Fles' Travelsnacks, part 105BestemmingGaasterland, Friesland.
Datum / dataZaterdag 16 augustus 2014.
BeweegredenJaarlijks Fles-en-Pa-Fles-dagje.
VervoerDikke blauwe Volvo
AanradersAlles wel. Friesland! Zo veel water en zo dichtbij huis eigenlijk
VoedselLekkere garnaaltjes en sliptongetjes gegeten op Urk na afloop
Foto's!Eerste excursiepuntje: het Ir. D. F. Woudagemaal te Lemmer. Unesco Werelderfgoed! Erg interessant
![01.jpg]()
![13.jpg]()
![14.jpg]()
![15.jpg]()
![16.jpg]()
Daarna eerst maar even lunchen. Een mooie uitsmijter met ham en kaas.
![02.jpg]()
Na de lunch gingen we naar Oudemirdum, waar een mooie betonnen
Luchtwachttoren uit de jaren '50 staat. Bijzonder stukje militaire geschiedenis. We hadden van tevoren contact gelegd met de eigenaar ervan, en die zei "Mwoa, je mag er wel in, maar het is op eigen risico en je moet hem ook zelf open maken. Neem maar een schoefmachine mee!" Entree kostte trouwens 50 cent. Enfin, hier staat pa rustig de toren open te schroeven
![17.jpg]()
De toren in volle "glorie", of wat er van over is.
![05.jpg]()
Het binnenwerk van de toren. We wilden er eigenlijk op klimmen (hij is 12 meter hoog) maar alleen de eerste 2 meter trap was beton en de rest hout en het was niet zulk best weer dus we waren een beetje beducht voor mos en vocht en gladdigheid op de trap dus we zijn niet ver gekomen met de beklimming. Maar toch leuk om er even in geweest te zijn
![06.jpg]()
Min of meer tegenover de toren staat nog deze lijst als een stil boerenprotest tegen de bemoeizucht van Den Haag.
![04.jpg]()
![03.jpg]()
Hierna vertrokken we naar het Mirnser Klif voor een glaasje prik

Het was uitstekend watersportweer op het IJsselmeer.
![18.jpg]()
Het laatste excursiepuntje was het Beschermd Dorpsgezicht Balk aan het riviertje de Luts (kanaaltje maar okee). Ook een aanradertje.
![09.jpg]()
![10.jpg]()
Op de terugweg naar het zuiden hebben we lekker samen garnaaltjes en sliptongetjes gegeten op Urk
![11.jpg]()
![12.jpg]()
Tenslotte vond ik op de parkeerplaats in het deurvak nog deze instant wegwerpcamera. Was al een jaar of 15 van auto naar auto meeverhuisd. "Ja dat is handig, want als ik dan ergens brokken rij, dan kan ik foto's maken!" Goed pa, maar hij is nu negen jaar over de datum dus we gaan hem nu open maken en gelijk vol schieten

Dat leidde onder meer tot deze selfie van mij en mijn vader
![07.jpg]()
![08.jpg]()
![19.jpg]()
Stay safe, stay strong en tot de volgende