Je kunt bij sommige (vet)planten met de kleur spelen door ze te laten stressen door veel zon. Crassula's en sommige Hoya's kleuren dan bijvoorbeeld roder. Voor een roze syngonium is veel licht al voldoende; door sterke zonnestralen verbranden de bladeren. Voldoende licht en hij kleurt mooi roze. Staat hij te donker dan maakt een plant extra bladgroenkorrels aan om aan voldoende licht (=voedsel) te komen. Dan wordt het blad dus groener of leverkleurig. De kweker kweekt de plant onder de omstandigheden waarin hij de meest aantrekkelijke kleur heeft. Thuis is dat niet altijd na te bootsen en kan de plant verkleuren.quote:Op zondag 20 september 2020 19:20 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Ik had er al 2 van begin juli en die zijn al wel stukje gegroeid inderdaad.
Maar ook stuk donkerder roze (eerder naar leverkleur bijna) geworden dan toen ze kwamen en zoals op de foto te zien is. Heb ik ze te dicht bij het raam gehad? Weet jij toevallig iets over die kleur? Ze staan nooit direct in de zon, doe tijdig de zonwering dicht.
Is dat misschien spint?quote:Op zondag 20 september 2020 17:01 schreef NedKelly het volgende:
Nieuwe babyplantjes van plnts.com binnen gekregen.
Deze syngonium neon robusta heeft een soort dicht spinrag en er komen kleine vliegjes uit. Heb hem maar even apart gezet (met nog 2 van deze stuks).
Wat is nu het beste om te doen? Alleen spinrag beetje weghalen, of alle aarde voor zover mogelijk verwijderen en opnieuw potten?
Toen ik water probeerde te geven liep het water er zo af over het potje heen. Kennelijk dringt het maar slecht door de aarde heen. Of het nou door dat spinrag komt.....
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij blijft klein en wordt alleen dikkerquote:Op zondag 20 september 2020 22:25 schreef CherryLips het volgende:
Blijft de musa dwarf ook echt klein is of dat net zoiets als een dwergkonijn dat toch even groot wordt als een kat?
Oh da's serieus groot ja. En anders dan ik dacht. Het is dus meer een hangplant?quote:Op zondag 20 september 2020 20:23 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Die van mij zijn ook donkerder geworden. Ik heb wel het idee dat zonlicht invloed heeft, maar ik durf ze ook niet te licht te zetten. Ze stonden deze zomer te donker, dat vonden ze niet zo leuk. Sinds een maandje staan ze wat lichter en ze zijn een stuk rozer geworden.
Dit zijn twee mini's die ik voor het gemak in 1 pot heb gefrot. Nog geen twee jaar oud.
[ afbeelding ]
Thanks voor de uitleg. Ze stonden 50 cm van het raam, maar ik zorg dat voor de zon op die gevel komt te staan ik de duettes naar beneden doe. Dus op zich wel genoeg licht, maar misschien toch te donker voor hen. Ik heb vanaf uurtje of 14 tot einde dag zonlicht daar, dus dan alles dicht.quote:Op zondag 20 september 2020 21:07 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Je kunt bij sommige (vet)planten met de kleur spelen door ze te laten stressen door veel zon. Crassula's en sommige Hoya's kleuren dan bijvoorbeeld roder. Voor een roze syngonium is veel licht al voldoende; door sterke zonnestralen verbranden de bladeren. Voldoende licht en hij kleurt mooi roze. Staat hij te donker dan maakt een plant extra bladgroenkorrels aan om aan voldoende licht (=voedsel) te komen. Dan wordt het blad dus groener of leverkleurig. De kweker kweekt de plant onder de omstandigheden waarin hij de meest aantrekkelijke kleur heeft. Thuis is dat niet altijd na te bootsen en kan de plant verkleuren.
Ja ik weet het ook niet preciesquote:Op maandag 21 september 2020 17:52 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Oh da's serieus groot ja. En anders dan ik dacht. Het is dus meer een hangplant?
Als in twee weken geleden aangeschaft en versleept van winkel naar huis?quote:Op dinsdag 22 september 2020 18:22 schreef Izzy73 het volgende:
De bladeren van onze 2 weken oude Monstera worden steeds bruiner, weet iemand waar dat aan kan liggen?
Dat bedoel ik ja. Oké, ik kijk het wel aan, grotere pot gegeven, kluit doorgespoeld, wat voeding en meer licht gegeven.quote:Op woensdag 23 september 2020 07:45 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Als in twee weken geleden aangeschaft en versleept van winkel naar huis?
Kan heel goed gewoon stress zijn. Planten houden niet zo van verandering.
Ik "vrees" ook voor het moment dat ik met mijn vriendin ga samenwonen. Hebben samen geloof ik zo'n 80+ planten.quote:Op zondag 30 augustus 2020 20:46 schreef Uhmmpie het volgende:
Hmm mijn lief vindt dat ik beter even wacht met nieuwe plantjes.
Want samen in huis moeten zijn planten OOK nog een plekje![]()
Gewoon neerzetten en kijken wat er gebeurtquote:Op vrijdag 25 september 2020 10:26 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik "vrees" ook voor het moment dat ik met mijn vriendin ga samenwonen. Hebben samen geloof ik zo'n 80+ planten.
Overigens, wat ik bij planten het moeilijkste vind is inschatten wat "genoeg licht" is. Je leest wel eens "zet de plant op 2 m van een raam op het noorden", maar ik vind dat lastig in vergelijking te plaatsen met de situatie in mijn woning. Elke woning is natuurlijk anders.
Hoe doen jullie dat?
Geen geduld voorquote:Op vrijdag 25 september 2020 10:31 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Gewoon neerzetten en kijken wat er gebeurt
Dat gaat vrijwel zeker fout, behalve als het een Polly is. Die houdt uberhaupt niet van licht.quote:Op vrijdag 25 september 2020 10:33 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Geen geduld voor
Zonder gekheid, ik heb bijv. afgelopen weekend een alocasia gekregen. Deze staat nu tijdelijk voor het raam want hij houdt van veel licht (en omdat ik niet echt een andere plaats gevonden heb). Ik kan nu proberen hem op de koelkast te zetten, is ongeveer 4m vanaf een raam op het oosten. Maar beetje bang dat dat gewoon te weinig licht is.
Calathea's houden ook niet zo van zon, dacht ik.quote:Op vrijdag 25 september 2020 12:00 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Dat gaat vrijwel zeker fout, behalve als het een Polly is. Die houdt uberhaupt niet van licht.
Je moet bedenken dat iedere meter verder van het raam 3x minder licht voor een plant betekent. En in maanden die donkerder worden, levert dat voor veel planten problemen op. De komende maanden overleven planten zoals Ficussen en Alocasia's het beste op een vensterbank, zelfs met wat zon. Die is nu niet zo fel. Zodra het weer richting zomer wordt, kunnen ze eventueel wat verder de kamer in, of naar een raam met minder zon.
Belanrijk bij het kiezen van een standplaats is of er directe zonnestralen op de plant vallen of niet. Zo ja, hoe fel is die zon? Zo nee, hoeveel meter staat de plant de kamer in? 3-4 meter van het raam zit je al snel in de Philodendron / Monstera / Sanevieria / Varen etc categorie.
Maar ik ben het eens met een andere user: proberen kan nooit kwaad. Ik heb hier klanten in de winkel die blije Ficussen in een donkere gang hebben staan, of een Monstera in de zon. Als het werkt, werkt het. Anders direct ingrijpen.
Dankje, ik heb nu een tussenoplossing gevonden. Staat nu 2m van het raam op het zuiden, maar zonder direct zonlicht. Even kijken hoe dat gaat.quote:Op vrijdag 25 september 2020 12:00 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Dat gaat vrijwel zeker fout, behalve als het een Polly is. Die houdt uberhaupt niet van licht.
Je moet bedenken dat iedere meter verder van het raam 3x minder licht voor een plant betekent. En in maanden die donkerder worden, levert dat voor veel planten problemen op. De komende maanden overleven planten zoals Ficussen en Alocasia's het beste op een vensterbank, zelfs met wat zon. Die is nu niet zo fel. Zodra het weer richting zomer wordt, kunnen ze eventueel wat verder de kamer in, of naar een raam met minder zon.
Belanrijk bij het kiezen van een standplaats is of er directe zonnestralen op de plant vallen of niet. Zo ja, hoe fel is die zon? Zo nee, hoeveel meter staat de plant de kamer in? 3-4 meter van het raam zit je al snel in de Philodendron / Monstera / Sanevieria / Varen etc categorie.
Maar ik ben het eens met een andere user: proberen kan nooit kwaad. Ik heb hier klanten in de winkel die blije Ficussen in een donkere gang hebben staan, of een Monstera in de zon. Als het werkt, werkt het. Anders direct ingrijpen.
Las ergens dat een Alocasia houd een soort winterslaap. Weinig licht kan prima, maar geef dan weinig water en verwacht er weinig van tot de lente komt.quote:Op vrijdag 25 september 2020 10:33 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Geen geduld voor
Zonder gekheid, ik heb bijv. afgelopen weekend een alocasia gekregen. Deze staat nu tijdelijk voor het raam want hij houdt van veel licht (en omdat ik niet echt een andere plaats gevonden heb). Ik kan nu proberen hem op de koelkast te zetten, is ongeveer 4m vanaf een raam op het oosten. Maar beetje bang dat dat gewoon te weinig licht is.
Wha, hoe zien die er uit?quote:Op zondag 27 september 2020 17:45 schreef Oceanonix het volgende:
Mijn cactuszaad mengsel die ik 2 weken geleden zaaide, begint baby cactusjes te geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |