abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191883967

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 7 maart 2020 @ 17:48:31 #2
3542 Gia
User under construction
pi_191884270
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 13:34 schreef luxerobots het volgende:

Deze mensen snappen er geen drol van. Iedereen kan Zwarte Piet zijn en iedereen krijgt snoep. Het is niet zo dat er onderscheid gemaakt wordt tussen blanke en gekleurde kinderen.
Precies, wat een onzin dat het geen feest voor alle kinderen is.
Hoe komen ze erbij?
pi_191884510
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 17:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies, wat een onzin dat het geen feest voor alle kinderen is.
Hoe komen ze erbij?
Dat sommige donkere kinderen er geen lol in hebben ?
Omdat andere kinderen grapjes maken naar hun toe. over hen?
Omdat ze het gevoel hebben dat sommige kinderen en volwassenen hun en hun familie belachelijk maken ?
pi_191884865
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Omdat ze het gevoel hebben dat sommige kinderen en volwassenen hun en hun familie belachelijk maken ?

Ook maar de gaypride verbieden omdat er kinderen mee gepest worden?
pi_191884947
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Goede vraag... open een topic over verbieden van gaypride.
Ik beantwoordde een vraag ...nl "Hoe komen ze erbij "

Ik kom met antwoorden en een voorbeeld wat iemand als kind ervaarde,
pi_191885064
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hij heeft het niet over verbieden, hij heeft het over deze versie en hij doet niet alsof het hier de VS is of is geweest, haalt er geen dingen bij die er niks mee te maken hebben en legt uit wat volgens het probleem er mee is. Wat wil je nou nog meer? .
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_191885117
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij heeft het niet over verbieden, hij heeft het over deze versie en hij doet niet alsof het hier de VS is of is geweest, haalt er geen dingen bij die er niks mee te maken hebben en legt uit wat volgens het probleem er mee is. Wat wil je nou nog meer? .
Ik reageerde oorspronkelijk hier op:

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij1: ‘Rotterdam, ban Zwarte Piet uit de hele stad’

Rotterdam moet korte metten maken met zwarte piet. Zijn roetveeg-collega is welkom, mits hij zijn afro-pruik thuislaat. Rotterdam moet nu echt kiezen voor een 100 procent racismevrij sinterklaasfeest, vindt Bij1 in Rotterdam. Ook in speeltuinen, winkelcentra en op scholen. Wie niet wil, moet zijn subsidie inleveren.

[ afbeelding ]

Rotterdam koos vorig jaar voor de grote intocht met alleen roetveegpieten. Dat gaat politieke partij Bij1 niet ver genoeg. De partij, die zelf niet in de Rotterdamse gemeenteraad zit, vroeg hier deze week bij de gemeente Rotterdam opnieuw aandacht voor. Sinterklaas is volgens Bij1 nog steeds geen feest voor alle Rotterdamse kinderen, want op tal van plekken zoals bij speeltuinverenigingen, winkelcentra en op scholen is nog steeds de zwarte versie van Piet te zien.

Kwetsend
Vorig jaar had de Rotterdamse afdeling een ‘zwarte pieten-meldpunt’. Meer dan honderd meldingen kwamen binnen, vooral uit IJsselmonde en Prins Alexander. ,,De winkelcentra in IJsselmonde en Prins Alexander hingen vol met kwetsende karikaturen,” weet Bij1-bestuurslid Sandra Salome. ,,Ook bij de intochten leek men zelfs de racistische elementen zo sterk mogelijk uit te willen vergroten.”

Vanuit IJsselmonde, Prins Alexander, Bloemhof, Hillesluis en Feijenoord kwamen meldingen van ouders dat zij hun kind niet naar school hebben laten gaan. Salome: ,,Omdat de school ondanks het verzoek van ouders weigerde een feest voor alle kinderen te organiseren. Ook waren er meldingen over sportverenigingen en gemeentelijke zwembaden die de racistische karikatuur nog onderdeel lieten zijn van de sinterklaasactiviteiten.”

Dat moet stoppen, vindt Bij1. De partij vraagt burgemeester Aboutaleb het gesprek met de scholen aan te gaan. Ook moet hij de subsidie van organisaties stopzetten als ze vasthouden aan zwarte piet, vindt de partij, en bij de gemeentelijke intocht moeten de afro-pruiken voortaan in de verkleedkist blijven.
https://www.ad.nl/rotterd(...)-hele-stad~aab81dad/
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:05:14 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191885599
quote:

Blanke kinderen hebben geen lol in Keti Koti.

quote:
Blanke kinderen worden ook gepest en worden ook grapjes over gemaakt.

quote:
Gevoel... Juist ja.

Flikker toch op met je gejankzak.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:12:42 #9
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_191885727
quote:

[..]

Deze negertjes zijn al verpieterd voor de rest van hun leven.

Laat ze een ruggengraat kweken.

Ik heb ook wel eens ergens geen lol in.
pi_191885998
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:12 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Deze negertjes zijn al verpieterd voor de rest van hun leven.

Laat ze een ruggengraat kweken.

Ik heb ook wel eens ergens geen lol in.
JIj gebruikt het woord " negertjes" als liefkozing toch ?
Zeker niet als minachting op basis van ras , toch ?
Als mensen deze opmerking ook als irritant schofferend of racistisch ervaren... daat kan jij niks an doen, want jij ben hardstikke politiekcorrect en onschuldig .. Niet dan?
pi_191886021
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:05 schreef AchJa het volgende:

Flikker toch op met je gejankzak.
Jij jankt.. ik niet.
Ik geef gewoon een antwoord op een vraag.
Jij wilt kennelijk niet horen dat soms donkere kinderen ZP niet zo leuk vinden.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 19:39:21 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191886143
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:05 schreef AchJa het volgende:
Blanke kinderen hebben geen lol in Keti Koti.
echt wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 19:40:43 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191886173
voor zover dat lollig is natuurlijk
pi_191886206
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

echt wel
Hij bedoeld natuurlijk dat er ook blanke kinderen zijn die Keti Koti niet leuk vinden.

Beetje een zwak argument, maar het is precies hetzelfde als roepen dat zwarte piet moet verdwijnen omdat er ook zwarte kinderen zijn die zwarte piet niet leuk vinden. En dat is het argument dat Bluesdude en andere tegenstanders gebruiken.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 19:42:47 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191886224
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hij bedoeld natuurlijk dat er ook blanke kinderen zijn die Keti Koti niet leuk vinden.

welke dan
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:46:57 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191886320
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:31 schreef Bluesdude het volgende:
Jij jankt.. ik niet.
"Het gevoel hebben dat" is gewoon gehuil om niks, period. Je kunt er ook voor kiezen om je schouders op te halen en door te lopen ipv "het gevoel hebben" dat ze je te kort doen. Het is gewoon een keuze, simpel zat.
quote:
Nou nee...
quote:
Prima dat ze het niet leuk vinden, dat mag. Kinderen in het algemeen vinden wel meer dingen niet leuk. Het is echter geen reden om dat wat ze niet leuk vinden maar af te schaffen dan.
pi_191886343
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 18:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Goede vraag... open een topic over verbieden van gaypride.
Ik beantwoordde een vraag ...nl "Hoe komen ze erbij "

Ik kom met antwoorden en een voorbeeld wat iemand als kind ervaarde,
Verbieden waarmee je gepest wordt is gewoon geen goed idee.

Want hoe komt het dat er donkere kinderen zijn die niet met Zwarte Piet gepest worden? Of dat er blanke kinderen zijn die dik varken, brilsmurf of stoplicht genoemd worden?

Hetgene waarmee je gepest wordt is niet de oorzaak van pesten. Pesten heeft met groepsgedrag te maken, waarbij buitenbeentjes en mensen die laag in de hirarchie staan gepest worden.
pi_191886355
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

welke dan
Op dit forum vind je er al genoeg. Daar zullen vast wel kinderen bij zitten.

Boeit verder niks. Daar is een simpele oplossing voor: geen Keti Koti vieren.
En zo zou het ook met Sinterklaas met zwarte piet moeten zijn.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 19:49:27 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:13:11 #20
3542 Gia
User under construction
pi_191886947
quote:

Kinderen pesten nu eenmaal alles en iedereen die op wat voor manier dan ook opvalt.
Bril, rood haar, donkere huid, krullen, sproeten, te dik, te dun, te lang of te klein.

Denk je nu echt dat zwarte kinderen in een overwegend blank land niet meer gepest worden als zwarte piet verdwijnt?
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 20:16:14 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191887025
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die van mij.
liar
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 20:17:08 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191887055
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Op dit forum vind je er al genoeg. Daar zullen vast wel kinderen bij zitten.

Boeit verder niks. Daar is een simpele oplossing voor: geen Keti Koti vieren.
En zo zou het ook met Sinterklaas met zwarte piet moeten zijn.
donkere kinderen weten al nauwelijks wat het is, laat staan dat er blanke kinderen moeite mee hebben

ik snap het, bluesdude dit en dat maar klinkklare onzin moet je niet beantwoorden met klinkklare onzin want zo ziet iedereen eruit als een idioot
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:17:23 #23
3542 Gia
User under construction
pi_191887065
quote:

Jij jankt.. ik niet.
Dan vier je het in zwarte gemeenschappen toch gewoon met ongeschminkte pieten.
Waarom blanken hun plezier ontnemen.
pi_191887081
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan vier je het in zwarte gemeenschappen toch gewoon met ongeschminkte pieten.
Waarom blanken hun plezier ontnemen.
"Blanken hun plezier ontnemen."

Toch een enge zin.
pi_191887198
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Toch een enge zin.
Dat die politieke partij van Sylvana wil dat de gemeente de subsidies van de voetbal-of scoutingclub afpakt als ze ergens een zwarte piet voor gebruiken is ook eng. Of dat de gemeente winkeliers aan moet gaan pakken als ze een intocht organiseren met een zwarte piet of als ze ergens een zwarte piet in de etalage hebben hangen.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:22:47 #26
3542 Gia
User under construction
pi_191887227
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:17 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

Toch een enge zin.
Wat is er eng aan?
Ik vond Sinterklaas vieren altijd heel plezierig.
De mensen die zwarte Piet spelen, hebben daar ook veel plezier in.

Hier in Helmond zijn er jaarlijks meer dan 100 mensen die 2 weken lang zwarte Piet zijn bij ons prachtige kasteel.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:23:56 #27
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:24:53 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191887352
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want?
Blanken.

Niet alleen blanken genieten ervan.

Iets minder in gekleurde kampen denken zou toch fijn zijn. Beide zijde hoor, uiteraard.
pi_191887365
Gelukkig duurt dit nog 9 maanden. *O* Kijk er nu alweer tegenop.
pi_191887395
quote:

[..]

Jij jankt.. ik niet.
En genoeg donkere kinderen vinden hem wel leuk _O_ _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 20:29:23 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191887440
quote:
15s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou nee, ik doe ze een groter plezier met 2 weken het skutsjesilen volgen dan een halve dag Keti Koti...
met een broodje warm vlees waarschijnlijk ook

das wat anders als niet leuk
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:29:35 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191887445
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:26 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

Blanken.

Niet alleen blanken genieten ervan.
Oh zo, dus feitelijk nog veel minder redenen om zwarte piet af te schaffen.

quote:
Iets minder in gekleurde kampen denken zou toch fijn zijn. Beide zijde hoor, uiteraard.
Mwah, het geschreeuw om een verbod komt toch echt uit een bepaalde hoek.
  Moderator zaterdag 7 maart 2020 @ 20:29:55 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191887458
niet dat keti koti wel leuk is maar dat is dodenherdenking ook niet _O-
  zaterdag 7 maart 2020 @ 20:35:57 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191887645
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 20:29 schreef sp3c het volgende:

met een broodje warm vlees waarschijnlijk ook

das wat anders als niet leuk
Dan ga je er vanuit dat ze het leuk vinden om twee weken op de kant te staan kijken hoe de Zwaan weer 14e wordt... _O-

Maar goed, Lodewijk Meeter noemden we ook steevast Lodewijk de 14e* vanwege zijn brakke prestaties... :')

Niet te verwarren met LXIV hier op het forum.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 22:03:35 #36
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_191890900
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 19:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

JIj gebruikt het woord " negertjes" als liefkozing toch ?
Zeker niet als minachting op basis van ras , toch ?
Als mensen deze opmerking ook als irritant schofferend of racistisch ervaren... daat kan jij niks an doen, want jij ben hardstikke politiekcorrect en onschuldig .. Niet dan?
Jongen stel je niet aan. Negertjes, zwarte kinderen, wat dan ook. Je snapt me toch?
Of vind jij het woord 'neger' racistisch? Dan ben ik al klaar met je.
pi_191890941
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:03 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Jongen stel je niet aan. Negertjes, zwarte kinderen, wat dan ook. Je snapt me toch?
Of vind jij het woord 'neger' racistisch? Dan ben ik al klaar met je.
Ik snap je.... je minacht negers.
  zaterdag 7 maart 2020 @ 22:19:59 #38
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_191891552
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kijk, daar steekt die bekrompen denkwijze weer de kop op.

Je maakt jezelf belachelijk.
pi_191892908
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:19 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Kijk, daar steekt die bekrompen denkwijze weer de kop op.

Je maakt jezelf belachelijk.
Belachelijk en vermoeiend
pi_191893943
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2020 22:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee, hij minacht geen negers, maar iedere niet-neger die meent voor hen te moeten opkomen minacht ze wel. Alsof negers niet voor zichzelf kunnen opkomen.

Daarom nul respect voor de Sunny Bergmansen onder ons (ze is gewoon een racist), en (alleen voor die reden in deze post) wel respect voor de Jerry Afriyie's onder ons. (Verder vind ik hem een uitvreter die kien misbruik maakt van ons stelsel via een totaal invalide redenatie en interpretatie).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_191895237
Ik denk dat we wel een beetje klaar zijn mij dit topic.

In (het echte) Nederland vieren we Sinterklaas met Zwarte Piet. Dat is onze AUTOCHTONE traditie (die NIETS te maken heeft met onderdrukking of negativiteit over de donkere medemens).
pi_191896852
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 01:40 schreef Montagui het volgende:

In (het echte) Nederland vieren we Sinterklaas met Zwarte Piet. Dat is onze AUTOCHTONE traditie (die NIETS te maken heeft met onderdrukking of negativiteit over de donkere medemens).
Onderdrukking van en negativiteit over de donkere mens is ook een autochtone traditie. En daar vloeit uit voort deze traditie: wie klaagt daarover.... negeren we, We weten van niks... want we zijn beschaafd..
  zondag 8 maart 2020 @ 09:02:39 #43
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_191896915
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 08:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Onderdrukking van en negativiteit over de donkere mens is ook een autochtone traditie. En daar vloeit uit voort deze traditie: wie klaagt daarover.... negeren we, We weten van niks... want we zijn beschaafd..
Oh, ik wist niet dat sommige regio’s dergelijke festiviteiten hebben.

In andere woorden: ronduit kort door de bocht om dit tradities te noemen.

Dan moet er toch een bepaalde vorm organisatie zijn. Ja, ook St. Maarten heeft een bepaalde vorm van organisatie; kinderen bouwen lampions en buurtbewoners hebben snoep in huis.

In dit land is - in tegenstelling tot wat enige gefrustreerde Jopers zeggen - geen institutioneel racisme.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_191896953
Ik vind het maar zielig voor Zwarte Piet...

Mag niet meer meedoen met ons feestje...

Vanwege zijn huidskleur...
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_191897038
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 01:40 schreef Montagui het volgende:

Dus 200 jaar geleden bestond het echte Nederland niet ?
  zondag 8 maart 2020 @ 09:23:16 #46
182233 thedeedster
pi_191897094
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 09:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Bataafse Republiek. :P
(OK, niet precies 200 jaar)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 8 maart 2020 @ 09:25:09 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191897121
quote:

[..]

Jawel, Sinterklaas die ouwe baas werd gevierd met verschillende varianten van een zwarte "piet". Hoofdzaak was iemand met een zwart gemaakt gezicht, soms een zwart masker.
pi_191897183
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2020 09:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Jawel, Sinterklaas die ouwe baas werd gevierd met verschillende varianten van een zwarte "piet". Hoofdzaak was iemand met een zwart gemaakt gezicht, soms een zwart masker.
Sinterklaas is op honderden manieren gevierd. Voor het grootste deel van de geschiedenis zelfs zonder een sint-figuur.
  zondag 8 maart 2020 @ 09:38:37 #49
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191897255
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 09:30 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Sinterklaas is op honderden manieren gevierd. Voor het grootste deel van de geschiedenis zelfs zonder een sint-figuur.

Ja, klopt, maar er was altijd iemand met een zwart gezicht bij, al dan niet gefantaseerd.
Alleen bij St Eloy ben ik die nog niet tegengekomen, maar dat onderzoek ben ik nog maar net begonnen.
  zondag 8 maart 2020 @ 10:27:10 #50
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_191897782
quote:

[..]

Jezus wat moet jij het zwaar hebben. :')
Ik zou mijn biezen pakken, NL heeft het op je gemunt.
pi_191898550
quote:

[..]

Geen idee in welk land jij leeft of in wat voor bubbel jij opgegroeid bent. In Nederland is iedereen gelijk, ongeacht kleur. Maar er is ook racisme, van blank naar donker EN van donker naar blank. Dat is een gegeven van de mens en kan je niet veranderen. Racisten bestaan. Deal with it en negeer ze. Geef ze (zoals KOZP) geen platform of subsidie.

Zwarte Piet is een lokale (Nederlandse) zwarte schmink traditie die zelf NIETS te maken heeft met negers en racisme. Hoe graag racisten en fascisten als Jerry en jij dat graag wel willen zien.
pi_191898692
quote:

[..]

Sinterklaas is een lokale traditie die al voor "Nederland" bestond. Niks mis met het in ere houden van lokale tradities. Dat is over de hele wereld zo.

Tradities veranderen ook, maar zijn ook best star. Het zijn tenslotte tradities. Tradities hebben ook onlosmakelijke kenmerken die onveranderbaar zijn. Bij Sinterklaas is dat het zwart schminken.

Dat zwart schminken heeft origineel NUL betekenis te maken met negers.

Iedereen die het zwart schminken in deze traditie linkt aan negers is een racist. Die kunnen kleur alleen linken aan huidskleur.
pi_191899510
quote:

[..]

pi_191901216
quote:

[..]

Onderdrukking van en negativiteit over de donkere mens is ook een autochtone traditie.
Nee, totaal niet. Hoe kom je daarbij?

quote:
En daar vloeit uit voort deze traditie: wie klaagt daarover.... negeren we, We weten van niks... want we zijn beschaafd..
Er is was wel een traditie van wegkijken, maar dat staat juist haaks op een traditie van onderdrukking en negativiteit. Dus welke is het nou?
  zondag 8 maart 2020 @ 14:29:12 #55
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_191901768
Een bedrijf waar ik werkte ging verhuizen en er kwamen mensen de bedrijfshal bekijken. Een van de bezoekers merkte op dat het binnen behoorlijk donker was. Waarop een gekleurde medewerker boos werd en zei:"Zeg dan gewoon dat hier veel negers werken!"

Het ging toch echt om de verlichting, maar de gekleurde medewerker had het vooroordeel dat andere mensen last hebben van vooroordelen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_192887746
quote:
Geen Zwarte Pieten bij de Sinterklaasintocht in Eindhoven
Bij de intocht van Sinterklaas in Eindhoven zullen dit jaar geen Zwarte Pieten aanwezig zijn.
Dat heeft de gemeente Eindhoven bekend gemaakt.
In de brief van het stadsbestuur aan de gemeenteraad staat te lezen dat er is besloten de ’landelijke tv-lijn’ te volgen. Dat betekent dat hulpjes van de Goedheiligman niet zwart of in een bruine kleur worden geschminkt. Ook kroeshaar, rode lippen en gouden oorbellen zijn niet toegestaan.
https://www.telegraaf.nl/(...)intocht-in-eindhoven
pi_192887824
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 11:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Paars dus?
pi_192889771
quote:

[..]

Jorritsma. :')

En dat gaat nog wel een staartje krijgen,

https://www.ed.nl/eindhov(...).co/JlzF5DmXZZ?amp=1

[ Bericht 22% gewijzigd door Montagui op 01-05-2020 23:49:03 ]
pi_192907431
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 13:22 schreef Montagui het volgende:

[..]

Jorritsma. :')

En dat gaat nog wel een staartje krijgen,

https://www.ed.nl/eindhov(...).co/JlzF5DmXZZ?amp=1
- John Jorritsma bemoeit zich met de inhoud van een publiekelijk evenement.
- Het besluit is niet door de gemeenteraad genomen, maar door de ongekozen burgemeester.
- Het besluit is genomen nadat er ongeregeldheden ontstonden. Ongeregeldheden die er vroeger nooit waren, maar pas ontstaan zijn sinds de demonstranten tegen Zwarte Piet bij de intocht verschenen.

Inderdaad :')
  zaterdag 2 mei 2020 @ 21:09:42 #60
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192914547
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 21:09 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig ging Babah Tarawally een paar dagen geleden ook al vol op het orgel...
[..]

Wat een misselijke kerel is dat... :r
Grappig dat hij de column begint met "Wij Nederlanders" om vervolgens te zeiken op alles wat Nederlands is.
Land of the free. Home of the brave.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 22:28:21 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192915650
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 21:09 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig ging Babah Tarawally een paar dagen geleden ook al vol op het orgel...
[..]

Wat een misselijke kerel is dat... :r
Meer info over deze meneer:

https://www.ubuntusociety.nl/deelgevers/babah-tarawally

''Babah Tarawally is schrijver en journalist. Tarawally vluchtte in de jaren negentig uit Sierra Leone vanwege het oorlogsgeweld en doorstond een asielprocedure van zeven jaar in Nederland. ''

''Ik ben geplukt uit de Mandingo stam, geboren in Sierra Leone en gedoopt tot de Islam.''
pi_192916056
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 22:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ben je verbaasd?
Nee dat niet. Ik vind het wel frappant dat een vluchteling denkt iedereen te moeten vertellen wat er mis is met Nederland en wat er allemaal moet veranderen. Hij zou Nederland ook dankbaar kunnen zijn dat hij een kans heeft gekregen maar in plaats daar van verkondigt hij dagelijks dat Nederland een enorm racistisch kut land is. Ga dan gewoon terug naar Sierra Leone denk ik dan als Nederland zo vreselijk is.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 22:56:43 #65
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192916180
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 22:51 schreef Scarface88 het volgende:

Nee dat niet. Ik vind het wel frappant dat een vluchteling denkt iedereen te moeten vertellen wat er mis is met Nederland en wat er allemaal moet veranderen. Hij zou Nederland ook dankbaar kunnen zijn dat hij een kans heeft gekregen maar in plaats daar van verkondigt hij dagelijks dat Nederland een enorm racistisch kut land is. Ga dan gewoon terug naar Sierra Leone denk ik dan als Nederland zo vreselijk is.
Ik denk er net zo over. Flikker lekker op naar je land van herkomst waar geen sinterklaas gevierd wordt aangezien dat je grootste probleem is.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 22:57:47 #66
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192916217
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 22:37 schreef luxerobots het volgende:

''Babah Tarawally is schrijver en journalist. Tarawally vluchtte in de jaren negentig uit Sierra Leone vanwege het oorlogsgeweld en doorstond een asielprocedure van zeven jaar in Nederland. ''

''Ik ben geplukt uit de Mandingo stam, geboren in Sierra Leone en gedoopt tot de Islam.''
Dit soort mafketels zijn het dus niet eens met de gebruiken van het land waar ze naar toe gevlucht zijn. Zoek je heil maar elders dan, doei!
pi_192918311
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 22:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit soort mafketels zijn het dus niet eens met de gebruiken van het land waar ze naar toe gevlucht zijn. Zoek je heil maar elders dan, doei!
Aan de andere kant is er ook niets mis met je denken, wereldbeeld, je normen en waarden te verkondigen. Dat het in deze totaal wars is van enige empathie met de lokale bevolking is een tweede.

Wat meer ergert is dat deze Nederland vreemde gasten (zoals ook Jerry en consorten) een 'groot' platform krijgen en er medelanders zijn die dergelijke uitspraken meer waar vinden dan de eigen identiteit, het eigen denken en wereldbeeld, je eigen normen en waarden.

Het begin op een 'coup' te lijken om Nederland te verkwanselen ' for the greater good'' van Europa.

(Vandaar ook mijn onderschrift).
pi_192923721
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 22:51 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Wat een flauwekul, omdat hij in Nederland is opgenomen betekent natuurlijk niet dat hij geen kritiek mag hebben op zijn nieuwe thuisland. Juist vanwege zijn wellicht unieke perspectief.

Neemt niet weg dat ik moet kotsen van zijn stukje. Vanuit het gebruikelijke linkse moreel superieure toontje, zichzelf intelligent noemen en wie het niet met hem eens is is direct een dwaas en een racist.
  zondag 3 mei 2020 @ 12:30:44 #69
182233 thedeedster
pi_192924014
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, totaal niet. Hoe kom je daarbij?
[..]

Er is was wel een traditie van wegkijken, maar dat staat juist haaks op een traditie van onderdrukking en negativiteit. Dus welke is het nou?
Dat krijgen mensen die te lang rondhangen op haatsites als JOOP.

Daar wordt haat voor dit landje met de paplepel je bakkes ingedouwd. :Y
pi_192924102
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:30 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Dat krijgen mensen die te lang rondhangen op haatsites als JOOP.

Daar wordt haat voor dit landje met de paplepel je bakkes ingedouwd. :Y
Als Joop een haatsite is , dan is FOK NWS een super-super-haatsite.
Ik merk niets van nederlanderhaat vanuit de redactie.
Wel soms agressieve postings van lezers, maar dat is op dit subforum vele malen erger .
  Moderator zondag 3 mei 2020 @ 12:40:49 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192924154
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wel soms agressieve postings van lezers, maar dat is op dit subforum vele malen erger .
excuse me?
  zondag 3 mei 2020 @ 12:43:57 #72
182233 thedeedster
pi_192924205
quote:

[..]

Gemene deler; jij zit op beide. :P
Bijna elk artikel gaat over hoe slecht wij als land en wij als witten zijn.
pi_192924236
quote:

[..]

Werkelijk.....NWS is erger dan JOOP en er is niks mis met de schrijvers op JOOP?
  zondag 3 mei 2020 @ 12:48:00 #74
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_192924254
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 22:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Begrijp niet dat dat soort mensen durven te klagen over een traditie van een land die ze een beter leven hebben gegeven.
Walgelijk gewoon :r
Ik ben inmiddels overleden
  zondag 3 mei 2020 @ 12:50:16 #75
182233 thedeedster
pi_192924292
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:48 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Begrijp niet dat dat soort mensen durven te klagen over een traditie van een land die ze een beter leven hebben gegeven.
Walgelijk gewoon :r
Waarom ben je er dan berhaupt naar toe gegaan? Zal wel weer geld zijn en niet het weer.
  zondag 3 mei 2020 @ 12:51:14 #76
187702 RTR
Olbie
pi_192924305
quote:

[..]

What the
Op zondag 31 mei 2020 20:55 schreef Scuidward het volgende: Als je niet te dissen bent dan ben je niet bestaand.
  zondag 3 mei 2020 @ 12:53:38 #77
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_192924354
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:50 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Waarom ben je er dan berhaupt naar toe gegaan? Zal wel weer geld zijn en niet het weer.
beetje zelfde als Ilhan Omar, een Somalische vluchteling uit een Keniaans vluchtelingenkamp opgepikt door Amerika om haar en haar familie een beter leven te geven.
En nu schopt ze bijna overal tegenaan wat Amerikaans is
@Scarface88 , kan dit bevestigen
  zondag 3 mei 2020 @ 12:54:12 #78
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_192924360
quote:

[..]

Nou doei dan maar :W
pi_192925625
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:53 schreef Enchanter het volgende:

[..]

beetje zelfde als Ilhan Omar, een Somalische vluchteling uit een Keniaans vluchtelingenkamp opgepikt door Amerika om haar en haar familie een beter leven te geven.
En nu schopt ze bijna overal tegenaan wat Amerikaans is
@:scarface88 , kan dit bevestigen
Klopt ja dat is ook een mooi voorbeeld. Zulke figuren zijn het Amerikaanse paspoort niet waard. Iedereen is hier welkom in principe en hoe zij op het land kotst dat haar alles heeft gegeven is misselijkmakend. Zelfs een hond bevuild zijn eigen nest niet. “Give me your tired, your poor, your huddled masses yearning to breathe free.” Staat er op het vrijheidsbeeld in New York. Die Ilhan Omar mag als het aan mij ligt dr paspoort inleveren en weer terug naar Somalie. Heeft ook overal gefraudeerd om carriere te maken en zelfs met dr broer getrouwd zodat hij ook naar de VS kon komen.
  zondag 3 mei 2020 @ 14:28:10 #80
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192925729
quote:

Jaja, u leest het hier op Fok!... :') _!
pi_192925917
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:09 schreef Alfje het volgende:

[..]

Wat een flauwekul, omdat hij in Nederland is opgenomen betekent natuurlijk niet dat hij geen kritiek mag hebben op zijn nieuwe thuisland. Juist vanwege zijn wellicht unieke perspectief.
Op zich wel natuurlijk, maar mensen mogen dan ook weer kritiek hebben op het feit dat hij dat niet doet in de hoedanigheid van Nederlander maar als onderdeed van de panafrikan brotherhood met zijn ingebeelde en gecultiveerde slachtofferschap.

Bovendien is het een racist, zoals collega columnist bij Trouw Ephimenco aantoonde door een column van hem te fileren.
  zondag 3 mei 2020 @ 16:32:57 #82
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192927096
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 14:20 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Klopt ja dat is ook een mooi voorbeeld. Zulke figuren zijn het Amerikaanse paspoort niet waard. Iedereen is hier welkom in principe en hoe zij op het land kotst dat haar alles heeft gegeven is misselijkmakend. Zelfs een hond bevuild zijn eigen nest niet. “Give me your tired, your poor, your huddled masses yearning to breathe free.” Staat er op het vrijheidsbeeld in New York. Die Ilhan Omar mag als het aan mij ligt dr paspoort inleveren en weer terug naar Somalie. Heeft ook overal gefraudeerd om carriere te maken en zelfs met dr broer getrouwd zodat hij ook naar de VS kon komen.
De leugenachtige propagandamachine draait weer op volle toeren zie ik.
  zondag 3 mei 2020 @ 17:34:11 #83
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_192927828
quote:

[..]

Sinterklaasfeest gaat niet door dit jaar. Nederland voor het eerst slaven vrij in de optocht.
  zondag 3 mei 2020 @ 17:53:40 #84
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 3 mei 2020 @ 17:55:30 #85
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192928127
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij hebt er meer kijk op?
Dat Ilhan Omar getrouwd zou zijn met haar broer is onbewezen dom gelul.
pi_192928588
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:55 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Ze heeft de schijn in ieder geval erg tegen haar. Mensen uit Somalie waar ze mee opgegroeid is die beweren dat het wel degelijk haar broer is. Maargoed dan laten we dat even in het midden. Dan is ze alsnog iemand die dr hele carriere heeft lopen te frauderen en een ondankbaar persoon is net als Babah Tarawally. Wees trots op het land dat je met open armen heeft ontvangen of wees weg.
  zondag 3 mei 2020 @ 18:56:11 #87
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192929030
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 17:55 schreef Poem_ het volgende:
Ik heb me nooit heel erg in dat verhaal verdiept maar dat het niet zo zou zijn is toch ook onbewezen?
  zondag 3 mei 2020 @ 19:20:57 #88
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192929408
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 18:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb me nooit heel erg in dat verhaal verdiept maar dat het niet zo zou zijn is toch ook onbewezen?
Dat is absurde logica.

"Hij kijkt kinderporno!"
- Dat is een absurde verdachtmaking zonder bewijs.
"Ja, maar dat het niet zo is is toch ook onbewezen?"
  zondag 3 mei 2020 @ 19:24:37 #89
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192929461
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:20 schreef Poem_ het volgende:
Dat is absurde logica.

"Hij kijkt kinderporno!"
- Dat is een absurde verdachtmaking zonder bewijs.
"Ja, maar dat het niet zo is is toch ook onbewezen?"
Correct, maar dat de FBI en allerlei instanties erin gedoken zijn gebeurt natuurlijk niet omdat Mien op feesboek gezegd heeft dat het zo is.
  zondag 3 mei 2020 @ 19:26:43 #90
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192929489
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

Correct, maar dat de FBI en allerlei instanties erin gedoken zijn gebeurt natuurlijk niet omdat Mien op feesboek gezegd heeft dat het zo is.
Als iemand beweert dat dat zo is en zegt daar bewijs voor te hebben wordt dat onderzocht. Zo vreemd is dat niet. Kennelijk is er niets uit naar voren gekomen.
  zondag 3 mei 2020 @ 19:41:14 #91
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_192929694
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 19:26 schreef Poem_ het volgende:

Als iemand beweert dat dat zo is en zegt daar bewijs voor te hebben wordt dat onderzocht. Zo vreemd is dat niet. Kennelijk is er niets uit naar voren gekomen.
De tijd zal het leren.
pi_193101471
Intocht Sinterklaas in Stad Groningen voortaan zonder Zwarte Piet

https://www.rtvnoord.nl/n(...)n-zonder-Zwarte-Piet

:r
pi_193102585
Naturel pieten _O-

Wanneer gaat men inzien dat roetveegpieten niet de oplossing is ?
Had deze tijd gebruikt om het circus goed te veranderen, dit schiet niet op.
Oud Wereldkampioen
4-voudig Nederlands Kampioen
je mag me aanraken
pi_193102795
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 13:00 schreef Zipportal het volgende:
Intocht Sinterklaas in Stad Groningen voortaan zonder Zwarte Piet

https://www.rtvnoord.nl/n(...)n-zonder-Zwarte-Piet

:r
quote:
n dorpen als Haren en Ten Boer mogen er nog wel zwarte pieten rondlopen. 'Daar willen we wel stapsgewijs naar een zwarte pietloze intocht. Over een aantal jaren moet dat het geval zijn', zegt Chakor.
Daar gaat de gemeente helemaal niet over. Het is de openbare weg, daar mogen gewoon zwarte pieten lopen als ze dat willen.
pi_193106034
De wethouder zegt dat de pieten door niemand als kwetsend mogen worden ervaren. Vergeet even voor het gemak dat velen een niet zwarte, zwarte piet als kwetsend ervaren, omdat er zonder goede reden afbreuk gedaan wordt aan de figuur zwarte piet.

'We streven naar een inclusieve samenleving' Dan moet je misschien ophouden enkel naar een stelletje beroepsgekwetsten te luisteren.
pi_193107569
quote:
'We vinden het namelijk belangrijk dat het figuur Zwarte Piet door niemand als kwetsend ervaren wordt', zegt wethouder Glimina Chakor (GroenLinks). 'Vanaf dit jaar zijn er daarom alleen nog naturel-pieten en roetveegpieten'
Naturel Pieten :')

Overigens wel slim (achterbaks) van GroenLinks. Nu is helemaal niemand bezig met Zwarte Piet en straks is er toch geen intocht vanwege corona. Dan heb je dus zonder al te veel gezeik Zwarte Piet afgeschaft.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 mei 2020 @ 19:22:05 #97
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_193107621
Het is mei... opdonderen :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_193108448
Coalitie Groningen: GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie.

Wat een verrassing weer :r
pi_193109158
Schaf hele Sinterklaas maar af want heeft toch geen zin zo. Alsof men genoegen neemt met roetveegpieten. Hierna is Sinterklaas kwetsend voor bepaalde groepen want waarom deelt een blanke man kados uit en is dat niet iemand met een diverse achtergrond? En zo gaan we maar door. Het is nooit genoeg voor deze lui die chronisch gekwetst zijn.
  Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 20:32:10 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193109185
schaf jezelf maar lekker af

blijven wij gewoon Sinterklaas doen :Y
pi_193109205
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:32 schreef sp3c het volgende:
schaf jezelf maar lekker af

blijven wij gewoon Sinterklaas doen :Y
Ik blijf het gewoon vieren in de VS met mijn zoon. Met een zwarte piet :)
  Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 20:33:10 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193109214
maar wij moeten het afschaffen :?
pi_193109329
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:33 schreef sp3c het volgende:
maar wij moeten het afschaffen :?
Het houdt gewoon nooit op met dingen die aangepast moeten worden vanwege een groepje die chronisch gekwetst is. Die gaan gewoon door tot het hele feest verpest is.

Hierna is bijvoorbeeld Sinterklaas racistisch want een blanke man is niet divers genoeg. Of de mijter waar een groot kruis op staat want bepaalde groepen voelen zich daardoor gekwetst en is niet inclusief genoeg. Enz enz enz. Het is om moe van te worden.
  Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 20:40:34 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193109366
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:38 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Het houdt gewoon nooit op met dingen die aangepast moeten worden vanwege een groepje die chronisch gekwetst is. Die gaan gewoon door tot het hele feest verpest is.

Hierna is bijvoorbeeld Sinterklaas racistisch want een blanke man is niet divers genoeg. Of de mijter waar een groot kruis op staat want bepaalde groepen voelen zich daardoor gekwetst en is niet inclusief genoeg. Enz enz enz. Het is om moe van te worden.
nou en?

je hoeft er verder geen gehoor aan te geven natuurlijk
vooralsnog kom je in hartje Amsterdam ook nog steeds zwarte pieten tegen ... sterker nog ik ken die 'chronisch gekwetsten' alleen van internet en ik klik die linkjes allang niet meer _O-

lijkt me niet nodig om iets aan te passen verder laat staan dat we iets af gaan schaffen omdat iemand in de VS bang is dat er daarna iets anders kwetsend is voor sommige mensen ... ofzo
  Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 20:42:39 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193109405
schaf heel de VS maar af dan, daar komt al die onzin vandaan
pi_193109642
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou en?

je hoeft er verder geen gehoor aan te geven natuurlijk
vooralsnog kom je in hartje Amsterdam ook nog steeds zwarte pieten tegen ... sterker nog ik ken die 'chronisch gekwetsten' alleen van internet en ik klik die linkjes allang niet meer _O-

lijkt me niet nodig om iets aan te passen verder laat staan dat we iets af gaan schaffen omdat iemand in de VS bang is dat er daarna iets anders kwetsend is voor sommige mensen ... ofzo
Je hoeft er ook geen gehoor aan te geven. Maar als er tijdens elke intocht honderden mensen staan te demonstreren met als gevolg huilende kinderen is het hele kinderfeest dus gewoon verpest. Het is juist bedoelt om kinderen blij te maken.

Vanaf 1.50

Moderator woensdag 13 mei 2020 @ 21:10:26 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193110044
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 20:51 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Je hoeft er ook geen gehoor aan te geven. Maar als er tijdens elke intocht honderden mensen staan te demonstreren met als gevolg huilende kinderen is het hele kinderfeest dus gewoon verpest. Het is juist bedoelt om kinderen blij te maken.

Vanaf 1.50

och ik ben nog nooit naar een sinterklaas intocht geweest en ik heb toch behoorlijk warme herinneringen aan het feestje hoor

neem aan dat jij het in de VS met je zoontje en je zwarte Piet ook niet op straat viert _O-

die onzin is allemaal niet nodig
pi_193110822
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 21:10 schreef sp3c het volgende:
neem aan dat jij het in de VS met je zoontje en je zwarte Piet ook niet op straat viert

die onzin is allemaal niet nodig
In de Verenigde Staten is men enorm oppervlakkig. Men kan zich niet voorstellen dat een land geen apartheidsverleden heeft en jezelf zwart schminken op zichzelf helemaal geen probleem is.
pi_193530124
pi_193536105
Akwasi gaat Zwarte Pieten op hun gezicht trappen ('de menigte juicht...)

maandag 8 juni 2020 @ 12:56:11 #111
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_193536125
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 12:54 schreef riazop het volgende:
Akwasi gaat Zwarte Pieten op hun gezicht trappen ('de menigte juicht...)

Staatsgevaarlijke mensen dit. Heel gevaarlijk.

Ben benieuwd of er ook demonstraties hier tegen komen.

Oh wacht, dat is racisme natuurlijk. Domme ik.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_193536142
Halsema vond het "heel belangrijk" dat deze dingen gezegd werden...
  maandag 8 juni 2020 @ 13:01:41 #113
182233 thedeedster
pi_193536219
Op een andere draad gepost, maar ook hier relevant;
Van het AD:

quote:
,,Zwarte Piet is een fictief persoon, iemand die niet bestaat en naar Akwasi's mening en met hem vele mensen in Nederland, niet zou moeten bestaan", liet Akwasi's manager zaterdag weten.
https://www.ad.nl/show/aa(...)ars-gedaan~a3fe0e53/

Ja, wat is het nou? bestaat hij nou wel of niet? En indien niet? Waarom wordt er dan jaren over gejankt?

Trouwens; hij zegt k begrijp er niets van". Klein nuanceverschil.
  Moderator maandag 8 juni 2020 @ 13:15:44 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193536394
je moet hem niet zo serieus nemen

gewoon wijzen en lachen en doorlopen
pi_193536743
iemand in elkaar gemept door kozp/antifa

pi_193536796
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:38 schreef riazop het volgende:
iemand in elkaar gemept door kozp/antifa

Jij loopt 3 dagen achter op het nieuws ofzo?!
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193536862
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:42 schreef RipCity het volgende:

[..]

ik zie nu dat het blanke meisje dat hier geweld predikt een anti ZP hemdje draagt
pi_193539726
Goed gezien hoor.

Beginnen wel vroeg dit jaar. Jammer voor de kindertjes weer, gaat er niet leuker op worden dit jaar vrees ik..

Schmink het toch lekker pimpelpaars. Who cares.
pi_193562943
quote:
Raad van State besluit over demonstratieverbod bij intocht sint in Rotterdam

Mocht burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb een demonstratie tegen Zwarte Piet rond de sinterklaasintocht in 2016 verbieden? Daarover beslist de Raad van State woensdag in een zaak die is aangespannen door actiegroep Kick Out Zwarte Piet.

Op grond van een noodverordening verbood Aboutaleb op 12 november 2016 een demonstratie tegen Zwarte Piet tijdens de sinterklaasintocht. Hij wilde hiermee confrontaties tussen fanatieke voor- en tegenstanders van Zwarte Piet te midden van kinderen voorkomen. Betogers van de actiegroep Kick Out Zwarte Piet werden bij een spontaan ontstane betoging in Rotterdam allemaal aangehouden. Volgens de gemeentelijke bezwaarschriftencommissie was dit onterecht, omdat het noodbevel niet duidelijk aan de deelnemers was bekendgemaakt.

De actiegroep spande een zaak aan vanwege het verbod op de demonstratie, maar de Rotterdamse rechtbank besloot dat Aboutaleb goede redenen had om de betoging te verbieden. Kick Out Zwarte Piet was teleurgesteld in deze uitspraak en stapte naar de Raad van State, die zich er woensdag over uitspreekt.
https://www.msn.com/nl-nl(...)otterdam/ar-BB15gn9l
pi_193566028
En wederom haalt KOZP bakzeil, het hoger beroep is ongegrond.

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@121262/201809792-1-a3/
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 11 juni 2020 @ 10:05:22 #121
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_193579823
Voorzitter Sinterklaas Comit: 'Breda wil Zwarte Piet, dat is overduidelijk

quote:
Voorzitter Sinterklaas Comit: ‘Breda wil Zwarte Piet, dat is overduidelijk’
BREDA - Of de Pieten weer zwart zullen zijn bij het Bredase Sinterklaasfeest? Ronnie Foesenek zucht en zegt: “Het wordt tijd dat mensen Zwarte Piet en racisme los van elkaar koppelen, want het gaat om twee totaal verschillende dingen.”

De vraag wordt hem gesteld, nu premier Mark Rutte onlangs zijn persoonlijke mening ventileerde tijdens het racismedebat in de Tweede Kamer. Stelde Rutte in 2013 nog dat ‘Zwarte Piet nu eenmaal zwart is’, inmiddels is hij van mening veranderd en verwacht hij dat de figuur van Zwarte Piet de komende jaren uit het straatbeeld zal verdwijnen.

Foesenek, voorzitter van het Sinterklaas Comit Breda: “Hij heeft duidelijk aangegeven dat het om zijn persoonlijke mening gaat. Ook heeft hij gezegd dat Zwarte Piet geen racisme betekent en dat het aan het volk is om over de toekomst van Zwarte Piet te oordelen."

Het comit maakte deze week bekend dat de grote intocht in Breda dit jaar niet doorgaat. Het doel is wel het feest te laten doorgaan, maar dan in een ander jasje.

Ook dan zal de vraag door een deel van de bezoekers worden opgeworpen of Zwarte Piet ook echt zwart is en blijft.

Foesenek: ,,Deze pietendiscussie gaan we hier in Breda voortdurend aan. Want wij weten wat er leeft in Breda. We organiseren een intocht of feest niet voor Rutte of voor degenen die op de Dam hebben gestaan, maar voor de inwoners van Breda. En Breda wil Zwarte Piet, dat is overduidelijk.”

Traditie
Laat een keer het feest met rust, hoopt Foesenek. “We kunnen het nooit iedereen 100 procent naar de zin maken. Als je de traditie in stand houdt, is niet iedereen tevreden. Pas je het aan, is ook niet iedereen blij. Het zal nooit een feest worden voor lle mensen zoals men graag beweert dat het zou moeten zijn.”
https://www.bndestem.nl/b(...)rduidelijk~a8944155/
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_193609907
quote:
Kick Out Zwarte Piet demonstreert dit jaar bij ruim twintig sinterklaasintochten

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) gaat in november in meer dan twintig verschillende plaatsen in Nederland de straat op om te demonstreren voor een inclusief sinterklaasfeest. Dit gebeurt tijdens sinterklaasintochten in plaatsen waar nog vast wordt gehouden aan de traditionele Zwarte Piet.

KOZP roept op tot een vreedzaam protest, waarbij het de bedoeling is dat geweld en onnodige provocatie vermeden worden. Ook met de burgemeesters van de steden waar de demonstraties plaatsvinden, zal van tevoren afspraken worden gemaakt om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen.

De afgelopen jaren heeft KOZP al een aantal successen geboekt. Zo is op veel plekken Zwarte Piet volledig vervangen door roetveegpieten en heeft ook het Sinterklaasjournaal de Zwarte Piet in de ban gedaan. ,,Maar zolang niet alle kinderen in Nederland een inclusief sinterklaasfeest vieren, zijn we er nog niet’’, aldus de organisatie.
https://www.ad.nl/binnenl(...)sintochten~a0615b62/
quote:
In deze plaatsen gaat KOZP dit jaar demonstreren
Alkmaar, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Helder, Deventer, Dordrecht, Edam, Enkhuizen, Gouda, Heerhugowaard, Leeuwarden, Lelystad, Maastricht, Nijmegen, Purmerend, Rijswijk, Volendam, Wageningen, Weert, Weesp en Zaanstad
  zaterdag 13 juni 2020 @ 00:59:02 #123
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193610035
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 13:42 schreef RipCity het volgende:

[..]

Had deze ook nog niet gezien.

Fucking idioten. Zo agressief. Bizar.

En savonds lekker bij de deugers van het mediapark op schoot kruipen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 13 juni 2020 @ 01:01:08 #124
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193610049
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 00:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

In die meeste plaatsen zijn ze niet welkom en dat weten ze. Lekker uitdagen en daar na 'zie je wel' roepen als het mis gaat.

Maar eigen schuld.
1947-2016
  zaterdag 13 juni 2020 @ 02:50:55 #125
3542 Gia
User under construction
pi_193610465
Zwarte Piet blijft, punt. Misschien niet in de randstad, maar wat boeit dat? Is toch maar de rand stad.
pi_193611710
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2020 17:48 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Goed gezien hoor.

Beginnen wel vroeg dit jaar. Jammer voor de kindertjes weer, gaat er niet leuker op worden dit jaar vrees ik..

Schmink het toch lekker pimpelpaars. Who cares.
De overwegend linkse media moet stoppen met hier aandacht aan schenken, het is slechts een klein groepje z**kers die maar blijven door drammen.
Je moet ze net als bij kinderen gewoon negeren.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 13:11:16 #127
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_193613776
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 10:00 schreef JannekeC5 het volgende:

[..]

De overwegend linkse media moet stoppen met hier aandacht aan schenken, het is slechts een klein groepje z**kers die maar blijven door drammen.
Inderdaad, zonder media was er geen vuiltje aan de lucht. Waarom in godsnaam energie steken in deze beroepswerklozen.
pi_193618499
quote:

[..]

Zo klein groepje is het niet hoor.

Wat is er mis met wat roetveegjes. Of wat dan ook.

Laat dat feest in godsnaam gewoon weer van de kinderen zijn. Die maakt het geen klote uit.
pi_193618530
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:56 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

Laat dat feest in godsnaam gewoon weer van de kinderen zijn. Die maakt het geen klote uit.
Daarom is dat dus ook geen reden om het te veranderen.
pi_193618949
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 20:58 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarom is dat dus ook geen reden om het te veranderen.
Sluit het topic dan maar
pi_193619295
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 21:21 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Sluit het topic dan maar
Goed idee. Topic sluiten. Discussie sluiten. Iedereen laat iedereen in zijn waarde en doet zijn eigen ding.
pi_193619425
Ze stoppen niet als zwarte piet pleitte is.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 22:06:32 #133
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193619724
quote:

[..]

Denken dat de media links is :') ___!!!!
  zaterdag 13 juni 2020 @ 22:09:24 #134
3542 Gia
User under construction
pi_193619787
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 22:06 schreef Briqq het volgende:

[..]

Nogal ja.
pi_193620053
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 22:06 schreef Briqq het volgende:

[..]

Nee, die is rechts want in alle talkshows zie ik alleen maar racistische praat.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 22:25:59 #136
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193620137
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 22:22 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, die is rechts want in alle talkshows zie ik alleen maar racistische praat.
WNL is de Thierry show bij het ontbijt. Vroeger had je natuurlijk DWDD wat redelijk links was, maar voor de rest? Allemaal neoliberale fop-nationalistische troep.
pi_193644702

eenvandaag 15 juni 2020 gepubliceerd
https://eenvandaag.assets(...)acisme%20in%20NL.pdf
pi_193644881
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 19:33 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]

Nog altijd een een serieuze donkere minderheid die vindt dat het niet moet worden aangepast dus.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 20:30:57 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193645762
zegt nog weinig zolang je niet specificeert wat er aan het uiterlijk moet veranderen

zijn schoenen?
  maandag 15 juni 2020 @ 20:33:57 #140
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193645793
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 20:29 schreef thedeedster het volgende:

[..]

:D
Heb t gevonden :T _O- _O- _O-
quote:
'Zwarte P, witte L' is niet bedoeld voor kinderen'

NIJMEGEN - Het nummer 'Zwarte P, Witte L' van de zingende Zwarte Piet, Piet van Vliet, heeft wel degelijk een seksuele betekenis. Dat zegt Jortijn Bijl van Exact-ICT uit Wamel, het bedrijf dat de website van Piet van Vliet heeft ontworpen en beheert.

"Het liedje is niet bedacht voor kinderen. Het is een parodie op Jos van Oss." Dat lied is duidelijk seksueel getint.

In tegenstelling tot zijn webbeheerder ontkent Rob Janssen, alias Piet van Vliet, de dubbele bodem in de tekst Ik ben een zwarte P, en heb een witte L, en als je die niet lust, je moeder lust hem wel. Janssen snapt dan ook niet dat onder anderen de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf zijn optreden tijdens de intocht op de Waalkade ‘schandelijk’ noemde.

Hij blijft echter met woorden spelen: „Mij wordt nu de zwarte piet toegespeeld. Ze willen van mijn witte L een zwarte maken. Het is wat de mensen willen horen. Er staat nergens iets verkeerds in de tekst. Voor mij is er maar n interpretatie mogelijk.”

Tijdens het interview blijft hij stug de rol van de zingende piet spelen. „Manager? Sinterklaas is mijn baas." Aan de negatieve ophef stoort hij zich allerminst. „Dat is fantastisch. Het helpt goed mee. De landelijke media-aandacht is prima voor de witte L, daar gaat het om.” Door alle media-aandacht is het aantal keren dat het lied is gedownload omhoog geschoten.

https://www.gelderlander.(...)r-kinderen~a345cbe2/
Ooh en de reactie van de zwarte piet op 1:56 _O- _O- _O-

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 15 juni 2020 @ 20:46:53 #141
182233 thedeedster
pi_193645973
quote:
6s.gif Op maandag 15 juni 2020 20:33 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Heb t gevonden :T _O- _O- _O-
[..]

Ooh en de reactie van de zwarte piet op 1:56 _O- _O- _O-

quote:
Janssen snapt dan ook niet dat onder anderen de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf zijn optreden tijdens de intocht op de Waalkade ‘schandelijk’ noemde.
Goh, verrassend. D66 h. ;)
pi_193646510
Gewoon een creatieve woordkunstenaar. Helder.
pi_193765529
quote:
Kick Out Zwarte Piet boos: ‘Gesprek Rutte met antiracisten is pr-stunt’

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) heeft naar eigen zeggen geen uitnodiging gehad voor het gesprek vanmiddag tussen premier Mark Rutte en anti-racismedemonstranten. De actiegroep is woest en noemt het gesprek een ‘publiciteitsstunt’. ,,De premier bepaalt de agenda en de voorwaarden voor een gesprek, en daarnaast ook wie hij ontvangt.’’

De actiegroep zegt niet te zijn uitgenodigd, terwijl ze aan de basis heeft gestaan van de grote Black Lives Matter-demonstraties van de afgelopen weken. Het gaat Rutte meer om de publiciteitsstunt in aanloop naar de verkiezingen van volgend jaar dan om ‘een oprecht gesprek om institutioneel en anti-zwart racisme concreet te gaan bestrijden’, meent de club.

Rutte spreekt vanmiddag rond 13.00 uur op het Catshuis met vijf zes mensen ‘die deelnamen aan de anti-racismedemonstraties en anderen die zich in het racismedebat mengen’, aldus de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) gistermiddag. Maar KOZP zit dus niet aan tafel en ook rapper Akwasi, die onder vuur kwam te liggen na een omstreden toespraak op het Dam-protest deze maand, zou niet zijn uitgenodigd. Drie andere organisatoren van de demonstraties, kregen ook geen uitnodiging.
https://www.ad.nl/politie(...)s-pr-stunt~afcb1155/
pi_193765603
,,De premier bepaalt de agenda en de voorwaarden voor een gesprek, en daarnaast ook wie hij ontvangt.’'

Dat lijkt me logisch, ja. Ze mogen blij zijn dat hij tijd maakt om mensen/partijen uit te nodigen om in gesprek te gaan. Los van dat zijn dit soort organisaties naar mijn idee helemaal niet uit op een constructief gesprek maar willen vooral roepen wat er allemaal mis gaat. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit een concrete oplossing voor een probleem heb gehoord van deze partij.
  woensdag 24 juni 2020 @ 11:04:48 #145
182233 thedeedster
pi_193765638
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 19:33 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]

Niet representatieve steekproef waar iedereen zich voor aan kon melden. :O
SPOILER
pi_193765767
Ik zie geen zwarte piet, maar wel veel zeurpieten.
Check it out
pi_193765781
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 10:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Antiracisten en fascisten zijn juist fascisten. Haat in hun ogen en in het zwart gekleed. En tegen alles wat niet binnen hun groepje past.

[ Bericht 0% gewijzigd door hjansen82 op 24-06-2020 11:20:27 ]
Check it out
pi_193765877
quote:

[..]

Genieten dat ze het niet met elkaar eens zijn. :)
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hngen lassen
  woensdag 24 juni 2020 @ 11:24:18 #149
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193765903
quote:

[..]

Er is ook geen redelijk woord met kozp/blm te ruilen als je een ander kleurtje dan zwart hebt, dus prima besluit.
1947-2016
pi_193766062
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 11:21 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Genieten dat ze het niet met elkaar eens zijn. :)
Ik heb liever een groepje Kick out : Kick out zwarte piet.
Check it out
pi_193813399
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 00:27 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

:D Dank je.

Jouw claims hierover op een rijtje:
- Dit was trouwens een flutonderzoek - mja, dat is nogal vrijblijvend ... dat vind je, zonder dat duidelijk is waarom.
- Dit was niet wetenschappelijk. - klopt, vinden ze zelf ook.
- Er is gewoon gezocht naar kinderen die Zwarte Piet niet leuk vinden - Wat een rare uitspraak, hoezo denk je dat?

Het kunnen bijdragen aan racisme staat in de conclusie, kom het verder niet tegen.
Of je leest de Zwarte Piet topics nog eens terug. Het is hier al uitgebreid over gegaan. Maar voor nu even voor jou wat linkjes met kritieken op het onderzoek:

https://www.elsevierweekb(...)-anekdotisch-386564/

https://www.hartvannederl(...)udsman-kringgesprek/

https://utrecht.nieuws.nl(...)rombudsman-onderuit/

Ook heb ik je reactie uit het HvH holland nu verplaatst naar het centrale topic. Lijkt me daar meer op zijn plaats.
pi_193963076
Burgemeester Den Bosch wil Zwarte Piet uit Sinterklaasintocht: ‘Volgend jaar, maar het liefst dit jaar’

Wat de Bossche burgemeester Jack Mikkers betreft doet Zwarte Piet dit jaar voor het laatst mee aan de Sinterklaas intocht. Het liefst ziet hij ‘al dit jaar alleen nog maar andere dan donker geschminkte pieten’. ,,Maar een traditie komt van generatie op generatie. Het kost tijd om te wennen aan de verandering ervan’’, aldus Mikkers

Volgens Mikkers wordt dit streven gesteund door het comit Intocht Binnenstad, kinderopvang en het primair onderwijs. Ook de comits van de kernen van Den Bosch ’staan open voor het gesprek’.

,,Het is wat mij betreft nu te vroeg om te zeggen dat Zwarte Piet dit jaar niet meer in de intocht mag meedoen. Er moet eerst inhoudelijk gesproken worden met allerlei partijen’’, aldus Mikkers.

Kick Out Zwarte Piet
Vorig jaar kregen tijdens de intocht in Den Bosch Zwarte Pieten voor het eerst gezelschap van zogenaamde roetveegpieten. Kick Out Zwarte Piet (KOZP) en Den Bosch Kan Het maakten bezwaar tegen Zwarte Piet. Onder begeleiding van de ME waren voor de intocht zo’n 150 demonstranten van KOZP naar een demonstratievak aan de Bossche Buitenhaven gebracht. Ze scandeerden leuzen zoals ‘Zwarte Piet hoort niet’ en ‘Burgemeester schaam je’. Pro-pieten-aanhangers joelden terug 'Schaam je kapot, schaam je, schaam je, schaam je kapot'.

Gastvrij 's-Hertogenbosch
Mikkers wil af van een grote politie-inzet om het kinderfeest in veilige banen te leiden. Volgens hem is het tijd om ‘terug te gaan naar waar het echt om moet gaan: een kinderfeest waarbij het gaat om de herinneringen van onze kinderen, niet die van ons als volwassenen’. Mikkers: ,,Verschillende kinderen en volwassenen voelen zich door de figuur van de donkere piet gediscrimineerd. Dat is een gegeven waar we nu echt wat mee moeten doen. Want discriminatie kan en mag niet, en willen we al helemaal niet gekoppeld zien aan dit kinderfeest of aan een gastvrij 's-Hertogenbosch dat wij zijn.’’

Hij pleit ook voor ‘begrip voor onze inwoners die met onze Nederlandse traditie mee zijn opgegroeid’. ,,Die beleving van het kinderfeest met een traditionele piet is voor velen gewoon. Dat is iets anders dan dat daar racistische of discriminerende gedachten mee verbonden zijn.’’

Voorzitter gestopt
Karin Lammers heeft jarenlang de intocht van Sinterklaas begeleid als voorzitter van het intochtcomit. Dat deed zij vorig jaar voor het laatst. ,,Ik deed het voor niemand goed. Ik hield er slapeloze nachten aan over en was door bedreigingen meer bezig met politie en beveiliging dan met het kinderfeest. Daarom ben ik ermee gestopt. Niemand durft het stokje over te nemen. Ik ga er liever verder niet meer op in.’’
https://www.bd.nl/den-bos(...)tps://www.google.nl/
pi_193963109
Triest gebeuren. Het enige wat een club als KOZP blijkbaar hoeft te doen is ervoor zorgen dat er een negatieve en bedreigende sfeer komt bij een Sinterklaasfeest met zwarte pieten. Dan duurt het nooit lang om het feest weer 'gezellig' te maken door alle zwarte pieten te verwijderen, ongeacht of de inwoners van die plaats daar op zitten te wachten. En dit gebeurd overal met hetzelfde resultaat.
pi_193963113
Wat een faalhaas die Mikkers
pi_193963282
Zwarte Piet is gewoon legaal, al worden er honderden geschminkt. Dat mag dus gewoon. Prima als Je graag roeptoetert en je gekwetst wilt voelen, maar daar hoeft niet iedereen rekening mee te houden.. Das nl. geen leven, de hele dag rekening houden met andermans gevoelens die dan ook nog eens zeer wispelturig kunnen zijn.. ondoenbaar / onnodig.
pi_193976822
quote:
Organisatoren Sinterklaasintocht Rijswijk stoppen: ‘Traditionele Piet of niet

De organisatoren van de Sinterklaasintocht in Rijswijk stoppen ermee. Ze wachten de discussie tussen voor- en tegenstanders van hun traditionele Pieten niet af. ,,Het duurt te lang.”

De organisatoren van de Sinterklaasintocht in Rijswijk, onder wie het veel geprezen echtpaar Ruud en Ingrid Louman, zijn er klaar mee. In een geschreven verklaring zeggen ze met pijn in het hart te stoppen met de organisatie van ‘de mooie vrolijke stoet met veel muziek, prachtige Sint en geweldige traditionele bruine Pieten zonder gouden oorringen en dikke rode lippen’.

Oorzaak is het gedoe vorig jaar toen voor- en tegenstanders van het traditionele uiterlijk van Piet van zich lieten horen. Activisten van Kick Out Zwarte Piet en Pro Piet doken op bij de intocht. ,,Dat leverde drie heel vervelende minuten op.”

Oorzaak is het gedoe vorig jaar toen voor- en tegenstanders van het traditionele uiterlijk van Piet van zich lieten horen. Activisten van Kick Out Zwarte Piet en Pro Piet doken op bij de intocht. ,,Dat leverde drie heel vervelende minuten op.”

Burgemeester Michel Bezuijen snapt dat. ,,Helaas moesten door de coronacrisis de gesprekken uitgesteld worden”, vertelt hij. Bezuijen spreekt zijn waardering uit voor de organisatoren, maar houdt vast aan het voeren van een brede maatschappelijke discussie over de intocht. ,,Het zal ook over het uiterlijk van Piet gaan. Maar het gaat om meer dan dat. Hoe wordt het weer een kinderfeest? Dat is toch de kern van Sinterklaas.”

Volgens Bezuijen is de gemeente neutraal in het uiterlijk van Piet. ,,Dat moet je niet van bovenaf opleggen.” Inmiddels is er een burgerinitiatief om de traditionele intocht alsnog te organiseren. ,,Of er twee intochten komen? Dat weet ik niet”, zegt Bezuijen. ,,Maar elke aanvraag wordt in behandeling genomen.”
Zonder wrijving geen glans
pi_193977750
tja. wil je schminkfobie of wil je een oer-Hollands feestelijke traditie.

de pigmentfrustratie bij dat kleine clubje, waar Nederland voor moet buigen, gaat nergens over.
volgende halte van de schminkangsthazen; herschrijven van geschiedenisboeken voor het onderwijs. er zal- en moet gendoctrineerd worden. oom George Soros betaald.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 7 juli 2020 @ 18:25:20 #159
182233 thedeedster
pi_193977791
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:22 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

De simpletons zullen het als een overwinning zien, maar dit is niet meer dan een pyrrusoverwinning; dit vergroot alleen maar de weerzin.
pi_193977986
en in de dorpen is het gewoon Zwarte piet en blijft het dat zeker nog.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 18:49:21 #161
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_193978041
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
In gemeente Katwijk was 97% voor meen ik te herinneren. Je hebt het dan toch over 67.000 inwoners.
pi_193991331
een bevestiging van wat ik al lang dacht. het kleine clubje van Jerry Airfryer zit achter al die kutfacebook groepen.

https://heerhugowaardcent(...)dscomite-zwarte-piet

quote:
Van de Facebookpagina Heerhugowaard Kan Het zijn tot dusverre alleen nog maar mensen van buiten Heerhugowaard naar voren getreden. De landelijke actiegroep Kick Out Zwarte Piet voert steeds het woord voor lokale vertegenwoordigers van het verzet. Bij een aangekondigde demonstratie tegen Zwarte Piet tijdens de intocht van 2019 kwam niemand opdagen.
met andere woorden, als je tegen Zwarte piet bent mag je je aansluiten maar zodra er eenmaal overleg nodig is met de gemeente dat moet die luie Ghanees eens z'n bed uit stappen.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 19:28:54 #163
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194040840
quote:
Gemeentehuis Heemskerk beklad met anti-pietleus: "Komt dreigend over"

HEEMSKERK - Met nog ruim vijf maanden te gaan tot de eerste Sinterklaasintocht lijkt de zwarte pietendiscussie al te zijn aangezwengeld in Heemskerk. Vandalen hebben vannacht namelijk het gemeentehuis beklad met een anti-zwarte pietleus. "Dit had voorkomen kunnen worden", zegt een passerende Heemskerker tegen NH Nieuws. De gemeente gaat aangifte doen.

Omwonenden reageren geschokt op de bekladding. "Ik schrok me rot. Ik vind het ook bedreigend overkomen naar de gemeente", vertelt Saskia Kinds aan NH Nieuws. "Ik vind het prima dat ze aandacht willen vragen voor dit onderwerp maar dit lijkt me niet de juiste manier", voegt nog een omstander toe.

Aangifte
De gemeente laat in een telefonische reactie aan NH Nieuws weten dat ze aangifte zullen doen van vandalisme. Volgens de politie is er nog geen aangifte binnen gekomen maar die verwachten zij na het weekend te ontvangen, zo vertelt een woordvoerder van de politie aan NH Nieuws.

Bekijk hier de reportage. Tekst loopt door onder de video.

VIDEO BIJ BRON

Kristina van der Geest uit Heemskerk vindt het jammer dat de discussie op deze manier gevoerd moet worden en denkt dat de bekladding voorkomen had kunnen worden. "De Zwarte Pietendiscussie is in de raad aangevraagd door GroenLinks en de PvdA maar de coalitie wilde daar niet over in gesprek gaan", aldus Van der Geest.

Verwijderd
"Daarom begrijp ik wel dat mensen op een andere manier aandacht vragen als dat in de gemeenteraad niet lukt", voegt ze toe. Erg lang heeft de leus het niet volgehouden op de zijkant van het gemeentehuis, halverwege de middag was de tekst namelijk alweer grotendeels verwijderd.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)s-komt-dreigend-over
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie FP zaterdag 11 juli 2020 @ 19:36:31 #164
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_194040934
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:28 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Och ja, als je op de ene manier je zin niet krijgt, dan maar op een wat meer dreigende manier toch? Laffe misbaksels :r
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zaterdag 11 juli 2020 @ 19:37:49 #165
182233 thedeedster
pi_194040945
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:36 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Och ja, als je op de ene manier je zin niet krijgt, dan maar op een wat meer dreigende manier toch? Laffe misbaksels :r
Maar de media leggen nog steeds de rode loper uit voor die extremisten.
pi_194040949
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 15:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
een bevestiging van wat ik al lang dacht. het kleine clubje van Jerry Airfryer zit achter al die kutfacebook groepen.

https://heerhugowaardcent(...)dscomite-zwarte-piet
[..]

met andere woorden, als je tegen Zwarte piet bent mag je je aansluiten maar zodra er eenmaal overleg nodig is met de gemeente dat moet die luie Ghanees eens z'n bed uit stappen.

Nederland Wordt Beter, Heerhugowaard Kan Het _O- Jerry heeft van online trollen een offline verdienmodel weten te maken. _O_ Wat een ashanti koning! _O_
  Moderator / Redactie FP zaterdag 11 juli 2020 @ 19:38:59 #167
Brabo Bastard
pi_194040960
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:37 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Maar de media leggen nog steeds de rode loper uit voor die extremisten.
Als ze dat niet doen, zijn ze racistisch en discriminerend bezig. En dat mag natuurlijk niet.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194041025
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Helmond sinds gisteren (incl het huis van Sinterklaas) overgestapt op roetveeg...
  zaterdag 11 juli 2020 @ 19:47:07 #169
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194041068
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:36 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Beter geven ze niet toe aan deze misbaksels. Gewoon zwarte piet dit jaar
  Moderator / Redactie FP zaterdag 11 juli 2020 @ 19:48:28 #170
Brabo Bastard
pi_194041082
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:47 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Beter geven ze niet toe aan deze misbaksels. Gewoon zwarte piet dit jaar
Zoals het hoort.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194041775
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:37 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Nederland Wordt Beter, Heerhugowaard Kan Het _O- Jerry heeft van online trollen een offline verdienmodel weten te maken. _O_ Wat een ashanti koning! _O_
van de zotte. in plaats van dat subsidie naar een Sinterklaas-intochten gaat, verdwijnt de subsidie naar de imaginaire verenigingen van Jerry.
het lijkt wel 419-fraude. die heteluchtfriteuse lacht zich helemaal dubbel.
pi_194043025
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

van de zotte. in plaats van dat subsidie naar een Sinterklaas-intochten gaat, verdwijnt de subsidie naar de imaginaire verenigingen van Jerry.
het lijkt wel 419-fraude. die heteluchtfriteuse lacht zich helemaal dubbel.
Het is gewoon schandalig eigenlijk hoe de nederlandse cultuur hier weggezet wordt door een stel egoistische jankballen
pi_194043294
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:56 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Het is gewoon schandalig eigenlijk hoe de nederlandse cultuur hier weggezet wordt door een stel egoistische jankballen
volledig mee eens.
waarom buigen voor opruiende eenmansacties.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 22:14:32 #174
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194043421
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:09 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

volledig mee eens.
waarom buigen voor opruiende eenmansacties.
quote:
"Ik vind het prima dat ze aandacht willen vragen voor dit onderwerp maar dit lijkt me niet de juiste manier"
Paar maanden wachten en 'm vol in z'n gezicht trappen bijv.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194043858
Staat Kick Out Zwarte Piet nou straks alleen te demonstreren bij de intocht zonder publiek?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 11 juli 2020 @ 22:48:12 #176
80791 crew  Paul
pi_194044186
quote:
Houten neemt afscheid van Zwarte Piet, gemeente gaat verder met roetveegpiet
VIDEODe gemeente Houten neemt afscheid van Zwarte Piet. Niet langer zal een zwartepiet-figuur zijn opwachting maken in bijvoorbeeld gemeentelijke gebouwen, tijdens de intocht, of in uitingen van de gemeente op sociale media. Vanaf nu krijgt hier roetveegpiet de voorkeur.

Maarten Venderbosch 10-07-20, 08:02 Laatste update: 12:07
40
Dat besluit is donderdagavond in meerderheid genomen door de Houtense gemeenteraad. De politieke partijen willen en kunnen Zwarte Piet overigens niet verbieden, maar zij kunnen wel iedereen die sinterklaasfeesten organiseert, oproepen voortaan af te zien van Zwarte Piet en in plaats daarvan roetveegpieten aan te prijzen als gewenste hulpjes van Sinterklaas.

Lees ook
Hij is niet zwart, hij is niet wit: het is schoorsteenpiet
PREMIUM
Lees meer
Een motie van deze strekking werd ingediend door PvdA, CDA, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie. Ook de VVD steunde het verhaal, hoewel fractieleider Eef Stiekema toch vooral van mening is dat de samenleving zelf gaat over de verschijningsvorm van piet en dat het niet aan de politiek is daarover besluiten te nemen. ,,Maar ons is gevraagd kleur te bekennen, en dat willen we bij deze dan ook doen.’’

De betrokken politieke partijen die af willen van Zwarte Piet beseffen dat ze niet gaan over het aanpassen van tradities, maar zij mogen zich wel uitspreken over het thema inclusiviteit: Houten is een gemeente waarin iedereen overal aan moet kunnen meedoen, en dat geldt dus ook voor alle kinderen die het feest van Sinterklaas willen vieren.

Racisme en discriminatie
,,De gelaatskleur van de zwartepiet-figuur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest’’, zo staat er in de motie. En verder: ,,De gemeente kan een bijdrage leveren door de organisaties die betrokken zijn bij het sinterklaasfeest aan te moedigen afscheid te nemen van zwartepiet-figuur en de roetveegpiet tot standaard te verklaren.’’

Het Houtens gemeentebestuur heeft een soms ‘emotioneel’ gesprek gevoerd over Zwarte Piet met het comit dat elk jaar de intocht organiseert en daarnaast ook met een nieuwe initiatiefgroep in de Houtense samenleving dat zich ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ noemt. Volgens wethouder Jan Overweg hebben deze partijen juist aangedrongen op stellingname door de gemeenteraad. ,,Men komt er zelf niet uit. Het is een heel lastige discussie. Men wil niemand pijn doen en voor iedereen gewoon een mooi feest organiseren. Er is behoefte aan een derde partij die stelling neemt, zodat men daarmee iets in handen krijgt om de samenleving mee tegemoet te kunnen treden.’’

Schoorsteenpiet
Vorig jaar experimenteerde het sinterklaascomit in Houten overigens met weer een heel andere variant: de schoorsteenpiet. Deze was niet bruin en ook niet zwart, maar juist grijs van het gruis in de schoorsteenpijpen waarin deze pieten op en neer moeten klimmen. Het comit zag hierin een geschikt alternatief voor roetveegpieten. Die zouden te gemakkelijk door kinderen te ontmaskeren zijn, terwijl schoorsteenpiet juist de zo gewenste ‘magie van de onherkenbaarheid’ in stand weet te houden.

SGP, ITH en Houten Anders steunden de motie niet. Ook deze partijen spraken zich uit tegen racisme, discriminatie en uitsluiting, maar zij hadden elk zo hun eigen overwegingen om niet te willen stemmen voor roetveegpiet als de nieuwe standaard in Houten. ITH vindt bijvoorbeeld dat burgers veel meer bij een dergelijk besluit betrokken moeten worden. Raadslid Wayne Wilson van Houten Anders verklaarde voor nieuwe polarisatie te vrezen, nu burgers weer voor of tegen de roetveegpiet kunnen zijn.
https://www.ad.nl/utrecht(...)etveegpiet~a4d17913/
  Moderator / Redactie FP zaterdag 11 juli 2020 @ 23:08:13 #177
Brabo Bastard
pi_194044677
quote:
De politieke partijen willen en kunnen Zwarte Piet overigens niet verbieden, maar zij kunnen wel iedereen die sinterklaasfeesten organiseert, oproepen voortaan af te zien van Zwarte Piet en in plaats daarvan roetveegpieten aan te prijzen als gewenste hulpjes van Sinterklaas.
Dus eigenlijk kunnen ze het semi-wel verbieden.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194044698
quote:
19s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:48 schreef Paul het volgende:
Houten is een gemeente waarin iedereen overal aan moet kunnen meedoen, en dat geldt dus ook voor alle kinderen die het feest van Sinterklaas willen vieren.
Ja, kinderen worden ook echt uitgesloten met een Zwarte Piet :')

Ik trek dit frame echt heel slecht.
  Moderator / Redactie FP zaterdag 11 juli 2020 @ 23:10:11 #179
Brabo Bastard
pi_194044725
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit weerspreekt dat inderdaad nogal.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194044756
quote:
Grijs met zwarte vegen lijkt me goede oplossing.
pi_194044810
quote:
Een gemeente waar iedereen overal aan mee moet kunnen doen behalve dan aan een traditionele sinterklaasviering want dat moet worden ontmoedigd, zogenaamd omdat er behoefte zou zijn aan een derde partij die stelling neemt. :')

quote:
een nieuwe initiatiefgroep in de Houtense samenleving dat(sic) zich ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ noemt.
_O-
Doe de Jerry.
pi_194045395
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is dan ook ronduit een leugen. Sinterklaas verbind juist, niemand wordt uitgesloten, iedereen mag meedoen. Door de zwarte schmink is juist iedereen gelijk. Door de zwarte schmink zie je geen huidskleur.
pi_194045517
Ik lees wel eens dat het uitgangspunt in het bestrijden van discriminatie is dat moet worden gekeken naar iemand z'n gedrag in plaats van naar iemand z'n uiterlijk.

Als ik kijk naar Zwarte Piet, dan zie ik iemand die cadeaus aan kinderen geeft, iemand die de oudere medemens (Sinterklaas) helpt en iemand die kinderen blijk maakt, zonder onderscheid tussen kinderen daarbij te maken.

En dan wil men Zwarte Piet verbieden vanwege z'n huidskleur? Wie is er dan aan het discrimineren?

Ondanks alle protesten, probeert Zwarte Piet elk jaar toch weer te komen. In mijn ogen is Zwarte Piet een held!
pi_194046040
Dat domme "voor alle kinderen"-argument weer :')
Niet 1 kind wordt uitgesloten van dit feest, hoe oud, donker, blank of roodharig ze ook zijn.
Vaak volgt dan het argument dat donkere kinderen worden gepest met ZP.
Dan moet je je toch focussen op dat pestgedrag! Pak dat aan op scholen met nog meer voorlichting over wat de gevolgen van pesten kunnen zijn.

Wanneer ZP over 50 jaar helemaal verdwenen zou zijn wordt er nog steeds gepest. Dan niet met ZP maar weer met iets anders.
pi_194046935
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 00:51 schreef Tmarus het volgende:
Niet 1 kind wordt uitgesloten van dit feest, hoe oud, donker, blank of roodharig ze ook zijn.
Dan moet je je toch focussen op dat pestgedrag! Pak dat aan op scholen met nog meer voorlichting over wat de gevolgen van pesten kunnen zijn.

Wanneer ZP over 50 jaar helemaal verdwenen zou zijn wordt er nog steeds gepest. Dan niet met ZP maar weer met iets anders.
Er was een tijd dat mensen die voor piet speelden een surinaams accent veinsden, toen hadden de anti-pieten wel degelijk een punt gehad..
  zondag 12 juli 2020 @ 08:31:31 #186
182233 thedeedster
pi_194048037
quote:

KOZP wil dit natuurlijk voor alle kinderen;

Schaamteloos.
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 12 juli 2020 @ 08:34:03 #187
80791 crew  Paul
pi_194048051
quote:
Ter verduidelijking. Zwarte Piet stopt in Houten (links) en gaat dus over in een grijzere Piet (rechts)
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 16 juli 2020 @ 11:14:08 #188
80791 crew  Paul
pi_194111133
quote:
Houtense hulpsint dreigt met aftreden als hij alleen vergezeld wordt door roetveegpieten: ‘Dit is radicaal en onverstandig’
Evert de Graaf is er wel even klaar mee. Hij is al twintig jaar de officile hulpsinterklaas van Houten. Maar als hij in november met uitsluitend roetveegpieten zijn opwachting mag maken, is de kans groot dat hij ermee stopt.

,,De organisatie in Houten is een groep superenthousiaste mensen die maandenlang alles uit de kast halen om er een weergaloos kinderfeest van te maken’’, zegt De Graaf. ,,Allemaal mensen met het hart op de juiste plaats en allesbehalve racisten of mensen die bewust kinderen of bevolkingsgroepen willen kwetsen.’’

Hij ziet de discussie over Zwarte Piet steeds verder ontsporen. Ook in zijn eigen Houten, waar de gemeenteraad in meerderheid heeft besloten Zwarte Piet in de ban te doen. Roetveegpiet wordt hier de standaard. Opleggen kan de politiek dat overigens niet, dus voortaan geldt de inzet van roetveegpieten als een nadrukkelijk advies aan organisatoren van sinterklaasfeesten. De gemeente zelf zal in eigen uitingen Zwarte Piet niet langer gebruiken.

Polarisatie
Allemaal mensen met het hart op de juiste plaats en allesbehalve racisten of mensen die bewust kinderen of bevolkingsgroepen willen kwetsen

Evert de Graaf, Hulpsinterklaas Houten
Evert de Graaf vindt die stap ‘radicaal, onverstandig en spijtig’. ,,Ik betreur de steeds harder wordende discussie over Zwarte Piet. Beide kampen hebben, gevoed door de steeds heftigere verbale en non-verbale communicatie in de landelijke media, totaal geen wederzijds begrip meer voor elkaars meningen. De ideale voedingsbodem voor polarisatie.’’

Vorig jaar nog, introduceerde het organiserende comit in Houten een compromis: Schoorsteenpiet. Niet bruin of zwart, maar grijs van het gruis in de schoorstenen. De Graaf vindt het jammer, dat niet verder wordt gegaan op deze weg: ,,Een zeer acceptabele andere gelaatskleur, net als geel en groen dat op geen enkel vlak enige relatie heeft met bevolkingsgroepen. Juist de magie van het onherkenbaar zijn is voor velen wat het zo bijzonder maakt. Of deelnemers hierdoor zullen afhaken zal een persoonlijke keuze zijn. Dat geldt ook voor mij.’’

Motie over pietenkleur
Veel Pieten komen hier uit het dorp en zijn bang voor herkenning

Evert de Graaf, Hulpsinterklaas Houten
Net als in Houten, laaide ook in Nieuwegein deze week de pietendiscussie weer op, mede onder invloed van het racismedebat dat de laatste weken overal prominent wordt gevoerd. Maandagavond wilde een flink aantal raadsleden burgemeester Frans Backhuijs verbieden in november de Vreeswijkse kade te delen met Zwarte Piet. Dit feitelijke intochtverbod kwam er tenslotte niet, maar de discussie erover liet zien dat gemeenten soms vertwijfeld zoeken naar wegen om het kinderfeest een meer eigentijds karakter te geven.

In Nieuwegein bedachten PvdA, GroenLinks, D66 en stadspartij Nieuwegein het intochtverbod voor burgemeester Backhuijs. Langs die weg dachten zij Zwarte Piet in de ban te kunnen doen en met zachte hand de oversteek te kunnen maken naar roetveegpieten. De suggestie werd na koortsachtig overleg tijden de raadsvergadering echter geschrapt. Zelfs de motie om over de pietenkleur in overleg te treden, haalde het net niet. Toch gaat burgemeester Backhuijs op pad voor overleg, zegde hij de raad toe.

Herkenning
In Vreeswijk treft hij dan onder anderen Cor Pouw van de Stichting activiteiten Vreeswijk die verantwoordelijk is voor de grootste intocht van Nieuwegein met al gauw 10.000 bezoekers. Pouw: ,,We hebben er juist vorige week over gesproken, maar we weten nog niet wat we doen. We kijken al jaren hoe we het op de beste manier kunnen invullen, maar dit is een authentieke intocht. Veel Pieten komen hier uit het dorp en zijn bang voor herkenning. We hebben ook wel eens aan uitwisseling met bijvoorbeeld Houten gedacht om dat te voorkomen, maar dat werkt ook niet. Onze mensen willen Piet zijn in hun eigen dorp. Dat ben ik ook jarenlang geweest. Niets is mooier om Jantje met zijn eigen naam aan te spreken en dan de verbazing te zien: Hoe weet hij nou dat ik zo heet?”
https://www.ad.nl/utrecht(...)Xe15RjfZ1KdUPR69HHgQ
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 16 juli 2020 @ 11:18:52 #189
80791 crew  Paul
pi_194111171
quote:
Zwarte Piet kost Nederlands architectenbureau Amerikaanse opdracht

Het vooraanstaande Rotterdamse architectenbureau West 8 van landschapsarchitect Adriaan Geuze heeft een opdracht van de Amerikaanse stad Baltimore teruggegeven vanwege Zwarte Piet. Het stadsbestuur kreeg anoniem een foto toegestuurd van een Sinterklaasviering bij West 8 waarop ook drie Zwarte Pieten te zien zijn. Het zijn kinderen van een medewerker die zelf voor Sinterklaas speelt en al jaren niet meer aan het bureau verbonden is. De opname dateert uit 2012, een jaar nadat Quinsy Gario en Jerry Afriyie in Dordrecht de actie ‘Zwarte Piet is Racisme’ startten. Blackface-praktijken als Zwarte Piet worden in de Verenigde Staten hoog opgenomen als een ontoelaatbaar racistisch verschijnsel. Het project in Baltimore betreft een gebied met verschillende zwarte woonwijken.

Adriaan Geuze stelt tegenover vakblad The Architect’s Newspaper dat de aanwezigheid van de Zwarte Pieten een individuele actie van het bewuste personeelslid betrof. Het bureau was er alleen al vanwege de internationale samenstelling van het team niet gelukkig mee. Maar ook omdat ze meenden dat Zwarte Piet een racistische traditie is waar ze zich verre van willen houden. Sindsdien worden er geen Sinterklaasvieringen meer gehouden. In een verklaring op de website spreekt het bureau steun uit voor de Black Lives Matter beweging.

West 8 heeft zich uit eigen initiatief teruggetrokken uit het project en de gemeente verzocht om door te gaan met de partners waarmee het de ontwikkeling van het gebied wordt uitgevoerd. West 8 heeft daartoe afstand gedaan van alle rechten op het reeds geleverde werk.

West 8 is in Nederland onder meer bekend voor de inrichting van het plein en de omgeving van het nieuwe Centraal Station in Rotterdam. In de Verenigde Staten heeft West 8 in 2016 een nieuw park op Governors Island in New York gerealiseerd.
https://joop.bnnvara.nl/n(...)amerikaanse-opdracht
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 16 juli 2020 @ 11:20:09 #190
80791 crew  Paul
pi_194111182
quote:
Steun voor traditionele intocht Rijswijk: ‘We willen een intocht met Zwarte Piet’
Het burgerinitiatief voor een traditionele Sinterklaasintocht in Rijswijk wordt overstelpt met enthousiaste reacties. Initiatiefnemer Desir Jongejan noemt het overweldigend.

Waarom is een burgerinitiatief nodig?
,,De officile organisatie, die jarenlang zonder problemen en discussie een traditionele intocht op poten heeft gezet, heeft zich teruggetrokken. Dat zou betekenen dat er geen traditionele intocht is in Rijswijk. Dat kan niet.”

Hoe zijn de reacties?
,,Overweldigend. Uit alle hoeken wordt hulp aangeboden. Tot boten aan toe om Sinterklaas aan te laten komen in de haven van Rijswijk. Zelfs eentje uit Veenendaal. We hebben sowieso al 500 aanmeldingen. Dat zijn mensen die willen komen kijken, maar ook partijen en particulieren die mee willen helpen de intocht mogelijk te maken. De Pieten Band heeft zich al aangemeld en sponsoren. Ook zijn er Rijswijkers die crowdfunding willen opzetten.”

Hoeveel geld is er nodig?
,,Dat weet ik niet. We roeien met de riemen die we hebben.”

Sint en een stoomboot hebben we al

Desir Jongejan
Er is ook een Sint?
,,Ja, hahaha, een Sint is er ook.”

De hamvraag is natuurlijk: hoe ziet Piet er uit?
,,Wij willen een intocht met Zwarte Piet. Dat is de traditie in Nederland en zo willen wij dat en al die mensen die ons steunen. Wat wij het belangrijkste vinden, is dat mensen een keuze hebben. Wil je naar een traditionele intocht met Zwarte Pieten dan kom je naar Rijswijk. Wil je een inclusieve intocht, met roetveeg Pieten of andere kleuren, dan kan je naar heel veel andere intochten gaan.”

De gemeente wil nog een maatschappelijke discussie over de intocht, praat u mee?
,,We gaan zeker ook om de tafel om te benadrukken dat mensen een vrije keuze moeten hebben. Dat is voor ons echt het belangrijkste. We zijn nu aan het inventariseren wie er allemaal mee willen doen, we maken een veiligheidsplan en kunnen over twee weken onze vergunningaanvraag klaar hebben.”

Desnoods komen er twee intochten in Rijswijk?
,,Dat zou zo maar kunnen.”
https://www.ad.nl/den-haa(...)warte-piet~abf754d2/
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:20:11 #191
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194111183
quote:
19s.gif Op zondag 12 juli 2020 08:34 schreef Paul het volgende:

[..]

Ter verduidelijking. Zwarte Piet stopt in Houten (links) en gaat dus over in een grijzere Piet (rechts)
[ afbeelding ]
Nog steeds alle elementen die kozp er aan doet 'herinneren'. Hiermee zullen ze verre van tevreden zijn, dus ook niet goedkeuren. Dus houd je het gezeik.

Waarom dan wel een dergelijke handreiking doen dan dat stel racisten?

- Stop de rellen en demo's niet
- Zorgt voor onvrede bij de mensen die ZP willen houden

Lost geen flikker op, alleen maar meer polarisatie.
1947-2016
  donderdag 16 juli 2020 @ 11:22:49 #192
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194111204
quote:
Wedden dat zo'n kut gemeente nog gaat komen met van die smerige truckjes als 'uw veiligheidsplan is niet goed, dus geen toestemming' en dan gaat lopen rekken totdat je niks meer fatsoenlijk kan organiseren?
1947-2016
  Moderator donderdag 16 juli 2020 @ 11:40:11 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194111414
quote:

[..]

[ afbeelding ]
manmanman zwarter moettie, zwarter !!!

die bruine is al stom en die grijze is stommer, daar maak je pas echt niemand blij mee
  Moderator / Redactie FP donderdag 16 juli 2020 @ 11:55:26 #194
Brabo Bastard
pi_194111577
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ah, de As Piet.

Het wordt steeds gekker. Gewoon zwart, zoals het hoort.
"Omae wa mou shindeiru."
  donderdag 16 juli 2020 @ 12:19:39 #195
3542 Gia
User under construction
pi_194111893
quote:

Kinderen met rood haar worden vuurtoren genoemd.
Vuurtorens maar blauw verven, dan?
pi_194112552
Mij kan de kleur van de pieten inmiddels niet zo veel meer schelen. Mijn zoon ziet op tv en op school straks al geen pikzwarte pieten meer.

Ik erger me alleen wel aan het activistische karakter van die kozp figuren en hun whitey helpers.
٩๏̯͡๏)۶
pi_194113750
Wit. Zo wit mogelijk schminken die Piet. Dan is iedereen tevreden. Alleen jammer voor een aantal donkere mensen die zichzelf dan uitsluiten omdat ze zichzelf niet wit mogen schminken. Dat zou namelijk racistisch zijn in hun ogen. De superieure blanke onderdrukker zou er niet zoveel problemen meehebben. Maar goed, dat is hun keuze dan geweest.
Het ligt aan de instanties zelf
  donderdag 16 juli 2020 @ 15:48:36 #198
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_194114847
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 00:03 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is dan ook ronduit een leugen. Sinterklaas verbind juist, niemand wordt uitgesloten, iedereen mag meedoen. Door de zwarte schmink is juist iedereen gelijk. Door de zwarte schmink zie je geen huidskleur.
Toch heb ik liever niet dat de Akwasie Piet meedoet. Die vind ik niet zo leuk.
pi_194115604
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 08:31 schreef thedeedster het volgende:

[..]

KOZP wil dit natuurlijk voor alle kinderen;

Schaamteloos.
POWnews komt niet waar KOZP-demonstranten worden belaagd.

Boehoe, een meisje huilt.

Maar wel demonstranten wegjagen, met eieren bekogelen, dat mag dan weer wel.
pi_194115670

Niks met racisme te maken.
pi_194115737
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 16:45 schreef skrn het volgende:

Je mag zwarte piet best racistisch vinden. Maar laat dat dan op een andere manier blijken dan langs de kant een kinderfeest verzieken.
pi_194115778
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 16:45 schreef skrn het volgende:

Inderdaad. Mensen zijn racistisch, Zwarte Piet niet.
  donderdag 16 juli 2020 @ 17:04:25 #203
182233 thedeedster
pi_194115927
quote:
2s.gif Op donderdag 16 juli 2020 16:40 schreef skrn het volgende:

[..]

POWnews komt niet waar KOZP-demonstranten worden belaagd.

Boehoe, een meisje huilt.

Maar wel demonstranten wegjagen, met eieren bekogelen, dat mag dan weer wel.
Die KOZPers zijn gewoon notoire blanke kinderen haters. Niets anders.
  Moderator / Redactie FP donderdag 16 juli 2020 @ 17:10:33 #204
Brabo Bastard
pi_194116009
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 17:04 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Die KOZPers zijn gewoon notoire blanke kinderen haters. Niets anders.
Mee eens. En bij het minste of geringste tegengeluid is het huilie huilie.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194116465
Als je provoceert moet je ook kunnen incasseren maar daar heeft KOZP nog nooit van gehoord, dit racistische clubje maakt ook diverse winkeliers bang als ze iets van zwarte piet in de winkel hebben.
In de VS en Italie noemen ze zoiets maffia
  Moderator / Redactie FP donderdag 16 juli 2020 @ 17:44:48 #206
Brabo Bastard
pi_194116505
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 17:42 schreef Bottendaal het volgende:
Als je provoceert moet je ook kunnen incasseren maar daar heeft KOZP nog nooit van gehoord, dit racistische clubje maakt ook diverse winkeliers bang als ze iets van zwarte piet in de winkel hebben.
In de VS en Italie noemen ze zoiets maffia
"We zijn niet uit op confrontaties."

Nee, maar bedreigen en intimideren mag zeker wel? Dan kan die hoofdantipiet wel zijn kop in het zand steken. Bah :r
"Omae wa mou shindeiru."
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 juli 2020 @ 08:22:15 #207
80791 crew  Paul
pi_194139782
Zijn er nog steden waar eigenlijk wel Zwarte Piet is dit jaar?
  zaterdag 18 juli 2020 @ 08:24:43 #208
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194139789
quote:
19s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 08:22 schreef Paul het volgende:
Zijn er nog steden waar eigenlijk wel Zwarte Piet is dit jaar?
Buiten de randstad en grotere steden genoeg denk ik
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 juli 2020 @ 08:37:16 #209
80791 crew  Paul
pi_194139865
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 08:24 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Buiten de randstad en grotere steden genoeg denk ik
Ik voorspel dat er nog heel veel steden overstappen op roetveegpieten voor december. Zelfs de dorpen in Friesland/Drenthe etc.
pi_194139991
...als er al een intocht komt dit jaar.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 juli 2020 @ 09:56:20 #211
80791 crew  Paul
pi_194140547
quote:
15s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 08:55 schreef Isabeau het volgende:
...als er al een intocht komt dit jaar.
Ohja, wellicht 2e golf enzo en verboden voor intochten :D
pi_194141820
naar mijn idee blijft Zwarte piet nog wel te zien buiten de grote steden.
inwoners van dorpen laten zich niet graag de les lezen.
punt is dat er weinig mensen zin hebben in gedoe.
In Hoek van Holland, Rijswijk en Den Helder zijn er mensen naar voren gestapt die duidelijk aangeven een Zwarte piet te willen bij de intocht.
verder hoor je in de media alleen maar tegengeluiden.
ik snap dat men geen zin heeft om voor racist uitgemaakt te worden, bedreigingen te ontvangen, etc.

de topictitel klopt gewoon niet. er is geen discussie. de oproerkraaiers blijven toch racisme schreeuwen. Als je meteen racisme roept dan spreek je niet van een discussie.

[ Bericht 2% gewijzigd door spectrumanalyser op 18-07-2020 12:03:04 ]
  Moderator zaterdag 18 juli 2020 @ 12:08:30 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194141964
in de grote steden kom je zwarte piet ook nog tegen
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 juli 2020 @ 12:34:38 #214
80791 crew  Paul
pi_194142347
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 12:08 schreef sp3c het volgende:
in de grote steden kom je zwarte piet ook nog tegen
Zoals?
pi_194142773
https://www.ad.nl/opinie/(...)derlanders~a2e6091b/

Het zal mij benieuwen hoe lang dit stuk blijft staan. Er is de actievoerders teveel aan gelegen om institutioneel racisme als de enig mogelijke vorm van racisme geaccepteerd te krijgen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Moderator zaterdag 18 juli 2020 @ 13:17:47 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194142791
quote:
19s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 12:34 schreef Paul het volgende:

[..]

Zoals?
Jaap Eden (Amsterdam) kom ik ze bv tot nog toe nog gewoon ieder jaar een keer tegen als er toevallig een ijshockeywedstrijd is die dag
pi_194142816
quote:

[..]

Zoals?
In elke stad kom je zwarte piet nog tegen. Dat een stad zelf een intocht organiseert zonder zwarte pieten betekent natuurlijk niet dat er geen intochten zijn zonder zwarte pieten in die stad. In Rotterdam organiseren genoeg middenstandsverenigingen en buurtgenootschappen intochten en daar zijn meestal gewoon zwarte pieten bij.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 18 juli 2020 @ 13:27:15 #218
80791 crew  Paul
pi_194142878
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 13:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

In elke stad kom je zwarte piet nog tegen. Dat een stad zelf een intocht organiseert zonder zwarte pieten betekent natuurlijk niet dat er geen intochten zijn zonder zwarte pieten in die stad. In Rotterdam organiseren genoeg middenstandsverenigingen en buurtgenootschappen intochten en daar zijn meestal gewoon zwarte pieten bij.
Oh zo, ja ok
pi_194148101
quote:

[..]

Zoals?
Vorig jaar in Den Haag. Zwarte Piet wordt niet verboden, alleen vergoeden gemeentes de intochten met Zwarte Pieten niet.
  Moderator / Redactie FP zaterdag 18 juli 2020 @ 19:39:22 #220
Brabo Bastard
pi_194148430
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 19:21 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Vorig jaar in Den Haag. Zwarte Piet wordt niet verboden, alleen vergoeden gemeentes de intochten met Zwarte Pieten niet.
Hopelijk komen er meer inzamelingsacties om de kosten te dekken *O*
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194159885
het moet toch niet gekker worden. dat het nu allemaal om geld draait.

gewoon overal Sinterklaas met Zwarte piet vieren joh.

en als de muizen gaan lopen miepen dan vraag je ze hoeveel geld ze willen hebben. en dan vervolgens niet betalen.
nooit meer subsidie naar die stichtingen van airfryer

[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 19-07-2020 19:10:04 ]
  zondag 19 juli 2020 @ 14:49:21 #222
3542 Gia
User under construction
pi_194159942
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 14:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
het moet toch niet gekker worden. dat het nu allemaal om geld draait.

gewoon over Sinterklaas met Zwarte piet vieren joh.

en als de muizen gaan lopen miepen dan vraag je ze hoeveel geld ze willen hebben. en dan vervolgens niet betalen.
nooit meer subsidie naar die stichtingen van airfryer
Hear hear!
pi_194219546
quote:
Na Amsterdam heeft nu ook Dordrecht besloten de intocht van Sinterklaas, op 14 november, niet door te laten gaan. Volgens de organisator is het evenement door de coronamaatregelen 'onmogelijk in goede banen te leiden'. ,,Placeren van zoveel mensen langs de route en in de haven is niet te doen en niet te handhaven", laat de stichting weten op Facebook.
https://www.ad.nl/binnenl(...)interklaas~af1dcac6/
pi_194220502
Er zijn 17,28 milj mensen in NL. 13.7 % daarvan is van niet westerse afkomst, dus zwart (wij wit, jij zwart). Dat komt neer op 2,4 miljoen mensen. Nog geen 2 % vd mannen en vrouwen zegt LHBT-er te zijn wat neerkomt op zo’n 500000 mensen ( populatie boven 15 jaar).

Opgeteld zijn de zeikerds, (we nemen voor het gemak de helft van beide groepen) dus 1,5 miljoen mensen ( dat is met kinderen want gehele populatie. Het zijn er dus nog minder maar goed)

Er zijn dus meer dan 15000000 (15 miljoen) mensen die hier niets mee te maken hebben en daar dag in dag uit mee lastig gevallen worden.

Er is een reden dat we deze groepen minderheden noemen, niet omdat ze minder zijn maar MET minder zijn en wie maakt de dienst uit in een democratie? Juist de MEERDERHEID. Zullen we ASAP de controle over de situatie terugpakken en per direct ophouden met aandacht geven aan dit marginale groepje wat niet lekker in hun vel zit!
  Moderator / Redactie FP donderdag 23 juli 2020 @ 12:18:57 #225
Brabo Bastard
pi_194220689
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:07 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:
Er zijn 17,28 milj mensen in NL. 13.7 % daarvan is van niet westerse afkomst, dus zwart (wij wit, jij zwart). Dat komt neer op 2,4 miljoen mensen. Nog geen 2 % vd mannen en vrouwen zegt LHBT-er te zijn wat neerkomt op zo’n 500000 mensen ( populatie boven 15 jaar).

Opgeteld zijn de zeikerds, (we nemen voor het gemak de helft van beide groepen) dus 1,5 miljoen mensen ( dat is met kinderen want gehele populatie. Het zijn er dus nog minder maar goed)

Er zijn dus meer dan 15000000 (15 miljoen) mensen die hier niets mee te maken hebben en daar dag in dag uit mee lastig gevallen worden.

Er is een reden dat we deze groepen minderheden noemen, niet omdat ze minder zijn maar MET minder zijn en wie maakt de dienst uit in een democratie? Juist de MEERDERHEID. Zullen we ASAP de controle over de situatie terugpakken en per direct ophouden met aandacht geven aan dit marginale groepje wat niet lekker in hun vel zit!
In dit geval is het meer wie het hardste schreeuwt heb ik het idee. Als de meerderheid eens begon met goed hard terug te schreeuwen, zou het snel afgelopen zijn :P
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194220727
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:07 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

Hoe kom je bij deze cijfers? De 'grote' onderzoeken hiernaar (SCP leefsituatie index; de leefstijlmonitor en de veiligheidsmonitor geven een heel ander beeld (1 op de 15 mensen is LHBT). Combinaties van deze onderzoeken zijn gepresenteerd in de LHBT-monitor 2018.
pi_194220779
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:21 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Hoe kom je bij deze cijfers? De 'grote' onderzoeken hiernaar (SCP leefsituatie index; de leefstijlmonitor en de veiligheidsmonitor geven een heel ander beeld (1 op de 15 mensen is LHBT). Combinaties van deze onderzoeken zijn gepresenteerd in de LHBT-monitor 2018.
Movisie CBS statline
pi_194220812
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:23 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Movisie CBS statline
Heb je een linkje?

Edit: https://www.google.com/ur(...)hTTwg6B2e_wrHMb7R0Ny

Voor de liefhebber: de onderbouwingddat het 1 op de 15 mensen en niet 'nog geen 2%' is. Inclusief alle relevante literatuur- en onderzoeksverwijzingen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Degodvader op 23-07-2020 12:35:33 ]
pi_194220884
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:18 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

In dit geval is het meer wie het hardste schreeuwt heb ik het idee. Als de meerderheid eens begon met goed hard terug te schreeuwen, zou het snel afgelopen zijn :P
Sterker nog, als we fluisteren zijn ze al niet meer te horen..
pi_194221041
Dus vier Sinterklaas met zwarte Pieten als je wilt, ook al wordt het niet vanuit de gemeente georganiseerd. Is het verboden? Dacht het niet, al wil je het hele jaar je verkleden als zwarte piet! Er gebeurt niks! Je krijgt boze gezichten, ja en? Ben je op de wereld gezet om iedereen te vriend te houden? Mensen zonder vijanden hebben het nooit voor zichzelf of hun eigen principes opgenomen (Mark Twain). Gaan ze over tot geweld? Dan doen ze wat wel verboden is en daar hebben wij in NL prima regels voor! Je kunt dus niet verliezen door achter je eigen principes te blijven staan. Stop de discussie vier Sinterklaas zoals jij wil!
  donderdag 23 juli 2020 @ 12:47:00 #231
182233 thedeedster
pi_194221147
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:40 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:
Dus vier Sinterklaas met zwarte Pieten als je wilt, ook al wordt het niet vanuit de gemeente georganiseerd. Is het verboden? Dacht het niet, al wil je het hele jaar je verkleden als zwarte piet! Er gebeurt niks! Je krijgt boze gezichten, ja en? Ben je op de wereld gezet om iedereen te vriend te houden? Mensen zonder vijanden hebben het nooit voor zichzelf of hun eigen principes opgenomen (Mark Twain). Gaan ze over tot geweld? Dan doen ze wat wel verboden is en daar hebben wij in NL prima regels voor! Je kunt dus niet verliezen door achter je eigen principes te blijven staan. Stop de discussie vier Sinterklaas zoals jij wil!
Je maakt een prima punt. Alleen verdienen meerdere mensen hun boterham aan deze ongein. Op enige clementie hoef je dan ook niet te rekenen.
pi_194221202
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:47 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Je maakt een prima punt. Alleen verdienen meerdere mensen hun boterham aan deze ongein. Op enige clementie hoef je dan ook niet te rekenen.
Dat weet ik maar wordt gefaciliteerd door de mensen die zich emotioneel laten mishandelen omdat ze het gevoel hebben iets fout te doen. Zodra men opstaat vasthoud aan eigen principes en waarden stopt dat. Mensen moeten bevrijd worden van de continue emotionele manipulatie er ontstaat cognitieve dissonantie bij de meerderheid en dat kan alleen maar eindigen in diepe diepe ellende.
pi_194221395
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 12:25 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Heb je een linkje?

Edit: https://www.google.com/ur(...)hTTwg6B2e_wrHMb7R0Ny

Voor de liefhebber: de onderbouwingddat het 1 op de 15 mensen en niet 'nog geen 2%' is. Inclusief alle relevante literatuur- en onderzoeksverwijzingen.
Creativiteit aangaande cijfers middels data, populatie afbakeningen en gerommel in spss geven altijd de gewenste uitkomst, ik kan het weten als gedragswetenschapper.
Maar hoe ongelofelijk blind en naef moet je zijn om dat eruit te halen en uit te lichten. Is dat de strekking van mijn post? Is dat de essentie? Nee is het niet.
De strekking is om de absurditeit van de tirannie van de meerderheid weer te geven waar wij als meerderheid niet zoveel aandacht aan moeten besteden.
pi_194223418
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:06 schreef Godisdoodenikstaindefile het volgende:

[..]

Creativiteit aangaande cijfers middels data, populatie afbakeningen en gerommel in spss geven altijd de gewenste uitkomst, ik kan het weten als gedragswetenschapper.
Maar hoe ongelofelijk blind en naef moet je zijn om dat eruit te halen en uit te lichten. Is dat de strekking van mijn post? Is dat de essentie? Nee is het niet.
De strekking is om de absurditeit van de tirannie van de meerderheid weer te geven waar wij als meerderheid niet zoveel aandacht aan moeten besteden.
Heel veel geroep over 'creatief met data'. Toch ben ik de enige die onderbouwd aangeeft dat het 1 op de 15 is. Als er volgens jou iets mis is met de methode van de verschillende onderzoeken moet je dat zeggen. Maar zonder verdere inhoud deze onderzoeken beschuldigen van 'creatief met data' en doelredeneren is niet echt.... wetenschappelijk.

Zelfs niet voor een gedragswetenschapper.

Ondertussen heb jij nog niets laten zien waar de door jou gestelde 'nog geen 2% uit volgt.

Blind en naef? Tsja. Ik zie jou een claim maken waarvan ik weet dat hij onjuist is. Daar wijs ik je op, en vervolgens ontsteek jij in deze ongefundeerde tirade.
pi_194224514
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 15:29 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Heel veel geroep over 'creatief met data'. Toch ben ik de enige die onderbouwd aangeeft dat het 1 op de 15 is. Als er volgens jou iets mis is met de methode van de verschillende onderzoeken moet je dat zeggen. Maar zonder verdere inhoud deze onderzoeken beschuldigen van 'creatief met data' en doelredeneren is niet echt.... wetenschappelijk.

Zelfs niet voor een gedragswetenschapper.

Ondertussen heb jij nog niets laten zien waar de door jou gestelde 'nog geen 2% uit volgt.

Blind en naef? Tsja. Ik zie jou een claim maken waarvan ik weet dat hij onjuist is. Daar wijs ik je op, en vervolgens ontsteek jij in deze ongefundeerde tirade.
Wat jij wil. 1 op de 15 is nog steeds de minderheid. Meer minderheid dan in mijn bericht maar de minderheid. Kun je het nu gaan hebben over de essentie.
pi_194224741
het zijn hoogstens 900 zeikerds die je als brave volgeling van Airfryer kunt rekenen.
zodra er een petitie getekend moet worden (omhalen standbeeld of wat dan ook) en Jerry stuurt z'n mailing dan heeft de peiling 900 handtekeningen erbij.

dan heb je het over 900 mensen. dit zijn dezelfde zeikerds die uit heel Nederland braaf komen opdraven bij de BLM feestjes die Airfryer organiseert.

de rest is allemaal leeg. al die facebookgroepen worden door Jerry zelf bijgehouden.
  donderdag 23 juli 2020 @ 18:59:41 #237
182233 thedeedster
pi_194226880
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
het zijn hoogstens 900 zeikerds die je als brave volgeling van Airfryer kunt rekenen.
zodra er een petitie getekend moet worden (omhalen standbeeld of wat dan ook) en Jerry stuurt z'n mailing dan heeft de peiling 900 handtekeningen erbij.

dan heb je het over 900 mensen. dit zijn dezelfde zeikerds die uit heel Nederland braaf komen opdraven bij de BLM feestjes die Airfryer organiseert.

de rest is allemaal leeg. al die facebookgroepen worden door Jerry zelf bijgehouden.
Waarom dacht je dat al die BLM-protesten telkens op een andere dag waren en niet allemaal tegelijk?
pi_194508041
quote:
Facebook verbant ’discriminerende’ Zwarte Piet

Traditionele zwarte pieten zijn voortaan niet meer welkom op Facebook en Instagram. Pieten met zwart geschminkte gezichten beelden volgens de Amerikanen ’discriminerende stereotypen’ uit, en worden verwijderd als andere gebruikers daarover klagen. Roetveegpieten mogen nog wel.

Dat maakt het bedrijf dinsdag bekend bij een herziening van zijn gedragsregels die voor de hele wereld gelden. Daarin zijn ook negatieve joodse stereotyperingen in de ban zijn gedaan, zoals beweringen dat Joden de wereld regeren of de media beheersen.

Een oma die een plaatje of video op Facebook of Instagram zet van een kleinkind dat een handje pepernoten in ontvangst neemt van onreglementair geschminkte pieten, kan er door de nieuwe regels achter komen dat haar post door het platform is verwijderd. De regel wordt doorgevoerd omdat Facebook het volgens een toelichting ’niet aanvaardbaar vindt dat mensen zich gediscrimineerd of onveilig voelen door bepaalde berichten’.
https://www.telegraaf.nl/(...)inerende-zwarte-piet
pi_194508141
Prima en duidelijk standpunt.

Niks meer aandoen. Al zullen er wel weer wat Nederlanders op hun teentjes zijn getrapt.
pi_194508210
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Fijn dat ons aller moreel kompas Facebook voor ons gaat bepalen wat racistisch is.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:24:55 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194508215
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:21 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Prima en duidelijk standpunt.

Niks meer aandoen. Al zullen er wel weer wat Nederlanders op hun teentjes zijn getrapt.
en terecht

maar Facebook moet lekker zelf weten wat ze op facebook willen hebben dus we kunnen hooguit onze accounts opzeggen :)
  Redactie Sport dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:25:47 #242
274204 crew  Mexicanobakker
pi_194508233
110% anti Facebook

(al ben ik het wel met ze eens dat zwarte piet niet meer kan jongens)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_194508243
Geinig, straks iedereen vaan feesboek en insta af.
En dan janken dat de advertentie inkomsten minder worden.

De moedwillig gepush en opdringen van policor begint wel de neus uit te hangen.
1947-2016
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:27:59 #244
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194508278
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
110% anti Facebook

(al ben ik het wel met ze eens dat zwarte piet niet meer kan jongens)
kan makkelijk
  Redactie Sport dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:29:05 #245
274204 crew  Mexicanobakker
pi_194508307
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

kan makkelijk
Mag jij vinden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_194508324
quote:
83s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

en terecht

maar Facebook moet lekker zelf weten wat ze op facebook willen hebben dus we kunnen hooguit onze accounts opzeggen :)
Ach kerel toch. Tis wat.
pi_194508336
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:26 schreef Red_85 het volgende:
Geinig, straks iedereen vaan feesboek en insta af.
En dan janken dat de advertentie inkomsten minder worden.

De moedwillig gepush en opdringen van policor begint wel de neus uit te hangen.
Om die paar gekke Hollanders maken die zich echt niet druk hoor. :')
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:31:02 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194508349
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:29 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Mag jij vinden.
dat snap ik
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:31:23 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194508354
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Ach kerel toch. Tis wat.
ok?
pi_194509082
F*ck them all, geen aandacht meer aan geven, als de overwegend linkse media dat ook zou doen zijn we van al dat gezeik af.
pi_194509111
Terug naar Hyves jaaaaa.
pi_194509825
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 18:30 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:

[..]

Om die paar gekke Hollanders maken die zich echt niet druk hoor. :')
Waarom zijn dat gekke Hollanders dan?
1947-2016
pi_194631426
Opmerkelijk: “onpartijdige” officier van justitie leidt organisatie die Zwarte Piet bestrijdt

Anti-blank gedrag is al langer genstutionaliseerd. Het wordt nu weer even goed duidelijk gemaakt.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  woensdag 19 augustus 2020 @ 12:45:25 #254
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_194631441
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 12:44 schreef Oostwoud het volgende:
Opmerkelijk: “onpartijdige” officier van justitie leidt organisatie die Zwarte Piet bestrijdt

Anti-blank gedrag is al langer genstutionaliseerd. Het wordt nu weer even goed duidelijk gemaakt.
:') dat groepje wat je quote is zwaar anti-homo. Waarom bezoek je dat soort sites
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
pi_194631450
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 12:45 schreef gniffie het volgende:

[..]

:') dat groepje wat je quote is zwaar anti-homo. Waarom bezoek je dat soort sites
Zulke sites bezoek ik niet. Ik bezoek verzamelnieuwssites en Twitter en mijn oog viel op de kop. De site linkt echter door naar officile bronnen. Kun je die weerleggen?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_194638595
Ik heb mijn Bol.com account opgezegd
pi_194638639
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 21:22 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik heb mijn Bol.com account opgezegd
Nu kun je vast lekker slapen.
  donderdag 20 augustus 2020 @ 10:05:36 #258
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194643031
Deze Ghanezen zullen jullie even laten weten hoe ze zich voelen met ZP

Begrijp het dan toch eens een keer witte mensen.
pi_194643559
Iemand een idee hoe het afgelopen is met de bestorming van de KOZP bijeenkomst in Den Haag? Zijn daar veroordelingen uit voortgekomen?

Daarnaast; iemand een idee hoe het zit met de bedreiging jegens Jerry Afriye? Is daar al iets meer over bekend geworden?
pi_194644342
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 12:45 schreef gniffie het volgende:

[..]

Dit is wel de boodschapper aanvallen, maar niet zijn boodschap.
pi_194644366
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 10:51 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Iemand een idee hoe het afgelopen is met de bestorming van de KOZP bijeenkomst in Den Haag? Zijn daar veroordelingen uit voortgekomen?

Daarnaast; iemand een idee hoe het zit met de bedreiging jegens Jerry Afriye? Is daar al iets meer over bekend geworden?
er zijn meer aantoonbare leugens van de man die leeft van het bestaan van Zwarte piet. zo stond ie te mekkeren op de Dam en zou om die reden twee weken in quarantaine gaan. paar dagen later staat ie weer op een ander protest te blren.
pi_194697976
Op de facebookpagina 'Zwarte Piet is Racisme' is men nu bezig om mensen te motiveren om vooral meldingen te maken van Zwarte Piet-afbeeldingen.

pi_194698003
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 23:17 schreef luxerobots het volgende:
Op de facebookpagina 'Zwarte Piet is Racisme' is men nu bezig om mensen te motiveren om vooral meldingen te maken van Zwarte Piet-afbeeldingen.

[ afbeelding ]
Goed dat de Nederlandse overheid dit subsidieert! Weg met inheems Nederlandse (volks)cultuur, enkel uitheemse culturen zijn mooi, speciaal en de moeite waard!
  Moderator / Redactie FP zondag 23 augustus 2020 @ 23:51:45 #264
Brabo Bastard
pi_194698493
quote:

[ afbeelding ]
Lekker joh, zoiets gebeurde nog niet zo heel lang geleden ook nog, een kleine 80 jaar geloof ik. Geen haar beter ook.
"Omae wa mou shindeiru."
  maandag 24 augustus 2020 @ 07:39:40 #265
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_194700114
"De naaiende negers"
  maandag 24 augustus 2020 @ 08:23:15 #266
182233 thedeedster
pi_194700363
quote:

[ afbeelding ]
KOZP is Fascisme.

Gaat populaire hashtag worden. :Y
  Moderator / Redactie FP maandag 24 augustus 2020 @ 09:17:05 #267
Brabo Bastard
pi_194700898
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 08:23 schreef thedeedster het volgende:

[..]

KOZP is Fascisme.

Gaat populaire hashtag worden. :Y
Het zijn de nieuwe nazi's. Mensen aansporen anderen te rapporteren, zoveel verschil is er niet.
"Omae wa mou shindeiru."
  maandag 24 augustus 2020 @ 09:42:09 #268
3542 Gia
User under construction
pi_194701231
Mijn zwarte piet plaatjes zijn ook grotendeels weggezuiverd. Is echt belachelijk. Maar ik ga door.
  maandag 24 augustus 2020 @ 09:51:31 #269
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194701364
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 23:51 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Lekker joh, zoiets gebeurde nog niet zo heel lang geleden ook nog, een kleine 80 jaar geloof ik. Geen haar beter ook.
Ben je nu serieus het aangeven van joden in de wetenschap dat ze afgevoerd werden aan het vergelijken met het doorgeven van overtredingen van de regels van een internetpagina met het gevolg dat de afbeelding verwijderd wordt?
  maandag 24 augustus 2020 @ 09:56:38 #270
3542 Gia
User under construction
pi_194701437
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:51 schreef Qarrad het volgende:

Ben je nu serieus het aangeven van joden in de wetenschap dat ze afgevoerd werden aan het vergelijken met het doorgeven van overtredingen van de regels van een internetpagina met het gevolg dat de afbeelding verwijderd wordt?
Ik zie wel overeenkomsten:
Verraden en zuiveringsacties.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:22:36 #271
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194701800
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zie wel overeenkomsten:
Verraden en zuiveringsacties.
Ja? Ze gaan met legertrucks langs de huizen om mensen die zwartepietenplaatjes hebben gepost af te voeren richting vernietigingskampen?
pi_194701854
Het zijn in ieder geval verraders maar ja wat kun je anders verwachten van dat zielig jank en klaagvolk
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:33:27 #273
182233 thedeedster
pi_194701963
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:22 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja? Ze gaan met legertrucks langs de huizen om mensen die zwartepietenplaatjes hebben gepost af te voeren richting vernietigingskampen?
Het is natuurlijk gechargeerd. Absoluut. De zeurpieten zijn echter ook niet vies van Grote Woorden. Koekje van eigen deeg.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:35:53 #274
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194701994
Als mensen zich niet aan de regels houden, helemaal als het willens en wetens is en juist om de situatie uit te lokken dat er gegild kan worden dat hun mening onderdrukt wordt, dan zijn er genoeg kutvergelijkingen te trekken met Nazi-Duitsland die de andere kant opvallen.
pi_194702099
Ik ben vooral benieuwd, als we Zwarte Piet nu compleet zouden afschaffen (wat overigens van mij mag gebeuren, ik vind het namelijk daadwerkelijk een karikatuur met racistische elementen) wat zou zo'n beweging als KOZP dan doen? Ik denk dat ze binnen een paar maanden een nieuw stokpaardje hebben gevonden.
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:47:05 #276
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_194702140
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:44 schreef Dejannn het volgende:
Ik ben vooral benieuwd, als we Zwarte Piet nu compleet zouden afschaffen (wat overigens van mij mag gebeuren, ik vind het namelijk daadwerkelijk een karikatuur met racistische elementen) wat zou zo'n beweging als KOZP dan doen? Ik denk dat ze binnen een paar maanden een nieuw stokpaardje hebben gevonden.
Dan wordt het natuurlijk de herstelbetalingen , standbeelden moeten weg , straatnamen moeten veranderd worden etc etc
pi_194702252
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:47 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Dan wordt het natuurlijk de herstelbetalingen , standbeelden moeten weg , straatnamen moeten veranderd worden etc etc
In die richting zal het dan inderdaad wel gaan ja.
pi_194703336
quote:
Alle overheidsinstanties, instellingen, sportclubs, verenigingen, overige instanties en bedrijven kan je met genoeg druk 99% zwarte piet-vrij maken. Maar bij gewone mensen zal dat nooit lukken. KOZP zal met een offensief dat laatste ook blijven proberen.

Maar ze richten zich al jaren op allerlei andere dubieuze doelen.
pi_194703451
quote:

[..]

Wat een domme vergelijking. Maar goed, jij vindt het serieus een verbetering dat Zwarte Piet-plaatjes verwijderd worden en dat er nu mensen bezig zijn op zoek naar anderen met zo'n plaatje?

[ Bericht 2% gewijzigd door luxerobots op 24-08-2020 12:57:36 ]
  maandag 24 augustus 2020 @ 14:32:03 #280
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_194704746
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:47 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Met als uiteindelijke doel, alle blanken weg uit Nederland.
  Moderator / Redactie FP maandag 24 augustus 2020 @ 14:37:30 #281
Brabo Bastard
pi_194704806
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 14:32 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Met als uiteindelijke doel, alle blanken weg uit Nederland.
Op een moment tipt de schaal. Dan zijn mensen er helemaal klaar mee. En dan breekt de pleuris pas echt uit.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_194704842
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 14:37 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Op een moment tipt de schaal. Dan zijn mensen er helemaal klaar mee. En dan breekt de pleuris pas echt uit.
Hopelijk barst al eerder de bom
pi_194704925
quote:
Het uiteindelijke doel, en dat is waar dit alleen maar om draait, is herstelbetalingen. Dus nee, schaf ZP af en dan gaan ze het over straatnamen hebben, standbeelden, geschiedschrijving, te weinig diversiteit op tv, de werkvloer, de politiek, etc.. genoeg om 'actie' voor te voeren.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 24 augustus 2020 @ 14:50:13 #284
65846 Bocaj
47th President.
pi_194704972
quote:

[ afbeelding ]
Die mensen zitten te soppen op hun stoel van blijheid dat ze alles kunnen melden om te laten verwijderen! :Y
pi_194704989
quote:

[ afbeelding ]
Hitler zou echt keihard zijn klaargekomen als hij nu nog leefde.
pi_194704990
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 14:50 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Die mensen zitten te soppen op hun stoel van blijheid dat ze alles kunnen melden om te laten verwijderen! :Y
Zouden ze hier ook meekijken? :D
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 24 augustus 2020 @ 14:52:14 #287
65846 Bocaj
47th President.
pi_194705004
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 14:51 schreef Hathor het volgende:

[..]

Zouden ze hier ook meekijken? :D
Ongetwijfeld zitten hier fokkers die daar ook actief zijn!
pi_194705019
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:35 schreef Qarrad het volgende:
Als mensen zich niet aan de regels houden, helemaal als het willens en wetens is en juist om de situatie uit te lokken dat er gegild kan worden dat hun mening onderdrukt wordt, dan zijn er genoeg kutvergelijkingen te trekken met Nazi-Duitsland die de andere kant opvallen.
Jij zou echt een prima Obersturmbannfhrer zijn. Befehl ist befehl.
pi_194705034
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:51 schreef Qarrad het volgende:

[..]

In 1938 kreeg je een beloning als je doorgaf dat een Jood een “strafbaar feit” pleegde. Kon van alles zijn. Ik zie een hoop parallellen ja.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2020 14:54:54 ]
  maandag 24 augustus 2020 @ 16:00:52 #290
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_194705538
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 14:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

In 1938 kreeg je een beloning als je doorgaf dat een Jood een “strafbaar feit” pleegde. Kon van alles zijn. Ik zie een hoop parallellen ja.
Wie krijgt er een beloning nu dan? En wat zijn de implicaties voor het doorgeven van het posten van een ongewenst plaatje?
pi_194705611
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 16:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Wie krijgt er een beloning nu dan? En wat zijn de implicaties voor het doorgeven van het posten van een ongewenst plaatje?
De beloningen komen snel zat, genoeg gehersenspoelden die blijkbaar zonder beloning al op de barricades staan om de gedachte politie te helpen. Kleine stap daarvandaan naar detentie en erger. En blijkbaar ben jij daar al helemaal klaar voor, gezien je kritiekloos geleuter over “ongewenste plaatjes” door een techgigant die jou hun wil oplegt.
pi_194705667
quote:

[..]

Men krijgt een sociale beloning in de vorm van support en duimpjes omhoog.
  maandag 24 augustus 2020 @ 17:19:54 #293
3542 Gia
User under construction
pi_194706068
quote:

Dat zeg ik toch niet.
  maandag 24 augustus 2020 @ 17:25:43 #294
3542 Gia
User under construction
pi_194706123
quote:

[..]

Waarom doen mensen dat dan?
Het mag niet, oeh, aangeven!

Maar mensen die je niet kent, op een openbaar facebook, voor racist uitschelden, daar is niks mis mee.

Zit nu overigens op friendweb.nl daar kunnen ze tenminste wl normaal doen.
  maandag 24 augustus 2020 @ 17:37:42 #295
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_194706259
quote:
(wat overigens van mij mag gebeuren, ik vind het namelijk daadwerkelijk een karikatuur met racistische elementen)
Wat zijn volgens jou dan precies de 'racistische elementen'?

"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_194707050
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 17:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wat zijn volgens jou dan precies de 'racistische elementen'?

[ afbeelding ]
Zwarte Piet moet een bepaald dienend personage voorstellen. Niet al te slim, dikke rode lippen, kroeshaar, oorbellen, er zit een bepaald denigrerend aspect aan naar mijn mening. Een beetje in de trant van 'domme negerknecht' (wiens uiterlijke kenmerken overdreven zijn benadrukt) die de Goedheiligman moet assisteren. Tevens zijn er ook theorien die benadrukken dat er historisch gezien toch een bepaald verband met slavernij zou zijn. Het personage van Zwarte Piet zou immers gebaseerd zijn op Moorse pages, knechtjes die schijnbaar meer dan eens onvrijwillig in dienst waren van blanke mannen en vrouwen.

Is de hele hysterie de afgelopen jaren omtrent Zwarte Piet overdreven? Ja, veel van die activisten laten zich enorm gaan waar ze vooral veel inspiratie halen uit zwarte Amerikaanse activisten, en doen alsof Zwarte Piet precies dezelfde geschiedenis heeft als het bekende 'Blackface minstrelsy'. Door inmengingen van verscheidene figuren die niet uit Nederland komen (Verene Shepherd bijvoorbeeld) is dit hele gebeuren onnodig opgeblazen.

Aan de andere kant vind ik blanke Nederlanders die doen alsof het land valt als Zwarte Piet niet wordt behouden met bepaalde uiterlijke kenmerken, ook verschrikkelijke aanstellers die zelf niet doorhebben dat ze de situatie alleen maar erger maken en zo'n KOZP precies geven wat ze willen. Hoe meer tegenstand die krijgen, hoe meer die de racisme-kaart kunnen spelen. Je zou eigenlijk gewoon Zwarte Piet moeten aanpassen, roetveegpieten werkt ook prima en dan kijken wat zo'n KOZP doet. Zoals al eerder aangegeven, dan hebben die wat ze nu zeggen dat ze willen, maar dat is voor zo'n groepering niet genoeg. Kortom, die zullen dan binnen no-time het narratief ineens veranderen naar iets waarmee ook direct duidelijk wordt dat het hele gebeuren omtrent Zwarte Piet slechts een klein onderdeel is van een veel grotere agenda die ze aan het pushen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-08-2020 18:50:35 ]
pi_194708026
Ik ben ervan overtuigt dat er gebeurt wat Dejann in het laatste stukje beschrijft, due gasten zijn met alleen zwarte piet weg niet tevreden, daarom moeten we daar ook niet aan toegeven.

Zoiets als 1 vinger geven en de hele hand pakken
pi_194708258
Hopelijk verzint de LAPO een nieuwe TT, want maart is al even geleden.
pi_194708378
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 18:46 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Zwarte Piet moet een bepaald dienend personage voorstellen. Niet al te slim, dikke rode lippen, kroeshaar, oorbellen, er zit een bepaald denigrerend aspect aan naar mijn mening. Een beetje in de trant van 'domme negerknecht' (wiens uiterlijke kenmerken overdreven zijn benadrukt) die de Goedheiligman moet assisteren. Tevens zijn er ook theorien die benadrukken dat er historisch gezien toch een bepaald verband met slavernij zou zijn. Het personage van Zwarte Piet zou immers gebaseerd zijn op Moorse pages, knechtjes die schijnbaar meer dan eens onvrijwillig in dienst waren van blanke mannen en vrouwen.
Ach joh, er zijn zoveel verschillende verhalen over zijn afkomst, dat niemand kan claimen dat zijn versie de enige juiste is. Voor mij heeft Zwarte Piet helemaal niets met 'de donkere medemens' te maken, maar is zijn zwarte schmink een uiting van een archetype of allegorie. Hij moet zeker geen mens voorstellen.

quote:
Is de hele hysterie de afgelopen jaren omtrent Zwarte Piet overdreven? Ja, veel van die activisten laten zich enorm gaan waar ze vooral veel inspiratie halen uit zwarte Amerikaanse activisten, en doen alsof Zwarte Piet precies dezelfde geschiedenis heeft als het bekende 'Blackface minstrelsy'. Door inmengingen van verscheidene figuren die niet uit Nederland komen (Verene Shepherd bijvoorbeeld) is dit hele gebeuren onnodig opgeblazen.
Zwarte Piet is zeker geen blackface. Blackface is net als Zwarte Piet 'een' zwarte schmink traditie zoals er zovelen zijn. Blackface met Amerikaanse roots, Zwarte Piet met Europese roots.

quote:
Aan de andere kant vind ik blanke Nederlanders die doen alsof het land valt als Zwarte Piet niet wordt behouden met bepaalde uiterlijke kenmerken, ook verschrikkelijke aanstellers die zelf niet doorhebben dat ze de situatie alleen maar erger maken en zo'n KOZP precies geven wat ze willen. Hoe meer tegenstand die krijgen, hoe meer die de racisme-kaart kunnen spelen. Je zou eigenlijk gewoon Zwarte Piet moeten aanpassen, roetveegpieten werkt ook prima en dan kijken wat zo'n KOZP doet. Zoals al eerder aangegeven, dan hebben die wat ze nu zeggen dat ze willen, maar dat is voor zo'n groepering niet genoeg. Kortom, die zullen dan binnen no-time het narratief ineens veranderen naar iets waarmee ook direct duidelijk wordt dat het hele gebeuren omtrent Zwarte Piet slechts een klein onderdeel is van een veel grotere agenda die ze aan het pushen zijn.
Ik ben zo'n traditionalist. Het Sinterklaasfeest kan niet zonder de symbolische tegenstelling van zwart en wit. Het zwart moet blijven. Voor mij part niet per se in de vorm van de huidige ' Zwarte Piet'. Maar zolang Zwarte Piet in zijn huidige vorm het archetype uitbeeld moet hij dus zwart blijven.
pi_194710653
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 21:51 schreef Montagui het volgende:
Ach joh, er zijn zoveel verschillende verhalen over zijn afkomst, dat niemand kan claimen dat zijn versie de enige juiste is. Voor mij heeft Zwarte Piet helemaal niets met 'de donkere medemens' te maken, maar is zijn zwarte schmink een uiting van een archetype of allegorie. Hij moet zeker geen mens voorstellen.
Zwarte Piet moet geen mens voorstellen? Opmerkelijk, kun je dan de uiterlijke aspecten verklaren zoals kroeshaar en dikke lippen?

quote:
Zwarte Piet is zeker geen blackface. Blackface is net als Zwarte Piet 'een' zwarte schmink traditie zoals er zovelen zijn. Blackface met Amerikaanse roots, Zwarte Piet met Europese roots.
Dit geef ik inderdaad ook aan :). Helaas is die vergelijking dus wel gemaakt.

quote:
Ik ben zo'n traditionalist. Het Sinterklaasfeest kan niet zonder de symbolische tegenstelling van zwart en wit. Het zwart moet blijven. Voor mij part niet per se in de vorm van de huidige ' Zwarte Piet'. Maar zolang Zwarte Piet in zijn huidige vorm het archetype uitbeeld moet hij dus zwart blijven.
Interessant, dus als Sinterklaas nu met roetveegpieten wordt gevierd, dan is het feest niet meer hetzelfde? Simpelweg omdat het knechtje van Sinterklaas dan niet meer compleet zwart is? Dit lijkt me een beetje overdreven. Ik heb dan ook het gevoel dat er eigenlijk meer achter zit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2020 10:02:07 ]
pi_194710795
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2020 10:01 schreef Dejannn het volgende:

Interessant, dus als Sinterklaas nu met roetveegpieten wordt gevierd, dan is het feest niet meer hetzelfde? Simpelweg omdat het knechtje van Sinterklaas dan niet meer compleet zwart is? Dit lijkt me een beetje overdreven. Ik heb dan ook het gevoel dat er eigenlijk meer achter zit.
Dat super zwarte gezicht was zo ideaal omdat dan de zwarte pieten volkomen onherkenbaar zijn. Kinderen die hun eigen buurvrouw, grote broer of juf gewoon niet herkennen. Dat was zo handig aan dat zwarte gezicht natuurlijk. En een roetveeg piet is gewoon nog steeds herkenbaar als de buurjongen.

Verder eens met alles wat je in post #296 schrijft.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')