Dank. Ik heb ook nog de grond waarin ik ze gekocht heb, hoor. Is alweer jaren geleden. Probleem is dat de bloemenwinkel waar ik de planten gekocht heb hier sinds een jaar of anderhalf weg is, dus even snel wat vragen stellen kan niet meer.quote:Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef BlackLining het volgende:
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.
Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.
Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
mijn peperomia komt van de Hema...quote:Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn.
Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
hmm ik heb ooit online (gewoon via bol) een zakje cactus/vetplantengrond besteldquote:Op donderdag 19 november 2020 11:58 schreef BlackLining het volgende:
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten
Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken
Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooiquote:Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?quote:Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef Broccolitaartje het volgende:
[..]
Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi
Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis?
Jammer dat het nog zo wisselend is! Maar 2 weken vakantie thuis is ook saai als je verder nergens heen kanquote:Op donderdag 19 november 2020 22:37 schreef Koettie het volgende:
[..]
Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uitquote:Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over).![]()
Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.
We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.
Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht).![]()
Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).
Nu de 2e plant, het zorgenkindje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).
Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Ik wil die ookquote:Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:
Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
Oh, zamioculcasquote:Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over).![]()
Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.
We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.
Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht).![]()
Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).
Nu de 2e plant, het zorgenkindje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).
Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Ja, dat ga ik doen.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:
Oh, zamioculcasik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.
HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moetvolledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.
Zamioculcas Zamiifolia zelfsquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:
[..]
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.
Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maarquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:38 schreef Salina het volgende:
[..]
Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.
Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik.
Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Zamioculcas Zamiifolia zelfsVandaar ook wel 'zz-plant'.
In ieder geval succes/sterkte met de planten!quote:Op vrijdag 20 november 2020 10:35 schreef Salina het volgende:
[..]
Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant.![]()
Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien.quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten
Dankquote:Op vrijdag 20 november 2020 11:23 schreef Salina het volgende:
[..]
Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien.
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis.
Ik dacht dat de variegata altijd zwaar overrated was, maar in het echt blijkt hij toch wel echt heel mooi! <3 http://www.plantenkamer.n(...)rchoveana-variegata/quote:Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik wil die ookHeb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..
[..]
Tja dat is de term nou eenmaalquote:Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:
[..]
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.
Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig).![]()
Mooie plant en bloemstuk.quote:Op vrijdag 20 november 2020 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dank
Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:
[ afbeelding ]
Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.
[ afbeelding ]
Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
De bloemen kwamen van Appiequote:Op vrijdag 20 november 2020 18:51 schreef Salina het volgende:
[..]
Mooie plant en bloemstuk.![]()
Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.
Leuk dat je een boek hebt over Dalí.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |