abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 29 juni 2020 @ 08:03:02 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193840639
quote:
https://www.welingelichte(...)r-belastingkortingen
D66 wil stelsel van toeslagen vervangen door belastingkortingen

DEN HAAG (ANP) - D66 wil helemaal af van de huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag en dat stelsel vervangen door een nieuw systeem via de belastingen. Iedere Nederlander krijgt daarin een korting op de belasting. En de mensen die nu zo weinig verdienen dat ze een toeslag krijgen, zouden juist maandelijks een bedrag ontvangen ter hoogte van die belastingkorting. Daarnaast stelt de coalitiepartij nog zes grote hervormingen voor, waaronder gratis kinderopvang tot vier jaar en de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek.

In het plan krijgen paren 2600 euro belastingkorting per jaar, alleenstaanden 3600 euro, alleenstaande ouders 7000 en per kind 2300 euro belastingkorting. Deze zelfde bedragen worden juist uitgekeerd aan mensen die nu toeslagen ontvangen, omdat hun inkomsten anders te laag zijn. Een alleenstaande zou in dat geval per maand 300 ontvangen, in de plaats van de huidige toeslagen.

D66-Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg denkt dat dit alternatief eerlijker én makkelijker is, omdat de rompslomp afneemt. Er komen geen formulieren meer aan te pas en geen voorschotten. Alles wordt automatisch verrekend via de maandelijkse inkomsten. "Het toeslagenstelsel was bedoeld om mensen met een lager inkomen te helpen, maar het is een gedrocht gebleken. Het is een administratief monster, voor zowel burgers als de overheid." Hij verwijst naar de toeslagenaffaire met kinderopvang. Ook veel andere mensen met toeslagen kwamen en komen in de ellende omdat zij achteraf toeslagen moeten terugbetalen.

Werken

Daarnaast wil D66 dat werken meer gaat lonen. Nu is het probleem ontstaan dat de stap van een uitkering naar werken niet genoeg oplevert, omdat dan toeslagen kunnen wegvallen. Van Weyenberg wil daarom het minimumloon verhogen met 10 procent en de uitkeringen met 5 procent. De zorgpremie kan volgens D66 gehalveerd worden, zodat die makkelijker is op te brengen. De zorgverzekeraars krijgen daarvoor compensatie. Ook de hypotheekrenteaftrek kan weg, vindt Van Weyenberg, omdat deze vorm van subsidie de woningmarkt verstoort. Hij ziet meer heil in het bouwen van nieuwe woningen.

De D66'er heeft zijn plan laten doorrekenen door het Centraal Planbureau. De vervanging van het toeslagenstelsel in de belastingkortingen kost op jaarbasis 40 miljard euro. De totale verschuiving van geld komt neer op 100 miljard euro, waarvoor Van Weyenberg dekking heeft gevonden, onder andere door 8 miljard euro op te halen bij het zwaarder belasten van vervuiling en belastingconstructies.
Knap werkje van Steven van Weyenberg, ik zeg doen!
  maandag 29 juni 2020 @ 08:06:49 #2
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193840651
Oke, dus mensen die nu een paar duizend euro HRA ontvangen zijn in dit stelsel de sjaak?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193840705
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Knap werkje van Steven van Weyenberg, ik zeg doen!
Hij zou dit plan samen met Bruins gaan maken (ze hadden samen ook al moties in deze richting), ben nu wel benieuwd waarom dit als D66 plan naar buiten komt. Is CU afgehaakt? Komen die met een eigen plan?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 08:33:55 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193840794
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hij zou dit plan samen met Bruins gaan maken (ze hadden samen ook al moties in deze richting), ben nu wel benieuwd waarom dit als D66 plan naar buiten komt. Is CU afgehaakt? Komen die met een eigen plan?
Dat is wel opvallend ja. Waarschijnlijk kwamen ze er niet uit samen.
  maandag 29 juni 2020 @ 08:41:46 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193840841
Het kost 40 miljard per jaar? Kom maar terug als je een plan hebt dat de overheidsfinanciën omlaag brengt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_193840879
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
Het kost 40 miljard per jaar? Kom maar terug als je een plan hebt dat de overheidsfinanciën omlaag brengt.
Die kosten zitten hem met name in de 10% verhoging van het minimumloon en de 5% verhoging van de uitkeringen, denk ik.

Maar er gaan meer partijen met plannen in deze richting komen (CU verwacht ik sowieso en ook andere partijen willen van de toeslagen af), dus ik ben benieuwd hoe die zich met elkaar gaan verhouden. Dat de afschaffing van de toeslagen op tafel komt bij de komende onderhandelingen voor een regeerakkoord lijkt wel zeker, dan is het goed als partijen er nu vast over nadenken en hun plannen laten doorrekenen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 08:49:51 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193840891
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Die kosten zitten hem met name in de 10% verhoging van het minimumloon en de 5% verhoging van de uitkeringen, denk ik.

Maar er gaan meer partijen met plannen in deze richting komen (CU verwacht ik sowieso en ook andere partijen willen van de toeslagen af), dus ik ben benieuwd hoe die zich met elkaar gaan verhouden. Dat de afschaffing van de toeslagen op tafel komt bij de komende onderhandelingen voor een regeerakkoord lijkt wel zeker, dan is het goed als partijen er nu vast over nadenken en hun plannen laten doorrekenen.
Het afschaffen van het toeslagenstelsel is dan ook een heel goed idee. Maar dat zal je dan op zijn minst zo moeten doen dat het voor de burger budgetneutraal is, en dan bespaart de overheid op de kosten van de uitvoering.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 juni 2020 @ 08:54:50 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193840917
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het afschaffen van het toeslagenstelsel is dan ook een heel goed idee. Maar dat zal je dan op zijn minst zo moeten doen dat het voor de burger budgetneutraal is, en dan bespaart de overheid op de kosten van de uitvoering.
Voor zover ik begrijp komt dit plan netto 8 miljard tekort. Die 32 miljard zal wel gecompenseerd worden met het wegvallen van al die belasting vrijstellingen.

Er zit dus wel een herverdelingscomponent in waar enige lastenverhoging ergens moet komen.

Maar als het zoals in het plan is om geld van belastingconstructies en vervuilers naar koopkracht voor de middenklasse te schuiven dan vind ik dat niet heel onredelijk.
pi_193840931
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar als het zoals in het plan is om geld van belastingconstructies en vervuilers naar koopkracht voor de middenklasse te schuiven dan vind ik dat niet heel onredelijk.
Niet alleen de constructies en vervuilers, ook de hogere inkomens volgens het NRC. En dat is ook logisch: de mensen met veel HRA gaan er op achteruit denk ik.


Ik zou wel blij zijn als die onzin van de toeslagen over is, dat stelsel gaat uit van mensen die jaar in jaar uit hetzelfde voorspelbare inkomen hebben. Ik ben elk jaar weer aan het bijsturen omdat het inkomen nogal wisselt in de zorg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 09:28:08 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193841137
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
Kom maar terug als je een plan hebt dat de overheidsfinanciën omlaag brengt.
Oh, dan moeten we de toeslagen maar helemaal afschaffen. :)
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_193841221
Lijkt me een uitstekend plan.
Dan moet er ook niet meer gestuurd worden op jaarlijkse koopkrachtplaatjes en tiende van procenten die bepaalde groepen (niet individuele mensen!) er op vooruit of achteruit zouden gaan.
pi_193841261
Ik zou het gat trouwens het liefst gevuld zien worden met meer belasting op consumptie. Minder belasten van arbeid, meer belasten van consumptie is altijd een goed idee. Ik ben ook nog steeds voor de BTW verhoging. En ook voor meer belasting op kapitaal.

Ik zou dit probleem aan te pakken door ons hele belastingstelsel aan te pakken. Wat er met de schijven is gedaan door dit kabinet is een goede start. Twee schijven die beide niet te hoog zijn en de aftrek alleen in de eerste schijf laten vallen. Maar die laagste schijf kan nog omlaag en moet ook omlaag als je de toeslagen af wil schaffen naar mijn mening.


Het per direct afschaffen van de HRA heeft trouwens hele nare gevolgen in de huizenmarkt, dat kan echt niet zo maar. Allemaal mensen die hun huizenwaarde dan zien dalen en hun huis dus niet meer kunnen verkopen tegen de hoogte van de hypotheek. En het in stand houden voor de bestaande gevallen zet de huizenmarkt op slot en maakt het nog onbereikbaarder voor starters.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193841283
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 09:39 schreef archito het volgende:
Lijkt me een uitstekend plan.
Dan moet er ook niet meer gestuurd worden op jaarlijkse koopkrachtplaatjes en tiende van procenten die bepaalde groepen (niet individuele mensen!) er op vooruit of achteruit zouden gaan.
Het sturen op koopkrachtplaatjes is wel de enige manier om te voorkomen dat bepaalde groepen in een jaar er veel meer op vooruit gaan dan andere groepen. 2 jaar terug gingen er groepen voor de correcties van prinsjesdag 5 tot 7% op vooruit terwijl andere groepen (de armsten) er 3-4% op achteruit zouden gaan. Als een kabinet daar niet meer mee bezig gaat in augustus, dan gaat dat heel vervelend uitpakken. Ik vind het sturen op koopkrachtplaatjes juist een groot goed in Nederland en ben ook blij dat ook bijvoorbeeld de VVD naar de koopkracht van de armsten kijkt.

Dat het niet op tienden van procenten hoeft ben ik het met je eens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193842209
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het sturen op koopkrachtplaatjes is wel de enige manier om te voorkomen dat bepaalde groepen in een jaar er veel meer op vooruit gaan dan andere groepen. 2 jaar terug gingen er groepen voor de correcties van prinsjesdag 5 tot 7% op vooruit terwijl andere groepen (de armsten) er 3-4% op achteruit zouden gaan. Als een kabinet daar niet meer mee bezig gaat in augustus, dan gaat dat heel vervelend uitpakken. Ik vind het sturen op koopkrachtplaatjes juist een groot goed in Nederland en ben ook blij dat ook bijvoorbeeld de VVD naar de koopkracht van de armsten kijkt.

Dat het niet op tienden van procenten hoeft ben ik het met je eens.
Sturen op koopkracht is inderdaad wel nuttig, maar dat moet dan wel aan de beleidskant gebeuren en niet achteraf door met toeslagen te schuiven. Nu kent het belastingsysteem zoveel knoppen om aan te draaien waardoor het ook zo complex is geworden.

Het afschaffen van toeslagen dwingt het kabinet ook om op andere manieren koopkracht te corrigeren. Waarbij ik persoonlijk vind dat dat helemaal niet altijd voor iedereen precies gelijk hoeft te zijn. Maar je hebt gelijk dat +7% en -4% wel erg grote verschillen zijn.
pi_193842239
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 09:44 schreef Hanca het volgende:
Ik zou het gat trouwens het liefst gevuld zien worden met meer belasting op consumptie. Minder belasten van arbeid, meer belasten van consumptie is altijd een goed idee. Ik ben ook nog steeds voor de BTW verhoging. En ook voor meer belasting op kapitaal.

Ik zou dit probleem aan te pakken door ons hele belastingstelsel aan te pakken. Wat er met de schijven is gedaan door dit kabinet is een goede start. Twee schijven die beide niet te hoog zijn en de aftrek alleen in de eerste schijf laten vallen. Maar die laagste schijf kan nog omlaag en moet ook omlaag als je de toeslagen af wil schaffen naar mijn mening.

Het per direct afschaffen van de HRA heeft trouwens hele nare gevolgen in de huizenmarkt, dat kan echt niet zo maar. Allemaal mensen die hun huizenwaarde dan zien dalen en hun huis dus niet meer kunnen verkopen tegen de hoogte van de hypotheek. En het in stand houden voor de bestaande gevallen zet de huizenmarkt op slot en maakt het nog onbereikbaarder voor starters.
Helemaal mee eens.

Voor de HRA zou je nog een versnelde afbouw kunnen voorstellen, is in het verleden al eerder gedaan. Beginnend bij de hoogste inkomens/hypotheken. Dat biedt de huizenmarkt de kans om te normaliseren.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:20:14 #16
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193842286
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:06 schreef Scorpie het volgende:
Oke, dus mensen die nu een paar duizend euro HRA ontvangen zijn in dit stelsel de sjaak?
Dat zou een mooi neveneffect zijn.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:21:03 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193842299
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 09:44 schreef Hanca het volgende:
Allemaal mensen die hun huizenwaarde dan zien dalen en hun huis dus niet meer kunnen verkopen tegen de hoogte van de hypotheek.
Ik heb de huizencrisis van 2008 ook actief meegemaakt en heel veel mensen waarvoor dit scenario reëel was.

Nu hebben ze zich laten leiden door over the top te betalen dus erg veel medelijden heb ik er persoonlijk niet mee. M'n vader zei vroeger al tegen me "zorg dat je de bruto hypotheek kan betalen dan kom je nooit in de problemen (door veranderend overheidsbeleid)"en dat gaat in 2020 nog steeds wel op.

Uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat ook makelaars bezig zijn met het opdrijven van de prijzen.

Ik merkte laatst op dat heel veel kennissen om me heen zijn verhuisd (al dan niet omdat ze om hun heen zien dat mensen het doen en niet onder willen doen voor de ander)
pi_193842324
Klinkt goed, krijg al geen toeslagen en ben de HRA kwijt, waardoor ik netto weer verder achteruit ga, top plan....

Oh en degene die niet werken krijgen er weer wat bij.

Nee, sorry, ik kan me hier niet in vinden, wil niet nog meer betalen voor het werkschuw volk.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:26:17 #19
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193842349
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 09:44 schreef Hanca het volgende:

Het per direct afschaffen van de HRA heeft trouwens hele nare gevolgen in de huizenmarkt, dat kan echt niet zo maar. Allemaal mensen die hun huizenwaarde dan zien dalen en hun huis dus niet meer kunnen verkopen tegen de hoogte van de hypotheek. En het in stand houden voor de bestaande gevallen zet de huizenmarkt op slot en maakt het nog onbereikbaarder voor starters.
Met de huidige rente kan het nu een stuk makkelijker dan het een paar jaar geleden nog kon, aangezien de rentevoet significant kleiner is dan eerst.
Als je het dus wil afbouwen, lijkt het me nu een goed moment.
pi_193842357
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:23 schreef afterburner het volgende:
Klinkt goed, krijg al geen toeslagen en ben de HRA kwijt, waardoor ik netto weer verder achteruit ga, top plan....

Oh en degene die niet werken krijgen er weer wat bij.

Nee, sorry, ik kan me hier niet in vinden, wil niet nog meer betalen voor het werkschuw volk.
Het plan beoogt juist dat werken weer moet lonen, dus ik weet zo niet waar je deze conclusie vandaan haalt?
Bovendien is het een aanzet tot een herziening en niet een volledig uitgewerkt plan dus zijn conclusies voorbarig.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:27:27 #21
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193842364
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:23 schreef afterburner het volgende:
Klinkt goed, krijg al geen toeslagen en ben de HRA kwijt, waardoor ik netto weer verder achteruit ga, top plan....

Oh en degene die niet werken krijgen er weer wat bij.

Nee, sorry, ik kan me hier niet in vinden, wil niet nog meer betalen voor het werkschuw volk.
Je hebt het plan niet gelezen en bent nu gewoon maar wat aan het zeggen dus.

Mocht het worden uitgevoerd en jij er op achteruit gaan, zie ik dat niet als een bezwaar. Dan had je maar de moeite moeten nemen om te begrijpen wat er staat.
pi_193842366
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:06 schreef Scorpie het volgende:
Oke, dus mensen die nu een paar duizend euro HRA ontvangen zijn in dit stelsel de sjaak?
Jep , lekker hakken op de middenklasse. Zo kennen we D66 weer :)
  maandag 29 juni 2020 @ 11:29:00 #23
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193842387
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:27 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Jep , lekker hakken op de middenklasse. Zo kennen we D66 weer :)
Ja, want de mensen in de middenklasse ontvangen de meeste hypotheekrenteaftrek :'). Heb jij het Eva Jinek-college: 'Middeninkomens vanaf 150.000 per jaar en meer' gevolgd ofzo?
pi_193842390
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:27 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Jep , lekker hakken op de middenklasse. Zo kennen we D66 weer :)
Je kunt niet 1 maatregel eruit pikken en dan conclusies trekken. Het hele pakket aan maatregelen voorziet juist dat hogere inkomens wat inleveren en werkenden erop vooruit gaan.
pi_193842440
In het plan krijgen paren 2600 euro belastingkorting per jaar, alleenstaanden 3600 euro, alleenstaande ouders 7000 en per kind 2300 euro belastingkorting.

Laten we het niet opvoeden van je kids met beide ouders aanwezig nog meer stimuleren. Gratis kinder opvang tot 4... Misschien een band met je kinderen opbouwen.

Echt wat een nare partij is D66 toch.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:34:09 #26
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193842441
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:20 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat zou een mooi neveneffect zijn.
Zeker, lekker Jan Modaal in de problemen brengen zodat het geld naar uitkeringstrekkers die de hele dag niks doen kan gaan. Natte droom van elke extreemlinkse wereldburger.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:35:00 #27
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193842449
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:26 schreef VoMy het volgende:

[..]

Met de huidige rente kan het nu een stuk makkelijker dan het een paar jaar geleden nog kon, aangezien de rentevoet significant kleiner is dan eerst.
Als je het dus wil afbouwen, lijkt het me nu een goed moment.
Ik zou niet weten waarom ik erop achteruit moet gaan. Het huidige stelsel werkt uitstekend voor mij.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193842502
8800 subsidie per jaar om uit elkaar te gaan en een gescheiden huishouden te runnen...
  maandag 29 juni 2020 @ 11:42:59 #29
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193842534
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:39 schreef JANdeDERDE het volgende:
8800 subsidie per jaar om uit elkaar te gaan en een gescheiden huishouden te runnen...
Niemand houdt je tegen.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:43:13 #30
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193842540
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom ik erop achteruit moet gaan. Het huidige stelsel werkt uitstekend voor mij.
Dat lijkt me een prima reden.
pi_193842558
Prima vertrekpunt om dat rondpompcircus af te schaffen. Jammer alleen dat het weer gepaard gaat met extra nivelleren en dat de oplossing van dekking gezocht wordt in meer belasting heffen in plaats van minder geld uitgeven.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 29 juni 2020 @ 11:44:31 #32
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193842561
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:43 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat lijkt me een prima reden.
Je bent nogal egoistisch vandaag VoMy. Je moet niet zoveel met geld bezig zijn joh, is helemaal niet gezond voor je. Gewoon leven met wat het leven je geeft, zoveel meer vrijheid.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193842562
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:42 schreef VoMy het volgende:

[..]

Niemand houdt je tegen.
Gelukkig is D66 maar een splinter in NL en over zijn hoogtepunt heen.

Ze zouden juist wat meer voor gezinnen moeten doen die letterlijk en figuurlijk deze maatschappij draaien.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:46:31 #34
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193842581
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:44 schreef nostra het volgende:
Prima vertrekpunt om dat rondpompcircus af te schaffen. Jammer alleen dat het weer gepaard gaat met extra nivelleren en dat de oplossing van dekking gezocht wordt in meer belasting heffen in plaats van minder geld uitgeven.
^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 juni 2020 @ 11:47:02 #35
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193842586
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:44 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Gelukkig is D66 maar een splinter in NL en al over zijn hoogtepunt punt heen.

Ze zouden juist wat meer voor gezinnen moeten doen die letterlijk en figuurlijk deze maatschappij draaien.
Zoals een belastingherstructurering waardoor er minder administratieve rompslomp is en er meer mensen uit de middenklasse in aanmerking komen voor ondersteuning als ze een gezin met kinderen zijn? Zoiets?

Je zou natuurlijk ook het artikel kunnen lezen, de intenties kunnen lezen, en aan de hand daarvan je reactie bepalen, in plaats van whatever het is dat je nu doet waardoor voor iedereen duidelijk wordt dat je de OP niet begrijpt.
pi_193842601
Kunnen beter huurtoeslag gelijk overmaken naar de verhuurder. Dan gaan mensen het ook niet voor andere dingen gebruiken.
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
  maandag 29 juni 2020 @ 11:50:03 #37
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193842623
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:44 schreef nostra het volgende:
Prima vertrekpunt om dat rondpompcircus af te schaffen. Jammer alleen dat het weer gepaard gaat met extra nivelleren en dat de oplossing van dekking gezocht wordt in meer belasting heffen in plaats van minder geld uitgeven.
De overheid wil altijd meer, niet minder.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193842678
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:26 schreef VoMy het volgende:

[..]

Met de huidige rente kan het nu een stuk makkelijker dan het een paar jaar geleden nog kon, aangezien de rentevoet significant kleiner is dan eerst.
Als je het dus wil afbouwen, lijkt het me nu een goed moment.
De meeste mensen hebben hun hypotheekrente 15 of 20 jaarvast staan, huidige rente zegt dus erg weinig bij hypotheken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193842695
Waarom alleenstaande belonen met een korting van bijna 400 per maand extra t.o.v iemand die samenwoont..
pi_193842877
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:55 schreef JANdeDERDE het volgende:
Waarom alleenstaande belonen met een korting van bijna 400 per maand extra t.o.v iemand die samenwoont..
De samenwonenden krijgen natuurlijk 2 keer dat bedrag (tenminste, dat neem ik aan, D66 kijkt altijd per individu en niet per gezin dus ik denk dat ze dat nu ook doen), terwijl een heel deel van de vaste lasten gelijk blijven of slechts een klein beetje stijgen. Meer geld naar alleenstaanden is dus niet gek.

Wat je inderdaad wel moet gaan voorkomen is dat het financieel zeer onaantrekkelijk wordt om samen te wonen, al denk ik niet dat veel mensen zich daarin door financiën laten leiden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 12:17:20 #41
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193843009
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

De meeste mensen hebben hun hypotheekrente 15 of 20 jaarvast staan, huidige rente zegt dus erg weinig bij hypotheken.https://www.ad.nl/economi(...)rtemonnee~a6df4e71e/
De discussie kwam 10 jaar geleden al eens opgang en toen is er al besloten om het af te bouwen. De hypotheekrente is sindsdien nog eens ernstig omlaag gegaan. Bij de hypotheek die je krijgt, wordt gekeken naar of je de bruto lasten kan dragen, niet de lasten minus hypotheekrenteaftrek, want de HRA mag niet als een gegeven worden beschouwd.

Dus, ja, het kost sommigen wellicht geld om de HRA nu versneld af te bouwen, maar de voordelen zijn legio, zeker omdat de hypotheekrente ook gemiddeld over de afgelopen 20 jaar een stuk lager is dan dat het 10 jaar geleden het geval was, en vooralsnog niets staat compensatieregelingen in de weg.
pi_193843035
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:17 schreef VoMy het volgende:

[..]
Bij de hypotheek die je krijgt, wordt gekeken naar of je de bruto lasten kan dragen, niet de lasten minus hypotheekrenteaftrek, want de HRA mag niet als een gegeven worden beschouwd.
Ik heb 2/3 maanden geleden een hypotheek afgesloten omdat ik ben verhuisd en ik kan je melden dat dit niet klopt
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 12:20:22 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193843045
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:27 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Jep , lekker hakken op de middenklasse. Zo kennen we D66 weer :)
want de middenklasse heeft allemaal een villa waarmee ze zoveel duizenden euro's HRA trekken dat ze hiermee nadelig uitkomen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 29-06-2020 12:29:19 ]
pi_193843064
-kappen met die persoonlijke aanvallen-

[ Bericht 96% gewijzigd door capricia op 29-06-2020 12:24:44 ]
  maandag 29 juni 2020 @ 12:22:33 #45
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193843082
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik heb 2/3 maanden geleden een hypotheek afgesloten omdat ik ben verhuisd en ik kan je melden dat dit niet klopt
Woorden van mijn hypotheekadviseur. We hebben blijkbaar verschillende dan.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:24:45 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193843116
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:44 schreef nostra het volgende:
Prima vertrekpunt om dat rondpompcircus af te schaffen. Jammer alleen dat het weer gepaard gaat met extra nivelleren en dat de oplossing van dekking gezocht wordt in meer belasting heffen in plaats van minder geld uitgeven.
Nou vertel maar wat er weg moet om die 8 miljard te dekken
  maandag 29 juni 2020 @ 12:26:01 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193843132
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:55 schreef JANdeDERDE het volgende:
Waarom alleenstaande belonen met een korting van bijna 400 per maand extra t.o.v iemand die samenwoont..
Aangezien alleen wonen duurder is dan met zijn 2en.
pi_193843166
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:06 schreef Scorpie het volgende:
Oke, dus mensen die nu een paar duizend euro HRA ontvangen zijn in dit stelsel de sjaak?
Ja.
pi_193843184
Geldt die gratis kinderopvang ook voor een paar waarvan er 1 niet werkt?

Dan is het wel lekker natuurlijk. :7
  maandag 29 juni 2020 @ 12:31:05 #50
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843215
quote:
2s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:28 schreef skrn het volgende:
Geldt die gratis kinderopvang ook voor een paar waarvan er 1 niet werkt?

Dan is het wel lekker natuurlijk. :7
D66, dus natuurlijk.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:31:55 #51
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843226
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:22 schreef VoMy het volgende:

[..]

Woorden van mijn hypotheekadviseur. We hebben blijkbaar verschillende dan.
Heet die van jou G. Duim? Of heb je hem 20 jaar geleden voor het laatst gesproken?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:32:19 #52
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193843231
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heet die van jou G. Duim? Of heb je hem 20 jaar geleden voor het laatst gesproken?
Nee.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:33:25 #53
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843247
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

want de middenklasse heeft allemaal een villa waarmee ze zoveel duizenden euro's HRA trekken dat ze hiermee nadelig uitkomen?
Jij denkt dat je een villa nodig hebt om "duizenden" euro's HRA te krijgen?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:33:52 #54
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843254
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:32 schreef VoMy het volgende:

[..]

Nee.
Dan zou ik serieus in je hypotheek duiken, benieuwd welke fouten deze gast nog meer gemaakt heeft.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193843272
quote:
6s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

D66, dus natuurlijk.
Normaal is D66 juist de partij van "iedereen moet werken, schandalig als een stel er voor kiest dat er één van beide niet gaat werken op de arbeidsmarkt, maar zich in gaat zetten voor kinderen, als vrijwilliger en mantelzorger. We moeten stimuleren dat iedereen zoveel mogelijk werkt!"

Maar hier lijkt er inderdaad voor te zijn gekozen om de kinderopvang tot 4 jaar voor iedereen gratis te maken. Ook veel logischer.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 12:35:20 #56
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193843278
quote:
2s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:28 schreef skrn het volgende:
Geldt die gratis kinderopvang ook voor een paar waarvan er 1 niet werkt?

Dan is het wel lekker natuurlijk. :7
Welk probleem probeer je precies te ontdekken?

Het hele idee is dat het nu niet lonend is voor beiden om te gaan werken, omdat je dan kinderopvang moet regelen en dat kost geld en moeite met toeslagen etcetera.
pi_193843286
quote:
10s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij denkt dat je een villa nodig hebt om "duizenden" euro's HRA te krijgen?
Had een hypotheek 10 jaar vast uit 2010, 2 ton schuld in totaal.

Kreeg toch 4000 euro per jaar terug, dus inderdaad het kan behoorlijk oplopen.

Als je 15 jaar hebt vastgezet tegen 5%, en de HRA wordt afgeschaft, is het behoorlijk slikken, zelfs voor een doorsnee-hypotheekje van 2 ton.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:35:57 #58
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193843289
quote:
11s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan zou ik serieus in je hypotheek duiken, benieuwd welke fouten deze gast nog meer gemaakt heeft.
Benieuwd welke fout jij denkt dat er gemaakt is?
pi_193843293
quote:
11s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:33 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan zou ik serieus in je hypotheek duiken, benieuwd welke fouten deze gast nog meer gemaakt heeft.
Dit is niet zo zeer een fout. Een adviseur kan prima het advies geven dat je moet kijken of je de bruto lasten kunt dragen. Is zelfs een zeer verstandig advies.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 12:36:31 #60
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193843297
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:48 schreef RTR het volgende:
Kunnen beter huurtoeslag gelijk overmaken naar de verhuurder. Dan gaan mensen het ook niet voor andere dingen gebruiken.
Ze kunnen 'm nog beter gedeeltelijk wegstrepen tegen de verhuurdersheffing.

Maar meer algemeen heb je wel gelijk: de ellende van de toeslagen begint al door ze aan de burgers over te maken die er vervolgens shag en hondenvoer van kopen, in plaats van ze te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. Dat voorkom je door ze direct over te maken naar de verhuurders, zorgverzekeringen en kinderopvang. Waarbij je dan ook nog moet verzinnen dat het bestaan van die toeslagen de prijzen verhoogt, dus ook dáár valt nog op te bezuinigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 juni 2020 @ 12:37:33 #61
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843310
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:35 schreef VoMy het volgende:

[..]

Benieuwd welke fout jij denkt dat er gemaakt is?
Gezien hij een beginnersfout heeft gemaakt met de HRA, en jou blijkbaar heeft overtuigd dat die fout klopt, zou ik op zekers je ORV nakijken. Die boefjes maken daar vaak ook wel "foutjes" in.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:37:37 #62
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193843312
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit is niet zo zeer een fout. Een adviseur kan prima het advies geven dat je moet kijken of je de bruto lasten kunt dragen. Is zelfs een zeer verstandig advies.
Een verstandige huizenkoper bedenkt dat uit zichzelf al.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 juni 2020 @ 12:37:50 #63
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193843315
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Gezien hij een beginnersfout heeft gemaakt met de HRA, en jou blijkbaar heeft overtuigd dat die fout klopt, zou ik op zekers je ORV nakijken. Die boefjes maken daar vaak ook wel "foutjes" in.
Behalve dat jij helemaal geen fout weet aan te wijzen.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:38:20 #64
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843319
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dit is niet zo zeer een fout. Een adviseur kan prima het advies geven dat je moet kijken of je de bruto lasten kunt dragen. Is zelfs een zeer verstandig advies.
Wat hij kan adviseren en wat hij beweerde zijn twee uitersten.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193843320
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een verstandige huizenkoper bedenkt dat uit zichzelf al.
Ja, maar een adviseur moet ook rekening houden met onverstandige kopers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 12:39:55 #66
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193843340
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, maar een adviseur moet ook rekening houden met onverstandige kopers.
Waarom? Zijn doel is commercieel. Hij verkoopt financiële producten, het is geen sociaal werker.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 juni 2020 @ 12:41:02 #67
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843356
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom? Zijn doel is commercieel. Hij verkoopt financiële producten, het is geen sociaal werker.
Zolang hij in de bandbreedte van zijn beroepsveld opereert zal het hem idd aan zijn reet roesten. Allemaal commerciële boefjes, niks "adviseurs"
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193843388
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom? Zijn doel is commercieel. Hij verkoopt financiële producten, het is geen sociaal werker.
Als accountant was ik dat in elk geval wel gewend, dat je aan het belang van de klant denkt en niet denkt aan de manier hoe je iemand het beste uit kunt zuigen. Een adviseur die jouw manier van werken zou hebben zou ik in elk geval niet langer dan 5 minuten binnen zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 12:45:31 #69
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193843423
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:43 schreef Hanca het volgende:

[..]

Als accountant was ik dat in elk geval wel gewend, dat je aan het belang van de klant denkt en niet denkt aan de manier hoe je iemand het beste uit kunt zuigen. Een adviseur die jouw manier van werken zou hebben zou ik in elk geval niet langer dan 5 minuten binnen zijn.
Dat siert je, maar dat is niet de doorsnede van die wereld natuurlijk.

Ik verbaas me er sowieso over dat sommige mensen meer tijd spenderen aan het doorspitten van de Bonusfolder dan in het begrijpen van een financieel product waar ze 30 jaar aan vastzitten. Als we toch bezig zijn, dan kunnen we het maximum hypotheek% misschien op 80% van de woningwaarde zetten, dat filtert die korte termijndenkers er tenminste een beetje uit. Maar dat is voor een ander topic.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 juni 2020 @ 12:46:24 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193843433
Ik neem trouwens aan dat de VVD binnenkort ook wel met een plan in deze richting komt, alleen dan mét volledige dekking. Er zijn inmiddels wel genoeg bewindslieden gesneuveld op het toeslagenfiasco.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 29 juni 2020 @ 12:47:43 #71
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843452
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat siert je, maar dat is niet de doorsnede van die wereld natuurlijk.

Ik verbaas me er sowieso over dat sommige mensen meer tijd spenderen aan het doorspitten van de Bonusfolder dan in het begrijpen van een financieel product waar ze 30 jaar aan vastzitten. Als we toch bezig zijn, dan kunnen we het maximum hypotheek% misschien op 80% van de woningwaarde zetten, dat filtert die korte termijndenkers er tenminste een beetje uit. Maar dat is voor een ander topic.
Dat zou fantastisch zijn, misschien stort dan eindelijk die huizenmarkt een keer in en kan iedereen fatsoenlijk kopen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 29 juni 2020 @ 12:53:46 #72
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193843538
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom? Zijn doel is commercieel. Hij verkoopt financiële producten, het is geen sociaal werker.
quote:
7s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zolang hij in de bandbreedte van zijn beroepsveld opereert zal het hem idd aan zijn reet roesten. Allemaal commerciële boefjes, niks "adviseurs"
Je bent als adviseur gewoon aansprakelijk als je verkeerd informeert en mensen dingen aansmeert als dat onverstandig is.
Het klinkt vast heel stoer, dit soort 'keiharde wereld'-generalisaties, maar in de praktijk is een hypotheekadviseur meestal ook gewoon maar iemand die het een beetje naar zijn zin probeert te hebben tussen 9 en 5 op werkdagen.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom je zulk soort dingen zou typen, terwijl het dus niet waar is. Is dat een soort vergoeilijking, of projecteer je je eigen werkwijze op anderen?
  maandag 29 juni 2020 @ 12:55:22 #73
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193843561
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:53 schreef VoMy het volgende:

[..]

[..]

Je bent als adviseur gewoon aansprakelijk als je verkeerd informeert en mensen dingen aansmeert als dat onverstandig is.
Het klinkt vast heel stoer, dit soort 'keiharde wereld'-generalisaties, maar in de praktijk is een hypotheekadviseur meestal ook gewoon maar iemand die het een beetje naar zijn zin probeert te hebben tussen 9 en 5 op werkdagen.

Ik snap sowieso niet zo goed waarom je zulk soort dingen zou typen, terwijl het dus niet waar is. Is dat een soort vergoeilijking, of projecteer je je eigen werkwijze op anderen?
Ik heb 3 hypotheekadviseurs in mijn (schoon)familie zitten. Ga je me nou vertellen hoe het zit omdat jij een keertje met jouw adviseur koffie hebt gedronken om je te dure hyptheekje over te laten sluiten terwijl ik informatie uit 1e hand heb? Hou op hoor gozer, deze ga je niet winnen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193843578
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat siert je, maar dat is niet de doorsnede van die wereld natuurlijk.

Nee, maar ik denk dat het voor zeker 90% van de adviseurs op gaat. Je wordt adviseur om mensen te helpen en een goed product af te leveren, bijna niemand begint zo'n baan met als doel om mensen niet goed te helpen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193843584
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
Het kost 40 miljard per jaar? Kom maar terug als je een plan hebt dat de overheidsfinanciën omlaag brengt.
40 miljard extra bovenop de huidige toeslagen en kortingen of kost het in totaal 40 miljard en hoeveel kost het dan nu? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit het stukje.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193843645
quote:
6s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:56 schreef Nielsch het volgende:

[..]

40 miljard extra bovenop de huidige toeslagen en kortingen of kost het in totaal 40 miljard en hoeveel kost het dan nu? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit het stukje.
Volgens het NRC is het gat 'maar' 8 miljard: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-aanpakken-a4004327
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 13:03:08 #77
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193843667
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat siert je, maar dat is niet de doorsnede van die wereld natuurlijk.

Ik verbaas me er sowieso over dat sommige mensen meer tijd spenderen aan het doorspitten van de Bonusfolder dan in het begrijpen van een financieel product waar ze 30 jaar aan vastzitten. Als we toch bezig zijn, dan kunnen we het maximum hypotheek% misschien op 80% van de woningwaarde zetten, dat filtert die korte termijndenkers er tenminste een beetje uit. Maar dat is voor een ander topic.
Drukt meteen ook mooi de huizenprijs een beetje.
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 29 juni 2020 @ 13:05:37 #78
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193843703
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Drukt meteen ook mooi de huizenprijs een beetje.
Zeker. Net als het afschaffen van de HRA trouwens, want ook dat stuwt de prijzen en dus de leenbedragen, en daarmee is het per saldo vooral een bankensubsidie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_193843738
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:03 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Drukt meteen ook mooi de huizenprijs een beetje.
Maar het maakt starten ook moeilijker. Zelfs als de goedkope huizen zouden zakken naar 100.000, moet een starter dan dus zelf 20.000 plus ook nog de kosten koper, verhuiskosten e.d. van ongeveer 10.000 neerleggen. 30.000 euro sparen is heel erg veel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193843744
Zorgt dit er niet voor dat de onder en midden klasse vooral de starters nog langer bij papa en mama blijven wonen.

Ze hebben het al erg lastig door allerlei redenen waaronder

https://www.bndestem.nl/r(...)smigranten~acbce149/
  maandag 29 juni 2020 @ 13:12:39 #81
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193843790
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar het maakt starten ook moeilijker. Zelfs als de goedkope huizen zouden zakken naar 100.000, moet een starter dan dus zelf 20.000 plus ook nog de kosten koper, verhuiskosten e.d. van ongeveer 10.000 neerleggen. 30.000 euro sparen is heel erg veel.
hm, goed punt natuurlijk, maar de private schulden veroorzaakt door de structuur van de huizenmarkt mogen best wel wat omlaag gebracht worden. Je zou een grens kunnen stellen waarboven je 20% eigen geld moet inbrengen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193843819
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]

hm, goed punt natuurlijk, maar de private schulden veroorzaakt door de structuur van de huizenmarkt mogen best wel wat omlaag gebracht worden. Je zou een grens kunnen stellen waarboven je 20% eigen geld moet inbrengen.
Dat hebben ze gedaan door het verplicht 100% aflossen. De mensen met hoge schulden die kans hebben dat hun huis onder water komt te staan, zijn allemaal mensen met oude hypotheken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193843833
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:24 schreef Hexagon het volgende:
Nou vertel maar wat er weg moet om die 8 miljard te dekken
8 miljard is 3% van de rijksbegroting, dat moet zelfs al te vinden zijn zonder dat er iets "weg moet".

Begin bijvoorbeeld eens in een breder perspectief een zakelijke rechtvaardiging voor uitgaven in de organisaties te verankeren in plaats van dat een budgethouder zijn budget voor volgend jaar veiligstelt door uit te geven, wat nog steeds bij veel overheidsorganisaties aan de orde van de dag is.

Laat ICT concreet werken: genoeg geld te besparen door bedrijfsprocessen efficiënter in te richten, dat vinden zelfs veel ambtenaren (zie onderzoek EY).

Ik zie ook geen reden om de AOW in haar huidige vorm te behouden, we zijn inmiddels toch al wel een aantal decennia het moment gepasseerd dat vadertje Staat een basisinkomen moet verzorgen sec omdat je 65 (of 66) bent (geworden).

Dan zijn er nog een hele rits aan kleinere besparingen te realiseren: ik snap niet waarom de overheid een programma als "First Dates" moet financieren of zes radiostations. Of er zonder plafond of schifting subsidies aan de bewoners van rijksmonumenten wordt verstrekt. Privatiseer de brandweer, al zal dat dan weer een tikkeltje te rechts voor D66 zijn. Genoeg te schrapen op terreinen waar de overheid zich naar mijn mening onnodig of veel te breed een rol aanmeet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_193843846
quote:
Van Weyenberg wil daarom het minimumloon verhogen met 10 procent
Dat gaat de horeca nu echt niet trekken.
pi_193843865
Maar met dit plan gaat alleen voor mensen met een minimumloon of net daarboven het werken meer lonen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_193843921
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]

hm, goed punt natuurlijk, maar de private schulden veroorzaakt door de structuur van de huizenmarkt mogen best wel wat omlaag gebracht worden. Je zou een grens kunnen stellen waarboven je 20% eigen geld moet inbrengen.
En waar zou je die grens dan op willen stellen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 29 juni 2020 @ 13:33:01 #87
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193843969
quote:
16s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

En waar zou je die grens dan op willen stellen?
geen idee, dat laat ik graag aan de experts over ;)
We have always been at war with Eastasia.
pi_193843998
quote:
16s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:21 schreef FlippingCoin het volgende:
Maar met dit plan gaat alleen voor mensen met een minimumloon of net daarboven het werken meer lonen?
Ja, met 10% verhoging van het minimumloon moet dat haast wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193844037
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]

geen idee, dat laat ik graag aan de experts over ;)
Misschien gelijktrekken met de NHG grens?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 29 juni 2020 @ 13:38:25 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193844043
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, met 10% verhoging van het minimumloon moet dat haast wel.
Nee, want de uitkeringen zijn gekoppeld aan het WML. Die gaan dus gewoon mee omhoog.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_193844046
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:35 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, met 10% verhoging van het minimumloon moet dat haast wel.
Dat is toch maar een kleine groep mensen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 29 juni 2020 @ 13:41:09 #92
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193844081
quote:
16s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dat is toch maar een kleine groep mensen?
Blijkbaar iets boven de 5%.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193844127
quote:
10s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik heb 3 hypotheekadviseurs in mijn (schoon)familie zitten. Ga je me nou vertellen hoe het zit omdat jij een keertje met jouw adviseur koffie hebt gedronken om je te dure hyptheekje over te laten sluiten terwijl ik informatie uit 1e hand heb? Hou op hoor gozer, deze ga je niet winnen.
weird flex but ok
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_193844132
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Blijkbaar iets boven de 5%.
Hm oké. Dat het toeslagensysteem op de schop moet kan ik mij wel in vinden maar dat hele verhaal over werken moet weer lonen kan ik hiermee nauwelijks rijmen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 29 juni 2020 @ 14:04:31 #95
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193844315
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar het maakt starten ook moeilijker. Zelfs als de goedkope huizen zouden zakken naar 100.000, moet een starter dan dus zelf 20.000 plus ook nog de kosten koper, verhuiskosten e.d. van ongeveer 10.000 neerleggen. 30.000 euro sparen is heel erg veel.
Als je ouders geld hebben, is dit geen probleem. Dat is ook precies het probleem van de woningmarkt en hoe deze sociale ongelijkheid vergroot, dit soort goedbedoelde beperkingen weren in eerste instantie voornamelijk mensen uit lagere sociale klassen. Dat maakt het ook zo ingewikkeld.
  maandag 29 juni 2020 @ 15:03:38 #96
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_193845084
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 13:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Zeker. Net als het afschaffen van de HRA trouwens, want ook dat stuwt de prijzen en dus de leenbedragen, en daarmee is het per saldo vooral een bankensubsidie.
Daar zit ook het probleem in het huidige systeem. HRA is volstrekte onzin, maar helaas volstrekte onzin waar je als huizenkoper niet omheen kunt.

Ik ben voor aftrek van HRA met het neerleggen van de rekening bij de banken. Dat is de enige eerlijke oplossing die er is. De banken zijn namelijk de enigen die de afgelopen tientallen jaren hebben verdiend aan de HRA.

Dus: HRA afschaffen --> Huizenwaarde daalt met pakweg 20% --> Bestaande hypotheken worden met 20% verminderd.
  maandag 29 juni 2020 @ 15:04:51 #97
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_193845104
In grote lijnen kan ik me vinden in de ambities van Van Weyenberg.
Paar punten die in mijn ogen de verkeerde kant opgaan:

Van mensen met een hoger pensioen vragen we een bijdrage
Het is al niet al te aantrekkelijk om pensioen op te bouwen, maar op deze manier zal er in de toekomst (als er meer zzp'ers met pensioen gaan en meer mensen een beroep doe op de AOW) nog aantrekkelijker zijn om te sparen voor de oudedagvoorziening. Zeker omdat pensioensparen gaming-gevoelig is, zullen mensen dan kiezen voor een laag belastbaar inkomen vanaf de AOW leeftijd. Het gaat om 5 miljard per jaar dat wordt omgebogen van een groep die weliswaar qua vermogen niet onbemiddeld is, maar de hoogste verdienende 65-plussers zijn vaak werknemers in loondienst geweest en niet de succesvolle ondernemer die z'n vermogen in box 3 of 2 heeft zitten, in plaats van een uitkering in box 1 krijgt.

De kinderopvangtoeslag wil D66 overbodig maken door de kinderopvang gratis te maken: 4 dagen voor kinderen jonger dan 4 jaar en helemaal gratis tot 12 jaar. Kosten: 3 miljard euro.
Hoewel goedkope kinderopvangtoeslag zeker niet verkeerd is voor een evenwichtige arbeidsmarkt en gelijkheid tussen tweeverdieners, zou ik niet van het principe willen afstappen dat 'de gebruiker betaalt'. Net zoals voor de zorg, zou ik ook voor de kinderopvang pleiten voor op z'n minst een redelijke betaling, opdat a) er een relatieve prijsprikkel blijft bestaan en kinderopvanginstellingen niet de prijzen laten oplopen en b) er niet 'te veel' kinderopvang geconsumeerd wordt. Bijvoorbeeld 385 euro eigen bijdrage per jaar per kind voor 1 dag, oplopend tot bijv. 885 euro eigen bijdrage per jaar per kind voor 4/5 dagen.

De zorgtoeslag zou kunnen vervallen doordat D66 de zorgpremie wil halveren. De overheid zou zorgverzekeraars voor dat verlies aan inkomsten moeten compenseren.
Hier zal er dus een denivellerend effect vanuit gaan, want je hebt nu ca. 2 miljoen huishoudens die bijna niets betalen voor de zorgpremie en een groep van 5 miljoen huishoudens (even grofweg) die 100 euro per maand of meer betalen aan zorgpremie. De premie halveren zorgt dus voor een netto lastenstijging van 50 euro per maand voor de armste 2 miljoen huishoudens. Dit is in mijn ogen doelmatiger op te lossen door de zorgtoeslag te laten vervallen, maar de koppeling met de inkomens van verzekerden via de overheid te verrekenen. Beetje zoals de verhuurdersheffing nu in omgekeerde vorm loopt: een verzekeraar heeft een BSN, krijgt bij een inkomen <30k ca. 50% van de premie gestort door de overheid en 50% van de verzekerde en bij een inkomen >30k moet 100% van de verzekerde komen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_193845153
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:04 schreef VoMy het volgende:

[..]

Als je ouders geld hebben, is dit geen probleem. Dat is ook precies het probleem van de woningmarkt en hoe deze sociale ongelijkheid vergroot, dit soort goedbedoelde beperkingen weren in eerste instantie voornamelijk mensen uit lagere sociale klassen. Dat maakt het ook zo ingewikkeld.
Inderdaad, dat is al lastig nu je je kosten koper zelf moet betalen. Daar ben ik het trouwens wel mee eens (zo gek is het niet om te sparen voor je huis, dan koop je van je eerste geld maar geen nieuwe iPhone of designerkleding), maar die drempel moet niet hoger worden.

Dat 100% aflossen is gewoon goed. Daardoor zal de hypotheeklast vanzelf afnemen. En je spaart automatisch, voor een volgend huis of doordat je na 30 jaar geen huislasten meer hebt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 15:12:00 #99
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_193845202
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]

Inderdaad, dat is al lastig nu je je kosten koper zelf moet betalen. Daar ben ik het trouwens wel mee eens (zo gek is het niet om te sparen voor je huis, dan koop je van je eerste geld maar geen nieuwe iPhone of designerkleding), maar die drempel moet niet hoger worden.

Dat 100% aflossen is gewoon goed. Daardoor zal de hypotheeklast vanzelf afnemen. En je spaart automatisch, voor een volgend huis of doordat je na 30 jaar geen huislasten meer hebt.
Ik ben geen voorstander van 100% aflossingsvrij, maar er zijn wel economische nadelen aan 100% annuitair aflossen in 30 jaar. Je zou kunnen zeggen dat veel Nederlandse gezinnen hiermee teveel in vastgoed beleggen, zeker vlak voor hun pensioengerechtigde leeftijd en dat dit de huishoudens fragiel maakt voor ontwikkelingen op de woningmarkt. Dat kan zich vertalen in allerlei nare effecten, zoals NIMBYism, wealth effects, diepe dalen en hoge pieken en te lage spaar- en beleggingstegoeden. Je eigen woningwaarde eet je als pensionado niet zo gemakkelijk op, maar we stimuleren gezinnen nu om 10.000 euro per jaar in stenen te stoppen, geld dat anders naar productievere categorieën van de economie zou kunnen gaan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_193845205
quote:
15s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:04 schreef GSbrder het volgende:
De zorgtoeslag zou kunnen vervallen doordat D66 de zorgpremie wil halveren. De overheid zou zorgverzekeraars voor dat verlies aan inkomsten moeten compenseren.
Hier zal er dus een denivellerend effect vanuit gaan, want je hebt nu ca. 2 miljoen huishoudens die bijna niets betalen voor de zorgpremie en een groep van 5 miljoen huishoudens (even grofweg) die 100 euro per maand of meer betalen aan zorgpremie. De premie halveren zorgt dus voor een netto lastenstijging van 50 euro per maand voor de armste 2 miljoen huishoudens. Dit is in mijn ogen doelmatiger op te lossen door de zorgtoeslag te laten vervallen, maar de koppeling met de inkomens van verzekerden via de overheid te verrekenen. Beetje zoals de verhuurdersheffing nu in omgekeerde vorm loopt: een verzekeraar heeft een BSN, krijgt bij een inkomen <30k ca. 50% van de premie gestort door de overheid en 50% van de verzekerde en bij een inkomen >30k moet 100% van de verzekerde komen.
Jouw systeem vraagt wel weer veel van de belastingdienst, vrees ik.

Je zou ook de zorgpremie niet kunnen halveren, maar deels via werkgeverslasten kunnen laten lopen. Dan is het inkomensafhankelijk. Nadeel: de ZZP'er, de mensen met een uitkering en de mensen zonder baan worden geen werkgeverslasten voor betaald. En personeel wordt duurder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 15:14:21 #101
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_193845233
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jouw systeem vraagt wel weer veel van de belastingdienst, vrees ik.

Je zou ook de zorgpremie niet kunnen halveren, maar deels via werkgeverslasten kunnen laten lopen. Dan is het inkomensafhankelijk. Nadeel: de ZZP'er, de mensen met een uitkering en de mensen zonder baan worden geen werkgeverslasten voor betaald. En personeel wordt duurder.
Daar heb je gelijk in, het is weer een uitvoeringslaagje er tussen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_193845263
Waarom komt D66 met dit plan ?
Zijn er andere partijen die hier voorstander van zijn ?
PvdA misschien
pi_193845298
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:17 schreef Geytenbeekje het volgende:
Waarom komt D66 met dit plan ?
Zijn er andere partijen die hier voorstander van zijn ?
PvdA misschien
Bijna alle partijen willen van de toeslagen af. En in het NRC artikel dat ik gelinkt heb kun je lezen waarom Van Weyenberg nu met een initiatiefnota komt: kunnen ze het nu bespreken, experts er bij halen e.d. en dan is de kennis er voor de komende verkiezingen, zodat ze volgend jaar aan de onderhandelingstafel niet kunnen zeggen dat het afschaffen van de toeslagen te ingewikkeld is en dus niet door gaat (zoals we met de herziening van het belastingstelsel lang zagen).

Dat het dan exact dit plan wordt: nee, denk ik niet. Denk ook niet dat Van Weyenberg dat denkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 15:31:34 #104
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193845424
Ik ben benieuwd naar de berekening uit de OP.
De bedoeling is dat er minder geld over en weer gepompt gaat worden. Dus hoe kan dit zoveel geld gaan kosten?
Of zitten die kosten hem vooral in de verhogingen van de uitkeringen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193845874
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik ben benieuwd naar de berekening uit de OP.
De bedoeling is dat er minder geld over en weer gepompt gaat worden. Dus hoe kan dit zoveel geld gaan kosten?
Of zitten die kosten hem vooral in de verhogingen van de uitkeringen?
Ik denk dat die kosten er vooral in zitten dat je niet wil dat mensen die het niet kunnen missen er op achteruit gaan. Dus heb je heel veel zogenaamde 'smeerolie' nodig voor een systeemwijziging als dit in de belastingen. Je wil zorgen dat iedereen minstens hetzelfde krijgt als nu.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193845941
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik ben benieuwd naar de berekening uit de OP.
De bedoeling is dat er minder geld over en weer gepompt gaat worden. Dus hoe kan dit zoveel geld gaan kosten?
Of zitten die kosten hem vooral in de verhogingen van de uitkeringen?
In het NRC artikel staat trouwens wel wat meer:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-aanpakken-a4004327


Verzilverbare heffingskorting is 40 miljard.
Afschaffen toeslagen levert 17 miljard op.

Heb je een gat van 23 miljard.

Van Weyenberg verhoogt de inkomstenbelasting met 9 miljard, schaft de HRA af (weer 9 miljard) en laat de hogere pensioenen belasting betalen (5 miljard). De 23 miljard is dan gedekt.

Het verhogen van het minimumloon, de AOW en het gratis maken van de kinderopvang kost dan weer geld. De halvering van de zorgpremies ook. Uiteindelijk hou je dan een gat van 8 miljard over.


Die verzilverbare heffingskorting is zo hoog om iedere groep behalve de hoogste inkomens en de mensen met de hogere pensioenen er op vooruit te laten gaan, blijkbaar. Maar binnen de groepen blijkbaar grote verschillen, dit zal het dan ook nooit 1-op-1 gaan halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 29 juni 2020 @ 16:21:48 #107
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_193845988
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:31 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik ben benieuwd naar de berekening uit de OP.
De bedoeling is

Onder andere

quote:
dat er minder geld over en weer gepompt gaat worden. Dus hoe kan dit zoveel geld gaan kosten?
Dat is heel simpel. In de zin voorafgaand aan de vraag, geef je een onvolledige weergave van het plan, waarbij je de focus ten onrechte versmald tot slechts dat ene punt, dat op het eerste oog niet zoveel hoeft te kosten. Je vraag komt dus voort uit je onvolledigheid.
pi_193846931
Het kan nog eenvoudiger!

Zorgverzekering: x procent van je inkomen, met een minimum van ¤40 en een maximum van ¤130 per maand (basisverzekering).
Huur: x procent van je maandinkomen (indien beneden modaal), met een maximum van de sociale huurprijs en gepast voor het gehuurde.
Kindgebonden budget: belastingkorting, kinderkorting terug.
Kinderopvang: x procent van je inkomen per dagdeel, per kind.

Geen toeslagen meer nodig!
pi_193846993
Goed plan, alleen ik zou het hele plan gedetailleerd willen lezen. Z'n krantenbericht vat alleen de kern samen.

Ook benieuwd naar waarom ze 4 dagen dagopvang gratis maken en niet de vijfde dag?
De groep mensen die vijf dagen afnemen zijn vooral de Alleenstaande 'doelgroepers'. Oftewel mensen die verplicht een re-integratietraject volgen of jonge dames die een bijstandsuitkering geweigerd wordt omdat de DUO een voorliggende voorziening is, oftewel ze moeten fulltime een studie volgen. Die 'vijfde dag' kunnen ze doorgaans niet zelf betalen van hun stufi.

En zo zullen er wel meer haken en ogen zijn. Op zich ben ik positief adhv wat nu bekent is, maar als er weer elk jaar uitzondering op uitzondering wordt gemaakt wordt het uiteindelijk een gedrocht.

Daarnaast las ik dat het niet op een voorschotsysteem gebaseerd is zoals Toeslagen en de voorschotbetalingen van de inkomstenbelasting.
Maar als het op een jaarinkomen wordt gebaseerd, zal hier ook situaties ontstaan dat je nieuwe inkomen te laat verwerkt is en er daardoor een maand een te hoog bedrag is uitgekeerd.

Of als mensen halverwege het jaar gaan samenwonen en hun verhuizing te laat doorgeven zoals nu ook al gebeurd. Beide krijgen dan onterecht de hoge alleenstaande bedragen.

Kortom, zeer benieuwd naar de details en hoe het plan, nadat iedereen aanpassingen heeft aangedragen er definitief uit gaan zien.
pi_193846998
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 12:36 schreef Janneke141 het volgende:
Dat voorkom je door ze direct over te maken naar de verhuurders, zorgverzekeringen en kinderopvang.
Dat wordt een crime in de uitvoering natuurlijk. Je zit nu al met naverrekeningen op persoonsniveau, maar dat moet dan ook nog geadministreerd en verrekend worden door een partij die daar feitelijk niets mee te maken heeft. Laat staan als je in de tussentijd bent verhuisd of van zorgverzekeraar bent geswitcht. Lijkt me ook niet heel privacybestendig als mijn verhuurder de facto mijn inkomensgegevens van de belastingdienst overhandigd krijgt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_193847009
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:42 schreef Magister_Artium het volgende:
Het kan nog eenvoudiger!

Zorgverzekering: x procent van je inkomen, met een minimum van ¤40 en een maximum van ¤130 per maand (basisverzekering).
Huur: x procent van je maandinkomen (indien beneden modaal), met een maximum van de sociale huurprijs en gepast voor het gehuurde.
Kindgebonden budget: belastingkorting, kinderkorting terug.
Kinderopvang: x procent van je inkomen per dagdeel, per kind.

Geen toeslagen meer nodig!
Maar dan moet dus iedereen je inkomen weten en wat als je een wisselend inkomen hebt (ZZP, uitzendkrachten, nulurencontracten of mensen met een deels variabel loon zoals in de zorg)?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193847015
We krijgen weer geld tijdens verkiezingstijd *O* *O* *O* *O*
pi_193847042
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar dan moet dus iedereen je inkomen weten en wat als je een wisselend inkomen hebt (ZZP, uitzendkrachten, nulurencontracten of mensen met een deels variabel loon zoals in de zorg)?
Richtbedrag met minimum van bijstandsniveau en achteraf door zorgverzekeraar/verhuurder/opvang te verrekenen. Indien loonstroken/contracten van het afgelopen jaar aanwezig, dan die te tonen.
pi_193847081
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:53 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Richtbedrag met minimum van bijstandsniveau en achteraf door zorgverzekeraar/verhuurder/opvang te verrekenen. Indien loonstroken/contracten van het afgelopen jaar aanwezig, dan die te tonen.
Jij vervangt de ene rompslomp door een nog veel grotere rompslomp...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193847096
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 11:48 schreef RTR het volgende:
Kunnen beter huurtoeslag gelijk overmaken naar de verhuurder. Dan gaan mensen het ook niet voor andere dingen gebruiken.
Wat heeft de verhuurder te maken met de informatie of en hoeveel huurtoeslag je krijgt?
Hoe kan je huurtoeslag aan wat anders uitgeven? Je betaalt je huur of je betaalt het niet.
pi_193848292
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat heeft de verhuurder te maken met de informatie of en hoeveel huurtoeslag je krijgt?
Hoe kan je huurtoeslag aan wat anders uitgeven? Je betaalt je huur of je betaalt het niet.
Het heet huurtoeslag en geen tabakstoeslag toch? (y)
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
pi_193850540
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 19:13 schreef RTR het volgende:

[..]

Het heet huurtoeslag en geen tabakstoeslag toch? (y)
Nee, maar of je van de huurtoeslag nou tabak haalt en van je salaris/uitkering je huur betaalt of andersom, maakt niet uit. En bij wanbetalers kan er al beslag gelegd worden op het inkomen, inclusief toeslagen. Je lost dus een niet bestaand probleem op. Doen alsof men in NL massaal de huur niet betaald en het geld ergens anders aan uit geeft is gewoon onzin.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 30 juni 2020 @ 07:31:17 #118
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193854353
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 16:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

In het NRC artikel staat trouwens wel wat meer:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-aanpakken-a4004327

Verzilverbare heffingskorting is 40 miljard.
Afschaffen toeslagen levert 17 miljard op.

Heb je een gat van 23 miljard.

Van Weyenberg verhoogt de inkomstenbelasting met 9 miljard, schaft de HRA af (weer 9 miljard) en laat de hogere pensioenen belasting betalen (5 miljard). De 23 miljard is dan gedekt.

Het verhogen van het minimumloon, de AOW en het gratis maken van de kinderopvang kost dan weer geld. De halvering van de zorgpremies ook. Uiteindelijk hou je dan een gat van 8 miljard over.

Die verzilverbare heffingskorting is zo hoog om iedere groep behalve de hoogste inkomens en de mensen met de hogere pensioenen er op vooruit te laten gaan, blijkbaar. Maar binnen de groepen blijkbaar grote verschillen, dit zal het dan ook nooit 1-op-1 gaan halen.
Dank je, helder verhaal zo.
Ik ben dan nu benieuwd naar de plannen van andere partijen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193859956
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat heeft de verhuurder te maken met de informatie of en hoeveel huurtoeslag je krijgt?
Hoe kan je huurtoeslag aan wat anders uitgeven? Je betaalt je huur of je betaalt het niet.
Het probleem is dat wanneer sommige lieden geld op hun rekening krijgen er niet mee om kunnen gaan. Vandaar de opmerking "tabakstoeslag" van de post hierna.
Hetzelfde probleem heb je met het eigen risico voor patienten. Het zou veel socialistischer zijn om het niet af te schaffen maar om gericht de zwakkeren op 2 januari een extra toeslag te geven en met Hoofdletters te vermelden "Compensatie Eigen Risico". Zodat niet de rijkelui meeprofiteren van de afschaffing eigen risico. Edoch.... de bijschrijving op 2 januari zal waarschijnlijk worden verzilverd in de vorm van zware shag of een aantal blikjes Schültenbrau.
En deze lieden zullen blijven jammeren dat "Het eigen risico" nog steeds van kracht is, en ze zullen door de SP niet worden tegengesproken, want het is toch niet uit te leggen, en ze blijven stemrecht houden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_193859995
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het probleem is dat wanneer sommige lieden geld op hun rekening krijgen er niet mee om kunnen gaan. Vandaar de opmerking "tabakstoeslag" van de post hierna.
Hetzelfde probleem heb je met het eigen risico voor patienten. Het zou veel socialistischer zijn om het niet af te schaffen maar om gericht de zwakkeren op 2 januari een extra toeslag te geven en met Hoofdletters te vermelden "Compensatie Eigen Risico". Zodat niet de rijkelui meeprofiteren van de afschaffing eigen risico. Edoch.... de bijschrijving op 2 januari zal waarschijnlijk worden verzilverd in de vorm van zware shag of een aantal blikjes Schültenbrau.
En deze lieden zullen blijven jammeren dat "Het eigen risico" nog steeds van kracht is, en ze zullen door de SP niet worden tegengesproken, want het is toch niet uit te leggen, en ze blijven stemrecht houden.
Jij hebt echt geen benul hoe het er werkelijk aan toe gaat als je je rekeningen niet betaald, hè? Dat ze dan alles inhouden, ook de toeslagen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193860041
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jij hebt echt geen benul hoe het er werkelijk aan toe gaat als je je rekeningen niet betaald, hè? Dat ze dan alles inhouden, ook de toeslagen?
Ja, als je eenmaal in de shit zit. Dan wordt het moeilijk, en dan wordt alles wel ingehouden. De kunst is om er voor te zorgen dat mensen niet in de problemen komen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_193860060
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ja, als je eenmaal in de shit zit. Dan wordt het moeilijk, en dan wordt alles wel ingehouden. De kunst is om er voor te zorgen dat mensen niet in de problemen komen.
Mensen komen nu in de problemen als toeslagen achteraf teruggevorderd worden, niet als ze ze aan iets verkeerds uitgeven..
pi_193860142
quote:
18s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:37 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Mensen komen nu in de problemen als toeslagen achteraf teruggevorderd worden, niet als ze ze aan iets verkeerds uitgeven..
Ja, dat is dan ook een schandaal. Het één sluit het ander niet uit. Het is op zich een goed idee om bij de "uitgeef-bron" de bedragen al zo veel mogelijk te salderen en niet verwachten dat het uitgekeerde geld op de juiste manier wordt aangewend.
Dat is ook de hele schande van die toeslagen-blunder.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_193860169
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ja, als je eenmaal in de shit zit. Dan wordt het moeilijk, en dan wordt alles wel ingehouden. De kunst is om er voor te zorgen dat mensen niet in de problemen komen.
Je komt vanzelf in de problemen als je je huur niet betaald. Jij doet nu alsof mensen hun geld voor hun huur uitgeven aan andere dingen (en dan zelfs specifiek tabak, wat een stereotypering is dat nou weer...). Dat doen mensen dus gewoon niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193860349
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 15:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je komt vanzelf in de problemen als je je huur niet betaald. Jij doet nu alsof mensen hun geld voor hun huur uitgeven aan andere dingen (en dan zelfs specifiek tabak, wat een stereotypering is dat nou weer...). Dat doen mensen dus gewoon niet.
Het voorbeeld van tabak werd door iemand anders al genoemd. Nou ja, feit is dat veel mensen geld verkeerd uitgeven. Ik heb bij veel bedrijven gewerkt waar loonbeslag wel eens werd toegepast. Het loon an sich was niet eens zo beroerd. Veel van deze lieden waren rokers en drinkers. Daar ligt toch een deel van het probleem.
Vandaar dat ik net als Omtzigt witheet word hoe laconiek overheden denken geld terug te kunnen pakken als je het eerst hebt uitgegeven aan sommige mensen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_193860459
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het voorbeeld van tabak werd door iemand anders al genoemd. Nou ja, feit is dat veel mensen geld verkeerd uitgeven. Ik heb bij veel bedrijven gewerkt waar loonbeslag wel eens werd toegepast. Het loon an sich was niet eens zo beroerd. Veel van deze lieden waren rokers en drinkers. Daar ligt toch een deel van het probleem.
Vandaar dat ik net als Omtzigt witheet word hoe laconiek overheden denken geld terug te kunnen pakken als je het eerst hebt uitgegeven aan sommige mensen.
De problemen bij mensen met redelijke inkomens ken ik (ben een tijd schuldhulpbuddy van diverse mensen geweest). Maar die starten eigenlijk nooit met het niet betalen van de huur.
En ja, een deel rookt of drinkt. Anderen hebben een te dure (lease) auto, huisdieren die ze niet kunnen betalen. Of soms maken ze gewoon niet gebruik van alle mogelijkheden, een heel deel vraagt nooit toeslagen aan.
Dat de problemen ook kunnen beginnen bij de overheid die geld terug vraagt klopt. Maar op zich is dat nooit het enige probleem, aangezien de overheid voor iedereen op zich een mooie betalingsregeling heeft (behalve als je aangemerkt wordt als fraudeur, zoals in de CAV en andere vergelijkbare zaken).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193860505
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

De problemen bij mensen met redelijke inkomens ken ik (ben een tijd schuldhulpbuddy van diverse mensen geweest). Maar die starten eigenlijk nooit met het niet betalen van de huur.
En ja, een deel rookt of drinkt. Anderen hebben een te dure (lease) auto, huisdieren die ze niet kunnen betalen. Of soms maken ze gewoon niet gebruik van alle mogelijkheden, een heel deel vraagt nooit toeslagen aan.
Dat de problemen ook kunnen beginnen bij de overheid die geld terug vraagt klopt. Maar op zich is dat nooit het enige probleem, aangezien de overheid voor iedereen op zich een mooie betalingsregeling heeft (behalve als je aangemerkt wordt als fraudeur, zoals in de CAV en andere vergelijkbare zaken).
Ik had graag gezien dat de CU haar maatschappelijke betrokkenheid als regeringspartner had aangewend om bv eens te pleiten voor de afschaffingen van de Staatsloterlij. Krankzinnig dat zoiets vanuit de overheid wordt aangestuurd, en ook nog met peperdure reclames.
En verder: Waarom zijn de CJIB en de overige overheidsinstellingen onafhankelijk van elkaar?
Het CJIB legt doodleuk de claim neer bij commerciele incassobureaus.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_193862770
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 16:15 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik had graag gezien dat de CU haar maatschappelijke betrokkenheid als regeringspartner had aangewend om bv eens te pleiten voor de afschaffingen van de Staatsloterlij. Krankzinnig dat zoiets vanuit de overheid wordt aangestuurd, en ook nog met peperdure reclames.
Dat lijkt me erg lastig met VVD aan boord, dat kost je dan zo veel goodwill dat je daar heel veel voor moet inleveren. Kun je beter aanwenden voor andere dingen, zoals dit:

https://www.christenunie.(...)-probleemschulden-op
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-mensen-met-schulden
https://www.christenunie.(...)e-en-Leger-des-Heils
https://www.rijksoverheid(...)hulden-te-doorbreken
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193884576
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat lijkt me erg lastig met VVD aan boord, dat kost je dan zo veel goodwill dat je daar heel veel voor moet inleveren. Kun je beter aanwenden voor andere dingen, zoals dit:

https://www.christenunie.(...)-probleemschulden-op
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-mensen-met-schulden
https://www.christenunie.(...)e-en-Leger-des-Heils
https://www.rijksoverheid(...)hulden-te-doorbreken
OK, mooie initiatieven.
Ik ben (net als jij geloof ik) al mijn leven in "finance". Tenenkrommend hoe "simpele boetes" of betalingsachterstanden (pre pay van 30 euro Valentijnsbloemetje tot 600 euro) torenhoog kunnen oplopen.
Top dat jij schuld-buddy bent!
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_193889862
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 08:06 schreef Scorpie het volgende:
Oke, dus mensen die nu een paar duizend euro HRA ontvangen zijn in dit stelsel de sjaak?
Ik niet want HRA is minder dan wat ik zou krijgen..denk ik. Maar ik denk niet dat dit plan erdoor komt. Al die ambtenaren die dan brodeloos worden, dat gaat de overheid niet doen.
pi_193891424
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 14:52 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik niet want HRA is minder dan wat ik zou krijgen..denk ik. Maar ik denk niet dat dit plan erdoor komt. Al die ambtenaren die dan brodeloos worden, dat gaat de overheid niet doen.
Hoe bedoel je dat?
Het is niet dat er nu personeel over is, er is een enorm personeelstekort bij de belastingdienst en uitkeringsinstanties. En dat de toeslagen gaan verdwijnen binnen de volgende kabinetsperiode, lijkt mij wel waarschijnlijk. Niet 1-op-1 met dit plan, lijkt me. Afwachten waar de andere constructieve partijen mee komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')