Sinterklaaskadootje voor alle fans
Fles' Travelsnacks, part 116BestemmingNepal
Datum / dataJanuari 1999
AanradersHeeft weinig zin om het daar nu over te hebben. Er is sindsdien een aardbeving en een paleisrevolutie over het land gegaan dus het zal nu waarschijnlijk wel heel anders zijn. Misschien is de armoede nog wel hetzelfde trouwens.
AfradersNiet genoeg tijd nemen voor alles. Er is gewoon zo ontzettend veel te zien en alles is zo ontzettend anders dan je gewend bent. Meer is niet altijd beter. Al is heel veel wel heel goed trouwens
VoedselKan me niet herinneren dat ik ergens ziek van geworden ben. Al heb ik wel een paar keer mijn hoofd weggedraaid bij het bereiden ervan
DrankO.a. Tungba, een Tibetaans drankje waarbij warm water op kiemen van eoa graan gegoten werd. Na wat gepruttel zou dat bier op moeten leveren. Nou met heel veel fantasie misschien.
ToilettenToiletten?
Foto's!Tussenstop op Sjarjah om bij te tanken. De landingsbaan van Tribhuvan Airport in Kathmandu is te kort voor vliegtuigen die groot genoeg zijn om AMS-KTM in één ruk af te leggen, vandaar.
![01.jpg]()
Maat van me was ook mee. Eigenlijk zijn al deze foto's van hem

Hier lopen we ergens in Kathmandu.
![02.jpg]()
De Bodnath Stupa, misschien wel de grootste
stupa ter wereld.
![03.jpg]()
Hier staan mijn zusje en ik vanaf een brug over een rivier te kijken naar een openlucht-cematie aan de oever van die rivier.
![04.jpg]()
De armen nemen na afloop de bruikbare stukken brandstof weer mee...
![05.jpg]()
Drie heilige mannen ergens in Kathmandu.
![06.jpg]()
Schitterend houtsnijwerk. Onder andere gemaakt door mensen die nog nooit olifanten hebben zien neuken
![07.jpg]()
Typisch soort voertuig voor een typisch soort woning.
![08.jpg]()
Onderweg naar de laagvlakte Terai kwamen we tientallen van dit soort trucks en bussen tegen. Het onderscheid tussen truck en bus vervaagt daar een beetje.
![09.jpg]()
Een brug naar een dorpje ergens onderweg tussen Kathmandu en de Terai. De weg was overigens zo slecht dat trucks en bussen harder reden dan personenauto's om de simpele reden dat ze grotere wielen hebben. Proberen een Nepalees de betekenis van het woord "maximumsnelheid" uit te leggen is vrij zinloos

De enige plek in het land waar je 120 km/h zou kunnen rijden is Tribhuvan Airport.
![10.jpg]()
Aangekomen in de Terai staan er wat Jeeps klaar voor een tochtje door de savanne.
![11.jpg]()
Daar sliepen we in Tiger Camp, waar ze gelukkig ook een beer garden hebben
![12.jpg]()
In de mist worden wat fietsers met een soort kano-pont overgezet.
![13.jpg]()
Krokodillen en alligatoren hebben ze daar ook. Geen idee welke van de twee dit is trouwens.
![14.jpg]()
Hier staan maat en ik en nog wat toeristen bij de buffels te kijken hoe de jeep naar de overkant rijdt.
![15.jpg]()
![16.jpg]()
De vlgende ochtend gingen we op olifantensafari. Tegenwoordig best wel fout, hoewel mogelijk nog steeds niet helemaal uitgebannen. Weet ik eigenlijk niet. Toen kon het gewoon in ieder geval. Hier staan we in de rij om op te stappen.
![17.jpg]()
![18.jpg]()
![19.jpg]()
Onderweg kwamen we ook een neushoorrn tegen
![20.jpg]()
Gelukkig waren ze ook toen al druk met natuurbescherming. Hier staan we bij één of ander wildpark.
![21.jpg]()
Maat en ik bij een kar met groenten
![22.jpg]()
Typisch Nepalese keuken.
![23.jpg]()
Een paar dagen later gingen we naar Pokhara om zicht op de Himalaya te hebben. Hier waren we te laat voor de zonsopkomst, volgende dag ging het beter.
![24.jpg]()
Een enorm hoge berg.
Niet de Annapurna en waarschijnlijk ook niet de Dhaulagiri, maar wel iets daar in de buurt. Wie het weet mag het zeggen
Machapuchare, 6.993 meter.
![25.jpg]()
Zonsopkomst boven de Himalaya
![26.jpg]()
We namen een kleine Beechcraft terug van Pokhara naar Kathmandu, waar we nog een paar dagen bleven.
![27.jpg]()
En in Kathmandu dronken we dus Tungba. Nja
![28.jpg]()
Lekker pakjesavond vieren allen, en tot de volgende keer maar weer

PS de "oude doos" is nu wel een beetje leeg.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 06-12-2020 10:22:54 ]