abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192799992
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 13:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Jammer dat er niet staat waar hij dat vandaan denkt te hebben.
Op de vorige pagina heeft user DrParsifal een berekening gemaakt, en hij kwam op ongeveer hetzelfde uit.
pi_192800033
Binnen een paar weken groepsimmuniteit lijkt me sowieso kolder. Hoe snel moet zo'n virus zich dan wel niet verspreiden?

Doet me een beetje denken aan het wensdenken dat je hier een paar weken geleden ook nog zag: hopen dat er al tientallen procenten van de bevolking het gehad hebben.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_192800347
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Binnen een paar weken groepsimmuniteit lijkt me sowieso kolder. Hoe snel moet zo'n virus zich dan wel niet verspreiden?

Doet me een beetje denken aan het wensdenken dat je hier een paar weken geleden ook nog zag: hopen dat er al tientallen procenten van de bevolking het gehad hebben.
Eens, maar het verspreid zich razendsnel natuurlijk dat is gebleken uit de Diamond Princess uitbraak.
In België is ondanks de lockdown het aantal personen met immuniteit in 2 weken verdubbeld, dan moet dat in Zweden zonder lockdown met ongetwijfeld een miljoen asymptomatischen die rondlopen vele malen sneller kunnen.
pi_192800382
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:41 schreef Za het volgende:

[..]

Eens, maar het verspreid zich razendsnel natuurlijk dat is gebleken uit de Diamond Princess uitbraak.
In België is ondanks de lockdown het aantal personen met immuniteit in 2 weken verdubbeld, dan moet dat in Zweden zonder lockdown met ongetwijfeld een miljoen asymptomatischen die rondlopen vele malen sneller kunnen.
Diamond Princess is een cruiseschip, niet te vergelijken.
Het eten komt daar zelfs allemaal uit 1 keuken.
pi_192800641
Ik kom terug op het beschermen van de oudere groepen:
Ik geloof zelf ook dat we binnenkort echt op de 30% niet meer vatbaar in de groep onder 60 jaar Stockholm zitten:
Uitgaande van 1 op duizend sterfte aan ziekte in groep 50-59 jaar
59 doden per miljoen in die groep (76 op bijnea 1.3 miljoen)
en de sterfte per miljoen in Stockholm is ongeveer 2.5 keer hoger dan in Zweden als geheel.
Dat zou betekenen ongeveer 150 doden per miljoen inwonens in die leeftijdsgroep in Stockholm, dat betekent dat zo'n drie weken geleden (vertraging tussen besmetting en dood) zo'n 15% besmet was.

De sterfte van 1 op duizend had ik trouwens snel berekend naar aanleiding van de melding van de 3% bloeddonoren besmet in Zweden. Het lijkt ook consistent met de 13 van honderd bloeddonoren besmet in Stockholm een week eerder.

Waarom ik denk dat Zweden de ouderen iets beter beschermt
Sterfte per miljoen inwoners:
Onder de 40 zijn de getallen te laag om iets zinnigs over te zeggen: Maar dan Zweden vs Nederland:
40-49: 18-8
50-59: 59-42
60-69: 154-181
70-79: 520-836
Voor 80+ Zijn de cijfers weer niet betrouwbaar vrees ik (in Nederland is de oversterfte gigantisch zelfs gecorrigeerd voor COVID getallen, terwijl in Zweden het nog niet helemaal duidelijk is).
Wat gemelde gevallen betreft is in de groep 80-89 de verhouding 2401:2813.
Dus Zweden heeft echt relatief meer doden onder de 60 en minder boven de 60.
pi_192809109
Als het al genoemd is vergeve mij, maar Anders Tegnell heeft een fanclub op facebook (29.000 leden)

https://www.facebook.com/groups/797526950758017/

en fankleding (tip, je kan kleur veranderen en kijken welke haar het beste staat ;))

https://shop.spreadshirt.(...)813-8&appearance=388

[ Bericht 1% gewijzigd door DeOlifantvis op 26-04-2020 00:58:58 ]
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 08:24:16 #107
236264 crew  capricia
pi_192810138
Off topic verwijderd.
Dit topic gaat over Zweden, mensen.
Många tack

[ Bericht 29% gewijzigd door capricia op 26-04-2020 16:19:08 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_192828685
In Zweden zijn vandaag 286 nieuwe positieve gevallen.

Gisteren lag dat rond de 400.
pi_192828796
Het gaat daar ook de goede kant op zonder zware maatregelen. Voor mij toch weer een bewijs dat een zware lockdown zoals in België, Frankrijk, Spanje en Italië helemaal niet nodig is geweest.
pi_192828821
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:34 schreef Nia het volgende:
Het gaat daar ook de goede kant op zonder zware maatregelen. Voor mij toch weer een bewijs dat een zware lockdown zoals in België, Frankrijk, Spanje en Italië helemaal niet nodig is geweest.
Eens.
pi_192828860
Besmettingen vinden vooral binnen plaats. In de zuidelijke landen leven veel mensen dicht op elkander in oude wooncomplexen met beperkte ventilatiemogelijkheden. Dan vraag je om mega-veel besmettingen.
  maandag 27 april 2020 @ 14:40:04 #112
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_192828869
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:34 schreef Nia het volgende:
En inhumaan.
pi_192828880
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:40 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

En inhumaan.
Dat zeker!
pi_192828919
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:39 schreef Nia het volgende:
Besmettingen vinden vooral binnen plaats. In de zuidelijke landen leven veel mensen dicht op elkander in oude wooncomplexen met beperkte ventilatiemogelijkheden. Dan vraag je om mega-veel besmettingen.
Je ziet om die reden ook vaak een initiële enorme golf van besmettingen in de weken die volgen op een lockdown.

Mogelijk werkt het dus op 2 manieren averechts, want je bouwt er ook geen herd-immunity mee op.
pi_192832422
Zweden kijken verbaasd naar de rest van Europa: „Hoe gaan strenge landen het virus indammen als iedereen ineens weer naar buiten mag? Wat als er een economische crisis uitbreekt door de lockdowns? Wat als alleenstaanden met zorgbanen ook voor de kinderen moeten zorgen? Dit virus zal nog een tijd onder ons blijven. Onze strategie is op de lange termijn veel houdbaarder.”

Stockholm afgelopen week.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-europa-a3997884
pi_192833357
Vaak blijken dingen die voor de hand liggen - iedereen bij elkaar opsluiten - averechts te werken. Buiten kun je afstand houden, binnen niet. Het doet me denken aan WO II waar mensen soms met zijn allen een kerk in vluchten en die werd vervolgens in brand gestoken. Wrange vergelijking, maar toch. Je eerste reactie is: naar een gebouw met zijn allen en de deur dicht, maar je had beter in je eentje een bos in kunnen vluchten.
Een verpleeghuis vol oude, zwakke mensen is ook duidelijk: dat is een lekkernij voor het virus.

Het lijkt me sowieso goed dat jonge mensen naar buiten gaan, want die worden meestal niet zwaar ziek en ze bouwen wel immuniteit op als ze buiten komen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Mondkapje op 27-04-2020 20:27:46 ]
  maandag 27 april 2020 @ 21:10:10 #117
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_192834060
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 20:21 schreef Mondkapje het volgende:
Het lijkt me sowieso goed dat jonge mensen naar buiten gaan, want die worden meestal niet zwaar ziek en ze bouwen wel immuniteit op als ze buiten komen.
Dat gaat ook wel gebeuren, alleen moet de eerste golf voldoende afgetopt zijn en moet het ook nog zo gestuurd worden dat de 2e golf niet te hoog wordt.
Wie dit leest is gek
  maandag 27 april 2020 @ 22:02:59 #118
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192834713
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 19:34 schreef Za het volgende:
Zweden kijken verbaasd naar de rest van Europa: „Hoe gaan strenge landen het virus indammen als iedereen ineens weer naar buiten mag? Wat als er een economische crisis uitbreekt door de lockdowns? Wat als alleenstaanden met zorgbanen ook voor de kinderen moeten zorgen? Dit virus zal nog een tijd onder ons blijven. Onze strategie is op de lange termijn veel houdbaarder.”

[ afbeelding ]
Stockholm afgelopen week.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-van-europa-a3997884
Wenn die Welt untergeht, so ziehe ich nach Schweden, denn dort geschieht alles 50 Jahre später.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_192834768
quote:
99s.gif Op maandag 27 april 2020 21:10 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat gaat ook wel gebeuren, alleen moet de eerste golf voldoende afgetopt zijn en moet het ook nog zo gestuurd worden dat de 2e golf niet te hoog wordt.
De regering zou gisteren nog duidelijk aan moeten geven wanneer dat moment gaat beginnen. Zelfs al is het geen datum, maar wat heldere voorwaarden. Anders gaat er op de korte termijn een moment komen dat mensen dat moment zelf gaan kiezen. Gezien we het kabinet Uitstel 3 hebben gaat het tweede gebeuren volgens mij.
  maandag 27 april 2020 @ 23:20:30 #120
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_192835982
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 22:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

De regering zou gisteren nog duidelijk aan moeten geven wanneer dat moment gaat beginnen. Zelfs al is het geen datum, maar wat heldere voorwaarden. Anders gaat er op de korte termijn een moment komen dat mensen dat moment zelf gaan kiezen. Gezien we het kabinet Uitstel 3 hebben gaat het tweede gebeuren volgens mij.
Misschien heb ik het gedroomd maar ik meen toch echt wanneer:
a. de IC bezetting weer op een normaal niveau zit: 700 of lager
b. de reproductiewaarde veel lager is, 0,5 of lager.

Daarna gaan dingen open, maar wel op anderhalve meter. Dat blijft nog 2 tot 5 jaar zo.

En nu terug naar Zweden.
Wie dit leest is gek
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:54:11 #121
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_192850465
Het weer is vrij koud en vochtig in Zweden. Ben benieuwd of dit nog negatief effect heeft op het aantal besmettingen. Weerstand van mensen zal lager zijn.
pi_192851637
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 20:21 schreef Mondkapje het volgende:
Vaak blijken dingen die voor de hand liggen - iedereen bij elkaar opsluiten - averechts te werken. Buiten kun je afstand houden, binnen niet. Het doet me denken aan WO II waar mensen soms met zijn allen een kerk in vluchten en die werd vervolgens in brand gestoken. Wrange vergelijking, maar toch. Je eerste reactie is: naar een gebouw met zijn allen en de deur dicht, maar je had beter in je eentje een bos in kunnen vluchten.
Een verpleeghuis vol oude, zwakke mensen is ook duidelijk: dat is een lekkernij voor het virus.

De vergelijking loopt mank omdat of gezinsleden nu wel of niet binnen blijven, de kans dat ze elkaar ongemerkt besmetten blijft levensgroot.

Mensen die in verpleeghuizen wonen zitten daar in feite sowieso opgesloten. In sommige gevallen letterlijk (gesloten afdelingen), in andere gevallen omdat ze zelf weinig bewegingsruimte meer hebben. Die zijn juist gebaat bij volledige afzondering als ze besmetting willen voorkomen. In de praktijk lukt dat niet omdat ze hulpbehoevend zijn en er dus van buitenaf mensen binnen komen die de ziekte meenemen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_192855185
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 23:23 schreef Wantie het volgende:

[..]

De vergelijking loopt mank omdat of gezinsleden nu wel of niet binnen blijven, de kans dat ze elkaar ongemerkt besmetten blijft levensgroot.

Mensen die in verpleeghuizen wonen zitten daar in feite sowieso opgesloten. In sommige gevallen letterlijk (gesloten afdelingen), in andere gevallen omdat ze zelf weinig bewegingsruimte meer hebben. Die zijn juist gebaat bij volledige afzondering als ze besmetting willen voorkomen. In de praktijk lukt dat niet omdat ze hulpbehoevend zijn en er dus van buitenaf mensen binnen komen die de ziekte meenemen.
Nu denk ik dat mensen in instituten meer gebaat zijn bij een wandelingetje buiten, dan bij visite. Dus als visite niet kan, en ook best risicovol is, waarom niet eenmaal daags een wandelingetje met 1 familielid die op 1,5 meter afstand blijft buiten?
Ik zou als ik oud ben en in zo'n huis zit, ook liever een wandeling per dag willen dan visite binnenshuis.
pi_192855219
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 10:42 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Nu denk ik dat mensen in instituten meer gebaat zijn op een wandelingetje buiten, dan op visite. Dus als visite niet kan, en ook best risicovol is, waarom niet eenmaal daags een wandelingetje met 1 familielid die op 1,5 meter afstand blijft buiten?
Da's een goeie.
Hier in de buurt hebben ze zelfs hekken om het verpleeghuis geplaatst om te voorkomen dat familie via de tuin bij het raam van de cliënten konden komen...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_192855339
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 10:44 schreef Wantie het volgende:

[..]

Da's een goeie.
Hier in de buurt hebben ze zelfs hekken om het verpleeghuis geplaatst om te voorkomen dat familie via de tuin bij het raam van de cliënten konden komen...
Als je gaat wandelen in een gebied met weinig mensen, is er weinig aan de hand lijkt mij. Je kan het extra leuk maken door na een bepaalde afstand, een tafeltje met koffie en thee en twee stoelen neer te zetten. En een openbaar toilet. Dan wordt het helemaal een uitje.
Het is ook supergoed voor de weerstand, zowel mentaal als fysiek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')