abonnement Unibet Coolblue
pi_192799992
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Jammer dat er niet staat waar hij dat vandaan denkt te hebben.
Op de vorige pagina heeft user DrParsifal een berekening gemaakt, en hij kwam op ongeveer hetzelfde uit.
pi_192800033
Binnen een paar weken groepsimmuniteit lijkt me sowieso kolder. Hoe snel moet zo'n virus zich dan wel niet verspreiden?

Doet me een beetje denken aan het wensdenken dat je hier een paar weken geleden ook nog zag: hopen dat er al tientallen procenten van de bevolking het gehad hebben.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_192800347
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Binnen een paar weken groepsimmuniteit lijkt me sowieso kolder. Hoe snel moet zo'n virus zich dan wel niet verspreiden?

Doet me een beetje denken aan het wensdenken dat je hier een paar weken geleden ook nog zag: hopen dat er al tientallen procenten van de bevolking het gehad hebben.
Eens, maar het verspreid zich razendsnel natuurlijk dat is gebleken uit de Diamond Princess uitbraak.
In België is ondanks de lockdown het aantal personen met immuniteit in 2 weken verdubbeld, dan moet dat in Zweden zonder lockdown met ongetwijfeld een miljoen asymptomatischen die rondlopen vele malen sneller kunnen.
pi_192800382
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:41 schreef Za het volgende:

[..]

Eens, maar het verspreid zich razendsnel natuurlijk dat is gebleken uit de Diamond Princess uitbraak.
In België is ondanks de lockdown het aantal personen met immuniteit in 2 weken verdubbeld, dan moet dat in Zweden zonder lockdown met ongetwijfeld een miljoen asymptomatischen die rondlopen vele malen sneller kunnen.
Diamond Princess is een cruiseschip, niet te vergelijken.
Het eten komt daar zelfs allemaal uit 1 keuken.
pi_192800641
Ik kom terug op het beschermen van de oudere groepen:
Ik geloof zelf ook dat we binnenkort echt op de 30% niet meer vatbaar in de groep onder 60 jaar Stockholm zitten:
Uitgaande van 1 op duizend sterfte aan ziekte in groep 50-59 jaar
59 doden per miljoen in die groep (76 op bijnea 1.3 miljoen)
en de sterfte per miljoen in Stockholm is ongeveer 2.5 keer hoger dan in Zweden als geheel.
Dat zou betekenen ongeveer 150 doden per miljoen inwonens in die leeftijdsgroep in Stockholm, dat betekent dat zo'n drie weken geleden (vertraging tussen besmetting en dood) zo'n 15% besmet was.

De sterfte van 1 op duizend had ik trouwens snel berekend naar aanleiding van de melding van de 3% bloeddonoren besmet in Zweden. Het lijkt ook consistent met de 13 van honderd bloeddonoren besmet in Stockholm een week eerder.

Waarom ik denk dat Zweden de ouderen iets beter beschermt
Sterfte per miljoen inwoners:
Onder de 40 zijn de getallen te laag om iets zinnigs over te zeggen: Maar dan Zweden vs Nederland:
40-49: 18-8
50-59: 59-42
60-69: 154-181
70-79: 520-836
Voor 80+ Zijn de cijfers weer niet betrouwbaar vrees ik (in Nederland is de oversterfte gigantisch zelfs gecorrigeerd voor COVID getallen, terwijl in Zweden het nog niet helemaal duidelijk is).
Wat gemelde gevallen betreft is in de groep 80-89 de verhouding 2401:2813.
Dus Zweden heeft echt relatief meer doden onder de 60 en minder boven de 60.
pi_192809109
Als het al genoemd is vergeve mij, maar Anders Tegnell heeft een fanclub op facebook (29.000 leden)

https://www.facebook.com/groups/797526950758017/

en fankleding (tip, je kan kleur veranderen en kijken welke haar het beste staat ;))

https://shop.spreadshirt.(...)813-8&appearance=388

[ Bericht 1% gewijzigd door DeOlifantvis op 26-04-2020 00:58:58 ]
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 08:24:16 #107
236264 crew  capricia
pi_192810138
Off topic verwijderd.
Dit topic gaat over Zweden, mensen.
Många tack


[ Bericht 29% gewijzigd door capricia op 26-04-2020 16:19:08 ]
Definitely not CIA
pi_192828685
In Zweden zijn vandaag 286 nieuwe positieve gevallen.

Gisteren lag dat rond de 400.
pi_192828796
Het gaat daar ook de goede kant op zonder zware maatregelen. Voor mij toch weer een bewijs dat een zware lockdown zoals in België, Frankrijk, Spanje en Italië helemaal niet nodig is geweest.
pi_192828821
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:34 schreef Nia het volgende:
Het gaat daar ook de goede kant op zonder zware maatregelen. Voor mij toch weer een bewijs dat een zware lockdown zoals in België, Frankrijk, Spanje en Italië helemaal niet nodig is geweest.
Eens.
pi_192828860
Besmettingen vinden vooral binnen plaats. In de zuidelijke landen leven veel mensen dicht op elkander in oude wooncomplexen met beperkte ventilatiemogelijkheden. Dan vraag je om mega-veel besmettingen.
  maandag 27 april 2020 @ 14:40:04 #112
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192828869
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:34 schreef Nia het volgende:
Het gaat daar ook de goede kant op zonder zware maatregelen. Voor mij toch weer een bewijs dat een zware lockdown zoals in België, Frankrijk, Spanje en Italië helemaal niet nodig is geweest.
En inhumaan.
pi_192828880
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:40 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

En inhumaan.
Dat zeker!
pi_192828919
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:39 schreef Nia het volgende:
Besmettingen vinden vooral binnen plaats. In de zuidelijke landen leven veel mensen dicht op elkander in oude wooncomplexen met beperkte ventilatiemogelijkheden. Dan vraag je om mega-veel besmettingen.
Je ziet om die reden ook vaak een initiële enorme golf van besmettingen in de weken die volgen op een lockdown.

Mogelijk werkt het dus op 2 manieren averechts, want je bouwt er ook geen herd-immunity mee op.
pi_192832422
Zweden kijken verbaasd naar de rest van Europa: „Hoe gaan strenge landen het virus indammen als iedereen ineens weer naar buiten mag? Wat als er een economische crisis uitbreekt door de lockdowns? Wat als alleenstaanden met zorgbanen ook voor de kinderen moeten zorgen? Dit virus zal nog een tijd onder ons blijven. Onze strategie is op de lange termijn veel houdbaarder.”


Stockholm afgelopen week.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-europa-a3997884
pi_192833357
Vaak blijken dingen die voor de hand liggen - iedereen bij elkaar opsluiten - averechts te werken. Buiten kun je afstand houden, binnen niet. Het doet me denken aan WO II waar mensen soms met zijn allen een kerk in vluchten en die werd vervolgens in brand gestoken. Wrange vergelijking, maar toch. Je eerste reactie is: naar een gebouw met zijn allen en de deur dicht, maar je had beter in je eentje een bos in kunnen vluchten.
Een verpleeghuis vol oude, zwakke mensen is ook duidelijk: dat is een lekkernij voor het virus.

Het lijkt me sowieso goed dat jonge mensen naar buiten gaan, want die worden meestal niet zwaar ziek en ze bouwen wel immuniteit op als ze buiten komen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Mondkapje op 27-04-2020 20:27:46 ]
  maandag 27 april 2020 @ 21:10:10 #117
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_192834060
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 20:21 schreef Mondkapje het volgende:
Het lijkt me sowieso goed dat jonge mensen naar buiten gaan, want die worden meestal niet zwaar ziek en ze bouwen wel immuniteit op als ze buiten komen.
Dat gaat ook wel gebeuren, alleen moet de eerste golf voldoende afgetopt zijn en moet het ook nog zo gestuurd worden dat de 2e golf niet te hoog wordt.
Wie dit leest is gek
  maandag 27 april 2020 @ 22:02:59 #118
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192834713
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 19:34 schreef Za het volgende:
Zweden kijken verbaasd naar de rest van Europa: „Hoe gaan strenge landen het virus indammen als iedereen ineens weer naar buiten mag? Wat als er een economische crisis uitbreekt door de lockdowns? Wat als alleenstaanden met zorgbanen ook voor de kinderen moeten zorgen? Dit virus zal nog een tijd onder ons blijven. Onze strategie is op de lange termijn veel houdbaarder.”

[ afbeelding ]
Stockholm afgelopen week.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-europa-a3997884
Wenn die Welt untergeht, so ziehe ich nach Schweden, denn dort geschieht alles 50 Jahre später.
We have always been at war with Eastasia.
pi_192834768
quote:
99s.gif Op maandag 27 april 2020 21:10 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat gaat ook wel gebeuren, alleen moet de eerste golf voldoende afgetopt zijn en moet het ook nog zo gestuurd worden dat de 2e golf niet te hoog wordt.
De regering zou gisteren nog duidelijk aan moeten geven wanneer dat moment gaat beginnen. Zelfs al is het geen datum, maar wat heldere voorwaarden. Anders gaat er op de korte termijn een moment komen dat mensen dat moment zelf gaan kiezen. Gezien we het kabinet Uitstel 3 hebben gaat het tweede gebeuren volgens mij.
  maandag 27 april 2020 @ 23:20:30 #120
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_192835982
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 22:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

De regering zou gisteren nog duidelijk aan moeten geven wanneer dat moment gaat beginnen. Zelfs al is het geen datum, maar wat heldere voorwaarden. Anders gaat er op de korte termijn een moment komen dat mensen dat moment zelf gaan kiezen. Gezien we het kabinet Uitstel 3 hebben gaat het tweede gebeuren volgens mij.
Misschien heb ik het gedroomd maar ik meen toch echt wanneer:
a. de IC bezetting weer op een normaal niveau zit: 700 of lager
b. de reproductiewaarde veel lager is, 0,5 of lager.

Daarna gaan dingen open, maar wel op anderhalve meter. Dat blijft nog 2 tot 5 jaar zo.

En nu terug naar Zweden.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:54:11 #121
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192850465
Het weer is vrij koud en vochtig in Zweden. Ben benieuwd of dit nog negatief effect heeft op het aantal besmettingen. Weerstand van mensen zal lager zijn.
pi_192851637
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 20:21 schreef Mondkapje het volgende:
Vaak blijken dingen die voor de hand liggen - iedereen bij elkaar opsluiten - averechts te werken. Buiten kun je afstand houden, binnen niet. Het doet me denken aan WO II waar mensen soms met zijn allen een kerk in vluchten en die werd vervolgens in brand gestoken. Wrange vergelijking, maar toch. Je eerste reactie is: naar een gebouw met zijn allen en de deur dicht, maar je had beter in je eentje een bos in kunnen vluchten.
Een verpleeghuis vol oude, zwakke mensen is ook duidelijk: dat is een lekkernij voor het virus.


De vergelijking loopt mank omdat of gezinsleden nu wel of niet binnen blijven, de kans dat ze elkaar ongemerkt besmetten blijft levensgroot.

Mensen die in verpleeghuizen wonen zitten daar in feite sowieso opgesloten. In sommige gevallen letterlijk (gesloten afdelingen), in andere gevallen omdat ze zelf weinig bewegingsruimte meer hebben. Die zijn juist gebaat bij volledige afzondering als ze besmetting willen voorkomen. In de praktijk lukt dat niet omdat ze hulpbehoevend zijn en er dus van buitenaf mensen binnen komen die de ziekte meenemen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192855185
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 23:23 schreef Wantie het volgende:

[..]

De vergelijking loopt mank omdat of gezinsleden nu wel of niet binnen blijven, de kans dat ze elkaar ongemerkt besmetten blijft levensgroot.

Mensen die in verpleeghuizen wonen zitten daar in feite sowieso opgesloten. In sommige gevallen letterlijk (gesloten afdelingen), in andere gevallen omdat ze zelf weinig bewegingsruimte meer hebben. Die zijn juist gebaat bij volledige afzondering als ze besmetting willen voorkomen. In de praktijk lukt dat niet omdat ze hulpbehoevend zijn en er dus van buitenaf mensen binnen komen die de ziekte meenemen.
Nu denk ik dat mensen in instituten meer gebaat zijn bij een wandelingetje buiten, dan bij visite. Dus als visite niet kan, en ook best risicovol is, waarom niet eenmaal daags een wandelingetje met 1 familielid die op 1,5 meter afstand blijft buiten?
Ik zou als ik oud ben en in zo'n huis zit, ook liever een wandeling per dag willen dan visite binnenshuis.
pi_192855219
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 10:42 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Nu denk ik dat mensen in instituten meer gebaat zijn op een wandelingetje buiten, dan op visite. Dus als visite niet kan, en ook best risicovol is, waarom niet eenmaal daags een wandelingetje met 1 familielid die op 1,5 meter afstand blijft buiten?
Da's een goeie.
Hier in de buurt hebben ze zelfs hekken om het verpleeghuis geplaatst om te voorkomen dat familie via de tuin bij het raam van de cliënten konden komen...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192855339
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 10:44 schreef Wantie het volgende:

[..]

Da's een goeie.
Hier in de buurt hebben ze zelfs hekken om het verpleeghuis geplaatst om te voorkomen dat familie via de tuin bij het raam van de cliënten konden komen...
Als je gaat wandelen in een gebied met weinig mensen, is er weinig aan de hand lijkt mij. Je kan het extra leuk maken door na een bepaalde afstand, een tafeltje met koffie en thee en twee stoelen neer te zetten. En een openbaar toilet. Dan wordt het helemaal een uitje.
Het is ook supergoed voor de weerstand, zowel mentaal als fysiek.
pi_192855343
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 19:34 schreef Za het volgende:
Zweden kijken verbaasd naar de rest van Europa: „Hoe gaan strenge landen het virus indammen als iedereen ineens weer naar buiten mag? Wat als er een economische crisis uitbreekt door de lockdowns? Wat als alleenstaanden met zorgbanen ook voor de kinderen moeten zorgen? Dit virus zal nog een tijd onder ons blijven. Onze strategie is op de lange termijn veel houdbaarder.”

[ afbeelding ]
Stockholm afgelopen week.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-europa-a3997884
Uit dezelfde bron:

''Toch is er, ook in eigen land, kritiek op de aanpak van de immunoloog. Twee weken geleden uitten 22 wetenschappers in een open brief in het dagblad Dagens Nyheter hun zorgen over het beleid van de gezondheidsdienst. Ze wezen erop dat het sterftecijfer in Zweden met ongeveer 130 doden per miljoen inwoners een stuk hoger ligt dan bij voorbeeld in buurland Finland (14 per miljoen) en Denemarken (55 per miljoen). Vooral in verzorgingshuizen vallen veel slachtoffers – ruim de helft van alle Zweedse doden.''
pi_192855427
Toch liegen de cijfers niet. Leg Zweden maar is naast Portugal.
Bijna zelfde aantal inwoners.
In Portugal veel minder doden.
pi_192855906
De aanpak in verzorgingshuizen is in Zweden dus niet goed, wil niet zeggen dat het voor de rest niet werkt. Hebben ze helemaal geen restricties bij verzorgingshuizen?
pi_192855917
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 10:59 schreef Solingjan het volgende:
Toch liegen de cijfers niet. Leg Zweden maar is naast Portugal.
Bijna zelfde aantal inwoners.
In Portugal veel minder doden.
De cijfers liegen ten dele. Het idee achter wat Zweden doet is dat het zonder langdurige zware maatregelen niet mogelijk is om te voorkomen dat een groot deel van de bevolking besmet wordt. De vraag is hoe je op dat aantal komt. De Zweedse strategie is om beperkingen op te leggen die mogelijk een jaar zijn vol te houden. Dit zorgt er nu voor dat het aantal mensen dat besmet is of is geweest ook veel hoger is dan in Portugal of Noorwegen (of eigenlijk de meeste Europese landen inclusief Nederland) terwijl men er in geslaagd is om al die tijd de IC capaciteit niet te overstijgen.

Landen als IJsland, Noorwegen, Finland en wereldwijd Nieuw-Zeeland, Australie, Taiwan, Zuid-Korea en Israel zie ik het nog wel voor elkaar krijgen door of social distancing langer vol te houden ofwel doormiddel van quarantaine van mensen die uit het buitenland zijn geweest het virus grotendeels buiten de deur te houden. Maar voor andere landen wordt dat heel moeilijk en die zullen waarschijnlijk zodra de maatregelen iets minder worden weer gaan "inlopen" op Zweden.

Zweden heeft echt fout gegokt als er nu in de komende maanden een therapie komt waardoor besmette mensen een grotere overlevingskans hebben. Als dat niet het geval is verwacht ik dat aan het eind van het jaar de oversterfte in Zweden niet veel hoger is dan in Portugal, Duitsland of Denemarken.
pi_192855976
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 11:40 schreef Mondkapje het volgende:
De aanpak in verzorgingshuizen is in Zweden dus niet goed, wil niet zeggen dat het voor de rest niet werkt. Hebben ze helemaal geen restricties bij verzorgingshuizen?
O ja, die hebben ze wel. Geen bezoek meer etc. De restricties kwamen waarschijnlijk te laat. De situatie is niet erger dan in Nederland lijkt het, maar men had gehoopt dat men meer besmettingen kon voorkomen. Verder lijkt Zweden het goed te doen de sterfte per miljoen inwoners neemt minder toe als een functie van leeftijd dan in andere landen (als je kijkt naar de leeftijdscategorieen tot 80 jaar), wat er op lijkt te wijzen dat het aantal besmettingen per miljoen inwoners in Zweden juist afneemt als een functie van leeftijd. Precies wat je zou willen, omdat de ziekte gevaarlijker lijkt te worden naarmate men ouder is.
pi_192856284
Inmiddels kan geen land meer om het succes van de aanpak in Zweden heen.

Ze constateerden de eerste besmettingen bijna 2 maanden geleden. Het is tegen de verwachting van velen niet gigantisch uit de hand gelopen, gemiddeld 400 nieuwe besmettingen per dag (in plaats van de verwachtte duizenden) en nog ruimte genoeg op de IC's (ipv overvolle IC's).

In het meest getroffen gebied is de geschatte immuniteit 20-30%, over nog eens twee maanden zal dat 40-60% zijn, en in de tussentijd zal het aantal besmettingen per dag gaan afnemen en half juni nog slechts nihil zijn.

Welke berekening je er ook op loslaat, ze zijn 2 maanden verder, alle negatieve voorspellingen zijn niet uitgekomen.

Wellicht zullen er tussentijds op sommige dagen meer besmettingen geconstateerd worden of meer slachtoffers vallen dan de dag ervoor, dat zegt niets over het grote plaatje.

Zweden is er voor de zomer klaar mee.
  woensdag 29 april 2020 @ 13:06:40 #132
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_192857015
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:10 schreef Za het volgende:
Welke berekening je er ook op loslaat, ze zijn 2 maanden verder, alle negatieve voorspellingen zijn niet uitgekomen.

Hebben ze in Zweden ook carnaval gehad? Skihutfeesten? Championsleague-wedstrijden in een bijna afgesloten stadion?
Wie dit leest is gek
  woensdag 29 april 2020 @ 14:07:02 #133
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192857930
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:10 schreef Za het volgende:
Inmiddels kan geen land meer om het succes van de aanpak in Zweden heen.

Ze constateerden de eerste besmettingen bijna 2 maanden geleden. Het is tegen de verwachting van velen niet gigantisch uit de hand gelopen, gemiddeld 400 nieuwe besmettingen per dag (in plaats van de verwachtte duizenden) en nog ruimte genoeg op de IC's (ipv overvolle IC's).

In het meest getroffen gebied is de geschatte immuniteit 20-30%, over nog eens twee maanden zal dat 40-60% zijn, en in de tussentijd zal het aantal besmettingen per dag gaan afnemen en half juni nog slechts nihil zijn.

Welke berekening je er ook op loslaat, ze zijn 2 maanden verder, alle negatieve voorspellingen zijn niet uitgekomen.

Wellicht zullen er tussentijds op sommige dagen meer besmettingen geconstateerd worden of meer slachtoffers vallen dan de dag ervoor, dat zegt niets over het grote plaatje.

Zweden is er voor de zomer klaar mee.
Bron please.
  woensdag 29 april 2020 @ 14:10:38 #134
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192857992
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:07 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Bron please.
De dikke tumme van Za.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192858066
https://www.volkskrant.nl/cs-b5d15cc6

Het gaat daar nog niet zo goed als we allemaal hopen dat het zou gaan.
pi_192858207
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:10 schreef Za het volgende:
Inmiddels kan geen land meer om het succes van de aanpak in Zweden heen.

Ze constateerden de eerste besmettingen bijna 2 maanden geleden. Het is tegen de verwachting van velen niet gigantisch uit de hand gelopen, gemiddeld 400 nieuwe besmettingen per dag (in plaats van de verwachtte duizenden) en nog ruimte genoeg op de IC's (ipv overvolle IC's).

In het meest getroffen gebied is de geschatte immuniteit 20-30%, over nog eens twee maanden zal dat 40-60% zijn, en in de tussentijd zal het aantal besmettingen per dag gaan afnemen en half juni nog slechts nihil zijn.

Welke berekening je er ook op loslaat, ze zijn 2 maanden verder, alle negatieve voorspellingen zijn niet uitgekomen.

Wellicht zullen er tussentijds op sommige dagen meer besmettingen geconstateerd worden of meer slachtoffers vallen dan de dag ervoor, dat zegt niets over het grote plaatje.

Zweden is er voor de zomer klaar mee.
Als we nu hoopjes Zweden in Nederland loslaten, zodat zij voor onze immuniteit kunnen zorgen.
pi_192859189
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:15 schreef Basp1 het volgende:
https://www.volkskrant.nl/cs-b5d15cc6

Het gaat daar nog niet zo goed als we allemaal hopen dat het zou gaan.
Ik vind dit bericht nou niet heel spannend. In Nederland is alles aan het afvlakken, in Zweden niet, maar daar begon alle ongein ook later.
Volgens mij is het doel in Zweden om alles onder controle te houden met zo min mogelijk economische schade. Tot nu toe zijn de cijfers nog niet schokkend en lijkt het te werken.
  woensdag 29 april 2020 @ 15:54:11 #138
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_192859531
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:34 schreef Nia het volgende:
Het gaat daar ook de goede kant op zonder zware maatregelen. Voor mij toch weer een bewijs dat een zware lockdown zoals in België, Frankrijk, Spanje en Italië helemaal niet nodig is geweest.
Zweden zijn veel afstandelijker, lichamelijk gezien dan het zuiden van Europa. Dus het lichaamscontact is ook veel minder intensief. Ze zijn ook veel minder familieziek dan die streken. Dat soort dingen speelt ook mee.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_192859716
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 15:33 schreef jroz het volgende:

[..]

Ik vind dit bericht nou niet heel spannend. In Nederland is alles aan het afvlakken, in Zweden niet, maar daar begon alle ongein ook later.
Volgens mij is het doel in Zweden om alles onder controle te houden met zo min mogelijk economische schade. Tot nu toe zijn de cijfers nog niet schokkend en lijkt het te werken.
Wat is de huidige R0 in zweden en wat is deze in landen die strengere maatregelen genomen hebben?
pi_192860015
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is de huidige R0 in zweden en wat is deze in landen die strengere maatregelen genomen hebben?
Die zal ongetwijfeld hoger liggen, dat was toch het idee?
pi_192860085
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:34 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Die zal ongetwijfeld hoger liggen, dat was toch het idee?
Zolang die boven de 1 zit zal er daar exponentiële groei zijn. Maar goed de ziekenhuizen kunnen het daar nog aan de groei is er nog steeds maar niet zo snel.
pi_192860146
Volgens de cijfers van Worldometers doet Zweden het tot nu toe nog steeds beter dan NL, laat staan België. Zeker qua gemiddelde.

En de cijfers van vandaag wijken ook nog niet veel af t.o.v. NL.
pi_192860261
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:47 schreef Idisrom het volgende:
Volgens de cijfers van Worldometers doet Zweden het tot nu toe nog steeds beter dan NL, laat staan België. Zeker qua gemiddelde.

En de cijfers van vandaag wijken ook nog niet veel af t.o.v. NL.
In de grafiek van het aantal doden lijkt in Zweden nog geen afvlakking plaats te vinden terwijl dat in nl wel lijkt te gebeuren. Ik hoop dat dit ook bij hun gaat gebeuren. En natuurlijk moeten we het doen met halve cijfers.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/
pi_192862432
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

In de grafiek van het aantal doden lijkt in Zweden nog geen afvlakking plaats te vinden terwijl dat in nl wel lijkt te gebeuren. Ik hoop dat dit ook bij hun gaat gebeuren. En natuurlijk moeten we het doen met halve cijfers.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/
De veel betrouwbaarder gegevens zijn hier te vinden:
https://www.folkhalsomynd(...)tade-fall-i-sverige/
Al zit er vertraging in de cijfers (soms moet gewacht worden op testresultaten om te zien of het om een besmetting ging).
Mijn vermoeden is dat op het moment er inderdaad nauwelijks toename is en dat met de huidige maatregelen Stockholm over de piek van de epidemie heen is (als mensen weer wat meer buiten zijn en meer de trein en bus gaan pakken zal het wel weer iets stijgen). Het is dan wachten tot Malmö en Gothenburg los gaan.

Met 62.4 doden per miljoen inwoners in de leeftijdsgroep 50-60 en ongeveer 1 per duizend sterfte in die groep denk ik dat we drie weken geleden zo rond de 6% besmet zaten in Zweden in die leeftijdsgroep. Het aantal doden per miljoen inwoners in Stockholm provincie is ongeveer 2,5 keer hoger dan in Zweden als geheel dus dat zou betekenen dat we drie weken geleden hier op 15% zaten (komt redelijk overeen met de resultaten onder bloeddonoren). Met een vrij vlakke curve zou dat betekenen dat we nu al rond of boven de 30% zitten. Waarbij het vermoedelijk nog een stukje hoger is in de jongere groepen (en lager in de oudere groepen).

Het punt blijft: Kijk niet naar het aantal doden per miljoen inwoners nu, maar aan het eind van het jaar. Ik kan me niet voorstellen dat andere landen die zich niet kunnen isoleren van de rest van de wereld niet uiteindelijk ook tot meer dan 50% van de bevolking besmet zullen komen.
pi_192867809
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:07 schreef RamboDirk het volgende:

Bron please.
Staat al meerdere keren in deze thread.
  donderdag 30 april 2020 @ 06:12:48 #146
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192868934
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 00:32 schreef Za het volgende:

[..]

Staat al meerdere keren in deze thread.
Onzin, bron please. Je lult gewoon maar wat, je praat poep.
pi_192869228
Als je te weinig buiten komt, bouw je geen immuniteit op, lijkt mij. Op den duur moeten we toe naar meer IC-bedden, de oversterfte voor lief nemen en zorgen dat mensen wat weerstand opbouwen, vooral de groep tot 65 jaar.
En natuurlijk minder dieren in Nederland en over de hele wereld meer respect voor natuur en dier.
pi_192869287
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 00:32 schreef Za het volgende:

[..]

Staat al meerdere keren in deze thread.
Dan heb je er vast geen moeite mee om het te laten zien.
pi_192869775
Kom op. Ik heb hier meerdere pogingen gedaad. De berekeningen ongeveer voorgedaan. Niet erg peer-reviewed maar ook geen totale onzin.

Maar hier wat voor wie het wil zien (als je geen Zweeds spreekt is er vast iets met Google translate te doen):
Over een bloedtest (al weer enige tijd geleden dat het bloed is afgenomen, en ondertussen is het aantal doden in Stockholm ook behoorlijk toegenomen)
https://www.svt.se/nyhete(...)kroppar-mot-covid-19
Ondertussen is er een engelse vertaling van het rapport van het Zweedse RIVM:
https://www.folkhalsomynd(...)olm-feb-apr-2020.pdf
In dat rapport komen ze tot 26% besmet eind april (hier denk ik dat ze te laag schatten voor de werkende bevolking, omdat in het model dat gebruikt wordt geen leeftijdsgroepen worden onderscheiden, en omdat de migrantengemeenschappen in Stockholm extra zwaar getroffen zijn, terwijl deze vermoedelijk ondervertegenwoordigt zijn onder bloeddonoren etc.

Je kunt zelf ook wat verder zoeken in deze thread.
pi_192869870
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:07 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

De veel betrouwbaarder gegevens zijn hier te vinden:
https://www.folkhalsomynd(...)tade-fall-i-sverige/
Al zit er vertraging in de cijfers (soms moet gewacht worden op testresultaten om te zien of het om een besmetting ging).
Mijn vermoeden is dat op het moment er inderdaad nauwelijks toename is en dat met de huidige maatregelen Stockholm over de piek van de epidemie heen is (als mensen weer wat meer buiten zijn en meer de trein en bus gaan pakken zal het wel weer iets stijgen). Het is dan wachten tot Malmö en Gothenburg los gaan.

Met 62.4 doden per miljoen inwoners in de leeftijdsgroep 50-60 en ongeveer 1 per duizend sterfte in die groep denk ik dat we drie weken geleden zo rond de 6% besmet zaten in Zweden in die leeftijdsgroep. Het aantal doden per miljoen inwoners in Stockholm provincie is ongeveer 2,5 keer hoger dan in Zweden als geheel dus dat zou betekenen dat we drie weken geleden hier op 15% zaten (komt redelijk overeen met de resultaten onder bloeddonoren). Met een vrij vlakke curve zou dat betekenen dat we nu al rond of boven de 30% zitten. Waarbij het vermoedelijk nog een stukje hoger is in de jongere groepen (en lager in de oudere groepen).

Het punt blijft: Kijk niet naar het aantal doden per miljoen inwoners nu, maar aan het eind van het jaar. Ik kan me niet voorstellen dat andere landen die zich niet kunnen isoleren van de rest van de wereld niet uiteindelijk ook tot meer dan 50% van de bevolking besmet zullen komen.
Is dat dik gemaakte je onderzoek met wat onderbuik gevoelens. :D

Ik zie het een beetje als wensrekenen wat je aan het doen bent hier.

Alleen je laatste alinea ga ik geheel in mee.
pi_192870040
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 08:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dat dik gemaakte je onderzoek met wat onderbuik gevoelens. :D

Ik zie het een beetje als wensrekenen wat je aan het doen bent hier.

Alleen je laatste alinea ga ik geheel in mee.
Dat is wat wetenschappelijke voorzichtigheid, omdat ik die dingen niet kan meten. Ik zal mijn vermoedens en berekeningen niet naar een wetenschappelijk tijdschrift sturen, maar ik denk dat ze voldoende hout snijden. De lezer mag daar zelf over oordelen :) ik maak geen geheim van wat mijn aannames zijn. Op het moment probeer ik meer cijfers krijgen van FHM (het Zweedse RIVM) over Stockholm (ze publiceren sterfte naar datum, naar provincie, naar geslacht en naar leeftijdsgroep, maar het zou heel veel helpen als de datasets gecombineerd kunnen worden, zodat betere analyses mogelijk zijn) Sommige van de vermoedens zullen dan waarschijnlijk bevestigd worden andere juist verworpen.
pi_192870102
De eerste alinea is geen wetenschap maar een totale contradictie die je daar neer zet. Met je nauwelijks toename meer is en toch gepiekt hebben. Wiskundig gezien is de piek pas bereikt als er een afname aan de gang is. :D
pi_192870251
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 09:17 schreef Basp1 het volgende:
De eerste alinea is geen wetenschap maar een totale contradictie die je daar neer zet. Met je nauwelijks toename meer is en toch gepiekt hebben. Wiskundig gezien is de piek pas bereikt als er een afname aan de gang is. :D
Okee iets duidelijker, omdat ik me onzorgvuldig uitdrukte: Ik denk dat in Zweden het aantal nieuwe doden per dag nog licht toeneemt (niet alleen het aantal nieuwe gemelde gevallen, maar ook het aantal gecorrigeerd voor de dag van de dood). Ik denk ook dat het aantal nieuwe besmettingen per dag in Stockholm, wat qua vorm van de grafiek een paar weken voorloopt op het aantal doden, al aan het afnemen is.

Verder lijkt het erop dat sinds begin april (toen je het effect van de maatregelen in Zweden zou moeten gaan voelen) het aantal nieuwe doden per dag redelijk constant is (er is achterstand in meldingen maar vanaf 2 april zit het tussen de 70 en 100 per dag met enkele uitschieters) Dit gaat over heel Zweden. Dit zou kunnen betekenen dat het effectieve reproductie nummer rond de 1 ligt, en dat daarom de epidemie maar langzaam door haar piek gaat (meestal betekent een geschatte R0 van rond de 1, dat er andere processen meespelen en dat daarom je model niet klopt, maar voor de voorspellingen maakt dat in dit geval weinig uit).

En verder: nee ik weet niet zeker of ik gelijk heb. Veel van de berekeningen die ik gedaan heb zijn op mijn kladblok hier. Ze zijn echter geen onzin en de uitkomsten komen redelijk overeen met de uitkomsten van berekeningen die door anderen gedaan worden.
  Moderator donderdag 30 april 2020 @ 09:35:05 #154
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_192870261
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 11:30 schreef DrParsifal het volgende:
Ik gok dat men in Nederland toch iets meer heeft: "goed dat de buren zich aan het advies houden, dan kan ik gewoon naar het werk en de kapper".
Welke kapper is nog open?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_192870300
quote:
11s.gif Op donderdag 30 april 2020 09:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Welke kapper is nog open?
Weet ik niet. Hier in Zweden nog allemaal :)
pi_192871255
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 09:38 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Weet ik niet. Hier in Zweden nog allemaal :)
Kappers die betrapt worden terwijl ze iemand knippen of open zijn krijgen hier 4000 Euro boete en hun pand word voor onbepaalde tijd gesloten. En mensen bellen de politie als ze zien of weten dat een kapper aan het knippen is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_192871365
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 10:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Kappers die betrapt worden terwijl ze iemand knippen of open zijn krijgen hier 4000 Euro boete en hun pand word voor onbepaalde tijd gesloten. En mensen bellen de politie als ze zien of weten dat een kapper aan het knippen is.
En terecht. Niet solidair zijn heeft een grote prijs.
pi_192871389
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 10:51 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

En terecht. Niet solidair zijn heeft een grote prijs.
Ja. Ik zou zelf ook niet aarzelen om te bellen. Ook bij mijn kapper.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_192871447
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 10:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Kappers die betrapt worden terwijl ze iemand knippen of open zijn krijgen hier 4000 Euro boete en hun pand word voor onbepaalde tijd gesloten. En mensen bellen de politie als ze zien of weten dat een kapper aan het knippen is.
Begrijp ik. Het citaat van mij waar naar verwezen werd is dat in Nederland en Zweden men mogelijk verschillend met advies omgaat. Hier zijn de kappers open en hebben ze veel minder klanten. Ik vraag me af hoe dat in Nederland zou zijn als het advies was om niet naar de kapper te gaan en er geen boete op staat.
pi_192871472
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 14:15 schreef Basp1 het volgende:
https://www.volkskrant.nl/cs-b5d15cc6

Het gaat daar nog niet zo goed als we allemaal hopen dat het zou gaan.
Dat soort artikelen zie je overal, waarbij naar het buitenland wordt gewezen hoe slecht het daar is terwijl het eigen straatje schoongeveegd wordt. De grafiek in het artikel laat ook gewoon zien dat de curves van Zweden en Nederland nauwelijks verschillen, alleen die van Zweden ligt iets lager.
pi_192871488
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 10:56 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Begrijp ik. Het citaat van mij waar naar verwezen werd is dat in Nederland en Zweden men mogelijk verschillend met advies omgaat. Hier zijn de kappers open en hebben ze veel minder klanten. Ik vraag me af hoe dat in Nederland zou zijn als het advies was om niet naar de kapper te gaan en er geen boete op staat.
Dan zou ik met een mat in mijn nek mij toch eens bloot stellen aan die mininale risicos bij de kapper. (8>
pi_192871536
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 10:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Kappers die betrapt worden terwijl ze iemand knippen of open zijn krijgen hier 4000 Euro boete en hun pand word voor onbepaalde tijd gesloten. En mensen bellen de politie als ze zien of weten dat een kapper aan het knippen is.
Dat is behoorlijk kansloos.
ROBODEMONS..................|:(
pi_192871600
quote:
13s.gif Op donderdag 30 april 2020 11:02 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat is behoorlijk kansloos.
Waarom zou een kapperzaak een uitzondering zijn? Ze hebben zich er aan te houden, anders is het einde oefening wat mij betreft voor die zaak.
  donderdag 30 april 2020 @ 11:07:25 #164
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_192871631
quote:
13s.gif Op donderdag 30 april 2020 11:02 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat is behoorlijk kansloos.
¤4000 TOGS innen en daarnaast zwart knippen is ook niet echt netjes, toch?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_192920396
New modeling report on corona in Stockholm shows

- infections peaked a couple of days ago
- about ⅓ have been infected by now
- in a month, corona infections will be almost over and Stockholm close to herd immunity


https://mobile.twitter.co(...)/1251811615705632775
pi_192921351
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 02:59 schreef Za het volgende:
New modeling report on corona in Stockholm shows

- infections peaked a couple of days ago
- about ⅓ have been infected by now
- in a month, corona infections will be almost over and Stockholm close to herd immunity


https://mobile.twitter.co(...)/1251811615705632775
Modeling shows, dan zouden er ook testen gedaan moeten zijn die ons laten zien dat 33% van de inwoners van Stockholm daadwerkelijk besmet zijn.
Dat rapport wat hij aanhaalt is van 15 april.
Ik verwacht wat meer fysiek testen als bewijs.

Als we de fysiek testen van de stad new York zien, daar is nu ongeveer 20% besmet geweest, met een mortaliteit van 0.12% over de gehele bevolking in New York.

Ik kan helaas nergens cijfers voor Stockholm alleen vinden om te vergelijken. Maar als de mortaliteit hetzelfde is als in New York, zou daar op dit moment dan (33/20)*0.12=0.198% overleden moeten zijn met 970.000 inwoners zijn dat dan 1920 doden.
pi_192921627
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 02:59 schreef Za het volgende:
New modeling report on corona in Stockholm shows

- infections peaked a couple of days ago
- about ⅓ have been infected by now
- in a month, corona infections will be almost over and Stockholm close to herd immunity

https://mobile.twitter.co(...)/1251811615705632775
Ondertussen heeft Tom Britton (degene op wiens model de voorspellingen zijn gebaseerd) zijn voorspellingen bijgesteld. Hij geeft in het artikel al aan dat de grootste onzekerheid zit in het voorspellen van de verdubbelingstijd nadat maatregelen effectief krijgen. Hij zit nu meer op de voorspelling van het volksgezondheidsinstituut hier, met tussen de 25 en 30 procent van Stockholm nu besmet. Ik denk dat er nog wel meer te verbeteren is aan zijn model, maar ik denk ook dat zijn verspellingen nu wel redelijk goed zijn en in lijn met gegevens van bloeddonoren. In Zweden ligt men iets meer achter met de meldingen van doden dan in Nederland (men wil de doodsoorzaak blijkbaar beter vaststellen, daardoor verklaren de Coronacijfers de oversterfte in Zweden ook redelijk goed). Toch lijkt de piek van het aantal doden al geweest te zijn in de tweede week van April (eerder dan Britton voorspelde, hij dacht dat toen de piek van het aantal besmettingen zou zijn) en er lijkt nu een sterkere daling te zijn dan eerder voorspeld (daarom overschatte ik de verspreiding ook).

De cijfers in New York zijn absurd hoog. Ik weet niet wat daar aan de hand is, maar ik geloof er niets van dat nu minder dan 50% besmet is of besmet is geweest (bloedtesten pikken alleen mensen op die al antilichamen hebben gevormd, terwijl speekseltesten vrijwel alleen mensen oppikt die op het moment besmettelijk zijn. Verder is de VS qua gezondheidszorg natuurlijk niet te vergelijken met Zweden. In Zweden is er minder overgewicht (zeker in hip Stockholm), er is veel minder zorgmijding en iedereen is verzekerd. Maar ik had niet zulke massale verschillen verwacht.
pi_192921643
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 09:11 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ondertussen heeft Tom Britton (degene op wiens model de voorspellingen zijn gebaseerd) zijn voorspellingen bijgesteld. Hij geeft in het artikel al aan dat de grootste onzekerheid zit in het voorspellen van de verdubbelingstijd nadat maatregelen effectief krijgen. Hij zit nu meer op de voorspelling van het volksgezondheidsinstituut hier, met tussen de 25 en 30 procent van Stockholm nu besmet. Ik denk dat er nog wel meer te verbeteren is aan zijn model, maar ik denk ook dat zijn verspellingen nu wel redelijk goed zijn en in lijn met gegevens van bloeddonoren. In Zweden ligt men iets meer achter met de meldingen van doden dan in Nederland (men wil de doodsoorzaak blijkbaar beter vaststellen, daardoor verklaren de Coronacijfers de oversterfte in Zweden ook redelijk goed). Toch lijkt de piek van het aantal doden al geweest te zijn in de tweede week van April (eerder dan Britton voorspelde, hij dacht dat toen de piek van het aantal besmettingen zou zijn) en er lijkt nu een sterkere daling te zijn dan eerder voorspeld (daarom overschatte ik de verspreiding ook).

De cijfers in New York zijn absurd hoog. Ik weet niet wat daar aan de hand is, maar ik geloof er niets van dat nu minder dan 50% besmet is of besmet is geweest (bloedtesten pikken alleen mensen op die al antilichamen hebben gevormd, terwijl speekseltesten vrijwel alleen mensen oppikt die op het moment besmettelijk zijn. Verder is de VS qua gezondheidszorg natuurlijk niet te vergelijken met Zweden. In Zweden is er minder overgewicht (zeker in hip Stockholm), er is veel minder zorgmijding en iedereen is verzekerd. Maar ik had niet zulke massale verschillen verwacht.
Denk niet dat hij in de positie zit om überhaupt voorspellingen te doen.
pi_192921650
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 09:13 schreef rareman1 het volgende:

[..]

Denk niet dat hij in de positie zit om überhaupt voorspellingen te doen.
Wat bedoel je?
pi_192921656
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 09:13 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Wat bedoel je?
Ik kan ook wel dingen voorspellen. Het is maar net.
pi_192921719
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 09:11 schreef DrParsifal het volgende:

Maar ik had niet zulke massale verschillen verwacht.
Ik denk dat deze massale verschillen ook komen omdat Zweden nog lang niet zoveel besmettingen heeft gehad als jij hoopt dat ze hebben.
pi_192921866
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 08:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dat dik gemaakte je onderzoek met wat onderbuik gevoelens. :D

Ik zie het een beetje als wensrekenen wat je aan het doen bent hier.

Alleen je laatste alinea ga ik geheel in mee.
Zweden rapporteert inderdaad vertraagd, net als Nederland overigens. Zij voegen een overledene toe op werkelijke datum overlijden en niet op datum van rapportage. Omdat daar ernstige vertraging in zit, kan je de laatste 7 dagen niet als betrouwbaar zien.

https://pbs.twimg.com/med(...)mat=png&name=900x900

Hierboven zie je 2 datasets: eentje van 25/04 en eentje van 01/05. Je ziet dat het dodental na ongeveer één week wel compleet aangevuld. Als je bij de rode grafiek dan de laatste 7 dagen negeert, zie je nog steeds heel duidelijk dat de piek al even achter hun ligt. Hieronder zie je dezelfde cijfers iets duidelijker.

https://pbs.twimg.com/med(...)mat=jpg&name=360x360
pi_192922840
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 10:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Kappers die betrapt worden terwijl ze iemand knippen of open zijn krijgen hier 4000 Euro boete en hun pand word voor onbepaalde tijd gesloten. En mensen bellen de politie als ze zien of weten dat een kapper aan het knippen is.
En oude dames van in de tachtig zitten verloren op een stoel voor het verpleeghuis waar ze hun demente man al 7 weken niet meer mogen zien.

Het land is gek geworden.
pi_192922921
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:03 schreef Za het volgende:

[..]

En oude dames van in de tachtig zitten verloren op een stoel voor het verpleeghuis waar ze hun demente man al 7 weken niet meer mogen zien.

Het land is gek geworden.
Ik dacht dat de grote tegenstanders van de maatregelen opriepen om 'gewoon de ouderen op te sluiten zodat de jongeren weer verder kunnen met leven' ?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_192923094
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik dacht dat de grote tegenstanders van de maatregelen opriepen om 'gewoon de ouderen op te sluiten zodat de jongeren weer verder kunnen met leven' ?
Klopt.
Sterker nog, de ouderen zijn dor hout dat gesnoeid moet worden.
In dit soort tijden leer je hoe mensen echt in elkaar steken.
Kennis van me wil dat ouderen binnen blijven zodat de jongeren de draad kunnen oppakken.
Hij is zelf 50+.
Zou me rot lachen als die grens bij 50 wordt gelegd...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192923162
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Ik dacht dat de grote tegenstanders van de maatregelen opriepen om 'gewoon de ouderen op te sluiten zodat de jongeren weer verder kunnen met leven' ?
Ik vind voorzorgsmaatregelen belangrijk, opsluiten idioot. Oude mensen uit elkaar halen is gewoon schandelijk. In wat voor land zitten we inmiddels ongelooflijk.
pi_192923883
Allereerst Tom Britton is wel 1 van de grote jongens in de wiskundige modellering van epidemieen. Hoewel hij niet vaak met directe data werkt zijn zijn voorspellingen toch wel de voorspellingen die serieus overwogen moeten worden. Een beetje vergelijkbaar met die van Ferguson in Londen of Heesterbeek en Wallinga in Nederland.

Nu is het zeker waar dat de voorspellingen er flink naast kunnen zitten. Hij zal de laatste zijn om te ontkennen. Op de Zweedse tv was hij ook duidelijk dat hij in zijn preprint verschillende scenarios gaf en dat hij vermoedde dat het scenario dat nu tussen de 40 en 50 procent van Stockholm besmet zou zijn, echter de huidige 25% die hij (en onafhankelijk van hem het Zweedse volksgezondheidsinstituut) nu denkt dat er is.

Ik gaf al eerder aan dat ik wat moeite met hun modellen heb, omdat ze geen onderscheid maken tussen de leeftijdscategorieen en ik het sterke vermoeden hebt dat Zweden (buiten de bejaardenhuizen) goed bezig is en de oudere groepen redelijk beschermt (daardoor zie je dat in Zweden het aantal doden per miljoen inwoners veel minder stijgt als functie van leeftijd dan in bijvoorbeeld Nederland of Duitsland (maar eigenlijk elk land met redelijk veel doden).

Ik denk dat Britton's voorspellingen redelijk goed zijn voor de groep tot 60 jaar. Bloeddonoren gaven een paar weken geleden al aan dat meer dan 10% toen antilichamen in het bloed had (met wat foutmarges natuurlijk). Dit kwam naar buiten nadat Britton zijn voorspellingen had gedaan en op dat moment leek het nog consistent met zijn modellen.

quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 09:42 schreef brunodn het volgende:

[..]

Zweden rapporteert inderdaad vertraagd, net als Nederland overigens. Zij voegen een overledene toe op werkelijke datum overlijden en niet op datum van rapportage. Omdat daar ernstige vertraging in zit, kan je de laatste 7 dagen niet als betrouwbaar zien.

https://pbs.twimg.com/med(...)mat=png&name=900x900

Hierboven zie je 2 datasets: eentje van 25/04 en eentje van 01/05. Je ziet dat het dodental na ongeveer één week wel compleet aangevuld. Als je bij de rode grafiek dan de laatste 7 dagen negeert, zie je nog steeds heel duidelijk dat de piek al even achter hun ligt. Hieronder zie je dezelfde cijfers iets duidelijker.

https://pbs.twimg.com/med(...)mat=jpg&name=360x360
Ik ben me er van bewust. Maar afgelopen week is er erg weinig bij gekomen. Als je kijkt naar de derde hele week van april (tm de 26e), dan zie je al twintig minder doden per dag in Zweden dan dan de tweede week (tm de 19e). Ze liggen of ver achter (wat niet onmogelijk is), of ze zijn echt duidelijk over de top in Zweden. Hoe het in Stockholm provincie precies zit met die cijfers weet ik niet, maar ik verwacht dat daar de piek zelfs nog ietsje eerder was.
pi_192925256
quote:
99s.gif Op woensdag 29 april 2020 13:06 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Hebben ze in Zweden ook carnaval gehad? Skihutfeesten? Championsleague-wedstrijden in een bijna afgesloten stadion?
Op 7 maart 2020 had Stockholm de finale van het nationaal songfestival in een gesloten stadion met 50.000 bezoekers.
pi_192926922
235 nieuwe besmettingen in Zweden vandaag.
pi_192927013
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:24 schreef capricia het volgende:
Zweden meer doden dan NL vandaag. En zoveel minder inwoners. Wat heftig zeg.
Vandaag nog slechts 10 doden in Zweden.
(zonder correctie, maar dat gold voor de 169 van 21e ook)

Wanneer ga je er in geloven?
pi_192927015
  Moderator zondag 3 mei 2020 @ 18:07:15 #182
236264 crew  capricia
pi_192928308
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 16:21 schreef Za het volgende:

[..]

Vandaag nog slechts 10 doden in Zweden.
(zonder correctie, maar dat gold voor de 169 van 21e ook)

Wanneer ga je er in geloven?
Wanneer ga ik waarin precies geloven?
Definitely not CIA
pi_192928625
Wellicht al gepost:

Richard_Orange twitterde op zondag 03-05-2020 om 18:10:44 Swedish health authorities estimate reproduction number at 0.85, which is slightly lower than the 0.9 estimated by counterparts in still much more locked-down Denmark. https://t.co/9SIV713gWi reageer retweet
https://www.dn.se/nyheter(...)s-r-tal-nu-under-10/
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192940870
Ik vond dit wel interessant om te lezen:
https://threadreaderapp.com/thread/1256216929993469952.html

Op horeca na geen grote verschillen met Nederland.
pi_192940915
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 18:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Wellicht al gepost:

Richard_Orange twitterde op zondag 03-05-2020 om 18:10:44 Swedish health authorities estimate reproduction number at 0.85, which is slightly lower than the 0.9 estimated by counterparts in still much more locked-down Denmark. https://t.co/9SIV713gWi reageer retweet
https://www.dn.se/nyheter(...)s-r-tal-nu-under-10/
Lachwekkend. De dodencijfers liegen niet, dit soort schattingen wel.
pi_192941289
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:30 schreef Confetti het volgende:

[..]

Lachwekkend. De dodencijfers liegen niet, dit soort schattingen wel.
Inderdaad belachelijk om dit soort vergelijkingen te maken. Je hebt echt de data niet om onderscheid te maken tussen een reproductiegetal van 0.8 en 0.9.

Echter het Zweedse getal gaat over een situatie waar in de grootste besmettingshaard al een substantieel deel van de bevolking is besmet (zelfs al is het maar 15 procent in Stockholm, dan nog speelt het een rol). Terwijl in Denemarken de 0.9 een schatter was voor na het versoepelen van de maatregelen, dat was twee weken geleden en dat kun je nu nog niet of nauwelijks in het aantal doden zien.
  Moderator maandag 4 mei 2020 @ 13:53:49 #187
236264 crew  capricia
pi_192941294
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:27 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik vond dit wel interessant om te lezen:
https://threadreaderapp.com/thread/1256216929993469952.html

Op horeca na geen grote verschillen met Nederland.
Ja. Dat draadje viel mij ook al op.
Definitely not CIA
pi_192941681
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 13:53 schreef DrParsifal het volgende:
Inderdaad belachelijk om dit soort vergelijkingen te maken. Je hebt echt de data niet om onderscheid te maken tussen een reproductiegetal van 0.8 en 0.9.
Het zijn in beide gevallen puntschattingen uiteraard.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192941749
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 14:25 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het zijn in beide gevallen puntschattingen uiteraard.
Ja, maar in dit geval is het een groot probleem dat je waarnemingen doet in "kalender tijd" en reproductiegetallen over "generatie tijd" gaan. Je hebt een model nodig om van je waarnemingen naar de R0 te gaan. Het is bekend (onder andere door een paper van Wallinga en Lipsitch) dat de schattingen van R0 heel erg gevoelig zijn voor aannames over het verloop van de infectiviteit over tijd en in mindere mate ook gevoelig voor populatiestructuur aannames. Aangezien over die zaken nog heel veel onzeker is, zijn de betrouwbaarheidsintervallen vrij groot, wat wel weer nuttig is, is dat er een faseovergang bij R0 =1 zit, waardoor je vaak wel redelijk zeker kunt zijn of R0 onder of boven de 1 ligt.
pi_192941784
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 14:32 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ja, maar in dit geval is het een groot probleem dat je waarnemingen doet in "kalender tijd" en reproductiegetallen over "generatie tijd" gaan. Je hebt een model nodig om van je waarnemingen naar de R0 te gaan. Het is bekend (onder andere door een paper van Wallinga en Lipsitch) dat de schattingen van R0 heel erg gevoelig zijn voor aannames over het verloop van de infectiviteit over tijd en in mindere mate ook gevoelig voor populatiestructuur aannames. Aangezien over die zaken nog heel veel onzeker is, zijn de betrouwbaarheidsintervallen vrij groot, wat wel weer nuttig is, is dat er een faseovergang bij R0 =1 zit, waardoor je vaak wel redelijk zeker kunt zijn of R0 onder of boven de 1 ligt.
Maar wat is precies je punt? 0.85 ligt vrij dicht bij 0.9, uitgaande van een vergelijkbaar (relatief beperkt) betrouwbaarheidsinterval (en in NL zijn ze relatief betrouwbaar, dus waarom in het buitenland niet?) je best kunt concluderen dat Zweden grosso modo net zo goed gaat als Denemarken.
(Ervan uitgaande dat de schattingen/intervallen kloppen)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192941831
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 14:36 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar wat is precies je punt? 0.85 ligt vrij dicht bij 0.9, uitgaande van een vergelijkbaar (relatief beperkt) betrouwbaarheidsinterval (en in NL zijn ze relatief betrouwbaar, dus waarom in het buitenland niet?) je best kunt concluderen dat Zweden grosso modo net zo goed gaat als Denemarken.
(Ervan uitgaande dat de schattingen/intervallen kloppen)
Mogelijk, het hangt er van af of ze dezelfde modellen gebruiken. Je kunt zeggen dat ze in beide gevallen waarschijnlijk ondertussen wel subcritisch zijn, dat lijkt op het moment genoeg info. Verder hoopte ik hier alleen wat te verduidelijken, niet zo zeer iemand aan te vallen (al denk ik dat mensen die op grond van de cijfers nu denken dat het vanaf nu beter in Zweden gaat dan in Denemarken moeten oppassen).
pi_192941930
Ik ben het met je eens dat het soms koffiedik kijken is en vergelijkingen tussen landen vaak spaak gaan.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192942139
Zijn er (westerse) landen bekend waar helemaal geen maatregelen worden genomen?

Op zich als je kijkt naar de maatregelen en het effect op het virus, dan lijkt Zweden aardig op de goede weg. Maar het is natuurlijk lastig te bepalen of de maatregelen nog soepeler hadden kunnen zijn zonder vergelijkingsmateriaal, voor zover landen met elkaar zijn te vergelijken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192946753
Een soort van bevestiging van wat eerdere tests:
https://www.kth.se/aktuel(...)na-smittade-1.980727
Bij antilichaam onderzoek (gemiddelde bloedafname datum 11 april) blijkt ongeveer 10 procent besmet te zijn. Natuurlijk gaat het hier niet helemaal om een random sample (ongeveer de helft van de steekproef antwoorde en deed de test) maar het is wel een indicatie dat de eerdere resultaten correct waren en dat het helemaal niet zo gek is om nu te veronderstellen dat al meer dan 25% van de mensen in de provincie Stockholm besmet is.
pi_192946912
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 14:59 schreef Wantie het volgende:
Zijn er (westerse) landen bekend waar helemaal geen maatregelen worden genomen?

Op zich als je kijkt naar de maatregelen en het effect op het virus, dan lijkt Zweden aardig op de goede weg. Maar het is natuurlijk lastig te bepalen of de maatregelen nog soepeler hadden kunnen zijn zonder vergelijkingsmateriaal, voor zover landen met elkaar zijn te vergelijken.
Wit-Rusland.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  maandag 4 mei 2020 @ 20:22:11 #196
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_192947902
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 19:40 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Wit-Rusland.
Op Worldometer scoren ze uitstekend ....
pi_192974859
In Zweden hebben ze net als in Nederland de piek ook achter zich.

https://www.svt.se/datajo(...)-of-the-coronavirus/

pi_192975395
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 15:35 schreef zoost het volgende:
In Zweden hebben ze net als in Nederland de piek ook achter zich.

https://www.svt.se/datajo(...)-of-the-coronavirus/

[ afbeelding ]
Het lijkt erop, naar aanleiding van de officiele data denk ik dat Stockholm de piek in het aantal doden in de week voor Pasen had en Zweden als geheel in de week na Pasen. De piek van het aantal nieuwe besmettingen zou daar zo'n twee tot drie weken voor liggen.
pi_193005590
quote:
Zweden betaalt hoogste prijs voor lakse aanpak: dodentol drie keer hoger dan Denemarken, Finland en Noorwegen samen
https://www.hln.be/nieuws(...)egen-samen~a78bf18a/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193005678
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wat een ontzettend kortzichtig artikel...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')