Ja precies! Wat je allemaal ontdekt in je eigen buurtquote:Op zaterdag 6 juni 2020 00:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja van al mijn wandelingetjes door de buurt
En lekker gegetenquote:Op zaterdag 6 juni 2020 14:47 schreef Zilverberk het volgende:
Goeie snack. Ik ben dik jaloers, Wouda én toffe toren én ook nog een wegwerpcamera volklikken. Coole dag.
Leukquote:Op zondag 14 juni 2020 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 106
Bestemming
Holterberg, Overijssel
Datum / data
Zondag 14 juni 2020
Beweegreden
Lekker wandelen
Vervoer
Trein en benenwagen.
Eten en drinken
Lunchtrommeltje en fles water van huis meegenomen.
Foto's!
De wandeling begon aan de Beukenlaan in Holten, vlak buiten het station. Daar mag je zingen op de fiets
[ afbeelding ]
Even verderop liep ik het bos in. Mooi gebiedje.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na een klein half uurtje bereikte ik de Canadese begraafplaats, behoorlijk indrukwekkend.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na nog een stukje echt struinen dwars door het bos Kwam ik aan bij het Natuurmuseum Holterberg, waar ik gisteravond al een online ticket voor gekocht had.
[ afbeelding ]
Best leuk om eens te zien, mooie diorama's ingericht met opgezette rendieren, herten, wolven, en er staat zelfs een eland. Er is ook een souvenirwinkeltje maar daar vond ik niks nuttigers dan een fles streekwijn. Veel kitsch en speelgoed.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hele verzameling eieren van allerlei vogels daar.
[ afbeelding ]
Wild zwijn, ook opgezet.
[ afbeelding ]
Impressie van de drukte. Hier mag je nog een mountainbike of 200 bij denken.
[ afbeelding ]
Typisch Sallands landschap bij het verlaten van de bosrand.
[ afbeelding ]
Le me na afloop in de trein terug naar huis.
[ afbeelding ]
Stappenteller staat inmiddels al boven de 10.000 vandaag Voor vanmiddag en vanavond nog een speciaalbierproeverijtje en een rondje BBQ op het programma, dus deze keer geen uitgebreide eetfoto's. #Enjoytehgoodlife
Klinkt als een noodzakelijke reis.quote:Op zondag 14 juni 2020 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 106
Bestemming
Holterberg, Overijssel
Datum / data
Zondag 14 juni 2020
Beweegreden
Lekker wandelen
Vervoer
Trein en benenwagen.
Eten en drinken
Lunchtrommeltje en fles water van huis meegenomen.
Foto's!
De wandeling begon aan de Beukenlaan in Holten, vlak buiten het station. Daar mag je zingen op de fiets
[ afbeelding ]
Even verderop liep ik het bos in. Mooi gebiedje.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na een klein half uurtje bereikte ik de Canadese begraafplaats, behoorlijk indrukwekkend.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na nog een stukje echt struinen dwars door het bos Kwam ik aan bij het Natuurmuseum Holterberg, waar ik gisteravond al een online ticket voor gekocht had.
[ afbeelding ]
Best leuk om eens te zien, mooie diorama's ingericht met opgezette rendieren, herten, wolven, en er staat zelfs een eland. Er is ook een souvenirwinkeltje maar daar vond ik niks nuttigers dan een fles streekwijn. Veel kitsch en speelgoed.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hele verzameling eieren van allerlei vogels daar.
[ afbeelding ]
Wild zwijn, ook opgezet.
[ afbeelding ]
Impressie van de drukte. Hier mag je nog een mountainbike of 200 bij denken.
[ afbeelding ]
Typisch Sallands landschap bij het verlaten van de bosrand.
[ afbeelding ]
Le me na afloop in de trein terug naar huis.
[ afbeelding ]
Stappenteller staat inmiddels al boven de 10.000 vandaag Voor vanmiddag en vanavond nog een speciaalbierproeverijtje en een rondje BBQ op het programma, dus deze keer geen uitgebreide eetfoto's. #Enjoytehgoodlife
Ja Was tof! En nog lekker weer Vanaf half drie heeft het continu geregend hier. Ook prima natuurlijk, maar niet om te gaan lopenquote:
Komt wel erg dichtbij zoquote:Op maandag 15 juni 2020 10:32 schreef Molo het volgende:
Wat leuk Fles! Die plek ga ik eens onthouden voor deze zomer
Ik heb geen flauw idee waar Holten ligt hoor. Zal eens googlemepsenquote:
al dat etenquote:Op zaterdag 27 juni 2020 15:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 107
Bestemming
Valkenburg
Gezelschap
Liesj0n
Datum / data
Vrijdag 19 t/m zondag 21 juni 2020
Beweegreden
Wandelen en dringend behoefte aan even eruit.
Vervoer
Treinen, en de benenwagen.
Aanraders
Het landschap is fantastisch. En we hadden ook enorm mazzel met het weer.
Afraders
Mwoa niet echt. Al was ik niet heel erg tevreden over het hotel, maar soit.
Foto's!
Eerst even drie en een half uur met verplicht mondkapje in de trein natuurlijk. Bezetting in de trein viel reuze mee overal.
[ afbeelding ]
Tegen het avondeten kwamen we aan in Valkenburg. Even deze schnitzel verorberd
[ afbeelding ]
Na het eten nog even een wandeling door het stadje gemaakt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De volgende ochtend hadden we de laatste shift voor het ontbijt. Lekker DDR-style in de rij voor eten. Het werd ook echt als in een gaarkeuken op je bord geschept. Zelf iets beetpakken was er niet bij Even goed prima ontbijtje hoor.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier in de verte ons hotel, pal aan de Geul
[ afbeelding ]
Toen begon het wandelen pas echt. We hadden wandelroute 702 van Wandelgidszuidlimburg.com. Helaas hadden we een oude uitgeprinte versie van het hotel dat nog niet door zijn stapeltje van 2014 heen was of zo, waardoor we een keer een stukje extra hebben moeten lopen. Nou ja. Hoe dan ook, hier zwemt Liesje in de Geul, vlak buiten Valkenburg
[ afbeelding ]
Even verderop kwamen we bij een geologisch monument: Een bijna dichtgegroeide kalksteengroeven waar je allerlei mesozoïsche sedimenten mooi aangesneden kunt zien zitten en zo
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nadat we fout en weer goed gelopen waren staken we de spoorlijn over en beklommen we de Däölkesberg, waar we een paar studenten tegenkwamen die bezig waren met veldwerk voor het karteren van verschillende soorten bijen op de bloesem in de weilanden.
[ afbeelding ]
Na een flink eind verder stappen en nadat ik mijn PR op de stappenteller (stond op 13.019 van begin maart) inmiddels verbeterd had, kwamen we bij het lunchpunt. Daar ging een broodje bal er gretig in
[ afbeelding ]
Het eerste deel van de terugweg was eigenlijk een beetje onzin. Kennelijk om de asfaltwegen te vermijden zijn we twee keer een enorm eind over een karrepad gelopen, waarvan de tweede keer omhoog, vol in de bakkende zon. Nog snel even een fotootje van een weiland vol koeien gemaakt.
[ afbeelding ]
Maar uiteindelijk zagen we in de verte Valkenburg liggen. Links de Wilhelminatoren, die puntdaken zijn Thermae 2000.
[ afbeelding ]
Na een welverdiend drankje op een terrasje besloten we pannenkoeken te gaan eten. Eerst even een gezondheidsverklaring invullen natuurlijk. Even kijken of je wel pannenkoekenproof bent.
[ afbeelding ]
Lekker pannenkoekje met spek en kaas
[ afbeelding ]
Daarna was het nekkie er wel af en kon ik moet een moe maar voldaan gevoel mijn bed in
[ afbeelding ]
Zondagochtend zijn we nog even de berg op geweest met de stoeltjeslift voor een rondje op de rodelbaan
[ afbeelding ]
En toen gingen we weer naar huis Ontzettend genoten, waren we echt even hard aan toe Doei!
[ afbeelding ]
Ja goed he Alle salade ook maar opgegetenquote:
Dat is omdat het heel erg meeviel juffrouwquote:Op zaterdag 27 juni 2020 16:00 schreef liesje1979 het volgende:
Jammer dat de file die je veroorzaakte op de rodelbaan niet zo goed te zien is.
Heb je eindelijk een partner gevonden???quote:Op zaterdag 27 juni 2020 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is omdat het heel erg meeviel juffrouw
Schoonheid o/quote:Op zaterdag 27 juni 2020 18:22 schreef MCH het volgende:
[..]
Heb je eindelijk een partner gevonden???
Kost wat moeite, maar uiteindlijkiquote:Op zaterdag 27 juni 2020 18:22 schreef MCH het volgende:
[..]
Lol echt niet.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 18:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat is omdat het heel erg meeviel juffrouw
Ik ga er maar vanuit dat je niet mij bedoelt want jij weet zelf ook wel dat Fles en ik gewoon hele goede vrienden zijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 18:22 schreef MCH het volgende:
[..]
Nou ik ging hard genoeg hoor, dat ze 't lazarus maar krijgenquote:Op zaterdag 27 juni 2020 19:41 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Lol echt niet.
Links zie je ongeveer de normale afstand tussen de rodelaars. Rechts kom jij, omhoog ik stond al boven en had al tijd gehad uit de rodel te stappen, mijn camera te pakken en moest toen nog wachten tot ik je de hoek om zag komen. En we gingen direct na elkaar van start. Achter jou allemaal mensen.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 27 juni 2020 19:41 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Lol echt niet.
Links zie je ongeveer de normale afstand tussen de rodelaars. Rechts kom jij, omhoog ik stond al boven en had al tijd gehad uit de rodel te stappen, mijn camera te pakken en moest toen nog wachten tot ik je de hoek om zag komen. En we gingen direct na elkaar van start. Achter jou allemaal mensen.
[ afbeelding ]
Aan het begin van de baan staat dat wanneer je op iemand achterop rijdt, het altijd de schuld is van de gene die achterop komt. Volgende keer even aangeven bij de start dat ze je de tijd geven.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ik ging hard genoeg hoor, dat ze 't lazarus maar krijgen
quote:Op zaterdag 27 juni 2020 19:41 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Lol echt niet.
[ afbeelding ]
Niemand jankt, is gewoon grappig toch? Ik vond het al moedig dat je het überhaupt deed.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:
En nu is het afgelopen met al dat gejank, ik rodel als een ouwe krant, deal with it .
Ziet er weer goed uitquote:
19,57. Maar dat is dus van de hele dag he. Na afloop zijn we nog de stad in gelopen voor eten en zo. De wandeling zelf was iets van 14 km (inclusief dus dat stuk dat we omgelopen hebben).quote:Op zaterdag 27 juni 2020 20:44 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ziet er weer goed uit
En hoeveel km is dat die 24k stappen?
Lekker lekkerquote:Op zaterdag 27 juni 2020 19:21 schreef MCH het volgende:
[..]
Ouwe zeebonk, hoe is het met je Zweedse snoepje? We zien je nooit meer in de CUL SC.
Moeten zij wetenquote:Op zaterdag 27 juni 2020 21:13 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Lekker lekker
We zien jou op wel meer plekken niet meer
Ah jammer, het zag er zo romantisch uit samen in een zitje.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 19:42 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik ga er maar vanuit dat je niet mij bedoelt want jij weet zelf ook wel dat Fles en ik gewoon hele goede vrienden zijn.
Wel een mooie route. Veel afwisseling in het landschap. Erg tof.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 22:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja dat hadden we ook ja. Op zich was het erg goed beschreven, alleen achterhaald. Naja jammer dan.
Ik zat stiekem ook te hopen.quote:Op zaterdag 27 juni 2020 21:40 schreef MCH het volgende:
[..]
Ah jammer, het zag er zo romantisch uit samen in een zitje.
denk je dat flash nog een keer de rodelbaan induikt?quote:Op zaterdag 27 juni 2020 20:06 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Aan het begin van de baan staat dat wanneer je op iemand achterop rijdt, het altijd de schuld is van de gene die achterop komt. Volgende keer even aangeven bij de start dat ze je de tijd geven.
De eerste keer dat ik rodelde wist ik niet wat bremsen betekendequote:Op zaterdag 27 juni 2020 20:02 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou ik ging hard genoeg hoor, dat ze 't lazarus maar krijgen
Dat maakt t leuker toch?quote:Op zondag 28 juni 2020 11:21 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De eerste keer dat ik rodelde wist ik niet wat bremsen betekende
Jup. Maakt duidelijk dat de borden er enkel ter decoratie staanquote:
quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:48 schreef derLudolf het volgende:
Al die lege sigarettendoosjes is als je als dame 25 bent geworden en nog vrijgezel. Dan ben je een oude doos. Als man zijnde word je tuin vol gehangen met sokken, want je bent dan een oude sok.
Meer dan een kilometer in dat zwembad gezwommen trouwens, dat zijn ongeveer 450 baantjesquote:Op donderdag 9 juli 2020 12:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 108
Bestemming
Bad Bentheim, Duitsland
Datum / data
Maandag 6 t/m woensdag 8 juli 2020
Vervoer
De trein. En veel gelopen.
Aanraders
Uitzicht, kasteel op de rots, gezellig centrum met veel restaurantjes en zo. Rustig hotelletje op 10 minuten buiten het centrum.
Afraders
ALLEEN MAAR NEDERLANDERS. Beetje jammer.
Foto's!
Ik was er al jaren niet meer geweest, in het stadje zelf dan. Maar tegenwoordig hebben ze daar allemaal dit soort toeristische dingen van hun eigen zandsteen gemaakt. Een afbeelding van de Herrgott von Bentheim, waarover later meer.
[ afbeelding ]
Helaas was het een dag van regen en zonneschijn, dus nog voordat ik bij het hotel was kwam de paraplu er aan te pas.
[ afbeelding ]
Na het inkwartieren ging ik weer de stad in. Op weg naar de Burg Bentheim kwam ik onder andere langs dit mooie uitzicht over het bekken van Münster.
[ afbeelding ]
Er tegenover woonde iemand die net gestopt was met roken, denk ik
[ afbeelding ]
Tussen de regendruppels door ging ik verder naar het kasteel. De Burg Bentheim is één van de mooiste en best bewaard gebleven rotskastelen van heel Noord-Duitsland. Voor 5 Euro mag je erop en erin.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het wagenpark.
[ afbeelding ]
De Katharinenkirche in de burcht. Met hangend aan het plafond de dubbele Madonna en tegen de muur de Herrgott von Bentheim, een zandstenen crucifix uit de 11e eeuw. Van 1868 tot 2016 stond het beeld op de binnenplaats van de burcht, daarna is het naar binnen gehaald om het beter tegen de elementen te beschermen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Na zoveel cultuur was het inmiddels tijd voor een uitgestelde lunch aka vroeg diner: De Zigeunerschnitzel. Raar sausje, zal wel prefab geweest zijn. Groentjes ook braaf opgegeten
[ afbeelding ]
Daarna terug naar het hotel, waar het zwembad ondanks corona gewoon open was Waarom het water groen was weet ik niet, maar ik heb er uiteindelijk alle drie de dagen in gelegen en meer dan een kilometer gezwommen. Zwemmen is goed.
[ afbeelding ]
In de avond heb ik een klein rondje gewandeld rondom het hotel, waarbij ik onder andere nog de Bentheimer Wetterstein tegen kwam.
[ afbeelding ]
En verder vooral genoten van het uitzicht en de stilte met een fijn glas bier erbij
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dinsdag begon met een ontbijt in het hotel, niks mis mee
[ afbeelding ]
Toen naar de nabij gelegen Joodse begraafplaats. Bijzonder om te zien, eigenlijk geen plek voor zoiets. Precies bovenop een bergrug, aan beide kanten loopt het hard af. En dikke eiken vol met processierupsengenot.
[ afbeelding ]
Vervolgens besloot ik een boswandeling te gaan maken, waarbij mooie zandsteenformaties te zien waren.
[ afbeelding ]
Helaas had ik me toch een beetje op het terrein verkeken. Hier ben ik dus uiteindelijk helemaal naar boven geklauterd. Maar ik word nu wel een beetje te oud voor deze ongein hoor
[ afbeelding ]
Terug naar de stad maar weer. Op weg naar de Tourist Information het Bismarck-denkmal uit het begin van de vorige eeuw.
[ afbeelding ]
Bij de Tourist Info vond ik een stadsrondwandeling, dus die maar gedaan. Niks mis mee. Die begon uiteraard bij de burcht. Hier zien we de kruittoren.
[ afbeelding ]
Na het Schloßpark en de Drususfelsen bekeken te hebben liep ik door naar de St Johanneskirche waar ik een uurtje gezeten heb om te schuilen voor de regen
[ afbeelding ]
Verder nog eoa kunstzinnig kunstwerk waar blokken zandsteen gezaagd worden, wat dan symbool staat voor hoe wij mensen dag voor dag door het leven bladeren. Of zoiets.
[ afbeelding ]
Eén van de laatste puntjes van de rondwandeling was de Synagogenstiege, een steegje dat ook geschikt was voor ruiters en zelfs voor met paarden bespannen wagens.
[ afbeelding ]
Daarna was het tijd voor een Currywurst mit Pommes en een goeie pot bier
[ afbeelding ]
Dit alles vanaf een originele wankelbank
[ afbeelding ]
Wie meer wil weten over een wankelbank kan kijken in Travelsnack 72 Met filmpje
Nadat dat stappenteller over de 13.000 stond was ik van plan het avondeten in het hotel zelf te nuttigen. Maar helaas, corona, geen avondeten. Dus moest ik weer terug de stad in waar ik bij Steakhouse Zapata gedineerd heb. Daar hebben ze trouwens met afstand de lekkerste serveersters van heel Bentheim maar dat terzijde. Het voorgerecht heette "Poppers". Met roomkaas gevulde jalapeños in een paneerjasje gefrituurd Erg lekker.
[ afbeelding ]
Het hoofdgerecht bestond uit enchilladas con pollo (met kip dus). Ook erg lekker Maar omdat die curryworst pas 3 uur geleden was, zat ik daarna wel heel erg vol. Heb de rijst en de salade maar laten staan
[ afbeelding ]
En gisterochtend nog even 40 baantjes getrokken in dat groene zwembad, en na het ontbijt weer uitgecheckt. Ik was nog van plan om de dag in de stad door te brengen maar vanwege het weer besloot ik maar gewoon weer naar huis te gaan.
[ afbeelding ]
Deze was 59 euro per nacht.quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:43 schreef De_Hertog het volgende:
Leuk weer! Ik zou eens wat vaker kleine uitstapjes richting Duitsland moeten maken, blijft toch een mooi land
Wat betaal je nou voor zo'n hotel met een groen zwembad (en dan niet op St Patrick's Day )?
Wat een leuk weetje.quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:48 schreef derLudolf het volgende:
Mooie snacks weer aus der Grafschaft.
Al die lege sigarettendoosjes is als je als dame 25 bent geworden en nog vrijgezel. Dan ben je een oude doos. Als man zijnde word je tuin vol gehangen met sokken, want je bent dan een oude sok.
Oeh daar was wat te hosselen geweest dus Goeie leer voor de volgende keer Heb het meteen aangepast ook Verklaart ook waarom alles de dag erop weer weg wasquote:Op donderdag 9 juli 2020 12:48 schreef derLudolf het volgende:
Mooie snack weer aus der Grafschaft.
Was je al eens met de trein naar Neuenhaus geweest?
Vooruit nog eentje: het paleis op de Dam is ook van Bentheimer zandsteen.quote:
Ja dat wist ikquote:Op donderdag 9 juli 2020 13:05 schreef derLudolf het volgende:
het paleis op de Dam is ook van Bentheimer zandsteen.
Ah, ik was niet de enige met een dirty mind Goeie snack Fles!quote:
Dildiquote:Op donderdag 9 juli 2020 15:05 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ah, ik was niet de enige met een dirty mind Goeie snack Fles!
Ja zeker, dat komt altijd wel weer goed op eoa manier Maar met mooi weer had ik nog veel meer beleefd want dan was ik woensdag de hele dag nog daar gebleven.quote:Op donderdag 9 juli 2020 23:26 schreef MaJo het volgende:
Goeie snack weer! Jammer wel dat het weer tegenviel, maar je weet je altijd wel te vermaken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die toeterverkoper zag er wel smerig uit zeg.
En dat marktje, ik vermoed dat t vandaag de dag ook zo gaat.
quote:Op zaterdag 25 juli 2020 20:18 schreef Zilverberk het volgende:
Dat ziet eruit als een toffe reis!Ja! En slank!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Ja anders krijgen we nooit coronaquote:Op zaterdag 25 juli 2020 20:18 schreef Zilverberk het volgende:
Die toeterverkoper zag er wel smerig uit zeg.
En dat marktje, ik vermoed dat t vandaag de dag ook zo gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
Toen was ik net zo oud als jij nu, word maar vast bangquote:Op zondag 26 juli 2020 10:34 schreef RockNijntje het volgende:
Jeetje wat was dat land anders toen! Leuke en interessante travelsnack weer .
Ik moest wel gniffelen om die foto met je petje achterstevoren, jij rebel .
Kwekkeboom of Van Dobben.quote:
Ja is echt tof Vijf jaar geleden bestond het ook nog niet hoor. Maar leuk om een keertje geweest te zijn!quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 21:14 schreef Zilverberk het volgende:
Tot jouw trip had ik nog nooit van die hele Marker Wadden gehoord.
Nu wil ik ook. Net de wikipediapagina erover gelezen. Tof project, bizar dat ik het gemist heb.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 22:48 schreef Oceanonix het volgende:
Wat een leuke travelsnack. Goed geschreven het voelde alsof ik er zelf bij was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het zwemmen ging ook hier prima
Meteen na het eten een wandelingetje door het Kurpark gelopen. Hier zijn keurige metalen trappen aangelegd zodat iedereen makkelijk bij de "grotten" kan komen.
In dit Kurpark hebben we ook eindelijk het eerste (en eigenlijk enige) Wassertretbecken van de vakantie waargenomen. Er was ook een Armbecken bij. Niet tegelijk doen, dat is heel ongezond. Als je een Armbecken gedaan hebt moet je minstens 2 uur wachten voordat je een Tretbecken in mag.
Ondergaande zon in het Kurpark, einde van dag 3.
Dag vier begon met een ritje naar de Edersee. Onderweg kwamen we bordjes "Dommelturm" tegen. We dachten hey, dat klinkt als iets waar je op wilt Zo gezegd zo gedaan. En niet de makkelijke wandelroute maar het bulldozerpad haaks op de hoogtelijnen 112 meter geklommen in 525 meter horizontale verplaatsing. Er zaten stukken van 30 % tussen Maar gehaald, en het uitzicht vergoedde veel
Daarna kwamen we in de buurt van Korbach langs het dorpje Goldhausen, waar een uitkijktoren en een kasteelruïne waren. Hier zien we de Georg-Viktor-Turm vanaf de Eisenberg-ruïne.
Daarna door naar de Edersee, waar het in het restaurant van het Naturschutzgebiet Kellerwald-Edersee te moeilijk bleek om gewoon een belegd broodje te serveren. Alleen grote borden schnitzel met friet. Nou ja, dan moet het maar.
Na deze copieuze lunch reden we door naar Asel-Süd, waar de weg ophield. Hier is normaal gesproken een pontje naar de overkant van de Edersee, en kun je waterfietsen huren en zo. Maar niet als het water laag staat. Dan is er niet meer dan het oude stroompje over, EN de brug eroverheen, die tussen 1887 en 1890 gebouwd is. De brug is het best bewaarde bouwwerk in de Edersee. Als het water hoog genoeg staat, vormt de brug een ondiepte op de bodem, en daarom zijn er twee boeien met lange kettingen aan de brug vastgemaakt. Best een bijzondere plek om te zijn eigenlijk
Sommige bootjes liggen ook een beetje kansloos op de kant te liggen.
Een van de boeien.
Blik stroomopwaarts bij laag water.
Iets verderop ligt de Dorfstelle Berich. Berich was een dorpje dat in 1196 gesticht is, en in 1914 ophield te bestaan toen de Edersee het hele zaakje overspoelde. Veel fundamenten en delen van bestrating zijn nog te herkennen bij laag water.
Anyway, hoe laag het water ook staat: rondvaartbootje kan altijd
Daarna hadden we nog wat energie over voor het laatste excursiepuntje van de dag: Schloß Waldeck. Hier ligt het bovenop de rots.
We gingen er naartoe met deze donders hippe kabelbaan uit 1961.
Supersmalle gondeltjes.
Uitzicht over het diepste deel van de Edersee vanaf Schloß Waldeck. Die landengte staat bij normaal waterpeil dus volledig onder water. Dorfstelle Berich ligt rechts net even buiten beeld.
Op de terugweg hadden we beiden goddank ons eigen gondeltje
Nja, dat was het eind van de dag wel, denk ik
Terug in het hotel was de ondergaande zon prachtig de bomen aan het aanlichten
En daarna kon ik nog net even mijn eerste en enige Tretbecken scoren van de hele vakantie.
Ook op het balkon kwamen we niets tekort
Woensdag besloten we het toch even wat rustiger aan te gaan doen. We beperkten ons tot de stad Brilon zelf. Daar is overigens ook genoeg te zien. Zo kwamen we terecht in de Nikolaikirche.
En leerden we even verderop dat je daar terecht kunt voor een heus afval-adviesgesprek
Zeer interessant was ook Museum Haus Hövener, met een flinke afdeling geologie in de kelder, en een lust-tuin.
En natuurlijk de lekkerste pruim die ik sinds lang gebeten heb
De lunch bestond behalve uit twee koppen koffie en twee stukken gebak (bedankt ANWB ) ook nog uit een broodje Bratwurst
Later nog even wat tijd zitten opvouwen in de tuin van het hotel terwijl travelmaat nog een enorme wandeling ondernam Hier zicht op het restaurant (bovenste etage) van het hotel.
Maar even de vega hap gekozen omdat de rest me niet aan stond. Dat was dus ook niet zo'n best idee. Groentegehalte van een frikandel speciaal is hoger (want uitjes).
Voor de donderdag hadden we eigenlijk nog geen plan. Op weg naar de Bilsteinhöhle bij Warstein wilden we de toeristische route pakken zoals altijd. Helaas was deze route iets TE toeristisch. De weg bleek nog niet af te zijn
Even verderop kwamen we bij een oorlogsbegraafplaats uit dus daar zijn we ook maar even gaan kijken. Was ook best mooi eigenlijk. Ondanks de Sauerland-Autobahn op de achtergrond.
Daarna uiteindelijk toch de Bilsteinhöhle bereikt. Hier de ingang van de grot.
Beelden uit de grot zelf. Best leuk om eens te zien als je in de buurt bent. Vijf euro entree per persoon, dikke prima.
Bij de grotten is ook een wildpark, waar je vossen, herten, lynxen en wasberen (maar nu even niet) kunt zien. Een vos:
Herten.
Een lynx. Pal boven hem staat travelmaat een lens te wisselen
Daar dachten we ook te gaan lunchen bij een gigantische herberg. Helaas was de keuken per 1 september gesloten en konden we alleen nog koffie en taart krijgen (die mensen snappen er echt niets van ) dus we zijn doorgereden naar het centrum van Warstein, waar we bij een Schänke een "Pro-Bier-Brett" probeerden
Natuurlijk konden we daar eventueel wel normaal lunchen, maar dat vonden we deze keer niet nodig
Anyway toen was het alweer tegen drie uur en we moesten nog een uurtje terug naar het hotel. Daar aangekomen weer even een half uurtje het zwembad in gedoken tot we aan tafel konden. Daar durfden ze dit "insalata caprese" te noemen. Nou ja het smaakte even goed prima hoor
Er was wel vaker een wat vrije invulling gegeven aan het voorspelde menu, dus wat gaf het. Nog even een avondwandeling door het Kurpark gemaakt en een beetje bijtijds gaan slapen. Vrijdagochtend hebben we nog even genoten van het ontbijt, met o.a. verse honingraat. Leuk om te zien maar verder eigenlijk geen interesse in
En "gelukkig" was het echt ontzettend slecht weer geworden, dus een mooi moment om weer naar huis te gaan.
Conclusie: Best een hoop leuke dingen gedaan en gezien. Maar we hopen echt dat we volgend jaar gewoon WEL naar de Noordkaap kunnen. Dit was gewoon het langste snoepweekendje ooit, en meer niet
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 06-09-2020 20:58:36 ]Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
Voorlaatste foto, jaquote:Op zondag 6 september 2020 20:54 schreef Molo het volgende:
Is dat mett op de laatste foto?
En waren die dramamaaltijden in je hotel? Mijn hemel wat een tragische borden dat
Ziet er verder tof uit, leuk, zulke uitjes
Ik vind niks mis met sucade, goulash of rollade maar dit zijn echt kookkunsten om van te huilen johquote:Op zondag 6 september 2020 21:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Voorlaatste foto, ja
En het avondeten was niet helemaal mijn smaak nee. Op een gegeven moment rundersukade en goulash achter elkaar en de derde dag de dreiging van rollade. Dan wil je wel de vega hap pakken
Het was compleet geweest als daar tuinbonen bij hadden gezetenquote:Op zondag 6 september 2020 21:00 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Voorlaatste foto, ja
En het avondeten was niet helemaal mijn smaak nee. Op een gegeven moment rundersukade en goulash achter elkaar en de derde dag de dreiging van rollade. Dan wil je wel de vega hap pakken
Ja nee keuzes keuzes ditdatquote:
Hier worden bans voor uitgedeeld he, doodswensenquote:Op zondag 6 september 2020 21:30 schreef flipsen het volgende:
Het was compleet geweest als daar tuinbonen bij hadden gezeten
Bleek trouwens een rundervink te zijn. Had ik die goedvrdoeme maar genomenquote:
Het juiste antwoord was geweest: Omdat jij er niet bij was, Catquote:
Heb ik serieus aan zitten denken.quote:Op zondag 6 september 2020 21:35 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Het juiste antwoord was geweest: Omdat jij er niet bij was, Cat
Dubbele faal, dit
Ohhh, tuinbonen.quote:Op zondag 6 september 2020 21:30 schreef flipsen het volgende:
[..]
Het was compleet geweest als daar tuinbonen bij hadden gezeten
Goeie (foto)snack
Jij bent echt raarquote:
Oh ja ook wel Maar daar ging het nou niet overquote:
SCHNAUTZKAPPE!quote:Op maandag 7 september 2020 11:36 schreef Molo het volgende:
Het heet dan ook officieel een neusmondmasker
Bakkesbedekker? Bakkeslap?quote:
Ja, en bijvoorbeeld gewoon kunnen besluiten dat een maaltijdsalade van de EDEKA wel genoeg is qua diner, als je tussen de middag een dikke schnitzel hebt zitten wegschoffelen. Houden we erinquote:Op maandag 7 september 2020 11:25 schreef Oceanonix het volgende:
Dat appartement in Winterberg was echt niet zo'n gek idee. Gewoon zelf bekijken wanneer je wil ontbijten en alleen over je eigen ouwe vel druk hoeven te maken.
quote:Op zondag 6 september 2020 20:41 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 111
Bestemming
Sauerland, Duitsland
Datum / data
Zaterdag 29 augustus t/m vrijdag 4 september 2020
Beweegreden
Doekje voor het bloeden, noem het "zomervakantie". Om het goed te maken: VEEL foto's
Vervoer
Een grijze Hyundai Kona en veel benenwagenwerk.
Aanraders
De Edersee is erg tof. Een stuwmeer waarvan het waterniveau nogal wisselt, en als het laag staat zie je allemaal dingen terug komen die er vroegah waren, maar die na de bouw van de stuwdam onder water kwamen te staan.
Afraders
Nja ik weet niet wat we precies verkeerd gedaan hebben, maar we moesten eigenlijk elke dag om kwart voor 8 aan het ontbijt zitten om de hordes ouwe vellen voor te blijven. Niet mijn idee van vakantie eigenlijk.
Voedsel
Ja meer dan genoeg. Volgende keer geen halfpension meer wat mij betreft.
Drank
Bier ja. Nogal wiedes.
Foto's!
Een eerste blik op heuvelachtig terrein
[ afbeelding ]
Eerst langs Schmallenberg, waar we al eens eerder voor een dichte deur gestaan hadden bij sokkenfabriek Falke. Met provisorisch mondkapje mochten we naar binnen.
[ afbeelding ]
Met hip wespen-aantrekkend company-branded mondkapje mochten we weer naar buiten.
[ afbeelding ]
Even later kwamen we aan bij het eerste hotel, de Hesborner Kuckuck in u raadt het al, Hesborn. Er is daar ook een kunstzinnige metaalbewerker in het dorp dus veel huizen hadden dit soort dingen in de tuin staan.
[ afbeelding ]
Wij alvast een stukje wandelen, even het dorp uit was de Marienkapelle. Niet al te bijzonder, maar leuk om te zien.
[ afbeelding ]
Terug bij het hotel even het zwembad gecheckt. Dat was tamelijk blauw.
[ afbeelding ]
Volgende ochtend zouden we naar de Bollerbergturm gaan, maar na een draak van een nacht vond ik er dat toch iets te veel aan. Ik hield het bij een kleiner rondje door het dorp. Travelmaat ging wel naar de toren. Ik heb hier een kwartier staan wachten tot ik hem boven op de toren zag verschijnen toen ik een appje kreeg dat de toren vanwege renovatie gesloten was
[ afbeelding ]
Dus maar weer doorgelopen het dorp in. Daar was een hokje met een koelkast waar allerlei boerenproducten verkocht werden.
[ afbeelding ]
Verderop nog even een oude steengroeve bekeken waar prachtige geologische dingen te zien waren
[ afbeelding ]
Enfin, ik was dus hoe dan ook veel eerder terug in het hotel, dus maar even op het terras gaan zitten.
[ afbeelding ]
Later die middag zijn we nog even een rondje door de buurt gaan rijden, ook mooi.
[ afbeelding ]
Maandag was de dag dat we verkasten naar het tweede hotel, 50 km noordelijker. We reden via Winterberg, waar we de bron van de Ruhr ontdekten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In Winterberg bezochten we een kerk. Nou ja, dat had weinig zin, want zo zie je dus niks. Gelukkig hebben we de foto's nog.
[ afbeelding ]
Ook in Winterberg: dit uiterst sportieve beeldhouwwerk op een marktplein.
[ afbeelding ]
Omdat travelmaat Platinum lid van de ANWB is kregen we ook allerlei extra gratiesj dingen. Zo mochten we in Winterberg gratis migetgolfen of de tafelvariant ervan: "pit-pat". Dus wij lekker pit-pat, ik gewonnen
[ afbeelding ]
Daarna en na de gratis koffie met Windbeutel, nog even geluncht met een worst-kaas-scenario.
[ afbeelding ]
Toen we dat bijna op hadden kwam @:Oceanonix eraan dus zijn we nog even gezellig een uurtje blijven zitten. Daarna doorgereden naar Brilon waar we incheckten in Hotel am Kurpark. Onderweg naar het zwembad kwam ik dit interessante ding tegen. Al moest ik zelf stiekem meteen denken aan een andere achtvuldigheidDie honingraad lijkt me niet zo Coronaproef al moet ik zeggen ik het ontbijten in een andere deelstaat ook niet zo fantastisch vond, daar moest ik alles aanwijzen en pakte iemand anders het voor jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Het zwemmen ging ook hier prima
[ afbeelding ]
Meteen na het eten een wandelingetje door het Kurpark gelopen. Hier zijn keurige metalen trappen aangelegd zodat iedereen makkelijk bij de "grotten" kan komen.
[ afbeelding ]
In dit Kurpark hebben we ook eindelijk het eerste (en eigenlijk enige) Wassertretbecken van de vakantie waargenomen. Er was ook een Armbecken bij. Niet tegelijk doen, dat is heel ongezond. Als je een Armbecken gedaan hebt moet je minstens 2 uur wachten voordat je een Tretbecken in mag.
[ afbeelding ]
Ondergaande zon in het Kurpark, einde van dag 3.
[ afbeelding ]
Dag vier begon met een ritje naar de Edersee. Onderweg kwamen we bordjes "Dommelturm" tegen. We dachten hey, dat klinkt als iets waar je op wilt Zo gezegd zo gedaan. En niet de makkelijke wandelroute maar het bulldozerpad haaks op de hoogtelijnen 112 meter geklommen in 525 meter horizontale verplaatsing. Er zaten stukken van 30 % tussen Maar gehaald, en het uitzicht vergoedde veel
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daarna kwamen we in de buurt van Korbach langs het dorpje Goldhausen, waar een uitkijktoren en een kasteelruïne waren. Hier zien we de Georg-Viktor-Turm vanaf de Eisenberg-ruïne.
[ afbeelding ]
Daarna door naar de Edersee, waar het in het restaurant van het Naturschutzgebiet Kellerwald-Edersee te moeilijk bleek om gewoon een belegd broodje te serveren. Alleen grote borden schnitzel met friet. Nou ja, dan moet het maar.
[ afbeelding ]
Na deze copieuze lunch reden we door naar Asel-Süd, waar de weg ophield. Hier is normaal gesproken een pontje naar de overkant van de Edersee, en kun je waterfietsen huren en zo. Maar niet als het water laag staat. Dan is er niet meer dan het oude stroompje over, EN de brug eroverheen, die tussen 1887 en 1890 gebouwd is. De brug is het best bewaarde bouwwerk in de Edersee. Als het water hoog genoeg staat, vormt de brug een ondiepte op de bodem, en daarom zijn er twee boeien met lange kettingen aan de brug vastgemaakt. Best een bijzondere plek om te zijn eigenlijk
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sommige bootjes liggen ook een beetje kansloos op de kant te liggen.
[ afbeelding ]
Een van de boeien.
[ afbeelding ]
Blik stroomopwaarts bij laag water.
[ afbeelding ]
Iets verderop ligt de Dorfstelle Berich. Berich was een dorpje dat in 1196 gesticht is, en in 1914 ophield te bestaan toen de Edersee het hele zaakje overspoelde. Veel fundamenten en delen van bestrating zijn nog te herkennen bij laag water.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Anyway, hoe laag het water ook staat: rondvaartbootje kan altijd
[ afbeelding ]
Daarna hadden we nog wat energie over voor het laatste excursiepuntje van de dag: Schloß Waldeck. Hier ligt het bovenop de rots.
[ afbeelding ]
We gingen er naartoe met deze donders hippe kabelbaan uit 1961.
[ afbeelding ]
Supersmalle gondeltjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uitzicht over het diepste deel van de Edersee vanaf Schloß Waldeck. Die landengte staat bij normaal waterpeil dus volledig onder water. Dorfstelle Berich ligt rechts net even buiten beeld.
[ afbeelding ]
Op de terugweg hadden we beiden goddank ons eigen gondeltje
[ afbeelding ]
Nja, dat was het eind van de dag wel, denk ik
[ afbeelding ]
Terug in het hotel was de ondergaande zon prachtig de bomen aan het aanlichten
[ afbeelding ]
En daarna kon ik nog net even mijn eerste en enige Tretbecken scoren van de hele vakantie.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ook op het balkon kwamen we niets tekort
[ afbeelding ]
Woensdag besloten we het toch even wat rustiger aan te gaan doen. We beperkten ons tot de stad Brilon zelf. Daar is overigens ook genoeg te zien. Zo kwamen we terecht in de Nikolaikirche.
[ afbeelding ]
En leerden we even verderop dat je daar terecht kunt voor een heus afval-adviesgesprek
[ afbeelding ]
Zeer interessant was ook Museum Haus Hövener, met een flinke afdeling geologie in de kelder, en een lust-tuin.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En natuurlijk de lekkerste pruim die ik sinds lang gebeten heb
[ afbeelding ]
De lunch bestond behalve uit twee koppen koffie en twee stukken gebak (bedankt ANWB ) ook nog uit een broodje Bratwurst
[ afbeelding ]
Later nog even wat tijd zitten opvouwen in de tuin van het hotel terwijl travelmaat nog een enorme wandeling ondernam Hier zicht op het restaurant (bovenste etage) van het hotel.
[ afbeelding ]
Maar even de vega hap gekozen omdat de rest me niet aan stond. Dat was dus ook niet zo'n best idee. Groentegehalte van een frikandel speciaal is hoger (want uitjes).
[ afbeelding ]
Voor de donderdag hadden we eigenlijk nog geen plan. Op weg naar de Bilsteinhöhle bij Warstein wilden we de toeristische route pakken zoals altijd. Helaas was deze route iets TE toeristisch. De weg bleek nog niet af te zijn
[ afbeelding ]
Even verderop kwamen we bij een oorlogsbegraafplaats uit dus daar zijn we ook maar even gaan kijken. Was ook best mooi eigenlijk. Ondanks de Sauerland-Autobahn op de achtergrond.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daarna uiteindelijk toch de Bilsteinhöhle bereikt. Hier de ingang van de grot.
[ afbeelding ]
Beelden uit de grot zelf. Best leuk om eens te zien als je in de buurt bent. Vijf euro entree per persoon, dikke prima.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij de grotten is ook een wildpark, waar je vossen, herten, lynxen en wasberen (maar nu even niet) kunt zien. Een vos:
[ afbeelding ]
Herten.
[ afbeelding ]
Een lynx. Pal boven hem staat travelmaat een lens te wisselen
[ afbeelding ]
Daar dachten we ook te gaan lunchen bij een gigantische herberg. Helaas was de keuken per 1 september gesloten en konden we alleen nog koffie en taart krijgen (die mensen snappen er echt niets van ) dus we zijn doorgereden naar het centrum van Warstein, waar we bij een Schänke een "Pro-Bier-Brett" probeerden
[ afbeelding ]
Natuurlijk konden we daar eventueel wel normaal lunchen, maar dat vonden we deze keer niet nodig
[ afbeelding ]
Anyway toen was het alweer tegen drie uur en we moesten nog een uurtje terug naar het hotel. Daar aangekomen weer even een half uurtje het zwembad in gedoken tot we aan tafel konden. Daar durfden ze dit "insalata caprese" te noemen. Nou ja het smaakte even goed prima hoor
[ afbeelding ]
Er was wel vaker een wat vrije invulling gegeven aan het voorspelde menu, dus wat gaf het. Nog even een avondwandeling door het Kurpark gemaakt en een beetje bijtijds gaan slapen. Vrijdagochtend hebben we nog even genoten van het ontbijt, met o.a. verse honingraat. Leuk om te zien maar verder eigenlijk geen interesse in
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En "gelukkig" was het echt ontzettend slecht weer geworden, dus een mooi moment om weer naar huis te gaan.
[ afbeelding ]
Conclusie: Best een hoop leuke dingen gedaan en gezien. Maar we hopen echt dat we volgend jaar gewoon WEL naar de Noordkaap kunnen. Dit was gewoon het langste snoepweekendje ooit, en meer niet
Iehwwww, vezels en vitamines.quote:Op maandag 7 september 2020 11:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, en bijvoorbeeld gewoon kunnen besluiten dat een maaltijdsalade van de EDEKA wel genoeg is qua diner, als je tussen de middag een dikke schnitzel hebt zitten wegschoffelen. Houden we erin
Ik raak meestal verstopt op reis. Scheelt ook in het aantal vieze wc's dat je moet bezoeken.quote:Op maandag 7 september 2020 11:54 schreef MCH het volgende:
[..]
reisdiarree omdat je thuis normaal gesproken veel gezonder eet
ja maar ja, thuisblijven doen we al vaak genoeg met z'n allenquote:Op vrijdag 11 september 2020 08:33 schreef RockNijntje het volgende:
Lekker reisje . Wel een hoog mondkapjegehalte voor iemand die daar eigenlijk geen zin in had.
Zeker waar . Ik vond het alleen eventjes opvallend omdat ik door landen van je originele plannen heen aan het reizen ben en nog geen mondkapje op heb gehad .quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja maar ja, thuisblijven doen we al vaak genoeg met z'n allen
Vervoerquote:Op vrijdag 2 oktober 2020 19:18:24 schreef Dr_Flash het volgende:
geef me eens een leuk plan voor dit weekend. Zou ik een nachtje naar een Waddeneiland kunnen of zo?
De plasticsoep vaart er wel bij moet je maar denkenquote:Op zondag 4 oktober 2020 21:25 schreef Budapestenaar het volgende:
Leuk tripje! Goeie schnitzel! Maar wat een ingewikkeld gedoe met dat ontbijt
Nee helemaal niet. Ik ben een lurker, maar lees met plezier je verslagen en ben altijd blij als er weer iets opstaat. Doorgaan jij dus! Travelsnacks is (ik zal voortaan dus ook maar posten hier)quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:
steeds minder reactie hier. Lijkt of het idee een beetje uitgewerkt is
Nou dan heb jij ff mazzel, double play vanavondquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 23:23 schreef alopio het volgende:
[..]
Nee helemaal niet. Ik ben een lurker, maar lees met plezier je verslagen en ben altijd blij als er weer iets niet opstaat. Doorgaan jij dus! Travelsnacks is (ik zal voortaan dus ook maar posten hier)
Nee hoor. Ik lees ze met veel plezier!quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Hier ben ik het zeer mee eensquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:40 schreef Eix het volgende:
Ik vind het anders wel tof om te lezen hoor!
Dan is nummer 114 eigenlijk ook eenquote:
Wanneer gaan we weer een keer die sterke troep die ik eigenlijk best lekker vond drinken?quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 23:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dan is nummer 114 eigenlijk ook een
extraatje ook voor jou
In Albanië? Moet je bij de Specialist zijnquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 23:45 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Wanneer gaan we weer een keer die sterke troep die ik eigenlijk best lekker vond drinken?
@liesje1979 we moeten terugquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 23:57 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
In Albanië? Moet je bij de Specialist zijn
Inderdaad. En ik zou ook nog wel een keer terug willen naar die bunker van ome Enver. Die vond ik echt tofquote:
dikke mafkees. Wat dat betreft kan ik je de Site of Remembrance in Shkodër wel aanraden. Als de keroownaas weer voorbij zijn natuurlijk.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 00:07 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Inderdaad. En ik zou ook nog wel een keer terug willen naar die bunker van ome Enver. Die vond ik echt tof
Ben je daar geweest dan? Ik denk dat ik nog wel een keer terug ga naar Albanië.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 00:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
dikke mafkees. Wat dat betreft kan ik je de Site of Remembrance in Shkodër wel aanraden. Als de keroownaas weer voorbij zijn natuurlijk.
dit jaar nog.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 00:45 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ben je daar geweest dan? Ik denk dat ik nog wel een keer terug ga naar Albanië.
Ik wil zo graag!! En als jullie mee gaan is dat helemaal tof, Albanie reünie. Misschien dan deels huurauto, deels OV omdat het OV en de mensen gewoon zo tof is/zijn. Een dan met de auto naar de kaap. oeh oeh.quote:
Mijn laatste reisje, als je Griekenland niet mee telt. Waar ik wel zo dankbaar voor ben ook.quote:
Ik word er vooral een beetje depressief van, omdat we voorlopig nergens heen gaanquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:
ik verlies em regelmatig uit het oogquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Zowel Fok! als de echte wereld zit in in en crisis voor als je het nog niet door hadquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Black Puddingquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 22:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 114
Bestemming
Drymen, Schotland
Datum / data
30 maart - 2 april 2017
Foto's!
Haven van IJmuiden. Een drommels mooie Lotus Evora gaat ook met ons mee naar Schotland
[ afbeelding ]
Lekker biertje op het skydek
[ afbeelding ]
Nog een dikke boot die uit IJmuiden naar Engeland gaat.
[ afbeelding ]
uiteindelijk maar eens aan tafel als er buiten niks meer te zien is.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Juist op dat moment was ook een ander hobby van me weer aan het ontluiken, daar zullen we het verder maar niet over hebben
[ afbeelding ]
Op naar het noorden
[ afbeelding ]
Het station voor Chathill (for Seahouses)
[ afbeelding ]
De stationsnaambordjes waren niet allemaal even gaaf meer en zo
[ afbeelding ]
Daarna dus een dikke boottocht naar de Farne Islands
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kelpies by the helix, en paar kunstzinnige paardenkoppen bij Falkirk.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Falkik Wheel, een dikke scheepslift
[ afbeelding ]
De volgende ochtend, ontbijt in het hotel
[ afbeelding ]
Le Me tegenover het hotel in Drymen. "Drimmen" sowieso een rare naam, dry men.
[ afbeelding ]
Oh ja treintjes, hi Nick . Hier rijdt er eentje het station van Alexandria binnen aan de zuidelijke oever van Loch Lomond.
[ afbeelding ]
Loch Lomond
[ afbeelding ]
Falls of Falloch
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Killin, Falls of Dochart
[ afbeelding ]
Laatste dag in Drymen, we gaan langzaamaan weer naar huis.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grens van Engeland en Schotland in Northumberland.
[ afbeelding ]
En weer terug op de boot naar huis
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Foto 6 is kapot inderdaad.quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 10:08 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben nu vooral benieuwd naar de ontluikende hobby foto, die kan ik niet zien namelijk.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel snacks we nog uit de oude doos mogen verwachten.
Goede teaser wel :-)quote:Op zaterdag 31 oktober 2020 10:08 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben nu vooral benieuwd naar de ontluikende hobby foto, die kan ik niet zien namelijk.
Ik ben toch wel benieuwd hoeveel snacks we nog uit de oude doos mogen verwachten.
Wat een geluksdag opperbaad Flesquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 23:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou dan heb jij ff mazzel, double play vanavond
Die smerige Albanese Rakia is echt lekkerquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 00:55 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Ik wil zo graag!! En als jullie mee gaan is dat helemaal tof, Albanie reünie. Misschien dan deels huurauto, deels OV omdat het OV en de mensen gewoon zo tof is/zijn. Een dan met de auto naar de kaap. oeh oeh.
Maar helaas leef ik de laatste tijd een beetje passief want er kan niets. Wel toffe herinnerringen.
@:Hallojoo je bedoelt die smerige Albanese Rakia.
Ik drink best veel thee trouwensquote:Op zaterdag 31 oktober 2020 00:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Haha nee Hallojo drinkt alleen maar thee nou goed
Mwoa sommige kopjes wil ik gemakshalve nog weleens overslaan ja. Maar het gaat toch om de foto's uiteindelijkquote:Op zondag 1 november 2020 06:36 schreef Barreltje het volgende:
Hier ook een lurker.. altijd leuk de snacks.. het valt me wel op dat de layout even anders is geworden...
Leuk! Jammer van de gemiste kipquote:Op zondag 15 november 2020 17:34 schreef Dr_Flash het volgende:
Fles' Travelsnacks, part 115
Bestemming
Holterberg, Overijssel. Gewandeld van Nijverdal naar Holten.
Datum / data
Zondag 15 november 2020
Beweegreden
Herfst. En ik ontdekte vrijdagavond dat de Sallandse Heuvelrug de enige plek in Nederland is waar nog wilde korhoenders voor (zouden) komen. En wandelen. Wandelen is goed voor je Overigens had ik de zuidflank van de Holterberg in juni al verkend, zie Travelsnack #106.
Vervoer
Twee interessante treinen. Als eerste de Pimpel-Express (aka Intercity Berlijn) naar Almelo, en daar de Blauwnet Flirt naar Nijverdal. Sinds de elektrificatie een paar jaar geleden heb ik dat traject nog nooit bereden. Nu in ieder geval voor een deel Terug een vervangende bus vanwege werkzaamheden.
Voorbereidingen
Ik wilde eigenlijk gisteren al gaan maar het weer stond me niet aan. Gisteren flink gegeten en lekker vroeg naar bed, vanochtend was het prima weer, dus het er maar op gewaagd
Aanraders
Ik had een routebeschrijving van Wandelnet, ging prima. Niet één keer verkeerd gelopen of echt moeten zoeken. En de herfstkleuren overal hè, prachtig
Afraders
Nou ja ik stond op enig moment aan het begin van de open heidevlakte, staat er doodleuk "volg dit pad 1,8 km lang". Oei. Daar waait het. Leerpuntje: De routebeschrijving van tevoren thuis even doorlezen zodat je niet voor dit soort verrassingen komt te staan. En je moet behoorlijk doorlopen als je een beetje lekker op de aansluitingen wilt uitkomen. Okee of ik had er een uur langer over moeten doen maar toen regende het inmiddels.
Oh en geen korhoender gezien trouwens. Schijnen ook vrijwel uitgestorven te zijn
Voedsel
Dikke broodtrommel vol meegenomen. Vier boterhammen en nog wat powerreepjes en twee appels. Uiteindelijk heb ik alleen de boterhammen opgegeten.
Drank
Water.
Toiletten
Nee. Wel vlak na Nijverdal even de grondwaterstand in het bos aangevuld maar niemand heeft dat gezien
Foto's!
Ook de Duitsers nemen de keroownaas serieus.
[ afbeelding ]
Dus le me zonder bril in de Pimpel.
[ afbeelding ]
Het bezoekerscentrum in Nijverdal. Net verscholen achter een boom, de koepel van de sterrenwacht.
[ afbeelding ]
Heerlijk doorkijkje in het bos vlakbij Nijverdal. Toen de zon nog scheen.
[ afbeelding ]
Na een kilometer of vier kom je bij een uitzichtpunt waarvandaan je bij heel helder weer in de verte Zwolle kunt zien liggen. Op de voorgrond een smeltwaterdal uit de voorlaatste ijstijd (ca. 150.000 jaar geleden).
[ afbeelding ]
Nog een kijkje over dit prachtige gebied.
[ afbeelding ]
Als je de Nijverdalse Bergweg oversteekt kom je terecht in het volgende smeltwaterdal, wat een heel groot heidegebied is tegenwoordig. Aan de rand van dit gebied vond ik een prachtige vliegenzwam
[ afbeelding ]
En een heel heel oude boom
[ afbeelding ]
De wind deed best even pijn aan de oortjes, maar gelukkig had ik een of ander fleece kraagding mee. Dun, licht, maar toch best fijn en op allerlei manieren in te zetten
[ afbeelding ]
Midden op de hei nog even een stukje tempo gelopen de berg op (in van dat paardrijzand met wind tegen, viel echt niet mee) omdat ik boven op een heuvel een bankje zag wat vrij was. En tot dat moment had ik best heel erg veel mensen gezien en bezette bankjes dus ik wilde daar per se als eerste zijn om er dibs op te leggen natuurlijk. Maar de meeste mensen waren blijkbaar dagjesmensen die in de buurt van Nijverdal wandelden, en maar weinigen gingen heel die berg over. Dus anyway, ik had dat bankje. Lunch op het bankje
[ afbeelding ]
Uiteindelijk kwam er een eind aan de heide en liep ik het bos van Landgoed De Noetselenberg in. Prachtige gouden kleurigheid alles ditdat
[ afbeelding ]
Na weer een heel eind door het bos kwam ik bij het hoogste punt van de route uit op 55 meter boven zeeniveau. Iets verderop is het allerhoogste punt van heel de Sallandse Heuvelrug, de Grote Koningsbelt op 75,5 m +NAP. Bij het uitzichtpunt staat een maquette waarop staat wat allemaal hoe ver weg is en zo.
[ afbeelding ]
Als je eenmaal van dat punt af bent is het nog een paar honderd meter naar de Oude Hellendoornseweg die je gewoon 3,5 km kaarsrechtuit moet volgen en dan ben je bij het station van Holten. Vlak voor Holten staat nog een of ander klokkenspel in de berm, dus ja ik moest daar even aan zitten
[ afbeelding ]
Nog vlakbijer het station is een klein uitkijkpunt, genaamd "De Beuk".
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En gelukkig was ik ruim op tijd voor de treinvervangende bus terug naar Deventer. Heb wel flink doorgelopen om de hele wandeling in 3:40 af te ronden. Misschien 10 minuten stil gezeten alles bij elkaar. Maar ja als je die bus niet haalt zit je een uur in de regen in een Holte(n) waar NIKS open is Dusjah dat wil je ook niet. Hoe dan ook, een prima zondagochtend / middagbesteding
[ afbeelding ]
Doei
Ja, ik frituur wel een kipkrokantschnitzel in hun naam vanavond of zoquote:
quote:Op zondag 15 november 2020 17:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, ik frituur wel een kipkrokantschnitzel in hun naam vanavond of zo
quote:Op zondag 15 november 2020 17:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, ik frituur wel een kipkrokantschnitzel in hun naam vanavond of zo
Meh, ben bang dat het een opgegeven zaak is voor zequote:Op zondag 15 november 2020 18:06 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ga je nog een keer terug om te checken of je dan wel een kip ziet?
Tof verslag weer trouwens
quote:Het Korhoen
Het korhoen was tot begin 20ste eeuw een veel
voorkomende vogel op akkers en heidevelden. Maar de
laatste jaren is het aantal korhoenders in heel
Zuidwest-Europa flink gedaald. In ons land komt deze
vogel alleen nog voor op de Sallandse Heuvelrug. Telde
men in 1989 nog 29 hanen, in 2011 waren het er nog
maar 4. Nu zijn er waarschijnlijk nog 2 hanen en
ongeveer 10 hennen. Om de daling tegen te gaan,
werden in 2013 een paar korhoenders uit Zweden met
weinig succes bijgeplaatst. De komende jaren zijn
kritiek voor het voortbestaan van het korhoen.
Had ook gekund ja Heb het maar bij een Rochefort 10 gelatenquote:Op zondag 15 november 2020 18:35 schreef Oceanonix het volgende:
Je kan toch een Famous Grouse nemen na zo'n tocht?
Niet zo blije fantquote:Op zaterdag 5 december 2020 18:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Sinterklaaskadootje voor alle fans
Fles' Travelsnacks, part 116
Bestemming
Nepal
Datum / data
Januari 1999
Aanraders
Heeft weinig zin om het daar nu over te hebben. Er is sindsdien een aardbeving en een paleisrevolutie over het land gegaan dus het zal nu waarschijnlijk wel heel anders zijn. Misschien is de armoede nog wel hetzelfde trouwens.
Afraders
Niet genoeg tijd nemen voor alles. Er is gewoon zo ontzettend veel te zien en alles is zo ontzettend anders als je gewend bent. Meer is niet altijd beter. Al is heel veel wel heel goed trouwens
Voedsel
Kan me niet herinneren dat ik ergens ziek van geworden ben. Al heb ik wel een paar keer mijn hoofd weggedraaid bij het bereiden ervan
Drank
O.a. Tungba, een Tibetaans drankje waarbij warm water op kiemen van eoa graag gegoten werd. Na wat gepruttel zou dat bier op moeten leveren. Nou met heel veel fantasie misschien.
Toiletten
Toiletten?
Foto's!
Tussenstop op Sjarjah om bij te tanken. De landingsbaan van Tribhuvan Airport in Kathmandu is te kort voor vliegtuigen die groot genoeg zijn om AMS-KTM in één ruk af te leggen, vandaar.
[ afbeelding ]
Maat van me was ook mee. Eigenlijk zijn al deze foto's van hem Hier lopen we ergens in Kathmandu.
[ afbeelding ]
De Bodnath Stupa, misschien wel de grootste stupa ter wereld.
[ afbeelding ]
Hier staan mijn zusje en ik vanaf een brug over een rivier te kijken naar een openlucht-cematie aan de oever van die rivier.
[ afbeelding ]
De armen nemen na afloop de bruikbare stukken brandstof weer mee...
[ afbeelding ]
Drie heilige mannen ergens in Kathmandu.
[ afbeelding ]
Schitterend houtsnijwerk. Onder andere gemaakt door mensen die nog nooit olifanten hebben zien neuken
[ afbeelding ]
Typisch soort voertuig voor een typisch soort woning.
[ afbeelding ]
Onderweg naar de laagvlakte Terai kwamen we tientallen van dit soort trucks en bussen tegen. Het onderscheid tussen truck en bus vervaagt daar een beetje.
[ afbeelding ]
Een brug naar een dorpje ergens onderweg tussen Kathmandu en de Terai. De weg was overigens zo slecht dat trucks en bussen harder reden dan personenauto's om de simpele reden dat ze grotere wielen hebben. Proberen een Nepalees de betekenis van het woord "maximumsnelheid" uit te leggen is vrij zinloos De enige plek in het land waar je 120 km/h zou kunnen rijden is Tribhuvan Airport.
[ afbeelding ]
Aangekomen in de Terai staan er wat Jeeps klaar voor een tochtje door de savanne.
[ afbeelding ]
Daar sliepen we in Tiger Camp, waar ze gelukkig ook een beer garden hebben
[ afbeelding ]
In de mist worden wat fietsers met een soort kano-pont overgezet.
[ afbeelding ]
Krokodillen en alligatoren hebben ze daar ook. Geen idee welke van de twee dit is trouwens.
[ afbeelding ]
Hier staan maat en ik en nog wat toeristen bij de buffels te kijken hoe de jeep naar de overkant rijdt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De vlgende ochtend gingen we op olifantensafari. Tegenwoordig best wel fout, hoewel mogelijk nog steeds niet helemaal uitgebannen. Weet ik eigenlijk niet. Toen kon het gewoon in ieder geval. Hier staan we in de rij om op te stappen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Onderweg kwamen we ook een neushoorrn tegen
[ afbeelding ]
Gelukkig waren ze ook toen al druk met natuurbescherming. Hier staan we bij één of ander wildpark.
[ afbeelding ]
Maat en ik bij een kar met groenten
[ afbeelding ]
Typisch Nepalese keuken.
[ afbeelding ]
Een paar dagen later gingen we naar Pokhara om zicht op de Himalaya te hebben. Hier waren we te laat voor de zonsopkomst, volgende dag ging het beter.
[ afbeelding ]
Een enorm hoge berg. Niet de Annapurna en waarschijnlijk ook niet de Dhaulagiri, maar wel iets daar in de buurt. Wie het weet mag het zeggen
[ afbeelding ]
Zonsopkomst boven de Himalaya
[ afbeelding ]
We namen een kleine Beechcraft terug van Pokhara naar Kathmandu, waar we nog een paar dagen bleven.
[ afbeelding ]
En in Kathmandu dronken we dus Tungba. Nja
[ afbeelding ]
Lekker pakjesavond vieren allen, en tot de volgende keer maar weer PS de "oude doos" is nu wel een beetje leeg.
Nee waarschijnlijk niet iddquote:
Nee één van die andere joekels daar. Everest is meer naar het oosten.quote:
Ah!quote:Op zaterdag 5 december 2020 18:31 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nee één van die andere joekels daar. Everest is meer naar het oosten.
Idd, liefde op het eerste gezicht in de wachtrij van de olifantensafariquote:
Mooie reis Flesquote:Op zaterdag 5 december 2020 18:19 schreef Dr_Flash het volgende:
Sinterklaaskadootje voor alle fans
Fles' Travelsnacks, part 116
Bestemming
Nepal
Datum / data
Januari 1999
Niet specifiek inderdaad nee Maar dat kan best eens een idee zijn iddquote:Op dinsdag 2 maart 2021 22:02 schreef Peter het volgende:
Tof weer!
Heb je de OLDO ook al eens opgezicht? ( al lijkt me dat meer iets voor op een fiets)
Is een negatief advies, geen verbodquote:Op zondag 28 maart 2021 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Volgens mij is dat opgeknapt voor die traptreintjes. Zal wel wat EU-subsidie heen gegaan zijn ook. Ik geloof dat het best goed loopt, het seizoen 2021 is gisteren geopend. Blijkbaar kun je er gewoon heen nu. Internationaal reisverbod of niet
Er is geen internationaal reisverbod.quote:Op zondag 28 maart 2021 12:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Volgens mij is dat opgeknapt voor die traptreintjes. Zal wel wat EU-subsidie heen gegaan zijn ook. Ik geloof dat het best goed loopt, het seizoen 2021 is gisteren geopend. Blijkbaar kun je er gewoon heen nu. Internationaal reisverbod of niet
Maar ookquote:De 'kleine grensverkeer regeling' houdt in dat personen die korter dan 24 uur in de deelstaat Noordrijn-Westfalen of Nedersaksen blijven, uitgezonderd zijn van de test-en quarantaineverplichting. Deze personen hoeven geen negatieve coronatest te overleggen bij het inreizen en er is geen meldplicht.
Ik zou er nog even mee wachten nuquote:Sinds 2 november zijn alle toeristische activiteiten in heel Duitsland verboden. Alleen noodzakelijke reizen zijn toegestaan.
Misschien niet als je een tafelgenote hebt waar je mee kan kwebbelenquote:Op zaterdag 29 mei 2021 21:53 schreef liesje1979 het volgende:
Leuke trip.
Maar 20 minuten wachten op je broodje bal is toch niet zo heel lang?
Werd goddomme tijdquote:Op zaterdag 29 mei 2021 22:26 schreef MaJo het volgende:
Goede snack weer Fles! Hiermee is het reisseizoen officieel geopend
Zeg dat! Nog plannen voor de komende tijd?quote:
It's complicatedquote:Op zaterdag 29 mei 2021 22:37 schreef MaJo het volgende:
[..]
Zeg dat! Nog plannen voor de komende tijd?