abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196317734
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef BlackLining het volgende:
Gewone potgrond worden de meesten niet vrolijk van. Dat blijft te vochtig, zakt te snel in elkaar en is ook te zuur.

Denk een beetje aan de grondsoorten zoals je die vindt in bijvoorbeeld Spanje of een ander gebied met een klimaat geschikt voor vetplanten. Vaak is het wat zanderig, los, luchtig. Vaak ook wel wat kalk aanwezig, dus eerder basisch dan zuur. De vetplanten hier wonen in cactusgrond van de tuinbouw, aangevuld met een handje perliet en als ik het heb liggen wat zand of kokosvezel. Als ik al de moeite neem tot het verpotten dan want zoals ik al zei, ik heb er weinig mee.

Maar problemen met de grond (compactie, rouwvlieg, schimmel, mos etc) komen vaak door (te) veel water. Sommige planten hebben dat nodig bijvoorbeeld, de grond van een calathea is lastiger goed te houden omdat die altijd vochtig is. Voor vetplanten speelt dat veel minder, als de plant het toelaat dat je grond flink laat uitdrogen heb je dat soort gezeik eigenlijk niet. Wel soms dat de grond dan wat hydrofoob wordt, water blijft er dan gewoon op liggen. Wateren van onderen is dan inderdaad een goeie optie. Of even een beetje verse grond door de toplaag mengen.
Dank. Ik heb ook nog de grond waarin ik ze gekocht heb, hoor. Is alweer jaren geleden. Probleem is dat de bloemenwinkel waar ik de planten gekocht heb hier sinds een jaar of anderhalf weg is, dus even snel wat vragen stellen kan niet meer.

Ik heb trouwens eerder gelezen da het geen "normale" potgrond is. Dat werkt dus niet neem ik aan. Maar als je nieuwe grond nodig hebt, waar haal je die dan vandaan? Bloemist? Of heeft een vetplant amper/nooit nieuwe/verse grond nodig. Misschien kan ik dat wel bij de Intratuin halen hier in de buurt, indien nodig.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196317875
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten :)

Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken :)

Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_196318083
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:38 schreef IJsdraakje het volgende:
Ik heb de mijne gewoon nog staan in wat ze kwamen, dat zal niet heel bijzonder zijn qua grond, maar met de wetenschap dat het net onkruid is, zal dat niet de grootste boosdoener zijn. :P

Zelf laat ik m'n vetplanten compleet uitdrogen voor ik ze water geef (echeveria, crassula ovata en iets van aloë en iets peperomia-achtigs, lang leve matig aangegeven supermarktaankopen), dat lijken ze prima te vinden.
mijn peperomia komt van de Hema...
en staat wel in een ander potje.. maar dezelfde grond dus :)
ging compleet dood ook.. tot er enkel nog 3 steeltjes stonden en zit nu weer vol blaadjes. O+

ik deed het met mn orchidee ook altijd trouwens.. die krijgt nu 1x per maand een bad en doet het een stuk beter.

which reminds me dat de airplantjes ook weer water moeten van het weekend..
die krijgen ook 1x per maand een bad

ik ben echt slecht in geen water geven... :D
dus nu reminders in mn telefoon wanneer ze water MOGEN en verder krijgen ze hooguit een keertje niet omdat ik dan toevallig die dag niet thuis ben.

de orchidee heeft 2 maanden in een schemerige kamer gestaan in de hoop dat er bloemen in zouden komen.
maar helaas.... :(

misschien dat ik de airplantjes ook nog zo ver ga krijgen :)
pi_196318306
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 11:58 schreef BlackLining het volgende:
Bij de groenhandel. Intratuin, Boerenbond, Groenrijk etc hebben allemaal rijen vol met bodemsoorten voor allerlei typen planten :)

Lullige is vaak dat je dat dan koopt per 10 liter dus voor één plantje voelt het vaak wat onzinnig. Als je daar geen zin in hebt kun je misschien ook wel wegkomen met gewone potgrond, zou ik er alleen wel flink wat perliet doorheen mengen en ook dat verkoopt men alleen in veel te grote zakken :)

Zolang de grond nog wat lossig is en er geen beesten in huizen zou ik me er verder ook niet te druk over maken trouwens.
hmm ik heb ooit online (gewoon via bol) een zakje cactus/vetplantengrond besteld
en die zak was niet enorm gigantisch :)
(ah 10l inderdaad... maar goed.. het bederft verder niet dus die staat netjes op het balkon te vegeteren tot ik hem ooit weer nodig heb.)

https://www.hermie.com/nl(...)_Ot6l0RoCWZEQAvD_BwE

moet bekennen dat ik zelf via bol.com heb besteld
maar voor 5e kun je hem wel kopen :)
pi_196323647
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over). :'(

Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.

We beginnen met de plant die nog in redelijke staat bivakkeert:

Heb ook wat foto's van de grond gemaakt, voor een beeld.

Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht). :')

Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).

Nu de 2e plant, het zorgenkindje:

Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).

Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196324692
Zz plant, zo te zien in een pot zonder gaatjes? Hoeft echt heel weinig water, echt een klein beetje elke zes weken ongeveer. Weet niet of deze nog te redden te zijn.

Heb een maranta Kerchoveana Variegata gevonden ❤️
pi_196326814
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:
Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi O+

Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis? :)
pi_196327004
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 22:26 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Jaaaa die heb ik laatst bij global garden gescoord! Zoooo mooi O+

Hoe gaat het nu bij jou? Beter in je vel, weer blije planten in huis? :)
Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
pi_196329884
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 22:37 schreef Koettie het volgende:

[..]

Zit heel wisselend in m'n vel, lief dat je het vraagt. Twee weken vakantie, valt niet zo lekker want saai en hele dag in een klein huis met vriend dus blij als ik weer mag werken. Maar de planten zijn heel blij!! 😁 Hebben een hoop aandacht gehad. Heb je nog meer gescoord bij Global?
Jammer dat het nog zo wisselend is! Maar 2 weken vakantie thuis is ook saai als je verder nergens heen kan :') ik kan daar ook niet tegen...

Ik heb ook een alocasia dragon scale gevonden, daar was ik al heel lang naar op zoek! Dus daar ben ik helemaal gelukkig mee. Verder heb ik nog een mini spekboompje, want die zijn zo schattig :P
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 09:10:59 #285
5428 crew  miss_sly
pi_196330569
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:
Nou, zoals beloofd nog wat foto's van mijn twee vetplanten. En, eerlijk, bij nadere inspectie is vooral één plant wel erg karig eigenlijk (recent nog dode takken en bladeren er van af gehaald, blijven amper 3 takken over). :'(

Trouwens, over takken gesproken; groeien bladeren bij vetplanten weer aan? Ik heb echt geen flauw idee.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ze staan trouwens - zie ik nu - gewoon (meteen) in een dichte pot, dus géén drainage, in tegenstelling tot wat ik vanmiddag zei (en dacht). :')

Zoals je ziet groeien de takken behoorlijk scheef, maar dat schijnt normaal te zijn (groeien naar zonlicht toe).

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Plant 2 heeft vaker bruine bladeren en slappe takken. Staat ook wat dichter bij het raam (zonlicht). Tevens heb ik volgens mij bij die plant wel eens wat grond vervangen (oude grond er uit, en normale potgrond er in, bij gebrek aan speciale grond).

Geen idee of jullie er chocola van kunnen maken. Ik denk dat ik ze te veel water geef. En omdat er geen drainage plaats vindt, zou dat ook nog het proberen waard kunnen zijn.
Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit :Y
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196330862
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:25 schreef Koettie het volgende:

Ik wil die ook :D Heb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:25 schreef Salina het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Oh, zamioculcas :o ik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.

HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moet :') volledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.

Edit: Als ik me niet vergis hebben die dingen een rhyzomatische groeiwijze, dus vanuit een soort bol. Vermeerderen gebeurt dan omdat die bol zich opdeelt, en bij andere planten die dat doen (alocasia en dionaea bijvoorbeeld) zie je wel eens dat dat proces wel in gang is gezet maar dat al die afstammelingen het loodje hebben gelegd, en dan zit de rhyzoom gevangen tussen allemaal half rottend materiaal. Da's ook nooit zo bevoorderlijk.

Als je het met uitdrogen en wegknippen niet op orde krijgt zou ik toch eens de plant uitgraven om te kijken of daar iets mis is gegaan.

Edit 2: Om je een idee te geven, zo groeien ze onder de grond:

En de butienkant van die bol kan, bij planten die ook zo groeien, wel eens verrotten van teveel water.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_196330894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zou van de tweede plant in ieder geval even alle bruine, dode takjes wegknippen. Ziet hij er meteen ook wat minder triest uit :Y
Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.

Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik. :)
pi_196330926
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:

Oh, zamioculcas :o ik had echt zo'n cactusje in m'n hoofd.

HIer zou ik ook niet van weten wat ik ermee aan moet :') volledig laten opdrogen zou als eerst in me opkomen. En dooie delen weghalen inderdaad.
Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.

Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig). ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door Salina op 20-11-2020 09:46:06 ]
pi_196330932
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:

[..]

Heet deze plant zo? Zamioculcas? Wat een mooie naam. Klinkt als een zusje van Pocahontas ofzo. Maar als die plant zo heet kan ik op onderzoek uit via Google.
Zamioculcas Zamiifolia zelfs :+ Vandaar ook wel 'zz-plant'.
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 09:45:07 #290
5428 crew  miss_sly
pi_196330975
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:38 schreef Salina het volgende:

[..]

Ja, dat ga ik doen.
Maar wat ik me afvraag: groeien die bladeren ooit weer aan bij die "dode" takken of kan dat niet bij een vetplant?
Ik heb er niet zo'n verstand van.

Grappig om jou eens elders te zien buiten COR. Moet zelf eens vaker elders kijken denk ik. :)
Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar :D
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten O+

Je zamioculcas kan ook echt heel mooi worden. Ik heb er ook een staan (wel wat groter gekocht denk ik dan jij de jouwe). Afknippen zou ik in eerste instantie doen tot op het groen, geen idee of het lager beter zou zijn.

Info over onderhoud van je zamioculcas:

https://www.123planten.nl/verzorging/tips-zamioculcas
pi_196331582
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:41 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Zamioculcas Zamiifolia zelfs :+ Vandaar ook wel 'zz-plant'.
Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant. :D

Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
  vrijdag 20 november 2020 @ 11:18:32 #292
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_196332275
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 10:35 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, ik vond het al zo vreemd dat iemand het gisteren had over een zz-plant. :D

Bedankt voor de goede tips iedereen. Ik ga eens kijken of er wat te reanimeren valt.
In ieder geval succes/sterkte met de planten!
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_196332346
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik loop al zo'n 20 jaar rond op Fok in verschillende fora. Afhankelijk van wat er in mijn leven gebeurt, zeg maar :D
En nu woon ik sinds april in een nieuw huis en heb ik ook eindelijk weer plaats voor mooie planten O+
Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien. :)
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis. *O*
  Moderator vrijdag 20 november 2020 @ 12:50:37 #294
5428 crew  miss_sly
pi_196333604
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 11:23 schreef Salina het volgende:

[..]

Ja, ik heb je topic over je nieuwe huis gezien. :)
Claudia heeft volgens mij ook een topic over wonen aan de kust, of dat was jij. Zo soms kijk ik eens op andere subfora, maar ik ben niet zo van het klussen, tuinieren en flora. Ik zou wel eens willen verhuizen en groter willen wonen, misschien kom ik dan wat vaker buurten. Veel plezier in je nieuwe huis. *O*
Dank O+

Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:

Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.

Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
pi_196333894
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:36 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik wil die ook :D Heb wel een gewone kerchoveana, da's toch een van mijn favoriete planten. Heb hem echt nog nooit variegated gezien hier..
[..]

Ik dacht dat de variegata altijd zwaar overrated was, maar in het echt blijkt hij toch wel echt heel mooi! <3 http://www.plantenkamer.n(...)rchoveana-variegata/
pi_196337574
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 09:40 schreef Salina het volgende:

[..]

Ah, je hebt nog wat ge-edit. Ik leer zoveel hier. Rhyzomatische bolling? Ik moet dat echt eens opzoeken hoor, geen flauw idee welke taal je spreekt (Ik spreek geen plantentaal iig). ;)
Tja dat is de term nou eenmaal :+

Bij sommige planten gaat de steel of het blad geleidelijk over in wortel. Maar sommige planten, waaronder een zomioculcas, vormt echt een bol onder de grond. Op gegeven moment splitst die bol op en dan heb je twee planten :)

Die bol heet een rhyzoom. Zitten voedingsstoffen en vocht in opgeslagen.
pi_196338886
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dank O+

Zo was mijn zamioculcas toen ik hem net kocht:
[ afbeelding ]

Dat is een maand of 6 geleden denk ik. Zo is hij nu. Hij groeit duidelijk naar het licht dus ik heb hem weer een beetje gedraaid.

[ afbeelding ]

Ik ben ook geneigd hem vaak mee te nemen met water geven, maar ik probeer hem toch ook wel vaak over te slaan. Vooralsnog doet ie het prima. Misschien in het voorjaar even verpotten.
Mooie plant en bloemstuk. :)

Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.

Leuk dat je een boek hebt over Dalí. :D
pi_196386659
Wat is jullie ervaring met plantenvoeding van Action?
Cindy De Vuyst
  Moderator dinsdag 24 november 2020 @ 00:06:57 #299
5428 crew  miss_sly
pi_196386824
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 18:51 schreef Salina het volgende:

[..]

Mooie plant en bloemstuk. :)

Ik ga me dit weekend eens verdiepen in het onderhoud van de Zamioculcas. Nu weet ik hoe de plant heet. Ik zocht gewoon een plant makkelijk in het onderhoud toen ik hem kocht. Dat is al jaren terug. Nooit geweten wat het precies was. Bedankt voor de link.

Leuk dat je een boek hebt over Dalí. :D
De bloemen kwamen van Appie :D Werden ineens bezorgd als goedmakertje voor de storing in de app vorige week. Vond het ook een mooi stuk, wil ik vaker gaan doen.

Dalí vind ik prachtig O+

Succes met je plant. Hij is op zich best gemakkelijk dus. Gewoon een beetje verwaarlozen.
pi_196386891
@Salina, water geven voor dummies: voel even aan de aarde. Is-ie droog, geef dan water. Is-ie nog wat vochtig, sla dan even over.

Planten die niet veel water nodig hebben, kun je al gauw verzuipen. Daar valt je Zamioculcas ook onder. Ik zou de plant verpotten naar een grotere pot waar je een plastic pot met gaatjes in zet. Mocht je te veel water geven, dan zie je dat doordat er water onderin de pot blijft staan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')