Toch fijn om zo m'n dag te eindigenquote:Zeg maar dag met je handje tegen Zwarte Piet: steun onder bevolking voor het figuur dondert in elkaar naar 47%
Door Tim Engelbart 15 juni 2020
Voor wie hoop koesterde dat de traditionele Zwarte Piet nog jarenlang zou ronddolen op menig stoomboot, dak, of in de paardenstal van Ozosnel krijgt deze week een onaangename verrassing op het bord: EenVandaag maakte vandaag bekend dat nog maar 47% van alle Nederlanders de Zwarte Piet in de huidige vorm steunt.
Het gaat door de Black Lives Matter-demonstraties ineens bijzonder hard met de steun voor Zwarte Piet. Of liever gezegd: met de steun voor áfschaffing van Zwarte Piet. Terwijl in voorgaande jaren nog zo’n 85% tot 68% van de Nederlanders vond dat de knecht van Sinterklaas zwart moet blijven, daalt dat percentage deze week keihard tot slechts 47%. Dat maakte Gijs Rademaker vandaag bekend in het Opiniepanel van AVROTROS-programma EenVandaag. Nog nooit was de steun voor de traditionele vriend van Sinterklaas zo laag.
Rademaker liet cijfers zien waaruit blijkt dat steeds meer Nederlanders vinden dat racisme een ernstig probleem is dat Nederland momenteel aan het ontwrichten is. Zwarte Piet is een symbool van die cultuurstrijd, en die lijkt het hulpje van de Goedheiligman nu ineens ruimschoots te verliezen. Rademaker houdt in de uitzending nog wel een duidelijke slag om de arm, door te stellen dat het pas juni is en middenin een nationale discussie die veel impact heeft gehad. Het zou in november allemaal anders kunnen zijn, maar voor nu lijkt het er toch wel ernstig op dat laatste uurtje heeft geslagen voor Zwarte Piet.
Verder onthulde EenVandaag dat zo’n 38% zich door de demonstraties bewuster is gemaakt van het mogelijke eigen ‘racistische’ gedrag, maar ook dat een meerderheid van alle Nederlanders niet denkt dat alle onlusten zullen leiden tot een saamhoriger Nederland: ze zien juist hoe de verdeeldheid steeds meer om zich heen zal gaan slaan.
quote:Op maandag 15 juni 2020 20:15 schreef Nikonlover het volgende:
Het is zomer. Opbokken met de ZP discussie
Ik zie niets verkeerdsquote:Op maandag 15 juni 2020 20:14 schreef thedeedster het volgende:
Simpel. Media hebben veel invloed. Laat dit Youtubefilmpje elke week zien en het slaat helemaal om;
Racisme is helaas niet seizoensgebondenquote:Op maandag 15 juni 2020 20:15 schreef Nikonlover het volgende:
Het is zomer. Opbokken met de ZP discussie
Zegt een boel over jou.quote:
Gasten staan met een paar borden te demonstreren tegen blackface, tegen racisme.quote:
Jawel. In november en december mogen we racistisch zijn en sint en piet vieren.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:17 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Racisme is helaas niet seizoensgebonden
Ik zie de gewelddadige randfiguren meer als oorzaak van dat ontwrichten.quote:Rademaker liet cijfers zien waaruit blijkt dat steeds meer Nederlanders vinden dat racisme een ernstig probleem is dat Nederland momenteel aan het ontwrichten is.
Eigenlijk wel ja. Wel leuk voor de kinderenquote:Op maandag 15 juni 2020 20:15 schreef halfway het volgende:
Dat hele Sinterklaasgebeuren is sowieso achterlijk.
Zeuren helaas ook nietquote:Op maandag 15 juni 2020 20:17 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Racisme is helaas niet seizoensgebonden
Niet echt verbindend hè, zulke reacties.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:18 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Gasten staan met een paar borden te demonstreren tegen blackface, tegen racisme.
Paar tokkieouders nemen hun kind mee naar racistische optocht en krijgen te horen dat ze racistisch bezig zijn.
Wat erg zeg
Ja precies.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:19 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik zie de gewelddadige randfiguren meer als oorzaak van dat ontwrichten.
Bijna alle grote revoluties zijn gewelddadig verlopen. Mensen zijn nou eenmaal geen rationele wezens.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:19 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik zie de gewelddadige randfiguren meer als oorzaak van dat ontwrichten.
Waarom zou je willen verbinden met iemand die je discrimineerd?quote:Op maandag 15 juni 2020 20:20 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Niet echt verbindend hè, zulke reacties.
Hoe diverser ons land wordt hoe verdeelder we worden.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:10 schreef Mikeytt het volgende:
Verder onthulde EenVandaag dat zo’n 38% zich door de demonstraties bewuster is gemaakt van het mogelijke eigen ‘racistische’ gedrag, maar ook dat een meerderheid van alle Nederlanders niet denkt dat alle onlusten zullen leiden tot een saamhoriger Nederland: ze zien juist hoe de verdeeldheid steeds meer om zich heen zal gaan slaan.
Waarschijnlijk ligt het percentage weer iets hoger aan het eind van het jaar. Veel witte mensen zijn nu alleen anti-racisme vanwege de hype.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:21 schreef Eufonie het volgende:
Ik vraag mij wel af in hoeverre het huidige percentage behouden blijft als de huidige protesten en discours afnemen in mate.
quote:
inderdaad, zo doen we dat tegenwoordig!quote:Op maandag 15 juni 2020 20:24 schreef Tmarus het volgende:
Ah, een minderheid. Tijd om naar ze te luisteren dus en ZP weer in te voeren.
Ze zijn helemaal niet in de minderheid. 47% is op dit moment het grootste percentage.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:24 schreef Tmarus het volgende:
Ah, een minderheid. Tijd om naar ze te luisteren dus en ZP weer in te voeren.
Weet ik veel. Mn moedertaal is Engels. Soms vertaal ik die dingen gewoon 1-op-1quote:Op maandag 15 juni 2020 20:25 schreef BasEnAad het volgende:
"Zwarte Piet verliest grond."
Wat is dit voor debiel Nederlands?
Belachelijke vergelijking en tekenend voor het niveau van de Zwarte Piet discussie.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:22 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Waarom zou je willen verbinden met iemand die je discrimineerd?![]()
Zou een jood in de tweede wereldoorlog zich moeten verbinden met een nazi?
Daar was nog ophef over omdat hij het bij een intocht zongquote:Op maandag 15 juni 2020 20:24 schreef thedeedster het volgende:
[..]![]()
Zelfde gast, als van het origineel volgens mij. Kende deze nog niet.
quote:Op maandag 15 juni 2020 20:27 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Daar was nog ophef over omdat hij het bij een intocht zongAl die moeders heel blij meezingen
Elke vergelijking als "belachelijke vergelijking" neerzettenquote:Op maandag 15 juni 2020 20:27 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Belachelijke vergelijking en tekenend voor het niveau van de Zwarte Piet discussie.
Nee, dit wordt een absoluut succes.
Je hebt in ieder geval humor.quote:Op maandag 15 juni 2020 20:29 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Elke vergelijking als "belachelijke vergelijking" neerzetten
Is gewoon een prima vergelijking. Je hoeft je niet te verbinden met je onderdrukker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |