afgezaagd met strubbes als resultaat.)quote:Op maandag 2 november 2020 13:31 schreef einzeinz het volgende:
Bij deze Ficus Ginseng, zie je dat er onderaan en in het midden precies 2 stammen zijn.
Klopt het dat dit 2 stammen zijn (van bij de aanplanting) of hebben ze 1 takje een andere kant op hebben laten groeien?
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 7 november 2020 11:11 schreef BlackLining het volgende:
Pics?![]()
Dragon scales zijn mooi ja. Denk ik, ook nog nooit in het echt gezien.
Maranta variegata lijkt me ook wel heel vet, wist niet dat dat zo bestond.
Ja die had ik ook niet laten staan nee. Mooie plantenquote:
Ik heb die van mijn ergens dit jaar in een grotere pot binnenpot gezet. Buitenpot was al fors dus daar pastte de nieuwe binnenpot gewoon in, scheelt weer. Volgens mij heb ik hem nu in een binnenpot van 21cm staan. Hij was er wel aan toe kwam ik achter want de wortels waren in de pot helemaal in de rondte gegroeid. En ik hoef hem nu veel minder vaak water te geven want de aarde houdt het water langer vast.quote:Op zondag 8 november 2020 10:08 schreef miss_sly het volgende:
Volgens mij is dit een lepelplant. Ik heb hem in de koopjeshoek bij Dekatuin gevonden en toen zag hij er niet zo best uit. Inmiddels doet hij het wel goed, maar ik heb het idee dat hij inmiddels in een te kleine pot staat. Zou het kunnen dat hij groter moet? Kan ik hem ook verdelen over twee potten, eventueel, door te scheuren?
[ afbeelding ]
Hij staat al in een behoorlijk grote pot, dus scheuren leek me dan wel handig. Als ik je linkje lees, kan ik dat beter proberen uit te stellen tot het voorjaar. Eens kijken of ik hem met wat liefde de winter door krijgquote:Op zondag 8 november 2020 10:58 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik heb die van mijn ergens dit jaar in een grotere pot binnenpot gezet. Buitenpot was al fors dus daar pastte de nieuwe binnenpot gewoon in, scheelt weer. Volgens mij heb ik hem nu in een binnenpot van 21cm staan. Hij was er wel aan toe kwam ik achter want de wortels waren in de pot helemaal in de rondte gegroeid. En ik hoef hem nu veel minder vaak water te geven want de aarde houdt het water langer vast.
Het is mogelijk om te scheuren: https://www.mamabotanica.nl/blog/spathiphyllum-stekken
Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.quote:Op donderdag 12 november 2020 11:44 schreef Pisces29 het volgende:
Geen enkele app kan me vertellen welke bloem dit is. Iemand hier misschien die het weet?
[ afbeelding ]
Thanks!quote:Op donderdag 12 november 2020 12:14 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.
Toch apart dat dit dan ook een peperomia is:quote:Op donderdag 12 november 2020 14:22 schreef Uhmmpie het volgende:
ik ziet hier naast mn peperomia... die tijdje terug helemaal zielig alleen nog 3 steeltjes had met dank aan de plagen uit het topictitel.
maar dit is stiekem wel genieten hoor
[ afbeelding ]
nog lang niet zoals hij was.. toen dekte het bladerdek de hele pot af...
maar evengoed zie ik dat ineens nog wel goed komen![]()
zonde wel.. hij is zo mooi langquote:Op donderdag 12 november 2020 14:40 schreef YourCaptor het volgende:
Mijn Aloe Vera gaat ineens zielig doen.
Die linker spriet heeft nu een soort knak. Zijn tegenoverstaande broertje heb ik al weggehaald. Hij staat ook een beetje los in de pot, net als dat mini dingetje ervoor.
Ik ga er wat aarde bij doen en hem iets lager in de pot zetten. En in het licht zetten. Hopelijk helpt het.
[ afbeelding ]
Haha, vet. Waar heb je die vandaan?quote:Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof.
[ afbeelding ]
Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
Heb ik maandag aangeschaft ter vervanging van een soort Jiaogulan(?) die ik vanaf de open trap naar beneden had groeien.quote:
Hij is onwijs coolquote:Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof.
[ afbeelding ]
Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
foto kan schelen...quote:Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:
Heeft er iemand toevallig (verstand van) vetplanten?
Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk.En ze zien er toch leuk uit.
Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.
Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?
De planten staan in de woonkamer.
NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?quote:Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:
Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk.En ze zien er toch leuk uit.
Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.
Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?
NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
Als je twijfelt, hoeft ie geen water.quote:Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:
Ik zal vanavond wat foto's maken. Ik vind die vetplanten toch lastiger dan gedacht.quote:Op donderdag 19 november 2020 10:54 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
foto kan schelen...
Maar ik merk dat ik ze al snel te veel water geef en dat ze daar idd niet blij van worden.
Inmiddels staat mijn vetplant in zo’n pot met gaatje.. op een schoteltje en gooi ik enkel het schoteltje op zaterdag ong half vol..
en eh.. blader maar terug voor het resultaat
(En dan slobberen de poezen er ook nog weleens uit...)
Drainage bedoel je mee: pot met gaatjes? Denk ik.quote:Op donderdag 19 november 2020 11:13 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?
Foto's helpen altijd.
Dank voor je reactie. Zie ook hierboven.quote:Op donderdag 19 november 2020 11:14 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Als je twijfelt, hoeft ie geen water.
Zo doe ik dat in ieder geval met vetplanten. Er staan er hier een aantal die al zeker een maand geen water meer hebben gehad, een kalanchoe tomentosa en een kleinia fulgens. Die laatste is zelfs (voor de tweede keer dit jaar) in bloei gegaan ondanks het gebrek aan water.
Dank. Ik heb ook nog de grond waarin ik ze gekocht heb, hoor. Is alweer jaren geleden. Probleem is dat de bloemenwinkel waar ik de planten gekocht heb hier sinds een jaar of anderhalf weg is, dus even snel wat vragen stellen kan niet meer.quote:Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef BlackLining het volgende:
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.
Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.
Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
mijn peperomia komt van de Hema...quote:Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn.
Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
hmm ik heb ooit online (gewoon via bol) een zakje cactus/vetplantengrond besteldquote:Op donderdag 19 november 2020 11:58 schreef BlackLining het volgende:
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten
Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken
Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooiquote:Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?quote:Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi
Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis?
Jammer dat het nog zo wisselend is! Maar 2 weken vakantie thuis is ook saai als je verder nergens heen kanquote:Op donderdag 19 november 2020 22:37 schreef Koettie het volgende:
[..]
Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uitquote:Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over).![]()
Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.
We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.
Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht).![]()
Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).
Nu de 2e plant, het zorgenkindje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).
Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Ik wil die ookquote:Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
Oh, zamioculcasquote:Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over).![]()
Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.
We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.
Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht).![]()
Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).
Nu de 2e plant, het zorgenkindje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).
Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Ja, dat ga ik doen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:
Oh, zamioculcasik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.
HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moetvolledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.
Zamioculcas Zamiifolia zelfsquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:
[..]
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.
Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maarquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:38 schreef Salina het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.
Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik.
Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zamioculcas Zamiifolia zelfsVandaar ook wel 'zz-plant'.
In ieder geval succes/sterkte met de planten!quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:35 schreef Salina het volgende:
[..]
Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant.![]()
Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten
Dankquote:Op vrijdag 20 november 2020 11:23 schreef Salina het volgende:
[..]
Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien.
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis.
Ik dacht dat de variegata altijd zwaar overrated was, maar in het echt blijkt hij toch wel echt heel mooi! <3 http://www.plantenkamer.n(...)rchoveana-variegata/quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik wil die ookHeb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..
[..]
Tja dat is de term nou eenmaalquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:
[..]
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.
Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig).![]()
Mooie plant en bloemstuk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dank
Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:
[ afbeelding ]
Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.
[ afbeelding ]
Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
De bloemen kwamen van Appiequote:Op vrijdag 20 november 2020 18:51 schreef Salina het volgende:
[..]
Mooie plant en bloemstuk.![]()
Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.
Leuk dat je een boek hebt over Dalí.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |