Fles' Travelsnacks, part 103BestemmingZwitserland
Datum / dataDonderdag 5 t/m zondag 8 maart 2020
BeweegredenPTA Treinentopic Nieuwjaarsrondje. Oorspronkelijk waren we van plan om naar Italië te gaan, maar ja corona ditdat. Uiteindelijk zijn er ook veel mensen thuisgebleven. Maar ik besloot toch maar te gaan want alles was al betaald en het geld was al weg. Dan kun je maar beter proberen er toch nog wat van te maken
VervoerTreinen, heel veel treinen. En een boot. En een U-bahn.
AanradersDe Zermatt - Gornergratbahn! Veel sneeuw, en mazzel met het weer dus heerlijk uitzicht. Dikke prima.
AfradersHet capsule-hotel in Luzern. Ik weet eigenlijk niet wat ik wel verwachtte voor zo weinig geld, maar dit was echt TE weinig voor mij. Geen ruimte om je bagage te laten, niet in je "kamer" en ook niet in de ruimte die voor bagage aangegeven was. Gewoon te weinig ruimte, en de kastjes die er waren kon je alleen afsluiten als je zelf een slot meegenomen had. Al kon je ook voor 10 frank een slot kopen ter plaatse. Dus de tas moest op de gang. En de matrassen zijn echt te slecht. Gewoon een schuimrubber lapje van 5 cm is echt onvoldoende. Interessante ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar.
VoedselSchnitzel, kaasfondue, cordon bleu, Brauhaus-frikadelle, en per ongeluk ook nog wat McD voer tussendoor helaas.
DrankBier. Ging prima.
Foto's!We ontmoetten elkaar donderdagochtend in Arnhem. Hier komt de ICE binnen die ons in 1 ruk naar Basel bracht.
Op de Neubaustrecke tussen Siegburg-Bonn en Frankfurt werd er aardig doorgeknetterd
Tussen Mannheim en Freiburg konden we genieten van tapas-buffet "Liesje". Uiteraard in prachtig gestippelde Action-bakjes
Na overstaps in Basel en Bern gingen we voor de laatste etappe de Lötschbergtunnel door. Hier komen we bij Goppenstein er net weer uit en ineens overal SNEEUW
Maar al snel ging het spoor weer omlaag en kwamen we aan in Brig. Hier zien we het kasteel van Brig, midden in de stad.
De volgende ochtend trok iedereen zijn eigen plan: De een wilde een grote ronde door heel Zwitserland maken, de ander had wat smalspoorlijntjes op het oog. En ik ging voor sneeuw, tandrad en hoogtecijfers naar Zermatt. Hier de trein naar Zermatt die klaar staat in Brig.
Bij Stalden-Saas kwamen we de beroemde Glacier-Express vanuit Zermatt tegen.
Supergave sneeuwplaatjes op weg naar Zermatt
Aangekomen in Zermatt, waar veel van dit soort schattige autootjes rijden. Er rijden ook wel normale auto's, maar taxi's en vrachtvervoer zijn allemaal van dit soort apparaatjes.
Higher, higher! Zo veel sneeuw lag er op een hoogte van ongeveer 2000 meter al.
Aangekomen op de top van de lijn, het 3089 meter hoog gelegen station Gornergrat. Het hoogste outdoor-station van Europa. Er is daardoor ook veel meer te zien dan bij de
Jungfraujoch waar ik al eerder was.
De Matterhorn met de trein
daar sta je dan man, vrijdagmiddag. Twee dagen eerder loop je nog ruzie te maken op je werk met alles en iedereen, en dan ineens
Het niet te missen stationsnaambordje
Dikke sneeuwploeg gespot op de terugweg
Nog een laatste blik op de Matterhorn (4478 m. hoog), alweer bijna terug in Zermatt.
Vanuit Zermatt pakte ik na een voedzame lunch de trein naar lagere sferen, en via Visp en Bern bereikte ik iets na zes uur Luzern, waar het al begon te schemeren. Hier nog een snelle blik over de Reuss.
Slapen in Luzern deed ik (althans de eerste nacht) in het Capsule hotel voor 32 Euro per nacht. Bespottelijk goedkoop naar Zwitserse maatstaven (elk ander enigszins acceptabel onderkomen begint bij minimaal 70). Nou ja goed ik was benieuwd wat het zou zijn. Dat weet ik nu
Iemand had een betaalbare eetlocatie gevonden maar die bleek dicht te zijn, dus waren we bij gebrek aan een plan even veroordeeld tot McDonald's. En daarna waren er ook geen kroegen open. Ja een Ierse maar die zat helemaal vol. Gelukkig kwam ik op de terugweg naar het hotel een Afrikaanse supermarkt tegen waar ik vier flesjes Ethiopisch bier mocht kopen
.
Op zaterdag heb ik het capsulehotel maar gelaten voor wat het was en ben ik een wandelingetje door de stad gaan maken. Hier de Reuss met een blik op de Spreuerbrücke en in de achtergrond Gasthof Gütsch (waar een eigen kabeltreintje naartoe bleek te lopen).
Daarna deed ik de Kapellbrücke, die in 1993 grotendeels afgebrand is. Ook een groot deel van de historische beschilderde houten panelen is bij de brand verloren gegaan. Sommige zijn verbrand en al weer teruggeplaatst.
Verderop bekeek ik nog even het Löwendenkmal, dat ook één en al droefenis uitstraalt eigenlijk. Maar toch wel mooi om te zien.
Daarna liep ik naar het Ibis hotel, waar ik 4 Frank boete moest betalen voor early check-in omdat ik 22 minuten te vroeg was
Maar goed ik had al zo veel gelopen met dikke tas op m'n nek dat ik beyond caring was. Na installatie aldaar liep ik terug naar het station voor een boottocht met MS Diamant over de Vierwaldstättersee.
Gelukkig konden we vlakbij het Ibis hotel goed eten bij een restaurant waar ze in deze tijd van het jaar het cordon-bleufestival vieren. We waren voor de simpelste (varkensschnitzel met ham en kaas) nog 32 CHF kwijt, maar het was wel ERG lekker. Dikke smeuiige Appenzeller Käse erin en zo
En zondag gingen we weer naar huis. Met de panoramawagen in de Eurocity van Basel naar Düsseldorf.
Raclettebroodje ham voor lunch
Kop koffie met een kassabon van een meter
Trouwens eerste keer ooit dat ik in een trein koffie in een porseleinen kopje kreeg
Zeer veel bochten en noodremmingen in het prachtige Rijndal verprutsten de kans op mooie foto's alsmede het bier van één van mijn reisgenoten
Uiteindelijk sloten we het weekend af met een etentje in een Brauhaus in Düsseldorf. Goed voer, snelle bediening, lekker bier. Dikke prima
Het was ondanks het ontbreken van veel mensen en het gewijzigde programma toch een uitermate geslaagde jubileum-editie van het Treinenrondje
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 10-03-2020 21:55:00 ]