Werd in de Nederlandse persco's (veel) over geld gesproken?quote:Op donderdag 2 april 2020 00:30 schreef Oekelele het volgende:
In Amerika praten ze in een persconferentie over vele zaken.
in Nederland vaak alleen over geld.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Nu in deze pandemie speelt geld totaal geen rol.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:32 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Uiteindelijk is alles een kwestie van geld.
Baudet is een goede nieuwkomer, en ook mijn favoriet voor de toekomst. Maar nog lang niet op het niveau van Rutte hoor.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, Baudet zou dat prima kunnen. Zo lang de boodschap hetzelfde zou zijn, denk ik dat hij het nog beter over zou kunnen brengen.
Die Groene Amsterdammer is wel een favorietje van jou hè?quote:Op donderdag 2 april 2020 00:32 schreef houdafstand het volgende:
Leuk artikel in De Groene Amsterdammer:
Corona: Het gesprek aan de nationale stamtafels
In iedereen schuilt een Ab Osterhaus
https://www.groene.nl/art(...)ilt-een-ab-osterhaus
Eigenlijk was Anne Wensing dus de eerste (op televisie) die het virus serieus nam.
Dan zie je de langere termijn niet.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:33 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Nu in deze pandemie speelt geld totaal geen rol.
Spanje en Italië staan aan de bedelstaf en zijn boos op ons. Heeft verder niets met geld te maken natuurlijkquote:Op donderdag 2 april 2020 00:33 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Die mag ook wel ff stoppen met bangmakerij. Alles gaat zo snel mogelijk terug naar hoe het was. Dat wil iedereen en gaat ook gebeuren.quote:Op woensdag 1 april 2020 23:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als Rutte gelijk krijgt praten we de rest van ons leven nog na over deze pandemie.
https://www.ad.nl/binnenl(...)meer-terug~a539c80e/
Pas de laatste keer was het echt prima. Daarvoor onduidelijk en natuurijk het handenschud incident. Maar Rutte is ook prima over het algemeen hoor.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:33 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Baudet is een goede nieuwkomer, en ook mijn favoriet voor de toekomst. Maar nog lang niet op het niveau van Rutte hoor.
Haha. Boeiende artikelen toch.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:34 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Die Groene Amsterdammer is wel een favorietje van jou hè?
Met geld kun je op vele manieren deze pandemie de kop indrukken.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:35 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Dan zie je de langere termijn niet.
Dat is zowel de zeer korte termijn als de zeer lange termijn. Beide zijn onzeker.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:37 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Met geld kun je op vele manieren deze pandemie de kop indrukken.
Als er geen geld vrijkomt om in de EU dit te bestrijden.
Dan gaat de natuur zich zelf regelen.
je kan dieren ook doorfokken of kruisen zodat daar een ziekte uitkomt.quote:Op woensdag 1 april 2020 23:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is idd allang debunked. Het virus heeft geen kunstmatige gefabriceerde oorsprong.
Kwestie van DNA sequencing. Verder is dat vermoeden een verhaal voor BNW.
Die verwisselen ze vaak helemaal niet iedere keer omdat er een tekort isquote:Op woensdag 1 april 2020 23:40 schreef franske19 het volgende:
[..]
Omdat die constant met besmette personen in aanraking komen. Na elke shift vervangen ze die maskers. In dat laatste zit het probleem voor jan en alleman.
Die mist wel wat empathie in z'n doen hoor. (Gemaakte) eloquentie heeft hij wel, maar die zou dit zeker niet beter doen.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, Baudet zou dat prima kunnen. Zo lang de boodschap hetzelfde zou zijn, denk ik dat hij het nog beter over zou kunnen brengen.
Dat bedoel ik ook. Nooit fan geweest van Rutte. Maar hij handelt het prima nu. Als ik kijk naar andere 'wereldleiders' (Trump, Merkel, Macron, etc.) doet hij het uitstekend nu het er echt op aankomt.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Pas de laatste keer was het echt prima. Daarvoor onduidelijk en natuurijk het handenschud incident. Maar Rutte is ook prima over het algemeen hoor.
Feit is mensen gaan dood als er geen noodfondsen komen en goederen.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:39 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Dat is zowel de zeer korte termijn als de zeer lange termijn. Beide zijn onzeker.
Die landen stonden al aan de bedelstaf voordat de crisis er was en zijn nu bezig hun hand te overspelen.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:35 schreef FernandoMartinez het volgende:
[..]
Spanje en Italië staan aan de bedelstaf en zijn boos op ons. Heeft verder niets met geld te maken natuurlijk
De arts die nog geen corona heeft moet de patiënt beschermen met coronaquote:Op woensdag 1 april 2020 23:42 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die chirurgische maskers hebben helemaal niet als doel de arts te beschermen. Ze beschermen de patient.
mee eens jaquote:Op donderdag 2 april 2020 00:40 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook. Nooit fan geweest van Rutte. Maar hij handelt het prima nu. Als ik kijk naar andere 'wereldleiders' (Trump, Merkel, Macron, etc.) doet hij het uitstekend nu het er echt op aankomt.
Dat is waarquote:Op donderdag 2 april 2020 00:41 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Feit is mensen gaan dood als er geen noodfondsen komen en goederen.
Heb de indruk dat ze het allemaal wel binnen het redelijke gedaan hebben, behalve met name Orban, Trump en de presidenten van Brazilië en Wit Rusland. Johnson mss ook, maar even afwachten.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:40 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook. Nooit fan geweest van Rutte. Maar hij handelt het prima nu. Als ik kijk naar andere 'wereldleiders' (Trump, Merkel, Macron, etc.) doet hij het uitstekend nu het er echt op aankomt.
Die gebruiken dan ook geen chirurgische maskers daarvoor, maar FFP2-maskersquote:Op donderdag 2 april 2020 00:42 schreef Markesh het volgende:
[..]
De arts die nog geen corona heeft moet de patiënt beschermen met corona
Dit dus; geef die landen een paar miljard onder het mom van solidariteit, maar laat hun vooral hun eigen shit opruimen.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Die landen stonden al aan de bedelstaf voordat de crisis er was en zijn nu bezig hun hand te overspelen.
Hulp geven inzake de directe Covid19 crisis heeft imho weinig tot niets te maken met geld, dat werd duidelijk gemaakt door de "wil" om een fonds op te richten voor getroffen landen dat wordt gefund door "rijkere" landen. Beter een gift dan een greep uit je portemonnee.
Wat ik zelf flauw vind dat die economieën spelen op gevoel om onder verplichtingen uit te komen.
Ik vind de meeste (vooral Marcron en Merkel) nogal ad-hoc overkomen en zeker niet geruststellend voor het volk.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:44 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Heb de indruk dat ze het allemaal wel binnen het redelijke gedaan hebben, behalve met name Orban, Trump en de presidenten van Brazilië en Wit Rusland. Johnson mss ook, maar even afwachten.
Spanje en Italië staan aan de bedelstaf en zijn boos op ons. Heeft verder niets met geld te maken natuurlijkquote:Op donderdag 2 april 2020 00:33 schreef Oekelele het volgende:
[..]
Die krijgen ze vroeg of laat keihard terug.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Die landen stonden al aan de bedelstaf voordat de crisis er was en zijn nu bezig hun hand te overspelen.
Hulp geven inzake de directe Covid19 crisis heeft imho weinig tot niets te maken met geld, dat werd duidelijk gemaakt door de "wil" om een fonds op te richten voor getroffen landen dat wordt gefund door "rijkere" landen. Beter een gift dan een greep uit je portemonnee.
Wat ik zelf flauw vind dat die economieën spelen op gevoel om onder verplichtingen uit te komen.
Dat vraag ik me af, dat trucje halen ze al jaren uit... Maargoed in deze zullen we ze wel weer helpen hè.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:47 schreef FernandoMartinez het volgende:
[..]
Spanje en Italië staan aan de bedelstaf en zijn boos op ons. Heeft verder niets met geld te maken natuurlijk
[..]
Die krijgen ze vroeg of laat keihard terug.
Goed artikel inderdaad, ik houd van die feitelijke, chronologische reconstructies.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:32 schreef houdafstand het volgende:
Leuk artikel in De Groene Amsterdammer:
Corona: Het gesprek aan de nationale stamtafels
In iedereen schuilt een Ab Osterhaus
https://www.groene.nl/art(...)ilt-een-ab-osterhaus
Eigenlijk was Anne Wensing dus de eerste (op televisie) die het virus serieus nam.
En deze is wel héél treffend, ook voor dit topicquote:Op een paar kritische deskundigen, artsen en journalisten na lijkt het coronavirus langs de Nederlandse hoofden heen te gaan.
quote:Het staat voor de kramp waarin het land momenteel verkeert. Je bent óf aan het rekenen en vertellen wat er allemaal fout gaat, óf je staat in het kamp van de overheid. Wie kritiek heeft op de overheid is ‘een doemdenker’, wie kritiek heeft op de critici is een Rutte-adept.
quote:Op donderdag 2 april 2020 00:49 schreef DonDruiper het volgende:
Zou Trump ook maar een fuck geven om 100.000/200.000 doden?
Maar dan ook echt diep van binnen een fuck geven?
Geloof er niks van.
Dat werkt zo niet. Het is niet dat Trump de trekker overhaalt. Dit zijn moeilijke beslissingen.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:49 schreef DonDruiper het volgende:
Zou Trump ook maar een fuck geven om 100.000/200.000 doden?
Maar dan ook echt diep van binnen een fuck geven?
Geloof er niks van.
Nee hoor.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:45 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Die gebruiken dan ook geen chirurgische maskers daarvoor, maar FFP2-maskers
Ik heb het over zijn gevoel.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:51 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat werkt zo niet. Het is niet dat Trump de trekker overhaalt. Dit zijn moeilijke beslissingen.
Een President die uit emotie zou regeren is geen goede president.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:52 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Ik heb het over zijn gevoel.
Ik bedoel; hij heeft het begrip narcisme een hele nieuwe dimensie gegeven.
Sowieso lastig, want er is veel meer buitenland dan binnenland en je krijgt dus echt maar snippets binnen... althans, ik.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:46 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik vind de meeste (vooral Marcron en Merkel) nogal ad-hoc overkomen en zeker niet geruststellend voor het volk.
Nja, dat zijn dingen die gewoon doorgaan. Of het nu een grote crisis is zoals dit, of de 'normale' omstandigheden zoals voorheen.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:53 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Sowieso lastig, want er is veel meer buitenland dan binnenland en je krijgt dus echt maar snippets binnen... althans, ik.
Wat dingen die er voor mij uit springen is de staatsgreep van Orban, de president van Wit Rusland die het helemaal geen issue vindt, net als de president van Brazilië en waar de president van de VS tot zeer recent ook die richting op dacht ondanks dat zijn eigen overheidsinstanties het hem vertelden, wat op zich al kwalijk was, onderwerpt hij nu dagelijks iedereen aan campagne geleuter gemengd met halve waarheden of nonsens.
twitter:BNODesk twitterde op donderdag 02-04-2020 om 00:26:57NEW: Adam Schlesinger, a founding member of the band Fountains of Wayne, has died of coronavirus complications. He was 52 years old - Variety reageer retweet
https://www.scienceguide.(...)zijn-ontontbeerlijk/quote:Er is nu een diverse groep experts, waaronder Heesterbeek, die samen met het RIVM nadenken over de scenario’s waarmee de situatie op langere termijn gehanteerd kan worden.
Een onderdeel van die afweging moet natuurlijk het breed testen naar immuniteit onder de bevolking zijn en ook andere factoren spelen een rol. “We moeten ook goed nadenken over nieuwe introducties van het virus. We kunnen niet alles controleren, maar zijn nu wel beter voorbereid en alert.” Als straks de (lucht)havens weer opengaan kan het virus ook uit andere landen weer binnenkomen. “Dat zie je deze week al in Hong Kong en China waar de voorspelde tweede golf lijkt te komen.”
“We moeten rekenen aan de vraag wat haalbare strategieën zijn voor zowel het afbouwen van de maatregelen die we nu hebben, fase een, en hoe we omgaan met een nieuwe uitbraak, fase twee. Voor die eerste fase kan gedacht worden aan een scenario waarbij je een land een periode ‘open doet’ om vervolgens een tijd in partiële lockdown te gaan.”
In de tweede fase moet er vooral snel opgetreden worden. Naarmate er meer bekend is over de effecten van de huidige aanpak, in Nederland en wereldwijd, kan ook die data weer mee in de verschillende modellen. “We moeten dan een testbeleid hebben voor reizigers die binnenkomen uit landen waar de uitbraak nog niet onder controle is en een strategie om bij het ontdekken van iemand met mogelijke coronasymptomen in het land direct adequaat te reageren.”
Wat is dan adequaat? Dat is precies waar op dit moment hard aan gerekend moet worden. “Door veel en breed te testen op antistoffen kunnen we hopelijk de immuniteitsgraad in Nederland in kaart brengen. Die data kunnen we dan weer gebruiken in ons model. En natuurlijk kan zo’n model het aantal gevallen niet met absolute zekerheid voorspellen, maar voor het begrijpen en het vergelijken van de effecten van mogelijke strategieën zijn modellen onontbeerlijk.
Lekker wijf wel.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:56 schreef RipCity het volgende:
Zojuist overledentwitter:BNODesk twitterde op donderdag 02-04-2020 om 00:26:57NEW: Adam Schlesinger, a founding member of the band Fountains of Wayne, has died of coronavirus complications. He was 52 years old - Variety reageer retweet
Geen zorgen. Iedereen krijgt 1000 dollar.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:58 schreef DonDruiper het volgende:
Een reporter vraagt of mensen ook worden behandeld zonder zorgverzekering.
Dan volgt een antwoord van 5 minuten over hoe united alle bedrijven zijn in de US alleen door toedoen van de president, maar over de werkelijke issie wordt overheen geluld.
Dat er zoveel mensen onverzekerd zijn daar gaat echt een probleem worden. Mensen gaan bij wijze van spreken nog liever dood dan dat ze die torenhoge rekening moeten betalen.
Verder kennen ze geen ziektewet zoals wij het kennen. Langer dan 10 dagen ziek? Fuck you, geen geld. Dus dan maar ziek doorwerken met verdere besmettingen tot gevolg.
Ik vrees met grote vreze voor de US
quote:Al 300 doden in Iran door het drinken van methanol als “geneesmiddel tegen het coronavirus”
Zandbakquote:Op donderdag 2 april 2020 01:03 schreef BlaZ het volgende:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200330_04906476
Dit is wel een interessant artikel:
[..]
Dat helpt de minima een maand vooruit...en daarna?quote:Op donderdag 2 april 2020 01:02 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Geen zorgen. Iedereen krijgt 1000 dollar.
Riots.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:03 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat helpt de minima een maand vooruit...en daarna?
De verkoop van wapens is al toegenomenquote:Op donderdag 2 april 2020 01:03 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Geen job, geen geld, geen eten.quote:
Freudiaanse gedachte na het zien van de videoclip hierboven?quote:Op donderdag 2 april 2020 01:09 schreef Stray_cat het volgende:
Waarom krijg ik het gevoel dat onze "leiders" een stijve plasser krijgen van deze "crisis".
Geen idee.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:09 schreef Stray_cat het volgende:
Waarom krijg ik het gevoel dat onze "leiders" een stijve plasser krijgen van deze "crisis".
Dat zet Trump's speech van een paar dagen geleden wel kracht bij, dat ze rekening houden met 100.000 doden ondanks maatregelen (en 2,2 miljoen doden zonder maatregelen).quote:
quote:Op donderdag 2 april 2020 01:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Freudiaanse gedachte na het zien van de videoclip hierboven?
Dat is toch echt iets bij jou van binnen denk ik. Ik geloof niet dat er veel leiders zijn die blij zijn met een situatie die ze totaal niet kennen en waarin de publieke opinie per dag om kan slaan.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:09 schreef Stray_cat het volgende:
Gezien het geblaat over ratings is m’n indruk meer dat hij bezig is met zichzelf en zijn mogelijke herverkiezing, dan oprechte zorgen over mensenlevens van zijn landgenoten.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:11 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Dat zet Trump's speech van een paar dagen geleden wel kracht bij, dat ze rekening houden met 100.000 doden ondanks maatregelen (en 2,2 miljoen doden zonder maatregelen).
Blij dat hij het in ieder geval serieus neemt nu, beter laat dan nooit.
A, daar ben jij ook, je hebt een alarm aanstaan als iemand refereert aan een fallus-symbool.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:12 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat is toch echt iets bij jou van binnen denk ik. Ik geloof niet dat er veel leiders zijn die blij zijn met een situatie die ze totaal niet kennen en waarin de publieke opinie per dag om kan slaan.
Bij lange na geen maand.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:03 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je projecteert, denk ik?quote:Op donderdag 2 april 2020 01:09 schreef Stray_cat het volgende:
En 992 doden volgensquote:Op donderdag 2 april 2020 01:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
26.000 cases al vandaag in de VS, en updaten gaat nog een paar uur door...
Is dat zo? Ik dacht ik reageer ook weer eens voor het eerst in een week of zoquote:Op donderdag 2 april 2020 01:14 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
A, daar ben jij ook, je hebt een alarm aanstaan als iemand refereert aan een fallus-symbool.
Oh, maar het hoeft toch ook niet oprecht te zijn? Of het nu intrinsieke motivatie is of vanuit een dubbele en politieke agenda, zolang hij vanaf nu maar de juiste stappen zet.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:14 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Gezien het geblaat over ratings is m’n indruk meer dat hij bezig is met zichzelf en zijn mogelijke herverkiezing, dan oprechte zorgen over mensenlevens van zijn landgenoten.
Ben er ook geweest (West-coast tot aan Arizona, Phoenix). De mensen krijgen mijn 'blessing' hoor, heel hartelijke mensen, de doorsnee Amerikaan dan. De baas daar is echter is ongeleid projectiel. Ook iemand waarvan ik destijds wel voorstander was. Echter lijkt mij het niet de goede keus geweest te zijn destijds.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:06 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Geen job, geen geld, geen eten.
Greatest Country In The World.
Ik ben vaak in the US op roadtrip geweest en ben door dorpjes gereden waar zelfs mensen uit Bangladesh niet zouden willen wonen. Veel armoede hoor.
Ik heb dat gevoel niet bij (onze) Rutte hoor.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:09 schreef Stray_cat het volgende:
Zeker! Ze zijn een beetje wereldvreemd, maar wel ontzettend aardig.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:19 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
De mensen krijgen mijn 'blessing' hoor, heel hartelijke mensen, de doorsnee Amerikaan dan.
De arbeider in de provincie kan het daar wel een maand mee uitzingen denk ik.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:15 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Bij lange na geen maand.
Het steunpakket gaat ook de staatsschuld van de VS met 2.000.000.000.000 dollar verhogen.
Ik ga die deur niet opnieuw intrappenquote:Op donderdag 2 april 2020 01:19 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik heb dat gevoel niet bij (onze) Rutte hoor.
Trump voelt zich vast en zeker nog machtiger en belangrijker op dit moment, maar ook hij zat hier niet met een harde plasser op te wachten denk ik.
Vraag, waarom staat crisis tussen (de verkeerde?) aanhalingstekens?
Dat zou denk ik wel helpen bij het maken van de juiste keuzes. Puur kijken naar verkiezingen is suboptimaal, omdat je dan uitkomt op datgene wat populair/ het minst impopulair is bij de subgroep wat zou overwegen op hem te stemmen. Dat beleid hoeft geenszins optimaal of ethisch te zijn en ook niet verbindend, want de mening van pak hem beet de helft zal hem aan zijn reet roesten.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:19 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Oh, maar het hoeft toch ook niet oprecht te zijn? Of het nu intrinsieke motivatie is of vanuit een dubbele en politieke agenda, zolang hij vanaf nu maar de juiste stappen zet.
Vraag was terecht hoor. Het is een Crisis, hoe je het ook wend of keert.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:23 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Ik ga die deur niet opnieuw intrappen
Wat @Lenny_Leonard al eens uitlegde: aan een gemiddelde ligduur heb je niet zoveel op de IC bij dit ziektebeeld. Als mensen binnen een paar dagen niet weg zijn (dood dan wel terug naar een gewone verpleegafdeling), dan zit je per definitie wekenlang aan ze vast (2-3 of 3-4 weken wordt vaak genoemd, met uitschieters naar 5 weken). Dus ieder IC-bed dat bezet wordt door zo'n "blijver", is langdurig uit de roulatie. Zelfs al zou het gemiddelde van die kortdurende en langdurige opnames samen 10 dagen zijn, dan is het voor de planning alsnog heel anders dan bij een gemiddelde ligduur van 10 dagen met een range van 8 tot 12 dagen.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:51 schreef houdafstand het volgende:
Uit de cijfers van NICE blijkt dat 366 patiënten de IC hebben verlaten (overleden/ontslagen/naar een andere afdeling). Dit kan eigenlijk maar één ding betekenen: de gemiddelde ligduur is korter dan 23 dagen. 23 dagen geleden, op 9 maart, lagen immers slechts 29 patiënten op de IC. Of denk ik nu te simpel?
Op 22 maart werd de 366e IC-patiënt opgenomen (toen had slechts een enkeling de IC verlaten). Mag ik dan voorzichtig concluderen dat de gemiddelde ligduur toch meer in de buurt ligt van "10 dagen" (conform de gegevens van de WHO en buitenlandse onderzoeken) dan "23 dagen"? 22 maart is immers precies 10 dagen geleden... Of maak ik nu een ongelooflijke denkfout?
22 maart? Ik zie dat er op 21 maart reeds 415 patiënten met covid-19 op de IC aanwezig waren, en het "cumulatief aantal patiënten met bewezen COVID-19 waarvoor een IC-opname nodig was" bedroeg 380 op 20 maart, volgens de grafieken op hun website.quote:Op donderdag 2 april 2020 01:51 schreef houdafstand het volgende:
Door coronapatiënten bezette IC-bedden
di 24-mrt 730
wo 25-mrt 814 (+84)
do 26-mrt 901 (+87)
vr 27-mrt 964 (+63)
za 28-mrt 1019 (+55)
zo 29-mrt 1095 (+76)
ma 30-mrt 1155 (+60)
di 31-mrt 1145 (-10)
wo 1-apr 1150* (+5) (*inclusief verdachte gevallen)
Ik wil niet te vroeg juichen en ik weet dat nog niet alle ziekenhuizen hun cijfers hebben doorgegeven aan Stichting NICE, maar dit geeft hoop.
Zelfs als de teller nu op 1250 staat (100 meer dan tot nu toe gerapporteerd), dan hebben wij het over:
- een groei van 520 in 8 dagen -> gemiddeld 65 bedden erbij per dag
- een groei van 436 in 7 dagen -> gemiddeld 62 bedden erbij per dag
- een groei van 349 in 6 dagen -> gemiddeld 58 bedden erbij per dag
- een groei van 286 in 5 dagen -> gemiddeld 57 bedden erbij per dag
Uit de cijfers van NICE blijkt dat 366 patiënten de IC hebben verlaten (overleden/ontslagen/naar een andere afdeling). Dit kan eigenlijk maar één ding betekenen: de gemiddelde ligduur is korter dan 23 dagen. 23 dagen geleden, op 9 maart, lagen immers slechts 29 patiënten op de IC. Of denk ik nu te simpel?
Op 22 maart werd de 366e IC-patiënt opgenomen. Mag ik dan voorzichtig concluderen dat de gemiddelde ligduur toch meer in de buurt ligt van "10 dagen" (conform de gegevens van de WHO en buitenlandse onderzoeken) dan "23 dagen"? 22 maart is immers precies 10 dagen geleden... Of maak ik nu een denkfout?
Weet jij waarom dat zo is? Is het puur afhankelijk van de waarden die iemand aangeeft voordat ze iemand bijbrengen? Vlamt de ziekte dan opnieuw weer op na 2/3 weken? (Lijkt dat ook eerder te doen.) Weet jij dat?quote:Op donderdag 2 april 2020 02:20 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Wat @:Lenny_Leonard al eens uitlegde: aan een gemiddelde ligduur heb je niet zoveel op de IC bij dit ziektebeeld. Als mensen binnen een paar dagen niet weg zijn (dood dan wel terug naar een gewone verpleegafdeling), dan zit je per definitie wekenlang aan ze vast (2-3 of 3-4 weken wordt vaak genoemd, met uitschieters naar 5 weken). Dus ieder IC-bed dat bezet wordt door zo'n "blijver", is langdurig uit de roulatie. Zelfs al zou het gemiddelde van die kortdurende en langdurige opnames samen 10 dagen zijn, dan is het voor de planning alsnog heel anders dan bij een gemiddelde ligduur van 10 dagen met een range van 8 tot 12 dagen.
Dat is waar. Dat maakt het ook zo lastig te voorspellen, zeker als het 'slechts' om een relatief kleine groep patiënten gaat. Ligduur is ook afhankelijk van leeftijd. Ik kan mij zo voorstellen dat de eerste IC-patiënten vooral 40-60-jarigen waren (carnavalvierders en wintersporters?). Er waren in het begin verhalen dat een aanzienlijk deel van de IC-patiënten jonger was dan 50. De overlevingskans is dan groter. Weinig sterfgevallen = hoger gemiddelde.quote:Op donderdag 2 april 2020 02:20 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Wat @:Lenny_Leonard al eens uitlegde: aan een gemiddelde ligduur heb je niet zoveel op de IC bij dit ziektebeeld. Als mensen binnen een paar dagen niet weg zijn (dood dan wel terug naar een gewone verpleegafdeling), dan zit je per definitie wekenlang aan ze vast (2-3 of 3-4 weken wordt vaak genoemd, met uitschieters naar 5 weken). Dus ieder IC-bed dat bezet wordt door zo'n "blijver", is langdurig uit de roulatie. Zelfs al zou het gemiddelde van die kortdurende en langdurige opnames samen 10 dagen zijn, dan is het voor de planning alsnog heel anders dan een gemiddelde ligduur van 10 dagen met een range van 8 tot 12 dagen.
Zo speciaal zijn die niet hoor. Lagen voor de corona crisis gewoon te koop bij de actionquote:Op donderdag 2 april 2020 00:45 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Die gebruiken dan ook geen chirurgische maskers daarvoor, maar FFP2-maskers
Volgens mij is er na 2-3 weken IC geen sprake van een opvlamming van de ziekte, maar duurt het bij het acute respiratory distress syndrome (ARDS) dat bij COVID-19 kan optreden gewoon enorm lang voordat het lichaam weer voldoende hersteld is om zonder beademing te kunnen.quote:Op donderdag 2 april 2020 02:29 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Weet jij waarom dat zo is? Is het puur afhankelijk van de waarden die iemand aangeeft voordat ze iemand bijbrengen? Vlamt de ziekte dan opnieuw weer op na 2/3 weken? (Lijkt dat ook eerder te doen.) Weet jij dat?
Je hebt helemaal gelijk. Ik keek verkeerd.quote:Op donderdag 2 april 2020 02:27 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
22 maart? Ik zie dat er op 21 maart reeds 415 patiënten met covid-19 op de IC aanwezig waren, en het "cumulatief aantal patiënten met bewezen COVID-19 waarvoor een IC-opname nodig was" bedroeg 380 op 20 maart, volgens de grafieken op hun website.
Ja, je verliest kilo's aan spieren begreep ik. En dat ze soms ook opnieuw aan de beademing werden gegooid omdat het lichaam het nog niet aan kon.quote:Op donderdag 2 april 2020 02:34 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Volgens mij is er na 2-3 weken IC geen sprake van een opvlamming van de ziekte, maar duurt het bij het acute respiratory distress syndrome (ARDS) dat bij COVID-19 kan optreden gewoon enorm lang voordat het lichaam weer voldoende hersteld is om zonder beademing te kunnen.
Ik heb de briefing helaas gemist. Ben nog wel nieuwsgierig naar het kaartje wat hij gebruikte. Dat monotone geleuter van die Van Dissel geloof ik wel. Was meer van hetzelfde begreep ik uit de teksten hier.quote:Op donderdag 2 april 2020 02:37 schreef houdafstand het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Ik keek verkeerd.![]()
Mijn vermoeden is dat het RIVM vandaag een (realistisch) worst-case scenario heeft laten zien. Ligduur 23 dagen, "pessimistische R0". Dan kan het hopelijk alleen maar meevallen.
Mijn god.quote:Op donderdag 2 april 2020 03:00 schreef L3gend het volgende:
VS heeft de 1000 doden per dag gehaald vandaag
Dat is slechts mijn vermoeden en misschien ook wel een beetje wishful thinking van mijn kant.quote:Op donderdag 2 april 2020 02:50 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik heb de briefing helaas gemist. Ben nog wel nieuwsgierig naar het kaartje wat hij gebruikte. Dat monotone geleuter van die Van Dissel geloof ik wel. Was meer van hetzelfde begreep ik uit de teksten hier.
Maar als jij zegt dat hij een worst-case scenario heeft laten zien, ga ik me wel afvragen of hij dat ook zo zag of dat hij het als een realistisch beeld zag. Aangezien ze tot nu toe alleen nog maar de zonnige kant hebben beschenen, maak ik me toch zorgen of dat niet nu weer zo is...![]()
Ships.... nou wil ik toch alsnog dat geleuter zien...
Ja maar ze hebben dan ook 20 keer zoveel inwoners als Nederland, niet dat het dan niet erg is, maar een beetje perspectief.quote:Op donderdag 2 april 2020 03:03 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Mijn god.
![]()
Valt dat land door het ijs zeg..
Er wordt totaal geen daadkracht getoond op federaal niveau dus het is alle staten voor zich.
Er wordt gewoon opgeboden door verschillende staten voor medische uitrusting.
Kon me niet inhouden, inmiddels gekeken. Ziet er inderdaad optimistisch realistisch uit. Wat me vooral opvalt, is dat het hele kaartje niet meer te zien is. De top niet en ook niet hoe het doorloopt. Bang dat het volk ontmoedigd raakt als ze zien hoelang dit nog gaat duren? Viel me namelijk op dat Van Dissel dat wel meermaals benadrukte dat het nog niet voorbij was als we de piek gehad hadden. Polderen zeg maar!quote:Op donderdag 2 april 2020 03:21 schreef houdafstand het volgende:
[..]
Dat is slechts mijn vermoeden en misschien ook wel een beetje wishful thinking van mijn kant.![]()
Van Dissel heeft er in ieder geval niet al te veel over gezegd. De Kamerleden hebben er ook niet naar gevraagd. Wel zie ik dat als uitgangspunt "R0 (pessimistische keuze") is genomen, dus vandaar mijn vermoeden dat het getoonde scenario een pessimistisch scenario is.
Een ligduur gemiddeld 23 dagen is best lang. Jan Kluytmans zei bij Op1 dat hij van de intensivisten van zijn ziekenhuis (het Amphia Ziekenhuis) had gehoord dat de gemiddelde ligduur twee weken was.
Maar ze lopen ongeveer 1 week achter, ong 1 week geleden hadden we 40 doden per dagquote:Op donderdag 2 april 2020 03:27 schreef cemeteryslut het volgende:
[..]
Ja maar ze hebben dan ook 20 keer zoveel inwoners als Nederland, niet dat het dan niet erg is, maar een beetje perspectief.
Zullen ze de komende weken ook nog wel op blijven zitten vermoed ik...quote:Op donderdag 2 april 2020 03:00 schreef L3gend het volgende:
VS heeft de 1000 doden per dag gehaald vandaag
Dat is veel te optimistisch.......quote:Op donderdag 2 april 2020 05:08 schreef crystal_meth het volgende:
Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME): voorspellingen voor de VS en voor de afzonderlijke staten:
https://covid19.healthdata.org/projections
Voor NY verwachten ze dat het aantal doden zal pieken op 10 april
Voor de VS op 16 april, 2600 per dag. Ze verwachten in totaal 93765 doden.
Met andere woorden: je hebt geen idee wat Eurobonds inhoudt.quote:Op donderdag 2 april 2020 00:14 schreef HiZ het volgende:
[..]
Yeah, whatever, ik ben hier niet om voor het bespreken van jouw obsessies.
Dat is over een week al. Kan me niet voorstellen dat zij dan al op hun piek zitten...quote:Op donderdag 2 april 2020 05:08 schreef crystal_meth het volgende:
Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME): voorspellingen voor de VS en voor de afzonderlijke staten:
https://covid19.healthdata.org/projections
Voor NY verwachten ze dat het aantal doden zal pieken op 10 april
Voor de VS op 16 april, 2600 per dag. Ze verwachten in totaal 93765 doden.
quote:Op donderdag 2 april 2020 06:41 schreef Zeroku het volgende:
[..]
Dat is over een week al. Kan me niet voorstellen dat zij dan al op hun piek zitten...
Heel veel sterkte, probeer vooral het nieuws niet te veel te volgen.....quote:Op donderdag 2 april 2020 06:39 schreef LaCatastrophe het volgende:
Ik probeer nu ook te slapen na een late dienst op de IC. De heftigheid van alles geeft hier problemen mee. Ga niet in op details, maar stel je echtparen voor die telefonisch 'afscheid' nemen omdat 1 van hen 'in slaap gebracht wordt' omdat het te slecht gaat. En ja, dat gaat mij en vele anderen aan het hart. De horror toch, niet wetende of echtgenoot/echtgenote ooit weer wakker zal worden.
Merk ook dat het beter zou zijn als ik hier wat meer afstand van zou kunnen nemen. Maar blijkt toch lastiger te zijn dan ik wens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |