abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 8 november 2020 @ 11:29:37 #251
5428 crew  miss_sly
pi_196131795
quote:
6s.gif Op zondag 8 november 2020 10:58 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik heb die van mijn ergens dit jaar in een grotere pot binnenpot gezet. Buitenpot was al fors dus daar pastte de nieuwe binnenpot gewoon in, scheelt weer. Volgens mij heb ik hem nu in een binnenpot van 21cm staan. Hij was er wel aan toe kwam ik achter want de wortels waren in de pot helemaal in de rondte gegroeid. En ik hoef hem nu veel minder vaak water te geven want de aarde houdt het water langer vast.

Het is mogelijk om te scheuren: https://www.mamabotanica.nl/blog/spathiphyllum-stekken
Hij staat al in een behoorlijk grote pot, dus scheuren leek me dan wel handig. Als ik je linkje lees, kan ik dat beter proberen uit te stellen tot het voorjaar. Eens kijken of ik hem met wat liefde de winter door krijg :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196200987
Geen enkele app kan me vertellen welke bloem dit is. Iemand hier misschien die het weet? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Pisces29 op 12-11-2020 12:02:48 ]
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  donderdag 12 november 2020 @ 12:14:09 #253
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_196201680
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2020 11:44 schreef Pisces29 het volgende:
Geen enkele app kan me vertellen welke bloem dit is. Iemand hier misschien die het weet? :)

[ afbeelding ]

Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_196202504
quote:
6s.gif Op donderdag 12 november 2020 12:14 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ziet eruit als een kool. Zoek eens op roze kool/sierkool.
Thanks!
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_196203969
ik ziet hier naast mn peperomia... die tijdje terug helemaal zielig alleen nog 3 steeltjes had met dank aan de plagen uit het topictitel.

maar dit is stiekem wel genieten hoor :)

nog lang niet zoals hij was.. toen dekte het bladerdek de hele pot af...
maar evengoed zie ik dat ineens nog wel goed komen *O*
  donderdag 12 november 2020 @ 14:32:35 #256
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_196204168
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 14:22 schreef Uhmmpie het volgende:
ik ziet hier naast mn peperomia... die tijdje terug helemaal zielig alleen nog 3 steeltjes had met dank aan de plagen uit het topictitel.

maar dit is stiekem wel genieten hoor :)

[ afbeelding ]

nog lang niet zoals hij was.. toen dekte het bladerdek de hele pot af...
maar evengoed zie ik dat ineens nog wel goed komen *O*
Toch apart dat dit dan ook een peperomia is:

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 12 november 2020 @ 14:33:28 #257
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196204190
Ja die zijn er in heel veel soorten.
Mijne is overleden pas geleden.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196204224
mijne is een Peperomia Polybotrya

een "coin leave"

Voor zn near death experience.. had hij bladeren erbij zitten die zo groot als schoteltjes waren.

dit was een jaar geleden:

daarna werden de bladeren nog een keer zo groot...
tot er een lading beestjes in mn plant kwam wonen dus.

ik vind die van jou ook leuk trouwens :)
  donderdag 12 november 2020 @ 14:40:49 #259
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196204315
Mijn Aloe Vera gaat ineens zielig doen.
Die linker spriet heeft nu een soort knak. Zijn tegenoverstaande broertje heb ik al weggehaald. Hij staat ook een beetje los in de pot, net als dat mini dingetje ervoor.
Ik ga er wat aarde bij doen en hem iets lager in de pot zetten. En in het licht zetten. Hopelijk helpt het.

We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_196217333
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 14:40 schreef YourCaptor het volgende:
Mijn Aloe Vera gaat ineens zielig doen.
Die linker spriet heeft nu een soort knak. Zijn tegenoverstaande broertje heb ik al weggehaald. Hij staat ook een beetje los in de pot, net als dat mini dingetje ervoor.
Ik ga er wat aarde bij doen en hem iets lager in de pot zetten. En in het licht zetten. Hopelijk helpt het.

[ afbeelding ]
zonde wel.. hij is zo mooi lang :)
  vrijdag 13 november 2020 @ 10:57:47 #261
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_196219093
Ja absoluut. Werkt nu alleen een beetje tegen hem.
pi_196284147
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof. O+

Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
pi_196285254
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:
Al mijn planten gaan een beetje dood. Zelfs m'n monstera variegata is overleden. Maar geen tijd om droevig te zijn, want we hebben dit potje. Kijk nou hoe tof. O+

[ afbeelding ]

Ik moet er eigenlijk nog een beter plekje voor zoeken, maar for the time being, is dit helemaal prima.
Haha, vet. Waar heb je die vandaan?

Ik moet mijn Ceropegia Woodii eigenlijk echt eens gaan verpotten. Grond is helemaal gecompacteerd, zitten ook wat vliegjes bij, ziet er allemaal niet echt gezond uit. Paar blaadjes worden ook geel. Zo maar eens aan de slag, eerst even naar de groenhandel voor wat cocosvezel ofzo en een nieuwe plant.

De mijne meet inmiddels ruim anderhalve meter en dat wordt wat problematisch inmiddels :')

Ik zit erover te denken om hem wat om te leiden. Heb hier een donkergrijze muur waar allerlei oude landkaarten, van die metalen printjes, botanische tekeningen enzo op hangen. Misschien maak ik daar wat houten 'treetjes' op en laat ik hem daar een beetje tussendoor slingeren. :)
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_196285599
Kwantum! O+

Ik wil echt meer van zulke hangplantjes. Alles gaat dood in mijn huis, maar die dingen blijven maar groeien. :D
  dinsdag 17 november 2020 @ 14:04:14 #265
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_196285907
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 13:13 schreef BlackLining het volgende:
Ceropegia Woodii
Heb ik maandag aangeschaft ter vervanging van een soort Jiaogulan(?) die ik vanaf de open trap naar beneden had groeien.
pi_196316980
Heeft er iemand toevallig (verstand van) vetplanten?

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

De planten staan in de woonkamer.

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317051
quote:
17s.gif Op dinsdag 17 november 2020 11:41 schreef Myraela het volgende:

[ afbeelding ]

Hij is onwijs cool :)
pi_196317084
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:47 schreef Salina het volgende:

Ik heb er twee. Dacht dat het weinig werk zou zijn ze te onderhouden. Lekker makkelijk. :@ En ze zien er toch leuk uit.

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de planten. Zo soms zie ik wat takken die slapper gaan staan of heel slap worden, en bladeren die bruin worden.

Vraag is nu of ze te veel of juist te weinig water krijgen; te veel of te weinig licht. Of kan het te maken hebben met de ondergrond? Hoe vaak moet je de grond verversen en met wat voor grond eigenlijk? Ik heb wel een zak potgrond gekocht, maar of dat echt de juiste is?

NB: indien nodig/gewenst kan ik vanavond foto's maken en hier plaatsen, voor een beeld.
foto kan schelen...
Maar ik merk dat ik ze al snel te veel water geef en dat ze daar idd niet blij van worden.

Inmiddels staat mijn vetplant in zo’n pot met gaatje.. op een schoteltje en gooi ik enkel het schoteltje op zaterdag ong half vol..
en eh.. blader maar terug voor het resultaat _O-
(En dan slobberen de poezen er ook nog weleens uit...)
pi_196317293
quote:

Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?

Foto's helpen altijd. :Y
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196317305
quote:

Als je twijfelt, hoeft ie geen water.

Zo doe ik dat in ieder geval met vetplanten. Er staan er hier een aantal die al zeker een maand geen water meer hebben gehad, een kalanchoe tomentosa en een kleinia fulgens. Die laatste is zelfs (voor de tweede keer dit jaar) in bloei gegaan ondanks het gebrek aan water. Maar goed, vetplanten hier zijn vaak een beetje een impulsaankoop en gaan doorgaans met de eerstevolgende verjaardag in mijn vriendenkring door naar een nieuwe eigenaar :') Ik heb er niet zoveel mee.

Mijn sanseveria staat ook al weken droog geloof ik. Toch nog een beetje carnaval :s)

Tevens nieuwe Nepenthes gekocht *O* een kleine bloody mary. Hopelijk blijft ie wat klein, mijn ventrata is inmiddels het huis aan het overnemen :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_196317363
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 10:54 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

foto kan schelen...
Maar ik merk dat ik ze al snel te veel water geef en dat ze daar idd niet blij van worden.

Inmiddels staat mijn vetplant in zo’n pot met gaatje.. op een schoteltje en gooi ik enkel het schoteltje op zaterdag ong half vol..
en eh.. blader maar terug voor het resultaat _O-
(En dan slobberen de poezen er ook nog weleens uit...)
Ik zal vanavond wat foto's maken. Ik vind die vetplanten toch lastiger dan gedacht. :)
Het luistert toch wel erg nauw. Misschien inderdaad te veel water in plaats van te weinig. Ik ben al snel bezorgd dat ik te weinig water geef.
Mijn kat verzorgen is wat dat betreft makkelijker. :D
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317456
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:13 schreef IJsdraakje het volgende:

[..]

Mijn eerste ingeving is teveel water. Zit er iets van drainage (gaten) in de pot?

Foto's helpen altijd. :Y
Drainage bedoel je mee: pot met gaatjes? Denk ik.
Ik heb de planten in twee grote schalen. De plant zit weer in een pot die dus in de schaal zit. Misschien is de drainage er niet (genoeg).
Vanavond volgen de foto's.

Ik geef ze best veel water denk ik. Soms weken niet inderdaad, maar ik heb ook wel de neiging om ze -net als een huisdier- goed te verzorgen en te zorgen voor genoeg water.
Misschien wel (veel) te veel.

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:14 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Als je twijfelt, hoeft ie geen water.

Zo doe ik dat in ieder geval met vetplanten. Er staan er hier een aantal die al zeker een maand geen water meer hebben gehad, een kalanchoe tomentosa en een kleinia fulgens. Die laatste is zelfs (voor de tweede keer dit jaar) in bloei gegaan ondanks het gebrek aan water.
Dank voor je reactie. Zie ook hierboven. :)

Iedereen dank voor de reacties trouwens. Ik zie trouwens niemand praten over de grond en verversen van grond. Is dit geen issue bij vetplanten?
pi_196317596
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn. :P

Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
pi_196317597
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.

Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.

Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
pi_196317630
Calathea's zijn goeie planten als je iets zoekt om mee bezig te blijven ja. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Minä olen tyhjyys
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')